• Lid sinds 6 januari 2010

Ik ben sinds 2e helft 2008 geïnteresseerd in de top keukens. Ik heb inmiddels al aardig wat restaurants bezocht. De krenten uit de pap zijn inmiddels favoriet geworden. Deze favorieten blijf ik volgen en ik probeer er fijne nieuwe adressen bij te vinden. Favoriet wordt je wanneer ik minimaal twee restaurantbezoeken erg enthousiast ben.

De lunch is mijn favoriete tijdstip om te eten, diner alleen als het niet anders kan. Het beleven van nieuwe smaken en mooie wijn spijs combinaties zijn voor mij belangrijk. Prijs-kwaliteit is voor mij erg belangrijk waardoor ik een kopjesjager ben geworden. Alhoewel nieuwsgierigheid het soms wint van het verstand zodat ik af en toe de gerenommeerde zaken uit het top segment zal bezoeken.

De waarderingscijfers. Duidelijk is dat ik hoge punten geef, dit komt omdat ik wat hoog ben gestart, hierdoor kan de middenklasse makkelijker een 8 scoren. De punten zijn op basis van mijn persoonlijke smaak en zijn gebaseerd op moment opnames. Ik heb geen opleiding genoten in deze branche en ben een pure hobbyist.

De waarderingscijfers bij de gerechten. Deze zijn helemaal gebaseerd op mijn persoonlijke beleving waarbij de invloed van de begeleidende wijn meegenomen is.

Mijn absolute top 67 gerechten ooit gegeten:

1. Trio van paling Boreas 4-'15 begeleid door Riesling 2006 van Pegasus Bay.

2. De eendenlever bereidingen met hazelnoot, peer en yuzu, Boreas 9-'14 begeleid door Venje 2004 van Enjingi

3. Gesauteerde zwezerik met Perigort truffel Sonnora 2-'17 begeleid door Riesling Saarburger Rausch Spätlese
1999 van het huis Zilliken.

4. De eendenlever bereidingen, Boreas 4-'14 begeleid door Ramandolo van Dario Coos

5. Tarbot uit Bretagne, venkel en vinaigrette Sonnora 2-'17 begeleid door Grüner Veltliner Smaragd 2011 van Franz Hirtzberger

6. Ganzenlever in gelatine Perigord Sonnora 2-'17 begeleid door Riesling Auslese Oberemmeler Hutte 2005 van Von Hovel

7. De ganzenlever bereidingen (optima forma in 4 rondes) Lindehof 8-'10, begeleid door Trentham Taminga 2006 Australië

8. Langoustine bereidingen, Boreas 4-'13 begeleid door Griekse Petra van het domein Kir Yianni 2011

9. Proeverij kreeft Flicka 11-’17 begeleid door Riesling cuvée F 2014 Heymann Lowenstein,

10. Langoustine bereidingen Lindehof 12-'15 begeleid door Silvaner Roth

11. Salade van krab met bietstructuren Vendome 10-'16 begeleid door Menetou Salon 2014 van Philippe Gilbert

12. Langoustine bereidingen LEF 5-'17 begeleid door Muscat 2013 Alfred Meyer

13. Drie structuren van duif Victor’s 5-’17 begeleid door Rioja Reserva 2005 Ontañon

14. Kabeljauw met kaffir Boreas 4-2015 begeleid door “Bois de Dames” van Etang des Colombes.

15. Tarbot met specerijen Boreas DWTS 12-2011 begeleid door Bussay Szürkebarát (pinot gris) 2008

16. Gul met slakjes in een soepje van Limoen. Librije 9- '14 begeleid door Rueda 2013 van Jose Pariente.

17. Bereidingen van eendenlever en langoustines Hofstede de Blaak 11-`12 begeleid door Puligny-Montrachet 2007 van het huis François Buisson.

18. Twee bereidingen langoustine Lindehof 10-’17 begeleid door Muscat Escapade 2016 van Vaquer

19. Langoustine bereidingen LEF 4-'16 begeleid door Muller Thurgau 2014 Siener

20. De ganzenlever bereidingen (Terrine, gebakken en brûlée) Lindehof 12-'11, begeleid door Grüner Veltliner Auslese 2007 van Rabl.

21.Noordzeekrabsalade met appel en limoen, gegrilde Sint-Jacobsmossel, eendenlever Hofstede de Blaak 4-`12 begeleid door Riesling 2010 Dr. Burkling-Wolf.

22. Zeetong met paling Boreas 9-'14 begeleid door witte Rioja van Casa Primicia

23. Paling in `t groen, Het Gebaar 7-`12 begeleid door Spinifex "Lola"

24. Reuze Langoustine met een saus van groene appel en kerrie Lindehof 4-'13 begeleid door “Filo di Arianna” 2009 uit Tenuta Roveglia

25. Tonijn met complex garnituur en oestersoep Wollerich 4-7 begeleid door Pouilly-Fumé 2014 Serge Dagueneau

26 Reerug uit de Eiffel met Rouan-saus Sonnora 2-'17 begeleid door Frühburgunder “R” Centgrafenberg 2008 van het huis Fürst

27. Noordzeekrab, avocado warme beignet, Bord'eau 12-'15 begeleid door Duitse Riesling

28. Fazantenborstfilet duxelles, crème fraise en ballotine Chapeau! 12-'15 begeleid door Pinot Noir 2012 Tollot Beaut

29. Kreeft, Tribeca 8-'16 begeleid door Sommeliers cuvée 2015 Pflüger

30. Sashimi van geelvinmakreel Victor’s 5-’17 begeleid door Riesling Wiltinger Nik Weis

31. Vier bereidingen van Anjou duif Tribeca 10-’17 begeleid door Guimaro uit Ribeira Sacra gemaakt van Menchia 2015

32. Krokant gebakken kalfszwezerik grijze garnalen, crème van maribel Hemelrijk 10-'15 begeleid door “Lahn” Kerner 2012 van het huis Castelfeder

33. Proeverij van melklam Wollerich 4-7 begeleid door Palazzo della Torre 2012 Allegrini

34. Noordzeekrab, Boreas 9-`13 begeleid door een blend van het huis Mayer

35. Ganzenlever, wortel, geitenkaas en vinaigrette met lychee Monarh 4-'17 begeleid door Riesling Marienburg Spätlese 2012 Clemens Bush

36. Carabineros, Short Rib, puntpaprika Librije’ s zusje 9-’ 17 begeleid door Amphora Roja 2016

37. Trio van duif met steranijs Boreas 4-'15 begeleid door Merlot en Pinot Noir van Mehofer

38 Langoustine bereidingen Wiesen 7-'15 begeleid door Viejas Tinajas Muscat 2014 van het huis De Martino

39. Tarbot, Noirmoutier oester en Anna Gold Wiesen 6-’ 17 begeleid door CO Malvazija Istarska 2013

40. Bretonse makreel Vendome 10-'16 begeleid door Rose champagne van Bruno Paillard

41. Coquille met aardse tonen Monarh 4-'17 begeleid door Meursault 2014 Pascal Clement,

42. Tartaar van zeebaars, Noordzeekrabsalade, schuim van paling 5-2016 Hemelrijk begeleid door Marsanne 2015 Petit Roubie

43. Kabeljauw in een dashi van makreel Willem Hiele 8-’17 begeleid door 'A la rêverie' 2016 van Château de Montfrin

44 Kaviaar Imperiale Zarzo 7-2016 begeleid door 15 jaar oude Olorosso van El Maestro Sierra

45. Bereidingen van inktvis, paling en zeebaars, Jiu.nu 8- '15 begeleid door Rueda Verdeal 2012

46. Strand met gemarineerde sint-jakobsmosselen Boreas 12-'10 begeleid door Portugese witte Adega de Pegões

47. De bereidingen van eend (borst en stoof) Linnen '09, begeleid door syrah Argentinië

48. Indische curry van Noordzeekrab Hemelrijk 1-'17

49. Kreeften proeverij, 10-’16 FG begeleid door Quattroventi 2015

50. Kreeft gerecht met langoustine, Hofstee 8-'11 begeleid door Hongaarse Olaszrizling 2009 van het huis Figula

51. Heilbot ponzu, passievrucht, wortel, Lenartz 3-'16 begeleid door Chardonnay Esk Vally

52. Sole Meunière Het Gebaar 3-'11 begeleid door Rueda van Javier Sanz

53. Pata negra met ijs van biet 8-'16 Joelia begeleid door witte Garnacha 2014 van Las Colinas del Ebro

54. Surf en Turf, Wollerich 1-'15 begeleid dooreen rode droge Aleatico Passito van D´Alesio

55. Coquille met saus van ossenstaart Bord'Eau 1-'15 begeleid door Cérvoles Blanc

56. Rogvleugel schaaldierenbisque carabineros saffraan Sense 5-'15 begeleid door “L'empreinte du Terroir” van Goisot

57. Noordzeekrabsalade met structuren van Bastardo 5-'15 Cuchara begeleid door Rueda 2012 Nosis en Bastardo Niepoort.

58. Structuren Anjou duif Mijn Keuken 2-'16 begeleid door Rubico Lacrima 2014 van Marotti Campi

59. Heek filet, miso, citrusfruit, en dennenolie, Prikkelz 8-2012 begeleid door flower and the bee uit de Ribeiro

60. Kalfszwezerik, kalfswang, ganzenlever, gember Hofstede de Blaak 6-'13 begeleid door Mencia 2010 Viernes

61. Zwaardvis structuren met zee-egel Jiu.nu 11-'16 begeleid door Furmint 2015 van Verus Vineyards

62. Kalfszwezerik en langoustines begeleid door rosé van Domaine de Haut Gleon verwenlunch 4-'10 Avant Garde

63. De bereidingen van Anjou duif (borst, bout en stoofpot) Lindehof 4-'10 begeleid door Argentijnse Malbec van Salentein 2007.

64. Munsterkaas met luchtige aardappel, smeltende eendenlever, truffelvinaigrette en macadamia noten Hofstede 4-'12 begeleid door Angove 2010 uit Australië.

65. Makreel “Escabeche” noordzeekrab, komkommer en wortel Bretelli 5-'15 begeleid door Janez 2012 van Dveri Pax

66.Tarbot, citroen risotto, IJselmeerpaling en basilicum Fred 11-'11 begeleid door TO 2009 Velich

67. Zeeuwse platte oesters, peer, sint jakobsmossel en crème met limoen, Mijn Keuken 10-`12 begeleid door Soave.

Daar ik minder een dessert liefhebber ben en ik deze niet buiten de boot wil laten vallen hier nog een top 25 met memorabele desserts.

1. Bereidingen van appel met munster, eendenlever macadamia en zwarte truffel, 1-16 Hofstede de Blaak begeleid door Gewurztraminer

2. Mango, bergamot, kokos en groene curry Monarh 2-' 17 begeleid door Ortega Beerenauslese 2015 van Weingut Dorwagen

3. Soleil Het gebaar 3-`16 begeleid door Ariyanas-moscatel 2008

4. Millefeuille met rode vruchten Le Clarence 8-’ 17 begeleid door witte bordeaux Clarendelle 2015

5. Rode biet, roos met maggiplant Librije 10-’17 begeleid door MR Moscatel 2012 van Telmo Rodriguez

6. Mango, passie, witte chocolade en kokos, Boreas 12-'10, begeleid door Baumard Vert de l'Or

7. Sweet thay green curry, 9-'14 Librije begeleid door “La Magendia” 2010 uit Jurançon van Clos Lapeyre

8. Twee bereidingen van Ganzenlever Lindehof 10-’17 begeleid door Riesling spätlese 1994 en Traminer auslese 2013 van het huis Rabl

9. Dessert op basis van groenten Wollerich 4-7 begeleid door Filari 11 Feudi Di San Marzano

10. Aardbei en trekdrop, ijs van tonkabonen. Wollerich 6-'10, begeleid door Miselle van Petit Manseng 2008 uit Gascogne

11. Amandel, passievrucht, chocolade en ijs van ginger beer 2-'13 Librije's zusje begeleid door moscatel Spanje.

12. Groene appel en chocolade Boreas 4-'15 begeleid door Saussignac prestige 1998 van Chateau de Thenon.

13. Bittere chocolade met karamel, hazelnoot en rozenbottel. Boreas 4-'13 begeleid door Moscatel do Douro reserve 2004 van het huis Portal

14. Losgeslagen appeltaart, Librije 7-'14 begeleid door Les Rouannieres 2010 van chateau Pierre Bisse

15. dessert exotique, Nonnetje 11-'15 begeleid door Coteaux de Layon 2012, cuvée Passerillé van Domaine Delesvaux

16 Mousse van mascarpone met koffie, peer en gepofte varkenshuid Vandeijck 6-'16 begeleid door Pineau des Charentes van Chainier .

17. Chef aan tafel, Belvertshoeve 12-'14 begeleid door Riesling late Harvest Chili

18.Chocolademousse, citrusschilletjes en pruimen. Wiesen 1-'11 begeleid door PX sherry El Candado

19. Oosters dessert Wollerich 1-'15 begeleid door Riesling auslese 2011, Clemens Honrath

20. Zoetzure kwark, limoen, veenbessen en amarenekersen, SEC 12-'12 begeleid door Brachetto (Birbet) van het huis Michele Taliano

21. Fruit met witte chocolademousse Jiu.nu 6-'14 begeleid door "Erdener Treppchen" auslese 2007 van Weingut C.H. Berres

22. Gebrande ananas met kokos structuren Avant Garde 4-'15 begeleid door Riesling spätlese Piesporter Goldtröpfchen 2011 van Hain

23. Chocolademousse bolletjes en toefjes met citrusfruit, Het Gebaar 3-'11 begeleid door Chamber Rosewood Muscat uit Australië

24. Gemarineerde abrikoos uit Spanje met een saus van gezouten karamel en ijs van lavendel, Wollerich 6-'11 begeleid door Petit Manseng van het huis Miselle.

25. Dessert van citrusfruit, Helsen 3-'14 begeleid door Eiswein van Ernst Triebaumer

Lijsten

Amsterdam

Activiteiten

1. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Restaurant O&O

Na 35 jaar de top 100 van de Lekker bereiken kwam toch een beetje als een verrassing. Ik moet bekennen dat de kookstijl de laatste jaren nog iets verfijnder is geworden en de invloed van de Franse keuken is gegroeid.
    We werden verwelkomd door de sympathieke Monica Tsang, leuk was het om sommelier Luc Linnenbank weer tegen te komen. We kregen ditmaal een tafel aan het raam in het grotere restaurant gedeelte, prima. De aperitief trolley werd voorgereden, het werd een Verdejo 2017 uit de Rueda van Félix Lorenzo Cachazo die goed beviel. Ernaast een amuse trio. Een krokant hoorntje gevuld met pompoencrème gekruid met curry waarop stukjes verse makreel, afgewerkt met foreleitjes, verfijnde smaken.
    Een savarin van pekingeend met toefjes crème van hoisin, hoog op smaak, heerlijk.
    En een kopje met gebonden bospaddenstoelensoep.

