• Lid sinds 4 oktober 2009
  • Leeftijd: 66

Wij proberen regelmatig buiten de deur te gaan eten en zoeken daarbij graag een lekker wijntje uit. Favorieten zijn dan Merlot (vooral uit Chili) en Malbec. Wijnen uit Zuid Afrika kunnen ons niet bekoren (o.a. te hoog alc percentage). Tevens hebben we goede contacten met een wijnboer uit de Elzas Duits/Franse grens die elk jaar een wijnproeverij verzorgd voor een man of 50 ( dit jaar voor de 14e x (2014)) en ook gaan we daar soms een lang weekendje naartoe. Ook zijn wijnen : chardonnay, riesling, spatburgunder rose, portugieser rotwein ( in de zomer ook koud heerlijk), dornfelders en cuvee nemen wij en vele vrienden en kennissen van hem af.
Een dag niet genoten is een dag niet geleefd ...............oftewel
een dag niet geleefd is een dag niet genoten..........................x
Tevens schrijf ik ook sinds de 2e helft van 2011 op smulweb.

Sfeer

Den Haag

Croy 't Stokske

Moergestel

't Maoske

De Moer

1. Ben 's profielfoto
    Ben heeft gereageerd op een recensie van Cuchara

Ad, je tekstverwerker aanpassen.
    Ik lees weer verassing, terwijl het toch echt verrassing moet zijn.
    Prachtige recensie overigens.

2. Ben 's profielfoto
    Ben heeft gereageerd op een recensie van Lenartz

Fijn plekje voor culinair genot

3. Ben 's profielfoto
    Ben vindt de recensie door adriaan voor Lenartz leuk

Ondanks dat Tilburg Culinair een leuke actie had verzonnen toch uitgeweken naar het sterke chefs koppel in Oisterwijk. Als aperitief een wijn die zelf geïmporteerd was van een kleine wijnboertje uit Italië. De Roero Arneis 2016 van Valfaccenda, waarin een fris appeltje op de voorgrond kwam, lekker. De amuse was verrassend lekker en mooi gepresenteerd in een turquoise schaaltje. Een pureetje met groene boontjes in een jus van kerrie en citrus, erop een krokantje van papadum met toefje gefermenteerde bonen.

De eerste begeleider werd op een leuke eigen wijze gepresenteerd door Evi Schuurmans. Sauvignon Blanc 2016 van Awa Tere, lekker fris met tonen van exotisch fruit. Chef Dirk presenteerde het voorgerecht. Ceviche bereiding van zeebaarsfilet met de specerijen van de tom kha kai, om hem iets sappiger te houden is de kokos vervangen door karnemelk. Verder palmhart, crème van wortel, zoetzure groentjes en groene kruidenblaadjes. Aan tafel afgewerkt met een vinaigrette op basis van de zuren voor de ceviche. Heel verfijnd en fris met mooie Aziatische smaak accenten, de wijn was hierbij een voltreffer. (9,7)

Verder met een blend van de drie Pinot soorten uit de Alsace. De cuvée S van het huis Schlumberger waarin de Pinot Gris de hoofdrol opeiste. Een frisse ronde wijn met subtiele honing- en kamille toets. Uit de keuken een proeverij van tonijn. Een stukje sashimi op oosters gemarineerde witte kool. Een lauw warme sushi met een krokante korst van sesam en een tartaar met zoet zure groenten accenten aan tafel afgewerkt met een bouillon van dashi. Tonijn moet je lekker maken en dat is deze keer helemaal gelukt. Veel smaak en mondbeleving met de wijn als ondersteuner, prima. (9,7)

Italiaans wit, een Greco di Tufo 2016 van Villa Raiano, verfijnd met aangename mineraliteit. Ditmaal kwam chef Robin het gerecht presenteren. De presentatie kwam door het stapelen niet helemaal tot zijn recht. Zacht gegaarde heilbot, licht afgeschroeid en nog lekker sappig. Eromheen een vijftal structuren van eekhoorntjesbrood en crème van aardpeer aan tafel afgewerkt met schaafsel van zwarte truffel. De cuisson van de vis was top, het garnituur was allemaal net ietsje hoger op smaak. De wijn was ietsje op de achtergrond. (9,3)

Over naar rood met een heerlijke Pinot Noir 2013, van het huis L’ Aigle, sappig rood fruit met subtiele aardse tonen en een fluweel zachte afdronk. Op een donker bord een mooie presentatie. Anjou duif, borstfilet een een gekonfijt pootje met allemaal oranje structuurtjes ernaast van pompoen, wortel en zoete aardappel. Aan tafel afgewerkt met een heerlijke saus. De duif was mooi hoog op smaak en heel zacht van textuur, met het garnituur kon ruim voldoende worden afgewisseld, de wijn maakte het feestje compleet. (9,7)

De dessertwijn was een Monbazillac 2014 van het huis Moulin Pouzy, niet te zoete met in het aroma tonen van exotisch fruit. Chef Dirk presenteerde het dessert. Een mooie presentatie met structuren van yoghurt, pruim en gezouten Japanse pruim. Mooie pure smaken niet echt zoet met frisse en verrassende ziltige accenten. (9,4)

Bediening was zeer goed tot uitstekend verzorgd door Evi Schuurmans ondersteund door beide chefs met veel gezelligheid aan tafel.

Prijs-kwaliteitverhouding was uitstekend.

Kortom een hele fijne middag met culinair genot en gezelligheid.

4. Ben 's profielfoto
    Ben vindt de recensie door adriaan voor Perceel leuk

adriaan

De Rieslingweek heeft op mij altijd wat extra aantrekking kracht omdat dit een van mijn lievelingdruiven is. Fijn te zien dat een van mijn favoriete restaurants meedeed die op de shortlist stond.
    Vorige keer nog flink wat oponthoud op de weg, nu helemaal zonder vertraging waardoor we royaal op tijd waren en een wandeling konden maken door het park achter het restaurant.
    Maarten Koek zag ons aankomen en de deur zwiepte open voor we er waren, leuk. We mochten een plaatsje kiezen, dit werd ons vertrouwde tafeltje aan het raam, fijn. Het schaaltje met emping gekruid met Ras el Hanout, stond al op tafel, jammie. Als aperitief de witte huiswijn, Côtes de Gascogne een blend van Gros Manseng en Sauvignon die erg goed beviel. De hapjes zagen er verzorgd uit, een heerlijk zoet broodje met frisse crèmepjes. Plat broodje met dip van doperwt, feta, pomelo en muntolie, mooi mediterrane toets. En eitjes om uit te lepelen gevuld met een eiersalade waarin bloemkool, boleet, hazelnoot en afgewerkt met geschaafde parmigiano reggiano. Een lekkere combinatie.

De chefsbite klonk aantrekkelijk, dus verleid. Oester met gefermenteerde peer yoghurt en gepofte wilde rijst. Presentatie prima, smaak was redelijk naturel, toch altijd erg lekker zo’n oester.

De eerste amuse was gerookte zalm met stukjes witte asperge, royaal gegarneerd met Hollandaise, gedroogde eidooier en verse kruidenmelange. Een heerlijk lepel gerecht.

Het asperge soepje kende we nog van vorige keer, lekker romig vanwege de kamille olie en een verrassende frisse toets door stukjes vruchtvlees van rode grapefruit.

Een broodje kwam op tafel met nieuw smeerseltje gemaakt van dille met zaden, erg lekker.

De eerste begeleider werd door Maarten Koek uitvoerig toegelicht, Winzerhof Stahl "Erstes Fass" trocken 2016. Zoals verwacht een Riesling maar een blend met Scheurebe, aangenaam fris en sappig met een vleugje banaan. Uit de keuken een prachtige presentatie. Als basis een platte cilinder tartaar van dorade, aan een zijde gegarneerd met plakjes radijs, schijfjes watermeloen, rucola en bloemen, aan de andere zijde gepofte rijst, aan tafel afgewerkt met een vinaigrette van watermeloen met selderij en tomaat. Hele delicate smaakjes en mede door de gepofte rijst een prima textuur. De wijn sloot keurig aan. (9,6)

Over naar rood met een Dornfelder 2014 van Karl May, mooie diepe kleur en lekker sappig in de mond. Uit de keuken een fleurige presentatie. Twee stukken langzaam gegaarde lamsnek, erop krokant gebakken wonton met salade van groen asperge en een melange slablaadjes, eromheen verschillende structuren van bospeen, aan tafel afgewerkt met lekker aangezuurde eigen jus met hierin dubbelgedopte tuinboontjes. Ernaast uitgeserveerd een bakje met mousseline van aardappel met gepofte spelt en verse bieslook. De nek was zeer zacht en hoog op smaak, garnituur was hiernaast mooi in balans en zorgde voor ruim voldoende afwisseling. De wijn vulde het gerecht aan met zijn heerlijke aroma. (9,4)

De dessertwijn was een Riesling Schloss Schwabsburg 2015 Auslese van het huis Huff met mooie zoet zuur balans. Uit de keuken een dessert met Thaise invloeden. Als basis een mousse van kokos, erop gemarineerde ananas, toef schuim van yoghurt , quenelle ijs van koriander en krokantjes van deeg, kokos en (iets later ook nog) groene curry. Smaakjes die me erg aanspreken, vooral de combinatie koriander met kokos en groene curry. De wijn was keurig in balans. (9,5)

Bediening was uitstekend verzorgd. Maarten Koek presenteerde op kundige wijze de wijnen. Sharon Tetterlo is een top gastvrouw die op hele vriendelijk en zachtaardige wijze gezelligheid aan tafel brengt. Ze is in blijde verwachting en binnenkort op zwangerschap verlof.
    Prijs-kwaliteitsverhouding was zeer goed tot uitstekend.

Samengevat was het weer een hele fijne beleving. Sterk van chef Jos Grootscholten dat hij van minder luxe producten toch heerlijke gerechten kan maken en natuurlijk zijn bord presentaties. Wat een tikkeltje tegen viel was dat de wijnen niet allemaal Riesling waren, blijkbaar zijn alle wijnen uit Duitsland in de Rieslingweek toegestaan. Niet te min een mooie selectie.

5. Ben 's profielfoto
    Ben vindt de recensie door adriaan voor De Karpendonkse Hoeve leuk

adriaan

Het vinden van een passende chef-kok ter vervanging van Peter Koehn, die na zijn 50 jarige loopbaan met een welverdiend pensioen gaat, kende nog een onverwachte hindernis. De serie “De nieuwe garde” op npo 3 legt het verhaal erachter bloot. Leuk te vernemen dat een van onze favoriete chefs, Rob van der Veeken, deze uitdaging op zich heeft genomen. Hij sluit naar mij gevoel naadloos aan bij de stijl van Peter Koehn. Dus meteen maar gereserveerd voor een lunch op de vrijdag middag.

Het was mooi zomer weer, het terras was keurig ingedekt. We namen plaats onder het luifel met uitzicht over de plas, fijn in de schaduw terwijl een briesje voor verkoeling zorgde, toppie. Als aperitief een mousserende Duitse Riesling van het huis Siener (speciaal gebotteld voor het restaurant) die erg goed beviel. Jaap Krabbendam presenteerde de hapjes, een drieluik. We starten met een makaron van zoethout, erop een toefje crème van foie en een krokantje van drop. Een fijne beleving met verschillende smaak overgangen, mooi. Verder met een sandwich geïnspireerd op de caprese. Krokantjes van tomaat, ertussen mozzarella en crumble van zwarte olijf, afgewerkt met een toefje basilicumcrème, verrassend lekker. Als laatste een kroketje gevuld met panchetta, erop drie toefjes gel van nootmuskaat en laurier, mooi krokant en lekker hartig.

De amuse ronde bestond uit een tweeluik. Gepresenteerd op eigen schelp, sashimi van coquille besprenkeld met een sinaasappel olie op een crème van wortel. Heel delicaat met mooie smaak balans en prima combinerend met de Riesling. Op het witte bord gepofte amarant met quenelle ijs van piccalilly, aan tafel afgewerkt met een groene kruiden saus. Zomerse smaakjes, dit lepelde we met veel plezier weg.

De eerste begeleider werd uitgebreid met een goed verhaal gepresenteerd door Jasper Rijkers, sommelier in opleiding. Pinot Grigio 2014 uit Uruguay van het huis Garzon, mooie lichte kleur, heerlijk aroma, in de mond strak droog met tonen van steenfruit en mineraliteit. Uit de keuken drie bereidingen met Noordzeekrab. Op een wit bord een cilinder krabsalade, heel puur, erop een schuim van appel, ernaast rolletjes komkommer en chipjes van meloeskes gekruid met vadouvan , heel verfijnd.
    In het donker schaaltje een marshmallow van kingkrab op een bedje van Noordzeekrab die in een krabben bisque lag, lekker hoog op smaak.
    Als laatste nog een krokant gebakken wonton gevuld met Noordzeekrab, genieten. De wijn sloot bij de laatste twee bereidingen naadloos aan mede omdat deze hoger op smaak waren. Doordat ik de salade als laatste at was de wijn al ietsje te warm en hierdoor net wat te krachtig geworden. Voor ons beide de topper van de middag. (9.7)

Ook de tweede wijn was bijzonder. Een Oostenrijkse Gumpoldskirchner Tradition 2015 van Johanneshof Reinisch gemaakt van de inheemse Rotgipfler en Zierfandler. Mooie goud gele kleur, in de mond tonen van peer, honingmeloen en een wat ronde afdronk. Uit de keuken een tentakel van octopus op een bedje van zwarte lintpasta in een hartige bouillon gekruid met vadouvan met zilte groentjes (lamsoor, zeekraal) en mosselen. De tentakel was zacht van textuur en delicaat van smaak. De zilte tonen en de bite van de zeekraal kwamen naast de pasta op de voorgrond, erg lekker. De wijn was een alleman vriend en sloot keurig aan. (9,4)

Over naar rood met een Rosso di Montalcino van het huis Luciani, verrassend lichte kleur, heerlijk aroma, een mond vol met kersensap en een fluweel zachte afdronk, heerlijk. Eigenaresse Ingrid van Eeghem presenteerde zelf het eerste gedeelte van het hoofdgerecht. Zacht gegaarde, in appelstroop gelakte duivenborstfilet, ernaast een cilinder van quinoa, gebakken cantharellen, quenelle crème van kikkererwt, partjes gemarineerde meiknol en bekende bolletje van snijboon, aan tafel afgewerkt met een heerlijke sjalottensaus (kannetje helaas weer terug naar de keuken). De cuisson van de borst was top en door het huidje hoog op smaak. Chef Rob kwam met extra bijlagen. Lepeltje van foiemousse, quenelle semifreddo van foie op een bedje van gemalen hazelnoot, een gekonfijt pootje van de Bresse duif en de pommes paolo die eigenlijk op het eerste bord had moeten liggen. Beide foie bereidingen waren een delicatesse. Het boutje was ietsje stevig van textuur, dit werd lekker kluiven. De heerlijke wijn sloot naadloos aan. (9.6)

De dessertwijn was een licht mousserende Brachetto van Gatti Piero, transparante rode kleur met in het aroma tonen van framboos en rozenblaadjes, in de mond soepel en fruitig met een ronde afdronk. Op het bord een mooie presentatie. Als basis heerlijk gemarineerde aardbeien met ernaast een bombe van aardbei, erop krokantjes en makarons van aardbei. Ernaast een madeleine gemaakt van stracciatella in een dun jasje van chocolade op een bedje van crumble van chocolade met ernaast een toef ganache van chocolade. Mooie pure smaken en goede texturen die prima combineren met de frisse tonen van de wijn. (9.4)

Als afsluiter nog een prima espresso en viertal smakelijke friandises.

Bediening was uitstekend verzorgd. Weliswaar veel verschillende gezichten aan tafel, alle met passie voor het vak en een flinke dosis gezelligheid, prima. We voelden ons weer helemaal in de watten gelegd.

Prijs-kwaliteitverhouding was zeer goed tot uitstekend.

Dit was weer een hele fijne beleving. We zijn erachter gekomen dat de ambities inmiddels duidelijk naar beneden zijn bijgesteld. Deze waren sky high, dat was overigens wel een aardige publiciteitsstunt. Nu is het behoud van de ster de eerste uitdaging, iets wat mijn inziens niet zo’n probleem zal zijn. De stijl van koken was ditmaal nog een combinatie van drie chefs (Peter Koehn, Rob van der Veeken en Jaap Krabbendam). Dit zal op relatief korte termijn de signature van chef Rob worden. Een klassieke basis met keurige bereidingen en goede smaken. Wij komen terug en De Karpendonkse Hoeve blijft favoriet.

6. Ben 's profielfoto
    Ben vindt de recensie door adriaan voor Wollerich leuk

adriaan

Wederom geboekt bij onze favoriet in Sint-Oedenrode voor een lunch op de zondag middag. Het weer zat mee en het terras was ingedekt. Een een flink briesje zorgde voor wat twijfel maar het zonnetje was warm genoeg waardoor we op het terras bleven. Als aperitief een frisse Grüner Veltliner 2015 van Laurenz die goed beviel. Ernaast een lange strip waarop voor ieder drie hapjes, keurig gepresenteerd. Een kogel van kippenlever gevuld met kumquat, erg lekker. Ernaast een cakeje van zwarte olijf met jonge geitenkaas, verrassend romig. Het derde hapje bestond uit bereidingen van tomaat met een crème van basilicum, mooi hoog op smaak, heerlijk.

De eerste amuse kwam in een glazen schaaltje, gerookte forel in een groene kruiden crème met erop wat ham en ernaast toefjes van duindoornbes, een hele mooie smakencombinatie.

De tweede amuse was een tosti van geitenkaas, erop een plakje eryngii en krokantje van Parmezaanse kaas met ernaast een dip van mierikswortel vinaigrette. Geweldig smaakvol, dat smaakte naar meer.

