Restaurant De Leuf in Ubachsberg

1361934805 93
1420616442 94
1436620525 96
1441955219 96

1. Ons 25 jarig huwelijk gevierd met een etentje bij restaurant De Leuf. Heerlijk gegeten, gemoedelijke sfeer, uitstekende bediening en altijd een persoonlijke touch. Bravo!😀

2. De hoogedelgestrenge heer prof. mr. E. Ackema.

Maastricht, den vijfde april 2017.

Mijne heren,

Onlangs hebben mijn innig geliefde levensgezel en ikzelf in hoogsteigen persoon hier mogen genieten van prachtige spijzen in combinatie met goede wijnen. Het eten was van een superieur niveau. Dit restaurant is gelegen in een prachtige atmosfeer en behoort toe aan de hogere milieu's van de Nederlandsche bevolking!
    Wij zullen zeker terugkeren naar dit prachtige restaurant.

Hopende hiermede voldoende te hebben gecomplimenteerd in deze annonce verblijven wij.

Met gevoelens van de meeste hoogachting en verschuldigde eerbied.

Uw dienstwillige ,
    De hoogedelgestrenge heer prof. mr. E. Ackema

3. Na de uitstekende ervaring einde zomer, nu gereserveerd voor in het begin van de lente. Na een heel fijn ontvangst door Sandra van de Bunt kregen we het plaatsje waar we bij ons eerste bezoek ook zaten. Aan het raam van de patio met mooi uitzicht over het restaurant, fijn.
    Als aperitief een mousserende Fromberg Rustique gemaakt van de Müller-Thurgau van de wijnmaker uit het dorp, elegant fruitig met een ronde afdronk, lekker. De menukaart stond al op tafel, die zag er goed uit. We startten met een krokantje van tapioca met een gel van fruitige miso waarover fijngemalen hazelnoot, wat een aangenaam aroma gaf, erg lekker.
    Het tweede hapje was een hartige bouillon van ham met erin een op 63 graden gegaarde eidooier, afgewerkt met een olie van prei. De dooier was lekker smeuïg, de bouillon was voor mij ietsje te hartig waardoor ik de prei niet echt kon proeven.
    Het laatste hapje was een leuke presentatie op de schelpen van de Gillardeau oester. Een zalf van oester met een fijne brunoise van koolrabi en zeste van citroen. Dit moest je van de schelp likken, erg smaakvol.

Bas Rietrae de vaste sommelier die inmiddels al 16 jaar bij de Leuf werkzaam is presenteerde keurig een Sauvignon blanc 2015 uit de Touraine van het huis Gibault. Aangenaam fris en een beetje grassig. Uit de keuken een prachtige presentatie op een heel mooi bord. Een keurige schijf van witte tonijn met ernaast stucturen van venkel met ertussen ziltige groentjes en toefjes crème van dragon. Verder nog een quenelle ijs van bergamot. Apart uitgeserveerd nog een cracker met tonijn tartaar waarop ziltige groentjes en toefjes crème van dragon en bergamot. Delicate smaken met subtiele kruidigheid en een mooie zuurbalans. De wijn sloot naadloos aan. (9.4)

Voor bij het topgerecht van deze middag was ook een topwijn geschonken die tevens één van de favorieten is van Sandra van de Bunt. En zeldzame rosé 2015 uit Auxey Duresses van het huis Dupont-Fahn, een hele elegante Pinot noir met een vleugje hout. Op het bord een perfect gegaarde dikke langoustine staart in een saus van citrus, tamarinde en kokos. Ernaast structuren van pompoen, om de koppeling naar de wijn te optimaliseren nog wat gemalen hazelnoot. De langoustine was heerlijk, deze werd nog lekkerder door de saus. De heerlijke wijn was in balans, genieten! (9.8)

Uit Portugal een Alvarinho 2015 van het huis Soalheiro, heerlijk aroma, aangenaam fris en mineralig. Uit de keuken een keurige presentatie op een van mijn favoriete borden van Pieter Stockmans. Gepekelde en gerookte sprotjes met dotjes van karnemelkstampers met ertussen olie van bieslook en toefjes gel van citrus. De sprotjes waren uitbundig van smaak, dit werd gedempt door de karnemelkstampers, de bieslook combineerde prima, de wijn vulde het gerecht met zijn zuren aan en hij maakte het geheel ietsje lichter. (9.2)

