Shiro in Den Bosch

1341620986 88
1478532071 89
1520658559 89
1531190181 89

1. Top restaurant, waarschijnlik de ena beste in Nederland.
    Delicaat, prachtig geserveerd, zeer attente bediening, een echte aanrader.

2. Vertaal van English naar Nederlands

Helaas, een teleurstellende ervaring. Dit was zeer matig voor veel geld. We probeerden het vegetarische menu maar het hoofdgerecht was volgens ons een hamburger van Lidl. Dit kan echt niet voor 90 euro voor 2 personen. De overige gerechten waren ook niet bijzonder, niet de verfijnde smaak die echt Japans eten kan geven.
    Jammer maar we gaan dit niemand aanraden

2,5
  3. Shiro
    Shiro is waarschijnlijk één van de minst bekende restaurants van Den Bosch. En zeker ook buiten de Brabantse hoofdstad bleek dat slechts enkelen reeds van dit kleinschalige Japanse restaurant gehoord hadden. Shiro bevindt zich namelijk op de eerste verdieping van een karakteristiek pand aan de Uilenburg en op de roodgekleurde luifels na doet weinig vermoeden dat het hier een restaurant betreft. Toch stond een bezoek al geruime tijd op het verlanglijstje, niet in de minste plaats door de belofte van de traditionele Japanse keuken, een authentiek interieur en een allervriendelijkste bediening. Het restaurant is verdeeld in twee compacte ruimtes die elk plaats bieden aan zo’n 18 couverts. Deze beperkte omvang, gecombineerd met de schuine wanden, geeft de indruk van een zolderkamer, en de natuurlijke materialen en traditionele kledij van het personeel deden ons onmiddellijk vergeten dat we ons nog steeds in Nederland bevonden.

De wijnkaart is niet bijzonder uitgebreid en bestaat enkel uit Franse wijnen, maar is wel zeer voordelig geprijsd. Na kort overleg besloten we tot een klassieker, de Pinot Gris Reserve van Trimbach. Ons diner zou vanavond bestaan uit het Menu Shiro, een verrassingsmenu met een nog onbekend aantal gerechtjes. En naar goed Japans gebruik werd hier vlot een begin mee gemaakt, en als eerste hapje werd een combinatie van gerookte kip, witte kool en een subtiele vinaigrette geserveerd. En vervolgens een ware parade aan voorgerechtjes, zonder uitzondering gepresenteerd op schitterend servies. Sushi van zalm en tonijn met exact de juiste dosering wasabi, perfect gemarineerde haring, zalm met (iets te romige) wasabicreme en groene asperges, en fantastische ganzenlever met rettich en sherryazijn, om maar enkele voorbeelden te noemen.

Niet alleen de kwaliteit maar ook het tempo was buitengewoon hoog, aangezien enkele minuten later alweer een prachtig gedecoreerd plateau met sashimi voor de neus stond. Alleen al een reden om hier terug te komen; tonijn, zalm, dorade, kingfish, inktvis en garnalen, van een versheid die buiten kijf staat. Zelden gezien in Nederland, op Yamazato na wellicht. Binnen het uur hadden we zodoende al kunnen genieten van een gigantisch assortiment aan hoogwaardige gerechtjes.

Het menu vond doorgang met drie visbereidingen, die vandaag bestonden uit op aardappel gebakken zeetong, met soja gelakte heilbot, en delicate gamba met prei. Vervolgens een royale portie tempura van kreeft, waarbij het deeg prima krokant gebleven was en de kreeft de juiste cuisson behouden had. Het hoofdgerecht is goed gegaard een combinatie van eend en ossenhaas met Teriyakisaus .Tenslotte stond nog een klein dessert op het programma, met twee ijsbereidingen, banaan en groene thee, luchtige chocoladecake, rijst met pasta van zoete zwarte bonen, en dungesneden meloen, ananas en aardbei. Gewoon in orde, en na deze overdaad prettig verfrissend.

