• Lid sinds 6 januari 2010

Ik ben sinds 2e helft 2008 geïnteresseerd in de top keukens. Ik heb inmiddels al aardig wat restaurants bezocht. De krenten uit de pap zijn favoriet geworden. Deze favorieten blijf ik volgen maar ik probeer er zeker ook nieuwe adressen bij te vinden. Favoriet wordt je wanneer ik minimaal twee keer erg enthousiast ben.

De lunch is mijn favoriete tijdstip om te eten, diner alleen als het niet anders kan. Het beleven van nieuwe smaken en mooie wijn spijs combinaties zijn voor mij belangrijk, even als prijs-kwaliteit. Nieuwsgierigheid wint het soms van het verstand zodat ik af en toe de gerenommeerde zaken uit het top segment bezoek.

De punten achter de gerechten zijn op basis van mijn persoonlijke smaak waarbij de invloed van de begeleidende wijn is meegenomen. Ik heb geen opleiding genoten in deze branche en ben een pure hobbyist. Deze punten zijn vanaf 2019 duidelijk lager. Ik werk met een omrekentabel omdat ik na 10 jaar niet meteen nieuwe cijfers in mijn hoofd krijg.
Voor de liefhebbers:

3. 8,7
Nieuwe recensie

Activiteiten

1. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Cuchara

We zien altijd weer uit naar ons bezoek aan Cuchara, ditmaal geboekt met een culi-vriend die onder de indruk was van het interieur met zijn favoriete muziek op de achtergrond. De airco zorgde voor een aangenaam klimaat, we kregen “ons”tafeltje aan het raam, fijn.

Als aperitief de extra Brut Réserve van Billecart-Salmon die uitstekend beviel. Het eerste hapje was gelijk een hit. In een kom parels van shiso met blaadjes shiso purple, shiso olie met vleugje koriander, aan tafel aangevuld met een heldere tomatenbouillon. Heerlijk fris en hartig met aangename kruidigheid, wow.

Verder met een tarteletje van wortel waarin als basis een gelei van gember, erop een crème van foie, kippenlever, yuzu en Madeira, afgedekt met een stukje paling en een crispy salade met groene appel en dotjes ponzu gel. Een zeer verfijnd smaakbommetje met prima textuur.

Op een grijs bord een mooie presentatie. Noordzeekrabsalade in een gelei van rijst waarop dunne plakjes groene asperge en parels van mierikswortel aan tafel afgewerkt met een saus van karnemelk met basilicumolie. Een verfijnde delicatesse met heerlijke krabtoets.

De eerste begeleider werd met kennis van zaken gepresenteerd, een fino sherry gemaakt van Pedro Ximenez, de 3 Fases Eléctrico van Toro Albalà, strak droog, complex met verfijnde oxidatieve toets. Uit de keuken een strakke presentatie. Tartaar van dorade met gefermenteerde Japanse pruim (Umeboshi), geparfumeerd met truffel en afgewerkt met een royale portie Royal Belgian Caviar. Ernaast dunne krokantjes van zuurdesem om te lepelen. Decadente smaakjes waarnaast de sherry verrassend goed aansloot. (9,25)

Bij de volgende twee hapjes een Duitse Riesling Dittelsheim 2016 van Weingut Winter, gemaakt in een frisse minerale stijl met een vleugje petrol. In de schelp een lauwwarme gillardeau oester gepocheerd in een escabeche van algen, erop parels van zeealgen. Delicaat met aangename ziltigheid, genieten!
    Gevolgd door het nieuwe langoustine gerecht. Als basis een bulgur salade aangemaakt met miso en yuzu waarop een dun zuurdesem krokantje met een geplette langoustine in de vorm van een bloem, afgewerkt met zeste van citrus. Langs de wand een streep aangezuurde crème van avocado. De delicate smaak van de langoustine ging op in het gerecht, de beleving was verrassend smaakvol, fris, verfijnd met prima texturen, de wijn werd er nog lekkerder van, prima. (9,25)

Uit Portugal een speciale Alvarinho, de Granito Cru 2013 van Luis Seabra, rijker en complexer dan verwacht met een subtiele vanille toets. De chef presenteerde met enige trots zijn signature gerecht. De sushirol gevuld met foie gras, afgedekt met plakjes zomertruffel waarover een gelei van dashi met boekweit korrels en sansho pepers (9 jaar gepekeld). Het geheel was afgewerkt met een vinaigrette van kombu en truffel. Was ie vorige keer al super, nu toch weer verbeterd. De rijst mooi aangezuurd en een lichte anijs toetsjes, complimenten! (9,5)

Uit de Ribeiro een Tega do Sal 2016 van Viña Mein, die voort bouwde op de Alvarinho. Op een wit bord een mooie presentatie in groene tinten, een cilinder rogvleugelfilet (op de graat gebakken) waarop mimosa van ei aangemaakt met plankton boter en afgewerkt met stukjes nori, ernaast slanke quenelles aardappelpuree met plankton, dotjes crème van doperwt en doperwtjes, aan tafel afgewerkt met een frisse jus van plankton met wasabi. De cuisson, smaak en textuur van de rog waren prima, de wasabi keurig gedoceerd. De saus was een echte smaakversterker en de wijn maakte er een feestje van. (9,25)

Over naar rood met een Crimson Pinot Noir 2015 uit Nieuw-Zeeland van Ata Rangi, elegant en complex met sappig rood fruit en subtiele kruidigheid. Op een wit bord plakken eendenborstfile, langzaam gegaard en kort geroosterd, waarop gefrituurd zeegras (shiro kombu) waarin toefjes gel van pompelmoes, ernaast pomme fondant met mooie toets van ganzenvet en dotjes crème van aubergine. De frisse gel van pompelmoes combineerde uitstekend met de sappige filet, de heerlijke wijn maakte het feestje compleet. (9)

Een Oostenrijkse dessertwijn van het huis Tschida, Muskat Ottonel spätlese 2016, heerlijk fris met in het aroma tonen van Muscat en limoen. Het eerste dessert was op basis van structuren van melk met poeder van zwarte peper, waarin krokantjes van yoghurt op smaak gebracht met citroengras en vanille. Luchtige texturen en subtiele smaakjes.
    De tweede ronde was een bekende. Vruchtvlees van pomelo waarop een sandwich van dunne merengue schijfjes met ertussen een mousse van witte chocolade met Mikan (Japanse mandarijnensoort). Erg lekker met een hoofdrol voor het citrusfruit. (8,5)

Als afsluiter op het terras een krachtige espresso met heerlijke tartelette en praline van gezouten karamel.

Bediening was uitstekend verzorgd, keurige presentaties van de gerechten door het keukenteam met een hoofdrol voor chef Jan, de wijnen werden op fijne wijze door Sanne gepresenteerd. Selectie van de wijnen was luxer dan voorheen daar nu deze mogelijkheid geboden werd, prima.

Samengevat was het een topbeleving, verfijnde gerechten met originele smakencombinaties, prachtig gepresenteerd, waarnaast heerlijke wijnen in een hele fijne ambiance, bedankt!

2. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Rantrée

adriaan

Ze stonden al even op onze wensenlijst, onze vakantie vonden we een geschikt moment. Geboekt voor een lunch op zondag. Parkeren kan voor de deur. Met de lift omhoog naar de bovenste etage van het Dormino hotel. De inrichting is modern en het uitzicht mooi. Kleine bistrotafels met comfortabel kuipstoelen.

Een uitgebreide aperitiefkaart, ik ging voor een lekker witte. Dat werd de Boisrond 2016 van Valensac die goed beviel. Ernaast een trio fingerfood. Een cornetto gevuld met ijs van bleek- en bladselderij waarop een salade van groene appel met mierikswortel en dotje gel van groene appel, erg lekker.
    Een deegballetje met een lopende vulling van kerrie met kaffir limoen, afgewerkt met dotje gel van yuzu. Heerlijke frisse smaken met een bite.
    En een bitterbal gevuld met rendang van kip die subtiel gekruid was.

De eerste amuse was opgebouwd met bereidingen van tomaat. Blokje marshmallow, zoetzuur, dotjes crème en plakje gedroogd, eromheen een olie van basilicum, aan tafel aangevuld met een gazpacho. Dat lepelde lekker weg.

De tweede amuse was een dunne plak zacht gegaarde inktvis in een bouillon van bleekselderie, komkommer en koolrabi waarin een quenelle ijs van kimchi afgewerkt met krokantje van nori en dotje gel van citrus. Veel smaakjes die goed combinerden.

De eerste begeleider werd met kennis van zaken gepresenteerd, een speciale witte Bordeaux geschonken uit een Bourgogne fles, Grains de Cocotte gemaakt van Sauvignon en Chardonnay 2018 lekker fris en sappig met tonen van tropisch fruit. Uit de keuken een goede presentatie op een mooi bord. Gebakken wilde gamba op een blok gegrilde watermeloen, ernaast een platte cilinder tartaar van watermeloen waarop een uit elkaar getrokken piccalilly subtiel afgekruid met roze peper, aan tafel afgewerkt met een hartige bouillon van ijzerkruid. Redelijk complex met mooie smaken en veel smaakbeleving waarnaast de wijn keurig aansloot. (8)

Verder met een Toscaanse Vermentino van Aia Vecchia die uit karaf werd geschonken, elegant met subtiele kruidigheid. Ernaast een van mijn favoriete smakencombinaties. Een dikke plak gerookte palingfilet waarop geschaafd ijs van foie in een tarteletje, kleine blokjes zoetzure koolrabi en koriander cresse, aan tafel afgewerkt met een vinaigrette van dashi met koriander. Een hoofdrol voor de paling, de foie was door de lage temperatuur minder aanwezig. Ernaast frisse tonen en sappigheid om het gerecht wat lichter te maken zodat de wijn iets beter combineerde. (8)

Uit Zuid Afrika een Chenin Blanc 2018 geplukt van oude stokken (ca. 35 jaar) gemaakt door Ken Forrester, verfijnd complex met tonen van meloen. Als basis een krokant gebakken doradefilet op een bedje van tapioca parels, erop een oester afgedekt met een gelei van zeewater en een spiegelei van kwartel, aan tafel afgewerkt met een bouillon van Ibérico ham. Prima cuisson, de oester was de smaakmaker van het gerecht en maakte de wijn lekkerder, de bouillon had voor mij ietsje hoger op smaak gemogen. (7,75)

Over naar Australisch rood met een Cabernet Sauvignon 2015 van Vasse Felix, krachtig met tonen van braam, rode bes en een kruidige afdronk. Op het bord bereidingen van Anjou duif, twee borstfiles en een gekonfijt boutje, ernaast een partje artisjokhart, bereidingen van mais, pomme dauphine en stukjes bleekselderie, aan tafel afgewerkt met een eigen jus. De duif dat een prima cuisson en was mooi hoog op smaak, boutje was lekker sappig en iets verfijnder, de wijn was in balans. (8)

Bediening was uitstekend gestart maar aan het eind toch enkele foutjes, wellicht omdat het wat drukker was geworden. Goede presentaties van wijn en spijs op een correcte, gezellige wijze.

Samengevat was het een hele aangename kennismaking, moderne keuken met verfijnde gerechten waarnaast passende wijnen met een goed verhaal. Pluspunten voor de saus kannetjes die op tafel bleven. Partner was tevreden met haar vegetarische keuze. De locatie is prima, makkelijk bereikbaar met mooi uitzicht over het Limburgse landschap. Bedankt.

3. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor 't Amsterdammertje

Na ruim anderhalf jaar retour, toen onder de indruk van avontuurlijke stijl met soms gedurfde smaken en smakencombinaties. Geboekt voor een lunch op vrijdag. We kregen ditmaal een tafel centraal in het restaurant. Als aperitief een Chileense Sauvignon 2018 van De Martino die goed beviel. Ernaast een plakje huisgemaakte droge worst van ganzenborst met kersen en dragon afgewerkt met een dotje mole van cacao en specerijen, erg smaakvol.
    Ernaast een kaasvlinder waarin gedroogde tonijnkuit verwerkt was met een heerlijke dip van avocadocrème met basilicumolie, prima.

Chef André Gerrits kwam onze wensen opnemen en presenteerde zelf de amuses met het thema een “reis rond de wereld”. We startten met een complex gevuld eitje uit Italië. Als basis een gepocheerde eidooier waarop stoof van ossenstaart, gel van laurier en stukjes zoetzure sjalot, afgewerkt met schuim van parmezaan, aardappelkaantjes en fijn gesneden bieslook. Dat lepelde lekker weg.

In een stoommandje een Japanse chiosa gevuld met Amerikaanse pulled pork uit de green egg met bbq mayonaise, jalapeno peper, stukjes zoetzure komkommer en gepofte zwoerd, heerlijk zacht met een mooi rooktoets.

Uit Zuid Korea een sushi rolletje met kimchi, gepofte wilde rijst en stukje radijs waarin ik de rijst wat vond domineren.