Over naar een dikke Chardonnay 2014 uit de Nappa Valley van het huis Panamera, aangenaam fruitig met bescheiden houttonen. Op een zwart bord de bouillabaisse met drie keurig gegaarde stukken van de inktvis tentakels waarop toefjes saffraan mayonaise en zeste van sinaasappel. De bouillabaisse was hoog op smaak met een romige toets, de inktvis had een fijne bite en zorgde voor voldoende afwisseling. De zuren van de wijn maakte het gerecht compleet. (9.2)

Voor bij het pièce een Valpolicella Classico 2015 van het gerenommeerde huis Allegrini, mooi aroma met tonen van kers en subtiele kruidigheid, fruitig en sappig in de mond met een fluweel zachte afdronk. Op het bord een mooi stuk zacht gegaarde kalfszwezerik in een dun licht krokant jasje, met chips en crème van pastinaak aan tafel afgewerkt met een hartige saus van ossenstaart. Cuisson was top, de smaak was delicaat en met de krachtige saus kon je de zwezerik naar wens op smaak brengen. De wijn maakte het gerecht compleet. (9.4)

Tijd voor de kaaswagen. Een groot platvorm op een trolley dat afgedicht was met een grote gevlochten kap. Eronder een uitgebreid assortiment kazen die werden toegelicht door de jongeman van de zwarte brigade. Alle geaffineerde kazen van Michel van Tricht. Ik ging safe voor mijn favorieten. Ernaast, in tegenstelling tot wat ik thuis erbij drink (fris wit), een PX sherry van het huis Romate, super zoet met een toets van rozijnen. Dat ging natuurlijk erg goed maar de pure smaken van de mooie kazen kwamen hierdoor wel ietsje in de verdrukking.

De dessertwijn was een St. Croix-du-Mont 2014 van het huis Haut Mayne iets lichter en fruitiger dan de bekendere broer uit de Sauternes. Een mooie presentatie op een groot wit bord met kobalt blauwe spiegel. Als basis griesmeelpudding waarop plakjes gemarineerde witte druif, plakjes aardpeer en een quenelle verjus sorbetijs. Ernaast nog een krokant gebakken korst van aardpeer gevuld met crème van aardpeer en stukjes oude Goudse kaas voor een hartige toets en een bite. De wijn was duidelijk gekozen voor bij het bordgedeelte waarnaast hij naadloos aansloot. (9.4)

Als afsluiter een krachtige Buscaglione espresso met een viertal prima friandises. De perfecte canelé de Bordeaux had ditmaal een toets van anijs, erg lekker.

Bediening was top, ondanks dat we de enige gasten waren deze middag was er non stop gezelligheid met alle leden van de zwarte brigade. Ook chef Bas van Kranen kwam regelmatig in het restaurant, leuk!

Samengevat was het weer een hele fijne middag vol gezelligheid en culinair genot. De gerechten ditmaal met de winterse smaken op de voorgrond, ietsje hoger op smaak, hartiger en rijker. De lichte zomervariant is overigens meer mijn ding, dat is puur persoonlijk natuurlijk. Ik voeg de Leuf graag toe aan mijn favorieten.

Eind dit jaar zal zoon Robin van der Bunt na zijn tour door Azië en Australië, om inspiratie op te doen, terugkomen. Hij zal na een periode van ongeveer drie maanden samenwerking met Bas van Kranen de functie chef-kok van hem overnemen. De signature zal dan wederom veranderen, spannend. Chef Bas gaat begin 2018 in Brabant een eigen zaak starten, een veelbelovend vooruitzicht.

4. adriaan

19271 punten
  5. We werden getipt voor de Leuf, (winnaar van de gouden koksmuts 2015) door de winnaar van 2016. Een nette aanbieding van Groupon trok ons meteen over de streep.
    Het verkeer zat reuze mee waardoor we nog een wandeling konden maken door de mooie omgeving, die vanwege het geglooide landschap meteen een vakantiegevoel gaf. Leuk dat er in het dorp een wijnboer zit “Wijngoed Fromberg”, hoewel we de ranken niet tegen gekomen zijn.

We werden ontvangen door de charmante Michelle van de Bunt die ons begeleide naar de gezellig ingerichte patio waar we een tafel mochten kiezen, fijn. Een dak van platanen beschermde ons tegen de zon en een kabbelend fonteintje zorgde voor extra sfeer.
    Als aperitief een Verdejo 2015 uit de Rueda die goed beviel. Het eerste hapje werd gepresenteerd in mooi servieswerk van Pieter Stockmans, een ronde cilinder met dekseltje. Onder de deksel een strakke presentatie van pompoenbereidingen. Keurige schijfjes op een crème afgewerkt met een vinaigrette van pompoen met blaadjes citrusafrikaan die zorgde voor verrassend lekkere smaakaccentjes. Een sterke start.

