La Folie in Zaltbommel

1387205578 83
1444119285 89
1506206967 87

1. Hans van den Bighelaar

Als het vol had gezeten, dan was de sfeer zeker ook een negen geworden, maar wat wil je op de dinsdag avond. De service is uitstekend met een ongelooflijke parate kennis en het verrassingsmenu met bijpassende wijn is werkelijk subliem. Kortom een aanrader voor iedereen en in verhouding met andere restaurants redelijk betaalbaar.

2. Sandrine

We hebben heerlijk gegeten. Het verrassingsmenu was een echte verrassing. Vooral het polderlam was geweldig. Heerlijk mals en smaakvol. Kortom een echte aanrader om je hier te laten verrassen

3. J.m.van der Zwan

Heerlijk geluncht (lunch menu genomen). Prima balans qua hoeveelheid en schitterend van smaak. Helemaal top!

4. We hebben hier een heerlijke avond gehad. Wij houden van verrassings menu's en namen een 6-gangen menu. Elk gerecht was een feestje! Heerlijke wijn erbij geserveerd. Alles met een hele mooie uitleg. De gastvrouw was erg vriendelijk en gaf ons een welkom gevoel. We gaan er daarom graag weer naar toe!

5. froukje

6. Pas gegeten bij La Folie. Keuze was gevallen op een 6-gangen diner. Wat een weelde, borden waren complete schilderijen, echt mooi. Je weet van te voren dat als je in zo'n restaurant gaat eten de smaak boven de hoeveelheid gaat, ook nu was dat weer zo. Echt kunstwerkjes, complimenten voor het geheel hoor.

7. Leuke locatie, prima bediening. 4-gangen suprise menu. Eten complex. Keuken wil te graag laten zien wat zij kunnen. Dit komt echter individuele gerechtjes niet ten goede.

8. Wij hebben genoten van het driegangen menu van La Folie: leuke, verrassende amuses, prachtige gerechten, samengesteld uit heel veel bereidingen die allemaal goed bij elkaar passen en dus fantastische smaakcombinaties opleveren. De koks hebben hu best gedaan. Bediening perfect, bijpassend glaasje wijn precies goed. Kortom: een culinaire belevenis!

9. We hadden een tip gekregen van Robin van der Werken, die deze week voor het laatst aanwezig was als stagiaire in de keuken, dat La Folie ten opzichte van onze eerste beleving een stuk verbeterd was. Dat wilde we wel eens uitproberen.
    Het is wel een stukje met de auto en omdat het weer goed was besloten we wat vroeger te gaan om zo ook nog even van een mooie wandeling in Zaltbommel te kunnen genieten. Parkeren kan gratis op de parkeerplaats voor lang parkeren en vanaf hier is het nog geen vijf minuten lopen naar het restaurant.
    We arriveerden mooi op tijd bij het restaurant. Daar het terras aan een redelijk drukke straat is besloten we binnen te gaan zitten waar het rustiger is en de airco voor verkoeling zorgde. We kregen een tafel aan het raam. De inrichting was ten opzichte van vorige keer niet gewijzigd. Op tafel stond een menukaart waarop alle gerechten uitgebreid omschreven waren, notities maken was nu niet nodig. Na het bestuderen van de kaart wilde we wel een uitbreiding naar vier gangen middels een tussengerecht. Ook was er de mogelijkheid om een extra kaasgerecht te bestellen.
    We bestelden een witte wijn als aperitief, een Sauvignon Blanc uit Chili die door de Jeunes groep (kwaliteit organisatie) is geselecteerd werd gepresenteerd. Een aangenaam fruitige wijn. Een ruime sortering amuses werd uitgeserveerd. Een warm doperwtencakeje met druppel mayonaise van ansjovis die erg goed beviel. Zo ook de kroepoek van witte bonen met een dip van bacon. De olijven waren erg groot en nog niet ontpit maar wel erg lekker. Op een zwart tegeltje een savarin van bloemkool met in het midden wat macadamianoot en passievrucht, subtiele smaakjes. Ondertussen was een bonbon van geitenkaas uitgeserveerd, op een krokantje van focaccia een half bolletje kaas met hierop een cressje, erg lekker en een prima combinatie met de wijn.
    Vier kleine zuurdesem broodjes werden uitgeserveerd waarbij Guernsey boter en een bakje met crème met mierikswortel. De mierikswortel is subtiel aanwezig en de crème smaakt prima op het brood, weer eens wat anders.
    Er kwam nog een amuse, de Bloody Mary a la Folie. In een glaasje een bolletje sorbetijs dat pikant gekruid is waarlangs een stukje tomaat en stukjes bleekselderij. Hier overheen werd nog wat tomatensap geschonken. Een erg lekkere amuse weer waarbij de wijn het wat moeilijker had.

