Taste! in Tilburg

Gratis parkeren in parkeergarage de Heuvelpoort

Verwen uw smaakpapillen met de tongstrelende gerechten van chef-kok Mike van Strien en zijn keukenbrigade. In de open keuken ziet u de koks aan het werk, terwijl u geniet van verfijnde gerechten en passende wijnen. Prikkel uw zintuigen met een culinair hoogstaande beleving in een ontspannen, intieme omgeving.

Met producten van het seizoen en van eerlijke, lokale leveranciers creëert Restaurant Taste! pure gerechten. Zes keer paar jaar vernieuwen wij onze menukaart zodat u telkens opnieuw wordt verrast met exclusieve creaties. Kom, proef en beleef een culinair avontuur in het hart van Tilburg.

In het souterrain van Mercure Hotel Tilburg Centrum geniet u van onze culinaire gastvrijheid. Wijn en spijs zijn altijd perfect op elkaar afgestemd voor een optimale smaakbeleving. Taste! is een trendy restaurant voor de fijnproever.

5. Betalen American Express Master Card Visa pin

1291995830 81
1319395987 80
1374196302 78
1511197087 88

1. Het was alweer twee jaar geleden sinds ons laatste bezoek aan het voor ons toch wel beste restaurant in het centrum van onze stad. De Proef de kaart avond is voor ons de meest aantrekkelijke gelegenheid. Taste! is al weer bijna 10 jaar geopend en dit is alweer ons zevende bezoek. De belangrijkste wijziging is de komst van Marc Bierkens (SEC Lindehof, Boreas) die de “nieuwe” (al anderhalf jaar) rechterhand is van chef Mike van Strien.

We werden begeleid naar een tafel juist voor de keuken, fijn. Als aperitief met een mousserende wijn met eigen label uit het noorden van Frankrijk gemaakt van Chardonnay, Pinot Noir en een beetje Riesling, laag in zijn alcohol. Ernaast twee heerlijke hapjes. Krokante cannelloni van ui gevuld met filet americain, erop toefjes piccalilly mayonaise. En een toastje met palingmousse afgewerkt met haringkuit.

De amuse was een zalvende geitenkaas met erop structuren van rode biet, radijs en granité van kers, verrassend lekker en veelbelovend.

Sommelier Kees Verlaan presenteerde de wijnen, ondanks de verschillende keuzes, correct en redelijk uitgebreid. Voor mij een Spaanse rosé met een prikje op de tong gemaakt van inheemse druiven van het huis Hiruzta, elegant met tonen van rood fruit. Op en bord een compacte presentatie van drie structuren van eend. Centraal een balk rilette, ernaast plakken van de borst overgoten met wat olijfolie. De afwerking was met met een hartige crème van de lever en een streep abrikozen confituur, ernaast nog stukken geroosterde macadamia. Hele goede smaken en prima texturen, wel een beetje machtig. De originele wijn werd door de rijke smaken wat weggedrukt. (9,4)

Voor bij de rog een witte beaujolais 2015 van Louis Tête gemaakt van Chardonnay met Gamay wat hem een subtiele toets van rood fruit meegeeft, lekker. Op het bord een dikke rogfilet beetje te enthousiast afgekruid met roze peper bolletjes, ernaast een mousseline van aardappel met een royale portie kappertjes, takjes broccoli en stukjes bospeen. Een smaakvolle klassieke bereiding, niet helemaal in balans vanwege de kappertjes en roze peper, waarbij de wijn keurig aansloot. (9)

Verder met een dikke romige oaky Chardonnay van Chalmet. Ernaast een bruingebakken scholfilet op een bedje van parelgort ernaast bloemkool structuren, geroosterde hazelnoten en plakjes gebakken eekhoorntjesbrood. Een klassieke bereiding met rijke smaken die goed combineren en waarbij de wijn naadloos aansloot. (8,8)

Voor bij het pièce een Siciliaanse Nero d’Avola van Bellusa, hele diepe kleur, tonen van bosbes, aangename kruidigheid en een redelijk elegante afdronk. Uit de keuken een tweetraps gerecht. Op het bord een keurig gegaarde hertfilet met een garnituur van kweepeer en peterseliewortel aan tafel overgoten met een heerlijke eigen saus aangemaakt met Isi d’Or bier. Ernaast een schaaltje met stoof van het hert met rode kool kweepeer en een mousseline van peterseliewortel en aardappel kaantjes. Weerom rijke smaken en een royale portie, zeker voor zo laat op de avond. De wijn sloot keurig aan en vulde het gerecht aan met zijn zuren. (9)

Als afsluiter nog een lekkere espresso met een keuze uit de friandisekist.

Bediening vond ik goed, wijnen werden keurig gepresenteerd, gerechten beknopt. De aandacht verslapte op het eind waardoor we toch nog even hebben moeten wachten.

Prijs-kwaliteitverhouding vond ik uitstekend.

Samengevat vond ik de start van de avond met de heerlijke amuses sterk verbeterd. De gerechten zijn prima bereid, smaakvol maar hebben meer een klassieke basis gekregen. Wijnen waren zoals altijd keurig geselecteerd. Het brandalarm, waar ik twee jaar geleden ook al niet blij van werd, is nog steeds niet opgelost helaas, dat kan eigenlijk niet. We blijven ze in de gaten houden.

2. IAM

3. Heerlijk, eerlijk en erg gezellig. Het was na de Kermis boven op het dakterras weer even geleden, trouwens ook heel erg leuk en goed! Avondje uit in optima forma. Alles klopt van keuken tot bediening. Aanrader!

4. Rieka en Jan

De kaart was enigszins beperkt, maar het eten was prima. Wat voor ons een tegenvaller was, dat de betaling helemaal verkeerd ging en de afhandeling ervan. In eerste instantie werd ons verteld dat de pinautomaat niet helemaal zou werken. Een paar dagen later zagen we dat het bedrag maar liefst 5 keer van onze rekening was gehaald. Toen ik hiervoor belde, moesten we het nog bewijzen met rekeningafschriften??

