De Leuf in Ubachsberg

1407301913 94
1420418221 94
1453208989 95
1531906834 95

1. Eten was lekker maar weinig. (5 Gangen hadden wij)
    veel brood krijg je er tussendoor. Ongevraagd worden de glazen bij geschonken waardoor de bon aardig oploopt. Toen wij er waren was het niet erg druk 2 tafeltjes met mensen. Dus daardoor vonden wij het minder gezellig. En. Een water arrangement? 5 Euro voor een klein glaasje water…

2. Wilke van den Brink

Zeer gastvrij, heel lekker en verrassend gegeten met bijpassende heerlijke wijnen! Wij hebben een fantastische avond gehad.

3. Vorig jaar onder de indruk van de nieuwe signatuur van het jonge chef-koppel, erg benieuwd naar de ontwikkelingen.
    We waren keurig op tijd, het terras was ditmaal niet ingedekt. We werden begeleid naar een tafel achterin het restaurant waar het toch wel donker was, gelukkig mochten we wisselen met eentje bij het raam, fijn. Enkele kleine aanpassingen in het interieur, de grote bloemstukken met witte amaryllissen vallen het meest op, mooi. Michelle van de Bunt heeft tijdelijk de rol van sommelière overgenomen.

Als aperitief anonieme witte die aardig was. De bekende cracker met zaden stond al op tafel. Ernaast krokantjes van kippenhuid met een heerlijke dip van groene kruiden en asperge. Beide chefs kwamen uit de keuken met het amuse trio, leuk.
    Om te starten paitee, (geïnspireerd op Maleisië) een krokantje gevuld met ijs waarop stukjes knol met boemboe en limoen op smaak gebracht, mooie smaken.
    Pani puri, (Indisch krokantje) gevuld met steak tartaar en chimichurri (Argentijnse pesto), wow.
    En makreel pepesan ikan (geïnspireerd op Indonesië) met dille en sjalot, mooi hoog op smaak met pikante toets, erg lekker.

De klassieker van Paul van de Bunt mocht ook niet ontbreken, de geuren en smaken van de zee, prima uitgevoerd.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd, Seewinkel 2018, een witte blend uit Oostenrijk van Ziniel, een hoofdrol voor de Sauvignon Blanc lekker sappig met mooie zuren. Uit de keuken een tweeluik. Soft shell krab in tempura met ernaast een luchtige mousse van kerrie, afgewerkt met gebrande kokos en verse kaffir, om te dippen. Een soort amuse om de smaakpapillen te triggeren.
    Op het bord krokantje met tandoori waaronder een Noordzeekrabsalade op een vinaigrette van krab en kerrie, afgewerkt met crème van avocado een kokos. Heerlijk fris en kruidig, daar hadden we wel meer van gewild. (9)

Verder met een Chileense Sauvignon van Mar y Luz van Casa Marin die duidelijk wat complexer en rijker was dan de eerste. Op het bord twee plakken sashimi van hamachi afgelakt met een rookvinaigrette, ernaast een cannelloni van rettich gevuld met een salade van rettich op smaak gebracht met wasabi, eromheen een saus van gerookte ponzu. De hamachi was delicaat, mooie zuren in de saus en ook een goede rooktoets. De salade zorgde voor een pikante toets van wasabi. Het lekkerst wanneer je alle smaken combineerde. De wijn was keurig in balans. (8,25)

Uit de Languedoc een Devois de Perret 2018 gemaakt in een ronde Rhône stijl. Uit de keuken een hele mooie presentatie. Gebakken rode mulfilet, erop een brunoise van witte asperge in een crème van aioli met yuzu en dunne aardappel-citrus krokantjes, ernaast een schuimige bouillabaisse. Mooie volle smaken en prima texturen, de wijn kreeg hiernaast een klein bittertje maar sloot aromatisch naadloos aan, genieten. (8,75)

