Corona informatie

2. Sonia van Soolingen

3. Peter Hulsink

4. Martijn Hamer

5. adriaan 62156 punten

Sabero is een restaurant dat we om het half jaar bezoeken, ditmaal iets korter geleden om de seizoenen aan te passen. Vanwege de corona maatregelen uit moeten wijken naar een ruimere locatie waarin alle gasten passen. Binnenkomen voelt ondanks de maatregelen als thuis komen. Ik kan vast verklappen dat de chef de corona tijd nuttig heeft gebruikt om zijn gerechten nog verder te perfectioneren.
    Als aperitief de vertrouwde Zuid Afrikaanse Sauvignon 2018 van Constantia Glen die uitstekend beviel. De eerste amuse was nieuw. Een bapao broodje gevuld met spitskool rendang en gado gado, een mond vol met verfijnde exotische smaakjes, heerlijk.
    In een porseleinen zee-egel, bereidingen van kreeft met zure room afgedekt met een delicate gelei, decadent afgewerkt met kaviaar, geweldig!
    Gevolgd door een tweeluik. In een plat schaaltje ajo blanco crème (knoflook amandel) afgedekt met granité van gazpacho. De crème was mooi hoog op smaak, de granité zorgde voor verfrissing maar hij verdunde de heerlijke smaken.
    Op een porseleinen stelling een kogel van brioche waarop een crème van pittige tomaat en en opgerolde plak pata negra ham, prima smaakbalans, heerlijk.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd door Sonja die de rol van Sommelière inmiddels helemaal eigen heeft gemaakt. Welschriesling 2018 van Velich, complex aroma waarin tonen van steenfruit en een zachte ronde afdronk. Wat ik voorheen tot amuse rekende was nu een volwaardige eerste gang. Het lekkerste gedeelte van een hele grote oester waarbij een complex garnituur. In een sappige ponzu jus, stukjes scheermes, gemarineerde bundelzwammen, takjes zeekraal, plakjes koolrabi, takjes dille en een quenelle ijs van miso. Veel smaakbeleving, met in ieder hap nieuwe smaakjes. De delicate oester die makkelijk te verdelen was vormde de rode draad, de wijn bleef keurig overeind en ontwikkelde zich positief. (9,5)

Op een mooi geperforeerd bord een platte cilinder van Noordzeekrab ingepakt in bereidingen van witte asperge en getrimde jonge oesterblaadjes waarbij geraspte ganzenlever afgewerkt met een zoetzure yuzu saus, blokjes gember gelei en toefjes yuzu gel. Een geweldige smaakbalans van hele verfijnde smaken die elkaar perfect aanvulden waarbij de wijn naadloos aansloot, genieten! (9.75)

Uit de schatkamer een klassieke Condrieu "La Petite Côte" 2017 van de getalenteerde Yves Cuilleron. Uitbundig aroma met tonen van exotisch fruit en mooie zuren, in de mond verrassend krachtig en geconcentreerd, wow. Op het bord een schuimige jus van milde curry, groene papaja en bospeen, waarin twee gebakken langoustines in een jasje van gepofte quinoa, blokjes marshmallow van kokos, gegaarde bospeentjes, melange van verse kruiden en dotjes gel met heerlijke umami toets. Een uitgekiende smakencombinatie met subtiele exotische smaakaccenten waarin de langoustine helemaal tot zijn recht kwam, de geweldige wijn maakte het feestje compleet. (10)

Over naar rood met een wijn tweeluik waarin ik me beperk tot mijn favoriet. Fixin 1er Cru 'Les Arvelets' 2010 van Domaine Denis Berthaut, geconcentreerd met indrukwekkende zuren en een fruitige afdronk. Op een antraciet bord een proeverij van Anjou duif. Een perfect gegaarde borstfilet waarop het haasje, ernaast een praline gevuld met stoof van de bout waarop het hartje. Waarbij bereidingen van bloemkool met vleugje steranijs, dotjes frisse gel van kers en een lekker sappige kers. Aan tafel aangevuld met de eigen jus. De smaak van de duif was verrukkelijk! De geweldige wijn was een schot in de roos, een echte smaakversterker. Perfectie troef en voor mij de nummer 1 van deze middag. (10)

De dessertwijn was een Oostenrijkse Grüner Veltliner Eiswein van Dürnberg, geconcentreerd met tonen van exotisch citrusfruit en aangename kruidigheid. Op een wit bord rode pastel tinten met verschillende vormen en structuren. Bereidingen van aardbei en rabarber, ernaast een hele frisse krokante cilinder van limoen gevuld met crème van whisky met rozemarijn. Aan tafel aangevuld met een heerlijke saus. Redelijk uitbundige smaken met mooie zuren, geconcentreerde aardbeientoets en aangename kruidigheid die de wijn helemaal tot zijn recht deed komen, toppie. (9,75)

Als afsluiter een krachtige espresso met een vijftal vernieuwde friandises om de laatste gaatjes te vullen.

