Mijn Keuken in Wouw

1219247502 66
1244020240 66
1442202150 89
1516520367 81

1. Weer retour naar onze favoriet in Wouw die tijdens het winterseizoen alleen op zondag tijdens lunch geopend is. De meest aantrekkelijke optie is de Zondags-Proeverij, maar liefst 10 gangen voor een schappelijke prijs.
    We kregen vanwege het uitverkochte huis een tafel aan het raam in het rustiger gedeelte. Interieur is iets aangepast, de muren hebben donkere tinten gekregen waardoor het iets knusser geworden is en de meeste tafels zijn keurig met wit linnen ingedekt, prima.

Als aperitief een witte wijn uit de Minervois van Château Canet Blanc gemaakt van Roussanne en Bourboulenc die goed beviel. Ernaast een amuse trio. Een canelé van zoete aardappel met chili peper waarop wat marmelade van sjalot en gember, erg lekker.
    Gevolgd door een witte bonbon gevuld met een blauwaderkaas afgewerkt met dotjes gel van duindoornbes, mooie kaastoets.
    En een krokante brioche waarop royale portie crème van gevogelte, afgewerkt met zoetzuur gemarineerde spitskool, lekker met goede textuur.

De eerste begeleider werd met veel detail gepresenteerd. Mala Vida Blanco 2017 van Antonio Arraez met de frisse Moscatel in de hoofdrol. Ernaast twee oesters, de Ierse Majestic en de Zeeuwse platte, door de chef zelf uitgeserveerd, leuk. Beide met een topping gember, azijn, rode peper, saffraan en rozenblaadjes. Het verschil was door de topping, die aardig wat smaakbeleving had, iets minder duidelijk te proeven. Beide verrukkelijk. (9) Leuk om nog even te vertellen dat de saffraan en rozenblaadjes rechtstreeks uit Iran zijn geïmporteerd. De bedoeling is om hier in de toekomst meer mee te gaan doen.

Door naar een wijn uit de buurt, Groot Geluk gemaakt van Johannieter en Solaris 2017, lekker fris en sappig. Op een donker blauw bord een platte cilinder terrine van ganzenlever waarop stukken subtiel gerookte dikke Oosterschelde paling, croutons, witte asperges met gremolata en verse kruiden takjes, verder nog een vinaigrette van yuzu en ponzu. Ik heb niet alle smaken gecombineerd maar de (voor mij) lekkerste combinaties afgewisseld. De paling met foie is een bekende delicatesse, wow. De asperges waren voor mij de eerste van het jaar, deze vond ik prima combineren met de kruiden en dressing, de wijn was hiernaast op zijn lekkerst. (9,25)

Verder met een delicate Italiaanse Soave 2017 van het huis Pieropan, stro gele kleur met verfijnd aroma waarin hints van amandel. Op een wit bord een dikke geschoeide langoustine staart op een mousseline van aardpeer, ernaast kort met peterselie gebakken jonge pastinaak en zeebanaantjes, afgewerkt met een saus van gerookte boter waarin een fijne brunoise van groene appel en bieslook. Verfijnde smaakjes met goede rooktoets, centraal de heerlijke langoustine met aangename bite. De wijn was keurig in balans, genieten. (9,25)

Uit Spanje een vreemde blend van Chardonnay en Sauvignon blanc, Pilas Bonas 2017 van Vinos Quixote, gemaakt in een geconcentreerde rijpe stijl zonder hout, heerlijk. Uit de keuken een geschroeide rode mul op een mousseline van aardappel gekookt in bouillon met sjalot en notenboter. Erop dotjes crème van peterselie en een schuimige saus van grijze garnalen. Op de mul gefrituurde grijze garnalen (mooi hoog op smaak) handgepelde grijze garnalen, paaltjes van witlof en kleine la ratte aardappels. Een verrassend mooie smakencombinatie met uitstekende smaakbalans. De heerlijke wijn was een schot in de roos, toppie. (9,5)

