Oudt Leyden in Leiden

Sinds 1907 hét adres voor de lekkerste pannenkoeken!

Parkeergarage Morspoort of parkeerterrein Haagweg

ma lunch 11:30 - 16:00 diner 16:00 - 21:30
di lunch 11:30 - 16:00 diner 16:00 - 21:30

Het Pannekoekenhuysje Oudt Leyden is sinds 1907 gevestigd aan de steenstraat. Inmiddels is ons restaurant uitgegroeid tot één van de bekendste en meest geliefde pannenkoekenhuisjes van Nederland. Zo wisten in de loop der jaren de leden van de Koninklijke familie ons altijd weer te vinden en dikwijls waren onze gasten internationale beroemdheden zoals Charles de Gaulle en Sir Winston Churchil.

Voor onze pannenkoeken gebruiken wij het authentieke Hollandse recept en uitsluitend verse ingrediënten, deze zijn dan ook heerlijk. Maar het is vooral de Oudhollandse ambiance vol van herinneringen die het te gast zijn bij ons zo bijzonder maakt. Bijna iedereen heeft weleens in een pannenkoekhuis gegeten, maar te gast zijn in ’t Pannekoekenhuysje Oudt Leyden staat garant voor een onvergetelijke belevenis. Het sfeervolle pand, de klassiek Hollandse inrichting, de delfts blauwe borden, zorgen er voor dat je, je als gast in een herinnering waant.

Kom genieten van de authentiek Hollandse sfeer en voegt u zich bij de reeks beroemdheden, waaronder o.a Dalai Lama en Ramses Shaffy, die u reeds voorgingen.

1. Ambiance

1207661257 85
1397282005 78
1420036494 78
1435206154 83

1. Voor mij was de ruimte net te vol gezet en dus moesten we steeds opschuiven als obers/serveersters of andere gasten doorheen wilde. Erg onhandig. Pannenkoek was ook net iets te lang gebakken en ik proefde bij sommige happen dus aangebrand. Jammer hoor!

2. Eten kwam pas ruim een uur na bestellen. Kwaliteit van pannekoeken is 'eetbaar'

3. Heerlijk gegeten. Wat een grote pannenkoeken!

4. Goede bediening, leuke sfeer en heerlijke pannenkoeken!

5. Lekkere pannenkoeken en super dat ze deze ook veganistisch kunnen klaarmaken. Dit laatste zouden ze echt meer mee mogen adverteren (staat zelfs niet op het menu vermeld!), Want er is geen andere plek in Leiden die vegan traditionele pannenkoeken serveert. De porties zijn erg groot, dus kom vooral met honger ;)
    let wel op: deze plek vraagt nog geld voor kraanwater. In gesprek met de manager werden we afgemeten, omdat we geen andere drankjes hadden besteld (eerlijk, ik zie het niet voor mij hoe iemand naast zo'n grote pannenkoek er nog bier of cola bijpast). Jammer dat hier een discussie over aangegaan moest worden, mijn inziens is water een fundamenteel mensenrecht en is het achterhaald om daar nog expliciet geld voor te vragen.

0 positieve stemmen1 negatieve stem
  6. Elisabeth

Elk jaar kom ik met mijn twee kleinzonen(13 en 17) pannekoeken eten, daarna lopen we langs het Galgenwaard tot aan de molen en dan rechts af terug naar Mac Donald voor een ijsje! En dan met Oma terug naar de auto, een hele gezellige avond en dat hoop ik nog vaak te doen.

7. David Owens

Always an excellent meal.The restaurant offers gluten-free pancakes too.

8. Eten was goed. Bediening ook!

9. Parker

Excellent, as always. Best pannenkoekenhuis I've encountered in all my time in the Netherlands.