Over naar Italiaans rood met een Liber Pater 2016, geconcentreerd met tonen van kers, pruim en kruidigheid. We kregen het opgebonden Anjou duifje nog even in de pan te zien, leuk. Gerijpt op steranijs, 20 minuten gegaard in de oven en om de drie minuten gearroseerd.
    Drie personen uit de keuken kwamen het tweeluik inzetten. Om te starten de dumpling gevuld met stoof van het boutje waarnaast een heerlijke Hollandaise miso dip.
    Op het bord de borstfilet met een crunch van stukjes gedroogde tuinboon en quinoa, ernaast okonomiyaki (Japans 'pannenkoekje') met dansende bonito vlokken, aan tafel afgewerkt met een heerlijke vinaigrette van steranijs en een geweldige beurre blanc van dashi. Wow wat een smaakbeleving, duifje uitstekend gegaard met heerlijke anijs toets. De wijn werd wat harder naast de ronde saus maar sloot aromatisch keurig aan, voor ons beide de topper van de middag. (9,5)

Als dessertwijn was een Oostenrijkse Riesling Wunderkammer 2018 van Ingrid Groiss geselecteerd, verrassend fris met tonen van rijpe pompelmoes. Partner kreeg een indrukwekkende tafelbereiding. Voor mij een tweeluik. Op een zwart bord een zwarte presentatie, een landkaart van Azië met rode balletjes die de bezocht locaties van beide chefs markeren, leuk. Het was een taartje van gezouten karamel met stukjes pinda waarop een mousse van gember. Ernaast in een zwart schaaltje ijs van gember en limoenblad in een hele frisse saus van limoenblad. Beide bereidingen moest je combineren voor de optimale smaak- en mondbeleving, heerlijk! (9)

Als afsluiter nog een krachtige Buscaglione espresso met een keuze van de originele keurig ingerichte friandise trolley.

Bediening was uitstekend verzorgd door een flinke brigade ondersteund door het gehele keukenteam, leuk. Correct met veel gezelligheid en uitgebreide uitleg.

Samengevat kunnen we stellen dat de signatuur met Aziatische invloeden die vorig jaar is ingezet is door ontwikkeld. Mooie volle smaken, gebalanceerde smakencombinaties met prima cuissons, scherp oog voor texturen en veel beleving aan tafel. Kortom de reis meer dan waard, bedankt!

4. Anno Berghuis

Nog nooit zo lekker gegeten. Super! Met de reservering was iets mis gegaan, maar gelukkig konden wr wel terecht. Want anders had ik de kleine verrukkelijke hapjes niet kunnen proeven.

5. Jack Vrancken

Zaterdagavond 9 maart gedineerd in restaurant de Leuf.
    Goed verzorgd met veel gastvrijheid en kwaliteit.
    Ondanks toch enkele opmerkingen ;
    1. Druk verkeer van alle personeel om je heen wat waarschijnlijk te maken heeft aan welke tafel je zit. (Twee persoons zijdelings naast de kaastafel).
    2. Het water inschenken van willekeurig langs komend personeel,
    Het innemen van de fles met nog zeker een glas aan inhoud en op de vraag om dit nog te gebruiken al roepend ga even bijvullen.
    Uiteindelijk 10 euro betaald voor 2 flesjes water (kraanwater?)

3. Espresso besteld na 6 gangen menu. Ontvangen espresso met een gevarieerd zoetig assortiment. Verbazing maar wel genuttigd. Bij betaling geconfronteerd met 18 euro kosten voor deze koffie. De vraag alleen espresso of met garnituur is ons niet gesteld.

6. Ons 25 jarig huwelijk gevierd met een etentje bij restaurant De Leuf. Heerlijk gegeten, gemoedelijke sfeer, uitstekende bediening en altijd een persoonlijke touch. Bravo!😀

7. De hoogedelgestrenge heer prof. mr. E. Ackema.

Maastricht, den vijfde april 2017.

Mijne heren,

Onlangs hebben mijn innig geliefde levensgezel en ikzelf in hoogsteigen persoon hier mogen genieten van prachtige spijzen in combinatie met goede wijnen. Het eten was van een superieur niveau. Dit restaurant is gelegen in een prachtige atmosfeer en behoort toe aan de hogere milieu's van de Nederlandsche bevolking!
    Wij zullen zeker terugkeren naar dit prachtige restaurant.

