• Lid sinds 6 januari 2010

Ik ben sinds 2e helft 2008 geïnteresseerd in de top keukens. Ik heb inmiddels al aardig wat restaurants bezocht. De krenten uit de pap zijn inmiddels favoriet geworden. Deze favorieten blijf ik volgen en ik probeer er fijne nieuwe adressen bij te vinden. Favoriet wordt je wanneer ik minimaal twee restaurantbezoeken erg enthousiast ben.

De lunch is mijn favoriete tijdstip om te eten, diner alleen als het niet anders kan. Het beleven van nieuwe smaken en mooie wijn spijs combinaties zijn voor mij belangrijk. Prijs-kwaliteit is voor mij erg belangrijk waardoor ik een kopjesjager ben geworden. Alhoewel nieuwsgierigheid het soms wint van het verstand zodat ik af en toe de gerenommeerde zaken uit het top segment zal bezoeken.

De waarderingscijfers. Duidelijk is dat ik hoge punten geef, dit komt omdat ik wat hoog ben gestart, hierdoor kan de middenklasse makkelijker een 8 scoren. De punten zijn op basis van mijn persoonlijke smaak en zijn gebaseerd op moment opnames. Ik heb geen opleiding genoten in deze branche en ben een pure hobbyist.

De waarderingscijfers bij de gerechten. Deze zijn helemaal gebaseerd op mijn persoonlijke beleving waarbij de invloed van de begeleidende wijn meegenomen is.

Mijn absolute top 67 gerechten ooit gegeten:

1. Trio van paling Boreas 4-'15 begeleid door Riesling 2006 van Pegasus Bay.

2. De eendenlever bereidingen met hazelnoot, peer en yuzu, Boreas 9-'14 begeleid door Venje 2004 van Enjingi

3. Gesauteerde zwezerik met Perigort truffel Sonnora 2-'17 begeleid door Riesling Saarburger Rausch Spätlese
1999 van het huis Zilliken.

4. De eendenlever bereidingen, Boreas 4-'14 begeleid door Ramandolo van Dario Coos

5. Tarbot uit Bretagne, venkel en vinaigrette Sonnora 2-'17 begeleid door Grüner Veltliner Smaragd 2011 van Franz Hirtzberger

6. Ganzenlever in gelatine Perigord Sonnora 2-'17 begeleid door Riesling Auslese Oberemmeler Hutte 2005 van Von Hovel

7. De ganzenlever bereidingen (optima forma in 4 rondes) Lindehof 8-'10, begeleid door Trentham Taminga 2006 Australië

8. Langoustine bereidingen, Boreas 4-'13 begeleid door Griekse Petra van het domein Kir Yianni 2011

9. Proeverij kreeft Flicka 11-’17 begeleid door Riesling cuvée F 2014 Heymann Lowenstein,

10. Langoustine bereidingen Lindehof 12-'15 begeleid door Silvaner Roth

11. Salade van krab met bietstructuren Vendome 10-'16 begeleid door Menetou Salon 2014 van Philippe Gilbert

12. Langoustine bereidingen LEF 5-'17 begeleid door Muscat 2013 Alfred Meyer

13. Drie structuren van duif Victor’s 5-’17 begeleid door Rioja Reserva 2005 Ontañon

14. Kabeljauw met kaffir Boreas 4-2015 begeleid door “Bois de Dames” van Etang des Colombes.

15. Tarbot met specerijen Boreas DWTS 12-2011 begeleid door Bussay Szürkebarát (pinot gris) 2008

16. Gul met slakjes in een soepje van Limoen. Librije 9- '14 begeleid door Rueda 2013 van Jose Pariente.

17. Bereidingen van eendenlever en langoustines Hofstede de Blaak 11-`12 begeleid door Puligny-Montrachet 2007 van het huis François Buisson.

18. Twee bereidingen langoustine Lindehof 10-’17 begeleid door Muscat Escapade 2016 van Vaquer

19. Langoustine bereidingen LEF 4-'16 begeleid door Muller Thurgau 2014 Siener

20. De ganzenlever bereidingen (Terrine, gebakken en brûlée) Lindehof 12-'11, begeleid door Grüner Veltliner Auslese 2007 van Rabl.

21.Noordzeekrabsalade met appel en limoen, gegrilde Sint-Jacobsmossel, eendenlever Hofstede de Blaak 4-`12 begeleid door Riesling 2010 Dr. Burkling-Wolf.

22. Zeetong met paling Boreas 9-'14 begeleid door witte Rioja van Casa Primicia

23. Paling in `t groen, Het Gebaar 7-`12 begeleid door Spinifex "Lola"

24. Reuze Langoustine met een saus van groene appel en kerrie Lindehof 4-'13 begeleid door “Filo di Arianna” 2009 uit Tenuta Roveglia

25. Tonijn met complex garnituur en oestersoep Wollerich 4-7 begeleid door Pouilly-Fumé 2014 Serge Dagueneau

26 Reerug uit de Eiffel met Rouan-saus Sonnora 2-'17 begeleid door Frühburgunder “R” Centgrafenberg 2008 van het huis Fürst

27. Noordzeekrab, avocado warme beignet, Bord'eau 12-'15 begeleid door Duitse Riesling

28. Fazantenborstfilet duxelles, crème fraise en ballotine Chapeau! 12-'15 begeleid door Pinot Noir 2012 Tollot Beaut

29. Kreeft, Tribeca 8-'16 begeleid door Sommeliers cuvée 2015 Pflüger

30. Sashimi van geelvinmakreel Victor’s 5-’17 begeleid door Riesling Wiltinger Nik Weis

31. Vier bereidingen van Anjou duif Tribeca 10-’17 begeleid door Guimaro uit Ribeira Sacra gemaakt van Menchia 2015

32. Krokant gebakken kalfszwezerik grijze garnalen, crème van maribel Hemelrijk 10-'15 begeleid door “Lahn” Kerner 2012 van het huis Castelfeder

33. Proeverij van melklam Wollerich 4-7 begeleid door Palazzo della Torre 2012 Allegrini

34. Noordzeekrab, Boreas 9-`13 begeleid door een blend van het huis Mayer

35. Ganzenlever, wortel, geitenkaas en vinaigrette met lychee Monarh 4-'17 begeleid door Riesling Marienburg Spätlese 2012 Clemens Bush

36. Carabineros, Short Rib, puntpaprika Librije’ s zusje 9-’ 17 begeleid door Amphora Roja 2016

37. Trio van duif met steranijs Boreas 4-'15 begeleid door Merlot en Pinot Noir van Mehofer

38 Langoustine bereidingen Wiesen 7-'15 begeleid door Viejas Tinajas Muscat 2014 van het huis De Martino

39. Tarbot, Noirmoutier oester en Anna Gold Wiesen 6-’ 17 begeleid door CO Malvazija Istarska 2013

40. Bretonse makreel Vendome 10-'16 begeleid door Rose champagne van Bruno Paillard

41. Coquille met aardse tonen Monarh 4-'17 begeleid door Meursault 2014 Pascal Clement,

42. Tartaar van zeebaars, Noordzeekrabsalade, schuim van paling 5-2016 Hemelrijk begeleid door Marsanne 2015 Petit Roubie

43. Kabeljauw in een dashi van makreel Willem Hiele 8-’17 begeleid door 'A la rêverie' 2016 van Château de Montfrin

44 Kaviaar Imperiale Zarzo 7-2016 begeleid door 15 jaar oude Olorosso van El Maestro Sierra

45. Bereidingen van inktvis, paling en zeebaars, Jiu.nu 8- '15 begeleid door Rueda Verdeal 2012

46. Strand met gemarineerde sint-jakobsmosselen Boreas 12-'10 begeleid door Portugese witte Adega de Pegões

47. De bereidingen van eend (borst en stoof) Linnen '09, begeleid door syrah Argentinië

48. Indische curry van Noordzeekrab Hemelrijk 1-'17

49. Kreeften proeverij, 10-’16 FG begeleid door Quattroventi 2015

50. Kreeft gerecht met langoustine, Hofstee 8-'11 begeleid door Hongaarse Olaszrizling 2009 van het huis Figula

51. Heilbot ponzu, passievrucht, wortel, Lenartz 3-'16 begeleid door Chardonnay Esk Vally

52. Sole Meunière Het Gebaar 3-'11 begeleid door Rueda van Javier Sanz

53. Pata negra met ijs van biet 8-'16 Joelia begeleid door witte Garnacha 2014 van Las Colinas del Ebro

54. Surf en Turf, Wollerich 1-'15 begeleid dooreen rode droge Aleatico Passito van D´Alesio

55. Coquille met saus van ossenstaart Bord'Eau 1-'15 begeleid door Cérvoles Blanc

56. Rogvleugel schaaldierenbisque carabineros saffraan Sense 5-'15 begeleid door “L'empreinte du Terroir” van Goisot

57. Noordzeekrabsalade met structuren van Bastardo 5-'15 Cuchara begeleid door Rueda 2012 Nosis en Bastardo Niepoort.

58. Structuren Anjou duif Mijn Keuken 2-'16 begeleid door Rubico Lacrima 2014 van Marotti Campi

59. Heek filet, miso, citrusfruit, en dennenolie, Prikkelz 8-2012 begeleid door flower and the bee uit de Ribeiro

60. Kalfszwezerik, kalfswang, ganzenlever, gember Hofstede de Blaak 6-'13 begeleid door Mencia 2010 Viernes

61. Zwaardvis structuren met zee-egel Jiu.nu 11-'16 begeleid door Furmint 2015 van Verus Vineyards

62. Kalfszwezerik en langoustines begeleid door rosé van Domaine de Haut Gleon verwenlunch 4-'10 Avant Garde

63. De bereidingen van Anjou duif (borst, bout en stoofpot) Lindehof 4-'10 begeleid door Argentijnse Malbec van Salentein 2007.

64. Munsterkaas met luchtige aardappel, smeltende eendenlever, truffelvinaigrette en macadamia noten Hofstede 4-'12 begeleid door Angove 2010 uit Australië.

65. Makreel “Escabeche” noordzeekrab, komkommer en wortel Bretelli 5-'15 begeleid door Janez 2012 van Dveri Pax

66.Tarbot, citroen risotto, IJselmeerpaling en basilicum Fred 11-'11 begeleid door TO 2009 Velich

67. Zeeuwse platte oesters, peer, sint jakobsmossel en crème met limoen, Mijn Keuken 10-`12 begeleid door Soave.

Daar ik minder een dessert liefhebber ben en ik deze niet buiten de boot wil laten vallen hier nog een top 25 met memorabele desserts.

1. Bereidingen van appel met munster, eendenlever macadamia en zwarte truffel, 1-16 Hofstede de Blaak begeleid door Gewurztraminer

2. Mango, bergamot, kokos en groene curry Monarh 2-' 17 begeleid door Ortega Beerenauslese 2015 van Weingut Dorwagen

3. Soleil Het gebaar 3-`16 begeleid door Ariyanas-moscatel 2008

4. Millefeuille met rode vruchten Le Clarence 8-’ 17 begeleid door witte bordeaux Clarendelle 2015

5. Rode biet, roos met maggiplant Librije 10-’17 begeleid door MR Moscatel 2012 van Telmo Rodriguez

6. Mango, passie, witte chocolade en kokos, Boreas 12-'10, begeleid door Baumard Vert de l'Or

7. Sweet thay green curry, 9-'14 Librije begeleid door “La Magendia” 2010 uit Jurançon van Clos Lapeyre

8. Twee bereidingen van Ganzenlever Lindehof 10-’17 begeleid door Riesling spätlese 1994 en Traminer auslese 2013 van het huis Rabl

9. Dessert op basis van groenten Wollerich 4-7 begeleid door Filari 11 Feudi Di San Marzano

10. Aardbei en trekdrop, ijs van tonkabonen. Wollerich 6-'10, begeleid door Miselle van Petit Manseng 2008 uit Gascogne

11. Amandel, passievrucht, chocolade en ijs van ginger beer 2-'13 Librije's zusje begeleid door moscatel Spanje.

12. Groene appel en chocolade Boreas 4-'15 begeleid door Saussignac prestige 1998 van Chateau de Thenon.

13. Bittere chocolade met karamel, hazelnoot en rozenbottel. Boreas 4-'13 begeleid door Moscatel do Douro reserve 2004 van het huis Portal

14. Losgeslagen appeltaart, Librije 7-'14 begeleid door Les Rouannieres 2010 van chateau Pierre Bisse

15. dessert exotique, Nonnetje 11-'15 begeleid door Coteaux de Layon 2012, cuvée Passerillé van Domaine Delesvaux

16 Mousse van mascarpone met koffie, peer en gepofte varkenshuid Vandeijck 6-'16 begeleid door Pineau des Charentes van Chainier .

17. Chef aan tafel, Belvertshoeve 12-'14 begeleid door Riesling late Harvest Chili

18.Chocolademousse, citrusschilletjes en pruimen. Wiesen 1-'11 begeleid door PX sherry El Candado

19. Oosters dessert Wollerich 1-'15 begeleid door Riesling auslese 2011, Clemens Honrath

20. Zoetzure kwark, limoen, veenbessen en amarenekersen, SEC 12-'12 begeleid door Brachetto (Birbet) van het huis Michele Taliano

21. Fruit met witte chocolademousse Jiu.nu 6-'14 begeleid door "Erdener Treppchen" auslese 2007 van Weingut C.H. Berres

22. Gebrande ananas met kokos structuren Avant Garde 4-'15 begeleid door Riesling spätlese Piesporter Goldtröpfchen 2011 van Hain

23. Chocolademousse bolletjes en toefjes met citrusfruit, Het Gebaar 3-'11 begeleid door Chamber Rosewood Muscat uit Australië

24. Gemarineerde abrikoos uit Spanje met een saus van gezouten karamel en ijs van lavendel, Wollerich 6-'11 begeleid door Petit Manseng van het huis Miselle.

25. Dessert van citrusfruit, Helsen 3-'14 begeleid door Eiswein van Ernst Triebaumer

Lijsten

Restaurant d'Ertepeller

Papendrecht

Activiteiten

1. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor DOYY
    Internationaal Eindhoven

Cas is een jonge net afgestudeerde chef die stage heeft gelopen bij verschillende van mijn favoriete restaurants. Hij is onlangs gestart als chef kok in het onlangs geopende Kaspisch/Mediterraans restaurant net buiten het centrum van Eindhoven. Wij waren benieuwd dus maar meteen gereserveerd.

Parkeren kan in de buurt, zelfs gratis. De inrichting is knus modern met enige Arabische invloeden, donkere taupe tinten en keurig gedekte tafels. Het bedienend personeel start pas in oktober, de enthousiaste eigenaar nam de honneurs waar. Meteen maar even gevraagd waar de naam Doyy vandaan kwam, het betekend voldoening.

