• Lid sinds 6 januari 2010
  • Man

Ik ben sinds 2e helft 2008 geïnteresseerd in de top keukens. Ik heb inmiddels al aardig wat restaurants bezocht. De krenten uit de pap zijn inmiddels favoriet geworden. Deze favorieten blijf ik volgen en ik probeer er fijne nieuwe adressen bij te vinden. Favoriet wordt je wanneer ik minimaal twee restaurantbezoeken erg enthousiast ben.

De lunch is mijn favoriete tijdstip om te eten, diner alleen als het niet anders kan. Het beleven van nieuwe smaken en mooie wijn spijs combinaties zijn voor mij belangrijk. Prijs-kwaliteit is voor mij erg belangrijk waardoor ik een kopjesjager ben geworden. Alhoewel nieuwsgierigheid het soms wint van het verstand zodat ik af en toe de gerenommeerde zaken uit het top segment zal bezoeken.

De waarderingscijfers. Duidelijk is dat ik hoge punten geef, dit komt omdat ik wat hoog ben gestart, hierdoor kan de middenklasse makkelijker een 8 scoren. De punten zijn op basis van mijn persoonlijke smaak en zijn gebaseerd op moment opnames. Ik heb geen opleiding genoten in deze branche en ben een pure hobbyist.

De waarderingscijfers bij de gerechten. Deze zijn helemaal gebaseerd op mijn persoonlijke beleving waarbij de invloed van de begeleidende wijn meegenomen is.

Mijn absolute top 67 gerechten ooit gegeten:

1. Trio van paling Boreas 4-'15 begeleid door Riesling 2006 van Pegasus Bay.

2. De eendenlever bereidingen met hazelnoot, peer en yuzu, Boreas 9-'14 begeleid door Venje 2004 van Enjingi

3. Gesauteerde zwezerik met Perigort truffel Sonnora 2-'17 begeleid door Riesling Saarburger Rausch Spätlese
1999 van het huis Zilliken.

4. De eendenlever bereidingen, Boreas 4-'14 begeleid door Ramandolo van Dario Coos

5. Tarbot uit Bretagne, venkel en vinaigrette Sonnora 2-'17 begeleid door Grüner Veltliner Smaragd 2011 van Franz Hirtzberger

6. Ganzenlever in gelatine Perigord Sonnora 2-'17 begeleid door Riesling Auslese Oberemmeler Hutte 2005 van Von Hovel

7. De ganzenlever bereidingen (optima forma in 4 rondes) Lindehof 8-'10, begeleid door Trentham Taminga 2006 Australië

8. Langoustine bereidingen, Boreas 4-'13 begeleid door Griekse Petra van het domein Kir Yianni 2011

9. Proeverij kreeft Flicka 11-’17 begeleid door Riesling cuvée F 2014 Heymann Lowenstein,

10. Langoustine bereidingen Lindehof 12-'15 begeleid door Silvaner Roth

11. Salade van krab met bietstructuren Vendome 10-'16 begeleid door Menetou Salon 2014 van Philippe Gilbert

12. Langoustine bereidingen LEF 5-'17 begeleid door Muscat 2013 Alfred Meyer

13. Drie structuren van duif Victor’s 5-’17 begeleid door Rioja Reserva 2005 Ontañon

14. Kabeljauw met kaffir Boreas 4-2015 begeleid door “Bois de Dames” van Etang des Colombes.

15. Tarbot met specerijen Boreas DWTS 12-2011 begeleid door Bussay Szürkebarát (pinot gris) 2008

16. Gul met slakjes in een soepje van Limoen. Librije 9- '14 begeleid door Rueda 2013 van Jose Pariente.

17. Bereidingen van eendenlever en langoustines Hofstede de Blaak 11-`12 begeleid door Puligny-Montrachet 2007 van het huis François Buisson.

18. Twee bereidingen langoustine Lindehof 10-’17 begeleid door Muscat Escapade 2016 van Vaquer

19. Langoustine bereidingen LEF 4-'16 begeleid door Muller Thurgau 2014 Siener

20. De ganzenlever bereidingen (Terrine, gebakken en brûlée) Lindehof 12-'11, begeleid door Grüner Veltliner Auslese 2007 van Rabl.

21.Noordzeekrabsalade met appel en limoen, gegrilde Sint-Jacobsmossel, eendenlever Hofstede de Blaak 4-`12 begeleid door Riesling 2010 Dr. Burkling-Wolf.

22. Zeetong met paling Boreas 9-'14 begeleid door witte Rioja van Casa Primicia

23. Paling in `t groen, Het Gebaar 7-`12 begeleid door Spinifex "Lola"

24. Reuze Langoustine met een saus van groene appel en kerrie Lindehof 4-'13 begeleid door “Filo di Arianna” 2009 uit Tenuta Roveglia

25. Tonijn met complex garnituur en oestersoep Wollerich 4-7 begeleid door Pouilly-Fumé 2014 Serge Dagueneau

26 Reerug uit de Eiffel met Rouan-saus Sonnora 2-'17 begeleid door Frühburgunder “R” Centgrafenberg 2008 van het huis Fürst

27. Noordzeekrab, avocado warme beignet, Bord'eau 12-'15 begeleid door Duitse Riesling

28. Fazantenborstfilet duxelles, crème fraise en ballotine Chapeau! 12-'15 begeleid door Pinot Noir 2012 Tollot Beaut

29. Kreeft, Tribeca 8-'16 begeleid door Sommeliers cuvée 2015 Pflüger

30. Sashimi van geelvinmakreel Victor’s 5-’17 begeleid door Riesling Wiltinger Nik Weis

31. Vier bereidingen van Anjou duif Tribeca 10-’17 begeleid door Guimaro uit Ribeira Sacra gemaakt van Menchia 2015

32. Krokant gebakken kalfszwezerik grijze garnalen, crème van maribel Hemelrijk 10-'15 begeleid door “Lahn” Kerner 2012 van het huis Castelfeder

33. Proeverij van melklam Wollerich 4-7 begeleid door Palazzo della Torre 2012 Allegrini

34. Noordzeekrab, Boreas 9-`13 begeleid door een blend van het huis Mayer

35. Ganzenlever, wortel, geitenkaas en vinaigrette met lychee Monarh 4-'17 begeleid door Riesling Marienburg Spätlese 2012 Clemens Bush

36. Carabineros, Short Rib, puntpaprika Librije’ s zusje 9-’ 17 begeleid door Amphora Roja 2016

37. Trio van duif met steranijs Boreas 4-'15 begeleid door Merlot en Pinot Noir van Mehofer

38 Langoustine bereidingen Wiesen 7-'15 begeleid door Viejas Tinajas Muscat 2014 van het huis De Martino

39. Tarbot, Noirmoutier oester en Anna Gold Wiesen 6-’ 17 begeleid door CO Malvazija Istarska 2013

40. Bretonse makreel Vendome 10-'16 begeleid door Rose champagne van Bruno Paillard

41. Coquille met aardse tonen Monarh 4-'17 begeleid door Meursault 2014 Pascal Clement,

42. Tartaar van zeebaars, Noordzeekrabsalade, schuim van paling 5-2016 Hemelrijk begeleid door Marsanne 2015 Petit Roubie

43. Kabeljauw in een dashi van makreel Willem Hiele 8-’17 begeleid door 'A la rêverie' 2016 van Château de Montfrin

44 Kaviaar Imperiale Zarzo 7-2016 begeleid door 15 jaar oude Olorosso van El Maestro Sierra

45. Bereidingen van inktvis, paling en zeebaars, Jiu.nu 8- '15 begeleid door Rueda Verdeal 2012

46. Strand met gemarineerde sint-jakobsmosselen Boreas 12-'10 begeleid door Portugese witte Adega de Pegões

47. De bereidingen van eend (borst en stoof) Linnen '09, begeleid door syrah Argentinië

48. Indische curry van Noordzeekrab Hemelrijk 1-'17

49. Kreeften proeverij, 10-’16 FG begeleid door Quattroventi 2015

50. Kreeft gerecht met langoustine, Hofstee 8-'11 begeleid door Hongaarse Olaszrizling 2009 van het huis Figula

51. Heilbot ponzu, passievrucht, wortel, Lenartz 3-'16 begeleid door Chardonnay Esk Vally

52. Sole Meunière Het Gebaar 3-'11 begeleid door Rueda van Javier Sanz

53. Pata negra met ijs van biet 8-'16 Joelia begeleid door witte Garnacha 2014 van Las Colinas del Ebro

54. Surf en Turf, Wollerich 1-'15 begeleid dooreen rode droge Aleatico Passito van D´Alesio

55. Coquille met saus van ossenstaart Bord'Eau 1-'15 begeleid door Cérvoles Blanc

56. Rogvleugel schaaldierenbisque carabineros saffraan Sense 5-'15 begeleid door “L'empreinte du Terroir” van Goisot

57. Noordzeekrabsalade met structuren van Bastardo 5-'15 Cuchara begeleid door Rueda 2012 Nosis en Bastardo Niepoort.

58. Structuren Anjou duif Mijn Keuken 2-'16 begeleid door Rubico Lacrima 2014 van Marotti Campi

59. Heek filet, miso, citrusfruit, en dennenolie, Prikkelz 8-2012 begeleid door flower and the bee uit de Ribeiro

60. Kalfszwezerik, kalfswang, ganzenlever, gember Hofstede de Blaak 6-'13 begeleid door Mencia 2010 Viernes

61. Zwaardvis structuren met zee-egel Jiu.nu 11-'16 begeleid door Furmint 2015 van Verus Vineyards

62. Kalfszwezerik en langoustines begeleid door rosé van Domaine de Haut Gleon verwenlunch 4-'10 Avant Garde

63. De bereidingen van Anjou duif (borst, bout en stoofpot) Lindehof 4-'10 begeleid door Argentijnse Malbec van Salentein 2007.

64. Munsterkaas met luchtige aardappel, smeltende eendenlever, truffelvinaigrette en macadamia noten Hofstede 4-'12 begeleid door Angove 2010 uit Australië.

65. Makreel “Escabeche” noordzeekrab, komkommer en wortel Bretelli 5-'15 begeleid door Janez 2012 van Dveri Pax

66.Tarbot, citroen risotto, IJselmeerpaling en basilicum Fred 11-'11 begeleid door TO 2009 Velich

67. Zeeuwse platte oesters, peer, sint jakobsmossel en crème met limoen, Mijn Keuken 10-`12 begeleid door Soave.

Daar ik minder een dessert liefhebber ben en ik deze niet buiten de boot wil laten vallen hier nog een top 25 met memorabele desserts.

1. Bereidingen van appel met munster, eendenlever macadamia en zwarte truffel, 1-16 Hofstede de Blaak begeleid door Gewurztraminer

2. Mango, bergamot, kokos en groene curry Monarh 2-' 17 begeleid door Ortega Beerenauslese 2015 van Weingut Dorwagen

3. Soleil Het gebaar 3-`16 begeleid door Ariyanas-moscatel 2008

4. Millefeuille met rode vruchten Le Clarence 8-’ 17 begeleid door witte bordeaux Clarendelle 2015

5. Rode biet, roos met maggiplant Librije 10-’17 begeleid door MR Moscatel 2012 van Telmo Rodriguez

6. Mango, passie, witte chocolade en kokos, Boreas 12-'10, begeleid door Baumard Vert de l'Or

7. Sweet thay green curry, 9-'14 Librije begeleid door “La Magendia” 2010 uit Jurançon van Clos Lapeyre

8. Twee bereidingen van Ganzenlever Lindehof 10-’17 begeleid door Riesling spätlese 1994 en Traminer auslese 2013 van het huis Rabl

9. Dessert op basis van groenten Wollerich 4-7 begeleid door Filari 11 Feudi Di San Marzano

10. Aardbei en trekdrop, ijs van tonkabonen. Wollerich 6-'10, begeleid door Miselle van Petit Manseng 2008 uit Gascogne

11. Amandel, passievrucht, chocolade en ijs van ginger beer 2-'13 Librije's zusje begeleid door moscatel Spanje.

12. Groene appel en chocolade Boreas 4-'15 begeleid door Saussignac prestige 1998 van Chateau de Thenon.

13. Bittere chocolade met karamel, hazelnoot en rozenbottel. Boreas 4-'13 begeleid door Moscatel do Douro reserve 2004 van het huis Portal

14. Losgeslagen appeltaart, Librije 7-'14 begeleid door Les Rouannieres 2010 van chateau Pierre Bisse

15. dessert exotique, Nonnetje 11-'15 begeleid door Coteaux de Layon 2012, cuvée Passerillé van Domaine Delesvaux

16 Mousse van mascarpone met koffie, peer en gepofte varkenshuid Vandeijck 6-'16 begeleid door Pineau des Charentes van Chainier .

