Op dit adres zit nu: Tribeca

1. Rob 2563 punten

De verwachtingen vooraf zijn hooggespannen, voor ons bezoek aan Boreas. Volgens Lekker het beste restaurant in het zuiden des lands, een 9,7 op eet.nu en 19 punten van GaultMillau en dan nog eens twee Michelin sterren. We worden deze avond netjes ontvangen en we zijn de eerste gasten. Bij binnenkomst valt een redelijk penetrante frituurlucht op. Er blijkt een groep jonge dames in de ruimte voorin het restaurant zich te goed te doen aan frikadellen, dat kan kennelijk ook in dit restaurant.

Wij starten vanavond met een huis aperitief, een mousserende witte wijn met een hibiscusbloem en we krijgen daarbij meteen een aantal overheerlijke amuses geserveerd. We kiezen voor het uitgebreide degustatiemenu met begeleidende wijnen. We zitten ondertussen heerlijk op ons gemak in deze ruime zaak en het bedienend personeel doet ondertussen geruisloos, maar zeer vakbekwaam zijn werk.

We starten het menu met een kleine bonbon van ganzenlever, met hazelnoot en peer. Prachtige en zeer verfijnde opmaak, heerlijke smaken en uitmuntend uitgevoerd. Daarbij drinken we een spatlase trocken van weissburgunder gemaakt door wijnhuis Volmer. Deze wijn zal ook de tweede gang vergezellen. De tweede gang is gelakte en gerookte paling met soja, gepofte rijst, komkommer en wat citrus accenten. Een weergaloos en origineel gerecht, boordevol smaak. De citrus accenten geven het gerecht net de juiste frisheid mee. Deze citrus/zuur accenten komen in de meeste gerechten terug en geven de gerechten een fris accent en maken de gerechten goed verteerbaar en nergens zwaar.

Derde gang is gebakken coquilles, verschillende structuren van bleekselderij, dille-olie en mosterdzaadjes. Twee spetterverse en perfect gegaarde coquilles en mooie frisse smaken van de bleekselderij. Wederom uit de kunst, voor het eerst denk ik wel dat de smaken net wat meer uitgesproken mogen zijn. Het schuim is net wat vlak van smaak. En dat is misschien ook wel het enige kritiekpunt vanavond. Bij enkele bereidingen mogen de smaken wat intenser zijn en meer uitgesproken, sauzen missen soms wat diepte. We drinken bij deze gang een biodynamische wijn van het huis Pratello uit Lombardije, gemaakt van de Manzoni druif. Een heerlijke wijn die perfect combineert bij het gerecht.

Vierde gang is skrei kabeljauw met accenten van groene curry. Kabeljauw is licht geschroeid en perfect gegaard. Wederom is dit gerecht prima verteerbaar en fris door met name ook het schuim waarin de sereh goed terugkomt. Hierbij drinken we een witte Cote Du Rhône reserve van Perrin. En ook de wijnen blinken uit in frisheid, zo ook bij deze cote du rhone en combineren daarbij heel goed bij de keuken van Boreas.

Als pièce komt een huisspecialiteit. Duif, het boutje gekonfijt en van de filet een mooie roulleau gemaakt, nog een creme van de lever, witlof, zalf van ui en een eigen jus. De jus had wel weer wat krachtiger gemogen, maar voor het overige is dit een subliem gerecht, waarin elk element tot in de perfectie bereid is. De gekozen wijn vind ik dit maal iets minder geslaagd en sneeuwt qua smaak wat onder bij de juist uitgesproken smaken van de duif. We drinken er namelijk een combinatie van blauburgunder en merlot uit de Wagram van het huis Mehofer bij. De duif had hier wel een wat krachtigere wijn kunnen hebben.

Het wijnarrangement wordt trouwens op een aantrekkelijke wijze gepresenteerd. Je betaalt per glas en je kunt slokjes, halve en hele glazen drinken en dat alles in de hoeveelheid die jij wenst. Dit gebeurt allemaal op een natuurlijke manier en de bediening houdt nauwgezet lege glazen in de gaten. Wat betreft de service, blinkt de gastvrouw uit in een juiste combinatie tussen oprechte vriendelijkheid en professionaliteit. Als we voor het overige de service moeten beoordelen (rekening houdend dat dit een restaurant op absoluut topniveau is), mist de service van het bedienend personeel wat flair. Gerechten en wijnen worden foutloos voorgesteld aan tafel, maar zonder al te veel passie en beleving.

Na het hoofgerecht kun je kiezen hoe te vervolgen. Er staan nog twee zoete gangen op het menu en je kunt eventueel een kaasgang toevoegen of de zoete gangen vervangen door kaas. Twee personen aan tafel gaan zoet verder en de andere twee hartig. Beide zoete gangen blinken uit in eenvoud en vakmanschap. Pure smaken en onberispelijke opmaak. De kaaswagen is indrukwekkend en bevat een keur aan heerlijke kazen. De selectie die de gastvrouw maakt is overheerlijk. Hierbij krijgen we de keuze om een rode wijn, een port of een px sherry te drinken. Wij kiezen voor het laatste en de px sherry uit 1983 blijkt prima te smaken.

Tot slot nog koffie met een digestief en een weldaad aan friandises, allemaal even lekker. Wel jammer dat men geen digestief kaart heeft, dat zou je op dit niveau wel verwachten. Ook een aparte 'lounge ruimte' zou niet misstaan, maar dan hebben we het over de absolute details. Want hoe dan ook, laat één ding duidelijk zijn, we hebben vanavond op absoluut topniveau genoten en bevestigt gezien waarom dit het beste restaurant van zuid Nederland is. Daarbij zijn de prijzen absoluut te verantwoorden.