Op dit adres zit nu: Aan de Zweth

1501962976 82

1. Wim Dorsman

2. Leo Schoonmade

3. Carmen Koppert

4. Gegeten tijdens de restaurantweek, top ervaring! Heel gastvrij, ongedwongen en heerlijk eten. Ook de bijpassende wijnen a 7,50 eu per glas waren heerlijk. Leuke manier om eens kennis te kunnen maken met een sterrenzaak!

5. Uitermate Teleurstellend!

Service is slecht. Eten in orde maar weinig verfijnd en veel te weinig. Ongevraagd werd een extra fles water van € 6,50 op de rekening gezet. Restaurantweek blues?

Bij binnenkomst ziet het er verzorgd en hip uit, absoluut niet oubollig. Je wordt ook hip en joviaal welkom geheten, voelt heel studentikoos, alsof het een eetcafe in het centrum betreft. Niet erg, maar we zijn anders gewend in sterren restaurants. Aan tafel nog kunnen genieten van het uitzicht met ondergaande zon en langszwemmende waterhoentjes. Lokatie voelt vreemd tussen boerderijen en industrie terreinen, maar eigen parkeerterrein en uitzicht is prima. Het begon veel belovend.

Op tafel stond voor de restaurantweek een goedkoop printje van het menu. Tafel niet helemaal schoon, er lag nog wat thee, maar op zich viel het allemaal wel mee. Na bestudering van het menu en mezelf afvragend wat zo'n "zwart ei" zou kunnen zijn, vroeg de ober of we akkoord gingen met een wijziging in het menu, namelijk kreeft ipv het "zwarte ei".Kennelijk was er niet goed ingekocht, of niet verwacht dat het zo druk zou zijn? We besloten voor de kreeft te gaan, en vreemd genoeg herhaalde de ober nog drie keer dat we voor de kreeft gingen. Een ober die vaak mompelde en slecht te verstaan was. Het was onduidelijk of er veel onervaren personeel was, of te weinig bediening, of te weinig keukenpersoneel, maar in de loop van de avond zagen we borden aangeboden worden bij meerdere tafels, men trok elkaar weg bij tafels aan armen en jasjes, fluisterden elkaar dingen in het oor. Er was veel chaos en de contactmomenten bij ons aan tafel waren voornamelijk voor het wisselen van het couvert. De verplichte vraag of het smaakte werd wel gesteld, maar bij uitblijven van positief antwoord werd niet verder gevraagd. Al met al een vervelende ervaring aan tafel.

Mijn tafelgenote had sinds eerder die dag last van pijnlijke slijmvliezen in haar wang en het drinken van alcohol was pijnlijk constateerde ze aan tafel. Ze vroeg om haar half lege glas weg te halen. Ik drink altijd cola light of water. Het glas wijn dat ze had besteld kon ze niet leegdrinken en vertelde de ober waarom. Daarna hebben we in drie uur tijd niet één keer de vraag gehoord "wilt u nog iets drinken?". Behalve na onze klacht/opmerking dat we een uur hebben gewacht tussen afruimen hoofdgerecht en komst van het nagerecht schonk iemand snel uit een fles wat water bij ons bij met de opmerking "Hier heeft u wat water".. en "de smaakjes komen zo en daarna het dessert" en al pratend verdween de ober naar de achtergrond.

Eten was oke maar niet verfijnd. Amuse/garnituur van nootjes in een zakje was vers maar de smaak van ras-el-hanout was ver te zoeken. Plakje angusbeef op toast, was oke. Tomatenijs met basilicumpuree mini kaaskrokantje, niet mijn ding maar volgens mijn tafelgenote zeer lekker. Wij kregen dan kreeft als voorgerecht, maar het betrof slechts een puntje schaarvlees, onder groentjes en schuim verstopt. Tevens een coquille, waarbij ik een normaal formaat had maar mijn vrouw een zeer kleintje. Smaak van coquille en mini stukjes kreeft verdwaalden echter door een zeer zout en pittig schuim dat tijdens en na het eten nog pijn deed aan mijn lippen. We hadden niet de tong (supplement 22,50) of kaasplankje (supplement 15,-) genomen. Maar goed ook, achteraf gezien, want we gingen met drie gangen pas na drie uur weer naar huis.

