Hier zie je hoe de meningen over de restaurants in Houten verdeeld zijn.

1. Was eten besteld en werd om 17:00 bezorgd. Lekker broodje brie staat bij incl groente en boter. Maak het zakje open en zie kaal broodje met 3 plakjes brie. Plakje tomaat, plakje augurk en komkommer plakje. En wel geteld 3 gesneden sla stukjes…

En hiervoor betaal je ruim 4, - voor. Heb opgebeld en vraag of ze aan het bezuinigen waren? Want dat je zoveel betaald en wat je er voor krijgt is schandalig. Volgens de bijdehante medewerker staat er op de website dat het klopt dat er 1 plakje groente van ieder opzit. (Dit staat niet op de website natuurlijk) vervolgens werd er gezegd dat “ het mijn mening kan zijn” maar verder niks gaat veranderen en dit door zou geven. Kon nieuw broodje krijgen maar had liever me geld terug gehad en maar zelf fatsoenlijk broodje brie in elkaar geflanst.

2. Ditmaal Retour met vrienden. Na een fijn ontvangst meteen door met de lift naar de onderste etage. We werden begeleid naar een ronde tafel aan het raam, prima. Als aperitief een Luxemburgse Mertert Herrenberg Riesling 2018 van Madame Aly Duhr die uitstekend beviel. De hapjes parade zag er oogstrelend uit. Om te starten een geroosterde macadamianoot in een jasje van ganzenlever afgewerkt met poeder van rode biet, verrukkelijk.
    Tarteletje gevuld met rundertartaar waarop schijfje mousse van makreel en dungesneden rammenas. Verfijnde smaken met prima textuur.
    Een cilinder van Licht gemarineerde komkommer met crème van dille met mierikswortel afgedekt met schuim van yoghurt, luxe afgewerkt met een lepeltje Imperial Heritage kaviaar. Helaas niet goed in de mond gestopt waardoor de kaviaar verdwenen was voor ik er erg in had, jammer. Op de voorgrond de smaak en bite van de komkommer met prima mieriksworteltoets.
    Om af te sluiten crispy kataifideeg met schijfje tom kha kai mousse, avocadocrème, foreleitjes en dotjes citrusgel, een indrukwekkend smaakbommetje.

De chef presenteerde de eerste amuse. Het glas in de vorm van een vogel was ditmaal gevuld met gazpacho van bospeentjes keurig aangezuurd met limoenblad. In de staart een glazen rietje, takjes bloemen en rozemarijn wat voor een aangenaam aroma zorgde. Intense smaken, wow.

We werden aangenaam verrast met een mini uitvoering van het voorgerecht van de vorige keer. Een gestapelde presentatie in pastel tinten. Als basis Noordzeekrabsalade waarop een dun schijfje komkommer, dun laagje gelei van oester met dotjes yuzu, een crème van oester en een “bloem” van guave en kokos. Blije gezichten aan tafel.

We sloten de parade af met een rijk gevulde schuimige tomatensoep gekruid met chili. Waarin een sappige gamba, blokjes kalfstong en sojaboontjes. Veel afwisseling in smaak en textuur, de kalfstong was speciaal.

De eerste begeleider werd kundig gepresenteerd door de sommelière met veel achtergrond informatie. Guindalera 2020 van Horacio Calvente, intens aroma met tonen van tropisch fruit, redelijk complex in de mond met een subtiel bittertje in de afdronk. Ernaast een prachtige presentatie van een tweetraps gerecht. Op het bord een kokossaus met druppels jalapeño olie afgebiesd met een crème van limoenblad. Centraal een grove tartaar van roodbaars afgedekt met dunne laag krachtig aangezuurde komkommer waarop dunne plakjes drakenvrucht, blokje licht gepekelde roodbaars en dotje yuzu. In de mok een tartaar van licht gepekelde roodbaars in een frisse gembersaus afgewerkt met dunne plakjes rode biet en dotje yuzu. Een zomers gerecht met zeer verfijnde smaken en redelijk krachtige zuren waar ikzelf iets meer van houd dan mijn tafelgenoten. De smaken in de mok waren ietsje krachtiger met mooie gembertoets. De wijn sloot naadloos aan, genieten. (9,25)

