Welkom in Bistronome des Arts. Een bijzonder restaurant in een bijzonder pand. Op 25 januari 1847 opende hier een depot van de Winkel van Sinkel onder de naam van “Magazijn de Vlijt”, winkel in garen en band. Het pand is echter ouder en stamt uit de tweede helft van de 18e eeuw. Mogelijk dat de kelder, waar nu een moderne keuken is gevestigd, is gebouwd in de 17e eeuw. Geen wonder dat dit pand op de lijst staat van Rijksmonumenten. In 1997 vierde de winkel haar 150-jarig bestaan. Daarna vestigde zich er een winkel in sieraden. Begin 2015 verhuisde deze naar een nieuwe locatie.

Toen Yves Ouites en N.Sakioudi op zoek waren naar een mooie locatie voor hun Franse restaurant, bleek dit pand alles te bieden. Een historisch pand aan de Lijnmarkt en aan de Oude Gracht. Met een dakterras en klein terras voor de wijnbar.

Maar voor de opening in het weekend van de Grand Départ van de Tour de France 2015, moest er nog veel gebeuren. De verbouwing heeft maanden in beslag genomen, vooral omdat het karakter van het interieur recht gedaan moest worden. De plafonds, de kasten, de vitrines, de karakteristieke doorkijk op de entresol, de openhaard en de oude trappen, niets mocht worden verwijderd of aangepast. Met grote zorg hebben velen een bijdrage geleverd om u een omgeving te bieden die de geschiedenis doet herleven en waarin u aangenaam kunt genieten van de karakteristieke keuken en van de met zorg samengestelde wijncollectie van Bistronome des Arts.

Wij wensen u een aangenaam verblijf bij ons en natuurlijk smakelijk eten.

• All-inclusive

1476193418 93
1496820777 86
1501977616 87
1519167082 80
1520886028 75

1. Roswitha Zuhlke

We zijn afgelopen zaterdag hier geweest. Dit was de tweede keer, al is de eerste keer al een hele tijd geleden. Toen al was het eten goed maar de service slecht.

Hier nu de ervaring van afgelopen zaterdag. We hadden hier gereserveerd (via deze site). Toen we er om 19:50 kwamen wist men niets van onze reservering. Mijn mailbox stond vol met emails over deze reservering (bevestiging, herinnering, enz).

Dit was het moment dat we onze biezen hadden moeten pakken. Helaas had het Karma-Credit-Plan andere ideeën. Ze vonden een tafeltje en we konden gaan zitten.

Restaurant was goed vol. Na vijf minuten kregen we het menu en een boordje met de wijnkaart. Vijf minuten later kwam iemand anders ons vragen of we een aperitief wilden. Meteen eten bestellen was er niet bij - dus eerst de drankjes. Onze keuze - een glas wijn en een jus d'orange.
    Weer vijf minuten later komt ze met een glas wijn en een appelsap. Ze had geen jus d'orange meer, dus heeft ze maar meteen een alternatief mee genomen. Nu drinkt mijn man niet graag appelsap en wilde hij een pastis. Ze verdwijnt en komt weer vijf minuten later terug met een jus d'orange die ze nu kennelijk wel had gevonden.

We zitten nu al 20 minuten hier. We geven de bestelling op. Beetje praten, mensen kijken (plek bij het raam en Gay Pride in Utrecht). Het wordt 21:00 Weer komt een dame bij ons tafeltje en vraagt hoe het met ons gaat. Ik zeg dat ik honger heb. Reactie: maar jullie hadden ook geen voorgerecht besteld. Onze reactie: Wel!

Ze verdween en kwam korte tijd later weer iets anders doen (andere tafel nieuw indekken). Verder niets.

Om 21:20 zijn we opgestaan en hebben het restaurant verlaten. De excuses en alle dingen die men kennelijk vandaag de dag leert op hippe gesprekstrainingen hebben langs ons heen laten gaan.

