1541190441 100
1552074001 94
1558120424 94

1. Altijd een garantie voor een van onze culinaire hoogtepunten van het jaar. Na een warm ontvangst werden we begeleid naar ons favoriete plekje. Als aperitief een Zuid Afrikaanse Sauvignon 2018 van Constantia Glen die uitstekend beviel. Het eerste hapje was gelijk een hit en keurig gepresenteerd op een gedrapeerd “bord”. Krokantje van tapioca met tandoori waarop een royale portie grijze garnalen met gedroogd garnalen kopje, dotjes mayonaise en gelei van soja. Een smaakbom met prima mondbeleving, de grijze garnaal in de hoofdrol.

De tweede amuse was iets moeilijker te eten. In een diep schaaltje een fijne brunoise van zoetzure rode biet waarop een reep gerookte paling, quenelle ijs van witte miso en krokante cannelloni van biet waarop dotjes citrusgel. Een mooie combinatie van pure smaken, keurig in balans.

Op een bevroren bordje een praline van witte chocolade gevuld met ijs van mierikswortel afgewerkt met een flinke portie kaviaar. Een speciale beleving met delicate smaken, hemels!

De eerste wijn werd keurig gepresenteerd. Grüner Veltliner Steinertal Smaragd 2016 van Alzinger, verfijnd complex in de mond met een royale doses mineraliteit, heerlijk! Ernaast de eerste gang, eentje die ik normaliter (vanwege de proportionering) tot de amuses reken. Als basis een lange streep (s vorm) delicate crème van venkel in een dille olie, eromheen sappige kokkels, stukken oester, stukken scheermes, dotjes delicate crème van zee-egel, jong oesterblad, stukje verse venkel en tapioca krokantjes. Wow, super verfijnde smaken met verrukkelijke ziltige toetsen die de wijn helemaal tot zijn recht deed komen. (9,5)

De wijn werd door geschonken. Op een speciaal wit bord met gaatjes in de rand een strakke presentatie. Op de rand van de spiegel een brede ring vinaigrette van groene appel afgebiesd met een appel crème zodat de “vloeistof” op zijn plek bleef. Centraal een dunne ronde plak ganzenlever, erop een flinke portie noordzeekrab afgedekt met plakken avocado, waarop forelkuit. Aan tafel afgewerkt met rasp van bevroren appel. Een betoverende smakencombinatie die de wijn van een andere kant belichte. Die door de appel duidelijk meer body kreeg, genieten! (9,75)

Een speciale wijn uit Spanje, Viñas Viejas de Segovia 2017 van Ossian, gemaakt van hout gerijpte Verdejo, goud geel, complex met vriendelijke oxidatieve toets. Ernaast een mooie presentatie. Stukken kreeft van schaar en staart met dotjes kimchi crème in een paprika saus afgebiesd met een crème van wortel, luxe afgewerkt met een quenelle kaviaar. Wow, feest voor de smaakpapillen. Verrassend dat de paprika de heerlijke wijn niet van slag bracht, top! (10)

Over naar rood met een Valpolicella Ripasso 2014 van Costa Mediana, vol met rijp zwart fruit en relatief soepel. Op een zwart bord twee perfect gegaarde medaillons van reerug, ertussen een streepje om de verschillende sausen te scheiden. De ene medaillon had een licht pikante pepersaus waarbij gemarineerde kers en quenelle doperwtencrème. De andere een albufeira saus, waarbij parel van ganzenlever en rolletje spitskool met pistachenoten. Petje af voor de keukenbrigade. Partner was ook helemaal gelukkig met haar coquille gerecht. (9,75)

De dessertwijn was een Golden Spiral “ice” uit de Rheinhessen, gedeclasseerd naar Auslese (niet alle druiven waren bevroren tijdens het persen), geconcentreerd met tonen van exotisch fruit en prima zoetzuur balans. Uit de keuken een tweetraps dessert met sterke presentatie. Om te starten een “citroen” gevuld met een delicate zoetzure mousse en takje van pure chocolade, in een frisse saus met verschillende structuren van kalamansi gekruid met basilicum. Het tweede schaaltje was duidelijk uitbundiger met een hele frisse kalamansi mousse waarbij een quenelle ijs van dragon. Mooi van opbouw en licht verteerbaar. De wijn combineerde prima bij het eerste deel, het tweede deel ging er overheen. (9,5)

Als afsluiter een krachtige dubbele espresso met een zevental onweerstaanbare friandises om de laatste gaatjes te vullen.