10. De pannenkoeken waren heerlijk en ik was blij dat we met z'n tienen zo'n gunstige plek bij het raam in het restaurant hadden gekregen, want noodzakelijk met een kind van bijna zes en twee baby's. Het bedienend personeel had meer dan genoeg te doen met zoveel gasten, per slot van rekening waren we niet het enige gezelschap.
    Ruim anderhalf uur is dan ook precies goed. Zeker wat oudere kinderen willen op een gegeven moment rondrennen en/of spelen.
    Fijn dat er boven een aankleedkussen aanwezig was. Als de toiletten weer opgeknapt zijn, is het helemaal mooi.
    Bedankt voor de goede service!

11. Hartelijke ontvangst, snelle service, lekkere pannenkoek. En ook de lactosevrije pannenkoek was prima, zei mijn tafelgenoot.

12. Vertaal van Deutsch naar Nederlands

Tolles Essen, uhrige Atmosphäre, glutenfrei funktioniert bestens.
    Wir besuchen euch gerne wieder.

13. Samen met vriendinnen hier gegeten. We kozen alledrie voor een pannenkoek met warme peren, slagroom en ijs. Deze pannenkoek werd apart vermeld en staat dus niet in het menu. Ik moet zeggen: het was heerlijk! Echt een verrassing. Wat mij betreft een aanrader. Ook de sfeer en de bediening waren dik in orde.

14. Sieglinde Bog-Radigk
    Vertaal van Deutsch naar Nederlands

Gemütliche Atmosphäre, Tische sehr eng gestellt. Unbedingt Reservieren (kann man online). Essen reichlich, riesige, sehr leckere Pfannkuchen. Service teilweise etwas lansam, aber nett und freundlich.

15. Het was heel gezellig. Na een uur gezeten te hebben kregen we pas onze pannenkoeken, dat vonden we wel een minpuntje.
    De pannenkoeken waren heel lekker, echt een aanrader!

16. Vertaal van English naar Nederlands

Nice restaurant with typical Dutch pannekoeken. Maybe it would be nice to have some more pannekoeken options without cheese or bacon.

17. MLA Alkemade

Prima pannenkoeken. Was met vrienden die vegetarisch zijn en ook zij waren heel enthousiast: over zowel smaak als keuzemogelijkheden. Vriendelijke bediening. Wijn niet geproefd, dus daar heb ik geen oordeel over.

18. Stefan en Maruca

Erg lekker gegeten! Gezellige en snelle bediening!

19. Helaas was mijn reservering niet doorgekomen. De medewerker van het restaurant was erg behulpzaam en in no time een tafel voor 11 personen geregeld. Iedereen blij! Eten en drinken perfect.

20. Greet Botermans van Kampenhout

Wij hebben pannenkoeken gegeten met 7 personen, Het was heerlijk en gezellig!
    De bediening en de prijs waren prima.
    Wij komen er graag nog eens terug.

21. Heerlijke pannenkoeken gegeten, veel keuze. Pannenkoeken niet je voorkeur. Andere gerechten hebben zij ook!

22. Omdat het toevallig zo uitkwam, twee vrijdagen na elkaar pannenkoeken gegeten bij Oudt Leyden. Echt enorm lekkere pannenkoeken! Enorm, maar heerlijk dun en daardoor toch (bijna) op te krijgen. Prijs / kwaliteit is bijzonder goed. Service was de eerste keer geweldig. Gisteren waren ze erg erg druk denk ik en dat moet ook kunnen. Desalniettemin een prettige ervaring hoor.
    Wel zaten we in het begin tussen drie tafels met hele kleine kinderen, meer baby’s. Goed te begrijpen in een pannenkoekenrestaurant. Maar als je met vier volwassenen wilt praten, stoort het gehuil toch echt wel wat. Gelukkig hadden we mazzel en kwam een stukje verderop een tafeltje vrij. En we mochten ruilen! Hartstikke fijn. Heerlijke avond gehad. Ook het dessert van een van de tafelgenoten zag er spectaculair uit en smaakte erg goed. :)

23. Lekkere dunne pannekoeken met vele soorten toppings. Heel prettige bediening die niet direct, als je je drankje op hebt, vraagt of je nog iets wilt maar er wel is. Gezelschap van 9 personen, geplaatst in een gezellig hoekje. Geluncht van 12 tot 15 uur onder vrolijk gepraat. Aanbevolen voor zulke kleine gezelschappen.

