1. Internationaal Hapert

Nadat we in Casteren voor meubels waren kijken, kregen we daar het advies om in het dorpje verderop te gaan lunchen bij Divino. We hebben geen spijt gekregen.

Divino zit in een oud pand waar vroeger een jongensschool in huisde. Dit is opgeknapt tot deze moderne Italiaan en ziet er binnen schitteren uit. We worden vriendelijk naar een plekje bij een raam geleid en nemen plaats.

We beginnen met een heerlijke Prosecco (Millesimato, brut) en bestellen beiden een soepje. De aardappel/prei soep is heerlijk romig. Zacht en toch hartig. De prei is lekker geroosterd wat een heerlijk extra dimensie geeft.

De bisque van kreeft is een krachtige smaakexplosie. Wauw... de toon is gezet.
    Als hoofdgerecht gaat mijn vrouw voor de Scrigini alla carbonara met lardo, haricot verts, gepocheerd ei en Parmezaan. De samenvatting van mijn vrouw? Lekkerste pasta ooit. Punt.

Zelf ga ik voor een truffelburger. Ook deze is prima in orde. Lekker sappig, prima frites er bij. Men had ietsje ruimhartiger mogen zijn met de truffelmayo. Dat geldt trouwens ook voor de prosecco en de Pino Grigio welke ik besteld heb: Er wordt redelijk zuinig geschonken. Typisch Hollands in plaats van typisch Italiaans.

Hierna nog een prima bakje koffie/espresso met friandises en we gaan zeer tevreden met een volle buik terug richting huis.

2. Eetcafé Breda

Voor de verjaardag van mijn vrouw hadden we gereserveerd bij Bleue. Bij binnenkomst werden onze jassen aangenomen en mochten we kiezen tussen een hoge of lage plek. We kozen voor het laatste. Je komt dan in principe naast elkaar te zitten ipv tegenover elkaar.
    De zaak is sfeervol ingericht en er hangt een enorme hoeveelheid foto's uit Parijs. We beginnen lekker met een Crémant de Bourgogne, Domaine Borgeot waarbij we een 2-tal kleine lekkere amuses geserveerd krijgen.

Als bites beginnen we met een flink plank charcuterie en sprotjes met aioli. Een meer dan prima begin. Er was een klein issue met de charcuterie maar dit werd netjes opgelost.
    We besluiten voor 4 gangen (2 voorgerechten, hoofdgerecht en dessert) te gaan. We krijgen de volgende gerechten op tafel:

Qeue de boeuf - gestoofde ossenstaart met carpaccio, truffelpolenta, koolrabi en bloedsinaasappel -> Het gerecht ziet er schitterend uit. Heerlijke boterzachte & hartige ossenstaart welke prima combineert met de carpaccio. De bloedsinaasappel geeft er een lekker frisje bij. Top!
    Rendang et satay - rendag van iberico nek en saté van scampi, gomasio, kroepoek, taugé -> Heerlijke rendang en ook een prima scampi met een lekkere saté marinade. Ook de kroepoek is erg lekker. En ook weer mooi opgemaakt!
    l’Aile de raie (Saint-Rémy-de-Provence) - gebakken rogvleugel, vijg, lardo, knolselderij, szechuan -> De vis was perfect bereid en viel mooi uit elkaar. Alles prima op smaak. De vijg smaakte er prima bij. De szechaun kon ik niet echt terug vinden, maar dat maakte het gerecht niet minder.
    Boudin noir - Franse bloedworst met gebakken coquille, pastinaak, appel, macadamia, beurre blanc -> klassieker dan dit kan bijna niet. En dat is met reden. Perfecte combinaties van smaken. Een een uitstekend bereide bloedworst. Heerlijk!

Als hoofdgerechten kregen we:

Entrecôte de boeuf - gegrilde runder entrecôte, pommes duchesse, beurre maître d’hôtel met als extra optie de gebakken foie -> Hier moest een supplement voor worden betaald, maar dat was het meer dan waard. Perfecte entrecöte, een lekkere pumme duchesse (enkelvoud, want je krijgt er maar één) en een flinke foie. En die saus! wauw!
    Rouget aux moules - rode mulfilet met mosselen, schaaldierensaus, venkel, sinaasappelcouscous -> Ook weer een plaatje om te zien. Mooie mosselen en een mooi op de huid gebakken mulfilet. Heerlijk!

Daar mijn vrouw inmiddels ver vol zat, ging zij voor alleen een koffie met friandises. Ik zelf ging voor Parfait à la réglisse - zoethoutparfait met tropisch fruit, ananas, chiboust, djoeroek, yuzu -> Dit dessert kwam in een drieluik op tafel. Naast dat het er perfect uit ziet, smaakte het fantastisch. Het Yuzu ijs was zo zacht als zijde. Lekkere crunch bij de parfait. Een van de betere desserts welke ik ooit op heb.

Verder een hele plezierige (jonge) bediening die hard werkt, maar wel de tijd voor je neemt. We hebben 3 uur binnen gezeten en heerlijk genoten. Zeker voor herhaling vatbaar!

3. Mediterraans Breda

Ik was op zoek naar een restaurant waar je 's avond laat nog terecht kon. Bij Sabores konden we zelfs tot 21:30 reserveren. In ons geval kwamen we tegen negenen aan en mochten we een plekje uitzoeken. Mijn Franse gast werd uitstekend in het Engels geholpen en een Engelse menukaart was dus ook geen enkel probleem.
    Als voorgerechten namen we peking eend, burrata & scampi's. Deze kwamen redelijk vlot op tafel en waren meer dan prima. Alles ook perfect op smaak. Enige puntje is wellicht dat peking eend eigenlijk een "crispy skin" hoort te hebben.
    Qua hoofdgerecht gingen we beiden voor een ribeye van 3 ons. Hier werden frietjes, couscous salade en nog een losse salade bij geserveerd. Allemaal prima in orde. En met name de ribeye was fantastisch.
    Nog een drankje genomen als dessert (congac & martini espresso) en we konden na een goede 2 uur zeer tevreden huiswaarts.
    Uitstekend eten, fijne bediening & sfeer.

4. Eind vorig jaar hebben we Hofstede de Blaak ontdekt. Vrouwlief is bijna jarig, dus… leek het ons leuk om samen met onze eet-vriendjes eens deze kant op te trekken.

Bij binnenkomst werden we weer vriendelijk ontvangen en mochten we wederom in de jachtkamer plaats nemen bij het raam. Als aperitief besloten we voor een cava te gaan en vervolgens kregen we een 3-tal mooie amuses gepresenteerd:

• Een macaron met citroen gras, gele curry en bataat -> Zoet, zuur, zout… lekkere curry met goede hint citroengras. Lekker!
    • In het zuur gemarineerde tomaat in een jasje van krokante karamel afgewerkt met furikake. -> Deze hadden we al eens eerder op en was nog steeds heerlijk!
    • Een tartaar van oester -> Een klein smaakbommetje. Wauw!

Deze keer besloten we voor het menu “exclusief” te gaan, waarbij we alleen het dessert gingen lenen van het Hofstede de Blaak menu. Uiteindelijk kregen we de volgende gangen gepresenteerd:

KREEFT EENDENLEVER | GEMBER | YUZU | SESAM -> Kreeft en eendenlever is natuurlijk sowieso al een gelukkig huwelijk. Maar het ijs van Yuzu was echt een zalige toevoeging. Een meer dan uitstekend begin van het menu. Ook echt een plaatje om te zien trouwens!

ZEEBAARS | INKTVIS | WITTE BONEN PLANKTON | CITROEN -> De inktvis lag op de perfect bereide zeebaars welke weer op een bedje van de witte bonen lag. De romigheid daarvan combineerde weer prima met de texturen van deze zeebaars en inktvis. Prima smaken, maar ook weer niet heel bijzonder.

COQUILLE | BLOEMKOOL | PATA NEGRA | STERANIJS -> De zoete coquille combineerde perfect met het hartige van de pata negra. Qua smaken en qua texturen gewoon perfectie: Heerlijk!

ANJOU DUIF | BULGUR | VADOUVAN | POMPOEN -> Deze gang kwam in 2 delen. De duif bijna als stoofvlees bij de bulgur met hier en daar een friszure bite van de granaatappel was heerlijk. In het 2e deel van de gang krijgen we de borst samen met pompoen en een goddelijke saus. Heerlijk!

RUNDER SHORTRIB | TRUFFEL | GNOCCHI | ARTISJOK | PARMEZAANSE KAAS -> De shortrib supermals en lekker hartig. Verder een klassieke combinatie en prima uitgevoerd.

Voor het dessert hebben we een uitstapje gemaakt naar het andere menu en krijgen we een dessert met verschillende bereidingen van epoisse, geserveerd in een ui. Voor 3 van ons wordt hier nog wat eendenlever aan het gerecht toegevoegd. Een heerlijk zoet/hartig gerecht! Aanrader!

Vervolgens zijn we nog aan de koffie met friandises gegaan en zo sluiten we na 5 uur genieten onze lunch af. We hebben weer genoten van heerlijke gerechten en een fijne Brabantse bediening in een fijne omgeving.
    Puntje van kritiek was wel dat we tot 2 keer toe moesten aangeven dat er geen toiletpapier op het damestoilet aanwezig was. Ook was er een wijntje die niet helemaal goed beviel, maar dat werd luchtig en fijn opgelost. Zoals het hoort.

Bedankt voor de fijne middag en tot de volgende keer!

5. Internationaal Den Bosch

FF Swanjee zit tegenover de Sint-Janskathedraal in Den Bosch. Het is een grill restaurant met ook behoorlijk wat vegetarische opties. Het restaurant is als je het positief wil zien knus is ingericht. Je kan het ook als krap zien. We zaten met ons vieren best wel opgepropt naast een soort bar waarin ook wat vlees hing.
    De bediening is vriendelijk, maar aan de andere kant heeft een van mijn tafelgenoten tot 3 keer toe om een biertje moeten vragen voor deze eindelijk kwam. Dus vandaar maar een 6-je.
    Het eten, tja... Er werden wat verschillende voorgerechten besteld (Deze kon je ook als een soort van tapas bestellen). Voor de prijs (en voor een voorgerecht) waren deze wat klein en lieten nog lang (een uur) op zich wachten. De smaak was dan weer prima.
    Het hoofdgerecht was ook weer dubbel: De diversen soorten biefstuk kwamen prima bereid op tafel en waren uitstekend. Ook de frietjes waren prima. De roseval aardappeltjes (welke uit de oven zouden komen?) waren wat papperig. De groenten... tja... dat was een ongedefinieerde kapot gekookte prut. Gezien het feit je voor al deze zaken (friet, aardappelen, groente of salade) moet bijbetalen mag je eigenlijk wel wat meer kwaliteit verwachten.
    Verder krijg je een enorm vleesmes om je biefstuk mee te eten. Een leuke gimmick, maar verder vooral erg onpraktisch.

