FG Restaurant in Rotterdam

Fanatiek Genieten

€€€

Op loopafstand van Rotterdam CS en metrostations Rotterdam CS en Stadhuis

Met FG Restaurant (2 Michelinsterren) behoort François Geurds in gastronomie tot de absolute top. Geen chef zo vergevorderd op gebied van smaak als hij. Zijn heldere Bloody Mary smaakt meer naar tomaat dan een rijpe San Marzano.

De gerechten van François Geurds dagen je uit, inspireren. De onverhoedse verrassing zit ‘m in elke gang. FG staat (garant) voor Fanatiek Genieten.

FG Restaurant kent geen grenzen, FG Restaurant kent geen kledingvoorschriften. Op gympen ben je er net zo welkom als op naaldhakken. De ultieme eetbeleving is niet gebonden aan een dress code is de stellige overtuiging van deze Food Guru.

• Veganistisch

3. Betalen pin Visa Master Card American Express

1473320448 100
1493198320 100
1505621990 74
1511419703 69

1. Wij keken al geruime tijd uit naar een gelegenheid om FG te bezoeken, op basis van de verhalen die wij via diverse media hebben vernomen en het volgen op sociale media. Wij hebben een voorliefde voor bijzondere (sterren)restaurants en sparen hier dan ook speciaal voor. In de afgelopen jaren hebben wij vele van Nederlands beste restaurants mogen bezoeken.

Het restaurant bevindt zich, wandelend vanuit het centrum, op een beetje vreemde plaats in een woonwijk. Het interieur is fraai, met grote zetels om op te zitten. Helaas zijn deze zetels niet erg praktisch, en te laag ten opzichte van de tafels, wat een minder comfortabel resultaat heeft. Ook nemen de stoelen dermate veel plaats in dat het personeel moeite heeft om met een trolley hier tussendoor te bewegen. Ook het toilet is direct gesitueerd naast één van de tafels, maar daar zaten wij gelukkig niet.

Ons bezoek aan FG verliep het eerste deel voorbeeldig, zoals het hoort in een 2-sterren gelegenheid. De eerste 5 van de door ons bestelde 8 gangen waren erg goed, waarbij ik ook de sommelier extra complimenten wil geven vanwege de gedurfde maar zeer passende wijnkeuze. Wel is er duidelijk een voorkeur voor rokerige smaken, die een centraal thema blijken. Het selecteren van een eigen pepermix en selectie van zout is grappig, hoewel het zelf vijzelen van de peperkorrels wat onbeholpen verloopt door de genoemde lage zit.

Helaas begon het voor ons na de 5de gang mis te gaan. De zesde gang liet heel erg lang op zich wachten, misschien wel 3 kwartier tot een uur, zonder teken of verklaring hiervoor, waar de voorgaande gangen een nette regelmaat kenden. De bij het gerecht behorende wijn begint, ondanks zo beperkt mogelijk nippen, al redelijk op te raken. Bij elke navraag werd beloofd dat het gerecht bijna geserveerd zou worden, dus toch maar wachten en van de wijn afblijven. De obers bleken nauwelijks aanspreekbaar en leken onze tafel maar helemaal te negeren, druk als ze waren met de andere gasten. De gerechten die wij al genoten hadden, als ook de gerechten die ons nog te wachten stonden zagen we vele malen passeren. Voor ons geen zesde gang, geen aanvulling voor de wijn of het water.

Uiteindelijk toch nog kunnen genieten van de zesde gang, met een bodem wijn; helaas had dit ook beter de afsluiter kunnen zijn, achteraf gezien. De volgende 'wijn' bestond uit een dropdrankje, het gerecht uit een drop/banaan-creatie dat we direct terug naar de keuken hebben gestuurd, helaas al snel weer een uur verder, en nog steeds zonder iets fatsoenlijks te drinken.

