Restaurant De Leuf in Ubachsberg

za vanaf 18:00

1319772343 93
1330520977 93
1352018244 92

1. Ons 25 jarig huwelijk gevierd met een etentje bij restaurant De Leuf. Heerlijk gegeten, gemoedelijke sfeer, uitstekende bediening en altijd een persoonlijke touch. Bravo!😀

2. De hoogedelgestrenge heer prof. mr. E. Ackema.

Maastricht, den vijfde april 2017.

Mijne heren,

Onlangs hebben mijn innig geliefde levensgezel en ikzelf in hoogsteigen persoon hier mogen genieten van prachtige spijzen in combinatie met goede wijnen. Het eten was van een superieur niveau. Dit restaurant is gelegen in een prachtige atmosfeer en behoort toe aan de hogere milieu's van de Nederlandsche bevolking!
    Wij zullen zeker terugkeren naar dit prachtige restaurant.

Hopende hiermede voldoende te hebben gecomplimenteerd in deze annonce verblijven wij.

Met gevoelens van de meeste hoogachting en verschuldigde eerbied.

Uw dienstwillige ,
    De hoogedelgestrenge heer prof. mr. E. Ackema

3. Na de uitstekende ervaring einde zomer, nu gereserveerd voor in het begin van de lente. Na een heel fijn ontvangst door Sandra van de Bunt kregen we het plaatsje waar we bij ons eerste bezoek ook zaten. Aan het raam van de patio met mooi uitzicht over het restaurant, fijn.
    Als aperitief een mousserende Fromberg Rustique gemaakt van de Müller-Thurgau van de wijnmaker uit het dorp, elegant fruitig met een ronde afdronk, lekker. De menukaart stond al op tafel, die zag er goed uit. We startten met een krokantje van tapioca met een gel van fruitige miso waarover fijngemalen hazelnoot, wat een aangenaam aroma gaf, erg lekker.
    Het tweede hapje was een hartige bouillon van ham met erin een op 63 graden gegaarde eidooier, afgewerkt met een olie van prei. De dooier was lekker smeuïg, de bouillon was voor mij ietsje te hartig waardoor ik de prei niet echt kon proeven.
    Het laatste hapje was een leuke presentatie op de schelpen van de Gillardeau oester. Een zalf van oester met een fijne brunoise van koolrabi en zeste van citroen. Dit moest je van de schelp likken, erg smaakvol.

Bas Rietrae de vaste sommelier die inmiddels al 16 jaar bij de Leuf werkzaam is presenteerde keurig een Sauvignon blanc 2015 uit de Touraine van het huis Gibault. Aangenaam fris en een beetje grassig. Uit de keuken een prachtige presentatie op een heel mooi bord. Een keurige schijf van witte tonijn met ernaast stucturen van venkel met ertussen ziltige groentjes en toefjes crème van dragon. Verder nog een quenelle ijs van bergamot. Apart uitgeserveerd nog een cracker met tonijn tartaar waarop ziltige groentjes en toefjes crème van dragon en bergamot. Delicate smaken met subtiele kruidigheid en een mooie zuurbalans. De wijn sloot naadloos aan. (9.4)

Voor bij het topgerecht van deze middag was ook een topwijn geschonken die tevens één van de favorieten is van Sandra van de Bunt. En zeldzame rosé 2015 uit Auxey Duresses van het huis Dupont-Fahn, een hele elegante Pinot noir met een vleugje hout. Op het bord een perfect gegaarde dikke langoustine staart in een saus van citrus, tamarinde en kokos. Ernaast structuren van pompoen, om de koppeling naar de wijn te optimaliseren nog wat gemalen hazelnoot. De langoustine was heerlijk, deze werd nog lekkerder door de saus. De heerlijke wijn was in balans, genieten! (9.8)