Dit is ons zo tegen gevallen dat we hier niet meer terug zullen komen. We zijn helemaal niet veeleisend maar een excuus was op zijn plaats geweest.

5. yvonne

1 punt
  6. We kwamen de aanbieding tegen en spontaan geboekt. Ditmaal op vrijdag avond en hierdoor dus erg druk. We kregen een tafel juist voor de keuken en starten met een mousserende wijn met eigen label uit het noorden van Frankrijk. Ernaast het borrel garnituur, lekker. Op de amuse moesten we behoorlijk wachten. Presentatie was goed en smaken lekker, vooral de mossel met rozemarijn.

We mochten zelf kiezen van de kaart, een persoon wilde graag de begeleiding met passende bieren, dit was nieuw, leuk!

Tartaar van rund met gelakte paling, structuren van peterselie en piccalilly. Goede smaken, mooie textuur en keurige wijn-spijs.

Wildpaté met macaron, eendenlever PX, confit van kwartel en krachtige ossenstaartbouillon. Ernaast een originele Gewurztraminer uit Chili. Goede smaken, eigenlijk geen gerecht maar meer een proeverij. Voor mij de minste ronde van de avond.

Krokant gebakken buikspek met gegrilde coquille, bereidingen van topinamboer, cantharellen en kalfsjus. Buikspek erg lekker maar textuur kan beter. Coquille toppie.

Gebakken eendenlever, met bramen, aceto balsamico, appel en vacherin mont d’or. De topper van de avond, origineel en gedurfd. Leuke taai taai toets in de appel. Keurige wijn-spijs.

Als afsluiter een krachtige espresso met lekkere friandises.

Bediening was goed tot zeer goed verzorgd. Wel meerdere mensen aan tafel. Kees Verlaan de sommelier had keurige presentaties bij de wijnen en bieren die zorgvuldig waren geselecteerd.

Prijs-kwaliteitsverhouding was zeer goed tot uitstekend. All in viergangen proef de kaart menu €49,50,-.

Een puntje wat stoorde was dat de afzuiginstallatie in de keuken niet goed functioneerde. Hierdoor hadden we last van ongewenste geuren in het restaurant. Een maal was t zelfs zo erg dat het brandalarm af ging, jammer.

We hebben een lekkere en gezellige avond beleefd. Taste! blijft een aanrader voor hen die in de binnenstad van Tilburg willen eten.

7. Hein Verboven

Gisteravond met een vriend gaan eten in dit restaurant. In een woord: fantastisch. Verfrissende combinatie gerechten. Heerlijke smaken, vlotte bediening, professioneel. De sommolier is enthousiast en verteld vlot en met kennis van zaken. Complimenten aan het team. Zeker de moeite waard om nogmaals te bezoeken.

9. Het was al weer anderhalf haar geleden dat we Taste hebben bezocht. Dit is voor ons het beste restaurant in de binnenstad en willen we de ontwikkelingen volgen. Onze favoriete avond (proef de kaart) kwam voorbij, dus maar meteen gereserveerd.

We mochten een plaatsje kiezen, dit werd er een op de bank langs de muur met uitzicht op de keuken. Het interieur is ongewijzigd. Als aperitief een droge sekt van Hochriegl, ernaast wat olijven en amandelpitten.
    De amuse hapjes werden gepresenteerd in een lage kist met steentjes, een lekker cremeux van broccoli, een beetje taaie makaron van speculaas, een heerlijk kaaskoekje en kroepoek met een kruidige saus in een tube.

Het warm zuurdesem broodje broodje rook heerlijk en smaakte prima.

De eerste begeleider was een Chileense Gewurztraminer met een mooi aroma en een klein bittertje in de afdronk. Ernaast een mooie presentatie van cilinders eendenrillettes op suikerbrood, twee halve kogels eendenlever met een jasje van bieten gelei en structuren van biet met hier en daar een toefje aceto balsamico. De rillettes was erg mooi op smaak, de lever vond ik iets minder herkenbaar. De wijn had wat moeite met het suikerbrood maar combineerde goed met de bietstructuren.

Over naar een Weissburgunder 2012 spätlese Trocken uit de Pfalz van Heinrich Vollmer, mooi vol en zacht. Ernaast een rolletje van licht gerookte kwartelborst, een gekonfijt kwartelpootje, stukjes vijg en stukjes brioche. Mooie pure smaken die goed combineren met de wijn. Textuur een tikkeltje droog.

We schakelen over op rood, van Sardinië met een Nau&Co (Cannonau en Cabernet Sauvingnon) 2012 van Mora & Memo, met mooie diep rode kleur, fruitig aroma, in de mond vol met vanille toets en een elegante afdronk. Op het bord twee medaillons van hertenrugfilet op een bedje van rode kool, twee stukjes krokante sukade, quenelles boerenkool met spek, kern van witlof met crème van hazelnoot, aan tafel afgewerkt met een eigen jus waarin kruidkoek. De cuisson van de rug was erg goed, de sukade was heerlijk en erg mooi van textuur. De hazelnoot toets was verrassend. De wijn vulde het gerecht mooi aan en was een uitstekende begeleider. Voor mij de mooiste ronde van de avond.

De dessertwijn een Riesling spätlese 2002, traditioneel gemaakt, van het huis Oestrich Lenchen uit de Reingau. Heerlijk aroma met aangename petrol toets, in de mond een mooi balans tussen zoet en zuur. Op een leuke plank, gemaakt van een doorsnede van een boomstam, een lauwwarme Vacherin Mont d’Or, met crème van kastanje, stukjes rode biet, amandelpitten, mosterd en mosterdbrood. Mooie pure smaken en leuk om te beleven hoe de wijn reageerde op diversiteit van smaken.

