• Lid sinds 6 januari 2010

Ik ben sinds 2e helft 2008 geïnteresseerd in de top keukens. Ik heb inmiddels al aardig wat restaurants bezocht. De krenten uit de pap zijn favoriet geworden. Deze favorieten blijf ik volgen maar ik probeer er zeker ook nieuwe adressen bij te vinden. Favoriet wordt je wanneer ik minimaal twee keer erg enthousiast ben.

De lunch is mijn favoriete tijdstip om te eten, diner alleen als het niet anders kan. Het beleven van nieuwe smaken en mooie wijn spijs combinaties zijn voor mij belangrijk, even als prijs-kwaliteit. Nieuwsgierigheid wint het soms van het verstand zodat ik af en toe de gerenommeerde zaken uit het top segment bezoek.

De punten achter de gerechten zijn op basis van mijn persoonlijke smaak waarbij de invloed van de begeleidende wijn is meegenomen. Ik heb geen opleiding genoten in deze branche en ben een pure hobbyist. Deze punten zijn vanaf 2019 duidelijk lager. Ik werk met een omrekentabel omdat ik na 10 jaar niet meteen nieuwe cijfers in mijn hoofd krijg.
Voor de liefhebbers:

Eindhoven
Nieuwe recensie

Activiteiten

1. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Slagmolen

Ze bestaan alweer 25 jaar met de signature “puur en lekker zonder tierlantijn”. Je moet hier wat langer van tevoren boeken voor een tafeltje, ook met de lunch. Dat was overigens al voordat chef Bert Meewis door Gault & Milleau de titel “chef van het jaar” kreeg. Er zijn inmiddels vier menu's, inclusief het copieuze “Pѐre et Fils” menu ter ere van het 25 jarig bestaan. Het werd ditmaal à la carte.

We kregen een tafeltje in de hoek naast de watermolen waar het kunst licht overheerste. Als aperitief een Pinot Grigio 2018 van Alois Lageder die goed beviel. De chef nam zelf het menu op, leuk.
    Een hapjes-toren verscheen, opgebouwd uit drie schaaltjes. In de eerste een koekje van parmezaan waarop een plakje Ibérico ham met dotje crème van gele paprika, erg lekker. En een bitterballetje gevuld met pompoen en ansjovis, aardig.
    In de tweede een stukje kropsla met stukje inktvis en plakje augurk, goed. En een aardappelnestje met blokje kalfstong afgewerkt met dotje crème van groene kruiden, erg lekker met prima textuur.
    In de derde een zuurdesem krokantje met half bolletje zalm en klein takje dille, goed. En een blaadje witlof met wildpaté afgewerkt met graanmosterd, mooi hoog op smaak.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd, Riesling Porphyr 2018 van Wagner Stempel in een frisse mineralige stijl. We werden helemaal blij toen de eerste gang op tafel verscheen. Een proeverij van langoustines keurig gedresseerd op prachtig servies van Stockmans. Om te starten een delicate tartaar op een bedje van komkommer, afgedekt met “Royal Belgian Caviar”, wow. Dan een grote staart in aardappelkrokant met structuren van wortel en sinaasappel, aan tafel afgewerkt met een heerlijk frisse sinaasappelsaus (kannetje bleef op tafel en ging helemaal op o,o). Een krachtige bisque afgewerkt met curry-kokosschuim, mooi hoog op smaak. Om af te sluiten een extra grote staart op een stukje zacht gegaard buikspek met toefjes lobbig schuim van pikkels en kerrie. Zo maak je van buikspek wel iets heel speciaals, geweldig! De wijn sloot naadloos aan en vulde het gerecht aan met zijn heerlijke zuren. (9,75)

Door met een klassieke Bourgogne Côte d’Or 2017 van Michelot, heerlijk! Ernaast een tweetrapsgerecht van de poten van de koningskrab. Op het eerste bord dikke plakken in champagnesaus met stukjes schorseneer, dotjes crème van aubergine en dotjes frisse crème. Ernaast een opengeknipte poot op een bedje van zeekraal overgoten met een beurreblanc en luxe afgewerkt met een quenelle “Royal Belgian Caviar”. Wat een feest, luxe smaken waarnaast de chardonnay keurig in balans was, super! (9,5)

Als afsluiter een niet zo krachtige espresso met oliebollen, keuze van het friandise plateau, waarna nog een keuze van uit het praline assortiment.

Bediening was zeer goed tot uitstekend verzorgd, tikkeltje formeel.

Samengevat was dit geweldige lunch met luxe ingrediënten in royale porties, waarnaast keurig geselecteerde wijnen in een ietwat rumoerige ambiance. Hier maken ze zelfs de meest verwende bourgondiërs blij, we voegen ze graag toe aan onze favorieten bedankt!

2. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Da Vinci

Weer met John naar zijn top favoriet. We werden bij de deur opgewacht en begeleid naar het lounge gedeelte. Als aperitief een hele exclusieve champagne van Taittinger, de Comtes 2007, complex aroma en hoog in zijn zuren, toppie! Ernaast het hapjes garnituur. Een parel van mango met vloeibare vulling van Riesling, erg lekker. Tacootje met structuren van mais gekruid met rode peper, gelaagde smaken die eindigde met een toets van mais. Makaron van tandoori met yoghurt en limoen, lekker fris.
    En de kroepoek van soja met dotjes ponzu en toefjes crème fraîche met bieslook, lekker.

We gingen door naar onze tafel, helaas was John zijn favoriete plekje reeds gereserveerd. We kregen een keurig gedekte tafel onder het raam bij de vinotheek, prima. De amuses werden door Margot gepresenteerd op prachtig servies. Om te starten de smaken van de herfst. Een krokante cannelloni gevuld met crème van kastanje afgedopt met chocolade poeder, erop een plakje champignon, goed. In een schaaltje crème van bloemkool met zilte groentjes, subtiel. En het inmiddels bekende soepje van prei met espuma van piccalilly, heerlijk.

De eerste begeleider werd keurig door een jonge dame gepresenteerd. Een Sauvignon 2016 uit Quincy van Crotereau, minder fris dan verwacht, complex in de mond met een subtiel bittertje in de afdronk. Ernaast op een mooi bord, de bereidingen van langoustine. Als basis structuren van appel waarop een zuurdesem krokantje met een dunne laag langoustine tartaar, erop een geschroeid staartje en diverse groente structuren, ernaast enkele dunne plakken romanesco. Ik vond de frisse appel ietsje overheersen, de langoustine kwam hierdoor op de achtergrond. Apart uitgeserveerd een schaaltje gevuld met een salade van koningskrab aangemaakt met een fijne brunoise van appel. Lekker maar niet wow. De wijn vond ik naast beide bereidingen wat te krachtig. (7)

Petro maakte het gelijk goed met een dikke bourgogne, de Puligny Montrachet Les Aubues 2016 van Jean-Claude Bachelet, wow. Ernaast een klassieker. Bruingebakken Noordzee tarbot op een bedje van spinazie en lamsoor, afgewerkt met een Zeeuwse platte, plakje spek en lepeltje Anna gold kaviaar. Ernaast een Hollandaise en kroepoek van tapioca. Genieten van begin tot eind. (9)

Verder met twee Rieslings om te vergelijken. Een relatief dikke uit de Mosel van Bernard Eifel, de Schweicher Annaberg “Erste lage” 2015. En een slanke frisse 2014 van de Apostelhoeve. Ernaast stukken zacht gegaarde zeebaars op een bedje yanté (magere yoghurt uit Limburg) waarin takjes zeekraal en bosui. Erop taugé, eromheen een sjalot-sojadressing. Verfijnde smaken waarnaast de Nederlandse Riesling het gerecht keurig ondersteunde. Apart uitgeserveerd een stukje dikke gelakte Maaspaling op een rauwkostsalade, waarnaast de Duitse Riesling maar net overeind bleef, heerlijk. (8,5)

Een zeldzame wijn, Pinot Gris 2018 late harvest van de Apostelhoeve die me aan een zuurstok deed denken. Voor de zekerheid werd er een zoete Chenin blanc “les Trois Schistes” 2015 uit de Coteaux de L'Aubance van Montgilet naast gezet die beduidend rijker was. Uit de keuken John zijn favoriet. Bruin gebakken ganzenlever in een saus van Sauternes, erop halve gewelde druifjes. Apart uitgeserveerd een terrine waarop dunne plakjes knol met saus van passievrucht. De gebakken lever in de heerlijke saus was een delicatesse, verrassend dat beide wijnen ongeveer even goed combineerden met ieder een eigen stijl. De smaak van de delicate terrine werd door de knol verdund, deze vond ik niet echt van toegevoegde waarde. (8,75)

Voor bij het pièce een kelder schat. Côte-Rôtie 2000, chateau d’Ampuis, verrassend krachtig en complex met aangename kruidigheid. Op een bedje van rode kool een deels getrancheerde reerugfilet, ernaast spruitenblaadjes, stukjes rode biet en ravioli's gevuld met ganzenlever, afgewerkt met een eigen jus en een rode portsaus. Apart uitgeserveerd een wafeltje van aardappel met een toefje crème van ganzenlever. De filet was mooi hoog op smaak en had een keurige cuisson, ernaast pure smaken die de heerlijke wijn nog lekkerder maakte. (8,75)

De dessertwijn was een Chileense van het huis Errazuriz gemaakt van laat geoogste Sauvignon blanc 2017. Lekker fris en niet te zoet met in het aroma tonen van ananas. Uit de keuken wederom een tweetraps gerecht. Op het bord een cremeux van yoghurt met vanille afgewerkt met witte chocolade in de vorm van een ring, erop partjes gemarineerde mandarijn, toefjes gel van mandarijn en dunne plakken witte chocolade. In de kelk een grote quenelle ijs van mandarijn met kalamansi. Mooie verfijnde smaken met een hoofdrol voor de mandarijn, het ijs was een echte smaakbom, de wijn was keurig in balans. (8,5)

Als afsluiter een krachtige espresso met bourgondisch assortiment friandises.

Bediening was ondanks de drukte uitstekend verzorgd met veel persoonlijke aandacht. Petro was in topvorm.

Kortom een heerlijke bourgondische verwen middag met verfijnde gerechten in klassieke stijl waarnaast luxe wijnen, bedankt!

3. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Goyvaerts
    Internationaal Eindhoven

Drie broers die de krachten hebben gebundeld en samen een restaurant zijn gestart. Ieder verantwoordelijk voor een deel van de keuken. Dat moesten we uitproberen.
    Van café naar restaurant vergde een grote verbouwing. Het is relatief smal en verdeeld over twee etages. Op de begane grond na de ingang twee vier persoonstafels, erachter een grote open keuken waar we de chefs in actie zagen. Langs de muur voor de keuken kleinere hoge tafels met stoelen die iets minder comfortabel zaten. Hierdoor hadden we gekozen voor een tafel bij de ingang waar nog wat daglicht was, fijn.

Als aperitief een Blanc de Blancs van Ruinart die uitstekend beviel. Ernaast kroepoek op basis van kerrie met een piccalilly dip. En een stronkje geschroeide little gem op smaak gebracht met barbecueolie en geraspte Pecorino.

Op een herfststukje ravioli’s van koolrabi gevuld met komkommer, granny smith en jalapeño, verrassend lekker, de champagne werd er lekkerder van.

De eerste begeleider werd keurig door de sommelière gepresenteerd. Een Vinho Verde gemaakt van Loureiro door Maria Bonita, floraal aroma, sappig in de mond met een toets van citrusfruit. Op het bord een fleurige presentatie. Stukken geschroeide tonijn in een vinaigrette van sesam en dashi gekruid met furikake, erop dotjes crème van avocado, zoetzure groentjes, quenelle ijs van avocado en sesam krokantjes. Delicate smaken met subtiele umami toets, de wijn vulde het gerecht aan met zijn zuren. (7,5)

Voor bij de topper van de middag was een hele fris droge Hessenstein Riesling 2018 van Prinz von Hessen geselecteerd. Op een rond wit bord als basis een aardappelsalade aangemaakt met crème fraise, palingjus en dragon olie, erop stukken van sappige gerookte paling, afgedekt met dunne aardappelkrokantjes, waarop dotjes crème van dragon en poeder van zeealgen. Een verrukkelijke smakencombinatie met prima texturen waarnaast de wijn naadloos aansloot, genieten! (9)

Uit Italië een Talò gemaakt van Verdeca door San Marzano, ingetogen aroma, in de mond tonen van citrusfruit en aangename mineraliteit. Op een mooi wit bord een vinaigrette van kaffir lime waarin een gebakken langoustinestaart luxe afgewerkt met een lepeltje Imperial Heritage Caviar, ernaast structuren van bospeen, flan van vadouvan en een schuimige saus op basis van vadouvan. Gebalanceerde smaken van favoriete ingrediënten die keurig samen smolten met de wijn. (8,5)

Over naar rood met een Spätburgunder 2016 van het huis Manz uit Rheinhessen, elegant gemaakt met toetsen van aardbei, kers en subtiele kruidigheid. Het pièce was eendenborst, keurig getrancheerd, erop een stukje gebakken eendenlever met quenelle compote van rode ui. Ernaast een toef aardappelmousseline waarop een stukje met serehvocht geïmpregneerde appel, verder nog structuren van knol, plakje geroosterde eringi, een groene asperge en een rode wijnsaus. Keurige cuisson en mooi pure smaken, de traktatie was de lever met de compote, heerlijk. De wijn was licht maar bleef keurig overeind. (7,75)

Een originele dessertwijn, Rivesaltes Tuilé Hors d'age van Dona Baissas die deed denken aan een Tawny port. Op een bordje met speciale rand, allerlei verschillende structuren van braam, krokante blaadjes, quenelle mousse en toef ganache van chocolade, afgewerkt met een vinaigrette van vanille waarin krokante balletjes. Mooi pure smaken met een hoofdrol voor de braam en goede texturen, de wijn combineerde goed maar was voor mij een tikje te hoog in alcohol. (7,5)

Als afsluiter nog een hele krachtige Pengu espresso met een drietal lekker friandises.

