• Lid sinds 6 januari 2010

Ik ben sinds 2e helft 2008 geïnteresseerd in de top keukens. Ik heb inmiddels al aardig wat restaurants bezocht. De krenten uit de pap zijn favoriet geworden. Deze favorieten blijf ik volgen maar ik probeer er zeker ook nieuwe adressen bij te vinden. Favoriet wordt je wanneer ik minimaal twee keer erg enthousiast ben.

De lunch is mijn favoriete tijdstip om te eten, diner alleen als het niet anders kan. Het beleven van nieuwe smaken en mooie wijn spijs combinaties zijn voor mij belangrijk, even als prijs-kwaliteit. Nieuwsgierigheid wint het soms van het verstand zodat ik af en toe de gerenommeerde zaken uit het top segment bezoek.

De punten achter de gerechten zijn op basis van mijn persoonlijke smaak waarbij de invloed van de begeleidende wijn is meegenomen. Ik heb geen opleiding genoten in deze branche en ben een pure hobbyist. Deze punten zijn vanaf 2019 duidelijk lager. Ik werk met een omrekentabel omdat ik na 10 jaar niet meteen nieuwe cijfers in mijn hoofd krijg.
Voor de liefhebbers:

SEC

Oisterwijk

Activiteiten

1. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Flicka
    Internationaal Kerkdriel

Samen met een vriend geboekt bij onze favoriet in Kerkdriel. Na een fijn ontvangst werden we begeleid naar een tafel aan het raam, de lamellen waren wat gesloten waardoor het buitenlicht op tafel slechts beperkt aanwezig was.
    Als aperitief een glas champagne, Brut Souverain van het huis Henriot die uitstekend beviel. Ernaast een trio aan hapjes. Op een lepel een cremeux van paddenstoelen met dotje soja, miso, bundelzwammen en enoki, mooie aardse smaken met umami toets.
    Vadouvan cakeje met pompoencrème en grijze garnalen, goede textuur en milde smaken.
    Chocolade bonbon met toefje citrusgel en vulling van foie, die slechts subtiel aanwezig was.

De amuse was een ravioli gevuld met eekhoorntjesbrood op een crème van trompet de la mort, afgewerkt met een schuimige parmezaansaus. Mooi hoog op smaak, heerlijk.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd. Een “droge” Riesling 2017 uit de Pfalz van Villa Wolff, mooi aroma, in de mond iets minder droog dan verwacht met tonen van groene appel en perzik. Op een groot wit bord twee rolletjes van dungesneden komkommer gevuld met tartaar van zeebaars en afgewerkt met cressjes, ernaast een quenelle ijs van crème fraise waarop foreleitjes met rooktoets en een dotje gember gel, aan tafel afgewerkt met een sausje van komkommer. Hele verfijnde smaken met aangename rooktoets en zachte texturen, de wijn sloot keurig aan. (8,5)

uit Oostenrijk een Johanneshof Reinisch Gumpoldskirchner tradition 2017 gemaakt van de inheemse druivensoorten Rotgipfler en Zierfandler. In het aroma tonen van tropisch fruit, romig in de mond en een ronde afdronk. Op het bord een zacht gegaarde kabeljauwfilet, erop een toastje met Noordzeekrab salade, structuren van pastinaak en venkel. Aan de ene zijde een schuimige witte wijnsaus en aan de andere een limoensaus met dille. De kabeljauw was nog licht glazig en lekker sappig, de sauzen vulde de smaak mooi aan, de krabsalade was een delicatesse op zichzelf. (8,5)

uit een karaf de Picpoul de Pinet prestige 2017 van BeauVignac, mooi aroma, romig met een toets van hout. Op het bord twee zacht gegaarde coquilles met erop een schijfje rauwe coquille, uitgeserveerd in notenboter en een schuimige beurreblanc. Verder nog stukjes macadamia, stukje witlof en plakjes geschaafde zwarte truffel. Mooie luxe smaken, goede bite van macadamia en de wijn werd lekkerder naast de witlof, genieten! (8,75)

over naar rood met een Pinot Noir 2016 uit Zuid Afrika van Stark Condé, elegant met een vleugje hout en tonen van kers. Uit de keuken een tarbotfilet waarop dungesneden kalfswang afgewerkt met aardappelkaantjes, met aan de ene zijde aardappelmousseline waarop wat kalfsjus en aan de andere een schuimige saus van foelie. De tarbot had een mooie cuisson, de smaak was keurig in balans met de subtiel gedoceerde wang, de kaantjes gaven een aangename bit. De wijn werd wat krachtiger naast de subtiele smaken. (8,5)

verder met de Terroir Historic Negre 2016 uit de Piorat, deze kwam ietsje belegen over en was wat minder fris dan verwacht. Voordat het pièce kwam werd de tafel gevuld met maar liefst een vijftal hapjes. Een wentelteefje in specerijensaus met een plak eendenlever. Cilinder rillettes van de bout waarop een plak eendenlever met dotje veenbessengel. Bitterbal gevuld met stoof van de duif. In een schaaltje met ongezouten pistachenoten (die op zichzelf al heerlijk waren), een krokante cannelloni gevuld met rillettes. Waarna nog een krokante brioche met erop een flinke quenelle paté van de duivenlever met pistachenoten. Echte bourgondische verwennerij, wow.
    Nog voordat we ze allemaal op hadden kwam de zacht gegaarde duivenborstfilet bedekt met pistache in een eigen jus, waarnaast structuren van rode biet en cevenne ui. De chef kwam zelf aan tafel met een heerlijke kruidenbouillon, getrokken van de karkassen van de Anjou duif, die in een wijnglas werd uitgeschonken. De cuisson van de duif was top, de smaak delicaat. De bouillon was een echte smaakversterker deze vond ik iets mooier combineren dan de wijn, heerlijk. (9,5)

de dessertwijn was Le Petit Paon van Baumard uit de Loire, gemaakt van Chenin en Chardonnay, verfijnd en verrassend fris met tonen van tropisch fruit. Uit de keuken een mooie presentatie. Structuren van koffie, witte chocolade en mandarijn. Het eerste hapje was meteen een voltreffer, een chocolade bolletje gevuld met mandarijnensaus die zeer hoog op smaak was, wow. Hierna kwamen de andere bereidingen net iets minder tot zijn recht op het heerlijke koffie-ijs na. De wijn maakte het gerecht iets lichter met zijn fijne zuren. (8,25)

als afsluiter nog een krachtige espresso zonder friandises omdat we inmiddels helemaal verzadigd waren.

Bediening was uitstekend verzorgd, correct, attent en met veel gezelligheid, zoals we inmiddels gewend zijn.

Samengevat was het weer volgens onze hooggespannen verwachtingen. Wel waren de frisse tonen, waar we beiden fan van zijn, ietsje minder aanwezig in de gerechten dan vorige keren. Tot de volgende keer weer, bedankt!

2. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Restaurant Katseveer

De hoogste tijd weer voor een bezoek aan onze favoriet aan de Oosterschelde. Het interieur is weer wat aangepast, het is iets ruimtelijker geworden met nog meer warme natuurlijke tinten. Naast de bar is extra ruimte gecreëerd door een deel van de muur uit te breken, waar de amuses werden gedresseerd en een kaasetalage onder glazen stolpen is gemaakt, mooi.

We werden begeleid naar ons vertrouwde tafeltje aan het raam met uitzicht op de keuken, fijn. Als aperitief de bekende Chardonnay Brisa 2018 van Vistamar, die goed beviel. De eerste vijf hapjes moesten de individuele smaken van ons pallet triggeren. Zout met een bapao gevuld met stoof van haas afgewerkt met toefje ansjovismayonaise, zacht en ziltig. Bitter met crème van grapefruit en gel van Crodino afgewerkt met cashewnoot. Zoet met pompoen structuren en zuur met rettich gevuld met roomkaas en afgewerkt met maanzaad, erg lekker. De umami toets kwam op koolblokjes, een schuimblok van soja met gel van barbecuekruiden en bonito vlokken, prima.

De amuse was opgebouwd met verschillende structuren van mais waarbij gel en schuim van eekhoorntjes brood en kleine enoki paddenstoelen, verfijnd met goede smaken en texturen.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd, een Vermentino di Sardegna van Dolianova, verfijnd en elegant met een toets van rabarber. Uit de keuken een mooi groen bord, als basis een cilinder Noordzeekrab salade in een vinaigrette van karnemelk en dille, erop een part geschroeide avocado, dungesneden zoetzure venkel, quenelle venkelijs, schuim en krokantjes van schaaldierenbisque. Heel verfijnd met mooie pure smaken die prima combineerden, waarnaast de wijn keurig in balans was. (8,25)

Verder met een Gros Manseng uit de Gascogne van Saint Lannes, uitbundig aroma met frisse citrustonen. Ernaast een mooie strakke presentatie in een blauw schaaltje. Twee stukken tataki van geelvinmakreel in een kruidenjasje, tartaar van geelvinmakreel waarop een plakje pompoen en gewelde mosterdzaadjes, verder nog een sappige Zeeuwse mossel, structuren van pompoen en wortel, takjes rood hoorntjeswier en dotjes crème van Mimolette (verrassend), aan tafel afgewerkt met een lauwwarme saus van wortel en passievrucht met 1001 nacht specerijen. Hele delicate smaken met mooie ziltige toetsen die door de mooie zuren van de wijn werden aangevuld, genieten. (8,5)

Door met een witte Tempranillo uit de Rioja van Sonsierra die een beetje ingetogen was. Uit de keuken een stukje zeeduivelfilet gelakt in yuzu op een fijne brunoise van wortel, ernaast een quenelle spicy tomatenpuree, aubergine pure, stukje padron peper in tempura, partjes augurk, krokantjes van pinda met sambal en afgewerkt met een schuimige tandoori saus. Heerlijke mediterraanse smaken met aangename specerijen toetsen waarnaast de wijn helemaal tot zijn recht kwam. (8,25)

Verder met de Roussanne 2016 van Jeanne Gaillard, vol en rond met tonen van abrikoos. In een zwart schaaltje gegrilde grietbotfilet op een bedje van zuurkool, met stukjes Zeeuwse oester, trompet de la mort en krokantjes van aardpeer en ui, aan tafel afgewerkt met een beurreblanc aangezuurd met het sap van de zuurkool. De delicate vis kreeg krachtige smaken mee, het frisse van de zuurkool en het ziltige van de oester, wat erg goed beviel. De ronde wijn maakte de gang compleet, genieten weer. (8,5)

Over naar rood met een Valpolicella Ripasso 2016 van Palazzo Maffei vol rijp rood fruit, een fluwelige frisse afdronk, heerlijk. Het pièce was Zeeuws damhert. Een keurig gebraden rugfilet, stukje van de haas en bolletje stoof van de bout, ernaast een crème van kastanje waarop veenbesjes, mousseje van kweepeer, aardappelkroketjes en krokantjes van rode kool, pastinaak en knolselderij, aan tafel afgewerkt met de eigen saus geparfumeerd met cederhout. Mooie volle smaken die naadloos aansloten bij het winterseizoen, een echt pièce! (8,75)

De dessertwijn was de Ultime Ricolte van Jeff Carrel gemaakt van Muscat d'Alexandrie, krachtige mousse, fris met tonen van tropisch fruit. Ernaast een mooie presentatie van het snickers dessert. Als basis een streep karamel met pinda, erop een quenelle ijs en dotjes crème van banaan met vleugje kerrie, ernaast twee kogels mousse van pinda en grote kogel chocolade gevuld met dulce leche. Hele zoete smaken die meteen aan snickers doen denken aangevuld met banaan, de frisse wijn vond ik zelf net iets minder combineren met name vanwege de krachtige mousse. (7,5)

Als afsluiter nog een krachtige espresso met een keuze van de royaal gevulde friandise trolley om de laatste gaatjes te vullen.

Bediening was uitstekend verzorgd, goede gedetailleerde presentaties van wijn en spijs met veel gezelligheid.

Samengevat was het weer een hele mooie beleving zoals we hier gewend zijn. Prima opbouw van het menu met allemaal nieuwe verfijnde gerechten waarnaast keurig geselecteerde wijnen, in een hele gezellige sfeer, bedankt!

3. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft gereageerd op het topic: Iemand een gastronomische tip voor Malmedy?

Nee nog niet geweest, het is het t enige restaurant dat in de GM gids wordt vermeld met 13,5 pnt, die is redelijk betrouwbaar.

4. adriaan's profielfoto

Albert Ier place Albert Ier 40, 4960 Malmedy

5. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft gereageerd op het topic: Verrassingsdiner in gematcht restaurant?

Foodies hebben meestal lange lijstjes met restaurants die ze willen bezoeken. Keuzestress is er eigenlijk nooit. Probeer meestal te combineren met acties, als er dan geen zijn is er wel een klein beetje stress.

6. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor SEC

We hadden het niet in de gaten dat het kliekjesmenu ook tijdens lunch wordt geserveerd, een tip voor volgend jaar. We kregen “ons” tafeltje bij de open haard met uitzicht op de open keuken fijn! Het menu werd toegelicht daar de chef iets origineels had bedacht. De gerechten waren ditmaal geïnspireerd op de traditionele steekgerechten uit grootmoeders tijd.

Als aperitief een luxe Champagne, Chardonnay grand cru van M. Hostomme die zeer goed beviel. Ernaast groente chips met dip van piccalillymayonaise, lekker.
    Gevolgd door een amuse duo. Op een kaaskrokantje zoetzure crème van bloemkool afgewerkt met rasp van rode bloemkool, een mooie combinatie tussen fris en hartig.
    In een wit schaaltje handgepelde grijze garnalen salade met komkommer rolletjes en kerriesaus waarin wat stukjes melbatoast, herkenbare smaken, prima.

De eerste begeleider werd keurig toegelicht, een elegante Rivaner 2017 uit Luxemburg van Gales, fris en sappig. Uit de keuken zuurkool met spek, vroeger niet mijn favoriete gerecht. Cilinder van kool (niet echt zuur) met erop een plakje rauwe coquille, ernaast twee licht gezouten blokjes zacht gegaard buikspek, bruingebakken coquille, crème van pastinaak waarin een bolletje peer en krokantje van pastinaak. Om het nog wat luxer te maken, huisgemaakte zwarte truffel olie. Verfijnde smaken die gelukkig niet meteen aan zuurkool deden denken. De wijn vulde het gerecht aan met zijn sappige zuren. (8)

Verder met Duo des Mers gemaakt van Sauvignon en Viognier, fris en rond met tonen van groene appel en abrikoos. Uit de keuken peejstamp met hachee. Als basis een zacht gegaarde griet filet op een bedje van gamba hachee, keurig met ui op smaak gebracht. Ernaast een quenelle crème van wortel, afgewerkt met een saus van bleekselderij en reepjes dun geschaafde wortel. Hierin waren de traditionele smaken wel herkenbaar, deze combineerde goed met luxe ingrediënten, erg verfijnd. (8)

Uit de Pays D'Oc een Very Viognier 2017, sappig en rond met een toets van abrikoos. Ernaast een luxe variant van snert. Het garnituur kwam op tafel, een op de huid gebakken zeebaarsfilet, stukje kreeftenstaart op een pasta vel waaronder crème van erwt. Verder nog schijfjes knolselderij, crunch en crème van rookworst, aan tafel afgewerkt met een saus van erwt. Wederom waren de traditionele smaken herkenbaar met een goede toets van rookworst. De luxe ingrediënten speelde de hoofdrol. (7,75)

Over naar rood met een Spaanse Bobal van Justina de Moya, vol rijp rood fruit, aangename kruidigheid en een soepele afdronk. Uit de keuken een proeverij van haas, stukje van de rug en haas, apart uitgeserveerd een stoofpotje van de bout afgedekt met aardappelmousseline. Verder op het bord twee halve gekarameliseerde witlof stronkjes, appel compote, stapeltje ronde schijfjes van appel afgewisseld met aardappel, aan tafel afgewerkt met een eigen jus waarin huisgemaakte perencider. Goede cuissons en mooie pure smaken, waarnaast de wijn keurig in balans was. (8,25)

Voor het eerst zagen we hier een luxe houten kaaswagen die de chef zelf kwam voorrijden, daar paste we voor.