Uit Portugal een Alvarinho 2015 van het huis Soalheiro, heerlijk aroma, aangenaam fris en mineralig. Uit de keuken een keurige presentatie op een van mijn favoriete borden van Pieter Stockmans. Gepekelde en gerookte sprotjes met dotjes van karnemelkstampers met ertussen olie van bieslook en toefjes gel van citrus. De sprotjes waren uitbundig van smaak, dit werd gedempt door de karnemelkstampers, de bieslook combineerde prima, de wijn vulde het gerecht met zijn zuren aan en hij maakte het geheel ietsje lichter. (9.2)

Over naar een dikke Chardonnay 2014 uit de Nappa Valley van het huis Panamera, aangenaam fruitig met bescheiden houttonen. Op een zwart bord de bouillabaisse met drie keurig gegaarde stukken van de inktvis tentakels waarop toefjes saffraan mayonaise en zeste van sinaasappel. De bouillabaisse was hoog op smaak met een romige toets, de inktvis had een fijne bite en zorgde voor voldoende afwisseling. De zuren van de wijn maakte het gerecht compleet. (9.2)

Voor bij het pièce een Valpolicella Classico 2015 van het gerenommeerde huis Allegrini, mooi aroma met tonen van kers en subtiele kruidigheid, fruitig en sappig in de mond met een fluweel zachte afdronk. Op het bord een mooi stuk zacht gegaarde kalfszwezerik in een dun licht krokant jasje, met chips en crème van pastinaak aan tafel afgewerkt met een hartige saus van ossenstaart. Cuisson was top, de smaak was delicaat en met de krachtige saus kon je de zwezerik naar wens op smaak brengen. De wijn maakte het gerecht compleet. (9.4)

Tijd voor de kaaswagen. Een groot platvorm op een trolley dat afgedicht was met een grote gevlochten kap. Eronder een uitgebreid assortiment kazen die werden toegelicht door de jongeman van de zwarte brigade. Alle geaffineerde kazen van Michel van Tricht. Ik ging safe voor mijn favorieten. Ernaast, in tegenstelling tot wat ik thuis erbij drink (fris wit), een PX sherry van het huis Romate, super zoet met een toets van rozijnen. Dat ging natuurlijk erg goed maar de pure smaken van de mooie kazen kwamen hierdoor wel ietsje in de verdrukking.

De dessertwijn was een St. Croix-du-Mont 2014 van het huis Haut Mayne iets lichter en fruitiger dan de bekendere broer uit de Sauternes. Een mooie presentatie op een groot wit bord met kobalt blauwe spiegel. Als basis griesmeelpudding waarop plakjes gemarineerde witte druif, plakjes aardpeer en een quenelle verjus sorbetijs. Ernaast nog een krokant gebakken korst van aardpeer gevuld met crème van aardpeer en stukjes oude Goudse kaas voor een hartige toets en een bite. De wijn was duidelijk gekozen voor bij het bordgedeelte waarnaast hij naadloos aansloot. (9.4)

Als afsluiter een krachtige Buscaglione espresso met een viertal prima friandises. De perfecte canelé de Bordeaux had ditmaal een toets van anijs, erg lekker.

Bediening was top, ondanks dat we de enige gasten waren deze middag was er non stop gezelligheid met alle leden van de zwarte brigade. Ook chef Bas van Kranen kwam regelmatig in het restaurant, leuk!

Samengevat was het weer een hele fijne middag vol gezelligheid en culinair genot. De gerechten ditmaal met de winterse smaken op de voorgrond, ietsje hoger op smaak, hartiger en rijker. De lichte zomervariant is overigens meer mijn ding, dat is puur persoonlijk natuurlijk. Ik voeg de Leuf graag toe aan mijn favorieten.

Eind dit jaar zal zoon Robin van der Bunt na zijn tour door Azië en Australië, om inspiratie op te doen, terugkomen. Hij zal na een periode van ongeveer drie maanden samenwerking met Bas van Kranen de functie chef-kok van hem overnemen. De signature zal dan wederom veranderen, spannend. Chef Bas gaat begin 2018 in Brabant een eigen zaak starten, een veelbelovend vooruitzicht.

