First in Zeist

Direct voor het restaurant.
    Parkeergarage 50 meter naast First

1207605651 99
1319357966 73
1419935050 85
1520512133 83

1. De eerste keer op mijn verjaardag dat we bij First aten, was het goed geregeld. Lekker gegeten met een bijpassend alcoholvrije arrangement. Er werd echt nagedacht wat je bij de gerechten kon drinken.
    Vandaag voor de verjaardag van mijn vrouw wederom een tafel gereserveerd. Het eten was net als de eerste keer verrukkelijk. Omdat het erg warm was, alleen water gedronken bij het eten. Ondanks dat je zelf bepaalt of je wel of niet iets drinkt, en wat je drinkt, kwam bij de koffie de chef naar ons toe of we niets iets wilden drinken bij de koffie omdat ze toch omzet moesten maken. Deze opmerking zorgde er bij mijn vrouw voor een domper op een verder leuke dag en toch ook wel leuke avond in het restaurant. Het is ook de reden dat het voor ons de laatste keer bij First was.

2. Nils Filius

Restaurant First heeft veel pretenties. Vooral in de prijs. Helaas zakt het totaal door het ijs. Een bloemlezing. De "amuse'van gazpocho wordt aanbevolen als 'het lichtpuntje 'van de avond (want in oude gloeilamp). Komt er dus niks beter? Nee. Het voorgerecht een tataartje (van vis en kreeft) heeft weige te lang in het water gelegen groene en witte asperges als groente. Daarnaast bolletjes appelmoes met curry (mijn woorden de pretentie maakt het mooier). Hoe erg kan iets niet combineren? Met daarop 'schuim 'van o.a. kokos. Schuim is iets luchtigs! Dit was meer een mayonaise dressing van Johma. Tussengerecht. De vis in een diep bord is bremzout met twee sausen die afzonderlijk lekker zijn maar meteen door elkaar gemixt nikszeggend. Het hoofdgerecht. Het bretonse kippetje heeft 3 manieren van mais bereiden, totaal saai of bremzout ook weer. De rest wat op het bord ligt is niet. Het kaasplateau, dat was eigenlijk prima. Maar daar kan je als je de goede kaas kiest ook weinig fout aan doen. Tenslotte 3 kopjes cappuccino. Met ongevraagd meegeleverde friandises 26 euro! Om af te sluiten, de wijn. Ik ben een liefhebber maar wat een middelmatigheid is hier telkens gekozen. Bv als je een lichte rode wijn kiest is er echt beter te vinden dan een AC Anjou. Denk Spätburgunder. 262 Euro en een illusie armer had ik dankzij mijn dochters toch een heel fijne avond. De ster is voor mijn dochters.

1,9
  3. Onze smaakpapillen waren blij ! maar ook onze ogen genoten van wat ons voorgeschoteld werd!
    De chef moet wel een groot gevoel voor humor hebben als je ziet op welke ludieke wijze hij zijn spoom en zijn friandises bij de koffie serveert!
    Het was een vrolijk feestje op ons tafeltje!!
    Voeg daarbij de mooie glimlach van de gastvrouw en je vreugde is compleet !
    Chapeau !

4. Gerri van Gerner

Heerlijk gegeten. Aardige mensen.

5. Hans van der Maas

Voortreffelijk gegeten. Goede bediening en uitleg. Aanrader.

6. Jaco

8. John

9. steven de bree

Super sfeer, lekker eten, normale prijzen. Top top en nog eens top.

10. maryse

11. Cynthia van den Berg

Aan de buiten kant is niet te zien welke kwaliteit en ambiance dit restaurant (brasserie is het niet te noemen, het is veel meer dan dat!) heeft!
    Kwaliteit van het eten meer dan uitstekend, bediening perfect en sfeer perfect! Goed eten en prijs kwaliteit verhouding meer dan goed. Echt een aanrader!