Bediening was uitstekend verzorgd door het vertrouwde team dat helemaal op elkaar is ingewerkt, ook hier perfectie troef en complimenten voor de indrukwekkende wijnselectie.

Samengevat kunnen we stellen dat we een geweldige middag hebben beleefd, eentje die tot de allerbeste ooit behoort. Een keuken die naadloos aansluit bij mijn persoonlijke smaak waarbij geweldige wijnen en perfecte bediening. Dit tegen zeer betaalbare prijzen. We zien al weer uit naar de volgende keer waarin wild centraal zal staan. Bedankt!

5 vorige recensies
  6. Hilda Rosman

7. De Opschepper

8. Jack Custers

9. Theo

10. Marcel Machiels

Zeer aan te bevelen restaurant en behorend tot de absolute top 5 in ons land. Je geniet hier van waanzinnige gerechten, prachtige wijnen en een bediening die je een onovertroffen ‘thuisgevoel’ geeft. Wij hopen hier nog zeer vaak te mogen komen!

11. Martin

12. SABERO in Roermond is een tempel van culinaire weldaad! Onmogelijk en ongehoord fantastisch zijn de smaken die hier op het bord komen. Tonijn met ganzenlever is aards en zuiver. Het doet je verstillen. De langoustine (in het menu een extra gerecht) mag niemand missen en dan is er kalfszwezerik… zo mals en zo’n explosie van smaken dat we tranen in onze ogen kregen, pure emotie op het bord, waanzinnig! Nog niet klaar, want er is ook nog fantastische Anjou-duif, de borstjes mals, het pootjesvlees in een stoof… weergaloos.
    Daarbij wordt je de hele avond fantastisch begeleid, met humor, met gezellige gesprekken, met alles wat je wenst! Wij zijn met heel veel plezier en dank verslaafd aan deze superieure tempel.

Eén vorige recensie
  13. Pim Naafs

14. Onlangs met vrienden gedineerd in restaurant Sabero Roermond. Na vriendelijke begroeting/ontvangst door mevrouw Sonja Boreas, volgden enige bijzondere amuses, begeleid door aangenaam en fris drankje. Aansluitend werd een topdiner geserveerd, de twee Michelin sterren geheel waardig. Chef-kok Nico Boreas is niet alleen een uitmuntende kok met bijzondere gave tot samenstelling van heel bijzondere gerechten, hij is ook nog een kunstenaar/artiest betreffende de opmaak van de gerechten. Jammer dat wij na afloop niet de complimenten rechtstreeks aan hem konden overbrengen. Het prijsniveau van het complete menu is natuurlijk wel in overeenstemming met de uitzonderlijke kwaliteit van het gebodene. De beschikbare wijnen zijn alleszins passend en hebben redelijke prijzen.
    Kortom een een culinaire avond van top-niveau!

15. Wat wens je je nog meer dan op een prachtige paaszaterdag met vrienden te mogen aanschuiven voor een heerlijke lunch bij Sonja & Nico Boreas in hun knusse en gezellige restaurant in Roermond. Vanaf het eerste borrelhapje tot de laatste friandise een grote smaakbeleving. Geen wonder Nico is onder alle sterrenchefs de smaak professor van Nederland wat een gewaarwording. Alles klopt daar, Sonja die met passie de wijnen aan tafel uitlegt, de goedkeurende blik van Nico over de rand van zijn open keuken, het bedienend personeel wat de klanten met gepaste gratie bediend, kortom je voelt je hier echt gast en welkom. Wij hebben het lunchen op deze manier ervaren als iets fantastisch. Gun u deze bijzondere ervaring, wij hebben genoten en gaan het zeker weer doen.