4. Echt een toprestaurant. Altijd weer een genoegen om er te mogen eten. Ondanks het verlies van Paul vind ik het restaurant nu beter dan ooit. Het is wat ongedwongener.

5. Maike

6. Een geweldig restaurant. Kwaliteit gerechten, wijnen, bediening en de totale sfeer met een woord perfect!
    Complimenten voor de gastvrouw, chef kok en het personeel.

7. Afgelopen donderdag mochten we weer eens bij de Leuf aanschuiven en we waren na afloop onder de indruk. Wat hebben wij lekker gegeten! De twee amuses van wortel en koolrabi konden ons al bekoren maar daarna werd het alleen maar leuker. De Yellowfin tonijn met bergamot, bieslook en radijs was subtiel van opmaak en heerlijk van smaak, het hoofdgerecht van patrijs, pompoen en zwarte kardemom lekker (en hulde voor de extra saus) en het dessert van granny Smith, geitenyoghurt, bladselderij en zonnebloempit was zeer licht en verfrissend. Maar de absolute topper van de avond was het tussengerecht genaamd 'Geuren van de zee'. Een classic van wijlen Paul van de Bunt bestaande uit diverse schelpdieren met citroengras en limoenblad. Wat een prachtig gerecht met sublieme verfijnde smaken en mooi gepresenteerd met behulp van vloeibare stikstof. De uitvoering van deze klassieker was perfect en een terecht eerbetoon aan de veel te vroeg overleden chef, kippenvel!

Al met al hebben we een heerlijke avond beleefd. Dank aan allen en diep respect voor hetgeen jullie na een zeer moeilijke periode bereikt hebben. Mogen we nog eens terugkomen?

8. Edwin Koster

9. Layla Martens

Nog nooit in mijn hele leven zo lekker gegeten!!! We zijn frequente "uiteters" bij de middenklasse restaurants en soms ook bij sterrenrestaurants maar hadden nu wat te vieren en vonden het mooi dat Bas van Kranen de smaken van Paul kookt deze maand en kozen voor "de Leuf". Buiten een hartelijke ontvangst, super bediening en heerlijke entourage kennis gemaakt met chefkok Bas van Kranen, en gastvrouw Sandra van de Bunt, ongelofelijk sympathiek! Bas is echt een kunstenaar in de keuken, we waren echt onder de indruk en hopen nog eens snel bij de Leuf te gaan eten en 1 ding is zeker: De tweede ster komt snel weer richting jullie! Chapeau!!!

10. Rob en Els

11. John

12. Al weer enige tijd geleden, tijdens de 'Dining with the stars week' heb ik met 2 vrienden gegeten bij De Leuf.

Vanaf de afslag Heerlen begon de pret al. Het etablissement is namelijk idyllisch gelegen in het Limburgse heuvellandschap. We kregen er bijna een vakantie gevoel van.

We werden vriendelijk en professioneel begroet door de sommelier welke ons naar onze tafel begeleidde. Het klassieke pand is schitterend ingericht en de ronde tafels met comfortabel stoelen gaven direct een zeer ontspannen gevoel.
    Er wordt briljant met licht gewerkt zodat zelfs de hoekjes in licht worden gehuld.

We kozen een heerlijk glas champagne als aperitief, een goede keuze. De cuvée had een fijne bubbel en een volle afdronk.
    Na het zien van de kaart werden we enthousiast en besloten we enigsinds af te wijken van het DWTS menu. Na kort overleg met onze gastheer en sommelier Bas, bleek dit geen enkel probleem.