Bediening was zeer goed tot uitstekend verzorgd door het gehele team, keurige presentaties van wijn en spijs met behoorlijke dosis gezelligheid. Complimenten voor de wijnselectie.

Samengevat was het een lunch die aan onze verwachtingen voldeed. Er is indruk gemaakt met het paling gerecht dat er bovenuit sprong. De signaturen van de leermeesters zijn nog herkenbaar, aan de eigen signature gaat gewerkt worden. Een aanwinst voor Eindhoven, bedankt.

4. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Noble
    Internationaal Den Bosch

Ons tweede bezoek aan Noble waar inmiddels al twee maanden een nieuwe keuken- en souschef in de keuken staan. De chef wilde graag de nieuwe gerechten laten proeven.
    Als aperitief een Albariño van Piedra del Mal die zeer goed beviel. Helaas geen amuses dus ernaast een bite. Peterseliekroepoek met een dip van dashi en sambai azijn afgewerkt met een poeder van zeealgen, die minder fris was dan verwacht met een krachtige umami toets.

De eerste begeleider werd met kennis van zaken gepresenteerd. Een Oostenrijkse Welschriesling 2018 van Velich, fris en sappig met aangename mineraliteit. Uit de keuken een mooie presentatie. In een saus van zoete ui met druppels daslookolie een tartaar van rode poon, fris aangemaakt, waarop dotjes crème van zoete ui, dotjes gel van citrus, haringkuit en een fijne brunoise van koolrabi afgedekt met een kroepoekje. Een goede start, verfijnde smaken met gelaagde opbouw waarnaast de wijn keurig in balans was. (8,25)

De sympathieke assistent sommelier uit Duitsland presenteerde de tweede begeleider. Een volle Roussanne uit de Languedoc van Felines Jourdan die een bittertje in de afdronk had. Ernaast een klein snoepgerechtje. Op een schijfje gekarameliseerde pompoen een salade van kingkrab waarop dotjes crème van baharat en gefermenteerde knoflook, pompoen pitten, toefjes gel van verjus en een krokantje van briquedeeg gekruid met baharat. Een redelijk complexe smaakbeleving waarin de delicate kingkrab keurig overeind bleef. De wijn sloot aromatisch goed aan maar het bittertje werd helaas door de kruiden wat versterkt. (7,75)

Uit de Côtes du Rhône een “Les Becs Fins Blanc” 2016 van Tardieu-Laurent met de herkenbare ronde toets van abrikoos en perzik. Op het bord een gerecht in mediterraanse stijl. Dorade filet gebakken op zuurdesem waarop stukken kreeft en vlokken van oude kaas, het geheel was afgewerkt met een frisse antiboise en een dunne streep rouille. De smaak van de dorade ging over de delicate kreeft heen, dat was jammer. De kreeft met antiboise en rouille was heerlijk. De wijn ontwikkelde naast het gerecht een bittertje in de afdronk. (7,5)

Voor bij de topper van de middag een oaky Auromon Chardonnay 2018 uit de Limoux van Paul Mas die in de mond lekker fris was. Een bruin gebakken tarbotfilet op een aardappelmousseline afgedekt met dunne plakjes krokante aardappel waarop een quenelle Anna Dutch kaviaar en blaadjes postelein, ernaast aardappelkaantjes en een kalfsjus afgedekt met een schuimige beurreblanc. Een klassieker die top uitgevoerd was. (8,75)

Voor bij het pièce een Ca'nova Rosso Veronese van Gorgo, vol met tonen van rijpe kers en pruim en een zachte, ronde afdronk. Op het bord twee medaillons van hertenrugfilet en de eigen specerijensaus, ernaast dotjes crème van cashewnoot en een stuk pastinaak waarop panko en structuren van rabarber. Het vlees was keurig gegaard en mooi op smaak, de cashewnoot was erg lekker, ook de zoetzure combinatie van de pastinaak met rabarber sprak me aan. De wijn was keurig in balans, genieten! (8,5)

Als afsluiter nog een krachtige espresso met een viertal lekkere tot hele lekkere friandises.

Bediening was zeer goed verzorgd op hele vriendelijke correcte wijze met gezelligheid. De wijnselectie verdiend nog wat extra aandacht.

Kortom een hele aangename middag op een fijne locatie met mooi uitzicht en gerechten in een meer klassieker stijl dan dat we van de chef gewend zijn. We hebben weer genoten en voegen ze graag toe aan onze favorieten, bedankt!

5. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Benz
    Scandinavisch Eindhoven

We hadden al verschillende goede verhalen over de jonge Zweedse chef gelezen. Tijdens de Dutch Design Week waren er lunch mogelijkheden, dus maar meteen geboekt. Het restaurant is gevestigd in het koetshuis van de voormalige marechaussee-kazerne. De inrichting is strak en praktisch, aangekleed met enkele kunst voorwerpen. Achterin de open keuken waaraan ons tafeltje grensde zodat we de chef in actie zagen, leuk. Er is slechts een menu, uitgeserveerd in 12 “servings”, dat was makkelijk.

Als aperitief een brut champagne van Laurent Perrier die uitstekend beviel. Een tweeluik verscheen. Krokantjes van boekweit met een frisse dip van rogge mayonaise, origineel. Ernaast een bundeltje van bitter groene salade met een dressing van zuring die we moesten eten als een Hollandse nieuwe. Oeps, daar moet je van houden.

De eerste begeleider werd met kennis van zaken gepresenteerd. Een natuurwijn uit de Alsace gemaakt van Muscat, de L’intrepide van Laurent Bannwarth, troebel met een aroma dat aan witbier deed denken, in de mond hoog in zijn zuren met een prikje op de tong, speciaal! Uit de keuken een tweeluik. Plakjes zoetzure koolrabi keurig gepresenteerd in de vorm van een s waarop dotjes gerookte koolrabi afgewerkt met korenbloemetjes, lekker fris en vegetaal.
    In een schaaltje blokjes zacht gegaarde aardappel met onrijpe druifjes in een sausje van gebrande ui. Een originele smakencombinatie die door de wijn een stuk spannender werd. (7,5)

Om de mond te verfrissen een shot van tomatenwater met daslookolie. Waarna de huisgebakken broodjes met verse huisgemaakte boter en een luchtig smeerseltje van gerookt varkensvet. (klinkt niet lekker maar was t wel)

In het glas een droge Blanc de Noir 2017 van Schafer Fröhlich, lekker sappig met een toets van kers en aardbei. Ernaast een coquille gepocheerd in notenboter waarop een knopje van de kersenbloesem in een schuimige beurreblanc gekruid met kleine stukjes gedroogd zeewier. Een originele smakencombinatie met verfijnde smaakjes waarnaast de wijn keurig in balans was. (7,5)

Door met een van de hoogtepuntjes van de middag. Hollandse garnalen gekruid met een geconcentreerde garnalensaus waartussen enkele krokante garnalenkoppen, erop blaadjes van de Oost-Indische kers, salty fingers, stukje oesterblad en schaafsel van de Nederlandse kopie van de Belper Knolle. Mooie volle smaken met in mijn beleving zelfs een subtiele toets van leer. De wijn kwam hiernaast iets te kort. (8,5)

Een Italiaanse Pecorino van Velenosi Rêve, mooi vol met aangename mineraliteit. Op het bord een strakke presentatie. Zacht gegaarde heilbot op een bedje van romige tarwe waaronder een crème van gefermenteerde knoflook en peterselieolie. Een speciale mondbeleving door de tarwe die een bite had, de knoflook crème was krachtig, deze zorgde ervoor dat de wijn lekkerder werd. De smaak van de heilbot ging op in het geheel. (7,75)

Voor bij het pièce een proeverij. Een heerlijke chardonnay Savigny les Beaune 2015 van Bellene. Een hele speciale Gewürztraminer 2012 van Gérard Schueller. En een Pinot Noir Elios 2017 natuurwijn van J.M Dreyer. Ik had de lende van de dubbeldoelkoe gewisseld. Hiervoor pompoen gegaard op de houtskoolgrill, in een pompoen-ponzusaus, ernaast dunne plakjes knolselderie verrijkt met beenmerg, brunoise van knolselderij, spruitenblaadjes en geraspte Zweedse truffel. De pompoen was echt lekker bereid, de Gewürztraminer maakte er nog iets speciaals van. (7,25)

De dessertwijn was een spätlese Merlot 2017 van Kracher, mooi rond met tonen van rijp rood fruit. In de kom een stukje gestolde melk waaromheen verschillende soorten vers rood en zwart fruit in een sausje van rozenbottel. Hele pure smaken. (7,25)

De tweede topper van de middag was het romige limoen ijs, afgewerkt met olie van tijm, heerlijke karamel van wortel en krokantjes van paarse wortel. Een mooie presentatie die ook nog eens verrassend lekker smaakte. Een prima afsluiting. (8,5)

Bediening was uitstekend verzorgd, keurige uitleg van wijn en spijs door de ervaren sommelier, die duidelijk iets minder formeel dan als voorheen.

Samengevat was het een originele ervaring. Ben zelf iets minder liefhebber van vegetarische gerechten maar de chef laat hier met twee top gerechten zien dat er potentie is. De wijnen waren sterk gekozen, vooral de natuurwijnen die de gerechten spannender maakte. Een adres voor de geoefende eter en wijnliefhebber. Hier gaan we nog meer van horen. Bedankt.

6. adriaan's profielfoto
    adriaan is Liefhebber19 gaan volgen.
  7. adriaan's profielfoto
    adriaan vindt de recensie door Liefhebber19 voor Taste! leuk
    Internationaal Tilburg

In dit gezellig restaurant in het souterrain van het Mercure hotel gegeten. We hadden 2 maal een 7-gangen verrassingsmenu en 1 maal een bijpassend wijnarrangement. De gerechten waren om van te smullen en zagen er top uit. Drie amuses vooraf en een verrassend pré-dessert in de vorm van een klein Magnum ijsje in een doosje o.a. bereid met eendenlever. Hoewel het restaurant vol zat hebben we totaal geen last gehad van geluid. Het restaurant doet warm en gezellig aan en nodigt uit tot een hele avond tafelen. Uiteindelijk waren we de hekkensluiters! De bediening was heel vriendelijk en gastvrij. Compliment voor de sommelier voor de mooie wijnen (vooral de Nello). Je krijgt een gratis uitrijkaart voor de parkeergarage Heuvelpoort, deze werkte helaas niet bij het uitrijden zodat we via de intercom moesten bellen. We werden, bij uitzondering, doorgelaten anders hadden we terug moeten rijden/lopen naar het restaurant. Dit was het enige minpuntje, verder niets dan lof en komen we zeker een keer terug!

8. adriaan's profielfoto
    adriaan vindt de recensie door Liefhebber19 voor Monarh leuk
    Internationaal Tilburg

Dit restaurant verdient wat ons betreft zeker de toegekende Michelinster. Wat een genot! We hebben het 6-gangen verrassingsmenu genomen met 1 maal het bijpassend wijnarrangement. De gerechtjes zijn tong- en oogstrelend! De bijpassende wijnen waren subliem qua combinatie, compliment voor de sommelier. De hele avond genoten van de sfeervolle ambiance. De bediening was gepast vriendelijk. Leuk dat de chef-kok aan het eind langskwam om persoonlijk te vragen of alles naar wens was geweest. Prijsniveau is redelijk hoog maar zeker voor herhaling vatbaar!

9. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Restaurant d'Ertepeller

Het was alweer ruim een jaar geleden dat we er waren, ditmaal een lunch met vriendin op een vrijdag. De Sommelière is inmiddels verhuisd naar Bonaire, en iemand met svh diploma Gastronomie nam haar plaats in. We mochten een tafel kiezen, het werd een ronde aan het raam, fijn.
    Als aperitief een Riesling uit de Claire Valley van Claire Hills die zeer goed beviel. Ernaast een schaaltje met olijven en dunne plakjes droge worst.

De amuse was een Zeeuwse platte waarop een bombe van yoghurt met ring van sjalot gemarineerd in de rode wijnazijn, erg lekker met gelaagde smaken.

In een cocktailglas een moderne uitvoering van de caprese. Als basis een pesto van basilicum waarop burrata en stukjes gepofte tomaat, afgedekt met een schuim van tomaat met wat aardappelkaantjes. Dat lepelde lekker weg.