In een halve fles een Griekse rolletje van gepekelde makreel gevuld met tzatziki, waarop een dotje gel van gezouten citroen waarin een bolletje komkommer, verfijnd.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd, een hele jonge Zuid Afrikaanse Sauvignon 2019 van het huis Spier, fris en sappig met tonen van gras. Op een zwart bord verschillende soorten tomaat uit eigen tuin, gekonfijt, ingelegd met verveine, gefermenteerd, gemarineerd met lavendel, erbij wat sap van gefermenteerd aardbeien, plakjes onrijpe aardbei en quenelle ijs van burrata. Lichte frisse smaken waarin de lavendel keurig gedoceerd was. (7,75)

uit de Saar een Riesling Feinherb 2017 van Reverchon, gemaakt in ronde stijl waarin de zuren nog aanwezig waren. Op een zwart bord een gerecht met invloeden van de oma van de vrouw van André die op Bonaire bekend was om haar papajasambal. Rolletje koningskrab met jasje van groene papaja, dot crème van papaja, takje geroosterde bimi en pakketje gevuld met zoetzure pompoen, kousenband en pinda waarop een krokantje van krab, aan tafel afgewerkt met de saus volgens grootmoeders recept. Goede smaken, niet te uitbundig met exotische toetsen, waarnaast de wijn naadloos aansloot. (8,25)

uit Spanje een aparte blend, Chardonnay met hout gelagerde Viognier, de Siós 2018 van Costers del Sió. Ernaast, in een saus van ajo blanco, zeeduivelfilet gesmoorde op zeezout met citroen, geglaceerd in witte wijn met boter en getrokken door een mengsel van zeewier, sesam en sumac, waarop geroosterde amandelen en stukjes ingelegde kersen. Wow, verrassend lekker met aangename bite en subtiele knoflooktoets, de wijn was keurig in balans. (9)

de Siciliaanse rosé voor bij het pièce was in de fles nog wat vergist waardoor hij een lichte mousse had gekregen hierdoor kwam er een alternatief welke ik iets minder vond dan de originele keuze. Uit de keuken tongscharfilet, kort geblancheerd, waarnaast een crème van Stroganoff, aan de andere zijde een roosje van zoetzure koolrabi met gekonfijte paprika waarin wat enoki, op de vis pomme soufflée en krokant cilindertje gevuld met gekonfijte paprika en olie van chorizo, aan tafel afgewerkt met een milde saus. Veel smaakbeleving en toch verfijnd, de Siciliaanse rosé sloot keurig aan. (8,75)

bij het dessert een cocktail, Limoncello met partje citroen aangevuld met Fever-Tree Elderflower Tonic Water en enkele basilicum blaadjes. Ernaast, als basis een mousse van moerasspirea waarop vers fruit (framboos, braam en kruisbes), sorbetijs van Limoncello en krokant eiwitschuim aan tafel afgewerkt met een sap van afrikaantjes. Sappig fris en een beetje exotisch, de cocktail sloot keurig aan. (8)

bediening was uitstekend verzorgd op correcte informele wijze met gezelligheid. Leuk dat chef André de meeste gerechten zelf heeft gepresenteerd.

Samengevat was het weer een hele geslaagde middag, originele gerechten met mooie smakencombinaties, duidelijk iets verfijnder dan vorige keer. Ernaast een keurige wijnselectie in een gezellige sfeer. We voegen ze daarom graag toe aan onze favorietenlijst, bedankt.

4. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft gereageerd op een recensie van La Provence
  5. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft gereageerd op het topic: Nieuwe eetgelegenheid ?? of Gesloten !! of Opnieuw geopend.

binnenkort geopend https://wwc.resengo.com/rest_goes_goes
    codium, hoop dat de koppeling werkt

6. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor La Provence

adriaan

Een lunch bij en van de gerenommeerde restaurants van de provincie Utrecht. Moderne zwarte gevel waarvoor verschillende grote planten. De gouden letters boven de ingang en het rode Michelin bord geven aan dat je goed zit. De inrichting is luxe modern met donkere tinten. De keurig uitgelichte tafels zijn met fijn linnen en rok ingedekt, de kuipstoelen hebben een fijne pasvorm. We kregen een tafel aan het raam, fijn.

Als aperitief een Pinot Blanc 2017 van Trimbach die goed beviel. Ernaast een taco gevuld met tomatensalsa, afgewerkt met toefjes crème van jalapeno en licht gepofte maispitten. Goede smaak en prima textuur, een fijne start.

Gevolgd door een tarteletje van briquedeeg gevuld met een Indische salade op basis van yoghurt, curry en koriander, afgewerkt met een verse groene kruidenmelange. Erg lekker.

In prachtig porselein (in de vorm van een ster) een krokante cilinder gevuld met tonijn, afgewerkt met een dot limoenmayonaise gekruid met furikake, heerlijk.

De amuse was een caesar salade a La Provence. Stukje Romeinse sla met platte krokantjes van parmezaan, afgewerkt met dotjes crème van ansjovis, plakjes olijf, fijn gesneden bieslook en geraspte eidooier. Uitstekende textuur met bite en crunch.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd, een Portugese 2017 Vinha do Cuco van Quinta do Ermizio gemaakt van Alvarinho en Loureiro, verfijnd complex met aangename mineraliteit. Op een mooi wit bord als basis een melange van tomaatjes (enkele geïnfuseerd met gember- andere met vlierbloesemsiroop) in hun eigen sap met crème van lavas erop een krokantje van rijst met een hele pure Noordzeekrabsalade met toefjes limoenmayonaise. Smaakjes waar we blij van werden en waarnaast de wijn een schot in de roos was. (8,5)

Door met een heerlijke Chardonnay 2016 Les Chênes uit de Mâcon-Charnay van Manciat Poncet. In een zwart schaaltje een dikke reep zacht gegaarde tarbotfilet op een bedje van lamsoren, erop aardappel soufflés en partjes artisjokkenhart. Eromheen een saus van tuinkers en een schuimige truffeljus. Het geheel was afgewerkt met schaafsel van verse zomertruffel, wat voor een heerlijk aroma zorgde. Cuisson was prima, de ziltige lamsoren combineerde uitstekend en de wijn maakte er een feestje van, toppie. (9.25)

Spaans wit, de Llunatic 2017 van Dasca vives, biodynamisch gemaakt van Macabeu sappig fris, verrassend complex en vleugje oxidatief, heerlijk. Uit de keuken een Spaans gerecht. Als basis een geplette, geroosterde rode puntpaprika, erop bolletjes watermeloen, stukjes tentakel van de inktvis, blokjes zacht gegaard en krokant afgebakken buikspek, krokantjes van zeewier, dotjes crème van piment en een schuimige saus van oregano. Een gerecht in Spaanse sfeer, complex met veel smaakbeleving waarnaast de wijn keurig overeind bleef. (8,5)

Over naar Frans rood uit de Saumur Champigny van Chateau de Villeneuve, Sappig rood fruit met subtiele kruidigheid. Op een wit bord bereidingen van Anjou duif. Zacht gegaarde borstfile gedipt in multigranen, erop het gekonfijt pootje, ernaast structuren van rode biet, kersen uit de Kromme Rijnstreek en toefjes crème van de lever, aan tafel afgewerkt met een krachtige eigen jus verrijkt met kersensiroop. Krachtige smaken die mooi samensmelten in de mond, genieten! (9)

Tijd voor verfrissing met het predessert. Een quenelle ijs van dennentoppen met een lobbig schuim van geitenyoghurt waarop een krokantje van walnoot. Lekker licht en fris met een toets van groene appel.

De dessertwijn was een Huxelrebe Beerenauslese 2010 van Dr. Hinkel, diepe goud gele kleur, rijk aroma met exotisch fruit en in de mond mooie zuren. Op het bord een strakke presentatie. Structuren van Hollandse abrikozen (ijs, gel en compote) uitgeserveerd op een harde wener met dunne laag witte chocolade, toefjes crème van limoen en verse frambozen. Hele frisse tonen waarnaast de heerlijke wijn helemaal tot zijn recht kwam. (8.25)

Bediening was uitstekend verzorgd, zeer correct met goede presentaties en een prima wijnselectie van voornamelijk biologische wijnen, complimenten.

Samengevat kunnen we stellen dat ze hun reputatie meer dan waar hebben gemaakt. Dat ze hun gasten verwennen met nieuwe verrassende creaties, smaakexplosies en topkwaliteit, is niks teveel gezegd. Dit alles in een hele luxe sfeer, bedankt!

7. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Sense Restaurant

Het was weer de hoogste tijd voor de Chef’s Challenge in Den Bosch, dus gereserveerd voor een lunch op de donderdag. Het was mooi zomerweer en het terras was ingedekt, toch vonden we het gezelliger om binnen te zitten. Ditmaal een plaats aan het raam in het grote restaurantgedeelte met uitzicht op de open keuken, fijn.

Als aperitief een Nederlandse Riesling 2018 van de Apostelhoeve die zeer goed beviel. De knabbel bestond uit een schaaltje met dunne krokantje plaatjes van ui met een frisse babi pangang dip, lekker.

Gevolgd door een schaal met fingerfood waarop voor ieder twee hapjes. Krokantje van kokos met blokje gelei van gele curry en rode peper, een pittig smaakbommetje. En een kleine tortilla gevuld met gegrilde rode paprika, pijnboompitjes en een schijfje sjalot, zeer smaakvol.

De amuse kwam in een zwart schaaltje. Een rolletje zoetzure komkommer, mousse van paling en emulsie van dille waarop een stukje gerookte paling, een mooie smakencombinatie.

De eerste wijn werd keurig door de nieuwe maître sommelier Sven Heijkoop gepresenteerd. Een Siciliaanse Catarratto 2018 van Feudo Montoni, geparfumeerd met mooie zuren en tonen van exotisch fruit. Uit de keuken een mooi presentatie. Verschillende structuren van wortel met stukjes mini maïs, bolletjes fetakaas, blaadjes “corn sprout” en bitterballetje van polenta, aan tafel afgewerkt met een vinaigrette van baharat specerijen. Een licht zomergerecht met frisse tonen waarnaast de wijn duidelijk wat complexer werd. (7)

Verder met de La Ribolla Gialla 2018 van Ca'Tullio, licht en verfijnd met tonen van steenfruit. Op het bord een fleurige presentatie. Een schijf kabeljauwfilet met rode randen waarbij verschillende tomaat structuren, erop een goed gevulde scheermes, aan tafel afgewerkt met een warme, heldere tomaten bouillon. Mooie sappige texturen, frisse tonen met aangename bite van de kabeljauw en ziltige toetsen van de scheermes. De wijn was hiernaast keurig in balans. (7,75)

Uit Duitsland een heerlijke Blauer Spätburgunder 2017 van Seeger. Het pièce bestond uit plakken rugfilet van het Ibérico varken, stukje chorizo, crunch van kruiden, structuren van rode en gele biet, aan tafel afgewerkt met een eigen jus aangemaakt met rendang kruiden. De cuisson van het varken was prima evenals de smaak, de kruiden waren keurig gedoceerd, de wijn werd lekkerder door de bietstructuren. Voor beide de topper van de middag. (8,25)

De dessertwijn kwam uit Zuid Afrika, een versterkte rode muskadel 2017 van Rietvallei, mooi aroma met toets van aardbei en rozijn, in de mond een beetje jammig. Ernaast een hele strakke presentatie. Grote quenelle ijs van roos, kleine quenelle crème van pistache, verse frambozen, parel van witte chocolade met vloeibare vulling van roos, luchtig krokantje en bombe van framboos, aan tafel afgewerkt met een frambozensaus. Keurige bereidingen met mooie smaken die goed combineerden, de wijn werd hiernaast branderig en was wat mij betreft te sterk. (8)

Bediening was zeer goed verzorgd met in de hoofdrol Sven Heijkoop, op correcte wijze met gezelligheid en keurige presentaties.

Samengevat was het een fijne middag met zomerse gerechten in een gezellige ambiance.

8. adriaan's profielfoto
  11. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Mei Wah
    Chinees-Indisch Eindhoven

adriaan

Ditmaal op de Aziatische toer bij een hele speciale lady chef die vorig jaar in de schijnwerpers is gezet door Gaultmillau toen het restaurant verkozen was tot beste Aziatische restaurant. Ze is inmiddels 78 jaar en staat voor de derde generatie te koken, respect!
    De auto kun je om de hoek gratis parkeren, de gevel is met bloembakken versiert. We gingen voor “Taks choice”, een menu met luxe ingrediënten waarbij voor mij een wijnarrangement en voor partner begeleidende thee. De wijnkaart is handgeschreven, een uitgebreide collectie met echte kelderschatten.

Als aperitief een Zuid-Afrikaanse Riesling 2016 van Paul Cluver uit Elgin die uitstekend beviel. Bakjes met kroepoek en licht gesuikerde pecannoten stonden al op tafel.
    De amuse was een tweeluik. Zeeuwse mosselen in een licht pikante groentesaus, erg smaakvol. En een heerlijke Zeeuwse creuse in sojasaus met lente-ui, waarin een krachtige umami toets.
    Op een Chinese lepel een Ha kau, een gestoomd deegballetje gevuld met garnalen afgewerkt met een druppeltje chilisaus, subtiele smaakjes en een zachte textuur.

De eerste begeleider was een sappige K-Naia 2018 uit de Rueda, gemaakt van Verdejo met Sauvignon. Uit de keuken een gestoomde coquille in een soja saus met erop wat X.O. saus gepresenteerd in eigen schelp. Lekker puur met duidelijke Aziatische toets waarnaast de wijn keurig aansloot. (7,25)

Verder met Spaans wit uit het Baskenland, de Gaintza Txakolina 2017, sappig en fris met aangename ziltigheid. Op het bord een originele presentatie, Als basis een krokant gebakken karkas van de sliptong, waarop stukjes gewokte sliptong in een gember knoflook saus met beetgare groentjes. Zelf liefhebber van de gember die keurig in balans was met de delicate tong, leuk was de extra crispy textuur van de graat die je naar wens kon toevoegen. De wijn vulde het gerecht aan met zijn delicate zuren. (7,5)

Door met een Mölsheim Riesling 2018 van Battelfeld Spanier, geschonken in een speciaal glas waarin een kogel die het effect van karafferen had. Nog ietsje te jong maar mooi hoog in zijn zuren. Ernaast voor mij de topper van de middag. Een halve kreeft in een saus van dubbel getrokken kippenbouillon waarin aardig wat gember. Wow een echte smaakbom die weliswaar over de delicate kreeft ging maar die de perfecte sparringpartner was naast de Riesling, heerlijk. (8)

Over naar rood met een Rioja Vina Tondonia Reserva 2006 van het gerenommeerde huis R López de Heredia's, verrassend elegant met mooie zuren en subtiele vanille toets. Uit de keuken de ossenhaas, een ingrediënt dat niet in mijn favorietenlijst staat. Kleine stukjes gewokt in olie met chilipeper en plakken lotuswortel, ernaast nog een klein dekschaaltje gevuld met miehoen. De textuur en smaak van de ossenhaas waren welhaast onherkenbaar geworden, net niet krokant jasje en lekker zacht van binnen, de lotuswortel had een lichte bite gekregen. De smaak was origineel en lekker pikant. De Tondonia was een echte smaakversterker, heerlijk. (7,5)

Voor bij het pièce Italiaans rood van Tiefenbrunner, de Lagrein 'Turmhof' 2016, diepe kleur, mooie balans tussen zuur en bitter met aangename kruidigheid. Op het bord twee in zwarte pepersaus gekonfijte lamskoteletten van Nieuw Zeelands lam waarnaast broccoli stronkjes en bolletje witte rijst. Het lam was mooi hoog op smaak met hele zachte sappige textuur, de wijn was hiernaast keurig in balans, genieten! (7,75)

Als afsluiter nog een espresso met lekkere rolo’s.

