Hier zie je hoe de meningen over de restaurants in Lommel verdeeld zijn.

De Koning te rijk!
    Een avond genieten in het burgermeesterhuis in Lommel.
    In het prachtig gelegen restaurant in Lommel hebben we een avond genoten van de culinaire kunsten van Chef Ronald.
    Na een warm welkom van gastvrouw Lut besloten wij om te gaan dineren in het restaurant waar het rijkelijke verleden van Louis XVI nog volop aanwezig is.
    Wij besloten om voor een 4 gangen menu te gaan en dat werd een avondje genieten mijn vrouw nam Tonijn en ik de rund- tartaar Samen met een glas prestige Chardonnay.
    Als hoofdgerecht gingen we voor Fazant en de kooi eend geserveerd met heerlijke garnituren.
    Een flesje Alto Palena Carmeniere maakte het hoofdgerecht een heerlijke smaak beleving.
    De geserveerde kazen zorgde ervoor dat we heerlijk onze wijn konden nagenieten.
    Ter afsluiting lieten we ons verrassen door een proeverij van nagerechten.
    De charmante en vriendelijke bediening gaf ons het gevoel een avond uit te zijn.
    Een bezoek aan dit restaurant is een heerlijke beleving wat mijn vrouw en ik nog zeker vaker zullen herhalen.

2. Frans Lommel

Ditmaal gereserveerd om vrienden kennis te laten maken met de unieke eigen stijl van Cuchara, dan hebben we het over smaken, presentaties en ambiance. Helaas was er eentje verhinderd en de vervanger eveneens, tja.
    Het verkeer zat mee dus waren we wat te vroeg, dat was gelukkig geen probleem. We werden begeleid naar ‘ons’ tafeltje aan het raam, fijn. We besloten ditmaal voor de gehele optocht, die ditmaal zelfs nog iets langer geworden was en uit 16 ‘smaken’ bestond. Verrassend was het om hiertussen de exclusieve zeekomkommer te zien. Deze kende ik van de Foodies documentaire, het lekkerste ingrediënt wat Aiste Miseviciute (Luxeat) ooit gegeten heeft.

Als aperitief een Pouilly-Fumé 2016 van Sébastien Treuillet die uitstekend beviel. Het eerste hapje was al gelijk een hit. Dorade omwikkeld met dun gesneden rettich afgewerkt met een toef licht gekruide mousse. Mooi fris en heel verfijnd, naadloos aansluitend bij de wijn.

Het tweede hapje werd gepresenteerd op een stuk gemberwortel. Als basis en krokantje van coquille erop een gelei van gember en marshmallow van cepes afgewerkt met soja. Een gelaagde smaakbeleving die start met de umami toets van soja en eindige met de smaak van coquille.

Door met een heldere bouillon van tomaat die door de chef aan tafel in een kom werd geschonken, waarin een crème van basilicum en parels van wakame. Heerlijk fris en mooi hoog op smaak, de basilicum was goed te proeven en de parels zorgde voor een aangename textuur, wow.

Verder met een meer complexe bereiding van rauwe coquille waarbij structuren van komkommer, avocado, krokantjes van kombu en een toef frisse schuim. Verfijnde smaakjes en speciale texturen waarnaast de wijn keurig in balans was, jammie.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd door Sanne Dirks in haar originele eigen stijl. Albariño 2014 uit de Rias Baixas van Kentia, in een iets onherkenbare, rijpere, complexe stijl, erg lekker.

Als overgang een dun krokant toastje van spelt met een dip van romesco (Spaanse saus op basis van paprika) afgewerkt met een crumble van inktvis. Erg smaakvol.

De eerste officiële gang, voor zover je er hier van kan spreken (voor mij een bekende). Zeebaars op een bedje van bulgur, quinoa en miso, ernaast een toef luchtige crème van garnaal, afgewerkt met een schuimige jus van ponzu (super smaak), soja vinaigrette, quenelle Belgische kaviaar (decadent) en een krokant plaatje van garnaal. Wow wat een smaakbeleving met prima texturen en veel afwisseling. De wijn was keurig geselecteerd, complimenten. (9,8)

Wederom een oude bekende (3e keer) als overgang. Het hoorntje van rode biet gevuld met Griekse yoghurt en plakje rode biet. Hiermee is duidelijk de progressie meetbaar van de keuken van Jan Tournier. Mooi hoog op smaak en welhaast perfect van textuur, top.

