Wollerich in Sint-Oedenrode

1441019948 88
1519103024 82
1605861996 86

1. adriaan 62075 punten

Onze jaarlijkse lunch was vanwege de corona wat uitgesteld. Inmiddels heeft het restaurant een opfrisbeurt gehad, gordijnen en wanden hebben nu olijfgroene tinten, mooi. De tafels in het midden zijn verwijderd en er is een speciale luchtzuiveringsunit geïnstalleerd die oorspronkelijk ontwikkeld is voor ziekenhuizen maar die voor restaurants in deze tijd een serieuze aanwinst zijn.
    We werden begeleid naar een grote ronde tafel aan het raam. Als aperitief een Rueda die oké was. Op een lange lat voor ieder drie gelijkvormige bonbonnetjes. Een gele van augurk met ansjovis en pinda, een rode van gazpacho met gorgonzola een bruine van bruinebonen met popcorn. Alle mooi hoog op smaak met herkenbare producten.

De chef kwam aan tafel om de wensen op te nemen, prima. De keuze viel op de zondagsproeverij “De keuze van Gerard” met voor mij het exclusieve wijnarrangement.

We gingen verder met een amuse tweeluik. Kleine taco gevuld met rillettes van eend met plakje rettich en ringen van bosui, volle smaken met aangename eendenlevertoets.
    Een schuimpje gemaakt van het vocht van de rijst waarop een plakje oosters gemarineerde zalm met sesam en dotjes crème van rijst en yuzu. Erg lekker met mooie umami toets.

Op ijs een sappige oester in een zoetzure komkommersaus met ringen van sjalot en een dotje crème van zilverui, heerlijk!

De parade werd afgesloten met een krokante “sigaar” gepresenteerd in een sigarenkistje, met as van olijfolie en gevuld met pikant gehakt, leuk gemaakt.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd, een klassieker, Sancerre 2018 van Paul Prieur. Op een wit bord een kreeftensalade in een vinaigrette van komkommer en granny smith met bereidingen van kropsla, takje zeebesjes. Lekkere frisse smaken die naadloos aansloten bij de wijn waarin de kreeft goed te proeven was. Een prima start. (8,5)

Van Knipser een strak droge Riesling Steinbuckel 2016, zeer verfijnd en hoog in zijn zuren. In een donker schaaltje een gebakken langoustine op een crème van tamarinde, ernaast een knapperige groene asperge en cilinder crème van paprika afgedekt met een shisoblad, waarop een envelopje van knolselderij met takjes zeekraal. Het geheel was afgewerkt met een schaaldierenjus en dotjes crème van zeekraal. Een gerecht met veel smaakbeleving en krachtige smaken die door de heerlijke riesling nog eens extra versterkt werden, genieten! (8,75)

Uit de Penedès een biodynamisch gemaakte Espígol 2018 van Parés Baltà, in het aroma tonen van lente bloesem, sappig in de mond met krachtige zuren. Ernaast een bruin gebakken tarbotfilet waarbij een in kalfsjus gedipt morielje, kogel van basilicum, stukje artisjok, takjes zeevenkel en dotjes crème van paddenstoel waarin zeebanaantjes. Aan tafel afgewerkt met een hele frisse witte wijnsaus. Prima cuisson, veel smaakbeleving met voor mij een hoofdrol voor het verrukkelijke morielje, smaak explosie van basilicum en de verrassende combinatie van de zeevenkel met de wijn, die hierdoor een stuk complexer werd, o,o. (9)

De grote verassing van deze middag was de “dry aged” biet. Oerbiet wordt eerst gekookt dan gepekeld en 24 uur gekrookt op de big green egg. Vervolgens gevacumeerd, met de shockvriezer ingevroren en rustig ontdooid. Dit laatste proces, om het vocht te verwijderen, wordt 25 maal herhaald en kost evenzoveel dagen. Als laatst wordt hij in de pan afgebakken als een stuk vlees. Het resultaat mocht er zijn, het zag eruit als malse reerugfilet, mooi hoog op smaak met een sappig vlezige textuur. Ernaast een krachtige rodewijnsaus die de vleessmaak completeerde. De puntjes op de i met dunne strepen hibiscuscrème, stukjes hazelnoot, blauwe bes en toefje crème van geitenkaas. Indrukwekkend om dit inventieve gerecht hier te mogen proeven. Ernaast een gerenommeerde klassieker uit Italië, Brunello di Montalcino 2013 van San Polo die het feestje compleet maakte. (9)

