• Lid sinds 11 juni 2012

Sinds ik in 2007 Eet.nu! Heb ontdekt,schrijf ik regelmatig recensies over de eetgelegenheden die ik heb bezocht. Ik baseer mijn recensies veelal op mijn eigen horeca-ervaring, daar ik geruime tijd in deze sector werkzaam ben geweest. In de regel schrijf ik vrij summier en in de algemeenheid over mijn eetbelevenissen. Mijns inziens is het weinig zinvol om alle gerechten tot aan het mondgevoel te beschrijven, omdat dit valse verwachtingen kan wekken bij iemand die 'hetzelfde' wil proeven.
Iets wat in mijn optiek gewoon onmogelijk is.
Zelf ben ik een vrij moeilijke eter. Orgaanvlees, schaaldieren en de meeste vissoorten zal ik dus nooit bestellen. Evenals wijn, omdat ik het gewoon niet lekker vind.
Ik ben een groot liefhebber van de Aziatische keuken, met een voorliefde voor gerechten uit de szechuan regio. Pittig voedsel is sowieso iets waar ik erg van kan genieten.
Als mijn financiën het toelaten, ga ik graag uit eten. Helaas is dat door de huidige recessie de afgelopen tijd iets minder vaak.
Doordat mijn partner en ikzelf zo'n 3 jaar een LAT-relatie hadden, omdat we 130 kilometer van elkaar verwijderd woonden, heb ik veel recensies geschreven over afhaalrestaurants, waar ik vaak op was aangewezen door de lange reistijd. In oktober 2013 zijn we gaan samenwonen in mijn geboorteprovincie, dus kunnen we de restaurants hier in de buurt eens wat vaker bezoeken.

Lijsten

Pizza Döner Company

Purmerend

Activiteiten

1. Esperanza!'s profielfoto
    Esperanza! is adriaan gaan volgen.
  2. Esperanza!'s profielfoto
    Esperanza! heeft een recensie geschreven voor Emma's Keukentje

Ik ga mijn waardering voor Emma’s keukentje bijstellen in positieve zin.
    Inmiddels al aardig wat bestellingen hier gedaan en zowel mijn partner als ikzelf, zijn absoluut fan van ‘team Emma’ en het overheerlijke authentiek Surinaams -en op andere keukens geïnspireerd eten. Vooral de specialiteit van het huis; BBQ kip moet je eens geproefd hebben. Je kan niet meer zonder! (Mijn partner eet het nu 2× per week, hoezo verslavend lekker?!)
    toegegeven, het duurt eventjes voor je kunt genieten van je maal, thuis of in de zaak zelf, maar het getuigt van vers en met liefde bereid en is het wachten dubbel en dwars waard. Als het zou kunnen, aten wij er elke dag, maakt niet uit wat je er bestelt.
    In een woord: SWIETIE!

3. Esperanza!'s profielfoto
    Esperanza! heeft gereageerd op het topic: Hoe verwijder ik een recensie?

Hallo Lara,
    Het was me niet te doen om de recensie of de punten hoor. Ik wilde enkel een punt maken dat het ik het jammer vind dat een persoonlijke slechte ervaring destijds (en ja ik kom soms erg gedetailleerd uit de hoek) op verzoek van een eigenaar verwijderd is of kan worden, terwijl in dit geval niks dan de waarheid, in beschaafde termen werd omschreven. Het hoeft niet nagekeken of geverifieerd. Ik ben uit mezelf dan ook wel weer zo coulant om, als ik er weer in de buurt ben, een kijkje ga nemen om eventueel mijn waardering bij te stellen.
    Wél vind ik het grappig dat een eigenaar eerst via jullie zijn beklag doet en dan alsnog actie onderneemt om beter uit de verf te komen met zijn bedrijf. Stiekem toch wel een beetje fijn dat een oprechte mening er toe doet en voor anderen een prettiger ervaring op kan leveren. :)