Als afsluiter een krachtige espresso met een vijftal friandises gepresenteerd op een roze steen.

Bediening is zeer goed verzorgd door Daan De Lannee de Betrancourt, tikkeltje formeel maar met goede uitleg bij de gerechten. De wijnen werden keurig gepresenteerd door Kees Verlaan.
    Prijs-kwaliteitsverhouding is uitstekend, per persoon €49,50 all in.

De keuken van onder leiding van Mike van Strien is stabiel, mooie, redelijk verfijnde gerechten met goede bereidingen en mooie smaken. Weer terug op drie in de top van Tilburg. Tot de volgende keer.

10. Maike

11. Wat hebben wij heerlijk genoten vanavond bij Taste! We hebben gekozen voor het 4-gangen all-in inclusief een bubbel aperitief 3 lekkere wijntjes en een mooie dessertwijn ter afsluiting. Uiteraard een koffie met lekkere friandises. De sommelier heeft onze avond echt afgemaakt, hij heeft uitstekend aangevoeld dat wij wel open stonden voor het uitgebreide verhaal achter de wijnen. Complimenten voor Kees! Je ziet dan wel niets van buiten maar vanaf onze tafel hadden wij mooi zich direct in de keuken!

12. Esther Klazen

13. De amuses en gerechten zijn gewoonweg kleine kunstwerkjes. Zeer creatieve uitspattingen van de keukenbrigade, die je ook aan het werk ziet in de open keuken.

Daarbij sluit de bediening perfect aan. Er worden mooie wijnen gepresenteerd met een verhaaltje over herkomst, druifsoort(en), rijping en smaakbeleving.

De Taste is echt een aanrader.

Hieronder nog een foto van een voorgerecht van gisteren: filet americain van diamanthaas met zeepaling gelakt in dashi, bereidingen van komkommer en wasabi.

14. Mijn favoriete restaurant in Tilburg. Top keuken, top bediening, top restaurant!

15. We kwamen via Facebook op de hoogte van de “proef de kaart” aanbieding waar we al een paar keer gebruik van hadden gemaakt. Verrassend dat de prijs weer hetzelfde was als die van twee jaar geleden. Vier gangen all in voor 49,50. Dit komt mede omdat formule in het restaurant is veranderd. Op de kaart staan slechts elf gerechten en je mag kiezen wat je wil in de volgorde die je wil. De prijs die je betaalt is afgestemd op het aantal gangen wat je kiest, ik vind het een prima formule.

We krijgen een tafel aan de lange zijkant en ik nam plaats op de lange bank. Vanaf hier had ik mooi uitzicht op de open keuken. Een ander voordeel was de verlichting die precies boven de tafel hangt. Als aperitief nam ik zoals gebruikelijk een witte wijn. Een jonge dame presenteerde een Spaanse wijn uit het gebied Castilla y Leὀn gemaakt van Verdejo en Viura die goed bevalt. Het borrel garnituur bestaat uit gezouten en geroosterde amandelen, cakeje met zwarte olijf en Parmezaanse kaas en een cakeje met tomaat. Op de amuse moesten we even wachten maar dat was geen probleem. Nu konden we rustig onze gangen selecteren. De kaart is overigens niet op internet te vinden.
    De amuse was een stukje gemarineerde makreel op een bedje van bereiding van gele paprika afgewerkt met avruga en een oesercresseje, een goede combinatie.

We hadden verschillende keuzes voor het voorgerecht gemaakt en hierdoor werd er door Kees Verlaan (sommelier) twee verschillende wijnen gepresenteerd, wat ik altijd erg kan waarderen. Partner had gekozen voor een kreeften bisque die vergezeld werd van een crostini met rouille en parmezaan. De garnituur van de soep zag er uitstekend uit. Blokje geschroeide tonijn, gebakken coquille, stukje op de huid gebakken vis, roze Noordzeegarnalen afgewerkt met avruga en cressjes. De bisque was lekker geconcentreerd, ze vond het heerlijk, haar topper van deze avond. De begeleider was een strakke Duitse Edelsatz 2011 van het huis Phillip Kuhn uit de Pfalz, gemaakt van Gewurztraminer en Riesling.
    Zelf had ik gekozen voor lamspastrami waarbij ik als begeleider een Picpoul de Pinet 2012 van het huis Félines kreeg. Uit de keuken, op een donkere tegel met houdnerfstructuur, dungesneden plakjes lamsfilet op een bedje van doperwten zalf met ernaast een compote van asperge en sinaasappel, stukjes asperge en druppels gel van sinaasappel. Het vlees was mooi roze, mild van smaak met een subtiele rooksmaak. De sinaasappel maakte het geheel lekker fruitig waardoor het gerecht prima bij de Picpoul aansloot die met zijn redelijk stevige body prima overeind bleef.

Voor beide een aspergevelouté waarbij een originele wijn uit Oostenrijk werd gepresenteerd. Een Johanneshof Reinisch Gumpoldskirchner tradition 2011 gemaakt van de inheemse druivensoorten Rotgipfler en Zierfandler. In het aroma tonen van tropisch fruit, romig in de mond en een soepele ronde afdronk. De presentatie van het garnituur op het bord ziet er keurig verzorgd uit. Een flinke portie queen crab op een bedje van zeekraal afgewerkt met crème fraise en avruga. Hierbij komt aan tafel de aspergevelouté die mooi op smaak is. Een fijne gang met heerlijke smaken die door de wijn keurig begeleid werden, voor mijzelf de topper van de avond.

Bij de derde ronde hadden we weer een verschillende keuze. Partner wilde sukade met coquille waarbij ze de sukade schrapte. Ook dit was mogelijk, prima geregeld. Op het bord drie gebakken coquilles met geschaafde parmezaan en piccalilly, gegarneerd met zeekraal en stukjes witte en groene asperge. Hierbij werd een houtgerijpte Rueda 2011 geschonken van het huis Bornos. Ik heb een coquille mogen proeven en ik was onder de indruk van de mooie smaken combinatie. Heerlijk, hoe de kaas een bite gaf aan het gerecht . De fijne fruittoets van de piccalilly zorgde ervoor dat de wijnkeuze een schot in de roos was.