Hopende hiermede voldoende te hebben gecomplimenteerd in deze annonce verblijven wij.

Met gevoelens van de meeste hoogachting en verschuldigde eerbied.

Uw dienstwillige ,
    De hoogedelgestrenge heer prof. mr. E. Ackema

8. Echt een toprestaurant. Altijd weer een genoegen om er te mogen eten. Ondanks het verlies van Paul vind ik het restaurant nu beter dan ooit. Het is wat ongedwongener.

9. Maike

10. Een geweldig restaurant. Kwaliteit gerechten, wijnen, bediening en de totale sfeer met een woord perfect!
    Complimenten voor de gastvrouw, chef kok en het personeel.

11. Afgelopen donderdag mochten we weer eens bij de Leuf aanschuiven en we waren na afloop onder de indruk. Wat hebben wij lekker gegeten! De twee amuses van wortel en koolrabi konden ons al bekoren maar daarna werd het alleen maar leuker. De Yellowfin tonijn met bergamot, bieslook en radijs was subtiel van opmaak en heerlijk van smaak, het hoofdgerecht van patrijs, pompoen en zwarte kardemom lekker (en hulde voor de extra saus) en het dessert van granny Smith, geitenyoghurt, bladselderij en zonnebloempit was zeer licht en verfrissend. Maar de absolute topper van de avond was het tussengerecht genaamd 'Geuren van de zee'. Een classic van wijlen Paul van de Bunt bestaande uit diverse schelpdieren met citroengras en limoenblad. Wat een prachtig gerecht met sublieme verfijnde smaken en mooi gepresenteerd met behulp van vloeibare stikstof. De uitvoering van deze klassieker was perfect en een terecht eerbetoon aan de veel te vroeg overleden chef, kippenvel!

Al met al hebben we een heerlijke avond beleefd. Dank aan allen en diep respect voor hetgeen jullie na een zeer moeilijke periode bereikt hebben. Mogen we nog eens terugkomen?

12. Edwin Koster

13. Layla Martens

Nog nooit in mijn hele leven zo lekker gegeten!!! We zijn frequente "uiteters" bij de middenklasse restaurants en soms ook bij sterrenrestaurants maar hadden nu wat te vieren en vonden het mooi dat Bas van Kranen de smaken van Paul kookt deze maand en kozen voor "de Leuf". Buiten een hartelijke ontvangst, super bediening en heerlijke entourage kennis gemaakt met chefkok Bas van Kranen, en gastvrouw Sandra van de Bunt, ongelofelijk sympathiek! Bas is echt een kunstenaar in de keuken, we waren echt onder de indruk en hopen nog eens snel bij de Leuf te gaan eten en 1 ding is zeker: De tweede ster komt snel weer richting jullie! Chapeau!!!

14. Rob en Els

15. John

16. Bart 1138 punten

Al weer enige tijd geleden, tijdens de 'Dining with the stars week' heb ik met 2 vrienden gegeten bij De Leuf.

Vanaf de afslag Heerlen begon de pret al. Het etablissement is namelijk idyllisch gelegen in het Limburgse heuvellandschap. We kregen er bijna een vakantie gevoel van.

We werden vriendelijk en professioneel begroet door de sommelier welke ons naar onze tafel begeleidde. Het klassieke pand is schitterend ingericht en de ronde tafels met comfortabel stoelen gaven direct een zeer ontspannen gevoel.
    Er wordt briljant met licht gewerkt zodat zelfs de hoekjes in licht worden gehuld.

We kozen een heerlijk glas champagne als aperitief, een goede keuze. De cuvée had een fijne bubbel en een volle afdronk.
    Na het zien van de kaart werden we enthousiast en besloten we enigsinds af te wijken van het DWTS menu. Na kort overleg met onze gastheer en sommelier Bas, bleek dit geen enkel probleem.

