Hier zie je hoe de meningen over de restaurants in Turnhout verdeeld zijn.

Na een te lange tijd met familie en vrienden terug naar onze favoriet in Turnhout. Na een warm ontvangst werden we begeleid naar een grote rechthoekige tafel aan het raam. Als aperitief een heerlijke spumante gemaakt van Ribolla Gialla 2010 van het huis Eugenio Collavini. Ernaast een amuse trio. Een slaatje met kip met schuim van komkommer, flan van artishock met cherrytomaatjes en een culinair hamburgertje met een reepje focaccia, mooie smaken. Natuurlijk mocht de mini pizza met pikante uiencompote niet ontbreken.

De eerste begeleider werd keurig door Liana op gezellige wijze gepresenteerd, een Gewurztraminer 2016 uit de Trentino van het huis d'Isera, verfijnd en frisser dan die uit de Alsace. Uit de keuken de inmiddels klassieker van chef Fabio. Carpaccio van Turnhoutse steur, erop een zoetzuur honingtomaatje, blaadjes rucola, kapperappel, toefjes saffraanmayonaise en krokantje van algen. De smaak van de steur was iets uitbundiger dan ik me kon herinneren, het garnituur combineerde prima en de Gewurztraminer sloot naadloos aan. (9)

Door met een RISOTTO “Ode aan Gualtiero Marchesi” (Hij werd beschouwd als de grondlegger van de vernieuwde Italiaanse keuken) die wat verder doorgegaard was dan gewend. Hierdoor een zachte zelfs wat sappige textuur. Erin vonden we stukjes snoekbaars, plakje pancetta, rivierkreeftjes, bosui en aangename kruidentoetsen met dragon, gefruite bladpeterselie en een crumble van Taggiasche olijven, heerlijk. Ernaast een Broy 2011 van Eugenio Collavini die er een feestje van maakte. Een klein minpuntje was een hard stukje in de pancetta. (9,4)

Helemaal blije gezichten aan tafel bij de ravioli met vulling van tamme eend & ricotta waarover een champignonsaus en Pecorino schaafsel, ernaast een lichte verfijnde Rosso di Montalcino van Ciacci Piccolomini D'Aragona. De topper van de avond (9.5)

De verassing voor mij was de zacht gegrilde kalfsentrecote, keurig rosé gegaard met aubergineflan, ratatouille van paprika, stukjes courgette en takje verse oregano, afgewerkt met kalfsjus en geschaafde bianchetto truffel. De smaak van de entrecote was delicaat, de textuur was prima. De Li Veli Passamante gemaakt van Negroamaro van het huis Masseria maakte de gang compleet. (9,3)

Het keukenteam presenteerde zelf het dessert, leuk. Een chocolade-taartje met soufflé-ijs waarin Amara (een likeur van bloedsinaasappel), verder een crumble en partjes van bloedsinaasappel en een dot balsamico sabayon. Een rijk dessert met volle smaken. De heerlijke Moscato Giallo 2015 uit Colli Euganei Fior d'Arancio van Maeli maakte het weer iets verteerbaarder. (9)

Als afsluiter nog een krachtige Italiaanse espresso met de inmiddels bekende huisgemaakte friandises en een glaasje verse limoncello.

Bediening was uitstekend verzorgd met de flamboyante Liana in de hoofdrol ondersteund door een lieve jongedame.

Samengevat een prima beleving die de rol van favoriet weer helemaal heeft waargemaakt.

Ditmaal uitgenodigd voor een perslunch onder het motto 'Make Port Great Again'
    (die was doorgeschoven naar het diner). Isabel Monteiro van Graham’ s port had samen met chef Greet Verbeeck een menu samengesteld waarin de porto's konden blinken.

We startten met een cocktail. Als basis een grote ijskogel waarover Mandarine Napoleon likeur, een scheut Tawny port, wat zeste van limoen en een takje gebrande rozemarijn, ruikt aangenaam fris, smaakt speciaal met een ziltige toets. Als amuse het met hoisin gelakt kwartelpootje, lekker kluiven.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd met veel achtergrond informatie. Een teruggekoelde Graham’ s Extra Dry White (die overigens nog in de categorie zoet valt) lekker zacht met fris aroma. Uit de keuken een mooie presentatie. Als basis dikke plakjes gepekelde knolselderie, erop brandade van stokvis, partjes zwarte bes en takjes dille. De afwerking was met een licht gekruide komkommerbouillon. Milde smaken met een sappige textuur, lekker. De port sloot keurig aan en werd lekkerder door de dille en komkommer. Een klein minpuntje voor mij was de licht branderige afdronk. (8,5)

