Op dit adres zit nu: YaYa

1. We hadden opgevangen dat er weer een en ander was veranderd, dus geboekt voor een lunch op vrijdag. Bij aankomst zwiepte de deur open met Bram in de deur opening in keurig driedelig kostuum. Bij binnenkomst proefden we een romantische huiskamersfeer. Zilveren kandelaars met brandende kaarsjes, een Perzisch tapijt op de grond, bloemstukjes, zilveren servet ringen met camee, zilveren klassieke couverts en een tweetal vitrine kastjes. Op de achtergrond Franse chansons. Het zal niet iedereens stijl zijn maar wij houden hier wel van.

Als aperitief is gezocht naar een betaalbare huis-champagne. Missie geslaagd, niks minder als de Deutz Brut Classic, die voor minder dan negen euro wordt aangeboden, keurig! Een kunstenares is ingeschakeld om serviesgoed voor de toppers van de amuses van de afgelopen vijf jaar te creëren, die voorlopig in het assortiment blijven.

We starten met likkepot met een soepstengel, die ikzelf net iets teveel naar lever vond smaken maar partner was er dol op.

Aan een prikker meloen met Tilburgse ham, waarbij de meloen een makaron was en hierdoor dus een aparte mondbeleving, leuk.

De artistieke presentatie voor het bloemkoolhapje was al gereed. Een met bloemkoolroosjes gedecoreerd potje met houten deksel waarin de bekende heerlijke bereidingen van luchtige crème van bloemkool, gepofte wilde rijst en sorbet van mango, heerlijk.

De parel van gevogeltelever met appel op een kletskopje is een echte klassieker. Gevolgd door het glaasje met aardappelpuree met bereiding van Hollandse garnalen, twee toppers.

Als eerste begeleider een Manzanilla sherry, de Papirusa van Lusteau die door Bram keurig werd gepresenteerd. Verfijnd, droog met subtiele ziltigheid. Op het bord een strakke presentatie van spartelverse handgesneden tartaar van zeebaars op een plakje rettich afgewerkt met gel van ponzu en smalle reepjes nori. Zeer delicaat waarnaast de wat uitbundige sherry de smaak versterkte, die zelf door de frisse ponzu mooier werd, prima.

Uit de Alsace een Riesling “Les Fossieles” 2013 van Domaine Mittnacht. Ernaast kabeljauw met erop stukjes kreeftenstaart en julienne van wortel en prei, aan tafel afgewerkt met een heerlijke saus van tarbot gemonteerd met de riesling. Relatief simpel, top bereidingen, puur en heel mooi op smaak waarnaast de wijn naadloos aansloot, klasse.

Een hele mooie klassieker van Louis Latour, een Beaune Greves premier cru 2011, wat een luxe, heerlijk! Op een mooie witte bord drie bereidingen van konijn, stukje van de bout, rug en nier met stukjes groene asperge en brunoise van zwarte truffel, aan tafel afgewerkt met een heerlijke truffel-paddenstoelensaus, opgemonterd met de Bourgogne. Wederom relatief simpel maar doeltreffend, genieten!

Ook voor het pièce was een klassieker geselecteerd. Een Haut Medoc 2010 van Chateau Cissac, zoals we hem graag drinken, met een mooie terroir. Op het bord het toppunt van simpelheid, een perfect gegaard stukje duivenborst, koolrolletje en een blini van mais. Ernaast nog een schaaltje met schorseneren a la crème. Aan tafel afgewerkt met een heerlijke saus. Deze was een beetje dun van textuur maar o zo mooi op smaak.

We blijven in Bordeaux met een Sauternes 2010 van chateau Montheils, verfijnd, edelzoet met weelderig aroma. Op het bord een cracker van five spices met abrikozen jam en een plakje terrine van eendenlever, ernaast een toefje gel van Sauternes. Een uitgekiende combinatie, complimenten.

Naar Italiaans edelzoet met de Ramandolo 2010 van Dario Coos gemaakt van zongedroogde Verduzzo Giallo, heerlijk. Op heel mooi porselein, van Pieter Stockmans, een strakke presentatie. Een cilinder mousse van chocolade met een crème, ernaast, op een koekcrumble, een quenelle ijs van grapefruit met erop een plakje gedroogde sinaasappel. Geadviseerd werd om de smaken te combineren. Erg lekker maar de heerlijke wijn viel naast de chocolade een beetje weg terwijl deze naast het ijs, heerlijk was.

Als afsluiter nog een krachtige Buscaglione espresso in een klassiek kopje met een drietal lekkere pralines.

Bediening is uitstekend en we zijn onder de indruk van deze Bram Klinge die net zijn 20e verjaardag heeft gevierd. Een talentvolle jongeman die met veel passie de begeleidende wijnen selecteert en presenteert. Hele mooie keuzes waardoor deze middag extra glans heeft gekregen. Ook leuk dat Danny van Herk (rechterhand van chef Dirk) helpt bij de amuses.

Prijs-kwaliteitsverhouding is uitstekend, vijfgangen lunchmenu €47,50, begeleidende wijnen €6,50 en Champagne €8,95.

Dirk heeft het roer helemaal omgegooid en de inspiratiebron is de klassieke Franse keuken die ook zijn groot voorbeeld Cas Spijkers voerde. Mooie producten, perfecte cuissons, goede smaak combinaties en heerlijke sausen zijn de basis. Vooral de sauzen krijgen speciale aandacht, Fijn dat deze, goed gevuld, in de sauciere op tafel blijven staan, puur genot!

Kortom een aanrader voor de liefhebbers van de klassieke keuken, levensgenieters en wijnliefhebbers. Bedankt!

1. Rectificatie, de eerste leermeester was Alan Pearson (Swaen). Dirk ziet Cas Spijkers als een groot voorbeeld.

2. Dag adriaan,

De recensie heb ik een beetje voor je aangepast obv bovenstaande rectificatie. Het stukje "die ook zijn eerste leermeester Cas Spijkers voerde" is nu veranderd naar "die ook zijn groot voorbeeld Cas Spijkers voerde".

Hopelijk is het zo voor je in orde? Als je het graag anders ziet, geef gerust een seintje en dan pas ik het voor je aan!

Groetjes,
    Het redactieteam - An