Niven in Rijswijk

1320387098 68
1474194776 71
1506820647 68

1. Den Hartog

Waar is de beloofde smaakexplosie? Smaakloos is een betere beschrijving. Wijn goed maar erg duur. Beleving: koud, geen sfeer en je zit niet ontspannen. Negatieve energie vanuit de keuken die het bedienend personeel mee neemt naar je tafel. Al doet het personeel erg zijn/haar best. Benieuwd hoe Niven aan die ster is gekomen? Het is te merken dat de eigenaar zijn commerciele uitspattingen (mcDonalds reclame en tv show) belangrijker vindt dan zijn eten. Veel geld kwijt, geen ontspannen sfeer en nadien nog steeds trek. Misschien moet de gever van de ster er nog weer eens langs? Voor ons was het de laatste keer!

2. marielle

10 gangen proeverij hier gegeten; eten goed, toiletten vies en stoffig. Bij wijnarrangement, waarvoor je 60 euro pp. betaalt, vond ik een wijn niet lekker; dat was dan helaas; later zei de sommelier hier wel wat van, maar wordt niets mee gedaan. Op het menukaartje staat prijs 100 pp. echter bij afrekenen blijkt dat prijzen sinds januari zijn verhoogd... Het is nu juni? Ook is er bij ons met afrekenen iets fout gegaan; wij hadden een voucher; helaas werd deze ingenomen en gemeld dat dit een kortingsbon betreft. Helaas maar wij komen hier niet meer terug. Ook de manier hoe er met je klacht word omgegaan, niet bepaald "chique".

3. Zeer creatieve, oogstrelende en heerlijke gerechten met goed bijpassende wijnen. Voor ons was het een verrassend avondje uit.

4. adriaan 19271 punten

Niven is een beetje een eigenzinnige chef. Hij voert het 80/20 principe, is te vinden op vrijwel iedere aanbiedingssite, voert een officiële dresscode (casual chique) en betalingen liefst met pin anders contant, creditcard 2% toeslag. Ondanks dat ik minder een groente liefhebber ben wilde ik het toch eens meebeleven.
    De ligging van het restaurant is mooi, Langs het water en het groen van de golfclub. De eigen parkeerplaats is handig en groot genoeg.
    De deur zwiepte open en we werden begeleid naar een tafel centraal in de ruimte. Een redelijk grote ruimte die door de wat hogere banken een wordt gebroken, links een serre die als werkruimte gebruikt word. Balken plafond, moderne kunst aan de wand. Houten ronde tafels en aan de banken bistrotafels, met linnen servetten. De zwart bekleedde armstoelen zaten goed.

De menukaart lag op tafel met allerlei uitbreidingsmogelijkheden. We vonden tien gangen eigenlijk wel voldoende. Als aperitief een Duitse Silvaner 2015 Thörle die goed beviel. Er kwam gelijk een marmer blaadje met aardappelchips gekruid met tomaat en een dip van basilicum op tafel, lekker. Gevolgd door een amuse trio, mooi gepresenteerd. Luchtig balletje van pizzadeeg met paprika poeder en toefje geitenyoghurt. Krokantje met toefjes witte frisse crème en schaafsel van comté, erg lekker. Het tarteletje gevuld met pompoenstructuren met toefje zure room was de minste van de drie.
    Als laatste nog een bapao broodje gevuld met fris gekruide kool en met alg gekruid, apart.