De eerste begeleider werd uitgebreid met passie toegelicht door de enthousiaste Luc. Een Spätburgunder rosé 2017 van Künstler, fris en verfijnd met tonen van aardbei en framboos. Uit de keuken een mooie presentatie uitgeserveerd door de jonge keukenchef. Plakjes sashimi van Japanse Hamachi, ernaast een ceviche dressing van ponzu met witte soja, erop een quenelle wasabi ijs, structuren van mango, papaja en tomaat en krokantjes van gepofte quinoa. Aan tafel afgewerkt met een olie van lavas. Een gerecht met veel smaakbeleving, de dressing was hoog op smaak, de wasabi was prima gedoceerd en de delicate hamachi was voortreffelijk. De wijn bleef wat op de achtergrond maar combineerde prima. Om de gang af te ronden was er een Gillardeau oester afgewerkt met Balinese oester dressing, genieten! (9,75)

Een speciale begeleider, het favoriete drankje van Mike Tsang (de zoon), pruimen sake van Heiwa Shuzō, drie jaar gerijpt. Mooie amber kleur, het aroma deed denken aan amaretto, in de mond duidelijk frisser en lager in alcohol, wow. De keuken is de uitdaging aangegaan om hierbij een passend gerecht te ontwikkelen. Een klassiek Franse terrine van eendenlever, gemarineerd in de sake waarin cacao en zacht gegaard op 54 graden. Een keurige balk met mooie marmering, erop een laag pruimen gelei en erbij ingelegde Kumquat, schijfjes pruim en dotjes gelei van chardonnay azijn. De lever was mooi hoog op smaak, de Kumquat zorgde voor een verfijnd bittertje dat de koppeling naar de sake optimaliseerde. Mijn favoriet van de middag. (9,85)

Verder met een frisse en sappige Chenin Blanc uit de Vouvray van Sables Blonds. Op een kobalt blauw bord de koningsgarnaal in tempura op een zoetzure saus waarin jonge bamboe scheuten, erop huisgemaakte kimchi, ernaast een “chipje” van de poten en een shiso blad in tempura. Mooie texturen, verfijnde smaken, de saus was lekker zuur met een toets van mango en passievrucht. De crispy pootjes smaakte mineralig. De wijn sloot naadloos aan. (9,5)

Over naar Italiaans rood, een Alberaia 2015, Sangiovese van Caciorgna Pietro, vol met cassis fruit met een vleugje hout. Uit de keuken de Anjou duif in Hong Kong stijl. Twee langzaam gegaarde borstfilets in eigen saus en een bitterbal van de bout. Het garnituur lag op een niet eetbaar blad, wat ik minder handig vond. Cilinder “lo mai kai”, ofwel kleefrijst met stukjes Chinese worst, stukjes rode biet, takje groene blaadjes en ingelegde crosne (Japanse andoorn). Apart uitgeserveerd, een schaaltje nasi kuning. De cuisson van de borst was prima, evenals de smaak, de biet en crosne paste prima. Van de rijst met worst moet je houden. De wijn was keurig in balans en vulde het gerecht aan met zijn zuren. (9,6)

De dessertwijn was iets speciaals, Trockenbeerenauslese van PMC gemaakt van Welschriesling 2015, geconcentreerd met tonen van exotisch fruit en uitstekende zoetzuur balans. Uit de keuken een tweetraps dessert. In het schaaltje een papje van rode rijst waarop zeste van limoen, quenelle kokosijs, koriander cressjes en krokantje van rijst, aan tafel afgewerkt met kokosmelk. Goede textuur van rijst, niet te zoet met lekkere toetsen van koriander en kokos. Onder de rijst kwamen we nog wat ganache van witte chocolade tegen, wat het wat zoeter maakte.
    Op de deksel verschillende structuren van lychee en witte chocolade, anijs cressjes, kokos schaafsel en krokantje van rijst. Goede toets van lychee maar voor mij wel wat zoet. De heerlijke wijn kwam iets beter tot zijn recht bij het eerste deel. (9,3)

Bediening was wederom uitstekend verzorgd met een hoofdrol voor de enthousiaste Luc ondersteund door Wendy Tsang.

Het was wederom een mooie beleving en ben nog steeds onder de indruk van het foie gerecht met kumquat en pruimen sake, bedankt!

2. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Hofstede De Blaak

De nieuwe kaart is een week geleden ingegaan, hij zag er aantrekkelijk uit, dus maar meteen gereserveerd voor een lunch op donderdag. We werden bij de deur opgewacht, leuk. Na even bijkletsen werden begeleid naar ons vaste plaatsje in de hoek van de Jachtkamer. Mark ging vandaag zijn beste beentje voor zetten, hij had enkele mooie wijnen uit zijn privé collectie geselecteerd, leuk!
    We startten met een exclusieve Champagne, de cuvée Risleus 2002 van Hubert Paulet, die uitstekend beviel. Goud gele kleur, subtiele mousse, volle smaak met mooie zuren. Op een kleine kaas kwamen twee luchtig krokante kaaskoekjes met bijenpollen, lekker hartig met mooie kaas smaak.

Gevolgd door een tweeluik, die we op de juiste volgorde moesten eten. We startten met een cakeje van miso, erop wakame en gelei van soja, voor een uitbundig hartige toets, afgewerkt met met sesam en schaafsel van tonijn. Mooi hoog op smaak. Gevolgd door de praline van witte chocolade gevuld met crème van zoete aardappel, afgewerkt met toefje crème van pinda. Aangename ronde smaken die de mond weer neutraliseerden.

We zetten de heerlijke champagne door bij de eerste gang, waarbij hij perfect combineerde. Voor ieder een duo lauwwarme Zeeuwse platte oesters uitgeserveerd in een mooi schaaltje, waarin zeeweer dat voor een aangenaam ziltig aroma zorgde. De oesters lagen in de eigen schelp op een crème van waterkers en zure room, erop een sabayon van cava en een lepeltje haringkuit. Mooie zachte bite met gelaagde smaakbeleving, top. Dan is het fijn dat er nog een tweede ligt om het nog eens over te doen. We konden het beide niet laten om nog even de schelp uit te likken, heerlijk. (9,8)

Een speciale Riesling uit Luxemburg werd gepresenteerd, de Charta Schengen prestige 2016 van Krier Freres. Deze was gemaakt van druiven uit drie verschillende landen, Duitsland, Frankrijk en Luxemburg, uitbundig aroma, in de mond mooie zuren. Uit de keuken de topper van de middag. Noordzeekrab salade afdekt met plakken gekonfijte eendenlever waarop een quenelle yuzu sorbet, toefjes gel van gember, broodcroutons en sesamzaadjes. Wow, wat een uitstekende toets van krab met sappige textuur. Dit kwam doordat de salade was aangemaakt met de levers van krab waarbij het sap van yuzu. De Aziatische smaakaccenten combineerde hierbij prima. Puur genot! (9,88)

Mark had twee wijnen geselecteerd voor bij de zeebaars. Bandol Blanc 2015 van L'Olivette, die mooi aansloot bij het gerecht. En de Grüner Veltliner 'Loiser Berg' 2015 van Brundlmayer met een verrassende toets van eiken, die prima combineerde met de heerlijke saus. Op het mooie glazen bord, krokant gebakken wilde zeebaars waarop hand gepelde garnalen, ernaast een rolletje van spitskool, aan tafel afgewerkt met een heerlijke madras kerrie bouillon. Kannetje bleef gelukkig op tafel, genieten! (9,7).

Het kon met de wijn zelfs nog lekkerder, een Pouilly-Fuissé 2015 van Reijckaert, waar we blij van werden. Uit de keuken een mooi presentatie. Bruin gebakken coquilles in een saus van notenboter met hierin een mousseline van aardpeer. Het geheel was afgewerkt met gebakken girolles, vlokken Parmezaanse kaas en plakjes geschaafde zwarte truffel. Een klassieke lekkernij die door de zuren van de wijn tot een ware delicatesse werden omgetoverd. (9,8)

Oorspronkelijk hadden we geen vlees in het menu maar Mark wilde ons iets speciaals laten proeven. Chianti Classico Riserva 2014 van Cennatoto die hij tijdens zijn vakantie in Italië had kunnen kopen. Enige teleurstelling was van zijn gezicht te lezen toen de fles kurk bleek te hebben, dat is balen als je slechts 1 fles hebt. Gelukkig was een uitstekend alternatief zo gevonden. Uit Margaux de tweede wijn van Giscours 2014. Op het bord bereidingen van hert. Een keurig gebraden filet van de bout en stukje gestoofde op een compote van sjalot. Waarbij een stukje gebakken eendenlever, quenelle crème van kweepeer en stukjes walnoot, aan tafel afgewerkt met een eigen saus gekruid met laurier. Mooie pure smaken met als snoepje de eendenlever, de walnoten maakte de combinatie met de wijn nog iets beter. (9,6)

Het nieuwe kaas dessert stond boven aan mijn wensenlijst. Gebakken eendenlever met appel, komijn en stukjes macadamia waarover Epoisse gesmolten. Ietsje zwaarder dan de munster variant (waarbij een frisse vinaigrette), maar geweldig lekker. De luxe van twee wijnen ernaast. Een klassieke Sauternes 2016 van Laribotte die erg lekker was, mijn voorkeur ging uit naar de Hongaarse H van Pajzos gemaakt van laat geplukte Hárslevelű die duidelijk iets frisser was, wat het gerecht in mijn beleving nodig heeft. (9,75)

Mark had op de tafel naast ons de geschonken wijnen keurig op een rij gezet, indrukwekkend om te zien wat we allemaal hebben mogen proeven, bedankt!

Als afsluiter nog een espresso met een drietal lekkere friandises.

Bediening was uitstekend verzorgd, Mark in topvorm ondersteund door chef Angelo die de gerechten presenteerde.

Het was weer een echte verwenmiddag met de mooiste gerechten van de kaart waarnaast uitgelezen wijnen, in een fijne, gezellige ambiance. De klassieke stijl met gebruik van luxe producten en moderne invloeden is erg lekker en laagdrempelig. Bedankt!

3. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Restaurant 212
    Internationaal Amsterdam

Een aantrekkelijke actie trok ons over de streep voor een uitgebreide lunchbeleving bij 212. Keurig op tijd liepen we het restaurant binnen. We kregen een fijn plaatsje centraal aan de bar met prima uitzicht over de keuken. Tafelgenoot wilde er iets speciaals van maken dus we startten met champagne, de blanc de blancs ‘Lumiere Et Craie‘ van Jean Velut die zeer goed beviel. De bar werd volgezet met een viertal hapjes. Tartelette gevuld met knolselderij en dille waarop XO saus van garnalen, Hollandse garnalen en toefje crème van peren cider. Lekker complex.
    Ernaast drie bereidingen van zeebaars. Een krokantje van de huid waarop twee schijfjes gelei, waartussen een stukje baars gegaard in tijgermelk van passievrucht, afgewerkt met een crème van plankton, citrus en koriander. Heel verfijnd met aangename koriander toets.
    Om de mond te verfrissen een cocktail gemaakt van een heldere tomaten bouillon waarin bombe gevuld met shiso voor een subtiele kruidentoets.
    Om af te sluiten een “olijf” op een houten lepeltje gevuld met een hartige vloeistof van olijf, sinaasappel en vanille.

Van de amuse werden we helemaal blij, niet alleen omdat hij er fantastisch uit zag maar vooral vanwege de verrassende smakencombinatie. Als basis een Noordzeekrabsalade afgedekt met een snijbonensoepje waarin een “eidooier” gevuld met een krabben bisque, afgewerkt met verse kruiden. Het lekkerst als je het in een keer in je mond doet, heerlijk!

Daphne presenteerde uitgebreid de eerste begeleider, Een Duitse droge Riesling 2016 van het huis Schäfer Fröhlich, mooie frisse tonen van exotisch fruit en aangename mineraliteit. Het eerste gerecht was een oude bekende in een nieuw jasje. Gelei van gerookte haring gevuld met steak tartaar van kalfszwezeriken afgedekt met zure room, aan tafel afgewerkt met een jus van ziltige kokkels subtiel aangezuurd met citroen, waarin stukjes haring en broodcroutons gevuld met het rijke sap van merg. Verfijnde smaken en goede texturen, de wijn werd er nog iets lekkerder van, prima. (9,75)

Uit Spanje een Pai Albariño van Albamar, elegant fris met subtiele ziltigheid. Ernaast een gerecht dat vorige keer nog in de kinderschoenen stond en voornamelijk uit kool en fusilli bestond en nu helemaal was uitgekristalliseerd. De open ravioli van Zeeuwse platte. Als basis stukjes groene kool gestoofd in het sap van oester, erop een Zeeuwse platte afgedekt met een gelei van hazelnoot. Ernaast een parel gevuld met confiture van van de gebarbecuede citroen in een saus van kalfspoot, mosselen en zeetong, afgebiesd met een crème van hazelnoot. Verfijnde smaken met mooie ziltige toetsen, subtiele bite van kool en versassend smaakaccent van citroen. De Albariño bleef keurig overeind, genieten! (9,8)

Verwennerij met een Meursault les rougeot 2011 van Potinet Ampeau, heerlijk. Ernaast een hele originele bereiding. Langoustine gepocheerd in eendenvet afgewerkt met geraspte koffie in een albufera-dashi saus, afgewerkt met dansende bonito vlokken. Een delicatesse met subtiele bite van de vlokken waarnaast de heerlijke Meursault helemaal tot zijn recht kwam. (9,85)

Uit de Arbois een speciale chardonnay 2013 van Grain de Pierre, complex met mooie zuren en tikje oxidatief, wow. Ernaast een gerecht wat deels was uitgekleed omdat ik geen bloed mag. Gepocheerde tarbotfilet met klein inktvisje op een bedje van snijbiet, aan tafel afgewerkt met een vinaigrette van rode kool. Sappige tarbot, versassend fris met bitters van de groente waardoor de wijn lekkerder werd, mooi! (9,7)

Het gerecht waarnaar tafelgenoot al de hele ochtend had uitgekeken. Zwezerik, eerst gepocheerd in een bouillon van dashi, dan gerookt en licht krokant afgebakken. Uitgeserveerd op een rillettes van sardientjes, afgewerkt met geschaafde paddenstoelen. Ernaast een quenelle van gekonfijte olijven, toefje gel van citroen, vinaigrette van olijf en eigen saus. Ook weer een originele smaken combinatie om van te smullen. De Cabernet Franc 2015 uit Chinon van Philippe Alliet sloot met zijn aardse tonen naadloos aan. (9,85)

De dessertwijn was gemaakt van een witte blend van laat geoogste inheemse druiven 2014 van Mad uit de Tokaji, heerlijk. Uit de keuken een mooie strakke presentatie van pruimen gemarineerd in de rooibosthee met szechuanpeper. Geserveerd in een pruimen saus waarop een pitje van amandelijs afgewerkt met luchtig ijs van venkelschuim met citroen, die aan de bar met behulp van vloeibare stikstof was gemaakt. Toppie (9,85)

De laatste gang was de topper van vorige keer, sorbetijs van smokey bourbon met Amarena ‘kersen’ in een eigen saus. Ernaast ditmaal de Zweigelt Auslese van Kracher, die ietsje minder geconcentreerd was maar eveneens naadloos aansloot. En nog de suikerbal gevuld met een schuim van kersen en Umeboshi waarop een crumble van walnoot, zwarte olijf en rozemarijn. (9,85)

Als afsluiter een krachtige espresso met lekkere friandises naar keuze.

Bediening was wederom uitstekend verzorgd door het gehele team, informeel, correct met passie en gezelligheid.

Samengevat was het weer een exclusieve beleving aan de keukentafel in een hippe gezellige ambiance. Originele, creatieve gerechten met mooie, vaak exclusieve smaken waarnaast uitgelezen wijnen. We voegen ze graag toe aan onze favorieten.

4. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft gereageerd op het topic: Nieuwe eetgelegenheid ?? of Gesloten !! of Opnieuw geopend.

Fleur ds Sel Kasterlee wordt Restaurant Kris

5. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor La Source
    Internationaal Lanaken

Vorig jaar onder de indruk bij onze kennismakingslunch, dus geboekt voor een vervolg. Inmiddels is er een dik verdiende ster bijgekomen.
    Valet parking werd bij de ingang aangeboden, leuk. We waren iets te vroeg waardoor we even in de lounge bij de receptie konden plaatsnemen. Al snel werden we opgehaald door de maître die ons begeleide naar een tafel aan het raam met zicht op de open keuken, fijn. Sommelier Thijs van Sambeeck had onze voorkeur nog onthouden, prima. Als aperitief een Roter Veltliner Scheiben van Kolkman die zeer goed beviel. Ernaast nog een shot Vermut voor na de eerste amuse. Een bekende van vorig jaar die we graag nog eens wilde proeven. Voor ieder twee “olijven” op een laagje crispy “aarde” waaronder een laagje romige licht gerookte Spaanse Schapenkaas. De groen olijf was gevuld met Vermut, de zwarte met ganzenlever, heerlijk.