Verder met een teruggekoelde 20 jaar oude Tawny geschonken uit een 4,5 liter fles, amber kleur, complex en rond met een vleugje sinaasappel, heerlijk. In de kom gemarineerde pruimen in hun eigen sap op smaak gebracht met wat gembersiroop, erop een keurig gebakken stuk ganzenlever afgewerkt met Marokkaans gekruide granola. Een hele mooie smakencombinatie waarbij de complexe port naadloos aansloot. De topper van de avond. (9,4)

Voor bij het pièce de reserve Tawny (ca. 8 jaar), Iets krachtiger en ronder dan de 20 jaar oude. Op het bord twee bereidingen van hert, een keurig gegaarde medaillon van de rug en een stukje gestoofde wang waarover de eigen jus met jeneverbessen. Ernaast toefjes crème van pompoen en stukjes gegrilde pompoen, aardappelkroket en gedroogde boerenkool. Keurige bereidingen en een goede smaken combinatie, de port maakte het geheel duidelijk wat zoeter. Ik miste wat frisse tonen. (8,8)

Isabel Monteiro verwende ons nog even met een glaasje 20 jaar oude Tawny om puur van te genieten, heerlijk.

Verder met de Graham's 1983 Vintage die wat te warm in het glas kwam. Dit werd snel opgelost door een gekoelde fles open te maken, donkere kleur, zacht en verfijnd met subtiele frisse tonen. Chef Greet presenteerde het kaasgerecht. Op een wit bord een punt rauwmelkse Belgische kaas, de “Pas De Bleu” met ernaast een stuk in gember gemarineerde rode biet in een heerlijke frisse crème van framboos en krokantjes van chiochia biet. Een verrassend mooie smakencombinatie, de framboos zorgde ervoor dat de delicate port nog beter tot zijn recht kwam. (9,3)

De dessertwijn was de licht teruggekoelde Six Grapes Ruby Reserve, rond en fruitig met tonen van pruimen- en kersenconfiture. In een hout schaaltje een brownie met erop een kogel vanille-ijs ernaast gemarineerde kersen, toefje kersencrème en een chocolade poeder. Chocolade met kers is een klassieke combinatie, erg lekker, de port sloot keurig aan. (8,5)

Als afsluiter nog een krachtige espresso.

Samengevat een hele geslaagde avond, met een fijn gezelschap lekker eten begeleid door mooie porto’s, die vanavond de hoofdrol opeisten. Het is duidelijk geworden dat de Porto’ s prima inzetbaar zijn als begeleiding van gerechten, wel uitserveren op de juiste temperatuur.
    We voelden ons weer helemaal in de watten gelegd, super bedankt voor de uitnodiging!

Enkele jaren geleden maakte chef Greet Verbeeck een verassende carrière switch. Ze zei haar baan bij de bank op en startte samen met partner Fée Van Doorselaere een bistro in een eind 19e eeuwse herenhuis achter het centraal station in Turnhout. Ik volg ze al even via Facebook en wilde toch eens kennis maken. De prijzen van het lunchmenu zijn bescheiden.
    De inrichting is redelijk strak en modern, de oude ornamenten zorgen voor een gezellige huiskamersfeer. Tafels bestaan uit voornamelijk vierkante bistro tafels aangevuld met enkele ronde tafels. Het weer was zomers, het tuinterras lonkte. Een vrij diepe smalle tuin met een gevlochten schutting waarboven de leilinden die voor privacy zorgen. De inrichting is redelijk basic, de rode parasols verzorgde de gewenste schaduw.

Als aperitief een Duitse Pinot Blanc van Birgit Braustein die erg goed beviel. Partner kreeg een verrassend klein flesje Duvel, leuk. Maître Fée presenteerde de kaarten en vertelde hierbij dat ze de wijnkaart serieus gaat aanpakken. Ze wil voornamelijk gaan werken met wijnen die door dames zijn gemaakt aangevuld met Belgische wijnmakers, een hele uitdaging. De knabbel was een bakje met lekkere kleine olijfjes waarna het warme broodje verscheen. De amuse was een met soja gelakt kwartelboutje met een crème van gepofte ajuin. Het boutje was mooi op smaak en de zoete crème paste hier prima bij. Even lekker kluiven.