Als aperitief een Sauvignon Blanc die in het glas aan tafel kwam (evenals alle andere wijnen) die goed beviel. De knabbel was een tapioca krokantje met lekkere kruidige dip.
    Onze plan was een klein menu, we konden na het zien van de kaart de verleiding niet weerstaan waardoor we voor het prettig geprijsde vijfgangen verrassingsmenu gingen.

De amuse maakte gelijk indruk. Compote van meloen met stukjes gerookte amandelen waarop een quenelle ijs van galiameloen en zuringblaadje. Een mooie basis voor een heerlijk dessert, niet te zoet, beetje hartig met goede textuur.

De eerste gang volgde snel. Delicate handgesneden tartaar van heek aangemaakt met ponzu, erop een lepeltje Anna Dutch kaviaar (van de oude werkgever van de eigenaar), eromheen rolletjes komkommer, partjes radijs, kimchi en dotjes dashi mayonaise, aan tafel afgewerkt met een olie van bieslook. Verfijnde smaken met een bite, erg lekker. (9,3)

Gelukkig waren begeleidende wijnen mogelijk. In het glas een Zuid Afrikaanse Chardonnay van Lanzerac, ronde stijl met bescheiden houttoets. Uit de keuken bruingebakken coquilles, stukjes zoetzure rode ui, takjes zeekraal, salade van bulgur aangemaakt met limoen en bieslook waarbij gepofte wilde rijst, krokantjes van papadum en een schuimige saus van kreeftenbisque. Heerlijke smaken die prima combineerden, waarnaast de wijn keurig in balans was. (9,6)

We vervolgden met een strakke presentatie. Bruingebakken scholfilet op zachte fregola parels in een olie van basilicum, ernaast een crème van gepofte aubergine met antiboise, jonge groene asperges en vlokken parmezaan, aan tafel afgewerkt met een schuimige beurre blanc. Ofwel een prima uitvoering van schol in mediterraanse stijl, heerlijk. De Pinot gris uit de Alsace sloot keurig aan. (9,5)

Het pièce, op de huid gebakken parelhoenfilet (kern temperatuur 62gr.) quenelle stoof van het boutje, seizoens-groentjes, crème van knol, zilveruitjes uit de jus en druppeltjes beurre blanc van cepes, afgewerkt met een heerlijke geconcentreerde gevogeltesaus a la Gerard. Mooie cuisson en prima smaken die goed combineerden, een hoofdrol voor de saus. De Afrikaanse Chardonnay was keurig in balans. (9,5)

De dessertwijn werd verder niet toegelicht maar was wel verrassend, een droge Cava. De chef presenteerde samen met zijn sous het dessert, leuk. In de kom als basis een hangop waarop toefjes gel van citrus, plakjes geschroeide banaan, crumble van gekarameliseerde witte chocolade en quenelle ijs van banaan met vijg, afgewerkt met merengue en olijfolie. Een behoorlijk zoet dessert met mooie toets van banaan en goede texturen, de Cava combineerde boven verwachting, hij werd iets frisser waardoor hij zelfs wat op champagne leek, prima. (9,4)

Als afsluiter een krachtige Catunambú espresso met twee lekkere friandises.

Bediening was zeer goed verzorgd met een hoofdrol voor de sympathieke eigenaar die een goede wijnselectie heeft gemaakt, ondersteund door de chef die alle gerechten zelf heeft gepresenteerd en afgewerkt.

Samengevat waren we behoorlijk onder de indruk van het niveau van de gerechten. De jonge chef heeft weliswaar nog geen echte eigen signature, de invloeden van zijn leermeesters (voornamelijk Yuri) zijn duidelijk te proeven. De stijl is voornamelijk verfijnd mediterraans, deze zal zeker nog richting oosten verschuiven. Er liggen namelijk bij de eigenaar nog voldoende recepten op de plank. Wij komen terug.

2. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Restaurant d'Ertepeller

Na de aangename kennismaking ruim een jaar geleden moest er natuurlijk een vervolgbezoek komen. Het werd een lunch op woensdag. We hadden geluk met het weer en kregen een fijne ronde tafel aan het raam in het zonnetje met prachtig uitzicht, prima.
    Als aperitief een Zuid Afrikaanse Rattlesnake Sauvignon van Steenberg die erg goed beviel. Ernaast de knabbels, een glaasje met zaden gekruid met ras el hanout en een bordje met pakjes droge worst.

Als snel volgde de eerste amuse ronde. Gepresenteerd in een schaal met erwten, oester met melkvel, passievrucht, dotje hangop waarin een bloemetje, heerlijk! Ernaast een praire (wratachtige venus) met bolletjes komkommer, cressjes en druppeltje gin, een delicatesse.

Een tweede ronde werd door de chef zelf uitgeserveerd, leuk. Op een houten schijf zoetzure bietjes gevuld met blauwe kaas op een crumble van Cabernet Sauvignon. Erg lekker. In een schaaltje huisgerookte zalm waarop wat Baeri Kaviaar met ernaast wat bloemkool met dille en stukje groene tomaat, verwennerij.

De eerste begeleider werd met veel detail door Denise Choufoer gepresenteerd. Een droge Chenin blanc cuvée Silex 2017 uit de Vouvray van Vigneau-Chevreau, verfijnd en complex met delicate zuren, heerlijk. Uit de keuken een speciaal gerecht, octopus salade. Een halve krop botersla waartussen bereidingen van verschillende inktvis soorten, pijlstaart gebakken in inktvisinkt, zacht gegaarde pulpo, licht gegrilde sepia en kroepoek van inktvis. Verder stukjes radijs, biet en mint dat voor een verrassende toets zorgde, afgewerkt met een dressing van honing, mosterd en kerrie. Mooie texturen en verfijnde smaken waarnaast de heerlijke wijn keurig overeind bleef. (9,6)

Het hoogtepunt van de middag waren de bereidingen van dikke Oosterschelde Paling. Een prachtige presentatie, tweetraps uitgevoerd. Toen de deksel eraf ging kwam er een aangename rook uit het schaaltje. Erin plakjes huisgerookte paling met ernaast een rij van dotjes crème fraise afgewisseld met dotjes van granny smith, waarop croutons en borage cressjes. Op de deksel dezelfde bereidingen aangevuld met een delicate mousse van paling en half stronkje witlof gevuld met waldorfsalade. Mooie smaken die prima combineerden. Het frisse van de appel vulde de aardse tonen van de paling aan. De Sauvignon die ik tevens als aperitief dronk sloot hierbij naadloos aan, genieten! (9,8)

Weer terug naar Chenin Blanc 2016 ditmaal uit Zuid Afrika van Rijk’s met een vleugje hout. Centraal op het bord een schijf gepofte perzik, erop lint van venkel, hachee van kreeft, schijfje meiknol, eromheen stukken staart en schaar van de Europese kreeft afgewerkt met een poeder van dragon. Een verrassende smakencombinatie, de perzik gaf de wijn een kaneel toets, de hachee smaakte ook echt hiernaar en had een hartige toets. (9,6)
    Over naar rood met een Spätburgunder 2013 geplukt van oude stokken van het huis Frey, verfijnd met mooie zuren en aardse tonen, heerlijk. Uit de keuken een schaal met erwten waarop verse zwarte truffels, als voorbereiding. Gevolgd door een bord met huisgemaakte tagliatelle waarop wat cressjes en een gepocheerde eidooier. Deze werd royaal bedekt met vers geschaafde truffel wat voor een aangenaam aroma zorgde. Italiaanse eenvoud maar door de hoge kwaliteit van ingrediënten een gerecht om van te genieten. De wijn was een voltreffer, perfect combinerend met de truffel, de heerlijke zuren maakte het gerecht af. (9,5)

Een klassieke spoom als overgang. In een cocktailglas als basis warme yoghurt met quenelle sorbetijs van sinaasappel met vleugje gember, afgewerkt met pompoen olie en pompoen pitten. Dat lepelde lekker weg.

Voor bij het pièce terug naar wit met een complexe blend van inheemse druiven uit Portugal, de Planalto Reserva 2017 van Ferreirinha, die een beetje aan een Spaanse Albariño deed denken. Uit de keuken een mooie presentatie. Twee zacht gegaarde, kort op de barbecue na gegrilde Noordzee mulfilets. Erop grijze garnaaltjes, gedroogde krokante en gekookte staartjes, tomaatjes, toefjes crème van gefermenteerde tomaat en zuringsoorten. Rondom twee sauzen van garnaal, de gele met saffraan, de zwarte met inktvisinkt. Lekkere sappige vis waarbij aangename ziltige toetsen, de wijn maakte het geheel nog iets lichter. (9,6)

De dessertwijn was een Illmitzer spätlese 2015 van Tschida, aangenaam fris met tonen van peer en citrus en een ronde afdronk. We hadden nog geen erwten op, dus... Een hele mooie presentatie weer op een glazen schaal gevuld met erwten en bloemen. Pannacotta van erwten afgeblust met witte chocolade, erop makarons van pistache waartussen crème van witte chocolade, sorbet van geitenyoghurt, dotjes hangop van geitenyoghurt en doperwt cress. Het subtiele zoet van de erwt werd aangevuld door de chocolade, dit combineerde mooi met de yoghurt. De wijn bleef keurig overeind. (9,4)

Als afsluiter nog een Nespresso, ook hier in het leuke glaasje met maar liefst acht smakelijke friandises.

Bediening was uitstekend verzorgd, de Sommelière in de hoofdrol die op een correcte en gezellige wijze, samen met de gezellige chef, ons weer helemaal in de watten heeft gelegd.

Samengevat was het weer een culinaire beleving met originele gerechten begeleid door mooie wijnen in een gezellige sfeer. We voegen het restaurant dan ook graag toe aan onze, inmiddels lange, lijst van favorieten. Bedankt!

3. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor De Kromme Watergang

Na een veel te lange tijd weer naar onze favoriet in Zeeuws Vlaanderen. De reis duurt altijd langer dan verwacht, precies op tijd kwamen we aan. We werden begeleid naar een grote ronde tafel in het restaurant. Als aperitief een Albariño van Val Do Sosego die goed beviel. Gepresenteerd in een schaal met zwerfafval uit de Noordzee de bekende shot van gin tonic met limoen, heel fris. Krokantje met vadouvan, krokantje met Thaise curry die duidelijk wat pikanter was en twee lekkere dipsausjes. Chef Edwin Vinke kwam persoonlijk onze wensen opnemen, keurig.

De amuse ronde was viertraps uitgevoerd. We startten met een gevulde passievrucht waarin ijs van limoen waarop gekarameliseerde rietsuiker, lekker mooi zoetzuur.

In een hout schaaltje humus met postelein blaadjes, sausje van miso, stukjes cashewnoot en schaafsel van parmezaan, afgewerkt met een druppeltje truffelolie voor een aangenaam aroma, verrassend lekker.

Een scheermes schelp gevuld met tartaar van scheermes met mojito besprenkeld, delicaat!

Het lekkerst vond ik de koude sappige mossel met venkelbloem en grapefruit, heerlijk.

Mike Dooms presenteerde keurig de eerste begeleider, Vieille Mule rosé van Jeff Carrel lekker licht en sappig. Uit de keuken een fleurige presentatie in een glazen schaal. Ceviche van makreel met toefjes crème van zoete aardappel, gemarineerde tomaatjes en stukjes gele courgette, afgewerkt met bloemenblaadjes. Overgoten met een heerlijke saus op basis van het sap voor de ceviche, gemaakt van voornamelijk citrusfruit, aangevuld met rode bietensap, yoghurt en harissa voor een pikante toets. Mooie lichte frisse maken met aangename kruidenaccenten. (9,7)

Voor bij het pièce een Muscadet de Sèvre et Maine sur lie ‘Chambaudiere’ 2016 van Bruno Cormerais, elegant met een vleugje ziltigheid. Op het bord gepekelde kabeljauwfilet onder de lamp gegaard in een frisse botersaus, erop zilte groentjes uit eigen tuin, kleine stukjes aardappel en sappige kokkeltjes in de schelp. Apart uitgeserveerd, in een speciaal “neusbekertje”, een sausje van prei met kamille en in ossewit gebakken frietjes met toefjes kervelmayonaise en krokantje van eikenwier. Hier ging het helaas niet helemaal perfect. De kabeljauw had te lang in het pekelbad gelegen, was hierdoor niet meer zilt maar te zout, dat dit erdoor komt is een zeldzaamheid, jammer. Bediening die normaal altijd even komt vragen of alles naar wens is bleef ditmaal helaas weg. Garnituur was allemaal prima en de cuisson was top waardoor we het toch helemaal opgegeten hebben. Wel even gemeld en we kregen heel sportief de mogelijkheid om iets anders te kiezen, wat we hebben afgeslagen.

De dessertwijn kwam uit de Côtes de Gascogne, gemaakt van Gros Manseng 2017 van Domaine de Millet, niet zo zoet met tonen van exotisch fruit. De patissier presenteerde zelf het dessert gemaakt van de druiven uit eigen tuin. In een klein glaasje een druif opgelegd in cava om te starten, die gaf een mooie tinteling op de tong. Op het bord bavarois en sorbet van druif, quenelle roomijs met rozijnen en rum, afgedekt met een krokantje van kaneel, aan tafel afgewerkt met een vinaigrette van druif met vlierbloesemsiroop. Originele smaken die mooi combineerden met de wijn. (9,5)

Als afsluiter een Nespresso met een keuze van de friandise wagen waarop allerlei traditionele koeksoorten uit de buurt.

Bediening was zeer goed tot uitstekend verzorgd.

Samengevat kunnen we stellen dat het ondanks de misser bij het pièce een geslaagde culinaire middag was.

4. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Prikkelz

Weer terug naar het pareltje in de kempen waar het knusse romantische sfeertje uit grootmoeders tijd steeds verder wordt uitgebouwd. Mooie gestoffeerde armstoelen, een een grote koperen schelp voor oesters, wijnkaart op tafel uitgestald met duidelijke prijskaartjes en een uitgebreide collectie champagnes zijn nieuw voor ons. De Brabantse bourgondiër voelt zich helemaal thuis hier.

Het was mooi nazomer weer dus streken we neer op het terras. Als aperitief de brut classic van Deutz die uitstekend beviel. Ernaast twee amuses, klassiekers. Het kletskopje met toefje kippenlever, iets minder complex dan de parel maar nog steeds met veel smaak en mondbeleving. In de beker bloemkool crème met mangosorbet en kerrie crème afgewerkt met gepofte rijst, dat lepelde heerlijk weg.