Voor bij het pièce een favoriet van de gastvrouw “De Toren Fusion V” 2013 uit Stellenbosch geschonken in een groot liggend Zalto glas, leuk. Krachtig rood gemaakt van vijf verschillende druivensoorten, geconcentreerd, rijk en complex met aangename kruidigheid en een lange afdronk. Het pièce was een medaillon van reezadel op een crème van bospeen, erop een bereiding van ui, ernaast bereidingen van doperwt, cantharel, romanesco en gepofte wilde rijst. Aan tafel afgewerkt met een kruidige lange pepersaus. Hele pure smaken die mooi combineerden, de saus was een echte smaakmaker. De heerlijke wijn sloot naadloos aan. (8,75)

Verder met een Spaanse Gewürztraminer Dulce 2014 van Enate, rijk aroma met uitgesproken houttoets, in de mond geconcentreerd met een toets van karameltabak, wow. Uit de keuken een tweetraps gerecht. Op het bord een dikke plak bruingebakken ganzenlever in een kersensaus, erop gemarineerde Betuwe kersen, crunch van gezouten amandel en toef mascarpone. Ernaast in een glazen schaaltje een sappige compote van kersen met quenelle amandelijs. Mooi hoe de frisse tonen van de sappige kers de verfijnde smaak van de lever aanvulde. (9)

Het klapstuk van de middag was de Yquem uit 1984, hemels! Ernaast een mooie presentatie met strakke vormen. Bereidingen van rabarber, framboos en aardbei waarbij een bolletje crème van witte chocolade en quenelle ijs van yoghurt en dragon. Frisse smaken met krachtige fruit accenten die de exclusieve wijn helemaal tot zijn recht liet komen, toppie! (9,5)

Bediening was zoals gewend uitstekend verzorgd, vertrouwde gezichten die er weer veel zin in hadden en ons helemaal helemaal in de watten hebben gelegd.

Samengevat kunnen we stellen dat het een hele geslaagde middag was, gerechten met veel smaakbeleving en geweldige sauzen waarnaast exclusieve klassieke begeleiders gecombineerd met moderne vondsten. (Een arrangement dat ik iedere wijnliefhebber kan aanbevelen.) Dit in een hele gezellige ambiance met fijne bediening en tegen schappelijke prijzen, bedankt!

10 vorige recensies
  2. Langedijk

Het was een hele fijne avond met leuk personeel en voortreffelijk eten. Zeer aan te raden.

3. Culinaire belevenis en mooi Michelin Prestige arrangement met een overnachting erbij in B&B Het Steenuiltje. De B&B eigenaren brengen u naar het restaurant en na afloop wordt u 'thuis' gebracht. Genieten van een extra wijnarrangement is dan geen probleem. Aanrader voor een heerlijk diner gekoppeld aan een leuke overnachting!

4. Gisteren met gasten gaan eten, we waren met 4en. We kwamen vroeger regelmatig hier eten. Dus vol verwachting gegaan. Alleereerst had ik aangegeven dat we misschien het prestige alliance menu wilden, maar dat we ter plekke zouden kiezen. Toen we aankwamen lag er al een voorbereid menu voor ons en de gasten op tafel. Uiteindelijk kozen we het menu wollerich op de kaart van €79 en wijnarrangement. Na lang wachten moesten we vragen om het eerste glas wijn.
    Vervolgens duurde het na de 1e gang verschrikkelijk lang, we zaten bijna een uur te wachten. Na wederom gevraagd te hebben waarom 't zo lang duurde alleen excuses dat het zo lang duurde en iets geroepen over een souschef die vrij was..! Uiteindelijk kregen we ons gerecht en de gang daarna weer extreem snel, met de mededeling dat we "zo boos waren"...dat ze 't maar snel kwamen brengen. Ook niet chique.
    Bij betaling werd me gevraagd of we een fijne avond hadden gehad, waarbij ik mijn ongenoegen uitte, maar hier werd vervolgens compleet laconiek op gereageerd, zo van "tja dat is dan jammer." Op deze manier is uiteten zeker geen feestje, zoals je dat zou verwachten en zeker niet 't Wollerich dat wij verwacht hadden. Al met al zeer teleurstellend en we komen hier zeker niet meer terug.