Joey Hendriks, die inmiddels zijn diploma vinoloog op zak heeft, presenteerde redelijk uitgebreid de eerste begeleider. Een mooi strakke Pouilly-Fumé 2014 van het huis Serge Dagueneau. Ernaast een indrukwekkende presentatie van een tweetraps gerecht. Op het bord centraal een cannelloni van dungesneden tonijn gevuld met een crème waarin een subtiele oosterse toets, erop wat dunne plakjes rettich. Verder op het bord een royaal assortiment van diverse zoet zure bereidingen, takjes dille, ziltige groentjes en kruidige crèmepjes. In het kopje ernaast een romig goed gevuld oestersoepje van gillardeau, wow. De tonijn bereiding was mild, de smaakjes eromheen vulden dit prima aan en maakt er een complexe beleving van. De heerlijke soep vulde dit met zijn ziltigheid aan en zorgde ervoor dat het gerecht nog lekkerder ging smaken. De wijn bleef naast al deze smaken keurig overeind en ondersteunde het gerecht met zijn heerlijke zuren. Een echt topgerecht. (9.9)

Verder met een speciale rode wijn uit Valencia. La Forcallà de Antonia 2013 van Rafael Cambra, heerlijk aroma met tonen van aardbei en kersen in de mond aangenaam fruitig met een zachte afdronk. Op een mooi bord met bloem motief en krokant gebakken zwezerik met twee morilles, asperge kop ingepakt in snijboon, romige saus van het kookvocht van champignons en een Madeirasaus. De zwezerik was keurig licht krokant gebakken, het glibberige was er net vanaf. De sauzen waren mooi hoog op smaak zoals we van de chef gewend zijn. De roomsaus maakt de afdronk van de wijn ietsje krachtiger maar de Madera saus compenseerde dit weer en deze maakte de wijn nog lekkerder, genieten weer. (9.7)

Voor het pièce was Italiaans rood geselecteerd, Palazzo della Torre 2012 van het gerenommeerde huis Allegrini, heerlijk aroma met tonen van bosfruit, in de mond redelijk elegant met een zachte afdronk, heerlijk. Op het bord een proeverij van melklam. Stukje van het haasje, schouder, bout en buikwand. In het garnituur dubbel gedopte Spaanse tuinboontjes, asperge kop, blokje gegrilde aubergine en drie geweldige zalfjes. Een van wilde waterkers met sherry, een van rode ui en een van wortel met gember. Het gerecht werd aan tafel afgewerkt met een heerlijke lamssaus. De cuissons waren zonder uitzondering prima, zelfs het vet (wat ik niet zo makkelijk eet) was mild, zacht en lekker. De buikwand, die krokant geroosterd was, was het hoogst op smaak, dit kon met de heerlijke saus gecompenseerd worden. De zalfjes waren geweldig hoog op smaak en deze combineerden uitstekend bij het vlees. De wijn sloot naadloos aan en vulde het gerecht aan met zijn zuren en heerlijke aroma. Dit was lam op zijn lekkerst, complimenten. (9.88)

Ook een Italiaanse dessertwijn, Filari 11 (Dolce Naturale) van het huis Feudi Di San Marzano gemaakt van zon gedroogde Primitivo, complex met tonen van rijp fruit en aangename kruidigheid met in de mond een mooi rond en fluweel zacht. In een witte schaal een dessert op basis van groenten. Rolletjes zoetzure komkommer, quenelle sorbetijs van radijs, kogel van witte chocolade gevuld met pastinaak, bombe van rode biet gevuld met rabarber, bloemetje van rode bietstructuren aan tafel afgewerkt met een vinaigrette van hibiscus. Wow wat een mooie smaken die ook nog eens prima combineerden. Heerlijke frisse accenten met mooie texturen. De geconcentreerde wijn bleef hiernaast net overeind, een top dessert. (9.85)

Daar de zon wat zwakker werd gaven we ons over en gingen naar binnen voor de afsluiting. Een Hongaarse dessertwijn, de “H” Tokaji van chateau Pajzos gemaakt van Hárslevelű 2015. In het aroma tonen van wit fruit in de mond een mooie zoet zuur balans. Uit de keuken een fraaie presentatie met een verrassend blauwe kleur. Een bombe van blauwe cacaoboter gevuld met een vloeibare vulling van blauwe bes, ernaast een quenelle vanille-ijs, kogeltje van basilicum met limoen, structuren van rode bes en een balletje van yoghurt met limoen zeste. Hele mooie smaken die goed combineerden. Het was wel grappig dat je blauwe lippen kreeg van het eten van de cacaoboter. De wijn combineerde goed maar het lijkt erop dat een zorgvuldig geselecteerde rode wel eens lekkerder zou kunnen zijn. (9.6)

Als afsluiter nog een krachtige espresso in een mooi glaasje met een vijftal hele lekkere friandises. De gezouten karamel met pinda, de witte chocolade met bastogne en praline met vloeibare fruitvulling waren top.

Bediening was uitstekend verzorgd met sommelier Joey Hendriks in de hoofdrol, leuk dat dochter Inge Wollerich weer terug is. We voelden ons weer helemaal in de watten gelegd.

Prijs-kwaliteitverhouding was uitstekend.

Dat we bij team Wollerich heerlijk konden eten wisten we al maar ditmaal overtroffen ze mijn verwachtingen. Vorig jaar waren de smaken net ietsje ingetogen maar nu weer helemaal in de bekende Wollerich stijl. Mooie volle, rijke en geconcentreerde smaken die zorgvuldig zijn samengevoegd tot heerlijke gerechten. Ernaast hele mooie wijnen, zorgvuldig geselecteerd, fijne bediening op een zon overgoten terras in de tuin. Team Wollerich nestelt zich tussen de absolute toppers van het land. Een echte aanrader voor de fijnproever, wijnliefhebber en levensgenieter. Bedankt!

7. Ben 's profielfoto
    Ben vindt de recensie door adriaan voor Monarh leuk
    Internationaal Tilburg

adriaan

De serieuze ambities, die het restaurant bij de start had uitgesproken, begint nu serieuze vormen aan te nemen. Bij ons laatste bezoek waren we al helemaal onder de indruk van de geweldige gerechten. Vanaf 4 april was het exclusieve menu Monarh verkrijgbaar. Hierin zit ruim twee jaar ontwikkeling! Wat te verwachten? De beleving aan tafel zou een extra dimensie krijgen met veel entertainment. Het menu zou bestaan uit alleen signature gerechten en aan de begeleidende dranken is extra aandacht geschonken. Voor dit laatste is de broer van de chef Paul Kappe aangetrokken, die al jaren een vaste waarde was bij een restaurant dat al vele jaren een Michelinster heeft. Veelbelovend dus. Dit wilden we graag eens meemaken dus snel geboekt.

En fijn ontvangst door de maître Marijn Mulders die al gereed stond bij de voordeur en ons mede deelde dat we de primeur hadden, cool. Hierdoor was iedereen wel wat extra gespannen. Hij begeleide ons naar een plaatsje aan het raam, fijn. Ralph Kappé presenteerde keurig de Campagne een Brut Premier Cru van Hubert Paulet, geschonken uit een magnum, die uitstekend beviel.
    Bij de eerste amuse werd de werkwijze van de chef bij het componeren van de gerechten uitgelegd. Alle smaken van het smakenpalet worden in een juiste balans in ieder gerecht samengebracht voor het beste resultaat. Deze amuse had dus vijf verschillende smaaktoetsen. Een kistje verscheen op tafel, links het bitter in de vorm van een radijs, ernaast umami (hartig) in de vorm van een bouillon van een exotisch kruid. Zuur met een ingelegd meloeske, hartig met een 24 maanden gerijpte Goudse kaas en zoet met een cherrytomaatje gevuld met jam. Fijn dat de champagne alle smaken oppakte en keurig neutraliseerde. Hierna de amuse waarin al deze smaken worden gecombineerd, de bouillon werd apart uitgeschonken in een speciale karaf. Het resultaat was lekker en complex.

De stelling met neodimiummagneten voor de zwevende amuse kwam op tafel. Er zijn al plannen om deze in de tafel te bouwen en een “baan” te maken. Eigenaar Danny Kovacevic, de bedenker van de act, presenteerde het gebeuren. Ik zal jullie de technische details besparen, het is zeker interesant en educatief. De amuse was een praline van witte chocolade gevuld met spekbokking afgewerkt met kaviaar en krokantje, erg smaakvol.

De eerste begeleider werd met kennis van zaken gepresenteerd, een El Maestro Sierra Fino Sherry met heerlijk aroma en een speciale mondbeving waar je even aan moet wennen. Uit de keuken een tweetraps gerecht met bereidingen van Gillardeau oester. Eerst moesten de ijspastille van komkommer eten die op een kroepkoekschijf lag die een schaaltje afdekte, waarna er een rokende vloeistof door het gaatje werd gegoten. De kroepoek verhuisde naar het andere schaaltje met een romige dip. In het rokende schaaltje twee heerlijke Gillardeau oesters met rolletjes van komkommer, marshmallow van oester, gepofte wilde rijst en oosterse gel. Een uitgekiende combinatie die verrassend goed combineerde bij de sherry, die door deze smaken veel lekkerder werd. Ook nog even het “pepermuntje” dat met water een doekje wordt om de handen schoon te maken. (9.5)

Leerling sommelier Daan Smits kwam aangereden met de cocktailwagen voor de bereiding van de tweede begeleider. Hij startte met een thee van hibiscus die met behulp van vloeibare stilstof tot granité wordt gemaakt. De cocktailglazen op de trolley werden gevuld met een crème van mango-passievrucht, hierop de granité die overgoten werd met ginger ale en een scheut Hendrick’s gin en afgewerkt met Borage bloemen. Een geslaagd resultaat. Uit de keuken wederom een tweetrapsgerecht, heel mooi gepresenteerd. In het pantser van een kingkrabpoot als basis een quinoa salade met erop stukken krab van de poot, toefjes crème van koriander, takjes zeekraal en shots van passievrucht met olijf. Ernaast een zeester van crème, gemaakt van de bisque van krab, met toefjes crème van passievrucht en zand van passievrucht. Mooie verfijnde smaken en aangename textuur. De zeester was duidelijk iets hoger op smaak dit combineerde uitstekend met het zand en de frisse gel. De cocktail combineerde erg goed met de smaken van de gerechten. (9.6)

weer terug naar wijn met een verfijnde Italiaanse Soave 2015 van het huis Pieropan gemaakt van 85% Garganega en 15% Trebbiano. Mooie stro gele kleur met fijne aroma's waarin hints van amandel, in de mond elegant maar geconcentreerd met lange afdronk. De volgende tafelbereiding was de tartaar van diamanthaas, deze werd door Jeroen Riemslag verzorgd. De schouderbladen van de koe kwamen op tafel. Het voor getrancheerde vlees werd fijn gesneden waarna het in een schaal op smaak werd gebracht met vadouvanolie, rode ingelegde ui, peper en zout. Hierna kreeg deze een keurige rechthoekige vorm op de schouder waarna deze werd gegarneerd met mosterdzaad, tarwe gras, rode ui, vadouvan krokant en verschillende gels, die we naar wens op de hand mochten proeven. Ben zelf normaal gesproken wat minder een rund liefhebber maar deze was delicaat met een zachte textuur. De smaakjes van de garnering maakte er een mooie beleving van, de heerlijke wijn sloot verrassend goed aan, genieten. (9.5)

Een verrassing was toch wel dat er een Meursault in het arrangement zat. Een 2014 van Pascal Clement, wow. Uit de keuken het Ochtendgloren. Op het platte deel van de coquilleschelp een keurig bruin gebakken coquille met ernaast crème van aardpeer, plakjes morilles, geschroeide bloemkoolroosjes, plakjes zwarte truffel en een schuimige saus van beurreblanc. Aan tafel afgewerkt met schaafsel van truffel. Het aroma kwam je tegemoet, heerlijk. De coquille was mooi hoog op smaak, in het garnituur heerlijke aardse tonen. Samen met de geweldige begeleider werd dit voor mij een topgerecht. (9.85)

Wederom had Raph een exclusieve wijn geselecteerd die met de Coravin werd geschonken. Een biologisch gemaakte chardonnay 2009 van het Kroatische topdomein Roxanich. Deze is mede gekozen omdat hij uit het geboorteland van de de eigenaar komt. De wijn was ongefilterd en had een wat minder aantrekkelijke kleur, leek op een troebel amberbier. Het aroma was heerlijk, in de mond complex, kruidig en mineralig en het was even wennen. Uit de keuken de surf en turf. Mooie stukken van de kreeften schaar en staart met ernaast een 24 uur gegaard stukje buikspek die aan tafel met een brander werd gekarameliseerd. In het garnituur toefjes crème van knolraap, kropsla, artishock en groene asperge. De saus van limoenblad was de koppeling tussen de twee hoofdsmaken en naar de wijn toe. Mooi om te beleven hoe de wijn veel lekkerder werd nat het eten van de saus. Alle ingrediënten waren van topkwaliteit en mooi hoog op smaak, prima. (9.7)

Voor bij het pièce een Loire wijn uit de Chinon gemaakt van Cabernet Franc 2012 van de maker Charles Joguet, beetje ingetogen aroma, in de mond fruitig met aardse tonen en een elegante afdronk. Uit de keuken het “Pièce de résistance”. De duivenborst werd aan tafel getrancheerd, van het karkas gesneden en gedresseerd op het bord. Verder nog een gekonfijte pootje van de duif, parelgort, rode biet, cannelloni van aardappel gevuld met vloeibare Epoisses, stukjes hazelnoot en een schuim van aardpeer. Aan tafel afgewerkt met een lichte jus van de vleugels. De cuisson van de borstfilet was perfect, vanwege het huidje extra hoog op smaak. Het vlees van de boutjes viel zowat van het botje en was eveneens hoog op smaak. Veel afwisseling met het garnituur waarin de epoisses en de hazelnoot de mooiste accenten gaven. De wijn vulde het gerecht aan met zijn mooie zuren, genieten weer. (9.7)

Verder met een klassiek gemaakte Riesling Marienburg Spätlese 2012 uit de Mosel van het topdomein Clemensbush, verfijnd, loepzuiver met een prima zoetzuur balans, heerlijk. Op een wit bord een mooie strakke presentatie. Op de rand van het bord structuren van verschillende ganzenlever en structuren, rolletjes aangezuurde wortel, marshmallow van wortel, ertussen enkele krokantjes en stukjes verse geitenkaas. De spiegel van het bord werd aan tafel gevuld met een heerlijke vinaigrette met lychee. De lever was hoog op smaak, veel afwisseling met het garnituur en de vinaigrette was klasse. Die maakte het gerecht ietsje lichter dan wat het was. De wijn sloot naadloos aan en maakte er ditmaal een topgerecht van, wow. (9.85)

De dessertwijn was een Cerdon 2015 van Renardat-Fache, licht mousserend met in het aroma tonen van aardbei in de mond zacht met relatief weinig suikers. Jeroen Riemslag kwam aangereden met de trolley met de voorbereide desserts op hele mooie borden. Na het dresseren werden eerst de longen gezuiverd. Er werd een vloeistof over mintblaadjes gegoten die voor behoorlijk wat rookontwikkeling zorgde. De ruimte werd gevuld met een mint aroma. Tijdens het spektakel werden er polaroids genomen de we later bij de rekening als souvenir mee naar huis kregen. (aan alles is gedacht) Het dessert was een strakke presentatie van chocolade structuren met centraal ijsparels van yuzu en erop een quenelle muntijs. Een “after eight” beleving, heel puur met nauwelijks toevoeging van suiker. De lichte mousserende wijn combineerde verrassend goed en bleef naast de krachtige chocoladetoetsen keurig overeind, mooi. (9.6)

Als afsluiter een hele krachtige espresso van Caffe Dieme (de Oro) met een zestal prima friandises, die later nog met twee warme varianten werden aangevuld.

Bediening was uitstekend verzorgd. Er was deze middag een groot team aangesteld, mede omdat het de primeur was maar natuurlijk ook omdat al die tafelbereidingen extra werk opleveren. Natuurlijk liep nog niet alles vlekkeloos en zijn er nog kleine verbeterpunten, de basis is prima voor elkaar en de inzet was 100%.

Prijs-kwaliteitsverhouding is een moeilijker puntje. Normaliter beoordeel ik voornamelijk het eten en drinken. Het moge duidelijk zijn dat er aan al het entertainment aan tafel, wat een extra dimensie geeft aan uit eten gaan, zeker ook een prijskaartje hangt. Dit dient een ieder voor zich te beoordelen en zal zeker bij een eenmalig jubileum in positieve zin uitvallen. Ik wil er nog wel even bijvertellen, om misverstanden te voorkomen, dat onze ervaring de uitgebreide dinervariant was.

Vanmiddag is bewezen dat de uitspraken bij de opening van het restaurant geen loze belofte waren. Knap wat hier in die paar jaar allemaal is gebeurd. Monarh hoort wat mij betreft inmiddels bij de betere restaurants van Nederland. Aanrader voor de luxe eter, wijnliefhebbers, bourgondiërs en liefhebbers die iets te vieren hebben. Bedankt!

8. Ben 's profielfoto
    Ben vindt de recensie door adriaan voor Sense Restaurant leuk

adriaan

We waren wel benieuwd naar de nieuwe locatie van onze topper in Den Bosch. Wel even gewacht met reserveren tot de keuken met de nieuwe keukenchef Dirk Bullens was ingewerkt.
    De locatie mag er zijn, aan een kerkplein aan de voet van de Sint-Jacobskerk waarin nu het Jheronimus Bosch Art Center is gevestigd. Centraal op het plein een modern kunstwerk, langs de gevel een klein terras met rode stoelen. Het restaurant kent vier verschillende ruimtes. Links van de entree de bar. Rechts het restaurantgedeelte met private dining ruimte, hieraan geschakeld een grote open keuken waarachter een “chef’s table” met maar liefst zes tafels. Daarachter nog een royaal loungegedeelte. Alle keurig in dezelfde stijl ingericht, strak modern met rood blauwe kleuren. Alle ronde tafels, keurig met linnen ingedekt. De met zacht leer beklede armstoelen zitten comfortabel.