De cracker met pompoenpitten herkende we nog van ons vorig bezoek, erg lekker. Tegelijk kwam ook ons menu op tafel met de opmerking of we nog wat wilde aanpassen, keurig! Beide wilde de runder bavette wisselen voor vis, wat geen enkel probleem was.

In een klein dekschaaltje de volgende amuse. Een dooier van hoeve-ei met een luchtige crème van dashi afgewerkt met een Tahoon cresse (beukennoot). Lekker smeuïg en mooi op smaak.

Op lavastenen kwamen zuurdesem krokantjes met carpaccio van haring, bedekt met fijngesneden ui en bieslook, lekker.

Ons nieuwe menu verscheen samen met een warm zuurdesem broodje waarbij een stukje Guerensey boter. Marco Linck had inmiddels de wijnen voorbereid en geplaatst in een grote ijskoeler.
    De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd, een droge Riesling Koningsschild spätlese 2013 uit de Nahe van Honrath, rijk aroma, in de mond mooie zuren met tonen van tropisch fruit, heerlijk. Ernaast een hele mooie strakke presentatie. Tartaar van makreel met erop toefjes crème van mayonaise en selderij afgedekt met plakjes witte aardbei en groene ronde blaadjes, ernaast een heerlijke frisse kruiden vinaigrette. De makreel was zeer delicaat, de aardbei gaf een aangename bite, de vinaigrette zorgde voor aangename zuren en de Riesling maakte het feestje compleet. (9.7)

Over naar een Sauvignon blanc 2015 uit de Loire van het huis Gibault, behoorlijk ingetogen aroma beetje grassig, fris in de mond en een klein bittertje in de afdronk. Chef Bas van Kranen presenteerde zelf zijn gerecht, toppie! Tartaar van de black tiger garnaal in een Tom Yum, erop toefjes crème van yoghurt, crème van sesam, luchtig krokant van rijst en Tahoon cresse, afgewerkt met wat druppels yuzu. Wat een verfijning en wat een mooie zuren, super. Een sappige mondbeleving met aangename toets van de rijst. De wijn kon het allemaal niet bijhouden en persoonlijk vond ik het bittertje wat storend. (9.5)

Over naar een hout gelagerde Viognier 2015 van het huis Metairie, rijk aroma met tonen van abrikoos, peer en een vleugje vanille, vol in de mond met een lange afdronk. Uit de keuken de klassieker van Paul van de Bunt, “Geuren van de zee”. Een royaal gevulde oester op een bedje van zeewier met de schelpen van de producten waarmee de oester is gevuld. Stikstof zorgde voor een stukje spektakel maar ook dat de ziltige geuren van het wier loskwamen, leuk. In de oester als basis gestoofde prei, erop kokkel, scheermes, mossel en grijze garnaal in een heerlijke frisse saus van limoen en citroengras. Mooie ziltige smaken die door de heerlijke zuren van de saus werden versterkt. De wijn paste maar hij had van mij ietsje frisser en eleganter mogen zijn. (9,4)

We schakelde door naar Italiaans wit van de Falanghina druif van het huis Feudi di San Gregorio, mooi aroma met tonen van witte bloemen, verfijnd in de mond met mooie zuren. In een zwart schaaltje een smal stukje gebakken rogvleugel met ernaast een stuk kropsla met cressjes en een lobbige Hollandaise. De kropsla was erg lekker maar de delicate rog viel hiertegen wat weg, de heerlijke Hollandaise zorgde voor de koppeling naar de prima wijn die voor mij de hoofdrol speler van deze ronde was. (8,8)

Over naar rood met een licht terug gekoelde Givry 1e cru 2014 van het huis Parize, fonkelend robijn rode keur met in het aroma tonen van kers en framboos, aangenaam fruitig in de mond met subtiele aardse tonen, heerlijk. Uit de keuken een exotisch gerecht op een prachtig bord. Twee stukken gebakken dorade met ernaast een crème van pompoen waarop seroendeng en een toefje pindacrème. Verder een tagiatelle van venkel en een schuimige bisque van langoustine met kokos en een vleugje limoen. De dorade was ietsje te ver maar met zo’n smaakvol garnituur valt dat niet echt op. De wijn sloot verrassend goed aan, hield zelfs stand naast de pinda en vulde het gerecht met zijn heerlijke aroma en mooie zuren aan. Dit is helemaal mijn ding. (9.8)