17. Chef aan tafel, Belvertshoeve 12-'14 begeleid door Riesling late Harvest Chili

18.Chocolademousse, citrusschilletjes en pruimen. Wiesen 1-'11 begeleid door PX sherry El Candado

19. Oosters dessert Wollerich 1-'15 begeleid door Riesling auslese 2011, Clemens Honrath

20. Zoetzure kwark, limoen, veenbessen en amarenekersen, SEC 12-'12 begeleid door Brachetto (Birbet) van het huis Michele Taliano

21. Fruit met witte chocolademousse Jiu.nu 6-'14 begeleid door "Erdener Treppchen" auslese 2007 van Weingut C.H. Berres

22. Gebrande ananas met kokos structuren Avant Garde 4-'15 begeleid door Riesling spätlese Piesporter Goldtröpfchen 2011 van Hain

23. Chocolademousse bolletjes en toefjes met citrusfruit, Het Gebaar 3-'11 begeleid door Chamber Rosewood Muscat uit Australië

24. Gemarineerde abrikoos uit Spanje met een saus van gezouten karamel en ijs van lavendel, Wollerich 6-'11 begeleid door Petit Manseng van het huis Miselle.

25. Dessert van citrusfruit, Helsen 3-'14 begeleid door Eiswein van Ernst Triebaumer

Lijsten

De Nederlanden

Vreeland

Activiteiten

1. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Umami
    Fusion Eindhoven

Gezellig uitje met oud klasgenoten bij het laagdrempelige Umami. Smakelijke gerechten met goed gekozen bijpassende wijnen. Het Bib menu was niet kiezen, je kreeg gewoon beide gerechten. We hadden een prima maitre, die ik nog kende van Jiu.nu, goede uitleg van gerechten en wijnen in een aangename ambiance. Een geslaagde avond!

2. adriaan's profielfoto
    adriaan vindt de recensie door adriaan voor 't Amsterdammertje leuk

We kwamen in de top 300 van de wereld opgesteld door 'the best chef awards' een voor ons nog onbekende Nederlandse chef tegen. Dat maakt nieuwsgierig dus maar gelijk geboekt voor een lunch op donderdag.
    Het restaurant is goed bereikbaar, ligt in het centrum en parkeren kan in het straatje tegenover. Als je binnen stapt dan is het verrassend groot, het hele pand word gebruikt. Links de lounge, centraal de grote open keuken en rechts het restaurant verdeeld over twee etages. Weinig daglicht binnen, dat vind ik een minpuntje.
    We kregen een keurig ingedekte tafel langs de wand. Als aperitief een Spaanse witte, de Synera Blanco gemaakt van Macabeo en Chardonnay, die goed beviel. Ernaast de knabbel. Een gemarineerde olijf, mooi hoog op smaak met hartige toets. En broodsoldaatjes in een heerlijk frisse dip.
    De maître stelde zich voor en stemde onze wensen nauwkeurig af, complimenten.

De amuse ronde was een vierluik met als thema een wereldreis. We starten met een ijshoorntje geïnspireerd op China. De vulling was met soja en sorbetijs van oester. Wow een uitbundige smaakbeleving.
    In een vogelkooitje gevulde eitjes, als ode aan de Franse chef Alain Passard. Een gestoomde eidooier met fris schuim van appel afgewerkt met broodcroutons, bieslook en haringkuit. Dat lepelde heerlijk weg.
    Hertenworstje in een krokante cannelloni afgewerkt met Amsterdamse tafelzuren.
    Uit Bonaire, pasteitjes gevuld met tonijn afgewerkt met piccalilly, prima textuur en goede smaak. De mond was inmiddels helemaal op smaak en de toon was gezet.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd, Sauvignon Blanc Gran Reserva 2015 uit Chili van Tabali Pedregoso, knisperend fris. Uit de keuken een mooie presentatie op een zwart bord. Als basis een crème van jalapeno, centraal erop een marbre van geroosterde paprika waarop een quenelle ijs van geitenkaas en een krokantje van de huid waarin wat Anna kaviaar. Eromheen stukjes gepekelde en geschroeide forelfilet. Een verrassende smakencombinatie, heel speciaal maar goed uitgevoerd met goede texturen. De wijn bleef verrassend overeind, keurig. (9,6)

verder met een Italiaanse Gewürztraminer 2016 van Terlan, mooi aroma, strak droog met een stevige licht gekruide afdronk. Op een diep bruin bord een grote ravioli gevuld met kreeft op een bedje van gepofte zaden, gekruid met zoete sambal en gel van citroen, die in een crème van pompoen lagen. Het geheel was afgewerkt met een Thaise saus en een takje bimi (jonge broccoli). Wederom een verrassende smakencombinatie, een goede bite door de gepofte zaden, mooi zoetzure toets en licht pikant. De wijnsloot naadloos aan, genieten! (9,7)

voor bij het pièce een Chileense Chardonnay Gran Reserva 2014 van het huis Carmen, beetje stoer aroma, in de mond verrassend fris met bescheiden houttoets. Op het bord een krokant gebakken kabeljauwfilet in een beurreblanc met champagne, ernaast pommes duchesse, toefjes crème van kweepeer, amandelen en een krokante cannelloni van kruidkoek gevuld met gefermenteerde rode kool. Er werd aan tafel nog wat gemalen peper toegevoegd uit een hele grote pepermolen, leuk. De kabeljauw had een prima cuisson. In het garnituur mooie smaken, lekker frisse gefermenteerde rode kool, de pommes duchesse was mooi krokant met toets van kaas. De wijn combineerde erg goed. (9,5)

de dessertwijn was een Riesling Pfedders Heimer auslese 2015 van Pfannebecker, mooi aroma en prima zoet zuur balans, lekker. Als overgang een shot van duindoornbes gepresenteerd als kleine sinaasappel die we uit een boompje moesten plukken. Leuk en lekker verfrissend.
    Het dessert werd gepresenteerd in een cocktailglas. Onderin een schuim van kardemom, erop een platte cilinder custard van sinaasappel en ijs van zwarte thee afgewerkt met een merengue van duindoorn, crème van sinaasappel (in de vorm van een partje) en zeste van kaffir. Heerlijk aroma, veel smaakbeleving met veel verschillende texturen. Voor mij de topper van de middag. (9,75)

bediening was zeer goed tot uitstekend verzorgd. Goede presentaties op een correcte, joviale wijze.

Prijs-kwaliteitverhouding was uitstekend.

Samengevat wat ik verrast door de originele en soms zelfs gedurfde smaken combinaties van de gerechten. De chef houd er een heel eigen stijl op na, complimenten. Veel smaakbeleving met als rode draad de zoetzure toets. Ernaast goede wijnen die prima aansluiten en een fijne bediening. Een aanrader voor de smaakavonturier en levensgenieter, bedankt!

3. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor 't Amsterdammertje

De maître stelde zich voor en stemde onze wensen nauwkeurig af, complimenten.

Hertenworstje in een krokante cannelloni afgewerkt met Amsterdamse tafelzuren.

4. adriaan's profielfoto
    adriaan vindt de recensie door Sandy voor Restaurant Nastrium leuk

Een aanwinst voor Helmond! We hebben een top avond gehad met heerlijk eten en goede service. Een echte smaaksensatie en een must om naartoe te gaan.

5. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor De Nederlanden

Ruim op tijd afgereisd naar het pittoreske Vreeland zodat we nog even een fijne wandeling konden maken.
    Het restaurant is makkelijk te bereiken en heeft een royale eigen parkeerplaats. Keurig op tijd liepen we binnen en namen we plaats langs de open haard in het loungegedeelte rechts van de ingang. Als aperitief een witte wijn, eentje gemaakt van Grecanico, die goed beviel. Erbij een kaartje met assortiment van oesters, een specialiteit van het huis. De amuse ronde was een drieluik. Een hoorntje gevuld met gerookte makreel en afgewerkt met rode biet, lekker. Krokantje van nori met sesam yoghurt en gekonfijte watermeloen, ook goed. De derde kon ik niet eten vanwege het gebruik van bloed, jammer.
    Een oester wilde we wel proberen. Voor mij die met kalfstartaar en toefjes mayonaise, heerlijk.
    De laatste amuse werd gepresenteerd in een speciaal cocktailglas. Onderin wat stukken amandel waarop humus, afgewerkt met structuren van komkommer. Dit lepelde prima weg.

We werden begeleid naar het behoorlijk grote restaurant, modern ingericht met veel leuke hoekjes en keurig ingedekte tafels. We kregen een plaatsje aan het raam met uitzicht op de Vecht in de royale erker. Veel licht binnen omdat het dak grotendeels van glas is gemaakt, prima.
    De eerste begeleider werd samen met het gerecht gepresenteerd. Sauvignon 2015 uit de Touraine van La Renaudie, mooi stuivend aroma en lekker fris. Uit de keuken een glazen bord waarop flinke stukken hamachi, cilinder tartaar van hamachi, voor de bite nog plakken komkommer waarop crème van avocado. Verder stukjes ijs van passievrucht en druppels hartige ponzu. De hamachi was delicaat, de smaken combinatie was top. De wijn sloot naadloos aan. (9,6)

verder met een a typische Duitse Weissburgunder 2015 van het huis Vitus, die een behoorlijke houttoets had. Uit de keuken een in champagne gesmoorde heilbotfilet gekruid met zwarte truffel en een vleugje parmezaan. Ernaast een groenten garnituur waarbij wat bundelzwammen en trompet de la mort. De filet werd aan tafel aangevuld met extra kookvocht. Een heerlijke bereiding waarbij de wat vollere wijn goed aansloot. (9)

voor bij het pièce een Australische Riesling 2016 van Pikes uit de Clare Valley, frisse zuren, complex met subtiele petrol toets, heerlijk. Op het bord bruingebakken scholfilets met structuren van bloemkool, takjes broccoli en toefjes piccalilly, aan tafel afgewerkt met een schuimige Thaise currysaus op basis van kokos. Lekker sappige schol, frisse piccalilly toetsen (mooi hoog op smaak) en de schuimige licht pikante saus waar ik wel van houd (die we tegenwoordig steeds vaker tegenkomen). De wijn was een voltreffer, toppie.

Een speciale dessertwijn, Visner di pergola van Corrado Tonelli uit de Marche in Italië. Een wijn van voornamelijk Sangiovese waaraan gefermenteerde kersen zijn toegevoegd. Mooie diepe kleur, in het aroma tonen van amarena en zwart fruit, verrassend fris in de mond met een lange complexe afdronk. Uit de keuken een strakke presentatie. Een grote kers gevuld met room en centraal een kersenjam, ernaast een quenelle kersensorbetijs en wat gemarineerde kersen. Goede smaken met de kers in de hoofdrol, ik miste wel de toets van het aangekondigde gemberbier. De wijn combineerde goed. (9)

als toegift een vanille soufflée met hierop nog een quenelle bananenroomijs. Een goed uitgevoerde, wel erg zoete, klassieker.