4. Esperanza!'s profielfoto
    Esperanza! heeft gereageerd op het topic: Hoe verwijder ik een recensie?

Ojee, ik lees hier nu iets waar ik dan flink mee benadeeld ben als eerlijke recensent. Het betrof een recensie over een wegrestaurant, waar de eigenaar schijnbaar het stoom van uit de oren kreeg en bij jullie heeft geklaagd. Ik ben hierover benaderd door jullie en beaamd dat het toch écht wel klopte wat ik schreef, maar ik heb nooit de intentie gehad om een bedrijf om zeep te helpen om maar in zwart/witte termen te spreken. Als ik ergens voel niet welkom te zijn en zo goed als alles een tegenvaller is aan een zaak, dan lijkt het mij toch niet meer dan logisch dat ik dat zo omschrijf.
    De recensie is echter verwijderd, maar onlangs keek ik even terug bij desbetreffende zaak en zag er een nog veel dramatischer/negatiever iets staan van een andere persoon en die is nooit verwijderd.
    De zaak heeft echter wél actie ondernomen na 'onze' kritische uitingen, want daarna lees ik enkel nog positieve reacties.
    Ik vond het enkel jammer dat dit nu ten koste is gegaan van mijn eigen oprechtheid en schijnbaar stekende schrijfstijl.
    Dit moest ik even kwijt :)

5. Esperanza!'s profielfoto
    Esperanza! heeft gereageerd op het topic: De Horeca gaat nu over "ons" klagen...

Dank voor de reacties. Ik heb ondanks goede argumenten besloten om toch maar niet te recenseren over het restaurant in kwestie. Ik baseer het besluit op meerdere factoren en gun hen nog een tweede kans. Mocht het wederom spaak lopen, dan volgt er alsnog een kritische tekst van mijn hand, waar ik de aanleiding in meeneem.

6. Esperanza!'s profielfoto
    Esperanza! heeft gereageerd op een recensie van Perceel

Begrijp je volkomen

7. Esperanza!'s profielfoto
    Esperanza! heeft gereageerd op een recensie van Perceel

Adriaan, wat een smakelijke belevenis weer! Mag ik wel zo brutaal zijn om een kleine kanttekening te plaatsen over de laatste alinea?
    Juist wanneer met 'minder luxe' producten een zeer appetijtelijk gerecht wordt neergezet, is het mijns inziens een topchef!

8. Esperanza!'s profielfoto

Het valt niet geheel in dezelfde categorie, maar ik ben toch behoorlijk uit mijn hum vanwege hautain gedrag van een zeer goed aangeschreven restaurant hier in de regio, waar ik notabene niet eens ben geweest, omdat het bij het reserveren al spaak liep. Ik weet niet hoe de overige leden dit ervaren, maar ik beschouw het als iets zeer kwalijks, op deze manier met potentiële gasten om te gaan. Ik ben niet zo rancuneus om mijn positie binnen dit medium te misbruiken het restaurant in een kwaad daglicht zetten, maar ik wil op deze manier toch even nagaan hoe jullie als leden de hele gang van zaken opvatten en of ik gegrond 'klaag'. Ik zal geen namen noemen, enkel schetsen hoe ik ben behandeld.
    De reservering deed ik omstreeks 12:30 uur voor dezelfde dag een tafel, om 19:00 uur.
    Niet goed gelezen dat er met 2 zittingen wordt gewerkt, tussen 17/19:45 en vanaf 20:00 uur.
    Het antwoord kwam pas om 20:00 uur en ik was welkom, met de vraag hoe laat men ons kon verwachten die avond?!
    Ik had om 17:00 uur al een mail ter annulering verstuurd, vanwege het uitblijven van een reactie en zodoende elders een reservering gemaakt.
    Ik heb naderhand een mail gestuurd met mijn reactie op het onprofessionele gedrag. Ben hier ook gewoon correct en beleefd in gebleven, maar het is inmiddels een week verder en men is gewoon te beroerd antwoord te geven.
    Nu zie ik dit vanuit eigen interpretatie als erkenning van hun onprofessionele houding jegens de gast, maar het komt op deze manier niet naar buiten en men is steevast volgeboekt, want 'we hebben tóch al onze naam'. Ik kan me hier dus best aan ergeren.