Zelf had ik de kabeljauwrug, zacht gegaard in beurre noisette, op een bedje van geblancheerde venkel met ernaast broccoli, bereidingen van tomaat, gevriesdroogde asperges en frietjes van vadouvan-risotto. Als begeleider een witte Rhône 2012 van het huis L'Aure gemaakt van Rousillon, een beetje een ingetogen wijn. De kabeljauw was wat te ver doorgegaard en daardoor al ietsje droog maar de smaak was goed. De venkel en de tomaat paste er prima bij. De frietjes waren lekker maar iets te krachtig van smaak voor bij de vis. De gedroogde asperge was niet zo mijn ding. De saus viel niet echt op en had iets krachtiger mogen zijn. De wijn was een goede ondersteuner maar bleef meer op de achtergrond, een iets mindere gang.

Uit Spanje ook de begeleider van de laatste ronde. Een witte wijn Van Benito Santos uit de Rais Baixas gemaakt van Albariño, die erg goed beviel. Uit de keuken op de huid gebakken zeebaars met roze noordzeegarnalen, hollandaisesaus, bereidingen van asperge, wakame en bereidingen van tomaat. Cuisson van de baars was zeer goed, mooie krokante korst en sappige vis. De saus was goed en de garnalen (die ik nog niet kende) waren licht van smaak, maar toch ook weer voller dan de Noorse garnalen. Met het garnituur kon je mooi afwisselen en de wijn was weer goed gekozen, deze viel op door zijn mooie delicate aroma.

Als afsluiter nog een krachtige espresso en een leistenen plaat met hierop voor ieder een viertal smakelijke friandises.

Bediening is goed verzorgd door twee jonge dames. Gerechten worden door Kees Verlaan toegelicht en de wijnen worden worden door hem op keurige wijze gepresenteerd, met kennis van zaken. Na afloop nog even terugkoppelen (wat ook de opzet van deze avond is) met Mike van Strien de chef waar nog ruim de tijd voor genomen werd, leuk. Als we het totaal vergelijken met de vorige keer dan is het voor mij nu ietsje minder terwijl partner het juist ietsje beter vond. Neemt niet weg dat mijn eindbeoordeling nog op zeer goed komt. Prijs kwaliteit van deze actie is uitstekend. De nieuwe opzet van de kaart vind ik een positieve stap. Tot de volgende keer, bedankt.

16. Personeel was vriendelijk maar stijfjes, eten zwaar onder de maat voor toch een behoorlijke prijs en erg kleine porties! Lang geleden dat we zo slecht gegeten hadden..

17. Edgar&Wendy

Het was ruim een jaar geleden dat we hier hadden gegeten. Toen was het oké echter niet heel erg bijzonder. Deze avond was de eerste avond met een nieuwe kaart. 10 gerechten die ze afhankelijk van het aantal gangen aanpassen in hoeveelheid. Zo kun je dus je eigen menu samen stellen van 3 gangen tot 10. Wat ons betreft leuk gevonden. Het personeel is jong, maar wel kundig. Wij hadden 6 gangen. 2 heerlijke aperitiefjes van het huis vooraf. Werkelijk alle gerechten waren van topkwaliteit. Zowel qua opmaak als qua smaak. Het was lang geleden dat we zulke mooie smaken geproefd en ervaren hebben in zulke mooie gerechten. Wij zijn beide zeer kritisch maar dit was werkelijk top! Voor ons zeker voor herhaling vatbaar.

18. Zonde dat dit top restaurant verscholen is in een kelder! Kelder is bijzonder, mooi strak en hip ingericht. Over de belichting is goed nagedacht. Vernieuwende en frisse smaakvolle gerechten. Fusion op zijn best! Je krijgt waar voor je geld. Vriendelijk, kundig maar een beetje onzeker personeel! Avondvullend programma. Bijzondere service is gratis parkeren in de naastgelegen parkeergarage. Het is de rit naar tilburg waard!

19. We hadden wederom gereserveerd voor de vorige keer goed bevallen “proef de kaart” aanbieding. De prijs is verhoogd naar 65,- pp all in, en dat is nog steeds een prima deal. We mochten zelf een tafel uitkiezen en we kozen voor een tafel langs de muur met uitzicht op de keuken. Zelf ging ik op de bank langs de muur zitten die iets minder comfortabel zit dan de armstoelen. Leuk dat Mike van Strien, de chef ons nog even persoonlijk verwelkomd. Sommelier Kees Verlaan de vaste waarde voor Taste! presenteerde het aperitief, een Cava van het huis Cristalino. Een brut gemaakt van verschillende druivensoorten met een mooie neus en zachte smaak. Het borrelgarnituur bestond uit schijfjes chorizo, gezouten amandelpitten en gekruide groene olijven met fetakaas. We kregen de kaart, die niet zo heel uitgebreid is, waarvan we vier gerechten mogen kiezen. Het “menu du chef” wordt uitgelegd om de keuze mogelijkheid uit te bereiden.

De eerste amuse wordt gepresenteerd in een glaasje, asperge mousse met hierop krokante “aarde” en hierin een groene asperge. De mousse is mooi op smaak en het krokant geeft een aangenaam mondgevoel, leuk.

Het broodgarnituur werd uitgeserveerd, van de roomboter is een kogel gemaakt die door de pompoenpitten is gerold, lekker. We mochten kiezen uit olijven- en notenbroodjes.

De tweede amuse was een worstje van tartaar waarop wat cressjes en ernaast piccalilly en druppels mayonaise. De tartaar was lekker gekruid en de piccalilly was met gember op smaak gebracht wat verrassend lekker uitviel.

