1. We waren benieuwd naar de ontwikkelingen van Barabas, temeer daar het keukenteam is versterkt met SVH meesterkok Ton van Oudheusden. Ons vorige bezoek was alweer 4 jaar geleden. Ze hebben een aantrekkelijk geprijsd lunchmenu dus geboekt voor een lunch op donderdag.

Het was mooi lenteweer dus streken we neer op het terras. Als aperitief een sappige Pinot Grigio van Borgo Palazzi die goed beviel. De amuse was een schuim van asperge met crouton en stukje kreeft, lekker. Chef Marcel van Dal nam nog even onze wensen door, prima.

Een verassing was het dat Mitchell Ligthart de sommelier was deze middag, leuk. De eerste begeleider werd met kennis van zaken gepresenteerd. Een witte Rioja 2016 van Gomez Cruzado, fris en verfijnd met een vleugje hout. Op het bord een mooie presentatie. Vitello tonato van de kalfsbil op een bedje van rauwkost met stuken krokant gebakken kalfszwezerik, rolletjes zoetzure wortel, kappertjes en dotjes tonijnsaus met ansjovis. Lekkere pure smaken die prima combineerden, waarbij de wijn keurig in balans was. (9)

voor bij het pièce een volle Franse Chardonnay van Chalmet, in het glas een mooie goudgele kleur. Uit de keuken een stuk op de huid gebakken zeewolf op een bed van sappige asperges, ernaast een aardappelpuree met basilicum en erop wat geblancheerde zeekraal en doperwten. Verder nog een gepoft tomaatje en in een schaaltje nog een heerlijk frisse schuim van Hollandaise. De cuisson van de Zeewolf was zeer goed, huidje keurig krokant. De puree was mooi op smaak. De wijn maakte het gerecht compleet. (9)

als afsluiter nog een niet zo’n krachtige espresso met bonbonnetje.

Bediening was zeer goed verzorgd door de gezellige gastvrouw Barbara van Dal met prima sommelier die er overigens niet altijd is.

Prijs-kwaliteitverhouding vond ik zeer goed tot uitstekend.

Samengevat kan ik stellen dat er hier een serieus bistro niveau wordt neergezet. Goede smaken en bereidingen uitgeserveerd in royale porties. Ernaast keurige begeleiders in een gezellige ongedwongen sfeer op een fijne locatie.

Vorige recensies van adriaan

• In de mail van Diningcity kwam ik een aantrekkelijke deal tegen, zeven gangen all-in voor 49,50. “De lekkerste specialiteiten van de chef” en “Gebruik van kraakverse producten” trokken me over de streep. Het restaurant ligt net over de grens net achter Nieuwkerk in het gehucht Aarle dat we kennen van Radio Paloma. Een flinke boerderij die is omgebouwd tot sfeervol restaurant met royaal terras. Een lange smal restaurant met lichte kleuren, eiken balken en een eiken vloer. Centraal een grote bar en op de vloer een zebravel, aan de muur dierenkoppen en enkele schilderijen in klassieke stijl. We kregen een plaatsje langs de haard. De tafel is ingedekt met een damasten loper en damasten servetten. De lederen fauteuils zitten goed en de tafel is comfortabel hoog.

Marcel stelt zich even voor en hij neemt het aperitief op. We bestelde Een witte wijn, de Paso van Salentijn werd kort gepresenteerd. Het menu werd doorgenomen om te kijken of er nog aanpassingen nodig waren, goed. De amuse werd gepresenteerd, Zeeuwse platte op een bedje van wier, heerlijk.

Het aperitief promoveerde tot eerste begeleider, en het eerste gerecht werd uitgeserveerd. Een tartaar van zeebaars met erop een krokant deeg blaadje met hierin een gamba in pikante kerriesaus. Mooie smaken en fijne structuren, een prima eerste gang. De wijn kreeg door de pikante saus een klein bittertje dat was jammer.

De tweede begeleider was een Franse rose 2012 gemaakt van Cinsault met een klaproos op het etiket. Als de wijn te warm is dan zie je de bloem in de knop en als hij op temperatuur is dan staat de bloem open, leuk. Een gevulde vis-schaaldierensoep werd uitgeserveerd met schijfje krokant stokbrood met mayonaise. Bovenop gemalen vis, in de soep garnalen, kokkels en vongole in de schelp wat iets moeilijker eet. Een goede smaak en een fijne begeleider die prima aansluit bij met name de venkel in de soep.

De Montus Chardonnay 2012 was de derde begeleider, lekker. Uit de keuken een loempia met hierin gekonfijte eend. Rouleaux van eend met eenden lever en wortel op een bedje van appelcompote. Het loempiaatje vond ik iets minder, ietsje droog en een frituur geur. De Rouleaux met compote was erg lekker en dit combineerde goed met de wijn.
    Over op rood met de Italiaanse (Puglia) Nero 2011 gemaakt van Negroamaro en Cabernet Sauvignon. Donkere kleur met veel zwart fruit en redelijk lichte afdronk. Op het bord bospaddenstoelen risotto met hierop krokant gebakken zwezerik, gefrituurde knoflooktenen en een stukje toast met rode uiencompote. Een mooie combinatie van pure smaken die goed bevalt en waarbij de wijn wonderwel goed aansluit.

Een wijn keuze werd geboden voor het de volgende gang. Het werd de Rioja reserva 2008 van Muriel, lekker vol en fruitig. Joost Grasman de chef presenteerde zelf het hoofdgerecht. Langzaam gegaarde sukade met hierop een dunne plak gesmolten eendenlever, zoetzure sjalotten, gepofte trostomaatjes, stronkje broccoli en wat aardappelpuree. De sukade was lekker sappig en goed op smaak, heerlijk in combinatie met de lever, sjalotten en de tomaatjes. Deze smaken werden goed ondersteund door de heerlijke wijn.

Ook de port mochten we kiezen van een mooie plank met drie flessen. Voor mijzelf de 10 jaar gerijpte Graham's. Op het bord een sneetje krokant stokbrood met hierop gesmolten Taleggio rucola en krokant van parmezaan. Ernaast gekarameliseerde pecannoten en strepen van witte en donkere balsamico. Goed smaken weer. Vooral lekker was dat het korstje van de kaas nog aanwezig was zodat hij nog herkenbaar was.

De Argentijnse dessertwijn was gemaakt van laat geoogste Torrontes 2011 van Michel Torino, mooi edelzoet met aangename fruitigheid, heerlijk. Uit de keuken een mooie presentatie. Hangop met bitterkoekjes erop een dun koekje en een bolletje karamelijs. Ernaast chocolade mousse met takje mint, gebrande eierschuim en streepjes van chocolade mousse en karamel. Een goede afsluiter waarbij de verfijnde wijn helaas niet helemaal mooi aansloot daar er wat minder zuren in het gerecht aanwezig waren.

Bediening was goed verzorgd door Marcel een nadeeltje was dat hij af en toe een gehaaste indruk maakte. Leuk was het dat Joost Grasman de chef nog twee keer aan tafel kwam. Prijs-kwaliteitsverhouding is zeer goed. De actie loopt nog tot 10 April 2014 en is te vinden op de Belgische site van Diningcity.