De eerste begeleider is een Portugese Entre Santos die van voornamelijk Sauvignon blanc is gemaakt. Deze heeft een mooie neus en aangename fruitigheid in de mond, erg lekker. Robin presenteerde zelf het voorgerecht. Enkele stukken gemarineerde makreel met een gegrilde garnaal, structuren van komkommer, aardappelsalade, haringkuit en een schaaldieren schuim. De vis was mild en combineerde uitstekend met de wijn, wel is het velletje wat taai. De gamba is prima en het schuim was hoog op smaak. Een erg goed gerecht dat in de smaak viel.

De tweede begeleider was een zuid Franse uit de streek Corbieres, gemaakt van Grenache Blanc, Macabeu en Muscat. Aparte maar mooie neus, elegant in de mond maar met een bittertje in de afdronk. Op een mooi donker bord een stuk gebakken scholfilet op een bedje van risotto met kreeft, ernaast kokkels in de schelp, gepofte tomaat, crème van geroosterde aubergine en een saus van saffraan met colatura. Colatura is sap van ansjovis dat uit de ton waarin de visjes opgeslagen zijn wordt afgetapt. De schol was prima op smaak, de kokkels waren sappig en erg lekker. Risotto was mild en zacht de stukjes kreeft waren royaal aanwezig. Een gerecht met een mooie balans en veel verschillende smaakjes. De wijn was, vooral met de neus, een prima begeleider, het bittertje in de afdronk paste niet helemaal bij de fijne smaken van het gerecht. We vonden dit het beste gerecht van deze middag.

De volgende begeleider komt uit Italië, de Aleandri gemaakt van Refosco een inheemse druif. Een volle wijn met diep robijnrode kleur. Op het bord gebakken tamme eend en een ravioli gevuld met stoof van de bout, zomerse groenten, crème van bospeen, bitterbal van maïs, cantharellen en een jus met verjus. Cuisson van de eend is prima, het jasje snijd ik er vanaf want dat vind ik net iets te taai. Het bitterballetje is erg smaakvol. De jus is goed op smaak. De combinatie met de wijn is erg goed een mooie ronde weer.

De dessertwijn was een rosé Cava van het huis Torre Oria en is gemaakt van garnacha, met subtiel fruitige neus en in de mond vrij droog met aangenaam fruit. Voor het dessert kwam nog een amuse, een zoete sushi met druppeltje mint en een sausje op basis van balsamico die met suiker wat zoeter is gemaakt. Leuk gevonden en lekker. Het dessert kwam Robin inzetten, vers rood fruit met ertussen elastische witte chocolade, aardbeisorbetijs, citroen taartje en afgewerkt met druppels yoghurt. Vers fruit is lekker maar de producten uit de keuken maakt het tot een heerlijk licht verteerbaar gerecht. Vooral het ijs en het citroentaartje waren favoriet. De wijn smaakte er goed bij maar had van mij iets zoeter mogen zijn.

We sluiten af met een pittige espresso met lekkere friandises.

Bediening is prima, deze wordt deze middag door slechts een persoon verzorgd daar het niet druk was ondanks de restaurantweek. Wijnen werden keurig toegelicht en was er uitgebreide uitleg bij de gerechten. Ook was er af en toe wat tijd om gezellig wat te kletsen, wat we altijd wel kunnen waarderen.

Prijs kwaliteit is uitstekend, ten opzichte van een normaal bezoek zijn er nauwelijks concessies gedaan, menu 22,50 extra gang 8,50, koffieservies 5,-, huiswijn 4,- en begeleidende wijnen 6,50. De begeleidende wijnen zijn allemaal mooie producten die niet alledaags zijn.

Ik kan wel zeggen dat Robin gelijk heeft gehad. De keuken heeft ten opzichte van vorige keer een flinke stap voorwaarts gemaakt. Meer smaken op het bord die goed gekozen zijn maar ook allemaal een toegevoegde waarde hebben. Dit zorgt voor meer smaak avontuur en dat is iets wat ik erg kan waarderen. Wij wensen Robin succes bij het volgende adres en tot de volgende keer.

