FG Restaurant in Rotterdam

Fanatiek Genieten

€€€

Op loopafstand van Rotterdam CS en metrostations Rotterdam CS en Stadhuis

di lunch 12:00 - 14:00 diner 18:30 - 21:00

Met FG Restaurant (2 Michelinsterren) behoort François Geurds in gastronomie tot de absolute top. Geen chef zo vergevorderd op gebied van smaak als hij. Zijn heldere Bloody Mary smaakt meer naar tomaat dan een rijpe San Marzano.

De gerechten van François Geurds dagen je uit, inspireren. De onverhoedse verrassing zit ‘m in elke gang. FG staat (garant) voor Fanatiek Genieten.

FG Restaurant kent geen grenzen, FG Restaurant kent geen kledingvoorschriften. Op gympen ben je er net zo welkom als op naaldhakken. De ultieme eetbeleving is niet gebonden aan een dress code is de stellige overtuiging van deze Food Guru.

• Veganistisch

1542017656 72
1551949864 49
1561882071 49
1589195642 82

1. Na een bovengemiddeld lange periode retour naar een van onze favorieten in Rotterdam. Na een aangenaam ontvangst werden we door de chef begeleid naar een tafel aan het raam en nemen plaats in de grote luxe fauteuils, prima. Interieur is ongewijzigd en stijlvol.
    Als aperitief een Pouilly Fumé 2018 van Raimbault Pineau die zeer goed beviel. Ernaast een gouden oude, krokant hoorntje tomaat met een toef sorbetijs van piccalilly. Heerlijk fris met knetterbeleving, prima.

Voor bij het brood een keuze uit een royaal assortiment van peper en zout. De geselecteerde peperballetjes kun je met de vijzel op de gewenste maat stampen, leuk.

Door met een groene merengue waarop crème van eendenlever afgewerkt met paaltjes en geschaafde zwarte truffel. Een heerlijke combinatie van zoet en hartig met luxe truffeltoets.

Gevolgd door een keuze uit een royale collectie luxe messen voor deze middag.

Op een langgerekt porseleinen schaaltje krokante rijstnoedels met dotjes crème van eendenlever, paaltjes van zwarte truffel, stukjes gedroogde abrikoos, gepekelde spruitenblaadjes en pompoen pitjes. Lekker maar een uitdaging om te eten.

De eerste begeleider werd keurig door de sympathieke Estlandse sommelier gepresenteerd. Champagne, de brut van Delamotte geschonken in klassieke geslepen coupes om zo het wijnaandeel iets meer tot zijn recht te laten komen. Ernaast een drietraps oestergerecht gepresenteerd door de chef. In prachtig porselein (met de vorm van een ster) een lauwwarme Zeeuwse platte in champagnesaus afgewerkt met een flinke quenelle Imperial Heritage kaviaar, hemels!
    Op het ronde schaaltje een ceviche bereiding van gillardeau in een hartige saus, verrukkelijk.
    Op het glazen bord een Zeeuwse platte op een bedje van parelgort afgedekt met een lobbige oestersaus afgewerkt met paaltjes van zwarte truffel. Een oester met een bite, genieten! (9,75)

Uit zuid Frankrijk een rosé de Cuvée Clarendon 2017 van Gavoty gemaakt in elegante stijl met tonen van sappig rood fruit. In een glazen schaal gegaarde witlofblaadjes, gedresseerd in de vorm van een bloem, waarop dotjes pompoencrème. Centraal een dikke langoustine staart met opgesneden rug die gevuld was met Imperial Heritage kaviaar. Aan tafel aangevuld met een warme saffraan bouillon, wat voor een heerlijk aroma zorgde. Apart uitgeserveerd op een gouden bordje een dun krokantje in zigzagvorm met crème van Pecorino en stukjes zwarte truffel, voor extra textuur. Luxe smaken, het bittertje van de witlof werd iets geneutraliseerd door de pompoen en de aromatische bouillon. De wijn sloot naadloos aan. (9,25)

Uit Nieuw Zeeland een Bannockburn Chardonnay 2014 van de gerenommeerde Felton Road gemaakt in een verrassend volle stijl en geweldig aroma. Ernaast een tafelbereiding door de chef. De tarbotfilet zat reeds in het witte schaaltje. De Franse witte bonen waren geblancheerd en afgegaard in een truffelsaus. Deze werd aan tafel voorzien van extra witte en zwarte truffel en verdeeld over de tarbot. De puntjes op de i met stukjes zee-egel en schaafsel van witte truffel. Een decadent gerecht in klassiek Franse stijl. De bite van de bonen, ziltigheid van de egel en het aroma van de truffel maakte van de tarbot iets heel speciaals, ernaast een exclusieve chardonnay en het feest was compleet, top! (9,75)