5. Afgelopen vrijdag met 6 personen bij Wollerich een diner genuttigd. Een vijf gangen verrassing diner inclusief amuses. De gangen waren op een enkeling na heerlijk. Toch verliep de avond niet geheel naar wens. Er wordt niet gevraagd naar eventuele wensen of naar voorkeuren zoals vegetarisch. Na dit zelf aangegeven te hebben wordt hier ook niet goed op geanticipeerd, zodat er wat niet en half genuttigde bordjes terug naar de keuken zijn gegaan. Onder het diner na drie glaasjes rose werd er vrolijk medegedeeld dat de rose nu op is en dat is toch vervelend als je dit het liefst drinkt. Ook bij de gekozen rode wijn van de wijnkaart was dit het geval, ook niet op voorraad. Al met al kiezen wij in het vervolg niet meer voor dit restaurant.

6. kim 247 punten

Gisteren wezen eten hier. Het was in 1 woord heerlijk. Alles zag er altijd uit als een plaatje, bijna zonde om op te eten, maar toch niet wat de smaak was nog mooier! Alles heel krachtig van smaak. Je moest echt nadenken... mmm nu heb ik zuur en nu zoet. Allemaal losse smaakbommetjes, het was iedere keer een verrassing wat je nu proeft. Een 10 voor de sauzen en jus.

Enige kleine minpuntje vond ik de amuse geitenkaas (was een heel krachtige geit smaak), dit vond ik voor een amuse te heftig, en de overheersende geurkaars wat je in het restaurant rook. Dit is het enige aandachtspuntje wat ik kan bedenken. Toptent, wat mij betreft Gerard is de gouden koksmuts dik verdiend!

7. Geweldige avond gehad! Super heerlijk gegeten, ruim voldoende! Correcte en aardige bediening. Top restaurant voor een top avond!

Zeer zeker de moeite waard, komen zeker snel terug

8. Edwin Koster

9. n.sanders

Gisteren 10- 04-2015 gegeten bij Wollerich. Onze verwachting was erg hoog, ik was er nl al vaker geweest met een gezelschap. Mijn nieuwe vriendin nog nooit, vandaar ze erg benieuwd was. We hadden een bon gekocht via Groupon, een 6 gangen menu (was nog steeds 100 euro excl.drank). Na meerdere weken op moeten schuiven omdat het steeds vol zat, was het gisteren eindelijk zover. We worden netjes ontvangen en naar de tafel gebracht, komt de gastvrouw (eigenaresse) met de kaart aan. Ik zeg vriendelijk, we hebben een Groupon bon. Ze reageerde meteen erg boos, dat ze dat niet wist en dat moet je van te voren doorgeven, er zijn hier maar een paar tafels voor. Mijn vriendin en ik waren zo erg geschrokken van haar reactie, dat de hele avond al bijna verpest was. We mochten toch blijven zij ze, en gelukkig was het eten verder wel lekker. Maar wat ben je dan onprofessioneel als je zo tegen je gasten in een vol restaurant tekeer gaat. Ik vind dat je niet mee moet doen met Groupon als je een hekel hebt als er te veel tafels voor gebruikt worden. Voor mij is het in ieder geval de laatste keer geweest, ik kan in Sint- Oedenrode mijn geld ook in andere wel vriendelijke restaurants kwijt.

Eén vorige recensie
  10. Gisteren een 6 gangen diner beleefd bij wollerich. Wat hebben we genoten! De gerechten waren top! Wat me zeer opgevallen is, is de prettige bediening! Gastvrij, niet te formeel, erg prettig!!
    Complimenten en ga zo door! Echt een avondje uit! We komen graag terug.

11. Onze zoon 'vierde' dat hij 7 jaar diabetes heeft. I.p.v. een pretpark wilde hij naar een sterrenrestaurant.

De start was voortreffelijk: de radijs-passievrucht-sorbet, daarna volgden vele heerlijkheden. Bijvoorbeeld de witte biet-creme. Oogverblindend nagerecht van framboos in een maximaal aantal varianten. Een foto van het nagerecht gaan we hier ter herinnering ophangen.

Speciale dank van onze kinderen voor het kijkje in de keuken.

Wel jammer dat ook hier een schepje suiker aan het brood wordt toegevoegd. Klanten schijnen dat te willen. Wij niet!

12. Leon Witte

13. Wim GK

14. Roy smulders

Geweldig gegeten. We vroegen een ouder nagerecht (gefrituurde witte chocolade in bierbeslag), stond niet op de kaart maar werd gewoon gemaakt. Dit was hemels, een van mijn lekkerste gerechten ooit. Samen met een sauterne kon het niet mooier.