Het eerste bezoek aan Shiro was zodoende alles behalve een teleurstelling. De eerste gerechten van het menu kunnen worden omschreven als indrukwekkend en creatief, en de entourage en service van het restaurant creëren onmiddellijk sympathie. Het gevoel voor dienstverlening en de immer vriendelijke aanpak is inherent aan de Japanse cultuur, maar sowieso bijzonder prettig om te ervaren. Iets meer tijd tussen de diverse gangen kan in onze optiek overigens geen kwaad. Hoe dan ook, Shiro kan rekenen op een vervolgbezoek, en dat zou best eens zeer spoedig kunnen zijn. Wellicht dat we in dat geval een keuze zullen maken uit de à la cartegerechten, en een bredere selectie van de sushi en sashimi zullen uitproberen, want daar ligt, naast de verfijnde Japanse hors d ’oeuvres, de kracht van dit restaurant. Charmant en kleinschalig, vriendelijk en verzorgd, minimalistisch en met een onberispelijke productkwaliteit. Een nog onontdekt Japans juweeltje in het midden van Brabant.

John Uijen

4. carmen van de loo

Het eten was geweldig en er werd uitzonderlijk goed rekening gehouden met diëten. Enig minpuntje voor mij was dat de bediening soms iets te aanwezig was.

5. Authentieke Japanse cuisine, dit is zeldzaam aangezien de meeste Japanse (sushi)restaurants niet door Japanners worden uitgebaat. Knus, doch gezellig, gelegen aan de Uilenburg. De aankleding is niet wat je zou verwachten (geen papieren schermen, tatami matten, etc) dus zeer verrassend. De sukiyaki is een aanrader, met een lekker kannetje Sake erbij.

Sushi kan je overal eten, hier krijg je meer van de Japanse keuken te zien dan het meest populaire, wat ik inmiddels wel ken. Wel aan de dure kant, dus dit doen we niet té vaak, maar wel als we iets speciaals te vieren hebben, hopelijk snel dus. Arigatou!

6. Naz

7. Wij hebben hier genoten van een 7-gangen diner. Elke gang was tot in de puntjes verzorgd en erg vers. Het was een ware beleving en we werden keer op keer verrast. Een culinaire ontdekkingstocht door de Japanse keuken. De vis was zó vers, de smaken waren elke keer perfect in balans en verrassend. De service was prima, ontzettend aardige en behulpzame mensen. Het restaurant rekent aardige prijzen voor haar menu's, maar dit staat zeker in verhouding tot de kwaliteit van het eten: uitmuntend. Zeker een aanrader. Ik ga hier beslist vaker terug komen.

8. Sushi is hier super vers, kan niet beter. Sfeer vind ik wat kil, graag aanbod van noodels op de kaart en dan is het top. Ook de vis is er super vers en van zeer hoge kwaliteit. De beste sushi van Den Bosch. De vis smelt in je mond van versheid

9. Tony van Venrooy

Mijn vrouw en ik komen hier al heel veel jaren.
    Elke keer is het weer een culinair beleven.
    Ook komen wij al jaren in Japan, maar ook daar heb ik nog niets getroffen wat aan Shiro kan tippen !!
    Hier wordt echt op sterrenniveau gekookt ....

10. Best sushi in south holland. Excellent quality, good portion sizes and very pleasant staff.

11. Ongekend goed !! Meer valt er niet over te zeggen. Komen hier al minimaal 6 jaar en heb al menig vergelijk kunnen maken, maar nog niets beters kunnen ontdekken. Zien ook geregeld japanners daar eten en deze zijn allen zeer enthousiast over Shiro. Wat wil je nog meer. Reserveren is gewenst.

12. Ik kom hier al jaren en altijd erg lekker gegeten! De traditionele menu is een aanrader.

13. John 93 punten

Het eten in dit japans restaurant is als een droom die waar word.

Ik eet zeer regelmaatig japans maar niets overtreft Shiro.