De dessertwijn was een Oostenrijkse Süße Auslese 2016 van Grenzhof Fiedler, elegant met mooie zoet zuur balans. Op het bord drie bereidingen van vijg, gemarineerd, blokjes toffee en dotjes gel, verder een crème en crumble van witte chocolade en bolletje karnemelk ijs. Een goede smakencombinatie met een hoofdrol voor de vijg, de wijn werd naast het zoet nog wat frisser, lekker. (7,75)

Als afsluiter nog een krachtige espresso met een tweetal friandises om de laatste gaatjes te vullen.

Bediening was zeer goed verzorgd op informele en hele gezellige wijze.

Samengevat was het wederom een geslaagde avond. Leuk dat de chef nu hele andere gerechten heeft bedacht met een origineel thema, de gerechten uit grootmoeders tijd.

7. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor BAK Restaurant

Het restaurant wat veel met groente van locale producenten werkt en met wild gevangen vlees en vis. Onlangs de prijs voor beste wijnkaart ontvangen en ze serveren in de dagen voor kerst een extra feestelijk menu. Een goed moment om eens kennis te maken.

Gevestigd op de derde etage in het Veem gebouw, een oud pakhuis uit de 19e eeuw aan de oude haven. Het is wel even trappen lopen om er te komen. Het restaurant is lang en relatief smal, kleine raampjes en dakvensters, halverwege de bar en achterin de keuken, waar we een flink keukenteam aan het werk zien. De inrichting is redelijk basic, je hebt er, als je aan het raam zit, mooi uitzicht over de haven en het IJ. We waren serieus te vroeg dat was gelukkig geen probleem. We kregen een tafel aan het raam onder het dakvenster, fijn. De wijnkaart is inderdaad erg uitgebreid, ongeveer 500 etiketten uit voornamelijk Italië en Frankrijk van biologische wijnbouwers.

Het menu werd keurig toegelicht en doorgenomen. Als aperitief een Gaïa uit de Muscadet van Jérome Bretaudeau die uitstekend beviel. Het eerste hapje was aardpeer, op de barbecue gegaard en gemarineerd in pompoenpitolie met zwarte knoflook, uitgeserveerd op een crème van yoghurt met mierikswortel, afgewerkt met gerookte en gepofte pompoenpitten, waarop een blaadje winterpostelein met vers geraspte mierikswortel. De aardpeer had een goede barbecue toets en kreeg een aangename bite van de pitten.

Iets meer smaakbeleving met de ravioli van mout gevuld met zonnebloempitten in een bietencrème, uitgeserveerd in een bouillon van knolselderie met olie van koffie. Een verrassende smaken combinatie met goede texturen.

De laatste amuse was geïnspireerd op erwtensoep. Als basis blokjes aangezuurde groentjes en blokjes grijpt hertenvlees, afgedekt met een sappige crème van spliterwten. De smaken deden zeker denken aan erwtensoep.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd, Cuvée Laïs blanc 2016 van Olivier Pithon uit de Roussillion, fris en verfijnd met mooie mineraliteit. Erbij terrine van prei met een saus van karnemelk, oester en gerookte peterselie, erop forelkuit. In de smaak een hoofdrol voor de prei, de oester was slechts bescheiden aanwezig. De wijn kwam naast het gerecht helemaal tot zijn recht. (9)

Nu kwam de verse boter met het zuurdesem brood waarin pitjes die waren aangezuurd in het gefermenteerde sap van zuurkool, wat het brood nog ietsje frisser maakte.

Uit de Alsace een Riesling 2016 van Achillée, verassend strak en fris. Ernaast een gerecht in de kleuren wit en zwart, beide van de inktvis. Als basis kimchi in dashi gekleurd met inktvisinkt, waarop paaltjes van de inktvis, afgewerkt met dunne plakjes radijs en blaadjes mizuna. Subtiele smaken met goede texturen waarnaast de wijn voor mij de hoofdrolspeler van de gang werd. (8,8)

Een speciale Prosecco van Cassa Belfi, verassend fris, troebel met natuurlijke bubbel en uitgesproken smaak. Op het bord verschillende kool soorten uit de Beemster, enkele hebben even op de barbecue gelegen, eronder een hartige saus van fazant en crème van eidooier. Je start met hele groene smaken, later wordt het lekkerder met de fazantensaus en als laatst komt de vettige eidooier erbij. De wijn was top gekozen en bleef keurig overeind. (8,8)

De chef kwam zelf met de op de huid gebakken sappige rode mulfilet, aan tafel afgewerkt met een heerlijke saus van de graten en lever, waarbij nog wat druppels dragon olie. De sappige beaujolais 2017 van Chateau Cambon maakte de gang compleet. (9,6)

Het pièce was haas, stukjes perfect gegaarde rugfilet en stoof van de bout, met crème van gefermenteerde appel, stukjes walnoot, blaadjes witlof en een frisse saus van gefermenteerde biet. De rug was delicaat van smaak en boterzacht, de smaken in het garnituur verassend licht en verteerbaar. De relatief elegante Bergerac 2016 van Chateau Barouillet, met een wat boers aroma, sloot naadloos aan. (9,7)

Het pre dessert kwam in een wit schaaltje. Quenelle yoghurtijs in hazelnootmelk met olie van lavas waarin blokjes stoofpeer, blaadjes klaverzuring en ijsparels van mierikswortel. Lichte frisse smaken.

De dessertwijn was een heerlijke klassiek gemaakte Riesling Rausch Kabinett 2014 van Zilliken uit de moezel. In het schaaltje een luchtig krokante wafel gemaakt van karnemelk en zuurdesem waarnaast geslagen room, quenelle ijs van eekhoorntjesbrood en een dikke “saus” van gefermenteerde zwarte bessen. De combinatie van het hartige eekhoorntjesbrood met de gefermenteerde zwarte bessen was top, wel iets te heftig voor de delicate wijn. (9,6)

We sloten af met een hele krachtige en frisse espresso met een lekkere friandise.

Bediening was zeer goed verzorgd op informele wijze, keurige uitleg bij de uitstekend geselecteerde wijnen, de gerechten werden voornamelijk door het keukenteam gepresenteerd, leuk!

Samengevat kan ik stellen dat ik iets minder een liefhebber ben van de vegetarische stijl, dat is natuurlijk persoonlijk want partner was helemaal tevreden. Van de geselecteerde bijpassende biologische wijnen ben ik wel een liefhebber en die komen naast deze gerechten helemaal tot zijn recht. Het was een fijne middag vullende kennismaking, bedankt.

8. adriaan's profielfoto
    adriaan vindt de recensie door Marcel Machiels voor Sabero leuk
    Internationaal Roermond

Marcel Machiels

Zoals te verwachten was deelde Michelin afgelopen week bij Sabero meteen 2** uit en dat is o.i. zeer terecht. Afgelopen half jaar hier vaak mogen dineren en iedere keer opnieuw werden we enorm in de watten gelegd door Nico, Sonja en Sandra. En aan het eind van de avond vonden we vervolgens dat wij die laatste keer toch echt het beste van alle keren gegeten hadden en dat de wijnen nog weer beter en lekkerder waren. En omdat we dat ondervonden hebben we snel al een flink aantal reserveringen voor komend jaar gemaakt.... Zeer, zeer aan te bevelen!

9. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Fizzy
    Internationaal Epe

Ik laat me altijd inspireren door lijstjes, een opvallend hoge binnenkomer bij Gaultmillau was Fizzy. Nog geen jaar geopend dus dat wilde we, ondanks de lange reis, toch wel eens uitproberen.
    Parkeren kan voor de deur op de royale eigen parkeerplaats. De ingang zit halverwege het restaurant. Je komt binnen bij de bar waarachter de keuken. Je hebt een linker en een rechter vleugel met veel ramen die modern zijn ingericht, zwarte ronde tafels met comfortabele zwart lederen armstoelen, luxe ingedekt met zilveren couverts van Christofle. Even geïnformeerd waar de naam vandaan kwam, het betekend bruisend of prikkelend wat de beleving voor de gasten moet zijn, leuk.

Als aperitief een Italiaanse witte Appassilento gemaakt van voornamelijk Garganega van het huis Farina, die goed beviel. Ernaast een originele amuse. Een blikje huisgemaakte kaviaar, van zwarte olijven, ernaast blini’s en quenelle crème fraise aangezuurd met citrus fruit. Een goede start.

De eerste begeleider werd keurig met goede details gepresenteerd, een Albariño uit de Rias Baixas van Veiga da Princesa, bloemig aroma, in de mond verfijnde zuren met aangename mineraliteit. De chef presenteerde zelf gedetailleerd de eerste gang, prima. Drie stukjes rivierbaars uit het IJsselmeer gekonfijt in olijfolie en gerold in flinterdun gesneden plakjes van zoetzure pompoen, erop een crème en krokantje van baharat, aan tafel afgewerkt met een hartige vissaus (hoog op smaak) waarin een beetje gemberbier. Een originele smakencombinatie, zeer verfijnd met mooie smaken. De wijn kreeg er een klein prikje van, speciaal. (9,75)

De gerechten werden telkens gekoppeld door een amuse, gemaakt met een smaak van het vorige gerecht en het komende gerecht, leuk bedacht. In het mos vonden we een koud brioche balletje gekruid met baharat, afgewerkt met poeder van padenstoelen, lekker.

Uit de Costières de Nîmes de A Cappella van Michel Gassier, uitbundig aroma met in de mond een toets van grapefruit, heerlijk. Op het bord een vegetarisch gerecht. Hachje van paddenstoelen en gepofte aardpeer, waarop een crème van brandnetel, eikelkoffie en kumquat, afgedekt met een lobbig schuim van oude Remeker, waarin een krokantje van aardpeer, eromheen wat dunne plakjes kumquat. Een hele mooi smaakbalans van aardse tonen, hartigheid en zuren, verassend. De kumquats koppelde uitstekend naar de wijn die hierdoor nog lekkerder werd. (9,7)

De volgende amuse kwam op een zwart blad, krokantje van zwarte rijst met een crème van pastinaak en brandnetel waarin een blaadje lupine.

Verder met de Pontificis 2017 uit de Languedoc die de smaken uit de Rhône combineert met die van de bourgogne. Ernaast een tarbotfilet, crispy gebakken in bruine boter, ernaast zilte groentjes, toefjes crème van pastinaak en tuinkers, aan tafel aangevuld met een saus van beurre blanc waarbij het sap van duindoornbesjes opgemonteerd met witte chocolade. Prima cuisson met uitstekend crispy laagje en verassend lekkere saus. De wijn was keurig in balans. (9,7)

Op een tak vonden we krokante blaadjes van zwarte knoflook waarop een toefje crème van duindoornbes.

Over naar rood uit de Loire, Gamay 2017 van La Tour Beaumont, fris en sappig met tonen van braam en kers. Op een wit bord een borstfile van kwartel, op karkas gebraden, ernaast geroosterde bloemkool en toefjes crème van gefermenteerde knoflook, ingelegde mossel en een schuimige saus van het kookvocht van mossel met garam masala, aan tafel afgewerkt met geschaafde zwarte truffel. Een versassende smakencombinatie met delicate kwartel en de ziltigheid van de mossel. De wijn vulde het gerecht aan met zijn zuren. (9,6)

In een stoommandje bapao van rode kool afgewerkt met een crème van garam masala, lekkere zuren.

Voor bij het pièce Negroamaro van Cantine Due Palme gemaakt van ingedroogde druiven, diepe kleur, rijp rood fruit en ronde afdronk. Op een mooi wit bord bereidingen van Veluws hert. Een zacht gegaarde rugfilet en stukje gestoofde sukade waarop wat rode kool, verder een stukje knolselderie, geroosterde bimi, chips van zilverui en toefjes piccalilly, aan tafel afgewerkt met een eigen jus verrijkt met cacao. Keurige bereidingen en mooie pure smaken waarnaast de wijn naadloos aansloot. (9,6)

Op een sint-jakobsschelp parels van witte chocolade met vloeibare vulling van citroengras, prima.

De dessertwijn was een Moscato d'Asti van het huis La Caudrina, mousserend met de herkenbare muskaatdruif in aroma en smaak. Uit de keuken een strakke presentatie. Een goudrenet op een broodpudding van suikerbrood en citroengras, verder nog een kaneelstok, quenelle sorbetijs van yoghurt en citroenblad, dotjes kaneelchocolade crème met hierin takjes anijs cresse. Goede smaken die deden denken aan appeltaart maar met frisse accenten. De Moscato bleef hiernaast keurig overeind. (9,6)

Als afsluiter nog een Nespresso en lekkere friandises naar keuze.

Bediening was uitstekend verzorgd, goede presentaties en gezelligheid.

Samengevat was het helemaal volgens onze toch wel hooggespannen verwachtingen. De chef is creatief en ervaren, verfijnde gerechten met soms versassende smakencombinaties alle van hoge kwaliteit, keurig gepresenteerd op originele borden. Ernaast een goede wijn selectie, met gezelligheid en op een mooie locatie. Kortom een echte aanrader, ik promoveer Fizzy tot mijn ontdekking van het jaar.

10. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Marrees
    Spaans Weert

De nieuwe zaak van familie Marrees is vorige week geopend, dat moesten we gaan proberen. Parkeren kan op zondag gratis achter de zaak. Van buiten zie je niet meteen waar je moet zijn maar we herkende de personen binnen. De zaak is modern ingericht met natuurlijke tinten. Links van de ingang een flinke bar met stoelen, langs de muur een blauwe chesterfield bank waaraan tafels, een stukje verder de grote keuken. Rechts van de ingang het restaurantgedeelte met half ronde glasgevel, houten tafels, in het midden ronde en langs de raam vierkanten, met hieraan lederen armstoelen met goede pasvorm. De menukaart is laagdrempelig met bites en relatief voordelige à la carte gerechten. Voor de liefhebbers van de Bretelli beleving is er het vijf gangen menu met wijn arrangement, waar we voor kozen. De chef kwam zelf onze wensen opnemen, fijn.

Als aperitief een Spaanse witte van Ramon Roqueta die goed beviel. Ernaast fris gemarineerde zwarte olijfjes met stukjes ui, lekker.

De amuse kwam in een bekertje, onderin gemarineerde tomaatjes, stukje little gem en lauw warm gepocheerd kwartelei in een vinaigrette op basis van basilicum afgedekt met een schuim van parmezaan, afgewerkt met een zuurdesem krokantje en fijn gesneden bieslook. Wow wat een smaakbeleving, prima!