De eerste dessertwijn was een Moscatel de Alejandria van het huis Añadas met kunstzinnig etiket en natuurlijk gemaakt. Rijk met tonen van rijp fruit toets van vanille, in de mond een mooie zoet zuur balans en een lange afdronk. Op het mooie bord een soepje van komkommer met gin tonic waarin een lint van zoetzure komkommer en een quenelle abrikozensorbet met blaadjes van de goudsbloem. Dit is een dessertje waar je vrolijk van wordt, licht, fruitig, subtiele bite van de komkommer en een aangenaam diepe abrikozentoets. De wijn was keurig in balans, genieten! (9.6)

Een feestelijke dessertwijn uit Italië, een licht mousserende rode Brachetto d'acqui van Cascina Ghercina. Een transparante licht rode kleur met in de neus tonen van rood fruit en in de mond soepel en rond. In een dikke zwarte schaal verse frambozen met een luchtige schuim van Bergamot waarin schotsen van bergamot en topjes van basilicum en een quenelle tomatenijs. Framboos met basilicum was al een top combinatie maar met het hartige tomatenijs en fruitige toetsen van de bergamot maakte het feestje compleet. (9.7)

Als afsluiter een krachtige Buscaglione espresso met een drietal prima friandises. Complimenten voor de canelé de Bordeaux die perfect was.

Bediening was zeer goed tot uitstekend verzorgd. Ondanks dat Michelle nog op school zit kent ze haar vak, complimenten. Marco Linck zorgde naast keurige presentaties en volop achtergrond informatie ook nog voor een stukje gezelligheid aan tafel. En natuurlijk erg leuk dat Bas van Kranen zelf verschillende gerechten presenteerde. We voelde ons helemaal in de watten gelegd in een correcte informele sfeer.

Prijs-kwaliteitverhouding was uitstekend. Aperitief €6,-, menu €64,50, wijnarrangement (halve glazen) €30,- en koffiearrangement €7,50.

Samengevat kunnen we stellen dat we weer een uitstekende middag hebben beleefd. Gerechten die uitstekend aansluiten bij het seizoen, licht, verteerbaar met verfijnde smaken maar toch ook met voldoende afwisseling. Ernaast goede tot heerlijke wijnen die weliswaar niet allemaal naadloos aansloten. We willen hierbij onze tipgever nog even bedanken. Aanrader!

6. Echt een toprestaurant. Altijd weer een genoegen om er te mogen eten. Ondanks het verlies van Paul vind ik het restaurant nu beter dan ooit. Het is wat ongedwongener.

7. Maike

8. Een geweldig restaurant. Kwaliteit gerechten, wijnen, bediening en de totale sfeer met een woord perfect!
    Complimenten voor de gastvrouw, chef kok en het personeel.

9. Afgelopen donderdag mochten we weer eens bij de Leuf aanschuiven en we waren na afloop onder de indruk. Wat hebben wij lekker gegeten! De twee amuses van wortel en koolrabi konden ons al bekoren maar daarna werd het alleen maar leuker. De Yellowfin tonijn met bergamot, bieslook en radijs was subtiel van opmaak en heerlijk van smaak, het hoofdgerecht van patrijs, pompoen en zwarte kardemom lekker (en hulde voor de extra saus) en het dessert van granny Smith, geitenyoghurt, bladselderij en zonnebloempit was zeer licht en verfrissend. Maar de absolute topper van de avond was het tussengerecht genaamd 'Geuren van de zee'. Een classic van wijlen Paul van de Bunt bestaande uit diverse schelpdieren met citroengras en limoenblad. Wat een prachtig gerecht met sublieme verfijnde smaken en mooi gepresenteerd met behulp van vloeibare stikstof. De uitvoering van deze klassieker was perfect en een terecht eerbetoon aan de veel te vroeg overleden chef, kippenvel!

Al met al hebben we een heerlijke avond beleefd. Dank aan allen en diep respect voor hetgeen jullie na een zeer moeilijke periode bereikt hebben. Mogen we nog eens terugkomen?