De “black beauty” werd even getoond. Knolselderie waarin takjes rozemarijn en tijm gegaard tussen smeulend Spaans houtskool.
    De begeleider was een Toscaanse rode de Ceppitaio 2017 van Russo, diepe kleur, krachtig met mooie zuren en een zachte afdronk. Uit de keuken een drietraps gerecht. Op een zwarte rots drie plakken reefilet met erop crispy stoofvlees en erin een stukje krokante broodstengel. Ernaast stukjes van de “black beauty” dotjes crème van knolselderie en crème van waterkers, aan tafel aangevuld met een heerlijke saus. Prima cuisson met mooie smaken en texturen.
    In een groen kopje stukjes van de “black beauty” in een beurre blanc met vinaigrette gemaakt van 43 specerijen en afgewerkt met wat kaviaar en roze peperbolletjes. Vegetarisch op zijn lekkerst. De bolletjes zorgde voor een aangename twist van de wijn.
    Om de gang af te sluiten een bonbon gevuld met pikante kimchi op een crème van knolselderie. Een echte smaakbom met naverbranding. (9,5)

De dessertwijn was een Monbazar van Château Barouillet gemaakt van Chenin, Muscadelle en Sémillon, extra koel geschonken. Amber kleur, in de mond sappig met heerlijke zoet zuur balans. Uit de keuken een Franse klassieker. Mille-feuille waartussen crème van vanille, erop hazelnoten in karamel en ernaast een quenelle karamelijs. Mooi hoog op smaak met prima textuur, de wijn vulde het gerecht aan met zijn heerlijke zuren. (9)

Een speciaal drankje voor bij de bereidingen van rode biet, gemaakt van kombucha aangevuld met kersen- en bietensap, krachtige zuren. Onder een glazen stolp een grote “toverbal” op een crunch van chocolade, erop een makaron van rode biet waartussen ijs van biet. De toverbal had een groene kern van yuzu sorbetijs, eromheen een semifreddo van biet licht aangezuurd met passievrucht en een jasje van bietengelei. Lekkere frisse smaken met subtiele aardse tonen die het drankje tot zijn recht deed komen. (8)

Als afsluiter een keuze van het uitgebreid assortiment op de friandise trolley, waarnaast een hele krachtige espresso met frisse tonen. Voor de liefhebber was er nog een keuze van de ijscowagen.

Bediening was grote klasse, synchroon inzetten, uitleg door de chef met veel achtergrond informatie en een hele sympathieke sommelier met keurige wijn selectie. We zijn deze middag helemaal in de watten gelegd.

Samengevat waren we onder de indruk door de gemaakte kwaliteitsstap, het laatste bezoek was al weer even geleden. Originele gerechten in klassieke stijl vaak meertraps uitgevoerd met wow factor. Ernaast een keurige wijnselectie in een fijne ambiance. Een geweldige totaalbeleving met alles erop en eraan, bedankt!

Eén vorige recensie
  2. Heb in het verleden regelmatig gegeten bij FG (eerder onder de andere oude naam). Heb voor morgen gereserveerd maar werd vandaag door de eigenaar gebeld met de mededeling dat ik met mijn vrouw niet welkom was omdat ik niet het vereiste bedrag van € 50 per persoon had aanbetaald. Om die reden, zo gaf hij aan, kon hij niet meer met passie voor mij koken. Wat een onvoorstelbare arrogantie. Niet een opstelling die Michelin ster waardig is!