Bediening was uitstekend verzorgd, Taks Yuen is een top gastheer, gezelligheid troef. Complimenten voor de hele mooie wijnselectie. Partner was erg tevreden over de thee selectie. We voelden ons helemaal in de watten gelegd.

Samengevat was het een hele mooie beleving. Luxe ingrediënten met Aziatische toetsen bereid op traditionele wijze en uitgeserveerd op mooi servies waarnaast uitgelezen wijnen geschonken in prachtig glasservies. Dit alles in een hele gezellige ambiance, bedankt!

12. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Wijnbar Dames Pellens

adriaan

Op ontdekking in Breda, bij chef Daan de Brouwer die zijn carrière is gestart zonder vooropleiding bij het restaurant van wijnbouwer Brancatelli in Toscane. Hierna 3,5 jaar in Amsterdam bij Daalder wat later Breda werd. Nu alweer ruim twee jaar in de “wijnbar” van zijn ouders die hij inmiddels zelf heeft overgenomen. Gereserveerd voor een lunch op zondag.
    Het was mooi weer, we besloten binnen plaats te nemen. Interieur is bistro stijl, massief houten tafels en stoelen, aan de wand zwart-wit foto’s van dames waar het restaurant naar vernoemd is. Achterin een bar waarachter de keuken, links een deurtje naar de wijnkelder.

Als aperitief een frisse Sauvignon Blanc 2018 van Misty Cove uit Marlborough die
    uitstekend beviel. Ernaast een uitgebreid broodgarnituur met super vers brood dat de bakker van de overzijde zojuist had gebracht.

Het eerste hapje kwam in een klein kom, granité van rabarber met witte peper en borage, lekker fris en kruidig.

De gillardeau oester was uitgevoerd met jalapeno en passievrucht, heerlijk.

Het laatste hapje was een buideltje van brickdeeg gevuld met haringkuit, groene appel en doperwt, verrassend lekker met prima textuur.

De eerste begeleider werd uitgebreid gepresenteerd, een redelijk dikke Alpha Chardonnay 2016 uit Chili van het huis Montes, tonen van tropisch fruit met mooie vanille toets. Ernaast een zomers gerecht gepresenteerd door de chef. Getrancheerde rauwe makreelfilet op een bedje van mierikswortelroom, ernaast geschaafde groene asperge met een bite en subtiele rooktoets, partjes aangezuurde rode ui en partjes van framboos waarover nog wat druppels dragonolie. Fris toetsen en verfijnde smaakjes waarnaast ik de wijn wat te krachtig vond. (7,5)

Van de wijnmaker, waar de chef zijn carrière gestart is, een Rosé gemaakt van Syrah, mooi droog en sappig. Ernaast de verassing van de middag. Geplette carabineros besprenkeld met olie van de koppen waarop dotjes mayonaise van kimchi, partjes tomaat, gepofte rijst, blaadjes en bloem van Oost-Indische kers, aan tafel afgewerkt met een vinaigrette van ponzu met het sap van kimchi. Wow, alle smaakjes zijn in balans en versterken de verrukkelijke smaak van de carabineros, toppie. De wijn sloot hierbij met name in de mond keurig aan. (9,25)

Verder met de Odyssée Chardonnay 2018 uit de Limoux van Rives Blanques, mooi floraal aroma met een frisse sappige afdronk. Ernaast het signature gerecht in een schaal. Een in roomboter gepocheerde rogvleugelfilet in een schuimige saus van Japanse munt, erop een blad van Japanse munt (shiso), ernaast lint van aangezuurde venkel besprenkeld met peterselieolie, crème van artisjok en blaadjes zeemelde. Verfijnde smaken met frisse toetsen en aangename kruidigheid van shiso. De chardonnay was een schot in de roos. (9)

Uit Duitsland een strak droge Riesling 2018 van Carl Ehrhard, sappig met mooie zuren en loep zuiver. Ernaast een compact gerecht, witlof “with love”. Oven gegaarde witlofstronkjes gemarineerd met sojasaus en kombu (algen), daarna afgebakken en gelakt met appelstroop. Uitgeserveerd in een notenbotersaus met kombu die opgemonteerd was met eigeel, erop gepoft boekweitzaad, fijngesneden bieslook en mosterd zaadjes. Een uitgebalanceerde smakencombinatie waarnaast de Riesling als smaak versterker functioneerde. (8)

Over naar rood met een biodynamische Rosso Piceno Superiore 2015 uit Leo Guelfus van San Giovanni, geconcentreerd met tonen van rijp rood fruit en kruidigheid met een medium body. Op een wit bord twee keurig gegaarde lamsmedaillons van de lende in een notenbotersaus met druiven-mosterd afgemaakt met chimichurri, waarbij crème van artisjok, gegrilde groene asperges met een bite, dubbel gedopte tuinboontjes, stukjes geroosterde bosui en een streep geitenyoghurt. Mooie pure smaken met aangename kruidigheid. De Rosso combineerde goed. (8,25)

De dessertwijn was een Pico Maccario Dolcevita Moscato d'Asti 2018, licht mousserend met tonen van rijpe appel. Uit de keuken een grote quenelle ijs van yoghurt, yuzu en groene thee op een crème van cheesecake, erbij plakjes druif en kruisbes, geprakte aardbei en merengue plaatjes van yoghurt. Het ijs is heerlijk fris met subtiel bittertje, de fruittonen sloten hierbij keurig aan, de wijn ernaast was behoorlijk licht. (8)

Als afsluiter nog een krachtige espresso met een tweetal lekkere friandises.

Bediening was zeer goed verzorgd, een gepassioneerde jonge Sommelière ondersteund door een zeer bescheiden chef.

Samengevat waren we aangenaam verrast. Dit verwacht je niet als je naar een wijnbar gaat. Uitgebalanceerde gerechte in een moderne frisse stijl die naadloos bij het zomerseizoen aansluiten. Ernaast mooie wijnen (grotendeels eigen import) die nog niet allemaal even goed combineerden. Ze behoren bij mijn ontdekkingen van het jaar en we voegen de Dames Pellens dan ook graag toe aan onze favorietenlijst. Goed te weten dat chef Daan de Brouwer komende twee weken op stage gaat bij Kobe Desramaults in Gent.

13. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor De Karpendonkse Hoeve

Het was weer de hoogste tijd voor een bezoek aan een van mijn favoriete chefs die ik inmiddels al weer zo’n acht jaar volg. Geboekt voor een lunch op donderdag.
    Het was mooi zomer weer en het terras was ingedekt, we kregen een plaatsje onder het luifel. Als aperitief een Australische Holy Dooley Chardonnay 2015 die goed beviel. Chef Rob presenteerde zelf de hapjes en informeerde tevens naar onze wensen, fijn.
    Op een lepel een marshmallow van “India Pale Ale” afgewerkt met een crumble van wasabi noten, erg lekker. Ernaast de bekende prikker waaraan een bonbon van rabarber met aperol.

De amuse was er een waar we blij van werden. In een cocktailglas een cilinder tartaar van langoustine op parels van komkommer overgoten met een langoustine saus, erop een stukje pantser van gamba (ter decoratie) waarop een quenelle Anna gold Kaviaar. Decadente smaakjes, heerlijk!

De eerste begeleider werd keurig door Marieke de Louweren gepresenteerd. Een Albariño uit de Rias Baixas van O Fillo Da Condesa, fris met subtiele ziltigheid. Uit de keuken een gerecht met Spaanse invloeden. In een Gazpacho van meloen en mint stukjes kreeftenstaart, salade van kreeft, bolletjes cantaloupe, plakjes Iberico Ham en amandel schaafsel. Mooie pure smaken die prima combineerden waarnaast de wijn iets krachtiger werd. (8,25)

de tweede wijn was de voor mij inmiddels bekende Oostenrijkse TO 2015 van Velich, gemaakt van Chardonnay, Sauvignon en Welschriesling. Rijke neus met tonen van geel fruit, in de mond complex en verfijnd, heerlijk. Op het bord een mooie presentatie. Een krans van dikke plakken kort aangebakken coquille in een saus van citroengras, afgewerkt met dunne plakjes kumquat, aardappel kaantjes, verse kruidenblaadjes, takjes zeekraal en bronze venkel, aan tafel aangevuld met rasp van zwarte limoen. Verfijnde smaakjes met complexiteit die door de wijn versterkt werden, toppie. (9,25)

uit noord west Amerika een hele dikke 'Art Den Hoed' Viognier 2016 van de inmiddels gerenommeerde Charles Smith, geconcentreerd met tonen van perzik, heerlijk. Uit de keuken een dikke tarbotfilet op een bedje van kort gebakken spinazie, erop plakjes morieljes en een dunne plak ganzenlever, ernaast twee grote morieljes waarin wat ganzenlever. Aan tafel aangevuld met een heerlijke frisse notenbotersaus met morieljes. De cuisson van de tarbot was prima, in het garnituur mooie volle pure smaken. De wijn was keurig in balans, genieten! (9)

de dessertwijn was iets speciaals uit Griekenland, Apiliotis 2009 van Sigalas gemaakt van Mandilaria. Hele diepe kleur, in de mond geconcentreerd met tonen van zwart fruit en een hoge zuurgraad, wow. Op het bord als basis een mousse van dulce de leche met kersen waarbij partjes ingelegde kersen, kleine basilicum blaadjes en granité van mokka. Een geslaagde smakencombinatie die door de zuren van de wijn werden versterkt. (8,75)

als afsluiter nog een espresso met een viertal friandises waarvan het limoncello ijsje met gember en citroengras de meeste indruk heeft gemaakt.

Bediening was uitstekend verzorgd. Ditmaal een hoofdrol voor sommelière Marieke de Louweren ondersteund door eigenaresse Ingrid van Eeghem, chef Rob en de dames uit de keuken, alles met een flinke dosis gezelligheid en humor. We voelden ons weer helemaal in de watten gelegd.

Samengevat was het weer een hele geslaagde middag, culinaire gerechten met hoogwaardige ingrediënten waarnaast goede tot exclusieve wijnen in een hele fijne sfeer, bedankt!

14. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Bochica

adriaan

De overgang van Lucas naar Bochica nog niet mee mogen maken daar er geen lunch mogelijkheden zijn en omdat we ook niet meer in het dorp logeren. Na ruim twee jaar toch gereserveerd voor een diner op zondag.
    Het restaurant is iets laagdrempeliger geworden, moderne inrichting met donkere tinten. De bar is weggewerkt achter een gazen wand. Langs de ramen ronde tafels met massief houten blad en comfortabele blauwe kuipstoelen.
    Als aperitief een Pinot Grigio 2018 Terre del Noce die matig was. Het hapje was een sandwich van krokantjes met rozemarijn waartussen een crème van hartige geitenkaas.

De amuse zag er verzorgd uit. Cremeux van tomaat waarop crunch, dotjes gel van limoen en een grote ijspastille van basilicum met augurk. Een goede smaken combinatie, de ijspastille vond ik wat aan de harde kant.

De eerste begeleider was een witte Portal del Azenha uit de Douro, lekker fris. Uit de keuken een tartaar van zeebaars aangemaakt met limoen en basilicumolie. Ernaast twee bereidingen van komkommer (gel en marshmallow) ringen van sjalot en merengues van limoen, aan tafel afgewerkt met een flinke dot schuim van koningskruid en stukjes cashewnoot. Verfijnde smaakjes met frisse toetsen en goede texturen, goed. (7,5)

Verder met een wat vollere Sauvignon blanc 2018 van Saint Marc. In een cocktailglas de topper van de avond. Zacht gegaarde heilbotfilet op een bedje van gemarineerde tomaat, erop bruin gebakken plakken coquille, stukjes gerookte palingfilet, dotjes crème van bospadenstoelen en bundelzwammen, aan tafel afgewerkt met krokantjes van tramezzini brood en frisse groene kruidenolie. Hierin kwam de vertrouwde bourgondische stijl van chef Lucas helemaal tot zijn recht, heerlijk! (8,5)

Verder met een Verdejo 2018 uit Rueda van La Mota. In een zwart schaaltje gebakken baarsfilet gekruid met lavas op een bedje van gestoofde lamsoor, erop een krokantje van furikake met stukjes cashewnoot en paaltjes gemarineerde paksoi, aan tafel afgewerkt met een verfijnde schuimige saus gemaakt van jus de veau en truffel. Na het heerlijke bourgondische gerecht was dit toch wel een stap terug. Gelukkig wel prima uitgevoerd. (7,5)

Over naar rood met een Bordeaux 2016 van Comte de Ferboy die iets te warm in het glas kwam. Uit de keuken twee bereidingen van parelhoen. Op het bord een mooie zacht gegaarde filet waarop een crumble van pistache, ernaast stukjes avocado, krokantje cilinders van wortel en dotjes crème van abrikoos, aan tafel afgewerkt met een eigen jus. Apart uitgeserveerd een stukje filet van de bout in een krokant jasje. Goede smaken en texturen, de wijn was hiernaast wat te krachtig. (7,25)

Het predessert was een ijslolly van passievrucht in een jasje van witte chocolade met een vleugje kokos, lekker.

