Hier zie je hoe de meningen over de restaurants in Rijs verdeeld zijn.

1. Nederlands Rijs

Mocht je ooit nog eens in Rijs komen, in het prachtige Gaasterland en je wilt je inwendige mens verwennen: leg dan aan bij dit restaurant, "Eigen Wies". Zowel de locatie als de kaart als de bediening zijn een bezoek meer dan waard! We waren verrukt van de huiselijke, gezellige sfeer! Je wordt gastvrij ontvangen en voelt je direct welkom.
    Een aanrader!

2. Nederlands Rijs

het restaurant heeft een geweldige sfeer, leuk personeel! en het eten is het zeker waard!

3. West-Europees Rijs

In de zomer van 2016 zijn wij hier voor het eerst geweest voor een lunch. Buiten zitten in het zonnetje gaf een heerlijke sfeer met een koud drankje. We hadden een salade besteld voor de lunch. We hebben helaas een uur moeten wachten tot deze er was, wat erg jammer. We hebben er twee keer naar moeten vragen, we waren eigenlijk liever weg gegaan, maar er werd iedere keer gezegd dat het er zo aan kwam. De salade was overigens wel heerlijk.

Vandaag hadden we de wereld aan tijd en zijn we weer bij mooi Gaasterland terecht gekomen. Het was er redelijk druk. De tafel waar wij zaten was niet schoon gemaakt en het was er erg stoffig. Na 20 minuten kwam de bediening onze bestelling opnemen. Helaas was er voor mijn kop thee erg weinig keus. Citroen, aardbei of earl grey. Jammer. We hadden ook een cappuccino besteld, echter was de melk op, de appeltaart ook.
    Na de bestelling van de lunch werd ons na 10 minuten verteld dat de salade ook op was. We hebben alle 3 een soepje besteld uit gebrek aan beter. Na ongeveer 20 minuten was de soep er. Kleine kop soep. De erwtensoep zag er uit als een ragout en was helaas niet lekker. De uiensoep proefde een beetje vreemd en de paddenstoelensoep was zoals je verwacht van een pakje uit de supermarkt. Mensen naast ons hoorden we nog zeggen dat het niet de eerste keer was dat alles hier op was.

Als het zo druk kan zijn in een restaurant vind ik het persoonlijk niet dat je aan twee mensen in de bediening genoeg hebt. Dat zag je aan vieze tafels, niet afgeruimde tafels en gestreste bediening. Toen de vrouw mij vertelde dat ik kon afrekenen bij haar collega, liep zij van me weg en kwam niet meer terug. Zodat zij het maar moest oplossen.

Het is een mooie plek om lekker te zitten, maar het voelde niet prettig en zonde van ons geld. Het heeft potentie, maar is er nog lang niet.

4. Nederlands Rijs

Na een gastvrij ontvangst eerst heerlijk bij de openhaard geborreld. Daarna genoten van het verrassingsmenu. Een echte verrassing! Heerlijke producten en erg mooi gepresenteerd. De gastvrouw legt keurig uit wat er wordt geserveerd. Een heerlijke, gezellige avond gehad. Aanrader!

5. Nederlands Rijs

Jacques Bakker

Reservering ging even mis met mijn 06, teruggebeld door Wiesje zelf... Mooie menukaart met diverse streekgerechten, we hebben er heerlijk gegeten...

Zeker een aanrader!

6. Pannenkoekenhuis Rijs

Marloes

Pannenkoeken met een heerlijke smaak en rijk belegd. Keuze uit vele varianten zowel zoete, als hartige soorten. Het terras is prachtig gelegen in een Engelse sfeer. De bediening is bijzonder vriendelijk en attent. Wat ons betreft een echte aanrader.

7. Pannenkoekenhuis Rijs

Prachtige locatie vlakbij bosrijke omgeving waar je heerlijk kunt wandelen. Ontspannen sfeer en goede bediening. Heerlijke pannenkoek gegeten maar ook de ijscoup smaakte prima! Zeker de moeite waard!

8. Nederlands Rijs

van der Vegt

Na een prettige ontvangs heerlijk buiten op het ruime terras een drankje gedaan. Daarna naar binnen verkast omdat het wat kouder werd buiten. Daar van een overheerlijke klafssteak genoten welke werkelijk subliem was bereid. Uitstekende kunsten in de keuken dus! Ook het persooneel is uitermate vriendelijk en weet zowel van de dranken als de gerechten het nodige te vertellen. De huiselijke, warme sfeer maakt het af, en maakt het een heerlijk restaurant om een avond in door te brengen.