De eerste begeleider werd uitgebreid toegelicht met een goed verhaal. Een lichte rosé 2016 uit de Rhône van het huis Mas de Libian met in het aroma tonen van zuurstok, in de mond lekker fruitig en soepel met een hint van zoethout. Het eerste gerecht was spannend omdat ik niet echt een spek liefhebber ben. Als basis een streep crème van rode biet met erop een flinke plak langzaam gegaard buikspek waarop (in rode wijn azijn en gember siroop) gemarineerde partjes van rode biet. Ernaast een huigemaakte granola en een flinke dot zure room met een hint van mierikswortel. Het spek had een prima cuisson, was heel zacht en mild van smaak, de combinatie met de gemarineerde biet was verrassend goed en de bite van de granola maakte de combinatie compleet. De wijn sloot naadloos aan. (8.8)

Voor bij het hoofdgerecht een Spaanse El Quintà 2015 gemaakt van Garnacha Blanca van het huis Barbarà Forés, mooi aroma, in de mond licht geconcentreerd met tonen van wit fruit. Uit de keuken een gerecht in mediterrane stijl. Stukken keurig gebakken lenghaas (kabeljauwachtig) met een crème van peterseliewortel erop een fijne brunoise van chorizo, plakjes groene olijf en stukken artisjokhart. Het geheel was afgewerkt met bruine botersaus aangevuld met schuim van wei. Allemaal lekkere pure smaken die mooi combineerden. De wijn was keurig in balans. (9,2)

Als afsluiter nog een krachtige mokka met een drietal lekkere friandises en een proevertje van het dessert. Amandelcake met gemarineerde kersen en een quenelle cognac ijs. Als aller laatste nog een glaasje met toef lekkere chocolade mousse gemaakt zonder ei.

Bediening was zeer goed verzorgd op gezellige wijze met keurige presentaties.

Prijs-kwaliteitverhouding vond ik uitstekend.

Kortom een aangename kennismaking met twee enthousiaste dames die een passie hebben om gasten te verwennen. Geen fine dining hier maar wel heerlijke gerechten met keurig bereide seizoensproducten die worden begeleid door uitgelezen wijnen.

adriaan

Ditmaal door pa uitgenodigd om bij een van zijn favoriete locaties te dineren op vrijdagavond. Parkeren kan voor de deur, fijn. Binnen is het behoorlijk groot, wel verdeeld in verschillende delen zodat je toch relatief gezellig kunt eten. De inrichting is basic, wel herkenbaar als Belgische brasserie. Pa had gereserveerd en we kregen een tafel aan het raam rechts van de ingang.

Als aperitief een witte wijn, we kozen de suggestie wijn, een Spaanse Albariño van het huis Mario Sanzo die te koud werd uitgeserveerd. Een beetje opwarmen zorgde voor een aangenamer karakter.
    De kaarten werden uitgereikt en pa had aangegeven dat een hoofdgerecht al voldoende zou zijn. Zelf koos ik voor de “Authentieke Pad Thai” van het suggestie bord. Deze verscheen relatief snel. Een flink bord royaal gevuld met gebakken rijstnoedels, gamba's, kip, groene asperge, julienne van wortel en kleine mais kolfjes, was afgewerkt met een plakje limoen en taugé. Goede smaken subtiel gekruid. Wat ik echter miste waren de typische Thaise smaken. De koriander, de rode peper die niet of op zijn best nauwelijks aanwezig was en de pinda's die het gerecht een extra bite geven. Dat was toch wel een kleine tegenvaller. Niet te min een smakelijk gerecht. (7)

Als afsluiter nog een mokka die niet zo heel sterk was.

Bediening beoordeel ik met voldoende. Lege glazen werden tijdens het eten niet opgemerkt. Verder wel vriendelijk en correct.

Prijs kwaliteit vind ik moeilijker. De prijzen liggen relatief hoog maar je krijgt er dan ook serieuze volumes voor terug. Dranken zijn schappelijk geprijsd. De andere waren zeker tevreden met hun keuzes dus houd ik het op goed.

Kortom een adresje voor een snelle, smakelijke hap. De Belgische specialiteiten zullen zeker beter in de smaak vallen.

De Belgische restaurantweek was gepland, onze Italiaanse Favoriet deed mee en het was al weer veel te lang geleden. Je krijgt hier je bij binnenkomst altijd weer het heerlijke thuis gevoel alsof je een deel bent van de familie. Leuk dat de jonge man die bij ons eerste bezoek statigere in de bediening was, deze middag de taak van maître/sommelier op zich zou nemen.

De inrichting is grotendeels onveranderd en is nog steeds een romantische hotspot. Als aperitief een witte wijn, de Ferrari was er alleen vanwege het 25 jarig bestaan. Een Bolcheri 2013 van Michelle Satta grotendeels Vermentino die goed beviel. Ernaast een drieluik van amuses. Een prikker met een sherrytomaatje en mozzarella overgoten met een basilicum pesto, een klassieker. Pennen in een pikante courgette saus met vlokken parmezaan. In een glaasje beetgare inktvis stukjes in een olijfolie met Citroën, erop een reepje focaccia. Goede opwarmer met typisch Italiaanse smaken.
    Deze werd gevolgd door een minipizza, met erop een prima aubergine bereiding, erg lekker.