3. R. van Lambaart

Ik schrijf normaal nooit recessies, maar deze wil ik wel even kwijt. Gisteravond heerlijk gegeten, een feestje op je bord. Heerlijke amuses, en die sukade… zo mals, klasse. Maar echt 2 sterren waardig restaurant, nee, daar vind ik meer bij komen kijken dan een mooi opgemaakt bord alleen.
    Bijv. Bij binnenkomst vroeg ik hoe validparking werkt, 'daar zijn we mee gestopt meneer' maar het staat wel op jullie site, ja dat moet nog aangepast worden. Een 2-sterren waardig ontvangst zou nu zijn 'maar meneer gaat u lekker zitten dan los ik het wel even op. Maar nee hoor, na de vriendelijk bedoelde melding dat het donderdag is en dus niet zo druk in de stad is qua parkeren zat mijn vrouw vervolgens 10 minuten alleen aan een tafel daar ik kon gaan zoeken naar een parkeerplaats.
    Bediening, deed z'n best, wat onervaren en studentikoos, maar ook daar weer, van een 2-sterren tent verwacht ik iets meer persoonlijke aandacht dat de standaard ingestudeerde riedeltjes over de wijn.
    Overall, heerlijk gegeten maar geen 355 euro waard.

4. Ik ben geen voorstander van het schrijven van negatieve reviews, ik vind dat als je ontevreden bent je dat aan de betreffende zaak moet laten weten zodat ze er iets aan kunnen doen. Als je dan echter geen enkele reactie krijgt is het goed om het te delen zodat men enigzins weet wat men kan verwachten. Ik wil hierbij wel aangeven dat dit op deze avond onze ervaring was, het is voor wat betreft een aantal opmerkingen een momentopname.
    Hieronder de e-mail die ik gestuurd heb naar FG en waarvan het blijkbaar niet de moeite waard was er op te reageren door FG.

Geachte mijnheer Geurds, beste Francois,

Twee weken geleden zijn wij op zaterdag 8 december te gast geweest in uw restaurant, en het laat me niet los dat dit zo'n deceptie is geweest. Onder de stelregel "was het goed, vertel het andere, was het slecht vertel het ons" hier dan onze ervaring, wij hadden gekozen voor het 7-gangen menu met bijpassend wijnarrangement, mijn vrouw had het bob-arrangement.

Bij binnenkomst werden we aan een tafel gezet bij de kassa, in de 5 minuten dat we daar hebben gezeten stond er zeker 3 keer iemand tegen de stoel van mijn vrouw te duwen omdat ze aan de balie moesten zijn, gelukkig kregen we een tafel in de "serre". Dit was de tafel bij het binnengaan van de serre direct aan de rechterkant. Door de grote stoelen liep de bediening regelmatig tegen de rug van de stoel aan, erg irritant, je zit niet op je gemak.

Dan het eten, te beginnen met de amuses, de eerste was erg lekker, de 2 daarna te groot en vooral de witte chocola met kaviaar was volledig uit balans (te veel chocola). Tussen alle gangen door werd er voortdurend rond gegaan met brood, tuurlijk hoefden we niet te nemen (wat we dan ook deden) maar wij komen niet naar een 2-sterren restaurant om veel brood te eten. De toegevoegde waarde van de hoeveelheid zout en daarna ook nog peper ontging ons volledig, dat geldt ook voor het kiezen van een persoonlijk mes dat vervolgens de rest van de avond met een obers-doekje werd schoon gewreven, wij willen gewoon iedere gang een schoon mes.
    Oester/parelgort/kaviaar: De oester was volledig verdwenen onder de parelgort waardoor er weinig van die smaak over was.
    Socarat/octopus/escargot/pig's trotter: was veel te zout.

De wijn en het wijnarrangement, mijn vrouw had gekozen voor het bob-arrangement, niet vanwege de prijs of omdat ze moest rijden maar omdat ze de hoeveelheid wijn bij een bob arrangement beter vind. Echter werd bij haar regelmatig net zoveel ingeschonken als bij mij, we hadden het idee dat niet iedereen op de hoogte was van het bob-arrangement.

De bediening, liep regelmatig te wringen rondom de grote stoelen, stootte zoals gezegd regelmatig tegen de stoel die langs het looppad stond, de organisatie was rommelig. Veel variatie aan tijd tussen de gangen, de ene keer stond het volgende gerecht er al voordat je goed en wel de voorgaande gang op had en de andere keer moesten we een half uur wachten. Ook gebeurde het dat er een bord werd neergezet, de bediening verdween, om even later terug te komen met een sausje dat er nog bij moest. Bij de laatste 2 gangen ging het helemaal mis, we kregen de 2 wijnen die bij het "amandel/vijg/sorbet" hoorde maar kregen vervolgens de Kimchi, waarop we een derde glas wijn kregen dat bij de kimchi hoorde en voordat we de kimchi goed en wel ophadden kwam uiteindelijk het amandel/vijg/sorbet.