Over naar rood met een Argentijnse Pinot Noir 2017 van Zorzal, verrassend licht met sappig rood fruit en aardse tonen. Op een bronskleurig schaaltje huisgerookte schotse zalm, ernaast partjes van vijg, dotjes crème van miso, gel van gefermenteerde knoflook, stukje gekarameliseerde knolselderij, hier en daar nog wat beukenzwammen en het geheel was afgewerkt met een vinaigrette van sesam. De zalm was sappig en subtiel gerookt, de aardse toets werd gecompenseerd door de aardse toets van de wijn waardoor deze nog lekkerder werd. In het garnituur subtiele Aziatische accenten. (8,5)

Verder met de Esencia 2016 van Vegamar gemaakt van Syrah en Garnacha, rood en zwart fruit met een vleugje vanille en een elegante afdronk, heerlijk. Ernaast een stukje rugfilet van het Hollands zuiglam met geroosterde bospeentjes in verschillende kleuren, crème van bospeen, dubbel gedopte tuinbonen en blaadjes zeekool, aan tafel afgewerkt met de eigen jus. Het lam was keurig gegaard en delicaat van smaak, het vetrandje (waar ik normaal iets minder van houd) was een echte smaakversterker. Mooie pure smaken in het garnituur. (8,75)

Nog een stapje krachtiger voor bij het pièce met de Zuid-Afrikaanse Florence gemaakt van Cabernet en Merlot 2015 van Aaldering. Een heerlijk stukje reerug met Provençaals groente garnituur aan tafel afgewerkt met een subtiel gekruide eigen jus. Top kwaliteit producten en een prima cuisson, complimenten. (9)

De kaaswagen gevuld met allemaal Nederlandse kazen, voornamelijk geleverd door oud medewerkers Joost en Lotte van “Het Kaasatelier”, hoorde ook bij de proeverij. We gaven de jonge dame carte blanche waarna de bordjes in de hal werden opgemaakt. Maar liefst zes flinke stukken kwamen retour, van licht romige buffel tot relatief krachtige blauwader, keurig opgebouwd. Ernaast een garnituur van lekkere broodsoorten, druifjes en een compote van appel, knolselderij en venkel. Een originele begeleider erbij, Ratafia uit de champagne van Louis Casters, een versterkte wijn die met kleine slokjes verrassend goed aansloot. Een nadeel was dat we hierna eigenlijk helemaal gevuld waren.

We gingen toch verder met een elegante verfijnde thee, de Yabao wild white, geschonken op ca. 42 graden. Chef Pieter presenteerde zelf het eerste dessert. Sorbet van tamarillo op een bedje van stukjes verse mango, kiwi en papaja, erop een schuim van tomaat en merengue van tomaat met matcha, aan tafel aangevuld met een bouillon van bloedsinaasappel met tomaat. Een heerlijk licht en sappig dessert met mooie zuren en goede tomaten toets. (8,25)

De laatste wijn was een Golden Spiral “ice” van Hechtsheim gemaakt van Silvaner die gedeclasseerd was naar auslese omdat niet alle druiven bevroren waren tijdens het persen waardoor de concentratie en het suikergehalte duidelijk minder was. Ernaast een klein dessertje. Parfait van verveine met citrus en Grand Marnier waarop partjes bloedsinaasappel, dotjes hangop, krokantjes van yoghurt en kleine verveine blaadjes, aan tafel aangevuld met een soepje van venkel en groene appel. Licht, fris en sappig om de aller laatste gaatjes te vullen. (8,75)

Om af te sluiten een krachtige espresso met (voor de foto) keurig gepresenteerde friandises.

Bediening was uitstekend verzorgd ondanks het uitverkochte huis. Gedetailleerde presentaties van begeleidende dranken en gerechten, in een gezellige sfeer.

Ditmaal wederom onder de indruk hoe de keuken van chef Pieter blijft groeien, hij werkt met de mooiste regionale producten en weet hier telkens weer originele gerechten van te maken. Ernaast keurig geselecteerde wijnen en een hele fijne bediening, we zijn weer helemaal in de watten gelegd, toppie.

