1. adriaan 74492 punten

Ons laatste bezoek was alweer een jaar geleden, dus maar weer eens richting Eindhoven voor een ijs beleving. Het was uitstekend weer voor ijs waardoor het behoorlijk druk was aan de balie. De smaak combinaties (ongeveer 18 verschillende) hangen achter de balie aan de muur zodat je je voor kunt bereiden, want als je aan de beurt bent wil je snel zijn.

Op het menubord aan de zijwand vind je de uitgebreide mogelijkheden voor de patisserie. Een zestal taartjes, negental bonbons en een negental makarons. Bij alle staan de smakencombinaties keurig vermeld.
    Wat in de winkel niet echt is aangegeven zijn de “big ball coupes” drie mogelijkheden, waarmee ik vorig jaar verrast was. (ik zag t zojuist op de internet pagina)

Zelf kwam ik voor het ijs. De eerste keuze, (die overigens niet op de muur hing) was de chocolade met lange pepers. Hiermee werd het onderste deel van het bakje gevuld waardoor het een grotere portie was. Eerste hapje was verrassend maar na het tweede hapje had de chocolade de overhand. Van het branderige van de peper was niks te merken. (7)

Tweede keuze was de Fireball met kaneel en Habanero pepers, deze was wel heet en branderig met een flinke kaneel toets. Verrassend maar de smaakbeleving was niet helemaal mijn ding. (7)

De derde was een vertrouwde keuze, de salty karamel die uiteraard erg zoet is met een bescheiden portie zout. (8)

De hit van vorig jaar mocht niet ontbreken, framboos met rozemarijn, prima in balans. (9)

Als laatste een nieuwe, de duindoornbes. Helemaal mijn ding (9)

We hebben lekker buiten op het terras gezeten waar een verkoelend briesje waaide. Jammer dat we niet in Eindhoven wonen, dan zouden we er zeker vaker te vinden zijn.

Vorige recensies van adriaan

• De ijssalon van Bjorn is inmiddels al weer ruim een jaar geopend. We hadden s' avonds een diner in de stad en zo dus even de tijd om weer eens te proeven van de specialiteiten. Het assortiment van de salon is inmiddels enorm uitgebreid, hoofdzakelijk met producten die op bestelling verkrijgbaar zijn. Van Bonbon tot exclusieve taart maar ook een keur aan heerlijke desserts. De zaak draait erg goed en de personele bezetting is inmiddels verdubbeld.

Het was heerlijk zomerweer en we streken neer op het terras wat in de schaduw gelegen is, lekker. Helaas was Born zelf erg druk, met voornamelijk professionele klanten buiten de deur. Ik startte met een ijs met de vijf smakencombinaties die me het meest aanspraken.
    De salty-caramel die voornamelijk meer zoet dan salty was. De mango-passievrucht een klassieker die erg lekker was. Komkommer dille die verrassend fris was met heerlijke dille toets. Een van de favorieten van vorige keer was de braam met lavendel, nog steeds een hit. En de grootste verrassing was de Koriander met limoen die wel iets had van een gin-tonic, super.

Net voordat we klaar waren kwam Bjorn terug en hij wilde toch nog graag iets echt lekkers maken. Dat werd een heerlijk ijs dessert, en wel eentje die de ultieme ijsbeleving benaderde. De presentatie op een turquoise bord zag er prima uit. Drie bolletjes ijs, ananas met roze peper, framboos met rozemarijn en yoghurt met rode peper. Ertussen structuren van gevriesdroogde framboos, poeder van framboos, makarons van limoen en chocolade. Verder quenelles chocolade mousse met hierin takjes mint en toefjes lemon curd. En verrassend smakencombinatie die smaakte naar meer, genieten.

Nog leuk om te vertellen dat het smaakthema maandelijks veranderd, nu zaten we in de overgang van Oosterse naar Italiaanse smaken. Een echte aanrader voor de liefhebber van ijs met klassieke maar vooral ook speciale smaken combinaties. Ik ben fan.

• Eind maart kreeg ik een verrassend bericht via Facebook van Björn Olaf Royd Cocu die ik kende als een van mijn favoriete maître-sommeliers. Hij ging een ijssalon openen. Inmiddels is hij al weer enkele maanden geopend en was ik nieuwsgierig wat deze smaakspecialist ervan had gemaakt. Dus op naar Srijp-S een oude bedrijven terrein van Phillips dat inmiddels bijna geheel is omgetoverd tot hèt nieuwe creatieve en culturele hart van Eindhoven.

Het viel nog niet mee om de zaak te vinden omdat de plattegrond van de routeplanner nog niet helemaal up to date was en omdat de salon nog geen duidelijke borden buiten had staan. Gelukkig hielp even navragen en we waren ruim op tijd aanwezig.

De inrichting is modern met achter de voordeur de ijsvitrine en erachter de werkplek van de ijs specialist. Het hoge plafond is geconserveerd in de originele staat. Allerlei verschillende zithoekjes zijn er gecreëerd ook op het terras. We nemen plaats aan de bar van waar we de ijsspecialist aan het werk zien, leuk.

Helaas zijn er geen wijnen dus startte ik met een rooibosthee. Deze werd kundig bereid van een verse kruiden melange en uitgeserveerd in een glazen kannetje met een klein schaaltje. Toen was het tijd om eens was smaakjes te gaan kiezen. Er is keuze uit een 19 tal smaakcombinaties. De smaken wisselen overigens regelmatig en de klanten kunnen hun creatieve ideeën delen. Wanneer smaak en productie technisch mogelijk worden deze ook uitgeprobeerd.

De smaken die partner en ik gekozen hadden werden in een grotere schaal uitgeserveerd zodat we samen konden lepelen en elkaars smaken konden proeven. Twee rondjes volgde want de chef wilde ook nog zijn signatuur smaakjes laten proeven. En er zitten een aantal verrassend smaakvolle combinaties bij zoals de gember en sereh en de yoghurt met lemon curd. Hele aparte zoals de wasabi (erg pikant) en de gefermenteerde knoflook (hartig). Ook de traditionele smaken mochten er zijn, met name de citroen was geweldig. Als laatste kregen we nog de vers gedraaide braam met lavendel, heel apart met een zeeptoets.

Ik sloot af met een espresso, deze werd gepresenteerd in een klein dubbelwandig glaasje, een La Ilusión van de nieuwe oogst uit El Salvador, heerlijk fruitig en rond, helemaal toppie.

Bediening is goed verzorgd door een jonge dame. De chef helpt bij grotere groepen ook even mee achter de espresso machine.
    Prijs kwaliteit is uitstekend, bij meerdere ballen nog geen 1,- per bal. Kortom een fijne aanwinst voor Eindhoven een een must voor de ijsliefhebber die weer eens wat anders wil proeven.