Restaurant De Leuf in Ubachsberg

1327520438 96
1357372058 93
1393194003 93
1488719189 94

1. Natuurlijk ook weer een bezoek aan onze favoriet in Ubachsberg waar nu Robin van de Bunt de rol van chef op zich heeft genomen, met aan zijn rechterhand Thijs Gerards. Samen hebben ze een inspireerde reis door Azië gemaakt, de invloeden waren duidelijk in het menu aanwezig.

Het was zomers en we streken neer op de binnenplaats naast de fontein waar de platanen nog geen blad hebben. Als aperitief een Grüner Veltliner 2016 van Kellner die goed beviel. We startten met de bekende cracker met zaden. Waarna een brioche bolletje gevuld met een crème van bacon, lekker.
    Meer onder de indruk waren we van het gevulde eitje met crème van asperges, dooier en frisse kruidenjus, afgewerkt met een schuim van notenboter en aardappelkaantjes, een heerlijke smakencombinatie met prima textuur.

Verder met een krokantje van kippenhuid waarop een toefje crème van de lever en stukje Amsterdamse ui, een smaak bommetje.

De klassieker van Paul van de Bunt mocht ook niet ontbreken, de geuren en smaken van de zee, prima uitgevoerd.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd, Sauvignon Blanc van Aotearoa met frisse tonen van exotisch fruit. Uit de keuken een mooie presentatie op een mooi groot wit bord. Tartaar van tonijn in een bad van ponzu afgewerkt met mierikswortelcrème, gepofte rijst en plakjes avocado. Heerlijk sappig met mooie zuren, pikante toets van mierikswortel en een crunch van rijst, indrukwekkend. (9,75)

De Keurig gebakken coquille was duidelijk geïnspireerd op Thailand en gepresenteerd in de schelp. Onder in geraspte zoetzure wortel met erop een crème van pinda met gember en groene curry, waarover een lobbig schuim van kokos. De coquille was afgewerkt met wat gemalen pinda en zeste van kaffir wat het heerlijke aroma compleet maakte. Wow een uitstekende smaakbalans met volle smaken waarbij de keurig geselecteerde Roemeense Fetească Regală Barrique 2016 van Sole naadloos aansloot. (9,85)

Chef Robin presenteerde zelf de Unagi Paling, geïnspireerd op hun eerste maaltijd in Tokio waar ze van onder de indruk waren. Een strakke presentatie op een mooi groot bord. Een stuk dikke gerookte paling gelakt met Unagi op een bedje van sojabonen compote met sesam in een bouillon van Unagi, ertussen crème van gerookte paling, afgewerkt met krokante nori. Op de houtskoolgrill een hapje met dezelfde smaken waarbij nog een bereiding van sushirijst. In de kom een sake, dat was de wens van Robin, een hele uitdaging voor de sommelier. Hij had gekozen voor een hele verfijnde en zachte sake die de smaak tussen de smaakvolle hapjes neutraliseerde. We waren wederom onder de indruk van de hele mooie smaken en sappige textuur. (9,8)

Voor bij de Tarbot een klassieke chardonnay 2014 uit Mercurey van het gerenommeerde huis Faiveley die nog even werd overgeschonken in een karaf. Op het bord een strakke presentatie. Een mooie filet van dikke tarbot in een heerlijk aangezuurde beurre blanc met dashi, erop gekarameliseerde ui en gepofte wilde rijst. Een originele smakencombinatie met hele mooie zoet zuur balans, genieten! (9,75)

Voor bij het pièce een heerlijke licht belegen Spätburgunder 2012 van het huis Salway. Uit de keuken een tweetrapsgerecht met melklam. Op het bord een stuk lamsbout, keurig gegaard met ernaast een asperge waarop een crème van champignon met gepofte quinoa en een dot frisse crème van daslook, aan tafel afgewerkt met een “romige” eigen jus. In de schaal een compote van portobello, witte asperge, crème van doperwten en stoof van de schouder, afgewerkt met een fenegriek saus en luchtig krokantje van eekhoorntjesbrood. Mooie volle smaken, goede texturen met een heerlijke wijn. (9,7)

Het dessert werd uitgeserveerd door Thijs met een goed verhaal. Gepresenteerd in een kokosnoot en geïnspireerd op de smaken van Vietnam. Bereidingen van kokos, zwarte kleefrijst en yoghurt aan tafel aangevuld met kokoswater. Mooie smaken en goede texturen, niet echt zoet. De Huxelrebe auslese van het huis Brüssel vulde het gerecht aan met zijn verfijnde zuren. (9,6)

Als afsluiter nog een krachtige Buscaglione espresso met een een vijftal prima friandises.