Bij inzage van de indrukwekkende wijnkaart kozen we voor een frisse mineraal achtige witte wijn met een kristalheldere smaak. De tweede fles werd een Amarone van Masi. Doordat men de druiven heeft laten indrogen heeft de wijn een diepe intense smaak van gefermenteerd fruit en bereikt deze een uitzonderlijk hoge gisting. Kortom een favoriet van ons alledrie, welke direct werd gedecanteerd om alvast lekker te ademen en te openen. Onze wijnselectie lieten we aanvullen door de keuzes van de sommelier. Bas heeft ons niet teleurgesteld. Zijn keuzes waren goed, soms gedurfd, maar altijd in perfecte harmonie met het gerecht. Zijn enthousiasme spat er vanaf. Dit is een man welke met veel plezier en trots werkt en dat merk je!

Op tafel stond een steen met daarin platbrood met zaden. Een schitterende presentatie wijze wat zichtbaar handwerk betrof. Ook werd onze eetlust geprikkeld door het geserveerde broodje met gezouten en ongezouten boter, gepresenteerd op een natuurstenen tegel.

De amuses bestonden onder andere uit huis gemaakte kroepoek. Eenmaal naturel en een maal gemaakt met inktvis inkt. De laatste was voor ons een aangename verassing qua smaak. Hierbij werd een smaakvolle Koreaanse barbecue saus en een hoorntje met zachte geitenkaas geserveerd.
    Men vervolgde met een amuse van mierikswortel, rode ui en bietjes. Pure smaken met respect voor verse ingrediënten.

De eerste gang betrof een compositie van tonijn, quinoa en basilicum. De quinoa voegde een extra textuur toe aan het gerecht wat een mooi mondgevoel opleverde.

De volgende gang viel erg in de smaak bij mijn disgenoten. Het gerecht werd 'Geuren van de zee' genoemd en men had de naam niet beter kunnen kiezen. De vloeibare stikstof voerde de licht ziltige lucht van garnalen, mosselen, oesters en zeekraal naar onze neuzen. Het visuele aspect van deze wolk van genot deed de zintuigen tintelen.
    Helaas kon ik niet meegenieten van dit meesterwerk vanwege een schaal- en schelpdieren allergie. Maar niet getreurd, want men serveerde me een schitterende huis gerookte zalm met groene asperge en cavaillion van meloen en sinaasappel. De balans in dit gerecht was indrukwekkend!

Het tussengerecht bestond uit een hoeve eitje met crème van ossenstaart en shiitake op peterselie. Ook hier werd weer speels gewerkt met texturen.
    Elke gang werd enthousiast en deskundig toegelicht door de zwarte brigade en Bas leek extra zijn best te doen om het ons naar onze zin te maken.

Op speciaal verzoek, wat de flexibiliteit van de witte brigade demonstreerde, werd er een extra gang van Foie gras geserveerd begeleid met een gezalfd glas Pedro Ximenez. De Foie was mooi gekarameliseerd en de cuission was perfect. Men respecteerde hier de ingrediënten en had het product mooi puur gelaten.

De hoofdgang bestond uit, op lage temperatuur gegaarde, botermalse Geuldal lamsschouder met een puree van doperwten en koolrabi.
    Deze compositie was elegant gepresenteerd op een schitterend bord en had een mooie complexiteit aan smaken.

Om het palet te verfrissen werd er een heerlijk dessert geserveerd van Yuzu en rabarber. Ik ben gek op verwerkingen van rabarber, dus dit was echt een gerecht naar mijn smaak.

Geen culinaire avond is compleet zonder kaas, dus lieten wij ons aansluitend een mooi Kaasplanken serveren. Op ons verzoek geserveerd ná het zoete dessert. Uiteraard was dit geen enkel probleem.
    Men doet er in dit restaurant alles aan om het de gast naar zijn of haar zin te maken. Dit doet men op een eigen en ongedwongen wijze.

