1. Na een middagje te zijn weg geweest, belandden we 's avonds bij Zorba de Griek in Hoorn. De laatste keer was het ons wel bevallen dus we dachten dat het wel goed zou zitten. De klantvriendelijkheid is verbeterd, dat hebben we ooit anders meegemaakt. We kozen het 'december menu' voor E 24,50 per persoon. Daarbij hadden we bij iedere gang een keuze uit twee gerechten.

Voor het eten werd er lekker brood geserveerd met kruidencrème en twee espressokopjes gevuld met champignonsoep. Ik zou de klant een keus laten maken uit een glaasje Ouzo, zoals gebruikelijk is, óf een kopje champignonsoep.

Het eten was allesbehalve Grieks. De paprikapunt die mijn vriend vooraf had genomen, was wel goed. Maar mijn voorgerecht van vis kwam rechtstreeks uit blik. Herkenbare tonijn van de supermarkt, een knullig kroketje en een stuk of vier slappe calamari ringen (gefrituurde inktvis). Vervolgens werd er een summiere salade geserveerd die absoluut niet voor Grieks kon doorgaan; droge groene sla met een plukje postelein, een paar stukjes tomaat en vier blokjes feta uit een pot. Geen zwarte olijven, die horen er wel in te zitten...

Het hoofdgerecht was ook niet echt lekker. Ik had een gegrilde zalmmoot die wel aardig was met een slappe gepofte aardappel in schil met een mespuntje kruidenboter ertussen. Natuurlijk weer met wat standaard sla en... Géén tzatziki! Dat hoort er altijd bij geserveerd te worden. In Griekenland is dat gebruikelijk. In plaats daarvan kwam er een schaaltje dat tot aan de rand toe gevuld zat met knoflooksaus wat je niet eens voor de helft gebruikt. Bij de friet zat Zaanse mayo van Deen. Mijn vriend had een gemixte grill schotel die weinig warm was. Het was enkel gegrilld maar er zat weinig smaak aan. Met daarbij de standaard opsmuk die het gerecht leuk moet maken. Ook was het eten te zout, dat merkten we aan de behoefte aan water die we hadden en ook lag alles zwaar op de maag, merkten we later. Het nagerecht, vanille ijs met slagroom en stukjes karamel, stelde ook niet veel voor, maar was eetbaar.

Voor mensen die vaker naar Griekenland geweest zijn en kennis hebben opgedaan van de Griekse keuken is Zorba geen aanrader, misschien zelfs wel een afrader...!