6. Gani: Kebap & Steak is sinds een goede 2 weken te vinden in het Ingenhousz gebouw in Breda. Het is een Turks restaurant welke zich in een iets hoger segment probeert te plaatsen. Reserveren gaf gelijk een kleine hindernis: Dit kan niet online en telefonisch werden we geholpen door iemand die geen Nederlands sprak, maar ook het Engels was wat gebrekkig. Maar goed, de reservering stond.

Het pand ziet er sowieso schitterende uit van buiten en van binnen is het ook mooi en luxe aangekleed. De akoestiek is helaas wat minder: Het is volle bak binnen en je kan elkaar niet altijd even goed verstaan.

Bij binnenkomt loop je ook langs een koeling waar de verschillende spiezen al uitnodigend klaar liggen. We worden vriendelijk naar onze tafel gebracht en krijgen de menus uitgereikt. Deze is niet super uitgebreid, maar er is keuze zat. Eerst kiezen we een aantal meze uit (allemaal vegetarisch!). Deze staan binnen no time op tafel en smaken meer dan prima! Wel zijn de porties van de meze wat klein.

De hoofdgerechten die we besteld hebben komen ook redelijk snel, dus de tafel komt meer dan vol te staan. Misschien iets te vol, maar ach... het smaakt allemaal heerlijk. Alles is goed gekruid. Vlees en groente heeft een lekkere grill smaak. Ook qua hoofdgerechten kan de vegetariër hier zijn/haar/hun hart op halen.
    Tip: De Ganni special. Deze moet je wel minstens per 2 personen bestellen, maar wat een zalig en leuk opgemaakt gerecht!

Daarna hebben we nog lekker wat verschillende desserts besteld waaronder küneffe (aanrader!) & Sütlac. Ja, Turkse rijstepap is absoluut beter dan Nederlandse :)

De bediening is vriendelijk en snel en dat snel is ook wel een beetje het thema van de avond. We hadden om 17:00 gereserveerd en rond 18:15 gingen we al weer naar buiten. En we hebben veel mensen nog sneller zien vertrekken. Je gaat hier niet naar toe voor een romantisch avondje. Er zijn sowieso veel gezinnen met kinderen, dus dat is iets waar je even rekening mee moet houden. Ons stoorde dat verder helemaal niet, het paste juist wel bij de avond :)
    Verder ook handig om te weten: Alcohol wordt er niet geschonken.

Samenvatting: Mooie locatie, heerlijk eten. Super vriendelijk (en snel) personeel. Gezellige drukte. We gaan zeker nog een keertje terug om wat andere gerechten te proberen.

Tips voor het restaurant:
    * Zorg dat men online kan reserveren
    * Zorg voor een wat rustigere hoek voor gezelschappen zonder kinderen die iets langer willen zitten

7. De Trumpi is al jaren een begrip in Breda. In de tijd dat de winkels op zondag nog gesloten waren, ging Breda naar de Trumpi op zondag om verse croissants te halen.
    Bij binnenkomst loop je gelijk al tegen 3 bestelzuilen aan om op je gemakje je bestelling te doen. Je hebt keuze tussen verschillende soorten broodjes en ook formaten, maar je kan ook gewoon aan de kassa bestellen.
    Het lunchroom gedeelte ziet er prima uit, maar zou iets beter schoon gehouden mogen worden. De broodjes zijn vrij snel klaar en zien er prima uit. Porties zijn ruim en alles smaakt prima. Het stookbroodje had iets verser mogen zijn. Het Turks brood daarentegen was heerlijk. De bijbestelde koffie was ook prima. Prijzen vallen alleszins mee.

8. Presentatie blijft een dingetje bij deze tent, maar verder was alles wel prima in orde. Op tijd geleverd. De crunchy box nog lekker warm en los verpakt van "de koude sushi". De crunchy box was ook nog lekker crunchy. Het kan dus wel :)

9. 2 medium pizza's besteld om af te halen. Stonden netjes op tijd klaar en waren best OK. Wel was men wat zuinig geweest met de BBQ saus op de BBQ Chicken & Bacon pizza.

10. Chinees Breda

Omdat onze Chinees in Bavel de deuren gesloten heeft, moesten we op zoek naar een andere Chinees, dus... zodoende deze eens uitgeprobeerd. Van binnen is het een beetje vergane glorie en het ruikt ook wat muf.
    De bestelling (Lekker Hollands): Babi Pangang met Bami stond met 2 minuten op de toonbank: Waarschijnlijk staan deze gerechten dus klaar in een warmhoud bak oid.
    Maar... prima bami en lekkere Babi Pangang. Goede zoetzure saus. Mooi vlees. Wel een beetje veel atjar.

11. Met een aantal collega's zijn we uit eten geweest en de keuze was gevallen op Bella Milano. En dat was zeker geen slechte keuze. Het restaurant is wat donker ingericht en zou qua inrichting misschien iets meer sfeer mogen hebben. Maar je zat er prima en hoewel de zaak vol zat had je geen last van het geluid.

Het personeel was vriendelijk en correct, maar waar het natuurlijk hoofdzakelijk om ging was helemaal goed. Ik heb de volgende gerechten besteld:
    Funghi trifolate - Gebakken champignons met knoflook en witte wijn -> Prima voorgerecht, nog een lekkere bite aan de champignons. Er dreven nog mooi wat grove stukken knoflook in de saus. Goed op smaak.
    Misto di Carne - Mixed grill -> Als echt carnivoor kon ik de verleiding niet weerstaan en ik heb geen spijt gekregen -> 4 van de meest malse, sappigste stukjes vlees van de grill die je je maar voor kan stellen. Dit werd geserveerd met wat paste en verse groenten, gebakken aardappeltjes en sla. Alles was verder OK, alleen de sla zou wel iets meer aandacht mogen krijgen. Wat groen in een bakje met een saaie dressing... tja...

Hoewel is ver vol zat, ben ik toch nog voor een dessert gegaan en zodoende kwam er nog een pistache ijs op tafel. Deze was prima.

Kortom: Heel lekker gegeten, vriendelijke bediening en prima locatie.

12. Wijnhuis De Blauwe Camer is een restaurant gelegen op het prachtige domein van de zusters van het St. Catharinadal en omgeven door de wijngaard, moes- en kruidentuin. De inrichting van het oude pand is een mooi voorbeeld van hoe je een klassiek pand, modern in kan richten. Veel wit, maar ook mooie houten balken. Schitterend.

We worden vriendelijk ontvangen en mogen een plaatsje uitzoeken “aan de rode muur”. Als aperitief gaan we aan een rosé cava welke ernstig wordt goedgekeurd door mijn vrouw. Verder kiezen we er een paar kleine bites bij:

Toast BIO Ganzenlever | Brioche | Ganzenlever Crème | Pistache | Kippenhuid -> Erg lekker en hoog op smaak. Superzachte lever, lekker krokkantje er op van kippenhuid & pistache.

Toast gebakken Paling | Brioche | Gebakken gerookte Paling | Soja -> Een flinke smaakexplosie. Zout & fris van de ponzu en het vettige/hartige van de paling. Wauw!

Pata Negra | Jamón De Bellota Ibérico | Vintage 2017 -> Het blijft altijd plezierig om te voelen hoe deze gedroogde ham op de tong smelt.

Vervolgens krijgen wij een kleine amuse, maar met grootste smaken: Een pani puri met uitgebakken krab, tandoori en zure komkommer. Knap in balans -> De pittige tandoori houdt genoeg ruimte over voor de krab. Heerlijk… en de smaakpapillen zijn gelijk goed wakker!

Vanwege het 6-jarig bestaan hebben ze naast hun normale menu nu een Jubileum Menu waar we kunnen kiezen voor 4,5,6 of 7 gangen en we besluiten gezien al het lekkers wat we zien maar voor alle gangen te gaan. We krijgen de volgende gerechten geserveerd:

Dorade & Langoustine - Tartaar | Salade van Prei | Langoustine Mousse -> Het eerste bordje ziet er gelijk schitterend uit. De salade komt uit de eigen moestuin en is lekker fris en combineert prima met het aardse van de trompette de la morte en de vis/langoustine.

Millefeuille - Aardappel | Zwarte Olijf | Gepofte Paprika | Feta -> Heerlijke crunch van de millefeuille van aardappel. De aardse tonen komen je qua geur al tegemoet zodra het bord voor je wordt gezet. De combinatie met de schuim van feta maakt korte tijd kortsluiting in mijn hoofd, maar werkt verbazend goed!

Taco Al Pastor - Mole | Krokant Buikspek | Limoen | Koriander – Dit gerecht ziet er op het eerste zicht wat simpel uit, maar WAUW! Wat een smaakbom. De buikspek heeft een heerlijk gekruid laagje er om heen (5-spices?) en combineert waanzinnig met het zoet/zure van de mole van ananas. Geef mij hier een groot bord van en ik ben gelukkig.

Risotto - Coquille | Pecorino | Ei | Wintertruffel – Dit gerecht komt in 2 delen op tafel. In de schelp van de coquille vindt men de risotto met coquille en daarnaast een schaaltje met een gepocheerd ei en een schuim van pecorino. Het is mooi gepresenteerd, maar het smaakt werkelijk waar schandalig lekker.

Lam -> Tzaziki | Oregano | Stifado Jus | Pommes Dauphine -> Fris/zoute/romige tzazik, hartig krokante Pommes Dauphine en een super mals stukje lamsstoof met een krokant laagje er om heen. Primajus. Mooi gerecht, maar was in mijn ogen nog net iets meer af geweest met iets meer mediterrane kruiden in het lamsvlees.

Hierna konden we kiezen tussen “Kaas of Kaas”. Het eigen beroemde kaasgerecht óf een traditioneel bordje kaas. We besloten beiden te nemen en werden wederom niet teleurgesteld. Het kaasbordje was prima, maar de leukste verrassing was toch de Gebakken Brioche met Gekarameliseerde Taleggio, Appelstroop & Pinda. Door de toegevoegde kaneel kreeg je een soort kruising tussen een wentelteefje en een zeer luxe tosti. Aanrader!

Tarte aux Duindoornbessen - Meringue | Suikerbroodijs -> Een perfecte combinatie van zoet & zuur en een mooie afsluiter. Hierna hebben we nog een kopje koffie met wat lekkers genomen en waren we meer dan voldaan.

Ik wil een groot compliment geven aan de zwarte brigade. Deze 2 dames hebben hard moeten werken, maar hadden toch alle tijd voor je. Ze gaven je echt een welkom gevoel!
    Ook mooi: De wijnen werden ingeschonken en de gerechten kwamen daarna direct op tafel zodat de wijnen nog de juiste temperatuur hadden. Zelfs op sterren niveau staan de wijnen vaak te lang op tafel. Hier ging dat prima. En ook niet te zuinig ingeschonken.
    Kortom: Mooie locatie, Super personeel en ook nog eens fantastisch eten. Weer een restaurant voor het favorietenlijstje van Stephanie & Arnaud. Bedankt voor de lekkere & fijne lunch!