9. Esperanza!'s profielfoto
    Esperanza! heeft een recensie geschreven voor Snackbar Het Witte Huis

Schandalig!! Zo'n goede snackbar en nog geen mens die even de moeite heeft genomen om middels dit medium de lof te betuigen die de uitbaters toekomt.
    Ruim een week geleden was ik met mijn moeder in deze contreien aanbeland. Nu ben ik afkomstig uit deze regio, dus na een bezoekje aan het parfumflesjesmuseum wat haar deuren definitief zou sluiten en een aantal boodschapjes bij de nieuwe locatie van een welbekende supermarkt, verviel mijn moeder in een anekdote over wijlen mijn vader.
    Ik zal het kort houden, een man met een hart van goud, helaas geteisterd door pleinvrees en hierdoor al jaren geen restaurant meer bezocht.
    Maar Het witte Huis dat was toch iets heel bijzonders.
    Van de weinige zaken waar hij in de voor de deur geparkeerde auto een patatje kon nuttigen, was het enkel door toedoen van mijn moeder dat hij hier niet dagelijks heen reed.
    Zodoende sloeg ik de huisvlijt van het reeds voorbereide avondmaal bij moeders af en togen we heen, om op deze toch wel beladen dag (de uitvaart vorig jaar) geheel in stijl, te herdenken om hoe en wie hij was. En het moest gewoon zo zijn. In alle eenvoud, maar met een werkelijk heerlijk bakje verse patat, waar mijn vader, als connaisseur du pommes frites heel hoog over opgaf! Met recht! Ik heb zelden zulke fijne, verse frietjes gehad en de 'Coby burger', om mijn herdenkingsmaal compleet te maken deed er niet voor onder.
    Ik kreeg van mijn moeder te horen dat er steevast een rij mensen staat om te bestellen en dat geloofde ik direct. Attente, hardwerkende mensen met een brandschone zaak en goede producten. Dat ze al jaren bestaan is dan ook niet zo vreemd. Bovendien zagen we bij aankomst een hartverwarmend briefje op de asbak geplakt. Dat doe je enkel wanneer je het hart op de juiste plek hebt.
    Mijn complimenten!

10. Esperanza!'s profielfoto
    Esperanza! heeft gereageerd op een recensie van De Karpendonkse Hoeve

Wat een prachtige foto's weer! Je kunt de gerechtjes praktisch al proeven door ernaar te kijken.
    Mooi geschreven ook.
    Culinaire groet

11. Esperanza!'s profielfoto
    Esperanza! heeft Saporetti toegevoegd als favoriet restaurant
    • Italiaans
    Koemarkt 58 Purmerend
  12. Esperanza!'s profielfoto
    Esperanza! heeft een recensie geschreven voor Saporetti
    Italiaans Purmerend

