Hofstede De Blaak in Tilburg

voldoende parkeergelegenheid

Lijn 4 vanaf het centraal station.

ma lunch 12:00 - 15:00 diner 17:30 - 21:00

• Bij het bos
  8. Betalen Master Card pin Visa

ma lunch 12:00 - 15:00 diner 17:30 - 21:00
di lunch 12:00 - 15:00 diner 17:30 - 21:00

Het eindcijfer is 9. (Minimum: 1, Maximum: 10)

1259202096 92
1444195384 93
1522087294 71
1619452182 91

1. Eind vorig jaar hebben we Hofstede de Blaak ontdekt. Vrouwlief is bijna jarig, dus… leek het ons leuk om samen met onze eet-vriendjes eens deze kant op te trekken.

Bij binnenkomst werden we weer vriendelijk ontvangen en mochten we wederom in de jachtkamer plaats nemen bij het raam. Als aperitief besloten we voor een cava te gaan en vervolgens kregen we een 3-tal mooie amuses gepresenteerd:

• Een macaron met citroen gras, gele curry en bataat -> Zoet, zuur, zout… lekkere curry met goede hint citroengras. Lekker!
    • In het zuur gemarineerde tomaat in een jasje van krokante karamel afgewerkt met furikake. -> Deze hadden we al eens eerder op en was nog steeds heerlijk!
    • Een tartaar van oester -> Een klein smaakbommetje. Wauw!

Deze keer besloten we voor het menu “exclusief” te gaan, waarbij we alleen het dessert gingen lenen van het Hofstede de Blaak menu. Uiteindelijk kregen we de volgende gangen gepresenteerd:

KREEFT EENDENLEVER | GEMBER | YUZU | SESAM -> Kreeft en eendenlever is natuurlijk sowieso al een gelukkig huwelijk. Maar het ijs van Yuzu was echt een zalige toevoeging. Een meer dan uitstekend begin van het menu. Ook echt een plaatje om te zien trouwens!

ZEEBAARS | INKTVIS | WITTE BONEN PLANKTON | CITROEN -> De inktvis lag op de perfect bereide zeebaars welke weer op een bedje van de witte bonen lag. De romigheid daarvan combineerde weer prima met de texturen van deze zeebaars en inktvis. Prima smaken, maar ook weer niet heel bijzonder.

COQUILLE | BLOEMKOOL | PATA NEGRA | STERANIJS -> De zoete coquille combineerde perfect met het hartige van de pata negra. Qua smaken en qua texturen gewoon perfectie: Heerlijk!

ANJOU DUIF | BULGUR | VADOUVAN | POMPOEN -> Deze gang kwam in 2 delen. De duif bijna als stoofvlees bij de bulgur met hier en daar een friszure bite van de granaatappel was heerlijk. In het 2e deel van de gang krijgen we de borst samen met pompoen en een goddelijke saus. Heerlijk!

RUNDER SHORTRIB | TRUFFEL | GNOCCHI | ARTISJOK | PARMEZAANSE KAAS -> De shortrib supermals en lekker hartig. Verder een klassieke combinatie en prima uitgevoerd.

Voor het dessert hebben we een uitstapje gemaakt naar het andere menu en krijgen we een dessert met verschillende bereidingen van epoisse, geserveerd in een ui. Voor 3 van ons wordt hier nog wat eendenlever aan het gerecht toegevoegd. Een heerlijk zoet/hartig gerecht! Aanrader!

Vervolgens zijn we nog aan de koffie met friandises gegaan en zo sluiten we na 5 uur genieten onze lunch af. We hebben weer genoten van heerlijke gerechten en een fijne Brabantse bediening in een fijne omgeving.
    Puntje van kritiek was wel dat we tot 2 keer toe moesten aangeven dat er geen toiletpapier op het damestoilet aanwezig was. Ook was er een wijntje die niet helemaal goed beviel, maar dat werd luchtig en fijn opgelost. Zoals het hoort.

Bedankt voor de fijne middag en tot de volgende keer!

Eén vorige recensie
  2. Stef

3. Arnold Miserus

We hebben op Carnavalszondag heerlijk gegeten. Er was ruimschoots aandacht voor ons. Het was rustig, door Carnaval, denken we. Enerzijds is dat fijn, want dan kan je prima iedereen goed verstaan, maar anderzijds is het jammer, want Hofstede De Blaak doet het prima en verdient een goed gevuld restaurant.
    Heerlijke gerechten en mooie bijpassende wijnen!