Bediening was de zonovergoten middag uitstekend verzorgd door een flinke brigade, leuk dat de mannen uit de keuken ook helpen bij het uitserveren. Sommelier Bas Rietrae had ditmaal twee verrassende begeleiders geselecteerd naast hele mooie klassiekers. Michelle van de Bunt draait prima mee en Sandra van de Bunt hield het overzicht.

Prijs-kwaliteitverhouding was top.

Op vakantie gaan in Azië om inspiratie op te doen is een ding, maar daarna dit op tafel zetten is een heel ander verhaal, daar is vakmanschap voor nodig, complimenten! De nieuwe signature valt bij ons helemaal in de smaak. Een beleving die de verwachtingen ruim overtrof en de favorieten rol royaal heeft waargemaakt. Mijn ontdekkring voor 2018, Bedankt!

2. Ons 25 jarig huwelijk gevierd met een etentje bij restaurant De Leuf. Heerlijk gegeten, gemoedelijke sfeer, uitstekende bediening en altijd een persoonlijke touch. Bravo!😀

3. De hoogedelgestrenge heer prof. mr. E. Ackema.

Maastricht, den vijfde april 2017.

Mijne heren,

Onlangs hebben mijn innig geliefde levensgezel en ikzelf in hoogsteigen persoon hier mogen genieten van prachtige spijzen in combinatie met goede wijnen. Het eten was van een superieur niveau. Dit restaurant is gelegen in een prachtige atmosfeer en behoort toe aan de hogere milieu's van de Nederlandsche bevolking!
    Wij zullen zeker terugkeren naar dit prachtige restaurant.

Hopende hiermede voldoende te hebben gecomplimenteerd in deze annonce verblijven wij.

Met gevoelens van de meeste hoogachting en verschuldigde eerbied.

Uw dienstwillige ,
    De hoogedelgestrenge heer prof. mr. E. Ackema

4. Echt een toprestaurant. Altijd weer een genoegen om er te mogen eten. Ondanks het verlies van Paul vind ik het restaurant nu beter dan ooit. Het is wat ongedwongener.

5. Maike

6. Een geweldig restaurant. Kwaliteit gerechten, wijnen, bediening en de totale sfeer met een woord perfect!
    Complimenten voor de gastvrouw, chef kok en het personeel.

7. Afgelopen donderdag mochten we weer eens bij de Leuf aanschuiven en we waren na afloop onder de indruk. Wat hebben wij lekker gegeten! De twee amuses van wortel en koolrabi konden ons al bekoren maar daarna werd het alleen maar leuker. De Yellowfin tonijn met bergamot, bieslook en radijs was subtiel van opmaak en heerlijk van smaak, het hoofdgerecht van patrijs, pompoen en zwarte kardemom lekker (en hulde voor de extra saus) en het dessert van granny Smith, geitenyoghurt, bladselderij en zonnebloempit was zeer licht en verfrissend. Maar de absolute topper van de avond was het tussengerecht genaamd 'Geuren van de zee'. Een classic van wijlen Paul van de Bunt bestaande uit diverse schelpdieren met citroengras en limoenblad. Wat een prachtig gerecht met sublieme verfijnde smaken en mooi gepresenteerd met behulp van vloeibare stikstof. De uitvoering van deze klassieker was perfect en een terecht eerbetoon aan de veel te vroeg overleden chef, kippenvel!

Al met al hebben we een heerlijke avond beleefd. Dank aan allen en diep respect voor hetgeen jullie na een zeer moeilijke periode bereikt hebben. Mogen we nog eens terugkomen?

8. Edwin Koster

9. Layla Martens

Nog nooit in mijn hele leven zo lekker gegeten!!! We zijn frequente "uiteters" bij de middenklasse restaurants en soms ook bij sterrenrestaurants maar hadden nu wat te vieren en vonden het mooi dat Bas van Kranen de smaken van Paul kookt deze maand en kozen voor "de Leuf". Buiten een hartelijke ontvangst, super bediening en heerlijke entourage kennis gemaakt met chefkok Bas van Kranen, en gastvrouw Sandra van de Bunt, ongelofelijk sympathiek! Bas is echt een kunstenaar in de keuken, we waren echt onder de indruk en hopen nog eens snel bij de Leuf te gaan eten en 1 ding is zeker: De tweede ster komt snel weer richting jullie! Chapeau!!!

