Van oorsprong is het pand waarin ‘De Ware Jakob’ gevestigd is, een authentiek eilander huis, zoals er veel te zien zijn aan de Langestreek.
Rond 1920 is het huis gekocht door dhr. Hooghart. De man had een bouwbedrijf en realiseerde de bouw van de eerste verdieping.

Omstreeks 1935 is vervolgens ook de tweede verdieping gebouwd, waarin hij pension ‘Maria’ is begonnen. Terwijl in de zomer de toeristen in het pension verbleven, was het in de winter een logeergelegenheid voor leerlingen van de Zeevaartschool. Daarna is het pand meerdere malen verkocht en hebben er diverse families het als pension beheerd.

In de 50-er jaren was dat de fam. Oosterlo, en in het begin van de jaren 60 de fam. Van der Geest, eind jaren 60 de fam. De Haan en omstreeks 1975 de fam. Klopstra. In 1980 heeft Jilke Visser het pand gekocht en is pizzeria ‘Maria’ begonnen. In 2000 is de exploitatie van pizzeria ‘Maria’ overgenomen door de familie Smit. Zij hebben de formule iets gewijzigd in de vorm van pizza’s, met vlees- en visgerechten. Ook de naam van het restaurant is gewijzigd in ‘De Ware Jakob’.

Precies 10 jaar later hebben wij (Ron Eijer en Lenora Kremer) restaurant ‘De Ware Jakob’ overgenomen. Wij hopen vele jaren het restaurant te mogen exploiteren.

Het eindcijfer is 8. (Minimum: 1, Maximum: 10)

1284200024 61
1315141911 74
1420344328 73
1519358367 78

1. We hebben op 2 van de 3 dagen dat we op Schiermonnikoog waren gegeten bij De Ware Jacob en dat doe je niet als het je niet bevalt ;) . We hebben beide keren héérlijk gegeten. Bediening was top. De service om je te bellen als er een tafeltje vrij is, is super! Zeer zeker een aanrader. En wij komen zeer zeker terug!

2. H Aardema

Leuke accommodatie, vriendelijke bediening.

3. Heerlijk gegeten. Biefstuk was mals en erg lekker. Daarnaast ook een heerlijke pizza. Geen kaas op de pizza besteld en de gastheer vroeg direct of mevrouw last had van een allergie. Erg attent!

4. Zaterdag 11 juni hier gegeten.
    De varkenshaas was niet gaar, de gemengde salade was lauw en bevatte bruin verkleurde slappe slabladeren.
    De bruine geglazuurde borden en kommen waren kapot, overal waren hoeken van het glazuur af.
    We gaan geregeld uit eten, maar dit was het slechtste restaurant waar we ooit gegeten hebben.

5. Linda van Mierlo

Heerlijk gegeten gister met mijn twee zussen! Nette bediening, verse ingredienten, heerlijke zeebaars gehad. Prijs/kwaliteit een restaurant om zeker terug te komen.

6. We hebben met de kerstdagen 2 keer gegeten bij De ware Jacob.

Heerlijke ongedwongen sfeer en gezellige bediening. We gaan regelmatig uit eten in restaurants in het betere segment, maar zo'n verschrikkelijk lekkere Lamsrack hebben we nog nooit gehad. Perfect gegrild!! Ook de Ribye en visgerechten waren heerlijk bereid. Mooie voorgerechten, erg smakelijk en goed aan de maat.

7. Gezellig restaurant, erg vriendelijke bediening en goede kaart. Eten was een feestje, we hadden de spareribs en kabeljauw uit de oven, waren beiden erg lekker. Dit is duidelijk een restaurant zoals je hem wilt hebben na een dag wandelen op het strand, no nonsens maar gewoon lekker en eerlijk eten. Prijs/ kwaliteit is goed.
    Een aanrader!

8. Leuk gegeten. Goede prijs / kwaliteit verhouding. Niks mis mee, maar ook geen hoogstandjes. Einde middag heerlijk zitten borrelen met twee van de voorgerechtjes als borrelhapje. In de serre in de zon!

9. In de loop van de tijd hebben wij op diverse plaatsen op Schier spareribs gegeten, maar nergens zo goed als bij "De Ware Jakob". Waar collega's 6 of 7 scoorden ... hier 9. Ook de andere gerechten waren alleszinds het genieten waard.

10. Marco Houkes

Lekker eten, nette bediening, goeie prijs kwaliteit's verhouding. Handig om even te reserveren, het is er altijd gezellig druk..

11. Marian van Eeden

12. Allard Ekkel

Lekker stuk mals vlees en overheerlijke gebakken aardappeltjes. Vriendelijke bediening. Een aanrader. Wel even reserveren, was gezellig druk.

13. Janet Muis

Heerlijk gegeten, bediening erg vriendelijk. Zeker een aanrader!

14. Gooische bezoeker

Hoewel het zonneterras met parasols en de 1e verdieping luxe aandoen en erg fijn lijken: ze zijn niet geschikt voor regen en wind. Bij de service ontbreekt de ervaring en is de vriendelijkheid soms te zoeken. De pizza;s hebben een te harde bodem en de messen trekken het dus niet om e.e.a. te snijden. Bovendien: de prijs is te hoog. Slechte prijs/kwaliteitverhouding. Voor betere pizzas en pasta's: ga naar de overkant. Het laatst gegeten bij de ware Jacob: 9 aug-13.