Daar we verschillende keuzes hadden gemaakt kregen we ook ieder een eigen wijn. Voor mij de Viognier 2009 van het huis Clay Station, Californië, in de neus tonen van rijp fruit en mooi vol in de mond. Op het bord een mooie presentatie van halve kreeft met gemarineerde pommedori, crème van avocado, asperges, marmelade van asperges en druppels gel van miso. De goed bereide kreeft vond ruim voldoende afwisseling in het garnituur. De combinatie met de marmelade, die heerlijk zoet zuur was, vormde de mooiste aansluiting met de wijn. (9.2)

Partner had gekozen voor kort geschroeide tonijn met piri-piri, honingtomaat, komkommer, aloë vera en soja-gel. Het gerecht werd keurig gepresenteerd op een houten plank. De begeleider was een Duitse Seurebe 2010 van het Schloss Sommerhausen. Erg lekker vond ze het.

De sommelier kwam wederom twee flessen voor het tussengerecht. Voor mij een Duitse Spätburgunder 2009 van het huis Shelter winery. Licht teruggekoeld met mooie complexe neus en fluweel zacht in de mond, de topper van de avond. Ik had gekozen voor de krokant gebakken kalfszwezerik met in dragon gekonfijte asperges, Ibericoham en zalf van pastinaak. Een mooie presentatie, van de ham was een roosje gemaakt, leuk. De zwezerik was niet meer glibberig en zelfs een beetje droog. De zalf van pastinaak was hoog op smaak. Optimaal genieten was de combinatie van een stukje ham, zwezerik, wat pastinaak en hierna een slokje wijn, heerlijk! (9.3)

Voor partner gegrilde coquilles, sjalottencompote, luchtige aardappel met olijfolie en poftomaat. Vooral de sjalottencompote heeft indruk gemaakt. Als begeleider kreeg ze viognier 2011 uit Val de Montferrand gemaakt door Jean Orliac. Wat resulteerde in wederom een zeer tevreden glimlach.

Voor het hoofdgerecht werd voor mij een Mâcon-Igé 2010 van het huis London geschonken, een mooie elegante chardonnay. Op het bord drie gebakken coquilles op een bedje van zeekraal, twee langoustines, tortellini gevuld met paddenstoelen waarop wat strooisel van manchego en asperges, het is het seizoen, haha. De coquilles zijn nog lekker sappig van binnen en mild van smaak. De langoustines zijn gebakken in het pantser waardoor ze niet zo hoog op smaak zijn, jammer. De tortellini met de kaas waren hoog op smaak en en werden zo hoofdrolspeler van het gerecht. Voor mij had de wijn iets meer body mogen hebben om het geheel wat beter te kunnen ondersteunen. Bij de coquilles ging hij overigens prima. (9)

Partner kreeg een Bouillabaisse die kijk gevuld was, waarbij een Zuid Afrikaanse houtgerijpte Chenin Blanc 2009 van het huis Nabygelegen werd geschonken. Het was een krachtige bisque die aan tafel werd uitgeschonken en het geheel zag er aantrekkelijk uit en smaakte volgens partner verrukkelijk.

De dessertwijn was een Italiaanse Rosa di Monte Torre van Gorgo gemaakt van de rode muscat druiven. Een typisch muscat aroma, in de mond verfijnd en niet zo zoet. Het dessert was van het “menu du chef” en werd op een leiplaat uitgeserveerd. Een mooie presentatie van mango, melkchocolade, earl grey thee, chocolade koek en een bolletje “gekruid” vanille ijs. Mooie volle smaken waarbij de wijn helaas niet helemaal tegenop kon. (9,1)

Partner had dezelfde begeleider gekregen en ze had gekozen voor de 10 bereidingen van aardbeien . Ook deze presentatie zag er weer erg verzorgt uit, partner was er dik tevreden mee en ze vond de wijn er prima bijpassen. Met de complimenten voor de koks.

Als afsluiter de espresso met een zevental lekkere tot heerlijke friandises.

Bediening werd verzorgt door een jonge dame samen met de sommelier. Ondanks de mooie aanbieding viel de drukte mee, een zestal tafels waren bezet. We zijn niets te kort gekomen en de gerechten kwamen met ruim voldoende pauzes door. Kees Verlaan presenteert de wijnen op een kundige wijze, hij heeft kennis van zaken.

Mike van Strien de chef die aan beide zijden van de keuken (warm, koud) actief is heeft ook dit jaar weer een stukje vooruitgang geboekt. Met name de presentatie van de gerechten is er op vooruit gegaan. General Manager van Mercure Hotel Tilburg Centrum, Niek Van den Broek kwam ook nog even kennis maken, leuk. Fijn om mee te maken dat Tilburg op culinair terrein winst boekt. Taste! blijft onze nummer drie van Tilburg.

20. Op 27 januari ben ik met Stichting Culitour naar restaurant Taste in het gezellige Tilburg geweest.
    We waren met een klein groepje, maar dat mocht de pret niet drukken.

We werden door maitre Kees Verlaan en General Manager van Mercure Hotel Tilburg Centrum Niek Van den Broek hartelijk ontvangen met een glaasje bubbels (Moutard, Champagne, grande cuvée). Mooi om te zien met hoeveel passie en gedrevenheid deze personen bezig zijn om dit mooie restaurant op de kaart te zetten.

Bij het aperitief werden een tweetal amuses geserveerd, namelijk:

Amuse 1: Crème van avocado met in soja en gember gemarineerde garnalen, poeder van gember en schuim van yuzu en appel
    Amuse 2: Roulleau van eendenlever en gedroogde Gandaham met salade van linzen en gelei van PX

Mooie en verrassende smaken die de verwachtingen voor het diner omhoog deden gaan.