10. Als bewoners van Zaltbommel werden we eigenlijk pas via de lekker geattendeerd op dit restaurant. Met vrienden heerlijk genoten van een vier gangen verrassingsmenu.
    De vier gangen maar ook de verschillende amuses waren heerlijk. Daarbij de lekere wijnen.
    Echt goed zo kort bij, dit is voor herhaling vatbaar. Daarnaast natuurlijk ook de service die werd geboden. De rust die een ieder uitstraalde. Heel goed.

11. Op naar Zaltbommel naar een restaurant dat door de Smulwebgids met drie sterren wordt aanbevolen. We zijn lekker op tijd vertrokken zodat we tijd hadden om even rond te kijken in het oude vestingstadje aan de Waal. Hier kregen we geen spijt van want het was mooier dan verwacht en zeker ook vanwege het mooie weer, was het genieten. Gelukkig is het oude gedeelte niet zo heel groot en kwamen we mooi op tijd aan bij het restaurant. Hier werden we verwelkomd door de sommelier Bouke van Berkom die deze middag de honneurs zou waarnemen.

Een grote kamer in een oud herenhuis is ingericht als restaurant met aan de rechterzijde de bar. Het hoge plafond met mooie ornamenten en het gebruik van lichte kleuren geven een ruimtelijk effect. Achter deze ruimte is nog de oude opkamer waar ook een aantal tafels staan. De tafels zijn keurig ingedekt met fijn linnen en aan de tafels staan comfortabele armstoelen. We mochten een tafel kiezen en dit werd er een aan het raam.

We bestelden een witte wijn als aperitief, een Spaanse wijn van het huis La Poda 2010 gemaakt van Sauvignon en Verdejo werd ingeschonken. Mooie neus met hints van geel fruit en in de mond fris en soepel. De borrelhapjes werden uitgeserveerd, kroketjes van Hollandse garnalen, krokantje met Colombo curry, broodstengels met Marokkaanse kruiden en twee grote groene olijven. Een aangename start.
    De eerste amuse werd gepresenteerd op een donkere tegel van natuursteen. Twee driehoeken, een stukje fries roggebrood met hierop haringmousse en bietengelei en een tweede met krokant van focacciabrood met crème van geitenkaas en gelei van waterkers. Beide mooi op smaak.

Het broodgarnituur werd uitgeserveerd, vier mooie witte bolletjes recht uit de oven met een bakje Guernsey boter en een bakje crème met mierikswortel. De mierikswortel is subtiel en smaakt prima op het brood.

In een glaasje de tweede amuse, vijf bereidingen van mossel. Gekookt, crème met gember, gel, schuim met bitter lemon en krokant met eronder wat mossel groenten. De crème met gember was erg smaakvol en dit combineerde mooi met de gekookte mossel, het krokantje was voor de mondbeleving.

De eerste begeleider is een Duitse Weissburgunder trocken 2010 van het huis Anselmann. In de neus tonen van rijp fruit met enige kruidigheid en een aangename ronde afdronk. Op het bord dun gesneden gemarineerde zeebaars met hierop een salade van aardappel met stukjes paling schuim van paling en een stukje op de huid gebakken zeebaars. Als garnering enkele cressjes en toefjes crème fraîche met haringkuit. De gemarineerde baars had de extra smaakjes nodig om lekker weg te eten en met name de paling deed dit voortreffelijk. De gebakken variant was prima op smaak. De wijn was een prima begeleider gaf prima ondersteuning aan de subtiele smaken. (9,1)

De tweede begeleider was een biologisch geteelde Côtes du Rhône 2010 van het huis L'Aure, een krachtige wijn met tonen van bessen fruit, enige kruidigheid en een soepele afdronk. Op het bord getrancheerde Veluwse eendenborst met geschaafde zomertruffel op een bedje van snijbonen. Als garnering een quenelle knolselderij, bonbon van paddenstoel en truffel, tosti met ossenstaart, gegratineerde rundermergaardappel, maisbitterbal en een saus van truffel. De eend had een uitstekende cuisson het vetrandje was ook uitermate zacht. De saus was mooi geconcentreerd en het kannetje bleef gelukkig op tafel staan. De bonbon had een diepe truffel smaak en hiermee kon de eend prima worden aangevuld. Het bitterballetje van mais smaakte erg lekker en had ook de typische mais smaak. De wijn kon het allemaal prima bijbenen en was een prima begeleider. (9)

Hierna volgde het pre dessert, in een klein glaasje gekonfijte wortel met mousse van citroen, hierop een gelei van wortel en citroen, afgemaakt met citroenrasp en pistache kruim. Een lekker verfrissend tussendoortje.