Mijn hartsvriendin had een etentje van me tegoed, nog voor haar verjaardag.
    Aangezien ze een groot liefhebster is van Italië en uit ervaring ook bekend is met alle culinaire rijkdom die dit land te bieden heeft, koos ik ervoor te reserveren bij Raffaele Uva en zijn team, die met Saporetti een verrijking zijn voor de stad Purmerend.
    Dankzij het heerlijke avondzonnetje konden we buiten op het terras tafelen. Beginnend met een frisse witte Lambrusco en een toast op de gezondheid, vingen we aan met het bestuderen van de kaart.
    Pluspunt: een rijtje tafels, voorzien van asbak, iets verder geplaatst dan het grote terras, waardoor wijzelf alsmede andere rokers niemand hoefden te hinderen tijdens een sigaretje tussendoor. De service hield niet op bij het terras, want de drankjes kwamen met gelijke vaart en vriendelijkheid bij ons op tafel te staan.
    Uit twijfel of we alles wel op konden, mede door het warme weer, sloegen we een voorgerecht over, wat we hebben vervangen door een bord Italiaanse borrelhapjes. Er kwam een flink bord voor ons te staan, waarop een selectie prijkte van halfharde, zachte en blauwschimmelkaas. Daarbij een tweetal salamisoorten, een bakje heerlijke olijfjes en wat fijngesneden zongedroogde tomaat. In plaats van brood, staken er 2 krokante deegvellen in het midden op het bord, wat de presentatie van het geheel zeer verfraaide. De smaak van de diverse hapjes was allesomvattend perfect! Mijn ervaring met dergelijke borden, is er namelijk een die regelmatig neerkwam op minimaal 1 onderdeel wat tegen bederf aanzat. Ik hoef de lezer verder niet toe te lichten hoe dat af kan doen aan de verwachtingen. Hier was het er een van tevredenheid en niet zeer gemanierd, maar des te sprekender voor de smaak, al "hmmm" en "jammm" voortbrengend genieten. Na het bord lekkernijen werd vervolgens uitgeserveerd wat ons hoofdgerecht omvatte. Twee pizza's. Het komt misschien nogal banaal over, pizza bij de eerste kennismaking met de culinaire kunsten van een der telgen uit de welbekende Uva familie, maar het was een pizza waar menig andere pizzaiolo van schaamte zou buigen. Van alle pizza's die ik in mijn leven heb mogen eten (en dat zijn er mede dankzij mijn eigen horeca ervaring nogal wat) , was dit toch wel de meest smaakvolle en simpelweg beste die ik ooit heb geproefd. De Calabrisella, heeft naast de standaard tomaat, mozzarella (ook dat wordt elders vaak afgedaan met goedkope kaas vol zetmeel) salami en rode ui, als kenmerkende topping N'duja. Ik zal het niet nader beschrijven, maar het is een smeerbaar mengsel van varkensvlees, verrijkt met rode peper, waardoor het licht pikante, dieprode goedje, een absolute smaakmaker is, voor in dit geval de pizza. In 1 woord: Subliem!
    Mijn tafelgenote koos voor de pizza met carpaccio en deze had naast de welbekende, flinterdunne plakjes ossenhaas, een toevoeging van een smeuïge teuffelmayonnaise en een (ik blijf een vrouw) schattig kwartel-spiegelei. Zoals we al vreesden, was de pizza toch iets te groot om de gereserveerde plek voor het dessert vrij te houden, dus hebben we het restant in laten pakken voor een later tijdstip. Eten verspillen is in onze optiek zonde, zeker als het gaat om zoiets heerlijks en kwalitatief niet makkelijk te evenaren.
    Dat we deze beslissing namen om onze drang naar zoet te stillen, was er een die dubbel en dwars werd beloond. Na allebei een espresso te hebben genuttigd, vergezeld van een smaakvolle Grappa uit Aosta (we hebben er een corretto van gemaakt en het overige weggenipt) kregen we nogmaals een tweetal heerlijkheden voorgeschoteld. Mijn oog was gevallen op de semifreddo van nootjes, met caramel en gedroogde sinaasappel. Het laatstgenoemde, ongelooflijk dat een krokant, haast doorzichtig stukje van dit fruit, zo een volle smaak bevatte! Uiteraard kan ik van de overige onderdelen van mijn dessert zeggen dat het veel te weinig was, maar enkel daar ik niet meer kon stoppen met eten. Heerlijk! De scroppino van mijn vriendin werd a la minute voor haar aan tafel luchtig geklopt en in het glas gegoten, dus ook zonder inlevingsvermogen moge duidelijk zijn dat dit op en top genieten was van het welbekende friszure, luchtige goedje.
    Ter afsluiting hadden we bedacht een meloncello te kunnen proeven, als kennismaking met een -nog niet eerder genuttigde likeur. De teleurstelling dat dit niet op voorraad bleek te zijn, vanwege inkooptechnische redenen, werd echter goedgemaakt met een heerlijke limoncello. De smaak welbekend, gepresenteerd in de fles, met inventief 'koelelement', zijnde een blokje ijs met schijven citroen. Heel fraai om te zien.
    Inmiddels ver na tienen, het terras nog dun bevolkt, dus een asbak werd nu op tafel geplaatst. Een klein gebaar, maar iets waar de roker waardering voor kan opbrengen. We sloten af met een door chef Raffaele geschonken limoncello, onze complimenten voor een smaakvolle avond en de belofte snel weer terug te komen.

13. Esperanza!'s profielfoto
    Esperanza! heeft een recensie geschreven voor Gachita
    Zuid-Amerikaans Purmerend

Zoals onlangs aan onszelf beloofd weer een bezoek gebracht aan deze all time favoriet en het was weer zoals verwacht; Voortreffelijk!

Iets na achten een mooie tafel gekregen in het voorste gedeelte van het -best drukke- restaurant.
    We begonnen met de nachos, salsa & chimichurry van het huis, om hierna een tweetal voorgerechten te verorberen. Een ander woord kan ik niet vinden, want hetgeen op tafel kwam, was weer veel te snel op.
    Zelf had ik een salade van gerookte biefstuk, welke was opgemaakt op een bord, met links een aantal rozetten van botermals vlees, wat een heerlijke subtiele rooksmaak had. Rechts op het bord een mooie hoeveelheid verse spinazie, aangevuld met rode ui, zongedroogde tomaatjes en een paar stukjes uitgebakken spek. De dressing, olie, simpel maar smaakvol.
    Mijn partner koos voor de pittige knoflookgamba's uit de oven, welke in nog borrelend hete saus/ marinade werden opgediend. Daarbij enkele plakjes getoast stokbrood.

De hoofdrol was weer weggelegd voor de perfect bereide Argentijnse ossenhaas 'Lomo', respectievelijk 1,5 en 3 ons, met enkel wa gekruide rijst als bijlage en het restant van de chimichurry als extra smaakmaker. Zelf had ik ditmaal een glas Argentijnse witte wijn bijbesteld, waarvan de gehele naam me is ontschoten, maar Michel ... nog iets, kan ik aanraden aan ieder die eigenlijk geen wijn durft te bestellen uit angst een chateau migraine te moeten opdrinken. Deze wijn is heerlijk zoet en vol en dus gevaarlijk lekker.