De eerste begeleider werd keurig op door Bram Klinge gepresenteerd, we zien hem nog ieder jaar groeien in zijn rol als maître sommelier. Picpoul de Pinet 2016 van Combe Rouge, bloemig aroma met mooie mineraliteit. Op het bord twee plakken licht geschroeide hamachi, erop stukjes sardine gemarineerd in olie met citroen, geroosterde pijnboompitten, quenelle sorbetijs van groene appel met olijf en lint van venkel, ernaast dotjes crème van geitenkaas. Een complex gerecht met delicate smaakjes die goed combineren en een hoofdrol voor de delicate hamachi. De Picpoul was keurig in balans. (9,6)

Uit Nieuw-Zeeland een Chardonnay 2017 van de East Coast gemaakt door Villa Maria in een frisse romige stijl met een vleugje hout. Uit de keuken een klein meesterwerkje, soufflé van Noordzeetong krokant gebakken in brood, decadent afgewerkt met een quenelle Anna Dutch kaviaar met ernaast een blaadje little gem sla met broccolischeuten in een vinaigrette van mosterd, aan tafel afgewerkt met lobbige Hollandaise in een olie van dragon. De bedoeling was om alle smaken samen te eten maar de soufflé was zo mooi op smaak dat ik hem alleen heb gecombineerd met de kaviaar. Het garnituur heb gebruikt om af te wisselen. De chardonnay sloot naadloos aan. (9,7)

Een speciale wijn uit Georgië, een Orange wijn van de inheemse Rkatsiteli enkele maanden gefermenteerd met de schil in amfora, lichte amber kleur, complex en stevig maar minder intens dan verwacht. Uit de keuken een souvenir uit Italië. Linguini in een crème van carabineros met witte truffel, erop een carabineros staart, royaal met geschaafde verse zwarte truffel afgewerkt. Wow wat een smaak intensiteit, alsof de de koppen aan het leegzuigen bent, heerlijk! De wijn werd hierdoor duidelijk lekkerder, prima! (9,8)

Over naar Portugees rood met een Dão 2016 van Saes geschonken uit de wijnkorf, krachtig met zwart fruit en aangename kruidigheid. Het pièce kwam onder de cloche, leuk. Een mooie filet van zomerree bedekt met een plak ganzenlever, ernaast stukje gegrilde meiknol, cilinder knolselderij, toefjes crème van knolselderij, bospeen en beukenzwammen, aan tafel afgewerkt met een heerlijke jus gekruid met de kruidenmix van het huis, die wat deed denken aan de five spices. De medaillon was mals en hoog op smaak met een milde levertoets. De ganzenlever maakte er een delicatesse van. De wijn was keurig in balans en vulde het gerecht aan met zijn zuren. (9,6)

De dessertwijn was een klassieker, Sauternes 2016 van Chateau Laribotte, edelzoet met weelderig aroma. Op het bord een keurig presentatie. Cilinder van koffie-ijs tussen twee krokantjes op ganache van witte chocolade. Ernaast een quenelle mokka ijs op een crunch afgewerkt met toefjes mascarpone aangezuurd met citroen. Niet te zoet met mooie koffietoets waarnaast de Sauternes keurig overeind bleef. (9,4)

Als afsluiter nog een krachtige Nespresso in het leuke glaasje met een tweetal friandises waarvan de praline met vulling van vloeibare citroen duidelijk favoriet was.

Bediening door Bram was vertrouwd en uitstekend, mooie originele wijnkeuzes weer en gezelligheid aan tafel.

De focus van chef Dirk blijft gericht op kwaliteit. Amuses en friandises zijn kwantitatief afgenomen, de twee lekkerste komen op tafel. Hiermee is definitief afscheid genomen van het oorspronkelijke Prikkelz concept. Jonge chefs worden volwassen, klassieke bereidingen gecombineerd met moderne kooktechnieken waarbij de focus op mooie smaken en gebalanceerde smakencombinaties spelen nu de hoofdrol. Bedankt!

5. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Pig and Rye
    Lunchroom Tilburg

Donderdag is het de dag van de noedels en wel in soep vorm, ook wel bekend als de Japanse ramen. We hadden goede berichten gehoord en wilde het wel eens uitproberen.

Mooi nazomer zorgde ervoor dat we op het terrasje (1 tafeltje) konden plaatsnemen in de zon. Mooi herenhuis met gedecoreerde plafonds en basic inrichting. Het is overigens tevens een bakkerij waar ze prima zuurdesem brood verkopen.

De bouillon was op basis van het sap waarin shiitake was aangezuurd, op smaak gebracht met soja. Hierin een flinke portie noedels, reepjes aangezuurde shiitake, geroerbakte kastanjechampignons met gember, bundeltje enoki paddenstoelen, twee plakken zacht gegaard buikspek, ei met vloeibare dooier en blaadjes nori. Het geheel was lekker afgekruid, ik proefde steranijs en kardemom. Een maaltijdsoep met veel smaakbeleving, genieten!

Dat gaan we nog eens over doen.

6. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft gereageerd op het topic: Nieuwe eetgelegenheid ?? of Gesloten !! of Opnieuw geopend.

De Carpacciobar in Tilburg is weer open

7. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor De Sjalot
    Internationaal Nijmegen

Sibrecht Benning is een lady chef waar je op Facebook niet omheen kunt. Haar originele manier van bord presentaties, stages bij gerenommeerde chefs en de Arabische smaakinvloeden maken je nieuwsgierig. Onlangs is het interieur helemaal vernieuwend en is de naam “fine dining” achter de naam op de wand gekomen. Voor mij belangrijk zijn de lunch mogelijkheden op zondag, wel even telefonisch reserveren.

Het was mooi nazomerweer, het terras behoorde tot de mogelijkheden. We besloten toch om binnen plaats te nemen in het gezellig ingerichte restaurant. Zwarte hoogglans tafels en donker mintgroen gestoffeerde stoelen en banken. Na een gezellige kennismaking mochten we een plaatsje kiezen, het werd er een aan het raam in het zonnetje, fijn.
    Als aperitief de eerste begeleider, een a typische Riesling uit Washington van Chateau Ste. Michelle, rond in de mond met een prikje op de tong.
    De amuse was een “tompouce” met een vulling van gerookte makreel uitgeserveerd in een stoommandje waarin smeulend hooi, wat zorgde voor een aangename geur. Naast de tompouce op een salie blaadje nog wat extra makreel met gedroogde besjes en algenpoeder. Mooi hoog op smaak met een flinke salie toets.

De eerste gang zag er verzorgd uit. Sashimi van coquille bedekt met spaghetti van komkommer en blokjes gepekelde komkommer waartussen stukjes rode ui, eromheen eilandjes kataifi krokantjes, dotjes schuim van komkommer gekruid met vlierbloesem, puntjes gel van komkommer met mint en algenpoeder. Ofwel komkommer in de hoofdrol. De coquille combineerde het mooist met de dotjes gel gecombineerd met kataifi en het schuim. De Riesling kreeg door de komkommer een groenten toets, apart. (8,5)

Verder met Briouat een typisch Marokkaans gerecht door de cheffin zelf gepresenteerd. Driehoekjes van filodeeg gevuld met kalfstong getrokken in dukkah op basis van bloemen. Uitgeserveerd op een streep aardappelcrème met abrikozen chutney, fleurige bloemenblaadjes, dotjes ras-el-hanout mayonaise en baharat, wat een pikante toets gaf. Goede smaken en texturen met exotische accenten. De Chileense Viognier bleef hiernaast keurig overeind. (8,5)

Over naar rood met een teruggekoelde Zuid Afrikaanse Pinot Noir 2014 van Stellar Organics, aangenaam fris met toets van kersen en een zachte afdronk. Uitgeserveerd in een kleine witte tajine, blokjes gestoofd kamperlam in een schuimige saus van Pinot Noir, ernaast puree van bataat en crème van aubergine gekruid met knoflook, afgewerkt met blaadjes paarse basilicum. Het lamsvlees was zacht met delicate smaak die mooi combineerde met de wijn. (8,8)

Terug naar wit met een Chileense witte blend, de Signos van Emiliana met voornamelijk Chardonnay 2015, complex met vanille toets. Op het bord gepekelde zalmfilet in een charmila, Marokkaanse groene saus op basis van groene tomaat, erop een schuimige witte wijn saus van ras-el-hanout. Ernaast een quenelle spinazie met gepofte tchicha (gerst), toefje pompoencrème en kleine tomaatjes. De zalm was kort geschroeid en van binnen nog glazig. Hij had een ziltige toets, dit combineerde mooi met de spinazie. De specerijen waren keurig gedoceerd en subtiel aanwezig. De wijn was keurig in balans. (8,8)

Het predessert was een pannacotta van hibiscus met hibiscus-popcorn, engelenhaar, muntblaadjes en Arabisch kruim. Veel texturen met verrassende frisse tonen.

De mooiste begeleider van de middag was de Abenheimer Klausenberg Solaris Trockenbeerenauslese 2013 van het huis Hemer, geconcentreerd met mooie zoetzuur balans en tonen van rijpe meloen en ananas. Het dessert zag er prima uit, “After Eight” à la Sibrecht. Op de rand van het bord kleine toefjes pure chocolade, dulce de leche en mint, verder nog aquafaba (merengue van kikkererwt) en stukjes braam. Centraal kataifideeg met erop een balletje meloen gedrenkt in Mojito, aan tafel afgewerkt met een soepje van mint. Krachtige smaakjes op de rand die door de dosering subtiel over komen waarbij het milde soepje voor sappigheid zorgde, mooi. De heerlijke wijn vulde het gerecht aan. (9)

Als afsluiter een krachtige espresso met tweetal bonbons waarvan de kokoskogel indruk maakte.

Bediening was zeer goed verzorgd, keurige uitleg van wijn en spijs in een gezellige ambiance.

Kortom een speciale beleving met exotische smaken die op originele wijze worden gecombineerd. De Arabische toets liept als rode draad door het gehele menu. De ideale wijnen ernaast vinden is een hele uitdaging. Een keuken in ontwikkeling waar we nog meer van gaan horen. Wij hebben genoten, bedankt.

8. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Tribeca
    Internationaal Heeze

Tribeca blijft zich doorontwikkelen. De eigen moestuin met de favoriete ingrediënten van de chef is inmiddels volgroeid. Ze zijn een dag minder open maar wel alle dagen lunch tegen prijzen waar je blij van wordt. Als klap op de vuurpijl de komst van Roy Pelgrim die de verantwoordelijkheid krijgt over de voorkant waardoor chef Jan Sobecki zijn gehele focus op de keuken kan richten.
    Mij zus was er nog niet geweest, dit was natuurlijk een mooi moment om eens kennis te maken. Daar de mailing niet helemaal duidelijk was hadden we gevraagd naar een plaatsje in de keukenkamer, wat eigenlijk exclusief voor de speciale menu’s is. Omdat het nog niet zo druk was hadden we geluk en werd er een uitzondering gemaakt, fijn!

We streken neer in de lounge bij de open haard. Als aperitief de Sauvignon van Sophie. Ernaast krokantjes van quinoa met een heerlijke dip van bataat, vadouvan en cepes.

Taco van groene kruiden met guacamole, tomaten salsa en popcorn, verrassend van smaak.

De bekende cannelloni van kers gevuld met ganzenlever gekruid met “five spices”, erop toefjes crème van frangelico en kers afgewerkt met chocolade parels, toppie.

Soufflé van aardappel met dotje bieslook mayonaise en blokje gelakte haring.

Op een gouden lepel, bereiding van tomaat bedekt met schuim van dragon, bosaardbei, krokante kappertjes en een venkel bloem, complex met gelaagde smaakopbouw, prima.

We werden begeleid naar de keuken waar we het keukenteam in alle rust onze amuse zagen opbouwen, leuk. Tartaar van makreel afgedekt met krokantje van brickdeeg waarop grijze garnalen, forelkuit en geraspte geitenkaas uit Heeze afgewerkt met een vinaigrette op basis van ponzu. Delicaat en complex, genieten.

Roy presenteerde ondanks de korte voorbereiding met kennis en kunde de eerste begeleider. Een droge Chenin Blanc 2015 uit de Vouvray die door het complexe gerecht helemaal tot zijn recht kwam. Als basis geroosterde oester met engelwortel, krokantjes van rogge, afgedekt met burrata waarin zilte groentjes en partjes physalis (Kaapse kruisbes) afgewerkt met een schuimige jus van kokkels. Daar werden we even stil van. (9,8)

Het werd nog lekkerder met de plakjes coquille waartussen jonge tuinboontjes in een schuimige saus van fenegriek afgewerkt met een vinaigrette op basis van spekjes en kleine blokjes luchtig krokant gebakken zwezerik. Waarnaast een elegante Alvarinho, wow. (9,85)

Een speciale bereiding van de zeeduivel in ossobuco stijl, deze werd nog even in zijn geheel in de koperen stoofpan gepresenteerd, leuk. Op het antraciet bord een mooi stuk stevige vis met elegant garnituur van raapjes en gemarineerde bloemkool, aan tafel afgewerkt met de heerlijke ossobuco saus. Ernaast een volle op hout gefermenteerde Vedejo uit de Rueda die keurig in balans was. (9,75)

Hoe maak je parelhoen lekker. Langzaam roosteren en bedekken met een laagje Anna Dutch kaviaar, heerlijk. Ernaast structuren van doperwt, aan tafel afgewerkt met een heerlijke Albufeira saus. De chardonnay van Dupond-Fahn uit de Pays Doc sloot keurig aan. (9,7)

Over naar Spaans rood met de Segna de Cor van Le Roc des Anges, krachtig met aangename kruidigheid. Op het bord een perfect gegaarde medaillon van reebok met ernaast een fris en sappig garnituur van rood en zwart fruit met stukje artisjokhart en dotjes melkchocolade, aan tafel afgewerkt met eigen jus. Een verrassend elegant wildgerecht, mooi. (9,8)

Een memorabel predessert. Epoisses bedekt met schuim van ganzenlever afgewerkt met schaafsel van geroosterde macadamia en een verse kers gevuld met citroengelei. Beetje klein maar verrukkelijk. De heerlijke PX van Ximenez Spinola maakte het feestje compleet. (9,9)

De verassing van de middag was de granité van bloedsinaasappel met quenelle kamille ijs afgewerkt met olie van rozemarijn. Een sensationele smakencombinatie, wow! Voor mijn zus zelfs het lekkerste dessert ooit. De Spaanse Treixadura van Gomariz 12 bleef keurig overeind. (9,9)

Als afsluiter een hele krachtige espresso met een viertal prima friandises.

Bediening was uitstekend verzorgd, super dat Roy er was, partner was helemaal blij met de heerlijke bijpassende alcohol vrije cocktails gemaakt door Suzanne Lemmens en leuk om te zien dat Manon van den Hurk gegroeid is tot volwaardige maître die nu de verantwoording heeft voor de keukenkamer.

We zien al weer uit naar de volgende ronde.

9. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft gereageerd op het artikel: Restaurant van de maand september
  10. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Cordial
    Frans Oss

Een speciale beleving bij Cordial vanwege het afscheid van sommelier Roy Pelgrim die het restaurant na 20 jaar gaat verlaten. We waren wat te vroeg en streken neer in de lounge van het hotel. Hier het aperitief en meteen even kennis gemaakt met Adriaan Visser, de opvolger van Roy, leuk. Het werd een Picpoul de Pinet van Savary de Beauregard die prima bij de amuses paste.