Hoofdgerecht was boerderijkip waarbij ik hoopte op een mooi gegrilde poot, maar ik zeer teleurgesteld werd door drie kleine plakjes kiprollade en wat paddenstoeltjes. De smaak was en opmaak waren in orde. Er werd nog snel en gehaast even een lepeltje jus overheen gegooid maar werd niet gevraagd of ik nog meer wilde.

Na dit "hoofdgerecht" hebben we een uur moeten wachten tot het dessert kwam. De stoelen zijn daarbij vreselijk. Ik kreeg er heel veel pijn van in mijn rug en wist op gegeven moment niet meer hoe ik moest zitten. Ik zag ook anderen ongemakkelijk onderuit zitten en heb het idee dat ik niet de enige was die problemen had met de stoelen. Na een opmerking over het lange wachten, trok de ober dus ongevraagd een (opengemaakte) fles water tevoorschijn en schonk ons dus bij met "hier heeft u wat water" en de opmerking dat de "smaakjes" eraan kwamen.

Uiteindelijk kwam het dessert, omschreven als mascarpone, ijs, crumble, biscuitcake, koffie. Het was klein, vet, gelukkig weinig koffiesmaak, klein plakje biscuit en nauwelijks crumble. Tegenvallend.

Achteraf stonden er twee flessen water op de rekening. Na een opmerking werd deze netjes gecorrigeerd. Bij het bestellen van een kopje thee (9,50) als afsluiter werd mij als keuze "fruit" aangeboden, wat mijn favoriet is. Waarna de keuzes waren "rooibos, jasmijn, framboos"?? Waarop ik dus koos voor framboos, waarna gezegd werd dat deze keuze niet mogelijk was en "Lotus" werd aangeboden. Heel vreemd. Tijdens de koffie/thee zei mijn tafelgenote dat ze vergeten was om voor mij zoetstof erbij te vragen. Een passeerde ober stond binnen 30 seconden weer bij ons met de opmerking "ik heb hele goede oren, volgens mij ontbrak dit nog" en een glaasje met zoetstof. Keurig, leuk en scherp. Ze hebben ze dus wel, bij de Zwetheul...

Blij dat ik na drie uur eindelijk weg kon met pijn in mijn rug en nog steeds honger. Het is mij een raadsel waarom deze zaak twee sterren heeft. Maar we zijn weer een ervaring rijker. En eigenlijk zijn we heel blij dat we hier tijdens de Restaurantweek zijn gaan eten. Als je dan als bedrijf kan laten zien wat je in huis hebt, dan was dit het eerste en laatste bezoek. Ik heb in andere 2 sterren restaurants gegeten voor vergelijkbare prijzen met veel betere service, waar ik wel met een volle maag en goed gevoel ben weggegaan.
    Jammer, maar hier kom ik nooit meer terug en zal dit restaurant zeker bij anderen afraden.

6. adriaan 19371 punten

Diningcity verzint telkens weer een nieuwe reden voor een actieweek. Ditmaal het “Restaurant Festival” een all in aanbieding voor lunch en diner. Mijn favoriete manier van uit eten gaan omdat je van tevoren precies weet wat je kwijt bent.
    We zagen dat de Zwethheul in de lijst stond en deze staat op de vierde plaats in de Lekker lijst, dus dan mag je wat verwachten. Ik had er al wat over gelezen en wist dat het normaal aardig wat geld kost om hier te eten. Een uitgelezen kans dus om eens kennis te maken met de keuken van Mario Ridder.
    De reis verloopt voorspoedig en we kunnen voor de deur parkeren op een royaal eigen parkeertrein. We hebben nog wat tijd om even langs het water te wandelen en te genieten van de mooie ligging. Netjes op tijd komen we aan bij de voordeur welke reeds voor ons open gaat. We lopen naar binnen en komen in de sfeervolle loungeruimte. We worden meteen begeleid naar de tafel in het chique ingerichte restaurant. Allemaal ronde tafels met comfortabele fauteuils ingedekt met fijn linnen, glazen van Riedel en massief zilveren couverts van mijn favoriete merk Christofle. Alle tafels hebben uitzicht over de Delftse Schie, waarvan het wateroppervlakte bijna op dezelfde hoogte ligt dan de vloer. Er komen regelmatig nogal grote grote boten voorbij, erg leuk.