Als afsluiter een hele krachtige espresso met ernaast leuk gepresenteerd, in een klomp met een zeiltje, de friandises.

Bediening was goed tot zeer goed verzorgd.

Prijs-kwaliteitverhouding vond ik zeer goed, begeleidende wijnen (hoewel royaal geschonken) waren redelijk pittig geprijsd.

Kortom een hele fijne kennismaking met een goed restaurant op een mooie locatie.

6. adriaan's profielfoto
    adriaan vindt de recensie door Anke van Dam voor De Karpendonkse Hoeve leuk

Anke van Dam

Erg lekker gegeten, wel meerdere kleine porties. Mooie locatie, gemoedelijke sfeer binnen. Zeer vriendelijke bediening, mooi gedekte tafel, lekkere wijnen, helemaal goed!

7. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Cuchara
    Frans Lommel

Ditmaal gereserveerd om vrienden kennis te laten maken met de unieke eigen stijl van Cuchara, dan hebben we het over smaken, presentaties en ambiance. Helaas was er eentje verhinderd en de vervanger eveneens, tja.
    Het verkeer zat mee dus waren we wat te vroeg, dat was gelukkig geen probleem. We werden begeleid naar ‘ons’ tafeltje aan het raam, fijn. We besloten ditmaal voor de gehele optocht, die ditmaal zelfs nog iets langer geworden was en uit 16 ‘smaken’ bestond. Verrassend was het om hiertussen de exclusieve zeekomkommer te zien. Deze kende ik van de Foodies documentaire, het lekkerste ingrediënt wat Aiste Miseviciute (Luxeat) ooit gegeten heeft.

Als aperitief een Pouilly-Fumé 2016 van Sébastien Treuillet die uitstekend beviel. Het eerste hapje was al gelijk een hit. Dorade omwikkeld met dun gesneden rettich afgewerkt met een toef licht gekruide mousse. Mooi fris en heel verfijnd, naadloos aansluitend bij de wijn.

Het tweede hapje werd gepresenteerd op een stuk gemberwortel. Als basis en krokantje van coquille erop een gelei van gember en marshmallow van cepes afgewerkt met soja. Een gelaagde smaakbeleving die start met de umami toets van soja en eindige met de smaak van coquille.

Door met een heldere bouillon van tomaat die door de chef aan tafel in een kom werd geschonken, waarin een crème van basilicum en parels van wakame. Heerlijk fris en mooi hoog op smaak, de basilicum was goed te proeven en de parels zorgde voor een aangename textuur, wow.

Verder met een meer complexe bereiding van rauwe coquille waarbij structuren van komkommer, avocado, krokantjes van kombu en een toef frisse schuim. Verfijnde smaakjes en speciale texturen waarnaast de wijn keurig in balans was, jammie.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd door Sanne Dirks in haar originele eigen stijl. Albariño 2014 uit de Rias Baixas van Kentia, in een iets onherkenbare, rijpere, complexe stijl, erg lekker.

Als overgang een dun krokant toastje van spelt met een dip van romesco (Spaanse saus op basis van paprika) afgewerkt met een crumble van inktvis. Erg smaakvol.

De eerste officiële gang, voor zover je er hier van kan spreken (voor mij een bekende). Zeebaars op een bedje van bulgur, quinoa en miso, ernaast een toef luchtige crème van garnaal, afgewerkt met een schuimige jus van ponzu (super smaak), soja vinaigrette, quenelle Belgische kaviaar (decadent) en een krokant plaatje van garnaal. Wow wat een smaakbeleving met prima texturen en veel afwisseling. De wijn was keurig geselecteerd, complimenten. (9,8)

Wederom een oude bekende (3e keer) als overgang. Het hoorntje van rode biet gevuld met Griekse yoghurt en plakje rode biet. Hiermee is duidelijk de progressie meetbaar van de keuken van Jan Tournier. Mooi hoog op smaak en welhaast perfect van textuur, top.

Verder met een Griekse Savatiano 2016 van Pyrgos Sophias, in het aroma frisse tonen in de mond iets voller, beetje kruidig en een subtiel bittertje in de afdronk. De presentatie was weer heel speciaal, je ziet van boven alleen drie krokantjes van cepes. Vanaf de zijkant heb je een inkijk maar weet je nog steeds niet wat het is, leuk. Rundertartaar pikant afgekruid met wasabi, mosterd en augurk erop wat ijsparels van cepes, ernaast een crème van cepes. Belangrijk is om de onderdelen samen te eten, wat ik in eerste instantie nog niet in de gaten had. Hierdoor kende ik een behoorlijk pikante start die op het eind door de crème veel zachter werd. Mooie smaken die prima combineerden met de wijn, genieten! (9,6)

Portugees wit van Niepoort de Tieme Dao 2015, vol en complex met bescheiden zuren. Uit de keuken een drieluik door chef Jan uitgeserveerd. Roodbaars gebakken in plankton in een jasje van planktongelei, ernaast twee slanke quenelles aardappel-paksoipure, afgewerkt met saus van plankton, een hele frisse lobbige crème en krokantje van nori. Een verrassende smakencombinatie, weer doorontwikkeld t.o.v. vorige keer, waarin de frisse crème als smaakversterker opvalt. De wijn werd lekkerder door de frisse en mineralige tonen van het gerecht. (9.7)
    Ernaast onze kennismaking met de zeekomkommer zacht gegaard in look en plankton. Een hele verfijnde smaak, lijkt iets op inktvis, met een hele speciale textuur.
    Ook nog bordje met speltbrood waarbij olie en boter van plankton. Heerlijk om de sausjes met het brood op te deppen. Ook goed dat de drie sausjes ieder een eigen karakter hebben.

Ditmaal een speciale begeleider. Amontillado sherry van Gutiérrez Colosía ongeveer 8 jaar op solera, amber kleur, verrassend fris met complex aroma met tonen van gedroogd citrusfruit. In het schaaltje verschillende bereidingen van paddenstoel, verschillende structuren van kastanje en krokantjes van zuurdesem, aan tafel afgewerkt een bouillon paddenstoel en mos. Aangenaam aroma dat naadloos aansloot bij de sherry. Verrassend complexe textuur met heerlijke aardse smaken en subtiele ronde toetsen. De droge sherry sloot prima aan (wel kleine slokjes nemen). (9,6)

Wederom een voor mij bekend tussendoortje. IJspoeder van foie gras gecombineerd met schuim van de Bastardo druif, eenvoudig maar doeltreffend, heerlijk!

Voor bij het pièce Bulgaars rood. La Bella van Katarzyna, krachtig met tonen van bosfruit en een middellange afdronk.
    Daar we het meest uitgebreide menu genomen hebben, nog maar eens een tussendoortje. Kalfszwezerik in boter met vleugje soja gebakken en een luchtig toefje ‘Pave du Nord’ (kaas). Heel puur en verfijnd van smaak, nipt gaar met een nog iets glibberige textuur. Van de wijn zijn we even af gebleven.
    Het pièce zag er verzorgd uit. Filet van hazenrug met crème van pompoen, gebakken meloeskes, eigen jus en krokantjes van pastinaak. Het vlees had een prima cuisson was lekker vers en delicaat van smaak, wel een beetje te ver afgekoeld. Garnituur vulde de smaak goed aan, vooral de warme meloeskes waren erg lekker. De wijn was in mijn beleving net ietsje te krachtig maar met kleine slokjes ging het goed. (9,5)

De dessertwijn was de mousserende Zientje van het Belgische domein Entre Deux Monts gemaakt van Kerner, appel en vlierbloesemsiroop. Licht en verfijnd met een toets van appel. Het dessert zag er speciaal uit. Chocolade structuren met een crème van rode vruchten met wat chili, waarbij diep gevroren bessen en bramen en shiso cressjes. De chocolade was subtiel gedoceerd, de frisse tonen kwamen hierdoor op de voorgrond, lekker. Wel was verse fruit erg koud, ver onder het vriespunt. De crème was heerlijk en de shiso gaf aangename accenten. De wijn was een elegante ondersteuner die wat op de achtergrond bleef . (9,4)

Als afsluiter een krachtige espresso met een hele luxe friandise op basis van matcha, yoghurt, kokos en basilicum om nog even lekker na te genieten.

Bediening was wederom uitstekend verzorgd.

Prijs-kwaliteitverhouding was zeer goed, absoluut waar voor je geld maar een serieuze investering.

Wederom genoten van een hele exclusieve beleving met veel mooie uitgekristalliseerde gerechten waartussen veel heerlijke tot hele speciale tussendoortjes en ernaast lekkere, goed geselecteerd, begeleidende drankjes. Wel oppassen met de tussendoortjes zodat die ook mooi combineren. Aanrader voor de fijnproever, smaak avonturier en levensgenieter. Bedankt!

8. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Prikkelz

Alweer zeven jaar geopend. Inmiddels is de eigen signature van Dirk Zwerts helemaal doorontwikkeld. Toevallig was er een vriend op bezoek dus ditmaal geboekt voor een lunch op donderdag met vijf personen.

We werden begeleid naar het romantisch ingerichte nisje, de tafel was keurig ingedekt en de wijntjes stonden al in de koeler, fijn. Als aperitief de huis champagne, de brut classic van Deutz die uitstekend beviel. De eerste amuse was een Zeeuwse platte op Russische wijze, met koude sabayon, spinazie en kaviaar. Heerlijk en super combinerend met de champagne, jammie.

De tweede amuse was geïnspireerd op een oud recept van de moeder van Dirk. Een keurige cilinder van delicate makreeltartaar gevuld met met piccalilly en afgewerkt met stukjes gerookte roomkaas. Verfijnd met hele frisse toets, mooi.

De derde amuse was afgeleid van een signature gerecht. Een hele mooie presentatie. Cilinder van rauwe tonijn met druppels kaffir lime, erop crème van kippenlever afgewerkt met een krokantje, ernaast een gel van mango in een kervelolie. Een mooie smakencombinatie, delicaat met exotische toets door de kaffir en mango.