Tenslotte de sfeer, deze was verre van relaxed, het voelde alsof de organisatie niet klopte, het kwam rommelig over.

Bovenstaande is onze persoonlijke herinnering en beleving bij deze avond. Wij houden van goed en lekker eten en genieten van een avond uit, van mensen met passie te zien (proeven) koken, bediening die maar 1 doel heeft en dat is de gast een relaxte avond te bezorgen. Onze avond op 8 december was een teleurstelling en een typisch geval van jammer.

5. Dennis

6. Ot Leendertse

7. Wij keken al geruime tijd uit naar een gelegenheid om FG te bezoeken, op basis van de verhalen die wij via diverse media hebben vernomen en het volgen op sociale media. Wij hebben een voorliefde voor bijzondere (sterren)restaurants en sparen hier dan ook speciaal voor. In de afgelopen jaren hebben wij vele van Nederlands beste restaurants mogen bezoeken.

Het restaurant bevindt zich, wandelend vanuit het centrum, op een beetje vreemde plaats in een woonwijk. Het interieur is fraai, met grote zetels om op te zitten. Helaas zijn deze zetels niet erg praktisch, en te laag ten opzichte van de tafels, wat een minder comfortabel resultaat heeft. Ook nemen de stoelen dermate veel plaats in dat het personeel moeite heeft om met een trolley hier tussendoor te bewegen. Ook het toilet is direct gesitueerd naast één van de tafels, maar daar zaten wij gelukkig niet.

Ons bezoek aan FG verliep het eerste deel voorbeeldig, zoals het hoort in een 2-sterren gelegenheid. De eerste 5 van de door ons bestelde 8 gangen waren erg goed, waarbij ik ook de sommelier extra complimenten wil geven vanwege de gedurfde maar zeer passende wijnkeuze. Wel is er duidelijk een voorkeur voor rokerige smaken, die een centraal thema blijken. Het selecteren van een eigen pepermix en selectie van zout is grappig, hoewel het zelf vijzelen van de peperkorrels wat onbeholpen verloopt door de genoemde lage zit.

Helaas begon het voor ons na de 5de gang mis te gaan. De zesde gang liet heel erg lang op zich wachten, misschien wel 3 kwartier tot een uur, zonder teken of verklaring hiervoor, waar de voorgaande gangen een nette regelmaat kenden. De bij het gerecht behorende wijn begint, ondanks zo beperkt mogelijk nippen, al redelijk op te raken. Bij elke navraag werd beloofd dat het gerecht bijna geserveerd zou worden, dus toch maar wachten en van de wijn afblijven. De obers bleken nauwelijks aanspreekbaar en leken onze tafel maar helemaal te negeren, druk als ze waren met de andere gasten. De gerechten die wij al genoten hadden, als ook de gerechten die ons nog te wachten stonden zagen we vele malen passeren. Voor ons geen zesde gang, geen aanvulling voor de wijn of het water.

Uiteindelijk toch nog kunnen genieten van de zesde gang, met een bodem wijn; helaas had dit ook beter de afsluiter kunnen zijn, achteraf gezien. De volgende 'wijn' bestond uit een dropdrankje, het gerecht uit een drop/banaan-creatie dat we direct terug naar de keuken hebben gestuurd, helaas al snel weer een uur verder, en nog steeds zonder iets fatsoenlijks te drinken.

De irritatie werd in ruime mate verergerd door het opdienen van het laatste gerecht, een fruit-ijs onder een stolp die we al aantal keren voorbij hadden zien komen. Maar in plaats van de mooie stolp met inkepingen voor fruit werd ons een gladde stolp voorgezet. Geen fruit. Geen wijn. Bij een verzoek iets bijpassend te drinken werd verwezen naar koffie en thee.

Het toppunt bleek dat ook hierop gewacht moest worden, in een restaurant dat al leeg begon te stromen. Een enorme opstapeling van afknappers op een avond die toch goed begon. Een onwaarschijnlijk zure besteding van 500 euro.

De tekenende arrogantie van het restaurant bleek uit de reactie op onze klachten; volgens de computer hebben wij niet gewacht op ons eten en was ons nagerecht dezelfde als die van de andere gasten, ook al konden wij zien van niet. Blijkbaar kan met niet omgaan met problemen en kritiek, wat prima is zolang het goed gaat, maar waar in ons geval geen sprake van was.

8. Verduyckt