Verder met een Griekse Savatiano 2016 van Pyrgos Sophias, in het aroma frisse tonen in de mond iets voller, beetje kruidig en een subtiel bittertje in de afdronk. De presentatie was weer heel speciaal, je ziet van boven alleen drie krokantjes van cepes. Vanaf de zijkant heb je een inkijk maar weet je nog steeds niet wat het is, leuk. Rundertartaar pikant afgekruid met wasabi, mosterd en augurk erop wat ijsparels van cepes, ernaast een crème van cepes. Belangrijk is om de onderdelen samen te eten, wat ik in eerste instantie nog niet in de gaten had. Hierdoor kende ik een behoorlijk pikante start die op het eind door de crème veel zachter werd. Mooie smaken die prima combineerden met de wijn, genieten! (9,6)

Portugees wit van Niepoort de Tieme Dao 2015, vol en complex met bescheiden zuren. Uit de keuken een drieluik door chef Jan uitgeserveerd. Roodbaars gebakken in plankton in een jasje van planktongelei, ernaast twee slanke quenelles aardappel-paksoipure, afgewerkt met saus van plankton, een hele frisse lobbige crème en krokantje van nori. Een verrassende smakencombinatie, weer doorontwikkeld t.o.v. vorige keer, waarin de frisse crème als smaakversterker opvalt. De wijn werd lekkerder door de frisse en mineralige tonen van het gerecht. (9.7)
    Ernaast onze kennismaking met de zeekomkommer zacht gegaard in look en plankton. Een hele verfijnde smaak, lijkt iets op inktvis, met een hele speciale textuur.
    Ook nog bordje met speltbrood waarbij olie en boter van plankton. Heerlijk om de sausjes met het brood op te deppen. Ook goed dat de drie sausjes ieder een eigen karakter hebben.

Ditmaal een speciale begeleider. Amontillado sherry van Gutiérrez Colosía ongeveer 8 jaar op solera, amber kleur, verrassend fris met complex aroma met tonen van gedroogd citrusfruit. In het schaaltje verschillende bereidingen van paddenstoel, verschillende structuren van kastanje en krokantjes van zuurdesem, aan tafel afgewerkt een bouillon paddenstoel en mos. Aangenaam aroma dat naadloos aansloot bij de sherry. Verrassend complexe textuur met heerlijke aardse smaken en subtiele ronde toetsen. De droge sherry sloot prima aan (wel kleine slokjes nemen). (9,6)

Wederom een voor mij bekend tussendoortje. IJspoeder van foie gras gecombineerd met schuim van de Bastardo druif, eenvoudig maar doeltreffend, heerlijk!

Voor bij het pièce Bulgaars rood. La Bella van Katarzyna, krachtig met tonen van bosfruit en een middellange afdronk.
    Daar we het meest uitgebreide menu genomen hebben, nog maar eens een tussendoortje. Kalfszwezerik in boter met vleugje soja gebakken en een luchtig toefje ‘Pave du Nord’ (kaas). Heel puur en verfijnd van smaak, nipt gaar met een nog iets glibberige textuur. Van de wijn zijn we even af gebleven.
    Het pièce zag er verzorgd uit. Filet van hazenrug met crème van pompoen, gebakken meloeskes, eigen jus en krokantjes van pastinaak. Het vlees had een prima cuisson was lekker vers en delicaat van smaak, wel een beetje te ver afgekoeld. Garnituur vulde de smaak goed aan, vooral de warme meloeskes waren erg lekker. De wijn was in mijn beleving net ietsje te krachtig maar met kleine slokjes ging het goed. (9,5)

De dessertwijn was de mousserende Zientje van het Belgische domein Entre Deux Monts gemaakt van Kerner, appel en vlierbloesemsiroop. Licht en verfijnd met een toets van appel. Het dessert zag er speciaal uit. Chocolade structuren met een crème van rode vruchten met wat chili, waarbij diep gevroren bessen en bramen en shiso cressjes. De chocolade was subtiel gedoceerd, de frisse tonen kwamen hierdoor op de voorgrond, lekker. Wel was verse fruit erg koud, ver onder het vriespunt. De crème was heerlijk en de shiso gaf aangename accenten. De wijn was een elegante ondersteuner die wat op de achtergrond bleef . (9,4)

Als afsluiter een krachtige espresso met een hele luxe friandise op basis van matcha, yoghurt, kokos en basilicum om nog even lekker na te genieten.

Bediening was wederom uitstekend verzorgd.

Prijs-kwaliteitverhouding was zeer goed, absoluut waar voor je geld maar een serieuze investering.

Wederom genoten van een hele exclusieve beleving met veel mooie uitgekristalliseerde gerechten waartussen veel heerlijke tot hele speciale tussendoortjes en ernaast lekkere, goed geselecteerd, begeleidende drankjes. Wel oppassen met de tussendoortjes zodat die ook mooi combineren. Aanrader voor de fijnproever, smaak avonturier en levensgenieter. Bedankt!