Verder met een echte klassieker, Bourgogne Aligoté 'Les Grands Champs' 2017 van Amiot Guy, redelijk complex met mooie zuren en een vleugje hout, toppie. Uit de keuken een speciaal gerecht op een warm bord. Als basis een “terrine” van varkensoor afgedekt met dikke plakken coquille waarbij verschillende bereidingen van zeewier, afgewerkt met luchtig schuim van soja. Mijn eerste kennismaking met varkensoor, dat was leuk en zorgde voor gespreksstof. De smaken combineerde prima en de wijn maakte er een feestje van. (9,5)

Bij het meesterwerk van de chef was een speciale wijn geselecteerd. Een Oostenrijkse Gelber en Roter Traminer van Umathum, licht geparfumeerd wat deed denken aan een rozentuin, rond in de mond met aangename kruidigheid. Maar liefst twee dikke perfect gegaarde langoustinestaarten in een groene kruidenolie afgedekt met een heerlijke licht pikante pandan kokossaus waarin structuren van pompoen en dotjes yuzu. Verrukkelijke smaken met perfecte texturen waarnaast de traminer helemaal tot zijn recht kwam, wow. (10)

Over naar rood met een Spätburgunder Markgräflerland 2018 van Martin Waßmer. Transparant robijnrode kleur, in de mond sappig en fris met tonen van kers, framboos en subtiele aardsheid. Op het bord een inmiddels herkenbare presentatie. Perfect gegaarde snoekbaars in een beurreblanc afgedekt met dunne plakken wintertruffel, ernaast ratatouille van artisjok afgebiesd met peterseliecrème en aardappelmousseline met vijvertje van Hazelnootolie. Geperfectioneerde smaken die prima combineerden waarbij de Spätburgunder verrassend goed aansloot. (9,5)

Voor bij het pièce een Historic Tinto 2018 van Terroir uit Priorat, duidelijk verfijnder dan verwacht met mooie zuren en zachte tannines. De chef presenteerde een van zijn specialiteiten. Bruingebakken zwezerik met blokje gebakken aardappel waarop een chip van ui gevuld met mosterdzaadjes, ernaast plakje knolselderij gemarineerd in sambai, mousseline van knolselderij met vijvertje van groene olie, kogel van verschillende knolselderij structuren en toefje crème van gefermenteerde knoflook, aan tafel afgewerkt met een kalfsjus verrijkt met een scheutje rode wijn. Top cuisson met verrukkelijke smaken waarbij de wijn verrassend goed aansloot, wow. (9,75)

Als dessertwijn een Tre Filer Stramature Dolce 2018 van Cà dei Frati gemaakt van ingedroogde druiven, geconcentreerd met mooie zoetzuur balans. Uit de keuken een tweetraps gerecht. Op het bord een mooie presentatie van een gestapeld gerecht. Als basis crème van vanille waaromheen toefjes yuzu erop gelei van yoghurt, koekje en quenelle mango-passievrucht sorbetijs afgewerkt met krokantje. In de kom ongeveer dezelfde smaak componenten maar dan een blokje granité van mango-passievrucht in een soepje van Basilicum. Frisse desserts met veel smaakbeleving, de quenelle sorbetijs was de smaakmaker van de eerste en het basilicum soepje de smaakmaker van de tweede ronde. De wijn sloot naadloos aan, toppie. (9,25)

Bediening was uitstekend verzorgd op zeer correcte wijze met gezelligheid.

Samengevat kunnen we stellen dat het team ondanks de lockdown het het absolute topniveau heeft weten te behouden en dat de lat zelfs nog een klein beetje hoger is gelegd, complimenten. Bedankt.

3. Peter de Beef

Heel gezellig restaurant met kindige en serviceminded bediening.
    Kleine kaart maar met geweldige gerechten.
    Superlekker gegeten. Was topavond.