Het brood werd uitgeserveerd, deze is wel van vorm en smaak veranderd. Liana maakt nu twee soorten, de witte was nog niet gereed. Dit was een meergranen broodje. Erg lekker met de nog steeds hele mooie oliën.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd, een Grillo Oro 2013 van Terrale, rijk en een beetje vettig. Uit de keuken het Tricolore slaatje. Stukken makreel in een krokant gebakken jasje geflankeerd door twee kleuren bestomaatjes, en kletskop van kaas waarachter een complexe salade. Afgewerkt met een ansjovis mayonaise, pijnboompitten vinaigrette en basilicumolie. In eerste instantie waren het allemaal wat stevigere smaken maar na doorproeven werd de combinatie steeds meer aan elkaar gewaagd. Vooral de complexiteit van de salade maakte er een bijzonder gerecht van. De wijn sloot keurig aan en was een mooie begeleider.

Uit Toscane een Carmen Puthod van Terruzzi & Puthod Teruzzi, een witte wijn gemaakt van Sangiovese, origineel! Uitbundig aroma en rijk in de mond met subtiele vanille toets door houtlagering. Uit de keuken een klassieker. Canneloni gevuld met kalfsragout en ricotta, afgewerkt met ovengedroogde salie blaadjes, vlokken van Pecorino en een Crudaiola van romatomaat. Herkenbare smaken, perfecte uitvoering, genieten!

We schakelden over op rood met een Primonero 2012 uit Salento gemaakt van Nergoamaro van het huis Li Veli. stevig aroma met tonen van rood fruit, in de mond fruitig met een fluweel zachte afdronk. Het pièce was getrancheerde eendenborstfilet met twee quenelles saffraanrisotto met doperwten en tuinboontjes, flan van spinazie en aan tafel afgewerkt met een eigen jus gekruid met rozemarijn. De borst was keurig gegaard en erg belangrijk, het jasje was niet taai. De smaken van het garnituur waren delicaat. De wijn combineerde het mooist bij de eend maar vulde met zijn mooie zuren het gerecht keurig aan.

De dessertwijn is wat minder een verrassing maar kwam ditmaal niet uit d’Asti maar uit Giallo. Uit de keuken een vanille pannacotta met verse aardbeien en besjes, quenelle basilicum sorbet, amandelcakeje, citruscrumble en een saus van aardbei. Mooie pure smaken. Vooral het ijs was mooi hoog op smaak en heerlijk naast de aardbei. De pannacotta had een mooie vanille toets. De wijn combineerde het mooist bij het verse fruit.

Als afsluiter nog een krachtige Italiaanse espresso.

Bediening was zeer goed verzorgd met de jonge man in de hoofdrol. Hij was duidelijk gegroeid, keurige selectie van de wijnen waarbij goede presentaties. Ondersteund door Fabio de chef met zijn gezellig presentaties van de gerechten.

Prijs kwaliteit was zeer goed tot uitstekend, viergangenmenu €38,50, huiswijn €6,-, wijnarrangement €21,- en espresso €3,-.

De familie Marangon is een geweldig koppel dat met hart en ziel de zaak rund. Wij zijn er graag te gast en ze hebben de favorietenrol weer helemaal waargemaakt. Een echte aanrader voor de liefhebbers van de Italiaanse keuken.

Hendrik Jan

Eenvoudig restaurant. Beneden worden de pizza's gebakken, boven is een restaurant. Mijn pizza had te veel peper helaas. Dessert was uit de kunst.

An Baelemans

sara en guy

Een klein gezellig restaurant met heerlijke gerechten. We hebben genoten van zowel het hapje, het voorgerecht als het hoofdgerecht. Een echte aanrader.

Op een weekendavond verwacht meneer de restaurateur een bestelling met voorgerecht en hoofdgerecht, enkel een steak als hoofdgerecht is niet voldoende?! Bovendien is de prijs van het (weliswaar uitstekende kwaliteits)vlees schandalig duur.

Katrien Jacobs

Klein restaurantje maar echt lekkere authentieke Thaise keuken van de kokkin. Voor iedereen is er keuze, want je kan aanpassen welk vlees/vis je verkiest per gerecht en hoe pikant je dit wenst. We komen zeker terug!