3. Mediterraans Lommel

Tiny Vermeulen

4. Frans Lommel

Alweer voor de vierde keer naar onze favoriet in Lommel. De takjes aan het plafond in de hal zijn verdwenen evenals de bar die de afscheiding naar het restaurantgedeelte verzorgde. Hier zit nu een stukje van de keuken waar de koude gerechten worden gedresseerd, zo heeft chef Jan Tournier meer overzicht.
    We werden begeleid naar een plaatsje aan het raam met uitzicht over het restaurant, fijn. In het restaurant zijn enkele kleine zaken veranderd. Er is voor het vier luik (schilderij) een grote ovale tafel gekomen zodat kleine groepen gezellig bij elkaar kunnen zitten. Verder is er een versteende boomstronk bijgekomen en een bonsai boompje dat keurig is uitgelicht. We vinden, op de met zwartleder ingedekte tafel, per persoon een lederen foedraal met couverts voor de gehele middag, een zwart servet en een waterglas. Het menu was verstopt onder een deksel, op een gelijkvormig schaaltje.

Als aperitief een Albariño 2014 van het huis Kentia die erg goed beviel. We startten met de Koolputter, een oude bekende die smaaktechnisch verbeterd is. De verbrande toets van kool is vervangen door een barbecue toets, zo kwam de smaak van de kaas beter tot zijn recht.

Van grote klasse was het hapje met de stukjes langoustine op een dun krokantje van coquille en een gember citrus gelei. Heerlijke smaak en mondbeleving, uitstekend combinerend met de Albariño.

Het gevulde horentje hadden we al eerder gezien, nu met de smaken shiso en tomaat, erg smaakvol.

Over naar het echte werk met een vegetarisch gerecht. Avocado met poeder van zeealgen gelegen in een sausje van zoetzure citrus, ernaast bonito vlokken en een toef luchtige witte crème, afgewerkt met krokant van kombu. Een verassend verfijnde smakencombinatie met hele goede texturen, top. Zo is t niet erg vegetarisch te eten. (9.7)

Even een rustpuntje met een dun krokant toastje en een dip van smeuïge Mimolette met vleugje ui, afgewerkt met jalapeno. Keurig gedoceerd.

De eerste wijn werd redelijk uitgebreid in eigen stijl gepresenteerd door Sanne Dirx. Portugees wit, de Mimo 2015 met complex aroma, in de mond verfijnde zuren met tonen van perzik en meloen. Op het bord een fraaie presentatie. Zeebaars op een bedje van bulgur, quinoa en miso, ernaast een toef luchtige crème van kreeft en garnaal, afgewerkt met een schuimige jus van ponzu (super smaak), soja vinaigrette, quenelle kaviaar (decadent) en een krokant plaatje van garnaal. Wow wat een smaakbeleving, prima texturen met veel afwisseling. De wijn sloot aan maar combineerde niet perfect. (9.7)

Verder met een lepelhapje keurig gepresenteerd in de schelp van zee-egel. Als basis stukjes nori met erop een luchtige crème van zee-egel, afgewerkt met foreleitjes. Lekker verfijnd met ziltige toets. Hierbij sloot de Mimo naadloos aan, genieten. (9.6)

Portugees wit van Niepoort de Tieme Dao 2015, vol en complex met bescheiden zuren. Uit de keuken een nieuw gerecht van de chef dat hij persoonlijk uitserveerde. Grietfilet in een jasje van planktongelei op een luchtige mierikswortelcrème, ernaast twee slanke quenelles doperwtencrème, afgewerkt met een anijsbotersaus, korenaar en een krokantje van nori. Een verrassende smakencombinatie, erg smaakvol en keurig in balans. De bruine anijsboter verzorgde een naadloze koppeling naar de rijke wijn. (9.7)

Over naar bier met een Liefmans Goudenband, een donkere ale met in het aroma een toets van karamel, in de mond een verrassend frisse afdronk. In een aardewerk schaal een stuk dikke gerookte paling op twee witte asperges in een frisse, hartige saus afgewerkt met een krokantje van plankton waarop gerookt eigeel met ziltige kruiden. Het lijkt simpeler dan het is, veel smaakbeleving weer en verrassend goed aansluitend bij het bier, complimenten. (9.6)