Bram Klinge presenteerde keurig de eerste begeleider. Uit de Alsace de ‘Black Tie’ een blend van Pinot Gris en Riesling 2016, die het beste van de twee soorten naar boven brengt. Op het bord een hele strakke presentatie van langoustine bereidingen. Rechts een dikke zacht gebakken staart op een compote van venkel. In het midden een hoorntje van brikdeeg gevuld met tartaar gedipt in bieslook op een quenelle tartaar. Links een quenelle crème fraise afgewerkt met wat Anna Gold en takje dille, ertussendoor gesprenkeld vinaigrette van citroen. (Dirk noemt het porno, lol). Een ware delicatesse, van top producten en top bereidingen die mooi combineerde met de sappige wijn. (9,85)

Uit Sicilië een Colomba Platino 2011 van Duca di Salaparuta gemaakt van Inzolia, mooi goud geel, fris aroma met tonen van geel fruit, in de mond licht complex met wat spanning op de tong, speciaal. De chef presenteerde zelf het gerecht. Dikke plakken zacht gegaarde coquille op een bedje van witlof a la crème, afgewerkt met balsamico, paaltjes van groene appel, zwarte truffel en krokantjes van coquille. De delicate coquille kreeg met de witlof een stevige tegenhanger wat ik ietsje minder vond. De wijn was een schot in de roos. (9,3)

Voor bij het pièce Chateau Hyot 2013 uit de Castillon Côtes de Bordeaux gemaakt in een stevige Saint-Émilion stijl. Uit de keuken een klassieke presentatie. Centraal een borstfilet van Anjou duif met dunne plakken kastanje champignon (ingepakt in varkensdarm) op een bedje stoofvlees van de duif. Eromheen een krans van romige gort met (keurig verdeeld) drie cilindertjes zoetzure rode biet. Aan tafel afgewerkt met de eigen jus verrijkt met wat wijn. Het bestorven vlees had een prima cuisson, super zacht en was mooi hoog op smaak. De stevige wijn combineerde erg goed. (9,5)

Over naar een hele mooie Sauternes 2015 van chateau Laribotte, edelzoet met weelderig aroma. Uit de keuken een ultra strakke presentatie van een signature gerecht. Een lange driehoek van ganzenlever met erop een gelei van framboos, aan tafel afgewerkt met streepjes oude aceto balsamico. De lever had een hele verfijnde smaak die prima combineerde met de frisse framboos, Nog wat extra fruitigheid door de aceto wat het meer verteerbaar maakt. De wijn vulde het gerecht aan met zijn mooie aroma en ronde tonen, genieten. (9,75)

De dessertwijn was een Moscatel de Setubal van Dona Helena met in het aroma tonen van muskaat en rozijnen, rond in de mond met een licht stroperige afdronk. Uit de keuken een klassieker. Mille-feuille met ertussen dotjes hazelnoot praline en ernaast een quenelle vanilleroomijs. Prima uitgevoerd, wel behoorlijk zoet met mooie toets van hazelnoot. De wijn combineerde goed, werd wat frisser en tegelijk ook wat branderig in de afdronk. (9,4)

Als afsluiter nog een krachtige espresso in een mooi glaasje met ernaast een drietal erg lekkere friandises.

Bediening was uitstekend verzorgd met in de hoofdrol Bram Klinge. Inmiddels al behoorlijk wat ervaring opgedaan, hele goede presentaties van wijnen en gerechten. Wijnen waren keurig geselecteerd, wel enkele aan de stevige kant. Chef Dirk Zwerts kwam met zijn kok enkele keren helpen met uitserveren en presenteren, leuk.

Prijs-kwaliteitsverhouding was uitstekend, de heerlijke lever was van het huis waarvoor super bedankt.

Samengevat kunnen we stellen dat Dirk weer is gegroeid in zijn Frans klassieke stijl. Strakkere presentaties gecombineerd met de kunst van het weglaten. De focus komt dan helemaal op kwaliteit en daar ontbreekt het niet aan. Het was wederom een hele mooie beleving in een romantische sfeer met veel gezelligheid. Wat zijn we weer verwend, bedankt!

9. adriaan's profielfoto
    adriaan is Astrid van der Sluis gaan volgen.
  10. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft gereageerd op een recensie van Flicka
  11. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft Flicka toegevoegd als favoriet restaurant
    • Internationaal
    Berm 21 Kerkdriel
  12. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Flicka
    Internationaal Kerkdriel

Volgens hun website is Flicka is de droom van chef-kok Thomas van Santvoort en partner Merlijn van den Bosch. Een plek waar passie, kennis en kunde, opgedaan bij verschillende top restaurants, gebundeld worden in moderne gerechten van top kwaliteit met een verrassende kwinkslag. Veel belovende woorden die ons nieuwsgierig maakte. Dus geboekt voor een lunch op de zaterdag.

Het ambitieuze project is nog volop in ontwikkeling. Begin oktober is het eerste gedeelte opengegaan, het luxe restaurant met erboven vier suites.

De ligging van het restaurant is ideaal voor wandelaars, op de dijk midden in het rivierenlandschap tussen Maas en Waal met uitzicht op het water. We waren iets eerder vertrokken om nog even te kunnen wandelen. Vanwege de koude wind waren we iets te vroeg binnen zodat we nog even kennis konden maken met het gebouw en de chef, die we dus al veel langer kende dan verwacht. Hij heeft namelijk ruim vier jaar in het team van Nico Boreas gewerkt in de periode dat wij er zeer regelmatig kwamen, leuk!

De inrichting is strak modern met keurig gedekte tafels waaraan lederen kuipstoelen met zitcomfort. Rondom vensters zodat er overdag ruim voldoende licht binnen komt. Beneden is een bar met loungeruimte. Aan het terras, parkeerplaats en brasserie wordt nog gewerkt.

Het prijzen van het menu zijn zo opgebouwd dat het aantrekkelijker is om voor zes gangen te gaan, dat leek ons geen straf. Als aperitief een Sauvignon uit de Touraine van Vincent Lacour die erg goed beviel. Ernaast een knabbel, emping gekruid met ras el hanout met een dip van gele curry, als je eenmaal aan begint is het moeilijk om ervan af te blijven, het schaaltje was dan ook snel op.

De eerste amuse bestond uit drie hapjes. Een krokant kaaskoekje met een bolletje hele frisse roomkaas, een smaak bommetje. Een falafel bolletje met koriandercrème en harissa-gel, erg lekker. En een kerriecakeje waarop een plakje gerookte zalm wasabi crème en limoenzeste, mooi hoog op smaak en prima textuur, veel belovend!

In een cocktailglas structuren van tomaat, onderin een zoetzuur gemarineerd cherrytomaatje, erop een licht gerookte schuim van tomaat, afgewerkt met poeder van tomaat en dilleolie. Een mooie smaken combinatie met als hoogtepunt het zoetzure tomaatje wat hoog op smaak was.

De eerste begeleider werd uitgebreid gepresenteerd door de gedreven Luc Linnebank, (leuk om hem hier weer terug te zien). Grüner Veltliner Terrassen Kamptal van het huis Rabl, heerlijk fris met bloemig aroma en mineralige afdronk. Op een mooi wit bord twee structuren van dorade, plakjes ceviche en een cilinder delicate tartaar, verder zoetzuur structuren van rettich en komkommer met een vleugje gember, toefjes crème van lavas en vinaigrette van lavas. Delicate smaakjes, de ceviche was verrassend fris met ernaast prima zoetzuur accenten die een aangename bite hadden, de gember was keurig gedoceerd, heerlijk. De wijn was keurig in balans. (9,75)

Verder met een Oostenrijkse Schauerstoff cuvée Suchtfaktor (2015) van het huis Schauer gemaakt van vier druivensoorten die vanwege het slechte oogstjaar deels uit Slovenië zijn geïmporteerd. Een frisse start met een wat ronde licht kruidige afdronk. In een blauw schaaltje twee dikke langoustine staarten afgedekt met schijfjes pompoen ernaast een quenelle crème van pompoen, een kleine in limoen gemarineerde oerwortel, afgewerkt met een schuim van kokos en een een jus van langoustine. Mijn lievelings-ingrediënt, perfect gegaard met een heerlijk garnituur waarbij de wijn naadloos aansloot, toppie. (9,8)

Uit Duitsland een heerlijke Riesling uit de Moezel van Heymann Lowenstein, cuvée F 2014, met een vleugje petrol. Uit de keuken de proeverij van kreeft in vier delen, serieel uitgeserveerd om zo de de onderdelen met de optimale temperatuur te eten. We starten met een hele mooie presentatie van opengewerkt aardappelkrokant, erop stukjes rauwe kreeft, afgewerkt met toefjes crème van dille. Een ware delicatesse met hele mooie textuur,wow. Gevolgd door een schaaltje geconcentreerde kreeftenbisque met druppels dilleolie, heerlijk! Verder met een puree van truffelaardappel waarover een schuim gemaakt van kreeften corail, afgewerkt met aardappel kaantjes en schaafsel van zwarte truffel. Prima smaken waarin de truffeltoets mooi aanwezig is. Om af te sluiten een flink stuk van de staart bedekt met schaafsel van zwarte truffel in de bisque met druppels dilleolie, puur genot! De wijn vulde het gerecht aan met zijn heerlijke aroma en mooie zuren. (9,9)

Verder met Pinot Noir 2015 uit de Bourgogne van Domaine Lamy-Pilot, heerlijk fris met sappig rood fruit, soepele tannines en aangename aardsheid. Uit de keuken wild van de nieuwe kaart. Een mooie cilinder fazantenfilet met erop gebakken cantharellen en een cracker met dikke plak ganzenleverpaté, ernaast een cannelloni gevuld met Pied du Mouton (paddenstoelen) aan de andere zijde een halve stronk gekarameliseerde witlof afgewerkt met eigen jus en albuferaschuim (opgemonterd met ganzenlever). Geen licht gerecht, maar mooie volle rijke smaken met aardse tonen die door de heerlijke frisse wijn weer wat lichter werden. Dit is wijn spijs op zijn mooist, genieten! (9,8)

Voor bij het pièce “De Toren Fusion V” 2013 uit Stellenbosch, een krachtige rode gemaakt van een blend van vijf druiven, geconcentreerd, rijk en complex met aangename kruidigheid en een lange afdronk. Uit de keuken twee perfect gegaarde medaillons van de hazenrug afgewerkt met aardappel kaantjes en bieslook, ernaast zoetzuur gemarineerde rode biet en chips van meloeskes gevuld met aalbessencrème, aan tafel afgewerkt met een heerlijke eigen saus licht gekruid met five spices. Heel puur waarin de smaak van de delicate haas (zonder lever toets) helemaal tot zijn recht kwam. De wijn was keurig in balans. (9,75)

Als overgang naar het dessert, in een cocktailglas, een quenelle bananenijs op basis van soja op een mousse van witte chocolade, lekker en niet te zoet.

De dessertwijn was een Hongaarse “H” Tokaji van chateau Pajzos gemaakt van laat geplukte Hárslevelű. In het aroma tonen van wit fruit in de mond een mooie zoet zuur balans. In een wit schaaltje een quenelle mousse van passievrucht, ernaast ijs van passievrucht en een mousse van laos afgewerkt met toefjes hele frisse gel van passievrucht, coulis van passievrucht aangezoet met karamel en meringues van limoen. Heerlijke frisse exotische smaken die prima combineerden met de wijn, die ietsje ingetogen werd door het uitbundige smakenpalet. (9,7)

Als afsluiter nog een krachtige espresso met een viertal erg lekkere friandises.

Bediening was uitstekend verzorgd door enthousiaste Luc Linnenbank. Correct met gezelligheid en uitgebreide uitleg van wijn en spijs.

Prijs-kwaliteitsverhouding was uitstekend.

Lagen onze verwachtingen al hoog, ik moet toegeven dat ze overtroffen zijn, complimenten voor het gehele team. Een klassieke stijl met hele mooie smaken, prima ingrediënten en top bereidingen begeleid door uitgelezen wijnen.
    Dit was een van mijn aller beste eetbelevingen van dit jaar (mijn volgers weten wat dit inhoud), een adres om snel terug te keren. We voegen ze graag toe aan onze favorieten. Bedankt!

13. adriaan's profielfoto
    adriaan vindt de recensie door René voor Verso leuk
    Italiaans Enschede

Heerlijk gegeten en goed glas wijn samen met vrienden een heerlijk avond gehad

14. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Cachet de Cire

Ditmaal uitgenodigd voor een perslunch onder het motto 'Make Port Great Again'
    (die was doorgeschoven naar het diner). Isabel Monteiro van Graham’ s port had samen met chef Greet Verbeeck een menu samengesteld waarin de porto's konden blinken.

