Grote plaatsen met restaurants in West-Vlaanderen

Alle plaatsen in West-Vlaanderen

Nieuwste recensies in West-Vlaanderen

1. Verspurten

Perfect altijd vers en warm.

2. Martine Decavel

We waren met 6volwassenen en 4kindjes. -We hadden een aparte tafel gevraagd voor de kindjes zodat ze wat konden spelen tussen het eten door. Dat was zo geregeld waarvoor echt merci. Kids heel veel gegeten. Was lekker. Ook wij vonden het heel lekker, voldoende van alles. En het personeel was echt vriendelijk, kwamen meermaals kijken of we niets te kort hadden.

3. Wat een waardeloze arrogante verwaande bediening. Een dame sloeg wel echt alles. Ik hoorde dat zij wellicht de eigenaresse is. Zeer onvriendelijk, gehaast en ronduit brutaal. We gingen weg met een zeer slecht gevoel. Dat kan waarschijnlijk tegenwoordig ook in Brugge gezien de hoeveelheid toeristen, volgende dag toch weer andere mensen.
    Absoluut geen aanrader, dikke no-go. Veel leukere tenten in Brugge, het is ook nog eens aan de dure kant. En ook de gerechten zijn nou niet echt top. We hadden oa een tonijn carpaccio met burata kaas, deze combi sloeg echt nergens op. Totaal geen balans.
    Kortom, dikke teleurstelling

4. adriaan

De reis ernaartoe door glooiende landschap aan de grens van Wallonië en Frankrijk met kleine dorpjes in Franse stijl geeft een beetje het vakantie gevoel. Het restaurant zit naast een supermarkt, parkeren kan voor de deur. Een langgerekt restaurant modern ingericht met naast de ingang een bar, achterin de open keuken en een brede schuifpui met zicht op de tuin. De tafels zijn keurig ingedekt, hieraan fijne met stof beklede armstoelen. We mochten een tafel kiezen, dat werd er een met zicht op de keuken, fijn.

Als aperitief een frisse witte van Domaine Cavalier gemaakt van Sauvignon en Viognier die goed beviel. Ernaast een amuse duo. Gelei van venkel met toefjes hangop, crème van dille, plakjes augurk en een krokantje. De venkel was mooi hoog op smaak, zeer geslaagd.
    In een wit schaaltje een platte cilinder ceviche gegaarde makreel, erop een dot crème fraise, groene kruiden en frisse bereidingen van radijs, lekker.

Een signature hapje was een kleine soes gevuld met romige Herve afgewerkt met dotje appelstroop en donker geroosterde hazelnoot, heerlijk!

Door met een amuse in een blauw schaaltje, cilinder van koolrabi waarop sorbetijs van dragon afgewerkt met gepofte granen. De koolrabi was iets te dik gesneden, ijs was heerlijk en de granen verzorgde een aangename textuur.

De parade werd afgesloten met een brandade waarbij stukjes lente-ui, afgedekt met een mousseline van aardappel. De brandade kwam teveel op de achtergrond.

De eerste begeleider werd beknopt toegelicht, van het Corsicaanse huis Vecchio een Collezzione blanc gemaakt van Vermentino, sappig en fris met citrustonen. Op het bord een bruingebakken scholfilet, ernaast een quenelle tomaten compote, gepofte tomaatjes, cantharellen en kleine bloemkoolroosjes, aan tafel afgewerkt met een vinaigrette van tomaat met basilicum en romige tomatensaus. Cuisson prima, in het garnituur vertrouwde smaken met een hoofdrol voor de tomaat. (7)

Over naar rood met een Le P’tit Coup van Château du Donjon waarin Merlot, Grenache en Carignan. Sappig en fris met tonen van braam. Het pièce was wilde Belgische eend, een keurig getrancheerde borstfilet en een kroketje van de bout, ernaast stukken gekarameliseerde witlof, fris gemarineerde aalbessen en dotjes pastinaakcrème, aan tafel afgewerkt met een eigen jus verrijkt met foie. De borst was keurig gegaard en mooi hoog op smaak, het kroketje erg lekker, de wijn sloot netjes aan. (7,25)

Ditmaal geen wijn maar een cocktail van ananas, limoen en een scheutje wodka, hier moet je van houden. Uit de keuken een mooie presentatie. Verschillende structuren van kokos en ananas, prima bereidingen met mooie smaken die goed combineerden. De cocktail paste, maar met kleine slokjes. (7,5)

Om af te sluiten nog een parade met friandises waarbij de madeleine en Luikse wafel in positieve zin opvielen. Absoluut een toegevoegde waarde dat de vader van de chef bakker was in Luik.

Bediening was goed verzorgd.

Samen gevat was het een goede afsluiting van onze tour door West Vlaanderen. Gerechten in klassieke stijl waarnaast passende wijnen, in een ongedwongen sfeer. Bedankt.