Om de avond af te sluiten hebben wij nog even voor in het restaurant plaats genomen om te genieten van een espresso met friandise. Ook hierin onderscheid De Leuf zich van de massa. De friandise had een vrolijk en speels karakter. De huisgemaakte suikerspin, Macarons en Madeleines deden niet onder voor Parijs. Ook was er nog tijd voor een babbeltje met de brigade. De cuisinier en bedenker van de culinaire meesterwerken welke wij hadden genoten, was zelf helaas niet aanwezig, maar dat demonstreert alleen maar de professionaliteit van het team van De Leuf.

De Leuf is een restaurant waar de sterren áán de hemel worden gekookt! SVH Meesterkok Van de Bunt, heeft zijn twee Michelin sterren meer dan verdient. Het zal mij niet verbazen als hij en zijn brigade komend jaar enkele plaatsen zullen stijgen in onze nationale top 100.

We komen zéker en met veel plezier nog eens terug.

13. Loes77 360 punten

Onlangs gedineerd in dit restaurant. We waren vol verwachting. De gerechten hebben absoluut deze verwachting waargemaakt. We voelden ons echter alles behalve welkom. Dit lag met name aan de gastvrouw die alleen oog had voor de regelmatige bezoeker. Daarnaast komt ze in onze ogen alles behalve warm over. De heren in de bediening doen hun uiterste best, maar moeten nog veel leren. Het komt soms wat kunstmatig over. Dit wordt mede ingegeven door de niet passende kostuums... Kortom; heerlijk gegeten, goed bijpassend wijnarrangement, maar door de afstandelijke houding van de gastvrouw voor ons niet voor herhaling vatbaar. Dan liever een bib gourmand met het gevoel dat je wel welkom bent!

14. Dit is wel wat men noemt de Premier League van het restaurantwezen.
    De kok weet van de eenvoudigste dingen een onvergetelijke smaaksensatie te maken.
    De bediening is enthousiast, authentiek en persoonlijk.
    Het geluidniveau blijft door de royale tafelafstand prettig beperkt, ook wanneer de alcohol zijn werk gedaan heeft.
    OK, het heeft allemaal een prijs, maar daarvoor hadden we óók een shuttle service en ook nog een overnachting in het nabijgelegen Van der Valk.
    Moeilijk te bedenken wat hier nog te verbeteren valt.
    We komen graag terug, maar niet elke maand.

15. Heel simpel: Klasse. 3 sterren kunnen niet lang op zich laten wachten..

16. De Leuf is een aanrader. Vriendelijke ontvangst, goede sfeer, uitstekend menu en prima wijnadvies van de sommelier (complimenten voor zijn wijnkeuze).

Alles wat je je wenst als je uit gaat dineren.

17. Rob Kemmeren

Dit is geen koken meer, dit is culinaire tovenarij! Wat een smaakvolle kunstwerken op het bord en goddelijke bubbels in het glas. Minstens twee sterren waardig.

18. Als culinair liefhebber moet je dit avontuur beleefd hebben.

19. De gerechten zijn hier ware kunstwerken en smaken echt top.

De bijpassende wijnen en de sommelier zijn ook topklasse!

De sfeer is goed en de ambiance is erg mooi.

Absolute aanrader!

20. john goessen

Wij hebben hier gegeten met 8 personen aan een prachtige ronde tafel. Een geweldig prestige menu met zeer goed aangevoelde aanpassingen. Alles top.

Ook onze lunch in de zomer top, zonder overdrijven.

Proficiat dames en heren.

21. Vreemd dat van dit restaurant bijna geen recenties worden geschreven. Pasgeleden het boek "reis naar de sterren" gekocht, adembenemend. Ook de website ziet er verzorgd uit, evenals de insteek van het gastronomische.

Ziet er veelbelovend uit, ga hier binnenkort eten want wij zijn een beetje uitgekeken op de gevestigde orde. Bepaalde uitspraken van Paul van der Bunt raken mij wel, een echte Hollander en recht voor zijn raap...lijkt mij moeilijk in dat draaierige zuiden.

22. Geweldige sfeer, bediening en eten. Is voor mij een van de beste ervaringen geweest. Een echte topper!