We startten met het karamel balletje van kingkrab, gember, sesam en soja die in 2010 al indruk had gemaakt en nu iets smeuïger van textuur leek, uitgeserveerd op een salade van crispy sugarsnaps op een crème van bonen, mooi.

Verder met een soort van extra gevulde soep. Als basis een crème van doperwt, erop een gepocheerd kwarteleitje en geschaafde truffel, aangevuld met een aardappel gebonden soepje van groene asperge en gerookte paling, afgewerkt met notenboter, fijn gesneden bieslook en crostini voor de krokante beleving. Dat lepelde prima weg.

Op een turquoise bord een platte cilinder ceviche van kabeljauw waarop blokjes watermeloen, toefjes avocadocrème, staart van zoetwatergarnaal, gefrituurde kop van grijze garnaal, cashewnoot, stukjes taggiasche olijf, in een vinaigrette op basis van passievrucht, aan tafel afgewerkt met geraspte ricotta. Wow, verrassend complex met mooie smaakaccenten.

De eerste begeleider werd keurig door Roy gepresenteerd die vandaag wel in een hele speciale stemmig was. Een Hongaarse Hárslevelü 2015 uit het plaatsje Mád van Szent Tamás, rond met tonen van exotisch fruit en mineraliteit. Op een bruin bord een complex gerecht. Stoof van ossenstaart in een ring van ganzenlever, erop gemalen macadamia en sorbetijs van rode biet, bedekt met geschaafde truffel en zuurdesem krokantje. Ernaast terrine van ganzenlever met bolletje van ossenstaart afgewerkt met geschroeid chipje van ui. Verder nog stukjes roodlof, rode biet structuren, knolselderij structuren en een vinaigrette van rode biet. Wow, hier werden we blij van, mooie smaken, veel beleving en een naadloos aansluitende wijn, top! (9,9)

Adriaan presenteerde een Tres Bagos Sauvignon Blanc 2016 uit Portugal van Lavradores de Feitoria, heerlijk fris met tonen van tropisch fruit. Uit de keuken een delicatesse. Gillardeau Oester op een puree van gerookte aardappel met stokvis, eromheen basilicum olie, partjes la ratte aardappel, groene asperge en lamsoren, erop een lepeltje Anna gold kaviaar en een gesouffleerde aardappel afgewerkt met poeder van zeealgen. Aan tafel afgewerkt met een schuimige saus van notenboter. Mooie zilte smaken met smeuïge aardappel en een frisse wijn om het gerecht compleet te maken, genieten! (9,85)

Gekarafeerd Italiaans rood voor bij het pièce. Pian del Ciampolo 2015 grotendeels Sangiovese van Montevertine, fris kersensap, aangename kruidigheid en een krachtige afdronk. Uit de keuken een mooie presentatie van een Anjou duif proeverij. Borstfilet, haasje, pootje in gefrituurd beslag en gelakt stukje van de dij op een poffertje van aardappel. Verder structuren van mais en een heerlijke bombe van ganzenlever, aan tafel afgewerkt met de eigen jus gekruid met vintage thee. Top cuissons, mooie subtiele jus, pure smaken met als hoogtepunt het delicate haasje en een wijn die het gerecht compleet maakte. (9,8)

De dessertwijn was een Zweigelt Beerenauslese 2016 van Kracher, mooi rond met tonen van aardbei en rijpe pruim, heerlijk. Uit de keuken een strakke presentatie. Schijfjes van rode biet met verse bramen en zwarte bessen, blokjes chocolade cake en witte chocolade, gelei van yoghurt met erop een quenelle basilicumsorbet (mooi hoog op smaak) en een saus op basis van roos. Mooie pure smaken, frisse tonen niet te zoet, de toets van roos kwam pas op het laatst, de wijn bleef keurig overeind. (9,6)

Als afsluiter een niet zo krachtige espresso met een assortiment friandises, de gezouten karamel blijft favoriet.

Bediening was uitstekend verzorgd, met een hoofdrol voor de uitgelaten Roy Pelgrim die weer in topvorm was. Wij wensen hem heel veel succes met zijn nieuwe uitdaging.

Samengevat kunnen we stellen dat we onder de indruk waren van de gerechten. Verfijnd en complex met prima bereidingen en luxe ingrediënten. Ernaast uitgelezen wijnen wat een specialiteit blijft. Onze beste beleving tot nu toe bij Cordial, bedankt!

11. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Liefdegesticht

Ijnproever John wilde ook graag eens kennis maken met de keuken van Bart Klomp. Het schappelijk geprijsde grote menu is hiervoor de beste mogelijkheid. Na een fijn ontvangst door maître Lotte werden we begeleid naar een tafel aan het raam. Voor John helaas geen champagne per glas dus werd het een hele aangename cava, de Brut 2014 van Vendrell Olivella.

De eerste knabbel was een tapioca kroepoekje gekruid met tandoori met een toefje crème van doperwt en gel van groene appel, lekker.
    De amuse was in Scandinavische stijl. Granité van citroen, met sojabonen en brunoise van appel afgedekt met een schuim van yoghurt en granola van doperwt, een verrassende smakencombinatie.

Lotte presenteerde als een ervaren sommeliers de eerste begeleider uit de Pfalz. Een blend van witte druiven, de Tapps van Oliver Zeter, lekker sappig met subtiele kruidigheid. Uit de keuken een verfijnd gerecht. Blokjes Spaanse lijn gevangen rosé dorade met blokjes watermeloen geïnfuseerd met dashi, dotjes roomkaas, zilte groentjes, crumble van milde wasabi en citroenvinaigrette. Lichte smaken en mooie texturen, de wijn sloot naadloos aan. (9,6)

door met een semi vegetarisch gerecht. Op een bedje van doperwten een artisjokkenhart gevuld met crumble van tuinboon en crème fraise vermengd met het sap van artisjok, afgewerkt met dunne plakjes lardo di colonnata en ui bloemen. Een originele en verrassende smakencombinatie met ernaast de witte Zuid-Afrikaanse Ladybird 2016 van Laibach die prima in balans was. (9,4)

op een goudkleurig bord een zacht gegaarde kabeljauwfilet op een mousseline van aardappel met voor de bite wat aardappelkaantjes, in een beurre blanc met olie op basis van kervel en Avruga kaviaar, aan tafel afgewerkt met een kalfsjus. Mooie cuisson, het glazige was er net af. Heerlijke rijke saus en prima begeleider, Verdecchio di Matelica 2016 van Collestefano. (9,5)

lotte kwam met een fles met de letters OZ, wij mochten raden welk gerecht erbij zou worden geserveerd, dat was net wat te hoog gegrepen, lol. Het was een Australische Chardonnay die een beetje aan de klassieke Roosvicee deed denken. Op het bord een bruingebakken coquille in een notenboter met stukjes hazelnoot, afgewerkt met geschroeide eendenlever en geschaafde wintertruffel. Smaken waar we fan van zijn en die door de wijn nog beter tot zijn recht kwamen. (9,7)

italiaans rood ietsje teruggekoeld voor bij het pièce, Barbera d’Asti van Villa Giada, fris en elegant met tonen van kers en aangename kruidigheid. Rack van Nieuw-Zeelands lam langzaam gegaard en in de pan dichtgeschroeid, sappig en mooi hoog op smaak. Ernaast gepofte aubergine gevuld met een crème van druivenmost, gepofte rijst en fijne salade. Aan tafel afgewerkt met een eigen jus. De wijn maakte het gerecht compleet, weer blije gezichten aan tafel. (9,7)

john was in zijn nopjes en wilde graag nog een extra gerecht. Dit werd een gerecht van de nieuwe kaart dat nog niet helemaal uitontwikkeld was. De wijn was voor Lotte even improviseren, het werd een Chenin Blanc sur lie 2017 van Laibach, complex met mineraliteit en mooie zuren. Uit de keuken een smaakbommetje. Buikspek licht krokant gebakken en gelakt, erop aangezuurde ui, toefjes crème van kippenlever en een stukje bottarga van tonijn (intens). Veel smaakbeleving waarnaast de wijn het geheel eleganter maakte en toch mooi overeind bleef, keurig! (9,6)

naast het eerste dessert de rode Beerenauslese van Tschida, mooi aroma met tonen van rood fruit, in de mond een goede zoetzuur balans. Het dessert was geïnspireerd op de salade caprese. Als basis een lobbig schuim van tomaat met aardbei, erin een quenelle ijs van buffelmelk, honingtomaatjes en takjes verse basilicum, aan tafel afgewerkt met een crumble van aardbei en buffelmelk. Een geslaagde variant van de caprese met wederom een mooie wijn ernaast. (9,7)

we vervolgden met Illmitzer spätlese 2015 van het huis Tschida, aangenaam fris met tonen van peer en citrus en een ronde afdronk. In het zwarte schaaltje sorbetijs van groene appel op een bedje van pecannoot met ernaast toefjes schuim van citroen met takjes dille en dotjes crème van citroen met karamel krokantjes. Lekker licht en fris met verrassende dille toets en aabgename bite door de pecannoot. (9,6)

als afsluiter nog een krachtige espresso met uitgebreid assortiment lekkere friandises.

Bediening was uitstekend verzorgd, Lotte heeft indruk gemaakt met de wijnkeuzes, wijnen in elegante stijl die naadloos bij mijn persoonlijke smaak passen en die de gerechten mooi tot hun recht laten komen, complimenten. Chef Bart heeft verschillende keren de gerechten zelf toegelicht, leuk!

Prijs-kwaliteitverhouding was uitstekend.

Kortom een middag boven verwachting.

12. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Hendrik van Maurick

Alweer voor de vierde keer naar het kasteel waar verschillende veranderingen zijn doorgevoerd. Het terras van het restaurant is naar de achterzijde verplaatst, ligt nu aan de waterkant met uitzicht op de natuur, mooi. Helaas voor ons was het weerbericht niet goed genoeg. Belangrijker is de uitbreiding van het keukenteam (inmiddels 14 personen) met een aantal ervaren mannen. Dit was mogelijk omdat de keuken van het restaurant nu ook ondersteuning bied aan de banqueting.

We kregen onze vertrouwde ronde tafel aan de open haard. Als aperitief een Italiaanse Allegro Chardonnay van Mare Magnum die goed beviel. Ik besloot net als partner nu ook voor een middag met visbereidingen. De wijnkaart mochten we ook even inkijken, er is inmiddels een vaste opslag per fles wat de betere wijnen aantrekkelijker maakt, prima.

Een trio hapjes verscheen, keurig gepresenteerd. IJsje van popcorn in een hoorntje van krokante komijnekaas gevuld met een crème van wortel, mooi hoog op smaak. Krokante taco met toefje hangop, mais, ananas en bruine bonen, verrassend fris met mooie koriander toets. Op een krokantje een gemarineerd tomaatje gevuld met bleekselderie saffraan en basilicum, lekkere pure smaken en sappige textuur.

De amuse kwam in een cocktailglas. Salade van bloemkool, met haricots vertes en stukjes groene appel afgedekt met lobbige piccalilly bestrooid met een fijne crumble van cassave. Luchtig met mooie textuur en prima piccalilly toets, heerlijk.

De eerste begeleider werd keurig door Sander Scheltinga gepresenteerd. Gärtling Grüner Veltliner 2016 van Nigl, lekker fris met tonen van groene appel. Uit de keuken een gestapeld gerecht gepresenteerd door chef Niek. Als basis een Japanse mayonaise waarin een zevental Japanse pepers (kimizu), afgedekt met plakken sashimi van hamachi, plakjes in ponzu gemarineerde coquille, hart van komkommer gemarineerd in sambai, gepofte wilde rijst waartussen gemalen nori en een rolletje van shisoblad waarin glasnoedels, aan tafel afgewerkt met een Japanse saus. Mooie verfijnde smaken, zachte texturen met subtiele Aziatische smaak accenten, heerlijk. De wijn vulde het gerecht aan met zijn aroma en verfijnde zuren. (9,75)

we gingen verder in mediterraanse stijl. Op de huid gebakken corvina filet met crispy huidje, antiboise waartussen stukjes chorizo, tortellini van geitenkaas, structuren van artisjok en kleine tomaatjes. Lekkere pure smaken, mooie chorizo toets en een goed accent door de frisse geitenkaas. Ernaast een deels op hout gefermenteerde Chenin Blanc 2017 van Remhoogte die de gang compleet maakte. (9,5)

italiaans wit gemaakt van Grillo en Zibbibo 2015 van het huis Eughenès, mooi aroma, sappig in de mond en een klein bittertje in de afdronk. Op het bord een aparte presentatie. In een royale portie schuim van wortel met een vleugje kardemom heilbot filet op een crème van knolselderie waarnaast stukken kreeft gelakt met knoflookboter, afgewerkt met gelakte worteltjes en avruga kaviaar. Cuisson van de vis en kreeft beide net ietsje te ver. Met de smakencombinatie was niks mis mee, de wijn was keurig in balans. (9,4)

onze topper van de middag was een lekkere dikke tarbot filet gegarneerd met mossel, oester en lint van venkel op een bedje van aardappel mousseline in een heerlijke stokvissaus met groene kruiden olie, aan tafel afgewerkt met een flinke portie avruga. In het glas een dikke Viognier 2016 van La Rabasière om het feestje compleet te maken, genieten! (9,8)

de dessertwijn was een versterkte Zuid-Afrikaanse Hanepoot Jerepigo van Badsberg, mooi aroma in de mond rond en krachtig. Uit de keuken een mooie presentatie. Structuren van braam en bosbes, witte chocolade en citroen met ijs en spongecake van basilicum. Veel smaken en texturen, met voor mij net ietsje teveel witte chocolade wat het gerecht wat zwaarder maakte dan nodig is. De wijn sloot met zijn aroma keurig aan, in de mond vond ik hem wat te alcoholisch. (9)

als afsluiter een krachtige espresso met een viertal lekkere friandises.

Bediening was uitstekend verzorgd, Sander Scheltinga als vertrouwde sommelier en Niek van Lieverloo die de presentatie van de gerechten verzorgde en de puntjes op de i plaatste, alles in een hele gezellige sfeer.

Prijs-kwaliteitsverhouding vond ik zeer goed tot uitstekend.

Samengevat kunnen we stellen dat het weer een geslaagde middag was. We zien de stijl van de gerechten veranderen. Compactere presentaties met een klassieke Franse basis en het gebruik van luxe ingrediënten, waarbij de focus ligt op smaakcombinaties en smaakbalans, de invloeden uit andere werelddelen blijft bestaan. Ernaast een keurige wijnselectie en een correcte bediening op een speciale locatie. Wij blijven fan.