4. Mark Bekker

Wat hebben we weer genoten gisterenavond,
    We werden zoals altijd geweldig ontvangen!
    De wijn, het lekkere eten, alles was weer zoals we verwacht hadden!
    Besloten om natuurlijk weer snel terug te komen.

5. Leuke sfeer. Vriendelijk, goede zorg. Koffie en taart waren lekker. En heel fijn dat hier ook een hond welkom is!!

6. Jeroen

7. Franciscus

Een dikke pluim voor de bediening, vanaf dat wij binnen kwamen totdat wij weggingen hebben zij goede service verleend. Eten was lekker bereid en de borden met zorg opgemaakt. Sfeer werd ruimschoots goed gemaakt door de vrolijke en uitstekende bediening. Prijs is betaalbaar met een goede kwaliteit.
    In één woord TOP!

8. Eten is prima, wel 1 uur en 45 min voor moeten wachten. Dus voorlopig niet meer.

9. Het eten was van veel hoger niveau dan ook maar enigszins verwacht - Echt heel smakelijk en met veel zorg gepresenteerd - plaatje van een bord! Ook de wijn was van behoorlijk niveau (in vergelijk met veel andere etablissementen) zeker bij deze prijsstelling. De bediening is van grote vriendelijkheid en hartelijkheid - maar verwacht geen grote professionaliteit - als gast heb je bijna ook een begeleidende rol. Dat in aanmerking genomen....vind ik het een aanrader!!

10. Liesbeth Versluis

Een aanrader! Lekker eten, genoeg keuze, gerechten zien er ook mooi uit, gezellige sfeer, hele goede prijs-kwaliteit. Blij dat we hier zijn geweest gisteravond en komen graag vaker langs.

11. Heerlijk geluncht, vriendelijke bediening.

12. Willy Boersma

Heerlijk gegeten. Gezellige sfeer. Mooi concept. Het Eetatelier is een aanrader!

13. Heerlijk geluncht, lekkere kop soep met een dikke sandwich en een grote punt home made mon chou taart na. Erg vriendelijke keurige bediening. Aanbevolen!!

14. van schoonneveldt

Keurige bediening goede sfeer.

15. P.H. de Lange

Ik was nog niet zo lang geleden geweest en vond het eten heerlijk. Vandaar opnieuw mijn bezoek. Ook de bediening was buitengewoon vriendelijk en attent. Alleen aan de aankleding van het restaurant kan met simpele middelen net iets meer sfeer worden gebracht.

16. Chinees-Indisch Houten

Joke Wilson

Bami zo ontzettend flauw zat geen geur of smaak aan.
    Helaas laatste keer.

17. In vergelijking met een tijdje terug is zowel de kwaliteit als de sfeer behoorlijk achteruit gegaan. We kenden het bedrijf niet meer terug. Prijs/kwaliteit verhouding is compleet zoek.
    Bediening was ongeïnteresseerd en koud. Het zal wel even duren voordat dit slijt.

4,5
  18. Internationaal Houten

In eerste instantie zaten we op ons gemak bij dit bedrijf, maar later werden voortdurend lastiggevallen door een medewerkster die ( om haar een serveerster te noemen, is te hoog gegrepen ) ons het ene drankje na het andere drankje (zoals een gans) door de strot wilde duwen.
    We hebben een uur in deze eetgelegenheid gezeten en gedurende ons bezoek is zij 6 keer bij ons langsgekomen met de vraag of wij “nog wat” wilden drinken. Echt bizar!!

Het eten was niet bijzonder.

2,6
  19. Niels en Magda

Lekker gegeten… goede biefstuk. Leuke laagdrempelige bediening. Goede prijs/ kwaliteit… OK.