We startten met een cocktail. Als basis een grote ijskogel waarover Mandarine Napoleon likeur, een scheut Tawny port, wat zeste van limoen en een takje gebrande rozemarijn, ruikt aangenaam fris, smaakt speciaal met een ziltige toets. Als amuse het met hoisin gelakt kwartelpootje, lekker kluiven.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd met veel achtergrond informatie. Een teruggekoelde Graham’ s Extra Dry White (die overigens nog in de categorie zoet valt) lekker zacht met fris aroma. Uit de keuken een mooie presentatie. Als basis dikke plakjes gepekelde knolselderie, erop brandade van stokvis, partjes zwarte bes en takjes dille. De afwerking was met een licht gekruide komkommerbouillon. Milde smaken met een sappige textuur, lekker. De port sloot keurig aan en werd lekkerder door de dille en komkommer. Een klein minpuntje voor mij was de licht branderige afdronk. (8,5)

Verder met een teruggekoelde 20 jaar oude Tawny geschonken uit een 4,5 liter fles, amber kleur, complex en rond met een vleugje sinaasappel, heerlijk. In de kom gemarineerde pruimen in hun eigen sap op smaak gebracht met wat gembersiroop, erop een keurig gebakken stuk ganzenlever afgewerkt met Marokkaans gekruide granola. Een hele mooie smakencombinatie waarbij de complexe port naadloos aansloot. De topper van de avond. (9,4)

Voor bij het pièce de reserve Tawny (ca. 8 jaar), Iets krachtiger en ronder dan de 20 jaar oude. Op het bord twee bereidingen van hert, een keurig gegaarde medaillon van de rug en een stukje gestoofde wang waarover de eigen jus met jeneverbessen. Ernaast toefjes crème van pompoen en stukjes gegrilde pompoen, aardappelkroket en gedroogde boerenkool. Keurige bereidingen en een goede smaken combinatie, de port maakte het geheel duidelijk wat zoeter. Ik miste wat frisse tonen. (8,8)

Isabel Monteiro verwende ons nog even met een glaasje 20 jaar oude Tawny om puur van te genieten, heerlijk.

Verder met de Graham's 1983 Vintage die wat te warm in het glas kwam. Dit werd snel opgelost door een gekoelde fles open te maken, donkere kleur, zacht en verfijnd met subtiele frisse tonen. Chef Greet presenteerde het kaasgerecht. Op een wit bord een punt rauwmelkse Belgische kaas, de “Pas De Bleu” met ernaast een stuk in gember gemarineerde rode biet in een heerlijke frisse crème van framboos en krokantjes van chiochia biet. Een verrassend mooie smakencombinatie, de framboos zorgde ervoor dat de delicate port nog beter tot zijn recht kwam. (9,3)

De dessertwijn was de licht teruggekoelde Six Grapes Ruby Reserve, rond en fruitig met tonen van pruimen- en kersenconfiture. In een hout schaaltje een brownie met erop een kogel vanille-ijs ernaast gemarineerde kersen, toefje kersencrème en een chocolade poeder. Chocolade met kers is een klassieke combinatie, erg lekker, de port sloot keurig aan. (8,5)

Als afsluiter nog een krachtige espresso.

Samengevat een hele geslaagde avond, met een fijn gezelschap lekker eten begeleid door mooie porto’s, die vanavond de hoofdrol opeisten. Het is duidelijk geworden dat de Porto’ s prima inzetbaar zijn als begeleiding van gerechten, wel uitserveren op de juiste temperatuur.
    We voelden ons weer helemaal in de watten gelegd, super bedankt voor de uitnodiging!

15. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor De Luytervelde

Ze stonden al weer enige tijd bovenaan mijn lijst dus de hoogste tijd voor een bezoek. Gereserveerd voor een lunch op donderdag. Karin Smits stond ons al op te wachten, leuk ze begeleide ons ditmaal naar de ronde tafel aan het raam, toppie. Als aperitief een droge Grauburgunder 2015 van het huis Winter die erg goed beviel. Om te starten gemarineerde olijfjes en het krokant gebakken brood.

Karin ging gelijk aan de slag met het maken van een cocktail. Als basis (voor de beleving) flink wat knetters erop een kogel sorbetijs van bloedsinaasappel aangevuld met het sap van grapefruit waarbij hibiscus en olijfolie en afgewerkt met een oester. Heerlijk zoetzuur met klein bittertje, de oester paste hier verrassend goed bij.
    Op een fleurig schaaltje een mini pizza. Een hard krokante cracker waarop een “salade” van feta en rode ui afgewerkt met schaafsel van Manchego en poeder van tomaat. Erg smaakvol.
    Verder met een keurig gepresenteerde makaron van champignon waarop een crème van paddenstoel, plakje rode biet en parels van gefermenteerde knoflook, een goede smakencombinatie.
    Als laatste een dubbelwandige glazen kom waarin aardappelsalade met eromheen schuim van hutspot, schaafsel van gedroogd spek, krul zoetzure peen en wat avruga kaviaar. Dit lepelde lekker weg.

De eerste begeleider werd gepresenteerd door Marleen Moonen, een Griekse Savatiano 2016 van Pyrgos Sophias, in het aroma frisse tonen in de mond iets voller, beetje kruidig met een klein bittertje in de afdronk. Uit de keuken een mooie presentatie op een antraciet bord. Als basis een Spaanse crème gemaakt van zuurdesem met olijfolie en amandelen waarop stukjes licht gemarineerde zeebaars, partjes van druif, landcress en was olijfolie. Hele verfijnde smaakjes. Wel miste ik wat frisse accenten. De wijn sloot aromatisch goed aan maar het bittertje in de afdronk stoorde me wat. (8,5)

de wijn van het huis De Planck mocht natuurlijk niet ontbreken. Ditmaal een Pinot Rose 2016, hoog in zijn zuren met tonen van rood fruit en een sappige afdronk. Op het bord een keurig gebakken kabeljauwfilet met erop een stukje gerookte paling ernaast een quenelle aardappelpuree met Shi-take, takje paksoi, Hollandaise met dashi aan tafel afgewerkt met schaafsel van gedroogde tonijn. Een goede smakencombinatie. De wijn vulde het gerecht met zijn zuren aan, de paling liet de aardse tonen beter uitkomen, prima. (8,8)

uit de Moezel een droge Riesling 2016 van het huis Claes gemaakt in een hele frisse stijl. Uit de keuken een zwart schaaltje waarin gebakken langoustinestaartjes, een krokante “bitterbal” met een vulling van lopende pindacrème, ernaast een toef crème van pompoen aan tafel afgewerkt met een heerlijke licht pikante Tom Kha Kai. Dit zijn smaakjes waar ik helemaal blij van werd. De wijn vulde het gerecht aan met zijn zuren, genieten! (9,7)

uit Uruguay een Viognier 2014 van het huis Garzon, vol en rond met tonen van perzik en peer. Op het bord twee bruingebakken, handgedoken, Noorse coquilles ertussen een balletje van dungesneden pata negra, in het garnituur takjes bloemkool, bundelzwammen en geroosterde hazelnoten, aan tafel afgewerkt met een heerlijke kalfsjus. Allemaal wat rijkere smaken die prima combineerden en naadloos aansloten bij het seizoen. De wijn bleef keurig overeind naast deze rijke smaken. (9,6)

voor bij het pièce (na enig overleg) een Sancerre la noue van Claude Riffault gemaakt van Pinot Noir met in het aroma tonen van bosfruit, in de mond redelijk stevig. Uit de keuken een tweetrapsgerecht. Op het grote bord drie plakken keurig gegaarde hertenrugfilet ernaast wat toefjes aardappelcrème en stukjes rode biet. In het schaaltje stoofvlees aangemaakt met vijf specerijen met ernaast aardappelmousseline. Ofwel vlees in de hoofdrol, top kwaliteit en uitstekend bereid met een prima begeleider. (9,6)

de dessertwijn was een Private cellar selection van Rolf Binder, amber kleur, in het aroma tonen van gekonfijte sinaasappel, geconcentreerd in de mond met een subtiele oxidatieve toets. Teun Rondeel die na zijn Oostenrijkse avontuur weer terug is presenteerde het dessert. Op een heel mooi bord een prima presentatie van chocolade structuren met quenelle ijs van amarena, bereidingen van advocaat en bitterkoekjes. Volle smaken die goed combineerden, de versterkte wijn werd er wel ietsje branderig van. (9,3)

bediening was uitstekend verzorgd met een hoofdrol voor Karin die het vermaken van gasten tot kunst heeft verheven. Leuk dat Marleen Moonen de wijnen presenteerde en Teun Rondeel het dessert (Beide weer terug).

Prijs-kwaliteitverhouding was uitstekend, moet ik er wel bijvertellen dat een gang was aangeboden, waarvoor dank!

Samengevat kunnen we stellen dat we na de eerste twee gangen niet helemaal onder de indruk waren. Het kwam gelukkig helemaal goed toen de keuken doorschakelde naar top niveau. Wijnen waren ditmaal niet helemaal geselecteerd naar mijn persoonlijke smaak, die duidelijk wat lichter en eleganter is. Niet te min een fijn adres wat we graag in onze favorietenlijst bewaren.

16. adriaan's profielfoto
    adriaan vindt de recensie door Jurgen voor Lenartz leuk
    Nederlands Oisterwijk

Gekozen voor het perceptie menu, een soort van 4 gangen verrassingsmenu. Wilde wel heel graag de rog als hoofdgerecht. Geen probleem. Het complete menu klopt als een bus. Verrassende gecombineerde smaken, gedurfd, met lichte oosterse invloeden. Heel erg goed bedacht, en top uitgevoerd. Alle gerechten verdienen een 10. Prijs/kwaliteit uitstekend . € 35,- voor 4 gangen. Tijdens ons bezoek was het rustig, jammer , vooral voor de enthousiaste eigenaren. Aan de sfeer en aankleding wordt gewerkt, maar eigenlijk maakt dat niet uit. Je moet hier gewoon heen voor de uitstekende kaart. Hoorde al dat het in de afgelopen periode flink verbeterd was, en dat is helemaal waar. Belangrijk is om dit hogere niveau vast te houden, ook wanneer de zaak vol zit. Nog even met de chef en zijn vrouw gesproken, de passie is er wel degelijk, maar door de locatie zal het niet altijd even makkelijk zijn. Dit restaurant verdient beter, dus mijn advies, ga zelf proeven en laat je verrassen en in de watten leggen. Ik ga zeker terug.

17. adriaan's profielfoto
    adriaan vindt de recensie door roy19 voor Lenartz leuk
    Nederlands Oisterwijk

Zatedag avond 4 november wezen eten bij Lenartz.

Wat kunnen de jongens in de keuken koken! We kozen voor het 6-gangen proeverij menu met wijn-arrangement de gerechten sloten naadloos aan bij de gekozen wijnen. Wat opviel zijn de Oosterse en Franse smaken gemend erg lekker! Porties ruim voldoende.

Wij raden Lenartz aan.

18. adriaan's profielfoto
    adriaan vindt de recensie door Janny voor Zuiver leuk
    Internationaal Vlieland

Wat een smaaksensaties en wat een lieve bediening. Het wijnarrangement bij het 5-gangen menu is een aanrader. Prijs-kwaliteit is prima in balans. Gewoon een heerlijke avond uit!

19. adriaan's profielfoto
    adriaan vindt de recensie door Petra voor Zand & Klei leuk
    Nederlands Breda

Wij hebben heerlijk gegeten, wat een verrassing was dit!

20. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor HMB Restaurant
    Internationaal Rotterdam

Meteen na de opening gelijk hoge positie gescoord in de lekker top 100. Vervolgens twee jaar achter elkaar enkele plaatsen gestegen, knap! De eigenaars Chantal de Raaf en Rolph Hensens ken ik van de periode toen ze samen bij Fred werkte. Gereserveerd voor een lunch op vrijdag.