13. adriaan's profielfoto

Helaas gesloten Restaurant De Vierbannen in Ouwerkerk

14. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Noble
    Internationaal Den Bosch

Ze stonden al even op ons lijstje maar op de een of andere manier kwam het er maar niet van. We hadden een gaatje op de zondag, dus maar meteen geboekt. Het was prima weer zodat we ook nog even konden wandelen in het natuurgebied Het Bossche Broek. Moet je wel eerst even met het pondje naar de overkant, leuk.
    Op tijd liepen we het restaurant binnen waar Willem-Jan klomp ons al stond op te wachten. Na even bijpraten werden we naar het terras begeleid. We kregen een tafel aan het raam met mooi uitzicht over het natuurgebied, prima. Als aperitief een Spaanse Albariño van Piedra del Mar die erg goed beviel. De uitgebreide kaart werd gepresenteerd met voor ieder wat wils. Bites, Experience menu, voor de fijn proever het 8 gangen prestige menu, veel a la carte mogelijkheden en een lunchmenu wat aan tafel werd uitgelegd en erg aantrekkelijk klonk zodat we ervoor kozen.

De eerste begeleider werd keurig door de jonge sommelier gepresenteerd. Pinot gris 2017 uit de Pfalz van Ernst Loosen, fris met tonen van appel en op de tong een lichte tinteling door een tweede fermentatie op de fles. Ernaast de topper van de middag. Steak tartaar gekruid met peper en mierikswortel waarop een lobbige crème van sambai azijn waarnaast zoetzure groentjes en een krokantje van peterselie. De textuur van te tartaar was uitstekend, de smaak mild met mooie mierikswortel toets, de zoetzure groentjes combineerde prima en de exotische sambai azijn maakte de gang af. De wijn was met zijn mooie zuren een prima ondersteuner. (9,75)

Er kwam een klein proefgerechtje tussendoor. Erbij een Côtes du Rhone Les Abeilles 2016 van Jean-Luc Colombo gemaakt van grotendeels Clairette en wat Roussanne, fris, elegant met complexiteit. Op het bord stukjes zacht gegaarde octopus tentakels op burrata in een saus van groene olijf, afgewerkt met stukken groene asperge, jenever spek en gepofte varkenshuid. De octopus had een mooie zachte textuur en een milde smaak, ook milde smaken in het garnituur die goed combineerden. De wijn was keurig in balans. (9,3)

Voor bij het pièce een oaky Auromon Chardonnay 2017 uit de Limoux van Paul Mas die in de mond verrassend fris was. Uit de keuken twee zacht gegaarde heilbotfilets in een romige aardappelmousseline bestrooid met furikake en bieslook, op de rand uiencompote, bloemkoolroosjes, bolletjes graan pasta, doperwten en doperwtencrème. De heilbot was sappig en subiel van smaak, de furikake was de smaakmaker, de doperwtencrème combineerde hierbij het mooist. De wijn vulde het gerecht aan met zijn aroma en mooie zuren. (9,5)

De Dessertwijn was een Rieslaner Auslese 2017 van Ellermann-Spiegel uit de Pfalz, mooi hoog in zijn zuren met tonen van tropisch fruit. Op het bord licht gemarineerde aardbeien met gedroogde tomaatjes, crunch van bastogne met kokos, ijs van basilicum en panna cotta van kwark. De combinatie aardbei met basilicum is altijd goed, de tomaat combineerde hierbij verrassend goed evenals de crunch. De wijn maakte de gang compleet. (9,6)

Als afsluiter nog een krachtige espresso met een drietal friandises waarvan de chocoladekogel met drop vulling diepe indruk maakte.

Bediening was uitstekend verzorgd op gezellige en correcte wijze ondanks dat het grote terras geheel gevuld was.

Prijs-kwaliteitverhouding was uitstekend.

Samengevat kunnen we stellen dat we weer iets hebben geleerd van de recensiesites en van Michelin die natuurlijk niet zomaar sterren uitdeelt. Wel is het jammer dat er geen amuses zijn, maar die kun je zelf selecteren van de bites kaart. Verrassend was het gemêleerde gezelschap dat het restaurant heeft gevonden en dat er relatief veel tafels met jonge kinderen waren. Wij vonden het boven verwachting en komen in ieder geval nog terug.

15. adriaan's profielfoto

Han Ting Wordt Zheng zie website http://www.hantingcuisine.nl/

16. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor SILLYFOX
    Internationaal Veghel

Na een geslaagde eerste ronde nu op herhaling tijdens het 1 jarig jubileum. Het weer was net goed genoeg voor het dakterras waar je optimaal van het uitzicht kunt genieten.
    Als aperitief een frisse Italiaanse Grillo die zeer goed beviel. De tafel werd gelijk gevuld met een viertal hapjes. Om te starten een merengue van kerrie met een vulling van zwarte boon, waarop een krokantje van citrus, een smaakbommetje met prima textuur. Verder met een bitterbal van rendang waarop toefje crème van pinda, mooi hoog op smaak met heerlijke kardemom toets. Om wat te neutraliseren een broodje bapao met een vulling van zoetwatergarnaal. In een glaasje “Virgin Mary” geïnspireerd op de “Bloody Mary” maar dan zonder wodka. Fris en kruidig.

Chef Joppe presenteerde het volgende hapje op een halve flespompoen. Een luchtig krokantje waarop een cilinder crème van pompoen gekruid met kardemom, afgewerkt met citrusgel. Erg lekker.

De eerste amuse was sashimi van makreel op een bedje van bulgur, erop en balletje zoetzure augurk aan tafel afgewerkt met een vinaigrette van snijboon waarin mosterdzaadjes. Lekker licht en fris met verfijnde smaken.

Ook nog een tweede amuse. Aubergine gegaard met miso waarover een schuim van radijs, radijsje en chips van cassave, aan tafel afgewerkt met een dashi bouillon. Een verrassende smakencombinatie.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd door de sommelière. Albariño reserva 2017 uit Uruguay van Jose Ignacio. Mooi aroma, in de mond iets meer body dan de Spaanse variant. Op het bord een sappige tartaar van zeebaars met verschillende tomaat structuren en takjes groene kruiden, aan tafel afgewerkt met een heldere tomatenbouillon. Verfijnde smaakjes waarnaast de wijn redelijk krachtig was. (9,4)

Verder met een dikke rijke Argentijnse witte blend 2017 van het huis Alma Negra. Het etiket gaf weinig geheimen prijs. Volgens de Sommelière de huiswijn van ons koninklijk huis gemaakt door de broer van Máxima van chardonnay, viognier en een beetje gewurztraminer. Uit de keuken een signature gerecht. Bruingebakken coquille Mexicaanse stijl. Erbij verschillende structuren van mais, een lobbige saus van chili con carne, blokje geschroeide avocado, aan tafel afgewerkt met een jus van Mexicaanse chorizo. De coquille was mooi hoog op smaak, deze combineerde erg goed met de Mexicaanse toetsen in het garnituur. De wijn was keurig in balans. (9,7)

Uit Chili een 'Special Selection' Muscat 2012 van Santa Ines, heerlijk aroma, complex en rijk in de mond met een mineralige afdronk. De chef presenteerde zelf zijn bruingebakken langoustine met ernaast olie van kaffir en cilinder van wortel gekruid met curry, waarin een plakje krokante lotuswortel, aan tafel afgewerkt met een heerlijke pikante langoustine saus en zeste van kaffir wat voor een heerlijk fris aroma zorgde. De langoustine was mooi hoog op smaak, de pittige zoete wortel combineerde mooi, de wijn vulde het gerecht aan met zijn frisse tonen, genieten! (9,75)

Uit Californië een licht teruggekoelde Zinfandel 2015 van The Hess Collection geconcentreerd met tonen van rood en zwart fruit, aangename kruidigheid en vanille. Op tafel een lavasteen waarover een geurtje geschonken werd om ons alvast in de juiste stemming te brengen. Uit de keuken de Chinees Indische rijsttafel versie 2.0. Gefrituurd kwarteleitje met toefje “fou yong hai” saus, cilindertje krokant gebakken nasi goreng, dotje pindasaus en stuk in babi pangang saus gelakte sukade waarop atjar en kroepoekje van buikspek. Lekkere herkenbare smaken, wel ietsje meer geconcentreerd en vooral ook leuk. De wijn sloot keurig aan. (9,4)

De grote verassing van de middag was toch wel de biefstuk. Veel goede reactie van de gasten zorgde voor zelfvertrouwen bij de chef. Natuurlijk niet zomaar biefstuk maar de Spaanse Rubia Gallega die in de vrije natuur leeft en pas na zo’n 7 jaar wordt geslacht. De smaak is duidelijk verfijnder en voor mij belangrijker, de textuur is veel zachter. Ernaast een marshmallow van chorizo, tomaatje, aubergine compote en dotjes rouille, aan tafel afgewerkt met een heerlijke saus van gerookte paprika. Mediterraanse smaken naast een speciaal stukje rundvlees, de krachtige, aardse, Spaanse Tempranillo 2015 van Tridente Entresuelos sloot naadloos aan. (9,6)

Het pièce was reebok, een keurig gegaarde medaillon en een quenelle stoofvlees (hoog op smaak) met structuren van zomer krootjes, witte aardbei, zwarte besjes en jonge geitenkaas, aan tafel afgewerkt met een heerlijke kruidensaus. Mooie pure smaken die prima combineerden, de geitenkaas zorgde voor een speciale toets. De Italiaanse Yantra 2014 van Tenuta Sette Cieli gemaakt van Cabernet en Merlot sloot hier naadloos bij aan. (9,8)

Een tweetraps dessert dus ook twee dessertwijnen, keurig. Uit Oostenrijk de Merlot Spätlese van Tschida voor bij de aardbeien Romanoff. Verse plakjes aardbei en wilde aardbeien, mousse van aardbei waarin wodka, spicy ijsje van aardappel en groene peper, merengue gevuld met aardbeiengelei gekruid met dragon. Verrassende smaakaccenten met als rode draad de frisse aardbei. Verrassend mooie wijn spijs. (9,7)

Het zoete dessert bestond uit structuren van amarena kers met bastogne ijs, toefjes crème van pure chocolade, chocolade flikken met krokantjes en blaadjes van citroenverbena. De combinatie van kers met bastogne was top, de chocolade erbij was voor mij net wat over de top. De Edetaria dolç 2012 die door de zon net wat te warm was geworden werd hierdoor wat branderig, jammer. (9)

Bediening was uitstekend verzorgd door een uitgebreide brigade. Leuke Sommelière, zelfs ondersteuning van Zarzo (haar vriend) en de mannen uit de keuken. Er hadden deze middag aardig wat gasten het dakterras gevonden, leuk.

Prijs-kwaliteitverhouding was uitstekend.

Samengevat weer een hele fijne beleving, met uniek uitzicht vanaf het dakterras, gerechten met wereldse smaken en originele smaakcombinaties met hier en daar het wow effect. Wij worden fan.

17. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Wiesen

Wederom met vrienden naar Yuri om ons weer helemaal in de watten te laten leggen. Een klein jubileum, want dit was voor mij het 10e bezoek. Hierdoor weet de chef inmiddels precies wat ik lekker vind. Leuk dat de chef zich ieder jaar weer probeert te overtreffen.

We startten met een Grand Vintage Rosé 2008 van Moët & Chandon die uitstekend beviel. Ernaast een amuse tweeluik. In een wijnglas een gazpacho van cavaillon meloen met sorbetijs van komkommer, afgewerkt met krokantjes van pata negra. Erg lekker.
    Op een lepel een saffraan madeleine met erop een grijze garnaal in een dot schaaldierenmayonaise, heerlijk.

We vervolgden met krokantje van risotto waarop een fris gepoft tomaatje, ansjovis en kaviaar, mooi van smaak en textuur.

Om de champagne nog beter tot zijn recht te laten komen een gepocheerde Fine de Claire oester uit Marennes d’Oléron. Uitgeserveerd in de schelp op gepocheerd ei met een vinaigrette van champagne, afgewerkt met een lepeltje kaviaar. Heerlijke ziltigheid en mineraliteit die door de champagne versterkt werden, prima.

In een schaaltje een Paella met sappige kokkels en grijze garnalen waarover een lobbige Hollandaise van chorizo, afgewerkt met gepofte wilde rijst, dat lepelde lekker weg.

De eerste begeleider werd keurig door de nieuwe sommelier gepresenteerd. Een droge Sylvaner 2017 uit de Franken van Valentin, bloemig aroma, sappig en mineralig met tonen van groene appel. Uit de keuken een tartaar van wilde zeebaars, ernaast een salade van Noordzeekrab, julienne van snijboon, assortiment zilte groentjes, limoen accenten en een sausje van snijboon. Mooie verfijnde smaakjes waarnaast de wijn keurig overeind bleef. (9,6).

In het glas een klassieke Chablis 2015 van Jean Paul & Benoit Droin voor een decadent gerecht in twee delen. Tartaar van weidekalf aangemaakt met oester en afgewerkt met Anna Gold, een smaakbom. Ernaast, om wat te neutraliseren, een romig, fris en ziltig soepje van oester met champagne, crème fraise en roomboter. Wow een uitgekiende combinatie met veel smaakbeleving, top! (9,9)

Uit de Pays d'Oc een hout gerijpte Viognier 2016 van Dusseau. Op het bord een bruingebakken coquille op een bedje van burrata met stukjes avocado, afgewerkt met een citroen beurre blanc, olie van avocado en een lepeltje Anna gold. Verfijnde smaken met zilte toets en zachte texturen, genieten. (9,7)

Uit Oregon u.s.a. een heerlijke frisse mineralige Pinot Gris 2014 van Acrobat. Uit de keuken een dikke langoustinestaart gekruid met baharat, op een toffee van wortel met Couscous en gedehydrateerde wortel, aan tafel afgewerkt met een saus van langoustine. De uitbundige kruidenaccenten met de zoete worteltoets vullen op avontuurlijke wijze de delicate smaken van de langoustine aan (wat mij betreft, de andere dacht hier net iets anders over). De frisse wijn maakte de gang compleet. (9,75)

Een Italiaanse Kreuth chardonnay 2016 van Terlan was geselecteerd voor bij de tarbot filet met knolselderij en beurre blanc, aan tafel afgewerkt met een flinke portie geschaafde zomertruffel. Heel puur, de wijnspijscombinatie was dik in orde. (9,75)

Verder met een heerlijke Riesling Trittenheimer Apotheke Auslese 2015 van Claes. Uit de keuken bruingebakken ganzenlever op een bedje van framboos met pistachenootjes en een saus op basis van Banyuls. Het frisse van de framboos combineerde uitstekend met het vet van de lever, prima pistache accenten en een een schot in de roos met de riesling, genieten! (9,85)

De Amarone 2012 van Pra die aan het begin van de middag al gekarafeerd was werd afgekeurd door de sommelier. John en ik wilde toch graag een proefglaasje. Naast het gerecht kreeg hij gelijk onze voorkeur boven de Malbec Selected Vines 2016 van Pascual Toso. Op het bord medaillons van het haasje van Zomer ree, half stronkje gekarameliseerde witlof, gemarineerde kersen, toefjes crème van ui, stukjes rode biet, meloeske, aan tafel afgewerkt met een eigen jus met Madeira. Goede cuisson, verfijnde smaak, mooie aanvulling door het garnituur en een heerlijke begeleider. (9,8)

We gingen buiten verder met het kaasgerecht, inmiddels een klassieker. Warme munsterkaas met stukje gebakken ganzenlever, macadamia nootjes, gelei van gewurztraminer en een kalfsjus. Ernaast een Gewurztraminer 2016 van Bott Frères. Helemaal onze smaak. (9,8)

Een Hongaarse dessertwijn, de “H” Tokaji van chateau Pajzos gemaakt van laat geoogste Hárslevelű. In het aroma tonen van wit fruit in de mond een mooie zoet zuur balans. Op het bord een mooie strakke presentatie. Een Granny Smith appel op een crumble met blokjes cheesecake. De appel had een jasje van witte chocolade en de vulling was op basis van yoghurt, appel, verveine en amandel. Niet te zwaar met frisse tonen waarnaast de wijn in balans was. (9,4)

Als afsluiter nog een Nespresso met een viertal lekkere friandises.

