• High-tea

1203715107 90
1225972008 93
1481926363 80
1582082415 85

1. Heerlijk gegeten. Met 4 personen het 7-gangen verrassingsmenu gekozen. We konden kiezen tussen vlees of vis en konden nog wat wensen doorgeven waarmee uitstekend rekening is gehouden. Tussen de gangen zat veel tijd maar niet teveel. De tafel was met zorg gedekt en de gerechten waren heerlijk. Een aanrader!

2. Met groot gezelschap (17) personen het 7-gangen menu gegeten. Heerlijk eten. Goede prijs/kwaliteit verhouding. Vriendelijke bediening; flexibel, omdat we per persoon konden betalen. Kortom De Smidse is een aanrader.

3. Thom bierlaagh

Hoofdgerechten baars met calamares op Andalusische wijze en zeeduivel in sesamkorst erg lekker.
    Voorgerechten proeverij en gerookte kalkoen erg simpel en vlak van smaak.
    Toetjes proeverij en ijsbolletjes niet bijzonder.
    De bediening was prima!

4. Sarina van Overbeek

Hele gezellige sfeer, eten was voortreffelijk en de bediening zeer vriendelijk. Zeker voor herhaling vatbaar.

5. V. Van Wagenberg

Uitstekend weer gegeten!

6. Heerlijk eten. Prettige sfeer. Goede en professionele bediening. Wij komen zeker terug.

7. Schalkwijk

8. A. Kooijman

Gewoon heel goed (d.w.z. lekker) gegeten. Vriendelijke professionele bediening. Mooie wijnen en alles voor een schappelijke prijs. We komen terug.

9. In november hebben we een heerlijke avond gehad met een grote groep in restaurant de Smidse.

Bij binnenkomst viel het me meteen op dat het restaurant erg sfeervol is.

Er is vooraf een vis/vlees drie gangen menu vastgesteld. Ik heb voor het vismenu gekozen met zalmcarpaccio vooraf. Ik heb werkelijk nog nooit zo'n lekkere carpaccio van zalm gegeten! Ook het dessert met verschillende ijssoorten was erg lekker! De porties van de gangen waren ook ruim voldoende. Bij het hoofdgerecht had ik graag iets anders gewild dan verse frieten, bijvoorbeeld pasta, maar dat was ook mijn enige punt van kritiek.

De bediening heeft de avond heel goed verzorgd!

Wij komen zeker nog eens terug om gerechten van de kaart te eten.

10. Alrik 31 punten

Zeer lekker gegeten bij De Smidse.

De hoeveelheden zijn goed, de borden zijn mooi opgemaakt en de gerechten bevatten diverse originele details zoals het gebruik van Woerdense Reypenaer kaas in de pesto bij de Carpaccio.

Bij binnenkomst werden we verrast met een lekkere amuse. Het brood vooraf was heerlijk, net als de bijbehorende zelfgemaakte sausjes.

Als voorgerecht een heerlijke Carpaccio (zie boven). Als hoofdgerecht een biefstuk op italiaanse wijze (met polenta) en lamshaasjes met gnocchi. Daarbij heerlijke dikke huisgemaakte friet en dito mayonaise.

Toe een koffie/thee met een pikeurtje en een heerlijke selectie van zoete lekkernijen waaronder huisgemaakte truffels en bonbons.

Combineer dit meer heerlijke bijpassende wijnen, en alle gerechten voor een avondje heerlijk dineren zijn aanwezig.

Vriendelijke, attente en zeer kundige bediening. Voelt de "sfeer aan tafel" goed aan en is niet te beroerd voor een praatje of uitleg.

Sfeervol pand, dat nog veel details van de originele paardensmederij bevat. Hierdoor ontstaat een romantische en warme knusse sfeer, door de indeling is er echter ook genoeg beweegruimte om je vrijelijk te kunnen bewegen voor bijvoorbeeld een tolietbezoek.

11. Restaurant De Smidse is geen kindvriendelijk restaurant. Een kindermenu staat niet op de kaart.

Met twee kinderen hadden we vroeg gereserveerd, half zes. Toen we om half acht wilden beginnen aan het dessert, was er geen tijd (!) om dit te maken. Te weinig personeel in de keuken.

Helaas, het lekkerste voor kinderen is nl. het ijsje....

Jammer want de Smidse is ook niet de goedkoopste in Woerden.

Met vier personen krijg je bij de hoofdgerechten een kommetje salade, bordje friet en schaaltje mayonaise. Als je dit met zijn vieren opgegeten hebt, wordt dit bijgevuld. De extra kosten zie je vervolgens, tot je verrassing, op de rekening.

12. Restaurant De Smidse is een echte aanrader. Bij binnenkomst is er een zeer gastvrij onthaal. De middeleeuwse paardensmidse is omgetoverd tot een sfeervol restaurant, waar je je meteen thuis voelt. De toon werd direct gezet. Als kostenloze entree amuse kregen we een heerlijk gekruid gefrituurd rijstballetje met katjangsaus. De smaakpapillen waren los. Dat in dit restaurant niets een matige of doorsnee kwaliteit heeft, bewees het normaal zo obligate stokbrood. Hier waren het 2 soorten krokant gebakken brood van de beste kwaliteit met 2 zelfgemaakte smaaksensatiesausjes.