Een Aziatisch tweeluik. In een stoommandje gyosa gevuld met gamba en afgelakt met een sukiyaki saus, heerlijk. Ernaast een kroepoek van gamba met zeealgen en een luchtige dip van rendang kruiden, goed.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd, een Spaanse Muscat 2018 van T Set, sappig met mooie zuren en een heerlijk aroma. Chef Arjan Kuipers presenteerde het voorgerecht. Centraal op het bord een roosje van dungesneden kingfish gemarineerd in een tijgermelk van passievrucht met gember en knoflook, eromheen cilinders van sushirijst waarop dotjes crème van pikante pinda's, koriander cresse, taugé en pinda. Het geheel was afgewerkt met een passievruchtensaus waarover een dressing van visbouillon met tijgermelk. Hele verfijnde smaken, lekker licht met Aziatische toetsen waarnaast de wijn naadloos aansloot. (8)

Een Argentijnse ‘1884’ Viognier Reserve van Bodegas Escorihuela Gascon, gemaakt in een lekkere dikke maar zeker niet overdreven stijl. Uit de keuken een bruin gebakken coquille (handgedoken) waarop een crumble van panko en bieslook, eromheen bruin gebakken bloemkoolroosjes, dotjes crème van bloemkool, stukken macadamia en een saus van notenboter. Een prima uitgevoerde klassieker. (8,25)

Uit Portugal een Planalto Reserva 2017 van Casa Ferreirinha gemaakt van inheemse druivensoorten, floraal aroma in de mond fris en sappig met aangename mineraliteit. Op het bord een gebakken langoustine, gelakt in de eigen bisque waarop verschillende bereidingen van tomaat, stukjes sinaasappel, ravioli gevuld met het vlees uit de scharen en een krokante ravioli, aan tafel afgewerkt met een schuimige saus van langoustine waarin een vleugje knoflook. Ofwel, langoustine mediterraanse stijl, keurige cuisson en goede smaakbalans waarnaast de wijn keurig aansloot, genieten. (8,5)

Voor het pièce een mondverfrisser. In een kleine beker ijs van Siciliaanse citroen waarin een oven gedroogd schijfje limoen, aan tafel overgoten met een huisgemaakte limoncello, een smaakbommetje.

Uit Zuid Afrika een Sphynx Chardonnay 2018 van Steenberg gemaakt in een dikke frisse stijl. Uit de keuken een mooie presentatie op een wit bord. Gegrilde tarbotfilet die in de stoomoven was af gegaard, waarop dotjes van erwt en paarse bloemetjes, ernaast een zacht gegaarde eidooier (62,5 gr.) in een mousseline van aardappel met plakjes Ibérico ham, afgedekt met een lobbige hollandaise en aardappelkaantjes. De tarbot was naar mijn smaak net ietsje te ver, mooie volle smaken in het garnituur. Ik miste een saus. De wijn was keurig in balans. (8)

De dessertwijn was een klassieker, Sauternes 2007 van Chateau Violet, vol en rijk met een toets van edele rotting. Uit de keuken de verassing van de middag. Op het bord allerlei verschillende bereidingen en structuren van bleekselderij, paaltjes van groene appel, toefjes crème van witte chocolade met vanille en een crumble van witte chocolade. Een licht en fris dessert met de smaak van bleekselderij in de hoofdrol die de wijn lekkerder maakte, prima. (8,75)

Bediening was uitstekend verzorgd op een correcte en gezellige wijze, met complimenten voor de wijnselectie.

Samengevat was het weer een fijne beleving in een gezellige ambiance op een fijne locatie, bedankt!

10. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor DOYY
    Internationaal Eindhoven

Ze zijn inmiddels ruim een jaar geopend en het keuken team heeft inmiddels een eigen stijl ontwikkeld, bij sommige gerechten zijn gepromoveerd tot signature gerecht. Verder is er een nieuwe maître sommelier aangenomen die er momenteel ruim een maand werkt. De wijnkaart is geüpgraded en er is onder het restaurant een kelder ingericht die zichtbaar is door glasplaten die in de vloer zijn verwerkt, leuk.

Er was voor mij een ronde tafel aan het raam ingedekt, fijn. Als aperitief een Italiaanse Verdicchio 2018 van Don Lorenzo della Grillaia die goed beviel. Ernaast een keurig gepresenteerd hapjes duo. In een glimmende emmer een krokant hoorntje gevuld met ganzenlever waarop een bolletje sorbetijs van gember, heerlijk.
    Op een kleine pallet een krokantje van kippenhuid waarop een crème van curry afgedekt met fijngemalen seroendeng en koriander cresse, smaakvol met gelaagde smaakopbouw.

De amuse was een eitje op een bedje van hooi, gevuld met pannacotta van paling (waarin enkele croutons), gerookte eidooier en schuim van granny smith, luxe afgewerkt met Anna Dutch Gold, een traktatie!

De eerste gang was een kleurrijke presentatie gepresenteerd door chef Cas Pikaar. Als basis een platte cilinder ceviche van makreel waarop een quenelle gegeleerde bouillon van tomaat, licht aangezuurde en gerookte plakjes tomaat, dotjes crème van avocado, krokante kappertjes, borage cressjes, zeste van limoen en verschillende bloemetjes, aan tafel afgewerkt met een vinaigrette van basilicum en rode peper. Aardig complex met verfijnde smaakjes, genieten. (8,25)

Sous Cas van der Hoeve presenteerde de tweede ronde. Een strak gedresseerd bord. Centraal een cilinder van ganzenlever gewikkeld in dun gesneden diamanthaas, die gemarineerd was in pekel met bruine suiker. Eromheen, in een een krans, verschillende structuurtjes van biet, croutons en bloemenblaadjes, aan tafel afgewerkt met een vinaigrette van biet gekruid met steranijs. Een gebalanceerd gerecht met mooie smaken waarin de delicate foie mooi overeind bleef. (8,5)

De chef heeft de zomervakantie in Osaka doorgebracht, waar de inspiratie voor het coquille gerecht is ontstaan. Een compacte presentatie. In een beurre blanc van dashi een mousse van bospeen, waaromheen vier halve coquilles (gebakken op de teppanyaki en bruin geroosterd in de pan) waartussen schijfjes granny smith, het geheel was afgewerkt met een schaaldieren reductie, bonito vlokken, koriander cressjes en zeste van limoen. Dat lepelde heerlijk weg, genieten weer. (8,75)

We hadden op Instagram al een mooie foto voorbij zien komen van het rode mul gerecht, ik was erg benieuwd. De filet was bruin krokant aangebakken op een dunne plak brood, erop een streep mosterdzaadjes geflankeerd door twee streepjes ganzenlever. Ernaast een stukje gerookte palingfilet in een bruine botersaus, aan de andere zijde een dot sterk aangezuurde dragonmousse in een schuimige mosterdsaus afgewerkt met gebarbecuede citroentijm. Wow, zo maak je van mul iets speciaals. Mooi vond ik was het contrast van het kruidige zuur tegen de rijke smaak van de gerookte paling. De Zuid Afrikaanse chardonnay 2018 van Lanzerac sloot keurig aan, toppie. (9)

Het pièce was een krokant aangebakken borstfilet van parelhoen. Op het bord twee halve filet’s, een gekruid met bieslook in een krachtige gevogeltejus, de andere met aardappelkaantjes in een schuimige paddenstoelensaus. Eromheen een herfstgarnituur. Dotjes crème van zoetzure cipollini uitjes, stukjes meiraap, anijschampignon, knolselderie, dotjes crème van pastinaak, gebakken paddenstoel en partjes van zilverui. Aan tafel afgewerkt met geraspte herfsttruffel. Keurige cuisson en een uitgekiende smakencombinatie. (8,5)

Ook het dessert mocht er zijn. Als basis een platte cilinder cremeux van matcha erop een quenelle ijs van yoghurt met een vleugje kaneel, eromheen verschillende structuren van passievrucht in een vinaigrette van verveine, het geheel was afgewerkt met sesamkrokantjes, takjes citroenmelisse en blaadjes van de cosmos bloem. Heerlijke frisse smaken gecombineerd met een verfijnd bittertje van de thee. Een prima afsluiter. (8,5)

Bediening was zeer goed verzorgd, keurige uitleg bij de gerechten door het keukenteam en gezelligheid door de nieuwe sommelier.

Samengevat was het mooi om mee te maken hoe dit jonge keukenteam zich aan het ontwikkelen is. Gerechten blijven complex met smaakbeleving maar worden verfijnder met prima bereidingen en meer aandacht voor bordpresentaties, complimenten! De wijn begeleiding blijft hierbij wat achter en is een puntje van aandacht. Tot de volgende keer, bedankt!

11. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor The White Room

Het kwam voor mij als een grote verassing dat chef Arturo er mee stopte ondanks dat hij in een hele positieve flow zat. Gelukkig voldoende talent in huis met de evenzo gedreven souschef Randy Karman die ondanks zijn jonge leeftijd al een indrukwekkend cv heeft opgebouwd. We waren erg benieuwd, dus gereserveerd voor een uitgebreide lunch op donderdag.
    We kregen een fijne ronde tafel aan het raam. Als aperitief een Grüner Veltliner Langenlois 2018 van Gobelsburg die zeer goed beviel. Ernaast het signature hapje, de makaron. Ditmaal gemaakt van peterselie met bereidingen van komkommer, parmezaan en afgewerkt met dotjes balsamico. Verfijnde smaken.
    Iets indrukwekkender was het tacootje met dotjes crème van geitenkaas, gebrande maispitten, plakjes kidneyboon en koriander cresse, met mooie gelaagde smaakopbouw.
    Op een gouden lepel een tarteletje gevuld met verschillende bereidingen van ui gevuld met ponzu, wow, een smaakbommetje.

De eerste amuse was een sappige Zeeuwse mossel op een bedje van courgette in een sesamolie, afgewerkt met gefrituurde mihoen. Smaakvol met Aziatische toets.

In een wit schaaltje een stukje octopus met dotje chlorofyl van kervel en spinazie, frisse tomaat structuren afgewerkt met takjes dille, venkelbloemetje en een schuimige saus van octopus, erg lekker.

De eerste begeleider werd kundig gepresenteerd door de charmante Isabel van Bueren. Uit de Douro een Prima 2016 van Quinta do Vallado, gemaakt van Moscatel Galego, redelijk krachtig met mooie citrustoetsen. Op een mooi bord tartaar en sashimi van forel waarbij verschillende bereidingen van komkommer en grapefruit, aan tafel afgewerkt met een heerlijke vinaigrette van komkommer met gember. De forel was zeer delicaat, het garnituur zorgde voor een frisse beleving met mooie zuren, de vinaigrette had een hele mooie umami-gember toets die er iets speciaals van maakte, de wijn sloot naadloos aan genieten! (9)

Door met een Muscadet Sèvre et Maine 2017 Sur Lie van het huis Les Vignes du Bourg, subtiel aroma met een vleugje meloen, in de mond fris en elegant. In een schaaltje een keurig gebakken langoustinestaart met structuren van radijs, rettich en mierikswortel, in een jus op basis van vadouvan. cuisson en textuur van de langoustine waren top, de saus was iets te hoog op smaak. Hierdoor voor mij lekkerder om het gescheiden te eten. De wijn was een elegante ondersteuner. (8)

Over naar rood met een licht teruggekoelde Beaujolais Lancié 2017 van Gilles Gelin, fris en elegant met tonen van bosfruit en subtiele kruidigheid. Op het bord twee bruingebakken stukken scholfilet met verschillende structuren van rode biet afgewerkt met een schuimige beurreblanc en een groene kruiden vinaigrette. De schol was lekker sappig, de verfijnde bietenbereidingen zorgden voor een optimale koppeling naar de wijn, keurig! (8,5)

Uit Sicilië een Etna Rosso van Palmento Costanzo, heerlijk fris met subtiele kruidigheid en aardse tonen. Ernaast een droog krokant gebakken zwezerik op een crème van artisjok, waarbij een half artisjokhart, bundelzwammen, gebakken cantharellen, dotjes crème van gefermenteerde knoflook en een kalfsjus waarin een vleugje garam masala. Keurige bereidingen met pure smaken die prima combineerden, waarnaast de wijn naadloos aansloot. (8.25)

Uit Libanon de Les Emirs 2013 van Clos St. Thomas, gemaakt in een stevige bordeaux stijl. Op een donker bord een keurig gegaarde medaillon van reerug, ernaast twee gnocchi gevuld met stukje hazelnoot, mousseline van koolrabi, schaafsel van hazelnoot en in citrus gemarineerde bramen, aan tafel afgewerkt met een eigen jus. Een heerlijk stukje vlees waarbij pure smaken en heerlijke bramen, de wijn maakte de gang compleet. (8,75)

De dessertwijn was een Huxelrebe 136º Beerenauslese 2015 van Dackerman, goud gele kleur, rijk aroma met exotisch fruit en in de mond geconcentreerd met mooie zuren. Op een zwart bord verschillende bereidingen van limoen, waarbij dotjes dulce de leche quenelles ijs van geitenmelk die waren afgedekt met een krokant plaatje, aan tafel afgewerkt met parels van citroen (geschept uit de stikstof). Heerlijke frisse smaken die de wijn nog lekkerder maakte en goede texturen (8,75)

Als afsluiter nog een krachtige espresso met een vijftal heerlijke friandises.