2. Eigenlijk was het met 3 1/2 jaar al weer te lang geleden dat we hier geweest zijn. Supervriendelijke ontvangen op deze sfeervolle locatie en weer fantastisch gegeten. Met name de eendenlever & reerug gerechten zullen ons nog lang heugen. Verder zullen we eens op zoek gaan naar waar die Lopikse rauwmelkse roomkaas vandaan komt. En, nog belangrijker: Niet weer 3 1/2 jaar wachten om weer naar Wouw te rijden!

3. De vierde keer gegeten in Mijn keuken, met altijd goede smaken en creaties. Dit keer kon vonden we de gerechten niet op het niveau dat we gewend waren. Eerste twee gerechten waren zelfs flauw en weinig smaak. Dit in combinatie met onplezierige houding van de gastvrouw, die heel duidelijk haar voorkeur geeft aan bepaalde gasten en je totaal niet gastvrij voelt maakte onze avond erg teleurstellend, dat is het verre autoritje niet meer waard voor ons met alle toppers van restaurants waar we met veel meer plezier, maar vooral gastvrij eten.

4. Annemiek Ambagts

5. Edwin Koster

6. Wij hebben echt genoten vorige week vrijdag. De locatie is erg sfeervol en de bediening erg goed, informeel naar alles volgens de juiste regels. De verschillende gangen waren heerlijk maar de wijnen bij de gerechten waren geweldig. Zelden zo goede afstemming van gerechten en wijnen gehad... Echt goed. We komen zeker en heel snel weer terug.

7. Ria 111 punten

Deze avond overtrof alles, er is werkelijk niets op aan te merken. Het eten was voortreffelijk, smaakvol, kleurrijk, gevarieerd in de meest schitterende creaties. De bijpassende wijnen overtroffen het geheel. Het personeel is gedreven en afgestemd op de gasten, met veel plezier worden de spijzen en wijnen gepresenteerd. Een terloopse opmerking over een openstaande deur, niet eens naar het personeel gericht is voldoende om ervoor te zorgen dat de betreffende deur wordt gesloten. De tijden tussen de gerechten door zijn precies afgestemd, geruisloos worden de gerechten tegelijk opgediend voor onze groep bestaande uit 4 personen. Ook het afruimen wordt op dezelfde manier gedaan. Na afloop van het 6 gangen diner hebben wij nog nagetafeld onder het genot van een kopje koffie al dan niet met een bijpassende likeur en een variété aan diverse eigengemaakte delicatessen. Een onvergetelijke avond die zijn prijs meer dan waard is gebleken.

8. Patrick Tak

9. Maike

10. Belmans Fred

Vandaag voor de eerste maal bij Mijn Keuken geweest. Top !!! Dit is voor ons het beste restaurant waar we ooit gegeten hebben. Onvoorstelbaar lekkere combinaties. Een aanrader voor iedereen. Voor ons reeds uitkijken naar de volgende maal. Een welgemeend proficiat voor de chef en zijn ploeg.

11. Myriam

12. Wij komen regelmatig bij Mijn Keuken (4 à 5 keer per jaar) en zijn nog nooit teleurgesteld vertrokken. Of je nu een snelle 3-gangen lunch neem of het uitgebreide 8-gangen 'Menu Prestige', de gerechten zijn altijd prachtig. Zowel qua smaak als presentatie.
    De attente en vriendelijke bediening heeft ruim voldoende vakkennis en als gast kom je niets te kort. Naast een zeer uitgebreid kaasassortiment laten wij ons altijd graag door de gastvrouw adviseren over bijpassende wijnen bij de gerechten, en we hebben al heel wat bijzondere (nieuwe) wijnen mogen ontdekken.
    Kortom: een zeer goed restaurant wat de Michelinster, de plaats in de Lekker top 100 en alle goede recensies door de vakbladen meer dan waar maakt!!