Verder met een Griekse Chardonnay 2014 van Idisma Drios, vol en complex met aangename fruitigheid. Voor het gerecht werd nog het speltbrood uitgeserveerd waarnaast een heerlijke huisgemaakte boter.
    Verder met bereidingen van wilde paddenstoelen. Verschillende structuren van Eryngii en beukenzwammen kort gelakt in een gemberjus, ernaast een luchtige crème van aardpeer en pastinaak, afgewerkt met een paddenstoel gemberjus en krokantjes van pastinaak. Verrassend complexe textuur, heerlijke aardse smaken met een Aziatische toets. De Chardonnay was keurig in balans en vulde het gerecht aan met zijn zuren. (9.6)

Bij het pièce Spaans rood van Juan Gil, “Silver Label” Monastrell 2014, twaalf maanden gerijpt op eiken, vol met zwart fruit (bramen, bessen), geconcentreerd met complexe afdronk. In een schaal een stukje Iberico presa (nek, schouder) gegaard in kruiden met ernaast gekonfijte rode ui afgedekt met een dunne plak rode biet, luchtige crème van gebrande boter en een lekkere jus. De cuisson van het vlees was prima, de kruiden toets was keurig gedoceerd, de textuur van mijn stukje was niet helemaal top (Een paar kleine taaie stukjes stoorde me). Met de smaken van het garnituur kon prima afgewisseld worden, de fruitige volle wijn maakte de gang compleet. (9.5)

De “dessertwijn” of beter “veredelde limonade” was apart, Petillant C gemaakt van citroensap met duidelijke toets van citroen. Uit de keuken weer een artistieke presentatie, structuren van soja en structuren van yoghurt met een vleugje szechuanpeper. Speciale structuren en mooie smaken met het hartige van het sojaschuimblok als verrassing. Het drankje combineerde verrassend goed, hij vulde het gerecht aan met zijn fruitigheid. (9.5)

Als afsluiter een krachtige espresso met een hele luxe friandise om nog even lekker na te genieten.

Bediening was uitstekend verzorgd, de keukenbrigade presenteerde om en om de gerechten en Sanne Dirx presenteerde op leuke eigen wijze de begeleidende dranken.

Prijs-kwaliteitverhouding was zeer goed tot uitstekend.

Samengevat kunnen we stellen dat Jan Tournier en zijn team ons weer heeft weten te verrassen. Smaken en smaakbalans zijn in onze beleving verbeterd, complimenten. Over de gehele linie topkwaliteit met uitstekende presentaties en goed geselecteerde begeleidende dranken. Met deze ervaring kan ik stellen dat het team zich genesteld heeft in de culinaire top van België. Aanrader voor de fijnproever, smaak avonturier en levensgenieter. Bedankt!

5. Frans Lommel

In de weken dat we aan het oppassen zijn in Reusel, staat een bezoek aan Cuchara altijd hoog op onze verlanglijst. Na twee keer een fijne ervaring van een bescheiden lunch ditmaal gekozen voor een uitgebreide ervaring. De eetbeleving is hier altijd erg speciaal daar de chef niet alleen goed met smaken om kan gaan, maar ook de presentatie van de gerechten tot een kunst heeft verheven, veelal door gebruik van moleculaire technieken.
    Onlangs heeft er in de zaak een grote verbouwing plaatsgevonden. Het restaurant, dat eerst aan de voorzijde bevond met uitzicht op de straat, bevind zich nu aan de achterzijde met uitzicht op de tuin. Zwart is nog steeds de basiskleur van het interieur, erg speciaal. Zelfs het indrukwekkende vierluik van kunstenaar Esther Barend is geheel in zwart uitgevoerd. De ruimte is ten opzicht van de voorkant ongeveer twee keer zo groot geworden terwijl het aantal couverts gelijk is gebleven, (meer privacy). De tafels zijn alle rond en nog steeds met zwart leder bekleed. De armstoelen zijn design uitgevoerd en hebben een lage maar fijne zit. Verder valt het grote kunstwerk aan het plafond op, een zeven meter lange boomstam uitgevoerd in glas wat voortborduurt op de takken aan het plafond van de hal aan de ingang. Licht komt door een tweetal kamer-hoge-vensters. Aan de kunstverlichting is veel aandacht geschonken zodat de tafels en de kunstwerken keurig zijn uitgelicht.

We kregen een fijne tafel aan het raam met uitzicht op het indrukwekkende vierluik, prima. Op tafel lagen twee rollen waarop het grote en het lunchmenu zijn uitgeschreven. Zoals al aangegeven, gaan we voor het uitgebreide “twaalf smaken” menu. Je kunt zelfs nog een stapje hoger.

Als aperitief een witte wijn. Dit werd een Duitse riesling 2014 van wijngoed Winter die prima bevalt. Jan Tournier presenteerde zelf het eerste hapje, een krokantje met een luchtige dip. Humor, dat het water wordt gepresenteerd in een flesje met een doodskop erop.
    Het tweede hapje is inmiddels een klassieker, krokantje van rode biet met yoghurt en structuren van rode biet, erg lekker.