Bediening was uitstekend verzorgd, we voelden ons weer in de watten gelegd. Wederom complimenten voor Isabel van Bueren voor de keurige wijnselectie.

Samengevat kan ik stellen dat de beleving boven verwachting was. Het opvolgen van de getalenteerde Arturo is geen sinecure. De frisse rode draad die door het menu liep is deels verdwenen. Bereidingen zijn op topniveau. Ik verwacht dat de eigen signature van deze jonge chef (24) zeker nog gaat komen. Bedankt!

12. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor SILLYFOX
    Internationaal Veghel

De keuken van chef Joppe is er een die ons erg aanspreekt, creatief met vaak gedurfde smakencombinaties. Het pand is inmiddels verbouwd, de klimaatbeheersing is de grootste wijziging waardoor de grote ruimte in kleinere delen is opgedeeld.
    We mochten een tafel uitkiezen, dat werd er een aan het raam met uitzicht op de open keuken, fijn. Als aperitief een speciale blend uit de Moezel, Sauvignon met Riesling, de Cuvée Plaisir van Claes Schmitt Erben die goed beviel. Ernaast een hapjes kwartet. Een makaron van rode biet waarop een dotje heksenkaas, mooi hoog op smaak met mooie zuren.
    Blokje gepekelde zalm met dotje hummus en gepekelde citroen en takje dille, subtiel.
    In een stoommandje een kleine bapao gevuld met spicy hoender, tikje droog.
    In het glaasje een langoustine curry met frisse bloemkoolroosjes, op het glaasje een crispy koekje wat we met de lepel stuk moesten slaan, mooi hoog op smaak met prima textuur.
    Het vijfde hapje werd leuk gepresenteerd op een zoete aardappel. Krokantje met dotje avocadocrème en dotje van zoete aardappel aangemaakt met gember en limoen, mooi hoog op smaak.

De eerste amuse was opgebouwd met bereidingen van knolselderij met stukjes hazelnoot, dot crème van eekhoorntjesbrood en luchtig krokantje, aan tafel afgewerkt met een krachtige bouillon van eekhoorntjesbrood, smaakvol.

De tweede amuse was een spicy wortelcurry waarop sap van passievrucht stukje geroosterd palmhart en dot zoetzure crème van wortel, een smaakbommetje.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd, uit Washington een Riesling 2017 van Charles & Charles gemaakt in een wat dikkere ronde stijl. Op een wit bord een stuk gelakte zeepaling met bereidingen van radijs, schuim van ponzu, quenelle iki-bier ijs en krokantje van dashi. De paling was zalig, mooie frisse smaken in het garnituur die er wat overheen gingen, hierdoor apart gegeten. De wijn bleef keurig overeind. (8)

Verder met een Albariño 2018 uit de Rias Baixas van Kentia, in een iets onherkenbare, vollere, complexe stijl. Op een wit bord een bruin gebakken tarbotfilet afgedekt met een geplette langoustine, ernaast een bruin gebakken langoustine, crème van chorizo, aangezuurd tomaatje, witte bonen en kroepoekje, aan tafel afgewerkt met een gereduceerde bouillabaisse. Veel smaakbeleving met mooie luxe producten, genieten. (8,5)

Weer terug naar de eerste wijnmaker met een Blanc de noir 2017 van Spätburgunder, elegant en rond met een toets van aardbei. Uit de keuken het hoogtepunt van de middag gepresenteerd door de chef. Een platte cilinder rendang van rund waarop gemalen kemirinoten in een harissa saus, dot crème van kemirinoten, krokantje van lotuswortel en een schuim van laos, aan tafel afgewerkt met zeste van kaffir. Heerlijk fris aroma en hele krachtige exotische smaken, de wijn neutraliseerde de mond op aangename wijze. (9,25)

Uit Washington een Cabernet Sauvignon 2017, de “Born to Run” van de Bieler Family, diepe kleur, medium body in een ronde stijl met tonen van zwart fruit. Uit de keuken wilde eend. Een keurige borstfilet zonder jasje bedekt met gepofte wilde rijst, ernaast bereidingen van pompoen, half bolletje stoof van de bout, dotjes crème van yoghurt met granaatappelpitten, druppels za’atter en bitterbal van linzen, aan tafel afgewerkt met een krachtige eigen saus met van sinaasappel van de barbecue. De cuisson was prima en de smaak was iets minder uitgesproken dan verwacht. De saus was een echte smaakmaker met originele smaken, de sinaasappel op de achtergrond. De wijn bleef keurig overeind en vulde het gerecht aan met zijn zuren. (8,25)

We sloten af met een krachtige espresso en een vijftal lekkere friandises met volle smaken.

Bediening was uitstekend verzorgd met veel gezelligheid.

Samengevat weer een hele fijne culinaire beleving, originele smaakcombinaties met hier en daar het wow effect met ernaast passende wijnen, in een fijne sfeer. Bedankt.

13. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft gereageerd op het topic: Nieuwe eetgelegenheid ?? of Gesloten !! of Opnieuw geopend.

LEF in Helvoirt helaas gesloten

14. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Restaurant 212

Retour in onze herfstvakantie om ook partner eens kennis te laten maken met deze topper. Ditmaal een tafel op de hoek aan het raam waar we tegenover elkaar zaten, fijn. Als aperitief een frisse witte, het werd een Riesling 2017 van Schäfer-Fröhlich die zeer goed beviel. Het eerste hapje kwam in twee delen. Een cracker van kombu, gepoft in de frituur, waarop een algencrème die afgedekt was met katsuobushi. Om af te sluiten een bouillon van kombu gekruid met citroengras en gember. De cracker was smaakvol, de heerlijke “thee” deed er schepje bovenop, een sterke start.

Door met een keurig gepresenteerd amuse vierluik. We startten met een blokje gelei van honingtomaat in een olie van lavas, verrassend lekker.
    In een bouillon van snijboon waarin druppels olie van spek een cannelloni van snijboon gevuld met Noordzeekrabsalade aangemaakt met xo saus van krab, waarop een kwarteleitje gegaard in olie van spek. Zeer verfijnd met mooie toets van spek.
    Ajo blanco van knoflook met amandelen waarin knoflookshots en druppels muntolie, dat lepelde lekker weg.
    Om af te sluiten blokjes ceviche van zeebaars in een saus van kokoslimoen met limoenblad olie, afgewerkt met dotjes dillecrème, erg lekker.

De heerlijke riesling werd doorgezet voor bij een klassieker die geüpgraded was. Er kwam eerst een dekschaaltje met Perle Imperial kaviaar op tafel. Waarna het “mergpijpje”, buitenzijde van gerookte haring waarin kalfstartaar afgedekt met zure room. Aan tafel overgoten met een goed gevulde bouillon van kokkel waarin aardappel krokantjes verrijkt met beenmerg, erop een flinke lepel kaviaar. Heerlijke smaken en mooie texturen, merg iets subtieler gedoceerd dan voorheen, gelei mooi op smaak en decadente ziltige toets van kaviaar. (9,25)

De tweede begeleider werd keurig door een jonge dame gepresenteerd. Een witte Rioja 2017 van Tentenublo, verrassend complex en een vleugje oxidatief, heerlijk. Op een glazen bord een krokant van aardpeer gevuld met Hollandse garnalen in een vinaigrette van look. De Aardpeer werd aan tafel geplet met een grote hamer waarna er nog geschaafde Belper Knolle (Zwitsers kaasje) werd toegevoegd. Ik kende de coquille variant maar deze was lekkerder. De wijn was een schot in de roos, wow. (9,5)

Uit Zuid Afrika een Chenin Blanc Simonsberg sur lie 2018 van Laibach, fris en complex. Chef Tomas Groot presenteerde het gerecht. Kreeft geroosterd op de green egg en gelakt met een witte peper room. Op het bord twee stukken van de staart in een van saus van de bisque gekruid met tandoori, eromheen een crème van pompoen met kerrie. Erop plakjes pompoen met ijsparels van walnoot. Het had iets van een teaser want hier wil je meer van. De heerlijke wijn versterkte de smaken, prima. (9,25)

Uit Amerika een Russian River Valle Chardonnay 2017 van Folie a Deux, in een volle maar niet overdreven stijl. Op het bord een Noordzee tongfilet met poeder van cepes in een beurre blanc van geoxideerde wijn verrijkt met zolderspekolie. Ernaast verschillende structuren van cepes, twee aardappel gnocchi geglaceerd met kippenjus waarop kapperblaadjes. Prima cuisson met verfijnde smaken waarin de toets van zolderspek goed aanwezig was. De wijn werd duidelijk frisser naast deze smaken. (8,75)

Over naar rood met een Italiaanse Monte Aribaldo 2016 van Marchesi di Gresyn, diepe kleur, mooie zuren met aangename kruidigheid. Uit de keuren een tweetraps gerecht, proeverij van Anjou duif dat op karkas, in de green egg, is gegaard. Op het wit bord de borstfilet afgewerkt met crumble van kippenhuid en het uitgebakken beentje in eigen jus aangemaakt met jeneverbes. Op de rand een crème van gefermenteerde olijf waarin ook het blad was verwekt. Op het andere bord een blokje van het gebakken maagje, het gestoomd hartje en dotjes crème van de lever waarbij jonge doperwtjes, dotjes miso van doperwt, bouillon van spek en zoetzure uienringen. Prima cuisson van de borst met crispy textuur, sappig pootje om te kluiven. Veel smaakbeleving waarnaast de wijn een heerlijke ondersteuner was. (9,25)

Een Oostenrijkse Rotgipfler auslese van Johanneshof Reinisch, tonen van fris exotisch fruit en mooie zoetzuur balans. Het klassieke meesterwerk werd gepresenteerd door de enthousiaste patissier. Als basis een ring van bladerdeeg met hierin bolletjes verse appel gemarineerd in gember waarop een toef gezouten karamel met crispy kristallen. Het klokhuis was van granny smith sorbetijs met pitjes van pure chocolade. Eromheen een heel dun transparant “appeltje” van suiker. Niet allen prachtig om te zien maar ook heerlijke smaken, de wijn was hiernaast een schot in de roos, toppie. (9,5)

We sloten af met een krachtige espresso met twee heerlijke friandises en een keuze van de pralinekist.

Bediening was uitstekend verzorgd op gezellige informele wijze, keuken brigade presenteerde de gerechten met goede tafelbereidingen en twee leuke dames presenteerde de keurig geselecteerde wijnen. We voelden ons weer helemaal in de watten gelegd.

Samengevat kunnen we stellen dat het niveau is gegroeid. Strakke presenties, verbeterde klassiekers gecombineerd met exclusieve nieuwe gerechten, zeer verfijnd en complex van opbouw. Dit in een hippe informele sfeer. Een memorabele beleving, Top!

15. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor L'Envie

adriaan

De reis ernaartoe door glooiende landschap aan de grens van Wallonië en Frankrijk met kleine dorpjes in Franse stijl geeft een beetje het vakantie gevoel. Het restaurant zit naast een supermarkt, parkeren kan voor de deur. Een langgerekt restaurant modern ingericht met naast de ingang een bar, achterin de open keuken en een brede schuifpui met zicht op de tuin. De tafels zijn keurig ingedekt, hieraan fijne met stof beklede armstoelen. We mochten een tafel kiezen, dat werd er een met zicht op de keuken, fijn.

Als aperitief een frisse witte van Domaine Cavalier gemaakt van Sauvignon en Viognier die goed beviel. Ernaast een amuse duo. Gelei van venkel met toefjes hangop, crème van dille, plakjes augurk en een krokantje. De venkel was mooi hoog op smaak, zeer geslaagd.
    In een wit schaaltje een platte cilinder ceviche gegaarde makreel, erop een dot crème fraise, groene kruiden en frisse bereidingen van radijs, lekker.

Een signature hapje was een kleine soes gevuld met romige Herve afgewerkt met dotje appelstroop en donker geroosterde hazelnoot, heerlijk!

Door met een amuse in een blauw schaaltje, cilinder van koolrabi waarop sorbetijs van dragon afgewerkt met gepofte granen. De koolrabi was iets te dik gesneden, ijs was heerlijk en de granen verzorgde een aangename textuur.

De parade werd afgesloten met een brandade waarbij stukjes lente-ui, afgedekt met een mousseline van aardappel. De brandade kwam teveel op de achtergrond.