De dessertwijn was een Brachetto van Grappoli Rossi, licht mousserend met tonen van framboos en roos. In een zwart schaaltje als basis een semifreddo van framboos waarop verse aardbei en framboos met dotjes hangop van yoghurt met limoen, ijsparels van witte chocolade, ijspastille van bloed sinaasappel, dunne krokantje plaatjes van limoen en dotjes gel van duindoornbes, aan tafel afgewerkt met schaafsel van huisgemaakte witte chocolade “truffel”. Een complex gerecht met lekkere frisse toetsen waarnaast de Brachetto keurig aansloot. (7)

Bediening was goed verzorgd, uitgebreide uitleg bij de wijnen door de enthousiaste sommelier die overigens niet altijd even goed bij het smaakprofiel van de wijn paste en keurige uitleg bij de gerechten door de mannen uit de keuken.

Samengevat kunnen we stellen dat de gerechten ietsje compacter zijn geworden, de signature van chef Lucas is nog steeds herkenbaar. De begeleidende wijnen vond ik iets onder de maat als je ze vergelijkt met de kwaliteit van de gerechten. De overstap van Easy naar Bochica is kleiner geworden. Iets minder enthousiast dan anders maar zeker lekker gegeten, bedankt.

15. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor LEF

Na vertrek van chef Sietse Bummel en sous Luc van Eijck toch wel erg benieuwd naar de signature van chef Douwe Verschuur. Het weer was prima en we mochten kiezen tussen binnen of buiten. Zelf vind ik het binnen gezelliger dus kregen we een ronde tafel aan het raam, fijn. Als aperitief de eerste begeleider, een Riesling Niersteiner Auflangen van Gehring die zeer goed beviel. De amuse kwam in een witte champagnecoupe. Stukjes gerookte rode poon op een bedje parelcouscous aangemaakt met ras el hanout, erop dotjes crème van zoete aardappel, krokantjes van zwarte kerrie en takjes van zoethout afrikaantjes. Erg smaakvol met prima texturen, een goede start.

Het voorgerecht was erg complex. Als basis een Vietnamese steak tartaar waarop twee diepzee garnalen, krokante mini gamba's, atjar van bloemkool en rettich, zoetzure snijbonen, blaadjes zeewier, toefjes citroengras-mayonaise en borage bloemetjes, aan tafel afgewerkt met een saus van snijboon. Fris en verfijnd met veel smaakjes, de Riesling sloot naadloos aan. (8,25)

Verder met een Italiaanse Custoza van Villa Medici, sappig en fris. Chef Douwe presenteerde zelf het vegetarisch gerecht, (wat zijn specialiteit is). Enkel gedopte erwten op een crème van dubbel gedopte tuinboontjes, ertussen schijfjes groene appel, klaverzuring en krokantjes van brioche met groene kruiden, erin gestoken kleine fluweelpoot paddenstoelen. Het geheel was afgewerkt met een daslook vinaigrette en verse Tasmaanse bergpeper die verrassend pikant was. Goede groene smaakjes die door de peper karakter kregen en die de wijn positief beïnvloedden. (7,25)

Verder met een mooie ronde Viognier Fleur de Granit 2018 van Vial. Ernaast een gerecht in meer klassieke stijl. Een zacht gegaarde zeewolffilet op een bedje van spinazie aangemaakt met ui, knoflook en lamsoor, ernaast een luchtige Hollandaise op basis van balsamico, eromheen gebruineerde hazelnoten en afgewerkt met een poeder van ansjovis en blaadjes Oost-Indische kers. Dit was een combinatie die me wat minder aansprak, iets teveel hazelnoot bij de delicate vis. (6,5)

Over naar rood met een Pinot Noir terroir des Dinosaures 2018 van Gargantuavis, elegant met tonen van kers en vanille. Het pièce was opgebouwd met maishoen, op karkas gegaard. Getrancheerde borstfilet op een bedje van gekonfijt, geplukt en gebakken vlees van de bout, ernaast een trio van Cromvoirtse asperges (wit, groen en korenaar), gebakken eikhaas en een schuim van kippenhuid waarop stukjes gepofte kippenhuid, aan tafel afgewerkt met een heerlijke saus van paddenstoelen. De hoen was mooi hoog op smaak, de eikhaas combineerde prima evenals de saus die het vlees iets sappiger maakte. De wijn sloot naadloos aan, genieten. (8)

De dessertwijn was een witte port gemaakt van Malvasia geschonken uit een anonieme fles, complex met fruitigheid, tonen van noot, rozijn en een tikje oxidatief. De chef presenteerde zelf het dessert. In een cocktailglas als basis een crème van Angostura (kruidenbitter), erop baba au rum, ijspastilles van limoen, kleine makarons, quenelle sorbetijs van ginger beer en stukjes gekonfijte banaan. Veel smaakbeleving met prima texturen, de krachtige port ging bij het eerste deel prima maar werd bij het tweede deel ietsje alcoholisch. (8,25)

Als afsluiter een krachtige Nespresso in een mooi glas met een drietal friandises. Die in het kopje was eigenlijk nog een lekker klein gerechtje.

Bediening was uitstekend verzorgd. Een hoofdrol voor de enthousiaste en gepassioneerde Maikel Kappen, uitgebreide presentaties van wijn en spijs, ondersteund door chef Douwe Verschuur.

Samengevat kunnen we stellen dat de signature van de keuken helemaal is veranderd. De klassieke Franse stijl met pure maken heeft plaats gemaakt voor een complexe stijl die meer op smaakbeleving is gericht. De spectaculaire langoustine gerechten, waar we graag voor omrijden, zijn helaas verleden tijd. Ambiance, bediening en zorgvuldige wijn selectie zijn vertrouwd.

16. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Restaurant By Pascal

Weer retour tijdens de Rieslingweken naar onze favoriet in Oosterhout. Voor de eerste keer met de lunch, fijn. We werden bij de deur opgewacht door Martijn Struijk en kregen een plaatsje aan het raam, prima. Als aperitief een sekt, een Weissburgunder Brut van Erbeldinger die zeer goed beviel. Om te knabbelen “Pane carasau”(dunne krokantjes) in een quenelle doperwten “tzatziki”, lekker met een vleugje mint.

De amuse bestond uit een viertal hapjes van wortel. Om te starten een shot “bloody mary”, mooi op smaak met pikante toets. Op een steen een transparante ravioli van gele biet gevuld met gekonfijte wortel en sinaasappel, erg lekker met een goede bite.
    Op een houten plankje een bonbon van wortel met gember die voor mij iets hoger op smaak had gemogen. Om af te sluiten een wortelcakeje met een toefje crème van kruiden (kurkuma, jeneverbes en chilipeper).

De warme amuse was een brandade van bloemkool en schelvis in een schuimige saus van bloemkool waarin gemalen cashewnootjes, erop een poeder van gebrande prei en Hollandse garnalen. Een hoofdrol voor de bloemkool met aangename ziltigheid van de garnalen, lekker.

De eerste begeleider werd met kennis van zaken gepresenteerd door Martijn. Uit de Rheingau een droge Riesling 'Hölle' Kabinett 2016 van Künstler in een verfijnde stijl. Ernaast een heel verfijnd gerecht, compact gepresenteerd. Als basis een tartaar van zoetzure avocado waarop een dunne schijf mango gemarineerd in Thaise curry, delicate tartaar van tonijn, stukjes geschroeide tonijn, lepeltje kaviaar, krokantjes van nori, verse kruidenblaadjes en dotjes crème van yoghurt en limoen, aan tafel afgewerkt met een hartige vinaigrette van ponzu. Dit was genieten, toppie. (9)

Verder met een Duitse rosé Feinherb gemaakt van Riesling met 30% Spätburgunder 2018 van Reuter-Dusemund geschonken op kamertemperatuur! Mooi rond met aardse tonen, verrassend. Uit de keuken een speciaal gerecht, stak gepresenteerd op een zwart bord. Twee bereidingen van ganzenlever, twee cilinders terrine en quenelle mousse met bij ieder een takje zeekraal en drie bereidingen van rabarber, zoetzuur, gel en compote (in kleine doseringen). Ernaast een lauw warme oester in een milde kalfsjus. Wow, een speciale smakencombinatie, waarnaast de wijn, die door de oester veel lekkerder werd, naadloos aansloot. (9,25)

Over naar rood met een Spätburgunder Tradition 2017 van Fürst gemaakt in een heerlijke complexe stijl. Chef Pascal presenteerde zelf het pièce. Drie bereidingen van Hollands lam. Stukje van de schouder, langzaam gegaard, geroosterd op de barbecue, geplukt en opgestoofd waardoor een mooie bite en hoog op smaak. Een delicate kotelet, langzaam gegaard en kort gegrild, mooi roze en sappig. En een gebraisseerd stuk van de nek, hoog op smaak. In het garnituur dubbel gedopte tuinboontjes, gepofte tomaatjes, korenaar asperges en quenelle mousseline van zoete aardappel, aan tafel afgewerkt met een lamsjus. Prima bereidingen en mooie smaken waarnaast de heerlijke wijn keurig overeind bleef. (8,5)

De dessertwijn kwam van Bernhard Eifel uit de Moezel, een klassiek gemaakte Riesling Schweicher Annaberg 2016 spätlese met in het aroma een vleugje petrol en in de mond sappig met verfijnde zuren. Uit de keuken “aardbei Pascal” een strakke presentatie op een zwart bord. Verschillende bereidingen van aardbei, sorbetijs, verse partjes, tuile, cremeux en een bonbon met vlierbloesem, waarbij een marshmallow van aceto balsamico, spongecake van pistache, toefjes crème van geitenkaas met roze peper en van mascarpone met vlierbloesem. Mooie verfijnde smaken met centraal de aardbei waarnaast de wijn keurig geselecteerd was. (8)

Om af te sluiten een krachtige espresso met een vijftal lekkere friandises gepresenteerd op een lange lat.

Bediening was uitstekend verzorgd, gedetailleerde uitleg bij wijn en spijs op een gezellige informele wijze met complimenten voor de wijnselectie.

Samengevat kunnen we stellen dat er wat mij betreft op culinair vlak een flinke stap is gemaakt. Hier kunnen we kort over zijn, dit was Pascal op zijn best, bedankt!

17. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Sal do Mar
    Internationaal Rhenen

adriaan

Na een tip op culinair avontuur in Rhenen. Even googelen leerde dat er een vrouwelijke chef werkt die ervaring op heeft gedaan in verschillende gerenommeerde zaken, dat wilde we wel eens uitproberen. Normaal alleen diner maar met Pinksteren ook tijdens de lunch geopend, dus maar meteen gereserveerd.
    Het restaurant ligt aan een doorgaande weg (geluidoverlast), parkeren kan in de omgeving net buiten de parkeerzone. Het was mooi weer, we kregen een tafeltje op het terras. De zaak is laagdrempelig en sfeervol ingericht, lage en hoge tafels met achterin een lange bar.

Als aperitief de eerste begeleider, Weissburgunder Quarzit 2018 uit de Pfalz van het huis Pflüger gemaakt in een wat vollere stijl met een vleugje hout. Ernaast de knabbel. Dunne krokantjes van Italiaans deeg met groene kruiden waarnaast een dip van humus aangemaakt met crème fraise en knoflook waarop crispy gepofte mais gekruid met ras-el-hanout, erg lekker.

De amuse zag er verzorgd uit, een marshmallow van knolraap waarop dotjes crème van rucola, blokjes van in zoutkorst gegaarde knolraap en toefjes van gefermenteerde knoflook. Goede smaken combinatie.

Het voorgerecht zag er verzorgd uit. Salade van komkommer aangemaakt met blokjes granny smith en kleine stukjes gerookte paling, erop komkommer rolletjes, bolletjes granny smith gemarineerd in vlierbloesem tonic, dotjes crème fraise, wat haringkuit en stukje dikke paling die aan tafel werd afgewerkt met hollandaise saus. De paling en de gemarineerd appelballetjes waren de smaakmakers van deze gang, de wijn was keurig in balans. (7,75)

Uit Zuid Afrika een Chenin Blanc 2018 van het huis Joostenberg, heerlijk aroma met tonen van fris tropisch fruit en een hint van vanille. Chef Zoë presenteerde het tussengerecht. Oven gegaarde rode mulfilet met plakjes lardo di colonnata op een bedje julienne van rauwe groentjes, ernaast een bundeltje courgette met wat snijbonen en dotje licht pikante tomatensaus, aan tafel afgewerkt met een licht gerookte bouillon. Een heerlijk sappig visje waarbij prima groente structuurtjes, de rooktoets in de bouillon maakte het gerecht compleet. De wijn sloot naadloos aan. (8,5)

Over naar rood met een Zweigelt Ried Kirkweg van Dockner Tom, sappig en fris met tonen van rode bes. Uit de keuken een stukje borstfilet van Franse kip (Valaine) zacht gegaard in ganzenvet en krokant afgebakken op de huid, uitgeserveerd op een bedje fijngesneden kool van de barbecue, erop rillettes in een rolletje sla, ernaast stukje wortel gemarineerd in sinaasappel met steranijs en een halve kumquat in een beurreblanc gekruid met vadouvan. Cuisson en smaak van de kip waren top, de kool deed aan een ander seizoen denken, de wijn vulde het gerecht aan met zijn heerlijke frisse toets. (8,25)

Laten verleiden tot een extra gerecht waarnaast een Rivesaltes Ambré 2005 van Château Cap de Fouste met in het aroma tonen van gekonfijte abrikoos, rozijnen en honing. Uit de keuken een mooie presentatie. Een wafel met ertussen een mousse van foie met fijne brunoise van mango, ernaast dotjes mousse van foie, dotjes gel van rode biet en quenelle ijs van rode biet op een chutney van ui. Veel goede smaakjes die het gerecht complex maakten, de wijn deed er nog een schepje bovenop. (7,75)

De dessertwijn was een Spaanse Gomariz 12 gemaakt van Treixadura in een traditionele Duitse spätlese stijl. Elegant met tonen van tropisch fruit. Op het bord een strakke ring cremeux van mango waarin een salade van mango passievrucht en tapioca, ernaast een quenelle ijs van witte chocolade waarop een merengue van passievrucht. Lekkere frisse smaken met goede texturen waarnaast de wijn keurig in balans was. (8)

Als afsluiter een hele krachtige espresso met een drietal lekkere friandises.