Als aperitief een hele frisse Grüner Veltliner die goed beviel. De kaart zag er vertrouwd uit, de prijzen zijn wel iets gestegen. We startten met een lekker hapje waarin de sinaasappel knolselderij duidelijk op de voorgrond kwamen. Gevolgd door een schaaltje met krokantjes van kippenhuid waarnaast een heerlijke tandoori dip, jammie.

De amuse was een dikke plak coquille met structuren van prei afgewerkt met haringkuit, verder nog toef crème met kleine aardappel kaantjes. Een plak prei was wat (te) groot. De coquille met de crème combineerde prima.

Sommelier Ron Verhage had een interessant wijnarrangement samengesteld, wat ik overigens wel van hem gewend ben, met tekens twee wijnen per gang, leuk! Een “blanc de noir” van Fruhburgunder 2015 van Dr. Crusius uit de Nahe en een Italiaanse Pinot Gris, de Graminé van Longariva, 2014 op pulp vergist. Beide een licht blozende kleur. Op een speciaal groen bord, dat aan malachiet deed denken, een platte cilinder tartaar van zeebaars subtiel op maak gebracht met gezouten citroen en mierikswortel. Erop structuren van radijssoorten en ijsparels van yoghurt aan tafel afgewerkt met een lichte vinaigrette. Heel puur en delicaat waardoor de wijn extra de aandacht naar zich tot trok. De Pinot Gris was mooier en rijker in de mond terwijl het uitbundige aroma van de Fruhburgunder mijn voorkeur had. (9.3)

Verder met Italiaans wit gemaakt van Sangiovese 2016 van het huis Droppello, ernaast een hele klassieke rode Portugees, de Medieval de Qourem gemaakt volgens middeleeuws recept, een blend van 80% wit van Fernao Pires en 20% rood van Trincadeiro. Uit de keuken zacht gegaarde schelvis in een oosterse bouillon, toefjes crème van venkel, cilindertjes van watermeloen, schijfje van zeefruit afgewerkt met dungesneden witte kool, een toef lobbige kokos die met serreh op smaak was gebracht en afgewerkt met een crunch van kaviaar. Een verrassend lekkere smakencombinatie, beetje exotisch zelfs die het meest tot zijn recht kwam naast de elegantere Italiaan. (9.6)

Nu chardonnay, een 2014 uit de Arbois van Benoit Mulin gemaakt in een uitgesproken eigen stijl en een mooie Rully 2015 van Joseph Drouhin, altijd lekker. Uit de keuken een stukje op de huid gebakken kabeljauwfilet op een bedje van ratatouille met ernaast aardappel schijfjes en een gepoft tomaatje. Goede smaken met aangename fruitigheid, wel iets minder spannend dan het vorige gerecht. Beide wijnen combineren erg goed met ieder een eigen karakter. (9.3)

De wijnen bij het pièce werden met veel detail door leerling sommelier Rick gepresenteerd. Een Spaanse Somiadors 2014 een fluweel zachte Grenache. Ernaast een Zuid Afrikaanse Chakalaka 2014 gemaakt in Rhône stijl met duidelijk meer pit. Op het bord een stukje borstfilet van de duif, langzaam op karkas gegaard met ernaast een balletje in gelei van de gekonfijte bout (lekker met anijs op smaak gebracht). Verder structuren van verschillende soorten paddenstoel, toefjes crème van bonen, crunch van dukkah aan tafel afgewerkt met een heerlijk gereduceerde eigen jus. Top cuisson, subtiele lever toets gecombineerd met mooie aardse tonen. De iets zachtere Spaanse was hierbij mijn favoriet hoewel de Zuid Afrikaan er ook mocht zijn. (9.5)

Als afsluiter nog een krachtige espresso met een drietal friandises die door chef/patron Dennis zelf werden gepresenteerd .

Bediening was uitstekend verzorgd, leuk om met sommelier Ron Verhage te sparren over de wijnen, goede presentaties van de gerechten met veel detail door Dirk en leuk om met Rick kennis te maken.

Prijs-kwaliteitsverhouding was zeer goed tot uitstekend.

Kortom weer een geslaagde middag. Het nieuwe Sense is een aanwinst voor den Bosch en zeker nog niet uitgegroeid. Het blijft voor ons de topper van onze hoofdstad.

9. Ben 's profielfoto
    Ben vindt de recensie door adriaan voor De Fuik leuk
    Nederlands Aalst gld

Via de nieuwsbrief geattendeerd op het Nieuwjaarsmenu. Daar ons laatste bezoek inmiddels al weer ruim vier jaar geleden was, waren we toch wel nieuwsgierig naar de ontwikkelingen. Fijn dat je er ook op de zondagmiddag terecht kunt.
    De reis door de mooie waterrijke omgeving verliep voorspoedig. We kregen een fijn plaatsje aan het raam met prachtig uitzicht over het water en Brabantse landschap. Het interieur is, buiten de decoratie, zo ongeveer gelijkgebleven.

Sommelier Bram Faber presenteerde het huisaperitief. In het glas zaten al ijsklontjes kaneelstokje en steranijs, er werd een zoete witte port en een scheut tonic toegevoegd. Een lekker aperitief met kruidig aroma waarin de steranijs de hoofdrol speelde. Ernaast de knabbels. In een glaasje emping met provinciaalse kruiden en in een schaaltje nog drie lekkere hapjes. Een zwarte parel gevuld met gazpacho. Cakeje met groene crème en een makaron van rode biet met toefje crème met mierikswortel. Chef Martin Ruisaard nam zelf onze wensen en voorkeuren op, prima.

De amuse was een uit elkaar getrokken caesar salade, erg smaakvol.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd door Bram Faber. Een zoete Argentijnse witte gemaakt van Torrontes en Riesling 2016 van het huis Amalaya, fruitig aroma met tonen van groene appel, in de mond sappig en rond. Uit de keuken twee stukjes rouleau van tonijn en eendenlever met structuren van mandarijn, krokantje van honing en een toefje mascarpone met bieslook. Een delicaat gerecht met goede smaakbalans, de eendenlever was mooi aanwezig. De wijn sloot keurig aan maar hij was voor mij net ietsje te zoet. (8.8)

Verder met een droge witte Bordeaux 2014 van het gerenommeerde huis Guiraud, heerlijk aroma met tonen van citrus verrassend vol in de mond. Uit de keuken een signature gerecht, leuk gepresenteerd. Een toren van schaaltjes met drie verschillende bereidingen van zeefruit. Bovenin een gebakken coquille in een serehjus, jammie. Middenin een carabineros met stukje verse peer, aan tafel aangevuld met een garnalenbisque. De bisque was mooi hoog op smaak met een zoete toets, erg lekker. Onderin een kreeftenkroket met kerriemayonaise. Deze was meer een snack. De korst was net wat te dik waardoor de smaak van de kreeft niet echt herkenbaar was, jammer. (8.8)

Over naar rood met een Chianti Colli Senesi 2015 van Casale Daviddi, fris rood fruit en een beetje boers. Op het bord een stukje tamme eendenborstfilet uit Helvoirt met een blokje aardappelgnocchi, mini mais en pastinaak, aan tafel afgewerkt met een saus van tomaat. Cuisson van de eend was ietsje te ver, smaak was goed, jasje was helaas niet krokant gebakken. Garnituur bood voldoende afwisseling en de wijn vulde het gerecht keurig aan. (8.5)

De dessertwijn was een Amatus 2015 gemaakt van laat geplukte Monastrell druifjes, diepe kleur, geconcentreerd rood fruit in de mond met mooie zoet zuur balans. Op het bord een klein proeverijtje. Moelleux van Valrhona Chocolade met erop stukjes grapefruit. Ernaast een chocolade taartje met gemalen pistache waarop een quenelle vanille-ijs en makaron. Keurige bereidingen met mooie pure smaken die door de frisse wijn werden versterkt. De Moelleux met grapefruit vond ik de top combinatie. (9)

Als afsluiter nog een krachtige Buscaglione espresso met een keuze van de uitgebreide friandise wagen.

Bediening was zeer goed verzorgd, chef Martin Ruisaard helpt regelmatig mee bij het uitserveren, leuk.

Prijs-kwaliteitverhouding vond ik zeer goed.

De fuik is een blijft een adres waar je lekker kunt eten in een fijne ambiance met prachtig uitzicht. Vooral op warme zonnige dagen is het terras een echte aanrader.

10. Ben 's profielfoto
    Ben vindt de recensie door adriaan voor VITTORE C. leuk
    Internationaal Tilburg

Getipt door Angelo dus eerst even geïnventariseerd. Twee jonge dames Anneloes Rottier en Nadia Ibrahim, de een net afgestudeerd en de andere dit jaar, zijn in Tilburg gestart met een nieuw concept. De carpacciobar, een primeur voor Tilburg en zelfs Nederland. De zaak is vernoemd naar de Italiaanse kunstenaar waaraan het gerecht zijn naam heeft te danken.

Het vinden van de locatie was een hele uitdaging, met het juiste nummer kom je er. Let op, wel even van te voren reserveren. We melde ons aan bij de receptie van het Qlubhouse. De baliemedewerker begeleide ons naar de behoorlijk indrukwekkend bar. Hip en modern ingericht. Aan de buitenzijden twee serres met nisjes waarin ieder een tafel, binnen een grote bar met eromheen de tafels, erboven een vide waar je kunt loungen. Achter de bar een chefs table waarachter een groot kookeiland waar menig chef jaloers op zal zijn. In het “keukengedeelte” zijn langs de wand een tweetal tafels die afgescheiden zijn van het restaurantgedeelte. Verder nog een private dining-ruimte die is ingericht door de Tilburgse kunstenaar Rob van Trier. Opvallende zaken buiten de schilderijen zijn de neushoorn die ondersteboven aan het plafond hangt en de levensechte parkieten, leuk.

Als aperitief een chardonnay die goed beviel. Het goede nieuws is dat er inmiddels contact is met een vinologe, de bedoeling is dat er een wijnkaart en aangepaste wijnen komen. We gaan uiteraard voor de proeverij.

De rode bieten carpaccio, het is al een uitdaging om van biet iets lekkers van te maken. Dunne plakjes met een bite waarop blokjes van granny smith, toefjes met appel aangezuurde crème, gemalen walnoot en een vinaigrette met gember. Uitdaging geslaagd, goede textuur en lekkere smaken. (8.3)

De kalfscarpaccio leek op de vitello tonnato, erop oosters gemarineerde shiitake, piccalilly, eikenbladsla, fijne brunoise van augurk, amandelschaafsel en een vinaigrette van ketjap met sesam. Verrassend lekker. (8.5)

Inmiddels schakelde ik over naar een Sauvignon blanc, de La Hormiga Roja voor bij de vis carpaccio’s, wat een goede keuze was. Op een warm bordje een mooie presentatie. Plakjes kabeljauw met stukjes gebakken chorizo, plakjes witte druif, stukjes tomaat, plakjes radijs en toefjes olijventapenade. Er kwam een heerlijk aroma van het bord. De smaken waren verrassend verfijnd, keurig. (8.8)

De octopus carpaccio is de inspiratiebron voor het starten van dit nieuwe concept. Deze hebben de dames op hun stageadres in Portugal leren bereiden. Dit vonden ze erg lekker en origineel. Hier wilde ze in Nederland iets mee gaan doen.
    Op een warm bord plakjes van de octopus met erop salsa van tomaat, groene salade en een koriander vinaigrette. Aangenaam aroma met mediterraanse toets, aparte textuur maar zeker niet taai. Ook weer verrassend verfijnd en keurig in balans. (8.8)

De laatste gang van de proeverij was een combinatie van de twee dessert carpaccio's. Als basis een compote van appel, peer en speculoos, erop de crispy chocolade in wit en puur, ertussen partjes van sinaasappel en langs de rand nog een lekkere karamelsaus. Erg smaakvol. (8.5)

Als afsluiter een krachtige espresso van Earth met stroopwafel.

Bediening was zeer goed verzorgd op gezellige wijze door beide dames. Anneloes presenteerde de gerechten en Nadia verzorgde de drankjes en een kleine tour.

Prijs-kwaliteitsverhouding was uitstekend. Alleen betalen met pin.

Samengevat kunnen we stellen dat onze beleving boven verwachting was. Lekker eten in een hippe en gezellige ambiance. Ze positioneren zich hiermee aan de bovenkant van de middenklasse. Een aanwinst voor Tilburg.

11. Ben 's profielfoto
    Ben vindt de recensie door adriaan voor Pastorale leuk

We bezoeken de laatste tijd vaker de restaurants in het hoogste segment omdat ik een plaatsje ambieer in de “O.A.D. top voters lijst”(zie voor meer informatie de Foodies documentaire). Pastorale heeft extra aantrekkingskracht omdat hier twee oud bekende werken. Casimir Evens de executive chef, die kennen we van Linnen Oisterwijk Hij heeft toen al serieus indruk gemaakt. Ferdinand Tulen, de sommelier, kennen we van Taste! en De Lindehof.

Gereserveerd voor een lunch op donderdag. De reis verliep, juist na de ochtendspits, sneller dan verwacht, parkeren kan voor de deur. Achter het restaurant ligt het Koningin Astrid park waar we nog even hebben gewandeld.
    De deur zwiepte al open juist voordat we er waren, leuk. We werden begeleid naar een tafel aan het raam met uitzicht op de tuin, prima. Het restaurant is strak modern ingericht met een lange witte kamer aan de tuinzijde en een zwarte kamer die grenst aan de straat. Boven is er nog een grote privat dining ruimte. Een groot sculptuur van hout, die beide ruimtes beslaat, viel meteen op, verder nog bewegende moderne kunst op schermen aan de wand. De tafels waren keurig gedekt met rok en damast, wat keurig op maat was gemaakt. De wit lederen armstoelen zaten prima. Couverts zijn van zilver, de tafeldecoratie bestond uit glazen stolpen waaronder verse kruidentakjes, heel verzorgd.

Als start een shotje van appel en rode kool om de smaakpapillen te activeren. Het aperitief werd een Weissburgunder 2013 van Bergdolt die erg goed beviel. De tafel werd volgezet met fingerfoods gepresenteerd op stukken speciale steen die in de omgeving wordt gevonden, wat nog even uitgebreid aan tafel werd uitgelegd, leuk.
    Op de stenen een zestal uitgekiende smakencombinaties met hele goede texturen. Onder andere, een lichtjes aangezuurd en gegaarde bataat aardappel met een jasje van gepofte amaranth en een krokantje van “aardappel” met een pureetje van aardpeer en bloemen blaadjes. Een sterke start.

De eerste begeleider werd kundig gepresenteerd, een hele speciale Chardonnay 2014 Le Moutherot uit de Jura, mooie zuren, mineralig met zelfs aardse tonen. Op het bord dunne plakjes en slierten van verschillende soorten radijs en biet met ertussen twee stukken krokante Manchego en eronder een crème van Manchego en een complex gekruide vinaigrette. Een licht en super verfijnd gerecht met prima smaakbalans. De chardonnay heb ik er niet bij gedronken (zelf niet goed opgelet) maar de Weissburgunder werd er een stuk complexer van, heerlijk. (9.6)

Over naar een Oostenrijkse Sauvignon Blanc Gamlitzer 2014 van het huis Sattlerhof, uitbundig aroma met tonen van lentebloesem en tijdens het eten zelfs een vleugje mint, redelijk complex in de mond. In het schaaltje een cilinder rauwe roodbaars subtiel gekruid met ernaast een toef kruidenmayonaise met kruidenblaadjes, mosterd zaadjes en een gele bloem, verder zoetzure radijs structuren met kruidige vulling en afgewerkt met een vinaigrette. De textuur van de vis was niet helemaal mijn ding, beetje taai en glibberig maar de smaak was delicaat. Het garnituur was licht en verfijnd en wekte een lentegevoel op, heerlijk. De wijn sloot hierbij naadloos aan, genieten. (9.6)

Door met een Viognier, La Combe Pilate 2014 van het gerenommeerde huis Chapoutier gemaakt in een hele frisse stijl, verrassend. Ernaast een strakke presentatie, decentraal op het ovaal wit bord. Een lange balk van gegaarde rogvleugel met erop ziltige grijze garnalen, knapperige jonge koolsoorten en Pommes soufflées, aan tafel aangevuld met vergist sap van kool. De cuisson van de rog was prima de smaak delicaat. Het fruitige koolsap was een smaakversterker die het gerecht samen met de wijn aanvulde. (9.4)

Over naar rood met een Spätburgunder "Schieferboden" 2014 uit de Ahr van het huis Nelles die al ruim van tevoren overgeschonken was in karaf. Mooi hoog in zijn zuren met tonen van kers, bes en een vleugje hout, heerlijk. Op het bord een stuk borstfilet van de Mechelse koekoek, ernaast een geschroeide witlof met erop een plak ganzenlever en krokantjes. Verder nog een quenelle compote van witlof, gezouten eidooier, anijschampignons, Japanse knolletjes en macadamianoot. Aan tafel werd de filet verstopt onder een schuimige saus van ganzenlever, heerlijk. De cuisson van de Mechelse koekoek was prima. Huidje keurig krokant. Ondanks de lever en eidooier toch geen zwaar gerecht. De Spätburgunder vulde het gerecht aan met zijn heerlijke aroma en mooie zuren. (9.7)

Ook de dessertwijn was Duits, een Riesling Rothenberg spätlese 2008 van het huis Gunderloch, een echte top wijn, geweldig. Op het zwarte bord een strakke presentatie. Een vruchtentaartje met pruim en appel met ernaast structuren van Valrhona chocolade waarin gedroogde plakjes citrusfruit met ernaast een mousse van kumquat. Mooie pure smaken die naadloos aansloten bij de heerlijke wijn. Ernaast een glaasje met sap van kumquat, crumble van Valrhona en een quenelle exotisch ijs om nog even na te genieten, prima. (9.6)

Als afsluiter nog een lekkere koffie met uitgebreid assortiment friandises die erg mooi gepresenteerd waren en smaakvol, jammie.