De eerste begeleider werd beknopt toegelicht, van het Corsicaanse huis Vecchio een Collezzione blanc gemaakt van Vermentino, sappig en fris met citrustonen. Op het bord een bruingebakken scholfilet, ernaast een quenelle tomaten compote, gepofte tomaatjes, cantharellen en kleine bloemkoolroosjes, aan tafel afgewerkt met een vinaigrette van tomaat met basilicum en romige tomatensaus. Cuisson prima, in het garnituur vertrouwde smaken met een hoofdrol voor de tomaat. (7)

Over naar rood met een Le P’tit Coup van Château du Donjon waarin Merlot, Grenache en Carignan. Sappig en fris met tonen van braam. Het pièce was wilde Belgische eend, een keurig getrancheerde borstfilet en een kroketje van de bout, ernaast stukken gekarameliseerde witlof, fris gemarineerde aalbessen en dotjes pastinaakcrème, aan tafel afgewerkt met een eigen jus verrijkt met foie. De borst was keurig gegaard en mooi hoog op smaak, het kroketje erg lekker, de wijn sloot netjes aan. (7,25)

Ditmaal geen wijn maar een cocktail van ananas, limoen en een scheutje wodka, hier moet je van houden. Uit de keuken een mooie presentatie. Verschillende structuren van kokos en ananas, prima bereidingen met mooie smaken die goed combineerden. De cocktail paste, maar met kleine slokjes. (7,5)

Om af te sluiten nog een parade met friandises waarbij de madeleine en Luikse wafel in positieve zin opvielen. Absoluut een toegevoegde waarde dat de vader van de chef bakker was in Luik.

Bediening was goed verzorgd.

Samen gevat was het een goede afsluiting van onze tour door West Vlaanderen. Gerechten in klassieke stijl waarnaast passende wijnen, in een ongedwongen sfeer. Bedankt.

16. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Rebelle

adriaan

Op zoek naar jong talent, kan vast verklappen dat we er een gevonden hebben. Gelegen in het dorp Marken dat is opgenomen in de gemeente Kortrijk. Er is van twee panden een restaurant gemaakt te herkennen aan het roze uithangbord. Parkeren kan voor de deur. Het restaurant is verdeeld over drie ruimtes met moderne, nonsense filosofie inrichting.
    We kregen een tafel aan het raam, fijn. Als aperitief een Zuid-Afrikaanse Chenin Blanc “Bush Vine” 2017 van Dornier die goed beviel. Ernaast een viertal hapjes. Een bekertje gevuld met icetea van tomaat, heerlijk fris.
    Een mooie presentatie van tarteletje met hangop afgedekt met brunoise van fris gemarineerde rode biet, lekker.
    Quenelle aardappelsalade in een visicoise aangemaakt met het sap van gefermenteerde asperges, afgewerkt met olie van prei en een venkel bloem, erg smaakvol met krachtige zuren.
    We sloten de parade af met een in miso vinaigrette gemarineerde Zeeuwse mossel op een crème van mosterd, afgewerkt met luchtige aardappelkrokantjes, smaakvol met goede textuur.

De eerste wijn werd keurig gepresenteerd, Uit de Alsace een Nature 2017 van Julien Meyer, biodynamisch gemaakt in een a typische stijl van Silvaner en Pinot Blanc, hoog in zijn zuren, licht oxidatief en complex. Uit de keuken een mooie presentatie. In een olie van lamsoor tartaar van oester aangemaakt met beukenzwammen en tapioca parels. Erop in het zuur gemarineerde schijfjes van Veurnse Reinette en een opgerold lint van gefermenteerde koolrabi waartussen crème van groene kruiden. Het geheel was afgewerkt met verse kruiden blaadjes, dotjes citrusgel en een frisse oestersaus. Een uitgekiende smakencombinatie van zuur en zilt, de speciale wijn maakte een feestje van, wow. (9,25)

Door met een Zuid Franse Marceau le blanc van Jean-Louis Tribouley gemaakt van Macabeu (natuur wijn), verfijnd met tonen van steenfruit en mineraliteit. Uit de keuken een kort gepocheerde heilbotfilet op een bedje van geraspte bloemkool waaronder een mousseline van bloemkool, erop een rijstkrokantje met pittige tomaten compote en dansende bonito flakes, aan tafel afgewerkt met een heerlijke garnalenjus subtiel gekruid met vadouvan. Het kannetje bleef op tafel, jammie. De vis was delicaat en lekker sappig, de jus een echte smaakmaker, de wijn was keurig in balans. (8,25)

Een speciale wijn in een speciale fles, Zibibbo (zonder sulfiet) uit Sicilië van Giotto Bini – Serragghia, het aroma deed aan tweedrank denken met de smaken perzik en sinaasappel, in de mond complex en betoverend. De chef presenteerde zelf zijn meesterwerk. Een ultra grote langoustinestaart gekruid met rode tandoori en gebakken op de teppanjaki, uitgeserveerd op een bedje van kimchi. Ernaast twee halve gebakken artisjokken harten en gepoft Indisch brood gevuld met een crème van artisjok waarin een melange van ziltige kruidenblaadjes, aan tafel afgewerkt met een beurreblanc op basis van het sap van de kimchi. Wat een smaken avontuur, de wijn en de smaken van het gerecht versterkten elkaar tot ongekende hoogte, hemels! (10)

Over naar rood met een Poulsard 2014 van Domaine Foret uit de Arbois, sappig kersensap met een vleugje van kruiden en aardse tonen. Op het bord de een flink stuk zacht gegaarde borstfilet van de hoeve kip, gelakt met een huisgemaakte sambal aangemaakt met yuzusap en kort op de Big Green Egg geroosterd. Erop een stukje krokante kippenhuid, ernaast jonge wortels met sesamzaad, crème van Cevenne- ui, halve gelakte en geroosterde ajuin, quenelle handgerolde couscous en een heerlijk pikante jus. De kip was sappig en mooi op smaak, hij was zelfs lekkerder dan de capon die ik ooit heb gegeten, complimenten. In het garnituur verrassende smaken die prima combineerden, evenals de wijn, genieten! (9)

We sloten af met een niet zo krachtig espresso met een tweetal lekkere friandises.

Bediening was zeer goed verzorgd met keurige uitleg bij wijn en spijs.

Samengevat was ik aangenaam verrast om hier een van mijn lekkerste gerechten ooit te mogen proeven. Hier word gekookt in een moderne stijl met smaak avontuur, waarnaast keurig geselecteerde, originele wijnen. De ambiance is gezellig met een no nonsense filosofie waardoor het zeer betaalbaar en laagdrempelig is. Bedankt!

17. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Restaurant Boury

adriaan

Een bezoek aan een van de toppers van onze toer. Gevestigd in een statige villa met royale eigen parkeerplaats. We kwamen binnen in de centrale hal, het restaurantgedeelte is modern ingericht. We werden begeleid naar een tafel aan het raam van de tuin met uitzicht op de grote keuken waar en grote brigade volop in de weer was, fijn. We kregen een warm doekje om de handen schoon te maken met een geur van eucalyptus, leuk. Om de smaakpapillen de actieveren een sapje van groene appel en rode biet.

Als aperitief een Chablis 1e cru Vau de Vey 2017 van L'Enelos die uitstekend beviel.
    Nadat het uitgebreide broodgarnituur op tafel stond met een heerlijke rockfordboter een hapjes duo. Krokante toast met burrata en zwarte olijf, lekker. En sushi met radijs, rammenas en wasabi, heerlijk.

Gevolgd door een porseleinen oesterschelp waarin een oester op een bedje van groene kruiden in een schuimige saus, genieten vooral in combinatie met de Chablis. De oester was nog niet op en er waren al weer drie nieuwe hapjes op de tafel geplaatst.
    Tarteletje gevuld met kwark waarop fijngesneden koolrabi in de vorm van een bloem en koriander cressjes, delicaat.
    Een stukje gekarameliseerd buikspek met gepofte amarant en quenelle crème van duindoornbes, lekker met goede textuur.
    Aan een spiesje de op Turkije geïnspireerde shish kebab met dip van yoghurt, bieslook en sumak, een luxe kopie.

In een Japans schaaltje blokjes hamachi (ceviche gegaard) op een brunoise van komkommer, mango en paprika, aan tafel afgewerkt met een jus van komkommer, delicate smaakjes.

De wild geschoten roodpootpatrijs die we als pièce zouden krijgen werd aan tafel getoond in een pannetje met wijnbladen, leuk!

De eerste wijn werd met kennis van zaken gepresenteerd, een Duitse Chardonnay Westhofen 2017 van Weedenborn, gemaakt in een loepzuivere frisse stijl. Op het bord een compacte presentatie, tartaar van langoustine op een hele fijne brunoise van butternut pompoen, afgedekt met lobbig schuim van “ajo blanco” waarop wat gepofte amaranth. Zeer delicate smaakjes en zachte texturen met crispy bite, die door de frisse chardonnay werden versterkt.
    Hierna werd het feestje helemaal compleet toe we een servet aangemeten kregen waarna een halve Bretonse langoustine verscheen met in de kop sappige tomaat en ingelegde knoflook bloemen. Verrukkelijk! (9)

een heerlijke fino ‘3 Fases’ sherry van Eléctrico van 100% Pedro Ximenez (onversterkt!) voor bij het signature gerecht van de chef. Een kaviaar doosje op een gouden bordje, gevuld met noordzeekrab vermengd met kleine stukjes bloemkool en afgedekt met een royale portie kaviaar. Wow, decadent genieten! (9,25)

uit Italië een wat vollere witte de Signora della Vigna 2017 van Timorasso, gemaakt van inheemse druiven, hij deed me aan Pecorino denken. Ernaast een gerecht in klassieke stijl. Een dikke sappige Noordzeeschol op een bedje van fijngesneden paddenstoelen aangekleed met lamsoor, kleine aardappel cilinders, Zeeuwse mosselen, krokantje met dotjes crème van plankton, aan tafel afgewerkt met een beurreblanc gekruid met plankton. Uitstekende cuissons en verfijnde smaken die prima combineerden, de wijn vulde het gerecht aan met zijn heerlijk aroma en verfijnd bittertje. (9)

over naar rood met een Blauer Spätburgunder 2015 uit de Pfalz van Knipser. Sappig en verfijnd met tonen van kers, aardbei en subtiele kruidigheid. Op een bruin bord een stuk licht krokant gebakken zwezerik in een schuimige saus van bospadenstoelen met aardpeer, erop een partje van eekhoorntjesbrood. Heerlijke volle aardse smaken met de zachte textuur van de zwezerik die mooi samensmolten met de heerlijke wijn. (9,25)

uit de Loire een Cabernet Franc van L'Aumonier, fris en sappig met tonen van zwarte bes. Uit de keuken de op karkas gebraden roodpootpatrijs in drie delen. We startten met de borstfile waarbij cantharellen, structuren van mais, dotjes knoflookmayonaise en een chip van witte ui gerookt in hooi, gevuld met crème van peterseliewortel. Het geheel werd aan tafel afgewerkt met een heerlijke eigen jus. In een klein wit schaaltje kleine sla blaadjes waarop het uitgebakken boutje, stukjes lever en gebakken cantharellen. En als laatst een truffeljus waarop een mousseline van aardappel met fijn gesneden bieslook. Mooie puren smaken en goede cuissons. Het boutje was mooi hoog op smaak maar wel ietsje taai. De wijn sloot naadloos aan. (8,5)

de dessertwijn was een DS Prosecco Millesimato Brut 2018, gemaakt in verfijnde stijl. Uit de keuken een tweetraps gerecht. Op het bord een mooie presentatie in pastel tinten. Verschillende structuren van wijnperzik met dotjes crème van ijzerkruid, champagne en citrus, aan tafel afgewerkt met een sausje van Bellini.
    In het schaaltje als basis een tartaar van rabarber, afgedekt met een crème van amandel en lobbig schuim van wijnperzik, waarop ijsparels van ijzerkruid, champagne en wijnperzik. Een verfijnd gerecht waarnaast de Prosecco een bijrol vervulde. (8,75)

de optocht was nog niet afgelopen, er kwam nog een soufflé lekker warm en luchtig, met quenelle smeltend ijs van mokka, om de laatste gaatjes te vullen.

De friandise waren werd nog even voorgereden waarvan ik nog de excellente canelé heb geproefd.

Bediening was zeer goed tot uitstekend verzorgd door een grote brigade, met een top gastvrouw, alles op een zeer correcte zelfs iets formele wijze. Heel leuk dat we nog even door de chef van deze middag zijn rondgeleid door de enorme keuken die over twee etages is verdeeld en de wijnkamer.

Kortom een memorabele middag met verfijnde gerechten gemaakt van luxe ingrediënten waarnaast keurig geselecteerd wijnen in een luxe ambiance. Hier voelt de verwende bourgondische fijnproever zich helemaal thuis. Bedankt.

18. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Schatteman

adriaan

Het restaurant ligt op een prachtige locatie, door omleidingen kregen we een stuk van de omgeving te zien. Via smalle lanen met hoge bomen arriveerden we op de juiste locatie, dan ben je blij dat je navigatie hebt.

Je komt binnen in een oude hoeve waar originele ornamenten bewaard zijn gebleven. Rechts de lounge met gezellige hoekjes en een grote geklimatiseerde wijnkamer. Links het restaurant, klassiek ingericht met grote brandende open haard, gezellig knetterend. Op de achtergrond rustgevende jazz muziek.

We kregen een ronde tafel aan het raam met uitzicht over de tuin, fijn. Als aperitief een rijpe witte Rhône Grand Veneur 2013 van Alain Jaume die zeer goed beviel. Ernaast een hapjes duo. Koekje van parmezaan met een schuim van basilicum en tomaat, verfijnd met goede toets van parmezaan. En een makaron schijfje van rode biet met toefje mierikswortelcrème afgedekt met een punt dakje van dungesneden rode biet, lekker pittig, prima.