10. Edwin Koster

11. Layla Martens

Nog nooit in mijn hele leven zo lekker gegeten!!! We zijn frequente "uiteters" bij de middenklasse restaurants en soms ook bij sterrenrestaurants maar hadden nu wat te vieren en vonden het mooi dat Bas van Kranen de smaken van Paul kookt deze maand en kozen voor "de Leuf". Buiten een hartelijke ontvangst, super bediening en heerlijke entourage kennis gemaakt met chefkok Bas van Kranen, en gastvrouw Sandra van de Bunt, ongelofelijk sympathiek! Bas is echt een kunstenaar in de keuken, we waren echt onder de indruk en hopen nog eens snel bij de Leuf te gaan eten en 1 ding is zeker: De tweede ster komt snel weer richting jullie! Chapeau!!!

12. Acties zijn er inmiddels in overvloed en we hadden ditmaal geboekt via de Heerlijk 10Daagse Star-edition. Met heerlijk weer vertrokken we richting Ubachsberg waar het weer duidelijk minder was. Onze geplande korte wandeling kwam te vervallen, hierdoor waren we te vroeg in het restaurant wat geen probleem was. We namen plaats in de lounge in de comfortabele zwart lederen design stoelen bij de haard. Het restaurant is keurig ingericht, de leeftijd van het gebouw is niet verborgen en mede sfeer bepalend. Muren en plafonds zijn wit, de houten balken zijn zwart en op de vloer liggen oude boeren tegels. De verlichting is voornamelijk met spots en er zijn enkele designlampen, helaas niet veel daglicht. Aan de muur hangen verschillende schilderijen, in de lounge abstract, in het restaurant realistisch met keuken decor. Verder staan er nog enkele grote boeketten met witte gladiolen, mooi hoor. Halverwege het restaurant is er een glaswand met toegang naar de patio.

Als aperitief werd een Rueda gepresenteerd zonder verdere toelichting. Een zuivere wijn die goed bevalt. Het borrelgarnituur bestond uit grote chips en een kroepoek met een verrassend lekkere en pikante Boemboe Bali dipsaus.
    Het tweede hapje was met geitenkaas, komkommer en basilicum, lekker.
    Het menu werd uitgelegd en de uitbreidingsmogelijkheden werden toegelicht. De schaal en schelpdieren wilde we wel. Leuk ook dat ze hier twee verschillende wijn arrangementen aanbieden maar ik bleef bij de standaard.
    Het derde “hapje” was een spritskoekje met hierin oude Amsterdammer en erop een toefje mosterd, mooi hoog op smaak.

De eerste amuse kwam in een schaaltje, als basis zongedroogde honingtomaat met erop een yoghurt hangop met mierikswortel en sorbetijs van honingtomaat. Een smaakvolle combinatie.
    De tweede amuse kwam in een glaasje. IJsparels van granny smith en komkommer gekruid met groene curry. Onze mond is inmiddels aardig op smaak gebracht en we zijn gereed voor het echte werk. We werden begeleid naar onze tafel. Deze was bij de glaswand, fijn.

De eerste begeleider werd beknopt toegelicht, een Sauvignon 2012, Le "S" uit de Touraine van Domaine de Chapitre, een uitbundig en kruidig aroma met tonen van mint en een hint van eucalyptus, aangenaam fruitig in de mond met een soepele afdronk. Op het bord in zuur gemarineerde sardines met stukjes van een vijftal verschillende tomaten, toefjes crème van citrus en toefjes crème van venkel afgewerkt met assortiment cressjes. De sardines waren mild van smaak en deze combineerde prima met de verschillende tomaten. Er was veel afwisseling in smaak, heerlijk. De wijn was vooral met zijn heerlijke aroma een prima begeleider.

De tweede begeleider is gemaakt van Viognier 2012 de "Les Barriques" van het huis Metairie uit de Pays d'Oc, een iets ronder aroma met tonen van abrikoos. Op het bord structuren van bloemkool, crème, gebakken en schijfjes met schelpjes van zilverui, toefjes zalf van gefermenteerde knoflook en een sap van Amsterdamse ui. Een licht en fris zoetzuur gerecht met mooie smaken die de liefhebber van vegetarische gerechten zeker zal aanspreken. De zoetere knoflook accenten vond ik zelf het mooist. De wijn paste goed en vulde het gerecht keurig aan.

De derde begeleider kwam van Sicilië, gemaakt van laat geplukte Grillo druiven van het huis Feudo Maccari met een uitbundig en complex aroma en rijk in de mond, heerlijk, mijn favoriet van de middag. Uit de keuken een dubbel bord met twee royaal gevulde oesters op een bedje van zeegroenten. Aan tafel werd er over de groenten stikstof gegoten die aardig wat rook veroorzaakte. Deze rook had de geur van de van de zee, leuk. De oesters waren gevuld met stukjes scheermes, mossel, sappige kokkel, stukje oester, gebakken stukjes garnaal en was afgewerkt met een hartige schaaldierensaus en takjes zeekraal. Mooie smaken van de zee met een heerlijke wijn maakte dat we helemaal tevreden waren.