Het indrukwekkende gebouw ligt aan de voet van de Erasmusbrug en is makkelijk te vinden. De ruimte is als een schoenendoos op zijn kant, erg hoog dus, met aan een zijde een glaswand waardoor je mooi uitzicht hebt over de Nieuwe Maas en de skyline van Rotterdam. De inrichting is redelijk basic, de ruimte wordt verdeeld door een grote bar waar tegenover de open keuken. Sfeer wordt gemaakt met enkele grote planten en laag hangende lampen.
    We werden begeleid naar een tafel aan het raam, fijn. Als aperitief een frisse witte, dit werd een Sauvignon Blanc 2016 uit de Marlborough van Bishop’s leap die erg goed beviel. De menukaart is verrassend uitgebreid, de wijnkaart heeft ruim voldoende keuze met behoorlijk wat wijnen per glas.
    Het eerste hapje was al meteen indrukwekkend. Op een mooi glazen bord met gouden rand een keurig gebakken langoustine met erop een streep gel van yuzu, ernaast zoet zure cherrytomaatjes overgoten met een lobbige saus van parmezaan waarop wat aardappelkaantjes voor de bite. Wow, veel smaakbeleving, heerlijk! (9,7)

de eerste begeleider werd keurig gepresenteerd. Een Duitse droge Silvaner Kreuznacher Vogelzang 2015 van Paul Anheuser gemaakt in een rijkere stijl met heerlijk aroma. Uit de keuken een strakke presentatie. Een lange balk tonijn, aan beide zijden geschroeid, met erop toefjes crème van avocado, blokjes watermeloen, kleine radijsjes, quenelle ijs van wasabi en een kletskopje van sesam. Verfijnde lichte smaken, waarin het wasabi ijs in positieve zin opviel. De wijn sloot naadloos aan. (9,3)

verder met Italiaans wit gemaakt van Grillo en Zibbibo 2015 van het huis Eughenès, mooi aroma in de mond sappige zuren en een klein bittertje in de afdronk. Op een heel mooi bord tartaar van ceviche gegaarde zeebaars met erop carabineros aangekleed met appel en groene asperge en afgewerkt met een vinaigrette van ponzu en dille. Een delicatesse met mooie frisse tonen die keurig combineerden met wijn. (9,5)

het pièce was een bekende combinatie uit de tijd van Fred. De TO 2013 van het huis Velich, rijke neus met geel fruit, in de mond complex met een fijne zuurgraad. Op het bord een gestapeld gerecht. Als basis citroen risotto met erop keurig gegaarde griet waarop stukjes gerookte paling en lint van venkel, het geheel was afgewerkt met een basilicum vinaigrette waarin wat jus de veau. Puur genot, net zo smaakvol als de eerste keer. (9,8)

de dessertwijn was een Australische van Trentham Estate de 'Noble Taminga' 2012. Mooie goudgele kleur, rijk aroma met tonen van exotisch fruit, geconcentreerd in de mond met een uitstekende zoet zuur balans, heerlijk. Op het bord een krokant afgebakken appeltaartje waarin voor wat extra frisheid nog wat cranberry's met erop een mooie quenelle ijs van steranijs. Een smaakbommetje waarnaast de heerlijke wijn keurig in balans was. (9,5)

als afsluiter nog een krachtige espresso met een verrassend lekkere makaron.

Bediening was zeer goed verzorgd, met gezelligheid, goede presentaties en een enthousiaste sommelier.

Prijs-kwaliteitverhouding was uitstekend.

Samengevat, een kennismaking boven verwachting. Hier wordt op vakkundige wijze gewerkt met luxe producten die veel smaak meekrijgen. Ernaast keurig geselecteerde wijnen, ongedwongen sfeer en mooi uitzicht. Aanrader voor levensgenieters.

21. adriaan's profielfoto
    adriaan vindt de recensie door hilbert voor Umami leuk
    Aziatisch Rotterdam

leuke, trendy tent.
    sfeer is eenvoudig evenals de inrichting
    Tapas achtig maar dan met Oosterse gerechtjes.
    2 gerechtjes per gang per persoon
    Prima eten maar niet echt bijzonder.
    Vriendelijk bediening die alles uitvoerig uitlegt!

22. adriaan's profielfoto
    Reserveer

via Butler

23. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Restaurant O&O

Het restaurant bestaat inmiddels 35 jaar, daar hoort een mooi Jubileum menu bij. Vorig jaar waren we aardig onder de indruk van de verfijnde Aziatische smaken dus gereserveerd voor een lunch op vrijdag.
    De verkeerssituatie voor de deur is gewijzigd (een richtings-verkeer) maar de parkeerplaats is nog van beide zijden te bereiken, fijn. We werden begeleid naar een ronde tafel aan het raam, prima. Monica Tsang kwam met de rijk gevulde aperitief wagen, ze wist onze voorkeur nog, het werd de Spaanse Godello van Lagar da Xestosa die erg goed beviel. Het menu werd nog even doorgenomen deze was op enkele puntjes aan onze voorkeuren aangepast, prima. Leuk dat Helena Tsang de gasten nog even persoonlijk kwam verwelkomen.

De amuse met Thaise invloeden opgebouwd uit vier delen kwam op tafel. Als eerste een blokje mousse van tom kha kai met gelei van rode peper in een crumble van pinda, verrassend sappig in de mond met verfijnde smaken en licht pikant, heerlijk.
    Een kopje met pompoensoep. Krokantje van zoete aardappel, verrassend. Als laatste een viskoekje van de gril met een zoet zure dip, heerlijk.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd door de voor ons nieuwe Sommelière Lisa Snepvangers. Viognier uit de Pays d’Oc Clementine van een Belgische wijnmaker in een elegante stijl. Een tweetraps voorgerecht. Op een mooi zwart bord met reliëf, tartaar van Schotse zalm aangemaakt met een dressing van yuzu en soja, erop schuimpjes van bonito, zoetzure daikon en komkommer, plakjes radijs en kletskopjes van sesam. Delicaat met mooie texturen en frisse toetsen. Apart uitgeserveerd sushi met erop Japanse ebi garnaal op een toef wasabi crème afgewerkt met haringkuit. De sushi was licht knapperig en plakte wat aan de tanden, de smakencombinatie was uitgekiend en verrassend lekker. (9,3)

De viognier werd doorgezet voor bij het inmiddels bekende signature gerecht van de chef. Een keurig bruin gebakken coquille op een bedje van gestoomde glasnoedels met ertussen takjes zeekraal, ringen van bosui en groene sojaboontjes, erop een plakje krokant gebakken lotuswortel en takje Shiso Purple cresse. Ditmaal overgoten met een hele lekkere licht pikante dashi soja saus. Het XO gedeelte van de saus vonden we terug op de coquille. Nog steeds een delicatesse, genieten! (9,5)

Uit de Pfalz een droge Grauer Burgunder Muschelkalk 2016 van Wilhelmshof, lekker sappig en romig. Uit de keuken een proeverij van zeefruit. Siu Mai gevuld met Koningskrab en afgewerkt met forelkuit, heerlijk. Een dim-sum op basis rettich met pikante dip. In een stoommandje Bapao gevuld met Singapore chili kreeft. Het klapstuk was de grote geroosterde garnaal met heerlijke rooktoets waarbij een saus van cashewnoot en nog lekkerder chutney van mango en ananas. Om af te wisselen een schaaltje tapioca kroepoek. De wijn was hierbij keurig in balans. (9,4)

Over naar rood met een Squinzano gemaakt van Negroamaro van het huis Due Palme, zeer zacht en rond met tonen van rijp zwart fruit. Op het bord Nieuw Zeelands lamsrack gegaard in de green egg besprenkeld met Balinese saus waarbij een Spaanse padron peper en krokantje van lotuswortel. Apart uitgeserveerd gebakken trompet de la mort op een bedje van beetgare kailan. Het lam was perfect gegaard, normaal houd ik niet zo van de smaak van vet (dit was grotendeels verdwenen) maar dit combineerde ditmaal uitstekend met de heerlijke Balinese saus. Ruim voldoende afwisseling met het garnituur. De zachte wijn sloot naadloos aan en was een schot in de roos. (9,8)

De dessertwijn kwam uit India, een laat geplukte Chenin Blanc 2014 van het huis Sula, net even complexer en rijker dan de Loire wijnen die ik ken, met tonen van rijp exotisch fruit. Op een mooi groot wit bord een mooie presentatie van verschillende bereidingen van mango, passiefruit, ananas en yuzu erop een flinke quenelle heerlijk lychee-ijs en afgewerkt met een schijf Valrhona Ivoire chocolade. Een dessert waar je blij van wordt mijn lievelings-smaken in verschillende texturen. De wijn sloot hierbij naadloos aan, genieten. (9,7)

Als afsluiter nog een lekkere Nespresso met een drietal keurig gepresenteerde, lekkere friandises.

Bediening was uitstekend verzorgd, we voelden ons weer helemaal in de watten gelegd.

Prijs-kwaliteitverhouding was uitstekend.

Samengevat was het weer een mooie culinaire middag met verfijnde oriëntaalse smaken in een ontspannen ambiance met gezellige bediening. We voegen ze graag toe aan onze favorieten, bedankt!

24. adriaan's profielfoto
    adriaan vindt de recensie door Arnaud De Klerk voor Bunga Melati leuk
    Chinees-Indisch Alphen nb

Het restaurant ligt een beetje verscholen en ziet er uit als een boerderij. Van binnen is het een tikkie oubollig, maar eigenlijk past het wel bij de setting. We werden vriendelijk ontvangen en naar onze tafels geleid. Met 4 man is er de rijsstafel "Bunga Melati Speciaal" besteld, terwijl er een persoon aan de kikkerbillen & pangasiusfilet ging. Van deze laatste kreeg ze helemaal de keus over hoe deze werden bereid en met wat voor saus & kruiden.
    Alles stond lekker vlotjes op tafel. Het eten zag er prima uit, smaakte goed en was overvloedig: Geen mogelijkheid dat het allemaal op kon. Alles was erg lekker op smaak. Van sommige rijsttafel gerechten kon je merken dat deze opgewarmd waren waardoor het rundvlees bij enkele gerechten een tikje droog was. De a la carte gerechten waren overigens helemaal perfect.

25. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Taste!
    Internationaal Tilburg

Het was alweer twee jaar geleden sinds ons laatste bezoek aan het voor ons toch wel beste restaurant in het centrum van onze stad. De Proef de kaart avond is voor ons de meest aantrekkelijke gelegenheid. Taste! is al weer bijna 10 jaar geopend en dit is alweer ons zevende bezoek. De belangrijkste wijziging is de komst van Marc Bierkens (SEC Lindehof, Boreas) die de “nieuwe” (al anderhalf jaar) rechterhand is van chef Mike van Strien.

We werden begeleid naar een tafel juist voor de keuken, fijn. Als aperitief met een mousserende wijn met eigen label uit het noorden van Frankrijk gemaakt van Chardonnay, Pinot Noir en een beetje Riesling, laag in zijn alcohol. Ernaast twee heerlijke hapjes. Krokante cannelloni van ui gevuld met filet americain, erop toefjes piccalilly mayonaise. En een toastje met palingmousse afgewerkt met haringkuit.

De amuse was een zalvende geitenkaas met erop structuren van rode biet, radijs en granité van kers, verrassend lekker en veelbelovend.