De irritatie werd in ruime mate verergerd door het opdienen van het laatste gerecht, een fruit-ijs onder een stolp die we al aantal keren voorbij hadden zien komen. Maar in plaats van de mooie stolp met inkepingen voor fruit werd ons een gladde stolp voorgezet. Geen fruit. Geen wijn. Bij een verzoek iets bijpassend te drinken werd verwezen naar koffie en thee.

Het toppunt bleek dat ook hierop gewacht moest worden, in een restaurant dat al leeg begon te stromen. Een enorme opstapeling van afknappers op een avond die toch goed begon. Een onwaarschijnlijk zure besteding van 500 euro.

De tekenende arrogantie van het restaurant bleek uit de reactie op onze klachten; volgens de computer hebben wij niet gewacht op ons eten en was ons nagerecht dezelfde als die van de andere gasten, ook al konden wij zien van niet. Blijkbaar kan met niet omgaan met problemen en kritiek, wat prima is zolang het goed gaat, maar waar in ons geval geen sprake van was.

2. Francois Geurds is volop in beweging. Een bistro erbij, maar vooral de verhuizing naar een nieuw pand met het restaurant en het Food Lab en de ambitie voor de derde ster trok mijn aandacht. Het lunch menu is sympathiek geprijsd dus na alle activiteiten maar meteen geboekt. Ik kan vast vertellen dat in het “nieuwe” concept de totaal beleving een centrale plaats heeft ingenomen.

Het restaurant is gevestigd langs het spoor in winkelcentrum “Station Hofplein” aan een klein parkje. Als voetganger makkelijk te bereiken vanaf het Hofplein met de voetgangersbrug over het spoor. Laagbouw met een speciale architectuur wat is overgebleven van het oorspronkelijke treinstation. Op het dak een eilandperron dat hieraan herinnerd, die overigens nog tot 2010 in gebruik is geweest. De kozijnen in het gebouw zijn alle gelijk en zijn gebogen. Achter twee van deze kozijnen zit FG restaurant. Je komt binnen in het lounge gedeelte met een flinke bar waaraan hoge stoelen, waarachter zich de grote keuken bevind. Links ervan het modern ingericht restaurant gedeelte. Gebogen plafond met groene bekleding waarop een marmer print (malachiet), veel hout en speelse verlichting. Achterin een luxe private dining ruimte met hangende tuin en aan de andere zijde een wijnkelder. Luxe fauteuils, vierkant houten tafelbladen met linnen servetten. Een prima setting voor een fijne middag.

We kregen een tafel aan het raam, fijn. Als aperitief een Duitse droge Riesling 2015 Anyplace, Anywhere, Anytime die goed bevalt. Ernaast een klassieker. Het ijshoorntje van piccalilly. Heerlijk fris met met knetterbeleving, mooi.

Gevolgd door wederom een klassieker. Cannelle de bordeaux met een topping van hartige crème van eendenlever, heerlijk. Ernaast, op een artistiek glazen plaatje, een krokante stengel met crème van artisjok en Joselito.

We mochten een mes kiezen uit een royale collectie luxe messen. Vervolgens een keuze uit maar liefst twaalf verschillende soorten peper die we naar wens konden combineren en met de vijzel gebruiksklaar konden maken. Waarna er nog een kist met de meest exotische zoutsoorten kwam. Het uitserveren van een stuk lekker brood completeerde het ritueel.

De laatste amuse was een warme. In een schaaltje twee stukjes scholfilet met erop fijn gesneden bieslook en een compote van zoetzure sjalot, aan tafel afgewerkt met Tom Kha Kai. Heerlijke exotische smaken, beetje pikant met een frisse bite van de compote, super!

