ma lunch 12:00 - 14:00 diner 18:00 - 21:30

ma lunch 12:00 - 14:00 diner 18:00 - 21:30

1508209363 92
1520551989 93
1523020514 93

1. Het was weer de hoogste tijd voor een bezoek aan onze favoriet in Wolphaartsdijk. We troffen de parkeerplaats afgesloten met een hek. We hadden het telefoontje ‘s van de maître morgens gemist met de “handleiding”. Gelukkig was er langs de dijk nog een plaatsje vrij. Keurig om 12 uur werd de deur geopend en werden we begeleid naar “onze” ronde tafel langs de wand. Als aperitief een Spaanse Hondarrabi Zuri (inheemse druif) van Hiruzta die zeer goed beviel. Het eerste hapje zag er bekend uit . Een kussentje van krokant brooddeeg gevuld met smeuïge oude kaas, lekker hartig.
    Gevolg door bereidingen van ui. Twee merengues met ertussen een compote van rode ui afgewerkt met poeder van ui. Smolt op de tong, mooie smaken en goede bite door de compote.
    Een stil leven met compositie van een stukje bos kwam op tafel, op een steentje twee tartelettes gevuld met crème van roggebrood waarin enoki paddenstoeltjes. Prima presentatie met goede smaken.
    Op het kadaver van makreel twee gepekelde stukjes makreel, gebrand en afgelakt met miso, hoog op smaak en crispy (zout kristallen).
    Verder met krokantjes van kippenhuid waartussen een salade van gerookte paling, heerlijk.
    De amuse parade werd afgesloten met een speciale presentatie op een apart bot. Een stukje toast met brandade van kabeljauw en toefje mierikswortelcrème, erg lekker met pikante toets.

De eerste begeleider werd door de voor ons nieuw sommelier uitgebreid gepresenteerd. Een duidelijk frissere variant van de aperitiefwijn (Hondarrabi Zuri van Hiruzta). Op een mooi bord een prima presentatie in de vorm van een roos. Plakjes hele verse coquille met ertussen een crème van tom kha kai gedecoreerd met kleine bloemen- en kruidenblaadjes, aan tafel afgewerkt met een jus van Oost-Indische kers waarin een vleugje peer. De pure smaak van de coquille bleef op de voorgrond met als smaakmaker de zoetzure jus, waarnaast de wijn het gerecht keurig aanvulde met zijn aroma en verfijnde zuren. (9,6)

Verder met een bijzondere wijn, Kima Bianco 2017 van Possente uit Sicilië gemaakt van voornamelijk Catarratto, geparfumeerd met mooie zuren en tonen van exotisch fruit. Op het bord een geschroeide langoustine staart gelakt met een reductie van de koppen, afgewerkt met dunne schijfjes gefermenteerde wortel, ernaast een crème van pompoen en een schuimige eigen saus met een vleugje koffie. De langoustine was mooi hoog op smaak met een sappige textuur, de pompoen had een subtiele toffee toets. De wijn vulde het gerecht aan met zijn zijn aroma en zuren, heerlijk. (9,8)

We bleven in Italië met de Pozzodorico van Cincinnato gemaakt van Bellone geschonken uit breed geschouderde fles, sappig met vleugje hout en mooie mineraliteit. Op het bord langzaam gegaarde en geschroeid mulfilet op een salade van tomaat en sjalot, eromheen toefjes crème van paprika en een dunne streep oude aceto balsamico. De mul had een prima cuisson. Mooie mediterraanse smaken waarnaast de wijn keurig in balans was, prima. (9,6)

De chefsbite mochten we ook proberen. Een stukje gekarameliseerd krentenbrood met een crème van eendenlever afgewerkt met een royale portie zwarte truffel, uitgeserveerd op een rokend houten bakje, leuk. Vooral ook erg smaakvol met aangename bite, beetje zoet met goede toets van de lever en een heerlijk truffel aroma.