We gaan verder met Italiaans rood. Het valt op dat de glazen telkens een maatje groter worden, leuk. Een Rosso di Montepulciano 2012 van het huis Torre Terza. Een redelijk ingetogen aroma met tonen van zwart fruit, soepel in de mond met een zachte afdronk. Uit de keuken een getrancheerde eendenborst op een zalf van wortel, geroosterde hazelnoten, toefjes crème van citrus, cilinder van polenta, komijn, en van de bout was een blokje gemaakt. Het geheel werd afgewerkt met een zalige eigen jus die met mandarijn op smaak is gemaakt. Een kannetje met royale portie blijft op tafel, super! De eend is goed doorgegaard en het jasje is licht krokant, ik heb het ditmaal mee op gegeten, compliment. De saus is super met mandarijnen toets die prima bij de eend past. De wortel met bite is ook prima gekozen. De hazelnoten geven een extra smaakdimensie, leuk. De wijn past goed maar had iets spannender gemogen. Een prima ronde.

Partner wilde geen vlees en ze kreeg een hele mooie moot huisgerookte zalm. Een royale portie waardoor ik hem nog even mocht proeven, top. Een geweldige smaak en zelfs de mooiste zalm die ik ooit geproefd heb. Hierbij een zalige mandarijnen saus, super en ik vermoed een specialtijd van de chef.

De dessertwijn is een klassieke Franse coteaux du Layon Rochefort 2011 van het huis Pierre Bisse. In het aroma tonen van honing en rijpe peer in de mond een goede zoetzuur balans. In een donker schaaltje een compacte presentatie van partjes gele perzik in sangria gedrenkt, sorbetijs van perzik, karnemelk hangop, toefjes crème van sangria en toefjes crème van pistache afgewerkt met twee makarons en koekkruim. Mooie pure smaken. De wijn bleef wat op de achtergrond maar was zeker een fijne begeleider. Leuk dat Paul van der Bunt (de chef) tijdens het dessert nog even bij de gasten kwam informeren of alles naar wens was geweest, een erg sympathieke man.

Onze buikjes waren inmiddels aardig gevuld en we besloten geen espresso meer te nemen en bestelde de rekening.

Bediening was zeer goed, gerechten en wijnen werden keurig toegelicht. Niet heel uitgebreid maar al onze vragen werden vriendelijk en deskundig beantwoord.
    Prijs kwaliteit is zeer goed tot uitstekend met als opmerking dat ik het wijnarrangement iets te kostbaar vind ofwel de wijnen iets te min voor ruim 10,- per glas. Huiswijn 7,50, 4 gangen menu 50,-, extra gang 17,50, en arrangement 5 gangen 52,- (prestige 77,-). Het was een geslaagde middag met heerlijk eten in een luxe ambiance. De Leuf is een aanrader voor de fijnproever en voor de luxe smulpaap.

13. Rob en Els

14. John

15. Al weer enige tijd geleden, tijdens de 'Dining with the stars week' heb ik met 2 vrienden gegeten bij De Leuf.

Vanaf de afslag Heerlen begon de pret al. Het etablissement is namelijk idyllisch gelegen in het Limburgse heuvellandschap. We kregen er bijna een vakantie gevoel van.

We werden vriendelijk en professioneel begroet door de sommelier welke ons naar onze tafel begeleidde. Het klassieke pand is schitterend ingericht en de ronde tafels met comfortabel stoelen gaven direct een zeer ontspannen gevoel.
    Er wordt briljant met licht gewerkt zodat zelfs de hoekjes in licht worden gehuld.

We kozen een heerlijk glas champagne als aperitief, een goede keuze. De cuvée had een fijne bubbel en een volle afdronk.
    Na het zien van de kaart werden we enthousiast en besloten we enigsinds af te wijken van het DWTS menu. Na kort overleg met onze gastheer en sommelier Bas, bleek dit geen enkel probleem.