13. L'Anatra zit al sinds midden jaren '90 in Breda. Eerst op de Haagdijk en sinds een jaar of 3 op de Nieuweweg. Het nieuwe pand oogt een stuk moderner en ruimer. Het oude pand had toch wel net iets meer charme.

Wat niet veranderd is? Het uitermate welkome gevoel welke de gastheer en zijn zoon je hier geven. Het is bijna alsof je bij familie aanschuift. In dit geval trouwens wel een grote familie, want de zaak zat deze zaterdagavond helemaal vol. Hierdoor doet het wat druk aan, maar je kan jezelf gelukkig nog wel prima verstaanbaar maken aan je tafelgenoten.

We besluiten te gaan voor "de wandeling door de Turkse keuken", waarbij je diverse Mezes voorgeschoteld krijgt en ook diverse gerechten van de kaart. Dit scheelt keuzestress en je krijgt een goed idee wat dit restaurant allemaal te bieden heeft.

De Turkse Köfte wil ik trouwens wel even apart benoemen: Die ga ik de volgende keer los bestellen. Wat was deze zalig! Beste Köfte Ooit. Punt.

Verder krijg je bij ieder gerecht uitgebreid uitleg van wat het is. Het bedienend personeel is super vriendelijk. Eten komt in een plezierig tempo en als kerst op de taart valt de rekening op het eind ook nog eens mee.

L'Anatra is al ruim 30 jaar het beste Turkse restaurant in Breda met lekker eten & gastvrijheid hoog in het vaandel. Aanrader!

14. Millstreet's foodbar stond al even op ons verlanglijstje, eigenlijk al sinds de opening. Dit mede omdat we fan zijn van "De Nonnen", wat eigenlijk hun grote zus is. Aldus streken we er afgelopen weekend neer voor een lunch:

* The Good:
    Grote porties: Je gaat niet met honger naar huis.
    Het meeste is best lekker en kwalitatief goed (bitterballen, garnalen, brood, kaas, vlees)
    Personeel is vriendelijk.
    Goede demping van het geluid.
    Ruim opgezet.

* The Bad:
    Bij binnenkomst sta je een beetje verloren te kijken. Er staat een tafeltje waar het de bedoeling is dat je je meldt, maar die valt niet echt op.
    Geen bestek, maar ook geen servetten bij een borrelplank. Gelukkig hadden we zelf papieren zakdoekjes bij ons.
    De smeersels was men vergeten. Deze kregen we dus later, maar waren ijskoud (en smakeloos).
    Ik mocht zelf de lege rol WC papier vervangen op het toilet.
    Hoewel vriendelijk is het personeel gehaast.

Kortom... mixed feelings en dus nou niet het gevoel om hier weer eens naar terug te gaan. Ook de inrichting sprak ons niet echt aan. Volgens mijn vrouw deed het een beetje aan "La Place" denken, maar dan met bediening.

6,5
  15. Al enige jaren zien we Adriaan fantastische recensies schrijven over Hofstede de Blaak, dus… werd het eens hoog tijd om ook maar eens te kijken om hier neer te strijken voor een lunch.

Hofstede de Blaak zit in een oud Engels landhuis uit 1907. We werden na een correcte ontvangst uitgenodigd om een plekje uit te zoeken in de jachtzaal. Als aperitief bestelden we een cava. Al bladerend door de menukaart zagen we dat we konden kiezen uit een “Menu Hofstede de Blaak”, “Menu Extase” of gewoon á la carte. We zaten eigenlijk te twijfelen tussen beide menu’s en besloten voor de 6-gangen versie van het Extase menu te gaan.
    We kregen ondertussen de volgende amuses gepresenteerd:

• Pani puri gevuld met zacht gegaarde zalm afgewerkt met forelkuit en dille
    • Prei bouillon met piccalilly en krokantjes van kippenhuid

De pani puri was prima een prima begin maar de 2 volgende amuses waren echt van een ander niveau en zetten de toon voor deze middag. Uitgesproken smaken die naadloos op elkaar aansluiten en verschillende texturen.

Vervolgens krijgen wij de volgende gerechten voorgeschoteld:

HARDER | OESTER | PLANKTON | DASHI | YUZU KOSHU -> Een perfect samenspel van zilt, umami en zuur. Oester & Harder verwerk als een mooie bonbon. Een plaatje om te zien.

LANGOUSTINE | GEVOGELTE OESTER | GROENE CURRY | THAISE BASILICUM -> Dit gerecht gaat mijn all-time top 10 in. Een heerlijke pittigheid, zonder de branden, van de groene curry… gecombineerd met het zoete langoustinevlees met een lekkere bite, de zachte oester… Wauw…

COQUILLE | DUINDOORNBES | HAKKAIDO POMPOEN | TRUFFEL -> Perfect gegaarde zoet/hartige coquille met lekker zuurtje van de duindoornbes. Aardse tonen van de truffel/pompoen. Prima in balans.

ZEEDUIVEL | SPRUIT | PALING | KNOLSELDERIJ | LAVAS -> De knolselderij was perfect bereid en deed bijna vlezig aan maar dan met heerlijke aardse smaken. Dit combineerde dan weer prima met de rokerige paling en de licht gegaarde zeeduivel.

VARKENSWANG | BUIKSPEK | PASTINAAK | GROENE KOOL | BOERENKRUIMELKAAS -> Dit gerecht staat eigenlijk op het “Hofstede de Blaak” menu, maar op verzoek werd deze als extra gang gepresenteerd. Super, super malse varkenswang. Een mes was niet nodig. Heerlijke, boterzachte buikspek. Heerlijk zalvige puree van pastinaak. En dan die boerenkruimelkaas… En vervolgens stond deze extra gang ook nog eens voor een zeer vriendelijke prijs op de rekening. Heel fijn als deze flexibiliteit op zo’n vriendelijke & fijne manier tot uitvoer komt.

HERTENRUG | KASTANJE | ZILVERUI | ZWARTE KNOFLOOK | HOOI OLIE -> Een mooi mals stukje vlees, mooi medium rare. Lekkere gefermenteerde zwarte knoflooksmaken die het herfstfeestje op het board compleet maken. Licht zuurtje van de ui. En die saus? Ik heb gewoon nog een klein teugje uit de sauskom genomen welke ze op tafel lieten staan.

SUIKERBROOD | NOTENBOTER IJS | SINAASAPPEL | KARAMEL | MACADAMIA NOOT -> Op papier vond ik het dessert niet zo heel spannend klinken maar ook daar moest ik op terug komen. Een perfecte afsluiten van deze lunch met een perfecte balans tussen zoet, bitter en zuur.

Vervolgens zijn we nog aan de koffie met friandises gegaan om zo een 4 ½ uur durende lunch af te sluiten en ons hierbij af te vragen waarom we hier niet eerder naar toe zijn gegaan. Sterker nog: We hebben gelijk een reservering gemaakt voor de 27e voor het kerstmenu.

Een schitterende locatie, fijn & meedenkend personeel. Heerlijk eten, ruime porties, zowel qua eten, maar ook de glazen wijn werden goed gevuld (en dat wil op dit niveau nog wel eens anders zijn). Ik vrees dat we een nieuwe favoriet aan ons lijstje moeten toevoegen…

16. Een paar weken geleden liepen we op de markt van Princenhage rond en zagen we deze "gasterij" zitten en besloten we er binnenkort eens te gaan lunchen. Vandaag was het zo ver.
    We werden supervriendelijk ontvangen en mochten kiezen of we in het eetcafé of het grand café gedeelte wilden gaan zitten. We begonnen met een cappuccino welke nog werd geserveerd met een klein scheutje drank (rum?) met slagroom. Lekker!
    Als lunch besloten we voor het 3-gangen lunch menu te gaan. Hierbij kan je kiezen voor vlees of vis, maar omdat het er beiden geweldig uitzag besloten we beiden wat anders te bestellen en halverwege met elkaar te delen.
    We kregen de volgende gerechten voorgeschoteld:

Voorgerechten:

Gerookte eendenborst met paddestoelen / balsamico-dressing -> Erg lekker. De eend nog lekker roze en mals. Mooie combi van zuur/hartig.
    Brandade van schelvis met gamba & kreeften mayonaise -> De brandade was lekker fris. De gamba perfect bereid.

Deze voorgerechten werden geserveerd met een lekker stokbroodje, twee prima dips en krokante deegrolletjes welke lekker gekruid waren.

Hoofdgerechten:
    Kalfslende met eekhoorntjesbroodsaus -> Een perfect stuk bereid kalfslende. Mooie gekaramelliseerd aan de buitenkant, nog mooi lichtroze van binnen en een fantastische saus.
    Roodbaars met beurre blanc & bieslook. Ook de vis was prima bereid. Viel mooi uit elkaar. Ook weer een prima saus er bij.

Deze hoofdgerechten werden met dezelfde extraatjes geserveerd: Rode kool met appel, wortel, spruit, shiitake. Op zich prima, maar mag iets creatiever.
    Verder kwam er een prima salade bij met veel croutons, ei, salade, noten, etc... Op zich lekker, maar iets van een dressing was welkom.
    Daarnaast kwam er ook een flinke schaal friet op tafel. Deze hadden wellicht een minuutje langer in het vet gemogen.

Desserts:
    Chocolade Panna Cotta, gel van mandarijn, ijs van bloedsinaasappel -> De panna cotta was geen panna cotta. Deze hoort heel licht te zijn en een "wobbel" te hebben maar deze was massief. Meer een hele stevige genache. Dit werd overigens weer goed gemaakt door het ijs van bloedsinaasappel. Wauw! Deze is echt fantastisch
    Crème Brulée van zoethout met karamelijs. -> Prima van smaak, maar de brulée was nog een tikkie koud... en hier is denk ik wat mis gegaan. We hadden namelijk om 13:10 aangegeven dat het dessert mocht komen, maar om 13:45 hebben we maar gevraagd om de rekening omdat we naar de notaris moesten. De rekening werd snel gebracht en ook het toetje kwam toen met veel excuses op tafel.
    De bediening was toen al wel een paar keer langs onze tafel gelopen om te melden dat het dessert er zo aan kwam en dat het nogal druk was in de keuken (Terwijl de zaak inmiddels ver leeg gestroomd was). Uiteindelijk hebben we hem dus wel gekregen en de dame in de bediening was zo vriendelijk om een rondje drinken van de rekening af te halen. Maar het is een beetje een jammer einde van een verder meer dan prima lunch.
    Uiteindelijk geef ik de service een 6. Een onvoldoende voor de organisatie vanuit de keuken, maar een ruime voldoende voor de bediening vanwege haar vriendelijkheid en haar pogingen om het zo netjes mogelijk op te lossen.

Verder prima gegeten voor een erg vriendelijke prijs. Fijne, ruime porties. Prima producten. En met een kleine extra investering (bijgerechtjes beter afstemmen en frietjes beter afbakken) zou het helemaal af zijn.