Of we wilde starten met de eerste begeleider vroeg de jongeman van de zwarte brigade. We hadden tijd en besloten eerst een aperitief te nemen, voor mijzelf een witte wijn. Een Duitse groene Silvaner 2011 van het huis Keller werd gepresenteerd. Een wijn die in Nederland uitsluitend bij de Zwethheul wordt geschonken. Een fijne wijn met florale tonen en mooie zuren die prima bevalt. Uit de keuken komt het borrel garnituur, krokantjes met een tubetje ganzenleverpaté. Hierna werd er een assortiment broodjes uitgeserveerd in een opengewerkte moderne schaal. We kregen een keuze uit een drietal olijfolies. Mario ridder kwam het restaurant in om de gasten even persoonlijk te verwelkomen, erg leuk.

De eerste begeleider werd door de sommelier gepresenteerd, herkenbaar aan de spelt op de revers. Een Hongaarse Pinot Grigio 2011 van het huis Chapel Hill, een hele lichte zelfs ietwat dunne wijn met fijne zuren. De eerste gang word uitgeserveerd, Pata negra op een mousseline van aardappel met ganzenlever, ijs van bieten en een citroendressing. Een gerecht met veel smaakbeleving en een romig mondgevoel. Het bieten ijs bood een aangenaam contrast in de smaak. De ganzenleven was slechts subtiel aanwezig. De wijn vond ik te licht voor het gerecht, zelfs met wat grotere slokjes bleef hij op de achtergrond. Nadat het gerecht op was kwam de wijn op smaak en het bleek toch een hele mooie te zijn.

We gingen over op Spaans rood, Marqués de Castilla Barrica, gemaakt van Merlot en Cabernet Sauvignon die individueel zijn gerijpt op verschillende houtsoorten. Vol rood fruit, een fijne houttoets en een kruidige afdronk. Uit de keuken dunne plakjes medaillon van Hollands lam, doperwtencrème, asperge en een eigen jus. Het lam was mooi op smaak en heeft een prima cuisson. Twee gele toefjes op het bord zijn heerlijk fruitig en geven mooie accenten. Verder helaas geen echte wow beleving maar wel mooie smaken. De wijn was een prima begeleider.

De dessertwijn komt uit Australië, laat geoogste Muscat 2011 van het huis Brown Brothers. Een licht niet te zoete wijn met fijne zuren en een typische Muscat smaak. Het dessert komt in twee delen. In een glaasje geslagen room met hierop vanillesaus en amandelschaafsel. Op een bordje een vanille pudding met aardbeien partjes, schuimpjes van aardbei, stukjes amandel en makaron met sesam, lekker allemaal maar niet echt verrassend.

De afsluiter nemen we op het terras waar het goed toeven is. Bij de prima espresso krijgen we ieder nog twee boterkoekjes. Bij het verlaten van het pand mogen we nog iets lekkers uitzoeken van de snoeptafel opgesteld in de lounge, leuk.

Bediening is prima, correct maar losjes met persoonlijke aandacht. De sommelier presenteerde de wijnen op keurige wijze. Prijs kwaliteit is ondanks de aanbieding toch niet helemaal top. Ik heb wel de indruk dat het voor de normale prijs allemaal wat meer bourgondisch zal zijn. We waren nu binnen twee uur gereed en dat is voor ons vrij snel maar het waren dan ook maar drie gangen. Ondanks de actie was het toch aardig rustig in het restaurant, slechts vier tafels bezet. Toch leuk om eens kennis gemaakt te hebben met het team van Mario Ridder.

7. Uitmuntende gerechten en bijpassende wijnen. Met recht twee sterrenzaak! Het nagerecht met amandel en olijfolie was echt een moment van stilte (geniaal)