16. 2,5 Jaar na ons laatste bezoek aan Boreas nu naar Sabero. En tsja, wat zullen we er van zeggen? Natuurlijk, ze maken creatieve dingen en het gastvrouwschap is onovertroffen, maar ten opzichte van Boreas is het nu allemaal een stuk krapper geworden: ja, 24 couverts, maar de ruimte is daar eigenlijk te klein voor, zeker voor 2 sterrenniveau. En de smaken: wij vonden de smaken van de vegetarische gerechten erg dominant. Niet gegarandeerd dat we hier zomaar weer eens terugkomen.

0 positieve stemmen1 negatieve stem
  17. Marcel Machiels

Zoals te verwachten was deelde Michelin afgelopen week bij Sabero meteen 2** uit en dat is o.i. zeer terecht. Afgelopen half jaar hier vaak mogen dineren en iedere keer opnieuw werden we enorm in de watten gelegd door Nico, Sonja en Sandra. En aan het eind van de avond vonden we vervolgens dat wij die laatste keer toch echt het beste van alle keren gegeten hadden en dat de wijnen nog weer beter en lekkerder waren. En omdat we dat ondervonden hebben we snel al een flink aantal reserveringen voor komend jaar gemaakt.... Zeer, zeer aan te bevelen!

18. Zaterdag 2-9-2018 gelunched bij Sabero, chef Nico Boreas zwaait de scepter en tovert gerechten van topniveau uit zijn keuken, wat een smaken en beleving!
    Gastvrouw Sonja Boreas zorgt dat iedere klant de aandacht krijgt en
    Sandra Vianen stuurt op professionele manier de zwarte brigade aan, werkelijk top! Dit restaurant is binnen enkele maanden uitgegroeid tot de hit van 2018 in culinair Nederland!
    Toen restaurant Boreas dicht ging waren wij in rep en roer maar ze zijn terug, en hoe!

Liefs Petra & Ed

Eén vorige recensie
  19. Huub Smeets

Na een zeer hartelijke ontvangst door Sonja Boreas, namen we plaats aan het bargedeelte. Goede stoelen, met een direct uitzicht op de keuken met Chef Nico Boreas… alleen jammer dat het tussenstuk van de bar, tussen keuken en gast, niet wat lager is. Dit zou het belevingsgevoel, als een soort Chefs Table, nog vergroten - echter een kniesoor die daarover valt.

De huiscocktail met vlierbes (met of zonder alcohol) is heerlijk verfrissend en past perfect bij de diverse amuses. Over het eten kan ik kort zijn, het was absoluut fantastisch.

Het ene gerecht nog verfijnder dan het andere, maar alles in de herkenbare stijl van Nico! Mijn persoonlijke favorieten waren de kreeft, de tarbot en de duif. De kaas, het is en blijft een passie van Sonja, ook helemaal top.

De kaart is klein met een vast menu, dat aldus Nico, zeer regelmatig wisselt en een beperkt aantal a la carte gerechten. Op de overzichtelijke wijnkaart, met een prima prijsstelling, tref je traditionele maar ook moderne wijnen aan. Zelf had ik gekozen voor het wijnarrangement bij het diner.

Het restaurant is modern en stijlvol ingericht en beschikt slechts over 24 zitplaatsen, alsmede de 2 zitplaatsen aan de bar. Er is duidelijk gekozen voor een wat minder formele setting en dit reflecteert zich ook het bedienend personeel. De keuken straalt een serene rust uit en functioneert als een geoliede machine.

Sabero is een absolute aanrader!
    Nu, uiteraard zo kort na de opening nog geen sterren, echter de presentatie van Michelin (in Nederland) is op 17 December 2018

PS Parkeren kan in de directe omgeving (slechts 3 Euro, maar je kunt alleen contact en vooraf betalen in de parkeergarage)

20. Yvonne Thijssen

Wat een leuke avond hebben wij gehad met vrienden in het nieuwe restaurant van Nico en Sonja, top. Personeel geweldig en wat wij heel belangrijk vinden is dat het ondanks het culinaire topniveau zo heerlijk ongedwongen en informeel is. Mooi pand op een super locatie. Ze zijn terug en hoe, voor ons met stip op nummer 1.

21. Wat zijn we blij dat ze terug zijn. En wat zijn ze weer goed. Dank voor een fantastische avond en gelukkig tot binnenkort!