Achteraf viel ons op dat de service bij andere tafels ook hemeltergend traag was. Het stel naast links ons heeft in de bijna 90 minuten die we er zijn geweest hun hoofdgerecht gekregen, bestelling opgegeven voor een kaasplateau - maar kennelijk moesten de koeien nog gemolken worden. Rechts van ons waren klaar met eten en kregen nog koffie (ze gingen tegen 21:00). Bij andere tafels was het niet anders.

Dus over het eten kan ik niets zeggen - behalve dat de Gyros verderop ons voor de hongerdood gered heeft.

2. Mooie plek aan de oude gracht, uitzicht op de dom en het wed, mooie entourage, erg lekker gegeten en hartelijke bediening.

3. Heerlijk gegeten in zeer sfeervol restaurantje. Mooi pandje (monument). Begeesterde eigenaar die met zichtbaar plezier het zijn gasten naar de zin maakt. Lekkere wijn ook, wij komen zeker terug!

4. Trees Schifferstein

Erg mooie en sfeervolle plek, de Franse gastheer en ober doet daar alle eer aan! Heerlijk eten!

5. Beste plek van Utrecht om op het terras te genieten van de heerlijke spijzen en wijnen. Alles is op zijn Frans.

6. Prima gegeten! Service was zeer vriendelijk en goed, maar had het in zijn eentje wel erg druk, waardoor het soms lang wachten was. Voorgerecht (coquilles) en hoofdgerecht (octopus) erg smakelijk, en hoewel groente/garnituur voor alle gerechten hetzelfde was, was het erg lekker. Desserts waren ook prima, alleen kaasplankje was wat fantasieloos; goede kazen, maar allemaal vrij standaard (chaumes, morbier en fourme). De Pinot blanc was erg lekker.

7. MarieBé Murail

Wij hebben heerlijk gegeten (donderdag 12 april). Ik had alleen een teleurstelling bij het voorgerecht: de slakken hadden op zich geen smaak, de smaak zat alleen in de saus die wel erg lekker was. Ik kom uit het Franse platteland waar ik regelmatig slakken at, en ik had graag de smaak weer willen proeven!
    Verder was alles goed en ik bewaar een goede herinnering aan het eten in Bistronome des Arts.
    Amitiés,
    MarieBé Murail

8. Philipp Fuhrmann

GREAT food at good price!

9. Lekker eten in een sfeervolle setting

10. We hebben een fijne avond gehad met z'n vijven.
    De verschillende voorgerechten waren allemaal heerlijk, net als de hoofdgerechten.
    De bediening bekwaam, correct en heel aardig.
    Alleen was het wat koud binnen.

11. Alexander

Goed Frans eten, fijne ambiance ondanks dat het door de kou buiten ook binnen in de serre vrij koud was. Vriendelijke service door de Frans-spreekende obers, wij komen hier zeker nog een keer terug als het wat warmer weer is.

12. Geweldig pand, mooie entourage, prettige bediening. En leuk dat de ober voornamelijk Frans spreekt. Je waant je even op vakantie en goed om weer mijn Frans te oefenen. En nog belangrijker: het eten is heerlijk!

13. van Eijk

Met goede vrienden uit Den Haag halverwege afgesproken in Utrecht bij des Arts. Wij kwamen uit Apeldoorn vol verwachting..om een gesloten restaurant aan te treffen! De reservering verliep in twee stappen van aanvraag in behandeling tot bevestiging reservering. Wat een farce en bovenal een deceptie. Uiteindelijk heerlijk gegeten bij een ander restaurant!

14. Het eten was goed.
    Maar de bediening viel tegen vragen of de glazen gevuld kunnen worden en heel lang wachten op het eten.
    En het was heel koud…

15. Good food and nice service in a very nice old Dutch building. This is one of the few restaurants in which the menu is chosen by the customer (no chef's surprises). This is a big plus! Very good French duck!

16. F Bartstra

Erg gezellig restaurant met een kleine maar uitstekende menukaart. Heerlijk vasqueras gedronken. Communicatie in het Frans wat de sfeer extra verhoogt. Een absolute aanrader voor Utrecht, dunkt me.

17. Heerlijk gegeten! Alles was goed bereid, nergens viel het tegen. Aardige mensen, prima service, prachtig pand, mooi aan het water. En binnen waan je je in Frankrijk. Aanrader!