4. Joyce Engel

Super gegeten, heerlijke bereidingen, fijne en goede service! Voor herhaling vatbaar. Heerlijk

5. Retour naar de Hofstede om nog eens te genieten van het bourgondische langoustine gerecht uitgevoerd in drie delen.
    Het was druilerig weer en we besloten te voet te gaan. Na een warm ontvangst werden we begeleid naar ons favoriete plekje aan de ronde tafel in de erker, toppie. Als aperitief de Grande Réserve Brut Champagne van Gosset die uitstekend beviel. Ernaast een glazen kopje gevuld met kort geblancheerde bloemkoolroosjes en piccalilly afgedekt met lobbig schuim van mosterd waarop gepofte quinoa. Een echte smaakbom met krachtige zuren en een fijne bite.

Op zwarte steentjes een krokante kano gevuld met tartaar van zalm waarop zalmkuit en slanke reepjes stukjes gefrituurde prei. Erg lekker met prima textuur.

De eerste begeleider werd beknopt gepresenteerd. Kalkmergel Riesling 2019 van Knipser, heerlijk aroma met oily toets, in de mond verfijnde zuren met royale portie mineraliteit. Uit de keuken een presentatie waar we blij van werden. Geplette langoustines in een yuzu vinaigrette, centraal erop een quenelle Imperial kaviaar waaromheen dotjes yuzu gel en afgewerkt met een krokantje van furikake. Hemelse smaken waarin de delicate langoustine centraal stond aangevuld met luxe zuren en aangename ziltigheid. De heerlijke Riesling sloot naadloos aan.

Voor bij de warme bereidingen schakelde we over naar een Duitse Chardonnay van Ernst Bretz. In het aroma een verleidelijke vanille toets in de mond relatief slank en fris met tonen van kruisbes. In een gouden mok de rijk gevulde langoustine bisque afgewerkt met lobbig schuim van Thaise groene curry en croutons. Geconcentreerde smaken waarin we ook nog een vleugje gember en limoenzeste proefde. Toppie.

De laatste bereiding had een kleine upgrade ondergaan ten opzichte van vorige keer. Centraal een zacht gegaarde tarbotfilet waarop een plak lauwwarme eendenlever, dotjes crème van aardpeer, bundelzwammen, quenelle frisse sjalotcompote en croutons, ernaast twee licht krokant gebakken langoustine staarten in een heerlijke saus van lavendelhoning en dragon. Een feestje om te mogen proeven. De chardonnay was keurig in balans bij beide delen. (9,5)

Over naar rood met een van de lievelingswijnen van Mark welke tijdens de amuses was geopend een overgeschonken in karaf. Een super tuscan, Luce 2019 van Tenuta Luce. Diepe kleur, vol, geconcentreerd en complex met een lange afdronk zonder “scherpe” randjes, wow. Ernaast een strakke presentatie van Anjou duif royale (grote maat). De borstfile waarop plakjes shiitake, bereiding van nori met stukjes oester, soja en pistache afgewerkt met krokantjes van artisjok. Ernaast het pootje en een ring van artisjokcrème waarop poeder van shiitake gevuld met een saus op basis van soja. Volle smaken waarnaast de krachtige wijn helemaal tot zijn recht kwam, complimenten. (9,25)

Als dessertwijn de Gewürztraminer Grand Cru 'Eichberg' 2015 van Paul Schneider, gemaakt in een ronde verfijnde stijl met tonen van lychee, tropisch fruit en roos. Ernaast een nieuw kaasgerecht van de chef. Als basis een frisse sjalottencompote waarop plakken lauwwarme époisses, stukjes bruingebakken eendenlever en macadamia nootjes, afgedekt met lobbig aardappelschuim afgewerkt met aardappel kaantjes en peterselie poeder. Waarschijnlijk niet zo goed voor de lijn maar juist wel voor het smakenpalet van de Bourgondiër, oh la la. (9,5)

Als afsluiter een espresso met een drietal klassieke friandises waarvan de perfect gebakken canelé mij het meest aansprak.