Over naar rood met de Kepos di Ampeleia 2016, een Toscaanse wijn met het karakter van een Rhône wijn, verassend. Op het bord een medaillon van Zeeuws damhert met ernaast een stukje gekarameliseerde schorseneer, blokje polenta, crosne, poeder van ui en toefjes crème van kastanje en kweepeer, aan tafel afgewerkt met een eigen jus verrijkt met cacao. Mooi sappig vlees met in het garnituur mooie smaken die prima combineerde met het vlees. De wijn vond ik beter tot zijn recht komen naast het garnituur. (9,7)

Voor het dessert was een Traminer Pletzengraben 2017 van Dockner Tom geselecteerd. Een droge wijn waarvan het aroma doet denken aan gemberbier, in de mond meer de smaken van de Gewürztraminer. Uit de keuken een mooie strakke presentatie. Als basis een crème van witte chocolade, eromheen een ring van kwark, erop een quenelle ijs van duindoornbes waarin verschillende krokantjes van duindoornbes en gebrande witte chocolade. De frisse tonen van de duindoornbes kwamen duidelijk op de voorgrond, prima texturen waarnaast de droge wijn verassend goed aansloot. (9,6)

Bediening was uitstekend verzorgd, de nieuwe sommelier deed het prima met goede presentaties en originele wijnkeuzes.

Samengevat was het weer een prima beleving, strakke presentaties en verfijnde smaken. Wel zien we de Scandinavische invloeden in de gerechten verdwijnen, dat kan natuurlijk ook een beetje aan het seizoen liggen. Tot de volgende keer weer, bedankt!

2. Op zondagmiddag zijn we te gast bij restaurant Meliefste, in Wolphaartsdijk, bij de veelbelovende chef Thijs en zijn vrouw Anuschka Meliefste. Het restaurant is gevestigd in een oud veerhuis bij de jachthaven. We worden allerhartelijkst verwelkomd door de chef en zijn vrouw en krijgen een gezellige ronde tafel in het restaurant. De keuken van Thijs wordt al lange tijd geroemd en vandaag maken we kennis met zijn kookkunsten.
    Hij kookt het liefst met verse producten uit de omgeving. Dus de verwachtingen zijn hoog.
    Er is alleen een menu met 4 tot 8 gangen. We gaan voor het 7-gangenmenu.

Als aperitief een glaasje champagne van Francis Boulard, Les Murgiers, Extra Brut, gemaakt van Pinot Meunier en Pinot Noir. Een aromatisch glas, wit fruit en een beetje citrus, lichte bubbeltjes en aangenaam zacht. Hierbij de eerste hapjes: krokant koekje van oude kaas gevuld met een crème van mimolette, krokante gedroogde kippenhuid hierop ei, gepekeld en gedroogd en daarna geraspt, heerlijk. Gepekelde makreel, daarna gebrand en gelakt met trompet de la mort, hierop citroenzeste en gepoft hennepzaad. Heel verrassend en heerlijk van smaak. Als laatste een hoorntje van filodeeg, gevuld met mousse van kippenlever en foreleitjes. Een aangenaam en lekker begin.

Bij dit menu hebben we gekozen voor het wijnarrangement en Geert Rutten die we nog kennen van Da Vinci licht deze keuze toe.
    We starten met Chateau Le Payral, Bergerac Sec. Blend van Sauvignon, Semillon. Een eenvoudige frisse wijn voorbij ons eerste gerecht: Coquille, dun gesneden , krokante schijfjes aardpeer, bieslookolie, toefjes knolselderijpuree en gelpareltjes van sherry. Hierbij wordt aan tafel een sausje van codium en lavendel geschonken. Het geheel afgemaakt met roodhoorntjes wier dat een fruitige smaak heeft. Een klein kunstwerkje op het bord en hoog op smaak, de toon is gezet.

Vervolgens gaan we verder met oester, die is verpakt in een gel van het oestervocht en vergezeld wordt door een heerlijk sausje van wei en bieslook. Een heel bijzonder romig sausje dat uitstekend past bij het zilte van de oester. Hierbij drinken we een Spaanse witte: Marques de Gelida, Blanc de Blancs uit de Penedes. Een elegante wijn met een fijn zuurtje goede match met de oester.

Als derde gerechtje Langoustine, deze is afgelakt met een reductie van de koppen, couscous van bloemkool, mayonaise ook gemaakt van de koppen van de langoustine, appeljus en hazelnoot en vogelmuurkruid. Dit is een absoluut top gerechtje. Zo verfijnd in smaak en structuur, zalvend, krokant, fris en rijk. Alleen al dit gerechtje is de reis waard. We drinken er een Chenin Blanc bij uit Zuid Afrika van het huis Joostenberg. Fris, fruitig en een beetje kruidig, prima bij de langoustine.