Meiny en Hans Heikoop

Vanaf de Wadden binnendoor naar Urk hebben we aangemeerd in Balk. Een geweldige fietstocht door Gaasterland gemaakt en pal voor restaurant Jans was het 'laatste blokje electra' van de fiets van Meiny op... Staat daar een bord met het dagmenu, wat deze amateur fietsers het water door de mond deed lopen. Fiets mocht van de vriendelijke gastvrouw aan de oplader en wij aan tafel. Lauwwarme geitenkaas in een spekkie, spinaziesoep met paling, kabeljauw en een dessert waarvan ik de naam niet meer weet, maar de smaak nog op mijn tong heb. Met een prima Chardonnay en een dessertwijn uitgezocht door de gastvrouw was dit diner op het zonovergoten terras in één woord: geweldig. Het pand kan een lik verf gebruiken. Maar de kok smeert liever allerlei lekkere sausjes in de mooiste vormen op het bord. Uiteindelijk gaat het in zo'n restaurant toch om het eten, dus wat ons betreft komt de schilder maar wat later...

10. Nederlands Rijs

fam. Mulder

Een gezellig restaurant waar je je snel op je gemak voelt, de bediening is er vlot en vriendelijk en weet ook veel over de gerechten en de wijnen te vertellen. Gevarieerde menukaart (ook met streekgerechten). Heerlijk gegeten en genoten met een groep van 10 personen na een lange frisse boswandeling.

11. Nederlands Rijs

H. en N. van der Goot

Onder de sfeer van weleer en na gastvrije ontvangst (we hadden niet gereserveerd, er was nog één tafel vrij op deze drukbezette vrijdagavond) genoten van een prima verzorgd diner. Je ziet aan het gerecht en proeft dat de kok geweldige prestatie neerzet. Attent en vriendelijk personeel. Zeker een aanrader, advies: wel even reserveren....

12. Nederlands Rijs

Laatst gegeten bij Eigen Wies. Toen we binnen kwamen waren we erg onder de indruk van de sfeer, een leuke ronde tafel en een open haard.

Echter was deze goede indruk snel verdwenen. De kaart kwam pas na een half uur. Pas anderhalf uur later hadden we iets te eten op tafel (broodjes). Alles duurde lang.
    De bediening was onpersoonlijk, er werd niets bij het eten verteld of bijv. even opgenoemd wat de dagspecial was.
    Het eten was lekker.

13. Nederlands Rijs

Thijs en Alina Jaspers

We hebben genoten! Zowel van het eten als de sfeer! Voor herhaling vatbaar en zeker aan te bevelen! 👍

14. Nederlands Rijs

Heerlijk gegeten met al het personeel van pata negra. Oog voor detail, sublieme smaken en een Chef kok die weet wat hij doet. Ragfijne snijwijze van de chef. Zeker een aanrader als je lekker wilt eten.

15. Pannenkoekenhuis Rijs

Josefien

Het heet pannenkoeken restaurant, sorry maar deze waren niet te eten. Veel te dik, geen smaak. Hoe kan dat nou mis gaan?? Geen idee. We hebben er wat van gezegd, ogenblikkelijk werd er een nieuwe gemaakt. Wel iets dunner, maar nog steeds niet lekker. We zijn naar huis gereden en hebben zelf pannenkoeken gebakken. Heerlijk. Maar wij komen hier niet weer. Sfeer in het restaurant goed. Aankleding in het restaurant gezellig.

16. Pannenkoekenhuis Rijs

Dirk

17. Pannenkoekenhuis Rijs

Gezellige setting, leuk voor kids.

18. Pannenkoekenhuis Rijs

Gezellige tent, lekker eten en super voor kinderen.

19. Pannenkoekenhuis Rijs

We hadden een hoge verwachting van dit restaurant, gezien de uitstraling van buiten en de reclameborden in de omgeving. Op het moment dat we binnenkwamen hadden wij in het volle restaurant de laatste plaats. Het drinken liet al een half uur op zich wachten.. het personeel was erg jong en deed niets anders dan van elkaar afkijken en afwachten.

Uiteindelijk hebben we een bestelling kunnen plaatsen bij een van de jonge (vlotte) dames. Na een uur zijn we eens gaan informeren waar ons eten bleef. We kregen als antwoord dat ons bonnetje kwijt was geraakt. Er zou vaart worden gemaakt, dit was te merken want het was waarschijnlijk cup a soup opgewarmd in de magnetron. De pannenkoek van mijn vrouw was een ongare plak meel met wat schijfjes appel.

Ik kan nog wel even doorgaan, maar wat ik duidelijk wil maken is dat het personeel duidelijk nog wat meer scholing mag hebben. Rijd voorlopig deze tent dus maar voorbij.