Gisteravond bij Pocha gegeten. We zochten een restaurant en liepen er toevallig langs, het was er rond 20.00 uur nog goed druk dus de eerste indruk was 'dat moet wel goed zijn'. Het was moeilijk een keuze te maken met vier pagina's aan hoofdgerechten, van nr 1 t/m nr 265 kon gekozen worden en zijn een kwartier bezig geweest met bladeren en een keuze maken. De heer die ons bediende was aardig maar rook erg naar zweet, het was een beetje gênant maar vond het niet aangenaam als hij bij je tafel stond (moet niet de bedoeling zijn als iemand serveert).
    Het goedkoopste hoofdgerecht is vanaf 19 euro t/m zo rond de 26 euro, ik vond de prijs/kwaliteitverhouding dan ook niet goed omdat je voor dat geld echt iets bijzonders verwacht. Ik bestelde iets met kip en kreeg op een apart bord het rijst. De kip was erg droog, erg jammer omdat dit voor Thais eten niet hoeft. Ik zou hier niet vaker heen gaan omdat mijn algehele indruk niet goed was en het te duur was voor de kwaliteit die werd geserveerd.

12. Amu
    Internationaal Turnhout

adriaan

Chef-eigenaar Marjanne Moonen opende in het voorjaar van 2013 restaurant Amu en ze werd door Gault & Millau al meteen beoordeeld met 13 punten. Verder op internet alleen positieve beoordelingen van gasten, dus maar eens gereserveerd tijdens de restaurantweek.
    Het was mooi weer en we besloten met de fiets te gaan, het Bels lijntje is vanuit Tilburg een mooie fietsroute door het groen. Het restaurant valt op door de oranje kozijnen. Binnen is het strak modern en luxe ingericht met doorkijkjes en donkere kleuren. De tafels zijn keurig met damast ingedekt en deze worden door halogene spots uitgelicht. Er zijn verschillende mogelijkheden om te zitten. De hoge tafels aan het raam. De vrije tafels in het centrum en de tafels langs de muur met extra privacy door schermen. We kiezen er een aan de muur. Je hebt hier wel minder daglicht.

We breiden het drie gangen menu uit met een Amu-tje van de kaart. Een voorgerecht die in verkleinde vorm als amuse wordt gepresenteerd. Een leuke actie voor hen die meer verschillende bereidingen willen proeven. Er is dan ook voldoende keus.
    We starten met een witte wijn, een zuid Franse die goed bevalt. Er komt een cocktail glas met blokjes gemarineerde feta kaas die we er met een grote knopspeld uit kunnen vissen, leuk.
    De amuse is een blokje zalm in olijfolie met een in gember gemarineerd schijfje wortel en een cressje, lekker.
    Het broodgarnituur heeft een originele presentatie, op een rond glimmend RVS schaaltje geschakeld met een evenzo glimmend kannetje gevuld met olijfolie.

De amu-tjes werden gepresenteerd. Gelukkig kon er ook een aangepast wijntje bij. Meteen al een krachtige rode, Quatro 4 Manos gemaakt van Malbec 2011 uit de Mendoza vallei. Veel rood fruit en opvallend soepel. Op het lange witte bord krokant gebakken kalfszwezeriken op een bedje van rouwkostsalade en een brunoise van gezuurde lentegroenten. De zwezeriken waren prima gegaard, het garnituur was eenvoudig. De combinatie met de wijn was verrassend. De wijn werd extra fruitig en was in balans met de zwezeriken, mooi.

De tweede wijn was een witte Costières de Nîmes 2013 van Domaine de Poulvarel gemaakt van Roussanne, Grenache blanc, Viognier. Mooi aromatisch en soepel in de mond. Uit de keuken in het zuur gemarineerde makreel op een bedje van rauwkostsalade met gegrilde paprika’s en een coulis van basilicum. De makreel had zijn jasje nog aan en dit blonk in de halogeen verlichting. Het zuur in de makreel overheerste een beetje, jammer. De smaken combinatie was aardig. De wijn was licht maar een aardige ondersteuner van het gerecht met name vanwege zijn mooie aroma. Een mindere ronde.

We schakelen terug naar Toscaans rood met een Morellino 2012 uit Scantianum. Gemaakt van voornamelijk Sangiovese. Hierbij drie schijven eendenborstfilet met partjes van rode biet, balkje polenta met rozijnen en twee vijvertjes pruimenketchup. De cuisson van de eendenborst was goed, de polenda was ondanks de rozijnen droog. De bietjes waren redelijk neutraal en de saus was met gember aangemaakt, de smaakmaker van de gang. De wijn combineerde mooi met de eend en biet.

