Op dit adres zit nu: Het Blijvertje

1. adriaan 74492 punten

Ruim een half jaar geopend alweer. Het weer zat ditmaal mee dus lekker op de fiets richting Moergestel. De deur zwiepte open al voordat we de parkeerplaats op draaide, leuk hoor. We kregen ditmaal een tafel aan het raam net voor de bar, keurig met damast ingedekt. Als aperitief een witte wijn, een Sauvignon Blanc Prestigieux uit de Loire van het huis Drouet die prima bevalt. Hierbij worden doekjes uitgeserveerd om je handen te reinigen, grappig. Het eerste hapje ziet er zeer verzorgd uit. Een krokantje met stukjes zeesla en toefjes dashi mayonaise, heerlijk.
    De tweede ronde met hapjes hebben een Caribische stijl. Bladerdeeghapje met gevogelte en pruimen. Gedroogde banaan met mousse van bakkeljauw. En een krokant bolletje kaas op een vork geprikt.
    De eerste amuse is een crème van geitenkaas met walnoot, zoetzure biet en een gel van balsamico. Een mooie combinatie.
    Ook nog een tweede amuse, in een cocktailglas. Een krokant gebakken kikkerbilletje op een bedje van sushirijst en bonenzalf.

Het broodgarnituur werd uitgeserveerd. Kleine brioches en wat opvalt was de grote korrel Himalaya zout waarbij een rasp uitgeserveerd werd. Leuk maar wel een beetje onhandig.

De eerste begeleider werd beknopt toegelicht. Een Portugese Vinho Verde van Dom Diogo, gemaakt van de Azal druif. Een lichte wijn met fruitig aroma en een elegante afdronk met op de tong een klein prikje. De koks kwamen zelf de gerechten inzetten, leuk. Een mooie presentatie van tartaar van gamba, gebakken mosselen, platte schijf van mossel en spinazie, zoetzure groentes en het geheel werd afgewerkt met een citrus vinaigrette. Een verfijnd gerecht met mooie smaken die prima combineren met de wijn, voor ons beide de topper van de middag.

De tweede begeleider komt wederom van het huis Drouet, ditmaal de rosé gemaakt van Grenache. Soepel met rood fruit. Uit de keuken een fleurige compositie van kraakverse groentes en een stukje gebakken dorade. De saus was met Antilliaanse receptuur bereid met de groentes op het bord. Mooie pure smaken waarbij de wijn keurig aansluit, prima.

We schakelen over op rood met een Ripasso Valpolicella 2011 van Monte Zovo. Rijk met tonen van rijpe kersen en een fruitige afdronk. Op het bord een mooi stuk langzaam gegaard buikspek op een bedje van dungesneden ui met erop kogeltjes van groene appel en staafjes van rabarber ernaast een zalf van rode biet. Het spek was keurig gegaard maar was op sommige plaatsen al ietsje droog. De fruitige accenten van de appel en rabarber zorgden voor een mooie aansluiting met de wijn.

Voor het hoofdgerecht was een Spaanse Ribera del Duero geselecteerd, de Tramuz 2012 van Trus Krel. Een robijnrode kleur met paarse gloed met in het aroma een mooie vanille toets. De zoon van de patron mocht ook even helpen met inzetten van de saus, leuk. Op het bord een keurige compositie van getrancheerde ovengegaarde eendenborst met structuren van mais, gebakken polenta en een saus van vijf kruiden. De eend was mooi van kleur maar de structuur was niet overal even mals. De saus was er heerlijk bij. De popcorn was een beetje taai geworden, jammer. De wijn was een heerlijke begeleider.

Als overgang nog een pre dessert in een whisky glas, afgeleid van de mojito. Als basis een pannacotta met hierop een mix van munt rum en hint van limoen afgewerkt met een crumble. Een smakelijk hapje.

Weer terug naar de Loire voor de dessertwijn. Coteaux du Layon, Prestige du Plessis 2011 van des Quarres. Een mild zoete complexe wijn met fijne honingtoets. Uit de keuken wederom een mooie presentatie van een citrus dessert. Een cakeje van limoncello, streepjes van lemon curd, toefjes gel van limoen, hazelnoot, crunch en quenelle vanille-ijs. Heerlijke frisse smaken. De match met de wijn vond ik iets minder, daar deze te weinig zuren had.
    Als afsluiter nog een krachtige espresso met viertal lekkere friandises.

Bediening was op een hele leuke en gezellige wijze. Het werk was keurig opgedeeld. Een jonge dame zette het bestek in met witte handschoentjes en ze haalde de borden uit. Myriam presenteerde de wijnen en zorgde voor entertainment. De mannen uit de keuken zette de borden in en gaven een duidelijke gedetailleerde uitleg.
    Prijs kwaliteitsverhouding is zeer goed, restaurantweekmenu 22,50, de extra gangen 7,50 en begeleidende wijnen 6,50.
    We hebben genoten van deze uitgebreide lunch met mooie gerechten begeleid met fijne wijnen uit klassieke gebieden. Hoewel we de enige tafel waren deze middag was het toch erg gezellig met een huislijke sfeer.