De eerste begeleider werd beknopt gepresenteerd. Een Duitse “droge” Riesling 2017 van Villa Wolff, mooi aroma, in de mond iets minder droog dan verwacht met een prikje op de tong, tonen van groene appel en perzik. Uit de keuken twee bereidingen van geelvinmakreel, een tartaar en een rolletje gevuld met paaltjes van rauwe groenten, verder structuren van komkommer, blokje geschroeide avocado, toefje gel van yuzu, crunch van wasabi en een jus van bleekselderij en appel. De delicate smaken van de vis verdween naast de krachtigere smaken van het garnituur, de crunch en jus waren erg lekker. De wijn sloot aromatisch prima aan in de mond vond ik hem iets minder combineren. (9)

Uit Italië een Roero Arneis 2016 van Cossetti, in het aroma een toets van venkel in de mond fris met prettige mineraliteit. Op een wit bord de topper van de middag. Als basis linguini met zeekraal in een royaal gevulde kreeftensaus, erop een keurig gegaarde grietbotfilet met quenelle auberginekaviaar, afgewerkt met stukjes oesterblad, een schuimige notenbotersaus en smaakexplosie met de gemarineerde tomaat. Dit was bourgondisch genieten. (9,8)

Voor bij het vegetarische gerecht een Pinot Noir 2016 van Stoneleigh uit Nieuw-Zeeland, elegant met tonen van kers en framboos. In een blauw schaaltje een ravioli gevuld met spinazie en Parmezaanse kaas in een jus van geroosterde ui, waarop een sabayon van witbier, krokante quinoa en blaadjes winterpostelein, aan tafel afgewerkt met een royale portie geschaafde zwarte truffel. Veel smaakjes die keurig samensmelten tot een geheel. De fruitige wijn kwam hiernaast een beetje op de voorgrond. (9,4)

Voor bij het pièce een Sangiovese 2015 van Pietranera gemaakt in elegante stijl met diepe kleur, mooie zuren en aangename kruidigheid. Op het bord een getrancheerde hertenrugfilet met een mooie cuisson en goede smaak, ernaast om te snoepen een stukje gebakken ganzenlever. Om te combineren spruit, bimi, uienring in tempura, quenelle crème van pompoen, structuren van rode biet en een heerlijke specerijenjus. De wijn sloot naadloos aan een vulde het gerecht aan met zijn mooie zuren. (9,6)

De dessertwijn Jardin d’Hiver uit de Gascogne, gemaakt van Petit en Gros Manseng 2016 van het huis La Hitaire, bescheiden rest suikers, tonen van exotisch fruit en vleugje honing. Op het bord partjes van stoofpeer met quenelle roomijs van tonkaboon, saus van dulce leche, dotje gezouten karamel, toefje slagroom met gekarameliseerde walnoot en een crunch van walnoten. Mooie smaken, de heerlijke peer combineerde prima met het ijs, de wijn werd lekkerder door de volle ronde smaken van het dessert. (9,6)

Bediening was goed tot zeer goed verzorgd. Leuk dat de chef en sous zelf ook verschillende gerechten presenteerde.

Samengevat was het weer een wel bestede middag met mooie gerechten opgebouwd met veel smaken, zoals we van de chef gewend zijn, waarnaast goede wijnen. Wel een kanttekening bij de muziek keuze (minimal dance) die niet niet mijn smaak was en op een gegeven moment zelfs voor wat irritatie zorgde. Gelukkig mocht hij wat zachter.

11. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Meliefste
    Internationaal Wolphaartsdijk

Het was weer de hoogste tijd voor een bezoek aan onze favoriet in Wolphaartsdijk. We troffen de parkeerplaats afgesloten met een hek. We hadden het telefoontje ‘s van de maître morgens gemist met de “handleiding”. Gelukkig was er langs de dijk nog een plaatsje vrij. Keurig om 12 uur werd de deur geopend en werden we begeleid naar “onze” ronde tafel langs de wand. Als aperitief een Spaanse Hondarrabi Zuri (inheemse druif) van Hiruzta die zeer goed beviel. Het eerste hapje zag er bekend uit . Een kussentje van krokant brooddeeg gevuld met smeuïge oude kaas, lekker hartig.
    Gevolg door bereidingen van ui. Twee merengues met ertussen een compote van rode ui afgewerkt met poeder van ui. Smolt op de tong, mooie smaken en goede bite door de compote.
    Een stil leven met compositie van een stukje bos kwam op tafel, op een steentje twee tartelettes gevuld met crème van roggebrood waarin enoki paddenstoeltjes. Prima presentatie met goede smaken.
    Op het kadaver van makreel twee gepekelde stukjes makreel, gebrand en afgelakt met miso, hoog op smaak en crispy (zout kristallen).
    Verder met krokantjes van kippenhuid waartussen een salade van gerookte paling, heerlijk.
    De amuse parade werd afgesloten met een speciale presentatie op een apart bot. Een stukje toast met brandade van kabeljauw en toefje mierikswortelcrème, erg lekker met pikante toets.

De eerste begeleider werd door de voor ons nieuw sommelier uitgebreid gepresenteerd. Een duidelijk frissere variant van de aperitiefwijn (Hondarrabi Zuri van Hiruzta). Op een mooi bord een prima presentatie in de vorm van een roos. Plakjes hele verse coquille met ertussen een crème van tom kha kai gedecoreerd met kleine bloemen- en kruidenblaadjes, aan tafel afgewerkt met een jus van Oost-Indische kers waarin een vleugje peer. De pure smaak van de coquille bleef op de voorgrond met als smaakmaker de zoetzure jus, waarnaast de wijn het gerecht keurig aanvulde met zijn aroma en verfijnde zuren. (9,6)

Verder met een bijzondere wijn, Kima Bianco 2017 van Possente uit Sicilië gemaakt van voornamelijk Catarratto, geparfumeerd met mooie zuren en tonen van exotisch fruit. Op het bord een geschroeide langoustine staart gelakt met een reductie van de koppen, afgewerkt met dunne schijfjes gefermenteerde wortel, ernaast een crème van pompoen en een schuimige eigen saus met een vleugje koffie. De langoustine was mooi hoog op smaak met een sappige textuur, de pompoen had een subtiele toffee toets. De wijn vulde het gerecht aan met zijn zijn aroma en zuren, heerlijk. (9,8)

We bleven in Italië met de Pozzodorico van Cincinnato gemaakt van Bellone geschonken uit breed geschouderde fles, sappig met vleugje hout en mooie mineraliteit. Op het bord langzaam gegaarde en geschroeid mulfilet op een salade van tomaat en sjalot, eromheen toefjes crème van paprika en een dunne streep oude aceto balsamico. De mul had een prima cuisson. Mooie mediterraanse smaken waarnaast de wijn keurig in balans was, prima. (9,6)

De chefsbite mochten we ook proberen. Een stukje gekarameliseerd krentenbrood met een crème van eendenlever afgewerkt met een royale portie zwarte truffel, uitgeserveerd op een rokend houten bakje, leuk. Vooral ook erg smaakvol met aangename bite, beetje zoet met goede toets van de lever en een heerlijk truffel aroma.

Over naar rood met de Kepos di Ampeleia 2016, een Toscaanse wijn met het karakter van een Rhône wijn, verassend. Op het bord een medaillon van Zeeuws damhert met ernaast een stukje gekarameliseerde schorseneer, blokje polenta, crosne, poeder van ui en toefjes crème van kastanje en kweepeer, aan tafel afgewerkt met een eigen jus verrijkt met cacao. Mooi sappig vlees met in het garnituur mooie smaken die prima combineerde met het vlees. De wijn vond ik beter tot zijn recht komen naast het garnituur. (9,7)

Voor het dessert was een Traminer Pletzengraben 2017 van Dockner Tom geselecteerd. Een droge wijn waarvan het aroma doet denken aan gemberbier, in de mond meer de smaken van de Gewürztraminer. Uit de keuken een mooie strakke presentatie. Als basis een crème van witte chocolade, eromheen een ring van kwark, erop een quenelle ijs van duindoornbes waarin verschillende krokantjes van duindoornbes en gebrande witte chocolade. De frisse tonen van de duindoornbes kwamen duidelijk op de voorgrond, prima texturen waarnaast de droge wijn verassend goed aansloot. (9,6)

Bediening was uitstekend verzorgd, de nieuwe sommelier deed het prima met goede presentaties en originele wijnkeuzes.

Samengevat was het weer een prima beleving, strakke presentaties en verfijnde smaken. Wel zien we de Scandinavische invloeden in de gerechten verdwijnen, dat kan natuurlijk ook een beetje aan het seizoen liggen. Tot de volgende keer weer, bedankt!

12. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Rijnzicht
    Internationaal Doornenburg

Na lovende recensies in de Telegraaf en Volkskrant eerder dit jaar werden ze deze week bij Gaultmillau verkozen tot ontdekking van het jaar, dus maar gelijk gereserveerd voor de lunch op vrijdag. Het “restaurant” is al vier generaties in het bezit van de familie. Ze zijn gestart in het veerhuis schuin aan de overzijde van het water wat toen nog de Rijn was. Na de tweede wereldoorlog, waarin het pand was plat gebombardeerd, zijn ze verhuisd naar de huidige locatie. De twee zoons die samen in de keuken staan en de vierde generatie vormen hebben drie jaar geleden het roer omgegooid met een nieuwe filosofie. De culinaire beleving staat hierin centraal met bijzondere smaaksensaties en verrassende presentaties die via een negen gangen “Innovatiemenu” worden aangeboden.

Het Restaurant is mooi gelegen in het rivierenlandschap op het splitsingspunt van Rijn en Waal, nabij natuurgebied Klompenwaard waarin de bezienswaardigheid Fort Pannerden. Parkeren kan voor de deur op eigen terrein. Je komt binnen in de serre van waaruit je een mooi uitzicht hebt over het water. Je gaat via de bar naar het modern ingerichte restaurantgedeelte met antraciet tinten. De tafels zijn alle rond en staan op royale afstand van elkaar. Boven iedere tafel een amaryllis die nog in de knop zat. We mochten een tafel kiezen, dat werd er een naast de open haard. Tijdens de lunch normaliter maximaal vier gangen, omdat het deze middag rustig was mochten we uitbreiden naar zes, fijn!

Als aperitief een Sauvignon Blanc 2016 van Chateau Sissan uit de Bordeaux die goed beviel. Twee jongens uit het keukenteam presenteerde de eerste hapjes ronde. Om te starten een broodje van merengue met koffietoets waartussen een crème van truffel en plakken verse truffel, mooi truffel aroma, prima smaak met pikante toets.
    Op een takje een krokant blaadje van pompoen gekruid met ras-el-hanout, lekker met mooie kruidentoets.
    En tussen het grind een zwarte kiezel van cacaoboter gevuld met een crème van boeren oplegkaas met gefermenteerde beukenzwammen, mooi hoog op smaak en lekker hartig.

Chef Mike Cornelissen presenteerde op een witte kool de drie bereidingen van kool. Als basis een krokantje van zuurkool, erop kimchi van Hollandse kool afgewerkt met een quenelle sorbetijs van het sap van de kimchi, verassend lekker.

Er kwam nog een trio van zeefruit. Op een schelp van de scheermes een tartaar van scheermes aangemaakt met duindoornbes afgewerkt met een takje zeebesjes, heel verfijnd.
    In de mosselschelp een zacht gestoofde mossel met toefjes gel van dashi, ijsparels van zure room en dille topjes. Je start lekker fris waarna de aangename ziltigheid van de mossel.
    Op het schaaltje tussen de schelpen een flinke parel met vloeibare vulling van oestervocht met granny smith, heerlijk.

We sloten de bourgondische parade af met een vers gebakken oliebol waarin een vloeibare vulling van ganzenlever, een delicatesse die naar meer smaakte, jammie.

De eerste begeleider werd met goede uitleg van de keuze door Carolien van der Velde gepresenteerd. Albariño van Castelo do Mar uit de Rias Baixas met een bloemig aroma, in de mond rijp wit fruit met aangename ziltigheid. Op het bord een mooie presentatie. Een cannelloni van gepekeld rundvlees gevuld met een Noordzeekrabsalade afgewerkt met royale portie kaviaar, ernaast “wolken” van tomaat met een vleugje aardbei, tomaat structuren en takjes vogelmuur, aan tafel afgewerkt met een vinaigrette van gepekelde onrijpe aardbei. Mooie smaken die ik niet allemaal samen voegde, de tomaat structuren combineerde prima met het rund, de krab met kaviaar combineerde verrukkelijk samen met de vinaigrette. De wijn was keurig in balans. (9,5)

Verder met een speciale Oostenrijkse Peregrin Riesling van Dürnberg, maar liefst 11 maanden gerijpt op droesem in grote eiken vaten, complex met tonen van tropisch fruit, beetje romig met mooie mineraliteit. Uit de keuken de topper van de middag, langoustine Indiase stijl. Een geschroeide staart op chana dal (crème van kikkererwten curry), sandwich van pompoen schijfjes met ertussen tartaar van langoustine, verder nog blokjes pompoen, toefjes pittige gel van mango (mooi hoog op smaak), gepoft Indiaas brood (Puri) en een schuimige saus van de koppen aangemaakt met gele curry. Smaken waar je blij van wordt, de Riesling bleef hiernaast keurig overeind. (9,85)

Verder met een Viognier 2016 van Domaine de Sainte Cecile, mooi rijk aroma en vol in de mond. Ernaast de surf en turf. Krokant gebakken rogvleugel met blokjes kalfswang (24 uur gegaard op 65 graden) met crème en krokantjes van aardpeer, rolletje zoet zure koolrabi en blaadjes barbarakruid, aan tafel afgewerkt met een saus op basis van karnemelk met mierikswortel en olie van het barbarakruid. De rog en kalfswang vullen elkaar prima aan de frisse saus combineerde uitstekend. De ronde tonen aardpeer zorgde voor een naadloze aansluiting met de wijn. Genieten weer. (9,6)

Door met een d'A Chardonnay Réserve van Domaine Astruc uit de Limoux, een echte allemansvriend. Op een mooi bord een zeetongfilet langzaam gegaard in het vet van lardo, erop toefjes crème en dunne plakjes verse bloemkool, toefjes crème van hazelnoot, krokantjes van de huid en een schuimige saus van gebrande boter. De tong had een prima textuur en delicate smaak die mooi samenvloeide met de smaken van het garnituur. De chardonnay sloot naadloos aan. (9,5)

Over naar zoet met met een Duitse Auslese wijn van Riesling en Silvaner die deels van bevroren druiven is gemaakt, mooie goudgele kleur, in het aroma tonen van abrikoos en honing, in de mond mooie zuren, heerlijk. Uit de keuken een goede presentatie in een kokosnoot op ijsklontje waarin een lampje. Tom ka kai, niet de soep maar wel de smaken. Als basis een mousse van kokos met kaffir limoen, erop een quenelle ijs van Tom ka kai met groene curry saus, krokantjes van de kippenhuid en dotjes gel van gember waarin gepofte wilde rijst. Wow een smaak bommetje waarnaast de wijn net overeind bleef en met zijn mooie zuren het gerecht aanvulde.(9,75)

De wijn werd doorgezet voor bij het dessert. Citrus van de wereld. Een strakke presentatie van een limoen op een bedje van sorbetijs van citroen. De limoen was gemaakt van een redelijk stevige laag cacaoboter, gevuld met een mousse van kalamansi met sap van bloedsinaasappel en kaviaar van fingerlime dat voor een aangename bite zorgde. Veel tonen van citrus met relatief weinig afwisseling. De wijn liet zich meer van de zoete kant zien en vulde het gerecht hiermee aan. Een fijne afsluiter. (9)

Bediening was uitstekend verzorgd, een hele gezellige maître die tevens als sommelière de wijnen keurig presenteerde, de gepassioneerde keukenbrigade presteerde gedetailleerd de gerechten.

