1. De wildavond bij SEC is inmiddels een favoriete avond voor ons, de avond dat partner ook vlees eet. Ditmaal wilde vrienden van ons ook graag mee.
    Het weer was druilerig waardoor we niet allemaal met de fiets gingen. Gelukkig is de trein een goed alternatief en op het station verzamelden we.

Netjes op tijd arriveerden we bij het restaurant. We namen eerst even plaats aan de tafel met open haard, gezellig. We starten met een feestelijk aperitief, Cava 2007 Gran Reserva Brut van het topdomein Gramona. Een schuimwijn in de beste champagne stijl. De amuse wordt gepresenteerd in een borrelglaasje. Op de bodem een mousseline van mais hierop keurig gegaarde kooi eend met tuttifrutti. Iets te stevig voor de cava maar erg smaakvol en een goede start.

We gaan naar tafel in het iets lager gelegen restaurantgedeelte, een met uitzicht op de keuken, leuk. De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd, een Marsanne 2012 van het huis Louise Chèze met bloemig, rond aroma, vol in de mond en een subtiel bittertje in de afdronk. Uit de keuken op een gekleurd bord, met voor ieder een eigen kleur, fijn getrancheerde gerookte fazant, hierop een heerlijke dressing, rozijnen, stukjes walnoot en fijne brunoise van aardappelkrokant. Ernaast een rolletje zuurkool gewikkeld in serranoham, rauwkost salade en een quenelle romige aardappelmousseline. De fazant was mild en heerlijk “aangekleed”. De dressing bleek een klassieker van Cas Spijkers, leuk. De zuurkool was mild gezuurd en samen met de ham heerlijk. Zelfs de aardappelmousseline was vanwege zijn romige toets speciaal van smaak. De wijn vulde het gerecht goed aan en was een prima keuze.

De tweede begeleider was een Spaanse, gemaakt van Garnacha 2011 van het huis Cutio. Een diepe robijn rode kleur in het aroma tonen van kers en vanille, vol en fruitig in de mond met een stevige afdronk. Op het bord twee bereidingen van hert, mooie schijfjes rosé gebakken waarover een eigen saus met appelstroop en een quenelle stoofvlees. Verder een slanke stronk gebakken witlof, knolselderijpuree met hierop pitjes van de granaatappel, stukje gebakken sterappel en amandelschaafsel om zelf te doseren. Het hert was hoog op smaak met het typische bittertje van wild. Het bittertje werd ruimschoots gecompenseerd door de zoete tonen in het garnituur. Een heerlijk bourgondisch gerecht dat mooi combineerde met de krachtige wijn, met name door zijn heerlijke vanille toets in het aroma.

Bij het hoofdgerecht gingen we nog een stapje steviger. Een Australische Terra Barossa Shiraz 2010 van Thorne Clarke met hele donkere kleur, uitbundig aroma met tonen van bosvruchten, in de mond vol en fruitig met subtiele kruidigheid en een stevige afdronk. Op een wit bord twee bereidingen van Hollandse haas, op een dikke schijf rode biet een nog dikkere schijf haas en hierop pistachenootjes. Ernaast twee dunnere schijven haas met hierover een saus van crème de cassis verder een quenelle stoofvlees, stukje gegaarde schorseneer, pommes Paulo, toefjes crème van dadel, bonbon van eendenlever en kruim van koffie. De haas heeft een diepe smaak, heerlijk combinerend met de biet en saus. De toefjes dadel waren erg lekker bij het krachtige stoofvlees. Het bolletje eendenlever was een snoepje voor tussendoor. De koffie gaf even een klein contrastje, leuk. De wijn combineerde vooral met zijn fruit erg goed. Bourgondisch smullen weer en tevreden gezichten aan tafel.

Er was een klassieker geselecteerd voor bij het dessert. Muscat de Rivesaltes 2012 van het huis Schistes, heerlijk muskat fruit en niet te zoet. Op een zwart bord een flinke gestoofde peer met vanille ijs, vanille mousse, slagroom, met hierop wat nootjes, kletskop en druppels gel van gember. De peer was gestoofd in citroen met sinaasappel en vanille en vooral de citroen was goed te proeven, lekker fruitig en hierdoor prima aansluitend bij de wijn. De druppels gember waren zalig en gaven het gerecht nog meer glans.

Als afsluiter een krachtige espresso met lekkere friandises.

Bediening bestond deze avond uit alleen charmante jonge dames die het werk keurig vervulde in hun nieuwe outfit. Goede presentatie van de gerechten. De wijnen werden net iets uitgebreider door Hanneke de gastvrouw toegelicht dan door Tessa die het overigens ook goed deed.
    Prijs kwaliteitsverhouding is zeer goed, het was een all in avond voor 70,- ook kon je voor 42,50 meedoen exclusief dranken. Persoonlijk ben ik helemaal fan van de all-in avonden bij SEC, de bourgondische stijl spreekt me erg aan en ik vind Niels (chef) een topper in smaak en smaak combinaties. Hanneke is goed bezig met de wijnen die ook deze avond weer origineel en keurig geselecteerd waren. Wij zijn volgend jaar weer van de partij.