Bij inzage van de indrukwekkende wijnkaart kozen we voor een frisse mineraal achtige witte wijn met een kristalheldere smaak. De tweede fles werd een Amarone van Masi. Doordat men de druiven heeft laten indrogen heeft de wijn een diepe intense smaak van gefermenteerd fruit en bereikt deze een uitzonderlijk hoge gisting. Kortom een favoriet van ons alledrie, welke direct werd gedecanteerd om alvast lekker te ademen en te openen. Onze wijnselectie lieten we aanvullen door de keuzes van de sommelier. Bas heeft ons niet teleurgesteld. Zijn keuzes waren goed, soms gedurfd, maar altijd in perfecte harmonie met het gerecht. Zijn enthousiasme spat er vanaf. Dit is een man welke met veel plezier en trots werkt en dat merk je!

Op tafel stond een steen met daarin platbrood met zaden. Een schitterende presentatie wijze wat zichtbaar handwerk betrof. Ook werd onze eetlust geprikkeld door het geserveerde broodje met gezouten en ongezouten boter, gepresenteerd op een natuurstenen tegel.

De amuses bestonden onder andere uit huis gemaakte kroepoek. Eenmaal naturel en een maal gemaakt met inktvis inkt. De laatste was voor ons een aangename verassing qua smaak. Hierbij werd een smaakvolle Koreaanse barbecue saus en een hoorntje met zachte geitenkaas geserveerd.
    Men vervolgde met een amuse van mierikswortel, rode ui en bietjes. Pure smaken met respect voor verse ingrediënten.

De eerste gang betrof een compositie van tonijn, quinoa en basilicum. De quinoa voegde een extra textuur toe aan het gerecht wat een mooi mondgevoel opleverde.

De volgende gang viel erg in de smaak bij mijn disgenoten. Het gerecht werd 'Geuren van de zee' genoemd en men had de naam niet beter kunnen kiezen. De vloeibare stikstof voerde de licht ziltige lucht van garnalen, mosselen, oesters en zeekraal naar onze neuzen. Het visuele aspect van deze wolk van genot deed de zintuigen tintelen.
    Helaas kon ik niet meegenieten van dit meesterwerk vanwege een schaal- en schelpdieren allergie. Maar niet getreurd, want men serveerde me een schitterende huis gerookte zalm met groene asperge en cavaillion van meloen en sinaasappel. De balans in dit gerecht was indrukwekkend!

Het tussengerecht bestond uit een hoeve eitje met crème van ossenstaart en shiitake op peterselie. Ook hier werd weer speels gewerkt met texturen.
    Elke gang werd enthousiast en deskundig toegelicht door de zwarte brigade en Bas leek extra zijn best te doen om het ons naar onze zin te maken.

Op speciaal verzoek, wat de flexibiliteit van de witte brigade demonstreerde, werd er een extra gang van Foie gras geserveerd begeleid met een gezalfd glas Pedro Ximenez. De Foie was mooi gekarameliseerd en de cuission was perfect. Men respecteerde hier de ingrediënten en had het product mooi puur gelaten.

De hoofdgang bestond uit, op lage temperatuur gegaarde, botermalse Geuldal lamsschouder met een puree van doperwten en koolrabi.
    Deze compositie was elegant gepresenteerd op een schitterend bord en had een mooie complexiteit aan smaken.

Om het palet te verfrissen werd er een heerlijk dessert geserveerd van Yuzu en rabarber. Ik ben gek op verwerkingen van rabarber, dus dit was echt een gerecht naar mijn smaak.

Geen culinaire avond is compleet zonder kaas, dus lieten wij ons aansluitend een mooi Kaasplanken serveren. Op ons verzoek geserveerd ná het zoete dessert. Uiteraard was dit geen enkel probleem.
    Men doet er in dit restaurant alles aan om het de gast naar zijn of haar zin te maken. Dit doet men op een eigen en ongedwongen wijze.