10. Rob en Els

11. John

12. Bart 1138 punten

Al weer enige tijd geleden, tijdens de 'Dining with the stars week' heb ik met 2 vrienden gegeten bij De Leuf.

Vanaf de afslag Heerlen begon de pret al. Het etablissement is namelijk idyllisch gelegen in het Limburgse heuvellandschap. We kregen er bijna een vakantie gevoel van.

We werden vriendelijk en professioneel begroet door de sommelier welke ons naar onze tafel begeleidde. Het klassieke pand is schitterend ingericht en de ronde tafels met comfortabel stoelen gaven direct een zeer ontspannen gevoel.
    Er wordt briljant met licht gewerkt zodat zelfs de hoekjes in licht worden gehuld.

We kozen een heerlijk glas champagne als aperitief, een goede keuze. De cuvée had een fijne bubbel en een volle afdronk.
    Na het zien van de kaart werden we enthousiast en besloten we enigsinds af te wijken van het DWTS menu. Na kort overleg met onze gastheer en sommelier Bas, bleek dit geen enkel probleem.

Bij inzage van de indrukwekkende wijnkaart kozen we voor een frisse mineraal achtige witte wijn met een kristalheldere smaak. De tweede fles werd een Amarone van Masi. Doordat men de druiven heeft laten indrogen heeft de wijn een diepe intense smaak van gefermenteerd fruit en bereikt deze een uitzonderlijk hoge gisting. Kortom een favoriet van ons alledrie, welke direct werd gedecanteerd om alvast lekker te ademen en te openen. Onze wijnselectie lieten we aanvullen door de keuzes van de sommelier. Bas heeft ons niet teleurgesteld. Zijn keuzes waren goed, soms gedurfd, maar altijd in perfecte harmonie met het gerecht. Zijn enthousiasme spat er vanaf. Dit is een man welke met veel plezier en trots werkt en dat merk je!

Op tafel stond een steen met daarin platbrood met zaden. Een schitterende presentatie wijze wat zichtbaar handwerk betrof. Ook werd onze eetlust geprikkeld door het geserveerde broodje met gezouten en ongezouten boter, gepresenteerd op een natuurstenen tegel.

De amuses bestonden onder andere uit huis gemaakte kroepoek. Eenmaal naturel en een maal gemaakt met inktvis inkt. De laatste was voor ons een aangename verassing qua smaak. Hierbij werd een smaakvolle Koreaanse barbecue saus en een hoorntje met zachte geitenkaas geserveerd.
    Men vervolgde met een amuse van mierikswortel, rode ui en bietjes. Pure smaken met respect voor verse ingrediënten.

De eerste gang betrof een compositie van tonijn, quinoa en basilicum. De quinoa voegde een extra textuur toe aan het gerecht wat een mooi mondgevoel opleverde.

De volgende gang viel erg in de smaak bij mijn disgenoten. Het gerecht werd 'Geuren van de zee' genoemd en men had de naam niet beter kunnen kiezen. De vloeibare stikstof voerde de licht ziltige lucht van garnalen, mosselen, oesters en zeekraal naar onze neuzen. Het visuele aspect van deze wolk van genot deed de zintuigen tintelen.
    Helaas kon ik niet meegenieten van dit meesterwerk vanwege een schaal- en schelpdieren allergie. Maar niet getreurd, want men serveerde me een schitterende huis gerookte zalm met groene asperge en cavaillion van meloen en sinaasappel. De balans in dit gerecht was indrukwekkend!

Het tussengerecht bestond uit een hoeve eitje met crème van ossenstaart en shiitake op peterselie. Ook hier werd weer speels gewerkt met texturen.
    Elke gang werd enthousiast en deskundig toegelicht door de zwarte brigade en Bas leek extra zijn best te doen om het ons naar onze zin te maken.

Op speciaal verzoek, wat de flexibiliteit van de witte brigade demonstreerde, werd er een extra gang van Foie gras geserveerd begeleid met een gezalfd glas Pedro Ximenez. De Foie was mooi gekarameliseerd en de cuission was perfect. Men respecteerde hier de ingrediënten en had het product mooi puur gelaten.

De hoofdgang bestond uit, op lage temperatuur gegaarde, botermalse Geuldal lamsschouder met een puree van doperwten en koolrabi.
    Deze compositie was elegant gepresenteerd op een schitterend bord en had een mooie complexiteit aan smaken.

Om het palet te verfrissen werd er een heerlijk dessert geserveerd van Yuzu en rabarber. Ik ben gek op verwerkingen van rabarber, dus dit was echt een gerecht naar mijn smaak.