17. Een paar maandjes geleden waren we hier al eens binnen geweest voor een kopje koffie met wat lekkers. Vandaag maar eens op herhaling.
    Supervriendelijk personeel. Lekker eten, prima koffie. Kortom... een prima plek om even een rust momentje te pakken tijdens het winkelen.
    Er was een klein foutje gemaakt met een van de geserveerde hapjes, maar dit werd direct uitstekend opgelost.
    En de bagel met gebakken ei en bacon is een aanrader :)

18. Nadat we in een programma van Sergio Herman een item over Smit Bokkum zagen besloten wij dat we hier eens wilden eten. Vooral het feit dat ze hier nog zelf hun vis op ambachtelijke wijze roken sprak ons enorm aan. En het viel zeker niet tegen!
    We werden vriendelijk ontvangen en mochten zelf een plaatsje uitzoeken in het restaurant. Het restaurant doet een tikkie oubollig aan, maar in dit geval op een positieve manier. In het restaurant ruik je ook al ook al de geur van de rokerij welke er naast zit.
    Als voorgerecht gaan we voor de "visschotel Smit Bokkum". Deze is met huisgerookte dorade, zeebaars, zalm & paling en als optie een haringmootje. Eigenlijk kan je niet om dit voorgerecht heen. Het is een verzameling van hun specialiteiten en vooral heel, heel erg lekker! Het bij geserveerde brood is prima. De salade... tja :)
    Als hoofdgerecht ging mijn vrouw voor de schelvis (dagvis) met stamppot van rode kool. Naast leuk gepresenteerd ook gewoon erg smakelijk.
    Zelf ben ik voor de kibbeling gegaan. Stevige flinke moten echte kabeljauw met een krokant jasje. Lekkere remoulade saus en prima frietjes. Ook hier ligt er voor de vorm wat verloren groen bij. Maar erg is dat niet... Nog nooit zulke lekkere kibbeling op.
    De porties zijn zeer ruim: Een dessert ging er niet meer met goed fatsoen in. Vervolgens worden we ook nog uitgenodigd om even in de rokerij te komen kijken en krijgen we wat uitleg over de historie. De rokerij is al ruim 160 jaar (!!) in de familie en inmiddels staat de 6e generatie er in. Sinds een kleine 20 jaar is het restaurant er bij gekomen.
    Op de zolder is ook nog een klein palingsound museum ingericht welke leuk is om te bekijken. Maar het is vooral het eten waarvoor je echt even deze kant op moet rijden!

19. Afghaans Breda

We zijn door onze favoriete eetvriendjes meegenomen naar dit Afghaanse restaurant. Zij hadden de tip weer van een collega gekregen en we zijn niet teleurgesteld.
    De zaak is eenvoudig, maar leuk aangekleed. We worden correct ontvangen en mogen plaatsnemen aan het raam voor in het restaurant.
    We krijgen een uitleg over de kaart en besluiten voor het 3-gangen standaard verrassingsmenu te gaan welke uit 3 voorgerechten bestaat en daarmee is de toon gelijk goed gezet: Vooral de (enorme) Mantoe & Sambosa waren heerlijk.
    Als hoofdgerecht kregen we een soort van mixed-grill van de Tandoori met rijst en diverse soorten groeten/sauzen/dipjes/extra's. Het vlees was echt super smakelijk! Ook de extra gerechtjes waren prima, waarbij de Boranni Banjan (gestoofde aubergine met yoghurt en munt) nog even speciaal genoemd moeten worden.
    Daarna kregen we 2 desserts voorgeschoteld: Verni (pudding met rozenwater & fruit) welke prima was, maar vooral de Sheer Yaagh (kardemonijs met pistache): Wauw! Heerlijk!
    Voor een uitermate vriendelijke prijs kan je hier lekker & verrassend eten: dikke aanrader!

20. KFC
    Snackbar Oosterhout

De bucket met 50 hotwings á 40 euro kan je alleen via Uber Eats bestellen. Als "normale" klant wordt je afgezet en kan je alleen buckets tot 28 stuks bestellen. Zo krijg je voor dezelfde 40 euro "maar" 42 hotwings in plaats 50.
    Jammer, dan maar geen KFC meer.

3,2
  21. Eetcafé Dorst

Op de kop af 10 maanden geleden hebben er Pieter (Pjotr) in Dorst ontdekt en vandaag waren we weer eens in de buurt en zijn we voor een late lunch binnen gestapt.
    Het zeer ruime café en eetgelegenheid was al volledig in kerstsfeer, dus vrouwlief was helemaal gelukkig. We werden weer door die uitermate vriendelijke Poolse eigenaresse geholpen.

Deze keer kozen we als voorgerecht een Poolse kroket. Ik met rundvlees, vrouwlief met zuurkool. Deze kroket is overigens ook met deeg (Dus je krijgt aan de buitenkant een soort kruising tussen een kroket en een loempia). De rundvleesvulling was prima, maar de zuurkoolvulling die mijn vrouw had was echt geweldig. Daarnaast kreeg je er een heerlijke champignonsaus bij.

Voor het hoofdgerecht hoefde mijn vrouw niet lang over na te denken. Vorige keer heeft ze hier de "Goulash Marta" genomen en die moest ze nu gewoonweg weer hebben. Supermals draadjes vlees, lekker peperig qua smaak. Krokante aardappelpannenkoekjes, crême fraich... Zalig!

Zelf ben ik deze keer voor de "Burger Pieter" gegaan en ik werd ook niet teleurgesteld: Een lekker broodje, super malse hamburger. Uitgebakken bacon, prima saus. Cheddar kaas en lekkere groentjes. Prima! Geserveerd met prima frietjes en lekker huisgemaakte zure mayo.

Kortom: We hebben weer heerlijk gegeten bij dit gastvrije stel in Dorst. Aanrader!

22. Inmiddels komen we al weer enige tijd met regelmaat bij dit pareltje hier in het Zuiden. Al bij binnenkomst weet je direct ook al weer waarom je hier zo graag komt: De ontvangst is even hartelijk als altijd!

We mogen een van de 4-persoon tafels uitzoeken, want we zijn weer met onze favoriete eet-vriendjes op stap. Deze keer weer met een uitmuntende reden: Het 11 gangen wild-menu welke Sjef’s table deze periode heeft.
    Nu is dit wel een klein beetje smokkelen: De amuses zijn meegeteld in deze 11 gangen, maar het blijft een koopje: 89 euro voor zo veel verschillende gerechtjes en smaken.

Vanavond krijgen we de volgende gerechtjes gepresenteerd:

Chawanmushi | bospaddestoelen -> een gestoomde hartige custard, in dit geval met een bouillon van paddenstoel ipv dashi. Een lekker hartig begin welke perfect past bij de koude gure herfst buiten de deur.

Knolselderij | truffel | Olde Remeker -> De knolselderij is gegaard op de big green egg waardoor je een lekkere combinatie van aards/zoet/umami krijgt. Lekker met truffel en de intense romige Olde Remeker.

Marbré | foie gras | Jambon de Bayonne | brioche -> Romig, hartig, zoetig gecombineerd met de lichte orgaansmaak. Heerlijk. Lekkere crunch van de brioce!

Heilbot | pastinaak | jus van schaaldieren -> De puree van pastinaak was lekker aards, zoet en fluweelzacht. De heilbot perfect gebakken met een lekker hartig korstje, maar van binnen precies gaar. En die saus! Heerlijk!

Wildconsommé | bitterbal van hazenpeper -> Prima, mooi heldere wildconsommé, maar de held was wat mij betreft toch die bitterbal. Daar mogen ze wel een borrelschaal van vullen. En die mayonaise van miso. Heerlijk!

Duif | rode biet -> Bij het opdienen werd er nog iets van een krokantje genoemd, maar deze was niet te vinden op het bord. De duif kende verschillende bereidingen (haas, gekonfijte poot, en borst) welke allemaal zalig waren. Rode biet kwam in de vorm van een espuma: Zalig… en weer een heerlijke saus die je doet denken aan de warmte van een haardvuur. Vrouwlief had als aandenken nog een kogeltje in de duif zitten;-)

Eend | sheperd’s pie | zuurkool -> Een sheperd’s pie met eend en zuurkool. Nu staat zuurkool normaal gesproken niet heel hoog op mijn verlanglijstje, maar in dit geval maak ik graag een uitzondering. Hier lust ik ook wel een normaal formaat sheperd’s pie van. Top!

Ree | rode kool | kastanje -> Prima bereid stukje botermalse ree, lekkere rode kool, maar het lekkerste op het bord was eigenlijk de gnocchi van kastanje, welke volgens mij gefrituurd was? Erg erg lekker!

Lepelkaas | truffel -> Prima kaasje, lekker romig. Niet te sterk. Mooi afgemaakt met wat aan tafel geschaafde truffel.

Magnum | duindoorn | tarwe -> De lekkerste magnum die ik ooit op heb. De “tarwe” leek verdacht veel op honey pops, but I don’t care… zalig!

Apfelstrudel | vanillezeezout | karamelijs | Calvados -> De vanille zeezout zat volgens mij in de crunch verwerkt, erg lekker. Mijn vrouw was compleet verliefd op het karamel ijs. Zacht, romig, zoet en toch fris! Geen kristalletje in te vinden en een prima afsluiting.

Bovenstaande hebben we op met een wijn arrangement. Hierbij waren ze gelukkig zo verstandig geweest om “maar” 6 wijnen te selecteren welke telkens bij 2 opeenvolgende gerechten pasten. Alleen het kaasgerecht kreeg zijn eigen wijn. De “Sjef” vertelt elke keer uitgebreid en vol enthousiasme over de wijnen. En wat ook fijn is: De Hollandse zuinigheid waarmee ze bij sommige restaurants de glazen inschenken is ze hier vreemd. Gewoon mooi royaal gevulde glazen!

Uiteindelijk zijn we nog aan de koffie en thee gegaan waarbij we een lekker warme madelaine kregen. Uiteindelijk hebben we ruim 5 uur lang mogen genieten van de gastvrijheid die dit team je van begin tot eind biedt. Tel daarbij op de open keuken, de klassieke, pure en eerlijke smaken die je op je bord vindt. Niet te veel poespas, maar gewoon goed & lekker eten, bereid & geserveerd door mensen met liefde voor het vak!

23. Crazy meat platter voor 2 personen besteld.

Buikspek: was prima, lekker mals, goed van smaak.
    Biefstuk: prima vlees, goed bereid, maar geen zout of peper en daardoor erg smakeloos.
    Kip: het beste stukje vlees op het bord. Super mals, lekkere grill smaak
    Schnitzel: een minuscuul dingetje. Lijkt totaal niet op de foto qua formaat. Smakeloos, droog en nogmaals: veel en veel te klein. Foei!

Het vlees was op wat sla gelegd. Leuk voor het zicht, maar dat was daarna dus niet meer eetbaar. Zonde.
    Verder prima fabrieksfriet.

Met een beetje meer moeite echt iets fatsoenlijks van te maken. Met name die schnitzel is een schande.

6,1
  24. Koreaanse sticky chicken met red spicy saus besteld. Lekker krokant laagje en een lekker pittige saus.
    Zeker voor herhaling vatbaar.
    Tip: serveer er servetjes bij!

