Corona informatie

1432054317 100
1502027580 93
1525352001 93
1572000843 94

1. Super gegeten, mooi restaurant attente bediening.

2. We sloten ons culinair jaar af met een lunch bij onze topfavoriet van Zeeland. Er zijn aan het interieur enkele aanpassingen gedaan, de entree, stukje met nieuw behang, extra schot en een stukje met planten aan het plafond, de laatste puntjes op de i..
    We kregen ditmaal een tafel aan het raam, fijn. Als aperitief een Spaanse Hondarrabi Zuri van Hiruzta die zeer goed beviel. Een bonsai boompje verscheen op tafel, hierin kleine krokante hoorntjes gevuld met een crème van oud Hollandse kaas en pickles waarop een dotje gel van jalapeño, smaakvol.

Op een stilleven met houten takjes twee makarons van wilde paddenstoel ertussen een crème van citrusafrikaan en chardonnay azijn, mooie gelaagde smaken.

Iets spectaculair was het hapje van strandkrab (uit het Veerse meer) op een kruidig toastje van algen, dat op een krab pantser in een rokend schaaltje gevuld met verschillende wieren werd gepresenteerd wat het aroma van de zee verspreide, heerlijk!

Verder met gazpacho in een krokante cilinder van tomaat, afgewerkt met een poeder van pesto, in en keer in de mond voor een smaakbommetje.

Op mosselschelpen in het pluche verschillende bereidingen van bouchot mossel afgewerkt met gepekelde ui en een poeder van algen, erg lekker.

In een dekschaaltje op een bedje van hooi een eitje gevuld met verschillende bereidingen van aardappel waarbij de op 64 graden gegaarde dooier en schaaldierensaus, mooie texturen en smaakbalans, genieten.

De eerste begeleider werd keurig door de Sommelière gepresenteerd. Uit de Moezel een Cai Riesling 2017 van Immich-Batterieberg in een frisse mineralige stijl. Op een bord van geblazen glas Noordzeekrab in een schuimige krabben bisque met erlangs Hollandse garnalen, dotjes gel van citrus, ziltige groentjes en een poeder van bieslook. De krab was mooi hoog op smaak waarbij heerlijke ziltige toetsen, de wijn completeerde het geheel met zijn zuren, wow. (9)

de nieuwe sommelier presenteerde uitgebreid met veel achtergrond informatie de Portugese Menanços gemaakt van Alvarinho en Trajadura 2018. Ernaast een verukkelijke delicatesse strak gepresenteerd. Gestoomde Zeeuwse platte afgedekt met een dunne gelei, eromheen kleine dotjes crème van mierikswortel met kruiden blaadjes, aan tafel afgewerkt met een olie van dille. (8,75)

een natuurwijn, Lou Payral 2018 van Sauvignon Blanc en Sémillon, verrassend verfijnd en complex. Uit de keuken een prachtige, kleurrijke presentatie, synchroon ingezet. Kreeftenstaart zeer zacht gegaard in beurre blanc, met dotjes crème van wortel, stukjes gepickelde radijs, kruiden van het seizoen en een beurre blanc van citrusfruit. De kreeft was nog ietsje glazig van binnen, zeer delicaat met ernaast verfijnde smaken en wijn die het geheel spannender maakte, genieten! (9,25)

cava, een brut nature Reserva van Mim voor bij de kabeljauw. Een medaillon subtiel gepekeld en zacht gegaard in boter op een bedje van venkelsalade. Eromheen een dunne lijn “mosterd” van broccoli met kruidenblaadjes. Aan tafel afgewerkt met de saus van de graten ingedikt met gelatine gewonnen uit de huid van de kabeljauw. Sappige textuur met hele verfijnde smaken waarnaast de kruidenblaadjes goed te proeven waren, de cava werd er lekkerder van. (8,5)

voor bij de chefs bite was een dikke Origine grand chardonnay van Cellier des Chartreux geselecteerd. Krokant gekarameliseerd krentenbrood met een crème van eendenlever afgewerkt met een royale portie geschaafde zwarte truffel. Erg smaakvol, tikje zoet met subtiele levertoets en aangenaam truffel aroma. (8,25)

over naar rood met een Dürkheimer Pinot Noir 2018 van Pflüger, heerlijk. De chef presenteerde zelf het meesterwerk. Twee medaillons van polderhaas gerold in Zeeuws spek, zacht gegaard en kort op de barbecue. Ernaast verschillende bereidingen van rode biet met structuren van eendenlever, aan tafel afgewerkt met een heerlijke gevogelte jus verrijkt met eendenlever. Perfecte cuisson en delicate smaak met hartige toets van het spek. De wijn sloot naadloos aan, toppie! (9,5)

