1. Het was weer eens tijd om naar ons vaste plekje in Wéris te gaan. Le Cor de Chasse (CDC) is een kasteelhoeve met daarin een hotel en restaurant met Michelinster. Ze bieden diverse arrangementen aan. We komen hier eigenlijk elk jaar om een weekendje heerlijk culinair te genieten. En toevallig waren we nu 25 jaar getrouwd, dus hadden we dubbel reden.

Het arrangement welke wij hadden was met het 6-gangen prestige menu, 5 bijpassende glazen wijn, een aperitief vooraf en koffie met friandises achteraf. Dit in combinatie met een van de luxe-kamers in het kasteel gedeelte. Ook een ontbijt zit hier bij in. Kosten: 440 euro voor 2 personen.

Omdat we wat aan de vroege kant waren zijn we eerst lekker op het terras gaan zitten met een lokaal biertje en een witte wijn. De bediening is een combinatie van Frans, Engels en Nederlands afhankelijk van wie er aan je tafel staat. Sommige spreken echter alleen Frans wat het soms wat moeilijk maakt, maar ook juist zijn charme heeft.

Eerst werden de smaakpapillen even verwend met een paar lekkere amuses. Daarnaast kregen we een lekker brood van Spelt. Hierbij kregen we 2 boters welke uit een dorpje verderop kwamen. Een er van was met een azijn van wilde rode bloesem gemaakt. Echt heel erg lekker: Dat zouden ze in een potje moeten doen en verkopen. Zalig! En het leuke is dat dit verhaaltje werd gedaan door de "chef himself"

Zoals gezegd zijn we voor het prestige menu gegaan en kregen we de volgende gangen gepresenteerd:

2x “Ondenval” forel -> De eerste gang met forel uit Ondenval bestond uit 2 delen:
    erwten / avocado / forel dashi / shiso-olie -> Lekkere texturen, goede umami smaken die de forel niet overheersen. Een goed begin.
    rabarber / gerookte Morville-“kiezels”? / ansjovis / kombucha -> Lekker zuurtje van de rabarber. Het gerecht ziet er luxe uit met de kaviaar & het bladgoud. De “kiezels” zijn een beetje “lost in translation”.

langoustine
    bloemkool / citrusvruchten / viseitjes / zeewier -> Echt een kunstwerkje op je bord. De langoustine werd los gepresenteerd en had een lekkere rooksmaak. Een mooi samenspel van zoet/rook/zuur/hartig. De bloemkool gaf een lekkere textuur.

Octopus-fictie (Poulpe-Fiction in het Frans)
    tuinbonen / morille / gekonfijte scharrelvarkensvlees / hazelnoten / spelt uit een Graine de Curieux -> Wederom een gerecht in 2 delen. Allebei prima op smaak, maar de tartalette was wel de overduidelijke winnaar van de 2. Bomvol smaak. Krokantje van de tartalette, het romige van de mouse en de textuur van het vlees waren een perfecte combinatie.

Lamsvlees/ asperges van Stéphane Longlune -> Dit gerecht kwam zelfs in 3 delen:
    asperges/ BBO saus/ prei-emulsie -> Mooi bereide prei, schitterende gepresenteerd. Nog lekkere bite. Prima stukje lamsvlees, maar die saus die er bij zat. Wauw! Echt geweldig. Deze maakte het hele gerecht.
    asperges/ lam chawanmushi/ Monniksbaard -> Blijkbaar kan het: Japanse custard met lam en asperges combineren. Lekker, fris tussendoortje.
    bloedworst van lamsvlees/ Camargue rode rijst/ Hummus -> Feitelijk een bitterbal van bloedworst. Lekker hartig, lekkere crunch. Wellicht niet voor iedereen weggelegd maar echt lekker!

Kaasplankje
    Het kaasplankje is een optie. Je kan er voor kiezen om een dessert te laten vervallen, of hem er als 7e gang bij te nemen. Gezien mijn kaas-verslaafde vrouw, en het feit dat ze hier altijd geweldige kazen hebben konden we niet anders dan hier voor te kiezen. En we zijn wederom niet teleurgesteld. Je mag zelf uit zo’n 13 kazen er 5 uitkiezen die ze lekker ruim snijden. Als je ooit een kaasplank wil proberen, moet je het hier doen.