Het derde hapje werd gepresenteerd op een ijsbord. Een zacht smeltende granité van groene appel afgewerkt met limoen zeste. Erg mooi combinerend met de Riesling.

Een tweede aperitief werd gepresenteerd als begeleider voor de volgende combinatie. Een Spaanse cocktail van Vermout en Cava, lekker kruidig en fris. Ernaast de combinatie van tomaat en coquille. De coquille, die onherkenbaar als krokantje bovenop ligt, maar in de smaak wel duidelijk aanwezig is. De tomaat, in blokjes gelei, op smaak gebracht met soja afgewerkt met een fris sap van groene appel en olijfolie. Een verassende smakencombinatie die door de kruidigheid van de cocktail werd betoverd.

De volgende ronde is weer een klassieker. Zwarte kolen gepresenteerd op een Manchego kaas. Ofwel, krokante broodjes met een typische houtskoolsmaak gevuld met een hartige kaascrème van Manchego en morieljes. Beide hoog op smaak, een speciale beleving en een goed moment om de cocktail leeg te drinken.

De laagste van de amuses is een asperge bereiding. Verschillende kleine stukken die als boomstammen zijn gestapeld en zijn gerookt in hooi voor een heerlijk aroma. Erover heen een wit vel, afgewerkt met zeste van limoen in een fruitige saus op basis van ponzu. Mooie smaken waarnaast de Riesling een prima aanvulling is.

Het broodgarnituur bestond uit een schaal met zuurdesem krokantjes met ernaast een dip van Mimolette kaas gekruid met Jalapeno peper, die naar wens telkens wordt aangevuld, jammie.

De eerste begeleider werd uitgebreid met veel passie door Jeffrey Snoeks gepresenteerd. Grieks wit van het huis Sigalas, gemaakt van Assyrtiko en Athiri 2013. Een verrassend aroma met veel mineralen en subtiele zuren, in de mond fris en complex met een ziltige afdronk. Op het bord kreeft met mierikswortel. De kreeftensalade is verstopt onder een vel van karnemelk (?) die is afgewerkt met bevroren parels, de dressing is met mierikswortel en besprenkeld met olijfolie. Een verrassende smakencombinatie de door de heerlijke wijn werd versterkt, genieten!

De volgende wijn is een Chileense Clos de Fous 2012, de “Locura 1” gemaakt van Chardonnay geplukt van hele oude stokken (zelfs deels van voor de Phylloxera), rijk, rijp en complex en niet herkenbaar als een Chardonnay, verrassend! Ernaast een mooi bordje abstracte kunst. Licht aangezette Hamachi op een frisse bulgur salade met krokantjes van algen in een saus van Shiso en algenolie. Mooie delicate vis gecombineerd met de fijne textuur van de bulgur. Keurig in balans met de complexe wijn die door de frisse tonen van het gerecht nog lekkerder werd.

Uit Mallorca een Sincronia blanc 2013, mooi goud geel in het glas, beetje apart aroma met tonen van meloen en peer, rijk aan mineralen. Op het bord een mooi stuk gerookte Oosterschelde paling op een bedje van grove couscous afgewerkt met een flinke collectie Shiso Purple cresse en een bouillon van dashi. De paling was van top kwaliteit en mooi hoog op smaak, deze combineerde prima met het garnituur. Wederom een originele smakencombinatie waarbij de wijn naadloos aansloot, (goed gevonden).

De wijn werd nog wat bijgeschonken voor een extra proeverijtje uit de keuken, met voor ons bekende smaken van vorige bezoeken. IJspoeder van foie gras gecombineerd met schuim van de Bastardo druif, simpel maar doeltreffend, heerlijk!

Voor het pièce was een Dao 2013 van Avaro Castro geselecteerd. In het aroma tonen van zwart fruit in de mond fruitig, sappig en elegant. Op het bord twee bereidingen van lam, een stukje filet gegaard in hooi en een stukje gelakt en gekonfijt buikspek. Erop stukken witte asperge, afgedekt met krokantjes van ui. Ernaast luchtige crème van geitenkaas voor frisse accenten. De cuisson van het lam was erg goed, wel zitten er stukjes vet aan die als smaakversterker werken. Hoewel ik daar minder een liefhebber van ben, smaakte het erg goed. De wijn sloot wederom naadloos aan, complimenten.
    De dessertwijn was wederom een cocktail, gemberbier met een scheutje wodka. Als predessert een braambes op een stokje met een luchtige dip met kokos.