8. Carla 1307 punten

Maurits was jarig en zou het op 1 oktober vieren, wat betekende dat wij de 29e met zijn viertjes uit eten zouden gaan. Toevallig was het restaurantweek en ik had een tafel kunnen krijgen bij De Zwethheul.
    Keurig op tijd kwamen we aan, de ontvangst buiten was vriendelijk en omdat het nog mooi weer was werd ons een tafeltje op het terras gewezen. Zonder linnen, wel met blaadjes, nogal kaal, zelfs geen bloemetje op tafel.
    Of we een aperitief wensten. Jazeker, champagne natuurlijk. Nu kennen ze hier Brut, iets bijzonders met Brut en een rosé Brut. Van Mailly hier en we kozen de ‘gewone’ Brut, dat is de Grand Cru Réserve. Een aardige champagne.
    Vrijwel direct verscheen er een tableautje met een servet en vier lepeltjes en aansluitend per persoon 2 potjes met een dekseltje. Op de dekseltjes hapjes, in de potjes ook hapjes.
    Op het kleinste dekseltje een hapje van briochedeeg met haring en piccalilly, in het kleinste potje aubergine, hangop en violen, op het andere dekseltje een hapje van bladerdeeg met makreel en Sichuan (ik hou zoals altijd de spelling van het restaurant aan) en in het laatste potje coco blanc met chorizo. Aardige hapjes, vooral die met haring en piccalilly. Bij de andere hapjes vond ik de ingrediënten eerlijk gezegd niet erg uit de verf komen.

Na flink wat tijd, het koelde behoorlijk af, werden we gevraagd naar binnen te komen en we kregen een ronde tafel in het smalle deel van het restaurant. Men had voor deze avond ook het deel waar normaliter het smalle zaaltje is waar gezelschappen gebruik van kunnen maken erbij getrokken, waardoor het restaurant een nogal overvolle indruk wekte. Ook het personeel leek daar last van te hebben, er waren veel foutjes deze avond. Niets ten nadele overigens van het personeel, zij deden wat ze konden, maar de keuken werkte niet helemaal mee en er was gewoon te weinig personeel.
    Het interieur was alweer een beetje aangepast, de ronde tafel waar de zwarte brigade gebruik van maakt is nieuw, maar iets dergelijks stond er al, maar dan wat minder modern. Of de stoelen ook nieuw zijn kan ik me eerlijk gezegd niet herinneren, in ieder geval zitten ze niet lekker. Er is een stukje bijgekomen met een bank met wat tafeltjes ertegenover en zoals bekend vind ik dat persoonlijk onprettig. De lounge is mooi ruim, maar dat is wel ten koste gegaan van het aparte zaaltje en de entree van het restaurant.

Boter en broodjes stonden al op tafel en werden af en toe vernieuwd. Of we water wilden. Ja, dat wilden we wel. Norda water hier. Frizzante en Naturale, 075 liter per fles à 6.50 per fles en we hebben er van elk, omdat de bediening ongevraagd telkens bijschonk, drie van elk gedronken, dus alleen al voor het water waren we deze avond 39 euro kwijt. Wat ik dus absoluut onwijs vind.
    Het menu voor deze avond (drie gangen 47.50) stond al op tafel met de mogelijkheid dit uit te breiden met een tussengerecht (22.50) en/of een kaasgang (18.50).
    Een wijnarrangement zou 7.50 per glas kosten. Nu had ik bij de reviews gelezen dat de wijnen uit het arrangement niet veel voorstelden, dus we besloten de wijnkaart, die behoorlijk aan de prijs is, maar uiteraard wel geheel compleet, te raadplegen.

We besloten te beginnen met een Albariño,, Lagar de Cervera 2009 en die was mooi stuivend en fris. Een amuse verscheen.
    Kreeft. Kreeft met gerookte boter, haring, kaviaar en zoetzure prei. Een piepklein hapje met heel veel ingrediënten, waarvan ik vooral de kaviaar en de prei proefde. Ik was niet erg onder de indruk....

Na een flinke wachttijd kwam het voorgerecht. Kalfstartaar. Kalfstartaar met pompoen, ravioli en mosterdsabayon. Een rondje mooie, prima op temperatuur ook, kalfstartaar kregen we met erop de ravioli gevuld met kalfssucade waarop een flinke schep mosterdsabayon lag. Lekker. Eromheen wat pompoenstructuren, mosterdzaadjes en stukjes augurk. We vonden het alle vier een mooi gerechtje en waren tevreden.

Drie van ons hadden besloten om het tussengerecht te nemen, de Noordzeetong. Noordzeetong, paling, gerookte knoflook, komkommer, Hollandaise. Twee stukje tong kregen we, goed van cuisson, maar ik verwacht ook niet anders in een ** restaurant. Erbij reepjes paling, een saus van gerookte knoflook, die zoals bekend heerlijk zacht smaakt, wat Hollandaise saus en een beetje aardappelmousseline. Een aardig, maar wel een beetje een bekend gerecht.