Bediening was uitstekend verzorgd op hele gezellige informele wijze door de vaste viertallige brigade. Verwennerij van start tot finish.

Samengevat kunnen we stellen dat elke keer weer onder de indruk zijn van de perfectie die deze chef nastreeft. Die altijd weer weet te verrassen van begin tot eind met nieuwe of verbeterde uitvoeringen van zijn gerechten van het absolute topniveau. Bedankt!

2. Jack Custers

3. Theo

4. Marcel Machiels

Zeer aan te bevelen restaurant en behorend tot de absolute top 5 in ons land. Je geniet hier van waanzinnige gerechten, prachtige wijnen en een bediening die je een onovertroffen ‘thuisgevoel’ geeft. Wij hopen hier nog zeer vaak te mogen komen!

5. Martin

6. SABERO in Roermond is een tempel van culinaire weldaad! Onmogelijk en ongehoord fantastisch zijn de smaken die hier op het bord komen. Tonijn met ganzenlever is aards en zuiver. Het doet je verstillen. De langoustine (in het menu een extra gerecht) mag niemand missen en dan is er kalfszwezerik… zo mals en zo’n explosie van smaken dat we tranen in onze ogen kregen, pure emotie op het bord, waanzinnig! Nog niet klaar, want er is ook nog fantastische Anjou-duif, de borstjes mals, het pootjesvlees in een stoof… weergaloos.
    Daarbij wordt je de hele avond fantastisch begeleid, met humor, met gezellige gesprekken, met alles wat je wenst! Wij zijn met heel veel plezier en dank verslaafd aan deze superieure tempel.

7. Pim Naafs

8. Onlangs met vrienden gedineerd in restaurant Sabero Roermond. Na vriendelijke begroeting/ontvangst door mevrouw Sonja Boreas, volgden enige bijzondere amuses, begeleid door aangenaam en fris drankje. Aansluitend werd een topdiner geserveerd, de twee Michelin sterren geheel waardig. Chef-kok Nico Boreas is niet alleen een uitmuntende kok met bijzondere gave tot samenstelling van heel bijzondere gerechten, hij is ook nog een kunstenaar/artiest betreffende de opmaak van de gerechten. Jammer dat wij na afloop niet de complimenten rechtstreeks aan hem konden overbrengen. Het prijsniveau van het complete menu is natuurlijk wel in overeenstemming met de uitzonderlijke kwaliteit van het gebodene. De beschikbare wijnen zijn alleszins passend en hebben redelijke prijzen.
    Kortom een een culinaire avond van top-niveau!

9. Wat wens je je nog meer dan op een prachtige paaszaterdag met vrienden te mogen aanschuiven voor een heerlijke lunch bij Sonja & Nico Boreas in hun knusse en gezellige restaurant in Roermond. Vanaf het eerste borrelhapje tot de laatste friandise een grote smaakbeleving. Geen wonder Nico is onder alle sterrenchefs de smaak professor van Nederland wat een gewaarwording. Alles klopt daar, Sonja die met passie de wijnen aan tafel uitlegt, de goedkeurende blik van Nico over de rand van zijn open keuken, het bedienend personeel wat de klanten met gepaste gratie bediend, kortom je voelt je hier echt gast en welkom. Wij hebben het lunchen op deze manier ervaren als iets fantastisch. Gun u deze bijzondere ervaring, wij hebben genoten en gaan het zeker weer doen.