Het dessert zag er artistiek uit. Structuren van wortel met gember, yoghurt en fregola (bolletjes pasta. Een heerlijk dessert dat niet zo zoet is met fijne texturen. De cocktail met uitgesproken gembertoets sloot hier prima bij aan.

Als afsluiter een krachtige espresso met een tweetal friandises waarvan het blokje bros chocolade een bekende is.

Bediening is uitstekend verzorgd, het gehele team werk hier keurig samen, de keukenbrigade presenteerde om en om de gerechten en Jeffrey Snoeks presenteerde op enthousiaste wijze, met veel kennis van zaken, de wijnen en begeleidende cocktails.

Prijs-kwaliteitsverhouding was zeer goed, witte wijn € 8,-, 12 smaken menu €77,-, begeleidende dranken arrangement €39,- en koffiearrangement €4,50.

Kortom, voor de jongeren is het hip en voor de oudere is het ultra modern. Een hele originele en eigentijdse moderne keuken. “Food is Art” is hier helemaal van toepassing.
    Deze middag waren alle ingrediënten aanwezig om deze beleving te omschrijven als een top ervaring. Een aanrader voor de fijnproever, liefhebbers van de moderne keuken, wijnliefhebbers en levensgenieters.

6. Frans Lommel

Een jaar geleden waren we al enthousiast over de kookstijl van Jan Tournier, ietsje minder over de Prijs-kwaliteitverhouding en de snelheid waarmee de gerechten werden uitgeserveerd. Nu geboekt voor het gewone lunchmenu. We waren netjes op tijd. De ronde tafels aan het raam waren reeds gereserveerd en we mochten een tweetje uitzoeken. De inrichting met de zwarte tinten blijft speciaal.

Als aperitief een Oostenrijkse Sauvignon Blanc van Huber die erg goed beviel. Het kipkrokantje stond al op tafel op een bol van gaas en de dip van mascarpone met appel werd erbij geplaatst. Leuk gemaakt in een zwart gespoten uitgeholde granny smit. Een lekkere combi.

De tweede amuse werd door de chef zelf ingezet, leuk. In een zwart schaaltje smeuïg ijs van limoen op een bedje van mascarpone, ernaast een quenelle room afgewerkt met olijfolie en verse basilicum blaadjes. Erg mooie smaken die aan een fruitig dessert doen denken, mooi in combinatie met de wijn, verrassend!

Gevolgd door een schaaltje met houtskool waarop geschroeide asperge, gelakt met tijmolie en nagekruid met peper en zout. Een milde smaakbeleving.

Het broodgarnituur kwam op tafel. Brood van rogge en spelt, krokant gebakken met ernaast een lekkere olijfolie, een smeersel van oude Mimolette gekruid met speciale peper en een kom met zeezout. Moeilijk om van af te blijven.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd, een Rueda 2012 gemaakt van Verdejo druiven van oude stokken van het huis Buil & Gine Nosis. Mooi aroma rijk aan mineralen, fris in de mond, heerlijk. Een proefglaasje licht gekoelde van Bastardo van Niepoort uit de Douro ernaast. Met in het aroma tonen van roos en de mond rood fruit met een lichte tot medium body. Uit de keuken een presentatie die doet denken aan abstracte kunst. Centraal een flinke portie Noordzeekrabsalade aangezuurd met kaffir, erop een kroepoek van zeealgen, verder structuren van de Bastardo druif en een zalf van olijfolie gekleurd met rode biet. De structuren waren van poeder tot ijs met verschillende smaakaccenten, van pikant tot fris. Een echt smaakavontuur, temeer omdat je niet precies kunt zien wat het allemaal is, erg origineel. Alles mooi in balans en prima combinerend met beide begeleiders. Een indrukwekkend gerecht dat een plaatsje verdiend in mijn toplijst, complimenten.

De begeleider voor bij het pièce is een Dao 2012 van Alvaro Castro, diepe kleur met tonen van zwart fruit, in de mond veel zuren en fluweelzachte tannines. Uit de keuken weer een mooie presentatie op een zwart bord. Als basis een flink stuk buikspek van de speenbig, langzaam gegaard en licht krokant geroosterd. Ernaast een quenelle aardappelpure aangezuurd met limoen, verrassend. Langs de rand een coulis van bladspinazie en erop een krokant van kip met gepofte amarant en stukjes gepofte varkenshuid. Afgewerkt met een witte romige saus met milde peper en een zoetige transparante saus van tijm. De cuisson van het spek was prima en de smaak was verfijnd met een zachte structuur. De wijn werd naast de ronde smaken iets milder en vulde het gerecht met zijn mooie zuren keurig aan. Een prima ronde weer.