Sommelier Kees Verlaan presenteerde de wijnen, ondanks de verschillende keuzes, correct en redelijk uitgebreid. Voor mij een Spaanse rosé met een prikje op de tong gemaakt van inheemse druiven van het huis Hiruzta, elegant met tonen van rood fruit. Op en bord een compacte presentatie van drie structuren van eend. Centraal een balk rilette, ernaast plakken van de borst overgoten met wat olijfolie. De afwerking was met met een hartige crème van de lever en een streep abrikozen confituur, ernaast nog stukken geroosterde macadamia. Hele goede smaken en prima texturen, wel een beetje machtig. De originele wijn werd door de rijke smaken wat weggedrukt. (9,4)

Voor bij de rog een witte beaujolais 2015 van Louis Tête gemaakt van Chardonnay met Gamay wat hem een subtiele toets van rood fruit meegeeft, lekker. Op het bord een dikke rogfilet beetje te enthousiast afgekruid met roze peper bolletjes, ernaast een mousseline van aardappel met een royale portie kappertjes, takjes broccoli en stukjes bospeen. Een smaakvolle klassieke bereiding, niet helemaal in balans vanwege de kappertjes en roze peper, waarbij de wijn keurig aansloot. (9)

Verder met een dikke romige oaky Chardonnay van Chalmet. Ernaast een bruingebakken scholfilet op een bedje van parelgort ernaast bloemkool structuren, geroosterde hazelnoten en plakjes gebakken eekhoorntjesbrood. Een klassieke bereiding met rijke smaken die goed combineren en waarbij de wijn naadloos aansloot. (8,8)

Voor bij het pièce een Siciliaanse Nero d’Avola van Bellusa, hele diepe kleur, tonen van bosbes, aangename kruidigheid en een redelijk elegante afdronk. Uit de keuken een tweetraps gerecht. Op het bord een keurig gegaarde hertfilet met een garnituur van kweepeer en peterseliewortel aan tafel overgoten met een heerlijke eigen saus aangemaakt met Isi d’Or bier. Ernaast een schaaltje met stoof van het hert met rode kool kweepeer en een mousseline van peterseliewortel en aardappel kaantjes. Weerom rijke smaken en een royale portie, zeker voor zo laat op de avond. De wijn sloot keurig aan en vulde het gerecht aan met zijn zuren. (9)

Als afsluiter nog een lekkere espresso met een keuze uit de friandisekist.

Bediening vond ik goed, wijnen werden keurig gepresenteerd, gerechten beknopt. De aandacht verslapte op het eind waardoor we toch nog even hebben moeten wachten.

Prijs-kwaliteitverhouding vond ik uitstekend.

Samengevat vond ik de start van de avond met de heerlijke amuses sterk verbeterd. De gerechten zijn prima bereid, smaakvol maar hebben meer een klassieke basis gekregen. Wijnen waren zoals altijd keurig geselecteerd. Het brandalarm, waar ik twee jaar geleden ook al niet blij van werd, is nog steeds niet opgelost helaas, dat kan eigenlijk niet. We blijven ze in de gaten houden.

26. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor De Houtloods
    Internationaal Tilburg

Na een dubbele valse start nu dan eigenlijk de eerste officiële kennismaking. De keuken en het keukenteam is inmiddels verdubbeld. Ze timmeren inmiddels tweeënhalfjaar aan de weg en hebben en eigen signatuur ontwikkeld. De warme keuken met chef Nick Tonglet bevind zich achter de muur onder de vide. Ze hebber er op het terrein twee treinstellen bijgeplaatst. De eerste uit 1930 is al in gebruik met een laagdrempeliger concept. De tweede uit 1900 is nog volop in ontwikkeling. Michelin heeft ze onderscheiden met een Bib en onlangs op Tilburg culinair hebben ze het beste gerecht gemaakt, met Adrian Zarzo Habraken in de jury.

Na een fijn ontvangst door de sympathieke eigenaar Sander Overweg namen we plaats aan de bar met uitzicht over de koude kant van de keuken. Als aperitief de eerste begeleider. Een Grüner Veltliner 2015 van Zimmermann uit het Kremstal die erg goed beviel. Ernaast een kroepoek met een lekkere dip die complexer was dan dat hij eruit zag. Goede textuur en niet te uitbundig van smaak.

Het eerste gerecht was makreelfilet gegaard in zure thee getrokken van de kombucha zwam, ernaast een spitskoolsalade kort gestoomd in een ponzu dashi met erop wat groene kruiden blaadjes, plakjes radijs en krokantjes van nori. Het geheel was afgewerkt met sap van rode kool en kleine balletjes zoetzure komkommer. Een licht fris licht gerecht met mooie pure smaken waarnaast de Veltliner keurig in balans was. (8,8)

Voor bij het pièce een zuid Franse Chardonnay met wat Macabeu van Campagne de Gaure die vanwege de Macabeu een toets van rijpe perzik meekreeg, lekker. Op het bord roodbaarsfilet met krokante schubben, ernaast structuren van courgette, crème van geroosterde paprika aangemaakt met amandel, patatas bravas met toefje rouille en een gamba, afgewerkt met een schuimige schaaldierenbisque. Een goede smakencombinatie met lichte smaken en sappige texturen. De wijn vulde het gerecht aan met zijn frisse tonen. (8,8) Daar we ‘s avonds nog eens op pad gingen lieten we het hierbij.

Bediening was goed tot zeer goed verzorgd. Goede gedetailleerde uitleg bij de gerechten door het keukenteam.

Prijs-kwaliteitverhouding vond ik uitstekend.

Samengevat was dit een duidelijk betere ervaring dan bij de valse start toen niet alle keuzes van het menu mogelijk waren. Goede bereidingen met mooie pure smaken speelde vandaag de hoofdrol, met ernaast goed geselecteerde, lekkere wijnen in een fijne ambiance. Volgende keer gaan we voor de vier gangenlunch, bedankt!

27. adriaan's profielfoto
    adriaan vindt de recensie door Ralf Suntjens voor OH30 leuk
    Internationaal Weert

Gisteravond gegeten bij OH30 met 4 personen. Na een hartelijke ontvangst begon de avond met een lichte teleurstelling. Ons tafeltje bevond zich recht voor de uitgang en er was weinig zicht op de rest van het restaurant. Dan het eten. Na enkele heerlijke amuses de kreeft (was wat gewoontjes, niet speciaal) en de porties (ook bij de andere gangen) zijn klein. De volgende gangen (corvina, kwartel, kalf en een dessert van witte chocolade met kokos, karnemelk en rijstpudding waren heerlijk! Met name de corvina en het desser waren echt verrassend qua smaak! De bijpassende wijnen sloten ook goed aan bij de gerechten. Voor het dessert
    hebben we met 2 personen nog een kaasplankje bijbesteld. Diverse kazen met uiteenlopende smaken maar zeker de moeite waard.
    Wij hebben genoten van onze avond bij OH30! Los van de kleine verbeterpuntjes. Prijs/kwaliteit is lastig te beoordelen omdat ik nog niet veel bij andere restaurants in deze prijsklasse gegeten heb in de regio Limburg.

28. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Restaurant Breda
    Internationaal Amsterdam

Ze stonden al weer even op onze wensenlijst. Bij onze eerste poging was reserveren via hun site niet gelukt. Het zag er ditmaal wederom zo uit, dus de telefoon gepakt, dat ging meteen goed. Geboekt voor een lunch op de zaterdag. Het restaurant is makkelijk te vinden en op loopafstand vanaf station Amsterdam Centraal.
    We waren ruim op tijd en mochten een tafeltje uitkiezen, fijn. Het werd er een aan het raam van de voorgevel met zitplaatsen op de bank en wel naast elkaar. De inrichting is bistrostijl, rechthoekige tafels met hieraan thonet stoelen en langs de muur banken bekleed met groen fluweel. Op de achtergrond een jazzy muziekje.

Als aperitief een frisse witte, het werd een Menetou Salon van Jean Teiller die erg goed beviel. Kiezen van de kaart was makkelijk, je geeft het aantal gangen op met persoonlijke wensen. De amuse kwam op tafel, een trio van paprika. Om te starten kroepoek van parmezaan gevuld met paprika crème, goede smaak met mooie textuur. Gevolgd door een taco met een chutney van groene paprika afgewerkt met crumble van schapenkaas, mooi hoog op smaak. Als laatste gazpacho van paprika, lekker pikant en mooi hoog op smaak, een goede start.

De eerste begeleider werd keurig door de maître gepresenteerd. Fledermaus Rood 2016, een natuurwijn gemaakt van de Fruhburgunder, beetje boers met tonen van rood fruit en een sappige afdronk, speciaal. Op het bord plakken rode biet gelakt met een frambozen vinaigrette, eronder stukken haring met gerookte crème fraise en wat haringkuit. Een hele mooie smakencombinatie waarbij de wijn naadloos aansloot. (9,3)

Uit Zeeland een Auxerrois 2015 van De Kleine Schorre in een mooie volle Pinot Blanc stijl. In een schaaltje blaadjes botersla met zacht gegaarde mosselen afgewerkt met takjes wilde venkel en een oester beurre blanc saus. Relatief simpel maar verrassend lekker met een heerlijk frisse saus die de koppeling naar de wijn vlekkeloos liet verlopen. (9,3)

Een speciale Alsace 2015 de La grange de l’oncle Charles, een blend van verschillende druivensoorten, complex beetje romig met een mooie afdronk. In een schaaltje plakken gekonfijte aardappel in een vis beurre blanc afgewerkt met dunne plakjes sjalot gemarineerd een een Japanse dashi. Wederom relatief eenvoudig zodat je het idee krijgt dat je het zelf kunt reproduceren. Ook nu weer een verrassend goede smakencombinatie met een hoofdrol voor de frisse beurre blanc. De wijn was keurig in balans. (9,3)

Voor bij het pièce een natuurwijn, Les Rennes van Pierre Boyat uit de Beaujolais, in het glas troebel oranje geel, complex aroma, speciaal! Op het bord een filet van parelhoen, welke gepekeld was in een bad met sinaasappel en hooi, erop plakjes rode druif, gepofte parelgort en een royale portie trompet de la mort, ernaast een bolletje crème van blauwe druif en een eigen jus getrokken in hooi. De cuisson van de hoen was prima de smakencombinatie was weer uitstekend, de wijn sloot verrassend goed aan en maakte het gerecht compleet. (9,5) Ik was inmiddels erg nieuwsgierig geworden wie de wijnen bij de gerechten selecteerde, ik was behoorlijk onder de indruk. Het bleek het de jonge dame achter de laptop. Elske Mostert die, ondanks ze niet zelf de wijnen heeft gepresenteerd, toch meteen op mijn lijst met favoriete sommeliers is terecht gekomen.

Als overgang een pre dessert. Een custard van witte chocolade waarop een quenelle ijs van pastinaak in een vloeibare karamel aangemaakt met Jack Daniels. Dit lepelde heerlijk weg.

De dessertwijn was een Brachetto d'acqui van Guasti Clement, met in het aroma tonen van framboos en roos, in de mond soepel en rond. Uit de keuken structuren van schapenyoghurt. Als basis de yoghurt met erop een quenelle ijs, schotsen en gel van hibiscus, eromheen een saus van gefermenteerde braam. Licht en fris met mooie smaken waarbij de Brachetto naadloos aansloot. (9,3)

Als afsluiter nog een krachtige espresso met een kogel gevuld met gezouten karamel, heerlijk! Nog even een kijkje in de keuken waar we Vladimir Gijsbertha (Auberge du Bonheur, Prikkelz, Redemption) in actie kunnen zien, leuk!

Bediening was zeer goed verzorgd, door hele vriendelijke en gezellige jonge dames met een hoofdrol voor maître Anne de Boer.

Prijs-kwaliteitverhouding vond ik uitstekend,

Samengevat kunnen we stellen dat het een speciale beleving was. Relatief eenvoudige gerechten met hele goede smakencombinaties waarbij uitstekend geselecteerde wijnen in een bistro ambiance. Ik snap helemaal waarom ze bij de beste restaurants van Amsterdam behoren. Aanrader voor de levensgenieters en wijnliefhebbers.