12. Weliswaar deftig, maar ook uiterst knus. Dat was het restaurant waar we, min of meer bij toeval, terecht kwamen.

De eerste ontvangst was netjes, maar ietsjes koel, maar later, naarmate we meer interesse in de geserveerde gerechten toonden, ontdooide de gastvrouwen: belangstelling en tips werden duidelijk op prijs gesteld; uitleg bij de geserveerde gerechten die vervolgens ook in ieder geval van uitstekende kwaliteit, misschien wel van ster-kwaliteit waren, kortom, we waren in een etablissement beland waar men geen concessies wenste te doen aan de kwaliteit, ook al aten we er met een fikse reserveerkorting. Even schrok ik, toen ik ergens, totaal niet bij dit restaurant passende, frites zag serveren, maar dit bleek op uitdrukkelijk verzoek van de gasten: overigens wel zelfgesneden frites, zo bleek bij navraag! Daarnaast blijkt de kok zowat aan alle wensen van de gast te willen voldoen, althans, zover dat maar mogelijk is.

Het vanille-ijs, de mayonaise, de sausen, alles uit eigen keuken, en dat is wel een erg bijzondere ervaring. Is een 8 geven door mij al hoog, een tien misschien net even té hoog, maar zou zeker niet onverdiend! (9 1/2 zou op zijn plaats zijn). Voor het overige: het eten is behoorlijk aan de prijs, maar als iets erg lekker, bijzonder en goed is, kan het eigenlijk nooit -te- duur zijn. Wel hingen er, daarnaast, behoorlijke prijsjes aan de drankjes, misschien nét even té. Maar voor een goed diner komen wij hier zeker nog een keer terug; voor de sfeer, klasse en schoonheid. Dan maken die paar euro's voor dat drankje toch ook niet zo veel meer uit. Het zij ze van harte gegund.

13. Werkelijk heerlijk gegeten! Top gerechten, drankjes en service. De kok komt bij je aan tafel.

Echt een aanrader!

14. Met het bedrijf hadden we afgelopen week ons jaarlijkse kerstdiner bij First. Wat een aanfluiting!
    Het was de bedoeling dat het een 'walking dinner' zou worden. Omdat niet iedereen een hele avond wil of kan staan, waren er in het bovenzaaltje ook tafels en stoelen neergezet. De tafels waren wit gedekt, maar zonder bloemetje of enige andere aankleding. Ook de rest van de ruimte was nauwelijks aangekleed. We hebben het wel over de kerstperiode!
    Na het goede bittergarnituur werden 6 verschillende gerechtjes geserveerd: 2 voor, 2 hoofd en 2 na. De gefrituurde garnaal op een surimi-krabsalade smaakte naar niets. (Geserveerd in een glaasje van de bier-leverancier. Wat dat er mee te maken heeft?) Het volgende gerecht, een mosterdsoepje, werd geserveerd in een koffiekopje. Geen lepeltje, geen schoteltje, geen servetje. Als je dit lopend had moeten eten, weet ik niet hoeveel kleding er nog meer besmet was na de botsing tussen de serveerster en onze directeur. Een doekje was volgens haar niet nodig, want ze ging stoïcijns door met de bediening van de overige gasten.
    Het volgende gerecht was helemaal een uitdaging voor een walking dinner: een smakeloze droge plak kalkoenvlees en een even laffe bulgur-loempia. Dit was zittend al niet eens te eten met alleen een taartvorkje als bestek, laat staan lopend. Als tweede hoofdgerecht werd een spies van black-angus beef geserveerd. Een bijna rauwe snijboon en een opgerolde plak courgette vormde het groentegarnituur. Allemaal weer te eten met een taartvorkje zonder servet.
    Als eerste nagerecht kwam er een roompuddinkje. Redelijk. Het tweede en laatste hoofdgerecht was een plakje geroosterde ontbijtkoek met daarop een bolletje fabrieksijs vergezeld van opgewarmde fabriekspoffertjes en verbrande caramelsaus. Een onvergetelijk einde, dat wel, maar verre van positief.
    Er werd nog koffie geserveerd, maar na een kopje ging de suiker en melk van tafel alsof ze ons duidelijk wilden maken dat we snel moesten vertrekken. Dat hebben we dan ook maar gedaan.
    Heel erg jammer en niet alleen voor mij.