25. We waren op bezoek in Teteringen en besloten bij deze Griek te bestellen die hier sinds kort zit.
    Bestelling via de app doorgegeven en we konden deze een half uur later afhalen. De zaak is praktisch ingericht. Het nodigt niet echt uit tot op locatie te eten. Een beetje een cafetaria inrichting.
    De bestelling was precies op tijd klaar. Je krijgt goede hoeveelheden gyros bij de schotels. Het vlees was lekker mals, hartig en goed gegrild. De souvlaki was ook erg lekker. Prima frietjes, lekkere tzatziki. Enige minpuntje was de wat flauwe salade. Maar de rest is echt top!

26. Op basis van de lovende kritieken van Adriaan zijn mijn vrouw en ik ook maar eens afgedaald naar Hamont Achel om bij Food Emotions te gaan eten. Het stel dat de zaak runt heeft jarenlang een hotel gehad elders in het dorp. Ze wilden ook graag een winkel starten om aan particulieren producten te verkopen die in de horeca gebruikt werden. Hier hadden ze een kleine eethoek bij ingericht en het bloed kroop waar het niet gaan kon: Het koken bleek toch leuker. Kortom: Het hotel werd verkocht, de winkel werd kleiner en het restaurant groter. En dat is een zeer goede keuze geweest!

Het pand doet van buiten af niet echt als een restaurant aan. Er zou prima een tuincentrum in kunnen zitten. Van binnen is het modern strak & modern ingericht. We waren wat aan de vroege kant (We hadden de vrijdagavondspits wat overschat), maar we mochten al plaatsenemen in de zeer ruim opgezette zaak.

We begonnen als aperitief met de huiscocktail. Een geweldig samenspel van zoet, bitter en zout. Helaas de ingrediënten niet onthouden. Maar een aanrader! Als amuses kregen we het volgende voorgeschoteld:

Merengue Sanbaizu | Zee-egel | Rundstartaar -> Deze komt direct binnen als een van mijn favoriete amuses ooit. De smaakpapillen zijn gelijk volledig wakker geschud. De merengue gaf een lekkere zacht-krokante bite aan het geheel. Hiermee was de toon van de avond gelijk gezet.

Buñuelos Truffel | Oude Kaas | Grotchampignon -> Ook een fijne crunch met een lekkere romige kaassmaak met het aardse van de truffel/champignon.

Makreel | Oost-Indische Kers | Wasabi -> Als eerste: Nog nooit mijn vrouw met zo veel smaak een gerecht met karnemelk zien eten. Perfecte balans met de wasabi. Top!

Uiteindelijk besloten we te gaan voor het volledige 7-gangen menu, uitgebreid met het supplement Cheesecake Achelse blauwe.

‘Pumpkin Spiced Lobster’ -> Als eerst: Wat een plaatje! Het is bijna zonde om dit aan te snijden. De pompoen was gemaakt van een soort van paté, welke lag op een soort van tartaar van kreeft. De pompoenpitten gaven nog wat extra textuur aan het geheel.

Paling | Sint-Jakobsvrucht | Amandel | Schorseneer -> De amandel kwam terug zowel in de amandelmelk, als echt als stukjes noot boven op de paling & coquilles. Hartig, maar ook lekker zilt & zoet.

Ierse M.O.B Oester | Kimchi |Tomaat -> Wederom een kunstwerkje op je bord, maar die smaken! Het fruitige/hartige tomatenwater, het zilte van de gepocheerde oester, samen met de sterke gefermenteerde smaken van de kimchi… mijn persoonlijk favoriet van de avond. Als je smaakpapillen nog niet wakker waren geweest (schier onmogelijk eigenlijk), dan waren ze dat nu wel. Wauw…

Zeebaars | Sinaasappel | Venkel | Tomatsu Sweet & Spicy -> En hiermee kaan we over naar de favoriet van mijn vrouw. Grotendeels klassieke smaken gecombineerd met wat extra pit van de sweet & spicy tomatsu.

Hert ‘Harlekijn’ | Knolselder | Walnoot | Dooierzwam -> Supermals vlees, de sauzen hoog op smaak. Mooi gepresenteerd met een flink krokant(je) er bij. En hoewel het vlees erg lekker was, was het taartje van knolselder en crunch van walnoot misschien nog wel lekkerder!

Eend | Mole | Witloof | Chocolade -> De eend had er niet zo’n zin in vanavond, dus kregen we fazant. Dit deed verder niets af aan de smaak: Ook een geweldig gerecht! Met name de gefrituurde baby-witlof was een leuke verassing. Er zat een crunch omheen met dezelfde smaken als de mole. Het geheel had een lekkere bitterzoete smaak. Combineerde uitstekend!

Cheesecake Achelse blauwe -> Onze extra gang welke 100% een aanrader is! Dat moet ook wel met 200% liefde als ingrediënt. Met een redelijke zachte blauwaderkaas, iets zachter gemaakt van smaak door deze te mengen met een roomkaas en er dan eigenlijk een soort van mega-bonbon van maken door de witte chocolade korst. Geniaal & zalig!

Cannelé | Vanille | Framboos | Kardemon -> Prima combinatie van zoet/zuur en daarmee een lekkere frisse afsluiting van 8 heerlijke gangen.

Het is een aardig stukje rijden vanuit Breda, maar het is het meer dan waard. Lekker eten, maar hier en daar zeer verrassende smaakcombinaties. Je merkt dat hier met passie gekookt wordt. Ook de zwarte brigade was meer dan plezierig. Een fijne ongedwongen sfeer. Het restaurant heeft een zeer fijne akoestiek waardoor je op een normaal niveau met elkaar kan blijven praten. Dit restaurant is echt een verborgen pareltje.

Ook benoemingswaardig: Een wijnarrangement voor deze 7 gangen was slechts 45 euro (incl. water). Dit is echt een koopje! En dan is het ook nog eens fijn dat je merkt dat je in België bent: De glazen worden niet zo zuinig ingeschonken als in Nederland. De wine-spice combinatie was ook echt perfect! Dus hoef je niet terug te rijden? Zeker een wijnarrangement nemen!

Verder: Een dikke aanrader!

27. Arnaud de Klerk

22097 punten
  28. Internationaal Appeltern

Arnaud de Klerk

22097 punten
  29. Het restaurant zit aan een doorgaande weg (waar overigens flink asociaal hard gereden wordt) en is gezellig ingericht. We worden door de gastvrouw vriendelijke ontvangen en mogen voor in de zaak bij het raam plaatsnemen.
    We besluiten voor de "TABESTAN PROEVERIJ" waarbij we het volgende voorgeschoteld krijgen:

mirza ghasemi -> gerookte aubergine, tomaat, naanbrood. Dit kregen we als een soort amuse. De gerookte aubergine met tomaat was erg lekker. Het naanbrood zelf zelf was wat minder spannend (Ik moest eerlijk gezegd aan supermarkt tortilla denken).

mantu -> deegkussentjes met gekruid gehakt, linzensaus, yoghurtchutney. Dit was het voorgerecht en heel erg lekker! Ook mooi gepresenteerd. Een beetje een grote versie van Turkse manti.

Het hoofdgerecht bestond uit de volgende (bij-)gerechten:

fesenjun -> gemarineerde kipdijfilet in granaatappelsaus & walnoten. Echt heel erg lekker van smaak. We gaan ook maar eens kijken of we dit zelf ook kunnen maken. Echt top!

polo -> aromatische Iraanse rijst, saffraan, zuurbessen -> Lekker fluffy rijst. Prima drager voor de rest van het eten

qabuli -> Afghaanse rijst, kaneel, rozijnen, wortel & amandel -> Heel erg lekker, mooie oosterse smaken.

sabzi -> spinazie, prei, bruine bonen -> Voor de nodige vitamientjes en erg lekker. Zeer hoog op smaak. Er was flink zout gebruikt, maar het gerecht kon het prima hebben. Lekker!

salade -> cherry tomaten, komkommer, bladsla, feta. Eenvoudig, maar wel met een lekkere dressing er bij.

Perzische grill –> stukjes kipfilet met saffraan, gekruid gehakt met sumac. Deze hadden we er als extraatje bij besteld en is een aanrader. Lekker mals vlees van de grill, heerlijk op smaak!

Als dessert zijn we voor de walnootijs met sesam suikerspin gegaan (erg lekker) en voor de bastani faludeh -> huisgemaakt saffraanijs, rozenwatersliertjes, granaatappel. Wauw.. Wat een dessert! Heerlijk saffraanijs, de rozenwatersliertjes moest je even op de tong laten liggen om zacht te laten worden. En de granaatappel zorgde voor een heerlijke frisse, zure en licht wrange smaak, maar op een zeer plezierige manier. Aanrader!

We hebben erg lekker gegeten voor een vriendelijke prijs. De bediening is vriendelijk en correct. Kortom: We hebben een fijne avond gehad!

30. We hebben een nachtje in het Okura hotel geboekt met een arrangement waar een diner in het Yamazoto restaurant onderdeel van is. Het Okura is een mooi, luxe hotel aan de rand van het centrum van Amsterdam (de Pijp). Super vriendelijk en correct personeel. Valet parking was ook een eens leuk om mee te maken!

We hadden een (panorama king) kamer op de 22e verdieping met uitzicht over de stad en hierbij hoorde toegang tot de panorama lounge waar gratis hapjes en drankjes genuttigd konden worden.

De Japanse invloeden komen overal terug en het Yamazoto restaurant is daar het toppunt van. Yamazoto is het eerste traditionele Kaiseki restaurant buiten Japan met een Michelin ster.

De dames van de zwarte brigade lopen in traditionele Japanse klederdracht. Het restaurant is ook in Japanse stijl ingericht (zonder dat je op de grond hoeft te zitten). Wel wat sober, maar aan de andere kant wel weer een schitterend uitzicht op de Japanse tuin.

A la Carte doen ze hier niet aan. Ze hebben een vast menu genaamd AOI KAISEKI met als variatie nog de ICHO KAISEKI. Deze is grotendeels identiek, maar hierbij is de gang met de zeebaars weggelaten en wordt het rundvleesgerecht standaard met Wagyu beef geserveerd. Hier besloten we dan ook voor te gaan.

Eerste krijgen we nog een amuse bestaand uit garnaal met aubergine en creme. Mooi in balans qua smaken. Geen explosie van smaak, meer subtiel maar wel lekker.

Tsukidashi –> Hoewel het amuses worden genoemd, is het gewoon de eerste gang die bestaat uit 3 delen:
    De Unagi sushi en Makreel namban komen tezamen. De Unagi sushi is toch echt wel even wat anders dan de sushi zoals je deze overal tegen komt. Echt een genot qua smaak en textuur. De makreel namban is ook echt heerlijk. Normaal ben ik niet zo’n fan van makreel, maar hier maak ik graag een uitzondering voor.
    De zuke stijl Gefrituurde oester, Aousa-Nori, bottarga komt als laatste op tafel als onderdeel van de eerste gang. Best OK, maar niet meer dan dat. Smaken missen diepgang. Daarnaast heb ik de oester liever rauw.

