Uijttewaal in Breda

wo Gesloten
zo lunch 13:00 - 16:00 diner 13:00 - 16:00

Omschrijving

Slow down and relax

Bij Uijttewaal draait alles om aandacht. Of je nu komt voor een diner of een heerlijke lazy Sunday, wij zetten onvergetelijke gerechten neer. Bij voorkeur begeleid door een smakelijk glas, want wijn en spijs trekken samen op.

Dat liefde door de maag gaat beseft het team van Uijttewaal als geen ander!

Prijzen

1662095238 92
1669201688 90
1714209204 93

1. Schuurmans-Dek

Een heerlijk smaken festijn, met juiste wijnkeuzes. Personeel attent! Ook tijdens een volle eetgelegenheid.

2. kling

Zeer goed gegeten.

3. Wederom een geweldige avond gehad in jullie restaurant. Ongelooflijk lekker eten, hele verassende gerechten en heerlijke bijpassende wijnen. Ook de bediening en de sfeer zijn top!
    Het kost wat maar je krijgt absoluut waar voor je geld.

4. Na een wat ingewikkelde dag hadden we behoefte aan een ontspannen avond. Om kwart voor acht hebben we naar Uijttewaal gebeld om te vragen of ze nog een plekje voor ons hadden om 20:15 en dat was gelukkig geen probleem.

We werden aan een grote ronde tafel gezet en namens als aperitief een rosé cava Maria Casanova’s en kregen hierbij al een paar lekkere smaakexplosies als amuse geserveerd. Hier kwam ook de klassieke deconstructie van piccalilly voorbij. Al sinds 2019 een van mijn favorieten amuses. Deze mag hier dan ook nooit uit het assortiment verdwijnen.

Toen we de menukaart kregen, konden we eigenlijk niet echt een keuze maken door al het lekkers wat er op stond, dus besloten we dan ook maar gewoon alle gerechten te nemen met alle extra’s. Vrouwlief, de bob van de avond, ging voor het “virgin” arrangement. Zelf besloot ik voor het volledige wijnarrangement te gaan.

We kregen vervolgens de volgende gerechten gepresenteerd:

Tartaar harder / avocado / komkommer / citrus / verveine met daarbij als extra kaviaar: -> Dit werd als een soort tuintje op je bord geserveerd. De kaviaar geeft het een lekkere luxe uitstraling, met die lekkere zilte plopjes in je mond.

ballotine langoustine / crème pata negra / kimchi / bospeen / sinaasappel => Ook weer een plaatje om de zien. Ook de heerlijke zoet/hartige geur die je tegemoet komt is zalig en het gerecht stelde dan ook niet teleur. Wauw!

Gebakken rogvleugel / antiboise / saus bouillabaisse / artisjok / venkel -> Ook wederom mooi om te zien, met een perfect bereide rogvleugel.

Aardpeer / truffel / gnocchi / cantharel / spinazie / Belper knolle / bieslook met als extra de gebakken zwezerik -> Eigenlijk ben ik nooit een fan van gnocchi, maar dit gerecht heeft mij bekeerd. Maar de held was toch de gebakken zwezerik. Heerlijk.

Black Angus picanha / krokante aardappel / bonenkruid / hollandaise van gefermenteerde prei -> De picanha was supermals. Heerlijke saus, prima aardappel, maar die hollandaise van gefermenteerde prei: Wauw! Echt geweldig!

Ganzenlever / rabarber / witte chocolade / dragon -> Een combinatie van hartig en zoet. En een guilty pleasure natuurlijk. Maar echt super lekker. Het hartige/vettige/romige van de ganzenlever combineerde uitstekend met het krokante zoete taartje.

Selectie boerenkazen van de kaaswagen -> Een prima selectie van kazen. Met name de witte schimmelkaas, de oude kaas en de roquefort konden ons bekoren.

Niet vermeld op de kaart kregen we als pre-dessert het popcorn ijs met bacon. Ook deze wordt al sinds dag één, met een korte tussenpauze, geserveerd en zullen ze waarschijnlijk nooit meer uit het assortiment kunnen halen.

Peche melba / perzik / amandel / vanille / framboos -> Een prima fris-zoet einde van het diner. Lekker crunchje er bij.