De afsluiter kwam in de vorm van parfait liquor 43, op een bedje van bosvruchtencoulis met een toefje slagroom en een chocoladerolletje. Het at wat lastig weg, die coulis, maar dat kwam meer door mijn dessertverslaving dan dat het reeds op het bord was opgemaakt en teruggekoeld met de parfait. Heerlijk van smaak en niet overdreven zoet zoals je zou verwachten bij de toevoeging van deze likeur.
    Erbij nam ik de huiskoffie met dezelfde likeur en mijn partner hield het bij een dubbele espresso. Duurzame koffie wordt hier overigens geschonken en dat vind ik persoonlijk een zeer goed initiatief.

Tot slot weer een dikke opsteker voor de gastvrouw en het team van Gachita, voor een geslaagd diner en het gevoel als gast écht welkom te zijn, zonder allerlei opgeprikte poeha in de service.

14. Esperanza!'s profielfoto
    Esperanza! heeft Gachita toegevoegd als favoriet restaurant

Gachita

The best steak in Town
    • Zuid-Amerikaans
    Weerwal 15 Purmerend
  15. Esperanza!'s profielfoto
    Esperanza! heeft Siam toegevoegd als favoriet restaurant

Siam restaurant gesloten

Stationsweg 47 Grou
  16. Esperanza!'s profielfoto
    Esperanza! heeft Thai Thip toegevoegd als favoriet restaurant

Thai Thip restaurant gesloten

Nieuwe Noord 46 Hoorn
  17. Esperanza!'s profielfoto
    Esperanza! heeft een recensie geschreven voor By Döner Grillhouse

Na een smakeloze teleurstelling bij een van de overige döner/grill zaken in Purmerend, heb ik afgelopen week een bestelling geplaatst bij dit zaakje en ben er ruimschoots tevreden over.
    Op de wat lange bezorgtijd na is mijn oordeel over hetgeen ik voor mijn partner en mezelf besteld heb als volgt;

Een shoarma schotel met patat voor mijn partner. a.k.a hater van al wat groente of sla is. Dit apart aangegeven middels een grappige voetnoot.

Broodje kwartet (vier doormidden gesneden dönerbroodjes met vleesvulling naar keus uit 4 soorten) voor mezelf.

Daarbij nog een stokbroodje met kruidenboter en een paar blikjes fris en extra sausjes meebesteld ivm het minimum bestelbedrag voor bezorging.

Een krap half uur nadat ik de bestelling had geplaatst ging de telefoon en een vriendelijke, opgewekte meneer vroeg me ter verificatie hoe het nu precies zat met eventuele toevoeging van groenvoer op de shoarmaschotel. Na uitleg dat het ter voorkoming van een gillende echtgenoot een absolute No go was en dit met een vergelijkbaar humorvol antwoord zou worden geregeld, moest de meneer me helaas nog de mededeling doen dat er geen köfte meer was, die als 1 vulling voor mijn 4 partybroodjes was gekozen.
    Ik heb toen de keus voor een alternatief door de meneer laten invullen en zo rond 20 minuten na het gesprek zou de bestelling uit gaan ter bezorging.
    Hier dus het stukje lange wachttijd. (18:24/19:55 vanaf bestelllen tot ontvangst) Dit was enkel een beetje vervelend omdat mijn partner nog weg moest, maar het had erger gekund.

Eenmaal bezorgd was het warme en koude etenswaar apart verpakt. Dat was al een pluspunt an sich.
    De patat zat ook apart verpakt in een zakje ipv bij het vlees, dus nog krokant en warm, wat ook bijzonder gunstig scoort in vergelijking met de keren dat bij dergelijke gerechten lauwe, slappe en met vleeshallen doordrenkte patat uit de verpakking tevoorschijn kwam.
    Het stokbroodje zat in alu folie gerold en zo te zien was dit huisgemaakt. Het brood was sowieso lekker knapperig en vers, maar enkel wat karig gevuld.
    De hoeveelheid shoarmavlees was prima, maar had eerlijk gezegd wél iets meer aandacht mogen hebben. Het was een beetje flauw van smaak en oogde wat grauw. Desondanks geen tegenvaller.
    In mijn broodjes zat eveneens een deel shoarma. De overige 3 helften waren gevuld met kipdöner en barbecue kipstukjes.
    Het dönervlees, sappig, smakelijk en geen vieze giebelstukjes in kunnen ontdekken. Voor een acuut walger bij evt ontwaren van iets dergelijks natuurlijk een enorm pluspunt.
    De barbecue kip, dat was werkelijk de absolute topper van dit maal. Mijn complimenten aan de chef, want het was nagenoeg per-fect! Een echte barbecue smaak en supermals en sappig kippenvlees. Het vierde broodje waarvan ik de keus vrij had gelaten bleek eveneens hiermee te zijn gevuld, dus ik was aangenaam verrast en heb naderhand verzadigd en voldaan de tafel afgeruimd.