Als afsluiter een krachtige espresso met een brok luchtige melkchocolade die zowat oploste in de mond.

Bediening was uitstekend verzorgd met de gedreven Jeffrey Snoeks in de hoofdrol ondersteund door een jonge dame en het keukenteam die regelmatig zelf de gerechten presenteerde, leuk.

Prijs-kwaliteitverhouding was ditmaal uitstekend. Lunchmenu inclusief koffiearrangement €33,-, huiswijn €6,50 en wijnarrangement €15,-.

We zijn beiden onder de indruk van de prestaties van het team. Erg origineel, niet alleen de presentaties en de ambiance maar zeker ook de smaken en smaken combinaties op het bord. De snelheid van uitserveren is teruggebracht naar gastronomisch genieten. We voegen Cuchara dan ook graag toe aan onze favorietenlijst. Een aanrader voor de avontuurlijke proever en voor degene die eens een speciale eetbeleving willen. Bedankt en tot de volgende keer.

P.S. Het restaurant zal op korte termijn nog een verbouwing ondergaan. Reserveren aanbevolen want het is aardig gevuld tijdens de lunchperiode.

7. Frans Lommel

adriaan

19569 punten

Chef Kelchtermans is ongetwijfeld de beste "italiaan" kilometers in de omtrek! Zijn pasta's zijn steeds vernieuwend met lekkere ingredienten. Ook voor salades is er geen beter adres. Dus zeker een aanrader en echt prijs kwaliteit.

9. Frans Lommel

We werden getipt om eens naar Cuchara te gaan. Jan Tournier de chef heeft, voordat de zaak in 2009 werd geopend, drie jaar als souschef naast Roger van Damme gewerkt (mijn favoriete chef uit Antwerpen) en het restaurant heeft afgelopen jaar een michelinster ontvangen, dus maar meteen geboekt voor een lunch op vrijdag.
    Na een mooie fietstocht door de natuur arriveerde we ruim op tijd in Lommel. Je loopt via een grote poort binnen waar je aan het eind van de brede gang, met gezellige inrichting, nog even moet aanbellen. Na binnenkomst mochten we een tafel uitzoeken, het werd een ronde aan het raam. Het restaurant heeft een knusse moderne inrichting waarin de zwarte kleur is royaal is vertegenwoordigd, wat het fotograferen overdag wel wat moeilijker maakt. De banken langs de muren zijn bekleed met een donkere rode krokodillenlederen print evenals de muur aan zijde van de bar. Ter decoratie hangen er enkele abstracte schilderijen die opvallen door het gebruik van harde kleuren. De vloer heeft de authentieke tegels met een drukke mozaïek decoratie behouden. De tafels zijn ingedekt met een zwart tafelkleed waarover een zwart zeil met leder print. De armstoelen zijn bekleed met zwart fluweel en zitten comfortabel.

Als aperitief bestelde ik een witte wijn, gepresenteerd werd een Argentijnse Torrontes 2013 van het huis Crios, geparfumeerd aroma met in de mond mooie zuren. De kaart werd uitgereikt en het lunchmenu werd toegelicht. We gingen voor het lunchmenu en vulden het aan met een extra voorgerecht.
    De eerste amuse werd gepresenteerd op een harde kaas met zwarte korst. “Houtskool” gevuld met pittig gekruide crème van kaas. Mooi krokant uitgevoerd met een typische houtskool smaak die overgaat naar de hartige kaas met een pikante nasmaak, een aparte beleving, mooi.

De tweede amuse werd door de chef zelf gepresenteerd en kwam op een zwart bord met rode bieten waarvan er een was uitgehold waarin de hapjes zaten. Puntzakjes van aardappel krokant gevuld met yoghurt en een schijfje biet, lekker.

De derde amuse werd gepresenteerd door de andere kok en lag aan de voet van een bonsai boompje, een krokant blaadje met een crème van aardpeer en gebrande bieslook, erg smaakvol.

Jeffrey Snoeks de sommelier presenteerde keurig de eerste begeleider. Een Chardonnay 2011 uit de Bourgogne van het huis Jomain. Een klassieker mooi vol en rijk, heerlijk. Uit de keuken een keurige presentatie in een witte kom op een zwart bord met een bedje van strooi. Met In hooi gegaarde asperges, langzaam gegaard hoeve-ei waarover een mousseline van aardappel, een soepje van soja en het geheel is afgewerkt met een krokantje en wat stengels gebrande bieslook. Aan de rand van de kom nog een zalf op basis van eidooier. De asperge had nog een bite en de typische aspergesmaak was door de hooi minder herkenbaar, grappig. Het eitje had een lopende dooier en het soepje zorgde voor hartigheid. De wijn bleef zelfs tegen het eigeel mooi op smaak en vulde het gerecht prima aan met zijn heerlijke aroma en rijke smaak, een geslaagde eerste ronde.