We gingen natuurlijk met hooggespannen verwachtingen en dan heb je inmiddels iets in je hoofd dat niet helemaal uit komt. Het heeft er vooral mee te maken dat de gerechten minder vernieuwend waren dan verwacht. Op het gebied van beleving maken ze de belofte wel helemaal waar. De uitgebreide amuse parade met mooi smaken en versassende presentaties laat het culinaire hart van iedere bourgondiër sneller kloppen. De gerechten waren prima bereid met hoogwaardige ingrediënten en goede presentaties. Begeleidende wijnen uit voornamelijk klassieke gebieden waren zorgvuldig geselecteerd. Het was weer een geslaagde culinaire middag, bedankt!

13. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Sabero
    Internationaal Roermond

Een reservering bij de familie Boreas is er altijd een om naar uit te kijken. Fijn dat de lunch mogelijkheden zijn uitgebreid naar de 1e en 3e zaterdag van de maand.
    We werden door Sonja opgewacht bij de ingang, na een hartelijk ontvangst werden we begeleid naar een tafel aan het raam, fijn. Als aperitief de Sauvignon Blanc 2016 van Mahi uit Marlborough die prima beviel. De eerste amuse zag er bekend uit maar had een andere vulling. In een keer in je mond en dan even de ogen dicht om te genieten. Van begin tot eind lekker crispy met smeuïge avocado, delicate makreel en fruitigheid van appel, zalig.

Verder met een krokantje van tapioca gekruid met ras-el-hanout waarop grijze garnalen, toefjes mayonaise, stukjes gedroogde tomaat en verse kruiden. Verfijnd met aangename kruidentoetsen.

In een zwart schaaltje een cilinder terrine en dotje mousse van ganzenlever waarbij de ingrediënten van gado gado (verse groentjes, crispy rijst, pinda- en sojasaus) en balletjes van duindoornbes. Mooie zachte lever met wat meer uitgesproken kruidentoetsen, goed.

De eerste wijn werd keurig door Sonja zelf gepresenteerd. Een Portugese Vinho Verde van Toucas gemaakt van de Alvarinho druif. Lekker bloemig met tonen van rijpe appel en mineraliteit. Het gerecht was verstopt onder een laagje schuim van sake waarop een schijfje bestrooid met algenpoeder. Onderin een bereiding van stukjes kool, erop een grote oester, afgewerkt met een dunne gelei van yuzu en een crunch van miso. Ondanks de vele ingrediënten mooie milde smaken, keurig in balans, met de oester in de hoofdrol. De wijn werd door de ziltige oester iets complexer. (9,75)

Ik had al uitgekeken naar de Carabineros-garnaal 'à la royal' . Daar was ie dan, keurig gepresenteerd op een mooi wit bord. Onderin een crème van ganzenlever aangemaakt met een saus van de garnalenkoppen, beetje kokosmelk en vleugje gember. Afgedekt met een plak van geplette carabineros, erop lauwwarme stukken van de staart, blokjes ganzenlever, dotjes gelei met een toets van citroengras en verschillende kruiden blaadjes. Dat was hemels lepelen, subtiele smaken van de lever en garnaal waren perfecte in harmonie, ertussen heel subtiel de exotische Thaise smaakjes en aangename kruidentoetsen, puur genot! (9,9)

Verder met Italiaans wit gemaakt van Cortese, Garganega en Trebbiano van het huis Gorgo. In het aroma een toets van peer, rijk in de mond tonen van rijp fruit. Ernaast een gerecht wat een brede glimlach op je gezicht toverde. Geschroeide langoustine staartjes, sandwich van dunne schijfjes pompoen met ertussen een tartaar van de langoustinestaart, in het garnituur verschillende structuren van pompoen en wortel waarbij plakjes kumquat, aan tafel afgewerkt met een heerlijke saus. Alle smaakjes in het garnituur stonden ten dienste van de verrukkelijke langoustine die top bereid was. De kumquat schijfjes zorgde voor mooie frisse accenten. Genieten weer. (9,9)

Over naar stevig Spaans rood voor bij het wild. De Opta 2015 van Calzadilla, krachtig met bescheiden zuren, aangename kruidigheid en een fluweel zachte afdronk. Uit de keuken een strakke presentatie, Hollandse hazenrugfilet met maanzaadjes, ernaast een bolletje stoof van de haas, rode bessen in heerlijke cumberlandsaus en een groene spruit gevuld met smeuïge Epoisse, aan tafel afgewerkt met de braadjus van de bout. De cuisson van de rug was top, mooie krachtige pure smaak, zonder lever toets, die prima combineerde met de smaken van het garnituur, waarin de spruit met Epoisse een aangename verrassing was. (9,88)

De dessertwijn was een Pacherenc de Vic-Bilh 2015 collection Plaimont, zacht met rijp geel fruit en hint van honing. Op het bord een flinke quenelle ijs van notenboter op een koekcrumble met eronder een crème van mandarijn, ernaast een crème van melkchocolade waarin allerlei verschillende krokantjes. Met de maken van koffie, pastinaak, hazelnoot en chocolade. Mooie smaken en texturen die goed combineerden (de mandarijn wat op de achtergrond) de wijn was keurig in balans. (9,75)

Als afsluiter een wat minder krachtige espresso met een zestal lekkere friandises die nog werd aangevuld met een schaaltje waarin verse passievrucht en een lobbig schuim van koffie om de laatste gaatjes te vullen.

Bediening was uitstekend verzorgd op informele en hele gezellige wijze. Verwennerij van start tot finish. Leuk dat Tom weer terug is.

Kortom een geweldige middag met top gerechten waar we weer snel naar terug willen keren. We snappen dat het hier telkens uitverkocht is, bedankt!

14. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Monarh
    Internationaal Tilburg

Ze zijn komende week alweer vier jaar geopend, kan vast verklappen dat het team blijft groeien. We kregen onze vertrouwde tafel aan het raam. Als aperitief de huis champagne, Royal reserve brut van Philipponat uit Ay die uitstekend beviel. Twee originele amuses kwamen op tafel. Blokje luchtige cacaoboter bereid met truffel in een transparant snoeppapiertje, mooi aroma met prima textuur.
    Marshmallow gekruid met vadouvan en wasabi waarop een dun kerrie krokantje en toefje crème fraise, een luchtige start die snel oplost in sappige verfijnde kruidigheid, mooi.

Met de volgende amuse werd indruk gemaakt. Als basis een frisse compote van mierikswortel waarop een praline van witte chocolade gevuld met vloeibare passievrucht, ernaast schuim van bleekselderij afgewerkt met zeste van limoen. Een smaakbommetje.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd met kennis van zaken. Grüner Veltliner uit de Wachau van Johann Donabaum gemaakt in een rijkere stijl met mooie mineraliteit. Uit de keuken een tweetraps langoustine gerecht. In het kleine schaaltje een lobbig schuim van langoustine in een vinaigrette van limoen afgewerkt ijsparels van yuzu. Op de rand een dun krokantje. Als je eraan begint is het moeilijk om ervan af te blijven, wow. Subtiele hartigheid met heerlijke zuren en sappige textuur.
    Hierna de tweede bereiding. Als basis een platte cilinder crème van beurre blanc in een sappige saffraansaus, waarop dotjes gel van citroen, dotjes crème van bisque, stukjes venkel en een grote krokant gebakken langoustine staart. De langoustine was van binnen nog een beetje glazig wat voor een mooie textuur zorgde, de smaak was delicaat en het garnituur vulde de smaak prima aan. De wijn werd vanwege de saffraan iets krachtiger, genieten! (9,88).

Verder met een heerlijke Gewurztraminer 2017 uit de Alsace, de “La vigne en Rose” van Vignoble du Reveur, mooi geconcentreerd met toetsen van roos en lychee. Uit de keuken een signature gerecht, (twee jaar geleden voor het eerst gegeten) dat doorontwikkeld is. Twee cilinders van zacht gestoofde varkenshiel, gelakt in soja en krokant afgebakken, erop rolletjes groene kruiden gelei, ernaast sappige stukken gerookte paling, krokante holle cilinder van aardappel en toefjes limoengel, aan tafel afgewerkt met een heerlijke zoetzure saus gekruid met limoenblad. De varkenshiel had een mooie zachte textuur, de soja zorgde voor een heerlijke zoete toets, de sappige paling combineerde hierbij uitstekend en de zoetzuur saus maakte de combinatie compleet. De wijn was een schot in de roos, bleef naast deze krachtige smaken keurig overeind en vulde het gerecht aan met zijn heerlijke rozenaroma. (9,85)

Over naar Spaans rood met Calzadilla Allegro gemaakt van Syrah 2011, krachtig met mooie zuren, tonen van zwart fruit, pepertje en een zachte afdronk. Op een zwart bord twee medaillons van de hertenrug, gekonfijt in ganzenvet en dichtgeschroeid op de gril. Ernaast structuren van verschillende biet soorten, crumble van boekweit met cacao en Pommes Fondant gevuld met een heerlijke crème van parmezaan, aan tafel afgewerkt met een kruidenjus. De cuisson van de rug was top en de smaak verfijnd. De crunch van boekweit zorgde voor een versassende bite met mooie chocolade toets. De wijn was keurig in balans en vulde het gerecht aan met zijn aangename zuren. (9,75)

Over naar het predessert dat met aardig wat rook werd gepresenteerd, leuk. Een frisse granité van sinaasappel afgedekt met een sabayon van dragon, een verassend lekkere combinatie.

De dessertwijn was een Beerenauslese 2015 uit de Rheinhessen gemaakt van Huxelrebe en Bacchus, mooie goudgele kleur, rijk aroma en verassend fris in de mond, heerlijk. Uit de keuken een hele mooie presentatie in de kleuren wit, paars en een bronzen medaillon met logo. Structuren van witte chocolade gekleurd met violet, dat voor een bloemig smaak accent zorgde, gecombineerd met verschillende soorten citrusfruit. Verassend frisse smaken met relatief weinig suikers en goede texturen. De wijn sloot naadloos aan en vulde het gerecht aan met zijn rijke aroma. (9,88)

We sloten af met hele krachtige espresso van Caffe Dieme (de Oro) en uitgebreide collectie friandises die telkens nog iets verbeterd worden, deze werden even later nog aangevuld met twee warme varianten.

Bediening was uitstekend verzorgd, correct met veel gezelligheid, we voelden ons weer helemaal in de watten gelegd.

Zoals ik al had aangegeven blijft het team groeien. Veel aandacht voor mooie smaken, regelmatig origineel met de citrus zuren als de rode draad in het menu. Uitstekende presentaties, cuissons en ingrediënten, waarnaast een keurige wijnselectie en een hele fijne bediening. Een top adres, bedankt!

15. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Bord'Eau

We moesten pa ‘s morgens op Schiphol ophalen dus ook maar gereserveerd voor een lunch bij een van onze favorieten in Amsterdam. We waren wat te vroeg dus namen we plaats in de luxueuze lounge van het L’Europe hotel. Keurig om 12 uur werden we opgehaald en begeleid naar de ronde tafel dicht bij het raam. De nieuwe sommelier presenteerde de aperitief wagen met luxe champagnes, we kozen voor een frisse witte die goed beviel. Het amuse duo zag er pico bello uit. Stukje rode mul in een tijgermelk van granaatappel met toefje crème van koriander met erop een stukje goudbes, zeer verfijnd. In het andere schaaltje een salade van pulpo met meiknol aangemaakt met sausje van mierikswortel, afgedekt met zwarte krokantjes. Erg smaakvol met pikante toets van mierikswortel.

Gevolgd door twee bereidingen van carabineros, apart uitgeserveerd. In het witte schaaltje met een sausje van framboos met gepofte paprika, afgewerkt met ijsparels van karnemelk. Die in het bruine schaaltje was iets hoger op smaak met een traditionele romanesco saus, heerlijk.

De eerste begeleider werd uitgebreid gepresenteerd. Een droge Duitse Riesling 2016 van Prinz, heerlijk aroma met mooie zuren. Uit de keuken een mooie presentatie van gefermenteerde wortel structuren gemaakt van drie verschillende wortelsoorten. Erbij een beurre blanc op basis van geitenmelk, vinaigrette van sinaasappel en steranijs, blaadjes citrusafrikaan en toefjes crème van saffraan. Hele frisse smaken met de textuur van wortel, wel jammer dat ieder hapje nagenoeg dezelfde beleving had. De wijn vulde het gerecht aan met zijn heerlijke aroma. (8,8)

Over naar Zuid Afrikaans rood met een speciaal etiket waar een heel verhaal bij hoort. Follow the Line 2016 van Duncan Savage gemaakt van cinsault, syrah en Grenache. Fris rood en zwart fruit met een hint van kaneel. Op het bord een op de huid gebakken borstfilet van wilde kooieend, ernaast gekarameliseerde witlof waarop een dun krokantje van de eend, kleine stukjes van de gekonfijte bout en creme van het levertje, aan tafel afgewerkt met twee sauzen. Een vinaigrette van de blauwe muskaatdruif en een reductie van de eigen jus. De cuisson was goed, het vlees was stevig en deels voorgesneden, de smaak had een subtiele wild toets. De vinaigrette maakte het weer wat lichter, de wijn sloot naadloos aan. (9,5)

De dessertwijn was een Bugey Cerdon 2015 van Chrisian Bolliet, licht mousserend met tonen van aardbei, verfijnd in de mond met relatief weinig suikers. Uit de keuken een prachtige presentatie van een rode roos. De buitenste blaadjes zijn krokantjes van rode biet, de binnenste blaadjes zijn van rode biet geïnfuseerd met roos, de kern was sorbetijs van lychee met amandel. Onder de roos een crème van geitenkaas met eromheen een vinaigrette van lychee, roos en olijfolie. Een uitgekiende smakencombinatie, verfijnd en niet echt zoet met ernaast een prima begeleider, top. (9,85)

Als afsluiter een krachtige espresso met selectie van speciale friandises in de vorm van zeefruit geplukt van een hele grote chocoladerots (ruim 20kg).

Bediening met verschillende nieuwe gezichten was uitstekend verzorgd. Erg goede sommelier weer met uitgebreide presentaties.

Samengevat was het weer een mooie beleving in een hele luxe ambiance.

16. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Da Vinci

Uitgenodigd voor een speciale avond, een wijnmakersdiner waarbij wijnen uit Wachau en Ribera del Duero werden gepresenteerd door de “wijnmakers” zelf.
    Na een fijn ontvangst werden we begeleid naar de lounge waar we de “wijnmakers” troffen die uitgebreid achtergrond informatie gaven, leuk. Als aperitief de instapwijn van Rudi Pichler, een Grüner Veltliner Federspiel 2017, gemaakt van de eerste pluk rijpe druiven van al hun wijngaarden. Geen groene appel maar een rijkere meer complexe stijl met een royale toets mineraliteit. Chef Margo had een aangename verrassing, de tafel werd helemaal vol gezet met de heerlijkste amuses, Wow! Een Zeeuwse platte oester, langoustine staart met een sausje van zilverui, salade van koningskrab met ijs van bleekselderij en takjes zeekraal en mooi bordje filet americain Pietjesveld met mosterd en augurk. Om af te sluiten nog een Zeeuwse platte met pata negra en terrine van foie, dat was een uitstekende start.

We gingen naar beneden en kregen een plaatsje aan de grote tafel, samen met de “wijnmakers” en Sjuul Klinkert van ad Bibendum, de organisator van deze avond, prima. De eerste begeleider maakte al meteen indruk, een Weissburgunder Wösendorfer Kollmützs Smaragd 2012, heerlijk aroma, complex in de mond met een royale doses mineraliteit. Uit de keuken een hele mooie presentatie. Bereidingen van Canadese kreeft met bereidingen van pompoen en geitenkaas. Waarbij nog een heerlijke bouchée van geitenkaas met gember, crispy groene appelsalade gekruid met roos, een blokjes met gembertoets. Een complex gerecht met veel smaakbeleving waarnaast de Weissburgunder mooi in balans was, prima. (9,85)

Verder met de Grüner Veltliner Hochrain Smaragd 2013 met duidelijk meer exotisch fruit en de inmiddels herkenbare mineraliteit. Uit de keuken een klassieker van Margot. Stukken zacht gegaarde zeebaars op een bedje yanté (magere yoghurt uit Limburg) met zeekraal en bosui, erop taugé, eromheen een sjalot-sojadressing. Een hele mooie verfijnde smakencombinatie. Apart uitgeserveerd een stukje gelakte Maaspaling op een rauwkostsalade, heerlijk. (9,7)

Mijn favoriete wijn van deze avond was de Riesling Steinriegl Smaragd 2011, Heerlijk aroma met in de mond mooie zuren en mineraliteit. Uit de keuken wederom een klassieker. Roodpootpatrijs, stukje borstfile op een bedje van zuurkool met ernaast het boutje en stukje gekarameliseerde witlof afgewerkt met plak truffel en een romige saus van eekhoorntjesbrood. De riesling kwam helemaal tot zijn recht naast de smaken in het gerecht, keurig. (9,5)

Over naar rood uit de Ribera del Duero van Bodegas Aalto. We starten met de selectie ad Bibendum 2015, heerlijk aroma vol met zwart fruit, in de mond zeer geconcentreerd en stevig. Gelukkig (voor mij) werd er ook de PS 2000 uitgeserveerd die rijper en zachter was met een subtiele toets van karamel en mooi ontwikkeld terroir. Op het bord een medaillon van reerug op een bedje van rode kool met spruitjes, structuren van rode biet en stukje huisgemaakte kruidkoek. De rug was iets te ver, wel mooie wildsmaak en in het garnituur krachtige smaken. Dit om de balans naar de geconcentreerde wijn kloppend te maken. Als afsluiter een heerlijk hapje met ganzenlever terrine, een bonbonnetje. (9,3)

Door met de PS 2009 waarbij we mochten kiezen tussen kaas en zoet. Ditmaal, vanwege de wijn keuze, bezweken voor de heerlijke kaas selectie van kaasmeesters van Tricht, genieten.

Als afsluiter nog een krachtige espresso met bourgondisch assortiment friandises. Dat noemen ze de puntjes op de i.

Bediening was uitstekend verzorgd met veel persoonlijke aandacht en detailleerde uitleg bij de wijnen, ik voelde me een vip.

Samengevat was het weer een memorabele beleving met hele mooi wijnen en prima gerechten die de wijnen ondersteunden, bedankt!

17. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor The White Room
    Internationaal Amsterdam

Mijn zus wilde na het horen van onze verhalen ook graag eens kennis maken met de White room. We waren in de lente helemaal onder de indruk en ik kan vast verklappen dat de ontwikkelingen in de keuken gewoon verder gaan.
    We kregen wederom ons vertrouwde plaatsje aan het raam in het prachtige restaurant, prima. Als aperitief een Godello uit de Bierzo van Dominio le Tares die zeer goed beviel. We dachten dat we de makaron al kende, dat was meer uiterlijke schijn. Op het schaaltje gerookte makaron erop tartaar van zeebaars met bereidingen van komkommer en avocado, afgewerkt met een dotje furikake mayonaise. Delicate smaken met frisse accenten en mooie umami toets, toppie!

Gevolgd door een amuse trio, keurig gepresenteerd. Op takjes met rookgordijn krokante cannelonie's van briquedeeg gevuld met licht gerookte makreelmousse, afgewerkt met fijne pindastructuren, goede makreel toets met uitstekende textuur. Mini taco met hoender, crème van doperwt en toefje gel van mint. Gevolgd door aardappel bereidingen. Bolletje puree met een jasje van krokante kaantjes afgewerkt met toefje spicy paprika crème, erg lekker.

De laatste amuse was een stukje kreeftenstaart met peterseliewortel in een schuimige saus van appel en limoengras, heerlijk!

De eerste begeleider werd keurig door Isabel van Bueren gepresenteerd. Grauburgunder trocken 2017 van het huis Theo Minges. Mooi aroma met in de mond fijne zuren en subtiele kruidigheid. Uit de keuken een mooie presentatie. Twee bloemen van pompoen waaronder Noordzeekrabsalade aangemaakt met olijfolie en limoen, waarbij komkommerrollertje, ananas blokjes, yuzu pastille en pompoen bereidingen afgewerkt met een heerlijke zoetzure saus. Uitstekende smaken die samen een smaakbommetje vormen, wow! (9,9)

Uit de Tokaji een droge Furmint 2016 van het huis Henye, heerlijk fris met aangename kruidigheid. Uit de keuken een complex gerecht. Twee cilinders tartaar van tonijn aangemaakt met olijfolie en limoen afgewerkt met zoetzure groentjes, ertussen een rouleaux van tonijn met gepekelde eendenlever. Verder verse kruiden, dotjes crème van miso en vinaigrette van shiso purper, pistache olie en koffie. Delicate tartaar met mooie kruiden toetsen versterkt door de mooie zuren en aangename umami toets, wat een smaakbeleving, heerlijk. De wijn bleef keurig overeind, complimenten! (9,8)

We schakelden door naar gerechten met een meer winterse stijl. Langoustine op een bedje van chlorofyl, gemaakt van spinazie en kervelblad, afgedekt met aan de ene zijde een hele rijke aardappelmousseline en aan de andere zijde een schuim van citrus en limoengras, hert geheel was afgewerkt met aardspelkaantjes en poeder van zeealgen. Een hele originele smakencombinatie met goede smaken die keurig in balans waren waarin de delicate langoustine voor verfijning zorgde. De wat rijkere Muscadet 2017 van Julien Braud ondersteunde het gerecht met zijn verfijnde zuren. (9,7)

Van het gerenommeerde wijnhuis Louis Jadot een Bouzeron 2016 gemaakt van Aligoté doré met een heerlijk aroma en in de mond mooie balans tussen fris en rijk. Uit de keuken een zacht gegaarde tarbotfilet afgedekt met plakken zwarte truffel waarover een hele dunne laag lardo di Colonnata. Eronder een frisse mousseline van bloemkool en een groene saus van bonenkruid waarin we nog wat kleine gegrilde bloemkoolroosjes vinden. Een prima smaken balans waarin de groene saus in positieve zin opvalt, genieten! (9,7)

Over naar Spaans rood met een Piorat “90 minuts” van Trossos del Priorat, geconcentreerd met rijp donker fruit, complex met een zijdezachte afdronk. Op het bord een strakke presentatie. Keurig rosé gebraden medaillon van hertenkalf in eigen jus afgewerkt met krokante zaden. Ernaast structuren van aardpeer, waaronder een heerlijk frisse mousseline, en dotjes gel van kers en biet. Relatief eenvoudig, waardoor de kwaliteit van het vlees helemaal tot zijn recht kwam, top. De wijn sloot naadloos aan, prima! (9,8)

De dessertwijn was Riesling Konigsschild spätlese 2015 uit de Nahe van Honrath, heerlijk aroma, in de mond mooie zuren met tonen van tropisch fruit. Ernaast een dessert waar we blij van werden. Crème’s en makarons van yuzu waarvan sommige gekruid met jasmijn, ijs en spongecake van yoghurt, ertussen sappige gelei van Aloë Vera. Oh là là wat een smaakbeleving, zalig citrusfruit met exotische accenten van cactus en zachte texturen. De frisse riesling maakte het feestje compleet. (9,88)

Bediening was uitstekend verzorgd, goede gedetailleerde presentaties van wijn en spijs en leuk dat de gerechten synchroon werden uitgeserveerd. Wederom complimenten voor Isabel van Bueren voor de keurige wijnselectie.

Samengevat kunnen stellen dat zus ook onder de indruk was van de verfijnde gerechten waarin de frisse accenten de rode draad vormde, met eveneens was rijkere winterse gerechten, begeleid door uitgelezen wijnen en een top bediening en dito ambiance. Zelf blij met twee gerechten erbij op mijn absolute toplijst, die met kerst wordt gepresenteerd. Tot de volgende keer weer, bedankt!

18. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Restaurant O&O

Na 35 jaar de top 100 van de Lekker bereiken kwam toch een beetje als een verrassing. Ik moet bekennen dat de kookstijl de laatste jaren nog iets verfijnder is geworden en de invloed van de Franse keuken is gegroeid.
    We werden verwelkomd door de sympathieke Monica Tsang, leuk was het om sommelier Luc Linnenbank weer tegen te komen. We kregen ditmaal een tafel aan het raam in het grotere restaurant gedeelte, prima. De aperitief trolley werd voorgereden, het werd een Verdejo 2017 uit de Rueda van Félix Lorenzo Cachazo die goed beviel. Ernaast een amuse trio. Een krokant hoorntje gevuld met pompoencrème gekruid met curry waarop stukjes verse makreel, afgewerkt met foreleitjes, verfijnde smaken.
    Een savarin van pekingeend met toefjes crème van hoisin, hoog op smaak, heerlijk.
    En een kopje met gebonden bospaddenstoelensoep.

De eerste begeleider werd uitgebreid met passie toegelicht door de enthousiaste Luc. Een Spätburgunder rosé 2017 van Künstler, fris en verfijnd met tonen van aardbei en framboos. Uit de keuken een mooie presentatie uitgeserveerd door de jonge keukenchef. Plakjes sashimi van Japanse Hamachi, ernaast een ceviche dressing van ponzu met witte soja, erop een quenelle wasabi ijs, structuren van mango, papaja en tomaat en krokantjes van gepofte quinoa. Aan tafel afgewerkt met een olie van lavas. Een gerecht met veel smaakbeleving, de dressing was hoog op smaak, de wasabi was prima gedoceerd en de delicate hamachi was voortreffelijk. De wijn bleef wat op de achtergrond maar combineerde prima. Om de gang af te ronden was er een Gillardeau oester afgewerkt met Balinese oester dressing, genieten! (9,75)

Een speciale begeleider, het favoriete drankje van Mike Tsang (de zoon), pruimen sake van Heiwa Shuzō, drie jaar gerijpt. Mooie amber kleur, het aroma deed denken aan amaretto, in de mond duidelijk frisser en lager in alcohol, wow. De keuken is de uitdaging aangegaan om hierbij een passend gerecht te ontwikkelen. Een klassiek Franse terrine van eendenlever, gemarineerd in de sake waarin cacao en zacht gegaard op 54 graden. Een keurige balk met mooie marmering, erop een laag pruimen gelei en erbij ingelegde Kumquat, schijfjes pruim en dotjes gelei van chardonnay azijn. De lever was mooi hoog op smaak, de Kumquat zorgde voor een verfijnd bittertje dat de koppeling naar de sake optimaliseerde. Mijn favoriet van de middag. (9,85)

Verder met een frisse en sappige Chenin Blanc uit de Vouvray van Sables Blonds. Op een kobalt blauw bord de koningsgarnaal in tempura op een zoetzure saus waarin jonge bamboe scheuten, erop huisgemaakte kimchi, ernaast een “chipje” van de poten en een shiso blad in tempura. Mooie texturen, verfijnde smaken, de saus was lekker zuur met een toets van mango en passievrucht. De crispy pootjes smaakte mineralig. De wijn sloot naadloos aan. (9,5)

Over naar Italiaans rood, een Alberaia 2015, Sangiovese van Caciorgna Pietro, vol met cassis fruit met een vleugje hout. Uit de keuken de Anjou duif in Hong Kong stijl. Twee langzaam gegaarde borstfilets in eigen saus en een bitterbal van de bout. Het garnituur lag op een niet eetbaar blad, wat ik minder handig vond. Cilinder “lo mai kai”, ofwel kleefrijst met stukjes Chinese worst, stukjes rode biet, takje groene blaadjes en ingelegde crosne (Japanse andoorn). Apart uitgeserveerd, een schaaltje nasi kuning. De cuisson van de borst was prima, evenals de smaak, de biet en crosne paste prima. Van de rijst met worst moet je houden. De wijn was keurig in balans en vulde het gerecht aan met zijn zuren. (9,6)

De dessertwijn was iets speciaals, Trockenbeerenauslese van PMC gemaakt van Welschriesling 2015, geconcentreerd met tonen van exotisch fruit en uitstekende zoetzuur balans. Uit de keuken een tweetraps dessert. In het schaaltje een papje van rode rijst waarop zeste van limoen, quenelle kokosijs, koriander cressjes en krokantje van rijst, aan tafel afgewerkt met kokosmelk. Goede textuur van rijst, niet te zoet met lekkere toetsen van koriander en kokos. Onder de rijst kwamen we nog wat ganache van witte chocolade tegen, wat het wat zoeter maakte.
    Op de deksel verschillende structuren van lychee en witte chocolade, anijs cressjes, kokos schaafsel en krokantje van rijst. Goede toets van lychee maar voor mij wel wat zoet. De heerlijke wijn kwam iets beter tot zijn recht bij het eerste deel. (9,3)

Bediening was wederom uitstekend verzorgd met een hoofdrol voor de enthousiaste Luc ondersteund door Wendy Tsang.

Het was wederom een mooie beleving en ben nog steeds onder de indruk van het foie gerecht met kumquat en pruimen sake, bedankt!

19. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Hofstede De Blaak

De nieuwe kaart is een week geleden ingegaan, hij zag er aantrekkelijk uit, dus maar meteen gereserveerd voor een lunch op donderdag. We werden bij de deur opgewacht, leuk. Na even bijkletsen werden begeleid naar ons vaste plaatsje in de hoek van de Jachtkamer. Mark ging vandaag zijn beste beentje voor zetten, hij had enkele mooie wijnen uit zijn privé collectie geselecteerd, leuk!
    We startten met een exclusieve Champagne, de cuvée Risleus 2002 van Hubert Paulet, die uitstekend beviel. Goud gele kleur, subtiele mousse, volle smaak met mooie zuren. Op een kleine kaas kwamen twee luchtig krokante kaaskoekjes met bijenpollen, lekker hartig met mooie kaas smaak.