Bediening was zeer goed verzorgd door het gehele team, het terras was deze middag geheel gevuld.

Samengevat was het een mooie culinaire beleving die de verwachtingen zeker hebben waargemaakt. Verfijnde gerechten in moderne stijl met mooie tot hele mooie smaken waarnaast keurig geselecteerde wijnen. Ik snap helemaal dat dit een favoriet adres is van onze tipgever, bedankt!

18. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Zout en Citroen

Het was al weer meer dan vijf jaar geleden dat we er geweest waren, ze zijn inmiddels al weer twee jaar opgenomen in de top 100 van de Lekker. We waren benieuwd naar de ontwikkelingen dus gereserveerd voor een lunch tijdens de Rieslingweken.
    We werden begeleid naar een tafeltje in de serre met uitzicht op de mooie tuin. Als aperitief wild ik graag een Riesling, daar er deze middag slechts een Riesling geschonken werd werd het tevens de eerste begeleider. Een Riesling 2017 Feinherb van Claes uit de Moezel die goed beviel. Ernaast een hapjes trio. Kroepoek gekruid met furikake. Canelé van polenta met zoetzure mais en popcorn gekruid met ras-el-hanout, erg lekker. En de compacte uitvoering van de “caesar salade”.

De eerste amuse was een koekje van tomaat, waarop een gelei van gerookte tomaat en gelei van bleekselderij, afgewerkt met een gedroogd tomaatje en takje dille. Veel bereidingen voor een klein hapje.

De tweede amuse waren bereidingen van champignon. Als basis een crème van champignon met Madeira waarnaast een crème van champignon aangemaakt met aceto balsamico met erop een blokje zoetzure komkommer. Het geheel was afgedekt met stukjes geschaafde rauwe champignon en afgewerkt met poeder van gerookte olijfolie. Dat lepelde lekker weg.

De Gillardeau oester met dille-olie en enoki waarover een schuimige saus van champagne en gerookte boter, heerlijk met tweetraps smaakbeleving.

De eerste gang werd door de chef gepresenteerd. Een klassieke steak tartaar waarop dotjes piccalilly, krokante spelt, zoetzure groentjes en een melange van verse kruiden, aan tafel afgewerkt met rasp van gepekelde en gerookte eidooier. Een flinke portie met goede smaken en frisse toetsen die goed combineren met de Riesling. Wel iets meer een eet gerecht dan een fine dining gerecht. (7,5)

Over naar rood met een teruggekoelde Spätburgunder 2017 van Sander uit de Rheinhessen, elegant en verfijnd. Uit de keuken een dikke bruingebakken heilbotfilet met verschillende structuren van bloemkool, dotjes crème van dragon, takjes zeekraal en een saus van grapefruit met tijmolie, aan tafel afgewerkt met een schuimige beurreblanc aangemaakt met kropsla. De heilbot was keurig gegaard en van binnen nog lekker sappig. De smaakmakers waren de crème van dragon en de saus van grapefruit die tevens de koppeling naar de heerlijke wijn was. (7,25)

De dessertwijn was een Huxelrebe spätlese 2017 van Erbeldinger uit de Rheinhessen, rijk aroma met tonen van rijpe appel, honing en subtiele kruidigheid, in de mond een prima zoetzuur balans. Op het bord een strakke presentatie. Een bombe van witte chocolade met gelaagde vulling. Centraal ijs van vlierbloesemsiroop, eromheen een compote van aardbei en rabarber en een laag stevige mousse van vlierbloesem. Erop merengues van vlierbloesem met poeder van dille. Ernaast een quenelle geitenyoghurtijs met dille, aan tafel afgewerkt met een verrassende saus van aardbei, dille en szechuanpeper. Smaken die indruk maakten, vooral het ijs en de saus maar ook de verfijnde merengues, de wijn bleef hiernaast net overeind. (8,75)

Bediening was goed verzorgd op correcte wijze met in de hoofdrol Sjoerd Bergmans de sommelier.

Samengevat was het een goede beleving, wel ietsje minder ¨fine dining" dan verwacht hoewel er met het dessert indruk is gemaakt. Ernaast lekkere wijnen die keurig geselecteerd waren. Dit in een goede ambiance met uitzicht over de rustgevende tuin.

19. Afgelopen week hier met collega's gegeten. Mooi pand ten midden van de natuur. We worden vriendelijk ontvangen met wat bar hapjes, waarvan de (qua vorm een soort hamka's) deeghapjes, met zeewier en vermoedelijk ingesmeerd met wasabi: Heerlijk!
    Na de verschillende amuses, welke afgezien van de wat smakeloze bloody mary erg lekker waren aan het voorgerecht begonnen: steak tartare met zoetzure groentjes, piccalilly & gerookte dooier: Erg lekker. Met name de zoetzure groentjes gaven een extra dimensie aan het gerecht.
    Het hoofdgerecht was rendang van sukade steak met aardappel & atjar. Een verrukkelijke rendang smaak, wat je eigenlijk niet zo 1,2,3 verwacht bij zo'n restaurant... echt lekker! En natuurlijk super mals vlees (72 uur gestoofd...)
    Het dessert was een aardbei, vlierbloesem & rabarbercoulis in een witte chocolade bol: Ook erg geslaagd. De bediening was heel vriendelijk en legde alles goed uit. Paste zich ook goed aan aan de sfeer. Kortom: Zeker eens terug gaan!

20. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Perceel

Het was weer de hoogste tijd voor een bezoek aan onze favoriet in Capelle aan de IJssel, de actie van de Rieslingweken was het ideale moment. Het restaurant is afgelopen jaar helemaal gerestyled. De hal is modern ingericht met witte tinten, je komt nu ongeveer halverwege het restaurant binnen. Het is moderner en ruimtelijker geworden, de zwarte kleur is grotendeels verdwenen. De bar is naar de zijgevel verplaats en er is een verhoogde chefs tafel gekomen. Banken langs de buitengevel en een bonte verzameling droogbloemen aan het plafond, mooi!

We mochten een plaatsje kiezen, het werd ons “vertrouwde” plaatsje aan het raam, nu een ronde tafel met plaats op de bank. Als aperitief een strak droge biodynamisch gemaakte Riesling 2017 van Leiner die zeer goed beviel. Ernaast een keurig gepresenteerd hapjes trio. Eitje gevuld met gepofte aardappel afgedekt met een Hollandaise aangemaakt met peterselie en afgewerkt met aardappelkaantjes, dat lepelde lekker weg.
    Rolletje van ingelegde paarse radijs met plakje appel waartussen een mayonaise van gefermenteerde zwarte boontjes, lekker fris en mooi in combinatie met de wijn.
    Crème van doperwt op een krokantje van lavas afgewerkt met doperwten en dotjes gel van limoen, lekker met een verrassende pikante toets.

De chefsbite was ditmaal een oester met vinaigrette van zuurkool en dille waarop wat haringkuit, heerlijk.

De klassieker mocht niet ontbreken, het asperge soepje met kamille olie gevuld met stukjes vruchtvlees van rode grapefruit.

Bij het warme broodje een boter aangemaakt met sap van gefermenteerde asperge waarover geschaafde eidooier en blaadjes van de goudsbloem, erg lekker.

De eerste begeleider werd uitgebreid gepresenteerd door de enthousiaste sommelier die gespecialiseerd is in Duitse en Oostenrijkse wijnen, top! Een hele jonge Riesling 'Herrnberg' 2018 van Künstler, uitbundig aroma met tonen van tropisch fruit en lentebloesem, verfijnd in de mond met een een klein prikje op de tong. Ernaast een mooie presentatie. Twee bereidingen van makreel. Als basis een delicate tartaar erop twee licht geschroeide stukken van de buikfilet gelakt met miso, waarbij verschillende bereidingen van knolselderie, rolletjes zoetzure rammenas, dunne krokante plaatjes en afgewerkt met een vinaigrette van pomelo en appel. Mooie lichte smaakjes met frisse accenten en aangename texturen die prima combineerden met de Riesling. (8)

Over naar rood met een Spätburgunder Tradition 2017 van Fürst gemaakt in een heerlijke complexe slanke stijl. Het pièce werd door Sharon gepresenteerd. Een stuk borstfilet van het Bommerig Hoen waarbij blokjes delicate terrine van foie, dotjes crème van geschroeide bospeen, chipjes van zilverui, aan tafel afgewerkt met een heerlijke jus verrijkt met gremolata (citrus en knoflook) waarin gemalen pinda en stukjes tuinboon. Ernaast een aardappelmousseline afgewerkt met gepofte spelt, fijngesneden bieslook en bieslookbloemen. De hoender had een goede cuisson, de blokjes foie functioneerde als snoepjes en de saus koppelde naar de heerlijke wijn. (9)

De dessertwijn was een klassiek gemaakte Riesling Schloss Schwabsburg 2017 Auslese van het huis Huff, heerlijk aroma met in de mond een prima zoet zuur balans. Het dessert met Thaise smaakjes is verder door ontwikkeld. Als basis een cremeux van ananas eromheen blokjes sappige ananas en toefjes gel van ananas, erop krokantjes en parels van kokos, quenelle ijs en schijfje merengue van koriander en groene curry. Een prima smakencombinatie met goede texturen waarnaast de Riesling keurig in balans was. (8,25)

Bediening was zoals gewend uitstekend verzorgd, de enthousiaste sommelier is een aanwinst.

Samengevat kunnen we stellen dat we weer genoten hebben in een hele fijne ambiance, de signature van chef Jos Grootscholten is inmiddels bekend, ernaast een prima wijnselectie, bedankt!

21. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor 't Kleijn Geluck

Gereserveerd voor de zondag lunch. Het terras was ingedekt maar het kwik gaf een temperatuur boven de 30 aan waardoor het binnen met de airco aan toch wel iets comfortabeler was. We kregen een tafeltje aan het raam in het onlangs gerestylede restaurant. Het is duidelijk strakker ingericht met langs de wand op verschillende plaatsen lamellen, waarachter flessen wijn. Het plafond is donker geworden en de vloer licht wat ‘s avonds een ruimtelijker effect geeft. De bar is minder prominent aanwezig, in de muur twee wijnkasten en je kunt de chef in de keuken aan het werk zien, leuk.

Als aperitief een frisse Albariño 2017 van Leira Reyero die goed beviel. Ernaast drie bereidingen van kikkererwt, keurig gepresenteerd. Om te starten dunne krokantjes van kikkererwt met een dip van piccalilly. Cakeje van kikkererwtenmeel met een mousse van piccalilly en gemarineerd zilveruitje. En een makaron van het vocht van de kikkererwt waartussen een crème van bloemkool. Lichte smaakjes.

De tweede ronde bestond uit een hapjes trio met als rode draad de asperge. Een stukje geroosterde asperge met dotjes limoen gel. Broodsoufflé met nootmuskaat waarop tartaar van asperge met toefje crème van eigeel. Om af te sluiten een luchtig cakeje van asperge in de vorm van een canelé.

Bij het warme broodje drie smeerseltjes, een licht gezouten roomboter in de vorm van een legosteen, een luchtige crème van hazelnoot met pompoenpitten en een crème van biologische oude kaas waarop zoutkristallen.

De eerste begeleider werd keurig door sommelier Mark van Beek gepresenteerd. Een Vinho Verde gemaakt van de inheemse Loureiro van Maria Bonita, sappig en fris met een toets van citrusfruit. Uit de keuken een tweetraps gerecht. Om te starten een bitterbal gevuld met een ragoutje van langoustine. Op het bord drie bereidingen van langoustine, een crème, tartaar en een licht krokant gebakken staart. Op de tartaar plakjes dun gesneden avocado met dotje citrusgel, ernaast toefjes avocadocrème, zoetzure groentjes en stukje geschroeide little gem. Het staartje was mooi hoog op smaak en prima van textuur (daar de andere zijde nog ietsje glazig was). De tartaar was delicaat, de wijn sloot hierbij keurig aan, prima. (8,5)

Verder met de Gran Trio Bianco van San Marzano uit Salento met Fiano in de hoofdrol. Ernaast een bedje van witte asperges waarop een op de huid gebakken doradefilet, en blokje gnocchi waarin korenaar asperge, ernaast verse doperwten, streepjes crème van doperwt en knoflook en een vinaigrette van mint, aan tafel afgewerkt met een beurreblanc van rijstwijn. Het huidje van de dorade was lekker krokant, de vis was nog een beetje sappig en hoog op smaak, in het garnituur mediterraanse toetsen die door de wijn versterkt werden. (7,5)

Over naar rood met een Barbera Appasimento van Cascina Ghercina uit Piemonte, geconcentreerd met ronde tonen van rijp kersenfruit en zijdezachte tannines. In een diep bord een crispy zwezerik waaromheen palmhart, bamboescheuten, kousenband en seroendeng, aan tafel afgewerkt met een saus van garam marsala. De zwezerik was rauw gebakken met een dun laagje bloem in een notenbotersaus, van binnen mooi zacht maar wel een klein bij smaakje (dat aan uitgebakken spekjes deed denken), wat origineel en lekker was. Een gedurfd garnituur van Aziatische smaakjes ernaast dat goed combineerde, waarnaast de wijn wat frisser werd, erg lekker. (8,25)

Voor bij het pièce een biologisch gemaakte Nemausa van Patience, mooie zuren met aangename kruidigheid. Het gerecht kwam afgedekt met een “stolp” van gedroogde knolselderie op tafel. Eronder een blokje lamsfilet met verschillende structuren van knolselderie. Blokje gepekelde knolselderie, compote en gelei van knolselderie, verder nog gebakken anijschampignons, dotjes gel van duindoornbes en krokantje van koffie, aan tafel afgewerkt met een krachtige eigen saus gekruid met koffie. Het lam was ietsje doorgegaard en mooi op smaak, ruim voldoende afwisseling met het garnituur. Prima frisse accenten door de duindoorn en de saus was een echte smaakversterker. (8)

Het predessert was een partje van citroen dat gemaakt was van limoncello met een dun jasje van witte chocolade. Leuk gepresenteerd op een citrusknijper.

