1. Romy D 1034 punten

Op de terugweg van een 2e Pinksterdagje Dordrecht, toevallig op het redelijk nieuwe Van der Valkhotel gestuit.

Omdat ik glutenvrij moet eten, weet ik dat dat bij een “Van der Valk” meestal geen probleem is. Uitproberen dan maar deze vestiging.

Mooi gestyled hotel en restaurant. Groot terras op 1e verdieping, maar met deze warme dag is het binnen lekker koel met de airco.

Vriendelijke bediening en erg behulpzaam. Meteen ook een allergenenkaart. Laat je niet afschrikken, want bijna alles bevat gluten, maar er kan veel aangepast worden.

Ik eet heerlijk krokant buikspek en truffelrillette met rode biet. Bord is mooi opgemaakt en het smaakt goed. Het buikspek is ook echt lekker krokant. Vlees zou iets meer kruiding mogen, maar dat is persoonlijk. Van der Valk kookt nu eenmaal voor grote aantallen en voor de “grote gemene deler”.

Daarna voor mij asperges met lamsvlees. “Onze” serveerster spreekt haar collega meteen aan of het wel glutenvrij is omdat er saus op het bord ligt. Prima opgelet! Blijkt glutenvrij te zijn, dus geen probleem.
    Bij het gerecht zitten gekookte krieltjes die dus glutenvrij zijn, maar er komt nog apart voor mij een plateautje met gebakken krieltjes, bloemkool en helaas wat erg bleke, maar wel gare frietjes.
    Had niet gehoeven, maar wel erg attent.

Het lamsvlees had voor mij ook wat meer naar “lam” mogen smaken, maar daar houdt nu eenmaal niet iedereen van, dus begrijp ik de keuze voor dit vlees.

Behalve de huiswijnen, zijn er ook enkele “spannendere” wijnen per glas te bestellen.
    Ik kies voor de “ No drugs, no sex, just Riesling” van Emil Bauer uit 2016. Zo’n naam alleen al, dat wil je proberen! Prima, frisse Riesling.
    Bij de asperges en lamsvlees twijfel ik heel erg, maar ga uiteindelijk voor een Macon (Louis Jadot 2015). Prima wijn, niet helemaal goed bij het gerecht.

Bij het dessert wordt voor mij een combinatie gemaakt sorbetijs met mangocremeux en merengue. Lekker en niet weer eens vers fruit al of niet met slagroom. Fijn dat er wordt meegedacht.

Mijn man is gek van bananen royaal, dat staat al een eeuwigheid niet meer op de kaart (sinds de tomatensoep en schnitzel van het menu is verdwenen; gelukkig!), maar voor hem wordt speciaal een bananen royaal gemaakt met warme chocoladesaus. Manlief is helemaal tevreden.

Kortom, super service, meedenkende keuken en personeel en een fijne omgeving.