Gevolgd door een tweeluik, die we op de juiste volgorde moesten eten. We startten met een cakeje van miso, erop wakame en gelei van soja, voor een uitbundig hartige toets, afgewerkt met met sesam en schaafsel van tonijn. Mooi hoog op smaak. Gevolgd door de praline van witte chocolade gevuld met crème van zoete aardappel, afgewerkt met toefje crème van pinda. Aangename ronde smaken die de mond weer neutraliseerden.

We zetten de heerlijke champagne door bij de eerste gang, waarbij hij perfect combineerde. Voor ieder een duo lauwwarme Zeeuwse platte oesters uitgeserveerd in een mooi schaaltje, waarin zeeweer dat voor een aangenaam ziltig aroma zorgde. De oesters lagen in de eigen schelp op een crème van waterkers en zure room, erop een sabayon van cava en een lepeltje haringkuit. Mooie zachte bite met gelaagde smaakbeleving, top. Dan is het fijn dat er nog een tweede ligt om het nog eens over te doen. We konden het beide niet laten om nog even de schelp uit te likken, heerlijk. (9,8)

Een speciale Riesling uit Luxemburg werd gepresenteerd, de Charta Schengen prestige 2016 van Krier Freres. Deze was gemaakt van druiven uit drie verschillende landen, Duitsland, Frankrijk en Luxemburg, uitbundig aroma, in de mond mooie zuren. Uit de keuken de topper van de middag. Noordzeekrab salade afdekt met plakken gekonfijte eendenlever waarop een quenelle yuzu sorbet, toefjes gel van gember, broodcroutons en sesamzaadjes. Wow, wat een uitstekende toets van krab met sappige textuur. Dit kwam doordat de salade was aangemaakt met de levers van krab waarbij het sap van yuzu. De Aziatische smaakaccenten combineerde hierbij prima. Puur genot! (9,88)

Mark had twee wijnen geselecteerd voor bij de zeebaars. Bandol Blanc 2015 van L'Olivette, die mooi aansloot bij het gerecht. En de Grüner Veltliner 'Loiser Berg' 2015 van Brundlmayer met een verrassende toets van eiken, die prima combineerde met de heerlijke saus. Op het mooie glazen bord, krokant gebakken wilde zeebaars waarop hand gepelde garnalen, ernaast een rolletje van spitskool, aan tafel afgewerkt met een heerlijke madras kerrie bouillon. Kannetje bleef gelukkig op tafel, genieten! (9,7).

Het kon met de wijn zelfs nog lekkerder, een Pouilly-Fuissé 2015 van Reijckaert, waar we blij van werden. Uit de keuken een mooi presentatie. Bruin gebakken coquilles in een saus van notenboter met hierin een mousseline van aardpeer. Het geheel was afgewerkt met gebakken girolles, vlokken Parmezaanse kaas en plakjes geschaafde zwarte truffel. Een klassieke lekkernij die door de zuren van de wijn tot een ware delicatesse werden omgetoverd. (9,8)

Oorspronkelijk hadden we geen vlees in het menu maar Mark wilde ons iets speciaals laten proeven. Chianti Classico Riserva 2014 van Cennatoto die hij tijdens zijn vakantie in Italië had kunnen kopen. Enige teleurstelling was van zijn gezicht te lezen toen de fles kurk bleek te hebben, dat is balen als je slechts 1 fles hebt. Gelukkig was een uitstekend alternatief zo gevonden. Uit Margaux de tweede wijn van Giscours 2014. Op het bord bereidingen van hert. Een keurig gebraden filet van de bout en stukje gestoofde op een compote van sjalot. Waarbij een stukje gebakken eendenlever, quenelle crème van kweepeer en stukjes walnoot, aan tafel afgewerkt met een eigen saus gekruid met laurier. Mooie pure smaken met als snoepje de eendenlever, de walnoten maakte de combinatie met de wijn nog iets beter. (9,6)

Het nieuwe kaas dessert stond boven aan mijn wensenlijst. Gebakken eendenlever met appel, komijn en stukjes macadamia waarover Epoisse gesmolten. Ietsje zwaarder dan de munster variant (waarbij een frisse vinaigrette), maar geweldig lekker. De luxe van twee wijnen ernaast. Een klassieke Sauternes 2016 van Laribotte die erg lekker was, mijn voorkeur ging uit naar de Hongaarse H van Pajzos gemaakt van laat geplukte Hárslevelű die duidelijk iets frisser was, wat het gerecht in mijn beleving nodig heeft. (9,75)

Mark had op de tafel naast ons de geschonken wijnen keurig op een rij gezet, indrukwekkend om te zien wat we allemaal hebben mogen proeven, bedankt!

Als afsluiter nog een espresso met een drietal lekkere friandises.

Bediening was uitstekend verzorgd, Mark in topvorm ondersteund door chef Angelo die de gerechten presenteerde.

Het was weer een echte verwenmiddag met de mooiste gerechten van de kaart waarnaast uitgelezen wijnen, in een fijne, gezellige ambiance. De klassieke stijl met gebruik van luxe producten en moderne invloeden is erg lekker en laagdrempelig. Bedankt!

20. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Restaurant 212
    Internationaal Amsterdam

Een aantrekkelijke actie trok ons over de streep voor een uitgebreide lunchbeleving bij 212. Keurig op tijd liepen we het restaurant binnen. We kregen een fijn plaatsje centraal aan de bar met prima uitzicht over de keuken. Tafelgenoot wilde er iets speciaals van maken dus we startten met champagne, de blanc de blancs ‘Lumiere Et Craie‘ van Jean Velut die zeer goed beviel. De bar werd volgezet met een viertal hapjes. Tartelette gevuld met knolselderij en dille waarop XO saus van garnalen, Hollandse garnalen en toefje crème van peren cider. Lekker complex.
    Ernaast drie bereidingen van zeebaars. Een krokantje van de huid waarop twee schijfjes gelei, waartussen een stukje baars gegaard in tijgermelk van passievrucht, afgewerkt met een crème van plankton, citrus en koriander. Heel verfijnd met aangename koriander toets.
    Om de mond te verfrissen een cocktail gemaakt van een heldere tomaten bouillon waarin bombe gevuld met shiso voor een subtiele kruidentoets.
    Om af te sluiten een “olijf” op een houten lepeltje gevuld met een hartige vloeistof van olijf, sinaasappel en vanille.

Van de amuse werden we helemaal blij, niet alleen omdat hij er fantastisch uit zag maar vooral vanwege de verrassende smakencombinatie. Als basis een Noordzeekrabsalade afgedekt met een snijbonensoepje waarin een “eidooier” gevuld met een krabben bisque, afgewerkt met verse kruiden. Het lekkerst als je het in een keer in je mond doet, heerlijk!

Daphne presenteerde uitgebreid de eerste begeleider, Een Duitse droge Riesling 2016 van het huis Schäfer Fröhlich, mooie frisse tonen van exotisch fruit en aangename mineraliteit. Het eerste gerecht was een oude bekende in een nieuw jasje. Gelei van gerookte haring gevuld met steak tartaar van kalfszwezeriken afgedekt met zure room, aan tafel afgewerkt met een jus van ziltige kokkels subtiel aangezuurd met citroen, waarin stukjes haring en broodcroutons gevuld met het rijke sap van merg. Verfijnde smaken en goede texturen, de wijn werd er nog iets lekkerder van, prima. (9,75)

Uit Spanje een Pai Albariño van Albamar, elegant fris met subtiele ziltigheid. Ernaast een gerecht dat vorige keer nog in de kinderschoenen stond en voornamelijk uit kool en fusilli bestond en nu helemaal was uitgekristalliseerd. De open ravioli van Zeeuwse platte. Als basis stukjes groene kool gestoofd in het sap van oester, erop een Zeeuwse platte afgedekt met een gelei van hazelnoot. Ernaast een parel gevuld met confiture van van de gebarbecuede citroen in een saus van kalfspoot, mosselen en zeetong, afgebiesd met een crème van hazelnoot. Verfijnde smaken met mooie ziltige toetsen, subtiele bite van kool en versassend smaakaccent van citroen. De Albariño bleef keurig overeind, genieten! (9,8)

Verwennerij met een Meursault les rougeot 2011 van Potinet Ampeau, heerlijk. Ernaast een hele originele bereiding. Langoustine gepocheerd in eendenvet afgewerkt met geraspte koffie in een albufera-dashi saus, afgewerkt met dansende bonito vlokken. Een delicatesse met subtiele bite van de vlokken waarnaast de heerlijke Meursault helemaal tot zijn recht kwam. (9,85)

Uit de Arbois een speciale chardonnay 2013 van Grain de Pierre, complex met mooie zuren en tikje oxidatief, wow. Ernaast een gerecht wat deels was uitgekleed omdat ik geen bloed mag. Gepocheerde tarbotfilet met klein inktvisje op een bedje van snijbiet, aan tafel afgewerkt met een vinaigrette van rode kool. Sappige tarbot, versassend fris met bitters van de groente waardoor de wijn lekkerder werd, mooi! (9,7)

Het gerecht waarnaar tafelgenoot al de hele ochtend had uitgekeken. Zwezerik, eerst gepocheerd in een bouillon van dashi, dan gerookt en licht krokant afgebakken. Uitgeserveerd op een rillettes van sardientjes, afgewerkt met geschaafde paddenstoelen. Ernaast een quenelle van gekonfijte olijven, toefje gel van citroen, vinaigrette van olijf en eigen saus. Ook weer een originele smaken combinatie om van te smullen. De Cabernet Franc 2015 uit Chinon van Philippe Alliet sloot met zijn aardse tonen naadloos aan. (9,85)

De dessertwijn was gemaakt van een witte blend van laat geoogste inheemse druiven 2014 van Mad uit de Tokaji, heerlijk. Uit de keuken een mooie strakke presentatie van pruimen gemarineerd in de rooibosthee met szechuanpeper. Geserveerd in een pruimen saus waarop een pitje van amandelijs afgewerkt met luchtig ijs van venkelschuim met citroen, die aan de bar met behulp van vloeibare stikstof was gemaakt. Toppie (9,85)

De laatste gang was de topper van vorige keer, sorbetijs van smokey bourbon met Amarena ‘kersen’ in een eigen saus. Ernaast ditmaal de Zweigelt Auslese van Kracher, die ietsje minder geconcentreerd was maar eveneens naadloos aansloot. En nog de suikerbal gevuld met een schuim van kersen en Umeboshi waarop een crumble van walnoot, zwarte olijf en rozemarijn. (9,85)

Als afsluiter een krachtige espresso met lekkere friandises naar keuze.

Bediening was wederom uitstekend verzorgd door het gehele team, informeel, correct met passie en gezelligheid.

Samengevat was het weer een exclusieve beleving aan de keukentafel in een hippe gezellige ambiance. Originele, creatieve gerechten met mooie, vaak exclusieve smaken waarnaast uitgelezen wijnen. We voegen ze graag toe aan onze favorieten.

21. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft gereageerd op het topic: Nieuwe eetgelegenheid ?? of Gesloten !! of Opnieuw geopend.

Fleur ds Sel Kasterlee wordt Restaurant Kris

22. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor La Source
    Internationaal Lanaken

Vorig jaar onder de indruk bij onze kennismakingslunch, dus geboekt voor een vervolg. Inmiddels is er een dik verdiende ster bijgekomen.
    Valet parking werd bij de ingang aangeboden, leuk. We waren iets te vroeg waardoor we even in de lounge bij de receptie konden plaatsnemen. Al snel werden we opgehaald door de maître die ons begeleide naar een tafel aan het raam met zicht op de open keuken, fijn. Sommelier Thijs van Sambeeck had onze voorkeur nog onthouden, prima. Als aperitief een Roter Veltliner Scheiben van Kolkman die zeer goed beviel. Ernaast nog een shot Vermut voor na de eerste amuse. Een bekende van vorig jaar die we graag nog eens wilde proeven. Voor ieder twee “olijven” op een laagje crispy “aarde” waaronder een laagje romige licht gerookte Spaanse Schapenkaas. De groen olijf was gevuld met Vermut, de zwarte met ganzenlever, heerlijk.

Op een stuk schors zwarte kiezels waartussen twee amuses. Een lauwwarm balletje gevuld met ragout van spek, ei en Parmezaanse kaas, erg smaakvol. Ernaast een blad van bloedworst met toefjes gel van groene appel en stukjes paddenstoel, wat we helaas niet mochten eten. Hiervoor kregen we een heerlijk alternatief, een krokante taco gevuld met noordzeekrab, schuim van kokos en toefjes gel van yuzu.

In een houten kistje, kleine brioche bollen met huisgerookte paling en toefje wasabi mayonaise, heerlijk.

Er was ditmaal duidelijk meer werk gemaakt van het selecteren van de wijnen. Bij de eerste gang zelfs een wijn en speciaalbier. Een klassieke Pinot Gris 2016 van Hugel en een wit bier gekruid met gember, citroengras en yuzu, uitbundig fris kruidig aroma en mooie zuren in de mond. Uit de keuken een strakke presentatie op een mooi wit bord. Als basis een dunne spiraal crème van hazelnoot, erop een blokje ganzenlever tussen krokante koekjes met erin dunne streepjes chocolade, afgewerkt met gel van yuzu. Ernaast een quenelle gemberijs. Een prima smaken combinatie, smaken die ik herkende in het bier dat duidelijk voor meer beleving zorgde. De wijn daarentegen was meer op de achtergrond en versterkte juist de smaken van het gerecht. Beide goed gekozen, complimenten. (9,8)

voor bij de topper van vorig jaar een mollige Pinot Grigio van Skok geschonken in hele grote glazen. Rosé kleur (door de fermentatie met schil), mooi geconcentreerd met tonen van perzik en abrikoos. Op een speciaal bord een saus van zee-egel waarin een blokje panna cotta van bleekselderij erop drie dikke plakken coquille afgewerkt met Imperial Heritage kaviaar en kleine blokjes buikspek. Verfijnde smaken met aangename ziltigheid door de zee-egel. Hierna kwam nog de zee-egel gevuld met dezelfde ingrediënten om nog even na te genieten, wow. De wijn sloot naadloos aan, vulde het gerecht aan met zijn aroma en bleef naast de ziltige toets probleemloos overeind, prima! (9,9)

verder met een klassieke chardonnay 'Grand Elevage' 2015 uit de Bourgogne van het maison Verget, van de Belgische wijnmaker Jean-Marie Guffens. In een goudkleurig bord een filet van schelvis met eromheen een krans van ziltig zeefruit, stukjes scheermes, sappige kokkels, bouchot mosselen en kreukels op een crème van sojabonen aan tafel overgoten met een kruidige kokossaus met vleugje gember, citroengras en curry voor een pikante toets. Schelvis is een vis die je lekker moet maken, deze missie was dik geslaagd. De chardonnay was keurig in balans. (9,75)

nu waren er voor de sommelier meerdere mogelijkheden die ieder een deel van het gerecht accentueren. Voor onderzoek alle drie uitgeschonken wat het proeven een stuk complexer maakte, maar wel leuk. Op een prachtig bord een smalle filet van Noordzeetong met een crème van ganzenlever subtiel gekruid met kardemom, ernaast verschillende rode biet structuren en dotjes Hollandaise, aan tafel afgewerkt met “sneeuw” van gerookte paling. Een mooie balans van verfijnde smaken die prima combinerden. De wijnen combineerde alle drie goed, verassend. Mijn favoriet was de Italiaanse Coda di Volpe van Janare die qua smaakbeleving tussen de Albariño en Cabernet Franc in zat. (9,8)

voor bij het pièce een rode “J’ amerais que cela vous plaise” uit de Languedoc van Bernard Magrez, diepe kleur, tonen van zwart fruit, aangename kruidigheid en een zachte afdronk met vanille toets. Uit de keuken een strakke presentatie van een signature gerecht van chef Ralf Berendsen. Anjou duif, een perfect gegaarde borstfilet en een bolletje stoof van de bout, ernaast blokjes zoete pompoen waarop toefje crème van groene curry en geroosterd pompoenzaadje en toefjes toffee van pompoen, aan tafel afgewerkt met een eigen saus. Een duidelijke hoofdrol voor de heerlijke duif waarnaast de wijn naadloos aansloot, top! (9,9)

bij het dessert een Oostenrijkse eiswijn van Grüner Veltliner 2015 van Nigl, verfijnd met mooie zoetzuur balans. Op een wit bord een originele presentatie. Als basis sorbetijs van pruim met kleine partjes gemarineerde pruim, schotsen van schapenyoghurt gekruid met venkelbloemen en blaadjes klaverzuring. Goede texturen en lekkere smaken met verrassende venkeltoets. De heerlijke wijn bleef keurig overeind. (9,7)

verder met mousserend Italiaans rood, de Birbet van Giacomo Vico, lekker fris met tonen van framboos en kers. Op het bord chocolade, quenelle ijs en “steentje” gevuld met mousse, verder dotjes gel van duindoornbes, dotjes avocadocrème en bolletje geschroeide avocado aan tafel afgewerkt met een saus van duindoornbes gekruid met een vleugje Ras el Hanout. Vollere smaken met frisse zuren waardoor het niet te zwaar wordt. De elegante wijn maakte het gerecht nog iets lichter. (9,6)

we sloten af met een krachtige espresso met een keuze van de royaal gevulde friandise trolley. Ieder onderdeel werd door de patissier gepresenteerd, prima.