Een klein glaasje kwam op tafel voor de Brachetto d'Acqui 2012 van Ca dei Mandorli met in het aroma tonen van aardbei en een hint van rozenblaadjes, erg lekker. Uit de keuken crumble van amandelkoek met verse aardbeien schijfjes, hierover een saus van huisgemaakte limoencello en afgewerkt met een gesuikerd basilicumblad. Goede smaken die goed combineren. De saus had voor mij iets fruitiger mogen zijn. De wijn was de hoofdrolspeler van deze ronde.

Bediening werd deze middag verzorgd door een leuke dame van middelbare leeftijd. Ze gaf je een welkom gevoel en de presentatie van de gerechten en wijnen werd keurig uitgevoerd.
    Prijs-kwaliteitsverhouding is goed, menu 29,50, uitbreiding ca. 9,- en begeleidende wijnen 5,-.
    Een keuken van een vrouwelijke chef is toch anders dan gewoonlijk. Het lijkt erop dat gezond eten belangrijk is. Het gebruik van rauwkost is voor mij wel een van de min puntjes. Partner had hier overigens geen problemen mee.
    De sterke punten van Amu zijn in de eerste plaats de ambiance, die is geweldig. Op de tweede plaats komt de bediening. We hebben een leuke en smakelijke middag beleefd maar ietsje minder culinair dan verwacht.

Mien Styven

Jen Lafn

giorgos

Stefan Dumitru

18. Eetcafé Turnhout

MaartenSeuntjens

We lazen in de mailing dat Cucina Marangon op 22 september 25 jaar bestaat en dat er zondags met de lunch een mooie aanbieding is. Het ”Zondagmenu” dat bestaat uit drie exquise gangen voor slechts 29,95, dit leek ons wel wat.
    Met goed zomerweer op de fiets, vanaf Reusel dit maal, richting Turnhout. Een mooie tocht langs het kanaal brengt ons aan de goede kant van Turnhout. We bezoeken eerst nog even de zondagmarkt, gezellig. Bij aankomst in het restaurant is het als een soort van thuis komen. Een hartelijk ontvangst door Liana Marangon (de maître) en Fabio Marangon de chef, de kinderen worden ook voorgesteld, leuk. Na even bijkletsen gingen we aan tafel in het romantisch ingerichte restaurant.
    Het huisaperitief werd geadviseerd, een spumante Maximum Brut van het huis Ferrari gemaakt van Chardonnay. Een complex aroma, rijk aan mineralen en in de mond een hoge zuurgraad, als een mooie champagne, verrassend lekker. De amuses kwamen ditmaal achter elkaar, gezellig. In een schaaltje een salade van kip met wortel en een pesto van waterkers, goed.
    De tweede was een in zoetzuur gemarineerde garnaal op een bedje van fijn brunoise gesneden venkel en appel met hierop een aubergine kaviaar, prima.
    Nu werden de twee olijf oliën gepresenteerd, een uit het zuiden en een uit de Toscane. Hierbij het warme witte broodje dat uit vijf bolletjes bestond.
    De derde amuse is een bekende, een reepje focaccia met stokvis. Als afsluiter de mini pizza met pikante uiencompote, die natuurlijk niet mocht ontbreken.

De eerste begeleider is een Grillo 2011 uit Sicilië van het huis Calatrasi, een loep zuivere wijn met bloemig aroma. Uit de keuken een specialiteit van de chef, carpaccio van Turnhoutse steur. Er is een echte proeverij van gemaakt met gekonfijte beukenzwammen, zoetzure gepofte cherrytomaatjes, wakame, kapperappeltjes, rucola, slablaadjes met paprika concentraat, het geheel is afgewerkt met een pijnboompitten vinaigrette. Veel verschillende mooi pure smaken die prima met de vis combineren. De wijn is een fijne ondersteuner van het gerecht een goede keuze.

De tweede begeleider is een Podium 2010 Verdiccio Dei Castello die jesi van het huis Garofoli. Beetje ingetogen aroma en delicaat in de mond. Op het bord canneloni met kalfsvulling, sausje van roma tomaat, dragon pesto, ovengedroogde salie blaadjes en vlokken van Pecorino. Hele mooie verfijnde pure smaken die zelfs het aroma van de wijn deed opbloeien, verrassend.

Het hoofdgerecht was een klassieker. De begeleider was een licht gekoelde Primonero 2012 uit Salento gemaakt van Nergoamaro van het huis Li Veli. Uitbundig aroma met tonen van rood fruit, in de mond fruitig met een fluweel zachte afdronk. Op get rechthoekige bord drie quenelles risotto met tamme konijn, sjalot en vanille met hierop vers geschaafde zwarte truffel, takjes marjolein en vlokken van Pecorino, ernaast een heerlijke saus van konijn die met gereduceerde Prosecco was aangezoet. Een heerlijk eetgerecht met goede structuur en prima smaken waarbij de saus en marjolein heerlijke accenten gaven. De wijn was met zijn zuren een prima aanvulling en ondersteuner van het gerecht, een uitstekende keuze.