20. Top eten en top service!

21. Stef

22. Sowieso is Kasteel Heemstede qua locaties al geweldig. Op een mooi landgoed, een schitterend kasteel(tje). Toen we voor het kasteel stonden wilde ik een foto van mijn vrouw voor het kasteel maken en er kwam gelijk al iemand naar buiten lopen die aanbood om ons samen op de foto te zetten. En dat gaf eigenlijk al aan hoe de avond zo gaan verlopen. We hebben inmiddels toch al bij best wel wat restaurants aan tafel mogen zitten, maar vanavond klopte eigenlijk alles. De locatie, het personeel, het eten, de wijnen.
    Het restaurant gedeelte zit onderin het kasteel en is heel modern en strak ingericht. Maar: het klopt wel! Alles is verder ruim opgezet we kregen een ruime tafel in de hoek en een schaap zodat vrouwlief haar tas weg kon zetten.
    We besloten de avond met een lekker glas champagne te beginnen. Er was keuze tussen een 5 & 7 gangen menu waarbij je kon kiezen om van te voren het menu te zien of het als verrassingsmenu te ervaren. Ook kan men kiezen voor een “kaviaar” menu. Wij besloten voor het 7-gangen menu “Creations By Ollie Schuiling” te gaan.
    Eerst kwamen er een paar “snacks” op tafel om de champagne te begeleiden:
    • Geroosterde macademianoot met een coating van ganzenlever afgewerkt met poeder van rode biet.
    • Tarteletje met rundertartaar, paling, groenten en een kruidengelei.
    • Watermeloen met tonijn & yuzu
    Kortom: 3 kleine hapjes, maar grote smaakbommetjes. Vervolgens kwamen er ook nog de volgende amuses voorbij:
    Als eerste een gazpacho van rode biet, lekker zuur en kruidig. Dit werd geserveerd in een glas met de vorm van een vogel. Het leuke was ook dat dit aan tafel werd gebracht door de chef, samen met een boekje over het kasteel en het restaurant.
    Vervolgens een bevroren Indische curry met yoghurt, kurkuma & koriander. Je krijgt de neiging om daar een vraagteken bij te zetten, maar met de eerste hap werd dit een uitroepteken. Wauw… Een regelrechte smaakexplosie.
    Als laatste amuse kregen wen een stukje Iberico met artisjok en salie. Iets minder smaakgeweld dan de vorige amuses maar ook erg, erg lekker. Toen werd het tijd om naar de “echte” gangen te gaan:
    • Noordzeekrab salade met Oester, Yuzu & Guave -> Lekker fris, hoog op smaak.
    • Mossel met schuim. Ik ben de exacte ingrediënten vergeten maar het was lekker ziltig. Heerlijk!
    • Zeeduivel met ratatouille, harissa & peterselie -> Een gul stuk vis en allemaal erg lekker op smaak!
    • Kreeft met vadouvan, citrus & sambal -> Ook weer erg lekker en hoog op smaak. Alleen de rauwe schijf courgette was wat droog en kon ik niet plaatsen in dit gerecht.
    • Duif met rode biet, garam marsala & duindoornbes -> Wauw wauw, wauw. Zo mals, zulke lekkere smaken. Die SAUS! Daar kan ik een schaaltje van leegdrinken. Goud! En ook dit gerecht werd door de chef aan tafel gebracht!
    • Kersendessert in 2 delen: Diverse bereidingen van kers (sorbet, gelei, etc), tonkaboon, basilicum, etc… Lekkere combi van zoet & zuur.
    • Abrikozenpit met shiso, umeboshi & yoghurt. Heerlijk. En die lekkere crunchy popcorn er bij. Een waardige afsluiter.
    Vervolgens zijn we nog aan de koffie & thee gegaan met wat lekkere zoete hapjes en bleken we inmiddels 4 ½ uur verder te zijn en volledig voldaan. Dit restaurant is bij deze toegevoegd aan ons favorietenlijstje.

23. Internationaal Houten

Stef

24. Internationaal Houten

Omdat we hier in de buurt uit eten gaan vanavond, dit hotel geboekt en besloten de lunch er te proberen.
    Mijn vrouw bestelde een sashimi salade welke erg lekker was. De saté met frietjes was ok. De gebakken banaan en de licht pittige komkommer waren erg lekker. De saté een beetje standaard. De frietjes waren slap. Waarschijnlijk hebben deze iets te lang onder de warmhoudlamp gestaan oid. Deze even vers afbakken zou eea een stuk beter maken.
    Verder vriendelijk personeel, leuk ingericht.
    Nog een puntje: als je naar het toilet moet, moet je het halve hotel door.

