De Houtloods in Tilburg

do vanaf 11:00
vr vanaf 11:00
za vanaf 11:00
zo vanaf 11:00

1. Na een hele positieve indruk op Tilburg culinair, retour voor het ontdekkingsmenu. Wederom plaats genomen aan de bar vanwaar we het keukenteam de gerechten zien dresseren. Leuk dat chef Nik nu aan de voorzijde stond.
    We startten met papadum waarnaast een lobbige dip van kokos en sereh op een salade van bloemkool en komkommer, afgewerkt met wilde rijst. Een hele goede smakencombinatie maar de rijst was wel erg hard.

De eerste begeleider werd goed gepresenteerd. Chenin Blanc uit Zuid Afrika van Gold Mountains gemaakt in een frisse stijl. Ernaast een compacte presentatie. Plakken corvina gegaard in tijgermelk, erop stukjes sla, forelkuit en een granité van kombucha. Verfijnde smaken met frisse toetsen waarbij de Chenin keurig aansloot. (9)

verder met “Die Golden Eule” een droge riesling uit de Moezel in een frisse stijl. Uit de keuken een flink gerecht dat werd gepresenteerd door chef Nik. Gepekelde kabeljauwfilet op de huid gebakken, ernaast mosselen, crème van knolselderij met vleugje venkel, palmkool gevuld met crème van spitskool, blaadjes boerenkool en meloeskes. De vis was goed gegaard wel een tikje zout, veel smaken in het garnituur, de frisse Riesling combineerde goed. (8,5)

voor bij het pièce een Pinot Noir van Les Caves Saint Antoine, fris kersensap met vleugje hout. Op het bord twee bruingebakken coquilles, toefjes schuim van spek, schijfjes gebakken Nicola aardappel met stukken stengel van andijvie op een crème van andijvie, het geheel was afgewerkt met aardappelkaantjes. De smaken zijn vertrouwd en deden denken aan de andijviestamppot van moeder. De heerlijke coquilles maakte het wat luxer, de wijn combineerde goed vanwege de spek. (8,8)

ook de dessertwijn was “Die Golden Eule” Riesling, nu de Auslese variant die duidelijk ronder was. Op het bord drie quenelles crème van pure chocolade, ertussen structuren van rode biet, ernaast een quenelle ijs van venkel op een lekkere crunch, het geheel was afgewerkt met toefjes gel van duindoornbes en takjes dille. Een versassende smakencombinatie, niet zo zoet met lekkere toetsen van groente en kruiden. De Riesling werd er wat frisser van, mooi. (9,3)

als afsluiter nog een hele krachtige espresso met drietal friandises waarvan het dropballetje indruk heeft gemaakt.

Bediening was zeer goed verzorgd. Goede uitleg bij de gerechten door het keukenteam en goede presentatie van de wijnen.

Kortom, onze meest uitgebreide beleving bij de Houtloods. Vanwege de positieve ervaring op Tilburg Culinair bleven de gerechten nu ietsje onder verwachting. Het zijn zeker smakelijke gerechten en we zien ze kleine stapjes maken. Partner, die liefhebber van vegetarisch is, was duidelijk meer onder de indruk. We houden ze in de gaten.

2. Clasine Schraa

1ste paasdag een heerlijk 6 gangen paasmenu genoten: mooie gerechten, erg fijn van smaak. Ontvangst in de wagon De Baron was heel hartelijk, wij voelden ons meteen heel welkom en kregen een leuke uitleg/ toelichting op de bedoeling van de wagons en de samenwerking met de Houtloods. Super leuk initiatief, zowel in de samenwerking als in de verdeling van niveau van eten/ drinken.
    Hele vriendelijke bediening, weinig wachttijd was erg prettig.
    Kortom: wij hebben genoten!

3. De Houtloods een prachtig restaurant, uitstekende bediening maar vooral lekker eten. Wij gingen voor het verrassingsmenu en dat is een echte aanrader.