Bediening was uitstekend verzorgd, zeer correct met ruim voldoende persoonlijke aandacht. Goede uitleg en aanvullende informatie, prima wijnkeuzes die keurig aansloten bij mijn persoonlijke smaak, complimenten.

Prijs kwaliteit was goed tot zeer goed, we weten inmiddels dat er aan luxe in België een serieus prijskaartje hangt wat niet wegneemt dat we daarvoor wel geweldig in de watten zijn gelegd.

Onze hooggespannen verwachtingen zijn op alle fronten waargemaakt. Tot in de kleinste details was alles pico bello verzorgd. De keuken van Bart de Pooter werkt met pure smaken, is elegant, verfijnd en licht verteerbaar. In de gerechten nemen de zuren een belangrijke plaats in. Er wordt gewerkt met hoogwaardige ingrediënten die zorgvuldig worden gecomponeerd en bereid met de nieuwste "kook" technieken. Een aanrader voor de luxe eter, verwende eter, levensgenieter en wijnliefhebbers, bedankt!

12. Ben 's profielfoto
    Ben vindt de recensie door adriaan voor Liefdegesticht leuk

We kwamen op social media een door Daily Dinner opgestelde lijst tegen met acht “rising stars” van Brabant. Een restaurant kende ik nog niet, deze ging meteen op de wishlist. Zeven dagen in de week geopend maar liefst. Omdat het weerbericht slecht weer aangaf maar meteen geboekt voor een lunch op zondag.
    Het restaurant is gevestigd in een recent geopend groot luxe hotel in het centrum van de stad. Het pand was oorspronkelijk een oud klooster met kapel en er zijn zelfs nog panden aan toegevoegd. Het is een indrukwekkend geheel geworden waarin een aantal authentieke elementen bewaard zijn gebleven. Het restaurant ligt aan de achterzijde van het gebouw gezien vanaf de hotel ingang, juist achter de kapel. Het heeft overigens ook een eigen ingang. Een lange gevel bestaat bijna geheel uit glas dus een tafeltje aan het raam was zo gevonden. Aan de muurzijde een bar met aan beide zijde een rode muurbank met hieraan twee tafels. De inrichting is strak en modern, parket vloer met visgraat motief, systeem plafond en robuust houten bistrotafels waaraan rode velours beklede armstoelen.

Als aperitief een Italiaanse Pinot Gris van Matteo Braidot die goed beviel. De eerste knabbel was een kroepoek van paddenstoel waarbij een dip van luchtige knolselderij. De tweede amuse had een religieus karakter en werd gepresenteerd in een bijbel. Twee schaaltjes met schuim van rode biet op smaak gebracht met gezouten citroen, in rook van houtskool dat vrij kwam bij het openen van het boek wat een aangenaam aroma gaf, erg smaakvol.

De eerste begeleider werd beknopt gepresenteerd door een jonge dame. Een Zuid Afrikaanse Chenin Blanc 2015 ‘The Ladybird’ van het huis Laibach. Heerlijk aroma, in de mond verrassend fris. Uit de keuken een strakke presentatie. Geschroeide prei gevuld met gerookte paling, kaas en rabarber met ernaast een saus van rabarber waarop een crumble van gedroogde zwarte olijf. Een mooie smaakbalans waarin de paling goed te proeven was. De wijn vulde het gerecht aan met zijn aroma en mooie zuren. (9)

Ook de tweede wijn was een bekende. Van het gerenommeerde huis Louis Latour, de Grand Ardèche Chardonnay 2014, een echte allemans-vriend. Ernaast een signature gerecht van Bart Klomp. Een flink stuk tarbotfilet, gebakken op de plancha, in een jus van paddenstoelen. Verder twee quenelles compote van topinamboer en bundels van enoki paddenstoelen en een crunch van hazelnoten. De tarbot was ietsje te ver, de smaak was prima en het garnituur gaf er een rijke herfsttoets aan. De wijn sloot naadloos aan, genieten. (9.3)

Voor het pièce was een Australische rode blend 2015 geselecteerd van de Primo Estate. Gemaakt van Shiraz, Cabernet Sauvignon en Merlot die keurig in balans waren. Mooi fruit, medium body en in de afdronk een toets van karamel.
    Op het bord twee bereidingen van hert, plakjes van de muis en een gestoofde cilinder van de nek. Erop een quenelle compote van rode biet, ernaast twee strepen crème van rode biet, plakjes zoetzure biet en een crumble van jeneverbes. Door de chef aan tafel afgewerkt met een lichte eigen jus. Mooie pure smaken en prima cuissons, het garnituur was ietsje aan de zoete kant maar dit werd door de fruitige wijn keurig gecompenseerd. (9.3)

Als afsluiter nog een krachtige Cook&boon espresso met een “heilige” hostie.

Bediening was goed verzorgd door twee jonge dames, bij het hoofdgerecht ondersteund door de Bart Klomp (de chef).

Prijs kwaliteit was zeer goed, leuk te weten dat uitbreiding naar 4 of 5 gangen relatief voordelig is.

Samengevat kunnen we stellen dat dit een restaurant is met potentie. Ondanks dat ze nog maar ruim een half jaar zijn geopend toch al creatieve gerechten met pure smaken en goede bereidingen, begeleid door keurig geselecteerde wijnen. Een aanwinst voor Breda en een restaurant om in de gaten te houden.

13. Ben 's profielfoto
    Ben vindt de recensie door adriaan voor De Kromme Dissel leuk

Onze aandacht werd gevestigd toen Ronnie Brouwer van de Kromme Dissel in Heelsum door Gault & Millau op 7 november werd uitgeroepen tot Sommelier van het Jaar 2017. We kwamen er tevens achter dat het restaurant al ruim 45 jaar (sinds 1971) een Michelinster heeft en hiermee het Nederlandse record in handen heeft. Chef Tonny Berentsen maakt inmiddels al ruim 25 jaar deel uit van de keukenbrigade. Voldoende argumenten voor een kennismakingsbezoek.

Parkeren kan voor de deur op de ruime parkeerplaats. Er was nog tijd voor een wandeling door de natuur rond de golfbaan, mooi.
    Het restaurant is gevestigd in een 17e eeuwse Saksische boerderij. Van buiten niet echt indrukwekkend, het interieur heeft nog de authentieke kenmerken. Je kijkt tegen het rieten dak, zware houten constructiedelen met vide, grote open haard die nog even werd aangestoken, zwarte spekstenen tegelvloer en oude smeedstalen kroonluchters waarin echte kaarsen branden, heel sfeervol. De inrichting is klassiek met antiek, met linnen gedekte tafels waaraan chique armstoelen die comfortabel zitten. Vanwege het kaars licht is het relatief donker binnen, ter ondersteuning nog enkele halogene spots. Ook gezellig dat er een Friese staartklok hangt die de tijd met gong aangeeft.

We werden begeleid naar een tafel aan het raam, fijn. Als aperitief een Siciliaanse witte van het huis La Ferla, gemaakt van de Inzolia druif, die goed beviel. De chef kwam zich even aan tafel voorstellen en onze wensen doorspreken, prima.

We startten met een reis door Azië, iedere ronde kende de typische gerechten uit de streek. Het land van herkomst werd met een postkaart aangegeven, origineel.

Uit Japan “yaki tomoro koshi” gegrilde botermais in een sojasaus met miso, ernaast een hapje van polenta, lekker.

Uit zuid Korea een mooie presentatie. Gestoomd broodje met bulgogi, verder rolletjes kimchi, parels van peer en yoghurt, exotische smaken, heerlijk.

Uit China dim sum van pekingeend en een heerlijk soepje.

De eerste begeleider werd beknopt gepresenteerd, Casual Figueira gemaakt van Vital 2015 van het huis António. Helaas was de bekroonde sommelier er zelf niet. Uit de keuken een gerecht met tafelbereiding. Garnituur lag reeds op de borden en een kok kwam aan tafel met een schaal mos waarin zwarte kiezels waartussen stukken houtskool die met een brander werden aangestoken, een fijne geur. Op de kiezels vonden we gegaarde langoustines en een “kiezel” van zwarte kombu gevuld met geitenvlees. Deze mochten we zelf met pincet op het bord dresseren. Het garnituur waren smaken die bij de herfst passen. Structuren van aardpeer, krokantjes van kombu, mos, paddenstoel, gedroogde jeneverbesjes en een gebruinde botersaus met karameltoets. Het geitenvlees was behoorlijk uitbundig en de botersaus betoverde de wijn, heerlijk. De langoustine was delicaat. Een verfijnde ronde met verrassende smaken. (9.6)

De wijn werd doorgezet, met de vermelding dat ditmaal andere kwaliteiten van de wijn werden belicht, leuk. Op het bord een rolletje van sliptong met ernaast een diepzeegarnaal, kokkels, kleine platte cilinders van ananas, Ghoa cress en stukjes venkel, aan tafel afgewerkt met een geconcentreerde bouillon van kokkels. Mooie pure, verfijnde smaken die door de frisse tonen van de wijn werden aangevuld, heerlijk. (9.7)

Over naar een Duitse rosé, Pinot Noir van het huis Chat Sauvage, beetje rond aroma met tonen van aardbei en kers, in de mond strak droog met mooie zuren. In het schaaltje krokant gebakken snoekbaars op een bedje van zuurkool in een saus van kreeft, waarin toefjes gel van rode biet en zuurkool. De snoek had een uitstekende cuisson, krokant en toch nog sappig. De saus was mooi hoog op smaak en de zuurkool was op zijn Frans bereid (niet zo zuur). De wijn was uitstekend in balans en maakte er een feestje van, genieten. (9.7)

Voor bij het pièce een Pinot Blanc met Auxerrois 2013 uit de Alsace van het huis Schoffit gemaakt in een volle romige stijl. Op het bord een flink stuk kabeljauwfilet langzaam gegaard met toefjes pastinaak, lente-ui, stukjes sugarsnap, tortellini en een saus van morilles. Keurige bereidingen en pure smaken. De heerlijke saus van morille en de pastinaakcrème waren de maakmakers. De wijn sloot naadloos aan, complimenten. (9.3)

De dessertwijn kwam uit de Loire, Les Trois Schistes van Domaine Montgilet gemaakt van laat geoogste Chenin Blanc, mooie diepe goud gele kleur, rijk aroma met tonen van abrikoos en vleugje honing in de mond geconcentreerd met mooie zoetzuur balans, heerlijk. Uit de keuken een tweetrapsgerecht. Op het bord structuren van banaan met sorbet van papaja en cremeux van passievrucht, pecannoot en spongecake. Ernaast in een bananenblad gevuld met lontong met stukje krokante banaan en stukjes pecannoot. Goede smaken, niet te zoet, mooie frisse tonen en afwisselende texturen. De wijn was wederom goed gekozen en keurig in balans. (9.3)

Bediening was uitstekend verzorgd, heel correct en toch gezellig met persoonlijke aandacht, complimenten.

Prijs-kwaliteitverhouding was zeer goed tot uitstekend.

Samengevat kunnen we stellen dat we aangenaam zijn verrast door deze keuken met klassieke basis, zeer smaakvolle sausen, daarnaast moderne, verrassende en zelfs exotische smaakaccenten, uitstekende wijnselectie en een hele sfeervolle ambiance met uitstekende bediening. Het geheim van de wijn-spijs is ook verteld. Na de selectie van de wijn worden er aan het gerecht nog kleine aanpassingen gedaan om de combinatie te optimaliseren, dat werkt dus uitstekend! Lunchen in kaarslicht hadden we nog niet eerder meegemaakt in een restaurant. Aanrader voor de fijnproever, levensgenieters en wijnliefhebbers.

14. Ben 's profielfoto
    Ben vindt de recensie door adriaan voor Spetters leuk

Laurent Smallegange was afgelopen jaar door Gault & Millau uitgeroepen tot belofte van het jaar, we hadden hem nog niet bezocht. De “Dining with the stars week” is de ideale gelegenheid om iets nieuws uit te proberen, dus maar meteen geboekt.

We waren keurig op tijd, parkeren kan voor de deur en we hebben nog een rondje langs de jachthaven gewandeld. Aan het pand is een doorzon serre gebouwd, het restaurant bevind zich op de eerste etage. Je komt binnen bij de bar en aan de linkerzijde is een loungehoek. Rondom ramen maar het licht wordt met jaloezieën gedempt. Muren en plafond zijn zwart geverfd waardoor het ondanks de zonnige dag best donker was. We werden begeleid naar een tafel aan het raam met uitzicht op de jachthaven, fijn.

Als aperitief een Pinot Blanc 2014 uit de Alsace van het huis Schaller, heerlijk aroma maar in de mond een hele hoge zuurgraad. Het eerste hapje was een stukje krokante huid van de kabeljauw waarop poeder van zeealgen en toefje yuzu crème. Heel smaakvol.

De kaart verscheen, onze bij reservering opgegeven voorkeuren werden nog eens goed doorgenomen, keurig.
    Het tweede hapje was een crème van cantharellen met krokante zaadjes bedekt met een rasp van oude Remeker. Erg lekker.

De laatste amuse was een duo, gepresenteerd op een schaal met schelpen. Een hoorntje van nori met onderin avocado waarop een frisse ceviche van schelvis. Ernaast een oester met een pikante bloody mary die zelfs een toets van jodium had, heerlijk.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd. Uit de Alto-Adige een geparfumeerde Sauvignon 2015 van coöperatie Terlano. Ernaast een klassieker uit de keuken van Laurent Smallegange. Subtiel gerookte paling “Oosters gelakt”, op een salade van quinoa aangemaakt met zeesla en mint waarop structuren van komkommer. Mooie textuur en een verrassende smaakbeleving die even aan couscous deed denken, heerlijk. (9.6)

Over naar de Argentijnse Ultra Chardonnay 2014 van Kaiken, een echte allemansvriend met flinke hout toets en exotisch fruit. In het schaaltje een mooie grote gebakken langoustinestaart met ernaast een crème van wortel, toefjes tzatziki en mini komkommerstukjes gevuld met tzatziki. De langoustine was super. In het garnituur mooie pure smaken waarmee voldoende kon worden afgewisseld. (9.5)

Over naar rood voor bij het pièce, de Beaumont uit de Crozes Hermitage van Domaine du Murinais. Heerlijk aroma met tonen van zwarte bessen, fruitig in de mond met aangename kruidigheid en elegante tannines. Op het bord twee perfect gegaarde stukken van de reerug, ernaast een garnituur van super verse beetgare groentjes, pastinaak, meiknol, rode biet en mini kooltjes. Aan tafel afgewerkt met een eigen jus, de kannetjes bleven op tafel, prima. Mooie pure smaken die werden aangevuld door de heerlijke wijn, genieten. (9.5)

De dessertwijn was een Muscat de Rivesaltes 2011, biologisch gemaakt van het huis Cazes met duidelijk herkenbare toets van Muscat druiven. Ernaast het Happy Sailor dessert. Op het bord een keurige presentatie. Centraal een medaillon van Happy Sailor crème hoog op smaak met aangename kruidigheid, wel behoorlijk zoet. Ernaast een quenelle bananenijs afgewerkt met karamelsaus, krokante cannelloni gevuld met banaan op smaak gebracht met serreh, twee plakjes banaan en frisse toefjes gel. Een redelijk zwaar dessert met heel veel smaakbeleving, de wijn werd hiernaast ietsje branderig maar naast de cannelloni was hij op zijn best. (9.3)

We passen voor de afsluiter om de avondspits voor te zijn.

Bediening was zeer goed verzorgd door twee jonge dames die op heel vriendelijke wijze de gerechten en wijnen presenteerde.

Prijs-kwaliteitverhouding was zeer goed.

We hebben genoten van doordachte gerechten met zorgvuldige bereidingen en mooie pure smaken in een ontspannen ambiance. Een hele fijne kennismaking.

15. Ben 's profielfoto
    Ben heeft gereageerd op een recensie van Lenartz

Een voltreffer dit restaurant. Ik zal dit restaurant zeker aanbevelen en zelf kom ik hier zeker terug

16. Ben 's profielfoto
    Ben vindt de recensie door adriaan voor Lenartz leuk

Het selecteren van een geschikte locatie voor een uitje met proevers moet zorgvuldig gebeuren. Daar de andere nog nooit kennis hadden gemaakt met Lenartz en het een van mijn favorieten is waren we het samen snel eens. Het prikken van een geschikte datum was een grotere uitdaging. Daar de tijd vliegt was het al snel zover, fijn.
    Het weer zat enorm mee, een zonnige herfstdag. Wel was het vandaag extra druk vanwege een wijn spijs wandeling, gezellig. We kregen een grote tafel voor de keuken daar de beloofde chef’s table niet echt voor vijf personen geschikt was.

We startte op het terras in het zonnetje met het aperitief. Een feestelijke Champagne, de cuvée Charles 7 van Canard Duchene, een blanc de blancs geschonken in leuke witte glaasjes. Al snel bleek dat we met de charmante maître Charlotte de Nennie in goede handen waren. We werden begeleid naar onze tafel waar de glazen werden bijgevuld. Beide chef’s kwamen zich nog even aan tafel voorstellen, leuk!
    Het eerste hapje was meteen een voltreffer. Een oester met erop een champagne sabayon, genieten. Ook het tweede hapje mocht er zijn. Een rillettes van gamba met een crème van kimchi en kleine bloedzuring blaadjes. Een delicate smakencombinatie die verrassend goed combineerde met de champagne.