15. Wat een fantastisch restaurant is dit! Gisteravond heerlijk uitgebreid genoten, via Dining with the Stars. We hebben nog nooit zo lekker gegeten, alles klopte! Daarnaast ook erg vriendelijke bediening en een zeer gezellige sfeer.

Zeker een aanrader, en hier gaan we zeker nog eens terug!

16. Dining with the Stars. Goed menu, goed geanticipeerd op uitzonderingen. Wijnen zeker een compliment waard qua keuze. Ik ben hierover dan ook vol lof.
    De momentopname zou in een Sterrenrestaurant niets uit hoeven maken en volgens het verwachtingspatroon uitstekend moeten zijn. Helaas schort het in de loop van de avond aan kwaliteit en gastvrijheid welke je op dit niveau mag verwachten.
    We arriveren om 19:25 en amuses volgen. Mooie amuses.
    Het eerste gerecht van ons vijfgangendiner wordt vervolgens pas om 20:45 wordt ingezet. Gelukkig genoeg stof tot uitwisseling met vriendin, wanneer ik hier met een ander had gezeten had dit lange wachten al lang frustratie bewerkstelligd. Voor- en tussengerecht erg mooie presentatie en smaak. Vooral ook mijn uitzondering: perfect bereide stukjes kreeft. Wanneer het hoofdgerecht is ingezet, rond 22:30, missen we het zout wat zojuist is weggehaald en bemerken we ineens dat dit, plus de olie en aceto voor niets op tafel hebben gestaan, en ook het mesje, bakje en schoteltje voor het brood onverrichterzake zijn weggehaald. Er is geen brood aangeboden. Is men vergeten.
    Mijn hoofdgerecht, oké, maar mat van smaak: groentetaartje met Tallegio, gevolgd door een couvert kaas: een lepel Tallegio met gemarineerde druiven en selderielinten. Twee keer Tallegio achter elkaar. Jammer. Tafelgenote is niet enthousiast over kaas-combinatie: erg sterke smaken inderdaad. Ze matchen ook geenszins omdat de Taleggio niet meer geproefd wordt door het garnituur. Omdat het kaascouvert langer op zich liet wachten schenkt de sommelier nog een slokje wijn bij -zeer attent!
    Het dessert is een mooie presentatie en ook uitstekend op smaak: witte chocolade, rood fruit en mooie Moscatel late harvest van het Chileense wijnhuis Viña Vistamar. Erg lekker bij chocolade.
    Friandises worden ongevraagd aangeboden. Mijn tafelgenote kiest drie bonbons; ik dien tot twee keer toe aan te geven dat ik geen friandises hoef en vraag om een kopje muntthee. De keukenbrigade is pauzeren voorafgaand aan de schoonmaak in de keuken, zie ik later, terwijl onze gastheer, wie vermoedelijk ook debet is aan het vergeten brood mijn thee serveert, na deze in mijn beleving zelf opgespeurd te hebben in de koeling.
    Hij geeft aan dat ik mijn thee beter nog even kan laten trekken gezien de kleur weinig groen is wanneer hij wat inschenkt. Na dit trekken proef ik de thee welke een zeer opmerkelijke smaak heeft. Mijn kannetje maak ik open en mijn geurvermogen heeft me niet in de steek gelaten: verse korianderthee! Niet te "zuipen", dat kan ik verzekeren. We bescheuren deze vergissing van deze vermoedelijk leerling bediening en hebben tranen in onze ogen van de pret. Met "100 maal excuses" wordt dit keer "echte muntthee, vers uit de tuin" geserveerd. Mijn vriendin is enthousiast en kiest hier ook voor. De thee laatste smaakt ineens een stuk minder lekker wanneer de rekening (00:15u) wordt gepresenteerd: voor twee keer thee is 18,- aangeslagen, oftewel 9,- p.p. voor, weliswaar "verse" muntthee. EXCLUSIEF friandises... Die zijn apart berekend! Ik geef aan dat ik 9,- voor thee zonder friandises exorbitant aan de prijs vind, ook al gezien "koffie servies" regulier in sterrenzaken zo'n 7,50 kost -ìnclusief friandises, desgewenst meerdere kopjes koffie/thee. En dat men mij wel even had mogen vertellen dat men muntthee à 9,- berekent. Men blijft bij het standpunt, dat dit hier altijd zo gebeurd, ondanks zo'n twintig minuten overleg. Waarbij we het gevoel krijgen dat we misprijzend door de keuken in de gaten worden gehouden door het raam. De sfeer onder het personeel valt me dan ineens op: deze behelst: -Eigenlijk hebben we helemaal geen zin in Dining with Stars. Noodzakelijk kwaad.- wekt men bij ons de indruk. De sommelier maakte de avond, de gastvrouw en de 9,- voor alleen wat thee, zelfs om suiker dienden we te vragen, elimineren voor ons een herhalingsbezoek.