Doordat we vaker komen was er ook een dessertwijn geselecteerd, leuk. Een Moscato 2011 van Gatti Piero die sterke overeenkomsten heeft met de bekende Moscato d’Asti. Het dessert was opgebouwd met amarene kersen in de hoofdrol. Een gemarineerde kers, espuma en saus van kers, cakeje met kers, sorbetijs van zuring, sesamkrokant en een saus van pistache met witte chocolade. Hele mooie smaken en prima structuren, de espuma was mooi geconcentreerd en het zuring ijs was origineel en lekker. De wijn hield zich keurig staande tegen het rijke smakenpalet.

Als afsluiter een krachtige espresso met assortiment aardige tot zeer goede friandises.

Bediening is met Liana in goede handen. Een dame die met Italiaanse zwierigheid de gasten op een originele wijze, met veel gevoel voor humor entertaint. De wijnen en gerechten werden door haar keurig toegelicht. Ze kreeg bij het uitserveren zo nu en dan hulp van Fabio (de chef) die op een gezellige, correcte wijze de presentatie verzorgde.
    Prijs kwaliteit verhouding is zeergoed te uitstekend. Menu 29,50, aperitief 7,50, begeleidende wijnen tussen de 5,- en 7,- en koffiearrangement 6,-.
    Het menu was vanwege het jubileum opgebouwd uit de top klassiekers van de afgelopen 25 jaar, dit menu zal tot en met December 2013 op de kaart staan. De gerechten worden met de “slow food” werkwijze samengesteld, lekker, Puur & Eerlijk. Een echte aanrader, wij blijven fan.

Heb hier vorige week gegeten. Zeer vriendelijke bediening, maar ook de keuken en de vrouwelijke kok waren goed aanspreekbaar. Geweldig lekker, Recept gekregen en uitvoerige uitleg. Ga hier zeker weer heen als we in Turnhout zijn.
    Maggiel Mijsbergh thoe Eikendal

Johan Verheyen

Voor ons was het de eerste maal dat we in restaurant Savoury gingen eten. Het zal zeker niet de laatste keer zijn. Niettegenstaande het restaurant volzet was waren er geen lange wachttijden tussen de gerechten. Het personeel was zeer attent en de gerechten en bijpassende wijnen werden op een professionele manier voorgesteld. We kozen voor een uitbreiding naar het 4 gangen menu met aangepaste wijnen. Prijs kwaliteit was het meer dan in orde. Proficiat voor gans de ploeg!

Jurgen

Wij komen hier op regelmatige basis. Marche heeft een goede eerlijke keuken, een niet al te grote menukaart die om de maand wisselt van inhoud, erg vriendelijk en service gericht personeel met oog voor hun klanten. Dit is voor ons aanleiding geweest om, op wat we al schreven, op regelmatige basis bij hen te gaan genieten.

23. Eetcafé Turnhout

Hilde Lenders

Het was niet de eerste keer dat ik De Weerelt ging eten, wel de eerste keer met restaurantweek. Ik moet zeggen, er was geen verschil te merken in hoeveelheden, smaak of inventiviteit van de keuken. Wel spijtig dat ik als wijnliefhebber, ondanks de aangepaste wijnen, geen toelichting kreeg bij de wijnen. Maar ze waren wel lekker.

adriaan

Het was al weer even geleden dat we onze favoriet in Turnhout hadden aangedaan. Dit komt doordat de Venetiaanse hapjes avond is vervangen door het Wijnmakersdiner waar een aardig prijskaartje aan hangt. We kwamen het restaurant tegen in de lijst van de restaurantweek deelnemers en we hebben gereserveerd voor de lunch op vrijdag.
    Gelukkig was het goed weer en konden we met de fiets, het is een mooie tocht langs het kanaal van Arendonk naar Turnhout. Een hartelijk ontvangst door de familie Marangon wachtte ons. Opvallend was de wisseling van bezetting voor deze middag. De maître stond in de keuken en de chef vervulde de rol van maître/sommelier en tevens behield hij de regie in de keuken.