18. Esperanza!'s profielfoto
    Esperanza! heeft een recensie geschreven voor Gachita
    Zuid-Amerikaans Purmerend

Een krappe week geleden een bliksembezoek gebracht aan een van mijn favoriete restaurants in de regio. Normaliter is de zit hier minimaal 1,5 uur, maar ditmaal liep de avond zó raar, dat we enkel een hoofdgerecht hebben genuttigd en weer zijn vertrokken. Deels kwam dit doordat we een beetje te laat waren (wel netjes telefonisch gemeld overigens) en deels was de ons toegewezen tafel naast een tweetal gasten, die overduidelijk een beetje aangeschoten waren en waar de mannelijke gast het leuk vond om een paar 'grappige' opmerkingen te geven aan het adres van mijn partner (zodoende ook voor nu een lagere waardering voor de sfeer, maar dit was dus een incidenteel iets). We wilden het personeel van Gachita hier niet mee lastig vallen, want desbetreffende gasten waren ook weer niet zó lastig dat het de sfeer verziekte, dus i.p.v. een andere tafel te vragen, hebben we dus enkel een zoals altijd subliem stukje Angus ossenhaas genuttigd, met bijlage van gekruide rijst, mais en kidneybonen. Over het laatste wil ik overigens wel opmerken dat ik deze verandering op de kaart betreur. De gast kan al kiezen voor een losse maïskolf en kidneybonen (hoewel ze goed bereid waren) zijn voor de meeste mensen een No Go i.v.m. niet bepaald prettige dampen uit de lagere regionen naderhand. Wat mij betreft had de gekruide rijst in alle eenvoud mogen blijven zoals het was.
    Hopelijk een volgend bezoek met hindernisvrij verloop en wederom tienen voor het geheel.

19. Esperanza!'s profielfoto
    Esperanza! heeft gereageerd op het topic: Recensie verwijderen

Hallo Lara,

20. Esperanza!'s profielfoto
    Esperanza! heeft gereageerd op het topic: Recensie verwijderen

Dit moest ik even kwijt :)

21. Esperanza!'s profielfoto
    Esperanza! heeft Himalaya toegevoegd als favoriet restaurant
    • Indiaas
    Breed 32 Hoorn
  22. Esperanza!'s profielfoto
    Esperanza! vindt de recensie door Esperanza! voor Himalaya leuk
    Indiaas Hoorn

Hoorn heeft er sinds kort weer een pareltje bij! Nu ik eindelijk eens tijd had om enkele gerechten van Himalaya aan een proeve van smakelijkheid te onderwerpen, heb ik dit gisteravond gedaan en ik kan tot geen andere conclusie komen dan een allesomvattend perfect!

Vanuit de vrieskou stapte ik het knusse restaurant binnen en voelde direct een heel aangename sfeer. De zaak zat niet vol, maar van de tafels die bezet waren, zagen de gasten er oprecht tevreden uit, genietend van hun eten, of gezellig natafelend met een voldane blik. Voorheen was in dit restaurant Alpino gevestigd en zodoende herkende ik nog enkele elementen uit het oude interieur, maar wat is het opgeknapt en opgefrist! Warm aandoende oranjekleurige muren, kleurige accessoires en details en de alom aanwezige, kruidige geur uit de keuken, maakten dat ik direct onthaast was. Ook al wilde ik ditmaal thuis eten en om die reden een afhaalbestelling plaatsen, de gastvrijheid was er niet minder om.

Plaatsgenomen aan het kleine barretje achter in de zaak, werd ik vriendelijk en interessevol te woord gestaan door de eigenaar en de jongeman welke de service voor zijn rekening had. Dat ik even moest wachten op hetgeen ik van het menu had gekozen was allesbehalve vervelend. Ik heb kunnen meegenieten van de complimenten van de gasten die aan de bar hun betaling kwamen doen en kreeg van het huis een heerlijke, vers bereide mango lassi aangeboden. En dan bedoel ik ook echt vers! 2 dames die na betaling hun lof uitten over het eten, kregen van de eigenaar zowaar de kans om van nabij de bar een blik in de keuken te werpen om de chef te complimenteren. Dat gebeurt enkel wanneer een uitbater trots is op wat hij neerzet en dat bleek hier maar eens te meer!