17. Carpediem

In het kader van de Heerlijk10daagse was het mogelijk om voor een bescheiden prijs (€35,00 voor 3-gangen menu) kennis te maken met sterrenrestaurants, zodoende hebben mijn vrouw en ik bij Wollerich in Sint-Oedenrode geboekt.
    Na binnenkomst werd ons door de gastvrouw voorgesteld om het 3-gangenmenu uit te breiden naar een 6-gangenmenu voor slechts € 30,00 extra, toen we aangaven hier geen gebruik van te willen maken werd ons een blik van onbegrip gegund aangezien we niet van een dergelijk mooi aanbod gebruik wilde maken. Na een lekker wijntje uitgezocht te hebben begon de maaltijd met een paar amuses gevolgd door een voorgerecht, hierna begon echter het lange wachten op het volgende gerecht.
    Na één uur(!) wachten werd het ons echt te gortig en had het verheugen op een leuke avond al plaats gemaakt voor spijt van het boeken van deze avond en grote frustratie over het abnormaal lang wachten. Toen we de gastvrouw vroegen of ze ons wellicht vergeten was, kregen we van haar te horen dat het inderdaad wel heel erg lang duurde voor we ons hoofdgerecht kregen, maar dat we hier begrip voor moesten hebben aangezien er zoveel mensen gelijktijdig het hoofdgerecht geserveerd kregen. Dit terwijl een groot gedeelte van de gasten al aan het dessert was begonnen of zelfs op het punt van afrekenen stond! Na deze opmerking kregen we wonderwel het hoofdgerecht binnen 10 minuten geserveerd (dit was dus ruim 2 uur en een kwartier na binnenkomst), gevolgd door het dessert.
    De maaltijden waren absoluut verzorgd, maar waren qua formaat zo bescheiden dat we met een behoorlijke trek het restaurant verlieten.
    Wat verder opviel was de € 10,00 per persoon die in rekening werd gebracht voor het gebruik van het tafel water. We hebben dus naast de wijn € 20,00 aan water gedronken, het gevoel dat we hier belazerd werden was nauwelijks nog te onderdrukken. Al met al een vervelend gevoel aan de avond overgehouden en het mag als vanzelfsprekend worden beschouwd dat ze ons in ieder geval niet meer terug zien, absoluut ster onwaardig!

18. Gisteravond super genoten. Lekkere, verrassende amuses. Mooie gerechten, passende wijnen en een sfeervolle ambiance. We komen zeker nog eens teug!

19. Eten en drinken waren prima.
    Maar wat ik echt even kwijt wil is dat er een erg onaardige gastvrouw werkt. Op het menu stond duif. Ik vroeg of ik daar wat anders voor kon krijgen. Mevrouw zei gewoon; heb je het al wel eens geproefd dan? Dit is heel lekker. Ik zei nogmaals dat ik het echt niet wil, omdat het niet even een tientje is wat je weg gooit als het niet naar wens is. Ze zei toen gewoon dat ik niks anders kreeg. Eigenaar zelf is heel erg aardig en een perfecte kok. En wat mevrouw misschien ook bedoeld is dat het als hij het heeft gemaakt toch verassend lekker kan zijn. Maar dan nog, ik vind echt dat je dit niet kunt maken als mensen zoveel betalen.

20. We hebben met vrienden getafeld in dit sfeervolle restaurant, een 6-gangen menu met slokjes wijn arrangement, een geweldige combinatie van wijn en spijs.
    De gerechten waren mooi op smaak en verrassend qua ingredienten en combinaties.
    Mijn vrouw had aan gegeven dat haar voorkeur uitging naar vegetarisch wat dan ook een ware beleving was.
    De bediening was zeer vriendelijk en correct!!
    Onze eerste ervaring zal zeker niet de laatste zijn.