Geen culinaire avond is compleet zonder kaas, dus lieten wij ons aansluitend een mooi Kaasplanken serveren. Op ons verzoek geserveerd ná het zoete dessert. Uiteraard was dit geen enkel probleem.
    Men doet er in dit restaurant alles aan om het de gast naar zijn of haar zin te maken. Dit doet men op een eigen en ongedwongen wijze.

Om de avond af te sluiten hebben wij nog even voor in het restaurant plaats genomen om te genieten van een espresso met friandise. Ook hierin onderscheid De Leuf zich van de massa. De friandise had een vrolijk en speels karakter. De huisgemaakte suikerspin, Macarons en Madeleines deden niet onder voor Parijs. Ook was er nog tijd voor een babbeltje met de brigade. De cuisinier en bedenker van de culinaire meesterwerken welke wij hadden genoten, was zelf helaas niet aanwezig, maar dat demonstreert alleen maar de professionaliteit van het team van De Leuf.

De Leuf is een restaurant waar de sterren áán de hemel worden gekookt! SVH Meesterkok Van de Bunt, heeft zijn twee Michelin sterren meer dan verdient. Het zal mij niet verbazen als hij en zijn brigade komend jaar enkele plaatsen zullen stijgen in onze nationale top 100.

We komen zéker en met veel plezier nog eens terug.

13. Loes77 370 punten

Onlangs gedineerd in dit restaurant. We waren vol verwachting. De gerechten hebben absoluut deze verwachting waargemaakt. We voelden ons echter alles behalve welkom. Dit lag met name aan de gastvrouw die alleen oog had voor de regelmatige bezoeker. Daarnaast komt ze in onze ogen alles behalve warm over. De heren in de bediening doen hun uiterste best, maar moeten nog veel leren. Het komt soms wat kunstmatig over. Dit wordt mede ingegeven door de niet passende kostuums... Kortom; heerlijk gegeten, goed bijpassend wijnarrangement, maar door de afstandelijke houding van de gastvrouw voor ons niet voor herhaling vatbaar. Dan liever een bib gourmand met het gevoel dat je wel welkom bent!

14. Dit is wel wat men noemt de Premier League van het restaurantwezen.
    De kok weet van de eenvoudigste dingen een onvergetelijke smaaksensatie te maken.
    De bediening is enthousiast, authentiek en persoonlijk.
    Het geluidniveau blijft door de royale tafelafstand prettig beperkt, ook wanneer de alcohol zijn werk gedaan heeft.
    OK, het heeft allemaal een prijs, maar daarvoor hadden we óók een shuttle service en ook nog een overnachting in het nabijgelegen Van der Valk.
    Moeilijk te bedenken wat hier nog te verbeteren valt.
    We komen graag terug, maar niet elke maand.

15. Heel simpel: Klasse. 3 sterren kunnen niet lang op zich laten wachten..

16. De Leuf is een aanrader. Vriendelijke ontvangst, goede sfeer, uitstekend menu en prima wijnadvies van de sommelier (complimenten voor zijn wijnkeuze).

Alles wat je je wenst als je uit gaat dineren.

17. Rob Kemmeren

Dit is geen koken meer, dit is culinaire tovenarij! Wat een smaakvolle kunstwerken op het bord en goddelijke bubbels in het glas. Minstens twee sterren waardig.

18. Als culinair liefhebber moet je dit avontuur beleefd hebben.

19. De gerechten zijn hier ware kunstwerken en smaken echt top.

De bijpassende wijnen en de sommelier zijn ook topklasse!

De sfeer is goed en de ambiance is erg mooi.

Absolute aanrader!

20. john goessen

Wij hebben hier gegeten met 8 personen aan een prachtige ronde tafel. Een geweldig prestige menu met zeer goed aangevoelde aanpassingen. Alles top.

Ook onze lunch in de zomer top, zonder overdrijven.

Proficiat dames en heren.

21. Vreemd dat van dit restaurant bijna geen recenties worden geschreven. Pasgeleden het boek "reis naar de sterren" gekocht, adembenemend. Ook de website ziet er verzorgd uit, evenals de insteek van het gastronomische.

Ziet er veelbelovend uit, ga hier binnenkort eten want wij zijn een beetje uitgekeken op de gevestigde orde. Bepaalde uitspraken van Paul van der Bunt raken mij wel, een echte Hollander en recht voor zijn raap...lijkt mij moeilijk in dat draaierige zuiden.

22. Geweldige sfeer, bediening en eten. Is voor mij een van de beste ervaringen geweest. Een echte topper!