Bediening was uitstekend verzorgd, we komen er vaak en het voelt altijd als thuiskomen.

We hadden we slechts drie gangen a la carte besteld maar het voelde als een bourgondische middag met alles erop en eraan. Gerechten opgebouwd met favoriete ingrediënten waarnaast een uitgelezen wijnselectie en bourgondische gezelligheid tegen betaalbare prijzen. Bedankt.

30 vorige recensies
  6. Op 1 serveerster na was de bediening ongeïnteresseerd en tegen het arrogante aan. Toen Robert van Beckhoven binnen kwam en aan tafel ging om met zijn dochter (?) te gaan eten, had de eigenaresse al helemaal geen aandacht meer voor de andere gasten.
    Het voorgerecht en hoofdgerecht smaakten goed, maar de porties waren erg klein.
    Het kaasplankje was fantasieloos; 5 blokjes kaas op een kaal bord met apart een klein potje stroop en jam die mijn gast en ik moesten delen en een paar sneetjes suikerbrood. De kazen zelf waren van het niveau Aldi-kaasplank.
    Een mooie plek waar zeker iets van te maken is, maar dan moet er een frisse wind met gastvrijheid doorheen.

7. Leonid Belkind

Wonderful creative cuisine in a cosy location. Very non-trivial culinary creations paired with a great wine selection. The service is very attentive for local standards, but, outside of Netherlands it would be considered not attentive enough.
    The staff is extremely welcoming and nice, and the food is absolutely above expectations. In comparison to two Michelin-star restaurants visited during the same month, the dishes here are superior in almost every aspect.

8. Fam. van Rooy

Ter gelegenheid van ons 50 jarig huwelijk samen met ons gezin gedineerd in de prachtige Jachtkamer.
    De meeste gezinsleden kozen voor het 6 gangen menu.
    Heerlijk hiervan genoten. Echt het Bib Gourmand niveau.
    De bediening was niet alleen vriendelijk, maar straalde ook vakkennis uit zowel op het gebied van het eten als de wijn.
    Voor herhaling vatbaar!

9. Welkomst was er nauwelijks. De 85 jarige werd niet gefeliciteerd en geen aandacht aan besteed. Personeel was niet attent en onaardig. Eten was goed (behalve de erg zoute soep) maar er werd niet uitgelegd wat je at. Na afloop was er moeizaam medewerking om aluminiumfolie te verschaffen om overgebleven eigen brouwsels af te dekken en werd met nadruk verteld dat het niet de bedoeling was restjes van het toetjes buffet mee te nemen. Gelukkig hadden we het gezellig samen maar dat was niet dankzij het personeel!
    Geen aanrader wat mij betreft met een gezelschap.

10. Heerlijk gegeten in De Blaak. Sterkwaliteit, maar dan voor een zeer acceptabele prijs. En dat geldt ook voor de wijnen. Vriendelijk personeel. Zo hoort uiteten te zijn. Wij komen zeker terug!

11. Monique Westerburgen

Een feestje…
    Gisterenavond met vrienden het viergangen Blaakboerderij -menu gegeten. Van de verrassende amuses tot en met de koffie was de avond een feestje. Prachtige gerechten, creatieve presentatie, mooie ingrediënten, alles gepresenteerd op schitterende borden en dat alles tegen een meer dan schappelijke prijs.
    Kortom: een heerlijke avond en een aanrader.

12. Echt een goed restaurant, alleen de aankleding op tarras, niet leuk kunnen ze veel meer van maken. Hoef niet eens duur tezijn. Voor advies kunnen ze me mailen.

Eén vorige recensie
  13. Op 25 juli a la carte gegeten bij de hofstede.
    Mooie entourage, tafels lekker buiten gedekt, verleidelijke gerechten op kaart.
    Al bij al is de prijs kwaliteit verhouding volledig zoek bij dit bedrijf.
    Een voorgerecht van 22 euro....nou dat moet wat worden toch!
    Enorm bord waar 1 gamba op lag in een zure dressing met wat groente. 2 happen en het was op. Voor een gerecht van dit caliber verwacht je toch smaak van vis!
    Nou, het smaakte zuur.
    De rog (hoofdgerecht) was een stukje lekkere vis van 6 bij 10 cm. Kosten 32.50....
    Bord was mooi opgemaakt maar dat vult geen maag. Niets erbij, geen frietjes/sla. Erg kaal.
    Toetje en amuses waren top. Net als de aangeklede koffie.
    Ik was uitgenodigd en hoefde niet zelf af te rekenen. Anders had ik me echt bekocht gevoeld.