Op een stuk schors zwarte kiezels waartussen twee amuses. Een lauwwarm balletje gevuld met ragout van spek, ei en Parmezaanse kaas, erg smaakvol. Ernaast een blad van bloedworst met toefjes gel van groene appel en stukjes paddenstoel, wat we helaas niet mochten eten. Hiervoor kregen we een heerlijk alternatief, een krokante taco gevuld met noordzeekrab, schuim van kokos en toefjes gel van yuzu.

In een houten kistje, kleine brioche bollen met huisgerookte paling en toefje wasabi mayonaise, heerlijk.

Er was ditmaal duidelijk meer werk gemaakt van het selecteren van de wijnen. Bij de eerste gang zelfs een wijn en speciaalbier. Een klassieke Pinot Gris 2016 van Hugel en een wit bier gekruid met gember, citroengras en yuzu, uitbundig fris kruidig aroma en mooie zuren in de mond. Uit de keuken een strakke presentatie op een mooi wit bord. Als basis een dunne spiraal crème van hazelnoot, erop een blokje ganzenlever tussen krokante koekjes met erin dunne streepjes chocolade, afgewerkt met gel van yuzu. Ernaast een quenelle gemberijs. Een prima smaken combinatie, smaken die ik herkende in het bier dat duidelijk voor meer beleving zorgde. De wijn daarentegen was meer op de achtergrond en versterkte juist de smaken van het gerecht. Beide goed gekozen, complimenten. (9,8)

voor bij de topper van vorig jaar een mollige Pinot Grigio van Skok geschonken in hele grote glazen. Rosé kleur (door de fermentatie met schil), mooi geconcentreerd met tonen van perzik en abrikoos. Op een speciaal bord een saus van zee-egel waarin een blokje panna cotta van bleekselderij erop drie dikke plakken coquille afgewerkt met Imperial Heritage kaviaar en kleine blokjes buikspek. Verfijnde smaken met aangename ziltigheid door de zee-egel. Hierna kwam nog de zee-egel gevuld met dezelfde ingrediënten om nog even na te genieten, wow. De wijn sloot naadloos aan, vulde het gerecht aan met zijn aroma en bleef naast de ziltige toets probleemloos overeind, prima! (9,9)

verder met een klassieke chardonnay 'Grand Elevage' 2015 uit de Bourgogne van het maison Verget, van de Belgische wijnmaker Jean-Marie Guffens. In een goudkleurig bord een filet van schelvis met eromheen een krans van ziltig zeefruit, stukjes scheermes, sappige kokkels, bouchot mosselen en kreukels op een crème van sojabonen aan tafel overgoten met een kruidige kokossaus met vleugje gember, citroengras en curry voor een pikante toets. Schelvis is een vis die je lekker moet maken, deze missie was dik geslaagd. De chardonnay was keurig in balans. (9,75)

nu waren er voor de sommelier meerdere mogelijkheden die ieder een deel van het gerecht accentueren. Voor onderzoek alle drie uitgeschonken wat het proeven een stuk complexer maakte, maar wel leuk. Op een prachtig bord een smalle filet van Noordzeetong met een crème van ganzenlever subtiel gekruid met kardemom, ernaast verschillende rode biet structuren en dotjes Hollandaise, aan tafel afgewerkt met “sneeuw” van gerookte paling. Een mooie balans van verfijnde smaken die prima combinerden. De wijnen combineerde alle drie goed, verassend. Mijn favoriet was de Italiaanse Coda di Volpe van Janare die qua smaakbeleving tussen de Albariño en Cabernet Franc in zat. (9,8)

voor bij het pièce een rode “J’ amerais que cela vous plaise” uit de Languedoc van Bernard Magrez, diepe kleur, tonen van zwart fruit, aangename kruidigheid en een zachte afdronk met vanille toets. Uit de keuken een strakke presentatie van een signature gerecht van chef Ralf Berendsen. Anjou duif, een perfect gegaarde borstfilet en een bolletje stoof van de bout, ernaast blokjes zoete pompoen waarop toefje crème van groene curry en geroosterd pompoenzaadje en toefjes toffee van pompoen, aan tafel afgewerkt met een eigen saus. Een duidelijke hoofdrol voor de heerlijke duif waarnaast de wijn naadloos aansloot, top! (9,9)

bij het dessert een Oostenrijkse eiswijn van Grüner Veltliner 2015 van Nigl, verfijnd met mooie zoetzuur balans. Op een wit bord een originele presentatie. Als basis sorbetijs van pruim met kleine partjes gemarineerde pruim, schotsen van schapenyoghurt gekruid met venkelbloemen en blaadjes klaverzuring. Goede texturen en lekkere smaken met verrassende venkeltoets. De heerlijke wijn bleef keurig overeind. (9,7)

verder met mousserend Italiaans rood, de Birbet van Giacomo Vico, lekker fris met tonen van framboos en kers. Op het bord chocolade, quenelle ijs en “steentje” gevuld met mousse, verder dotjes gel van duindoornbes, dotjes avocadocrème en bolletje geschroeide avocado aan tafel afgewerkt met een saus van duindoornbes gekruid met een vleugje Ras el Hanout. Vollere smaken met frisse zuren waardoor het niet te zwaar wordt. De elegante wijn maakte het gerecht nog iets lichter. (9,6)

we sloten af met een krachtige espresso met een keuze van de royaal gevulde friandise trolley. Ieder onderdeel werd door de patissier gepresenteerd, prima.

Bediening was uitsteken verzorgd, zeer professioneel met met ruim voldoende persoonlijke aandacht.

Kortom een memorabele middag die de beleving van vorig jaar heeft overtroffen, met name door de zorgvuldig geselecteerde begeleiders. We voegen La Source dan ook graag toe aan onze favorieten.

6. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft gereageerd op een recensie van De Lindehof

Bedankt voor je reactie Ron, leuk!

7. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor De Lindehof

We komen inmiddels al tien jaar bij De Lindehof en het was liefde op het eerste gezicht. Soenil reist tegenwoordig de hele wereld af op zoek naar inspiratie en ingrediënten om de beleving voor de gaten steeds te verbeteren De tweede ster heeft geen rust gebracht en de ambitie blijft hoog. Ik kan vast verklappen dat we aardig onder de indruk waren van de progressie.
    Na een warm ontvangst werden we begeleid naar een plaatsje bij het keukenraam. Eddy mocht zijn luxe Champagne schenken, de Brut van Bollinger die uitstekend beviel. De tafel werd kort daarna helemaal volgezet met lekkernijen. De optimale volgorde van eten werd erbij vermeld. Luchtige krokantjes van mais met een espuma van rode curry, lekker pikant.
    Op de visgraat een brioche gevuld met bakkeljauw en tomaten-crème, erg lekker.
    Op een papiertje een Indiase snack op basis van gele erwten, knoflook en ui waarop een crème van sardine, dit leek wat op falafel.
    Om de mond te verfrissen een pakketje van rettich gevuld met de gekonfijte schil van de guave, lekker sappig.
    Op een maiskolf een tortilla van mais met tonijn, citroencrème en crunch van tonijn, verfijnd met prima textuur.

De traditionele praline mocht niet ontbreken. Witte chocolade gevuld met crème van gebarbecuede pastinaak aan tafel afgewerkt met een schuim van limoen met chili, heerlijk!

Op een glazen kastje, met hierin de ingrediënten, twee makarons van Surinaamse komkommer met chutney van birambi, versassend fris en aangenaam pittig.

Op bevroren Kwikwi’s (Surinaamse meerval) krokantjes van visenhuid waarop een quenelle chutney van de Kwikwi met groene mango en okra, jammie.

We sloten de parade af met een blokje stoofvlees van de geit met erop structuren van wortel in een saus van wortel met komijn. Lekker hartig en mooi hoog op smaak.

Eddy presenteerde keurig de Weisser Burgunder uit de Rheinhessen van Frey, geschonken in fijne Zalto glazen. Verfijnd aroma met mooie frisse tonen. Uit de keuken een tweetraps coquille gerecht erg mooi gepresenteerd. Centraal op een wit bord een flan van dashi met erop zoetzure groente rolletjes, eromheen dunne plakken coquille waarop delicate Black Pearl kaviaar, afgewisseld met dunne schijfjes gemarineerde tofoe. Het geheel was afgewerkt met een vinaigrette van sambai en algen. Wow verfijnde smaakje met ziltige toets van de kaviaar, heerlijk. De wijn vulde het gerecht aan met zijn verfijnde zuren en aroma.
    De tweede bereiding was duidelijk uitbundiger. Een grote gebakken coquille waarop kleine kaantjes van hoisin, ernaast espuma en salade van linzen, lekker pikant gekruid, en krokantjes van kerrie, aan tafel afgewerkt met een vinaigrette van sesam. Uitbundig maar verfijnd. Het was fijn dat ik nog wat champagne had die hierbij prima combineerde, genieten! (9,9)

een witte Saint Chinan 2016, de Les Eminades van Montmajou met Grenache Blanc in de hoofdrol. Op een groot bord met brede zilveren rand stukken zacht gegaarde kreeft, stukje van de schaar en staart. Ernaast blokje lauwwarme avocado waarop gedroogde garnalen en avocadocrème, voor de bite nog twee structuren van quinoa. Aan tafel afgewerkt met een schaaldierensaus. Mooie pure en verfijnde smaken waarnaast de wijn in balans was. (9,7)

verder met een Chardonnay waarbij wat Viognier, de Coastal 2017 van Vistamar, fris met tonen van tropisch fruit. In een heel warm schaaltje van zwart natuursteen een grietfilet, waarnaast een rouleaux gevuld met mango en papaja en zilte groentjes, aan tafel overgoten met een heerlijke kokos masala saus. Een snoepgerecht met verfijnde smaken en subtiele kruidigheid. (9,8)

voor bij het pièce een gekarafeerde rode Les Pampres 2016 van Mas Laval, elegant met mooie zuren en subtiele kruidigheid. Chef Soenil presenteerde zelf de bereidingen van haas die inmiddels tot “signature dish” verheven is. Op het bord de klassieke hazenrugfilet op karkas gebraden met dotjes schuim van groene curry, stukje zoet aardappel, quenelle palmkool en bolletje kort gegaarde rode rijst, aan tafel afgewerkt met een saus van Chartreuse. Top cuisson met heerlijke smaken waarbij de wijn naadloos aansloot.
    In het schaaltje de Lindehof variant. Cilinder stoof van hazenbout met gefermenteerde schorsener, blaadje palmkool, toefje crème van bataat en geschroeid zilveruitje. Wow wat een smaakbeleving, top. (9,9)

van Günter Tribaumer de spätlese cuvée, licht, fris en sappig. Op het bord een stukje kort gebakken ganzenlever op een bedje van geschaafde macadamia met quenelle ijs van birambi, vinaigrette van birambi en krokantjes van citrus. Een delicatesse met pikante toets. (9,8)

de Dessertwijn was een Muscat de Beaumes de Vernise 2015 van Bernardins, geparfumeerd en rond met een toets van rijpe perzik. De patissier presenteerde zelf de desserts, leuk. Een fraaie bordpresentatie. Mousse van witte chocolade met een vulling van cranberry en praline, ernaast een praline van cranberry, dotjes van chocolade en cranberry, sorbetijs van passievrucht en witte chocolade en krokantjes van passievrucht. Prima smaken, de mousse van chocolade was wel wat machtig en zorgde ervoor dat de wijn iets minder combineerde. (9,7)

als afsluiter nog een lekker espresso met een collectie friandises waarvan er twee echt uitblonken. In het glaasje de crème van pandan met kokos en passievrucht. En de bombe van kokos met curry.

Bediening was grote klasse ondanks de volle zaal, zeer attent met gedetailleerde uitleg bij de gerechten en wijnen.

Kortom een memorabele beleving in de top categorie.

8. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor De Houtloods
    Internationaal Tilburg

Na een hele positieve indruk op Tilburg culinair, retour voor het ontdekkingsmenu. Wederom plaats genomen aan de bar vanwaar we het keukenteam de gerechten zien dresseren. Leuk dat chef Nik nu aan de voorzijde stond.
    We startten met papadum waarnaast een lobbige dip van kokos en sereh op een salade van bloemkool en komkommer, afgewerkt met wilde rijst. Een hele goede smakencombinatie maar de rijst was wel erg hard.

De eerste begeleider werd goed gepresenteerd. Chenin Blanc uit Zuid Afrika van Gold Mountains gemaakt in een frisse stijl. Ernaast een compacte presentatie. Plakken corvina gegaard in tijgermelk, erop stukjes sla, forelkuit en een granité van kombucha. Verfijnde smaken met frisse toetsen waarbij de Chenin keurig aansloot. (9)

verder met “Die Golden Eule” een droge riesling uit de Moezel in een frisse stijl. Uit de keuken een flink gerecht dat werd gepresenteerd door chef Nik. Gepekelde kabeljauwfilet op de huid gebakken, ernaast mosselen, crème van knolselderij met vleugje venkel, palmkool gevuld met crème van spitskool, blaadjes boerenkool en meloeskes. De vis was goed gegaard wel een tikje zout, veel smaken in het garnituur, de frisse Riesling combineerde goed. (8,5)

voor bij het pièce een Pinot Noir van Les Caves Saint Antoine, fris kersensap met vleugje hout. Op het bord twee bruingebakken coquilles, toefjes schuim van spek, schijfjes gebakken Nicola aardappel met stukken stengel van andijvie op een crème van andijvie, het geheel was afgewerkt met aardappelkaantjes. De smaken zijn vertrouwd en deden denken aan de andijviestamppot van moeder. De heerlijke coquilles maakte het wat luxer, de wijn combineerde goed vanwege de spek. (8,8)

ook de dessertwijn was “Die Golden Eule” Riesling, nu de Auslese variant die duidelijk ronder was. Op het bord drie quenelles crème van pure chocolade, ertussen structuren van rode biet, ernaast een quenelle ijs van venkel op een lekkere crunch, het geheel was afgewerkt met toefjes gel van duindoornbes en takjes dille. Een versassende smakencombinatie, niet zo zoet met lekkere toetsen van groente en kruiden. De Riesling werd er wat frisser van, mooi. (9,3)

als afsluiter nog een hele krachtige espresso met drietal friandises waarvan het dropballetje indruk heeft gemaakt.

Bediening was zeer goed verzorgd. Goede uitleg bij de gerechten door het keukenteam en goede presentatie van de wijnen.

Kortom, onze meest uitgebreide beleving bij de Houtloods. Vanwege de positieve ervaring op Tilburg Culinair bleven de gerechten nu ietsje onder verwachting. Het zijn zeker smakelijke gerechten en we zien ze kleine stapjes maken. Partner, die liefhebber van vegetarisch is, was duidelijk meer onder de indruk. We houden ze in de gaten.

9. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Avant-Garde

Ze stonden weer bovenaan onze lijst dus gereserveerd voor een lunch. De wegwerkzaamheden zijn inmiddels afgerond en parkeren kan weer op de vertrouwde plaats voor de ingang. Met de lift naar de derde etage waar we werden opgewacht door Chantal en de nieuwe sommelier Arne Maat. Kan vast verklappen, hij is enthousiast, gedreven en wil graag gasten verrassen met originele wijn keuzes van bijzondere druivenrassen, leuk.
    We mochten kiezen waar we het aperitief zouden drinken en we vonden het leuk om weer eens in het stadion te starten. Arne had een droge Weissburgunder 2017 van Dönnhoff geselecteerd, uitgeschonken in een groot glas, die uitstekend beviel. Een hapjes trio verscheen. Tartelette met rillettes van gans, waarop een gelei van gele curry, afgewerkt met bosui en sesam. Op een porseleinen hand een toef crème van avocado waarop wat haringkuit en rolletje komkommer. In een cocktailglas gazpacho van aardbei en paprika met krokantjes van kappertjes en couscous. Een goede start.