29. Internationaal Amsterdam

Restaurant Breda!
    Het stond al een tijdje heel hoog op het verlanglijstje van mijn vriendin Johanneke, maar dan ook heel hoog: Restaurant Breda in Amsterdam! Door de serie De Nieuwe Garde van de NPO kwam zij er namelijk achter dat mede-eigenaresse Johanneke en zij heel veel gemeen hebben. Ze heten namelijk allebei Johanneke, houden allebei van lekker eten, werken allebei hard voor een restaurant, hebben allebei een vriendje die Guillaume heet (vertaald in het Zutphens Chiel van restaurant ByChiel) en beide vriendjes zijn ook nog eens patron-cuisinier. Nou dat kan bijna geen toeval meer zijn!!!!
    Op naar Amsterdam! Ik voel me gelijk heel erg op mijn gemak en de bediening is errug aardig. Grappig dat het restaurant mij een huiskamergevoel geeft dat terwijl het restaurant sober is ingericht. Warm sober!? Ja, warm sober niet teveel opsmuk, maar wel warme aardse kleuren en linnen op de tafels. Een restaurant zonder linnen is in mijn beleving geen restaurant, maar eerder een café.
    We besluiten gelijk, ook al zijn we met de trein, dat we voor het 7-gangen menu gaan met aangepaste wijnen, maar dan wel graag de glazen vullen voor de helft.
    We krijgen een amuse van geroosterde paprika en pimenton de la vera. Een krokantje met za'atar en een groene paprika chutney, verse schapenkaas en ghoacress, een kroepoekje Parmezaan gevuld met paprika crème en peterselie. Ik ben verbaasd dat men zoveel lekkere dingen kan uitspoken met paprika.
    Vervolgens de gepekelde Hollandse Nieuwe met haringkuit, gerookte crème fraîche, sjalotjes en biet met framboosazijn. Hier was ik als kind al dol op. Ik at dit vroeger altijd als ik op bezoek was bij familie in Düsseldorf.
    We gaan naar de volgende gang. Een ceviche van coquille met een salsa van tomaat, Thaise peterselie, sjalot en een saus van calamansi en kokos.
    Opgevolgd door de gekonfijte Opperdoezer ronde met Volendamse vissaus (beurre blanc) en gemarineerde sjalotten in tosazu (dashi azijn) en bieslook.
    En nou komt ie.... tromgeroffel.... De Bisque van de eeuw van de Oosterschelde kreeft met prei. Ik hou helemaal niet van bisque maar vanaf vandaag wel. Te gek vind ik de combinatie met de Cider van Julien Thurel! Bisque voor vele restaurants lastig om een bijpassende wijn te vinden net zoals bij artisjok, maar voor Breda niet! Topkeuze!!! Ik vind het jammer dat we de bisque niet online kunnen bestellen......Ik zou de cider en de bisque wel willen laten proeven in mijn bubbelclub...jeezuss wat lekker.
    De volgende verrassing! Zeekat met gele paprika en aji amarillo-mosselsaus. Wederom verrukkelijk en het houdt maar niet op.
    De verleider van de avond oftewel weer een showstopper staat op tafel het lam. Veeg mij maar op!
    Het pré-dessert ijs van verveine en schuim van doperwten en verse aardbeien ben ik ...sorry ... ietsje minder enthousiast over. Ik moest gelijk aan de Sinaspril denken van vroeger. Geeft niks smaken verschillen gewoon en dat ik maar goed ook. De crème van calamansi, ijs van calamansi, crumble van witte chocolade, schuim van citroentijm en verse tijn maakt alles weer goed.
    Op naar de rekening. Met z'n tweetjes moesten we in totaal € 198,-- afrekenen. Dus €99,-- per persoon. Nou daar mag je niks van zeggen voor een 7-gangen menu!!!
    Wij komen zeker terug! Jeetje wat was het lekker! Op de valreep ook nog even een compliment voor de zwarte brigade jeetje wat zijn jullie attent!!!!
    We zitten in de trein en opeens zeg ik tegen Johanneke: "Haha voor wie kwamen ook al weer?" Sorry Johanneke, Guillaume en Freek. We hebben helemaal niet meer aan jullie gedacht. Dat is denk ik wel een heel dik vet compliment voor jullie team.

Groetjes,

Josseline de Gruijter

30. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor De Lindehof

Het was weer de hoogste tijd voor onze jaarlijkse beleving bij Soenil. Ditmaal een tafel aan de keukenzijde met uitzicht over het gehele restaurant. Wel wat tegenlicht waardoor het fotograferen een kleine uitdaging werd. Een luchtig krokantje van mais stond al op tafel, er kwam nog een dip van mais met piment naast, lekker.
    Edgaras kreeg carte blanche voor het aperitief. Het werd een champagne van Bollinger die uitstekend beviel. Een grote rode peper kwam op tafel met erop een drietal fingerfoods. Krokantje van gepofte wilde rijst met toefje pindasaus en toefje groene kerrie, mooi hoog op smaak. Nachos gekruid met ras-el-hanout met toefje avocadocrème, beetje taai maar erg lekker. En een stukje buikspek gelakt met soja, mooi hoog op smaak.

De praline van witte chocolade is de klassieker die er acht jaar geleden al was. Ditmaal gevuld met zoete aardappelen gekruid met chili, jammie. Het hapje op de hand was een merengue van bloemkool met waterkers waarop wat haringkuit, heerlijk!

Het wafeltje van aardappel met erop quenelle gemaakt van sardientje gekruid met madam Janette was gebaseerd op een jeugdherinnering van Soenil uit Suriname. Erg smaakvol en redelijk pikant.

Een nieuwe uitvoering van de rendang, gemaakt van spitskool met erop Indische kaas, afgewerkt met matcha, eronder wat granité. Prima.

We sloten de parade af met een miniatuur uitvoering van een signature gerecht. Sashimi van coquille op een bedje van gekarameliseerde witlof, waarop een dun plakje gesmolten ganzenlever en een krokantje van sepia, rondom een schuimige schaaldierensaus. Wow, heerlijk.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd. Een Droge Muscat uit het zuiden van Frankrijk, de Escapade 2016 van Vaquer, mooi fris met het typische Muscat aroma. Keukenchef Gijs Hoevenaars presenteerde het eerste gerecht, leuk om hem eens in het restaurant te zien na 12,5 jaar trouwe dienst. Twee bereidingen van langoustine, een heerlijke fijngemalen tartaar aangemaakt met limoen en een dikke staart subtiel gegaard en geschroeid, ernaast ingelegde radijs, compote van palmhart, stukje lotuswortel en een vinaigrette van groene curry. Aan tafel afgewerkt met een luchtig krokantje van sepia dat met pincet werd gedresseerd. De langoustine was echt super, heel delicaat en sappig, met de verfijnde exotische smaakjes in het garnituur kon verrassend goed afgewisseld worden. De wijn vulde het gerecht aan met zijn mooi zuren, genieten! (9,85)

uit Spanje een Godello 2015 van Mara Moura, fris met subtiele kruidigheid. Uit de keuken een bekende van vorig jaar. Een op de graat gebakken tarbotfilet afgewerkt met dansend bonito schaafsel, ernaast en blokje van geperste bonen, structuren van wortel en een toefje zwarte bonen crème. Aan tafel afgewerkt met een hartige saus van bokking. De tarbot was mooi gebakken en heerlijk van smaak welke door de saus nog wat versterkt werd. Goede afwisseling met de kruidige toetsen in het garnituur. De wijn vulde het gerecht keurig aan met zijn zuren. (9,7)

uit de Saumur een La Paleine 2015 bio dynamisch gemaakt van Chenin blanc druiven en gerijpt op hout. Mooi goud geel in het glas met in het aroma citrusfruit met subtiele honing toets, complex in de mond, heerlijk. Een mooi bord met zilveren rand verscheen op tafel. Onderin een laag dahl waarin een bruin gebakken coquille, tajerblad, takje broccoli en een exotisch gekruid worstje van kip. De dahl had een hele uitgesproken smaak. De coquille was hiertegen opgewassen. De smaak van het worstje met stevige textuur was nieuw voor mij en erg lekker. Een mooie smaken combinatie weer. De wijn bleef overeind naast de kruiden en was keurig in balans. (9,7)

over naar rood met een El bon Homme uit Valencia gemaakt van Monastrell met wat Cabernet Sauvignon. Mooie donkere kleur met in het aroma tonen van pruim en kers, in de mond een medium body. Uit de keuken maar liefst vijf verschillende bereidingen van kooi-eend uitgeserveerd in twee delen. Op een langwerpige bord een filetje van de borst (zonder jasje) waarop het haasje, ernaast structuren van aardpeer en kervelwortel. Op het kleine bordje in de vorm van een blad, gestoofde bout, gekonfijte eendenmaag en eenden tong met een crème van mint en een aangezuurd radijsje. Prima bereidingen met mooie smaken. De wijn werd ietsje branderig maar was in balans. (9,7)

door naar het dessert met een tweetraps gerecht waarbij elk een eigen wijn die door de meester zelf werd uitgeserveerd. (Ik plaats ze achter elkaar.) we starten met een hele oude Riesling spätlese 1994 uit de Mosel, Diep geel maar nog verrassend vitaal met mooie zuren. Op een diep glazen bord met gouden rand een stukje gebakken ganzenlever, ernaast een quenelle ijs van gemberbier, krokant van gekruide snoepjes, stukjes macadamia en een blaadje burumbi met yuzu aangemaakt. Tja, hier kunnen we kort over zijn, toppie!
    Verder met de Traminer auslese 2013 van het huis Rabl, heerlijk aroma met tonen van rozen, in de mond een toets van rozen en lychee met een prima zoet zuur balans. In de witte kom, met een parelmoer afwerking, een mooie plak terrine van ganzenlever met stukjes gekarameliseerde banaan, compote van banaan, warme blini van chocolade, quenelle vanille-ijs, toefjes chocolade crème en bramen. O, o feestje. Soenil rekende hier even af met het feit dat hij met de desserts het niveau van de gerechten niet helemaal haalt. Complimenten, een gerecht voor in de toplijst. (9,85)

dan denk je dat het feest voorbij is en dan wordt er nog eens ingedekt. Erbij een wijn van laat geplukte Moscatel druiven 2015 van het huis Vistamar uit de Limari vallei in Chili. Geconcentreerd fruitaroma met hints van perzik en abrikoos met in de mond een mooie zoetzuur balans. De patissier die er pas ruim een maand werkte presenteerde zijn dessert. Op een wit bord met parelmoer afwerking, centraal een quenelle ijs van gemberbier, ernaast een mooie quenelle mousse van chocolade, eromheen druppels karamel aangemaakt met limoen, toefjes ganache, gesuikerde pinda's, krokantjes van miso en een vinaigrette van limoen met gember. Wow wederom smaakbeleving op topniveau. Ik houd van fris en gember, de combinatie met de zoete en hartige componenten was top. (9,8)

als afsluiter nog een krachtige Nespresso in een glaasje gemaakt van bonen uit de Himalaya met een vijftal prima friandises waarin de specerijen weer prima gedoceerd zijn.

Bediening was uitstekend verzorgd met een duidelijke hoofdrol voor entertainer Edgaras Razminas die werd ondersteund door drie jonge dames. Ik vond het top om verschillende jongens van het keukenteam aan tafel te zien die de gerechten tot in detail presenteerde. Natuurlijk ook een compliment voor Soenil die alles in goede banen wist te leiden.

Prijs-kwaliteitverhouding was uitstekend. Niet voordelig maar absoluut waar voor je geld.

We komen niet zo vaak maar het voelt altijd als thuis komen. Verwennerij ten top en een memorabele beleving. De kruiden lopen als een rode draad door het gehele menu, altijd verfijnd gedoceerd. De teams van Soenil groeien nog steeds. Aanrader voor de levensgenieters, luxe eters en avontuurlijke fijnproevers, bedankt!

Meer activiteiten