Het diner bestond uit:

Yellowfin tonijn, rauw gemarineerd met furikake en oosterse vinaigrette, met rettich, komkommer en crème fraîche met daarbij geserveerd een 2010 Kühling Gillot, Reinhessen, grauburgunder & chardonnay.

Zeebaarsfilet met nori, risotto van bospaddenstoelen, zoetzure cherrytomaat en beurre Blanc met een overheerlijk glas 2010 Mitarte, Rioja, Viura

Zacht gegaard daarna gebakken buikspek met langoustine, schuim van topinambour, crème van pastinaak en compote van rode ui met 2009 Schellman, Niederöstereich,”an der südbahn”. Als aantekening valt te zeggen dat deze wijn-spijs een zogenaamde "perfect match" opleverde.

Gegrilde Ierse runder entrecote met seldermousseline, bospaddenstoelen, schuim van cêpes en eigen jus met een glas 2007 Langmeil, Barossa Valley, “the fifth wave” Grenache

Als laatste gang hadden we de keuze tussen:

Proeverij van chocolade en sinaasappel met een glas erg mooie Vial-Magnères, Banyuls, Réserve 4 ans

Of

Diverse A.O.C. kazen met bijpassend garnituur met eenn glas Chateau Montifaud, Pineau des Charentes

Ik ben geen grote fan van Pineau des Charentes, maar dit smaakte erg goed.

Al met al hebben we een erg mooi diner gehad. Ik ben benieuwd hoe ze zich verder gaan ontplooien en kom hier zeker nog een keer terug

21. 27 jan wezen eten in het kader van Culitour met een uitgelezen gezelschap bourgondiers. Mooi uitgebalanceerd 5-gangenmenu geserveerd gekregen met champagne, bijpassende wijnen, water en koffie. Alle deelnemers dik tevreden over de kwaliteit van het gebodene en de professionaliteit van de gehele staff. Tot snel!

22. Mijn favoriete restaurant in Tilburg. Top eten, luxe uitstraling, goede en vriendelijke bediening, altijd een top avond als we hier gaan eten.

23. Rob 2499 punten

Onlangs hier gegeten en dat was goed bevallen, op een paar puntjes na. Het restaurant was deze avond niet toegankelijk, omdat er problemen waren met de afzuiging. Geen probleem en dus kregen wij een tafeltje in de lounge/brasserie gedeelte op de begane grond. De keuze is beperkt en er kan per gang gekozen worden uit twee gerechten. De amuse die we al vast krijgen is zeer verfijnd en veelbelovend. De voorgerechten (tonijn in five-spice en tartaar van rund met paling) zijn bijzonder smaakvol en heel mooi gepresenteerd. Deze verfijnde presentatie wordt echter niet meer bereikt bij de tussengerechten en de hoofdgerechten. Het lijkt wel alsof hier minder aandacht aan is besteed. Zowel het tussengerecht als ook het hoofdgerecht zijn smaaktechnisch prima in orde, alleen is de vis lang niet zo vers al hij hoort te zijn. Zowel de kabeljauw als de zeeduivel komen naar alle waarschijnlijkheid uit de diepvries en van de structuur van de vis is niets meer over. Jammer! Het hoge niveau van de amuses en voorgerechten wordt helaas niet het hele diner volgehouden. Dit restaurant heeft zeker potentie, mits consistenter in presentatie en kwaliteit van de producten.

24. Via de nieuwsbrief kwamen we op de hoogte van een hele mooie aanbieding “proef de kaart”, een vier gangen diner met wijnen en als aperitief een huis champagne voor 49,50. Daar Taste vorige keer al een goede indruk had achtergelaten hebben we meteen geboekt.

We waren wat te vroeg en de bediening was nog niet klaar dus besloten we nog een klein ommetje te maken. Tien minuten later waren we er klaar voor. Ferdinand (de opvolger van Vincent die naar Solo is gegaan) nam de jassen aan en begeleidde ons naar een tafel naar keuze. We namen er een met goed uitzicht op de keuken.

Het aperitief werd ingeschonken, de borrelhapjes gepresenteerd en de kaart gebracht. De champagne was van het huis Moutard gemaakt van 100% Pinot Noir druiven. Een mooie lichte kleur een een aangenaam typisch champagne aroma, in de mond mooie fruittonen. Het borrelgarnituur bestond uit amandelpitten, milde zwarte olijven en soja boontjes in de jas.

Na het maken van de keuzes, die voor ons beide verschillend waren, werd het brood garnituur uitgeserveerd met de amuse. Een asperge mousse met ham en krokante ui, het hapje heeft een milde smaak met een goed mondgevoel. En in een glaasje een Dashi bouillon met schijfjes lente ui en een spaghetti op basis van citroengras. Het soepje heeft een fijne smaak en de lenteui en fruittonen van de spaghetti combineren mooi, een leuk begin.

Ferdinand komt aan met twee flessen wijn, een rode voor mij. Dit is een Duitse Spätburgunder 2009 uit de streek Baden, een helder transparant robijnrode kleur met aroma's met tonen van aardbei en kersen, in de mond een lichte zuurgraad en zachte tannines. Uit de keuken een met hoisin gelakt kwartelborstje en gekonfijt pootje, crudite van bleekselderij, salade van pompoen en gember en vadouvan mayonaise. Een mooie presentatie met prima kwartel bereidingen, het pootje was nog niet ontbeend. De salade van pompoen die nog bite had, had wat zoetigs door de gember en was verrassend lekker. Ook de mayonaise viel op. De combinatie met de wijn was erg mooi en Ferdinand had zijn eerste punt binnen. (9)

Mijn wijn voor het tussengerecht was een witte Santenay 2004 uit de côte de Beaune, een mooie licht houtgerijpte wijn met tonen van boter en rijpe tropische vruchten. Hierbij In dragonolie gekonfijte asperges met kalfszwezerik, pastinaak en gegrilde groene asperges. Twee stukjes mooi stevig krokant gebakken zwezerik met fijne smaak en een wat minder glibberige structuur trof ik aan. De asperges zijn mooi gaar en het pastinaak pureetje is prima op smaak. Ook hier een voltreffer met de wijn. (9)