We vervolgen onze culinaire verwennerij met Griet; op 52gr. gegaard met een knolselderijcrème, vinaigrette met spekjes en gefrituurde boerenkool. De cuisson van de griet is perfect, klein beetje glazig, mooie lamellen die smelten op de tong. En als begeleider de crème met de spekjes vinaigrette, dit geeft het geheel iets krachtigs en natuurlijk de bros krokante boerenkool die zorgt voor de bite. Wederom heel smaakvol. Hierbij wederom een Spaanse witte, Cantayano, 100 % verdejo ,vol fruitig.
    Ik ben echt verrast door Thijs en zijn team, hier wordt op sterrenniveau gekookt… Met een eigen signatuur . En natuurlijk de bediening, kundig en vriendelijk. Ook fijn dat de brigade uit de keuken de gerechtjes toelicht of de chef zelf. Niet te vergeten zijn vrouw Anuschka, vriendelijk charmant en puur zonder kapsones, een mooi team.

En dan komen we bij een gerechtje dat wel heel bijzonder was. Spruitjes, karnemelk en gerookt herten hart. Het hart wordt eerst gepekeld dan gerookt en vervolgens heel dun geschaafd. Puree met karnemelk en donker gebakken spruitenblaadjes, rundermerg en gel van appelazijn.
    De smaak van het hart was heel verfijnd, beetje zoet, te samen met de krachtige smaken van de puree met de merg en het zoetzure van de appelazijn ook weer een gerecht dat uitblonk in smaakbalans. Hierbij een Griekse wijn, Pata Trava. Hij heeft de kleur van een rose uit de Provence, lichte oxidatie, exotisch fruit en licht kruidig. Een bijzondere maar ook lekkere wijn bij dit bijzondere gerecht.

Als hoofdgerecht Duif, in hooi gerijpt en op de barbecue gegaard, sappig en mals. Rode biet gerookt en gedroogd. Dit alles op moutaarde en prei as, eigen jus en afgetopt met meringue van rode biet. Ook weer fijne aardse smaken die goed met elkaar harmonieren. Subliem in de smaak. Hierbij een glas rood, Clos Lojen 2015 Bobal Spanje. Vol en fruitig met een klein bittertje zachte tannines.

Na deze bijzondere gerechtjes is er een dessert. Crème van chocolade, sorbet van zuring, gel van munt, flinterdun krokant van chocola met poeder van macha. Volle chocolade smaak samen met de frisheid van de zuring en de munt maken dit dessert heerlijk fris.

We sluiten af met koffie en huisgemaakte friandises.
    Dit was een verrassende beleving. Een jong team met zoveel passie en eigen stijl. Chapeau… We zullen nog veel van hun horen.
    Wij hadden een culinaire middag, gezellig en ongedwongen. De reis meer dan waard.

3. Ontzettend goed gegeten, heerlijke gerechten en heel mooi opgediend. Goede service en een mooie ambiance. Echter mocht er iets meer aandacht aan de opmaak van het kaasplankje besteed worden, deze viel in het niet bij de andere borden welke ontzettend mooi opgemaakt waren.

4. Zeer goede ervaring, eten van hoog nivo, sfeer en personeel is toegankelijk, uitstekende wijnen. Zeker komen wij nog eens terug.

5. Naar aanleiding van artikel in KNACK weekend nr 46 zo snel mogelijk hier geluncht. Er is geen woord van gelogen wat in de Knack weekend staat. Heerlijk en zeer creatief en ook een heel redelijke prijs voor het gebodene. ook de vriendelijke bediening en het uitserveren door de keukenbrigade op deze stille zaterdagmiddag viel ons zeer in de smaak. Daarbovenop een mooie locatie en gezellig interieur.

6. Voortreffelijk gegeten bij Meliefste. Subtiele/geraffineerde smaken op mooi opgemaakte borden. Een bijzondere ervaring. Verhouding prijs-kwaliteit is uitstekend. Meliefste wil laagdrempelig zijn, door de prima prijsstelling en ontspannen sfeer moet dat lukken. Op naar een Michelinster!

7. Heerlijk gegeten! Bediening zeer correct, kortom een echte aanrader!