In een eierdoosje twee eitjes van porselein gevuld met een crème van gerookte forel, met bloemkool en piccalilly, erg smaakvol.

Gevolgd door de churros met een geweldig lekkere dip van peterseliemayonaise met royale portie hand gepelde grijze garnalen, zo maak je churros echt lekker.

De laatste amuse zag er prima uit. Als basis een crème van erwt, afgedekt met een laag ganzenlever en gelei van aardbei, erop losse erwten en kleine broodcroutons, dat lepelde heerlijk weg, een veelbelovende start.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd, een Muscadet Sèvre et Maine 2015 van het huis L’Ecu, subtiel aroma met een toets van meloen, in de mond fris en elegant. Op een wit bord een compacte presentatie. Als basis ratatouille waarop drie halve sardines met dotjes jalapeno mayonaise en oranje bloemblaadjes, aan tafel afgewerkt met een vinaigrette op basis van vadouvan. De sardines waren nog ongeveer rauw, ze hebben na het fileren even in de olie gelegen om te conserveren. Hierdoor leek de smaak op haring, wel iets verfijnder. De vadouvan en jalapeno maakte er een smaakvol geheel van. De wijn was een keurige ondersteuner. (8,25)

Door met een klassieker uit de Bordeaux die we zelden krijgen, Entre Deux Mers 2018 cuvée Clémence van Quancard, sappig en fris met tonen van grapefruit. Uit de keuken een klassiek bourgondisch gerecht. Als basis een mousseline van aardappel waarop een flinke portie gebakken mosselen afgedekt met ribbelchips gekruid met furikake, aan tafel aangevuld met een jus van zuring. De mosselen waren nog lekker sappig, mooie pure smaken en aangename texturen, waarbij de zuren van de wijn het gerecht iets lichter maakte. (8)

Uit Duitsland een klassiek gemaakte Riesling Jean Baptiste Kabinett 2016 van Gunderloch, keurige zoet zuur balans met een vleugje petrol. Ernaast het ganzenlever gerecht, gelaagd opgebouwd. Als basis een plak watermeloen waarop een plak terrine ganzenlever en een krokantje, en een tweede set. Ernaast beukenzwammen waarover een Jus van dashi werd geschonken. In de combinatie viel de delicate smaak van de lever weg. Ik heb de krokantjes met de meloen apart gegeten om zo nog na te genieten van de lever met dashi. De wijn sloot keurig aan. (7,5)

Voor bij het pièce een Oostenrijkse witte blend 2017 van Tement, iets voller en ronder dan verwacht. Op het bord een fleurige presentatie. Als basis plakken van verschillende tomatensoorten met fregola en kleine stukjes haricots verts, erop een dikke bruingebakken roodbaarsfilet afgewerkt met blauwe bloemetjes. Aan tafel aangevuld met een heldere tomaten bouillon waarin Marokkaanse specerijen. Een gerecht met vertrouwde smaken en prima bereidingen waarnaast de wijn in balans was. (7,75)

We sloten de middag af met een keuze van lekkernijen uit de royaal gevulde friandise kist.

Bediening was uitstekend verzorgd, we kregen meteen een thuis gevoel bij deze hele lieve gastvrouw.

Samengevat was het een hele fijne beleving, een degelijke keuken met klassieke bereidingen, royaal geproportioneerd. Ernaast een passende wijnselectie, uitstekende bediening met een thuisgevoel op een top locatie. Bedankt.

19. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Vinum & Sensum
    Internationaal Knokke

Het restaurant ligt niet ver van de boulevard. Je komt binnen in het hippe lounge gedeelte, erachter de bar, de geklimatiseerde wijnkamer en het restaurantgedeelte waar plaats is voor ongeveer 20 personen. Helaas geen daglicht binnen. We kregen het tafeltje aan het raam van de wijnkamer.
    Het aperitief werd een keuze van de wijnkaart met veel wijnen per glas. Het werd de Riesling Kabinett Herrenberg 2018, geplukt van hele oude stokken, van Carl Loewen, die zeer goed beviel. Op tafel stonden bladerdeeg krokantjes die pittig gekruid waren.

De tafel werd volgezet met de hapjes parade. Om te beginnen een frisse bereiding van mossel waarop een granité van salie, lekker.
    In een glazen schaaltje courgettebloemen in tempura met een dip van ansjovis, goed maar wel een lichte oily toets.
    Op een zuurdesem krokantje een ring van komkommer gevuld met crème van dille waarop zalmeitjes, erg lekker.
    We sloten de parade af met een stukje maatjes haring waarop stukjes rode biet en mierikswortel, heerlijk.

Er zijn per gerecht twee keuzes voor de begeleidende wijn. Ik startte met een voor mij geheel onbekende. Uit de Savoie een Jacquère 2018 van Ardoisieres, lichte kleur, in de mond frisse tonen van groene appel en limoen, waarbij aangename mineraliteit. Uit de keuken een mooie presentatie. Centraal een halve bol burrata in een saus van citrus met ansjovis, afgewerkt met met blaadjes tijm en kleine brood krokantjes. Ernaast julienne van courgette in een citrus vinaigrette afgewerkt met mosterdzaadjes, ansjovisjes, ringen van sjalot en blaadjes tijm. Een origineel gerecht, verfijnde smaken met mediterraanse toetsen en een uitstekende smaakbalans, de wijn sloot keurig aan. (8)

De tweede keuze was makkelijker, Gewürztraminer 2016 uit de Alsace van Lissner, tikje zwoel met een toets van lychee. De “teaser” was een stukje gerookte paling in een dashi bouillon met gepekelde ui ringen, zeer smaakvol.
    Op het bord drie stukken gebakken paling gelakt met soja waarop gepofte ajuin en fijngesneden bieslook, centraal op het bord een cilinder van gepofte ajuin met een partje van zilverui, aan tafel afgewerkt met een helder dashi bouillon. Lekker sappige texturen, aardse smaken met ronde tonen en subtiele umami toets. De Gewürztraminer werd er wat steviger van. (7,75)

Voor bij het pièce een Oostenrijkse blend van Riesling en Furmint van Villa Tolnay, beetje ingetogen aroma, in de monde duidelijk krachtiger met aangename mineraliteit. De teaser was tartaar van rode mul in een ring van prei, afgewerkt met een aioli van beenmerg. Lekker maar ik vond het beenmerg ietsje domineren.
    Voor mij in plaats van de entrecote de rode mulfilet in een witte wijnsaus, erop een bereiding van inktvis, ernaast een heerlijke wortel bereiding. Apart uitgeserveerd rolletjes van zeesla en kropsla gevuld met kleine paaltjes van komkommer. Prei stengels van de green egg, van buiten een beetje zwart maar van binnen mooi gegaard, waarop een bereiding van inktvis, dotjes aioli van beenmerg en dunne krokantjes. En een schaaltje met bruin gebakken rijst afgewerkt met krokantjes van ui. Het werd voor mij iets meer eten dan proeven, allemaal wel erg lekker. (7,25)

Bij het dessert geen wijn keuze, de geadviseerde wijn was toevallig mijn aperitief wijn, geen straf. Het dessert was een compacte presentatie. Als basis een gebrande ring van merengue waarin een sabayon van witte chocolade en port, centraal een quenelle ijs van braambes waarnaast verse bramen en kleine stukjes merengue, het geheel was afgedekt met een frisse kruiden granité van huacatay (Peruaanse zwarte munt) en basilicum. Een originele smakencombinatie, niet echt zoet met aangename kruidentoetsen, de Riesling werd er een stuk frisser van. (7,75)

Bediening was goed tot zeer goed verzorgd door twee jonge dames.

Samengevat was het een hele aangename kennismaking, keurige bereidingen met originele smakencombinaties waarbij een goede wijnselectie met keuze mogelijkheid. Voor een jonge chef die zijn eigen restaurant geen jaar geleden geopend heeft, imposant. Hier gaan we vast nog meer van horen. Bedankt!

20. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Cuines, 33

Het tweede restaurant van onze culinaire tour. Je herkend het aan de strakke zwarte gevel. Je komt binnen in het hippe lounge gedeelte met grote bar, erachter het restaurant gedeelte met achter glas de grote keuken. We kregen een grote ronde tafel langs de wand toegewezen waar weinig licht was, gelukkig mochten we wisselen met een kleine tafel onder het dakvenster, prima.
    Als aperitief een Hongaarse Olaszrizling 2018 van Szászi Endre die zeer goed beviel. Het eerste hapje werd door de chef gepresenteerd die meteen onze wensen op nam, prima. Een mooie presentatie op een grote schelp. Op een gouden lepel een witte parel met vloeibare vulling van bouillabaisse in een rouille, in een keer in de mond. Een echte smaakbom, wow.

De tweede amuse werd gepresenteerd op een blauwe krab. Een krokante cannelloni van butternut pompoen gevuld met een verse noordzeekrab salade afgewerkt met dotjes gel van duindoornbes en zalmkuit. Mooi krokant en hoog op smaak, verrukkelijk.

In een schaaltje pulled pork van de barbecue (24 uur gegaard) op een licht pikante Maleisische pindasaus, stukjes koolsla en rozijnen, afgedekt met een lobbig schuim van aubergine met rode curry. Dat lepelde heerlijk weg en was spannend van het eerste tot laatste hapje, toppie!

De eerste begeleider werd kundig door de sommelière gepresenteerd, Juwel Grauburgunder Trocken 2017 van Juliane Eller, mooi vol met tonen van peer en meloen. Uit de keuken een tweetraps gerecht. In een zwart cocktailglas gazpacho van watermeloen waarin sappige kokkels, hele frisse tomaatjes en dotjes crème van lavas.
    Op het bord als bases de zoetzuur gemarineerde watermeloen in het sap voor de ceviche, waarin frisse tomaatjes, sappige kokkels en dotjes crème van lavas, afgewerkt met blauwe bloemenblaadjes. Beide hoog op smaak, sappig en fris met subtiele ziltige accenten door de kokkels. Hiernaast werd de wijn lekkerder. (8,75)

Verder met een speciale Belgische wijn gemaakt van Dornfelder en Chardonnay 2017 van Hoenshof. Gekoeld geschonken in een prachtig Zalto glas, sappig fris rood fruit met subtiele kruidigheid. Om de mond op smaak te brengen een krokant hoorntje van gele biet gevuld met rundertartaar en oester waarop een toef sorbetijs van savora mosterd. Mooi crispy met heerlijke smaken, wow.
    Op een “huisgemaakt” keramisch schaaltje handgesneden tartaar waarop plakjes augurk, stukken Greveling oester en krokant bloemetje van gele biet met savora mosterd, ernaast een lobbige crème van gebrande ui en een oester blaadje. Normaal minder een liefhebber van rund maar deze was delicaat, fris en ziltig met crispy krokantje en een heerlijke crème. De wijn sloot naadloos aan, genieten! (9,5)

Van de Belgische wijnbouwer Jean-Marie Guffens een Viognier 2017, in het aroma tonen van rijp geel fruit, in de mond tonen van abrikoos met een rijke, ietsje ronde, afdronk. Uit de keuken een mooie presentatie in vrolijke kleuren gepresenteerd door de chef. In een oosterse komkommerjus stukken dikke Oosterschelde paling, gerookt en gelakt met teriyakisaus, centraal een cilinder sushirijst waarop een ijsparel van sake en wasabi, stuk paling en crème van miso. Wederom veel smaakbeleving met mooie Aziatische toetsen, de wijn bleef hiernaast keurig overeind. (9,25)

Over naar rood met een Hongaarse biodynamisch gemaakte Kékfrankos Balf 2017 van Weninger, mooi fris en elegant met mineraliteit. Om de mond op smaak te brengen een amuse. Een sandwich van krokante kippenhuid waartussen een crème van wortel met citrus, mooi droog krokant met heerlijke hartige zoetzuur beleving.
    Het pièce was Baskische hoevekip 'Label Aradoa', eerlijk gezegd staat deze normaal gesproken niet hoog op mijn verlanglijst. Op een zwart bord een smalle reep van de borstfilet, zacht gegaard met erop een krokant huidje, ernaast een Marokkaans garnituur. Quenelle couscous op een crème van wortel, een hele wortel en drie dotjes hele frisse saus met saffraan, aan tafel afgewerkt met een saus op basis van ras el hanout. De filet was keurig gegaard en mooi op smaak, het garnituur maakte er een feestje van, de wijn vulde het gerecht aan met zijn mooie rode fruittonen. (8,75)

De dessertwijn was een bekende van domein Lafage, Muscat de Rivesaltes met lichte kleur en de typische Muscat toets. Uit de keuken een mooie gestapelde presentatie op een fijn gedecoreerd bord. Als basis een cilinder van stukjes appel gegaard in gezouten karamel, erop een bombe van dulce de leche en krokante bloem van kalamansi waarin een toef dulce de leche chocolade. Ernaast een heerlijke saus van gezouten karamel waarin een ijspastille van frisse granny smith gekruid met kaneel. Aan tafel afgewerkt met een betoverende kalamansi saus. Indrukwekkende smaken met prima texturen. De wijn was in balans. (9,25)

De parade van friandises mocht er ook zijn, keurige presentaties met wederom indrukwekkende smaken. Onder andere een steen gevuld met pinda gekruid met nootmuskaat. De hoofdrol was voor de gesuikerde gelei van cactusvijg met rozemarijn, wow.