Bij inzage van de indrukwekkende wijnkaart kozen we voor een frisse mineraal achtige witte wijn met een kristalheldere smaak. De tweede fles werd een Amarone van Masi. Doordat men de druiven heeft laten indrogen heeft de wijn een diepe intense smaak van gefermenteerd fruit en bereikt deze een uitzonderlijk hoge gisting. Kortom een favoriet van ons alledrie, welke direct werd gedecanteerd om alvast lekker te ademen en te openen. Onze wijnselectie lieten we aanvullen door de keuzes van de sommelier. Bas heeft ons niet teleurgesteld. Zijn keuzes waren goed, soms gedurfd, maar altijd in perfecte harmonie met het gerecht. Zijn enthousiasme spat er vanaf. Dit is een man welke met veel plezier en trots werkt en dat merk je!

Op tafel stond een steen met daarin platbrood met zaden. Een schitterende presentatie wijze wat zichtbaar handwerk betrof. Ook werd onze eetlust geprikkeld door het geserveerde broodje met gezouten en ongezouten boter, gepresenteerd op een natuurstenen tegel.

De amuses bestonden onder andere uit huis gemaakte kroepoek. Eenmaal naturel en een maal gemaakt met inktvis inkt. De laatste was voor ons een aangename verassing qua smaak. Hierbij werd een smaakvolle Koreaanse barbecue saus en een hoorntje met zachte geitenkaas geserveerd.
    Men vervolgde met een amuse van mierikswortel, rode ui en bietjes. Pure smaken met respect voor verse ingrediënten.

De eerste gang betrof een compositie van tonijn, quinoa en basilicum. De quinoa voegde een extra textuur toe aan het gerecht wat een mooi mondgevoel opleverde.

De volgende gang viel erg in de smaak bij mijn disgenoten. Het gerecht werd 'Geuren van de zee' genoemd en men had de naam niet beter kunnen kiezen. De vloeibare stikstof voerde de licht ziltige lucht van garnalen, mosselen, oesters en zeekraal naar onze neuzen. Het visuele aspect van deze wolk van genot deed de zintuigen tintelen.
    Helaas kon ik niet meegenieten van dit meesterwerk vanwege een schaal- en schelpdieren allergie. Maar niet getreurd, want men serveerde me een schitterende huis gerookte zalm met groene asperge en cavaillion van meloen en sinaasappel. De balans in dit gerecht was indrukwekkend!

Het tussengerecht bestond uit een hoeve eitje met crème van ossenstaart en shiitake op peterselie. Ook hier werd weer speels gewerkt met texturen.
    Elke gang werd enthousiast en deskundig toegelicht door de zwarte brigade en Bas leek extra zijn best te doen om het ons naar onze zin te maken.

Op speciaal verzoek, wat de flexibiliteit van de witte brigade demonstreerde, werd er een extra gang van Foie gras geserveerd begeleid met een gezalfd glas Pedro Ximenez. De Foie was mooi gekarameliseerd en de cuission was perfect. Men respecteerde hier de ingrediënten en had het product mooi puur gelaten.

De hoofdgang bestond uit, op lage temperatuur gegaarde, botermalse Geuldal lamsschouder met een puree van doperwten en koolrabi.
    Deze compositie was elegant gepresenteerd op een schitterend bord en had een mooie complexiteit aan smaken.

Om het palet te verfrissen werd er een heerlijk dessert geserveerd van Yuzu en rabarber. Ik ben gek op verwerkingen van rabarber, dus dit was echt een gerecht naar mijn smaak.

Geen culinaire avond is compleet zonder kaas, dus lieten wij ons aansluitend een mooi Kaasplanken serveren. Op ons verzoek geserveerd ná het zoete dessert. Uiteraard was dit geen enkel probleem.
    Men doet er in dit restaurant alles aan om het de gast naar zijn of haar zin te maken. Dit doet men op een eigen en ongedwongen wijze.

Om de avond af te sluiten hebben wij nog even voor in het restaurant plaats genomen om te genieten van een espresso met friandise. Ook hierin onderscheid De Leuf zich van de massa. De friandise had een vrolijk en speels karakter. De huisgemaakte suikerspin, Macarons en Madeleines deden niet onder voor Parijs. Ook was er nog tijd voor een babbeltje met de brigade. De cuisinier en bedenker van de culinaire meesterwerken welke wij hadden genoten, was zelf helaas niet aanwezig, maar dat demonstreert alleen maar de professionaliteit van het team van De Leuf.

De Leuf is een restaurant waar de sterren áán de hemel worden gekookt! SVH Meesterkok Van de Bunt, heeft zijn twee Michelin sterren meer dan verdient. Het zal mij niet verbazen als hij en zijn brigade komend jaar enkele plaatsen zullen stijgen in onze nationale top 100.

