De Houtloods in Tilburg

do vanaf 11:00
vr vanaf 11:00
za vanaf 11:00
zo vanaf 11:00

1. Na een dubbele valse start nu dan eigenlijk de eerste officiële kennismaking. De keuken en het keukenteam is inmiddels verdubbeld. Ze timmeren inmiddels tweeënhalfjaar aan de weg en hebben en eigen signatuur ontwikkeld. De warme keuken met chef Nick Tonglet bevind zich achter de muur onder de vide. Ze hebber er op het terrein twee treinstellen bijgeplaatst. De eerste uit 1930 is al in gebruik met een laagdrempeliger concept. De tweede uit 1900 is nog volop in ontwikkeling. Michelin heeft ze onderscheiden met een Bib en onlangs op Tilburg culinair hebben ze het beste gerecht gemaakt, met Adrian Zarzo Habraken in de jury.

Na een fijn ontvangst door de sympathieke eigenaar Sander Overweg namen we plaats aan de bar met uitzicht over de koude kant van de keuken. Als aperitief de eerste begeleider. Een Grüner Veltliner 2015 van Zimmermann uit het Kremstal die erg goed beviel. Ernaast een kroepoek met een lekkere dip die complexer was dan dat hij eruit zag. Goede textuur en niet te uitbundig van smaak.

Het eerste gerecht was makreelfilet gegaard in zure thee getrokken van de kombucha zwam, ernaast een spitskoolsalade kort gestoomd in een ponzu dashi met erop wat groene kruiden blaadjes, plakjes radijs en krokantjes van nori. Het geheel was afgewerkt met sap van rode kool en kleine balletjes zoetzure komkommer. Een licht fris licht gerecht met mooie pure smaken waarnaast de Veltliner keurig in balans was. (8,8)

Voor bij het pièce een zuid Franse Chardonnay met wat Macabeu van Campagne de Gaure die vanwege de Macabeu een toets van rijpe perzik meekreeg, lekker. Op het bord roodbaarsfilet met krokante schubben, ernaast structuren van courgette, crème van geroosterde paprika aangemaakt met amandel, patatas bravas met toefje rouille en een gamba, afgewerkt met een schuimige schaaldierenbisque. Een goede smakencombinatie met lichte smaken en sappige texturen. De wijn vulde het gerecht aan met zijn frisse tonen. (8,8) Daar we ‘s avonds nog eens op pad gingen lieten we het hierbij.

Bediening was goed tot zeer goed verzorgd. Goede gedetailleerde uitleg bij de gerechten door het keukenteam.

Prijs-kwaliteitverhouding vond ik uitstekend.

Samengevat was dit een duidelijk betere ervaring dan bij de valse start toen niet alle keuzes van het menu mogelijk waren. Goede bereidingen met mooie pure smaken speelde vandaag de hoofdrol, met ernaast goed geselecteerde, lekkere wijnen in een fijne ambiance. Volgende keer gaan we voor de vier gangenlunch, bedankt!

2. Clasine Schraa

1ste paasdag een heerlijk 6 gangen paasmenu genoten: mooie gerechten, erg fijn van smaak. Ontvangst in de wagon De Baron was heel hartelijk, wij voelden ons meteen heel welkom en kregen een leuke uitleg/ toelichting op de bedoeling van de wagons en de samenwerking met de Houtloods. Super leuk initiatief, zowel in de samenwerking als in de verdeling van niveau van eten/ drinken.
    Hele vriendelijke bediening, weinig wachttijd was erg prettig.
    Kortom: wij hebben genoten!

3. De Houtloods een prachtig restaurant, uitstekende bediening maar vooral lekker eten. Wij gingen voor het verrassingsmenu en dat is een echte aanrader.