24. Gezellig restaurant, zeer vriendelijke bediening en heerlijke pannenkoeken voor een prima prijs.

25. Personeel was zeer behulpzaam en vriendelijk. De pannenkoeken zijn super groot en heerlijk gebakken! Ze hebben bijzondere specialiteiten. Mijn favoriet is de apfelstrudel met appel, rozijnen en huisgemaakte amandelspijs. Echt een aanrader!

26. Gezellig en lekker gegeten, smakelijke pannenkoek op de juiste temperatuur en een heerlijk ijsje toe (en daarna naar de film, lekker dichtbij!)

27. 10 Points for everything.... Love it!!

28. Gezellig en goed gegeten in apart deel van oudt leyden met kinderen en kleinkinderen.
    Kortom alles naar wens: ja!

29. Sarah en Paul

De pannekoeken zijn er heerlijk zijn en het personeel doet erg zijn best. Je moet door het personeelstekort alleen wel wat moeite doen om te bestellen en het duurt daardoor allemaal net iets te lang. Toen wij op 12 augustus het restaurant bezochten was het binnen niet uit te houden, omdat er geen airco en geen ventilatie aanwezig was. De temperatuur liep daardoor op tot boven de 30 graden Celsius. Het was echt zweten binnen, maar het probleem was bekend bij het personeel dat er zelf ook veel last van had. Met een kleine investering zou dit eenvoudig opgelost kunnen worden met airco of een ventilator aan het plafond, maar dat kost ze kennelijk teveel geld. Jammer en onnodig!

30. Martijn

Pannenkoeken waren als vanouds lekker, alleen de service was erg teleurstellend. Nadat wij onze pannenkoeken hadden gekregen was het erg moeilijk om daarna de aandacht te krijgen om nog een drankje/nagerecht/de rekening te krijgen.

31. Jolanda

Heerlijk gegeten gezellige ambiance. Zeker voor herhaling vatbaar. Super restaurant 😁😁

32. Chris Holland
    Vertaal van English naar Nederlands

The best food in Leiden. Fantastic pannekoeken.

33. Pancakes were nothing special at all; overpriced. But our server was excellent.

34. Lekker eten, prima bediening, sfeervol interieur.

35. Vertaal van English naar Nederlands

Nice restaurant, good pancakes. Wouldn't recommend the bread with butter for a starter tough.
    5, 50 € for a little bit of cheap white bread with a little bit of butter does not seem reasonable. The pancakes are however very reasonably priced and very big. A starter is not really needed anyway.

36. Cathy cailotto
    Vertaal van English naar Nederlands

Nice restaurante, very good pannenkoek.

37. Ondanks de positieve recensies op deze site is ons bezoek aan oudt Leyden erg tegen gevallen. De pannenkoeken waren snel klaar en smaakte redelijk tot lekker (al mag er wel gewerkt worden met verse groenten bij een boerenpannenkoek en een biefstuk van 200 gram op de kaart moet op je bord niet in een keer de helft zijn!), maar wat viel de bediening tegen. Natuurlijk besef ik dat als het druk is dingen langer kunnen duren, maar het kan niet zijn dat je überhaupt niet wordt opgemerkt bij binnenkomst en later als je aan tafel zit. Dat tafels met vuile spullen een groot gedeelte van de avond zo blijven staan en dat je als klant bij het afruimen spullen moet aangeven.
    Ik vind het storend als je niet gastvrij wordt ontvangen als je uiteten gaat, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat klanten moeten opstaan tijdens het eten om andere klanten er langs te laten gaan omdat de tafels te dicht bij elkaar staan.
    Sorry, maar uiteten gaan moet ontspannend zijn en dat was het niet.