14. Alles was echt goed, ik zou alleen het tarras veel gezelliger maken. Ga vast terug.

De nieuwste recensie
  15. Perfect gegeten, heerlijk buiten kunnen zitten en een uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding. Alleen 1 puntje aftrek voor de volledig kale buxussen. Deze hadden wel weggehaald kunnen worden. Maar ja als dat het enige puntje is dan hebben we niets te klagen. Bedankt voor een gezellige avond.

16. Marleen vd Berg

Wat hebben we een ontzettend lekkere bijzondere lunch genoten. Wat een ongekende smaken en mooie gerechten. Alles super mooi opgediend. Ik heb voor het eerst oesters op. Zo bijzonder bereid. Wat waren deze heerlijk zeg. Het was heerlijk weer. Fijn in de tuin kunnen zitten. Alles was met zorg en liefde bereid dat proefde je. Ga zo door.

17. Roman Kuzmiak

Hofstade de Blaak - We hebben nog nooit zo slecht gegeten... (primitieve keuken, banale recepten, zeer "creatief" met kruiden, geen respect voor de foodstandarden, zeer wienig verstand van regionale gerechten, niks bijzonders...)

Ik sluit af met een woord: geen echte AANRADER...

18. Peter van luijt

Zaterdagavond 10 december. We kregen het slechtste plaatsje van het hele restaurant achter in een hoekje op 60 cm afstand van een luidruchtige groep van 11 mensen. De gerechten waren niet slecht, maar gezien de reviews had ik er meer van verwacht. Zeker als je voor een 4 gangen menu ( 31.50) als extra supplement voor zalm en 50 gram hertfillet nog 12,50 extra betaalt.
    De bediening was niet op het niveau wat je van een dergelijk restaurant verwacht. Hier valt in gastheerschap nog veel te leren.
    Al met al een teleurstelling voor ons.

19. P.A. Damme

Wij hebben een bijzonder prettige middag gehad en heerlijk gegeten.

20. José Zebregs

Steeds opnieuw verrassend! Zeker de moeite waard. Onvoorstelbare prijs voor kwaliteit. Kunnen veel restaurants iets van leren. TOP!!

21. Cas Pikaar

22. Cas Pikaar

Hofstede de blaak blijft mijn absolute favoriet als je kijkend naar de prijs/kwailiteit verhouding. Dit is bijna té goed. 3 gangen menu voor €26.50 5 gangen menu voor €39.50 met de keuze tussen vis of vlees. Mocht je willen gaan voor iets meer en uitgebreider dineren kies je voor het verrassingsmenu. 5 gangen eet je voor €55, maar dan heb je ook écht wat. Dit is als het ware een wandeling door de kaart. Alle smaken kloppen, Angelo weet wat hij doet. Dat is de reden waarom ik hier minstens 2 maal per maand kom, op hoog niveau eten voor een toegankelijke prijs. Top!

23. A.F. Staps Waalwijk

Prima eten en drinken. Sfeervol, gezellig. Aanrader. Was er al eerder, lijkt wel of het beter geworden is. Niet voor niets laatst een prijs gewonnen. Terecht!!

24. Jacqueline

Als je het niet erg vind om vlak bij het toilet te zitten moet je naar de Hofstede gaan. Dan kun je bijhouden wie naar en van het toilet afkomt. Zeer gemiste kans.

25. Jop

26. Inge

27. Heerlijk gegeten en gedronken. Prachtige presentatie. Cuisson van de vis was niet helemaal oké, maar acceptabel zeker gezien de kwaliteit van het geheel.

Prijs/kwaliteit verhouding was erg goed. Bediening prima.

We komen zeker terug.

28. Wij komen hier regelmatig eten en worden keer op keer verrast! Wat een top restaurant, zowel met hun gastvrijheid als de gerechten! De presentatie en de smaakexplosies van de gerechten zijn overweldigend en de wijnen zijn super.
    Voor ons alleen iedere keer alleen maar een topbeleving! Ga zo door.

• Service