Bediening was uitstekend verzorgd. De nieuwe sommelier deed het goed en chef Yuri heeft zelf de meeste gangen gepresenteerd.

Prijs-kwaliteitverhouding van deze bourgondische lunch met royale portie luxe ingrediënten was uitstekend.

Samengevat was het een middag met culinaire hoogtepunten en veel gezelligheid. We waren het erover eens dat dit, voor ons, de beste beleving was bij Wiesen. Bedankt!

18. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Restaurant l'Atelier

Als sinds 2007 in de top 25 van Lekker maar door Michelin nog niet echt gewaardeerd. Het kliekjesmenu gaf voor ons extra aantrekkingskracht, dus gereserveerd voor de lunch op vrijdag.
    Helemaal in het zuidelijke punt van Limburg waar het heuvellandschap voor een vakantiegevoel zorgde. Parkeren kan op een grote parkeerplaats aan de andere zijde van de doorgaande weg. Het restaurant ligt aan een klein pleintje verdeeld over twee panden waar een luifel voor herkenning zorgde. Via een trapje loop je het hoger gelegen deel binnen. Centraal de open keuken met eromheen de tafels. De inrichting is een symbiose tussen modern en klassiek, authentieke elementen zijn in het hoger gedeelte deels bewaard gebleven. De tafels zijn keurig met fijn linnen ingedekt, mooi.

We kregen een tafel aan het raam met uitzicht op de open keuken, fijn. Als aperitief een Spaanse frisse witte van Abadal die erg goed beviel. Ernaast een amuse trio. Loempiaatje met dip van chorizo mayonaise, snackje.
    Op een lepel krokantjes van selderij met eidooier gegaard op -20 graden, afgewerkt met truffel, lekker smeuïg en filmend, met subtiele bite.
    Voor mij de lekkerste was de crème brulee van piccalilly met erop gel en chipje van augurk, lekker fris en crispy.

De amuse was een fijne brunoise van komkommer, erop een ijsje van appel en yuzu en kroepoekje van wasabi, aan tafel afgewerkt met een jus van knolselderie en lavas. Heerlijk licht, fris en kruidig.

Een krokant scheurbroodje kwam op tafel ernaast een heerlijk dipje van licht gekruide crème fraise met pijnboompitjes en olijfolie, niet knoeien was de grootste uitdaging.

De eerste begeleider werd keurig met plezier voor het vak gepresenteerd door de leerling Sommelière. Uit Portugal een Cabriz Reserva 2015 gemaakt van de inheemse Encruzado, mooi aroma met tonen van fris tropisch fruit en een vleugje toast. Op het bord tartaar van koud gerookte zalmforel, erop stukjes zoetzure gele wortel, ijs van vadouvan, grijze garnalen en gepofte wilde rijst, aan tafel aangevuld met een frisse mandarijnenolie. Meteen al wat vollere smaken waarnaast de wijn keurig in balans was. (9,5)

Verder meteen complexe blend uit de Rhône de Aura van Fontaine du Clos, heerlijk fris en verfijnd. Uit de keuken een signature gerecht. Op de huid gebakken wilde zeebaars in een olie van prei, erop zacht gegaarde mosselen, schijfje geschroeide prei en kroepoek krokantjes. Aan tafel aangevuld met een frisse beurre blanc. De baars was keurig gegaard, de zilte toets van de mossel combineerde uitstekend. De wijn vulde het gerecht aan met zijn mooie aroma en heerlijke zuren. (9,75)

In het glas iets heel speciaals, Kritt Pinot Blanc 2015 van Mark Kreydenweiss. Biodynamisch gemaakt, in het aroma een toets van azijn, in de mond heel mineralig met een vleugje calvados, wow. Ernaast een op de huid gebakken filet van bronforel met paaltjes van appel en bleekselderie, stukjes hele verse geitenkaas, borage cress en hazelnoot aan tafel afgewerkt met een sausje van snijbonen. Een mooie smakencombinatie en indrukwekkende wijn spijs, met name door de snijbonensaus. (9,6)

Op een bruin bord gebakken handgedoken Noorse coquilles, bloemkool roosje, krokantje van kippenhuid, gel van augurk en seroendeng, aan tafel afgewerkt met een kerrie-kokossaus. Mooie smaken met Aziatische toetsen. In het glas de Que sa Quo een dikke viognier uit de Ardèche die naadloos aansloot, heerlijk! (9,75)

Weer iets speciaals uit de Bordeaux, Les Aubelines 2015 van Château Saint Luce Bellevue, goud gele kleur, kruidig en mineralig. Uit de keuken een signature gerecht. Kreeft, stukje van de staart en schaar op een bedje van parelcouscous met lamsoren, stukje wortel en kreeftensabayon waarop gebakken spekjes. Aan tafel afgewerkt met een krachtige kreeftenbisque. Een feestje voor de zintuigen met de complimenten voor de sommelière. (9,8)

Over naar Hongaars rood met de Belzebub 2013 van Vylyan, soepel fruitig met aangename kruidigheid. Werd ik nog even jaloers gemaakt met de langoustines van partner, o,o. Voor mij de "Kuusj" varkens die worden gehoed met liefde voor het dier en natuur. Langzaam gegaard buikspek, zoetzuur gelakt en krokant afgebakken met een geschoeid meloeske en gemalen macadamia aan tafel afgewerkt met de zoetzure eigen saus. Het spek was mooi hoog op smaak met een wat stevige textuur, de wijn maakte de gang compleet. (9,6)

Uit Californië een geconcentreerde Cabernet Sauvignon 2015 van Carnovor, bijna zwarte kleur, in de mond als een vloeibare zwarte bessen confiture met zijde zachte afdronk. De chef presenteerde zelf het pièce, leuk. Traag gegaarde eendenborstfilet (90 minuten op 60 graden) licht krokant afgebakken met een heerlijke rendangsaus, ernaast stoof van de bout afgedekt met een sabayon van kokos, crunch van cashewnoot, structuren van wortel en krokantjes van ui. De cuisson was prima, het jasje was een smaakversterker. De Aziatische smaken waren keurig gedoceerd en de wijn maakte het feestje compleet. (9,75)

Een signature gerecht dat al vanaf 2010 op de kaart staat met een vertrouwde smakencombinatie waar ik helemaal fan van ben. Op een plakje brioche een punt lauwwarme Munsterkaas, ernaast een quenelle ijs van biologische ganzenlever (mooi hoog op smaak) met ernaast kogeltjes van groene appel en toefjes gel van appel gekruid met komijn. Mooie warmkoud beleving met in het glas een Gewurztraminer Vendanges Tardives 2011 van Schoffit, geconcentreerd, kruidig met in de afdronk een toets van rozenblaadjes, top! (9,88)

De dessertwijn was een Vendanges Dorees 2012 uit Gaillac gemaakt van inheemse druiven, rond met tonen van abrikoos en mandarijn, heerlijk. Op het bord een mooie presentatie. Op een crumble van yoghurt verschillende structuren van abrikoos en quenelle sorbetijs van "Dreum van Mestreech". Dat is een speciale thee waarin bloemen en vruchten van Blanche Dael (een winkel in het centrum van Maastricht). Mooie smaken, de toets van thee was slechts subtiel, de wijn versterkte de abrikozentoets. (9,6)

Als afsluiter een krachtige espresso met een zestal goede tot hele goede friandises.

Bediening was uitstekend verzorgd door de twee dames, een hoofdrol voor de leerling Sommelière die met liefde, passie, gezelligheid en humor een echte allrounder is.

Prijs-kwaliteitverhouding was uitstekend.

Samengevat was het een bourgondische middag die boven verwachting was met mooie gerechten en een wijnselectie waar je U tegen zegt. Veel bio en biodynamisch met soms hele verrassende smaken die de gerechten nog net even beter tot zijn recht laten komen, complimenten! Ofwel een aanrader voor de bourgondiër, levensgenieter en wijnliefhebber, bedankt!

19. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Olivijn
    Internationaal Haarlem

Met hoge verwachtingen richting Haarlem naar het nieuwe restaurant van Menno Post die al jaren op twee sterren niveau heeft gekookt. Vanaf het station is het ongeveer een kwartiertje wandelen. Net aan de rand van het winkelcentrum vinden we het 17e eeuwse pand. Boven de ingang een luifel met de naam. Het restaurant heeft een L vorm, en is gesplitst door de bar. De inrichting is luxe met authentieke elementen, de kozijnen met kleine raampjes, het zware balkenplafond en de oude schouw zijn de hoogtepunten. Moderne schilderijen sieren de kobalt blauwe Wanden. Tafels zijn keurig met mooi linnen en rok ingedekt, de lederen fauteuils hebben een comfortabele zit.

Als aperitief een stille cava 2017 van Can Feixes die goed beviel. Er werd nog even uitgelegd dat Olivijn een Edelsteen is, gepresenteerd in een glazen doosje met verschillende vormen. Zit ook in de trouwring van de partner van de chef, leuk.
    Een amuse trio verscheen. Komkommer met erin een Hollandse garnalen salade, lekker. Oester met sausje van selderij en parels van rode wijnazijn, heerlijk. Op het stokje een krokant beignetje van Hollandse oude kaas, lekker hartig.

De eerste begeleider werd keurig door de ervaren sommelier gepresenteerd. Portugees wit gemaakt van Alvarinho en Trajadura 2017 van Menancos, fris en sappig met exotische toets. Uit de keuken de Noordzeekrabsalade afgedekt met stukjes geschroeide avocado, toefjes avocadocrème waarin takjes zeekraal, stukjes hüttenkäse van karnemelk en macadamia, afgewerkt met haringkuit en een dressing van yuzu. Een mooie complexe smaak beleving met goede texturen. (9,5)

Verder met een Zuid Afrikaanse Chenin Blanc 2017 van David & Nadia, heerlijk aroma, rond en romig in de mond. Op een apart gevormd bord, zacht gegaarde zeetong met kibbeling krokantjes en fijn gesneden augurk, ernaast een bruingebakken aardappelblokje met kappertjes en een luchtige saus op basis van sherry met wat verse tuinkers. De tong was puur, delicaat en sappig en met het garnituur kon ruim voldoende worden afgewisseld. De wijn miste in mijn beleving wat zuren maar vulde het gerecht met zijn heerlijke aroma aan. (9,5)

naar Spanje met een Cantayano 2016, Verdejo van oude stokken op hout gefermenteerd, vol en complex met tonen van rijpe appel en meloen. In een apart schaaltje de topper van de middag. Gegrilde coquilles met ertussen rolletjes van verschillende zoetzure groentjes, saus van witte wijn en gember, aan tafel aangevuld met een zwarte saus op basis van kaffir lime. Heerlijke smaken en top wijnspijs, genieten! (9,85)

Het pièce werd door de chef zelf gepresenteerd. Langzaam gegaarde, licht krokant afgebakken eendenborst in een eigen jus met ernaast structuren van mais, buideltjes gevuld met ui, wortel en radijs. Aan tafel aangevuld met een parfum van sinaasappel, leuk. De cuisson was ietsje ver, maar nog mooi mals, het jasje was een smaakversterker, prima. De heerlijke Italiaanse begeleider, Kepos di Ampeleia 2016 vulde het gerecht aan met zijn heerlijke aroma, donker fruit en aardse tonen, prima. (9,7)

Verder met het fireball dessert. Verschillende structuren van aardbei en witte chocolade gekruid met kaneel en steranijs waarbij verse frambozen. Goede smaken, iets minder intens dan verwacht. De heerlijke Oostenrijkse Merlot Spätlese van Tschida bleef hiernaast net niet overeind. (9,3)

Als afsluiter nog een krachtige Lavazza espresso met een viertal lekkere friandises.

Bediening was uitstekend verzorgd door twee vakkanjers.

Prijs-kwaliteitverhouding vond ik zeer goed.

Samengevat was het een mooie beleving. Een keuken met ervaren topchef, gerechten zonder poespas en tierlantijn, ernaast een keurige wijnselectie, in een chique ambiance met fijne en gezellige bediening. Haarlem heeft er een top adres bij.

20. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Bij Petit
    Internationaal Bruinisse

Een nieuwe restaurant met een keuken die is geïnspireerd op de Scandinavische keuken. Het gebruik van alleen ingrediënten van Nederlandse bodem, waarvan veel zelf in het wild geplukt, en het toepassen van speciale bereidingsmethoden geven deze plek extra aantrekkingskracht.

Gereserveerd voor een lunch op zondag. Het restaurant ligt in het centrum van Bruinisse tegenover de H.H. kerk. De auto kun je makkelijk in de straat kwijt. Een wit pand dat van buiten een beetje is gemoderniseerd met ervoor een klein terras. Binnen kijk je tegen het puntdak, er is een kleine eerste verdieping als een vide. Moderne inrichting, met verschillende hoekjes, grote bar en mooie open keuken.

Als aperitief een zuid Afrikaanse Chenin Blanc die goed beviel. Het eerste hapje zag er verzorgd uit. Een krokant cornetje gevuld met wilde eendenlever, gepofte paprikagelei en ingelegde mosterdzaadjes, een speciale smakencombinatie.

Gevolgd door een donut van wortel. Erom een gelei van vlierbloesem en afgewerkt met bloemen uit eigen tuin. Milde smakbeleving, mooie vloeibare vulling en lekkere smaak accenten op het eind door de bloemen.

In een houten schaaltje plakjes verse makreel, eroverheen een sausje van wei met bieslookolie. Delicate smaak in een fris sausje, erg lekker.

Op een houten bordje krokante kussentjes van lijnzaad, die van mij was gevuld met tartaar van lam gekruid met kerrie, mooi hoog op smaak met prima textuur.

De laatste amuse vond ik speciaal. Stukje witlof in een siroop van ingelegde dennenappel afgewerkt met verse kruiden en bloemenblaadjes. Een hele mooie balans tussen bitter en zoet.