Bij het dessert wilden we nog wel een wijntje, Moscatel do Douro van het huis Portal. Mooi goudgeel met typisch muskaat aroma, rijk in de mond maar niet heel zoet. Robbin Van de Werken, 2e jaars Leerling zelfstandig werkend kok, presenteert zelf zijn dessert. Het ziet er prima verzorgd uit. Op een biscuit een laag pure chocolade met hierop speculaas parfait afgewerkt met rolletjes koek met chocolade en hazelnoot. Ernaast twee appeltaartjes gekruid met ras-el-hanout en hierop schilfers sinaasappelschil en ernaast nog druppels saus van kaneel en steranijs. De smaak van de speculaas parfait werd iets overschaduwd door de pure chocolade maar de sinaasappelschil zorgde voor een mooie smaak. De appelaartjes zijn erg smaakvol. De wijn is wederom een prima begeleider. (8.9)

Als afsluiter nog een espresso met friandises. Op een etagère kletskop, gesuikerde mangogelei en een kokoskoekje en op een bordje een wit chocolaatje gevuld met cognac en een praline.

De bediening werd geheel gedaan door Bouke van Berkom, alles ging keurig volgens de regels op een enigszins formele wijze. Later op de middag werd het wat informeler, wat mijn persoonlijke voorkeur heeft.

Prijs kwaliteit is goed tot zeer goed, drie gangenmenu 36,50, begeleidende wijnen 6,50, huiswijn 4,- en koffieservies 5,-. We hebben een fijne middag beleefd in Zaltbommel en de drie sterren zijn op zijn plaats.

12. Geweldig avond.

Smaakvolle en mooie gerechten met bijpassende wijnen.

Aanrader!

13. Rob 14 punten

Op een warme zondagavond lekker gegeten. Mooie zaak, mooi interieur. Ware kunstwerkjes op bord van luxe producten, maar weinig garnituur voor grote eters. De wijn mag wat vlotter geschonken worden, niet steeds pas als glazen leeg zijn.

14. Vorige week echt zalig gegeten voor een schappelijke prijs. Het 3-gangenmenu was zeer verrassend en ook het vegetarische 3 gangenmenu was een culinair hoogstandje!

Echt een aanrader en wij gaan zeker vaker terug!

15. Afgelopen zaterdag gegeten bij la Folie. Gevonden via knoopje los. En inderdaad het was super.

Wij kozen voor het zes gangen menu en waren blij verrast wat we allemaal voorgeschoteld kregen. Vanaf de ontvangst tot en met het afscheid was het in één woord top. Ambiance goed, uitleg van de wijnen goed, bediening goed! Wij komen graag een keertje terug la Folie!

13-09-2010

16. Ons familie diner afgelopen zaterdag, in La Folie, is ons allemaal uitstekend bevallen.

Het overleg voor af, gaf al een goed gevoel. De ontvangst was prettig en het eten overheerlijk. Verfijnd en een streling voor het oog.

De ambiance, rustig en sfeervol. En de bediening vriendelijk en attent.

Lieke en Joris, bedankt en tot ziens.

17. Wij hebben een geweldige avond gehad en heerlijk gegeten. Het verrassingsmenu was echt een verrassing en de bediening was prima in orde. Leuk dat je een beetje het huiskamer gevoel kreeg door het kleine aantal tafels. Ook de wijnen die wij bij de gerechten hadden uitgezocht waren heerlijk en met zorg geschonken.

Al met al een aanrader!

18. Het jubileum-verrassingsmenu was van grote klasse. Verfijnde gerechten, schitterend vormgegeven, mooie wijnen, correcte bediening, warme ambiance, goed zitcomfort. Een culinaire aanwinst waar Zaltbommel trots op mag zijn. Jonge ondernemers die er in korte tijd iets bijzonders van hebben gemaakt.