We gingen naar binnen en kregen een plaatsje aan het keukenraam, leuk. Hier kwam een amuse duo. In een coquille schelp een stukje haring, plakje kiwi, zoetzuur schuim van rijstwijn en gepofte rijst, erg lekker. In in een dekschaaltje een crème van waterkers waarop drie structuren van aardappel, dat lepelde lekker weg.

De eerste begeleider werd aan tafel in karaf over geschonken en keurig gepresenteerd met kennis van zaken. De Akilia 2016 Villa de San Lorenzo gemaakt van Palomino Fino en Doña Blanca geplukt van hele oude stokken. Complex met mineraliteit en mooie zuren. Uit de keuken zacht gegaarde lamellen van kabeljauwrug in een delicate heldere saffraansaus, waarbij sappige mosselen, quenelle crème van pomodori en takjes verse groene kruiden. Hele verfijnde smaken, de kabeljauw was om te zuigen, de groene kruiden zorgde voor een optimale aansluiting naar de complexe wijn, prima. (9,6)

Verder met een witte Côtes du Rhône reserve 2017 van het gerenommeerde huis Perrin waarin een deel Bourboulenc is verwerkt die de wijn ietsje frisser maakte. Een speciaal bord met geperforeerde rand waarop een ronde stolp met hierin rook van cederhout. Deze werd aan tafel verwijderd wat een aangenaam aroma opleverde. Eronder een gegrilde coquille op een crème van aardpeer met stukken gerookte paling, geschaafde truffel en spruitenblaadjes, afgewerkt met een schuimige jus van gevogelte en ansjovis. Mooie smaken van luxe ingrediënten die prima combineren, genieten! (9,75)

Voor bij het pièce een Soave 2017 van het huis Pieropan gemaakt van voornamelijk Garganega aangevuld met wat Trebbiano geschonken uit een magnum. Mooie stro gele kleur, verfijnd aroma met citrusfruit en een hint van amandel, heerlijk. Ernaast grietfilet gegaard in kruidnagelmelk, erop een smeuïge eidooier en schuim van kruidnagelmelk, ernaast een wortel, dotjes crème van peterselie, quenelle licht pikante sambal tjoeka en krokantje van ansjovis. Lichte verfijnde smaken weer, lekker sappige griet. Verrassend dat de eidooier de wijn, met zijn mineraliteit, niet negatief beïnvloede. (9,7)

De dessertwijn was heel speciaal, een zoete Gewurztraminer 2014 uit Somontano van Enate, geconcentreerd met een toets van karamel tabak, wow. Deze combineerde geweldig goed met de partjes van gepocheerde perzik. Verder op het bord, quenelle ijs van granaatappel, chocolade kogel gevuld met mousse van kaneel, luchtige crumble van bitterkoekjes, dotjes gel van granaatappel en saus van perzik. Een bord vol smaakbeleving waarnaast de Gewurztraminer perfect in balans was. (9,75)

Als afsluiter nog een krachtige espresso met een vijftal lekkere friandises.

Bediening was uitstekend verzorgd, we kunnen stellen dat de enthousiaste Arne Maat een aanwinst is, zeker voor wijnliefhebbers.

Samengevat kunnen we stellen dat dit een van de beste ervaringen was die we bij Avant Garde hebben gehad. Snap ook niet waarom het hier met het (nog steeds) schappelijk geprijsde luncharrangement niet wat drukker is, zou dat door het stadion komen?

10. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor HMB Restaurant
    Internationaal Rotterdam

Onze kennismakingslunch van afgelopen jaar was boven verwachting, dus moest er een vervolg komen. Gereserveerd voor een lunch op vrijdag. Met mooi nazomer weer richting Rotterdam. Er was voor ons een fijne ronde tafel aan het raam gereserveerd, fijn.
    Als aperitief een Riesling Roter Schiefer van Seebrich die goed beviel. Ernaast een mandje met lekker krokant gebakken warm stokbrood en olijfolie.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd. Uit de Pfalz Tapps van Oliver Zeter, een blend van witte druiven, lekker sappig met subtiele kruidigheid. Uit de keuken een mooie presentatie op glazenbord met gouden rand. Blokjes ceviche van dorade in tijgermelk, ertussen stukjes oester, afgewerkt met vers vruchtvlees van passievrucht met crispy pitjes, blokjes avocado, toefjes crème van avocado, snippers zoet zure rode ui en dunne plakjes radijs. Heerlijke verfijnde smaakjes met aangename frisse en ziltige toetsen. De Tapps werd er iets complexer van, mooi. (9,6)

Verder met een Viognier van Cres Ricards, mooi rond met een vleugje hout. Op een antraciet bord een strakke presentatie. Geschroeide langoustines in een vinaigrette van miso, waarbij stukje bospeen, plakje zoetzure rettich en toef crème van koolrabi bestrooid met stukjes hazelnoot. De heerlijke, sappige langoustines combineerde prima met de smaken van het garnituur, de wijn werd nog iets lekkerder door de hazelnoot, genieten. (9,7)

Geschonken uit karaf een Klassieke Chardonnay 2015 uit de Bourgogne van Joseph Faiveley, heerlijk. Ernaast een gerecht dat verstopt was onder de schuimige vadouvan jus. Als basis verse mosselen en een crème van bloemkool, erop een bruingebakken tarbotfilet en quenelle chutney van komkommer. Wow, een mooie smakencombinatie met subtiele Aziatische invloeden, de topper van de middag. (9,85)

Over naar Italiaans rood met een Negroamaro van Feudi Di San Marzano, vol met rijp zwart fruit en elegante afdronk. Op het bord een gebraden reerugfilet in een specerijenjus met toefjes crème van rode biet, blauwe bes, stukje gele biet, blokje meiknol en half stronkje jonge witlof. Een relatief licht gerecht met pure smaken, prima cuisson en top kwaliteit ree. De wijn sloot naadloos aan. (9,7)

De dessertwijn was een Riesling Niersteiner Hipping Auslese van Seebrich, heerlijk zoet zuur met vleugje petrol. Op een mooi bord gevuld met ijsklontjes een schil van avocado gevuld met hangop van avocado, erop een fijne brunoise van komkommer en Granny Smith, ijs van kokos en schuim van komkommer, afgewerkt met stukjes gekonfijte rode peper, gepofte wilde rijst en groene kruidenblaadjes. Een smaakvolle originele smakencombinatie, fris met mooie kokostoets en aangename textuur. De Riesling vulde het gerecht aan met zijn heerlijke aroma. (9,75)

Als afsluiter een krachtige Man Met Bril espresso en warme Madeleine.

Bediening was uitstekend verzorgd door een sterk team, correct met gezelligheid.

We waren aangenaam verrast dat deze beleving zelfs nog iets beter was dan bij onze kennismaking. We voegen Hmb dan ook graag toe aan onze favorieten.

11. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Vandeijck
    Internationaal Riethoven

Met mooi nazomerweer richting Riethoven. Toen we aankwamen was het terras al deels gevuld. We besloten binnen te gaan zitten om de kans op sigarettenrook te elimineren. We werden opgevangen door Marielle die we kennen van verschillende andere restaurants, leuk. Ze had voor ons een plaatsje aan het raam in het grotere restaurantgedeelte uitgekozen, fijn. De inrichting was aangepast en duidelijk wat huiselijker en knusser. Extra lampen, kast, bloempot en grote afleg tafel met besteklade, gezellig.
    Als aperitief een Argentijnse Circus Maximus Sauvignon 2017 van Escorihuela, die goed beviel. Ernaast een hapjes trio. In een berkenstam krokantjes gekruid met komijn, erop een toef humus en poeder van groene kruiden.
    Verder met een stukje groene tijgertomaat waarop gel van olijf, afgewerkt met plakjes rettich en takje venkel.
    Het lekkerst vond ik het blokje kweepeer in een jasje van zwarte sesam afgewerkt met een toefje gel van steranijs, jammie.

Inmiddels hadden we van de uitgebreide kaart ons menu samengesteld, het leek welhaast a la carte, prima!

Een amuse kwam in een schaaltje. Stukje groene wortel in een crunch van wasabi nootjes, waarop ravigote en gefrituurde uienringen. Milde smaakjes.

Duidelijk uitbundiger was het balletje ossenworst in krokantjes van roodlof met toef pikante abrikozenketchup, wow.

Bij het brood een walnotenolie uit de kempen, mooi op smaak en een boter met kimchi die eveneens erg lekker was.

De eerste begeleider werd keurig door Marielle gepresenteerd, een Siciliaanse Sensale Grillo 2017 van Sibiliana, verrassend fris met tonen van limoen en groene appel. Op het bord een platte cilinder van pompoen, erop stukken onder de salamander gegaarde Deense zalmforel, een geschroeide langoustine, toefjes crème van pompoen gekruid met tandoori, frisse duindoornbessen en kroepoekjes van pompoen met ernaast nog wat tandoori poeder. De smaak van de pompoen kwam duidelijk op de voorgrond, de zalmforel was zeer delicaat en zacht van textuur, de bessen zorgde voor frisse accenten en een koppeling naar de frisse wijn. Langoustine is altijd een traktatie, die we los geproefd hebben. (9)

De enthousiaste Ronald presenteerde de tweede begeleider. Een Bulgaarse blend van Sauvignon Blanc en Pinot Gris van het huis Mezzek, in de hoofdrol de Pinot Gris, tikje rond met subtiele kruidigheid. Uit de keuken een tweetraps gerecht. Rolletjes van dunne plakjes borstfilet, waartussen toefjes crème van de lever, girolles en verschillende bereidingen van groene appel, aan tafel afgewerkt met een saus van groene appel. Ernaast een partje little gem met frisse dressing. Een goede smaken combinatie, de toefjes lever waren hoog op smaak, erg lekker. De wijn sloot keurig aan. (9,3)

Het hoogtepuntje van de middag was de bereiding van Zeeuwse mossel, tweetraps uitgevoerd. In een bordje van zwarte natuursteen verschillende sappige mosselen op een bedje van saffraan paella, erop bereidingen van gele biet, aan tafel afgewerkt met een heerlijk sausje van biet en mossel. Ernaast een luchtig krokant toastje met sashimi van coquille, om de gang smaakvol af te sluiten, heerlijk. De Australische Semillon met Chardonnay 2017 van het huis Lantana werd door de saus nog wat lekkerder, prima. (9,6)

Het pièce bestond uit twee bereidingen van het Ibérico varken. Mooie medaillon van de haas uitgeserveerd op een bedje van eekhoorntjesbrood. Tussen het dungesneden witlof vinden we een stukje ribfinger op een mousseline van aardappel, ernaast structuren van knolselderie, aan tafel afgewerkt met een heerlijke eigen jus. De cuisson van de haas was top, de smaak verfijnd. Voldoende afwisseling met het garnituur. De Fruitige Spaanse Laya 2015 sloot aromatisch prima aan maar was vanwege de branderige afdronk voor mij iets te krachtig. (9,4)

Een inmiddels bekende dessertwijn, de “H” Tokaji van chateau Pajzos gemaakt van Hárslevelű 2015. Aangename tonen van wit fruit, in de mond een prima zoet zuur balans. De dessert amuse was een pruim gevuld met een crème van citrus, in een jasje van pistache crumble. Lekker fris.

Het dessert was tweetraps uitgevoerd. Op de deksel een kletskop met toefjes crème van ananas en zoethout. In het schaaltje als basis stukjes gekarameliseerde ananas, erop koekcrumble met pinda en toefjes crème van ananas met zoethout, afgedekt met een schuim en sorbet van yoghurt, afgewerkt met blaadjes van de goudsbloem. Een hele goede originele smakencombinatie, niet te zoet maar wel relatief machtig en ietsje te royaal geproportioneerd. De wijn sloot naadloos aan. (9,4)

Als afsluiter alleen nog maar een krachtige espresso want de buikjes waren verzadigd.

Bediening was zeer goed verzorgd, Marielle in de hoofdrol.

Samengevat was het wederom een geslaagde bourgondische lunch met verfijnde gerechten in een gezellige ambiance.

12. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft gereageerd op een recensie van De Treeswijkhoeve

Hoi Cindy,
    dit was het jubileum menu met kaviaar

13. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor De Treeswijkhoeve

Na de uitstekende ervaring in april wilde we graag nog eens terug met mijn zus. We hadden ditmaal geluk want het was mooi nazomerweer en de tuin was ingedekt, prima. Als aperitief een glaasje heerlijke champagne, L’overture premier cru van Frederic Savart gemaakt van Pinot Noir. De amuse parade kon beginnen en de tafel werd gevuld met een trio. Stukjes flammkuchen met toefjes crème van rabarber en schapenyoghurt.
    Mini salade met Vietnamese crème waarop een crunch van sesam. En gefrituurde spiering met heerlijke dip van saffraanmayonaise, mijn favoriet.

Chef Dick presenteerde zelf het bekende Brabantse worstenbroodje waarvan de receptuur licht gewijzigd was, ditmaal afgewerkt met een prima saus met toets van citroengras. Tevens werden onze wensen doorgenomen, fijn.

We bekeken nog even de uitgebreide wijnkaart die door het Amerikaanse wijnmagazine Wine Spectator is beloond met de Best of Award of Excellence, complimenten.

Verder met het naanbroodje gevuld met geelwortel en tandoorikruiden, mooi krokant met zachte exotische vulling. Op een lepel een stukje gemarineerde watermeloen met avocadocrème.

In een sigarenkistje op smeulend hooi een blokje met hoisin afgelakte paling op een plakje krokante Gelderse kruidkoek, heerlijk.

De parade werd afgesloten met een hapje vol vitamines. Bereidingen van knolselderie met erop gepofte quinoa en kruidenblaadjes in een vinaigrette van tamarillo.

De eerste begeleider werd uitgebreid met kennis van zaken gepresenteerd door enthousiaste Remon van de Kerkhof. Een droge Riesling 2016 uit de Rheinhessen van Keller, verfijnd aroma, loep zuiver en mooi hoog in zijn zuren, heerlijk. In het schaaltje bereidingen van avocado met stukjes pistache aan tafel afgewerkt met een flinke lepel Anna Gold Kaviaar, decadent genieten van verfijnde smaakjes. (9,75)

Op het bord verse makreel gegaard in het zuur van groene tomaat met crème van jalapeno, structuren van komkommer en stukje Zeeuwse Oester, aan tafel afgewerkt met een frisse tomatensaus. Hele verfijnde smaken met frisse toetsen waarin de makreel de hoofdrol opeiste waarbij de Riesling naadloos aansloot. (9,6)

Van Corsica een speciale blend van Vermentino, Bianco Gentile en Malvasia, de Bianchi 2017 van Antoine Marie Arena, rijk en complex, toppie. Op het bord zeebaarsfilet, gebakken op zuurdesem gekruid met wat basilicum, op een bedje van hele frisse dungesneden venkel, ernaast fregola en artisjok waarop kroepoek en schuim van oude kaas, aan tafel afgewerkt met een heerlijke frisse saus van kropsla. De kaasbereidingen waren iets minder hartig dan verwacht. De vis was keurig gegaard met krokant zuurdesem, prima. De zuren in venkel en saus werkte als smaakversterker die tevens de wijn nog lekkerder maakte, wow. (9,75)

Na even polsen had Remon iets speciaals uit de kelder getrokken. Een Oostenrijkse rode natuurwijn van Gut Oggau gemaakt van Zweigelt en Blaufränkisch, verfijnd met hele mooie zuren, zachte tannines en aardse tonen. Uit de keuken een zacht gegaarde ballotine van Kemper hoender in de eigen huid, op de Yakitori na gegrild. Ernaast een pasteitje waarin ragout van de bout, krokantje van de huid, stukjes kort gebakken eekhoorntjesbrood, schijfje witlof met groene kruiden korst en verse hazelnoot, aan tafel afgewerkt met een heerlijke saus van eekhoorntjesbrood. De kip was keurig gegaard, het eekhoorntjesbrood zorgde voor een mooie smaak, de wijn werd hierdoor nog lekkerder en hij versterkte de smaken met zijn verfijnde zuren. Ofwel een schot in de roos. (9,6)
    Partner was uitermate tevreden met haar drietraps vegetarisch gerecht.