De eerste begeleider was een blend van de drie Pinot soorten uit de Alsace. De cuvée S van het huis Schlumberger waarin de Pinot Gris de hoofdrol opeiste. Een ronde wijn met subtiele honing- en kamille toets. Uit de keuken een hele mooie presentatie op een donker schaaltje. Een plak in soja gemarineerde tonijn met erop een crumble van wasabi. Ernaast een cannelloni van tonijn gevuld met tonijn tartaar. Verder plakjes van radijs soorten, rolletjes zoet zure komkommer, blokje crème van knolselderie, quenelletje kruidige groenten melange met een bite en een ijspastille van limoen. Een uitgekiend, complex smakenpalet dat elkaar mooi aanvulde. De gemarineerde tonijn met verfijnde soja toets was solo al een delicatesse. De wijn sloot naadloos aan, prima. (9.5)

We schakelden door naar Italiaans wit, een aparte blend van Glillo en Viognier van het huis Corte Ibla, aangenaam fris met tonen van tropisch fruit en een vleugje vanille. Uit de keuken een typisch herfst gerecht. Schelvis met structuren van diverse paddenstoelen, een crumble van paddenstoel, toefje mousseline van gerookte aardappel, afgewerkt met een schuimige knoflook jus. De aardse paddenstoelen vulden de vis aan, de wijn was mooi in balans. Een goede overgang naar de wildgerechten. (9.2)

Rioja reserva 2011 van het huis Muriel, een wijn die ik thuis ook veel gedronken heb. Ondanks de rijping mooi hoog in zijn zuren met veel donker fruit en de typische vanille toets. Uit de keuken een tweeluik met op het bord zacht gegaarde borstfilet van de patrijs, een kogel paté van de patrijs, wortel structuren en een bosbes, aan tafel afgewerkt met een eigen jus. In het azuur blauwe schaaltje een gekonfijt en gelakt boutje van de patrijs, het pootje er nog aan, grappig. De cuisson van de borstfile was goed de zoete wortel structuren boden een mooi contrast met de zuren van de wijn die het gerecht completeerde. Het boutje was mooi hoog op smaak en zacht van textuur. (9.3)

Voor bij het pièce een exceptionele arrangement wijn. Amarone 2012 van Allegrini, heerlijk aroma als een kersen confiture, in de mond geconcentreerd zwart rijp fruit met subtiele kruidigheid en een fluweel zachte afdronk, groots! Op het witte bord voor ons alle de topper van de middag, zoals het hoort. Een mooie filet van de hertenrug op een cilinder van gestoofde herten sukade, ernaast een uitgebreide collectie rode biet structuren waarvan sommige met heerlijke frisse toetsen. Aan tafel afgewerkt met een wildjus die met chocolade was verrijkt. De cuisson van de rug was prima, de sukade was uitstekend afgekruid en super mals. Met de bietstructuren kon ruim voldoende worden afgewisseld en ze verzachten de wildsmaak, de heerlijke wijn maakte er een feestje van. (9.7)

Ook de dessertwijn mocht er zijn, een Beerenauslese 2015 van Noble House uit de Rheinhessen. Edelzoet met aangename zoet zuur balans, een bonbonnetje. Op het rode bord een mooie presentatie. Als basis een flan van pruim bedekt met twee quenelles pruimen compote, toefjes crème van witte chocolade, toefjes gel van roos en ernaast en een quenelle ijs van pepermunt. Goede smaken maar wel een relatief machtig dessert met veel zoete tonen. De heerlijke wijn bleef verrassend overeind naast de pepermunt en hij vulde het gerecht aan met zijn mooie zuren. (9)

De afsluiter dronken we gezellig buiten op het terras.

Bediening was zeer goed verzorgd met in de hoofdrol de charmante Charlotte de Nennie. De de presentaties van de wijnen waren goed voorbereid en de gerechten werden keurig toegelicht. Ondanks de drukte (ruim 200 gasten) verliep het in een gelijkmatig tempo, complimenten.

Prijs-kwaliteitverhouding was uitstekend.

We hebben een super gezellige culinaire middag beleefd. Verfijnde wildgerechten begeleid door zorgvuldig geselecteerde wijnen. We raden het restaurant aan voor de smaak avonturiers, culi-lovers en levensgenieters.

17. Ben 's profielfoto
    Ben vindt de recensie door adriaan voor Ons Jongens leuk

adriaan

Chef Jan van Hout heeft onlangs de Brabantse voorronde gewonnen waardoor hij onze provincie vertegenwoordigd in de finale voor ‘European Young Chef Award’ in Barcelona. Voor ons een mooi moment om weer eens uitgebreid te gaan proeven. Met het reserveren blijkt nog steeds alles mogelijk, prima!

Als aperitief een cava die goed beviel en die tevens de eerste begeleider was. Het borrelgarnituur bestond uit een schaaltje opgewarmde nootjes en een drietal keurig gepresenteerde hapjes. Een krokant gebakken donut van aardappel, krokantje met epoisses waarop toefjes mayonaise met kimchi, en een krokant kussentje van five spices met erop een toefje humus. Goede smaken.

Het eerste gerecht werd gepresenteerd op een leiplaat. Als basis een mousseline van bloemkool met erop een plak geroosterd buikspek waarop roosjes van bloemkool met reepjes ansjovis en een drietal flinke croutons. Lekkere hartige toetsen waarnaast de cava goed combineerde met zijn frisse tonen. (8.8)

De tweede begeleider werd keurig door Jan gepresenteerd, die zich inmiddels meer in wijnen heeft verdiept. Een Sloveense Tokata 2012 van Edi Simcic gemaakt van Furlanski Tokaj, rijk en complex met tonen van peer en amandel, erg lekker. Op een half rond gebogen bord een hele mooie presentatie. Geschroeide langoustines, stukjes top Joselito ham, dunne plakjes verse spekboon en een quenelle crème van pompoen (hoog op smaak). Aan tafel afgewerkt met een saus met foie (verrassend). De delicate langoustine kwam naast de meer uitbundige smaken iets in de verdrukking maar het eindresultaat mocht er zeker zijn. De heerlijke wijn sloot naadloos aan, genieten! (9.5)

We vervolgden met een Italiaanse Chardonnay 2013 van Selin d'Armari gemaakt in een rijke stijl en gerijpt op nieuw Frans eiken. In een azuurblauw schaaltje langzaam gegaarde heilbotfilet die nog even in de pan was geschroeid. Ernaast in soja aangezette kiemzaden, twee blaadjes sla, lekkere tomaat stucturen en een romige kreeftensaus. De heilbot was lekker sappig en delicaat. De zaden gaven een bite maar hadden ook een lekkere smaak. De saus zorgde voor de koppeling naar de rijke chardonnay. (9.4)

In het glas een droge Duitse Wachenheimer Riesling 2014 van het huis Dr. Burklin-Wolf (Pfalz). Heerlijk aroma, in de mond niet te fris met een bescheiden oily toets. Uit de keuken een exclusief gerecht. Op 65 graden gegaarde eendenlever, met een brander afgeschroeid was. Keurig in hapklare blokjes getrancheerd met ertussen twee partjes groene appel. Ernaast een gerookt stukje aal met erop stukjes pistache, bolletje gel van biet met erop een fijne brunoise van courgette en een saus van oester. De lever had een stevige textuur en was mooi op smaak. De combinatie met de aal en de rode biet is inmiddels klassiek te noemen. De oestersaus gaf de combinatie een subtiele ziltige toets. De wijn ging blinken naast al die mooie smaken, een schot in de roos, verrassend! (9.7)

Nu het moment waarvoor we mede gekomen waren, het winnende gerecht. Als begeleider was een Spaanse Alcanta 2014 geselecteerd, gemaakt van Monastrell en Tempranillo. Uit de keuken een mooie presentatie in zwarte schaaltjes. Cilinders van farce van kip, stukken peterseliewortel, toef aardappel mousseline met erop een stukje mos (leuke toets), gebakken stukken koning oesterzwam (eryngii) en rolletjes van courgette gevuld met prei, heerlijk. Aan tafel afgewerkt met een saus op basis van cepes geschonken uit een reageerbuisje. Een hele goede smaken combinatie. De kip had een zachte textuur met een subtiele bite en was hoog op smaak, met voor mij net ietsje teveel zout. De wijn was net ietsje te krachtig voor de smaken in het gerecht om een goede begeleider te zijn. (9.2)

Voor het pièce was een Spaanse Romanico 2011 van het huis Teso La Monja geselecteerd. Heerlijk aroma met tonen van zwart fruit, verfijnd in de mond met in de afdronk een stevig bittertje. Op het bord, gepekelde, 12 uur gegaard, in de oven gelakt, keurig getrancheerde lamsnek met ernaast een crème van pastinaak, snijboon, mini witlof, romanesco, baby mais, krokant gefrituurde chips van cassave en een romige eigen saus. De nek had een hele mooie cuisson, met het garnituur kon ruim voldoende worden afgewisseld. De wijn was keurig in balans en het bittertje in de afdronk werd door de saus geëlimineerd. (9.3)

De dessertwijn was een bekende van domein Lafage. Een Muscat de Rivesaltes met mooie lichte kleur en de typische Muscat toets. In het azuurblauwe schaaltje cilinders flan van appel en citroen met erop kogels van pompoen gemarineerd in limoen (verrassend), bolletje ananas met kaneel (verrassend) en gekarameliseerde popcorn. Verder twee truffels van witte chocolade met kokos en quenelle yoghurtijs met roze peper. Goede smaken met twee smaakbommetjes waarnaast de wijn redelijk tot goed combineerde. (9)

Bediening was zeer goed verzorgd. Jan had er handjes bij in de keuken waardoor er beduidend meer tijd was om gezellig kletsen en terug te koppelen.

Prijs-kwaliteitverhouding was zeer goed tot uitstekend, zevengangenmenu €60,-, wijnarrangement €34,50 en de espresso koste €2,75.

Samengevat kunnen we stellen dat de keuken aan het doorontwikkelen is. Iets complexere bereidingen met hele goede smaken en sausen. Ook op het gebied van begeleidende wijn is er progressie gemaakt, neemt niet weg dat het nog niet helemaal een foutloos parcours was. Het restaurant blijft een aanrader voor de fijnproever en levensgenieters. Wij worden fan, en voegen het restaurant graag toe aan onze favorieten lijst.

18. Ben 's profielfoto
    Ben vindt de recensie door adriaan voor Restaurant Zuyd leuk

adriaan

Precies vijf jaar geleden voor het eerst kennis gemaakt, ditmaal alweer ons zevende bezoek. Het interieur heeft sinds ons vorige bezoek een upgrade gehad. Het is zeker gezelliger geworden, extra muurdecoratie, moderne herten kopjes en extra lampen. Achterin bij het keukenraam zijn de hoge tafels met stoelen vervangen door een knusse halfronde bank met grote ronde tafel.

We kregen onze vertrouwde tafel aan het raam, fijn. Als aperitief de bekende Sauvignon van Panul, die goed beviel. Op tafel kwam de knabbel tapioca en sesam met een dip van luchtige miso. Nog steeds onweerstaanbaar.

Wendy presenteerde de menukaart, we besloten uit te bereiden met een tussengerecht en dessert. Stefan Dirkx (de chef) presenteerde zelf de amuse, leuk. Kroketjes van rode biet met een dip van rozen mayonaise en gepofte rijst, een originele combinatie waarin de roos en biet goed te proeven zijn, verrassend.

De tweede amuse was een krokant gebakken cilinder van aardappel met erop een milde crème van kaas en een luchtig koekje. Mooie textuur en milde smaken, mooi.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd door Wendy Dirkx, een Sauvignon 2015 uit de Gascogne van het huis Cassagnoles, aangenaam fris met een toets van grapefruit. Ernaast een gerecht geïnspireerd op de Vietnamese keuken. Als basis een delicate tartaar van dorade, erop salade met een bite, gemaakt van taugé en sugarsnap gekruid met mint, waarop nog en “ “krokante” schijf van rijstpannenkoek. Verder een ring crème van avocado en horentjes van Chioggia biet gevuld met gel van calamansi. Ernaast een gebakken Argentijnse (wild gevangen) gamba gedipt in krokantjes. Aan tafel afgewerkt met een vinaigrette. Aardig complex met mooie delicate smaakjes en goede textuur, uitgezonderd het rijstpannenkoekje dat helaas wat taai was. De gamba was mooi hoog op smaak. De wijn was keurig in balans. (9)

Over naar een bekende Chardonnay 2015 uit Chili van het huis Montes, aangenaam fruitig met mooie vanille toets en soepele afdronk, erg lekker. In een schaaltje een langzaam gegaarde licht bruin afgebakken scholfilet met eromheen allerlei pompoenstructuren. Een flan, crème, gel, schijfje verse pompoen waaronder een chutney van pompoen met abrikoos, amandel en curry, ernaast een schuimige saus van pompoen met curry. De cuisson van de schol was top, lekker sappig, de smaak was, naast de pompoen, delicaat. De curry was prima gedoceerd. De wijn vulde het gerecht aan met zijn mooie aroma en frisse toets. Onze topper van de middag. (9.6)

Over naar een Merlot 2009 uit de Bordeaux van Château Penin gemaakt in een frisse Saint Emilion stijl, in het aroma de typische toets van vuursteen, heerlijk. Op het bord twee medaillons van de haas van het Ibérico varken, ernaast structuren van mais. Crème, mini-, vers geschroeid en een bitterbal van mais. Verder chips van zilverui gevuld met een koriander vinaigrette. Aan tafel afgewerkt met een jus van gepofte knoflook, service dat de kan op tafel bleef staan, prima! De haas had een prima cuisson en een verfijnde smaak. Dit combineerde mooi met de wat rondere toetsen van het garnituur. De wijn maakte de combinatie compleet met zijn heerlijke aroma, verfijnde tannines en mooie zuren. (9.5)
    Ernaast nog een lekker luchtig broodje met ertussen “pulled pork” van de nek op een blaadje sla met wat popcorn. Met het broodje konden we nog wat extra saus opdeppen, genieten.

We bleven in Bordeaux met een Sainte Croix du Mont 2009 van Château des Tours, mooie diep gele kleur met in het aroma die typische botrytis toets en een vleugje vanille. Uit de keuken een mooie presentatie. Structuren van passievrucht met structuren van chocolade. Chocolakoekjes met gember en hazelnoot. Ernaast nog een halve passievrucht met crème van chocolade, krokantjes en een suikerspin. Mooi frisse smaken gecombineerd met zoete tot subtiel bittere chocolade toetsen met mooie texturen. Het selecteren van de wijn moet zeker een hele uitdaging zijn geweest maar dit is met deze Sainte Croix du Mont zeker geslaagd te noemen. (9.3)

De buikjes waren inmiddels behoorlijk gevuld maar een espresso lusten we nog wel. Ernaast nog een viertal lekkere friandises, keurig gepresenteerd.

Bediening was zeer goed verzorgd op gezellige, correcte wijze met Wendy Dirkx in de hoofdrol ondersteund door Stefan Dirkx die regelmatig zelf de gerechten presenteerde.

Prijs-kwaliteitsverhouding was zeer goed tot uitstekend. Restaurantweek lunchmenu €24,50, uitbreiding €9,95 per gang, Huiswijn €4,50 en wijnarrangement €23,-.

Wij blijven fan, aanrader voor de bourgondiërs en de liefhebbers van smaak avontuur.

19. Ben 's profielfoto
    Ben vindt de recensie door adriaan voor Restaurant O&O leuk

Na een tip van een verwende eter, die onder de indruk was van de mooie oriëntaalse smaken en de toffe gastvrouw, was onze aandacht wederom getrokken. Er waren sinds ons laatste bezoek al weer zo’n 4,5 jaar verstreken, dus maar meteen geboekt voor een lunch op zondag middag.

Er was deze middag voor de deur een grote braderie maar de auto konden we vrij eenvoudig een stukje verder parkeren, mooi. Er was wat teveel wind om plaats te nemen op het terras waardoor we neerstreken aan het raam in de serre met zicht op de mooie Chinese tuin. Monica Tsang kwam met een indrukwekkende aperitiefwagen waarop een uitgebreid assortiment gin en mousserende wijnen. Ik wilde toch graag een witte wijn. Dit werd een Spaanse Godello van Lagar da Xestosa die erg goed beviel. Het menu (op onze voorkeuren aangepast) en de wijnkaart werden overhandigd. Een mooie gebonden overzichtelijke wijnkaart met wijnen van over de gehele wereld, die keurig per land zijn gecategoriseerd. Ertussen staan leuke spreuken wat het lezen gezelliger maakt. De lievelings-wijnen zijn met hartjes aangegeven en met groene blaadjes de biologische wijnen, prima.

Een amuse trio verscheen. In een wit schaaltje een delicate marshmallow met ingelegde radijs en uienringen. Een mooie presentatie van bouchot mosselen, op een fijne brunoise van granny smith die aangezuurd was met citrus, verder nog en een krokantje met sesam en nori, erg lekker. De derde amuse was een kom met Laksa, een licht pikante Maleisische kokosbouillon met stukje kwartelei en blokje surimi, genieten tot het laatste druppeltje.