10. 2,5 Jaar na ons laatste bezoek aan Boreas nu naar Sabero. En tsja, wat zullen we er van zeggen? Natuurlijk, ze maken creatieve dingen en het gastvrouwschap is onovertroffen, maar ten opzichte van Boreas is het nu allemaal een stuk krapper geworden: ja, 24 couverts, maar de ruimte is daar eigenlijk te klein voor, zeker voor 2 sterrenniveau. En de smaken: wij vonden de smaken van de vegetarische gerechten erg dominant. Niet gegarandeerd dat we hier zomaar weer eens terugkomen.

11. Marcel Machiels

Zoals te verwachten was deelde Michelin afgelopen week bij Sabero meteen 2** uit en dat is o.i. zeer terecht. Afgelopen half jaar hier vaak mogen dineren en iedere keer opnieuw werden we enorm in de watten gelegd door Nico, Sonja en Sandra. En aan het eind van de avond vonden we vervolgens dat wij die laatste keer toch echt het beste van alle keren gegeten hadden en dat de wijnen nog weer beter en lekkerder waren. En omdat we dat ondervonden hebben we snel al een flink aantal reserveringen voor komend jaar gemaakt.... Zeer, zeer aan te bevelen!

12. Zaterdag 2-9-2018 gelunched bij Sabero, chef Nico Boreas zwaait de scepter en tovert gerechten van topniveau uit zijn keuken, wat een smaken en beleving!
    Gastvrouw Sonja Boreas zorgt dat iedere klant de aandacht krijgt en
    Sandra Vianen stuurt op professionele manier de zwarte brigade aan, werkelijk top! Dit restaurant is binnen enkele maanden uitgegroeid tot de hit van 2018 in culinair Nederland!
    Toen restaurant Boreas dicht ging waren wij in rep en roer maar ze zijn terug, en hoe!

Liefs Petra & Ed

13. Huub Smeets

Na een zeer hartelijke ontvangst door Sonja Boreas, namen we plaats aan het bargedeelte. Goede stoelen, met een direct uitzicht op de keuken met Chef Nico Boreas… alleen jammer dat het tussenstuk van de bar, tussen keuken en gast, niet wat lager is. Dit zou het belevingsgevoel, als een soort Chefs Table, nog vergroten - echter een kniesoor die daarover valt.

De huiscocktail met vlierbes (met of zonder alcohol) is heerlijk verfrissend en past perfect bij de diverse amuses. Over het eten kan ik kort zijn, het was absoluut fantastisch.

Het ene gerecht nog verfijnder dan het andere, maar alles in de herkenbare stijl van Nico! Mijn persoonlijke favorieten waren de kreeft, de tarbot en de duif. De kaas, het is en blijft een passie van Sonja, ook helemaal top.

De kaart is klein met een vast menu, dat aldus Nico, zeer regelmatig wisselt en een beperkt aantal a la carte gerechten. Op de overzichtelijke wijnkaart, met een prima prijsstelling, tref je traditionele maar ook moderne wijnen aan. Zelf had ik gekozen voor het wijnarrangement bij het diner.

Het restaurant is modern en stijlvol ingericht en beschikt slechts over 24 zitplaatsen, alsmede de 2 zitplaatsen aan de bar. Er is duidelijk gekozen voor een wat minder formele setting en dit reflecteert zich ook het bedienend personeel. De keuken straalt een serene rust uit en functioneert als een geoliede machine.

Sabero is een absolute aanrader!
    Nu, uiteraard zo kort na de opening nog geen sterren, echter de presentatie van Michelin (in Nederland) is op 17 December 2018

PS Parkeren kan in de directe omgeving (slechts 3 Euro, maar je kunt alleen contact en vooraf betalen in de parkeergarage)

14. Yvonne Thijssen

Wat een leuke avond hebben wij gehad met vrienden in het nieuwe restaurant van Nico en Sonja, top. Personeel geweldig en wat wij heel belangrijk vinden is dat het ondanks het culinaire topniveau zo heerlijk ongedwongen en informeel is. Mooi pand op een super locatie. Ze zijn terug en hoe, voor ons met stip op nummer 1.

15. Wat zijn we blij dat ze terug zijn. En wat zijn ze weer goed. Dank voor een fantastische avond en gelukkig tot binnenkort!