20. Pannenkoekenhuis Rijs

weekendje weg commitee west friesland

Weekendje okt. 2013:
    Fantastisch verwelkomd door de eigenaar, daarna 2 prachtige rondes gejeu-de-boelt c.q. kogelkloten.
    Heerlijk nagezeten onder het genot van een drankje met openhaardvuur en een spel sjoelen.
    Na afloop nog een prijsuitreiking met aangeboden prijsjes van de eigenaar.
    Was goed toeven!

gr. het weekendje weg commitee west friesland

21. Pannenkoekenhuis Rijs

Vanavond lekker gegeten. Was genoeg, prima bediening kinderen hebben zich uitstekend vermaakt. We raden het bij iedereen aan. Er is een goede huiselijke sfeer.

22. Pannenkoekenhuis Rijs

Wat een heerlijke pannenkoeken en door geweldig enthousiast personeel bereidt en geserveerd! Heerlijk gegeten....lekker in de buitenlucht gezeten, maar het restaurant zag er binnen ook erg gezellig uit...!!! Bedankt voor de gezelligheid, we komen vast snel weer genieten...

23. Pannenkoekenhuis Rijs

De pannenkoeken waren te dun en smakeloos. Ook zat er weinig beleg op.

We waren 3 jaar geleden ook eens bij dit restaurant geweest, toen was het ook al slecht, we wilden "De 4 Heemskinderen" een 2e kans geven maar we komen hier nooit meer.

24. Pannenkoekenhuis Rijs

Zaterdag 25 augustus hebben wij bij de 4 Heemskinderen pannenkoeken gegeten. Daar ingrediënten van de door ons gekozen pannenkoeken niet aanwezig waren, had de kok zonder overleg met ons de ingrediënten aangepast. De pannenkoeken waren droog en taai, leken opgewarmd uit de magnetron te komen. De pannenkoeken waren mager belegd smaakten alles behalve lekker. Wat ons betreft een zeer slechte prijs kwaliteitverhouding.
    Tijdens het eten moesten we de vliegen, die in grote hoeveelheden in het restaurant aanwezig waren, van ons bord afjagen.
    Al met al geen aanrader om nogmaals in de 4 Heemskinderen te gaan eten. Ons zien ze daar dan ook zeker niet meer terug!

25. Pannenkoekenhuis Rijs

In najaar 2011 waren we enthousiast. Ons bezoek in mei 2013 was een teleurstelling, helaas. Pannenkoeken waren niet lekker, de tafels plakten, en de deur naar buiten werd continue geopend en niet dichtgedaan door heen en weer lopende kinderen. Bovendien werd ons tijdens het bestellen, om 18 uur, lachend verteld dat de frietjes op waren! Vreemd. Jammer. We hopen van harte dat de kwaliteit en verzorging weer aantrekt, want we gunnen het Gaasterland en de eigenaren van de 4 Heemskinderen van harte.

26. Pannenkoekenhuis Rijs

Goed restaurant. Enige wat ik vond (omdat ik de shoarma pizza had) was dat ze te veel paprika gebruikten, maar das mijn mening, en voor de rest was het erg lekker. Ook moet je als je er heengaat voor het restaurant zitten, anders is het een beetje een gillende kinderbende. Verder was alles wel goed.

27. Pannenkoekenhuis Rijs

Na een beetje moeizame start heeft de huidige eigenaar toch weer de sfeer en kwaliteit weten te creëren, die wij in de 6 jaren dat wij de 4 heemskinderen bezoeken, zijn gewend. Het is een "heerlijk" rustpunt op onze tochten door zuidwest Friesland.

Op dinsdag 1 mei 2012 hebben wij hier een driegangenmenu menu verorberd. Hoewel niet echt goedkoop (€29,-- p.p.), was de kwaliteit zeer goed te noemen. We kregen er nog een amuse bij en brood met beleg bij het voorgerecht. Dit stond niet op de rekening erbij. Bovendien was de bediening door enkele lieftallige dames prima te noemen. Ook de inrichting is gezellig. Het enige waar ik me aan stoor is die klassieke pianomuziek heel de avond. Dat mag wat vlotter!!

29. Pannenkoekenhuis Rijs

Super tent, bediening aardig, eten super. Mensen zijn heerlijk gastvrij. Door het slechte weer waren we verkleumd en konden we geweldig bij de openhaard zitten die heerlijk brandde en door het personeel werd gestookt. Hier gaan wij zeker vaker komen! Vooral in de zomer is het een perfecte plaats om even een tussenstop te maken of gewoon heerlijk te zitten.

A.DUURSMA