De eerste begeleider werd keurig door Monica gepresenteerd. Een Griekse witte van het eiland Santorini, de Atlantis 2015 van Argyros, verrassend aroma met veel mineralen en subtiele zuren, in de mond verfijnd en complex met een subtiele ziltige afdronk, heerlijk. Op het bord een stuk koude scholfilet met erop een lauwwarme gebakken langoustine, blaadjes waterkers en takjes zeebes. Ernaast shiitake, stukjes artisjok en een sausje van waterkers. Het geheel werd aan tafel afgewerkt met een vinaigrette van langoustine en Japanse sansho bessen. Verrassend dat de schol koud was, wel lekker sappig en heel puur van smaak. De langoustine was heerlijk. De overige ingrediënten combineerde mooi maar ik miste de oriëntaalse toets. De wijn sloot naadloos aan, deze ondersteunde de delicate smaakjes. (9)

Over naar de Gentil uit de Alsace van het gerenommeerde huis Hugel, een blend van ongeveer alle witte druivenrassen uit de Alsace, mooi aroma, aangenaam fris in de mond met een klein zoetje in de afdronk. Deze werd gepresenteerd door de sommelier die het vanaf hier van Monica over nam. Uit de keuken een signature gerecht van de chef. Een keurig bruin gebakken coquille op een bedje van glasnoedels, zeekraal, ringen van bosui en groene sojaboontjes, overgoten met een magisch lekkere xo saus. Erop nog een krokant gebakken plakje lotuswortel en Shiso Purple cresse. Wat een delicatesse, prima smaken met ruim voldoende afwisseling en een hele mooie oriëntaalse toets. De wijn was een voltreffer, hij vulde het gerecht aan met zijn zuren en mooie aroma. (9.7)

Over naar een Grauer Burgunder Buntstück trocken 2012 van Dr. Wehrheim, biodynamisch gemaakt en een echte vriend van de oriëntaalse keuken. Ernaast gegrilde gamba's Singapore stijl. Dat wil zeggen, met het jasje nog aan en met opengesneden rug. Ze lagen op een bedje van lamsoren, zeekraal, gebakken uitjes, ringen van bosui en schijfjes rode peper. Het geheel werd aan tafel afgewerkt met een licht pittige, zoete saus. Er lag nog een stukje limoen naast om de gamba's naar wens aan te zuren. De gamba’s waren in mijn beleving ietsje te ver maar erg lekker. Een goede smaakbalans met de zilte groentjes en de heerlijke wijn. Wel een beetje ongemakkelijk omdat we van het pellen nogal vieze handen kregen. Een extra beleving zullen we maar zeggen. (9.2)

Voor het pièce was een hele speciale Spaanse Verdejo 2015 geselecteerd van het huis Valdelagunde, heerlijk aroma met tonen van passievrucht en rijpe ananas, sappig in de mond met een elegante midden lange afdronk. Uit de keuken een mooi stuk bruin gebakken tarbotfilet op een bedje van Aziatische groenten, Japanse noedels en beukenzwammen. Verder nog een kroepoek van tapioca met nori. Aan tafel afgewerkt met een magisch lekkere teriyaki die was verrijkt met premium witte soja. Het kannetje bleef op tafel, super! De cuisson van de tarbot was top. De balans met de wijn was prima, genieten weer. (9.6)

De dessertwijn was een speciale, Rivesaltes Ambré 1997 van Cazes, gemaakt van de Grenache Blanc, vijftien jaar op hout gerijpt met een verrassend fruitig aroma waarin tonen van sinaasappel, abrikoos, rozijnen en noten. In de mond een goede zoet zuur balans met een lange afdronk. Uit de keuken een mooie presentatie. Als basis een saus van zwarte sesam met erop een kubus ijs van Valrhona chocolade, quenelle ijs van gezouten melk, gekarameliseerde plakjes banaan, toefjes crème van bastognekoek, sponge cake en toefjes gel van yuzu. Een verrassende smakenbalans, voornamelijk door de zwarte sesam en gezouten melk die we op deze wijze nog niet kende. Heerlijk hoe de complexe wijn het gerecht naar een nog hoger niveau bracht, genieten weer. (9.6)

Bediening was uitstekend verzorgd, Monica Tsang liet deze middag zien waarom ze door Gault Millau tot talentvolle gastvrouw is verkozen, alles was tot in de puntjes verzorgd. Ze kreeg na de eerste gang ondersteuning van een ervaren sommelier. Gezellig dat Helena Tsang deze middag nog even een rondje langs de gasten maakte.

Prijs-kwaliteitverhouding was uitstekend, vijfgangen Sunday Special menu €50,-, wijnarrangement €35,50, huiswijn €5,- en koffiearrangement €5,95.

Samengevat kunnen we stellen dat we weer enorm hebben genoten van verfijnde gerechten met oriëntaalse toets en geweldige sausen, waarnaast uitgelezen wijnen, dit alles in een fijne setting met prima bediening. We proefde een duidelijke verbetering ten opzichte van de vorige keer. De sausen zijn nu minder uitbundig en iets verfijnder. Hierdoor is de balans met de overige ingrediënten verbeterd, waardoor deze beter tot hun recht komen. Een aanrader voor de levensgenieters en liefhebbers van de verfijnde oriëntaalse keuken. Bedankt!

20. Ben 's profielfoto
    Ben vindt de recensie door adriaan voor Tribeca leuk
    Internationaal Heeze

Alweer een week geopend, op een top locatie waaraan we al veel geweldige herinneringen hebben. Helaas geen lunch mogelijkheden dus gereserveerd voor het diner. Ruim op tijd liepen we het restaurant binnen wat geen enkel probleem was, fijn. Het interieur is behoorlijk gerestyled, het is wat strakker geworden met minder decoratieve aankleding. De rode vloerbedekking is vervangen door antraciet, de wanden zijn grotendeels donker blauw geworden, waardoor het geheel wat donkerder is.
    Het was prima zomerweer, het mooie terras in de tuin lonkte. John had er al snel een fijn plekje uitgekozen. We hadden geluk, deze avond was een proefavond voor de sommelier. (Jessica Klook had helaas een andere uitdaging gevonden.)

Het aperitief werd zoals verwacht een champagne, een Blanc de Blanc brut nature van Francis Boulard, een verfijnde champagne die erg goed beviel, hoewel hij voor John net wat te hoog in zijn zuren zat.
    Het eerste hapje kwam op een lepel, keurig gepresenteerd. Stukje oester met luchtige crème, croutons en een krokantje van nori, heerlijk.

Het tweede hapje was een cannelloni van zoete aardappel gevuld met eendenlevercrème, afgewerkt met toefjes hazelnoot crème, bergamot crème en krokante chocolade parels, jammie.
    Gevolgd door een hapje met kreeft, wat ik beter voor de cannelloni had kunnen eten, zeer delicaat. Verder nog een kopje met een crème en krokantjes.

De amuse was een tartaar van makreel, erop verschillende kruiden, afgewerkt met schaafsel van parmezaan en een gerookte vinaigrette. Een hele mooie smakencombinatie met verfijnde, sappige textuur, heerlijk.

De begeleiders zijn door Martijn Verkerk en beide eigenaars (Jan en Claudia Sobecki) geselecteerd. De eerste werd keurig, redelijk uitvoerig gepresenteerd (door waarschijnlijk de nieuwe sommelier). Een Zuid Afrikaanse Sauvignon 2015 van het huis Iona, aangenaam fris maar niet te droog met tonen van citrus. Op het bord een platte cilinder tartaar van tonijn, erop een gelei van passievrucht, zeste van citrus en een crumble van nori en korianderzaad, afgewerkt met een vinaigrette. Een uitstekende smakencombinatie die naadloos aansloot bij de wijn. Een klein minpuntje was dat hapjes allemaal identiek waren waardoor ik wat afwisseling miste. (9.6)

In het glas, een Sommeliers cuvée 2015 van het huis Pflüger, een witte blend met rijk aroma, vol en complex in de mond met een lange afdronk, heerlijk! Op het bord stukjes kreeft met een schuimige kreeftenbisque waarin kokos, dragon en citroen. Verder wortel structuren en slanke, zwarte paaltjes van karamel. De cuisson van de kreeft was top, heerlijk zacht en sappig. Geweldig smaakvol in combinatie met de bisque, de rijke wijn vulde de combinatie aan, super! (9.9) Voor beide de topper van de avond, deze verdiend een plaatsje in mijn toplijst.

We vervolgen met een droge Vouvray 2014 van het huis Brisebarre gemaakt van Chenin Blanc, verfijnd en complex met delicate zuren. Op het bord geschroeide rode mul, met stukjes venkel, avocado partjes, groene kruiden, krokantjes en een vinaigrette met citrusfruit. Wederom een uitgekiende smakencombinatie, mooie sappige textuur en een naadloos aansluitende wijn, genieten weer. (9.7)

Voor bij het hoofdgerecht een Portugese witte. Casa de Mouraz 2012 gemaakt van Malvasia met inheemse druivenrassen, erg lekker. Op het zwarte bord, geschroeide scholfilet met erop een melange van ziltige groentjes en stukjes asperge, afgewerkt met een vinaigrette met barbecue toets. Aan tafel aangevuld met een kruidige beurre blanc. Cuisson was top, de vis was ietsje te enthousiast na gezouten. In de beurre blanc miste ik de frisse toets, deze werd keurig door de wijn ingenomen. Een heerlijk gerecht. (9.3)

We besluiten het kaasgerecht over te slaan omdat het al laat was. Helaas hielp dit niet veel want op het dessert moesten we erg lang wachten (ruim 1,5uur). We hadden met de partners om 10 uur afgesproken. De dessert amuse was toen nog niet uitgeserveerd, jammer.

De dessertwijn was een Moscato d’Asti van S. Stefano, wel lekker maar niet zo origineel. Het dessert zag er goed uit. Structuren van aardbei met limoen en crème fraîche. Erg lekker met goede texturen. (9)

Bediening was zeer goed tot uitstekend verzorgd. Fijne gastvrouw, enkele oud medewerkers en een bekende sommelier die plezier uitstraalde en gezelligheid bracht.

Prijs-kwaliteitverhouding was ruim voldoende. Champagne €14,50, menu €95,- en het wijnarrangement €50,-.

Samengevat kunnen we stellen dat het een hele aangename kennismaking was, met doordachte visgerechten waarbij uitgelezen wijnen in een gezellige setting tegen een pittige prijs. Op het terras waren een aantal rokers wat voor mijzelf een serieus minpuntje was. De keuken was nog niet helemaal op volle sterkte maar laat al een sterke performance zien. Het dessert liet te lang op zich wachten. Ofwel een aanrader, die zich zeker nog gaat doorontwikkelen.

21. Ben 's profielfoto
    Ben vindt de recensie door adriaan voor Joelia leuk

Na de top ervaring van vorige week nogmaals geboekt voor de culinaire reis, ditmaal naar België. Het menu zag er aantrekkelijk uit en voor de prijs hoef je t niet te laten.
    Ditmaal plaatsgenomen in de lounge. Johan Spin presenteerde het aperitief, een lekkere frisse Sauvignon uit de Rueda van Jose Pariente, die erg goed beviel. Er werd inzage gegeven in de “normale” menukaart met serieuze prijzen. Het voordeligste gerecht kost €32,50, het kleinste menu (zes gangen) €79,50 wat heel redelijk is. Aan het vijf gangen menu met de toppers van Mario hangt een prijskaartje van €165,-.

We starten met een gegaarde mossel op een luchtig krokantje van zeewier met takje kervel, erg lekker.
    De gekarameliseerde cashewnootjes mochten we ook niet missen, jammie.

De amuse was een kipsalade op een compote van mango gepresenteerd op een krokantje van kippenhuid. Verrassende subtiele smaakjes.

We gingen aan tafel en kregen ditmaal een grote ronde aan het raam met uitzicht op de keuken, prima. Chef Mario kwam ook nog even langs, leuk.
    Het was gelukt om een passende Belgische wijn te vinden bij het voorgerecht. Een Muller Thurgau 2015 van het huis Kluisberg, mooi aroma met tonen van lentebloesem, aangenaam fruitig in de mond met een ronde afdronk. Uit de keuken een hele mooie presentatie van de Belgische klassieker, paling in het groen. Stukken gestoomde en gerookte paling crème van kruiden, melange van verse kruiden en toefjes mayonaise. Aan tafel afgewerkt met een granité van zuring. Een hele mooie smaakbeleving met paling in de hoofdrol. Duidelijk meer gerookte paling dan in België overigens, wat ik zelf nog iets lekkerder vind. De wijn was in balans en vulde het gerecht aan met zijn zuren. Voor ons beide duidelijk de topper van de middag. (9.7)

Voor bij het hoofdgerecht was een witbier geselecteerd van St. Bernardus. De tafel werd geheel gevuld. Een grote schaal met in witbier gegaarde mosselen, voor ieder een lekkere salade met tomaatjes, ravigote, wit brood, schaaltjes met frietjes, tubes Marionaise en water met citroen om de handen schoon te maken. Een gerecht zoals het in de Belgische bistro's in deze tijd dagelijks gegeten wordt. Dit was meer eten dan snoepen maar door de hoge kwaliteit viel er nog ruim voldoende te snoepen. (9.2)

Bij het dessert een kriekenbier op ijsklontjes van Lindemans, vol met fruit. Ernaast een perfect uitgevoerde Moelleux van chocolade met ernaast een quenelle vanilleroomijs met wat krokantjes van koek. Lekkere pure smaken die door het fruitige bier nog ietsje mooier werden. (9)

Als afsluiter nog een ristretto met een drietal friandises. We paste ditmaal voor de wafel omdat we behoorlijk gevuld waren.
    Bediening was wederom uitstekend verzorgd.

Ook de prijs-kwaliteitverhouding was wederom uitstekend. Het All-in menu koste €49,50, het aperitief €7,-.

Samengevat kunnen we stellen dat we hebben genoten van Belgische specialiteiten in een luxe ambiance met uitstekende bediening.

22. Ben 's profielfoto
    Ben vindt de recensie door adriaan voor Beluga Loves You leuk

Het tweede top 10 restaurant van Nederland in onze vakantie. De verwachtingen waren dus aardig hoog. De ligging aan de maas is uitstekend. Wel even wachten tot 12 uur alvorens je binnen mag. De lunch werd vandaag buiten geserveerd. Buiten was eigenlijk in een soort kelder zonder dak. We liepen via de lounge en het hip ingerichte restaurant de trap af naar een soort private dining ruimte, dan door de tuindeuren naar de binnentuin, die rondom aangekleed was met bomen en struiken. Rechthoekige tafels zonder linnen met een soort van ligstoelen waardoor je wat ver van je bord komt te zitten. We mochten een tafel kiezen en dat werd er een met uitzicht op de tuindeuren. Leuk dat Hans van Wolde de gasten nog even een handje kwam geven.

Als aperitief een witte wijn, een Italiaanse Chardonnay 2015, de Tormaresca van Antinori, fris en fruitig. Ernaast de binnenkomertjes (zoals ze hier worden genoemd). We starten met een mediterraans hapje van humus met olijfolie, granité en lekkere bloemetjes. Ernaast een stukje manakeesh (brood) met mediterraanse groenten.
    Verder met een komkommerbereiding met lavas en sumak crème. En een shot van puntpaprika met bleekselderie en een vleugje limoen.

Als amuse, een klassieker en de topper, “Hit me”. Onderin het cocktailglas een tomaat bereiding met een gepoft tomaatje, erop een lobbige crème van parmezaan afgewerkt met een plaatje van gedroogde tomaat. Ernaast nog een cracker voor de mondbeleving. Een uitstekende smakencombinatie, een smaak bommetje, super.

De eerste begeleider werd keurig toegelicht, Rock n Rolle classic uit het zuiden van Frankrijk. Beetje ingetogen aroma, sappig in de mond met een toets van perzik. Uit de keuken een bereiding van oester en kingkrab, twee favoriete ingrediënten. De presentatie zag er prima uit. In een oesterschelp zat onderin de krabsalade, erop stukjes oester, schijfjes pompoen, zalm kuit en stukje paksoi. De smaakbeleving was minder dan de som der delen maar zeker nog erg lekker. De wijn sloot via de pompoen keurig aan. (9)

Over naar een hippe AIX rosé, sappig met een aangename fruittoets. Het bord zag er weer zeer verzorgd uit. Als basis een stuk gepekelde makreel met mosseltjes, avocado crème, plakjes radijs, stukje citrusfruit, het geheel was afgewerkt met een vinaigrette. Goede pure en lichte smaken die goed combineerden waarnaast de sappige wijn goed aansloot. (8.8)

Verder met een Verdicchio dei castelli di Jesi, de Bachero van het huis Piersanti, gemaakt van wat rijpere druiven. Mooie diepe kleur, mooi aroma met tonen van appel en perzik in de mond fruitig met een subtiel bittertje in de afdronk, erg lekker. Op het bord twee stukken tarbot filet met sappige kokkels en grijze garnalen overgoten met een schuimige kerriejus. Verder zomergroenten en een cilindertj aardappelpuree. De tarbot had een goede cuisson en was mooi op smaak, dit combineerde erg goed met het zeefruit. De wijn sloot naadloos aan, voor ons beide samen met “Hit me” de topper van de middag. (9.4)

De dessertwijn was een Rieslaner 2014 spätlese van Bernard Koch uit de Pfalz, traditioneel gemaakt met verfijnde zuren en een subtiel zoetje. Op een schaaltje een buisje van koek gevuld met crème van vanille en verse frambozen. Verder verse framboos, een zelf gemaakte framboos gevuld met mascarpone, quenelle frambozenroomijs, koekkruim en lekkere bloemen. Lekkere vertrouwde smaken met een keurige begeleider. (9)

Als afsluiter nog een Nespresso en een boom vol friandises met als basis smaak de limoncello.

Bediening was zeer goed verzorgd op een vlotte, informele wijze. Leuk dat de vriendelijke gastvrouw Daniëlle de Boer nog even een gezellig praatje kwam maken.

Prijs-kwaliteitverhouding was zeer goed, vier gangen menu €50,-, wijnarrangement €13,50, aperitief €7,50, dessertwijn €7,50 en koffiearrangement €4,-.

Samengevat kunnen we stellen dat onze verwachtingen net iets te hooggespannen waren. Neemt niet weg dat het een geslaagde middag was.

23. Ben 's profielfoto
    Ben vindt de recensie door adriaan voor La Fleurie leuk

Na een hele geslaagde middag vorig jaar, die door Pieter Deurloo tot een waar feestje was gemaakt, nog eens op herhaling. Ditmaal stond Pieter zelf niet achter de kachel en was de sous er niet waardoor Remi Kuijpers onze chef van deze middag was.
    De gezellige Sylvia Streumer was onze maître, we mochten een tafel uitzoeken welke dezelfde werd als vorig jaar. We gingen voor het schappelijk geprijsde “menu degustation”. Als aperitief een Pinot Blanc 2015 uit de Alsace van Joseph Cattin die aardig was. Het borrelgarnituur was een koekje met venkelzaadjes en een pesto dip van basilicum, erg lekker. En een cakeje met een toefje ansjovis mayonaise.

De amuse was een drieluik. Een schotje gazpacho, een kroketje van risotto en een blokje avocado gelei met relatief milde en pure smaken.