13. Wouter Reuvers

14. Op doordeweekse avond toch redelijk gevuld restaurant. En terecht. Goede ontvangst (deur geopend, jas aangenomen, naar tafel begeleid en stoel aangeschoven, maar ook smakelijke entree / amuses). Het BOB-wijnarrangement is slim bedacht. Wel alle bijbehorende wijnen, maar kleine hoeveelheden. Heerlijk. Aanvankelijk lag het tempo iets te hoog; leeg bord werd weggenomen vrijwel direct kwam de volgende gang, maar later werd dit beter. Tussengerechtjes prima in kwantiteit en kwaliteit en telkens weer goede uitleg over het voorgeschotelde. (Ook bereid en voldoende kennis om vragen te beantwoorden.) Is de ster zeker waard.
    Minpuntje was de snelle opvolging van de eerste paar gangen en de afrekening waarbij het kaasplankje niet tot het menu bleek te horen ('u had kunnen lezen dat u voor het kaasplankje als nagerecht moet bijbetalen') terwijl de keus bij dit menu werd gesteld: "wilt u zoet of wilt u kaas?"

15. Wij zijn afgelopen zaterdag geweest...Jammer genoeg dit restaurant uitgezocht. Gewoon een grote tegenvaller..

Hele kleine portie's oké? Maar er zat totaal niets bij waarvan je kon zeggen het streelt de tong... alles zeer oppervlakkig van smaak. De kreeft was echt niet goed ( wat zelfs de kok achteraf toegaf) Voor zoveel geld weet ik echt wel veel betere restaurants. Nooit meer mijn keuken.

16. P&M

17. Eten is verfijnd en prima van smaak.

Werden ontvangen door arrogante ober welke stond te wachten bij de receptie en geen deur opende voor ons, terwijl hij ons zag aankomen.

Bleef zwijgend staan tot wij onze jassen maar aan hem gaven, daarna vroeg hij of we gereserveerd hadden en zei hij eindelijk welkom. Wij kregen een tafeltje bij het afhaalpunt van de obers, wat teven het opslagpunt van de drank bleek te zijn.

Toen de gastvrouw aan tafel kwam hebben wij gezegd niet blij te zijn met deze plaats, daarna hebben wij de gastvrouw niet meer gesproken. Bij het dessert werd ons een andere tafel aangeboden door de sommelier, wat heel prettig was. Kortom het eten is prima, maar hadden niet het gevoel welkom te zijn. Jammer!

18. Zaterdag buiten op het terras gegeten, prachtig weer en mooie lokatie.

Drie gangen zomermenu (50 euro inclusief wijnarrangement). We werden verrast met vis en vlees.

De dessertwijn was een bijzondere, maar zeer geslaagde, keus.

Je voelt je daar zo thuis.

19. V. Beesems

We hebben met een gezelschap van 6 personen in april 2007 gegeten bij Mijn Keuken. Het viel ons (allemaal) erg tegen. Ten eerste werden we gek van de ober die met de fles water om de 5 minuten langs kwam. Wij hebben hem dan ook uiteindelijk vriendelijk moeten verzoeken de fles gewoon te laten staan aangezien we echt geen water meer konden zien en het gewoon hilarisch werd. Wij hadden om 19.30 uur een tafel en kozen voor het 3 gangenmenu. Het hoofdgerecht kwam pas na 22.00 uur na 3 keer vragen. We stikten echt van de honger. Toen konden we elkaar nauwelijks nog aankijken aangezien het licht boven onze tafel compleet uit was. Een beetje sfeerverlichting is wel leuk maar dit was echt overdreven. Mijn Keuken biedt ook geen wijnarrangement aan.
    Daarnaast vind ik (en dat dat persoonlijk is dat snap ik) de hele uitstraling erg oubollig. Witte rieten stoelen die half afgesleten zijn. Gordijnen uit het jaar nul. Alles bij elkaar is de prijs/kwaliteit verhouding naar mijn idee echt slecht. Het was ERG duur in verhouding tot de porties (zeer mager voorgerecht en hoofdgerecht hield ook niet over en weinig leuke amuses tussendoor alleen lekkere zelf gemaakte bonbons op het einde)
    Kortom ik/wij zijn erg teleurgesteld en zullen dan ook zeker niet meer terug gaan. Voor die prijs en kwaliteit weet ik echt nog wel een aantal andere vele betere restaurants in de regio (prei, weeshuis etc).

20. Jacques van den Heerwaard

Uitstekend gegeten, lekkere wijn. Vriendelijke bediening! Topper!