door met Arenisca 2017 van Isaac Cantalapiedra, Tempranillo iets verdund met Palomino in een elegant frisse stijl met tonen van braam. Uit de keuken een medaillon van damhert, zacht gegaard en in bruine boter afgebakken. Ernaast een uienring gevuld met stoof van de bout en krokantje, meloeske en dotjes crème van kweepeer. Aan tafel afgewerkt met de eigen jus verrijkt met chocolade. Top cuisson met verfijnde smaak, de kweepeer was erg lekker en de wijn vulde het gerecht aan met zijn heerlijke zuren. (9)

de dessertwijn was een Traminer Pletzengraben van Dockner Tom. Een droge wijn waarvan het aroma deed denken aan gemberbier, in de mond een hoofdrol vaar de Gewürztraminer. Ernaast een mooie presentatie met lila tinten. Quenelle ijs van braam, met merengues van citrus waarbij structuren van bes en wakatai, aan tafel afgewerkt met ijsparels van cassis. Mooie texturen met frisse smaken waarnaast de wijn keurig overeind bleef. (8)

een gerecht om te delen, waarnaast een Moscatell de Setúbal van Ermelinda Freitas. Op het bord van geblazen glas een mooie presentatie. Quenelle ijs van notenboter waarop een dunne siroop van koffie, ernaast een crumble van bevroren karamel van gecondenseerde melk en voor de textuur nog wat merengues van espresso. Krachtige smaken met een hoofdrol voor de koffie, de wijn sloot keurig aan met zijn zoetzure toets. (8,75)

als afsluiter een hele frisse geconcentreerde espresso met een flinke collectie friandises om de laatste gaatjes te vullen.

Bediening was uitstekend verzorgd met alles erop en eraan. Twee sommeliers met ieder hun eigen stijl, keurige presentaties van wijn en spijs, synchroon inzetten van gerechten en een flinke doses gezelligheid.

Samengevat kunnen we het kort houden, dit was Meliefste op zijn best. Volwassen gerechten met eigen signature, prachtige presentaties in een verfijnde stijl. Bedankt!

5 vorige recensies
  3. Op zondagmiddag zijn we te gast bij restaurant Meliefste, in Wolphaartsdijk, bij de veelbelovende chef Thijs en zijn vrouw Anuschka Meliefste. Het restaurant is gevestigd in een oud veerhuis bij de jachthaven. We worden allerhartelijkst verwelkomd door de chef en zijn vrouw en krijgen een gezellige ronde tafel in het restaurant. De keuken van Thijs wordt al lange tijd geroemd en vandaag maken we kennis met zijn kookkunsten.
    Hij kookt het liefst met verse producten uit de omgeving. Dus de verwachtingen zijn hoog.
    Er is alleen een menu met 4 tot 8 gangen. We gaan voor het 7-gangenmenu.

Als aperitief een glaasje champagne van Francis Boulard, Les Murgiers, Extra Brut, gemaakt van Pinot Meunier en Pinot Noir. Een aromatisch glas, wit fruit en een beetje citrus, lichte bubbeltjes en aangenaam zacht. Hierbij de eerste hapjes: krokant koekje van oude kaas gevuld met een crème van mimolette, krokante gedroogde kippenhuid hierop ei, gepekeld en gedroogd en daarna geraspt, heerlijk. Gepekelde makreel, daarna gebrand en gelakt met trompet de la mort, hierop citroenzeste en gepoft hennepzaad. Heel verrassend en heerlijk van smaak. Als laatste een hoorntje van filodeeg, gevuld met mousse van kippenlever en foreleitjes. Een aangenaam en lekker begin.

Bij dit menu hebben we gekozen voor het wijnarrangement en Geert Rutten die we nog kennen van Da Vinci licht deze keuze toe.
    We starten met Chateau Le Payral, Bergerac Sec. Blend van Sauvignon, Semillon. Een eenvoudige frisse wijn voorbij ons eerste gerecht: Coquille, dun gesneden , krokante schijfjes aardpeer, bieslookolie, toefjes knolselderijpuree en gelpareltjes van sherry. Hierbij wordt aan tafel een sausje van codium en lavendel geschonken. Het geheel afgemaakt met roodhoorntjes wier dat een fruitige smaak heeft. Een klein kunstwerkje op het bord en hoog op smaak, de toon is gezet.

Vervolgens gaan we verder met oester, die is verpakt in een gel van het oestervocht en vergezeld wordt door een heerlijk sausje van wei en bieslook. Een heel bijzonder romig sausje dat uitstekend past bij het zilte van de oester. Hierbij drinken we een Spaanse witte: Marques de Gelida, Blanc de Blancs uit de Penedes. Een elegante wijn met een fijn zuurtje goede match met de oester.