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd, Siciliaans wit, de Quattroventi 2015 gemaakt van Chardonnay en Cataratto, heerlijk aroma met tonen van rijp fruit met in de mond een stevige body met een kruidige afdronk. Uit de keuken de voorkant van de kreeft op een houten plank met ernaast een pannetje met dressing. Daarna nog een dienblad met verschillende bereidingen. Op een zwart bruggetje een stukje gebakken roodbaars en een stukje gebakken schol afgewerkt met kruiden, crèmepjes en cressjes. In een zwart schaaltje een platte cilinder tartaar van kreeft met erop verschillende verse kruiden, krokantjes van lotuswortel en tapioca. Aan tafel afgewerkt met de dressing van soja en sesam. Het pantser van de kop van de kreeft werd verwijderd en er verscheen een quenelle kreeften tartaar op een krokantje, mooi. Ik start met de quenelle die heerlijk was, verfijnd met een aangename frisse toets. Hierna de filets van vis, beide een hele goede cuisson met goede smaken die door de heerlijke dressing een delicatesse werden. Als laatste het klapstuk. De kreeften tartaar die met het garnituur veel afwisseling kende. De stevige wijn vond ik bij de tartaar het best tot zijn recht komen. Een indrukwekkende ronde die zelfs een plaatsje in mijn toplijst verdiend. (9.85)

Voor bij het pièce een Saint-Chinian, de Montmajou 2014 van het huis Les Eminades. Complex aroma met tonen van rijpe peer en vleugje vanille, aangenaam fris met mooie mineraliteit in de mond. Uit de keuken een geheel gevuld dienblad, o,o. Maar liefst vier bereidingen met kabeljauw, gepresenteerd op artistieke vormen van biscuit. Centraal een stuk gebakken kabeljauw overgoten met een beurre blanc op een crème van tuinkers met groene asperges en stukje mini courgette, erg lekker.
    Links een meer exotische bereiding. Licht gegrilde kabeljauw in een nage van kombu met krokantje van tapioca en een gel van mango, beetje uitbundig en lekker hartig.
    Rechts een bruin gebakken kabeljauwfilet met aardappelkaantjes, schuim van serreh, gedroogd koolblad en partjes van knol. Verrassend, daar de serre een betoverde toets gaf aan de wijn, heerlijk.
    Midden boven een tartaar van kabeljauw met bloemenblaadjes, aangevuld met de heerlijke dressing van soja en sesam, verfijnd! Een bourgondische proeverij met mooie smaken, goede smaken combinaties en prima texturen. Voor de sommelier een hele uitdaging, maar een geslaagde missie, prima! (9.6)

De dessertwijn was een hele bekende, Moscato d'Asti 2015 van het huis Cascinetta Vietti, typische muskaatdruif aroma en smaak met aardig wat restsuikers en concentratie. Uit de keuken een schaaltje van natuursteen met erin een glazen schaaltje waaronder een led lampje, grappig. In het glaasje granité van lychee met zeste van limoen op een dun krokantje waaronder een verticale cilinder van koek met centraal een compote van ananas en eromheen een mousse van chocolade. Een goede smakencombinatie, vooral de lychee toets sprak me aan, waarbij de wijn keurig aansloot. (9.2)

Als afsluiter een krachtige espresso met een viertal lekkere friandises gepresenteerd in een speciaal gevormde glazen stolp.

Bediening was uitstekend verzorgd, telkens met minimaal twee personen aan tafel en veelal synchroon uitgeserveerd. Keurige uitleg bij de gerechten en goede presentaties bij de wijnen. Ditmaal duidelijk minder formeel dan bij ons eerste bezoek en zelfs met een stukje gezelligheid en achtergrond informatie, prima!

Prijs-kwaliteitverhouding was uitstekend, Huiswijn € 8,-, drie gangen lunchmenu €45,- wijnarrangement €28,50 en espresso €4,-.

Samengevat kunnen we stellen dat we duidelijk meer onder de indruk waren dan bij ons eerste bezoek. Speciale ambiance, prima bediening, bourgondische proeverijen begeleid door mooie wijnen voor een uitstekende prijs. Ik heb voor de zekerheid nog wel even nagevraagd of dit het normale lunchmenu was, ik stond er echt van te kijken dat dit werd bevestigd. Om de beleving helemaal compleet te maken krijg je bij de uitgang nog een FG Goodie Bag mee naar huis. Rotterdam heeft er een top locatie bij, hier wordt van uit eten een topbeleving gemaakt.

3. Verduyckt