18. De avond was wat wij ervan verwachtten toen wij de buitenkant en het interieur zagen. Veel zorg aan alles besteed, goed eten en prettige bediening. Alleen aan het eind van de avond werd het wat rommelig toen alles bezet was, maar dat had ook weer z'n charme. In elk geval een avond waarop wij alle tijd kregen om uitgebreid te tafelen.

19. Gezellig restaurant, je wordt in het Frans aangesproken, goed eten voor een heel redelijke prijs.

20. Goed gekookt, prima wijnen. Vriendelijke bediening, wel wat lang wachten. Vrij prijzig voor wat er wordt geboden. Leuke locatie met prettige akoestiek.

21. Des Arts is een heel gezellig, klein restaurant met goede service en lekker eten op een top locatie. Wel is het erg handig als je Frans of Engels kan als je hier wil eten.

22. Vrijdag 5 januari (weer) fantastisch gegeten bij Des Arts. Voor ons was het de eerste keer sinds de verhuizing van de Boterstraat naar de Lijnmarkt en ik baal er van dat we zo lang niet geweest zijn. Het eten en de service was weer top en ze zullen ons binnenkort zeker weer terug zien.

23. Fabrizio Albertazzi

Wij hadden gereserveerd en de reservering was ook per mail bevestigd.
    Toen we aankwamen echter zei de bediening dat er geen reservering voor ons was en mochten we weer vertrekken. Schandalig. Ik vind het een zeer slechte restaurant.

24. Lech Kowalski

- Eten en drinken van een goed niveau, lekkere en smaakvolle gerechten.
    - Service is ondermaats, in het begin slechte communicatie via Whatssapp (dienst die door het restaurant wordt aangeboden). Werden niet naar de tafel geleid, zaten vervolgens aan de verkeerde tafel, want tafel waar we aan zaten was niet gedekt voor 5 personen (van tevoren aangegeven). Verder geen uitleg wat betreft het 3- of 4-gangen menu, moesten we zelf naar vragen. Ander dingetje is de taal, spreken Frans, maakt het bestellen er niet gemakkelijker op. Wanneer fles water op was werd niet opgemerkt, bij vragen om nieuwe fles kregen we plat i.p.v. bruisend. Daarnaast is fles 0,75L water €5, dat is écht teveel. Na hoofdgerecht geen soepele overloop naar krijgen van menu voor dessert en na dessert niet meer gevraagd of we nog thee/koffie wilden. Service was dus ondermaats voor wat je betaalt.
    - Sfeer is goed en knus.
    - Prijs/kwaliteit is wel wat aan de prijzige kant. Daar verwacht je wel een betere service voor te krijgen.

Al met al gezellige avond, alles goed/prima/lekker, maar verwacht niet teveel van de service.

25. Heerlijk gegeten en gedronken op mooie lokatie voor hele redelijke prijs. Franstalige bediening gaf nog een extra vakantie gevoel. Enig (klein) minpuntje was dat het wat koud voelde in de eetzaal.

26. Heerlijk gegeten en wat een mooi pand! Vriendelijk bediening en goede service.

27. Prachtige zaak en heerlijk eten. De 2 jonge mannen in de bediening zijn erg servicegericht en vriendelijk. Heel fijn. Helaas had de gastvrouw een slechte dag, volgens mij. Want ze keek nogal chagrijnig en zat als het even kon aan de bar op haar telefoon. Dat vond ik nogal ongepast op een zaterdagavond.
    En ook de sfeervolle muziek kon je in het restaurant jammer genoeg niet horen, omdat de Sonos-box alleen bij de bar stond.
    We komen zeker nog een keer terug, want het eten was top! Hopelijk heeft de gastvrouw dan wel een goede dag :-)

28. Hans Ruiter

Geweldige locatie. Zeer attente en vriendelijke bediening. Sfeervol. Heerlijk gegeten. Kom er zeker terug.