Na een kwellende autorit (ik kreeg gekscherend een vork aangeboden voor onderweg) kon ik thuis eindelijk ervaren dat wat ik hier nu opschrijf absoluut gemeend is. Verse ingrediënten, pure smaken, zelfs in een plastic afhaalbakje nog heerlijk ogend en merkbaar dat er moeite voor was gedaan het oog mee te laten genieten. Stiekem baal ik een beetje dat ik in mijn enthousiasme geen foto's van alle gerechten heb gemaakt, want het was gewoon allemaal super!

Wanneer mijn agenda het toelaat ga ik snel weer richting Himalaya om in het restaurant zelf te eten, want ik ben na de eerste hap een fan!

23. Esperanza!'s profielfoto
    Esperanza! heeft een recensie geschreven voor The Butcher West

Gesitueerd in de Amsterdamse foodhallen en niet te missen.
    Ondergetekende en partner hebben een van de kek omschreven burgers van de kaart gepikt en aan een smaaktest onderworpen. Al wachtende op 'the daddy' wierpen we een blik op de stand en werkelijk niks op aan te merken. Een goed geoliede samenwerking tussen een drietal ijverige, fris ogende medewerkers en een bakplaat vol sissende, verse ruim bemeten burger patties, die doorgevoerd werden over de werkbank, om te eindigen in een vetvrij papier in onze handen.
    Werkelijk zalig! Sappig kwaliteitsvlees op een vers ambachtelijk broodje en een mooie verhouding van toppings, die in ons geval bestonden uit bacon, ui, kaas en een smakelijke saus.
    Geen mooie foto, maar het was ook zó lekker!

24. Esperanza!'s profielfoto
    Esperanza! vindt de recensie door Esperanza! voor Babylon leuk

Wij komen zeer regelmatig bij Babylon. Ik had vóór ik hier klant werd al minstens 15 (!!) jaar geen shoarma gegeten i.v.m. een traumatische gebeurtenis bij een inmiddels opgedoekte zaak. Iets met ontelbare zeentjes en een acuut benodigde emmer. Verdere details bespaar ik u als lezer, maar dat ik inmiddels weer met smaak kan genieten van een authentieke lamsshoarma zegt voor mijn begrippen heel erg veel.
    De eigenaar en het personeel zijn erg aardig en (her)kennen hun vaste klanten. De service is vlot en ook het mandarijntje na afloop wordt aan ons adres altijd erg gewaardeerd.
    De hete uien, met mdme Jeanette peper heb ik nog nergens lekkerder gegeten dan hier.

Hoog tijd dat we weer eens een broodje komen eten!

25. Esperanza!'s profielfoto
    Esperanza! heeft een recensie geschreven voor Himalaya
    Indiaas Hoorn

26. Esperanza!'s profielfoto
    Esperanza! heeft gereageerd op het topic: Nieuwe eetgelegenheid ?? of Gesloten !! of Opnieuw geopend.

Hoorn heeft er sinds kort weer een pareltje bij.

Het betreft Indiaas/Nepalees restaurant Himalaya, welke gevestigd is aan (het) Breed 32, in het pand waar voorheen restaurant Alpino zat.
    Www.himalayarestaurant.nl

Gisteren de proef op de som genomen en de rit van een half uur is werkelijk méér dan de moeite waard geweest! Ik gun de eigenaar een mooie en dik verdiende recensie, maar dan moet Himalaya wel even worden toegevoegd. Ik heb namelijk een visitekaartje meegenomen, waar wordt verzocht een mening te geven op één van de concullega sites, maar dat gaat Esperanza natuurlijk niet doen. Die wil na een supergoede eerste kennismaking met dit restaurant gewoon de loftrompet steken op Eet.nu!

27. Esperanza!'s profielfoto
    Esperanza! heeft een recensie geschreven voor Riksja
    Chinees-Indisch Volendam

Helaas moet ik mijn laatste ervaring met het eten van Riksja negatief bijstellen in de waardering. Jammer hoor, want in het restaurant heb ik destijds heerlijk getafeld.
    Wat mij gisteren werd voorgeschoteld was echter behoorlijk teleurstellend en eerlijkgezegd een domper op mijn hoge verwachtingingen van een smakelijke Aziatische maaltijd thuis.