Iets te snel volgde de tweede begeleider, terwijl het aperitief en de tweede wijn nog niet op waren en er voor mij drie glazen op tafel stonden. Uit de Jurançon de “Cami Salie” 2010 van het huis Lionel Osmin gemaakt in een droge uitvoering van Gros en Petit Manseng. Iets lichter dan de Bourgogne maar zeker niet minder. Op een zwart bord een stukje sappige kabeljauw gegaard met kreeftenboter afgewerkt met een hartige saus en forel eitjes ernaast dubbel gedopte erwtjes en een crème van erwtjes gekruid met steranijs. Een mooie smakencombinatie die prima bevalt. De wijn reageerde mooi op de steranijs en was een prima begeleider.

Uit Zuid Afrika de derde begeleider. “The First Lady” een Unoaked Chardonnay 2013 van het Warwick Estate uitgevoerd in een romige elegante stijl. Ernaast twee stukken krokant gebakken Zeebaars met erop wat kappertjes ernaast crème van aardpeer, quenelle aardappelpuree, groene blaadjes en een ” ijspegel”. De baars had een mooie krokante korst en was hierdoor ietsje minder sappig maar mooi hoog op smaak. Ook de aardpeer was hoog op smaak en die combineerde erg goed bij de ijspegel die gemaakt was van een geschroeide witte wortel. De wijn was goed gekozen en hij vulde het gerecht aan met zijn fijne zuren.

Het was nog vroeg, slechts anderhalf uur waren verstreken en ik had opgevangen dat het lunch menu aan de andere tafels een andere samenstelling had. Hierdoor wilde ik nog wel dat voorgerecht als afsluiter, dat was geen probleem. Het was een nieuw gerecht en de wijnkeuze was hierdoor nog niet definitief. Een Zuid Afrikaanse Gewurtztraminer 2013 van het huis Altydgedacht in een drogere en frissere stijl dan de bekende Alsacer’s. De Chef presenteerde zijn nieuwe gerecht op een zelfgemaakt bord van bevroren water. Structuren van eendenlever met verse kersen. Het zag er keurig uit en de lever structuren waren mooi op smaak. Vooral de toefjes waren hoog opsmaak. De kersen combineerde aardig maar vulde de lever niet echt aan. De wijn was met zijn frisse zuren meer geselecteerd voor bij de kersen, ik vond hem bij de lever niet optimaal aansluiten. Hij had voor mijn iets rijper en ronder mogen zijn.

Als afsluiter een niet te krachtige espresso met een blokje huisgemaakte luchtige melkchocolade.

Bediening was met Jeffrey Snoeks in de hoofdrol keurig verzorgd op een strakke iets formele wijze.
    Duidelijke en behoorlijk uitgebreide uitleg bij de wijnen en keurig gedetailleerde uitleg bij de gerechten. Ik vond het leuk dat de chef en andere kok meehielpen bij het uitserveren.

Prijs-kwaliteitverhouding riep wat gemengde gevoelens op en beoordeel ik met een voldoende wat overigens niet aan de kwaliteit ligt. Het drie gangen lunchmenu koste €53,- en het vier gangen €73,- wat ik erg veel vind (meer zelfs dan het 5 gangen diner menu), de tonic is met €4,50 pittig geprijsd, huiswijn €6,- en het wijnarrangement was met €25,- vriendelijk geprijsd.
    Wat me een beetje stoorde was het hoge tempo waarin de gangen werden uitgeserveerd. Dit kwam omdat het lunchmenu blijkbaar in 55 minuten wordt uitgeserveerd. Hierdoor raad ik het voor de culinaire liefhebber niet echt aan tenzij je een snelle kennismaking wilt. Verder waren we zeker wel tevreden met de kwaliteit van de gerechten, de stijl van de keuken (de stijl van Roger is hierin nauwelijks herkenbaar), de mooie presentaties en was ik erg tevreden met de gepresenteerde wijnen. Volgende keer gaan voor het meergangen menu dat uitgebreider is (meer amuses), rustiger wordt uitgeserveerd en vriendelijker geprijsd.

10. Snackbar Lommel

Gerrie van Happen

Dit restaurant verdient een ster. Zeer prettige ontvangst en een super avond gehad. In alles geslaagd.
    Dank aan de gastheer met zijn zoon en dochter. Ook niet te vergeten de kok. Tot de volgende keer.