De eerste dessertwijn was een klassieke Duitse Eitelsbacher Karthäuserhofberg Riesling auslese 2011 van Karthäuserhof, geconcentreerd met uitstekende zoetzuur balans. Op een mooi bord een keurige presentatie van bereidingen met granny smith, aloë vera en tarwegras. Een originele smakencombinatie met speciale smaken die de wijn op speelse wijze beïnvloeden, prima. (9,8)

Remon had wederom iets onbekends geselecteerd. Uit Gaillac de Mauzac Roux 2-16 van Domaine Plageoles, elegant met tonen van gekonfijt fruit en botrytis. Op het bord structuren van braam met een quenelle ijs van pepermunt en witte chocolade op een crumble van koek, verder nog toefjes crème van munt waarin takjes met een toets van dennenhars. Licht en fris met verrassende kruidentoets die de wijn een subtiele medicinale toets gaf die we kennen van de single malt, verrassend! (9,7)

Als overgang naar de afsluiter een huisgemaakte lange vinger op en bekertje met heerlijke mokka crème waaronder een granité van ristretto, wow.

De afsluiter was een geconcentreerde espresso met een uitgebreid assortiment friandises om de laatste gaatjes te vullen.

Bediening was uitstekend verzorgd met de puntjes op de i en royale dosis gezelligheid, ditmaal een hoofdrol voor sommelier Remon die een uitstekende wijnselectie heeft verzorgd met uitgebreide verwachtingsvolle presentaties die werden waargemaakt.

Kortom, het was weer een hele fijne culinaire beleving met verrassende wijnen en hele gezellige bediening op het zonovergoten terras. We voegen de Treeswijkhoeve dan ook graag toe aan onze favorietenlijst, bedankt!

14. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Graphite
    Internationaal Amsterdam

Aangenaam kennis gemaakt met een gerenommeerde chef ex Schulten Hues en zijn onlangs geopende speakeasy restaurant Graphite in hartje Amsterdam. Speakeasies zijn ontstaan tijdens de Amerikaanse drooglegging in de jaren twintig, het waren illegale bars. De inrichting is gebaseerd op deze retro stijl, leuk.

We hadden thuis via het uitgebreide reserveringssysteem gekozen voor het Eat & Enjoy lunch menu en gereserveerd voor een lunch op zaterdag. We kozen de p+r van de Rai en tram 4 bracht ons tot Rembrandtplein, dan alleen nog maar het hoekje om handig. Binnenkomen liep niet zo soepel, eerst de juiste deur vinden. Vanaf 12 uur zou de qr code die je bij de reservering krijgt moeten werken. Na ruim 5 minuten proberen toch maar een telefoontje gepleegd, waarna de deur open zwiepte. We kwamen binnen in de lounge met hip muziekje waar we aan de bar het aperitief bestelde. Een hele frisse Sauvignon Sémillon 2017 uit Australië van Cape Mentelle die erg goed beviel. Niets ernaast, wat een beetje tegen viel. Na een gezellig gesprek met de sympathieke maître werden we begeleid naar het restaurant gedeelte. Ik moet zeggen boven verwachting. De ronde tafels staan op ruime afstand, door gebruik van gordijntjes word een intiemere sfeer gecreëerd en de vier kookeilanden verdeeld in de ruimte zorgen voor interactie met de koks. De bankjes zitten goed, op tafel een flinke collectie gereedschap die je naar wens kunt gebruiken, prima.

We startten met een signature gerecht van de chef, de kruidentuin. Een fleurige compositie, een krans van verschillende ingelegde groentjes met verse kruiden, toefjes amandelcrème en bloemenblaadjes, centraal een ravioli van meloen gevuld met wortelcrème, aan tafel afgewerkt met een groene kruidenjus. Mooie frisse smaken, subtiele kruidentoetsen en een aangename bite, lekker. De Sauvignon sloot naadloos aan. (9,3)

wijn arrangement stond niet op de kaart, de maître kon met de open flessen zorgen voor passende wijnen, prima!
    We gingen verder met een Grüner Veltliner Von Stokstal 2016 van Ecker geschonken uit een magnum in grote Lehmann glazen. In een bol van aardewerk noordzeekrab met grijze garnaaltjes waarover een gelei van tomaat en roos op basis van zeewater met takjes roodhoornwier, aan tafel afgewerkt met een crumble van zuurdesem met vleugje rozemarijn. In het aroma de geuren van de zee met subtiele medicinale toets, de smaak was delicaat en sappig met op het eind een toets van krab en/of garnaal. De Grüner Veltliner was keurig in balans. (9,4)

uit Zuid Afrika een Cartology 2014 van Bushvines gemaakt van Chenin, verfijnd en complex met mooie houttoets, heerlijk. Uit de keuken een strakke presentatie op leuke smalle schaaltjes. Als basis een crème van ansjovis afgedekt met parel couscous met sesamzaadjes, afgewerkt met stukjes scheermes en een pommes soufflé. Subtiele smaken met zachte textuur, de couscous in de hoofdrol. De heerlijke wijn was voor mij hoofdrolspeler die werd doorgezet naar de volgende gang. (8,5)

op een zwart bord een zeeduivelfilet in een gevogelte bouillon met vleugje miso waarop dansende bonito vlokken met ernaast een chip van zoetzure ui met verse kruiden. Mooie smaken met Aziatische toets waarnaast de Chenin keurig in balans was. (9,5)

over naar rood met een Frühburgunder 2013 van Schloss Somerhousen, elegant en verfijnd met aangenaam terroir, heerlijk. Uit de keuken een tarbotfilet met een schuim van gerookte zandhaaibuik en toefje crème van pompoen, ernaast een blaadje sla waarop zoetzure pompoen met een bite en geroosterde hennepzaadjes. Prima cuisson en een mooie smakencombinatie waarnaast de wijn nog lekkerder werd, toppie. (9,75)

de dessertwijn was iets speciaals uit Portugal van het huis Niepoort. De Navazos 2015 gemaakt van de Palomino op de methode van sherry met flor ontwikkeling maar zonder toevoeging van alcohol. In het aroma duidelijk herkenning van een Fino sherry in de mond een stuk toegankelijker. Op het bord een prachtige presentatie van chocolade kogels met verschillende vullingen. In de grote mascarpone met mokka, in de kleine een erwtengelei (lekker sappig) en in de medium kruidnagel-ijs. Aan tafel aangevuld met een sappige saus op basis van kombucha die een lichte tinteling op de tong opwekte. Heel origineel en verrassend goed combinerend met de droge Navazos, wow. (9,7)

als afsluiter nog een krachtige espresso met twee prima friandises. De passievrucht gevuld met eigen granité was een smaakbommetje die de espresso milder maakte.

Bediening was uitsteken verzorgd met de sympathieke maître in de hoofdrol ondersteund door de koks waarvan een uit Spanje die bij El Celler de Can Roca heeft gewerkt en het dessert presenteerde.

Samengevat was het een hele speciale hippe beleving. De gerechten vond ik niet allemaal op hetzelfde niveau, dat komt waarschijnlijk omdat het restaurant pas geopend is. De wijnen waren origineel, verrassend en van hoge kwaliteit. Een zaak met extra aantrekkingskracht voor jongere culi-lovers, waar ouderen zich weer iets jonger voelen en de wijnliefhebber aan zijn trekken komt, bedankt!

15. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor DOYY
    Internationaal Eindhoven

Cas is een jonge net afgestudeerde chef die stage heeft gelopen bij verschillende van mijn favoriete restaurants. Hij is onlangs gestart als chef kok in het onlangs geopende Kaspisch/Mediterraans restaurant net buiten het centrum van Eindhoven. Wij waren benieuwd dus maar meteen gereserveerd.

Parkeren kan in de buurt, zelfs gratis. De inrichting is knus modern met enige Arabische invloeden, donkere taupe tinten en keurig gedekte tafels. Het bedienend personeel start pas in oktober, de enthousiaste eigenaar nam de honneurs waar. Meteen maar even gevraagd waar de naam Doyy vandaan kwam, het betekend voldoening.

Als aperitief een Sauvignon Blanc die in het glas aan tafel kwam (evenals alle andere wijnen) die goed beviel. De knabbel was een tapioca krokantje met lekkere kruidige dip.
    Onze plan was een klein menu, we konden na het zien van de kaart de verleiding niet weerstaan waardoor we voor het prettig geprijsde vijfgangen verrassingsmenu gingen.

De amuse maakte gelijk indruk. Compote van meloen met stukjes gerookte amandelen waarop een quenelle ijs van galiameloen en zuringblaadje. Een mooie basis voor een heerlijk dessert, niet te zoet, beetje hartig met goede textuur.

De eerste gang volgde snel. Delicate handgesneden tartaar van heek aangemaakt met ponzu, erop een lepeltje Anna Dutch kaviaar (van de oude werkgever van de eigenaar), eromheen rolletjes komkommer, partjes radijs, kimchi en dotjes dashi mayonaise, aan tafel afgewerkt met een olie van bieslook. Verfijnde smaken met een bite, erg lekker. (9,3)

Gelukkig waren begeleidende wijnen mogelijk. In het glas een Zuid Afrikaanse Chardonnay van Lanzerac, ronde stijl met bescheiden houttoets. Uit de keuken bruingebakken coquilles, stukjes zoetzure rode ui, takjes zeekraal, salade van bulgur aangemaakt met limoen en bieslook waarbij gepofte wilde rijst, krokantjes van papadum en een schuimige saus van kreeftenbisque. Heerlijke smaken die prima combineerden, waarnaast de wijn keurig in balans was. (9,6)

We vervolgden met een strakke presentatie. Bruingebakken scholfilet op zachte fregola parels in een olie van basilicum, ernaast een crème van gepofte aubergine met antiboise, jonge groene asperges en vlokken parmezaan, aan tafel afgewerkt met een schuimige beurre blanc. Ofwel een prima uitvoering van schol in mediterraanse stijl, heerlijk. De Pinot gris uit de Alsace sloot keurig aan. (9,5)

Het pièce, op de huid gebakken parelhoenfilet (kern temperatuur 62gr.) quenelle stoof van het boutje, seizoens-groentjes, crème van knol, zilveruitjes uit de jus en druppeltjes beurre blanc van cepes, afgewerkt met een heerlijke geconcentreerde gevogeltesaus a la Gerard. Mooie cuisson en prima smaken die goed combineerden, een hoofdrol voor de saus. De Afrikaanse Chardonnay was keurig in balans. (9,5)

De dessertwijn werd verder niet toegelicht maar was wel verrassend, een droge Cava. De chef presenteerde samen met zijn sous het dessert, leuk. In de kom als basis een hangop waarop toefjes gel van citrus, plakjes geschroeide banaan, crumble van gekarameliseerde witte chocolade en quenelle ijs van banaan met vijg, afgewerkt met merengue en olijfolie. Een behoorlijk zoet dessert met mooie toets van banaan en goede texturen, de Cava combineerde boven verwachting, hij werd iets frisser waardoor hij zelfs wat op champagne leek, prima. (9,4)

Als afsluiter een krachtige Catunambú espresso met twee lekkere friandises.

Bediening was zeer goed verzorgd met een hoofdrol voor de sympathieke eigenaar die een goede wijnselectie heeft gemaakt, ondersteund door de chef die alle gerechten zelf heeft gepresenteerd en afgewerkt.

Samengevat waren we behoorlijk onder de indruk van het niveau van de gerechten. De jonge chef heeft weliswaar nog geen echte eigen signature, de invloeden van zijn leermeesters (voornamelijk Yuri) zijn duidelijk te proeven. De stijl is voornamelijk verfijnd mediterraans, deze zal zeker nog richting oosten verschuiven. Er liggen namelijk bij de eigenaar nog voldoende recepten op de plank. Wij komen terug.

16. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Restaurant d'Ertepeller

Na de aangename kennismaking ruim een jaar geleden moest er natuurlijk een vervolgbezoek komen. Het werd een lunch op woensdag. We hadden geluk met het weer en kregen een fijne ronde tafel aan het raam in het zonnetje met prachtig uitzicht, prima.
    Als aperitief een Zuid Afrikaanse Rattlesnake Sauvignon van Steenberg die erg goed beviel. Ernaast de knabbels, een glaasje met zaden gekruid met ras el hanout en een bordje met pakjes droge worst.

Als snel volgde de eerste amuse ronde. Gepresenteerd in een schaal met erwten, oester met melkvel, passievrucht, dotje hangop waarin een bloemetje, heerlijk! Ernaast een praire (wratachtige venus) met bolletjes komkommer, cressjes en druppeltje gin, een delicatesse.

Een tweede ronde werd door de chef zelf uitgeserveerd, leuk. Op een houten schijf zoetzure bietjes gevuld met blauwe kaas op een crumble van Cabernet Sauvignon. Erg lekker. In een schaaltje huisgerookte zalm waarop wat Baeri Kaviaar met ernaast wat bloemkool met dille en stukje groene tomaat, verwennerij.

De eerste begeleider werd met veel detail door Denise Choufoer gepresenteerd. Een droge Chenin blanc cuvée Silex 2017 uit de Vouvray van Vigneau-Chevreau, verfijnd en complex met delicate zuren, heerlijk. Uit de keuken een speciaal gerecht, octopus salade. Een halve krop botersla waartussen bereidingen van verschillende inktvis soorten, pijlstaart gebakken in inktvisinkt, zacht gegaarde pulpo, licht gegrilde sepia en kroepoek van inktvis. Verder stukjes radijs, biet en mint dat voor een verrassende toets zorgde, afgewerkt met een dressing van honing, mosterd en kerrie. Mooie texturen en verfijnde smaken waarnaast de heerlijke wijn keurig overeind bleef. (9,6)

Het hoogtepunt van de middag waren de bereidingen van dikke Oosterschelde Paling. Een prachtige presentatie, tweetraps uitgevoerd. Toen de deksel eraf ging kwam er een aangename rook uit het schaaltje. Erin plakjes huisgerookte paling met ernaast een rij van dotjes crème fraise afgewisseld met dotjes van granny smith, waarop croutons en borage cressjes. Op de deksel dezelfde bereidingen aangevuld met een delicate mousse van paling en half stronkje witlof gevuld met waldorfsalade. Mooie smaken die prima combineerden. Het frisse van de appel vulde de aardse tonen van de paling aan. De Sauvignon die ik tevens als aperitief dronk sloot hierbij naadloos aan, genieten! (9,8)

Weer terug naar Chenin Blanc 2016 ditmaal uit Zuid Afrika van Rijk’s met een vleugje hout. Centraal op het bord een schijf gepofte perzik, erop lint van venkel, hachee van kreeft, schijfje meiknol, eromheen stukken staart en schaar van de Europese kreeft afgewerkt met een poeder van dragon. Een verrassende smakencombinatie, de perzik gaf de wijn een kaneel toets, de hachee smaakte ook echt hiernaar en had een hartige toets. (9,6)
    Over naar rood met een Spätburgunder 2013 geplukt van oude stokken van het huis Frey, verfijnd met mooie zuren en aardse tonen, heerlijk. Uit de keuken een schaal met erwten waarop verse zwarte truffels, als voorbereiding. Gevolgd door een bord met huisgemaakte tagliatelle waarop wat cressjes en een gepocheerde eidooier. Deze werd royaal bedekt met vers geschaafde truffel wat voor een aangenaam aroma zorgde. Italiaanse eenvoud maar door de hoge kwaliteit van ingrediënten een gerecht om van te genieten. De wijn was een voltreffer, perfect combinerend met de truffel, de heerlijke zuren maakte het gerecht af. (9,5)

Een klassieke spoom als overgang. In een cocktailglas als basis warme yoghurt met quenelle sorbetijs van sinaasappel met vleugje gember, afgewerkt met pompoen olie en pompoen pitten. Dat lepelde lekker weg.