We komen zéker en met veel plezier nog eens terug.

16. Bart

17. Loes77 360 punten

Onlangs gedineerd in dit restaurant. We waren vol verwachting. De gerechten hebben absoluut deze verwachting waargemaakt. We voelden ons echter alles behalve welkom. Dit lag met name aan de gastvrouw die alleen oog had voor de regelmatige bezoeker. Daarnaast komt ze in onze ogen alles behalve warm over. De heren in de bediening doen hun uiterste best, maar moeten nog veel leren. Het komt soms wat kunstmatig over. Dit wordt mede ingegeven door de niet passende kostuums... Kortom; heerlijk gegeten, goed bijpassend wijnarrangement, maar door de afstandelijke houding van de gastvrouw voor ons niet voor herhaling vatbaar. Dan liever een bib gourmand met het gevoel dat je wel welkom bent!

18. Dit is wel wat men noemt de Premier League van het restaurantwezen.
    De kok weet van de eenvoudigste dingen een onvergetelijke smaaksensatie te maken.
    De bediening is enthousiast, authentiek en persoonlijk.
    Het geluidniveau blijft door de royale tafelafstand prettig beperkt, ook wanneer de alcohol zijn werk gedaan heeft.
    OK, het heeft allemaal een prijs, maar daarvoor hadden we óók een shuttle service en ook nog een overnachting in het nabijgelegen Van der Valk.
    Moeilijk te bedenken wat hier nog te verbeteren valt.
    We komen graag terug, maar niet elke maand.

19. Heel simpel: Klasse. 3 sterren kunnen niet lang op zich laten wachten..

20. De Leuf is een aanrader. Vriendelijke ontvangst, goede sfeer, uitstekend menu en prima wijnadvies van de sommelier (complimenten voor zijn wijnkeuze).

Alles wat je je wenst als je uit gaat dineren.

21. Rob Kemmeren

Dit is geen koken meer, dit is culinaire tovenarij! Wat een smaakvolle kunstwerken op het bord en goddelijke bubbels in het glas. Minstens twee sterren waardig.

22. Als culinair liefhebber moet je dit avontuur beleefd hebben.

23. De laatste tijd veel in Michelin zaken gegeten maar dit is een topper. Kunst in de tuin, mooie entree en inrichting, vele lekkere amuses waaronder macaron met geitenkaas en basilicum of zwarte kroepoek met Koreaanse BBQ saus.

Vriendelijke losse bediening en een prima 5 gangen menu met heerlijke wijnen.

Even een opsomming:

Toro tonijn en scheermessen met diverse bereidingen van komkommer.

Warm a la minute gerookte zalm met cavaillon.

Combinatie van kreeft, langoust en garnalen in schaaldierensaus met wortel en sinaasappel.

Pyreneeën zuiglam met Hollandse asperges, witte wortel en chips.

Lambada aardbeien en flexibele chocolade met chocoladecrunch en Mojito ijs.

Bij de koffie nog een mooie gin-tonic lolly, een glaasje van kokos, mango en passiefruit en een kersensuikerspin toe.

Heerlijk vers brood met apart olijfolie, nooit je glas leeg en Limburgse warmte op de borden.

Terecht tot de top van ons land behorend.

24. De gerechten zijn hier ware kunstwerken en smaken echt top.

De bijpassende wijnen en de sommelier zijn ook topklasse!

De sfeer is goed en de ambiance is erg mooi.

Absolute aanrader!

25. john goessen

Wij hebben hier gegeten met 8 personen aan een prachtige ronde tafel. Een geweldig prestige menu met zeer goed aangevoelde aanpassingen. Alles top.

Ook onze lunch in de zomer top, zonder overdrijven.

Proficiat dames en heren.

26. Vreemd dat van dit restaurant bijna geen recenties worden geschreven. Pasgeleden het boek "reis naar de sterren" gekocht, adembenemend. Ook de website ziet er verzorgd uit, evenals de insteek van het gastronomische.

Ziet er veelbelovend uit, ga hier binnenkort eten want wij zijn een beetje uitgekeken op de gevestigde orde. Bepaalde uitspraken van Paul van der Bunt raken mij wel, een echte Hollander en recht voor zijn raap...lijkt mij moeilijk in dat draaierige zuiden.

27. Geweldige sfeer, bediening en eten. Is voor mij een van de beste ervaringen geweest. Een echte topper!