5. adriaan

Op zoek naar jong talent, kan vast verklappen dat we er een gevonden hebben. Gelegen in het dorp Marken dat is opgenomen in de gemeente Kortrijk. Er is van twee panden een restaurant gemaakt te herkennen aan het roze uithangbord. Parkeren kan voor de deur. Het restaurant is verdeeld over drie ruimtes met moderne, nonsense filosofie inrichting.
    We kregen een tafel aan het raam, fijn. Als aperitief een Zuid-Afrikaanse Chenin Blanc “Bush Vine” 2017 van Dornier die goed beviel. Ernaast een viertal hapjes. Een bekertje gevuld met icetea van tomaat, heerlijk fris.
    Een mooie presentatie van tarteletje met hangop afgedekt met brunoise van fris gemarineerde rode biet, lekker.
    Quenelle aardappelsalade in een visicoise aangemaakt met het sap van gefermenteerde asperges, afgewerkt met olie van prei en een venkel bloem, erg smaakvol met krachtige zuren.
    We sloten de parade af met een in miso vinaigrette gemarineerde Zeeuwse mossel op een crème van mosterd, afgewerkt met luchtige aardappelkrokantjes, smaakvol met goede textuur.

De eerste wijn werd keurig gepresenteerd, Uit de Alsace een Nature 2017 van Julien Meyer, biodynamisch gemaakt in een a typische stijl van Silvaner en Pinot Blanc, hoog in zijn zuren, licht oxidatief en complex. Uit de keuken een mooie presentatie. In een olie van lamsoor tartaar van oester aangemaakt met beukenzwammen en tapioca parels. Erop in het zuur gemarineerde schijfjes van Veurnse Reinette en een opgerold lint van gefermenteerde koolrabi waartussen crème van groene kruiden. Het geheel was afgewerkt met verse kruiden blaadjes, dotjes citrusgel en een frisse oestersaus. Een uitgekiende smakencombinatie van zuur en zilt, de speciale wijn maakte een feestje van, wow. (9,25)

Door met een Zuid Franse Marceau le blanc van Jean-Louis Tribouley gemaakt van Macabeu (natuur wijn), verfijnd met tonen van steenfruit en mineraliteit. Uit de keuken een kort gepocheerde heilbotfilet op een bedje van geraspte bloemkool waaronder een mousseline van bloemkool, erop een rijstkrokantje met pittige tomaten compote en dansende bonito flakes, aan tafel afgewerkt met een heerlijke garnalenjus subtiel gekruid met vadouvan. Het kannetje bleef op tafel, jammie. De vis was delicaat en lekker sappig, de jus een echte smaakmaker, de wijn was keurig in balans. (8,25)

Een speciale wijn in een speciale fles, Zibibbo (zonder sulfiet) uit Sicilië van Giotto Bini – Serragghia, het aroma deed aan tweedrank denken met de smaken perzik en sinaasappel, in de mond complex en betoverend. De chef presenteerde zelf zijn meesterwerk. Een ultra grote langoustinestaart gekruid met rode tandoori en gebakken op de teppanjaki, uitgeserveerd op een bedje van kimchi. Ernaast twee halve gebakken artisjokken harten en gepoft Indisch brood gevuld met een crème van artisjok waarin een melange van ziltige kruidenblaadjes, aan tafel afgewerkt met een beurreblanc op basis van het sap van de kimchi. Wat een smaken avontuur, de wijn en de smaken van het gerecht versterkten elkaar tot ongekende hoogte, hemels! (10)

Over naar rood met een Poulsard 2014 van Domaine Foret uit de Arbois, sappig kersensap met een vleugje van kruiden en aardse tonen. Op het bord de een flink stuk zacht gegaarde borstfilet van de hoeve kip, gelakt met een huisgemaakte sambal aangemaakt met yuzusap en kort op de Big Green Egg geroosterd. Erop een stukje krokante kippenhuid, ernaast jonge wortels met sesamzaad, crème van Cevenne- ui, halve gelakte en geroosterde ajuin, quenelle handgerolde couscous en een heerlijk pikante jus. De kip was sappig en mooi op smaak, hij was zelfs lekkerder dan de capon die ik ooit heb gegeten, complimenten. In het garnituur verrassende smaken die prima combineerden, evenals de wijn, genieten! (9)

We sloten af met een niet zo krachtig espresso met een tweetal lekkere friandises.

Bediening was zeer goed verzorgd met keurige uitleg bij wijn en spijs.

Samengevat was ik aangenaam verrast om hier een van mijn lekkerste gerechten ooit te mogen proeven. Hier word gekookt in een moderne stijl met smaak avontuur, waarnaast keurig geselecteerde, originele wijnen. De ambiance is gezellig met een no nonsense filosofie waardoor het zeer betaalbaar en laagdrempelig is. Bedankt!

Meer recensies in West-Vlaanderen