Bediening was uitsteken verzorgd, zeer professioneel met met ruim voldoende persoonlijke aandacht.

Kortom een memorabele middag die de beleving van vorig jaar heeft overtroffen, met name door de zorgvuldig geselecteerde begeleiders. We voegen La Source dan ook graag toe aan onze favorieten.

23. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft gereageerd op een recensie van De Lindehof

Bedankt voor je reactie Ron, leuk!

24. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor De Lindehof

We komen inmiddels al tien jaar bij De Lindehof en het was liefde op het eerste gezicht. Soenil reist tegenwoordig de hele wereld af op zoek naar inspiratie en ingrediënten om de beleving voor de gaten steeds te verbeteren De tweede ster heeft geen rust gebracht en de ambitie blijft hoog. Ik kan vast verklappen dat we aardig onder de indruk waren van de progressie.
    Na een warm ontvangst werden we begeleid naar een plaatsje bij het keukenraam. Eddy mocht zijn luxe Champagne schenken, de Brut van Bollinger die uitstekend beviel. De tafel werd kort daarna helemaal volgezet met lekkernijen. De optimale volgorde van eten werd erbij vermeld. Luchtige krokantjes van mais met een espuma van rode curry, lekker pikant.
    Op de visgraat een brioche gevuld met bakkeljauw en tomaten-crème, erg lekker.
    Op een papiertje een Indiase snack op basis van gele erwten, knoflook en ui waarop een crème van sardine, dit leek wat op falafel.
    Om de mond te verfrissen een pakketje van rettich gevuld met de gekonfijte schil van de guave, lekker sappig.
    Op een maiskolf een tortilla van mais met tonijn, citroencrème en crunch van tonijn, verfijnd met prima textuur.

De traditionele praline mocht niet ontbreken. Witte chocolade gevuld met crème van gebarbecuede pastinaak aan tafel afgewerkt met een schuim van limoen met chili, heerlijk!

Op een glazen kastje, met hierin de ingrediënten, twee makarons van Surinaamse komkommer met chutney van birambi, versassend fris en aangenaam pittig.

Op bevroren Kwikwi’s (Surinaamse meerval) krokantjes van visenhuid waarop een quenelle chutney van de Kwikwi met groene mango en okra, jammie.

We sloten de parade af met een blokje stoofvlees van de geit met erop structuren van wortel in een saus van wortel met komijn. Lekker hartig en mooi hoog op smaak.

Eddy presenteerde keurig de Weisser Burgunder uit de Rheinhessen van Frey, geschonken in fijne Zalto glazen. Verfijnd aroma met mooie frisse tonen. Uit de keuken een tweetraps coquille gerecht erg mooi gepresenteerd. Centraal op een wit bord een flan van dashi met erop zoetzure groente rolletjes, eromheen dunne plakken coquille waarop delicate Black Pearl kaviaar, afgewisseld met dunne schijfjes gemarineerde tofoe. Het geheel was afgewerkt met een vinaigrette van sambai en algen. Wow verfijnde smaakje met ziltige toets van de kaviaar, heerlijk. De wijn vulde het gerecht aan met zijn verfijnde zuren en aroma.
    De tweede bereiding was duidelijk uitbundiger. Een grote gebakken coquille waarop kleine kaantjes van hoisin, ernaast espuma en salade van linzen, lekker pikant gekruid, en krokantjes van kerrie, aan tafel afgewerkt met een vinaigrette van sesam. Uitbundig maar verfijnd. Het was fijn dat ik nog wat champagne had die hierbij prima combineerde, genieten! (9,9)

een witte Saint Chinan 2016, de Les Eminades van Montmajou met Grenache Blanc in de hoofdrol. Op een groot bord met brede zilveren rand stukken zacht gegaarde kreeft, stukje van de schaar en staart. Ernaast blokje lauwwarme avocado waarop gedroogde garnalen en avocadocrème, voor de bite nog twee structuren van quinoa. Aan tafel afgewerkt met een schaaldierensaus. Mooie pure en verfijnde smaken waarnaast de wijn in balans was. (9,7)

verder met een Chardonnay waarbij wat Viognier, de Coastal 2017 van Vistamar, fris met tonen van tropisch fruit. In een heel warm schaaltje van zwart natuursteen een grietfilet, waarnaast een rouleaux gevuld met mango en papaja en zilte groentjes, aan tafel overgoten met een heerlijke kokos masala saus. Een snoepgerecht met verfijnde smaken en subtiele kruidigheid. (9,8)

voor bij het pièce een gekarafeerde rode Les Pampres 2016 van Mas Laval, elegant met mooie zuren en subtiele kruidigheid. Chef Soenil presenteerde zelf de bereidingen van haas die inmiddels tot “signature dish” verheven is. Op het bord de klassieke hazenrugfilet op karkas gebraden met dotjes schuim van groene curry, stukje zoet aardappel, quenelle palmkool en bolletje kort gegaarde rode rijst, aan tafel afgewerkt met een saus van Chartreuse. Top cuisson met heerlijke smaken waarbij de wijn naadloos aansloot.
    In het schaaltje de Lindehof variant. Cilinder stoof van hazenbout met gefermenteerde schorsener, blaadje palmkool, toefje crème van bataat en geschroeid zilveruitje. Wow wat een smaakbeleving, top. (9,9)

van Günter Tribaumer de spätlese cuvée, licht, fris en sappig. Op het bord een stukje kort gebakken ganzenlever op een bedje van geschaafde macadamia met quenelle ijs van birambi, vinaigrette van birambi en krokantjes van citrus. Een delicatesse met pikante toets. (9,8)

de Dessertwijn was een Muscat de Beaumes de Vernise 2015 van Bernardins, geparfumeerd en rond met een toets van rijpe perzik. De patissier presenteerde zelf de desserts, leuk. Een fraaie bordpresentatie. Mousse van witte chocolade met een vulling van cranberry en praline, ernaast een praline van cranberry, dotjes van chocolade en cranberry, sorbetijs van passievrucht en witte chocolade en krokantjes van passievrucht. Prima smaken, de mousse van chocolade was wel wat machtig en zorgde ervoor dat de wijn iets minder combineerde. (9,7)

als afsluiter nog een lekker espresso met een collectie friandises waarvan er twee echt uitblonken. In het glaasje de crème van pandan met kokos en passievrucht. En de bombe van kokos met curry.

Bediening was grote klasse ondanks de volle zaal, zeer attent met gedetailleerde uitleg bij de gerechten en wijnen.

Kortom een memorabele beleving in de top categorie.

25. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor De Houtloods
    Internationaal Tilburg

Na een hele positieve indruk op Tilburg culinair, retour voor het ontdekkingsmenu. Wederom plaats genomen aan de bar vanwaar we het keukenteam de gerechten zien dresseren. Leuk dat chef Nik nu aan de voorzijde stond.
    We startten met papadum waarnaast een lobbige dip van kokos en sereh op een salade van bloemkool en komkommer, afgewerkt met wilde rijst. Een hele goede smakencombinatie maar de rijst was wel erg hard.

De eerste begeleider werd goed gepresenteerd. Chenin Blanc uit Zuid Afrika van Gold Mountains gemaakt in een frisse stijl. Ernaast een compacte presentatie. Plakken corvina gegaard in tijgermelk, erop stukjes sla, forelkuit en een granité van kombucha. Verfijnde smaken met frisse toetsen waarbij de Chenin keurig aansloot. (9)

verder met “Die Golden Eule” een droge riesling uit de Moezel in een frisse stijl. Uit de keuken een flink gerecht dat werd gepresenteerd door chef Nik. Gepekelde kabeljauwfilet op de huid gebakken, ernaast mosselen, crème van knolselderij met vleugje venkel, palmkool gevuld met crème van spitskool, blaadjes boerenkool en meloeskes. De vis was goed gegaard wel een tikje zout, veel smaken in het garnituur, de frisse Riesling combineerde goed. (8,5)

voor bij het pièce een Pinot Noir van Les Caves Saint Antoine, fris kersensap met vleugje hout. Op het bord twee bruingebakken coquilles, toefjes schuim van spek, schijfjes gebakken Nicola aardappel met stukken stengel van andijvie op een crème van andijvie, het geheel was afgewerkt met aardappelkaantjes. De smaken zijn vertrouwd en deden denken aan de andijviestamppot van moeder. De heerlijke coquilles maakte het wat luxer, de wijn combineerde goed vanwege de spek. (8,8)

ook de dessertwijn was “Die Golden Eule” Riesling, nu de Auslese variant die duidelijk ronder was. Op het bord drie quenelles crème van pure chocolade, ertussen structuren van rode biet, ernaast een quenelle ijs van venkel op een lekkere crunch, het geheel was afgewerkt met toefjes gel van duindoornbes en takjes dille. Een versassende smakencombinatie, niet zo zoet met lekkere toetsen van groente en kruiden. De Riesling werd er wat frisser van, mooi. (9,3)

als afsluiter nog een hele krachtige espresso met drietal friandises waarvan het dropballetje indruk heeft gemaakt.

Bediening was zeer goed verzorgd. Goede uitleg bij de gerechten door het keukenteam en goede presentatie van de wijnen.

Kortom, onze meest uitgebreide beleving bij de Houtloods. Vanwege de positieve ervaring op Tilburg Culinair bleven de gerechten nu ietsje onder verwachting. Het zijn zeker smakelijke gerechten en we zien ze kleine stapjes maken. Partner, die liefhebber van vegetarisch is, was duidelijk meer onder de indruk. We houden ze in de gaten.

26. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Avant-Garde

Ze stonden weer bovenaan onze lijst dus gereserveerd voor een lunch. De wegwerkzaamheden zijn inmiddels afgerond en parkeren kan weer op de vertrouwde plaats voor de ingang. Met de lift naar de derde etage waar we werden opgewacht door Chantal en de nieuwe sommelier Arne Maat. Kan vast verklappen, hij is enthousiast, gedreven en wil graag gasten verrassen met originele wijn keuzes van bijzondere druivenrassen, leuk.
    We mochten kiezen waar we het aperitief zouden drinken en we vonden het leuk om weer eens in het stadion te starten. Arne had een droge Weissburgunder 2017 van Dönnhoff geselecteerd, uitgeschonken in een groot glas, die uitstekend beviel. Een hapjes trio verscheen. Tartelette met rillettes van gans, waarop een gelei van gele curry, afgewerkt met bosui en sesam. Op een porseleinen hand een toef crème van avocado waarop wat haringkuit en rolletje komkommer. In een cocktailglas gazpacho van aardbei en paprika met krokantjes van kappertjes en couscous. Een goede start.

We gingen naar binnen en kregen een plaatsje aan het keukenraam, leuk. Hier kwam een amuse duo. In een coquille schelp een stukje haring, plakje kiwi, zoetzuur schuim van rijstwijn en gepofte rijst, erg lekker. In in een dekschaaltje een crème van waterkers waarop drie structuren van aardappel, dat lepelde lekker weg.

De eerste begeleider werd aan tafel in karaf over geschonken en keurig gepresenteerd met kennis van zaken. De Akilia 2016 Villa de San Lorenzo gemaakt van Palomino Fino en Doña Blanca geplukt van hele oude stokken. Complex met mineraliteit en mooie zuren. Uit de keuken zacht gegaarde lamellen van kabeljauwrug in een delicate heldere saffraansaus, waarbij sappige mosselen, quenelle crème van pomodori en takjes verse groene kruiden. Hele verfijnde smaken, de kabeljauw was om te zuigen, de groene kruiden zorgde voor een optimale aansluiting naar de complexe wijn, prima. (9,6)

Verder met een witte Côtes du Rhône reserve 2017 van het gerenommeerde huis Perrin waarin een deel Bourboulenc is verwerkt die de wijn ietsje frisser maakte. Een speciaal bord met geperforeerde rand waarop een ronde stolp met hierin rook van cederhout. Deze werd aan tafel verwijderd wat een aangenaam aroma opleverde. Eronder een gegrilde coquille op een crème van aardpeer met stukken gerookte paling, geschaafde truffel en spruitenblaadjes, afgewerkt met een schuimige jus van gevogelte en ansjovis. Mooie smaken van luxe ingrediënten die prima combineren, genieten! (9,75)

Voor bij het pièce een Soave 2017 van het huis Pieropan gemaakt van voornamelijk Garganega aangevuld met wat Trebbiano geschonken uit een magnum. Mooie stro gele kleur, verfijnd aroma met citrusfruit en een hint van amandel, heerlijk. Ernaast grietfilet gegaard in kruidnagelmelk, erop een smeuïge eidooier en schuim van kruidnagelmelk, ernaast een wortel, dotjes crème van peterselie, quenelle licht pikante sambal tjoeka en krokantje van ansjovis. Lichte verfijnde smaken weer, lekker sappige griet. Verrassend dat de eidooier de wijn, met zijn mineraliteit, niet negatief beïnvloede. (9,7)

De dessertwijn was heel speciaal, een zoete Gewurztraminer 2014 uit Somontano van Enate, geconcentreerd met een toets van karamel tabak, wow. Deze combineerde geweldig goed met de partjes van gepocheerde perzik. Verder op het bord, quenelle ijs van granaatappel, chocolade kogel gevuld met mousse van kaneel, luchtige crumble van bitterkoekjes, dotjes gel van granaatappel en saus van perzik. Een bord vol smaakbeleving waarnaast de Gewurztraminer perfect in balans was. (9,75)

Als afsluiter nog een krachtige espresso met een vijftal lekkere friandises.