Ook voor het hoofdgerecht een witte wijn. Het valt op dat Ferdinand van zwaar naar licht schakelt en het bevalt prima. In het glas een mooie bordeaux van het huis Rochemorin uit het dorp Pessac-Léognan 2006 gemaakt van 100% sauvingnon druiven en tien maanden houtlagering. Een wijn met mooi fruit, met hints van appel gecombineerd met het vanille van het hout dat mooi evenwichtig aanwezig is. Op het bord Coquilles met panna cotta van asperges, langoustine en ravioli van Manchego en truffel. De coquilles zijn mooi bruin gebraden en hebben een prima cuisson met fijne smaak, de langoustines zijn mooi gaar en subtiel van smaak. De asperges zijn nog na gegrild en lekker gaar, de spinazie is lekker en grof gesneden. De ravioli valt het meest op vanwege de truffelolie die lekker ruikt en smaakt, de kaas is hierin wat minder dominant aanwezig. De panna cotta leek op een boter klont maar had een typische asperge smaak. De combinatie met de wijn was weer erg goed hoewel een iets vollere misschien nog net iets lekkerder was geweest. (9)

De dessertkaart wordt aangereikt, het gerecht wat ik thuis had gekozen was door de slechte verkrijgbaarheid van mooi fruit gecanceld. Ik kies voor het alternatief met bereidingen van appel. De wijn wordt hierop afgestemd en ik krijg een Oostenrijkse spätlese 2010 van het huis Angerhof-Tschida dat gespecialiseerd is in dessertwijnen. De wijn is gemaakt van een voor mij onbekende druivensoort Sämling. Hij heeft Een mooie bloemig aroma met hints van citrusfruit, in de mond mooi rond, subtiele zuren en fijne afdronk. Een mooie presentatie met quenelles van appelijs, koekjes met stevige appelcrème, stukjes melk chocolade, een lolly van witte chocolade gevuld met appelkwark en wat chocolade poeder en karamel stukjes voor de mondbeleving. Alle mooie smaken en bereidingen die prima combineren met de wijn. (9)

Als afsluiter een pittige espresso met een vijftal fijne friandises met afwisselende smaken.

De bediening is onder leiding van Ferdinand, die een waardig opvolger is van Vincent, goed op orde, alles liep soepel. Ferdinand heeft een rustige uitstraling en kennis van zaken. Leuk dat je in de open keuken de koks in de gaten kunt houden, het heeft me ook verlijd tot het maken van een praatje. Mike straat zelfvertrouwen uit en ik moet zeggen dat de kwaliteit merkbaar verbeterd is waardoor ze voor mij nu op de tweede plaats in Tilburg komen.

Prijs kwaliteit was vanavond grote klasse, en was boven verwachting. Ook het vrouwtje was erg tevreden over haar avond. Een restaurant om in de gaten te houden.

25. men. 10135 punten

Lekkere uiensoep, broodjes en Irish koffie, lekker veel Irish.

26. Taste ligt in het centrum van Tilburg en de inrichting is modern en je hebt niet meteen het gevoel dat je in een kelder bent beland. Er zijn “vensters” gecreëerd door de muren wit te schilderen en hier licht blauwe lampen op te laten schijnen. Meteen valt ook de open keuken op die in het restaurant gebouwd is zonder hier veel glas rond te plaatsen. De keukenbrigade kun je hierdoor heel goed in de gaten houden. De houten tafels hebben geen tafelkleed en zijn ingedekt met bestek, mooie glazen en linnen servetten. De stoelen zijn comfortabel.

We besluiten het “Taste it all at taste” menu te nemen als eerste kennismaking en dit uit te breiden met arrangementswijnen in plaats van huiswijnen, waar we geen spijt van kregen. De eerste wijn was een Italiaanse Pinot Blanc van Alois Lageder, helder strogeel, verfijnd in de neus, fruitig (appel, perzik), en de smaak elegant en fruitig. Hierbij het eerste mondvermaak, een portie popcorn en gezoete stukjes spek, een leuke opwarmer. Vervolgens het meer verfijnde bordje met een stukje gebakken inktvis met hierop kuit van de haring en een glaasje aardperensoep dat met truffel is gekruid. Beide erg smaakvol en vol verwachting door naar het voorgerecht.

Het zuurdesem brood met de gezouten roomboter en de olijfolie met balsamico wordt uitgeserveerd. De wijn word bijgeschonken (goede service) voor de eerste gang. Zuid-Amerikaanse kalfslende gemarineerd met een oosterse vinaigrette, een toefje wasabicrème en terrine van asperges, courgette en tomaat. Alle subtiele smaken die boven verwachting goed combineren met de wijn, mooi. De vinaigrette geeft aan het rauwe vlees een aangename smaak.

In plaats van het verwachte hoofdgerecht wordt eerst nog een spoom uitgeserveerd. Een klein bolletje sorbetijs met limoen in een mousserende witte wijn, gezellig.

De sommelier komt aangelopen en presenteert met enige trots zijn Hongaarse Thummerer Egri Cuvee Bertram 2006, een wijn van de Kekfrankos (pinot noir), Cabernet Franc en Merlot welke afzonderlijk van elkaar zijn gerijpt in kleine houten vaten. De kleur is intens robijn rood, de wijn heeft zachte tannines en elegante zuren en een aangenaam rijk bouquet. Hierbij een op de huid gebakken eendenborst met asperges, gekonfijte aardappel, 2 bereidingen van biet, een kubus spinazie en saus op basis van Pedro Ximinez sherry. Het vlees is mooi af gegaard in de oven en is lekker sappig en mals, de saus geeft met zijn zoet een aardig contrast. De aardappel smaakt hartig en de groentes vertrouwd. De wijn is een aangename begeleider en combineert mooi, we zijn in onze nopjes.