Bediening was zeer goed tot uitstekend verzorgd in een hippe ambiance.

Samengevat was deze beleving boven verwachting. Van begin tot eind alles mooi hoog op smaak met uitgekiende smakencombinaties en wow beleving, waarnaast de wijnen keurig geselecteerd waren, bedankt!

21. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor De Jonkman

We hadden een culinaire toer door West Vlaanderen gepland en trappen af bij De Jonkman, een van de toppers van onze trip. Parkeren kan voor de deur maar ook op de eigen parkeerplaats. Een lange voortuin met kunstobjecten uit de collectie van de “Down To Art” Gallery in Gent. Een strakke inrichting verdeeld over kleinere ruimtes in huiskamersfeer, met allemaal keurig ingedekte ronde tafels waaraan comfortabele lederen armstoelen. We kregen een tafel aan het raam, fijn.
    De aperitiefkaart is uitgebreid, de bierkaart is is groots! De chef is aangesloten bij “northseachefs” dat zien we gelijk terug op zijn menukaart. Beide menu's zijn opgebouwd met vissen die normaliter als bijvangst worden beschouwd, de “luxe” producten zijn a la carte te verkrijgen.

Als aperitief een frisse witte, dat werd een witte Salento 2018 gemaakt van Fiano en Malvasia van Amastuola die goed beviel. De tafel werd volgezet met een hapjes parade. Blokje watermeloen, lekker sappig. Knapperig Iers boerenbrood belegd met gelei van kip en crème fraîche, goed. Cannelloni gevuld met crème van pompoen gekruid met five spices, erg lekker.
    Soesje gevuld met crème van hondshaai, goed. Op een lepel een langzaam gekookt kwartelei bedekt met een poeder van ham en eekhoorntjesbrood, erg lekker. Als laatst een schijfje brioche met bonbon van Hongaarse ganzenlever en dotje gel van citrus, delicaat.

Hierna nog twee warme hapjes. Wulk met een heerlijke bearnaisesaus. En een stuk tentakel van de pijlinktvis met een dip op basis van ansjovis, tikje taai.

De eerste begeleider werd kundig gepresenteerd, het was dezelfde wijn als mijn aperitief, lol. Ernaast tartaar van zeebarbeel met verse hazelnoten, lint van venkel, venkelbloemen en verse kruiden takjes, aan tafel afgewerkt met een quenelle crème van amandelen en een jus op basis van komkommer. Verfijnde smaakjes en goede textuur waarnaast de wijn lekkerder werd. (7,75)

Voor bij het pièce een witte bordeaux blend 2016 uit Zuid-Afrika van Vrede en Lust, rijk en complex heerlijk. Op het bord schelvisfilet in een groene kruidenolie, ernaast een plak operdoezer ronde waarop twee kort gegrilde groene asperges, aan tafel afgewerkt met een beurre blanc op basis van tarbot. De vis was lekker sappig en de asperges hadden een bite, de wijn was voor mij de hoofdrolspeler. (7,5)

Helaas geen dessertwijn, ik was ook te laat om het te vragen. Uit de keuken een tweetraps gerecht. Op het bord een merengue waarop een quenelle vanille-ijs en bolletje ganache van melk chocolade afgedekt met een schuim van yoghurt en gemalen pistache. Ernaast een appel gevuld met granité van appel gekruid met de kruiden voor de appeltaart. De merengue was iets te hard om het makkelijk te eten, smaken combineerde goed, de vulling van het appeltje was het lekkerst. (6,75)

Bediening was uitstekend verzorgd, keurige gedetailleerde uitleg bij wijn en spijs op een zeer correcte maar ook heel gezellige wijze. Alle gekleed in dezelfde, hele mooie uniseks kostuums.

Samengevat was het een goede beleving in een luxe ambiance, bedankt.

22. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor De Luytervelde

Ons laatste bezoek was alweer bijna twee jaar geleden, dus snel weer geboekt voor een lunch samen met onze vriendin.
    Het weer was net niet goed genoeg voor het terras. We werden begeleid naar een fijne ronde tafel in het restaurant. Als aperitief een Chileense chardonnay 2018 van Palena die aardig was. Het eerste hapje was gelijk een hit. Een krokante taco gevuld met kingkrab salade waarop dotjes rode curry mayonaise en borage bloemetje, heerlijk!

In een stoommandje, krokantjes van rijst met Indonesische pindasaus, partje van kwartelei en taugé, deed me aan gado gado denken, lekker met prima textuur.

Verder met een dun krokantje van kruidkoek waarop een dikke plak kippenleverpaté afgewerkt met stukje kers en pistachenoot, erg lekker.

De laatste amuse, Marokkaanse stijl, kwam in een cocktailglas. Onderin handgerolde parelcouscous waarop lobbig schuim van ras-el-hanout met poeder van tomaat en een parel met vloeibare vulling van pittig tomatensap. Dat lepelde lekker weg.

De eerste begeleider werd keurig door Marleen Moonen gepresenteerd, een Siciliaanse witte blend 2018 van Christo di Campobello, lichte kleur en verfijnde smaak met tonen van rijpe honing meloen. Uit de keuken een mooi zomers gerecht. Kleine cilinders delicate zeebaars waarop stukken lauwwarme kreeftenstaart en gepofte rijst, ernaast sappige parels van komkommer, structuren van avocado aangemaakt met een vleugje groene curry en dunne plakjes groene appel, aan tafel aangevuld met een helder snijbonen sapje. Verfijnde smaken, licht en fris met subtiele bite van kreeft, de wijn sloot naadloos aan, prima. (8,25)

Door met Sauvignon Blanc van Era uit Moldavië, lekker lekker fris en fruitig. Op het bord een klassieke presentatie. Een getoomde Noordzee kabeljauwfilet op een crème van knol- en bleekselderij, erop gepofte amarant, dikke langoustine staart en takje kervel, ernaast sappige Zeeuwse mosselen, aan tafel afgewerkt met een kervelsoepje op basis van het uitlek vocht van de mosselen. De kabeljauw was glazig, sappig en delicaat, mooi in combinatie met de ziltige mossel en heerlijke soep, de langoustine was een traktatie. De wijn maakte het gerecht compleet met zijn zuren. (8)

Verder met een Chardonnay-234 2018 van Enate uit Somontano, lekker fris en vol met tonen van exotisch fruit. Ernaast een typisch herfst gerecht. Een platte cilinder duxelles in een geconcentreerde paddenstoelensaus waarop een zeeduivelfilet, plak geroosterde eringi en een licht gerookte Royal chestnut, ernaast een krokantje van briquedeeg op smaak gebracht met poeder van cepes, aan tafel afgewerkt met plakken geschaafde truffel. Mooi volle smaken met aardse tonen, de chardonnay maakte het geheel iets lichter. (8,25)

Over naar rood met een Salento Rosso van Apollonio gemaakt van Primitivo, diepe rode robijn rode kleur, tonen van kersen en pruimen, soepel en iets rond in de mond met goede balans tussen tannine en fruit. Op een zwart bord bereidingen van wilde eend, twee plakken van de borst en een bout, ernaast verschillende structuren van pompoen en wortel met hete bliksem van perzik, aan tafel aangevuld met de eigen jus gekruid met rozemarijn. De eend was hoog op smaak met een stevig textuur, de ronde smaken van het garnituur combineerde prima evenals de wijn. (8)

Als dessertwijn de bekende de Elysium, Black Muscat van Quady uit Californië. Een volle fris-ronde wijn met in het aroma tonen van rood fruit, rozen en lychee. Uit de keuken een mooie presentatie. Centraal een semifreddo van witte chocolade, erop een smiley van blauwe bes, eromheen gesuikerde bramen, structuren van viooltjes (quenelle sorbetijs, spongecake en merengue) toefjes hangop met verse blauwe bes, aan tafel afgewerkt met een saus van blauwe bes en braam. Mooie pure smaken die prima combineerden met de heerlijke wijn. (8)

Bediening was uitstekend verzorgd, ditmaal een hoofdrol voor Marleen Moonen met keurige presentaties van wijn, thee en spijs ondersteund door Karin die het vermaken van gasten tot kunst heeft verheven. Dit ondanks twee goed gevulde zalen, complimenten.

Samengevat was het niveau over de gele lunch gelijk, keurige bereidingen met goede smakencombinaties in een meer klassieke stijl met ernaast passende wijnen. Een prima lunch in een fijne ambiance, bedankt!

23. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Restaurant O&O

Weer retour naar onze oriëntaalse favoriet, in hun jubileum maand, waar inmiddels naast de voordeur de ster glanst. We mochten een tafel uitzoeken, het werd een ronde aan het raam, prima.

Als aperitief een Zuid Afrikaanse Clouds MCC, als champagne van Chardonnay en Pinot Noir gemaakt, die uitstekend beviel. Een bakje met onweerstaanbare nootjes stond al op tafel.
    Ernaast een amuse trio, keurig gepresenteerd. In een kleine kom Japanse custard op basis van ei, erop een stukje kingkrab en bonito vlokken. Dat lepelde lekker weg.
    Op witte steentjes kroepoek van rijst en garnaal waarop een blokje gelei van kokos, curry en Thaise basilicum, afgewerkt met een stukje lange peper, heerlijk.
    Om de ronde af te sluiten, calamaris in tempura gepresenteerd op een grote ster met ernaast een heerlijke “Peruaanse” dip van Thaise chili, citroensap en shichimi togarashi (kruidenmix). Mooi droog krokant met pikante dip.

De eerste begeleider werd kundig met passie gepresenteerd door de enthousiaste Luc Linnenbank. Een a typische Sauvignon uit de Loire, de Blanc d’Hiver 2018 van Brochet, laag in alcohol, hoog in restsuikers en vol met tonen van tropisch fruit. Uit de keuken een complex gerecht gepresenteerd door Souschef Levi Bunt. Drie plakken tataki van Japanse hamachi in een vinaigrette van sambai azijn en yuzu met olie van lavas, ernaast een quenelle “Singapore Chili ijs”, crème van avocado waarop een dot schuim van passievrucht met gepofte wilde rijst en dunne krokantjes van cassave en sjalotcompote met foreleitjes. Het geheel was afgewerkt met plakjes mashua (knolcapucien) en kruiden uit eigen tuin. Veel smaakbeleving met mooie zuren, heerlijke specerijen en indrukwekkend ijs, waarnaast de delicate hamachi wat op de achtergrond kwam, de wijn werd iets ronder maar bleef keurig overeind. (8,5)

Verder met een rijke Weissburgunder 2018 van Van Volxem met tonen van Golden Delicious en ananas. Op de rand van een wit bord een grote carabineros, centraal een schuimige Malaysian laksa waarin de inhoud van de carabineros kop verwerkt was. Hierin een brandade van makreel aangemaakt met vissaus en citroen en een half artisjokhart. Voor extra textuur wat gedroogde grijze garnalen en verder nog een stukje geroosterde paprika en koriander cressjes. Veel smaakbeleving met prima texturen, de carabineros in de hoofdrol. De wijn sloot naadloos aan. (8,75)

Uit de Alsace een blend van de drie Pinot soorten, de Pierres Sauvages 2017 van Vignoble du Rêveur, complex met diepe kleur. Monica Tsang presenteerde het dim sum trio. Om te starten de Thaise viskoekjes van de gril met citroengras waarnaast een heerlijke dip van zoete chili met koriander en stukjes cashewnoot. Mijn favoriet.
    Het gestoomde broodje gevuld met pekingeend, lekker. En de softshell krab in tempura afgewerkt met structuren van gepekeld eigeel. Ietsje minder mijn smaak. De wijn manoeuvreerde er keurig tussendoor maar was het lekkerst naast de viskoekjes. (7,5)

Voor bij het pièce een geweldige Mâcon-Péronne 2017 van het gerenommeerde wijngoed Ramounet, geschonken in prachtige Zwiesel glazen, wow. Uit de keuken een van de favoriete gerechten van chef Danny Tsang. Een zacht gegaarde wilde tarbot (15 minuten op 50 graden). Deze werd aan tafel overgoten met een “premium white soya” (2 jaar gerijpt) waarna keurig gefileerd en op het bord gedresseerd met verse kruiden en stukjes lange peper. Ernaast een schaaltje gebakken jasmijnrijst met gember en lente-ui en een schaaltje met paksoi, lamsoren, shimeji paddenstoelen (beukenzwam) en babymais. Prima cuisson met verfijnde smaken waarnaast de heerlijke chardonnay helemaal tot zijn recht kwam, genieten! (8,75)

De dessertwijn was een Rieslaner auslese 2016 van Erbeldinger uit de Rheinhessen, rijk aroma met tonen van tropisch fruit, verfijnd in de mond met prima zoetzuur balans. Op een blauw glazen bord een mooie presentatie. Als basis een kokospap met tapioca korrels, erop een grote quenelle mango-passievrucht ijs met makarons van passievrucht, blokjes mango, granaatappelpitten, gezouten koekcrumble en verse kruiden uit eigen tuin (klaverzuring, shiso en koriander). Apart uitgeserveerd nog luchtige krokante wafels met een licht gezouten stroperige fudge van kokos, palmblad en palm suiker waarop nog wat koriander cressjes. Veel smaakbeleving en mooie texturen die werden aangevuld door het heerlijke aroma van de wijn. (8,5)

Als afsluiter nog een hele krachtige Nespresso met een drietal goede friandises waarvan ik de canelé in modern jasje het lekkerst vond.