Geen brood maar poffertjes, dat was voor ons lang geleden. De poffertjes waren klaargemaakt met knolselderij en bruin gebakken in lamsvet, ernaast keurige quenelles van gerookte boter en notenboter. Heel smaakvol.

De eerste begeleider werd beknopt toegelicht, een Pinot Blanc 2016 van Boeckel uit de Alsace. In een zwart bord scheermesjes, in kleine stukjes, gedresseerd als een bloem. Aan tafel overgoten met een heldere gazpacho waarin wat olie van sparren toppen. Subtiele smaakjes en zachte, sappige textuur die de wijn wat voller maakte. (9,5)

Verder met een krokantje van kippenhuid, waarop een flinke portie krabsalade afgewerkt met een gelei van ui waarop kleine ingelegde vlierbloemetjes. De hartige smaak van het kippenhuid krokantje in de hoofdrol, de krab maakte er een delicatesse van. (9,5)

Verder met een Argentijnse witte van Masi gemaakt van Pinot Gris met Torrontes 2017 die voor aangename fruitigheid zorgde. Op het bord een plakje gegaarde filet van de haan, erop een kippenhuid krokantje en blaadjes snijbiet aan tafel afgewerkt met een zoetzure saus van vlierbloesem. Mooie textuur en een verrassende smakencombinatie die door de frisse wijn nog wat versterkt werd. (9,4)

Een hele strakke presentatie van in boter gebakken, afgeschroeide tarbot filet bedekt met een bimi salade, aan tafel afgewerkt met een jus van gefermenteerde witte asperges. De bimi was kort geblancheerd met zeesla en nog iets hoger op smaak gebracht met gemalen hazelnoot en dragon gel. Verrassend lekker, de Chileense Chardonnay 2016 van Lapostolle sloot naadloos aan. (9,6)

Een speciaal tussengerecht met peer en tomaat. Ernaast een Rosé 2017, The Whispering Angel met tonen van abrikoos en rode bes. De peer was gekookt in een huisgemaakte soja op verschillende temperaturen over een periode van drie dagen. Hierdoor herken de de pure smaak niet echt meer. Onder de peer een zalf van gefermenteerde knoflook. Aan tafel afgewerkt met een schuimige saus van gefermenteerde tomaat. Een speciale smakencombinatie, wow. De rosé was keurig in balans, mooi! (9,5)

Over naar Italiaans rood met een teruggekoelde Le Mortelle 2015 van Antinori Botrosecco, krachtige smaak met zachte afdronk. Op het bord een lamsfilet, langzaam gegaard op de barbecue, met een crème van romanesco, ingelegde zilveruitjes en bloemen uit eigen tuin. Aan tafel afgewerkt met een olie van daslook. Mooie cuisson met lekkere pure smaken. (9,5)

De dessertwijn was een droge Duitse Riesling spätlese Oppenheimer Sackträger van Martinshof, met mooie zuren. In een ijskoude schaal ijs van gebarbecuede buffel mozzarella, schapenzuring, framboos en granité van framboos. Erg koud, de barbecuetoets was keurig aanwezig evenals de framboos. De wijn was in balans. (9,3)

Bij het tweede dessert geconcentreerd Spaans rood, de Punt Dolç gemaakt van Monastrell en Garnacha. Uit de keuken weer een speciaal gerecht. Een ziltige crème van gefermenteerde aardbeien afgedekt met ingelegde rozenblaadjes, aan tafel afgewerkt met een frisse schuimige saus. Mooie smaken die door de krachtige wijn nog iets versterkt werden. (9,6)

Als afsluiter nog een hele krachtige espresso met een viertal prima friandises, met als uitschieters de vloeibare bolus en de “dolce latte” van karnemelk die lekker fris en ziltig was.

Bediening was zeer goed verzorgd. In de hoofdrol de vrouwelijke maître (die zelf ook helpt in de keuken), ondersteund door de heren uit de keuken.

Prijs-kwaliteitverhouding was uitstekend.

Kortom een indrukwekkende ervaring, een hele optocht waarin veel nieuwe smaken en verrassende smakencombinaties begeleid door goede wijnen. Een fijne gezellige sfeer en keurige bediening. Wij komen terug.

21. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft gereageerd op het artikel: Restaurant van de maand en winactie
  22. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Cuchara
    Frans Lommel

Kent creativiteit grenzen? Bij chef Jan Tournier lijkt het onbegrensd, wat een verassing weer. Dit was alweer onze zesde bezoek, ieder jaar zien we de signatuur van de chef evolueren, mooi!
    Binnenkort opent hij naast het restaurant zijn nieuwe concept Con aan de voorzijde van het pand, waar vroeger het restaurant zat, met cocktails en desserts.

We kregen weer ons vertrouwde tafeltje aan het raam in de koele ruimte, fijn. Als aperitief een frisse Italiaanse Sauvignon Blanc 2015 van Livon die uitstekend beviel. De eerste ronde was al gelijk een hit, het speltbrood met een speciaal smeerseltje van gebrande boter met stukjes bloemkool, prima.

Gevolgd door de gillardeau oester met takje zeebes en ijsparels van oestervocht, heerlijk!

Op een lepel, omwikkeld met koolrabi, zacht gegaarde zalm gekruid met mierikswortel waarbij krokantjes van spelt met erop forelkuit. Mooie gelaagde smaakbeleving met ziltige toetsen en een uitstekende textuur.

En een echte decadente delicatesse, om samen te delen, verscheen. Tartaar van zeebaars met gefermenteerde pruim, geparfumeerd met truffel en afgewerkt met een royale portie kaviaar. Ernaast krokantjes van ciabatta, wow.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd door Sanne in haar goede eigen stijl. Een heerlijke Australische Riesling 2013 van Rocky Gully, mooie zuren met aangename petroltoes. Uit de keuken het kreeft gerecht dat (zoals verwacht) niet als zodanig herkenbaar was. De kreeftensalade was ingepakt in een vel van sake-droesem, erop ijsparels van mierikswortel in een sausje van garnaal. Mooie originele smakencombinatie met een naadloos aansluitende wijn, toppie. (9,8)

Chef Jan presenteerde zelf de volgende ronde, leuk. Sashimi van geelvintonijn op een tartaar van tonijn, julienne van lente-ui, gedroogde bonito vlokken, krokantjes van zeealgen, “prikker” van asperge en een hele frisse schuimige saus van koriander. Verfijnde smaken met mooie accenten waarbij de Riesling prima combineerde, genieten! (9,75)

Verder met een Spaanse Godello 2016 van Brandan, floraal aroma, fris met verfijnde mineraliteit en een vleugje hout. Uit de keuken in een vinaigrette van kombu en truffel een sushirol gevuld met foie gras, afgedekt met een plak zomertruffel waarop een schijf gelei van dashi en wat bolletjes sansho peper (9 jaar gepekeld). Een heerlijk truffelaroma kwam je tegemoet. Verfijnde smaken, Aziatische toetsen, delicate lever en subtiele peper. De wijn vulde het gerecht aan met zijn heerlijke aroma en zuren. (9,7)

Een witte natuurwijn kwam op tafel. Le temps fait tout 2014 van Remi Poujol, aangenaam fris met een aroma dat deed denken aan geuze bier, apart. Op het bord een langzaam gegaard hoeve-eitje afgedekt met knapperige paaltjes van asperge, stengels gebrande bieslook, gebakken plakjes eekhoorntjesbrood, krokantjes van algen en krokantjes van spelt, ernaast een luchtige crème van aardappel en een saus van algenboter. Een prima smakencombinatie met aangename texturen. De wijn kwam helemaal tot zijn recht naast deze smaken, die erdoor versterkt werden, prima. (9,75)

Een oaky The Agnes Chardonnay 2016 van het Zuid Afrikaanse Crystallum werd in grote glazen uitgeschonken. Uit de keuken een van de mooiere gerechten van mijn vorig bezoek. Dorade gegaard in plankton olie met een jasje van planktongelei, ernaast drie slanke quenelles aardappelmousseline met anijsboter, stronkjes paksoi en julienne van lente-ui, afgewerkt met saus van plankton en een emulsie van wasabi en gember. Een mooie smakencombinatie met in de hoofdrol de emulsie een echte smaakbom. De chardonnay was keurig in balans, werd nog iets romiger van de aardappelmousseline. (9,75)

De kaastrolley was nieuw met een zevental kazen voor de liefhebbers, goed.

De dessertwijn was van het huis Tschida, Muskat Ottonel spätlese 2016. Een heerlijk frisse dessertwijn met in het aroma tonen van Muskat en limoen. Uit de keuken een fris licht zomers dessert. Als basis het vruchtvlees van de pomelo erop een sandwich van dunne merengue schijfjes met ertussen een mousse van witte chocolade met Mikan (japanse mandarijnensoort). Erg lekker met een hoofdrol voor het citrusfruit. (9,6)
    Als afsluiter een krachtige espresso met een luxe friandise op basis van chocolade, structuren van rood en zwart fruit en Shiso Purple om nog even lekker na te genieten.

Bediening was wederom uitstekend verzorgd, prima wijnselectie en leuk te zien dat Huub zich ook doorontwikkeld met goede presentatie.

Prijs-kwaliteitverhouding vonden we uitstekend.

Wederom genoten van een hele culinaire beleving met mooie presentaties, exclusieve smakencombinaties begeleid door keurig geselecteerde wijnen in een fijne ambiance met top bediening. Goed te proeven dat chef Jan zich steeds meer focust op de smaakbalans van de gerechten. Aanrader voor de fijnproever, smaak avonturier, wijnliefhebber en levensgenieter. Bedankt!

23. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor The George
    Internationaal Oisterwijk

Er is de laatste jaren veel geïnvesteerd in hotel de Leijhof. Ik heb een korte rondleiding gehad en was aardig onder de indruk. Ook het restaurant is helemaal vernieuwd en voldoet nu aan de modernste maatstaven. Sinds maart 2018 is er een gerenommeerde brigade aangetrokken om het restaurant op de kaart te zetten. De belangrijkste troeven zijn de biologische groenten van Tuinderij de Es, verse kruiden uit eigen kas en het Dry-Aged Herefords rund. De inrichting is modern met allerlei verschillende hoekjes en een grote wijnklimaatkast met meer dan 2000 flessen en een grote open keuken waarin je de brigade in actie ziet.

Geboekt voor een lunch op de woensdag. Je moet wel weten waar je moet zijn want vanaf de weg wordt (nog) niet aangegeven. Er zijn ruim voldoende eigen parkeerplaatsen. Je komt binnen bij de receptie waar een enthousiaste maître ons kwam halen. We mochten een tafel uitzoeken, het werd er een aan het raam.

Als aperitief een Sauvignon Blanc Misty Cove uit Nieuw Zeeland van Misty Cove die goed beviel. De amuse kwam in een glaasje. Onderin een pannacotta van mosterd, erop een gefermenteerde witte koolsalade met mosterdzaadjes en een lobbig schuim van framboos met cayenne peper. Een goede smakencombinatie.

De enthousiaste chef kwam nog even de vanmorgen geoogste biologische groentjes laten zien en proeven, leuk. Partner was om en ging voor vegetarisch.

De maître presenteerde de eerste begeleider op enthousiaste wijze. Een Verdejo 2016 uit de Rueda van Telmo Rodriguez, aangenaam fris met mineraliteit. Op het bord een traag in de oven gegaarde octopus tentakel met geschroeide tomaten, toefjes tomaten crème, tomaten jus, anijs bloemen en crumble van zwarte olijf. De octopus was lekker zacht met prima textuur. Een zomers gerecht met hele pure smaken waarbij lekkere kruiden accenten door de anijsbloemen. (8,8)

Uit Zuid-Afrika een Chenin blanc The Old Orchards 2016 van Bellingham ietsje voller met vleugje honing. Op het bord rode poonfilets, parelcouscous met kerrie, quenelle compote van tomaat, quenelle crème van aubergine en kleine toefjes crème van ingelegde citroen. Het geheel was afgedekt met bladen klimspinazie en dotjes luchtig schuim van tomaat, afgewerkt met kruidentakjes. Een licht gerecht met mooie pure smaken en aangename kruiden accenten. (9)

Over naar rood met de Neropasso van Biscardo sappige confiture van rood fruit met toets van vanille. Ernaast reerug keurig getrancheerd met een crumble van pistache en een heerlijke saus van Madeira, ernaast een groentesalade met jonge courgette, jonge komkommer aan de bloem en plakje meat radijs, verder nog krokantjes van lijnzaad met ui en krokantjes van zuurdesem. De reerug was keurig gegaard, boter mals en mooi zacht van smaak. Voldoende afwisseling met het garnituur en de Madeira saus zorgde voor een goede koppeling naar de wijn. (9,3)

De dessertwijn was een Spaanse Moscatell van Dona Dolca met de typische ronde Muscat toets. Op het bord een mooie presentatie. Chocoladetaartje, met ernaast een quenelle lindebloesemroomijs, abrikozen partjes geïmpregneerd met lindebloesem, krokantjes van hazelnootchocolade, toefjes crème van gekonfijte abrikoos en blaadjes van de goudsbloem. Goede smaken niet te zoet, de wijn werd er iets frisser van, lekker. (9.3)

Als afsluiter nog een hele krachtige Manetti espresso of beter ristretto met een viertal lekker friandises.

Bediening was uitstekend verzorgd door de zeer enthousiaste maître ondersteund door de keukenchef van deze middag.

Prijs-kwaliteitverhouding vond ik uitstekend.

Het was een fijne kennismaking, mooie ambiance, lekker eten met pure smaken waarin een hoofdrol voor de kraakverse biologische groenten. Prima bediening, begeleidende wijnen kan wat mij betreft nog ietsje beter (de sommelier was er helaas niet). Kortom een locatie met voor mij potentie, voor vegetariërs is het een aanrader.

24. adriaan's profielfoto

gaan sluiten sterrestaurant Table d'Amis en Gastrobar Gust Belgie.

Begin september lanceren we op diezelfde plek restaurant beudaert

25. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Restaurant AIM

We werden getipt om eens naar Aim te gaan. Twee maanden geleden geopend op een top locatie aan de Loosdrechtse plassen. Het restaurant ligt op een dijk met aan beide zijden water. Vanaf het terras heb je een geweldig uitzicht.
    We gingen het eens proberen en geboekt voor een lunch op dinsdag. Parkeren kan op de eigen parkeerplaats. We kregen een top plaatsje aan de rand van het terras, fijn. Op de kaart, veel wijnen per glas, voldoende gerechten a la carte en het lunchmenu was een keuze menu, dat is altijd fijn.

Als aperitief een frisse Grüner Silvaner 2016 van Geil die erg goed beviel. Helaas geen hapjes of amuses, wel brood met olijfolie. Hierdoor werd de wijn de eerste begeleider.