25. Fam. Versteeg

Bij Brasserie Enzo is het bedienend personeel vriendelijk, spontaan en zeer gastvrij. Het ontbrak ons (6 personen) werkelijk aan niets. De gastvrouw zelf is vriendelijk, spontaan, grappig en zeer gastvrij. We hebben echt genoten van ons avondje uit. We voelden ons erg welkom en hebben heerlijk gegeten. Complimenten aan de keuken ook. Prachtige borden met heerlijk eten maakten eveneens onze avond. Klein minpuntje...de voortdurend voorbijkomende scooters van bezorgers op het fietspad naast het terras. Daar moet de gemeente Houten iets aan doen. Oftewel....Brasserie Enzo krijgt van ons vijf dikke sterren!!!

26. Het 3 gangen menu voor 19,95 was zeker waard voor je geld. Het was zeker weten heerlijk. Genoeg keuze en niet alleen standaard opties.

Wij komen zeker weten nog een keer terug

27. Retour naar Houten voor een culinaire lunch bij onze topfavoriet. De regen zorgde ervoor dat we iets te vroeg naar binnen moesten waar we een plaatsje kregen in de moderne lounge. Daarna met de lift naar beneden waar de inrichting geheel is vernieuwd. Een luxe, strak moderne stijl in de tinten zwart en wit. Indirecte verlichting, ronde spiegels aan de wand en centraal een mooi bloemstuk.
    Als aperitief een Austrian Eagle Grüner Veltliner 2019 van Schloss Halbturn, geschonken in een luxe Zalto glas, die uitstekend beviel. De hapjes parade kwam op tafel, maar liefst vier stuks keurig gepresenteerd. Om te starten een geroosterde hazelnoot in een jasje van ganzenlever afgewerkt met poeder van rode biet, verrukkelijk.
    Opengewerkt tarteletje gevuld met een bonbon van aardpeer in een jasje van piccalilly op een dillecrème afgewerkt met dotje yuzu gel. Heerlijke frisse toetsen.
    Tarteletje gevuld met rundertartaar, plakje groenten, stukje gerookte aal en schijfje kruidengelei. Mooie volle smaken met heerlijke rooktoets.
    En een cilinder van gemarineerde watermeloen met tartaar van tonijn en schuim van yuzu, fris, delicaat en sappig.

Door naar het amuse trio. In een speciaal glas met de vorm van een vogel gazpacho van rode biet, krachtig aangezuurd en pittig gekruid. In de staart een glazen rietje, takjes bloemen en rozemarijn wat voor een aangenaam aroma zorgde. Intense smaken, wow.

In een wit schaaltje een quenelle ijs van Indische curry met paarse bloemblaadjes op een luchtige yoghurt waarbij korianderolie en kurkuma. Een smaakbom!

Door met een stukje zacht gegaarde en gelakte procureur van Ibérico met bereidingen van artisjok in een zoetzuur sapje gekruid met salie. Hele mooie smaken met zachte en sappige textuur, wat een verwennerij.

De eerste begeleider werd kundig gepresenteerd door de sommelière met veel achtergrond informatie. Les Vignes du Prêcheurs 2019 van Domaine Weinbach, een “field blend” gemaakt in een verfijnde frisronde stijl, in de mond complex met aangename mineraliteit. Uit de keuken een strakke gestapelde presentatie in lichte tinten. Als basis een crème van oester waarop een flinke portie Noordzeekrabsalade, schijfje komkommer, gelei van oester met dotjes yuzu en “bloem” van guave en kokos. Hele verfijnde smaken waarin de krab mooi op de voorgrond kwam. De wijn sloot naadloos aan, complimenten. (9,5)