38. Marieke

Voor de zoveelste keer heerlijk gegeten in dit unieke pannenkoekenhuis.

39. Jolundi Wilson
    Vertaal van English naar Nederlands

Perfect. Love going here whenever friends or family visit us in The Netherlands.

40. Lara Dreeke
    Vertaal van Deutsch naar Nederlands

Es war sehr sehr lecker.

41. Heerlijk gegeten! Ouderwets lekker en de service en ambiance was heel goed.

42. Briljant hoe deze mensen zelfs een pannekoek smakeloos weten te krijgen. Uniek.

43. Vertaal van English naar Nederlands

This place is really an old Leiden pancake house. It always surprises; the food anyway.

Service is sometimes a bit on the lazy side, however, Staff are young and vibrant.

44. mm van leeuwen

Heerlijk gegeten, pannenkoeken zoals ze horen te zijn!

45. De lekkerste pannenkoek van het hele land eten wij al jaren bij Oudt Leyden.

46. Sjaak Nout

Wij hebben hier gevierd dat onze dochter haar zwemdiploma A heeft gehaald. Bediening vlot en de pannenkoeken stonden snel op tafel. Pannenkoeken zelf waren heel lekker en ook groot genoeg. Toetje voor de kinderen ook prima en de creme brulee prima. Zeker geslaagd!

47. Goede prijs/kwaliteit verhouding met drukke, doch ZEER vriendelijke bediening.
    Graag tot een volgende keer.

48. Heerlijk gegeten. Snelle service.

49. Leuk maar erg druk en lawaaierig; lastig een gesprek te voeren. Serveerders hadden vaker langs kunnen lopen; we hadden wel wat meer drankjes gewild maar ze kwamen het niet vragen. Grote pannenkoeken.

50. Heerlijke grote pannenkoeken en voor de niet pannenkoeken eters is er een tal van andere gerechten mogelijk.

51. Louis Wilson

Prima pannenkoeken. Ik denk de betere van Nederland.

52. Bert Wolff

Matig

53. Voor de eerste keer hier gegeten maar zeker niet de laatste keer!

54. jolanda

Heerlijke pannenkoeken, lekker groot.
    Ontspannen zitten, waarbij niet alleen gezinnen met kinderen, maar ook volwassenen met z'n 2'en of 4'en.
    Goede, snelle en vriendelijke service.

55. Superlekkere grote dunne pannekoek (prima! Want dikke pannenkoeken zijn vask niet goed gaar), goed gevuld!
    Op warme borden dus koelt niet af.
    Vriendelijke en zeer vlotte bediening!
    Aanrader!

56. Annacarla

I really enjoyed my gluten-free pancake! We were a group of six and we had a great time. Service is fast and food is good.

57. Daniëlle

Een knus en gezellig restaurantje. Pannenkoeken zijn ernorm en lekker. De service is snel.

58. Lekker gegeten, goede, snelle en attente bediening.

59. Diantha

Helemaal goed! Heerlijke grote niet te dikke pannenkoeken en een echt Hollands pannenkoeken restaurant. Vaderdag-waardig!

60. Best Pancakes in Netherlands! We extremely enjoyed them and will definitely return.

61. Beverly Brown

62. We hebben heerlijke pannenkoeken gegeten. Zelf had ik een apfelstrüdelpannenkoek en die was echt heerlijk! Aanrader! Vult wel enorm, want ze zijn heel groot :) Ook heel aardige bediening die meedacht met het neerzetten van ons dochtertje, die in de kinderwagen lag.

63. k.moolenburgh

Uitstekende pannekoeken, gezellig oud Hollands tentje.

64. Angèle

Prima gegeten. Hele goede pannenkoeken en ook de biefstuk was goed. Goede, vriendelijke bediening.

