1. Erwin 11438 punten

Zaterdagavond 30 november bij Grand Café De Graanbeurs gegeten. We gaan voor de carpaccio en wildpaté als vooraf, de saté en de hertenbiefstuk als hoofdgerecht en de crème brûlée als nagerecht. Terwijl we wachten krijgen we een mandje stokbrood met kruidenboter. Lekker vers en boter prima smeerbaar. Wanneer het voorgerecht komt blijkt de rundercarpaccio, flinterdun gesneden rundvlees met notensla, Italiaanse kaas en truffelmayonaise, veel te vet. Er is veel te veel olie gebruikt. Wanneer we het bord scheef houden loopt de olie van de carpaccio. De wildpaté is van ree en wordt geserveerd met een uiencompote en notenbrood. Dit is erg geslaagd. De uiencompote is erg lekker en ook het notenbrood, wat even in de oven is geweest, is een welkome aanvulling. De paté is goed. Het is een prima voorgerecht.
    De zoetige compote, het krokante notenbrood en de paté vullen elkaar prima aan. Het hoofdgerecht komt netjes op tijd door. We hoeven niet lang, maar ook niet te kort te wachten.
    De saté is wel een bijzondere tegenvaller. Er wordt gebruik gemaakt van de kant en klaar versie van de Wijcko saus. Een erg zoete variant van de satésaus. Bij navraag wordt aangegeven dat er nog wel zelf wat knoflook aan wordt toegevoegd. Erg jammer dat er niet meer eigen inbreng in dit gerecht wordt gestoken. Een huisgemaakte satésaus is m.i. niet veel gevraagd en zoveel lekkerder. Jammer dat men hier voor het gemak heeft gekozen en niet voor de kwaliteit. Het hertenbiefstukje wordt geserveerd met een jus van chocolade en kruidkoek en een winterse stamppot. Het hert heeft een mooie quisson. Hoewel niet gevraagd en ook niet doorgegeven is deze perfect rood gebakken. Ook de smaak is prima. De jus is voldoende aanwezig maar ik kan noch de chocolade noch de kruidkoek proeven. Vraag mij af in hoeverre hier de jus zelf is gemaakt. Het stamppotje is lekker, de aardappelpuree is zalvig en heeft wat wortel. Het wordt geserveerd met een stuk gebakken witlof. De spruiten zijn prima beetgaar. We krijgen er friet en heerlijke mayonaise bij geserveerd. We sluiten af met een crème brûlée. De grootste misser van de avond en dat terwijl dit zo smakelijk kan zijn. De pudding mist een duidelijke vanille-smaak en de topping van gebrande suiker is mierzoet. Dit komt door het gebruik van witte suiker. Naar mijn beleving is rietsuiker hier bij uitstek voor geschikt en geen witte basterd of kristalsuiker. Ook is het schaaltje groot doch ondiep waardoor de verhouding tussen de suiker en de pudding niet helemaal gelukkig is.
    Aanrader? Nee, sorry. Hoewel het gerecht met hert prima was zijn er toch teveel puntjes die wij graag anders zien.