Op dit adres zit nu: IJssel Restaurant

1. Vorige week even binnengelopen om te kijken of we hier een verjaarslunch met 12 m/v zouden kunnen houden. Bij binnenkomst schieten de drie (!) receptionisten achter de balie omhoog: 'Uw hond mag niet naar binnen, mevrouw!' 'O. Okee, maar...' 'Nee, sorry, u mag er echt niet in.' (Nee, dat is inmiddels duidelijk, maar misschien zou je kunnen vragen wat we komen doen?) We maken rechtsomkeert en lopen nog even om het gebouw heen. De dienstdoende ober in het restaurant is kennelijk uit ander hout gesneden en opent speciaal de openslaande deuren als hij ons ziet rondkijken op het terras. "Kan ik u ergens mee helpen?". Ja dus. We krijgen een brochure mee. Als ik een week later bel om de lunch te reserveren en vraag om een tafel met zicht op de IJssel, in de serre of het restaurant, is het antwoord: 'Dat kunnen we niet garanderen, mevrouw.' Pardon? 'Nee, we kunnen dat alleen garanderen als u een zaal afhuurt.' Voor een privé-lunch, met slechts twaalf personen? Eh... De jongedame aan de telefoon is onvermurwbaar: we krijgen geen garantie dat we kunnen lunchen met zicht op de IJssel. Verbluft hang ik weer op. Ze zullen wel (te) veel klandizie hebben, daar bij Sandton aan de IJssel, anders kun je je dit niet veroorloven. Maar bij zoveel ongastvrijheid staat mijn verstand stil. Het zou niet moeten mogen op zo'n mooie plek!