Owan Japanse theepot, Dobin mushi -> Dit is de 2e gang en de geur komt je al direct tegemoet. In het theepotje zit een bouillon met daarin wat paddenstoelen en vis. Je krijgt er ook een klein limoentje bij om eventueel wat extra smaak toe te voegen. Heerlijke umami smaken die inderdaad heerlijk combineren met de optionele limoen. En ook nog eens op een mooie manier gepresenteerd.

Tsukuri Dagelijkse sashimi selectie -> Deze 3e gang bestond dus uit diverse soorten sashimi: 2 soorten tonijn, zeebaars, zalm & yellowtail met hierbij diverse dipjes (eigeel, wasabi, soja, zout, etc…). We kregen netjes de waarschuwing om de lichte visjes niet in te sterke sausje de dippen. Maar wat een genot kan verse vis zijn. Smeltend op de tong. Zalig.

Shinogi Zomergroenten, St. Jacobsschelp, kohaku-gelei -> Deze 4e gang bestond uit heerlijke zomergroenten en een zalige creme van erwt. De grote (qua formaat overigens kleine) tegenvaller voor mij was de St. Jacobschelp: Deze had, mede wellicht vanwege het feit dat deze koud geserveerd was, een textuur als van rubber. Jammer… De gelei was dan weer wel erg lekker!

Shiizakana Gegrilde Japanse Wagyu steak -> Gang 5… tja… wat kan ik hier van zeggen. Wagyu A5… smelten op de tong is nog niet eens de juiste omschrijving. Bijna tegen gelatineus aan. Perfect bereid. Prima dip er bij, maar die heb ik hoofdzakelijk voor de groenten gebruikt. Wat was dat vlees zalig.

Shokuji Japanse rijst met yellowtail, Japanse zoetzuur, misosoep -> Thuis maken we wel eens een gerecht genaamd "rijst met vis" (tonijn in olie met ui bakken, veel sambal, ketjap erbij en rijst) en die was een soort van high-end versie er van. Erg lekker. Prima miso soepje er bij (subtiel) en lekker zoetzure groenten er bij.

Mizukashi Selectie van Japanse seizoensdesserts -> Gang nummer 7 was het dessert. 2 lekkere soorten ijs (rijstkoekjesijs en matcha ijs), creme van noten. Prima, maar ook niet meer dan dat.

De zwarte brigade was uitermate vriendelijk en correct. Alles werd zeer uitgebreid uitgelegd. We hebben erg lekker gegeten, maar onvergetelijk wil ik het niet noemen. De ervaring om dit in deze Japanse setting te doen was leuk, maar het is niet perse voor herhaling vatbaar. De prijs/kwaliteit verhouding ligt daarvoor te veel uit verhouding en ook, vreemd genoeg, te weinig verrassingen op het bord terwijl we deze eigenlijk wel verwacht hadden. Wellicht waren de verwachtingen was te hoog gespannen? Of hebben we al te veel Michelin restaurants gezien? Geen idee.

Ander minpuntje: Om naar het toilet te gaan, moet je het restaurant verlaten, het halve hotel doorkruisen om vervolgens tot 2 keer toe op een toilet te komen welke, laat ik het netjes houden, onder gespetterd is. Dat is Michelin onwaardig.

Kortom: Een leuke ervaring om een keer te doen, maar zeker niet voor herhaling vatbaar.

31. Lunchroom Breda

Madam Sas zit aan 't Sas in Breda. Een mooie rustige locatie midden in het centrum van Breda.
    We worden super vriendelijk geholpen en bestellen 2 ijskoffie. Voor 4,50 euro p/s krijgen we naar mijn idee kant en klare lauwe ijskoffie uit pak met ijsklonten. Jammer, dat had beter gemogen.
    We bestellen ook een club madam en een broodje Martino. We krijgen twee lekkere broodjes, maar voor het geld (14 en 13 euro) zijn het karige porties.

32. Internationaal Den Haag

De strandtent kan wellicht een kleine update gebruiken, maar verder was het prima. Fijne bediening, prima eten, redelijke prijs.

33. Internationaal Bergen op Zoom

Saus ligt aan de boulevard bij de Bergse Plaat. Echt aangekleed als een strandtent, de Buena Vista Social Club op de achtergrond waan je je met dit weer in op het strand in zonniger oorden.

We krijgen een plaats toegewezen en we bestellen 2 Pina colada. Eentje met en een zonder alcohol. Deze zijn prima in orde.
    Verder bestellen we bitterballen met Zeeuwse buikspek, pittige snack mix, paddestoelen/truffel soep en een loaded fries met kaas, bosui, truffelmayonaise en gebakken uitjes.
    Allemaal prima gerechten, prima bereid maar ook flink aan de prijs voor het soort gerechten.
    Verder wel een fijne en vriendelijke bediening!

34. Afgelopen maart ben ik bij dit restaurant geweest met een zakenrelatie. Dit was dusdanig goed bevallen dat ik ook mijn vrouw eens hier mee naar toe wilde nemen, dus... zo geschiedde...

Het restaurant, een oude omgebouwde stal/boerderij (?), ziet er charmant uit en ligt aan de rand van een standaard Vinex wijk bij het park "de Balije". Het was mooi weer, dus we mochten op het gezellige terras plaats nemen.

Zelf begon ik met een droge prosecco. Mijn vrouw die vandaag als Bob door het leven ging nam een alcoholvrij bubbel. Dit werd een lekker friszoete rieslingsachtige "wijn". Hier werd een lekkere knabbel van krokante mais bij geserveerd.

Er werd gevraagd of we ook brood wensten te hebben (Deze kwam dus ook los op de rekening) en dit was een heerlijk broodje geserveerd met een humus en een olie met zout.

Het is restaurantweek (maand dus eigenlijk), dus voor de vriendelijke prijs van 42,50 zijn we voor een 4-gangen lunch gegaan. Die vriendelijke prijs zal wellicht ook wel de reden voor het los in rekening gebrachte brood zijn. Maar met deze prijzen ga ik daar niet over zeuren.

We zijn begonnen met een combinatie van tonijn en rode biet. De tonijn was licht geroosterd en de biet gemarineerd in frambozenvinaigrette. Geserveerd met zuurdesem kerriecroutons, een mayonaise van zwarte knoflook, crème van ricotta en Parmezaanse kaas. Een lekker fris gerecht. De crème van ricotta & Parmezaanse kaas combineerde perfect met het aardse van de biet. De tonijn was heerlijk en de zuurdesem/kerrie croutons gaven een lekkere bite aan het gerecht.

Als tweede gerecht hebben we gebakken leng (familie van de kabeljauw) geserveerd op Alkmaars gort met een crumble van ui, tomaat en bieslook. Een krokant van zeewier met daarbij een schuim van XO, op basis van gefermenteerde paddenstoelen. Er kwam gelijk al een heerlijke geur op je af toen dit bord voor je werd weggezet. De smaak was zo mogelijk nog beter. Perfect bereide vis, een lekkere crunch... een flinke hoeveelheid umami van de XO, zonder de vis te overstemmen. Top!

Gevolgd door het hoofdgerecht; runderbavette met een crème van pastinaak, gekonfijte aardappel, mosterdzaad, augurk, zwarte radijs met een jus op basis van kalf aangemaakt met tijm. Duidelijk dat deze kok wist wat hij moet de bavette moest doen. Normaal een stukje vlees met iets meer "chew" waarbij je het risico hebt dat het taai wordt, maar... het was super mals. En die saus? Wauw... Potje er om heen, sticker er op en verkopen die hap. Puur goud!
    Het zuurtje van de augurk i.c.m. de mosterdzaad gaf een lekker verfrissend zuurtje.

Het menu werd afgesloten met een zoet dessert. Een amandelcake gevuld met een ganache van rubychocolade met daarop spongecake van bessen, verse bramen en een gel van basilicum. IJs van yoghurt, vlierbloesem en munt. Een lekkere stevige cake, lekkere fris-zure bramen... Maar de held op dit bord was het zijdezachte ijs. Een prima afsluiter!

Hierna deden we nog een rondje koffie met daarbij friandises die bestonden uit; biscotti, caramelstaafje, fruitblokje, bonbon van pure chocolade en framboos, boterkoek met five spices. Ook deze waren meer dan prima.

Eigenlijk klopte alles vanmiddag. Heerlijk weer, mooi terras, lekker eten, goede porties en een super vriendelijke zwarte brigade die voor een uitermate ontspannen sfeer zorgde. Het was een stukje rijden uit Bavel voor "slechts" een lunch, maar we zouden het zo weer doen.

35. Kleine eetwaren Den Bosch

Leuk ingerichte zaak, vriendelijk personeel en meer dan prima koffie, thee & gebak. Uitgebreide keuze!

36. Internationaal Den Bosch

Noble zit aan de rand van ’s-Hertogenbosch met een fantastisch uitzicht over de Dommel en natuurreservaat De Bossche Broek. Het restaurant is kleurrijk en wat druk ingericht maar doet gezellig aan.

We worden uitermate vriendelijk ontvangen en naar onze tafel geleid. Zelf begin ik met een lekker glaasje champagne terwijl mijn vrouw die zich heeft opgeworpen als “de bob” met de huis mocktail begint. Hierbij laten we de volgende “bites” serveren:

Paling | Brioche | Crème Fraîche | Haringkuit
    Biet | Gerookt | Kwark | Koffie
    Kroepoek | Furikake | Ponzu

Alle 3 kleine smaakexplosies die de smaakpapillen even goed wakker schudden. De bite van paling staat blijkbaar als sinds dag 1 op de kaart (en terecht), maar zeker de biet is een aanrader. Een fijn begin van onze lunch!

Vervolgens krijgen we een kleine amuse geserveerd en besluiten we voor de volledige 7-gangen “prestige” ervaring te gaan:

Yellowtail | Cresson | Koolrabi | Citroen -> Een mooi opgemaakt bord met daar onder een heerlijke tartaar van Yellowtail. Een lekkere hint citroen en “sausje” van waterkers om de stukjes Yellowtail doorheen te halen. Zalig!

Schotse zalm | XO | Venkel | Radijs -> Zacht gegaarde zalm welke perfect uit elkaar valt met “schubben” van Radijs. De XO een perfecte hartige toevoeging aan dit gerecht.

Snoekbaars | Paling | Eidooier | Kimchi -> Hoewel de snoekbaars het hoofdingrediënt is, is de smaak met name paling. En dat is zeker geen klacht. De zachte eidooier bindt alles heerlijk samen. Kimchi is aanwezig zonder te overheersen.

Tarbot | Bloemkool | Kerrieblad | Pandan -> Dit gerecht is wat ons betreft het gerecht van de middag. Alles klopt, een tien op 10. De geschaafde & geroosterde bloemkool geeft een lekkere bite. De zachtheid van de pandan combineert perfect met de kerrie. En dit alles zonder de hoofdrol af te pakken van de geweldig bereide tarbot. Een gerecht om voor terug te komen.