Ik bestelde een portie saté ajam, pangsit en babi ketjap met witte rijst. Als extraatje een zakje cassave kroepoek.
    Ik werd vriendelijk verwelkomd door een mevrouw in een jadegroen jasje en nam na het bestellen en afrekenen plaats op een Chinese bank in het afhaalgedeelte. Dit vind ik wel een pluspunt, omdat vaak weinig aandacht voor een afhaalgedeelte is en de klant op een harde horeca stapelstoel kan wachten tot de bestelling klaar is. Voor het eerst in mijn leven zag ik ook een op het interieur afgestemde kinderstoel. Compleet met rood kussentje en een uitgesneden draak in het rugleuninkje.

Enfin, na zo'n 10 minuten was het grootste gedeelte van de bestelling gereed. Wat klaar was werd door het luik geduwd en ingepakt. Ik vond het wat vreemd dat er verder niks gebeurde, dus bleef ik braaf zitten. Nog eens 5 minuten daarna volgde de rest en dit werd bij het opengevouwen papier ingestopt en opnieuw dichtgemaakt. De dame had het jasje ook niet meer aan, maar stond nu in haar 'burgerkleding' aan de balie. Het was overigens nog ruim voor sluitingstijd, dus dat voelde een beetje alsof ik niet echt goed getimed had om nog aan te komen waaien met trek.

7 minuten rijden en ik was thuis, dus aldaar vol verwachting het tasje met inhoud uitgepakt en een mooi bord voor mezelf gecreëerd.

Toen ik eenmaal begonnen was aan mijn maal, viel het dus behoorlijk tegen. De pangsit, zakje dicht in de tas, dus vochtig geworden en het krokante vel helemaal slap geworden. De saté, daar was enkel de saus écht lekker. Het vlees was nogal droog. De witte rijst en cassave kroepoek, weinig om over te oordelen, dat was gewoon standaard zoals eigenlijk overal.

Alleen de babi ketjap. Geen idee wat het wél was, maar dit was zéker geen babi ketjap. Het waren grotendeels vierkante stukjes, taai vlees in een saus die nog het meest weghad van sa cha saus, met een heel erge nasmaak van bouillon.

Mijn bord heb ik op de babi ketjap na leeggegeten, maar ik mijd Riksja voorlopig even.

28. Esperanza!'s profielfoto
    Esperanza! heeft een recensie geschreven voor Babylon

Hoog tijd dat we weer eens een broodje komen eten!

29. Esperanza!'s profielfoto
    Esperanza! heeft een recensie geschreven voor Toko Baru
    Kleine eetwaren Purmerend

Een goed gesorteerde toko, waar ik regelmatig even binnenloop voor een voorraadje indomie, uitheemse snackjes en zo nu en dan iets uit het 'vers' gedeelte.
    De pittige nasi is erg lekker en ook de kleine snacks (pikantje is een aanrader!) zijn niet verkeerd als ik het vertaal naar prijs/kwaliteit.
    De mensen die de toko runnen zijn vriendelijk en bereid je eventuele vragen goed te beantwoorden. Wat ik wel erg jammer vind, is het ontbreken van een ruimere keus aan zoetigheden, zoals lapis, kuee dadar en diverse smaken spekkoek. Het is er in de diepvries, maar dat sla ik liever over.

30. Esperanza!'s profielfoto
    Esperanza! heeft een recensie geschreven voor Tabasco Nero
    Nederlands Hoorn

Ik zou met mijn partner en mijn moeder mijn verjaardag vieren met een etentje bij Tabasco Nero. Helaas viel dat door omstandigheden in het water. Ik heb de week erop nogmaals gereserveerd en kreeg van Lisa een hartverwarmende reactie op mijn berichtje. Daardoor had ik direct al meer zin om er heen te gaan.
    Eenmaal aanbeland zijn we gewoon in de watten gelegd. Ik kan er lang of kort over zijn, maar alles was gewoon helemaal goed! Als afsluiter de café loco, nou inderdaad! We hebben smakelijk gelachen om de enorme kop waarin deze geserveerd wordt. Maar lekker is ie!!
    Prachtige menukaart ook. En heel begrijpelijk dat er even wordt gevraagd er netjes mee om te springen zodat ze schoon blijven. Ik vind het ook niet fijn om in de plakkerige, vette resten van een voorgaande lezer te moeten grijpen.

Meer activiteiten