Uit Vouvray de Ammonite 2019 van Alain Robert & Fils, Chenin Blanc in een hele verfijnde gebalanceerde stijl, vol en redelijk complex in de mond met een krachtige minerale afdronk. Uit de keuken een schilderij in de stijl van Kandinsky. Een perfect gegaarde zeeduivelfilet in een schuimige beurreblanc, erop geblancheerde venkel afgedekt met witte gelei, ernaast een dot paprika crème, dotje yuzu gel en ratatouille in harissa afgebiesd met een peterseliecrème. De vis was hoog op smaak en had een goede bite, de smaken van het garnituur waren geperfectioneerd. De heerlijke wijn was keurig in balans, toppie! (9,75)

Door met een Roussanne 2018 van Jeanne Gaillard geschonken uit een magnum, gemaakt in een volle rijpe stijl met tonen van abrikoos, peer en perzik. Uit de keuken een abstracte presentatie op één zijde van het diepe bord. Stukken in huisgemaakte sambal gelakte kreeft (schaar en staart) verstopt onder plakjes rettich, stukjes mini courgette, bloemen, kruisbes en dotjes kalamansi gel, waarnaast een schuimige kreeften bisque gekruid met vadouvan. Luxe smaken met de kreeft in de hoofdrol. Leuk om weer eens de kruisbes te proeven, het zure schilletje had een positieve invloed op de wijn, genieten. (9,25)

Over naar Spaans rood met een Mencía – Alicante Bouschet 2018 van Mengoba, fris aroma met tonen van rode bes en framboos, in de mond mooi hoog in zijn zuren met tonen van onrijp rood fruit en een elegante, kruidige afdronk. Ernaast een strakke presentatie van los liggende componenten. Borstfilet van Anjou duif, dotje crème van duindoornbes, chipje van zilverui met mosterdzaadjes, blaadje van rode biet, pureetje van knolselderij en parel van rode biet gevuld met een rode bieten salade. Aan tafel afgewerkt met de eigen jus gekruid met garam marsala. Top cuisson en krachtige pure smaken. Helemaal onder de indruk zelfs van de parel van biet. De wijn was een echte smaakversterker, toppie. (9,5)

Uit Italië een Manzoni Moscato Rosato Dolce van Peruzzet, een mousserende rosé vol met rood fruit en de typische muskaat toets. Ernaast een tweetraps dessert. In de kom een taartje van kers en verveine, crème van tonkaboon en een quenelle ijs van kers. Op het bord een een cakeje van hazelnoot en basilicum in een jasje van kersengelei met crème en crunch van hazelnoot en quenelle ijs van kers. Een heerlijk fris dessert waarbij de wijn naadloos aansloot en lekkerder werd. (9)

Uit Oostenrijk een Cuvée Spätlese 2017 van Kracher, licht, fris en sappig met tonen van exotisch fruit. Uit de keuken een compacte presentatie in lichte tinten. Een quenelle sorbetijs van abrikozenpit op een crème van umeboshi afgedekt met een krokantje van yoghurt waarbij een parel met vloeibare vulling van shiso en toefjes vanille crème waarop gekarameliseerde popcorn gevuld met een pijnboompitje. Ronde smaken, niet te zoet met goede texturen. De wijn bleef hiernaast net overeind. Een mooie afsluiter. (8,5)

Bediening was uitstekend verzorgd op zeer correcte wijze door een grote brigade keurig gekleed in zwarte kostuums.

Samengevat kunnen we stellen dat de teams zijn doorgegroeid naar het absolute top niveau, complimenten. Een middag vullende top beleving en dat (nog steeds) tegen zeer betaalbare prijzen. Bedankt.

28. Vriendelijke bediening, heerlijk geluncht.

29. Kim Enderink

Heel leuk restaurant, lekker buiten in het zonnetje gezeten! Heerlijk gegeten en genoten van de goede en lieve bediening! Zeker een aanrader!

30. Gera Geleijns

We hebben erg lekker gegeten voor niet teveel geld. De bediening was vlot en we zaten op een gezellig plekje bij het raam. Helemaal prima. We komen vast nog wel eens terug!