65. Christiane

Lecker wie immer.

(Vertaling door Eet.nu)

Lekker als altijd.

66. Een zeer goed pannenkoekenrestaurant! En er wordt goed met je meegedacht als je speciale wensen hebt.

67. Pannenkoeken waren zeer smakelijk.
    Waren met twee kleine kinderen en daar duurde het wachten net iets te lang op de beloofde pannenkoek.
    Misschien voor de kleintjes een placemat met kleurpotlood neerleggen. 🤔
    Vriendelijk personeel.

68. Heerlijke pannenkoeken en een zeer vriendelijke service. Het decor is ook prachtig.

Ik zal nog een keer terugkomen naar dit restaurant.

69. Anna Nekola

The service was great, we were seated right away and the waitstaff was ready to take our order in just a few minutes (earlier in the day at another restaurant we waited a long time to order after we were seated). Our food was plentiful and hot, and it arrived quickly. Very delicious. The atmosphere of the restaurant was also nice. We enjoyed seeing families out together. All in all, very warm and cozy. We would gladly return again!

70. Heerlijke, grote pannenkoeken. We moesten redelijk lang wachten voor de bestelling opgenomen werd, dat was het enige minpuntje. Verder was de bediening prima.

71. Hennie brussee

Zoals verwacht erg lekker. Gr Hennie

72. We zaten erg krap omdat het een klein restaurant blijft, maar de bediening was super snel en vriendelijk, en het eten was heerlijk. Altijd een lekkere pannenkoek en super veel keus!

73. Evelien Apeldoorn

Wij waren er met onze kleindochter Hester. Hester eet glutenvrij.
    Zij kon uit een hele lijst pannenkoeken kiezen en kreeg een uitstekende glutenvrije pannenkoek.

74. Al vaker hier wezen eten. Heerlijke pannenkoeken van formaat, die toch niet te zwaar zijn. Gezellige ambiance en prima service.

75. Heerlijk gegeten! De pannenkoeken waren gewoon lekker.

76. Heerlijk gegeten in dit sfeervolle restaurant. Ondanks drukke bezetting toch snelle en correcte bediening. Het was niet de eerste keer, het zal hopelijk ook niet de laatste keer zijn dat we hier eten!

77. Ik werd goed geholpen, ik kon lekker eten ondanks allergieën.

78. Was helemaal top! Snelle bediening en heerlijke pannekoeken.
    Een aanraader voor iedereen.

79. Adrian Martel

80. Bethan Chewter

Great time! Always recommend you to friends! Every time family come to visit we have to come to you for pancakes!
    Thanks for making my sons birthday special with his sparkler.

81. De entourage is prima (eenvoudig klassiek). Wij kwamen met een gezelschap van 6 mensen, variërend van 15 tot 84 jaar. De pannenkoeken waren klef en vet. Eén was qua vorm mislukt (alsof er een hap uit was). Van een andere (pannenkoek spek& ananas) waren de stukjes ananas zuur, die moesten eruit gevist worden. De bediening was deels correct, deels joviaal wat in ons geval niet zo passend was.

82. Voor de tweede keer hier gegeten, en net als de vorige keer was het weer genieten van de heerlijke pannenkoeken en de gezellige sfeer!

83. Heerlijk gegeten: overheerlijke en lekker grote pannenkoeken en het dessert Dame Blanche werd nu eens op een verrassende wijze - zonder de bekende glazen ijscoupe - opgediend. Leuk!

Ook de bediening en de service waren prima. Wij werden snel geholpen en er werd goed rekening mee gehouden dat wij op tijd in het theater moesten zijn.

84. Els Wenink

De pannenkoeken waren niet lekker, niet echt gaar, en we hebben heel lang moeten wachten. Helaas.