Mijn vrouw nam vooraf de Gerookte kipfilet met een advocadodip en gerookte amandelen en ze zat te smullen. Zelf had ik de Proeverij de “Smidse”, een compositie van diverse voorgerechtjes prachtig en fantasierijk opgediend op een blauw glazen bord met daarop 4 kleine identiek blauw glazen bordjes met onder andere gemarineerde zalm, een zeer smakelijke carpaccio en een klein maar zalig soepje van oesterzwammen met Bleu d’Auvergne.

Als hoofdgerecht koos mijn vrouw voor de vegetarische Tagliatelle met truffel, spinazie, gepocheerd ei en Woerdense Reypenaer. Daarbij een basilicumflensje met roomkaas, tomaat en hazelnootjes. Ik heb even mee geproefd en het was een feest voor de tong. Zelf koos ik voor het Duo van hert en wild zwijn met daarbij aardappelpuree, uienconfiture, rode portsaus en een glaasje pompoensoep en viel van de ene smaaksensatie in de andere.

Opvallend toch weer dat bij restaurants, die echt aandacht aan de gerechten besteden ook de bijlagen vaak heel erg lekker zijn. De fraaie ogende salade had een ongeëvenaard lekkere dressing en de zelfgesneden dikke friet, in de Soja-olie gefrituurd, was zo goed dat iedereen zich afvroeg hoe je zulke lekkere friet kan bakken. In niets lijkend op de doorsnee snackbarfriet. Prachtig lichtbruin krokant gebakken en romig van binnen, gezouten met vlokjes zeezout. Het is 'maar' friet natuurlijk, maar alleen daarvoor zou je bij de Smidse naar binnen gaan.

Als dessert namen we de ”Smidse Proeverij”, een heerlijk compositie van diverse soorten nagerechten.

Normaal kiezen we een of twee flessen wijn uit, maar dit maal kozen we voor een van de wijnarrangementen, waarbij de ober per gang een keus maakte uit de wijnen die het best bij onze gerechten pasten. De ober, een inspirerende en prettig sfeer scheppende persoonlijkheid, wist bij ieder gerecht een goed gemotiveerde wijnkeus te maken.

Dat zal wat gekost hebben hoor ik de lezer van dit stukje denken. Gelet op de voortreffelijke kwaliteit van de gerechten en prachtige opmaak van de borden zou je inderdaad een forse prijs verwachten, maar met zijn tweeën 3 gangen, inclusief 3 glazen wijn, voor nog geen 50 Euro per persoon is werkelijk niet duur. Een zeldzaam goede prijs kwaliteitsverhouding.

Voor wie denk, die Henri is wel erg lyrisch, het zal allemaal wel meevallen, hij en zijn vrouw zijn vast makkelijke eters en snel tevreden, zou ik adviseren een van mijn andere restaurant reviews te lezen, dan leer je dat het voor meer geld veel slechter kan en dat ik dat dan ook volmondig zeg.

Een dikke pluim voor De Smidse (zowel voor het gebouw, de inrichting, de keuken en de bediening); als we in de buurt zijn, dan komen we absoluut terug.

Een tip: wij kwamen, op een dinsdagavond, zonder reservering. Met zijn tweeën lukte dat anderen ook nog wel, maar als u met meer personen komt, wel reserveren, zoals wij begrepen. Het zat dan ook helemaal vol.

13. Een gezellig ingericht restaurant met vriendelijke, correcte bediening. En dan het belangrijkste: héérlijk eten!

Carpaccio en een mix van rode biet met appel, geitenkaas met een verrukkellijk sausje zijn aan te raden voorafjes.
    En de zelfgemaakte patatten, en truffels bij het toetje...
    Daar mag je mij 's nachts voor wakker maken.

Kortom fantastisch!

14. Enorm lekker gegeten en een hele gezellige avond gehad.

We komen zeker terug!

15. Zeer goed over te spreken. Bediening zeer formeel en netjes. Eerst de vrouw helpen, zoals het hoort. Eten enorm lekker. Leuke sfeer. Kortom, leuke avond gehad.

De prijs is overigens wel iets hoger dan andere restaurants, maar dat is niet meer dan normaal, voor deze service.

16. Heerlijk eten, dit restaurant is voor ons een vaste prik geworden als wij iets te vieren hebben. Goed personeel en de prijs is uitstekend ten opzichte van de kwaliteit van het eten dat je krijgt.

Dit restaurant is zeker het proberen waard!

17. Heerlijk eten, alleen jammer te weinig bediening daardoor lange wachttijden...

18. De bediening is fantastisch en neem vooral de carparcio als voorgerecht die is echt uitmuntend

19. Willy De Laet

Leuke plek, vriendelijke en correcte bediening. Het menu van ongeveer 35 Euro biedt brede keuze en uitstekende kwaliteit. Leuke wijnkaart