15. Heerlijk eerlijk eten, dit keer konden we buiten zitten en was het gezellig druk. Ik aan de slib-tong en mijn vrouw aan de pizza tonno. Ondanks dat het al drukker werd werden we attent en snel geholpen. Echt een aanrader.

16. Herwin Esselbrugge

Weinig verfijnd, matig eten. In vergelijking met onze vorige restaurant keuzes op schiermonnikoog toch de minste. Prijs kwaliteit ok maar je kan beter iets meer betalen voor echt goede ingrediënten.

Kortom wij komen niet terug

17. Vlees spareribs was te vet en zwart. Groente smakeloos en er zat een raar smaakje aan. Pizza matig. Smaakte teveel naar een diepvries pizza. Water was lauw. Kaarsje was uit werd niet opgemerkt. 2x gevraagd voor vervanging. Bediening: afstandelijk. Geen gasheerschap. Prijs/kwaliteit redelijk maar ik zou hier geen dure gerechten nemen. Jammer! Ambiance is wel gezellig. Ook een punt van aandacht: Bij weggaan richting buitendeur moest je door een halletje wat ingericht was als rookhok. En daar is ook de kapstok waar je je jas ophangt. In de rook dus. Al met al: hier gaan we niet meer naartoe!

18. Lekker gegeten en vriendelijke bediening.
    Op basis van deze ervaring kan ik een ander dit restaurant rustig aanbevelen.

19. Héérlijk gegeten bij De Ware Jacob.
    Er zijn meer mensen die hier goede ervaringen hebben want bij de andere restaurants aan de Langestreek was het heel rustig. Hier stond het vol met fietsen en de mensen zaten buiten te wachten!
    Royale porties, attente bediening, lekker eten, knus restaurantje, wat wil je nog meer?
    We zijn in dezelfde vakantie nog een keer gegaan. Lekker hoor!

20. Prima prijs kwaliteit verhouding , geen haute cuisine maar gewoon lekker eten

21. Prima gegeten in een gezellig restaurant. Daar komt het wel op neer. Natuurlijk moet het eten goed zijn maar je wil, als je op Schiermonnikoog bent, ook wel sfeer proeven. Wij zijn met name door de aankleding van restaurant naar binnen gegaan.
    Leuk pand, gezellig interieur.
    De gerechten op de kaart typeren het Bistro karakter van dit restaurant.
    Hetgeen wij hebben gegeten was prima, royaal en goed op smaak. Het zijn geen prijswinnende gerechten maar daar zijn de prijzen ook niet naar. De prijs kwaliteit verhouding klopt helemaal.

22. Willem en Kim

Lekker gegeten bij de ware Jacob. Vooraf bruin en wit stokbrood met een variatie van tapenade, kruidenboter en tonijnsalade. Vooral het witte stokbrood was heerlijk. Als hoofdgerecht mosselpan en een toetje; banaanroomijs, chocolade saus en slagroom, bitterkoekjes bavoirs opgemaakt met bitterkoekjes en cake.

23. 1 jaar later en we hebben weer een week Schiermonnikoog achter de rug.

En werderom heerlijk gegeten in de Ware Jakob (2x).
    Nog steeds een echte aanrader.

24. Familie Jansen

Heerlijk gegegeten bij de ware Jakob. Prima pizza's waarbij alle varianten en extra's mogelijk waren. Wel jammer dat er geen pasta's op de kaart stonden.

25. Ik ben meerdere malen uit eten geweest in de Ware Jakob. Een enkele keer heb ik daar goed gegeten. Tot mijn spijt moet ik zeggen dat de laatste keren ronduit slecht waren! De pizza's waren koud, haren in het eten, te weinig bediening (vooral boven, hier stond maar één serveerster voor alle tafels!), en het eten opgediend krijgen duurde ook veel te lang. Ik ga er niet meer eten, ondanks ik dit erg jammer vind. Een paar jaar geleden was het stukken beter.

26. Na enkele minder goede ervaringen in andere restaurants op Schier, hebben we bij De Ware Jakob gelukkig heerlijk gegeten!

Lekker eten, goede porties, genoeg groente en een uitstekende bediening.

Aanrader!

27. Al járen komen wij hier en wel speciaal voor het Mexicaanse (vegetarische) menu dat altijd op de kaart stond.

"Stond" inderdaad, want toen wij vol verwachting dit menu bestelden kwamen wij erachter dat het restaurant overgenomen was en de hele kaart veranderd was.

Het is dat we al drinken hadden besteld, anders waren we direkt weggegaan gezien de nieuwe kaart.

De vegetarische recepten waren erg duur en spraken niet aan.
    Toen maar een pizza gekozen. Was ook veel te duur voor wat het was. We hadden beter een diepvriespizza kunnen halen in de supermarkt.

Het is zo jammer want het eten in de Ware Jakob was altijd een hoogtepunt van ons verblijf op Schier, maar voor ons nooit meer!

28. Nieuwe eigenaar, de salades en pasta's zijn verwijderd van de kaart. Ik had mij nou heel de week verheugd op een salade en toen hadden ze hem niet, god, wat een domper was dat. Tweede keuze een pasta, maar ja die hadden ze ook niet meer. Met vriendelijke groet.

29. J. Werkman

Uitstekend restaurant. Heerlijke pizza's en uitstekende vlees en visgerechten. Een echte aanrader.

30. M. van Baalen-Gerrits

2 x prima gegeten. Vriendelijke bediening, gezellige tafels.