Bediening was zoals gewend uitstekend verzorgd, een hoofdrol voor de enthousiaste Luc ondersteund door Monica Tsang en een jonge dame. We voelde ons weer helemaal in de watten gelegd.

Samengevat was het een hele mooie beleving, onze verwachtingen zijn weer helemaal waar gemaakt.

24. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Sabero
    Internationaal Roermond

Een bezoek aan Sabero is er een om naar uit te kijken, de zaterdag middag is onze favoriet. Na een warm ontvangst werden we begeleid naar ons favoriete plekje. Als aperitief ditmaal een Zuid Afrikaanse Sauvignon 2018 van Constantia Glen die uitstekend beviel. Het eerste hapje was een iets doorontwikkelde favoriet. Makarons van koffie en zoethout waartussen crème van eendenlever en een napoleon zuurtje, wow!

De eerste amuse zag en complex uit. Op een opengeklapte scheermes schelp, stukken scheermes, grijze garnalen, krokant kopje van de garnaal, dot gel van duindoornbes, gepofte wilde rijst en takjes dille. In een keer in de mond wat hier normaliter de mooiste beleving geeft. Geweldig lekker met fantastisch texturen.

Verder met een oester optima forma. Het lekkerste stukje van de oester (gepocheerd) waarop een lobbig schuim van zee-egel, dotje dashi crème, lepeltje Royal Kaviaar en quenelle ijs van beurreblanc. Een geweldige smakencombinatie, voor mij de lekkerste oester ooit.

De laatste amuse was een krans van blokjes watermeloen en gepofte tomaatjes uit het zuur, erop stukjes sardine, ui ringen, takjes dille, stukjes oesterblad en tapioca krokantjes, aan tafel aangevuld met gazpachuelo (romige vissaus). Licht, fris, verfijnd en sappig. Zo wordt zelfs sardine een delicatesse.

De eerste begeleider was een droge Riesling Schieferlagen (Sommelier selectie) van Bernhard Eifel, heerlijk aroma, mooi hoog in de zuren met aangename mineraliteit. Uit de keuken een mooie presentatie op een dik rond wit bord. Onderin blokjes sappige tonijn, afgedekt met een ring van ganzenlever waarin gemarineerde bundelzwammen, edamame, blokjes ganzenlever, krokantjes van kippenhuid, groene blaadjes en enoki paddenstoelen. Dit werd aan tafel aangevuld met een paddenstoel bouillon verrijkt met shoyu. Een hemels lepelgerecht met verfijnde smaken, uitstekend in balans met subtiele Aziatische toetsen. De wijn bleef keurig overeind en vulde het gerecht aan met zijn heerlijke zuren, genieten! (9,75).

Verder met een speciale Spaanse wijn, Espenyalluchs 2017 gemaakt van Xarel-lo, delicaat en complex. Op een mooi wit bord met geperforeerde rand een strakke presentatie. Twee stukken gelakte palingfilet in een ponzu vinaigrette, waarop een een beetje mierikswortel en dunne plakjes rode biet, afgewerkt met stukken framboos en een reep gerookte paling. Vol-rijk gecombineerd met licht-fris waarnaast een geweldige begeleider, groots! (10)

Over naar rood met een Corbières van Château Du Vieux Parc, krachtig met mooie zuren, aangename kruidigheid en zachte tannines. Op een antraciet bord een proeverij van Anjou duif. Perfect gegaarde borstfilet (natuurlijke vorm), stukje haas, het hartje en stoof van het boutje. Eromheen dotjes crème van abrikoos waarop dunne plakjes kumquat, toef peterseliewortelcrème, stukjes geschroeide ui en bolletje crème gekruid met vadouvan. Aan tafel afgewerkt met een heerlijke salmis saus, verfijnd en romig met subtiele levertoets. Kannetje bleef op tafel voor een optimale beleving. Hele mooie pure smaken waarnaast de wijn in balans was. (9,5)

Als dessertwijn een Oostenrijkse Rotgipfler Eiswein 2016 van Alphart, geconcentreerd met prima zoetzuur balans. Uit de keuken een tweeluik. Op het bord verschillende structuren van aardbei, whisky en citroen met stukjes rabarber, quenelles vanille ijs en een olie van rozemarijn, prima smaken de aardbei in de hoofdrol en smaken combinaties, de olie combineerde verrassend goed.
    Ernaast een soufflé opgebouwd met dezelfde smaken, erop krachtige gelei blokjes van whisky en een quenelle vanille, dat lepelde prima weg. (9)

Als afsluiter een krachtige espresso met een zevental onweerstaanbare friandises om de laatste gaatjes te vullen.

Bediening was uitstekend verzorgd op informele en hele gezellige wijze door de vaste vier koppige brigade. Verwennerij van start tot finish.

Het was weer een geweldige middag, bedankt!

25. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Codium
    Regionaal Goes

Een fonkel nieuw restaurant gevestigd in een voormalig deurwaarderskantoor in het centrum van Goes. De verbouwing was nog niet helemaal afgerond maar het is een mooie zaak geworden. Je komt binnen bij de bar, het restaurant is modern ingericht met natuurlijke tinten, voornamelijk de warme strand kleur en een wand in codium groen “bekleed” met bloempotten. Rechts achterin een grote moderne keuken, achter in het restaurant de koude keuken. Een grote raampartij aan de straatzijde en dakvensters boven de keukens. We werden begeleid naar een ronde antraciet kleurige tafel aan het raam met groene kuipstoelen, fijn.

Als aperitief een Scheurebe uit de Pfalz die zeer goed beviel. Ernaast een hapjes tweeluik. Tartelette gevuld met verse schapenkaas en dotje gel van witte aceto balsamico, erg lekker.
    Op een lepel rauwe Hollandse garnalen met een vleugje bergamot, zeer delicaat, heerlijk.

Een tweeluik amuses werd gepresenteerd in wit aardewerk. Een oesterschelp gevuld met structuren van alg, soepje, crème en krokantje met takje codium. Eerst het krokantje dan het soepje, erg lekker.
    Ernaast een oester met komkommer structuren en takje codium, heerlijk!

We sloten de parade af met een klassieker van de chef. Onder in een kleine kom een crème van rode biet gegaard in zoutkorst, erop een fijne appel-venkel salade en quenelle sorbetijs van venkel. Dat lepelde lekker weg.

De eerste begeleider werd beknopt gepresenteerd. Grüner Veltliner 'Löss' 2018 van Hiedler gemaakt in verfijnde stijl. Ernaast een mooie presentatie. Twee quenelles Noordzeekrab (100 minuten op 60 graden gegaard) erop kruiden uit eigen tuin, venkel bloemen en dungesneden stukjes zoetzure rettich, eromheen een chlorofyl van bladspinazie en jus van ui. Het krabvlees was puur en zeer delicaat, je kon ruim voldoende combineren met de verfijnde smaken uit het garnituur, de wijn sloot naadloos aan, prima. (8,5)

De sommelier is samen met de wijnleverancier mee geweest naar wijnmaker Bernhart Eifel, hier heeft hij een vat van een net niet helemaal droge Riesling 2018 geselecteerd. Het gerecht is geïnspireerd op de reis naar Marrakesh. In het schaaltje wit schuim, eronder geschroeide makreel op een bedje van couscous met gerookte amandelen, ras-el-hanout, charmoula en saus van gezouten citroen. Om de gang af te sluiten een parel van cacaoboter met vloeibare vulling van gezouten citroen, ras-el-hanout en vleugje koriander, gepresenteerd in een kleine tajine. Verfijnd en kruidig met prima textuur en een frisse afsluiting die de mond weer iets neutraliseerde, de wijn was keurig in balans en hij vulde het gerecht aan met zijn heerlijke aroma. (8,75)

Uit Zuid Afrika een Chenin Blanc “Die Agteros” 2017 van Joostenberg, romig en rond met een vleugje hout. Op het wit bord een klassieke presentatie. Bruingebakken zeeduivelfilet in een schuimige saus van witbier gekruid met citroengras, erop wat vruchtvlees van grapefruit, schijfje pompoen, dotjes crème van wortel, zonnebloempitten en blaadjes van de goudsbloem. Mooie pure smaken die prima combineerden en zachte sappige structuren. De wijn sloot naadloos aan. (8,5)

Over naar Italiaans rood met een hele elegante Schiava 2017 van Cembra, transparant rood met verfijnde zuren en subtiel terroir. Uit de keuken een mooie presentatie van een speciaal gerecht. Zacht gegaarde, kort gegrilde heilbotfilet in een saus van lapsang souchong, ernaast stukjes ui van de gril, dotjes crème van gefermenteerde knoflook, takjes rood hoorntjeswier en dille. Een heerlijk rokerig aroma kwam van het bord, prima cuisson en volle smaken in het garnituur, genieten! (8,75)

Bij de rekening als toegift het bloemen dessert. Hele fleurige presentatie op een prachtig bord. Centraal kleine bereidingen van munt, vlierbloesem en meloen waarop stukje licht krokante dacquoise en quenelle sorbetijs van vlierbloesem, eromheen een royale selectie smakelijke bloemen van Dieneke Klompe. Een prima afsluiter met verfijnde smaken.

Bediening was ruim voldoende tot goed, het was hun eerste lunch dus dat gaat nog helemaal goed komen.

Samengevat kunnen we stellen dat de keuken reeds in vorm is, originele gerechten met mooie presentaties en zorgvuldige bereidingen, samengesteld met de beste ingrediënten uit de regio, van licht verfijnd met pure smaken tot werelds met aangename kruidigheid. Ernaast goede wijnen die kundig zijn geselecteerd en zonder uitzondering naadloos aansloten. Ambiance is gezellig maar ietsje rumoerig ondanks dat er slechts zo’n tien personen aanwezig waren. Kortom een aanwinst voor Goes, bedankt!

26. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor 't Kalkoentje

Het was aangenaam terras weer dus maar eens retour naar de gezellige Nico Klaver. Na een warm ontvangst werden we begeleid naar een tafel op het fantastische terras, net onder het rieten dak (voor de zekerheid). Een keurig ingedekte tafel met uitzicht over de prachtige tuin, de Neder-Rijn en het Geldersche landschap. Ditmaal geen klepperende ooievaars maar wel een beverfamilie langs de over met een nest van twee jongen, leuk.

Als aperitief een Champagne, de Brut van Jean de Burigny die zeer goed beviel. Het eerste hapje was een stukje gevulde augurk met een quenelle crème van pinda en dunne snippers van ui en wortel, mooi hoog op smaak.

Gevolgd door een kleine krokante taco gevuld met tomatensalsa, lekker.

In een mini bierpul een gazpacho met textuur, goed.

De ervaren sommelier presenteerde keurig de eerste begeleider, een Grüner Veltliner Tradition van Dürnberg, verrassend krachtig en complex met aangename kruidigheid. Uit de keuken een zomerse presentatie in pastel tinten. Als basis een lauwwarme (oven gegaarde) doradefilet in een zoetzuur soepje van komkommer en appel, erop sappige komkommer blokjes, kleine marshmallows van limoen, paaltjes van appel, wakame en sesam kletskopjes. Mooie verfijnde smaken met ronde toetsen en sappige texturen, waarnaast de wijn keurig aansloot. (8)

Verder met een oaky Chardonnay uit de Pays d’Oc van Dom Doriac. In een blauw bord twee flinke bruingebakken langoustinestaarten in een schuimige Thom Kha Kai waaronder een beetje parel couscous aangemaakt met zongedroogde tomaatjes en een dressing van zeekraal, het geheel was afgewerkt met fijngesneden reepjes lamsoor. De langoustine was mooi hoog op smaak en had zijn prachtige textuur behouden, top. De smaak werd aangevuld door de heerlijke exotische toetsen van de Thom Kha Kai, de wijn was met kleine slokjes in balans, genieten! (9)

Over naar rood met een Fronton 2017 van Chateau Coutinel, krachtig met royale portie kruidigheid. Uit de keuken een Kalkoen klassieker. Als basis een aardappelmousseline in een rode wijn-truffelsaus met ringen van lente ui, waarop artisjokken in tempura en plak gekarameliseerde terrine van ganzenlever, aan tafel afgewerkt met een rasp van zomertruffel. Mooie volle smaken en aangename texturen die door de kruidigheid van de wijn werden aangevuld. (8)

Bediening was zeer goed tot uitstekend verzorgd met een flinke portie gezelligheid. We voelden ons weer in de watten gelegd.

Kortom een adres waar het goed toeven is. Genieten van de klassiekers van chef Nico Klaver maar ook de meer moderne gerechten van het keuken team. Dit op een prachtig terras in een natuurlijke omgeving met fantastisch uitzicht, bedankt!

Meer activiteiten