De dessertwijn was een Chileense laat geoogste Sauvignon 2015 van Morandé, geconcentreerd met tonen van perzik en abrikoos. Chef Rick presenteerde het dessert. Verschillende structuren van blauwe bes met Gentse neus (Cuberdon), ganache van yoghurt, quenelle vanille-ijs en anijs-cressjes. Een hoofdrol voor de blauwe bes met frisse smaken waarnaast de wijn keurig in balans was. (7,75)

Als afsluiter nog een krachtige espresso met een drietal lekkere friandises.

Bediening was zeer goed tot uitstekend verzorgd met in de hoofdrol de ervaren sommelier Mark van Beek.

Samengevat kan ik stellen dat er een stap is gemaakt, veel aandacht voor de beleving door leuke presentaties en de gerechten zijn iets complexer en verfijnder geworden. We hebben er weer van genoten, bedankt.

22. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor De Rozario
    Internationaal Helmond

Weer naar Helmond voor ons jaarlijkse bezoek aan Jermain de Rozario die afgelopen jaar is bekroond met een Michelinster. We waren wat te vroeg daar mijn horloge behoorlijk voor stond, dat was gelukkig geen probleem. We kozen weer voor ons favoriete plekje aan het raam. Jermain kwam onze wensen opnemen.

Als aperitief een Sauvignon van Clement die goed beviel. Ernaast de inmiddels geperfectioneerde Indische rijsttafel op culinaire wijze. De tafel werd aardig gevuld met kleine bereidingen. Om te starten rendang met jonge scheuten in een jus van kokos en sereh, aan tafel afgewerkt met zeste van kaffir, sappige textuur en prima kruiden balans, heerlijk! Om af te wisselen cassave kroepoekjes met een dip van misomayonaise.
    “Nasi goreng” met als basis een schuim van pandan op basis van kokosmelk, afgewerkt met gepofte wilde rijst en furikake, lekker luchtig en een beetje pikant.
    Makreel pepesan, gerookte makreel waarop plakje gebrande tomaat in een olie van tomaat afgewerkt met koriander cresse, mooi hoog op smaak, wow.
    En Gado gado, op paksoi stengel wat satésaus, pinda en plakje mini komkommer, erg lekker.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd door de sommelière in opleiding, een Vinho Verde gemaakt van de inheemse Loureiro van Maria Bonita, sappig en fris met een toets van rijpe appel. Uit de keuken een complex gerechtje. Sashimi van geelvinmakreel gelakt met ponzu, soja en sesamolie, erop een complex garnituur met o.a. ui, koolrabi, komkommer, dotjes misomayonaise en crunch van quinoa, afgewerkt met een vinaigrette waarin een vleugje daslook en een schuimige beurre blanc. Verfijnde smaakjes met aangename texturen waarnaast de sappige wijn keurig aansloot. (8,5)

Uit Italië een Zibibbo van Kore, mooie zuren met tonen van tropisch fruit. Ernaast een tweetraps kreeft gerecht. Om te starten een gebakken halve kreeft (in de schaal) afgeblust met gembersiroop en olie van gebrande pepertjes waarbij nog kleine dotjes crème van zoete aardappel. Om af te sluiten een luxe kreeft salade. Stukken van de kreeftenschaar met tomaat structuren, blokjes meloen, crunch van quinoa en een saus van (milde) Padrón peper. Het was even werken om het heerlijke kreeften vlees uit de schalen te krijgen maar absoluut een beleving. De saus combineerde uitstekend en de wijn maakte het feestje compleet. (9,25)

Over naar rood met de Tentation de la Marquise 2016 van Domaine de Grangeneuve, behoorlijk krachtig met een iets branderige afdronk. In een speciaal schaaltje twee bereidingen van lam. Twee plakken van het lamszadel in de eigen saus. Ernaast een stuk stoof op Egyptische wijze. Met aubergine, granaatappelpitten, dotjes yoghurt en gepofte paprika, aan tafel afgewerkt met schaafsel van de belper knolle (kaas). Het zadel was mooi hoog op smaak, het stoof was zeer zacht in een voortreffelijke smakencombinatie. De wijn vond ik hiernaast iets te krachtig, deze was beter ietsje koeler geschonken. (8,25)

Voor bij het pièce terug naar een fris droge Riesling Bopparder Hamm Mandelstein 2016 van Matthias Müller. Uit de keuken een scholfilet, bruin gebakken op zuurdesem, eromheen stukjes van witte en groen asperge, viskoekje, stukje gerookte paling en dotjes crème van paling, afgewerkt met een schuimige beurre blanc. De vis was lekker sappig maar was na het lam wel erg licht, evenals de wijn. Gelukkig nog twee echte smaakmakers op het bord, het viskoekje en de paling, die waren beide van top kwaliteit. (8)

Bediening was goed tot zeer goed verzorgd. Een hoofdrol voor Jermain die halverwege naar Amsterdam moest, ondersteund door drie jonge dames, op informele wijze.

Samengevat was het een geslaagde beleving met enkele schoonheidsfoutjes die eenvoudig op te lossen zijn. We zien al weer uit naar de volgende keer, bedankt.

23. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Wollerich

Weer geboekt voor de zondag lunch waar het prettig geprijsde lunchmenu “De keuze van Gerard” populair is. We werden bij de deur opgewacht door Inge en Joey, leuk. Voor het terras was het net iets te fris, we werden begeleid naar een tafel naast de keuken.
    Als aperitief een Verdejo 2018 uit de Rueda van Valtraviso Nogara die erg goed beviel. Ernaast een hapjes trio, keurig uitgeserveerd op een lange smalle strip. Asperge praline met toefjes eidooier, blokje gelei gevuld met spicy bospeen, prima curry toets. En het bonbonnetje gevuld met crème kappertjes afgewerkt met stukje ansjovis en venkelbloem, mijn favoriet

De amuse was een cilinder van watermeloen gevuld met piccalilly, overgoten met een vinaigrette van watermeloen en afgewerkt met een krokantje van parmezaan. De piccalilly zorgde voor een verrassende toets.

Gevolgd door een hele verfijnde amuse. Hollandse garnalen met blokjes crème van veldsla, parels van cocktailsaus, salty fingers en krokantje van sesam, prima.

De eerste begeleider werd keurig door sommelier Joey Hendriks gepresenteerd. Een droge Muscat Escapade 2018 van Vaquer, heerlijk fris met een subtiel bittertje. Ernaast een hele mooie presentatie. Als basis een schijfje ganzenleverterrine met dunne wafelplaatjes van mierikswortel en een salade van Noordzeekrab. Eromheen een vinaigrette van basilicum met granaatappelpitten, chipjes van zilverui en mosterdzaadjes, de buitenste ring was een saus van duindoornbes. Verfijnde smaakjes die mooi in balans waren met de delicate krab en ganzenlever, de wijn ging aromatisch beter dan de mondbeleving die voor mij soms net ietsje bitter was. (8,75)

Verder met Spaans wit, Xarel-lo Calcari 2016 van Pares Balta, geschonken uit een magnum. Complex en romig met aangename mineraliteit, heerlijk. Op een wit bord een stukje gebakken ganzenlever waarop een ravioli met stoof van de eend, ernaast een plakje radijs, met een crème van sojaboon waarin een takje zeekraal en plakjes biet, aan tafel afgewerkt met een heldere dashi bouillon. Een uitgekiende smakencombinatie waarnaast de wijn helemaal tot zijn recht kwam, heerlijk. (9,25)

Van Pfannebecker een droge Riesling Pfedders Heimer 2010, tonen van rijpe appel en vleugje petrol. Op een zwart bord een strakke presentatie. Een stukje keurig gegaarde rogvleugel in een witte wijn jus, erop een plakje pompoen en bundeltje enoki, ernaast een buideltje gevuld met licht pikante bimi. Zeer verfijnde smaken die door de wijn werden versterkt. (8,75)

Verder met een Italiaanse Denazzano Rosé 2018 van Luigi Maffini, diepe kleur, elegant en hoog in zijn zuren met tonen van pruim. In een zwart schaaltje een keurig gebakken langoustine staart in een schaaldieren kerrie-kokossaus, erop dubbel gedopte sojaboontjes, ernaast een bolletje gefermenteerde paprika en stukje asperge. Een hoofdrol voor de delicate langoustine waarnaast de wijn als smaakversterker functioneerde. (9)

Voor bij het pièce de Délicate van De Toren, tonen van rijp rood fruit met een vleugje karamel. Uit de keuken een cilinder zacht gegaarde kalfssukade, erop een stukje zwezerik. ernaast morieljes, stukjes asperge, dubbelgedopte tuinboontjes, bonbonnetje gevuld met rendang en bereidingen van gele peen, aan tafel afgewerkt met een heerlijke kruidenjus. Mooie puren smaken die prima combineerden, waarnaast de wijn keurig in balans was. (9)

Over naar een Deense thee met een bruisje, een nieuw drankje van witte en zwarte thee gekruid met hibiscus. Heerlijk aroma, in de mond iets minder mijn ding. Ernaast een strakke presentatie. Verschillende structuren van aardbei met een blokje van rabarber, quenelle ijs van dragon en kogeltje van mascarpone. (8,5)

Om af te sluiten een klassiek gemaakte Riesling Auslese 2016 van Göhring waarin het rijpe groene appeltje eruit springt. Uit de keuken een speciaal gerecht, de losse componenten van een appeltaartje. Een matje van steranijs, waarop een quenelle vanille-ijs, een kleinere quenelle karamel met krenten, bolletje crème van kaneel, driehoekjes gelei van appelstroop, crunch van hazelnoot en blokjes van granny Smith appel. Hier kon je naar hartenlust mee combineren, alle ingrediënten mooi hoog op smaak, de wijn bleef hiernaast keurig overeind. (9,25)

Bediening was uitstekend verzorgd, een bekende brigade met gezelligheid en keurige uitleg van wijn en spijs.

Samengevat was het weer een hele mooie beleving, strakke presentaties van verfijnde gerechten, ernaast keurig geselecteerde begeleiders in een fijne ambiance. Bedankt!

24. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Restaurant Nastrium

Weer retour naar een van onze favorieten in Helmond. Het was mooi weer maar we besloten om binnen te gaan zitten in het keurig aangeklede restaurant waar we “ons” tafeltje aan het raam kregen. De open haard werd voor de gezelligheid aangestoken, leuk.
    Als aperitief de bekende Portugese witte gemaakt van Alvarinho en Trajadura 2018 door Menancos, die erg goed beviel. Chef Djailany Van de Laarschot presenteerde zelf het hapjes trio. Op een gouden lepel een mousse van gefermenteerde limoen met chili, waarop een merengue van asperge met groene kruiden, afgewerkt met gemalen eidooier. Prima op smaak.
    Een toastje van brickdeeg met blokje papaja waarop chioggia biet (gekookt in zoetzuur met sambal) gekruid met basilicum en gemalen zaadjes van papaja. Verrassend verfijnd.
    En de inmiddels bekende kroepoekjes in licht pikante gado gado dip met sereh toets, aan tafel afgewerkt met geraspte kaffir (dat voor een intens fris aroma zorgde), die tot op de bodem werd leeg gelepeld, een blijvertje.

De rendang volgens oma’s recept mocht natuurlijk niet ontbreken. Ditmaal in een zware natuurstenen kom uitgeserveerd. Onderin noedels, erop rendang, ijspastille van zoetzure komkommer en schuim van kokos met sereh, waarover seroendeng, heerlijk!

