1. Gereserveerd en keurig op tijd ter plekke. Het eerste dat opvalt is de lichtelijke consternatie als men ons ziet binnenkomen: er gaat dus iets fout.
    Nou is dat helemaal geen probleem, als het maar goed wordt opgelost. En dan gaan er dus dingetjes fout.
    In eerste instantie worden we naar de bovenverdieping verbannen. Maar daar zitten we dus moederziel alleen en dat is niet echt wat we in gedachten hebben. Dus weer naar beneden en aangegeven dat we dít geen alternatief vinden. 'Er komen meer mensen te zitten!' is het eerste waar men mee komt. Maar ik heb daar (later blijkt terecht) geen vertrouwen in. Pas als we dreigen dan maar elders te gaan eten, komt het alternatief: even wachten op een tafeltje bij het raam dat naar verwachting zo vrij komt. En dus gaan we weer naar boven om te wachten. Nog steeds moederziel alleen. Een van de serveersters komt naar boven en vraagt of we al iets te eten en te drinken willen hebben. We bestellen een 'wachtdrankje'. Na een klein kwartier komt dan het verlossende woord: het plekje is vrij! Vanaf dan is het een feest bij El Verano: heerlijke eendenborstgevalletje gegeten en ik neem zelf de ribeye (heerlijk!) en mijn vrouw de Khmercurry, een Cambodjaanse curry met zeeduivel, zoete aardappelen en groenten. Voortreffelijk! Ook de Chileense huiswijn mag het predicaat 'prima' zeker dragen voor een huiswijntje! Amerena sorbet (een aardbeien koelie met een sorbet van Amarena en een luchtige toef van witte chocolade) voor mijn vrouw na en voor mij de Kiss of fire, aangemoedigd door Try me, I’m goooood, Cointreau en Tia Maria. En het komt ook nog eens beide tegelijk! En dat is een nadrukkelijke pré, kan ik u vertellen, dat lukt bijna nergens! Al met al dus zéér tevreden en ik kan het dan ook niet over mijn hart verkrijgen om zonder fooi het etablissement te verlaten - hoewel ik me dat wel had voorgenomen als men de 'wachtdrankjes' in rekening gebracht zou hebben - en dat waren ze dus... Als ik nou zonder reserveren binnen was gelopen, dan had je me niet gehoord. Maar als je gereserveerd hebt en je wordt dan ergens weggemoffeld, dan is enige compensatie via een excuus-drankje toch wel het minste.