Ik had gekozen voor de coquille, die kwam dus al relatief snel op tafel. Op het bord een krans keurig gegrilde halve coquilles met erop gel van yuzu, ertussen toefjes crème van pompoen waarin takjes zeekraal en blaadjes lamsoor, centraal een flinke dot ziltige crème van zee-egel, verder nog kleine paddenstoelen en kaviaar van yuzu. Een redelijk royale portie met mooie pure smaken die prima combineerden, de wijn was keurig in balans, (9,6)

Over naar rood met een Saint Mont 2014 van Château de Sabazan gemaakt van voornamelijk Tannat, een krachtige wijn met tonen van zwart fruit en aangename kruidigheid. Op het bord gestoofd lam gekruid met tandoori, erop baba ganoush, humus, een bolletje julienne gesneden courgette en gedroogde tomaatjes. Het vlees was mooi hoog op smaak en licht pikant, veel smaakbeleving. De wijn werd er een stuk sappiger van. Erg lekker. (9,5)

De dessertwijn kwam uit Spanje, laat geoogste Sauvignon Blanc 2017 van Jose Pariente, heerlijk fris met een mooie zoet zuur balans. Op het bord als basis een pistache bavarois met eromheen een krans van halve kersen afgewisseld met toefjes kersenconfiture, erop sorbetijs van limoen met eromheen toefjes witte chocolade mousse, afgewerkt met een kersenmousse en gemalen pistachenoten. Mooie smaken niet te zwaar met lekkere frisse accenten, vooral vanwege de limoen waardoor de verfijnde wijn keurig overeind bleef. (9,4)

Als afsluiter een krachtige Portioli espresso met een drietal friandises.

Bediening vond ik zeer goed verzorgd, keurige uitleg over de wijnen en goede presentaties van de gerechten.

Prijs-kwaliteitverhouding vond ik zeer goed tot uitstekend.

De gerechten mogen dan misschien ietsje minder verfijnd zijn dan gewend en de presentaties ietsje minder strak maar de smaken en bereidingen zijn zeker dik in orde. De locatie is top en een fijne bediening met prima vinologe die mooie bijpassende wijnen schenkt. Onze eerste indruk was boven verwachting.

26. adriaan's profielfoto
    adriaan vindt de recensie door ADK voor Le Cor de Chasse leuk

ADK

Afgelopen weekend hier een "Week-end gastonomique" met lunch geboekt. Dit kost 200 Euro per persoon, hiervoor krijg je een nacht in een suite, 6-gangen diner (evt. uit te breiden met een kaasplank en wijn arrangement), ontbijt & lunch.
    De pand is geweldig. De kamers luxe ingericht en het personeel doet uitermate hun best om je in goed Nederlands te helpen. Het eten is werkelijk fenomenaal. We hebben inmiddels al in een paar restaurants mogen eten met een Michelin ster, maar we zijn toch zeer positief verrast. Geweldige smaakcombinaties bij alle gerechten. Niets viel tegen, van voor naar achter alles heerlijk op smaak.
    Vanuit Nederland is het natuurlijk een stukje rijden, maar mocht je een dagje in Durbuy zijn en nog een restaurant zoeken. Of boek er gewoon een weekend. U krijgt geen spijt.
    Enige puntje om rekening mee te houden: Ze hebben geen airco, dus hartje zomer kan je kamer erg warm zijn.

27. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Joelia

Voor de nieuwsbrief lezers is de zomeractie er altijd een die je niet wil missen. Ditmaal gespreid over een langere periode zodat de drukte mee viel. We waren wel veel te vroeg, omdat we de openingstijden niet goed hadden bekeken, die zijn op zondag een uurtje later. Dat was geen probleem, fijn.

Als aperitief een Sauvignon Blanc van Chateaux Tour de Mirambeau die erg goed beviel. Ernaast een potje van de gekarameliseerde cashewnootjes gekruid met ras el hanout, even proeven en dan vlug de deksel er weer op, anders gaat het hele potje leeg.

We werden begeleid naar een tafel aan het raam. Hier ons eerste hapje, een wortelcakeje met toefjes crème fraise en crème van wortel, lekker.

We kozen voor de culinaire trip en onze “give away”. Voor mij de gemarineerde rode biet aangemaakt met ansjoviscrème, erop een stukje spekbokking en blaadje bloedzuring, mooi hoog op smaak, prima.

De eerste begeleider werd keurig toegelicht door de gezellige Johan Spin, de enige die we kende van de zwarte brigade. Grüner Veltliner Terrassen Kamptal van het huis Rabl, heerlijk fris met bloemig aroma en mineralige afdronk. Uit de keuken een tataki van geelvintonijn. Deze werd gepresenteerd in plakken op een bedje van wakame, erop structuren van tomaat, krokantje van zwarte sesam en rijst, afgedekt met gelei van tomaat, aan tafel afgewerkt met een heerlijke vinaigrette van Japanse sambai azijn met basilicum. Verfijnde smaken, subtiele umami toets en prima texturen. (9,5)

Verder met een sake van Akashi Tai, dat was een overgang. Uit de keuken Hollandse nieuwe met augurk, groene appel, radijs, komkommer rolletjes, haringkuit en toefje crème van mierikswortel. Verfijnde smaakjes met een hoofdrol voor de haring. De sake had een sterk reinigende werking van de smaakpapillen, effectief. (9,4)

De langoustine kon ik niet weerstaan en had ik erbij besteld. Uitgeserveerd in een halve kokosnoot. Onderin een fijne brunoise van groentjes, erop een pikante, lobbige curry kokossaus, afgewerkt met geplette langoustine en een fijne crunch, waarop het keurig gegaarde langoustinestaartje. Mooie volle smaken met de kokos in de hoofdrol, het verfijnde staartje had ik voor het laatst bewaard. De Siciliaanse Grillo van Nassa bleef hiernaast amper overeind, hij vulde het gerecht aan met zijn frisse tonen. (9,7)

Uit Zuid Afrika een Chenin Blanc “Sybrand Mankadan” van Teddyhall bescheiden rijping op hout geeft deze frisse uitvoering een vollere smaak. Uit de keuken gegrilde tongschar op een bedje van dun gesneden venkel, ertussen een krokantje van Friese Nagelkaas (verassend!) ernaast stukjes vers citrusfruit, aan tafel afgewerkt met een garam masala saus en zeste van de hand van buddha. Een verrassende smakencombinatie, prima combineerend met de wijn. (9,7)

Costieres De Nimes, de O’thentique van het huis Diminoit, Dik en rond met tonen van golden delicious. Op het bord een zeeduivelfilet met groene kruidenkorst op een mousseline van bloemkool met compotje van cevenne ui, afgewerkt met een sausje van waterkers en kalfsjus. Niet te complex wel mooie smaken, de wijn werd lekkerder door het gerecht, prima. (9,6)

Over naar Toscaans rood met de Rosso dei Notri 2016 van Tua Rita, krachtig met tonen van zwart fruit. Uit de keuken de topper van de middag. Borstfilet, boutje en haasje van de Anjou duif, streepje crème van bataat en halve kersen. Uitstekende cuissons, heerlijk pure smaken met zoette toets van de aardappel en het frisse kersenfruit die de koppeling naar de wijn compleet maakte, genieten! (9,75)

het dessert was iets minder dan we van Mario gewend zijn. “Blanc manger”, soort bavarois op basis van melk en amandel met lopende bramen vulling, ernaast een quenelle mascarpone, verse bramen met gelei van vlierbloesem afgedekt met plaatje van eierschuim. Subtiele smaken. In het glas een geconcentreerde ronde Monastrell van Casa de la Ermita die het gerecht nog wat pimpte. (9,3)

Als afsluiter nog krachtige espresso met een vijftal goede friandises.

Bediening was uitstekend verzorgd met in de hoofdrol de gezellige sommelier.

Prijs-kwaliteitverhouding vond ik zeer goed tot uitstekend.

Kortom weer een hele geslaagde culinaire middag, weliswaar net ietsje minder dan de laatste twee keer.

28. adriaan's profielfoto

Bouganville Dam 27, 1012 JS Amsterdam, Nederland
    nieuw

29. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Taste bij Dirk
    Internationaal Den Bosch

adriaan

Een nieuw restaurant op de oude locatie van een favoriet van ons. Aan de buitenzijde is er niet veel veranderd maar binnen kunnen we spreken van een metamorfose. Het is een hele hippe zaak geworden met moderne fotokunst aan de muur. De lange ruimte wordt verdeeld door een koffie bar en wijnbar, achterin een grote open keuken, verder een modern klimaatbeheersing systeem en prima audio-installatie speelt hippe muziek. In de keuken staat een jong en gedreven team en aan de voorzijde een goede sommelière, ofwel aan alles is gedacht.

We mochten een tafel uitzoeken en dat werd er een aan het raam op de comfortabele bank. Bestellen kan niet eenvoudiger, je geeft het aantal gangen op en de producten die je liever niet wil eten, prima.
    Als aperitief een mooie strakke Vinho Verde van Calcada die zeer goed beviel. De eerste amuse was al gelijk een hit. Oester met oosterse vinaigrette, wakame en citrusgel, met een gelaagde smaakbeleving, heerlijk.

Verder met een brioche waarop geplukte ossenstaart, crème van paprika en schaafsel van parmezaan. Heerlijk aroma, luchtig in de mond en mooie smaakbeleving.

Dirk presenteerde het pompoensoepje Thaise stijl met op de rand een broodsoldaatje afgewerkt met sesam. Mooi hoog op smaak en lekker romig.

Chef Lucas presenteerde een krokantje van tapioca met sambal, curry crème en Hollandse garnalen. Mooie textuur en heerlijk pikant.

Als laatste de Taste kibbeling van kabeljauw met frisse groene kruidenmelange, decadent afgewerkt met Anna Gold. Die smaakte naar meer.

De eerste begeleider was een blozende Pinot Grigio 2017 van een inmiddels bekend Nieuw Zeelands wijnhuis, The Ned. Tropisch fruit, rijpe peer en subtiele kruidigheid. Uit de keuken een strakke presentatie. Gepekelde corvina in een groene curry kokossaus waarin olie van kaffir afgewerkt met citrusgel, koolrabi compote, gebrande mango en stukjes groene asperge. Mooie verfijnde smaken, redelijk complex, ieder hapje was anders. De wijn was keurig in balans, prima. (9,5)

Uit Oostenrijk een redelijk zeldzame Neuburger 2015 van Höfinger. Verfijnd aroma, strak droog met mooie zuren. Op het bord een een crispy furikake waarin een cannelloni van tonijn gevuld met een Oosterschelde kreeftsalade, afgedopt met fijngesneden bieslook en afgewerkt met toefjes crème van rode curry en blokjes yuzu gelei. Aan tafel aangevuld met een huisgemaakte ponzu saus. Mooie verfijnde smaken met Aziatische toetsen, genieten. (9,6)

Uit Portugal een dikke Cabriz Reserva 2017 gemaakt van de inheemse Encruzado, mooi aroma met tonen van fris tropisch fruit en een vleugje toast. In het schaaltje een bruingebakken tarbotfilet op een bedje van wilde spinazie met stukken gerookte paling, erop een zuurdesem krokantje met een groene kruiden salade en appel. Aan tafel aangevuld met een bouillon van paling en groene kruiden. Heerlijke luxe producten die mooi combineerden. (9,7)

Uit Toscane, Sono Montenidoli Tradizionale 2015 een Vaernaccia di San Gimignano met goudgele keur, rijk en complex, heerlijk. Uit de keuken een surf en turf van twee favoriete ingrediënten. Stukje gebraiseerde zwezerik en een gebakken langoustinestaart met pompoen structuren in een schuimige saus van miso. Heerlijke pure smaken, mooie cuissons, goed gedoceerde umami toets en aangename frisse tonen in de pompoen compote. (9,7)

Over naar rood met een Valpolicella Ripasso van La Giaretta, geconcentreerd kersensap met een vleugje hout. Op het bord twee bereidingen van eend. Keurige plakken krokant gebakken eendenborst en een cilinder van de gekonfijte bout, waarop een compote van wortel en abrikoos, afgedekt met krokantje van kippenhuid. Aan tafel afgewerkt met een hartige rode wijnsaus. Ondank dat de cuisson van de borst prima was had het vlees een stevige bite, helaas. De gekonfijte bout was hoog op smaak, de mooie zuren in de wijn maakte de gang compleet. (9,4)

Als afsluiter een krachtige espresso met een tweetal lekkere friandises.

Bediening was uitstekend verzorgd op gezellige wijze, fijne Sommelière met goede wijn selectie ondersteund door de gehele brigade.

Prijs-kwaliteitverhouding was uitstekend, ondanks dat het oorspronkelijk wat kostbaar leek maakte het royaal gebruik van luxe ingrediënten het weer helemaal goed.

Samengevat een beleving boven verwachting. De chef kookt graag hoog op smaak, de umami toets en Aziatische invloeden lopen als een rode draad door het menu. Ernaast een keurige wijnselectie, hele fijne en gezellige bediening en hippe ambiance. Wij komen terug, bedankt!

30. adriaan's profielfoto
    adriaan vindt de recensie door Huub Smeets voor Sabero leuk
    Internationaal Roermond

Huub Smeets

Na een zeer hartelijke ontvangst door Sonja Boreas, namen we plaats aan het bargedeelte. Goede stoelen, met een direct uitzicht op de keuken met Chef Nico Boreas… alleen jammer dat het tussenstuk van de bar, tussen keuken en gast, niet wat lager is. Dit zou het belevingsgevoel, als een soort Chefs Table, nog vergroten - echter een kniesoor die daarover valt.

De huiscocktail met vlierbes (met of zonder alcohol) is heerlijk verfrissend en past perfect bij de diverse amuses. Over het eten kan ik kort zijn, het was absoluut fantastisch.

Het ene gerecht nog verfijnder dan het andere, maar alles in de herkenbare stijl van Nico! Mijn persoonlijke favorieten waren de kreeft, de tarbot en de duif. De kaas, het is en blijft een passie van Sonja, ook helemaal top.

De kaart is klein met een vast menu, dat aldus Nico, zeer regelmatig wisselt en een beperkt aantal a la carte gerechten. Op de overzichtelijke wijnkaart, met een prima prijsstelling, tref je traditionele maar ook moderne wijnen aan. Zelf had ik gekozen voor het wijnarrangement bij het diner.

Het restaurant is modern en stijlvol ingericht en beschikt slechts over 24 zitplaatsen, alsmede de 2 zitplaatsen aan de bar. Er is duidelijk gekozen voor een wat minder formele setting en dit reflecteert zich ook het bedienend personeel. De keuken straalt een serene rust uit en functioneert als een geoliede machine.

Sabero is een absolute aanrader!
    Nu, uiteraard zo kort na de opening nog geen sterren, echter de presentatie van Michelin (in Nederland) is op 17 December 2018

PS Parkeren kan in de directe omgeving (slechts 3 Euro, maar je kunt alleen contact en vooraf betalen in de parkeergarage)

Meer activiteiten