Eend | Gele biet | Abrikoos | Bieslook -> Een mooi stukje eendenborst (en een stukje van de haas). Heerlijke sauzen er bij, prima combinerend met het zoet van de abrikoos en het wat meer aardse van de gele biet. Er lag ook een krokantje van aardappel op het bord. Op zich lekker, maar het “krokant” ontbrak er een beetje aan, maar een kniesoor die daar op let gezien de kwaliteit van al het andere wat we vanmiddag voor bij hebben zien komen.

Stilton | Goji | Vijg | Witte chocolade -> Om te zien wellicht het minst interessante gerecht, maar een prima overgang richting het zoet van het dessert. Eigenlijk heb je een soort kaasplankje in kruimelvorm op je bord liggen.

Duindoorn | Witte chocolade | Peterselie | Yoghurt -> Het dessert stelt ook zekr niet teleur: Een heerlijk zuurtje van de duindoorn, zijdezachte peterselie ijs, het zoete van de witte chocolade en het frisse van de yoghurt. Een meer dan prima einde van deze 7 gangen.

Als afsluiting nemen we nog een dubbele espresso & een thee met friandises en komen tot de conclusie dat we echt heerlijk gegeten hebben op een mooie locatie. Verder zijn we geholpen door een uitermate plezierige & leuke zwarte brigade. Ook de chef wilde graag nog even weten of alles bevallen was, wat we natuurlijk hebben kunnen bevestigen.

Ook nog wel even iets om te vermelden: Neem ook de tijd om even naar het toilet te gaan. Je komt zelden zo’n mooie toiletgroep tegen. Minpuntje is er alleen wel de hysterische geluidsband met sportmomenten die op de achtergrond draait. Die mogen ze afschaffen. En een klein foutje in de bediening: Na het eerste voorgerecht was er nergens meer op tafel een mes te ontdekken om de boter op het brood te kunnen smeren. Misschien is het handig om er eentje bij het brood/boter te laten liggen?

Noble is in ieder geval wat ons betreft een dikke aanrader en wij zullen zeker nog eens terug komen om ook eens wat á la carte gerechten te proberen.
    Bedankt voor de fijne middag!

37. Met jeugdvrienden hier aangeschoven voor het Turks ontbijt buffet.
    Veel keus aan verse producten, vriendelijk personeel. Leuke ervaring!

38. We hadden nog wat te vieren en besloten met de kids naar onze leuke ontdekking van vorig jaar terug te rijden: “Bij de Nonnen” in Zundert. Vorig jaar hebben we er een verrassend goede lunch op, dus wilden we ook eens een keertje wat meer gangen proberen.

Het was lekker weer, dus net zoals vorig jaar mochten we lekker op het terras plaatsnemen. We begonnen allemaal met een lekker drankje en kregen de menukaarten uitgedeeld met wat uitleg over de mogelijkheden.

Uiteindelijk besloten voor de volledige 7-gangen ervaring te gaan en ons daarbij van te voren nog even wat oesters als extraatje te gunnen, samen met een lekker glaasje cava. Deze oesters lieten wel flink op zich wachten (3 kwartier na aankomst, half uur na bestellen) waardoor de cava helaas al wat warm geworden was. Gelukkig werd dit goed gemaakt met de lekkere oesters, waar met name de oester met aardbei, szechuan & balsamico echt een hele fijne verrassing was.

Hierna kwam het tempo er gelukkig goed in en kregen we de volgende gerechten voorgeschoteld:

Lauwwarm gerookte zalm | rettich | radijs | chermoula wortel | mierikswortel -> Een plaatje om te zien en geweldig om te eten. Lekkere texturen, mooi gerookte vis welke perfect bereid was.

Pomodori tomaat | watermeloen | paprika | tijm citroen| dragon | paddenstoel -> Wederom een kunstwerkje om te zien. Lekker fris, zoet & umami. Voor vrouwlief het gerecht van de avond.

Short-rib | zoete aardappel | knolselderij sjalot | doperwt | gnocchi -> Heerlijk malse short rib met daarbij een echt fantastische saus (bottelen en verkopen die hap). En ik heb voor het eerste van mijn een gnocchi op welke ik echt lekker vond. Topgerecht!

Gerookte paling | Kabeljauw (??) | bleekselderij | venkel -> De kabeljauw even met een vraagteken, want dat weet ik niet zeker meer. Maar een heerlijk gerecht. Zeker de gerookte paling was zalig.

Filet van Iberico varken | fregula | harira | prei | courgette | gerookte amandel |nduja beurre blanc -> Een royale gang voor een 7-gangen diner, maar niemand vond het erg: Wat een geweldig gerecht! Het vlees was perfect bereid en hoog op smaak, heerlijke beurre blanc om je vlees (of zelfs je frietjes!) door te halen en de bijbehorende “hoop” van harira, prei, courgette, etc… heerlijk! En ja… je kreeg er inderdaad frietjes bij. Nodig? Nee… maar wel lekker!
    Kleine tip om het af te maken: Overweeg eens om er zelfgemaakte verse frietjes bij te serveren.

Kaasplankje -> Mooi geserveerd met stroop, gekarameliseerde noten, perzikcompote. Geen flauwe stukjes kaas, prima!

Hierna moesten we FLINK geduld hebben. Tussen het kaasplankje en het dessert zat een uur een 2 minuten (!!)

Wafeltje kaneel | pruim | pecannoot | gekarameliseerd spek | maple syrup -> Het heeft jaren geduurd, maar dochterlief heeft een nieuw favoriet dessert. Het gekarameliseerde spek ijs, met een kuiltje gevuld met maple syrup. Een goddelijke combinatie. Alleen voor dit dessert zou je al terug naar Zundert rijden…

Ook voor de koffie moesten we geduld hebben en echt het personeel wenken waarna het ook nog best wel even duurde. Het komt er op neer dat we over 6 gangen zo’n 2 uur gedan hebben, maar over het dessert en de koffie ook. Nu hadden we geen haast, maar dit was wel erg lang. Het gekke was juist dat de eerste gasten al vertrokken waren dus de druk van de ketel af leek, maar zo tussen 22:00 en 22:40 kwam er eigenlijk niets uit de keuken en leek het personeel meer bezig te zijn met af & opruimen. Dat is er jammer want omdat dit op het einde gebeurt is dit wel het gevoel waarmee je je avond eindigt: Lang wachten in net iets te oncomfortabele stoelen. Jammer!

Kortom: Het eten was meer dan prima in orde. Geen grote verrassingen op je bord, maar wel heerlijk, uitstekend bereid eten in royale porties. De bediening op zich vriendelijk en correct, maar qua timing mag (en moet!!) er eigenlijk wel wat verbeterd worden.

39. We hadden zin in Surinaams dus besloten hier te bestellen. Het werd netjes binnen 40 minuten geleverd. Toen de tas open ging kwam er al een lekkere bekende geur van af.
    Broodje kip kerrie: vlees te ver gebakken, redelijk van smaak met name door de sambal.
    Broodje pom: niet onaardig, maar maak ik zelf beter.
    Broodje kip sate: aardig
    Broodje zout vlees: dit is geen Surinaamse zout vlees. Maar een soort Hollandse draadjesvlees met wat zout en kruiden.

Op zich wel aardig gegeten, maar kan echt veel beter.

40. We hadden zin in een "eens iets anders lunch" en zo kwamen we uit bij Yalla Fallafel. Via de welbekende app besteld en met een goede 40 minuten stonden ze voor de deur met de volgende gerechten:

Big middle East combi special met vegan harrisa hotsauce
    Tok Tok Yalla chicken wrap, ook met vegan harrisa hotsauce
    Za'atar crisps

Het waren behoorlijk porties en was ook voldoende voor een avondmaaltijd. Alles zeer royaal belegd en lekker vers/knapperig. De frietjes hadden wellicht iets langer gebakken mogen worden (en niet afdekken met folie, dan stikken ze!!), maar de rest was echt heerlijk! Lekker gegeten!

41. Deze lunchroom zit verstopt op een industrieterrein in een zielloos betonnen blok. Van binnen hebben ze nog wel geprobeerd om de hoek waar de lunchroom zit leuk aan te kleden.
    Het personeel is super vriendelijk, het eten is prima en de prijzen zijn vriendelijk. Je gaat hier niet heen voor een gezellig etentje, maar wel voor een degelijk broodje, goed bakje koffie voor een vriendelijke prijs.

42. Volgens de website: open
    Volgens Google: open

Toch voor een gesloten deur. Even gebeld... "Ja, er is iets tussen gekomen, dus we gaan pas op 16 uur open ipv 11 uur, sorry"

Hang dan op zijn minst even een briefje op...

43. Vanavond eens eten gehaald bij de Chinees in ons dorp. Deze keer voor de volgende gerechten gegaan:

Zaam Zim For Yuk (3 soorten Babi Pangang)
    Sa Cha ossenhaas (ossenhaas met BBQ saus)
    Beiden met een bak bami.

Alles stond al klaar toen ik binnen kwam. Hoeveelheden prima (zoals altijd). De Babi Pangang lekker op smaak. De geroosterde spek heerlijk krokant, de char sui helaas een tikkie taai.
    Het gerecht met de ossenhaas was ook goed gevuld en lekker hartig.

Jammer:
    De taaie char sui.
    Er zou iets meer vulling in de bami mogen.
    De 1,25 euro voor de plastic bakjes. Extra winst zonder dat er iets tegenover staat. En ze zijn al niet goedkoop.

Uiteindelijk prima gegeten, maar er zijn wel wat verbeterpuntjes.

44. De bezorger was wat aan de late kant. Ook niet handig: we hadden 2 kapsalons besteld: een met extra vlees en een met extra kaas. Dit stond niet aangegeven op de verpakking, dus je moest naar gokken welke welke was. Maar zelfs tijdens het eten konden we geen verschil vinden.

Goed:
    Alles was goed warm, de hoeveelheid ruim, lekkere sauzen en de groenten lekker crunchy.

Slecht:
    De friet was slap, dat gold ook voor de kipdöner.

6,3
  45. Midden-Oosters Den Bosch

Qua uiterlijk en interieur niet spannend, maar wel lekker gegeten. Uitstekende durum döner en quesadilla hete kip (aanrader!)

46. Na een wat ingewikkelde dag hadden we behoefte aan een ontspannen avond. Om kwart voor acht hebben we naar Uijttewaal gebeld om te vragen of ze nog een plekje voor ons hadden om 20:15 en dat was gelukkig geen probleem.

We werden aan een grote ronde tafel gezet en namens als aperitief een rosé cava Maria Casanova’s en kregen hierbij al een paar lekkere smaakexplosies als amuse geserveerd. Hier kwam ook de klassieke deconstructie van piccalilly voorbij. Al sinds 2019 een van mijn favorieten amuses. Deze mag hier dan ook nooit uit het assortiment verdwijnen.