Om de avond af te sluiten hebben wij nog even voor in het restaurant plaats genomen om te genieten van een espresso met friandise. Ook hierin onderscheid De Leuf zich van de massa. De friandise had een vrolijk en speels karakter. De huisgemaakte suikerspin, Macarons en Madeleines deden niet onder voor Parijs. Ook was er nog tijd voor een babbeltje met de brigade. De cuisinier en bedenker van de culinaire meesterwerken welke wij hadden genoten, was zelf helaas niet aanwezig, maar dat demonstreert alleen maar de professionaliteit van het team van De Leuf.

De Leuf is een restaurant waar de sterren áán de hemel worden gekookt! SVH Meesterkok Van de Bunt, heeft zijn twee Michelin sterren meer dan verdient. Het zal mij niet verbazen als hij en zijn brigade komend jaar enkele plaatsen zullen stijgen in onze nationale top 100.

We komen zéker en met veel plezier nog eens terug.

17. Loes77 370 punten

Onlangs gedineerd in dit restaurant. We waren vol verwachting. De gerechten hebben absoluut deze verwachting waargemaakt. We voelden ons echter alles behalve welkom. Dit lag met name aan de gastvrouw die alleen oog had voor de regelmatige bezoeker. Daarnaast komt ze in onze ogen alles behalve warm over. De heren in de bediening doen hun uiterste best, maar moeten nog veel leren. Het komt soms wat kunstmatig over. Dit wordt mede ingegeven door de niet passende kostuums... Kortom; heerlijk gegeten, goed bijpassend wijnarrangement, maar door de afstandelijke houding van de gastvrouw voor ons niet voor herhaling vatbaar. Dan liever een bib gourmand met het gevoel dat je wel welkom bent!

18. Dit is wel wat men noemt de Premier League van het restaurantwezen.
    De kok weet van de eenvoudigste dingen een onvergetelijke smaaksensatie te maken.
    De bediening is enthousiast, authentiek en persoonlijk.
    Het geluidniveau blijft door de royale tafelafstand prettig beperkt, ook wanneer de alcohol zijn werk gedaan heeft.
    OK, het heeft allemaal een prijs, maar daarvoor hadden we óók een shuttle service en ook nog een overnachting in het nabijgelegen Van der Valk.
    Moeilijk te bedenken wat hier nog te verbeteren valt.
    We komen graag terug, maar niet elke maand.

19. Heel simpel: Klasse. 3 sterren kunnen niet lang op zich laten wachten..

20. De Leuf is een aanrader. Vriendelijke ontvangst, goede sfeer, uitstekend menu en prima wijnadvies van de sommelier (complimenten voor zijn wijnkeuze).

Alles wat je je wenst als je uit gaat dineren.

21. Rob Kemmeren

Dit is geen koken meer, dit is culinaire tovenarij! Wat een smaakvolle kunstwerken op het bord en goddelijke bubbels in het glas. Minstens twee sterren waardig.

22. Als culinair liefhebber moet je dit avontuur beleefd hebben.

23. De gerechten zijn hier ware kunstwerken en smaken echt top.

De bijpassende wijnen en de sommelier zijn ook topklasse!

De sfeer is goed en de ambiance is erg mooi.

Absolute aanrader!

24. john goessen

Wij hebben hier gegeten met 8 personen aan een prachtige ronde tafel. Een geweldig prestige menu met zeer goed aangevoelde aanpassingen. Alles top.

Ook onze lunch in de zomer top, zonder overdrijven.

Proficiat dames en heren.

25. Vreemd dat van dit restaurant bijna geen recenties worden geschreven. Pasgeleden het boek "reis naar de sterren" gekocht, adembenemend. Ook de website ziet er verzorgd uit, evenals de insteek van het gastronomische.

Ziet er veelbelovend uit, ga hier binnenkort eten want wij zijn een beetje uitgekeken op de gevestigde orde. Bepaalde uitspraken van Paul van der Bunt raken mij wel, een echte Hollander en recht voor zijn raap...lijkt mij moeilijk in dat draaierige zuiden.

26. Geweldige sfeer, bediening en eten. Is voor mij een van de beste ervaringen geweest. Een echte topper!