29. Het is een bijzondere ervaring om te eten bij Restaurant Des Arts. Je wordt verwelkomt in het Frans en je waant je direct in Franse sferen met de chansons op de achtergrond. We vroegen om een surprise menu en dit werd door de kok zeer gewaardeerd, hij maakte er een feestje van. Super lekker gegeten, ik kan het restaurant iedereen aanraden die van culinair uiteten houdt.

30. Soons Herman

Uniek kader, leuke Franse muziek en vriendelijke bediening.

31. Lonny derwort

Des Arts op de vorige locatie was leuk, heerlijk, verrassend.

Dus.. op de nieuwe locatie beloofde het..... de oude des arts was er met het vorige menu. De keuken was goed, maar de bediening helaas niet. Qua kosten, wat kregen we ervoor, was het lekker en hoe was de bediening?? De verrassing was er niet, de locatie was minder omdat de tafeltjes zo dicht op elkaar staan en als iemand naar achter leunt die bijna op je bord zit..de bediening.. geen interesse in de gasten, was druk of met andere gasten, dus aandacht vragen en krijgen kostte moeite...

Jammer, het was zo leuk en lekker... maar nu????

32. Erg gezellige en kleinschalige sfeer, goed menu, lekker gegeten, en vriendelijke bediening.

33. De eerste indruk van het restaurant was een beetje chaotisch. Het is een klein restaurant met veel tafels. Maar na een tijdje wen je aan de drukte en kun je de 'franse slag' wel waarderen. Helemaal als blijkt dat het eten heerlijk is. Ik had octopus, doorsnee een goede graadmeter voor de kwaliteit van een restaurant. En die bleek prima. Ook de voorafjes en het toetje was prima. Al met al met een voldaan gevoel afscheid genomen.

Pluspunten: lekker eten, mooie locatie en prachtig pand. Verbeterpunten: het is allemaal wel erg krap binnen (misschien iets minder tafels plaatsen) en het personeel heeft het erg druk (waardoor er weinig gemeend contact was).

34. Super soirée, l'endroit est charmant, ambiance tamisée et service excellent. La cuisine est tout simplement délicieuse. Une belle découverte! J'y retournerai sans hésiter.

Vrije vertaling door Eet.nu:
    Geweldige avond, de zaak is mooi, ingetogen sfeer en uitstekende service. Het eten is eenvoudigweg heerlijk. Een leuke ontdekking! Ik kom er zonder twijfel terug.

35. Voor mij een vast eetadres. Het is top! Kwaliteit is constant en de wijn geweldig. De sfeer en ruimte is prachtig. In de zomer kijk je op het terras uit op de Dom. Het personeel is aardig en correct. En wat uit de keuken komt subliem!

36. Heel leuk restaurant, erg lekker gegeten, genoten van alles eigenlijk. Bediening weet hoe het hoort. Als we in Utrecht zijn komen wij weer genieten. Tot snel...

37. J. Daggelder

Heerlijk gegeten in een sfeervolle entourage. Goede opstelling van de tafels, zodat je zelfs bij drukte goed met elkaar kon praten.

38. a.p.cohen

Heerlijk gegeten en gezellig gezeten op de bovenste verdieping. Aardige medewerkers. Moesten alleen erg lang wachten op het hoofdgerecht, doordat het zo druk was. Gelukkig gecompenseerd door een snel dessert.

Punt van verbetering: de vegetarische gasten kregen bij de amuse vooraf niet spontaan een alternatief geserveerd, in plaats van de makreel dip.

We komen graag terug.

39. Fantastisch gegeten! Heerlijke wijn! Wij komen terug!

40. Heerlijk gegeten in ontzettend knus restaurantje aan het water. Lekkere wijnkaart

41. Marjolein

Een heerlijk romantisch Frans restaurant! Het eten was zeer smakelijk. Eenvoudig, eerlijk, mooie smaak combinaties, Frans. Sfeer is romantisch in een prachtig oud pand in de Utrechse binnenstad. Klein/smal maar heel smaakvol ingericht. Absoluut goede wijnkaart. De chansons op de achtergrond en Franstalige bediening droeg voor ons bij aan deze Franse ervaring. Reserveren op zaterdagavond is nodig want het restaurant was 'complet'.
    We zullen zeker nog eens terugkomen!