Toen we de menukaart kregen, konden we eigenlijk niet echt een keuze maken door al het lekkers wat er op stond, dus besloten we dan ook maar gewoon alle gerechten te nemen met alle extra’s. Vrouwlief, de bob van de avond, ging voor het “virgin” arrangement. Zelf besloot ik voor het volledige wijnarrangement te gaan.

We kregen vervolgens de volgende gerechten gepresenteerd:

Tartaar harder / avocado / komkommer / citrus / verveine met daarbij als extra kaviaar: -> Dit werd als een soort tuintje op je bord geserveerd. De kaviaar geeft het een lekkere luxe uitstraling, met die lekkere zilte plopjes in je mond.

ballotine langoustine / crème pata negra / kimchi / bospeen / sinaasappel => Ook weer een plaatje om de zien. Ook de heerlijke zoet/hartige geur die je tegemoet komt is zalig en het gerecht stelde dan ook niet teleur. Wauw!

Gebakken rogvleugel / antiboise / saus bouillabaisse / artisjok / venkel -> Ook wederom mooi om te zien, met een perfect bereide rogvleugel.

Aardpeer / truffel / gnocchi / cantharel / spinazie / Belper knolle / bieslook met als extra de gebakken zwezerik -> Eigenlijk ben ik nooit een fan van gnocchi, maar dit gerecht heeft mij bekeerd. Maar de held was toch de gebakken zwezerik. Heerlijk.

Black Angus picanha / krokante aardappel / bonenkruid / hollandaise van gefermenteerde prei -> De picanha was supermals. Heerlijke saus, prima aardappel, maar die hollandaise van gefermenteerde prei: Wauw! Echt geweldig!

Ganzenlever / rabarber / witte chocolade / dragon -> Een combinatie van hartig en zoet. En een guilty pleasure natuurlijk. Maar echt super lekker. Het hartige/vettige/romige van de ganzenlever combineerde uitstekend met het krokante zoete taartje.

Selectie boerenkazen van de kaaswagen -> Een prima selectie van kazen. Met name de witte schimmelkaas, de oude kaas en de roquefort konden ons bekoren.

Niet vermeld op de kaart kregen we als pre-dessert het popcorn ijs met bacon. Ook deze wordt al sinds dag één, met een korte tussenpauze, geserveerd en zullen ze waarschijnlijk nooit meer uit het assortiment kunnen halen.

Peche melba / perzik / amandel / vanille / framboos -> Een prima fris-zoet einde van het diner. Lekker crunchje er bij.

Vervolgens nog een koffie met wat friandises genomen om er achter te komen dat het inmiddels tegen middernacht was. De avond is voorbijgevlogen. Het valt ons op dat elke keer dat we hier komen het niveau weer een stapje hoger komt te liggen. We hebben echt heerlijke gerechten op. Bediening was top. Het is altijd fijn als ze precies de juiste toon weten te raken/juiste sfeer weten te creëren. Prima begeleidende wijnen en een smaakvolle alcoholvrije pairing maakte de avond voor ons compleet.
    Bedankt voor de fijne avond!

47. Nederlands Nijmegen

We zochten een lunch locatie dicht bij het Radboud MC zodoende zijn we hier verzeild geraakt.
    We werden vriendelijk ontvangen en mochten zelf een plaatsje uitzoeken. Het ziet er binnen gezellig uit.
    De lunchkaart is niet super uitgebreid, maar er was voldoende keus. Uiteindelijk werden er een poke bowl, club sandwich en een hamburger besteld. Deze stonden snel op tafel en zagen er prima uit. Niets fancy, maar wel degelijk, lekker en een ruime portie.

48. By Pascal bestaat inmiddels 10 jaar en we komen er inmiddels ook al 10 jaar over de vloer. Vanwege het 10-jarig jubileum bieden ze een 6-gangen menu aan voor slechts 66 Euro, dus: een uitermate goede reden om weer eens richting Ooterhout te rijden.

We werden vriendelijk door de gastvrouw ontvangen en naar onze tafel gebracht waar we ons eerst eens lieten verwennen met een glaasje cava waarbij we een 3-tal snacks/amuses kregen gepresenteerd:

• Olijf met groene kruiden -> Erg lekker
    • Pinapurri, curry, piccalilly & cashew -> Ook lekker, met name de piccalilly was erg lekker
    • Mini pizza met makreel, augurk & tomaat -> Dominos: eat your heart out. Hier zouden we rustig een volledige pizza van lusten. Zalig!

We besloten het 6-gangen menu nog uit te breiden met een kaasplankje en kregen zodoende de volgende zeven gangen op tafel:

• Twee bereidingen van tonijn met met soja, venkel en vinaigrette van tuinkers en kafir limoen. Hier kregen we los een “appeltje eitje” bij geserveerd -> De tonijn smaakte echt geweldig. Klassiek met venkel, maar het was vooral de vinaigrette die van het bord af sprong qua smaken: Wauw! Het appeltje eitje is een klassieker van By Pascal met en was een romige toevoeging. Dit gerecht werd door Pascal himself en zijn vrouw uitgeserveerd.
    • Tartaar van garnaal met rabarber en aardbei en ijs van langoustine -> Dat laatste zorgde voor een bijzonder plezierige kortsluiting in mijn hoofd: langoustine (met citroengras?) in ijsvorm: vreemd, maar bijzonder lekker! De rabarber/aardbei werd wel een tikkie ongelijk verdeeld.
    • Heilbot en kreeft, groene asperge, wortel, saus van kreeft -> De heilbot perfect bereid, licht glazig en viel netjes uit elkaar. Kreeft lekker zoet. Verschillende bereidingen van wortel, waarbij de puree echt lekker hartig is. Prima combinatie
    • Ribfingers, 5 spices, bosui, witlof en saus van Thais limoenblad -> Die ribfingers waren fantastisch. Super mals, lekker gekruid met de 5 spices!
    • Runder entrecote, gestoofde prij, diverse knollen, puree van doperwt, saus van port -> Super malse entrecote, heerlijke glossy saus. Lekkere crunch van de diverse knollen. Prima gerecht. Het had voor een hoofdgerecht wellicht iets royaler qua portie mogen zijn.
    • Kaasplankje -> Prima kazen waarbij met name de 30-jarige (!!) brie er boven uit stak. De vrouwelijke kaasverslaafden aan tafel waren erg gelukkig. Prima compote, honing & noten er bij geserveerd
    • Mango, passievrucht, jalapeno & drop. Daarnaast ijs van citroen en schuim van vanille -> Als je naar de combinatie van ingrediënten kijkt denk je niet aan een dessert, maar iedereen aan tafel was lyrisch. Echt een geweldige combinatie van smaken. Zuur, pittig, zoet… Zalig! En daarna een paar hapjes citroenijs met vanille om de smaakpapillen tot rust te brengen.
    Kortom: 7 heerlijke gangen, waarbij de tonijn, ribfingers & het dessert echt geweldig waren. Vervolgens hebben we nog koffie & friandises genomen (ook dik in orde). Uiteindelijk een ruime 4 uur aan tafel gezeten een heerlijk genoten van deze culinaire hoogstandjes en de fijne bediening.

49. Ons "eetvriendinnetje" was jarig en heeft ons ter ere hiervan meegenomen naar Porta Sud. Dit restaurant stond al even op ons verlanglijstje en dat was geheel terecht: We hebben er een hele fijne avond gehad.
    We werden vriendelijk ontvangen en naar onze tafel begeleid. Het is een klein restaurant, een beetje verstopt achter in een passage. Het heeft een moderne, strakke inrichting. Het restaurant serveert de moderne Italiaanse keuken.

Het menu staat vast. Je kan kiezen uit 5,6 of 7 gangen in een vlees/vis of vegetarische variant. Het dessert kan je eventueel nog vervangen door een kaasplankje, maar we besloten met ons 4-en voor zoet te gaan.

We begonnen als aperitief met een "bubbel". Dit is dan gelijk ook het enige puntje van kritiek. Deze werd niet uitgelegd (hadden we dus een Prosecco of een champagne? We moesten wachten op de rekening om het te weten) en deze had ook een fractie kouder mogen zijn.

Als voorafje zijn we begonnen met oesters welke we zelf nog een beetje mochten aankleden. Hierna volgende een paar lekkere amuses op tafel om de smaakpapillen even wakker te schudden. Erg lekker! Vrouwlief was ook er gecharmeerd van de "cacio e pepe op een stokje".

Uiteindelijk zijn we voor de 6 gangen gegaan en kregen vervolgens de volgende gerechten:

insalata riso | tonijn | paprika | tomaat | broccoli | bloody mary -> Naast een kunstwerkje om te zien ook erg lekker. Zo mag ik mijn rijstsalade graag zien/proeven. Lekkere textuur van de (zongedroogde?) paprika. Een prima begin!

mezzaluna | groene asperge | Pecorino | amandel -> Een soort van ravioli in halve maan vorm. Lekkere crunch van de amandel. Umami van de Pecorino. Heerlijk Vrouwlief was tevreden geweest met 1 groot bord met dit gerecht. Hoog op smaak

Oosterschelde kreeft | pesto | boontjes | pijnboompit -> Onder het dekentje lag een mooi feest van groen en rood. Ze waren ook niet zuinig geweest met de lekkere zoete kreeft.

zeeduivel | venkel | pikante garnalen | citroenboter saus -> Hier werden de smaakpapillen wel wakker van: De pikante garnalen waren niet flauw van smaak en hadden niet misstaan in een Thaise curry. Maar wederom een heerlijk gerecht.

diamanthaas | pancetta | rucola puree | Parmigiano | pepersaus -> Dit bord was heel clean en strak opgemaakt. Het vlees perfect bereid, waarbij de pancetta om de diamanthaas heen zat. Een lekker krokantje van Parmigiano en een zalige peper saus. Deze werd ook op tafel gezet om nog van bij te pakken, want dan ook zeker gedaan werd: Die saus.. wauw!

croccante | vanille | chocola | vlierbloesem | kersen | hazelnoot -> Dit werd gepresenteerd als een grote bonbon. Een perfecte afsluiter van klassiek bij elkaar passende smaken. En met reden. Heerlijk!

Hierna zijn we nog voor koffie met friandises gegaan om de verder perfect verlopen avond af te sluiten. We hebben heerlijk gegeten. De bediening was super lief en vrolijk (en wat hebben die meiden hard moeten werken vanavond). Het is ook leuk dat de koks af en toe aan te tafels komen om de gerechten uit te leggen. We hebben een top-avond gehad!

Bedankt Port Sud!
    (en bedankt Astrid & John voor de uitnodiging!)

50. Afhaal en bezorg Breda

Om half 5 besteld met het verzoek om om 18:00 te leveren. Om 18:30 maar eens gebeld waar het eten bleef.
    De reactie kwam er op neer dat ik niet moest zeuren want ze hadden nog honderden bonnen af te werken.
    Zelden zo bot te woord gestaan.

Eten was vervolgens ook nog eens erg flauw en wat weinig gezien de kosten.

Een keer maar nooit meer...

1,9