Vervolgens nog een koffie met wat friandises genomen om er achter te komen dat het inmiddels tegen middernacht was. De avond is voorbijgevlogen. Het valt ons op dat elke keer dat we hier komen het niveau weer een stapje hoger komt te liggen. We hebben echt heerlijke gerechten op. Bediening was top. Het is altijd fijn als ze precies de juiste toon weten te raken/juiste sfeer weten te creëren. Prima begeleidende wijnen en een smaakvolle alcoholvrije pairing maakte de avond voor ons compleet.
    Bedankt voor de fijne avond!

5. Wilma van der List

Het eten is uitstekend en de ambiance in de binnentuin is super. De bediening is ook gewoon heel goed! We komen zeker nog terug!

6. Heel verfijnd.
    Goede uitleg bij het eten
    Lekkere wijn.

7. Dineke Smans

We hadden 2× een 6 gangen menu met 1× wijnarrangement en 1× alcoholvrij arrangement, het eten was heerlijk, de wijn ook en mijn dochter zeer tevreden over haar alcoholvrije drankjes, sfeer was goed en de bediening ook, niet opdringerig. Voor herhaling vatbaar.

8. We hebben heerlijk gegeten. Alles was super leuk opgemaakt en smaakte heel goed. Zeker voor herhaling vatbaar.

9. Jan Verschuren

We hebben genoten van heerlijke gerechten en van vele bereidingswijzen.
    De bediening was uitstekend. Heel erg verwend en uiterst tevreden over dit diner.

10. Het eten was heerlijk, verfijnde en verrassende smaken. In overleg 2 lekkere wijntjes uitgekozen. Bediening was ok, zoals t hoort. Enige minpunt is de prijs voor t tafelwater. Als je behoorlijk wat geld uitgeeft aan t menu en bijpassende wijn, behoord dat gewoon gratis te zijn.

11. Annemieke

Wij hebben gisteren met z’n zevenen heerlijk én gezellig gegeten!
    Fijne sfeer en bediening.
    Van te voren telefonisch wensen kenbaar gemaakt en álles klopte!
    Ook de gasten hebben erg genoten!
    Graag tot een volgende keer!

12. Valkonet

Dit is een restaurant, die naar onze smaak een Ster verdient. We hebben een heel fijne avond gehad met veel smaakexplosies en heerlijke bijgaande wijnen.

13. Na een tip kennis maken met de Lazy sunday lunch bij de gebroeders Uijtewaal. Het restaurant ligt op de grens met Ulvenhout en parkeren kan voor de deur, fijn. Je komt binnen bij de bar met grote lounge. De inrichting was sfeervol met luxe, donker blauwe tinten, knusse hoekjes en centraal in het restaurantgedeelte een leuke wijnbar.

We streken neer in de lounge. Als aperitief een selectie van de uitgebreide wijnkaart met veel wijnen per glas. Het werd de Bourgogne Aligoté 2017 van Yves Boyer-Martenot die uitstekend beviel. Het tafeltje werd volgezet met hapjes. Om te starten een merengue van aardpeer waarop een dot crème en krokantje van aardpeer, mooie diepe smaak en goede textuur.
    Taco met guacamole, gel van groene jalapeno, plakje onrijpe tomaat en koriander cresse, smaakvol.
    Broodkussentje met blokje kruidenkaas, toefje peterseliecrème en chipje van Amsterdamse ui, verfijnd met subtiele kaastoets.
    En om af te sluiten een wortelcakeje met specerijen waarop een cilinder roomkaas, crème van dadel en grof gemalen cashewnoot, volle ronde smaken.

We werden begeleid naar een grote ronde tafel aan het raam, prima. De signature amuse was piccalilly in losse componenten bereid volgens het familierecept. Wow, bijzonder smaakvol met prima zoetzuur balans.