21. Paul van Rixtel

22. Onlangs heb ik met mijn vrouw en ouders gedineerd in restaurant Wollerich. Het eten was op zich goed, maar de gastvrouw is dit (sterren)restaurant onwaardig. Het diner werd voorafgegaan door een aantal amuses. Mijn vrouw gaf een amuse die ze niet luste aan mij. Toen de gastvrouw de borden kwam ophalen kon ze het niet laten om een sneer uit te delen, door te zeggen: "Ik heb wel gezien dat je niet alles hebt opgegeten". Voor het hoofdgerecht stond er haas op het menu, mijn moeder houdt hier niet van en vroeg aan de gastvrouw of het mogelijk was dat ze een ander hoofdmenu kon krijgen. De reactie van de gastvrouw was dat haas een heel mooi stuk vlees was en vervolgens liep ze weg. Na dit tweede incident voelden we ons behoorlijk in ons hemd gezet en was een leuke avond in een sterrenrestaurant voor ons in het water gevallen. Toen de hoofdgerechten geserveerd werden vroeg ik wat mijn moeder zou krijgen. "kip" was haar antwoord. Dit was kennelijk zonder enig overleg met ons besloten. Deze avond in sterrenrestaurant Wollerich is ons zwaar tegen gevallen. De gastvrouw zorgt voor een gevoel voor de gast dat deze niet welkom is. Wij zijn geboren en getogen in Sint Oedenrode en vinden het erg jammer om te zien dat de kwaliteit van het eten van de kok (en de rest van de bediening) hier onder lijdt.

23. Bart

24. Marlin

25. In het kader van de restaurantweek 2012 hier gedineerd. Omdat er twee zittingen waren, om 18u en om 20.30 in een ongezellige zaal achterin het pand gepropt. Net een oude gemeentevergaderzaal en net onvoldoende omgetoverd tot gezellige zitplaatsen. Nadat we plaatsgenomen hadden, een sekt aangeboden gekregen (8 euro per glas)...schenk dan gewoon champagne. Geen uitleg gehad over het verdere verloop van het diner. 5 amuses gehad, waarvan er drie smaak hadden, twee niet. Bij het roken van een cigaret tussendoor van het terras gehaald door de gastvrouw omdat het toch erg vervelend was dat ze de gerechten niet door konden serveren, alsof zij de rekening betaalde? Het overige personeel liep duidelijk op de tenen en was geforceerd netjes. Daarnaast ook behoorlijk onkundig in de uitleg over gerechten en wijnen. Munt werd mint en limoen werd lemoen. De keuken was verder creatief, maar de porties echt te klein, ik zou me schamen om zo weinig aan mijn gasten voor te zetten, aan de andere kant wel goedkoop als je met één hoenderfiletje 4 gasten kunt bedienen. Nee, ik ga niet naar een sterrenrestaurant om me vol te laten proppen met brood. En een theelepel linzen op je bord, daar word ik niet blij van, het is amper voldoende om de bereiding te proeven. Het dessert had 2 x zo groot moeten zijn. Twee uur later een illusie armer, flinke duit armer en eigenlijk een nare ervaring rijker. Nooit meer een herkansing voor dit restaurant onder deze eigenaars.

26. Jan van Well

27. Bubbels met oud op nieuw.

28 december 2011 weer een uitstekende wijnproeverij gehad bij restaurant Wollerich met nu als hoofdonderwerp de Champagne. Wederom werd deze proeverij weer gehouden door Bregje Visschers die nu net een jaar werkzaam is bij restaurant Wollerich als afgestudeerd vinologe. Het restaurant beschikt op dit moment over 3 vinologen.

Zoals bekend was dit al weer de 5e proeverij waarbij telkens weer de proeverij met wat andere facetten gegeven wordt. Tijdens de ontvangst werden we ditmaal weer getrakteerd met een onzichtbaar glas waarbij we mochten raden d.m.v. reuk en smaak welke wijn zich in het glas bevond.

Het was een Blanc de Blanc van Aleksandr uit Moldavië, een mooie zachte wijn, wat bloemig, smakend naar peer en perzik met weinig zuren. Volgens mij een wijn / gebied waar toekomst in zit. De eerste amuses werden gepresenteerd: We begonnen met een Marshmallow van komkommer en en Hollandse garnalen liggend in een Gazpacho van komkommer. De Gazpacho was lekker fris en de Marshmallow met garnalen gaven een lekker zachte maar ook weer lekker bite. De 2e amuse was een bonbon van komkommer met couscous van pittige paprika en tonijnmayonaise ( een mindere foto, want je ziet weinig, maar de smaak was heel lekker vol en knapperig waarbij de smaken een mooi geheel vormden.) Hierna gingen we aan tafel.

Ook ditmaal een uitleg met wat meer kennis , die ik de lezer niet wil laten missen.