85. Ik kom hier al vele jaren en het is altijd goed, lekker eten, goede service, persoonlijke aandacht, gewoon top!

86. Prima pannekoek! Tafeltjes wel beetje dicht op elkaar...

87. M. Leichsenring

Het eten was zoals gewoonlijk weer fantastisch bij Oudt Leyden. Wel jammer dat we 20 minuten op een kaart hebben moeten wachten terwijl het niet eens zo druk was en de plek van de tafel niet optimaal was. Een van ons zat met zijn stoel in een druk gangpad waardoor er constant mensen (waaronder van de bediening) tegenaan liepen.

88. Was erg lekker en een grote pannekoek! Goede snelle service! En hey toetje was ook lekker. Crème brule mocht iets heter zijn.

89. Erg gezellig, heerlijk gegeten, prima service.

90. Petra Bakker

Lekker gegeten, was gezellig en prima service.

91. Stan van der Laan

Eigenlijk viel het nogal tegen bij Oud Leyden. Pannenkoekenhuis flauw, dunne velletjes, sommige niet warm, ingrediënten echt minimaal. En dat terwijl de pannenkoeken duur zijn en de drankjes idem dito met een ster. Voor een vergelijkbare maaltijd bij welbekende concurrent betalen wij tientallen euro's minder en smaakt het een stuk beter. Bij de uitgang dacht ik "Tom tie dom tie dom, daar gaan we nooit meet naar toe!"

2,1
  92. Wij kwamen hier gisteren met ons 1 jarig zoontje en zeiden al gelijk dat het de eerste keer is dat hij een pannenkoek ging eten en als hij het niet lekker zou vinden of we dan iets anders konden bestellen, dat was geen probleem. Hij vond de pannenkoek met suiker niet lekker maar een stukje pannenkoek van mama met kaas wel dus we wilden graag een kleine kinderpannenkoek met kaas. Komt er een dame naar ons toe die daar werkt dat het niet zomaar kan wat wij willen en dat allebei de pannenkoekjes op de rekening komen. Prima, maar als ik er dan achter kom dat mijn hele grote pannenkoek maar €1,40 scheelt met zijn kleine pannenkoek vind ik het te erg voor woorden. Totaal niet vriendelijk werd er gedaan!

93. A.Nievaart

Heerlijke grote pannenkoeken. Verse jus en attente bediening. Onze Amerikaanse vrienden vonden het geslaagd.

94. Lekker eten en perfecte service.

95. We hebben goed gegeten bij Oudt Leyden. De pannenkoeken en het dessert smaakten goed. De drankjes waren ook prima, vooral de koffie. De bediening was vriendelijk, maar na de hoofdgerechten werden de borden al weggehaald, terwijl een persoon nog niet helemaal klaar was. Dat was te snel. Ook werden een keer drankjes opgenomen, terwijl iemand naar het toilet was. We waren met een kleine groep (4 personen), dus dat had niet gehoeven. De sfeer is knus. Als alle tafels bezet zijn, is het wel wat krap. De prijs-kwaliteit is goed. Mochten we in Leiden weer een keer pannenkoeken willen eten, dan komt Oudt Leyden zeker in aanmerking.

96. Tja, het was een lekkere pannenkoek. Iets te weinig gebakken spek met champignons en een boeren pannenkoek.

Omtrent de bediening; een beetje traag, niet attent (misschien een kaart geven om te kiezen?), nog niet veel ervaring daar de meisjes?

97. Lekkere pannenkoeken gegeten met een super vriendelijke bediening. Geen verschrikkelijk lange wachttijden, maar bestellen en binnen 10 minuten zit je achter een heerlijke pannenkoek. Volop keuze. Gezellige ouderwetse omgeving.

99. Van der werf

Gereserveerd via www.couverts.nl. Bij binnenkomst werd ons meegedeeld dat we niet gereserveerd hadden. Niet netjes. Uiteindelijk toch een tafel gekregen. Het eten was goed.

100. reinder

Volgende pagina