Biet/zuring
    tonka/yoghurt -> Dessert #1. Een lekkere zoete verfrissing na de voorgaande gangen.

Aardbeien
    geitenmelk / 4 Voatsiperifery pepers / rucola dennenknoppen -> Dessert #2. Deze viel helaas een beetje tegen. Een lichte smaak van goedkope toiletverfrisser. Jammer.

Vervolgens zijn we lekker aan de koffie/thee gegaan met huisgemaakte friandises. Deze waren allemaal weer dik in orde. De volgende ochtend hebben we nog lekker in de tuin aan het ontbijt gezeten. Er is geen enorme keuze, maar de producten die er staan zijn allemaal lokaal en van een uitstekende kwaliteit.

Kortom: we hebben er weer een heerlijk verblijf op zitten en hebben alle reden om volgend jaar weer terug te gaan. Het laatst dessert was niet onze smaak, maar dat kan gebeuren. Verder hebben we weer genoten van de gastvrijheid hier, de lekkere gerechten en perfect aansluitende wijnen die ook nog eens royaal geschonken worden.

2. Door Corona hebben we in 2020 onze jaarlijkse traditie een keertje moeten laten schieten, maar dit jaar zijn we weer terug geweest naar ons favoriete hotel/restaurant met Michelin ster in België. Voor 430 Euro hebben we hier een luxe kamer in het hotel geboekt, met daarbij een 6 gangen diner, ontbijt en een 3 gangen lunch. Alles voor 2 personen. Hier komt de drank e.d. wel bij.

Het Nederlands van het personeel varieert van "schattig" tot "goed" tot "niet bestaand", maar ze doen allemaal hun best.

Bij aankomst zijn we begonnen met een 2 lekkere glazen champagne buiten op het terras. Het koelde helaas wat snel af, dus voor het diner zijn we naar binnen gegaan en bestelde we het huis aperitief.

Als amuse kregen we achter elkaar:
    • Meloen geïnfuseerd met Gin Tonic en een gelei van wortel
    • Zeebaars met courgette
    • Langoustine, geconfeite tomaat en een mousse van …..
    Allemaal geweldige smaakbommetjes.

Gang 1 bestond uit een 2-tal bereidingen van Gillardeau Oester. De eerste was met bonen, granaatappel & slagroom. Erg lekker. Maar nummer 2 sloeg alles. Deze was met varkenswang en ponzu parels, gepresenteerd in zwart/wit. Volgens mijn vrouw daadwerkelijk het lekkerste gerecht welke ze ooit op heeft.

Gang 2 was Forel met kaffir limoen, wortel en dragen. Ook wederom een smaakexplosie met lekkere hartige bommetjes en een goede crunch.

Gang 3 was een surf en turf van kreeft & kalfsvlees en diversie paddenstoelen. Verrassend, maar ook weer erg lekker.

Gang 4 bestond dan weer uit een 2-tal bereidingen van hert: eentje met rode biet, knoflook, maribelle & Daikon. Dat was al een kleine wauw. Daarnaast kregen we een bereiding met bloedworst, aardappel, cacao & koffie. Dubbel wauw…

Hier besloten we als extraatje een kaasplank te nemen. In dit geval is dit een kaaswagen met een 20-tal kazen waar je er 5 uit kan kiezen. Een verplichte optie gezien de kaasverslaving van mijn vrouw. En ook weer erg lekker.

Gang 5 werd het eerste dessert: Abrikoos & Yusu. Mijn vrouw vond deze “OK”. Ik zou dit voor de rest van mijn leven als dessert kunnen eten.

Gang 6 was het 2e dessert. Deze keer op basis van rood fruit, pecan noten, wortel, verbeine & Herboriste No 108. Een lekker zurige / frisse afsluiting.

Hierna zijn we nog lekker aan de koffie met lekker zoet gegaan.