Voor bij het pièce terug naar wit met een complexe blend van inheemse druiven uit Portugal, de Planalto Reserva 2017 van Ferreirinha, die een beetje aan een Spaanse Albariño deed denken. Uit de keuken een mooie presentatie. Twee zacht gegaarde, kort op de barbecue na gegrilde Noordzee mulfilets. Erop grijze garnaaltjes, gedroogde krokante en gekookte staartjes, tomaatjes, toefjes crème van gefermenteerde tomaat en zuringsoorten. Rondom twee sauzen van garnaal, de gele met saffraan, de zwarte met inktvisinkt. Lekkere sappige vis waarbij aangename ziltige toetsen, de wijn maakte het geheel nog iets lichter. (9,6)

De dessertwijn was een Illmitzer spätlese 2015 van Tschida, aangenaam fris met tonen van peer en citrus en een ronde afdronk. We hadden nog geen erwten op, dus... Een hele mooie presentatie weer op een glazen schaal gevuld met erwten en bloemen. Pannacotta van erwten afgeblust met witte chocolade, erop makarons van pistache waartussen crème van witte chocolade, sorbet van geitenyoghurt, dotjes hangop van geitenyoghurt en doperwt cress. Het subtiele zoet van de erwt werd aangevuld door de chocolade, dit combineerde mooi met de yoghurt. De wijn bleef keurig overeind. (9,4)

Als afsluiter nog een Nespresso, ook hier in het leuke glaasje met maar liefst acht smakelijke friandises.

Bediening was uitstekend verzorgd, de Sommelière in de hoofdrol die op een correcte en gezellige wijze, samen met de gezellige chef, ons weer helemaal in de watten heeft gelegd.

Samengevat was het weer een culinaire beleving met originele gerechten begeleid door mooie wijnen in een gezellige sfeer. We voegen het restaurant dan ook graag toe aan onze, inmiddels lange, lijst van favorieten. Bedankt!

17. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor De Kromme Watergang

Na een veel te lange tijd weer naar onze favoriet in Zeeuws Vlaanderen. De reis duurt altijd langer dan verwacht, precies op tijd kwamen we aan. We werden begeleid naar een grote ronde tafel in het restaurant. Als aperitief een Albariño van Val Do Sosego die goed beviel. Gepresenteerd in een schaal met zwerfafval uit de Noordzee de bekende shot van gin tonic met limoen, heel fris. Krokantje met vadouvan, krokantje met Thaise curry die duidelijk wat pikanter was en twee lekkere dipsausjes. Chef Edwin Vinke kwam persoonlijk onze wensen opnemen, keurig.

De amuse ronde was viertraps uitgevoerd. We startten met een gevulde passievrucht waarin ijs van limoen waarop gekarameliseerde rietsuiker, lekker mooi zoetzuur.

In een hout schaaltje humus met postelein blaadjes, sausje van miso, stukjes cashewnoot en schaafsel van parmezaan, afgewerkt met een druppeltje truffelolie voor een aangenaam aroma, verrassend lekker.

Een scheermes schelp gevuld met tartaar van scheermes met mojito besprenkeld, delicaat!

Het lekkerst vond ik de koude sappige mossel met venkelbloem en grapefruit, heerlijk.

Mike Dooms presenteerde keurig de eerste begeleider, Vieille Mule rosé van Jeff Carrel lekker licht en sappig. Uit de keuken een fleurige presentatie in een glazen schaal. Ceviche van makreel met toefjes crème van zoete aardappel, gemarineerde tomaatjes en stukjes gele courgette, afgewerkt met bloemenblaadjes. Overgoten met een heerlijke saus op basis van het sap voor de ceviche, gemaakt van voornamelijk citrusfruit, aangevuld met rode bietensap, yoghurt en harissa voor een pikante toets. Mooie lichte frisse maken met aangename kruidenaccenten. (9,7)

Voor bij het pièce een Muscadet de Sèvre et Maine sur lie ‘Chambaudiere’ 2016 van Bruno Cormerais, elegant met een vleugje ziltigheid. Op het bord gepekelde kabeljauwfilet onder de lamp gegaard in een frisse botersaus, erop zilte groentjes uit eigen tuin, kleine stukjes aardappel en sappige kokkeltjes in de schelp. Apart uitgeserveerd, in een speciaal “neusbekertje”, een sausje van prei met kamille en in ossewit gebakken frietjes met toefjes kervelmayonaise en krokantje van eikenwier. Hier ging het helaas niet helemaal perfect. De kabeljauw had te lang in het pekelbad gelegen, was hierdoor niet meer zilt maar te zout, dat dit erdoor komt is een zeldzaamheid, jammer. Bediening die normaal altijd even komt vragen of alles naar wens is bleef ditmaal helaas weg. Garnituur was allemaal prima en de cuisson was top waardoor we het toch helemaal opgegeten hebben. Wel even gemeld en we kregen heel sportief de mogelijkheid om iets anders te kiezen, wat we hebben afgeslagen.

De dessertwijn kwam uit de Côtes de Gascogne, gemaakt van Gros Manseng 2017 van Domaine de Millet, niet zo zoet met tonen van exotisch fruit. De patissier presenteerde zelf het dessert gemaakt van de druiven uit eigen tuin. In een klein glaasje een druif opgelegd in cava om te starten, die gaf een mooie tinteling op de tong. Op het bord bavarois en sorbet van druif, quenelle roomijs met rozijnen en rum, afgedekt met een krokantje van kaneel, aan tafel afgewerkt met een vinaigrette van druif met vlierbloesemsiroop. Originele smaken die mooi combineerden met de wijn. (9,5)

Als afsluiter een Nespresso met een keuze van de friandise wagen waarop allerlei traditionele koeksoorten uit de buurt.

Bediening was zeer goed tot uitstekend verzorgd.

Samengevat kunnen we stellen dat het ondanks de misser bij het pièce een geslaagde culinaire middag was.

18. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Prikkelz

Weer terug naar het pareltje in de kempen waar het knusse romantische sfeertje uit grootmoeders tijd steeds verder wordt uitgebouwd. Mooie gestoffeerde armstoelen, een een grote koperen schelp voor oesters, wijnkaart op tafel uitgestald met duidelijke prijskaartjes en een uitgebreide collectie champagnes zijn nieuw voor ons. De Brabantse bourgondiër voelt zich helemaal thuis hier.

Het was mooi nazomer weer dus streken we neer op het terras. Als aperitief de brut classic van Deutz die uitstekend beviel. Ernaast twee amuses, klassiekers. Het kletskopje met toefje kippenlever, iets minder complex dan de parel maar nog steeds met veel smaak en mondbeleving. In de beker bloemkool crème met mangosorbet en kerrie crème afgewerkt met gepofte rijst, dat lepelde heerlijk weg.

De eerste begeleider werd keurig op door Bram Klinge gepresenteerd, we zien hem nog ieder jaar groeien in zijn rol als maître sommelier. Picpoul de Pinet 2016 van Combe Rouge, bloemig aroma met mooie mineraliteit. Op het bord twee plakken licht geschroeide hamachi, erop stukjes sardine gemarineerd in olie met citroen, geroosterde pijnboompitten, quenelle sorbetijs van groene appel met olijf en lint van venkel, ernaast dotjes crème van geitenkaas. Een complex gerecht met delicate smaakjes die goed combineren en een hoofdrol voor de delicate hamachi. De Picpoul was keurig in balans. (9,6)

Uit Nieuw-Zeeland een Chardonnay 2017 van de East Coast gemaakt door Villa Maria in een frisse romige stijl met een vleugje hout. Uit de keuken een klein meesterwerkje, soufflé van Noordzeetong krokant gebakken in brood, decadent afgewerkt met een quenelle Anna Dutch kaviaar met ernaast een blaadje little gem sla met broccolischeuten in een vinaigrette van mosterd, aan tafel afgewerkt met lobbige Hollandaise in een olie van dragon. De bedoeling was om alle smaken samen te eten maar de soufflé was zo mooi op smaak dat ik hem alleen heb gecombineerd met de kaviaar. Het garnituur heb gebruikt om af te wisselen. De chardonnay sloot naadloos aan. (9,7)

Een speciale wijn uit Georgië, een Orange wijn van de inheemse Rkatsiteli enkele maanden gefermenteerd met de schil in amfora, lichte amber kleur, complex en stevig maar minder intens dan verwacht. Uit de keuken een souvenir uit Italië. Linguini in een crème van carabineros met witte truffel, erop een carabineros staart, royaal met geschaafde verse zwarte truffel afgewerkt. Wow wat een smaak intensiteit, alsof de de koppen aan het leegzuigen bent, heerlijk! De wijn werd hierdoor duidelijk lekkerder, prima! (9,8)

Over naar Portugees rood met een Dão 2016 van Saes geschonken uit de wijnkorf, krachtig met zwart fruit en aangename kruidigheid. Het pièce kwam onder de cloche, leuk. Een mooie filet van zomerree bedekt met een plak ganzenlever, ernaast stukje gegrilde meiknol, cilinder knolselderij, toefjes crème van knolselderij, bospeen en beukenzwammen, aan tafel afgewerkt met een heerlijke jus gekruid met de kruidenmix van het huis, die wat deed denken aan de five spices. De medaillon was mals en hoog op smaak met een milde levertoets. De ganzenlever maakte er een delicatesse van. De wijn was keurig in balans en vulde het gerecht aan met zijn zuren. (9,6)

De dessertwijn was een klassieker, Sauternes 2016 van Chateau Laribotte, edelzoet met weelderig aroma. Op het bord een keurig presentatie. Cilinder van koffie-ijs tussen twee krokantjes op ganache van witte chocolade. Ernaast een quenelle mokka ijs op een crunch afgewerkt met toefjes mascarpone aangezuurd met citroen. Niet te zoet met mooie koffietoets waarnaast de Sauternes keurig overeind bleef. (9,4)

Als afsluiter nog een krachtige Nespresso in het leuke glaasje met een tweetal friandises waarvan de praline met vulling van vloeibare citroen duidelijk favoriet was.

Bediening door Bram was vertrouwd en uitstekend, mooie originele wijnkeuzes weer en gezelligheid aan tafel.

De focus van chef Dirk blijft gericht op kwaliteit. Amuses en friandises zijn kwantitatief afgenomen, de twee lekkerste komen op tafel. Hiermee is definitief afscheid genomen van het oorspronkelijke Prikkelz concept. Jonge chefs worden volwassen, klassieke bereidingen gecombineerd met moderne kooktechnieken waarbij de focus op mooie smaken en gebalanceerde smakencombinaties spelen nu de hoofdrol. Bedankt!

19. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Pig and Rye
    Lunchroom Tilburg

Donderdag is het de dag van de noedels en wel in soep vorm, ook wel bekend als de Japanse ramen. We hadden goede berichten gehoord en wilde het wel eens uitproberen.

Mooi nazomer zorgde ervoor dat we op het terrasje (1 tafeltje) konden plaatsnemen in de zon. Mooi herenhuis met gedecoreerde plafonds en basic inrichting. Het is overigens tevens een bakkerij waar ze prima zuurdesem brood verkopen.

De bouillon was op basis van het sap waarin shiitake was aangezuurd, op smaak gebracht met soja. Hierin een flinke portie noedels, reepjes aangezuurde shiitake, geroerbakte kastanjechampignons met gember, bundeltje enoki paddenstoelen, twee plakken zacht gegaard buikspek, ei met vloeibare dooier en blaadjes nori. Het geheel was lekker afgekruid, ik proefde steranijs en kardemom. Een maaltijdsoep met veel smaakbeleving, genieten!

Dat gaan we nog eens over doen.

20. adriaan's profielfoto

De Carpacciobar in Tilburg is weer open

21. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor De Sjalot
    Internationaal Nijmegen

Sibrecht Benning is een lady chef waar je op Facebook niet omheen kunt. Haar originele manier van bord presentaties, stages bij gerenommeerde chefs en de Arabische smaakinvloeden maken je nieuwsgierig. Onlangs is het interieur helemaal vernieuwend en is de naam “fine dining” achter de naam op de wand gekomen. Voor mij belangrijk zijn de lunch mogelijkheden op zondag, wel even telefonisch reserveren.

Het was mooi nazomerweer, het terras behoorde tot de mogelijkheden. We besloten toch om binnen plaats te nemen in het gezellig ingerichte restaurant. Zwarte hoogglans tafels en donker mintgroen gestoffeerde stoelen en banken. Na een gezellige kennismaking mochten we een plaatsje kiezen, het werd er een aan het raam in het zonnetje, fijn.
    Als aperitief de eerste begeleider, een a typische Riesling uit Washington van Chateau Ste. Michelle, rond in de mond met een prikje op de tong.
    De amuse was een “tompouce” met een vulling van gerookte makreel uitgeserveerd in een stoommandje waarin smeulend hooi, wat zorgde voor een aangename geur. Naast de tompouce op een salie blaadje nog wat extra makreel met gedroogde besjes en algenpoeder. Mooi hoog op smaak met een flinke salie toets.

De eerste gang zag er verzorgd uit. Sashimi van coquille bedekt met spaghetti van komkommer en blokjes gepekelde komkommer waartussen stukjes rode ui, eromheen eilandjes kataifi krokantjes, dotjes schuim van komkommer gekruid met vlierbloesem, puntjes gel van komkommer met mint en algenpoeder. Ofwel komkommer in de hoofdrol. De coquille combineerde het mooist met de dotjes gel gecombineerd met kataifi en het schuim. De Riesling kreeg door de komkommer een groenten toets, apart. (8,5)

Verder met Briouat een typisch Marokkaans gerecht door de cheffin zelf gepresenteerd. Driehoekjes van filodeeg gevuld met kalfstong getrokken in dukkah op basis van bloemen. Uitgeserveerd op een streep aardappelcrème met abrikozen chutney, fleurige bloemenblaadjes, dotjes ras-el-hanout mayonaise en baharat, wat een pikante toets gaf. Goede smaken en texturen met exotische accenten. De Chileense Viognier bleef hiernaast keurig overeind. (8,5)

Over naar rood met een teruggekoelde Zuid Afrikaanse Pinot Noir 2014 van Stellar Organics, aangenaam fris met toets van kersen en een zachte afdronk. Uitgeserveerd in een kleine witte tajine, blokjes gestoofd kamperlam in een schuimige saus van Pinot Noir, ernaast puree van bataat en crème van aubergine gekruid met knoflook, afgewerkt met blaadjes paarse basilicum. Het lamsvlees was zacht met delicate smaak die mooi combineerde met de wijn. (8,8)

Terug naar wit met een Chileense witte blend, de Signos van Emiliana met voornamelijk Chardonnay 2015, complex met vanille toets. Op het bord gepekelde zalmfilet in een charmila, Marokkaanse groene saus op basis van groene tomaat, erop een schuimige witte wijn saus van ras-el-hanout. Ernaast een quenelle spinazie met gepofte tchicha (gerst), toefje pompoencrème en kleine tomaatjes. De zalm was kort geschroeid en van binnen nog glazig. Hij had een ziltige toets, dit combineerde mooi met de spinazie. De specerijen waren keurig gedoceerd en subtiel aanwezig. De wijn was keurig in balans. (8,8)

Het predessert was een pannacotta van hibiscus met hibiscus-popcorn, engelenhaar, muntblaadjes en Arabisch kruim. Veel texturen met verrassende frisse tonen.