De proeverij werd vooraf gegaan door een reukvermogentest van 4 flesjes ( geuren) waarbij steeds weer blijkt hoe moeilijk dit is, je ruikt het wel maar benoemen is een ander verhaal, 2 van de 4 goed. Hierna nam Bregje ons mee in een wederom goed verzorgde uitleg over de Champagne waarbij ook de uit de verschillende andere bekende landen ( Cava, Prosecco, Sekt en Vonkelwijn) de verschillende interessante informatie werd vermeld.

- De Champagne komt natuurlijk uit het bekende gebied in de buurt van Reims en Epernay en is een mousserende wijn. De champagne wordt meestal gemaakt uit een mix van blauwe en witte druiven en de meest gebruikte druiven zijn de Chardonnay, de Pinot Noir en de Pinot Meunier . (Ook de Pinot Blanc en Arbane). 100% chardonnay is een Blanc de Blanc, alleen blauwe druiven is een Blanc de Noirs. De witte champagne is de bekendste maar er is ook rosé. Alleen champagne uit deze regio gemaakt volgens de methode champenoise mag de naam champagne dragen . De bodem hier is kalkrijk, noordelijk gelegen en deze druivensoorten gebruikt men omdat deze vroeg rijp zijn voordat de winter komt.

Eind september worden de druiven voorzichtig met de hand geplukt om te voorkomen dat de blauwe schilletjes de most verkleuren. Na aankomst bij het wijnhuis worden de druiven onmiddellijke geperst en hierna volgt de gisting. Het gistingproces wordt een handje geholpen door toevoeging van suiker en gist ( liqueur de tirage) Binnen 8 / 10 weken voltrekt zich prise de mousse (gisting op de fles) oftewel in de fles heeft zich koolzuur gevormd dat zorgt voor een bruisende wijn.

Een Champagne moet minimaal 15 maanden liggen (fles zonder jaartal) en die met jaartal minimaal 3 jaar, maar vaak laat men ze nog langer rijpen. Dan worden de flessen in de kelders schuin gelegd in “pupitres” en steeds een slag gedraaid, (In de video die werd gepresenteerd was dit mooi te zien, fles omhoog halen, draaien en terugdrukken) zodat de verontreinigingen steeds verder naar de hals van de fles bewogen ( remuage) . Als de restanten in de hals van de fles zitten wordt de hals bevroren en wordt de stop machinaal verwijderd, door de druk van het koolzuur wordt de ijsprop met verontreinigingen eruit geschoten en wordt een dosering liqueur d’expedition ( met suiker vermengde wijn) toegevoegd en de definitieve kurk geplaatst. Het bijvoegen van de hoeveelheid suiker vermengde wijn bepaald het type champagne (extra brut , brut, sec, demi-sec en doux ( zoet).

- Cava (kelder) komt uit Spanje en wordt in 159 gecontroleerde plaatsen geproduceerd, o.a. in de Rioja, Navarra, Tarragona en de Penedes de beste streek voor de Cava. De bekendste zijn Freixenet en Codorniu waarbij de eerder vernoemde druiven maar ook de parellada, xarello, macabeo en subirat parent worden gebruikt. De rijping op gist moet minimaal 9 maanden duren en na 1 jaar worden verkocht. De Cava Reserva 15 maanden en de Gran Reserva 30 maanden. In de kurk staat een ster gebrand.

- Sekt komt uit Duitsland en de sektkelders liggen langs de Moezel en de Rijn. De bekend gebruikte druiven zijn de Riesling, spatburgunder (Pinot Noir) en Schwarzriesling ( Pinot Meunier). Bekende wijnhuizen Henkel, Deinhard en Schloss Vaux. Gisting gebeurt op tank en een 2e gisting op fles.

- Prosecco komt uit Italië uit de regio Veneto , een gebied ter grootte van 15 gemeenten ( 45.000 ha), en logisch is het druivenras prosecco. Er zijn 2 soorten : Spumante en Vino Frizzante, het verschil zit in de bubbels. Spumante is een mousserende wijn van minimaal 11% en de andere heeft minder koolzuur, dus minder bubbels. De Prosecco moet je niet langer al 2 jaar bewaren.

- Vonkelwijn is de Zuid Afrikaanse champagneversie ( “Cap Classique”) en gisting is meestal op fles. De bekende druiven worden ook hier weer gebruikt in bijna 100 wijnkelders.