Er wordt nog geïnformeerd of we voor het dessert gaan of dit willen ruilen voor een kaasplank, mooi en verleidelijk aanbod! Alhoewel ik een kaasliefhebber ben wil ik toch de creatie uit de keuken proberen.

Hierbij past een mooie dessertwijn, een Elysium, Black Muscat van Quady uit Californie. Dit is een rode, fruitige, licht zoete wijn met aroma van zoete rode vruchtjes, rozen en lychee. Uit de keuken komt een taartje van rood fruit en chocolade, een lepeltje vanillehangop met hierin een kletskop en twee streepjes rode saus. De smaken zijn vertrouwd en de wijn paste perfect.

Als afsluiter nog de espresso met de friandises, een kletskop, soort spekje, een fruitig blokje en een speciale bonbon. Deze bonbon begon met een smaak van melkchocolade hierna basilicum, de hartigheid van zeezout en weer terug naar chocolade, mooi.

De bediening is op een niveau van wat je van een ster restaurant mag verwachten en hierdoor dus boven verwachting. Vincent die het je van begint tot eind probeert naar de zin te maken en dit doet met mooie uitgelezen wijnen die gul bijgeschonken worden en het aanbieden van keuzemogelijkheden. Kees is een gedreven persoon die de gerechten op een keurige enthousiaste wijze omschrijft met een bovengemiddelde woordkeuze zo dat je vol verwachting aan je gang begint.

Taste is een aangename verrassing, zeker voor Tilburgse begrippen en hier zullen ze me zeker nog terug zien. Prijs kwaliteit is hier in orde, we waren voor het geheel 101,- kwijt en dit is wel met de korting van de ANWB (-15% op het eten).

27. Nicole 392 punten

We hebben super lekker gegeten bij Taste! En zullen hier ook zeker een keer terug komen. We namen het 3-gangen-menu van de dag en waren tevreden over de prijs/kwaliteitsverhouding. Tussen de gerechten door werden steeds amuses geserveerd.

28. Top keuken, top bediening, top restaurant.

Al met al, geweldig.

29. Taste! is een fantastisch restaurant, mijn absolute favoriet in Tilburg. Mijn man en ik zijn er al een paar keer geweest, meestal komen we rond 19.30 uur binnen en gaan pas 01.00 uur weer weg, bij 4 gangen (a la carte, ik eet geen vlees, dus kies daarom nooit voor een standaard menu waar toch vaak vlees opstaat).
    Start van de avond is al meteen goed met een heerlijke welkomstcocktail en daarna alleen maar genieten met heerlijk eten en de lekkerste kleine hapjes tussendoor. Normaal neem ik zelden een nagerecht maar het kaasplankje is echt zo ontzettend lekker bij Taste! De bediening is ook zeer vriendelijk en attent, en de wijnen heerlijk (ook de huiswijn). Het is vrij duur, voor een avondje uit eten met zijn 2-en ben je toch al snel 200 euro kwijt. Maar wat ons betreft welbesteed. Als ik 100 euro uitgeef en het is maar middelmatig geweest vind ik het eerder zonde van mijn geld dan dat ik het dubbele hier uitgeef. Het is echt een avond pure verwennerij!

30. Met z'n 2-en gegeten. Wij vonden de sfeer een beetje koeltjes. Personeel was vriendelijk, maar een beetje stijfjes. Eten was prima, maar wel aan de dure kant.

Wat erg leuk en lekker was, waren de proeverijtjes van het huis tussendoor! Ook pluspunten voor de open keuken.

Wij gaan hier niet nog een keer naar toe, vooral vanwege de prijs.

31. Onlangs hier met een zakenrelatie gegeten.
    Het eten was erg lekker, wel erg kleine porties.

Mij zal je hier echter niet vaker zien komen.
    Het personeel stemt absoluut niet af op de cliënten.
    Ik kan er niet tegen om bij iedere gang een heel verhaal te horen. Zelfs het brood met olijfolie en zout was volgens de ober nog heel bijzonder. Daar sloegen ze absoluut in door.
    Op zich niet erg, er zijn vast gasten die dit leuk vinden.
    Wij hadden echter al een aantal maal subtiel aangegeven dit overdreven te vinden. Dit had niet tot effect dat het minder werd.
    In zo'n chique tent zou je mogen verwachten dat ze beter afstemmen.

Daarbij was het erg duur in verhouding tot de kwaliteit.

32. Zaterdagavond ons lekker laten verwennen door de kok.

Erg lekker gegeten.
    4 gangen met amuse vooraf en tussengerechtjes.
    Bij alle gangen een bijpassende wijn.
    Was helemaal top.
    Gaan zeker vaker hier eten.
    Het is verrassend, lekker en een goede sfeer.
    Open keuken, dus je kan zien waar ze mee bezig zijn.
    Erg vriendelijk personeel, zoals een avondje uit hoort te zijn!

33. Gisteravond voor een speciale gelegenheid een tafel voor 2 gereserveerd en subliem gegeten! Iedere gang (4-gangen diner) was een smaaksensatie, gecombineerd met een lekker bijpassend glas wijn. De bediening was erg voorkomend en bovenal attent (hielp ons eraan herinneren dat we nog kaartjes moesten halen voor de bioscoop en kwam met een voorstel hoe het diner hier verder om heen te werken).

De ambiance is trendy maar vooral stijlvol. En het zit 'm wat mij betreft in de details zoals gezonde rauwkost als aperitiefje en zuurdesembrood bij de tapenade). Prijs-kwaliteit is voor mij zeker in balans, al is het geen restaurant om zomaar even een hapje eten voor weinig. Dat zou Taste! Ook geen recht doen.

Wij komen zeker een keer terug!