De eerste begeleider werd keurig door Sylvia gepresenteerd. Een Italiaanse Eclisse 2012 van La Roncaia gemaakt van Sauvignon Blanc en Picolit. Een rijk aroma wat iets had van een dessertwijn van Muscat, fris en droog in de mond en een lange afdronk, erg lekker. Uit de keuken een ceviche van kabeljauw met erop kerrie krokantjes en toefjes mayonaise met kerrie, komkommerrollertjes en frisse bloemkoolroosjes, afgewerkt met een vinaigrette met gember. De garing van de kabeljauw was voor mij wat te kort waardoor de mondbeleving niet prettig was, de grijze kleur die door het gebruik van sepia inkt was ontstaan droeg hier wel iets aan bij. De smaken van het garnituur waren wel erg lekker en combineerde ook mooi met de wijn. (geen score)

Over naar een Italiaanse Pinot Grigo 2015, De Fritz van Kupelwieser, lekker fris met subtiele kruidigheid. In een zwart schaaltje een keurig gebakken coquille op een aardappel mousseline, verder brunoise van aardappel met peterselie, aardappel kaantjes, cracker en beukennoot cressjes ernaast een milde saus met grijze garnaaltjes, aan tafel afgewerkt met een vinaigrette met kappertjes. Een verrassend lekkere smakencombinatie met aangename textuur waarnaast de wijn keurig in balans was, genieten. (9,3)

Over naar een Chardonnay 2015 van de Nederlandse familie Aaldering uit Stellenbosch, gemaakt in een mooie, verfijnde, frisse stijl met een vleugje hout, heerlijk. Uit de keuken een bruin gebakken tarbotfilet op een bedje van risotto met eromheen pompoenstructuren stukje groene asperge en pompoen pitjes, aan tafel afgewerkt met een heerlijk fruitige hollandaisesaus. De cuisson van de tarbot was erg goed en hij was mooi op smaak, heerlijk naast de wat zoetere pompoenstructuren. De fruitige saus optimaliseerde de koppeling naar de heerlijke wijn. Ons favoriete gerecht van de middag. (9.6)

Wederom terug naar Italië met een Salice Salentino 2013 van Marchese Borgosole gemaakt van Malvasia en Negroamaro. Heerlijk aroma met tonen van amarena en beurre noisette, beetje rond in de mond met fluweel zachte afdronk. Op het bord twee keurig gegaarde medaillons van eendenborst, loempiaatje gevuld met stoof van de bout, pastinaak structuren, macadamia structuren, crackers met pizzakruiden, aan tafel afgewerkt met een eigen jus subtiel gekruid met harissa. Mooie pure smaken die prima combineren en die door de wijn werden gecompleteerd. Genieten weer. (9.3)

Als overgang naar het dessert een parfait van zwarte bes met toefje chocolade.

De dessertwijn was een Soft Muscat van Clementine met die herkenbare Muscat toets, rijk maar niet te zoet. Op een zwart bord een mooie presentatie. Als basis een keurig vierkant van pannacotta, erop structuren van ananas, quenelle karamelijs, toefjes yoghurt en meringue paaltjes gekruid met rozemarijn. Mooi smaken, van heel zoet tot fruitig met subtiele kruiden en goede textuur. De wijn was keurig in balans. (9)

Als afsluiter nog een espresso met een drietal lekkere friandises.

Bediening was zeer goed verzorgd met in de hoofdrol Sylvia Streumer die plezier uitstraalde en het werk deed op correcte en gezellige wijze. Leuk dat de chef van vanmiddag, Remi Kuijpers, ook nog even kwam informeren hoe onze ervaring was.

Prijs-kwaliteitverhouding was zeer goed, vijf gangen menu €45,-, wijnarrangement €30,50, huiswijn €4,35 en koffiearrangement €5,75.

Samengevat kunnen we stellen dat we aangenaam zijn verrast door de goede bereidingen van de keuken zonder dat de chef en Sous er stonden en hele mooie wijnen in het arrangement. Wel jammer dat het voorgerecht niet mijn ding was, dat leverde toch tijdelijk ietsje ongemak op. Niet te min een hele geslaagde middag weer, bedankt!

24. Ben 's profielfoto
    Ben heeft gereageerd op een recensie van Hofstede De Blaak

Lekker hoor, moet er ook weer eens naar toe

25. Ben 's profielfoto
    Ben vindt de recensie door adriaan voor Hofstede De Blaak leuk

De kaart van een van onze toppers van Tilburg was weer vernieuwd, geboekt voor een wandeling door de kaart. We mochten van Mark een tafel uitzoeken en kregen ook de optie voor de erker. Dus niet bescheiden en de beste plaats geselecteerd, super! Een minpunt was dat Jasper (sommelier) deze middag terug kwam van zijn vakantie en hierdoor de begeleidende wijnen nog niet waren geselecteerd.

Als aperitief de vertrouwde Riesling 2014 van Bernard Eifel. Het hapje, sesam kletskopjes met ertussen een pikant gekruide pindacrème met een toets van citroengras, erg smaakvol.

De amuse was vanmiddag een flinke. Een quenelle delicate tartaar van tonijn met mango structuren, sesam kletskopjes, bonito vlokken, paksoi, toefje mayonaise. Aan tafel afgewerkt met een zoet zure komkommersaus gekruid met mierikswortel, die de smaakmaker was, aangenaam pikant en lekker fris. Verder goede smaken en texturen. De bescheiden umami toets van de vlokken bleef achter in je mond, leuk. De wijn was keurig in balans, een goede start. (9.3)

De eerste begeleider was een onbekende, de Nova gemaakt van Cana druiven 2015 uit de Pfalz van het huis Heiner Saner, die me aan een Sylvaner deed denken. Ernaast een noordzeekrab salade gekruid met vadouvan, erop sla blaadjes, plakjes radijs, borage cressjes en komkommer rolletjes, aan tafel afgewerkt met een zoetzure komkommersaus. Hele sappige textuur en heerlijke delicate smaken. De wijn sloot keurig aan. De vadouvan had voor mij niet gehoeven, deze ging iets ten koste van de heerlijke krab smaak. (9,3)

Over naar een klassieke Riesling spätlese 2013 van Bernard Eifel met een heerlijke zoet zuur balans. Op het bord een hele mooie presentatie. Een halve ring crème van eendenlever, lekker hartig. Erachter een praline van foie en een blokje paté. Verder peer en hazelnoot structuren, blaadjes witlof, gember marmelade en in de ring nog een heerlijk sappig sausje met gembertoets. Een smakencombinatie die we grotendeels kennen waaraan een betoverende gembertoets is toegevoegd. Super smaakbeleving met prima textuur, toppie. (9.8)

Met enige gepaste trots kwam de chef zijn grote aanwinst presenteren. De schaal die hij heeft gekregen van zijn leermeester Nico Boreas waarin tarbot wordt gestoomd in een specerijendamp. Een specialiteit van Nico die hoog in mijn toplijst terug te vinden is. Een mooie dikke tarbotfilet werd gepresenteerd, leuk. Wel nog even terug naar de keuken om er een gerecht van te maken.
    Jasper had een Rueda geselecteerd, Verdejo 2014 van het huis Oromonte, fris en fruitig met een toets van appel. Het gerecht zag er verzorgd uit. De tarbotfilet lag op een bedje van pompoen met erop een gebakken langoustine, cantharellen, schijfjes pompoen en geschaafde truffel, ernaast een langoustine in kataifideeg. Het geheel werd aan tafel overgoten met een heerlijk aangezuurde citroenboter dressing. De tarbot was mooi hoog op smaak en had een prima cuisson, deze combineerde prima met de pompoen en cantharellen. De langoustine heb ik apart opgegeten, heerlijk vooral die in het deeg, super! De saus was een echte smaakversterker, de wijn viel hiernaast ietsje weg. (9.7)

Uit zuid Frankrijk een Viognier 2015 van het huis Delbeaux, rijk aroma met toets van abrikoos en vleugje amandel, de afdronk was ietsje mollig. Uit de keuken de meest gedurfde smakencombinatie van de middag. Als basis een stuk met soja gelakt buikspek, erop twee stukken gerookte paling, doperwtjes en stukjes gepofte varkenshuid. Verder een crème van doperwten en een zoetzure calamansi jus. Het buikspek was heerlijk zacht, de aardse toets van de paling vulde dit prima aan, de zoetzure calamansi maakte de combinatie compleet. De wijn was vanwege de calamansi gekozen maar schoot ietsje te kort naast de paling. (9.2)

Over naar rood met een sappige Pinot Noir 2011 uit Nieuw Zeeland van Misty Cove, helder robijn rood met heerlijk aroma waarin tonen van rood fruit en een elegante afdronk. Uit de keuken bereidingen van Anjou duif, stukje borstfilet en het boutje. Verder rode biet structuren, verse kers en een stukje verloren brood. Als bonbonnetje een stukje gebakken eendenlever en afgewerkt met een heerlijke eigen jus. Het borstje had een prima cuisson en was mooi hoog op smaak, heerlijk met de biet in combinatie met de heerlijke wijn. Het boutje was mooi hoog op smaak maar met een bite. (Angelo heeft bewust de smaak boven textuur geplaatst). Met het verloren brood konden we de saus opdeppen, genieten! (9.7)

De dessertwijn was een zoete Oostenrijkse Auslese gemaakt van Grüner Veltliner 2015 van het huis Fiedler, mooi aroma met tropisch fruitaccenten lekker sappig in de mond. Uit de keuken een mooie presentatie in een wit schaaltje met reliëf. Bereidingen van banaan, verse balletjes en toefjes crème, bereidingen van kokos met yuzu accenten en chocolade pralines in kogelvorm. Goede smaken die mooi combineren, de balans van het gerecht gaat behoorlijk naar het zoet wat iets minder mijn persoonlijke voorkeur heeft. De wijn blijft net overeind en vult het gerecht aan met zijn zuren. (9)

Als afsluiter een espresso met drietal friandises.

Bediening was zeer goed tot uitstekend. Het voelt voor mij inmiddels als thuiskomen, zeker als Mark er ook is. Prima presentatie van de gerechten door Angelo zelf. Jasper had vandaag de pech om net na zijn de vakantie in het diepe gegooid te worden met de wijn selectie naast gerechten die hij nog niet gezien en belangrijker, geproefd had, uitdaging!

Prijs-kwaliteitverhouding was uitstekend, vijf gangen wandeling €55,-, begeleidende wijnen €5,50 en de koffie was van het huis.

Een bezoekje aan de Hofstede is inmiddels een garantie voor een hele fijne middag vol met culinair genot en gezelligheid. Ik wil nog even vermelde dat het voordelig geprijsde Hofstede de Blaak menu (2 gerechten hierboven beschreven) er ook fantastisch uit ziet.

26. Ben 's profielfoto
    Ben vindt de recensie door adriaan voor Joelia leuk

We wilde in onze vakantie wat exclusieve zaken aandoen en Joelia was er een van. De scherp geprijsde zomer aanbieding van de culinaire reizen hielp hierbij enorm. Een reis naar Spanje was het thema voor deze week.

Het restaurant heeft een uitstekende centrum locatie, aan de Coolsingel met uitzicht op het Hofplein op de begane grond van het Hilton hotel. Je komt binnen in een geweldig modern, hip en luxe ingerichte loungeruimte met centraal een grote bar. Het verlaagde plafond is erg mooi gemaakt en draagt zeker bij aan de goede akoestiek. Er zijn drie gevels van glas dus volop daglicht, ook sfeer verlichting met kooldraadlampen die in ballen op verschillende hoogten aan het plafond hangen en de tafels zijn met spots keurig uitgelicht, top. Je hebt links en rechts van de lounge een restaurant gedeelte. De tafels zijn van gepolitoerd hout, zonder linnen, ze staan op royale afstand van elkaar. De groen lederen armstoelen zitten comfortabel.

We werden begeleid naar een tafel met uitzicht op de keuken waarin een achttal koks aan het werk zijn. Johan spin, de onlangs gestarte sommelier (die in 2013 van Gault & Millau de award heeft ontvangen voor sommelier van het jaar) nam onze wensen op. Als aperitief een Viognier 2015 van Vallée Blanche die goed beviel. Het potje met huisbereide cashewnoten, wat al op tafel stond, werd geopend. Gekarameliseerd en gekruid met ras el hanout, verslavend lekker.

Het eerste hapje was een stukje snoekbaars in een krokant jasje uitgeserveerd in een puntzakje met onderin een heerlijke ravigote, jammie. Gevolgd door een amuse duo. In een cocktailglas stukjes scheermes, doperwten met erop een quenelle mojito ijs en een groene saus, heerlijk. Ernaast een kroepoekje met crème van mierikswortel en een stukje zalm. Mooie hartige smaak, zeker niet pikant, met een goede textuur.

De versgebakken broodjes kwamen op tafel met een keuze voor de olijfolie, prima.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd door de ervaren sommelier.
    Een witte Garnacha 2014 van Las Colinas del Ebro, heerlijk aroma, redelijk soepel met mooie mineraliteit. Ernaast een bekend gerecht wat we bij de Zwethheul al eens gegeten hadden. Als basis ijs van rode biet met eromheen een mousseline van aardappel en crème van ganzenlever, erop plakjes pata negra en afgewerkt met olijfolie. Ditmaal was de balans tussen de vier hoofdsmaken perfect. Hele mooie smaken die uitstekend samen combineren waarnaast de wijn keurig aansluit, geweldig genieten. Onze favoriet van deze middag. Dit gerecht verdient een plaatsje in mijn toplijst. (9.85)

Voor bij het hoofdgerecht een Sauvignon Blanc 2015 uit de Rueda van Jose Pariente, heerlijk aroma, redelijk complex in de mond. Uit de keuken de klassieker uit Spanje, paella. Perfect uitgevoerd met op de huid gebakken rode mul, sappige mosselen, calamaris ringen en gamba's afgewerkt met een schuimige kreeftensaus. Prima cuissons en mooie smaken die door het fruit van de wijn versterkt werden, genieten. (9,5)

De dessertwijn was een Cream Sherry de Marques De Poley gemaakt van Pedro Ximenez van het huis Toro Albala, rijk aroma met tonen van rozijnen, rijk en complex in de mond, minder zoet dan verwacht. Uit de keuken een crème catalana, ernaast een gemarineerde plak sinaasappel met erop een quenelle roomijs. De crème was perfect uitgevoerd met een mooie zoet zuur balans en licht krokante karamel. De complexe sherry maakte het gerecht compleet. (9.5)

Als afsluiter nog een krachtige espresso, of beter gezegd een ristretto met een drietal friandises. De harde wener met lemon curd en rood fruit was groots. Er kwam ook nog een lekkere verse wafel met ijs naar keuze, leuk.

Bediening was uitstekend verzorgd door een uitgebreide brigade op een zeer correcte en zeker niet te informele wijze.

Prijs-kwaliteitverhouding was uitstekend. Het All-in menu koste slechts €49,50.
    Samengevat kunnen we stellen dat we aangenaam zijn verrast door de kwaliteit van beide brigades. Ofwel een echte aanrader, enehh... volgende week gaat de culinaire reis naar België.

27. Ben 's profielfoto
    Ben vindt de recensie door adriaan voor De Heer Kocken leuk

Na de hele geslaagde kennismaking van afgelopen jaar moesten we natuurlijk op herhaling. We waren netjes op tijd en werden begeleid naar een tafel naast de tafel van vorig jaar. Het interieur is deels aangepast, de blauwe kleur is verdwenen, dat komt omdat de banken opnieuw zijn gestoffeerd en de armstoelen stoelen zijn vervangen door houten designstoelen.

Als aperitief een witte wijn, dit werd een Spaanse Chardonnay, de Maluni Cariñena die aardig was. Douwe Verschuur (de chef van vanavond) presenteerde zelf de eerste hapjes. Een krokante spongecake van dille met toefjes gefermenteerde knoflook en krokantjes van kombu. Verrassend van smaak en textuur. Ernaast een hoorntje gevuld met rillettes van makreel afgewerkt met een toefje gel van groene appel, erg smaakvol.

Het warme breekbrood kwam op tafel, ditmaal met een olijven tapenade en een schijf roomboter, lekker.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd door Chiem Konings (sommelier in opleiding). Een Weense witte blend van het huis Pfaffl, uitbundig aroma met frisse tonen en subtiele kruidigheid met in de mond een klein prikje op de tong. Uit de keuken, gepresenteerd door een jonge kok, gerookte palingfilet met kleine tomaatjes, venkel, takjes dille en granité van de paarse Shiso aan tafel afgewerkt met een jus van de honingmeloen. Het gerecht is heerlijk complex, alle elementen werken goed samen en zijn herkenbaar. De wijn vulde het gerecht met zijn heerlijke aroma en fijne zuren aan. Voor ons beide het toppertje van de avond. (9.5)

Marc Kroon (sommelier) presenteerde op enthousiaste wijze de tweede begeleider. Een Zuid Afrikaanse Sauvignon Blanc 2014 'Signature' van Jean Daneel, heerlijk aroma met tonen van tropisch fruit, complex in de mond met subtiele ziltigheid. Een ander lid van de keukenbrigade (Marco Knuiman) presenteerde de tweede gang. Op de huid gebakken doradefilet op een bedje van parelgort met ernaast verse mosselen, stukjes bosui, doperwten en toefjes crème fraîche. Hele pure smaken, uitstekende cuissons met in de mond een hele mooie textuur. De wijn sloot naadloos aan, prima. (9.4)

We gaan verder met een Elite D'Or Chardonnay van La Baume, geplukt van oude stokken met een jaar houdlagering maakt dit tot een allemansvriend. De wijn wordt wel nog even overgeschonken in karaf om de fruittonen wat te stimuleren. Uit de keuken een klassiek gerecht. Kabeljauwfilet met ernaast een quenelle brandade, gebakken cantharellen en bundelzwammen en een hele luchtige aardappel mousseline. Hele pure smaken met een goede cuisson, de paddenstoelen zorgen voor de koppeling naar de wijn, genieten weer. (9.3)

Voor het pièce was Spaans rood geselecteerd, De Honoro Vera 2014 van het huis Ateca gemaakt van Garnacha, beetje stoer aroma maar in de mond verrassend zacht. Uit de keuken bereidingen van kwartel, twee borstfiles en kogels van de gestoofde boutjes. Ernaast cilinders van aardappel met gemalen pistache, gebakken sjalot en kersen, aan tafel afgewerkt met een geconcentreerde saus. Hele mooie smaken maar de saus was voor mij net ietsje teveel gezouten. Goede cuissons meer de borstjes waren in mijn beleving ietsje te ver. De wijn sloot prima aan maar werd wel wat steviger naar het eind van de gang. (9)

De dessertwijn was een laat geplukte Sauvignon Blanc, de Sweetheart 2014 van Oliver Zeter (Pfalz). In de neus tonen van passievrucht en citrusfruit, in de mond een mooie zoetzuur balans en een elegante afdronk. Ook de patissier presenteerde zelf het gerecht, leuk. Op het zwarte bord een hele strakke presentatie. Een quenelle vlierbloesemijs, partjes gemarineerde perzik, toefjes yoghurt, makarons van rozen en limoen cressjes. Goede, verfijnde smaken die keurig in balans zijn. De dessertwijn sloot keurig aan. (9)

Als afsluiter nog een krachtige Nespresso met een drietal lekkere friandises, grappig dat het suikerpotje een gezichtje had.