’s Ochtends bestaat het ontbijt uit een redelijk eenvoudig buffet, maar wel alles van goede kwaliteit. Diverse soorten vers brood, croissants, lokale jams & honing. Fruit, eitjes, etc… alles wat je nodig hebt.

Voor de lunch kregen we natuurlijk ook weer wat amuses: Vooral het tartaartje met uit was erg lekker, maar ook de aubergine met forel & gefermenteerde asperges was om te smullen.
    Nu worden de beschrijvingen iets korter, daar de uitleg in het Frans was:

Gang 1: 2 bereidingen van kalf.
    Gang 2: 2 bereidingen van lam
    Gang 3: Dessert met rood fruit

Korte omschrijvingen, maar wel weer heerlijke smaken die van je bord afknallen. De kok hier doet niet flauw qua smaken. Wat ook niet flauw is zijn de hoeveelheden die je krijgt bij het wijnarrangement. Er wordt ook nogal eens een keer bij geschonken. Ze zijn hier erg gul. Zeker als je dat vergelijkt met de afgemeten glaasjes die je vaak in Nederland krijgt.

Hoe dan ook: Volgend jaar gaan we weer terug. Deze traditie houden we in ere.

3. Stef

4. Nadat wij vorig jaar hier al eens geweest jaren en dit uitstekend bevallen was besloten er een jaarlijkse traditie van te maken. We hebben weer hetzelfde concept genomen: Een overnachting met een diner (6 gangen), ontbijt & lunch. Hiervoor betaal je zo'n 400 euro, excl. Dranken.
    Het weer was beduidend minder dan de vorige keer, wat de temperaturen wel iets aangenamer maakten dan de vorige keer (Ze hebben geen airco).
    Zowel het personeel als het eten was weer top. Een aantal van de culinaire hoogtepunten:

* Gerookte / Gelakt Makreel met diverse bereidingen van bloemkool.
    * Gerijpte duif met honing van Wéris Prei / kersen / aardappelen met koffie en balsamico (Echt geweldig. Een van de beste gerechten welke wij ooit op hebben)
    * Het dessert van de eerste avond genaamd "Wandeling aan zee":
    chocolade / hooi / dennen / karamel / gejodeerde boter.
    Ook de kaaswagen mag ik niet vergeten, zeker vanwege de kaasverslaving van mijn vrouw. De ene helft van de kazen is lokaal, de rest internationaal. En je mag dus lekker zelf kiezen.

Bij de lunch de volgende dag zat bij de amuse een taartje van perzik met paprika. Zo'n combinatie waarvan je denk: Dat kan niet smaken! Maar dus wel. Heerlijk! En een flinke hap ook nog. De meloen met Gin Tonic was ook erg lekker. Het hoofdgerecht (hert) was voorzien van een saus waarbij je echt de neiging moet onderdrukken om het bord af te likken. Idem dito bij het dessert met ijs van Amandel melk…

Kortom… Volgend jaar maar weer eens die kant op rijden!

5. Afgelopen weekend hier een "Week-end gastonomique" met lunch geboekt. Dit kost 200 Euro per persoon, hiervoor krijg je een nacht in een suite, 6-gangen diner (evt. uit te breiden met een kaasplank en wijn arrangement), ontbijt & lunch.
    De pand is geweldig. De kamers luxe ingericht en het personeel doet uitermate hun best om je in goed Nederlands te helpen. Het eten is werkelijk fenomenaal. We hebben inmiddels al in een paar restaurants mogen eten met een Michelin ster, maar we zijn toch zeer positief verrast. Geweldige smaakcombinaties bij alle gerechten. Niets viel tegen, van voor naar achter alles heerlijk op smaak.
    Vanuit Nederland is het natuurlijk een stukje rijden, maar mocht je een dagje in Durbuy zijn en nog een restaurant zoeken. Of boek er gewoon een weekend. U krijgt geen spijt.
    Enige puntje om rekening mee te houden: Ze hebben geen airco, dus hartje zomer kan je kamer erg warm zijn.