1. Om nou te zeggen dat je veel (betaalbare) keuze hebt in Zuidwolde is teveel gezegd. Na veel vijven en zessen komen we dan uiteindelijk uit bij De Huuskamer - vooral dankzij de recensies van Eet.nu.
    De bediening laat even op zich wachten - maar excuseert zich correct dat we zo aan de beurt zijn. Alle geduld voor de andere gasten en dus ook voor ons.
    De eerste discussie betreft de wijn: ik wil graag een halve liter rood en dan het liefst de Dröstdy Hof. Maar helaas: die gaat alleen per glas of per fles... Vreemd: een fles die immers voor dat ene glas open moet, kan daarna rustig voor een half litertje worden uitgeschonken. Maar goed: 's lands wijs, 's lands eer en ik neem dus de matige '2L, schroefdop, rood' die me dan resteert als keuze.
    Vooraf gaan we voor het brood met kruidenboter. Ons wordt geadviseerd om dan het échte broodplankje te nemen, drie euro meer, maar dan ook met tapenade (voortreffelijk volgens mijn vrouw) en de overheerlijke Heksenkaas - een zachte roomkaas die opmerkelijke fris en fruitig smaakt. De Aïoli valt daarbij behoorlijk uit de toon - die komt voor ons gevoel gewoon uit een potje.
    Het is nog aspergetijd en mijn vrouw kiest dan ook voor de seizoensaanbieding van asperges met zalm. 'Errug lekker!' volgens mijn echtgenote.
    Ik ga zelf voor de gevulde varkenshaas en deze is ook zonder meer voortreffelijk.
    Een en ander wordt gegarneerd met van die krul-frieten, gebakken aardappeltjes in de schil en witlof met ham en niet te vergeten de huisgemaakte appelcompôte. Keurig verzorgd en ook de mayo ontbreekt dus niet.
    Het eten is zonder meer voortreffelijk. We hebben echt genoten.
    Als dessert gaan we voor het ijs met slagroom en verse aardbeien - vooral ingegeven door het reclamebord dat de Liquor 43 aanprijst. De door de lieftallige bediening aangereikte glazen zijn zonder meer genereus te noemen en we genieten dan ook volop van die heerlijke combinatie van likeur, aardbeien en ijs.