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd door sommelier Martijn Bouwmans. Een droge Silvaner Volkacher Kirchberg Kabinett 2017, biodynamisch gemaakt door Christ uit de Franken, hele mooie zuren met mineraliteit en een klein prikje op de tong. Ernaast het asperge gerecht met maar liefst vier soorten. De witte, gefermenteerde groene, korenaar en aan tafel geschaafde dunne schijfjes van de hele grote (doorgeschoten) Japanse asperge. Op smaak gebracht met groene kruiden, dotjes crème fraise met dragon en gel van umeboshi, waarbij nog stukje Olluco amarillo (Peruaans knolletje), zuurdesem krokantjes en vinaigrette. Complexe smaakbeleving met verrassende smaken die de mineraliteit in de wijn versterkte, speciaal. (8)
    Verder met speciale Spaanse “orange wine” de Sitta Laranxa 2015 gemaakt van Albariño (die je niet meer herkend). Tonen van citrus met aangename kruidigheid en subtiel bittertje. In een witte schaal een dikke gegaarde langoustine staart met ernaast een okonomiyaki (Japans panenkoekje) waarop een saus van tabasco met yuzu, citrus mayonaise, tempeh en stukje petehboon, overgoten met een schuimige Indische schaaldierensaus. Het pannenkoekje was zeer complex en speciaal van smaak wat perfect combineerde met de wijn, de langoustine was delicaat, deze had de saus ter ondersteuning mee om hem hiernaast overeind te houden. (9,25)
    Over naar elegant rood met een Chitry Bourgogne 2017 van Olivier Morin, mooi hoog in zijn zuren, met tonen van framboos en vanille. Uit de keuken weer een speciaal gerecht. In een knoflook bouillon bereidingen van aubergine met teriyaki saus, stukjes fetakaas, dotjes gel van zwarte knoflook, wat gepofte rijst en stukje mangosteen, ernaast een dot tofoe met daslookolie. Een verrassende smakencombinatie die prima combineerde met de wijn. (8,25)

Voor bij het pièce een Italiaanse Lagrein Reserva Amperberg 2015 van Klaus Lentsch, diepe kleur, beetje stoer aroma met tonen van leer en teer, in de mond duidelijk eleganter met aardse tonen. Uit de keuken een tweetrapsgerecht met bereidingen van lam. Op het bord keurig gegaarde plakjes lamszadel en stukje nek, ernaast courgette (geel en groen) met rolletje brickdeeg gevuld met gebakken aardappel. In het schaaltje plakjes gestoofde nek op een melange van bonen, waarbij plakjes courgette en een bitterbal van polenta. Aan tafel afgewerkt met een eigen jus waarin Szechuanpeper (licht pikant) die mooi hoog op smaak was. Het lam was heerlijk (vetje voor mij iets te intens), voldoende afwisseling met het garnituur en de wijn werd eleganter naast het gerecht, prima. (8,75)

Bediening was uitstekend verzorgd door sommelier en chef, op informele wijze met gezelligheid en duidelijke uitleg van wijn en spijs.

Samengevat was ik verrast met de “nieuwe” signatuur van chef Lany. Een belangrijkere rol voor groenten, vernieuwende smakencombinaties en minder “herkenbare” Indonesische invloeden. Het deed me zelfs wat aan Scandinavisch denken, maar wel iets complexer. Ernaast prima wijnkeuzes, origineel en soms zelfs spannend. Het was weer een geslaagde middag, bedankt!

25. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Wiesen

Ditmaal met een nieuw proefpanel richting Eindhoven, alle met de trein zodat er geen restricties waren. Helaas had de sommelier net ontslag genomen en een echte vervanger was er nog niet. Gelukkig had assistent maître Shani Eni zich goed voorbereid.
    We starten met de nieuwe huis Champagne, de brut reserve van Billecart-Salmon die uitstekend beviel. Ernaast een amuse trio. In een cocktailglas een quenelle ijs van geitenkaas in een soepje van snijboon, mooi op smaak.
    Op een cracker van gepofte rijst een soufflée van gamba met een toefje groene curry mayonaise, prima textuur.
    In een wit kopje tartaar van tomaat met meloen afgewerkt met fijn gesneden bieslook en crème van savora mosterd, lekker pikant.

Verder met een mini pizza waarop fijn gesneden paaltjes van voorjaarstruffel, die mooi op smaak was.

De klapper was de lauw warme Zeeuwse platte met roerei, champagne beurreblanc en lepeltje Anna gold kaviaar. Een gelaagde smaakbeleving met op het eind de ziltige oester die de champagne lekkerder maakte, top!

De laatste amuse was een blokje à la minuut gekookte Shetland zalm in een asperge soepje, lekker sappig met aangename rooktoets.

De eerste begeleider werd keurig toegelicht. Een Duitse Grauburgunder 2018 van Seeger, aangenaam rond, licht mineralig met een toets van peer. Yuri presenteerde het eerste gerecht. Drie kleine cannelonie's van geelvintonijn gevuld met ganzenlever, eromheen een crunch van zeewier, enoki, takjes anijscress en dotjes gel van umeboshi, aan tafel afgewerkt met een sambai-yuzu vinaigrette voor een hele frisse toets. Dit viel in de smaak, de wijn was keurig in balans. (8,25)

Verder met Italiaans wit, de Mané van Villa Giada, gemaakt van voornamelijk Chardonnay mooi vol en aardig complex. Uit de keuken een compact lepelgerechtje. Plakjes rauwe coquille, stukjes voorjaars-prei en korenaar asperge in een groene kruidensaus waarop stukjes gerookte Oosterschelde paling en lepeltje Anna gold kaviaar. Decadent genieten, heerlijk. (9)

Uit Spanje de inheemse Picapoll 2018 van Abadal, fris met aangename kruidigheid. Uit de keuken een bourgondisch gerecht. Stukje bruingebakken Zeeduivelfilet op een bedje van risoni met Bouchot mosseltjes en blaadjes lamsoor, eromheen stukjes Oosterschelde kreeft aan tafel afgewerkt met een schuimige bouillabaisse. Luxe producten die prima combineerden. (9)

Dat het nog decadenter kon bewees Yuri met de Geroosterde Noordzee tarbotfilet op een bedje van aardappelmousseline, afgewerkt met een dikke langoustinestaart waarover een plakje ganzenlever, ernaast plakjes vers geschaafde voorjaarstruffel en morieljes, aan tafel afgewerkt met een jus de veau. In het glas een heerlijke Chardonnay Couvent des Jacobins 2017 van Louis Jadot, feestje! (9,25)

In het glas met een goud gele Sauternes 2015 van Chateau Lamothe Guignard, rijk met tonen van abrikoos, appel en vijg. Op een wit bord een dikke plak gebakken ganzenlever met roze bloemetjes en gemalen pistache, op een bedje van rabarber compote, eromheen een saus van Banyuls aangevuld met olijfolie. Een snoepgerecht waarnaast de heerlijke wijn naadloos aansloot, genieten. (9)

Voor bij het pièce een Esprit de Grenache 2016, kruidig met rood fruit en een vleugje salmiak. Uit de keuken Rollade van weide lam met ertussen een streepje mint, afgewerkt met dotjes geitenkaas, ernaast witte asperge, kopje van groene asperge, stukjes mini courgette en een ring van tuinbonencrème, aan tafel afgewerkt met een krachtige gevogelte jus gekruid met basilicum. Prima cuisson en pure smaken die goed combineerden, de jus was een echte smaakversterker. (8,75)

Uit Californië een Pinot Noir van Light Horse, gemaakt in een dikke stijl met tonen van rijpe kers en aardbei. Ernaast een kaasgerecht. Taleggio met witte asperge en eendenlever waarop gemalen macadamia, aan tafel afgewerkt met een sausje van Madeira en honing. Smaken waar de Bourgondiër blij van wordt. (8,25)

Het pre dessert werd uitgeserveerd door patissier Yurii. Een echte klassieker, Crêpe Suzette. Flensje met quenelle vanille ijs, fijn gemalen hazelnoot en een saus van sinaasappel en karamel. Lekkere zoet-zuur en warm-koud beleving. (8,5)

Het dessert zag er strak uit. Een soepje van Hollandse aardbei waarin dotjes crème fraise, centraal een taartje van rabarber en pistache afgedekt met basilicum en erop aardbei van suikerwerk gevuld met stukjes aardbei en boeren yoghurt. Erg lekker met ernaast een vederlichte Fosso della rosa, een Brachetto del Roero van Giovanni Almondo die hierbij keurig aansloot. (8,75)

Als afsluiter een krachtige Nespresso in een mooi glaasje, waarbij een viertal flinke friandises om de laatste gaatjes te vullen.

Bediening was zeer goed verzorgd, in de hoofdrol Shani Eni ondersteund door de heren uit de keuken.

Samengevat was het weer middag vullend programma met een hele optocht heerlijke gerechten van luxe ingrediënten begeleid door goede tot zeer goede wijnen in een hele gezellige ambiance. Bedankt!

26. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor DOYY
    Internationaal Eindhoven

Een jong team waar we kort na de opening mee hebben kennis gemaakt. Inmiddels al weer zo’n negen maanden verder dus erg benieuwd naar de ontwikkelingen. We werden begeleid naar een tafel aan het raam, fijn. Als aperitief een Italiaanse witte die goed beviel. In een verguld dekschaaltje, op een huidje van steur, lag een mini caesarsalade à la Doyy. Een krokant kippenhuidje met een bereiding van augurk en sla waarover Parmezaanse kaas, erg lekker.

In een schaaltje een pannacotta van zomertomaatjes met een crunch van Pecorino waarop een cilinder romige geitenkaas. Mooie volle smaken en blije gezichten aan tafel.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd door Lynn Rijkers de Sommelière in opleiding. La Ripe van Roberto Lucarelli uit Bianchello del Metauro gemaakt in een ronde sappige stijl. Uit de keuken een mooi gerecht met groene tinten gepresenteerd door chef Cas Pikaar. Als basis een tartaar van heek waarop verschillende structuren van komkommer, dotjes crème van bieslook waarin knapperige zeegroentjes en een sapje van snijboon aangemaakt met sushi-azijn, aan tafel afgewerkt met een beurre blanc van mierikswortel. Delicaat met aangename texturen. (8)

Uit Neuland een Grüner Veltliner van Herbert Zillinger, met tonen van rijpe appel en grapefruit. Op het bord een compacte presentatie, tartaar van Deense makreel waarop een gegeleerde bouillon van tomaat met paling en foreleitjes, eromheen structuren van tomaat, dotjes crème van gefermenteerde knoflook en krokantje van nori, aan tafel afgewerkt met een vinaigrette van tijgermelk. Mooie volle smaken en toch elegant vanwege de zuren, de wijn had van mij iets frisser gemogen. (8,5)

Verder met een Fleurs d'em Prestige Viognier 2018 van Le Moural, fris rond met een toets van abrikoos. Ernaast een mooie presentatie. Een bruingebakken tarbotfilet a la visicoise, erop zure room met aardappelkaantjes, fijngesneden bieslook, stukjes oesterblad en quenelle dagverse kaviaar van Anna Gold. Een keurig uitgevoerde klassieker met luxe smaken waar we blij van werden. (8,5)

Uit de Rueda Verdejo 2018 van Menade, fris en sappig. Uit de keuken een compacte presentatie in een diep wit bord. Een grote Argentijnse garnaal met pompoen, lychee en gele bes op smaak gebracht met groene peper, koriander en een vinaigrette van limoenblad, gastronomischer aan tafel afgewerkt met een schaaldierenschuim. De garnaal ging op in de ronde smaken van het fruit, het limoenblad was keurig gedoceerd en gaf een exotische toets. Dit lepelde weer prima weg. (7,75)

Over naar rood met de rode variant van La Ripe van Roberto Lucarelli, gemaakt van Sangiovese 2017. Ernaast een filet van parelhoen waarop gesmolten eendenlever, partjes anijschampignon, in soja gewelde shiitake, eromheen verschillende sauzen en dotjes gel van gember. Een bourgondisch gerecht met veel smaakbeleving, mediterraans met Aziatische invloeden. (8,25)

Uit Zuid Afrika een Tulu 2016 van Annexkloof, diepe kleur, mooie zuren, toetsje vanille en zachte tannines. Op het bord in de eigen jus vier medaillons lamsrugfilet (gemarineerd in rozemarijn en citroen) gekruid met munt en stukje lamsnek, ernaast witte en groene asperge, dubbel gedopte tuinboontjes en crème van witte soja, aan tafel afgewerkt met een saus van harissa. Centraal de heerlijke rugfilet, prima cuisson en mooi op smaak. Met het garnituur kon ruim voldoende worden afgewisseld, de wijn sloot naadloos aan. (8,75)

Uit de Alsace een Gewürztraminer Furstentum Schloessel Mühle 2006 van Schmitt & Carrer, gemaakt in elegante stijl. Ernaast een snoep gerecht. Gebakken ganzenlever met stukjes perzik, in een vinaigrette van Thaise basilicum met rozenwater. Voor de bite nog een sandwich van sesam kletskopjes waartussen een gel van abrikoos. Genieten! (8,75)

De laatste begeleider was een gin-tonic waarbij verveine, citroen en gember, lekker fris. In een wit cocktailglas een speels groente dessert. Een mix van komkommer, snijboon, avocado en onrijpe aardbei in een saus van verveine, erop een quenelle yoghurtijs met merengue. Dat lepelde lekker weg. We waren helemaal voldaan. (7,75)

Bediening was zeer goed tot uitstekend verzorgd, informeel met gezelligheid. Duidelijke uitleg van de gerechten door chef Cas. Wijnkeuzes zijn goed maar mogen van mij iets gastronomischer. Ze zijn nog op zoek naar een sommelier.

Samengevat was het een hele bourgondische middag, gerechten met veel smaakbeleving waarin zuren voor elegantie zorgen. Een echt verwen adres.

27. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor De Leuf
    Nederlands Ubachsberg

Vorig jaar onder de indruk van de nieuwe signatuur van het jonge chef-koppel, erg benieuwd naar de ontwikkelingen.
    We waren keurig op tijd, het terras was ditmaal niet ingedekt. We werden begeleid naar een tafel achterin het restaurant waar het toch wel donker was, gelukkig mochten we wisselen met eentje bij het raam, fijn. Enkele kleine aanpassingen in het interieur, de grote bloemstukken met witte amaryllissen vallen het meest op, mooi. Michelle van de Bunt heeft tijdelijk de rol van sommelière overgenomen.

Als aperitief anonieme witte die aardig was. De bekende cracker met zaden stond al op tafel. Ernaast krokantjes van kippenhuid met een heerlijke dip van groene kruiden en asperge. Beide chefs kwamen uit de keuken met het amuse trio, leuk.
    Om te starten paitee, (geïnspireerd op Maleisië) een krokantje gevuld met ijs waarop stukjes knol met boemboe en limoen op smaak gebracht, mooie smaken.
    Pani puri, (Indisch krokantje) gevuld met steak tartaar en chimichurri (Argentijnse pesto), wow.
    En makreel pepesan ikan (geïnspireerd op Indonesië) met dille en sjalot, mooi hoog op smaak met pikante toets, erg lekker.