De mooiste begeleider van de middag was de Abenheimer Klausenberg Solaris Trockenbeerenauslese 2013 van het huis Hemer, geconcentreerd met mooie zoetzuur balans en tonen van rijpe meloen en ananas. Het dessert zag er prima uit, “After Eight” à la Sibrecht. Op de rand van het bord kleine toefjes pure chocolade, dulce de leche en mint, verder nog aquafaba (merengue van kikkererwt) en stukjes braam. Centraal kataifideeg met erop een balletje meloen gedrenkt in Mojito, aan tafel afgewerkt met een soepje van mint. Krachtige smaakjes op de rand die door de dosering subtiel over komen waarbij het milde soepje voor sappigheid zorgde, mooi. De heerlijke wijn vulde het gerecht aan. (9)

Als afsluiter een krachtige espresso met tweetal bonbons waarvan de kokoskogel indruk maakte.

Bediening was zeer goed verzorgd, keurige uitleg van wijn en spijs in een gezellige ambiance.

Kortom een speciale beleving met exotische smaken die op originele wijze worden gecombineerd. De Arabische toets liept als rode draad door het gehele menu. De ideale wijnen ernaast vinden is een hele uitdaging. Een keuken in ontwikkeling waar we nog meer van gaan horen. Wij hebben genoten, bedankt.

22. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Tribeca
    Internationaal Heeze

Tribeca blijft zich doorontwikkelen. De eigen moestuin met de favoriete ingrediënten van de chef is inmiddels volgroeid. Ze zijn een dag minder open maar wel alle dagen lunch tegen prijzen waar je blij van wordt. Als klap op de vuurpijl de komst van Roy Pelgrim die de verantwoordelijkheid krijgt over de voorkant waardoor chef Jan Sobecki zijn gehele focus op de keuken kan richten.
    Mij zus was er nog niet geweest, dit was natuurlijk een mooi moment om eens kennis te maken. Daar de mailing niet helemaal duidelijk was hadden we gevraagd naar een plaatsje in de keukenkamer, wat eigenlijk exclusief voor de speciale menu’s is. Omdat het nog niet zo druk was hadden we geluk en werd er een uitzondering gemaakt, fijn!

We streken neer in de lounge bij de open haard. Als aperitief de Sauvignon van Sophie. Ernaast krokantjes van quinoa met een heerlijke dip van bataat, vadouvan en cepes.

Taco van groene kruiden met guacamole, tomaten salsa en popcorn, verrassend van smaak.

De bekende cannelloni van kers gevuld met ganzenlever gekruid met “five spices”, erop toefjes crème van frangelico en kers afgewerkt met chocolade parels, toppie.

Soufflé van aardappel met dotje bieslook mayonaise en blokje gelakte haring.

Op een gouden lepel, bereiding van tomaat bedekt met schuim van dragon, bosaardbei, krokante kappertjes en een venkel bloem, complex met gelaagde smaakopbouw, prima.

We werden begeleid naar de keuken waar we het keukenteam in alle rust onze amuse zagen opbouwen, leuk. Tartaar van makreel afgedekt met krokantje van brickdeeg waarop grijze garnalen, forelkuit en geraspte geitenkaas uit Heeze afgewerkt met een vinaigrette op basis van ponzu. Delicaat en complex, genieten.

Roy presenteerde ondanks de korte voorbereiding met kennis en kunde de eerste begeleider. Een droge Chenin Blanc 2015 uit de Vouvray die door het complexe gerecht helemaal tot zijn recht kwam. Als basis geroosterde oester met engelwortel, krokantjes van rogge, afgedekt met burrata waarin zilte groentjes en partjes physalis (Kaapse kruisbes) afgewerkt met een schuimige jus van kokkels. Daar werden we even stil van. (9,8)

Het werd nog lekkerder met de plakjes coquille waartussen jonge tuinboontjes in een schuimige saus van fenegriek afgewerkt met een vinaigrette op basis van spekjes en kleine blokjes luchtig krokant gebakken zwezerik. Waarnaast een elegante Alvarinho, wow. (9,85)

Een speciale bereiding van de zeeduivel in ossobuco stijl, deze werd nog even in zijn geheel in de koperen stoofpan gepresenteerd, leuk. Op het antraciet bord een mooi stuk stevige vis met elegant garnituur van raapjes en gemarineerde bloemkool, aan tafel afgewerkt met de heerlijke ossobuco saus. Ernaast een volle op hout gefermenteerde Vedejo uit de Rueda die keurig in balans was. (9,75)

Hoe maak je parelhoen lekker. Langzaam roosteren en bedekken met een laagje Anna Dutch kaviaar, heerlijk. Ernaast structuren van doperwt, aan tafel afgewerkt met een heerlijke Albufeira saus. De chardonnay van Dupond-Fahn uit de Pays Doc sloot keurig aan. (9,7)

Over naar Spaans rood met de Segna de Cor van Le Roc des Anges, krachtig met aangename kruidigheid. Op het bord een perfect gegaarde medaillon van reebok met ernaast een fris en sappig garnituur van rood en zwart fruit met stukje artisjokhart en dotjes melkchocolade, aan tafel afgewerkt met eigen jus. Een verrassend elegant wildgerecht, mooi. (9,8)

Een memorabel predessert. Epoisses bedekt met schuim van ganzenlever afgewerkt met schaafsel van geroosterde macadamia en een verse kers gevuld met citroengelei. Beetje klein maar verrukkelijk. De heerlijke PX van Ximenez Spinola maakte het feestje compleet. (9,9)

De verassing van de middag was de granité van bloedsinaasappel met quenelle kamille ijs afgewerkt met olie van rozemarijn. Een sensationele smakencombinatie, wow! Voor mijn zus zelfs het lekkerste dessert ooit. De Spaanse Treixadura van Gomariz 12 bleef keurig overeind. (9,9)

Als afsluiter een hele krachtige espresso met een viertal prima friandises.

Bediening was uitstekend verzorgd, super dat Roy er was, partner was helemaal blij met de heerlijke bijpassende alcohol vrije cocktails gemaakt door Suzanne Lemmens en leuk om te zien dat Manon van den Hurk gegroeid is tot volwaardige maître die nu de verantwoording heeft voor de keukenkamer.

We zien al weer uit naar de volgende ronde.

23. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft gereageerd op het artikel: Restaurant van de maand september
  24. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Cordial
    Frans Oss

Een speciale beleving bij Cordial vanwege het afscheid van sommelier Roy Pelgrim die het restaurant na 20 jaar gaat verlaten. We waren wat te vroeg en streken neer in de lounge van het hotel. Hier het aperitief en meteen even kennis gemaakt met Adriaan Visser, de opvolger van Roy, leuk. Het werd een Picpoul de Pinet van Savary de Beauregard die prima bij de amuses paste.

We startten met het karamel balletje van kingkrab, gember, sesam en soja die in 2010 al indruk had gemaakt en nu iets smeuïger van textuur leek, uitgeserveerd op een salade van crispy sugarsnaps op een crème van bonen, mooi.

Verder met een soort van extra gevulde soep. Als basis een crème van doperwt, erop een gepocheerd kwarteleitje en geschaafde truffel, aangevuld met een aardappel gebonden soepje van groene asperge en gerookte paling, afgewerkt met notenboter, fijn gesneden bieslook en crostini voor de krokante beleving. Dat lepelde prima weg.

Op een turquoise bord een platte cilinder ceviche van kabeljauw waarop blokjes watermeloen, toefjes avocadocrème, staart van zoetwatergarnaal, gefrituurde kop van grijze garnaal, cashewnoot, stukjes taggiasche olijf, in een vinaigrette op basis van passievrucht, aan tafel afgewerkt met geraspte ricotta. Wow, verrassend complex met mooie smaakaccenten.

De eerste begeleider werd keurig door Roy gepresenteerd die vandaag wel in een hele speciale stemmig was. Een Hongaarse Hárslevelü 2015 uit het plaatsje Mád van Szent Tamás, rond met tonen van exotisch fruit en mineraliteit. Op een bruin bord een complex gerecht. Stoof van ossenstaart in een ring van ganzenlever, erop gemalen macadamia en sorbetijs van rode biet, bedekt met geschaafde truffel en zuurdesem krokantje. Ernaast terrine van ganzenlever met bolletje van ossenstaart afgewerkt met geschroeid chipje van ui. Verder nog stukjes roodlof, rode biet structuren, knolselderij structuren en een vinaigrette van rode biet. Wow, hier werden we blij van, mooie smaken, veel beleving en een naadloos aansluitende wijn, top! (9,9)

Adriaan presenteerde een Tres Bagos Sauvignon Blanc 2016 uit Portugal van Lavradores de Feitoria, heerlijk fris met tonen van tropisch fruit. Uit de keuken een delicatesse. Gillardeau Oester op een puree van gerookte aardappel met stokvis, eromheen basilicum olie, partjes la ratte aardappel, groene asperge en lamsoren, erop een lepeltje Anna gold kaviaar en een gesouffleerde aardappel afgewerkt met poeder van zeealgen. Aan tafel afgewerkt met een schuimige saus van notenboter. Mooie zilte smaken met smeuïge aardappel en een frisse wijn om het gerecht compleet te maken, genieten! (9,85)

Gekarafeerd Italiaans rood voor bij het pièce. Pian del Ciampolo 2015 grotendeels Sangiovese van Montevertine, fris kersensap, aangename kruidigheid en een krachtige afdronk. Uit de keuken een mooie presentatie van een Anjou duif proeverij. Borstfilet, haasje, pootje in gefrituurd beslag en gelakt stukje van de dij op een poffertje van aardappel. Verder structuren van mais en een heerlijke bombe van ganzenlever, aan tafel afgewerkt met de eigen jus gekruid met vintage thee. Top cuissons, mooie subtiele jus, pure smaken met als hoogtepunt het delicate haasje en een wijn die het gerecht compleet maakte. (9,8)

De dessertwijn was een Zweigelt Beerenauslese 2016 van Kracher, mooi rond met tonen van aardbei en rijpe pruim, heerlijk. Uit de keuken een strakke presentatie. Schijfjes van rode biet met verse bramen en zwarte bessen, blokjes chocolade cake en witte chocolade, gelei van yoghurt met erop een quenelle basilicumsorbet (mooi hoog op smaak) en een saus op basis van roos. Mooie pure smaken, frisse tonen niet te zoet, de toets van roos kwam pas op het laatst, de wijn bleef keurig overeind. (9,6)

Als afsluiter een niet zo krachtige espresso met een assortiment friandises, de gezouten karamel blijft favoriet.

Bediening was uitstekend verzorgd, met een hoofdrol voor de uitgelaten Roy Pelgrim die weer in topvorm was. Wij wensen hem heel veel succes met zijn nieuwe uitdaging.

Samengevat kunnen we stellen dat we onder de indruk waren van de gerechten. Verfijnd en complex met prima bereidingen en luxe ingrediënten. Ernaast uitgelezen wijnen wat een specialiteit blijft. Onze beste beleving tot nu toe bij Cordial, bedankt!

25. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Liefdegesticht

Ijnproever John wilde ook graag eens kennis maken met de keuken van Bart Klomp. Het schappelijk geprijsde grote menu is hiervoor de beste mogelijkheid. Na een fijn ontvangst door maître Lotte werden we begeleid naar een tafel aan het raam. Voor John helaas geen champagne per glas dus werd het een hele aangename cava, de Brut 2014 van Vendrell Olivella.

De eerste knabbel was een tapioca kroepoekje gekruid met tandoori met een toefje crème van doperwt en gel van groene appel, lekker.
    De amuse was in Scandinavische stijl. Granité van citroen, met sojabonen en brunoise van appel afgedekt met een schuim van yoghurt en granola van doperwt, een verrassende smakencombinatie.

Lotte presenteerde als een ervaren sommeliers de eerste begeleider uit de Pfalz. Een blend van witte druiven, de Tapps van Oliver Zeter, lekker sappig met subtiele kruidigheid. Uit de keuken een verfijnd gerecht. Blokjes Spaanse lijn gevangen rosé dorade met blokjes watermeloen geïnfuseerd met dashi, dotjes roomkaas, zilte groentjes, crumble van milde wasabi en citroenvinaigrette. Lichte smaken en mooie texturen, de wijn sloot naadloos aan. (9,6)

door met een semi vegetarisch gerecht. Op een bedje van doperwten een artisjokkenhart gevuld met crumble van tuinboon en crème fraise vermengd met het sap van artisjok, afgewerkt met dunne plakjes lardo di colonnata en ui bloemen. Een originele en verrassende smakencombinatie met ernaast de witte Zuid-Afrikaanse Ladybird 2016 van Laibach die prima in balans was. (9,4)

op een goudkleurig bord een zacht gegaarde kabeljauwfilet op een mousseline van aardappel met voor de bite wat aardappelkaantjes, in een beurre blanc met olie op basis van kervel en Avruga kaviaar, aan tafel afgewerkt met een kalfsjus. Mooie cuisson, het glazige was er net af. Heerlijke rijke saus en prima begeleider, Verdecchio di Matelica 2016 van Collestefano. (9,5)

lotte kwam met een fles met de letters OZ, wij mochten raden welk gerecht erbij zou worden geserveerd, dat was net wat te hoog gegrepen, lol. Het was een Australische Chardonnay die een beetje aan de klassieke Roosvicee deed denken. Op het bord een bruingebakken coquille in een notenboter met stukjes hazelnoot, afgewerkt met geschroeide eendenlever en geschaafde wintertruffel. Smaken waar we fan van zijn en die door de wijn nog beter tot zijn recht kwamen. (9,7)

italiaans rood ietsje teruggekoeld voor bij het pièce, Barbera d’Asti van Villa Giada, fris en elegant met tonen van kers en aangename kruidigheid. Rack van Nieuw-Zeelands lam langzaam gegaard en in de pan dichtgeschroeid, sappig en mooi hoog op smaak. Ernaast gepofte aubergine gevuld met een crème van druivenmost, gepofte rijst en fijne salade. Aan tafel afgewerkt met een eigen jus. De wijn maakte het gerecht compleet, weer blije gezichten aan tafel. (9,7)

john was in zijn nopjes en wilde graag nog een extra gerecht. Dit werd een gerecht van de nieuwe kaart dat nog niet helemaal uitontwikkeld was. De wijn was voor Lotte even improviseren, het werd een Chenin Blanc sur lie 2017 van Laibach, complex met mineraliteit en mooie zuren. Uit de keuken een smaakbommetje. Buikspek licht krokant gebakken en gelakt, erop aangezuurde ui, toefjes crème van kippenlever en een stukje bottarga van tonijn (intens). Veel smaakbeleving waarnaast de wijn het geheel eleganter maakte en toch mooi overeind bleef, keurig! (9,6)

naast het eerste dessert de rode Beerenauslese van Tschida, mooi aroma met tonen van rood fruit, in de mond een goede zoetzuur balans. Het dessert was geïnspireerd op de salade caprese. Als basis een lobbig schuim van tomaat met aardbei, erin een quenelle ijs van buffelmelk, honingtomaatjes en takjes verse basilicum, aan tafel afgewerkt met een crumble van aardbei en buffelmelk. Een geslaagde variant van de caprese met wederom een mooie wijn ernaast. (9,7)

we vervolgden met Illmitzer spätlese 2015 van het huis Tschida, aangenaam fris met tonen van peer en citrus en een ronde afdronk. In het zwarte schaaltje sorbetijs van groene appel op een bedje van pecannoot met ernaast toefjes schuim van citroen met takjes dille en dotjes crème van citroen met karamel krokantjes. Lekker licht en fris met verrassende dille toets en aabgename bite door de pecannoot. (9,6)

als afsluiter nog een krachtige espresso met uitgebreid assortiment lekkere friandises.

Bediening was uitstekend verzorgd, Lotte heeft indruk gemaakt met de wijnkeuzes, wijnen in elegante stijl die naadloos bij mijn persoonlijke smaak passen en die de gerechten mooi tot hun recht laten komen, complimenten. Chef Bart heeft verschillende keren de gerechten zelf toegelicht, leuk!

Prijs-kwaliteitverhouding was uitstekend.

Kortom een middag boven verwachting.

26. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Hendrik van Maurick

Alweer voor de vierde keer naar het kasteel waar verschillende veranderingen zijn doorgevoerd. Het terras van het restaurant is naar de achterzijde verplaatst, ligt nu aan de waterkant met uitzicht op de natuur, mooi. Helaas voor ons was het weerbericht niet goed genoeg. Belangrijker is de uitbreiding van het keukenteam (inmiddels 14 personen) met een aantal ervaren mannen. Dit was mogelijk omdat de keuken van het restaurant nu ook ondersteuning bied aan de banqueting.

We kregen onze vertrouwde ronde tafel aan de open haard. Als aperitief een Italiaanse Allegro Chardonnay van Mare Magnum die goed beviel. Ik besloot net als partner nu ook voor een middag met visbereidingen. De wijnkaart mochten we ook even inkijken, er is inmiddels een vaste opslag per fles wat de betere wijnen aantrekkelijker maakt, prima.

Een trio hapjes verscheen, keurig gepresenteerd. IJsje van popcorn in een hoorntje van krokante komijnekaas gevuld met een crème van wortel, mooi hoog op smaak. Krokante taco met toefje hangop, mais, ananas en bruine bonen, verrassend fris met mooie koriander toets. Op een krokantje een gemarineerd tomaatje gevuld met bleekselderie saffraan en basilicum, lekkere pure smaken en sappige textuur.

De amuse kwam in een cocktailglas. Salade van bloemkool, met haricots vertes en stukjes groene appel afgedekt met lobbige piccalilly bestrooid met een fijne crumble van cassave. Luchtig met mooie textuur en prima piccalilly toets, heerlijk.

De eerste begeleider werd keurig door Sander Scheltinga gepresenteerd. Gärtling Grüner Veltliner 2016 van Nigl, lekker fris met tonen van groene appel. Uit de keuken een gestapeld gerecht gepresenteerd door chef Niek. Als basis een Japanse mayonaise waarin een zevental Japanse pepers (kimizu), afgedekt met plakken sashimi van hamachi, plakjes in ponzu gemarineerde coquille, hart van komkommer gemarineerd in sambai, gepofte wilde rijst waartussen gemalen nori en een rolletje van shisoblad waarin glasnoedels, aan tafel afgewerkt met een Japanse saus. Mooie verfijnde smaken, zachte texturen met subtiele Aziatische smaak accenten, heerlijk. De wijn vulde het gerecht aan met zijn aroma en verfijnde zuren. (9,75)

we gingen verder in mediterraanse stijl. Op de huid gebakken corvina filet met crispy huidje, antiboise waartussen stukjes chorizo, tortellini van geitenkaas, structuren van artisjok en kleine tomaatjes. Lekkere pure smaken, mooie chorizo toets en een goed accent door de frisse geitenkaas. Ernaast een deels op hout gefermenteerde Chenin Blanc 2017 van Remhoogte die de gang compleet maakte. (9,5)

italiaans wit gemaakt van Grillo en Zibbibo 2015 van het huis Eughenès, mooi aroma, sappig in de mond en een klein bittertje in de afdronk. Op het bord een aparte presentatie. In een royale portie schuim van wortel met een vleugje kardemom heilbot filet op een crème van knolselderie waarnaast stukken kreeft gelakt met knoflookboter, afgewerkt met gelakte worteltjes en avruga kaviaar. Cuisson van de vis en kreeft beide net ietsje te ver. Met de smakencombinatie was niks mis mee, de wijn was keurig in balans. (9,4)

onze topper van de middag was een lekkere dikke tarbot filet gegarneerd met mossel, oester en lint van venkel op een bedje van aardappel mousseline in een heerlijke stokvissaus met groene kruiden olie, aan tafel afgewerkt met een flinke portie avruga. In het glas een dikke Viognier 2016 van La Rabasière om het feestje compleet te maken, genieten! (9,8)

de dessertwijn was een versterkte Zuid-Afrikaanse Hanepoot Jerepigo van Badsberg, mooi aroma in de mond rond en krachtig. Uit de keuken een mooie presentatie. Structuren van braam en bosbes, witte chocolade en citroen met ijs en spongecake van basilicum. Veel smaken en texturen, met voor mij net ietsje teveel witte chocolade wat het gerecht wat zwaarder maakte dan nodig is. De wijn sloot met zijn aroma keurig aan, in de mond vond ik hem wat te alcoholisch. (9)

als afsluiter een krachtige espresso met een viertal lekkere friandises.

Bediening was uitstekend verzorgd, Sander Scheltinga als vertrouwde sommelier en Niek van Lieverloo die de presentatie van de gerechten verzorgde en de puntjes op de i plaatste, alles in een hele gezellige sfeer.

Prijs-kwaliteitsverhouding vond ik zeer goed tot uitstekend.

Samengevat kunnen we stellen dat het weer een geslaagde middag was. We zien de stijl van de gerechten veranderen. Compactere presentaties met een klassieke Franse basis en het gebruik van luxe ingrediënten, waarbij de focus ligt op smaakcombinaties en smaakbalans, de invloeden uit andere werelddelen blijft bestaan. Ernaast een keurige wijnselectie en een correcte bediening op een speciale locatie. Wij blijven fan.

27. adriaan's profielfoto

Helaas gesloten Restaurant De Vierbannen in Ouwerkerk

28. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Noble
    Internationaal Den Bosch

Ze stonden al even op ons lijstje maar op de een of andere manier kwam het er maar niet van. We hadden een gaatje op de zondag, dus maar meteen geboekt. Het was prima weer zodat we ook nog even konden wandelen in het natuurgebied Het Bossche Broek. Moet je wel eerst even met het pondje naar de overkant, leuk.
    Op tijd liepen we het restaurant binnen waar Willem-Jan klomp ons al stond op te wachten. Na even bijpraten werden we naar het terras begeleid. We kregen een tafel aan het raam met mooi uitzicht over het natuurgebied, prima. Als aperitief een Spaanse Albariño van Piedra del Mar die erg goed beviel. De uitgebreide kaart werd gepresenteerd met voor ieder wat wils. Bites, Experience menu, voor de fijn proever het 8 gangen prestige menu, veel a la carte mogelijkheden en een lunchmenu wat aan tafel werd uitgelegd en erg aantrekkelijk klonk zodat we ervoor kozen.

De eerste begeleider werd keurig door de jonge sommelier gepresenteerd. Pinot gris 2017 uit de Pfalz van Ernst Loosen, fris met tonen van appel en op de tong een lichte tinteling door een tweede fermentatie op de fles. Ernaast de topper van de middag. Steak tartaar gekruid met peper en mierikswortel waarop een lobbige crème van sambai azijn waarnaast zoetzure groentjes en een krokantje van peterselie. De textuur van te tartaar was uitstekend, de smaak mild met mooie mierikswortel toets, de zoetzure groentjes combineerde prima en de exotische sambai azijn maakte de gang af. De wijn was met zijn mooie zuren een prima ondersteuner. (9,75)

Er kwam een klein proefgerechtje tussendoor. Erbij een Côtes du Rhone Les Abeilles 2016 van Jean-Luc Colombo gemaakt van grotendeels Clairette en wat Roussanne, fris, elegant met complexiteit. Op het bord stukjes zacht gegaarde octopus tentakels op burrata in een saus van groene olijf, afgewerkt met stukken groene asperge, jenever spek en gepofte varkenshuid. De octopus had een mooie zachte textuur en een milde smaak, ook milde smaken in het garnituur die goed combineerden. De wijn was keurig in balans. (9,3)

Voor bij het pièce een oaky Auromon Chardonnay 2017 uit de Limoux van Paul Mas die in de mond verrassend fris was. Uit de keuken twee zacht gegaarde heilbotfilets in een romige aardappelmousseline bestrooid met furikake en bieslook, op de rand uiencompote, bloemkoolroosjes, bolletjes graan pasta, doperwten en doperwtencrème. De heilbot was sappig en subiel van smaak, de furikake was de smaakmaker, de doperwtencrème combineerde hierbij het mooist. De wijn vulde het gerecht aan met zijn aroma en mooie zuren. (9,5)

De Dessertwijn was een Rieslaner Auslese 2017 van Ellermann-Spiegel uit de Pfalz, mooi hoog in zijn zuren met tonen van tropisch fruit. Op het bord licht gemarineerde aardbeien met gedroogde tomaatjes, crunch van bastogne met kokos, ijs van basilicum en panna cotta van kwark. De combinatie aardbei met basilicum is altijd goed, de tomaat combineerde hierbij verrassend goed evenals de crunch. De wijn maakte de gang compleet. (9,6)

Als afsluiter nog een krachtige espresso met een drietal friandises waarvan de chocoladekogel met drop vulling diepe indruk maakte.

Bediening was uitstekend verzorgd op gezellige en correcte wijze ondanks dat het grote terras geheel gevuld was.

Prijs-kwaliteitverhouding was uitstekend.

Samengevat kunnen we stellen dat we weer iets hebben geleerd van de recensiesites en van Michelin die natuurlijk niet zomaar sterren uitdeelt. Wel is het jammer dat er geen amuses zijn, maar die kun je zelf selecteren van de bites kaart. Verrassend was het gemêleerde gezelschap dat het restaurant heeft gevonden en dat er relatief veel tafels met jonge kinderen waren. Wij vonden het boven verwachting en komen in ieder geval nog terug.

29. adriaan's profielfoto

Han Ting Wordt Zheng zie website http://www.hantingcuisine.nl/

30. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor SILLYFOX
    Internationaal Veghel

Na een geslaagde eerste ronde nu op herhaling tijdens het 1 jarig jubileum. Het weer was net goed genoeg voor het dakterras waar je optimaal van het uitzicht kunt genieten.
    Als aperitief een frisse Italiaanse Grillo die zeer goed beviel. De tafel werd gelijk gevuld met een viertal hapjes. Om te starten een merengue van kerrie met een vulling van zwarte boon, waarop een krokantje van citrus, een smaakbommetje met prima textuur. Verder met een bitterbal van rendang waarop toefje crème van pinda, mooi hoog op smaak met heerlijke kardemom toets. Om wat te neutraliseren een broodje bapao met een vulling van zoetwatergarnaal. In een glaasje “Virgin Mary” geïnspireerd op de “Bloody Mary” maar dan zonder wodka. Fris en kruidig.

Chef Joppe presenteerde het volgende hapje op een halve flespompoen. Een luchtig krokantje waarop een cilinder crème van pompoen gekruid met kardemom, afgewerkt met citrusgel. Erg lekker.

De eerste amuse was sashimi van makreel op een bedje van bulgur, erop en balletje zoetzure augurk aan tafel afgewerkt met een vinaigrette van snijboon waarin mosterdzaadjes. Lekker licht en fris met verfijnde smaken.

Ook nog een tweede amuse. Aubergine gegaard met miso waarover een schuim van radijs, radijsje en chips van cassave, aan tafel afgewerkt met een dashi bouillon. Een verrassende smakencombinatie.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd door de sommelière. Albariño reserva 2017 uit Uruguay van Jose Ignacio. Mooi aroma, in de mond iets meer body dan de Spaanse variant. Op het bord een sappige tartaar van zeebaars met verschillende tomaat structuren en takjes groene kruiden, aan tafel afgewerkt met een heldere tomatenbouillon. Verfijnde smaakjes waarnaast de wijn redelijk krachtig was. (9,4)

Verder met een dikke rijke Argentijnse witte blend 2017 van het huis Alma Negra. Het etiket gaf weinig geheimen prijs. Volgens de Sommelière de huiswijn van ons koninklijk huis gemaakt door de broer van Máxima van chardonnay, viognier en een beetje gewurztraminer. Uit de keuken een signature gerecht. Bruingebakken coquille Mexicaanse stijl. Erbij verschillende structuren van mais, een lobbige saus van chili con carne, blokje geschroeide avocado, aan tafel afgewerkt met een jus van Mexicaanse chorizo. De coquille was mooi hoog op smaak, deze combineerde erg goed met de Mexicaanse toetsen in het garnituur. De wijn was keurig in balans. (9,7)

Uit Chili een 'Special Selection' Muscat 2012 van Santa Ines, heerlijk aroma, complex en rijk in de mond met een mineralige afdronk. De chef presenteerde zelf zijn bruingebakken langoustine met ernaast olie van kaffir en cilinder van wortel gekruid met curry, waarin een plakje krokante lotuswortel, aan tafel afgewerkt met een heerlijke pikante langoustine saus en zeste van kaffir wat voor een heerlijk fris aroma zorgde. De langoustine was mooi hoog op smaak, de pittige zoete wortel combineerde mooi, de wijn vulde het gerecht aan met zijn frisse tonen, genieten! (9,75)

Uit Californië een licht teruggekoelde Zinfandel 2015 van The Hess Collection geconcentreerd met tonen van rood en zwart fruit, aangename kruidigheid en vanille. Op tafel een lavasteen waarover een geurtje geschonken werd om ons alvast in de juiste stemming te brengen. Uit de keuken de Chinees Indische rijsttafel versie 2.0. Gefrituurd kwarteleitje met toefje “fou yong hai” saus, cilindertje krokant gebakken nasi goreng, dotje pindasaus en stuk in babi pangang saus gelakte sukade waarop atjar en kroepoekje van buikspek. Lekkere herkenbare smaken, wel ietsje meer geconcentreerd en vooral ook leuk. De wijn sloot keurig aan. (9,4)

De grote verassing van de middag was toch wel de biefstuk. Veel goede reactie van de gasten zorgde voor zelfvertrouwen bij de chef. Natuurlijk niet zomaar biefstuk maar de Spaanse Rubia Gallega die in de vrije natuur leeft en pas na zo’n 7 jaar wordt geslacht. De smaak is duidelijk verfijnder en voor mij belangrijker, de textuur is veel zachter. Ernaast een marshmallow van chorizo, tomaatje, aubergine compote en dotjes rouille, aan tafel afgewerkt met een heerlijke saus van gerookte paprika. Mediterraanse smaken naast een speciaal stukje rundvlees, de krachtige, aardse, Spaanse Tempranillo 2015 van Tridente Entresuelos sloot naadloos aan. (9,6)

Het pièce was reebok, een keurig gegaarde medaillon en een quenelle stoofvlees (hoog op smaak) met structuren van zomer krootjes, witte aardbei, zwarte besjes en jonge geitenkaas, aan tafel afgewerkt met een heerlijke kruidensaus. Mooie pure smaken die prima combineerden, de geitenkaas zorgde voor een speciale toets. De Italiaanse Yantra 2014 van Tenuta Sette Cieli gemaakt van Cabernet en Merlot sloot hier naadloos bij aan. (9,8)

Een tweetraps dessert dus ook twee dessertwijnen, keurig. Uit Oostenrijk de Merlot Spätlese van Tschida voor bij de aardbeien Romanoff. Verse plakjes aardbei en wilde aardbeien, mousse van aardbei waarin wodka, spicy ijsje van aardappel en groene peper, merengue gevuld met aardbeiengelei gekruid met dragon. Verrassende smaakaccenten met als rode draad de frisse aardbei. Verrassend mooie wijn spijs. (9,7)

Het zoete dessert bestond uit structuren van amarena kers met bastogne ijs, toefjes crème van pure chocolade, chocolade flikken met krokantjes en blaadjes van citroenverbena. De combinatie van kers met bastogne was top, de chocolade erbij was voor mij net wat over de top. De Edetaria dolç 2012 die door de zon net wat te warm was geworden werd hierdoor wat branderig, jammer. (9)

Bediening was uitstekend verzorgd door een uitgebreide brigade. Leuke Sommelière, zelfs ondersteuning van Zarzo (haar vriend) en de mannen uit de keuken. Er hadden deze middag aardig wat gasten het dakterras gevonden, leuk.

Prijs-kwaliteitverhouding was uitstekend.

Samengevat weer een hele fijne beleving, met uniek uitzicht vanaf het dakterras, gerechten met wereldse smaken en originele smaakcombinaties met hier en daar het wow effect. Wij worden fan.

Meer activiteiten