Yes, ook nog een proeverij met wederom heerlijke hapjes die weer super bij de wijnen paste.

De 1e wijn was een Moet & Chandon Brut Imperial, een hele bekende champagne, lichtgeel van kleur met wat citrus. Een volle, stevige wijn. Een blend van de 3 hoofdwijnen.

De 2e wijn een Philipponnat Royale Reserve, voller geel, geurend naar gegist brood, toast, lekker niet te zwaar, ik proefde wat minder bubbel. Wederom een blend van de drie maar het meest Pinot Noir.

De 3e wijn een Reinart Brut, een helder gele champagne met stevige zuren en een lange nadronk. Deze vond ik het lekkerste bij de eerste hapjes; het eerste hapje twee aardappel blini’s, de eerste met haring kaviaar en de ander met steurkaviaar en crème fraiche en ei. Heerlijke smaken, lekker stevig en de kaviaar was te weinig (!).

De 4e wijn een Vouvray Methode Traditionelle Brut, een Chenin Blanc uit de Loire, helder goudgeel, lekker fris, appelig, een frisse smaak met een redelijk nadronk.

De 5e wijn een Cava Renaixenca, een mooie wijn uit het Spaanse Penedes. Een mooi gele wijn met de geur van overjarig fruit en voor mij een beetje petroleum. Een frisse wijn met behoorlijke zuren en een goede lange nadronk.

De 6e wijn een Bacconero uit Italie, het gebied Piemonte, en als druif een Barbera. Een donkerrode wijn met geuren van cassis, bramen en kersen. Voor mij meer een gewoon avondwijntje in de zomer. De hapjes hierbij paste niet zozeer bij deze wijn.

De volgende hapjes: in een mooi rond schaaltje gegratineerde zalm met sabayon van limoen en spinazie, heerlijk, lekker smeuïg en zacht,was weer te weinig. Daarnaast een oester met een koekje van ansovis en ijs van augurk, heerlijk, niet te zout, in combinatie prima en goed passend bij de Cava.

Als 7e een Moscato in Fine ook uit Piemonte, een zacht gele en natuurlijk mousserende wijn, een beetje muskaat, lekker zoet maar niet voor de hele avond al heeft deze maar 5% alcohol.

Als 8e een Xyris Frizzante uit Marche (Italie), donker rood, een lekker frisse wijn met veel rood fruit, de naam van de druif klinkt: Lacrima di morro d álba. Als hapje kregen we nog een oliebolletje van witte chocolade met saus van sinaasappel. Heerlijk zoet en paste natuurlijk prima bij de laatste 2 zoete wijnen.

Wederom een heel interessante uitleg over de bubbels wat behalve lekker drankjes en hapjes ook veel nieuwe kennis opleverde.

Een fijne jaarwisseling en een gezond 2012. Mag het brengen wat je wenst.

4 vorige recensies
  28. mitch

29. Frank Aelmans

30. Op een bruiloft, een confetti van smaak en kleur.

Diversiteit in smaken en mooie composities.

Verrassend bij ieder hapje.

Puur Genieten!

31. a en a groenendal

16 juni gelunched, zonder verdere gasten. Gastvrouw was erg bezig om de tafels voor de avond klaar te maken. Amuses en lunch waren heerlijk, alleen geen aandacht voor ons. Alleen voor het werk wat er was. ( twee dagen vrij geweest )
    Kom zeker niet voor een lunch terug. Advies aperitief was erg duur, we hadden een gepaste wijn gevraagd bij de gerechten. Dit was prima, alleen bij het desser, geen desser,wijn. Hier moesten we om vragen.

32. Zeer goed. Heel gezellig. Goede sfeer. We hebben genoten.

Het eten was voortreffelijk.

33. Heel heel erg goed! Kost wat maar dat is het dubbel en dwars waard! Ieder gerecht is weer een nieuwe verrassing!

34. Wederom weer uitstekend gegeten in dit restaurant. Verrassende gerechten en amuses, geweldige ambiance. Zonder twijfel, sterwaardig.

35. Ongetwijfeld een toprestaurant. Geweldige locatie, bediening en sfeer. Echter de trend om de gerechten steeds kleiner te maken zet zich helaas ook hier door. Het is jammer om tussendoor met broodjes gevuld te moeten worden omdat de gerechten daarvoor te klein zijn. De prijs is pittig te noemen, verder niets dan lof.

36. J. van den Heuvel

Ieder bordje ie elke keer weer opneuw een schilderijtje met subtiele en verrassende smaak sensaties.