Bediening was uitstekend verzorgd, we kunnen stellen dat de enthousiaste Arne Maat een aanwinst is, zeker voor wijnliefhebbers.

Samengevat kunnen we stellen dat dit een van de beste ervaringen was die we bij Avant Garde hebben gehad. Snap ook niet waarom het hier met het (nog steeds) schappelijk geprijsde luncharrangement niet wat drukker is, zou dat door het stadion komen?

27. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor HMB Restaurant
    Internationaal Rotterdam

Onze kennismakingslunch van afgelopen jaar was boven verwachting, dus moest er een vervolg komen. Gereserveerd voor een lunch op vrijdag. Met mooi nazomer weer richting Rotterdam. Er was voor ons een fijne ronde tafel aan het raam gereserveerd, fijn.
    Als aperitief een Riesling Roter Schiefer van Seebrich die goed beviel. Ernaast een mandje met lekker krokant gebakken warm stokbrood en olijfolie.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd. Uit de Pfalz Tapps van Oliver Zeter, een blend van witte druiven, lekker sappig met subtiele kruidigheid. Uit de keuken een mooie presentatie op glazenbord met gouden rand. Blokjes ceviche van dorade in tijgermelk, ertussen stukjes oester, afgewerkt met vers vruchtvlees van passievrucht met crispy pitjes, blokjes avocado, toefjes crème van avocado, snippers zoet zure rode ui en dunne plakjes radijs. Heerlijke verfijnde smaakjes met aangename frisse en ziltige toetsen. De Tapps werd er iets complexer van, mooi. (9,6)

Verder met een Viognier van Cres Ricards, mooi rond met een vleugje hout. Op een antraciet bord een strakke presentatie. Geschroeide langoustines in een vinaigrette van miso, waarbij stukje bospeen, plakje zoetzure rettich en toef crème van koolrabi bestrooid met stukjes hazelnoot. De heerlijke, sappige langoustines combineerde prima met de smaken van het garnituur, de wijn werd nog iets lekkerder door de hazelnoot, genieten. (9,7)

Geschonken uit karaf een Klassieke Chardonnay 2015 uit de Bourgogne van Joseph Faiveley, heerlijk. Ernaast een gerecht dat verstopt was onder de schuimige vadouvan jus. Als basis verse mosselen en een crème van bloemkool, erop een bruingebakken tarbotfilet en quenelle chutney van komkommer. Wow, een mooie smakencombinatie met subtiele Aziatische invloeden, de topper van de middag. (9,85)

Over naar Italiaans rood met een Negroamaro van Feudi Di San Marzano, vol met rijp zwart fruit en elegante afdronk. Op het bord een gebraden reerugfilet in een specerijenjus met toefjes crème van rode biet, blauwe bes, stukje gele biet, blokje meiknol en half stronkje jonge witlof. Een relatief licht gerecht met pure smaken, prima cuisson en top kwaliteit ree. De wijn sloot naadloos aan. (9,7)

De dessertwijn was een Riesling Niersteiner Hipping Auslese van Seebrich, heerlijk zoet zuur met vleugje petrol. Op een mooi bord gevuld met ijsklontjes een schil van avocado gevuld met hangop van avocado, erop een fijne brunoise van komkommer en Granny Smith, ijs van kokos en schuim van komkommer, afgewerkt met stukjes gekonfijte rode peper, gepofte wilde rijst en groene kruidenblaadjes. Een smaakvolle originele smakencombinatie, fris met mooie kokostoets en aangename textuur. De Riesling vulde het gerecht aan met zijn heerlijke aroma. (9,75)

Als afsluiter een krachtige Man Met Bril espresso en warme Madeleine.

Bediening was uitstekend verzorgd door een sterk team, correct met gezelligheid.

We waren aangenaam verrast dat deze beleving zelfs nog iets beter was dan bij onze kennismaking. We voegen Hmb dan ook graag toe aan onze favorieten.

28. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Vandeijck
    Internationaal Riethoven

Met mooi nazomerweer richting Riethoven. Toen we aankwamen was het terras al deels gevuld. We besloten binnen te gaan zitten om de kans op sigarettenrook te elimineren. We werden opgevangen door Marielle die we kennen van verschillende andere restaurants, leuk. Ze had voor ons een plaatsje aan het raam in het grotere restaurantgedeelte uitgekozen, fijn. De inrichting was aangepast en duidelijk wat huiselijker en knusser. Extra lampen, kast, bloempot en grote afleg tafel met besteklade, gezellig.
    Als aperitief een Argentijnse Circus Maximus Sauvignon 2017 van Escorihuela, die goed beviel. Ernaast een hapjes trio. In een berkenstam krokantjes gekruid met komijn, erop een toef humus en poeder van groene kruiden.
    Verder met een stukje groene tijgertomaat waarop gel van olijf, afgewerkt met plakjes rettich en takje venkel.
    Het lekkerst vond ik het blokje kweepeer in een jasje van zwarte sesam afgewerkt met een toefje gel van steranijs, jammie.

Inmiddels hadden we van de uitgebreide kaart ons menu samengesteld, het leek welhaast a la carte, prima!

Een amuse kwam in een schaaltje. Stukje groene wortel in een crunch van wasabi nootjes, waarop ravigote en gefrituurde uienringen. Milde smaakjes.

Duidelijk uitbundiger was het balletje ossenworst in krokantjes van roodlof met toef pikante abrikozenketchup, wow.

Bij het brood een walnotenolie uit de kempen, mooi op smaak en een boter met kimchi die eveneens erg lekker was.

De eerste begeleider werd keurig door Marielle gepresenteerd, een Siciliaanse Sensale Grillo 2017 van Sibiliana, verrassend fris met tonen van limoen en groene appel. Op het bord een platte cilinder van pompoen, erop stukken onder de salamander gegaarde Deense zalmforel, een geschroeide langoustine, toefjes crème van pompoen gekruid met tandoori, frisse duindoornbessen en kroepoekjes van pompoen met ernaast nog wat tandoori poeder. De smaak van de pompoen kwam duidelijk op de voorgrond, de zalmforel was zeer delicaat en zacht van textuur, de bessen zorgde voor frisse accenten en een koppeling naar de frisse wijn. Langoustine is altijd een traktatie, die we los geproefd hebben. (9)

De enthousiaste Ronald presenteerde de tweede begeleider. Een Bulgaarse blend van Sauvignon Blanc en Pinot Gris van het huis Mezzek, in de hoofdrol de Pinot Gris, tikje rond met subtiele kruidigheid. Uit de keuken een tweetraps gerecht. Rolletjes van dunne plakjes borstfilet, waartussen toefjes crème van de lever, girolles en verschillende bereidingen van groene appel, aan tafel afgewerkt met een saus van groene appel. Ernaast een partje little gem met frisse dressing. Een goede smaken combinatie, de toefjes lever waren hoog op smaak, erg lekker. De wijn sloot keurig aan. (9,3)

Het hoogtepuntje van de middag was de bereiding van Zeeuwse mossel, tweetraps uitgevoerd. In een bordje van zwarte natuursteen verschillende sappige mosselen op een bedje van saffraan paella, erop bereidingen van gele biet, aan tafel afgewerkt met een heerlijk sausje van biet en mossel. Ernaast een luchtig krokant toastje met sashimi van coquille, om de gang smaakvol af te sluiten, heerlijk. De Australische Semillon met Chardonnay 2017 van het huis Lantana werd door de saus nog wat lekkerder, prima. (9,6)

Het pièce bestond uit twee bereidingen van het Ibérico varken. Mooie medaillon van de haas uitgeserveerd op een bedje van eekhoorntjesbrood. Tussen het dungesneden witlof vinden we een stukje ribfinger op een mousseline van aardappel, ernaast structuren van knolselderie, aan tafel afgewerkt met een heerlijke eigen jus. De cuisson van de haas was top, de smaak verfijnd. Voldoende afwisseling met het garnituur. De Fruitige Spaanse Laya 2015 sloot aromatisch prima aan maar was vanwege de branderige afdronk voor mij iets te krachtig. (9,4)

Een inmiddels bekende dessertwijn, de “H” Tokaji van chateau Pajzos gemaakt van Hárslevelű 2015. Aangename tonen van wit fruit, in de mond een prima zoet zuur balans. De dessert amuse was een pruim gevuld met een crème van citrus, in een jasje van pistache crumble. Lekker fris.

Het dessert was tweetraps uitgevoerd. Op de deksel een kletskop met toefjes crème van ananas en zoethout. In het schaaltje als basis stukjes gekarameliseerde ananas, erop koekcrumble met pinda en toefjes crème van ananas met zoethout, afgedekt met een schuim en sorbet van yoghurt, afgewerkt met blaadjes van de goudsbloem. Een hele goede originele smakencombinatie, niet te zoet maar wel relatief machtig en ietsje te royaal geproportioneerd. De wijn sloot naadloos aan. (9,4)

Als afsluiter alleen nog maar een krachtige espresso want de buikjes waren verzadigd.

Bediening was zeer goed verzorgd, Marielle in de hoofdrol.

Samengevat was het wederom een geslaagde bourgondische lunch met verfijnde gerechten in een gezellige ambiance.

29. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft gereageerd op een recensie van De Treeswijkhoeve

Hoi Cindy,
    dit was het jubileum menu met kaviaar

30. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor De Treeswijkhoeve

Na de uitstekende ervaring in april wilde we graag nog eens terug met mijn zus. We hadden ditmaal geluk want het was mooi nazomerweer en de tuin was ingedekt, prima. Als aperitief een glaasje heerlijke champagne, L’overture premier cru van Frederic Savart gemaakt van Pinot Noir. De amuse parade kon beginnen en de tafel werd gevuld met een trio. Stukjes flammkuchen met toefjes crème van rabarber en schapenyoghurt.
    Mini salade met Vietnamese crème waarop een crunch van sesam. En gefrituurde spiering met heerlijke dip van saffraanmayonaise, mijn favoriet.

Chef Dick presenteerde zelf het bekende Brabantse worstenbroodje waarvan de receptuur licht gewijzigd was, ditmaal afgewerkt met een prima saus met toets van citroengras. Tevens werden onze wensen doorgenomen, fijn.

We bekeken nog even de uitgebreide wijnkaart die door het Amerikaanse wijnmagazine Wine Spectator is beloond met de Best of Award of Excellence, complimenten.

Verder met het naanbroodje gevuld met geelwortel en tandoorikruiden, mooi krokant met zachte exotische vulling. Op een lepel een stukje gemarineerde watermeloen met avocadocrème.

In een sigarenkistje op smeulend hooi een blokje met hoisin afgelakte paling op een plakje krokante Gelderse kruidkoek, heerlijk.

De parade werd afgesloten met een hapje vol vitamines. Bereidingen van knolselderie met erop gepofte quinoa en kruidenblaadjes in een vinaigrette van tamarillo.

De eerste begeleider werd uitgebreid met kennis van zaken gepresenteerd door enthousiaste Remon van de Kerkhof. Een droge Riesling 2016 uit de Rheinhessen van Keller, verfijnd aroma, loep zuiver en mooi hoog in zijn zuren, heerlijk. In het schaaltje bereidingen van avocado met stukjes pistache aan tafel afgewerkt met een flinke lepel Anna Gold Kaviaar, decadent genieten van verfijnde smaakjes. (9,75)

Op het bord verse makreel gegaard in het zuur van groene tomaat met crème van jalapeno, structuren van komkommer en stukje Zeeuwse Oester, aan tafel afgewerkt met een frisse tomatensaus. Hele verfijnde smaken met frisse toetsen waarin de makreel de hoofdrol opeiste waarbij de Riesling naadloos aansloot. (9,6)

Van Corsica een speciale blend van Vermentino, Bianco Gentile en Malvasia, de Bianchi 2017 van Antoine Marie Arena, rijk en complex, toppie. Op het bord zeebaarsfilet, gebakken op zuurdesem gekruid met wat basilicum, op een bedje van hele frisse dungesneden venkel, ernaast fregola en artisjok waarop kroepoek en schuim van oude kaas, aan tafel afgewerkt met een heerlijke frisse saus van kropsla. De kaasbereidingen waren iets minder hartig dan verwacht. De vis was keurig gegaard met krokant zuurdesem, prima. De zuren in venkel en saus werkte als smaakversterker die tevens de wijn nog lekkerder maakte, wow. (9,75)

Na even polsen had Remon iets speciaals uit de kelder getrokken. Een Oostenrijkse rode natuurwijn van Gut Oggau gemaakt van Zweigelt en Blaufränkisch, verfijnd met hele mooie zuren, zachte tannines en aardse tonen. Uit de keuken een zacht gegaarde ballotine van Kemper hoender in de eigen huid, op de Yakitori na gegrild. Ernaast een pasteitje waarin ragout van de bout, krokantje van de huid, stukjes kort gebakken eekhoorntjesbrood, schijfje witlof met groene kruiden korst en verse hazelnoot, aan tafel afgewerkt met een heerlijke saus van eekhoorntjesbrood. De kip was keurig gegaard, het eekhoorntjesbrood zorgde voor een mooie smaak, de wijn werd hierdoor nog lekkerder en hij versterkte de smaken met zijn verfijnde zuren. Ofwel een schot in de roos. (9,6)
    Partner was uitermate tevreden met haar drietraps vegetarisch gerecht.

De eerste dessertwijn was een klassieke Duitse Eitelsbacher Karthäuserhofberg Riesling auslese 2011 van Karthäuserhof, geconcentreerd met uitstekende zoetzuur balans. Op een mooi bord een keurige presentatie van bereidingen met granny smith, aloë vera en tarwegras. Een originele smakencombinatie met speciale smaken die de wijn op speelse wijze beïnvloeden, prima. (9,8)

Remon had wederom iets onbekends geselecteerd. Uit Gaillac de Mauzac Roux 2-16 van Domaine Plageoles, elegant met tonen van gekonfijt fruit en botrytis. Op het bord structuren van braam met een quenelle ijs van pepermunt en witte chocolade op een crumble van koek, verder nog toefjes crème van munt waarin takjes met een toets van dennenhars. Licht en fris met verrassende kruidentoets die de wijn een subtiele medicinale toets gaf die we kennen van de single malt, verrassend! (9,7)

Als overgang naar de afsluiter een huisgemaakte lange vinger op en bekertje met heerlijke mokka crème waaronder een granité van ristretto, wow.

De afsluiter was een geconcentreerde espresso met een uitgebreid assortiment friandises om de laatste gaatjes te vullen.

Bediening was uitstekend verzorgd met de puntjes op de i en royale dosis gezelligheid, ditmaal een hoofdrol voor sommelier Remon die een uitstekende wijnselectie heeft verzorgd met uitgebreide verwachtingsvolle presentaties die werden waargemaakt.

Kortom, het was weer een hele fijne culinaire beleving met verrassende wijnen en hele gezellige bediening op het zonovergoten terras. We voegen de Treeswijkhoeve dan ook graag toe aan onze favorietenlijst, bedankt!

Meer activiteiten