De eerste begeleider werd kundig gepresenteerd. Mireia 2020 van Pinord, een blend van Gewürztraminer en Muscat. Verleidelijk aroma, in de mond aangenaam droog met mooie zuren. Ernaast een drukke presentatie op een glazen bord. Centraal een hele grote ceviche gegaarde en kort geschroeide langoustinestaart op een salade van sojabonen waarbij verschillende structuren van pompoen (krokantjes, zoetzure plakjes en crème), crunch van zaden en olie van limoenblad. De langoustine was top, mooie glazig van binnen met een prima bite. De smaken van het garnituur vond ik zelf net ietsje minder combineren. De wijn sloot keurig aan en hij completeerde het gerecht met zijn heerlijke aroma. (8,75)

Door met een klassieker, Saint-Véran 2017 van Joseph Burrier gemaakt in een volle stijl met heerlijke zuren. Op een wit bord een grote handgedoken Noorse coquille, zacht gegaard en kort aangebakken waarbij stukjes oesterzwam en verschillende structuren van pastinaak en kervel, aan tafel overgoten met een pastinaak bouillon. De coquille was top gegaard, in de mond pure smaken met ronde toetsen. De wijn vulde het gerecht aan met zijn heerlijke zuren en aroma. (8,5)

Uit Ribera del Duero de El Cuentista 2018 van Pradorey, een blanc de noir van Tempranillo geschonken met Coravin en douchekopje om de wijn extra te beluchten. Het Amerikaanse eiken vond ik net ietsje dominant, wel mooie zuren. Uit de keuken een klassieke presentatie. Op de huid gebakken skreifilet in een schuimige beurreblanc waarbij structuren van prei en aardappel. Sappige vis met pure smaken waarbij de wijn voor extra beleving zorgde. (8,25)

Bij het pièce een Duitse St. Laurent 2018 van Ellermann-Spiegel, diepe heldere kleur, in de mond fris en sappig met tonen van bosfruit en aangename kruidigheid. De chef presenteerde het hoofdgerecht. Een echte klassieker, Anjou duif en croûte. Een dikke plak gevuld met mooi rood vlees, centraal erin stukjes ganzenlever, ernaast structuren van knol-, bleek- en bladselderij, aan tafel afgewerkt met een redelijk krachtig gekruide eigen saus waarin het gekonfijte pootje was verwerkt. De duif was uitstekend gegaard evenals de lever, mooie anijstoets in de volle saus. De zuren van de wijn maakte het gerecht compleet. Onze topper van deze middag. (9)

Voor bij het kaasgerecht een Côteaux du Layon 2019 van Michel Blouin gemaakt van laat geoogste Chenin, niet te zoet met fijne zuurgraad en subtiele honingtoets. Ernaast een compacte presentatie op een wit bord. Flan van gerijpte Pierre Robert in de vorm van een honingraad waarin enkele druppels weide honing, ernaast verse stukken Pierre Robert, kleine quenelles ingelegde peer, krokantjes van brioche, toefjes crème van vijg en plakjes wintertruffel. Een geslaagde smakencombinatie waarbij de wijn keurig in balans was. (8,5)

Als overgang naar zoet een pre dessert. Als basis een crème van mais aangezuurd met limoen waarop een crumble van popcorn met sticky bacon, quenelle roomijs van gezouten popcorn en krokantje van citroen. Goede smaken waarin de hartige sticky bacon de smaakmaker was.

Een klassieke dessertwijn, Sauternes 2018 van Château Haut-Bergeron die duidelijk iets geconcentreerder was dan de vorige. Ernaast een hele strakke presentatie op een zwart bord. Een citroen met gelaagde vulling van citroen, bergamot, citroengras en earl grey met ernaast een quenelle ijs van citroengras op een koekcrumble afgewerkt met een mooi krokantje in de vorm van een bloem. Niks mis mee maar ik had ietsje krachtigere zuren verwacht en ietsje meer diepgang. Een fijne afsluiter. (7,5)

Bediening was zeer goed verzorgd met keurige uitleg van wijn en spijs.

Samengevat was het een hele aangename, middag vullende kennismakingslunch. Gerechten in klassieke stijl opgebouwd met luxe ingrediënten waarbij keurige geselecteerde begeleiders, dit in een fijne ambiance tegen correcte prijzen. Bedankt.

14. Stef

15. Personeel was super vriendelijk. Zoals altijd. De kwaliteit van het eten was perfect. Zoals altijd. De porties van zowel het eten als de wijn leken echter wat “karig”. Het hoofdgerecht vormde hierop overigens een fijne uitzondering. De hoge binnentemperatuur in combinatie met neplederen stoelen maakte de ervaring iets minder fijn dan ik van andere keren gewend ben. Al met al is de optelsom van alles dat ik vanavond heb ervaren dusdanig dat ik de prijs/kwaliteit verhouding net niet in balans vond.