3,1
  15. De ambitie van First wordt hoog ingezet met de stijl van het restaurant. De kwaliteit van het eten blijft hier echter behoorlijk bij achter (niet in de verste verte in de buurt van een ster), terwijl de rekening een stevige is.

5,1
  16. Niels Vissers

Strakke huiselijke sfeer. Uitstekende service. Prima eten. Prijs wat je mag verwachten voor kwaliteit eten.

Blij dat ze in Zeist zitten.

17. Zondagavond 3 Oktober t.g.v. ons 25 jarig huwelijk bij First gegeten.

Geweldig restaurant met de heerlijkste gerechten. Het 4 gangen chefs menu (hoofdgerecht dry aged black Angus) was het beste dat wij in jaren hebben gegeten.

Tussendoor nog de lekkerste amuses en dat alles voor een heel schappelijke prijs gezien de uitmuntende kwaliteit.

De ontvangs was met een glas champagne van het huis voor ons jubileum en ook gedurende de rest van de avond kregen wij en ook de andere gasten heel veel persoonlijke aandacht van de gastvrouw en de rest van het personeel.

Kortom een echte aanrader voor de mensen die kwaliteit en service verwachten van een restaurant.

Wij gaan ondanks dat wij er ruim 200 km v.v. voor moeten rijden zeker vaker bij First eten.

Evelyn en Willem.

18. Harm en Gaby

Zaterdagavond 28 maart 2010 met twee personen heerlijk uit eten geweest bij First!

Fantastische keuken met heerlijke amuses die we er zomaar bij kregen. Goede bediening. Je wordt echt een avond lang getrakteerd, dus niet voor de gehaaste mens. Die moet maar naar een snackbar gaan.

Absolute aanrader was het menu die de chefkok zelf samenstelde, met de heerlijke Angus biefstukken. Je eet je buikje vol.

Ook goede kwaliteit wijnen met verrassende smaken die passend waren bij de verschillende gerechten. Voor een goede steak moet je hier zijn.

19. 18-02-2010 zonder te reserveren naar binnen gestapt met een collega. Ontvangen door een voortreffelijke gastvrouw, Moniek. Klein voorgerecht (halve kreeft) en hoofdgerecht (entrecote) gegeten, meer dan goed. Goede bediening en goede prijs/kwaliteit.

20. Wij gaan elke week uit eten. First was nu aan de beurt.

Weinig keuze- nauwelijks groente, uitstekende bediening, prijs/kwaliteit verhouding : te duur.

5,9
  21. De helft van de gerechten voldeed niet aan onze prijs kwaliteit verwachting. Op 2 tafels, waaronder de onze, lagen geen servetten.

De Shiraz was heerlijk. Helaas een teleurstellende avond uit.

22. Eten prima. Bediening erg formeel.

We hebben voor 60 euro wijn gedronken, maar het was niet mogelijk om een karaf water op tafel te krijgen. Want die hadden ze niet volgens de gastvrouw.

23. Johan Bakker

Op aanraden van vrienden hier wezen dineren. Een aanrader! Het diner met meerdere gangen werd door vriendelijk personeel wat kennis van zaken had gebracht. Ook de wijn mocht er zijn. Bijzonder sfeervol restaurant.

24. Dit is een aanrader, goede sfeer en heerlijk eten in een aangename omgeving. Hier moet je geweest zijn.

Ook bediening vlot en behulpzaam.

25. Anja hoffmann

Echt een aanwinst voor Zeist. Goede sfeer en bediening. Uitstekende keuken met voor ieder wat wils. Erg flexibel. Leuk terras. Prijs/kwaliteit zeer goed. Chapeau!

26. D.J. Rondeel

Sfeervol, bloemrijk restaurant met zeer vriendelijke bediening. Voortreffelijk eten (5 gangen surprise is echt verrassend), goede wijnkaart. Super kwaliteit tegen zeer gunstige prijs. Hier kan ik zakelijk en privé goed toeven!