We kregen een keurig gedekte tafel aan het raam in het romantisch ingerichte restaurant. Er speelt gezellige Italiaanse muziek op de achtergrond en omdat we vanmiddag de enige gasten zijn heeft dit een echte meerwaarde. We bestellen een stille witte als aperitief en de chef serveert een Trebbiano D`Abruzzo 2010 van het huis Villa Medoro, een bloemige neus met een toets van peer, lekker. Het menu en de wijnkaart met de wijnen per glas worden aangereikt en toegelicht. We bestellen het extra voorgerecht en laten de chef de begeleidende wijnen kiezen. We mogen ook even de wijnkaart inkijken, een overzichtelijk boekwerk met uitgebreide collectie wijnen van goede tot gerenommeerde wijnhuizen uit alle streken van Italië in alle prijsklassen.

De amuse wordt uitgeserveerd, een drieluik van kleine gerechtjes. Een polenta met stokvis, een pizza met pikante uiencompote, een kip wortel salade en een reep focaccia, een aangename opwarmer met fijne smaken.

Het ovenverse brood wordt uitgeserveerd, vijf geschakelde bolletjes, in de vorm van een vijf op de dobbelsteen. Hierbij twee schaaltjes die aan tafel worden gevuld met olijfolie, een uit het zuiden die wat pikanter is en een uit de Toscane. In twee bolletjes is verse peper verwerkt, de enthousiaste chef licht dit toe en laat hierbij zijn collectie verse pepers zien, leuk.

De witte wijn wordt door geschonken bij het voorgerecht en daar hadden we geen probleem mee.
    Op een mooi bord carpaccio van Zeewolf met hierop een rolletje algen, beukenzwammen, de (voor mijn nieuwe) kapperappel, druppels paprika concentraat, blaadjes rucola en een pijnboompitjes vinaigrette. Een mooie combinatie van subtiele smaken met wat krachtige smaken zoals de rucola. De kapperappel was smaakvol met een beetje een olijven structuur, het stokje was een beetje taai. De wijn was een goede begeleider en gaf het gerecht de finishing touch.

De tweede wijn komt uit Basilicata, "Il Preliminare" 2011 van het huis Cantine del Notaio een blend van Aglianico 30%, Chardonnay 30%, Moscato 20%, Malvasia 20% waarbij de rode Aglianico opvalt. Een uitbundig bloemige neus met tonen van rijpe meloen, heerlijk. Uit de keuken Ravioli gevuld met schapenmelkricotta, saus van mascarpone, kerstomaatjes en rode ui, druppels basilicum pesto en afgewerkt met plakjes parmezaan. Een heerlijk vegetarisch gerecht waarbij de chef van relatief eenvoudige producten toch iets speciaals heeft weten maken met verrassende smaken, complimenten. De wijn was een uitstekende begeleider, erg smaakvol en de basilicum pesto had een aangenaam effect op de wijn waardoor deze nog iets complexer werd.

Voor het hoofdgerecht gaan we terug naar het huis Villa Medoro, de Rosso del Duca 2009 een Montepulciano D`Abruzzo. Een diepe robijnrode kleur, mooie complexe neus en zijdezachte afdronk, heerlijk! Op het bord getrancheerde varkensrug, flan van jonge bladspinazie, bloemkool mousseline, risotto met vier groentes en een heerlijke saus. Blije gezichten toen het kannetje op tafel bleef. Goede pure smaken, de uitblinker was de saus die mooi op smaak was en de heerlijke wijn die het gerecht ondersteunde naar een hoger niveau.

Geen dessertwijn geselecteerd. Het dessert was opgebouwd uit drippings van vanille en chocolade saus met hierop een parfait van amandelnoga waarop drie verse frambozen, ernaast chocoladecrumble. Een lekker dessert.

Als afsluiter een heerlijke Italiaanse espresso met een bordje friandises die van matig (chocolade koekjes) tot erg lekker (krokant gevulde chocolade) waren.

Bediening door de chef was een waar genoegen, op een enthousiaste wijze presenteert hij de gerechten en wijnen en verteld hij over zijn/onze passies. Zo zijn we te weten gekomen dat in Turnhout de Belgische kaviaar wordt gekweekt, die wordt verkocht onder de naam Royal Belgian Caviar. Bij de carpaccio gerecht van het restaurantweek menu hoort eigenlijk de gekweekte steur, deze is door de hogere kostprijs vervangen door zeewolf.

Prijs kwaltijd is prima, menu 30,-, wijn 5,- en 6,- per glas, fles water 4,- en espresso 5,-.
    We hebben weer een fijne culinaire middag beleefd en genoten van de gastvrijheid van de familie Marangon. We zijn ook gemotiveerd om toch eens een Wijnmakersdiner te gaan beleven. Een echte aanrader voor de liefhebber van de verfijnde Italiaanse keuken.