Als derde gerechtje Langoustine, deze is afgelakt met een reductie van de koppen, couscous van bloemkool, mayonaise ook gemaakt van de koppen van de langoustine, appeljus en hazelnoot en vogelmuurkruid. Dit is een absoluut top gerechtje. Zo verfijnd in smaak en structuur, zalvend, krokant, fris en rijk. Alleen al dit gerechtje is de reis waard. We drinken er een Chenin Blanc bij uit Zuid Afrika van het huis Joostenberg. Fris, fruitig en een beetje kruidig, prima bij de langoustine.

We vervolgen onze culinaire verwennerij met Griet; op 52gr. gegaard met een knolselderijcrème, vinaigrette met spekjes en gefrituurde boerenkool. De cuisson van de griet is perfect, klein beetje glazig, mooie lamellen die smelten op de tong. En als begeleider de crème met de spekjes vinaigrette, dit geeft het geheel iets krachtigs en natuurlijk de bros krokante boerenkool die zorgt voor de bite. Wederom heel smaakvol. Hierbij wederom een Spaanse witte, Cantayano, 100 % verdejo ,vol fruitig.
    Ik ben echt verrast door Thijs en zijn team, hier wordt op sterrenniveau gekookt… Met een eigen signatuur . En natuurlijk de bediening, kundig en vriendelijk. Ook fijn dat de brigade uit de keuken de gerechtjes toelicht of de chef zelf. Niet te vergeten zijn vrouw Anuschka, vriendelijk charmant en puur zonder kapsones, een mooi team.

En dan komen we bij een gerechtje dat wel heel bijzonder was. Spruitjes, karnemelk en gerookt herten hart. Het hart wordt eerst gepekeld dan gerookt en vervolgens heel dun geschaafd. Puree met karnemelk en donker gebakken spruitenblaadjes, rundermerg en gel van appelazijn.
    De smaak van het hart was heel verfijnd, beetje zoet, te samen met de krachtige smaken van de puree met de merg en het zoetzure van de appelazijn ook weer een gerecht dat uitblonk in smaakbalans. Hierbij een Griekse wijn, Pata Trava. Hij heeft de kleur van een rose uit de Provence, lichte oxidatie, exotisch fruit en licht kruidig. Een bijzondere maar ook lekkere wijn bij dit bijzondere gerecht.

Als hoofdgerecht Duif, in hooi gerijpt en op de barbecue gegaard, sappig en mals. Rode biet gerookt en gedroogd. Dit alles op moutaarde en prei as, eigen jus en afgetopt met meringue van rode biet. Ook weer fijne aardse smaken die goed met elkaar harmonieren. Subliem in de smaak. Hierbij een glas rood, Clos Lojen 2015 Bobal Spanje. Vol en fruitig met een klein bittertje zachte tannines.

Na deze bijzondere gerechtjes is er een dessert. Crème van chocolade, sorbet van zuring, gel van munt, flinterdun krokant van chocola met poeder van macha. Volle chocolade smaak samen met de frisheid van de zuring en de munt maken dit dessert heerlijk fris.

We sluiten af met koffie en huisgemaakte friandises.
    Dit was een verrassende beleving. Een jong team met zoveel passie en eigen stijl. Chapeau… We zullen nog veel van hun horen.
    Wij hadden een culinaire middag, gezellig en ongedwongen. De reis meer dan waard.

4. Ontzettend goed gegeten, heerlijke gerechten en heel mooi opgediend. Goede service en een mooie ambiance. Echter mocht er iets meer aandacht aan de opmaak van het kaasplankje besteed worden, deze viel in het niet bij de andere borden welke ontzettend mooi opgemaakt waren.

5. Zeer goede ervaring, eten van hoog nivo, sfeer en personeel is toegankelijk, uitstekende wijnen. Zeker komen wij nog eens terug.

6. Naar aanleiding van artikel in KNACK weekend nr 46 zo snel mogelijk hier geluncht. Er is geen woord van gelogen wat in de Knack weekend staat. Heerlijk en zeer creatief en ook een heel redelijke prijs voor het gebodene. ook de vriendelijke bediening en het uitserveren door de keukenbrigade op deze stille zaterdagmiddag viel ons zeer in de smaak. Daarbovenop een mooie locatie en gezellig interieur.

7. Voortreffelijk gegeten bij Meliefste. Subtiele/geraffineerde smaken op mooi opgemaakte borden. Een bijzondere ervaring. Verhouding prijs-kwaliteit is uitstekend. Meliefste wil laagdrempelig zijn, door de prima prijsstelling en ontspannen sfeer moet dat lukken. Op naar een Michelinster!

8. Heerlijk gegeten! Bediening zeer correct, kortom een echte aanrader!