Ik snap niet dat ze niet bekender zijn, maar het zit nu al altijd vol met zowel japaners al nederlanders. Ik kom hier al meer dan 10 jaar en altijd super.

14. Shiroi is one of the best Japanese restaurant in Europe!

Japanese knows!

15. Jo 9 punten

Gezien de goede verhalen toch maar eens besloten om hier te gaan eten. De bediening is op z'n Japans vriendelijk; ze doen goed hun best om de avond tot een succes te maken. De prijs/kwaliteit-verhouding laat te wensen over. Lekker gegeten, maar ook niet meer dan dat en in verhouding dan veel te duur. Je betaalt voor een Mercedes, maar je krijgt een Opel.

16. Do 30 punten

Afgelopen vrijdag hier gegeten. Ik was eerlijk gezegd na alle goede recensies teleurgesteld. Als voorgerecht hadden wij sashimi. Die was wel van heel goed kwaliteit. Lekker vers. En combi van verschillende Japanse gerechtjes. Dat was ook lekker, maar niet meer. Wel mooi opgediend. Als hoofdgerecht had ik een, die was ook lekker maar niet bijzonder. Mijn vriendien had sukiyaki beef. Die was heel erg zout. Als bijgerecht kregen wij rijst en groenten op zuur - ieder 4 stukjes! Dat is wel belachelijk weinig. Wij hebben 100 euro betaald met glas water en wijn eerbij. De prijs en kwaliteit gaan niet echt samen. Ik kom er nooit meer terug, helaas.

4,9
  17. Wat een feest!

Na verschillende Japanse restaurants nu eens beland in Den Bosch. Geen website waar we ons van te voren konden orienteren, teslotte het oog wil ook wat. Dus op recensies afgegaan van verschillende sites. Vanaf de buitenkant is het niet te herkennen, zit namelijk boven een ander restaurant, misschien jammer, maar het geeft wel de eenvoud weer. Binnenkomst met de trap naar boven, inrichting volledige eenvoud welke het idee gaf niets te maken te hebben met een orientaals restaurant maar meer met een klein intiem huiskamerrestaurant in een heel knus steegje langs de Dieze.

De menukaart, zoals die hoort te zijn, simpel kwa lay-out met precies dat wat een Japanner op de kaart moet hebben staan.

Niet gekozen voor de a la carte versie maar voor het 6 gangen menu. De bediening is goed, de gastvrouw was zelfs gekleed in traditionele klederdracht.

Het eten, ronduit perfect, de zalm smelt op de tong, zelfs de inktvis, welke rauw niet door iedereen wordt gewaardeerd, was lekker. Licht aangezette haring, zeebaars, paling etc etc, zo hoort vers te smaken, geen overdaad aan knoflook en andere toevoegingen die de oorspronkelijke smaak verdoezelen.

Het vlees net zo, zo mals als het maar kan, vleugje teriyaki saus en het is compleet. Persoonlijk ben ik niet zo een liefhebber van een vetrandje (Jos wel), maar stoorde me totaal niet.

Gewoonweg een grote culinaire belevenis zonder rondvliegende messen met een teveel aan knoflook en andere smaakverpestende middelen. Dit is puur natuur eten.

Enige minpuntje, de gangen worden redelijk snel achter elkaar geserveerd, maar als je vraagt om iets meer tijd tussen de gangen door wordt daar direct op ingespeeld. Ronduit klasse.

De Michelin aanbeveling meer dan waard.

Charles.

18. Dit is echt genieten als je van Japans houdt. Alles is met zorg klaar gemaakt en het smaakt fantastisch. Zeer de moeite waard.

19. Hartstikke leuke inrichting, luxe schone toilet, echt japanse omgeving en heerlijk gegeten! Aardige bediening in kimono. Het is niet goedkoop, maar het eten was erg lekker.

Een aanrader voor iedereen die van sushi houdt.

