1. adriaan 74492 punten

Mijn schoonouders wilde ons trakteren op een culinaire middag en wij wisten nog wel een adresje. Bij de Hofstede is deze maand het nieuwe proeverijmenu ingegaan en we hadden al een paar aantrekkelijke foto's op Facebook langs zien komen.
    Het weer was druilerig dus het terras was geen optie. We werden vergezeld naar de beste tafel, in erker van de jachtkamer. Mark de sommelier presenteerde het aperitief, bubbels van Charles Heidsieck, de Brut Reserve met mooie neus en aangenaam zacht in de mond, erg lekker.
    Het eerste hapje kwam op een kleine zwarte tegel, een cassave kroepoek met hierop een gel van mango en piccalilly en wat gepofte amarant. Wat een smaakbeleving, eerst de fruitige mango die overgaat in de pikante cassave smaak.
    De tweede amuse werd gepresenteerd in een leuk schaaltje, een blokje tomaat pompoen gedrenkt in wodka, stengeltje bleekselderij, toefjes geitenkaas, krokant van serranoham en een komkommerbloemetje voor de afwerking. Mooie smaakjes waarmee je lekker kon combineren.

Mark heeft bij het voorgerecht een wijn geselecteerd die hij zelf een paar jaar geleden bij de wijnboer heeft ingekocht. Het was zijn laatste fles van de fles gerijpte Muscat Ahn Hohfels 2008 van het Luxemburgse huis Schmit-Fohl. Een fijne ronde neus typisch muscat en elegant fruitig in de mond. Angelo de chef presenteerde zelf het eerste gerecht. Een mooie opgemaakt bord waarop drie bereidingen van eendenlever, een crème in de vorm van een zilverkleurige eendenpoot, erg leuk, een cilinder paté en parel met vloeibare vulling. Verder nog twee stukjes gerookte paling, bereidingen van rode biet en appelkogels. De lever was mooi op smaak en de paling combineert hier uitstekend bij. De biet gaf met zijn aardse tonen een prima contrast en gaf de wijn een extra dimensie. De wijn was met name vanwege zijn mooie neus een fijne begeleider. Een topgerecht daar waren we het met zijn vieren wel over eens. (9.7)

De tweede begeleider was een zuid Franse Viognier 2010 van het huis De la Janasse, in de neus een vleugje abrikozen marmelade met in de mond een stevige body. Op het bord een gepocheerd scharrelei met bloemkool waarover een heerlijke schaaldieren jus afgewerkt met boeren kruimelkaas en zomertruffel. Heerlijke rijke smaken waarbij de wijn verbazingwekkend goed overeind blijft. Een smaakvolle ronde weer (9.3).

We gaan door naar de derde ronde met een Duitse chardonnay vermengd met Weissburgunder 2011 van het Huis Knipser, een aangenaam fruitige neus met een elegante afdronk. Angelo presenteerde de jonge tarbot met venkelcrème, ziltige lamsoor, peterselie-olie, handgepelde garnalen, groene tomaat chutney, gepekelde citroen en verjus. En mooi stukje heerlijke sappige tarbot die prima combineert met de milde smaken van de garnering. De verjus (sap van geperste onrijpe druiven) geeft het gerecht een aangename fruitigheid die wordt ondersteund door de goed aansluitende wijn. (9,5)

We schakelen over op rood van het Portugese wijnhuis Quinta do Noval de Labrador gemaakt van houtgerijpte Syrah 2009. Deze druif is vrij zeldzaam in Portugal en de wijn is daarom voortgekomen uit een geslaagd experiment. Heerlijk rijke neus en complex in de mond met zachte lange afdronk. Zomer reebout waarop licht gerookte gemalen walnoot, erlangs gemalen zwarte olijf, kleine paddenstoelen, koolrabi, compote van sjalot, toefjes crème van peer en aan tafel afgewerkt met een notenboter jus. Het vlees had een uitstekende cuisson en was mooi op smaak. Er waren in de garnering verrassende smaken die het gerecht tot het eind toe spannend hielden. Vooral de compote van sjalot, crème van peer en de jus, die voldoende voorradig was op tafel, vielen in positieve zin op. De wijn tilde het gerecht naar een nog hoger niveau met zijn heerlijke neus en smakenpalet. (9.7)
    Bij schoonmoeder viel de volle smaak van de reebout wat minder goed, dit werd opgevangen door de bediening en deze informeerde nog even aan tafel of het helemaal naar wens was. Toen schoonmoeder bevestigde dat het niet helemaal haar smaak was werd er meteen een nieuw gerecht aangeboden. Ze koos een visgerecht en dit stond binnen tien minuten op tafel zodat we toch nog ongeveer gelijk ons bordje leeggegeten hadden. Wat een super service!

De dessertwijn kende we nog van vorige keer, de Vert de L'Or 2007-2008 van Baumard uit de Loire, gemaakt van de verdelho druif. Een heerlijke verfijnde niet te zoete wijn. Op het bord verschillende Citrus bereidingen waarbij ook gebruik is gemaakt van de meer exotisch varianten zoals yuzu en kalamansi en yoghurt bereidingen. Wat een mooie smaken en een prima wijn spijs combinatie weer. (9,6)

Als afsluiter nog een lekkere espresso waarbij een lekkere friandise bereiding werd uitgeserveerd.

Bediening was weer helemaal toppie zoals we hier gewend zijn, schoonouders waren onder de indruk van de kennis van Mark die uitgebreid de tijd nam om de wijnen toe te lichten. Ook vonden ze het erg leuk dat de chef zelf de meeste gerechten aan tafel kwam toelichten. Ook Jennifer die erg oplettend was heeft bij schoonmoeder grote indruk gemaakt door meteen in te grijpen toen het even niet helemaal naar wens was.

Prijs kwaliteit blijft het beste visitekaartje van de Hofstede, hier hoef je niet op een mooie aanbieding te wachten maar kun je dagelijks terecht voor een geweldig vijf gangen proeverijmenu voor slechts 37,50 en een begeleidend dranken arrangement (exclusief aperitief) kost 27,50. Tijdens de lunch valt de drukte mee maar voor de avonden is reserveren een must.
    We hebben weer een memorabele middag beleefd en schoonouders waren helemaal in de wolken.