De klassieker van Paul van de Bunt mocht ook niet ontbreken, de geuren en smaken van de zee, prima uitgevoerd.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd, Seewinkel 2018, een witte blend uit Oostenrijk van Ziniel, een hoofdrol voor de Sauvignon Blanc lekker sappig met mooie zuren. Uit de keuken een tweeluik. Soft shell krab in tempura met ernaast een luchtige mousse van kerrie, afgewerkt met gebrande kokos en verse kaffir, om te dippen. Een soort amuse om de smaakpapillen te triggeren.
    Op het bord krokantje met tandoori waaronder een Noordzeekrabsalade op een vinaigrette van krab en kerrie, afgewerkt met crème van avocado een kokos. Heerlijk fris en kruidig, daar hadden we wel meer van gewild. (9)

Verder met een Chileense Sauvignon van Mar y Luz van Casa Marin die duidelijk wat complexer en rijker was dan de eerste. Op het bord twee plakken sashimi van hamachi afgelakt met een rookvinaigrette, ernaast een cannelloni van rettich gevuld met een salade van rettich op smaak gebracht met wasabi, eromheen een saus van gerookte ponzu. De hamachi was delicaat, mooie zuren in de saus en ook een goede rooktoets. De salade zorgde voor een pikante toets van wasabi. Het lekkerst wanneer je alle smaken combineerde. De wijn was keurig in balans. (8,25)

Uit de Languedoc een Devois de Perret 2018 gemaakt in een ronde Rhône stijl. Uit de keuken een hele mooie presentatie. Gebakken rode mulfilet, erop een brunoise van witte asperge in een crème van aioli met yuzu en dunne aardappel-citrus krokantjes, ernaast een schuimige bouillabaisse. Mooie volle smaken en prima texturen, de wijn kreeg hiernaast een klein bittertje maar sloot aromatisch naadloos aan, genieten. (8,75)

Over naar Italiaans rood met een Liber Pater 2016, geconcentreerd met tonen van kers, pruim en kruidigheid. We kregen het opgebonden Anjou duifje nog even in de pan te zien, leuk. Gerijpt op steranijs, 20 minuten gegaard in de oven en om de drie minuten gearroseerd.
    Drie personen uit de keuken kwamen het tweeluik inzetten. Om te starten de dumpling gevuld met stoof van het boutje waarnaast een heerlijke Hollandaise miso dip.
    Op het bord de borstfilet met een crunch van stukjes gedroogde tuinboon en quinoa, ernaast okonomiyaki (Japans 'pannenkoekje') met dansende bonito vlokken, aan tafel afgewerkt met een heerlijke vinaigrette van steranijs en een geweldige beurre blanc van dashi. Wow wat een smaakbeleving, duifje uitstekend gegaard met heerlijke anijs toets. De wijn werd wat harder naast de ronde saus maar sloot aromatisch keurig aan, voor ons beide de topper van de middag. (9,5)

Als dessertwijn was een Oostenrijkse Riesling Wunderkammer 2018 van Ingrid Groiss geselecteerd, verrassend fris met tonen van rijpe pompelmoes. Partner kreeg een indrukwekkende tafelbereiding. Voor mij een tweeluik. Op een zwart bord een zwarte presentatie, een landkaart van Azië met rode balletjes die de bezocht locaties van beide chefs markeren, leuk. Het was een taartje van gezouten karamel met stukjes pinda waarop een mousse van gember. Ernaast in een zwart schaaltje ijs van gember en limoenblad in een hele frisse saus van limoenblad. Beide bereidingen moest je combineren voor de optimale smaak- en mondbeleving, heerlijk! (9)

Als afsluiter nog een krachtige Buscaglione espresso met een keuze van de originele keurig ingerichte friandise trolley.

Bediening was uitstekend verzorgd door een flinke brigade ondersteund door het gehele keukenteam, leuk. Correct met veel gezelligheid en uitgebreide uitleg.

Samengevat kunnen we stellen dat de signatuur met Aziatische invloeden die vorig jaar is ingezet is door ontwikkeld. Mooie volle smaken, gebalanceerde smakencombinaties met prima cuissons, scherp oog voor texturen en veel beleving aan tafel. Kortom de reis meer dan waard, bedankt!

28. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Couvert Couvert

adriaan

Het restaurant ligt zo’n 20 kilometer van Brussel dicht bij de snelweg heeft eigen parkeerplaatsen. Hier is Frans weer een vreemde taal, prima. Je moet achterom binnen waar je getrakteerd wordt op een weids uitzicht over de landerijen, mooi. Inrichting is strak modern, vloer en lambrisering zijn van donker hout, bovenzijde roomkleur met balken plafond en indirecte verlichting langs de wanden. De tafels zijn keurig met fijn linnen ingedekt, de moderne houten armstoelen zaten comfortabel.

Als aperitief een Grüner Veltliner 2017 van Holass die zeer goed beviel. Ernaast twee stukjes maisbrood, een met crème van kikkererwt en een met lijnzaad, aparte smaakjes.

Gevolgd door een drieluik. Tuille met gemarineerde sardientjes waarop een dunne plak koolrabi en stukjes amandel, erg lekker met goede textuur.
    In een schaaltje stukje gemarineerde en kort gegaarde makreel op een brunoise van gele biet met vleugje mosterd en kappertjes van vlier, hoog op smaak.
    En een sandwich van hele dunne wafels, ertussen gerookte yoghurt en haringkuit, verrassend lekker en knapperig.

De eerste begeleider werd kundig gepresenteerd. Een Duitse Wachenheimer Riesling 2017 van het huis Dr. Burklin-Wolf (Pfalz), heerlijk aroma, zuiver met mooie zuren. Uit de keuken drie groene Mechelse asperges met een bite op een romige geitenkaas, afgewerkt met geraspte parmezaan, zeste van citroen, dunne plakjes radijs, kruidenblaadjes en een heerlijke dressing van pistache. Een prima smakencombinatie met een plus voor de pistachenootjes. De wijn vulde het gerecht aan met zijn aroma en mooie zuren. (8,25)

Uit de Jura een strakke biodynamisch gemaakte chardonnay cuvée "A La Percenette" 2016 van Pignier, verfijnd met floraal aroma. De chef presenteerde zelf het pièce, een bourgondische portie. Drie stukken keurig gegaarde rode poon op een lente risotto met beetgare groentjes, verse spinazie blaadjes, twee kleine octopussen en sappige kokkeltjes met een toets van de zee. Het leek meer een eet dan een proefgerecht, was toch verfijnd en erg lekker met slechts een beetje rijst voor de bite. De heerlijke wijn sloot naadloos aan. (8)

Een speciale dessertwijn, een biodynamisch gemaakte ronde rosé uit de Loire van Les Sablonnettes, licht en niet te zoet met een toets van aardbei. Op een rood bord een dun wafeltje waarop plakjes aardbei bestrooid met krokantjes van gerst en een quenelle roomijs geparfumeerd met vijgenblad. Wow, dit is kunst van het weglaten. Prima smakencombinatie, textuur en wijnspijscombinatie, genieten! (9)

Als afsluiter nog een hele frisse espresso met een zestal friandises waarvan de krakeling tot de beste ooit hoort.

Bediening vond ik uitstekend verzorgd, correct en minder formeel. Een hoofdrol voor de sommelier ondersteund door de chef en jonge dame. Prima wijnselectie en goede presentaties.

Samengevat een beleving boven verwachting, het voelde na een weekje Brussel als thuis komen. Bourgondische porties van prima gerechten waarnaast uitgelezen wijnen in een fijne ambiance, bedankt.

29. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Bon-Bon

adriaan

Ze worden al jaren getipt voor de derde ster, we waren erg benieuwd.
    Het restaurant is gevestigd in een villa in een hele luxe woonwijk,parkeren kan voor de deur. Vanaf 12:15 kun je binnen, er staat een jongeman in kostuum voor de ingang om eventueel je auto te parkeren, leuk. We kregen een tafel aan de keukentafel waar een geoliede machine reeds op volle toeren draaide. Echt rustgevend was dat niet, ik wil het eerder hectisch noemen. De zaak was dan ook in een half uur helemaal gevuld.
    Interieur is strak modern, de schaapjes naast de tafels om de tassen op te zetten zijn leuk bedacht. Geen tafellakens, wel akoestiek verbeterd, de krukken zijn minder comfortabel.

Als aperitief een Macon-Villages 2015 van Vincent die goed beviel. De eerste amuse waren structuren van mais. Een krokantje met quenelle ijs, croutons en jonge scheuten. Beetje onhandig eten maar lekker. De menu- en wijnkaart werden uitgereikt, erg kostbaar allemaal. We gingen voor het lunchmenu.

De tweede amuse zag er fleurig uit. Een quenelle ijs van Beringse Witte (schapenkaas) op een frisse gelei van Geuze bier met plakjes radijs en kleine zuurdesem krokantjes, lekker licht en fris.

De derde amuse zag er indrukwekkend uit. Een schijf van avocado crème waarin dunne plakjes champignon, afgewerkt met dotjes mayonaise waarin koriander cressjes en een sausje van champignon. Een lekkere smaken combinatie die door de grote portie halverwege wel wat minder werd.

Over naar rood met een Bourgogne Passe-tout-grains 2017 van Jacqueson, soepel en fris. Je ziet dat er voor je neus allemaal lekker gerechten worden gemaakt en dan komt er ineens iets anders voor je neus, oeps. Ik noem het maar even creatief met erwten, velouté met een drupje olijfolie en een crème van mierikswortel waarop verse erwten. Niet echt mijn ding maar toch zeker lekker met een frisse stijl, de wijn paste er ook nog bij. (6,75)

Voor bij het pièce Chinon Vieilles Vignes 2014 van Fabrice Gasnier gemaakt van Cabernet franc die net ietsje zwaarder was dan de Bourgogne. Op een mooi bord een stuk keurig gegaarde zeeduivel met asperge, twee stukjes venkel en stukje rabarber, afgewerkt met verschillende sausjes. Goede smaken die goed combineerden, waarbij de wijn in balans was. (8)

Bediening vond ik goed tot zeer goed, het ging allemaal erg gehaast, voor de uitleg bij gerechten en wijnen was slechts beperkt tijd, jammer.

Samengevat was het in mijn beleving niet wat je voor dat geld mag verwachten, wij zijn in Nederland veel beter gewend. Wijnen die per glas veel meer kosten dan de hele fles en dan nog eens karig worden geschonken, dat hoort niet. Na een goed uurtje stonden we weer buiten, de rust was weder gekeerd. Records zijn er om gebroken te worden, Bon Bon spant nu de kroon met de hoogste prijs per gang (door mij uitgegeven).

30. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Comme Chez Soi

adriaan

Een restaurant met een lange geschiedenis, zit vanaf 1936 op de huidige locatie, in een stijlvol herenhuis met Art Nouveau inrichting.
    Om 12 uur ging de deur open, we werden begeleid naar een tafeltje in het stijlvol ingerichte restaurant met raampje naar de keuken. Art Nouveau in een luxe stijl, scharnierende tafelbladen, keurig ingedekt met fijn linnen en tafelzilver van Christofle. Het aperitief bestellen was nog een hele opgave, na een half uur had ik nog niks. Inmiddels stonden al wel twee hapjes op tafel. Kroepoek met grijze garnaal en blokje paprika crème tussen twee krokantjes met zwarte olijf, niet echt indrukwekkend.

We gingen voor het lunchmenu, begeleidende wijnen moest je zelf van de beperkte kaart kiezen, jammer. Het werd de Allo 2016 van Soalheiro met in het aroma een toets van karton, in de mond een zuurtje. Het voorgerecht was een stukje keurig gegaarde zalm op een bedje van lente groentjes, erop een quenelle ijs van mierikswortel en een krokantje, aan tafel afgewerkt met een vinaigrette. Hele pure smaken met een plusje voor de mierikswortel. (6.5)

Voor bij de kip koos ik de la Syrah a papa 2016, lekker fris en fruitig. Op het bord getrancheerde borstfilet met ernaast aardappelkroketjes en rolletjes rettich gevuld met witte kool, erop een bolletje rode peper, aan tafel afgewerkt met een sausje van paprika met vleugje oregano. De cuisson van de kip was top, de saus was mild, in het garnituur pure smaken. Het leuke was dat er nog een tweede service kwam. (7,25)

Het dessert was een tartaar van aardbei op een dun krokantje, ernaast twee verse frambozen, bolletjes crème van lychee gevuld met praline, aan tafel aangevuld met een heerlijke aardbeiensaus, apart uitgeserveerd een quenelle vanille ijs met een vleugje gember. Prima smaken die goed combineerden. (7,75)

Als afsluiter nog een hele collectie prima friandises, keurig gepresenteerd, om de laatste gaatjes te vullen.

Bediening vond ik slechts voldoende, de aandacht van de relatief grote brigade was niet echt op de gasten gericht, erg jammer. Gelukkig was de gastvrouw sympathiek, die heeft ons nog een rondleiding gegeven, leuk.
    Wat opviel was dat de keuken veel groter is dan het restaurant en dat er maar liefst 10 koks in de keuken stonden. De wijnkelder was indrukwekkend, meer dan 17.000 flessen met een speciale afdeling voor de allergrootste wijnen, een erfenis van vier generaties, wow.

Samengevat had ik er wel iets meer van verwacht, een mindere start naar een beter slot in een hele pure klassieke stijl. Dit lunchmenu lijkt mij niet echt representatief. Interieur en wijnkaart zijn indrukwekkend.

Meer activiteiten