20. Het is een tikkeltje aan de prijzige kant, maar dat is het meer dan waard! Echt geweldig Japans eten! Zeker een aanrader voor mensen met een dikke portemonnee.

21. Mjammjammjammjam... Heerlijk gegeten! Een vier gangen menu met een sushi-plateau erbij. Het zag er prachtig uit, was supervers en de vis smelt in je mond. Dit was onze tweede keer, en we komen graag nog eens terug!

22. Peter van Zanten

Wow, wat hebben wij genoten.

Wat een intieme plek, wat een sfeervolle sfeer, wat een Japanse ervaring.

Het klopt allemaal, alsof je een klein restaurantje ontdekt in een achteraf steegje en verbaasd geniet van alle openbaringen.

Wij voelden ons er thuis en hebben de rekening voor lief genomen. Hadden het gevoel dat bij elke gang een kunststukje werd geserveerd, een schilderij, zowel qua opdienen als qua smaak. Zo heerlijk, zo puur. Echt heerlijk. Ik begrijp de Michelin aanbeveling helemaal.

23. Helemaal goed!

Al jaren japan verslaafd en veel Japanners kunnen hier niet aan tippen..
    En dat in mijn stad!

€70,- p/p als startprijs te noemen is wat overdreven..

C.a. €50,- p/p kan ook al prima en voor een bijzonder royaal diner is het ook de moeite even wat extra uit te geven.

Reserveren is een goed idee..

En zeer de moeite waard!

Enige minpuntje..het is een zolderetage! Dus NIET toegankelijk voor rolstoel of mensen slecht ter been.

Eet smakelijk!

24. M. Kit

Very nice Japanese food and it is even top level in Japan.

I am very impressed by the presentation and service by them.

I would like to repeat but pricing is not so reasonable as it is top level restaurant (at least 70eur per person).

However, it is good for romantic or business occasions.

Recommended.

25. john Uijen

Wij begonnen met een potje thee(euro;3,50) en een kannetje sake(euro 8) daarna een 7 gangen menu van vis en vlees en kregen een amuse van gemrineerde zalm met zeewier. toen kwam het eerste gang: vispaté ,omeletmet zeewier,romige haring en gemarineerd stukje oester,de tweede gang:miso soep van paddestoelen en tahoe en zeewier,de derde gang: sush alm,tonijn,garnaal,tarbot en inktvis,de vierde gang: drie soorten vis:makreel,zeebaars (deze twee in soja) en zalm in een ragou, de vijfte gang: eendeborst met rode wijn saus,de seste gang: tampura:een grote garnaal stuje paprika, abergine en pompoen en een kom rijst met pikkels (zoetzuur:komkommer en rettich) ,de zevende gang: grand dessert:groenethee ijs,plakje japanse chocolade gebak en verschillende soorten vers fruit. Een kopje heerlijke koffie(dit is weer echt hollands)na met verschillende chocolaatjes,maar meer kon er niet in.Wat waren we tevredenen verzadicht.

26. Echt Japans eten, super kok en dito bediening. We gaan
    er weer heen. OOk voor zakendiner zeer geschikt. Rokers gedeelte(nog)het mooiste gedeelte

27. Kom er regelmatig en het is elke keer feest. Geweldige keuken en een ECHTE japanse keuken

28. Ik heb jaren in Tokyo gewoond en zelfs daar is dit niveau nauwelijks te vinden. Verbazingwekkend dat er zoiets wel in Den Bosch is.

29. Tony & Sonja

ons favouriete restaurant, met japanse kok en bediening.
    Tot nu toe in Nederland (en ook in Tokyo) nog geen betere japanse kok gevonden !

30. Hartje Den Bosch een fantastisch Japans restaurant. Ingetogen en stijlvol. Geen gooi en smijt Japanner maar authentieke gerechten en smaken. Altijd veel Japanners aanwezig. Dat zegt al genoeg.

31. G. Turner

Het is geen restaurant in de categorie Chinees-Indisch maar een uitstekend Japans restaurant.