De wijn was op, ook omdat de wachttijden tussen de gerechten telkens opliep tot tenminste 45 minuten en we besloten te vervolgen met een Limoux, Toques & Clochers, want die vinden we altijd lekker en we dachten dat hij wel goed zou smaken bij het hoofdgerecht.
    Boerderijkip....Boerderijkip met risotto, paddenstoelen (spelling restaurant), saus van eendenlever. Flink wat kip kregen we op een miniem bedje van aardige risotto. Ernaast de saus van eendenlever en met de aan tafel erbij geschepte saus met paddestoelen vonden we dit een aardig gerecht. Wel licht gewoontjes.

Ik had aangegeven dat de gerechten wel wat sneller mochten doorkomen wat ons betreft, wat resulteerde in nog langere wachttijden, want men had begrepen dat het allemaal veel te snel ging. Gelukkig kon ik dat nog rechtzetten voor we aan het dessert toe waren.
    Ole en ik wilden graag het dessert inwisselen voor een kaasgang. Met supplement was dit mogelijk, zo werd ons verteld (7.50 per persoon).
    Eerst verschenen er nog twee dessertamuses. Voor de zoete dessertjes kreeg men een open tosti met een verkeerd gebakken spiegelei met kaas en de kaasliefhebbers kregen een tosti met geitenkaas. Leuke hapjes.
    Het dessert deze avond was Muscovado (Japanse whisky). Een whisky emulsie met spongecake in een glas. Niet onaardig, zo was het oordeel.
    Ole en ik kregen vijf stukjes kaas met elk een toefje zoet van voornamelijk fruit erbij. Brie, Corsicaans tijmkaasje, Munster, een oude Goudse en Shropshire Blue. Lekkere kaasjes vonden we het.

Omdat we het allemaal wel mooi vonden en we het de hele avond veel te warm hadden en bovendien erg genoeg hadden van het wachten vroegen we om de rekening en na het betalen van het gigantische bedrag van 463,75 verlieten we De Zwethheul. Niet bijzonder tevreden helaas. Gelukkig kreeg Maurits nog een herkansing deze week, anders zou de teleurstelling nog groter zijn geweest.

9. Geurt 23 punten

Een meer dan voortreffelijke lunch tijdens de stars-week. We hebben genoten van de uitstekende gerechten die werden gepresenteerd, zoals een prachtig kreeftgerecht en een bijzondere smakelijk rundvleesgerecht. De porties waren allerminst zuinig. We hebben er echt van genoten. Een medewerkster constateerde dat we in stilte zaten te smullen en dat wil wat!
    Er werd zelfs 2x een grand cru geserveerd! Toen was het jammer dat er nog gereden, dus ge-bop-t moest worden. Zeker een restaurant om nog eens te komen!

10. P van Klaveren

11. November 2009 gegeten in de Zwethheul, met z'n vieren. We namen het viergangenmenu met wijnarrangement. Koude voorgerecht (langoustine met truffel en avocado) prima, warme voorgerecht (ganzenlever in briochedeeg met truffel) ronduit teleurstellend. Vlak van smaak, en beetje suf om bij twee gerechten achter elkaar dezelfde truffelsaus te serveren. Hoofdgerecht (reerug) lekker maar zeer kleine portie. Dessert van pistache, niet mijn smaak, maar op zich goed klaargemaakt. Zeer vriendelijke bediening, maar wel steekjes laten vallen; wijn niet op tijd bijgevuld, bij het hoofdgerecht wisten we niet wat we dronken (want vergeten te vertellen). Kortom: dit restaurant is zijn twee sterren niet waard (en zelfs één is twijfelachtig)

12. Callebert Lotus en Harald

Op 11 april 2009 gaan eten met z'n tweeën. Gevraagd voor de chefs table en deze hebben we ook gekregen (normaal min 6 pers).

Uitmuntende gerechten, heel afwisslend tussen vis en vlees. Perfecte aansluiting met de aangepaste wijnen.
    Mario kwam zich voorstellen en regelmatig even kijken of alles in orde was. Bediening was uitermate vriendelijk en professioneel. Desgevraagd kregen we uitleg over de wijnen, erg interessant.
    De hele avond was een feest.

Het is natuurlijk prijzig maar wel volledig zijn geld waard!