Bediening was uitstekend verzorgd door een uitgebreid team, twee sommeliers ondersteund door een drietal dames. Leuk dat het gehele keukenteam de gerechten zelf presenteerde. Het liep allemaal gesmeerd in een ongedwongen joviale sfeer.

Prijs-kwaliteitsverhouding was zeer goed, vijfgangen verrassingsmenu €55,-, huiswijn €4,35, wijnarrangement €40,- en koffie servies €5,75

Samengevat kunnen we stellen dat we een hele fijne avond hebben beleefd. Genoten in een fijne ambiance met uitstekende bediening van verfijnde gerechten met goede tot uitstekende cuissons en hele goede tot verrassende smaken en smaken combinaties, Bedankt!

28. Ben 's profielfoto
    Ben vindt de recensie door adriaan voor De Zwaan leuk

adriaan

We kregen via de nieuwsbrief, ter ere van het 25 jarig jubileum van eigenaar Ronald Peijnenburg, een aanbieding die we niet konden weigeren. Dit deden we dan ook niet dus meteen een datum gereserveerd.

We werden verwelkomd door Gerlinde Polak (voor ons een nieuw gezicht) die ons voor ging naar de tafel die we vorige keer ook hadden. De airco draaide waardoor het aangenaam koel was. Natuurlijk kwam Ronald Peijnenburg ook even langs om wat bij te kletsen.

Een feestelijke start met de Reserve Imperiale Champagne van Moet & Chandon, lekker! Ernaast een drietal hapjes. Een moderne uitvoering van salade niçoise, krokantje van biet met toefje kippenlever en de meest verrassende was de kogel van aardpeer gevuld met een gel van koffie, lekker.

De amuse werd door Willem-Jan Klomp gepresenteerd. Hollandse nieuwe op een pannacotta afgewerkt met structuren van appel. Erg lekker.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd door Gerlinde Polak, een Riesling Kabinett Feinherb van Schloss Reinhardshausen, loepzuiver, heerlijk aroma en een sappige afdronk. Op het bord, licht gepekelde zalm gerold in nori met erop wat wakame, crème van avocado, plakjes radijs en gepofte rijst ernaast rolletjes van komkommer en aan tafel afgewerkt met een saus van komkommer op smaak gebracht met wat Sambai azijn. Lekkere smaken die aan sushi deden denken. Een licht gerecht waarbij de wijn keurig aansloot. (8,5)

De wijn werd doorgezet bij de soto ajam. In de kom als basis fijne reepjes van de Walnoothoeve hoender, erop een gepocheerd hoeve ei, peterselie blaadjes, plakjes gegrilde coquille, gepofte wilde rijst en krokant van de kippenhuid. Aan tafel aangevuld met een heerlijke kippenbouillon gekruid met gember en serreh. Een verrassend lekker soepje. De kruiden vulde de wijn aan, die om goed te combineren met wat grotere slokjes gedronken moest worden, waardoor het glas net iets te snel leeg was. (9)

De tweede wijn was een Zuid Afrikaanse Fleur du Cap 2014 gemaakt van Semillon, ongefilterd en hout gerijpt, rijk aroma met tonen van toast en abrikoos, vol in de mond met een lange afdronk, heerlijk. Uit de keuken de surf en turf. Als basis een meer dan 24 uur gegaarde rundernek filet in eigen jus, erop een gegrilde scholfilet en een quenelle mousseline van bloemkool, ernaast bruingebakken bloemkool roosjes. Het geheel was afgewerkt met geschaafde truffel. De rundernek dat een erg goede cuisson en was mooi hoog op smaak, deze werd duidelijk zachter door de schol waardoor de match met de witte wijn optimaal was. De bloemkool gaf het gerecht een lichte bite. Een mooie ronde. (9.3)

Voor bij het pièce was een bijzondere bourgogne geselecteerd, die door de ervaren Willem-Jan Klomp werd gepresenteerd. Een Pinot Noir Premier Cru 2012 van het huis Bouchard, heerlijk aroma, in de mond sappig kersenfruit met subtiele kruidigheid en een elegante afdronk, heerlijk! Op het bord, drie bereidingen van lam, twee koteletten, getrancheerd stukje van de rug en een gekruid worstje. Ernaast handgerolde couscous, structuren van pompoen, gepofte tomaatjes en stukken groene asperge. Aan tafel afgewerkt met een eigen jus afgekruid met ras el hanout (kannetje bleef op tafel, toppie!) De koteletten hadden een uitstekende cuisson, om te zuigen. Het worstje was uitstekend afgekruid, wat de wijn positief beïnvloede. Smaken waren keurig in balans, een prima ronde. (9.5)

De volgende ronde had een risico factor, of je houd ervan of je vind het helemaal niks, o,o. Normaal houd ik wel van moderne uitdagende smaken combinaties, zeker die met kaas. Nu viel ik helaas, evenals partner, in de tweede categorie. Wat nog erger was, was dat het gerecht (waarschijnlijk door de walnoot) de heerlijk wijn een hele bittere afdronk gaf, zonde. (geen score)

Over naar een bekende dessertwijn, Moscato d'Asti 2014 van G. D. Vajra die door de late pluk van de druiven net iets geconcentreerder was, in aroma en smaak, dan gewend. Uit de keuken een limoen taartje. Een heerlijke cremeux van limoen met erop balletjes van appel en afgewerkt met een luchtig krokantje van verveine. Hele mooie smaken, keurig in balans. (9)

De laatste ronde bestond uit een viertal “stenen” bestrooid met een grof poeder van groen thee. De stenen waren gemaakt van een hele dunne chocolade laag met ieder een eigen vulling. Mango, passievrucht, kokos en gember. De bedoeling was om de smaken te combineren. Een originele ronde met mooie smaken, de wijn was voor mij net ietsje te licht om goed te combineren met de vollere smaken. (8.8)

Als Afsluiter een krachtige Buscaglione espresso met en vijftal lekkere friandises.

Bediening was zeer goed tot uitstekend verzorgd door een sterk team, dat op het eind nog werd aangevuld door Inge Wollerich. Een minpuntje vond ik dat de wijnen per twee gerechten werden ingezet. Wat, zo bleek wel weer, tot concessies leidde.

Prijs-kwaliteitverhouding was goed tot zeer goed, we hoorde bij de eerste 250 aanmeldingen van de actie en betaalde hierdoor per persoon all-in €100,-.

Kortom, het was weer een hele fijne, middag vullende, culinaire reis. Op naar het volgende jubileum, bedankt!

29. Ben 's profielfoto
    Ben vindt de recensie door adriaan voor Parkheuvel leuk

adriaan

Parkheuvel stond natuurlijk ook nog op onze wensenlijst. Het 10-jarig jubileum was een mooie gelegenheid. Op tijd vertrokken, zodat we nog even over de Maasboulevard konden wandelen, fijn. Parkeren kan voor de deur maar kost 0,50 per 9 minuten, vanaf 18:00u is het gratis.
    Het restaurant heeft een uitstekende ligging, aan de rand van een groot park, op een dijk met uitzicht over de Maas. Joey de Kruijf (maître) stond bij de ingang om de gasten te verwelkomen, we werden begeleid via de grote bar en het keurig ingerichte restaurant naar een tafel op het zonovergoten terras. Tafels zijn keurig ingedekt met linnen en zilveren couverts, de armstoelen zitten goed.
    Remon Van de Kerkhof presenteerde het aperitief, een Cava Gran Reserva 'Excelsior' Brut Nature van Joan Segura Pujadas, mooi rijk en complex, heerlijk! Ernaast een vijftal hapjes, waarvan de kip bumbu, met fijne kerrie kokostoets, en het kroepoekje met grijze garnalen de meeste indruk maakten.

De amuse was Hollandse Nieuwe met gazpacho van komkommer waarin kiwi, radijs, korenwijn gepofte rijst en verse kruidenblaadjes. Het stukje haring lag op de rand van het bord met erop wat gesnipperde sjalot. De gazpacho had een complexe smaakbeleving met een heerlijke venkeltoets. De combinatie was uitgekiend, een typisch zomergerecht, genieten! (9,4)

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd door de ervaren Remon van de Kerkhof. Een Rueda 2014 van het huis El Torreón gemaakt van Verdejo geplukt van oude stokken. Uitbundig aroma met tonen van rijpe meloen en ananas, mooi fruitig in de mond met een zachte afdronk. Op het bord diverse bereidingen van de Westlandse struik tomaat, ertussen een gelei van basilicum en afgewerkt met Stellendamse garnalen, kroepoekje en verse kruiderij. Erg mooie smaken waarin de tomaat de hoofdrol speelde, nooit geweten dat tomaat zo lekker kan zijn. Een echt fijnproevers gerecht. De Rueda sloot naadloos aan en deze vulde het gerecht met zijn heerlijke aroma aan. (9,6)

Voor bij het pièce was een Zuid Franse rosé geselecteerd, de Angelico 2015 van het huis Paquette. Gemaakt van een uitgebreide blend met Grenache in de hoofdrol. Mooie zalmkleur, ietsje ingetogen aroma, in de mond soepel en aangenaam fruitig. Uit de keuken een tikkeltje nonchalante presentatie. In boeren boter licht krokant gebakken tarbotfilet op een bedje van risotto, erop cantharellen en lamsoren, ernaast zoete doperwten, aan tafel afgewerkt met een cantharellen crème saus. Het kannetje bleef op tafel, fijn! Goede bereidingen en mooie smaken, vooral de lamsoor combineerde prima. De wijn sloot keurig aan en was een prettige ondersteuner. (9)

Als pre dessert werd een madeleine uitgeserveerd. Lekker lauw warm lichtjes krokant, lekker.

De dessertwijn was een spätlese van Tschida, de Illmitzer 2015, aangenaam fris met tonen van peer en citrus en een ronde afdronk. Ernaast een keurige presentatie van verse frambozen gevuld met witte chocolademousse, op het bord een dunne streep frambozen coulis met druppels basilicumsiroop en oude aceto balsamico azijn. Ernaast een glaasje met ijsdrank van yoghurt op smaak gebracht met vanille, witte chocolade en blanke rum. De frambozen waren heerlijk, het ijsdrankje combineerde in mijn beleving niet zo mooi, deze verstoorde vanwege de alcohol de wijnspijs combinatie. (8.5)

Als afsluiter nog een krachtige Illy espresso met een vijftal lekkere friandises. Ook mochten we nog kiezen uit de pralines van Valrhona chocolade die er erg mooi uitzagen. Voor mij een gevuld met gember en een gevuld met bergamot, beide heerlijk.

Bediening was van begin tot eind uitstekend verzorgd, een uitgebreide brigade zorgde ervoor dat alles soepel verliep op een correcte wijze.

Prijs-kwaliteitsverhouding was zeer goed tot uitstekend, we betaalde all-in €75,-.

Samengevat kunnen we stellen dat we een hele fijne middag hebben beleefd. Genoten op een uitstekende locatie met uitstekende bediening, het eten startte veelbelovend maar gleed in mijn beleving toch een klein beetje af. Hierdoor zijn de hoge verwachtingen niet helemaal waargemaakt, het is ook maar een momentopname en het neemt niet weg dat hier zeker wel een uitstekende chef in de keuken staat. Bedankt!

30. Ben 's profielfoto
    Ben vindt de recensie door adriaan voor Promessa leuk
    Nederlands Eersel

adriaan

Vorig jaar was ik aangenaam verrast toen er in mijn beleving een flinke kwaliteitsstap was gemaakt, vanwege de komst van de nieuwe generatie. Nu benieuwd hoe dit verder was ontwikkeld, dus gereserveerd voor een lunch op vrijdag.
    Het weer was mooi maar we besloten toch binnen te gaan zitten. Uiteraard gingen we voor het “Food is Art” menu wat meer is afgestemd voor de liefhebbers van de culinaire keuken.
    Het aperitief dronken we in de sfeervolle loungeruimte. Een Witte Bordeaux van het huis Anniche die goed beviel. Het eerste hapje was een gevuld eitje, uitgeserveerd door Walter Dijkstra (de chef). De vulling bestond uit een smeuïge crème van aardpeer, waarin een gepocheerde dooier, afwerking met krokantjes. Goede smaken en een aangename textuur.

Het tweede hapje werd gepresenteerd op een steen. Een kogel van guacamole gevuld met tomaat op een cracker. Verrassend lekker met een duidelijke toets van avocado.

Gevolgd door een bakje gevuld met een vijftal aardappel structuren en stukjes zilverui. Herkenbare smaken met goede textuur.

We gingen aan tafel, die we zelf mochten uitzoeken, prima. De optocht van amuses ging nog even verder. Op een zakje ijs een quenelle augurkensorbetijs op een bedje van stukjes pindas met ernaast een schuim van groene appel. Een gedurfde combi. De appel viel weg tegen de augurk, de pinda bood een sterk contrast, leuk gevonden.

De laatste amuse was een schaaltje met als basis crème van ziltige groentjes (lamsoor en zeekraal) met ernaast halve sherry tomaatjes, eroverheen een schuim van asperge en afgewerkt met gepofte wilde rijst. Een goede smakenbalans en mooie textuur, erg lekker.

De eerste begeleider werd redelijk beknopt toegelicht door Rob Dijkstra. Een laatgeoogste Sauvignon uit de Loire van La Grive, zacht, mollig, met tonen van exotisch fruit. Uit de keuken een mooie presentatie op een zwart bord. Structuren van rabarber met structuren van crème fraise, een wentel teefje en een balletje van foie met een fijne krokant jasje. De foie was geweldig lekker, dit combineerde prima met de frisse tonen van de rabarber, die de wijn ietsje frisser maakte. De wijn viel naast het gerecht wel wat weg en kon de wat vollere smaken in het gerecht amper bijbenen. Van mij hadden er iets meer foie structuren bij mogen liggen want nu leek het meer op een dessert, maar dat is persoonlijk. (8,5 punten)

Over naar de Rhône met een witte La Fleur Solitaire 2014 van Boutinot, gemaakt van Grenache Blanc en Viognier. Aangenaam fris met tonen van abrikoos, in de afdronk een subtiel, aangenaam bittertje. In een wit schaaltje plakjes van langzaam gegaarde coquille met erop toefjes crème van aardpeer en ham verder nog stukken hazelnoot en kleine plakjes Iberico ham. Heerlijk! In de mond verschillende smaakovergangen en een prima textuur. De wijn sloot hierbij naadloos aan. Voor ons beide de lekkerste ronde van deze middag. (9,3)

Voor het pièce was een Portugese Forma de Arte geselecteerd van Quinta do Casal Monteiro gemaakt van Touriga Nacional en Cabernet Sauvignon. Mooie diepe kleur met in het aroma tonen van zwart fruit, behoorlijk stevige body een stevige afdronk. Op het bord een royale portie in klassieke stijl. Structuren van het Kempisch ree (uit Reusel), twee medaillons en een quenelle stoofvlees. Het garnituur bestond uit twee quenelles aubergine kaviaar, stukken groene asperge, gekarameliseerde meloeskes en een gepofte tomaat. De cuisson van het ree was nog net goed maar in mijn beleving ietsje te ver. Het stoofvlees was mooi hoog op smaak met een stevige toets van kruidnagel. Garnituur paste goed, wel een beetje naturelle smaken en de meloeskes mogen voor mij in dit seizoen fris zijn. De wijn combineerde goed maar was niet helemaal mijn favoriet, met ietsje te krachtig. De portie was voor ons beide, terwijl partner een vis gang had, net iets te groot, wat weer afbreuk deed aan het “Food is Art” verhaal, jammer. (7,5)

De dessertwijn was een, Late Harvest Sauvignon Blanc/Gewurztraminer 2012 van het huis Tarapacá, mooie zoet zuur balans met tonen van rozen en lychee, heerlijk. Op het zwarte bord een hele mooie presentatie. Komkommer structuren met pannacotta, bolletje van frisse room, frisse schotsen en een toefje rozencrème (verrassend lekker), aan tafel afgewerkt met een lychee tonic saus. Een mooi en originele smakencombinatie die naadloos aansloot bij de wijn, een prima afsluiter. (9)

Bediening was goed verzorgd door beide broers op een bescheiden en zachtaardige wijze.

Prijs-kwaliteitsverhouding was goed, menu €45,-, wijnarrangement €30,-, huiswijn €4,75

Samengevat, waren we iets minder onder de indruk dan vorige keer. Dit kwam met name door het hoofdgerecht, wat uit de toon viel. Deze aanpassing is bewust gemaakt vanwege het feit dat merendeel van de klanten graag goed gevuld wil worden. Verder, zeker een zaak met potentie, tussengerecht en dessert zijn voor liefhebbers van de culinaire keuken zeker de moeite waard.

Meer updates