De eerste begeleider werd keurig door de sommelier gepresenteerd, een Pecorino Terre di Chieti heerlijk mineralig en fruitig. Uit de keuken een strakke presentatie, tartaar van makreel met plakjes mini komkommer afgewerkt met kleine toefjes zure room waarin stukjes peterselieblad. De tartaar was delicaat, vleugje olijfolie en subtiel aangezuurd, de delicate komkommerschijfje verzorgden een aangename bite. De wijn sloot naadloos aan, keurig. (9.3)

Over naar een Spaanse witte Grenache van Espelt die ietsje kruidiger was met een bittertje in de afdronk. Uit de keuken tomaat structuren, geplisseerd, gedroogd, toefjes crème en aan tafel afgewerkt met een heldere bouillon. Een goede smakencombinatie waarnaast de wijn behoorlijk op de voorgrond kwam. (8.8)

Verder met een Duitse Feinherb Piespoorter Riesling 2015 van het huis Hain, klassiek gemaakt redelijk eenvoudig. Uit de keuken een roos van rode biet in een crème van rode biet met een vleugje rozenwater. Ernaast nog een krokantje van roos met toefjes crème van rode biet en grijze garnaaltjes. De presentatie was mooi de beleving erg eenvoudig. Het krokantje was duidelijk lekkerder. De wijn paste maar kon het gerecht niet op niveau brengen. (7.5)

De Riesling werd doorgezet bij de gemarineerde gele groetjes waartussen toefjes gel van duindoornbes, taartje van foie, afgewerkt met een poeder van koffie. De foie was erg lekker de groentjes vond ik niet echt goed combineren, de koffie verzorgde een aangenaam bittertje. De wijn combineerde in mijn beleving wat minder. (8.5)

Verder met een Roussanne 2014 uit de Languedoc van Felines Jourdan, die in mijn beleving redelijk zwaar was met een overheersende hout toets, wel een aangenaam aroma. Op het bord een strakke presentatie. Twee buideltjes van koolrabi gevuld met noordzeekrab naast een spiegel van schuimige schaaldieren bisque. Helaas nog een stukje pantser in mijn krab bij een van de buideltjes. Smaak was goed, vooral de bisque was mooi op smaak. De wijn sloot aromatisch mooi aan maar in de mond vond ik hem te overheersend. (8)

De wijn werd doorgezet voor bij de langzaam gegaarde mosselen met plakjes raap, aan tafel afgewerkt met een bouillon van kombu. Apart uitgeserveerd nog een brioche met algen. De mosselen waren perfect gegaard, de raap gaf een bite en de bouillon combineerde erg goed. De wijn was wederom aromatisch een ondersteuner hoewel hij in de mond ietsje beter ging. (9.3)
    Toch even de sympathieke sommelier gevraagd waarom deze keuze, zijn verhaal klonk overtuigend.

Verder met een spoom van tomaat, kaneel en gin tonic met erin een grote brok karamel gevuld met olijf. Daar moet je van houden. (6)

Voor het pièce een Australische Wirra Wirra Chardonnay 2015 “The 12th man”, heerlijk fris en romig. Op het bord een stukje gegaarde rogvleugel, schuim van beurre noisette, stukje schorseneer, gefrituurde gnocchi, zilver uitjes en een tarteletje gevuld met compote van witte ui afgewerkt met groene kruiden. Mooie bereidingen en goede smaakjes die door de heerlijke wijn werden gecompleteerd. (9.4)

De dessertwijn werd een kersen likeur speciaal voor Niven gemaakt, niet zo mijn ding vanwege het hoge alcohol gehalte. Ernaast chocolade mousse met erop een quenelle ijs van aardpeer afgewerkt met krokantjes van aardpeer. De mousse was mooi hoog op smaak, ijs duidelijk wat minder hoog en de krokantjes gaven een aangename bite. De kersen in de likeur zouden mooi aansluiten als de alcohol niet zo branderig zou zijn geweest. Daar heb ik toch maar iets van gezegd tegen de “hulp” sommelier en die kon er blijkbaar niks aan veranderen, helaas. (9)

Dus voor straf verder drinken (knipoog). Citroencake met toefjes frisse gel en merengue van citroen. Goed uitgevoerd. (8) Het was inmiddels vier uur en we besloten weer terug te reizen.

Bediening was gemêleerd van matig tot zeer goed. De sympathieke sommelier was voor mij degene die de meeste credit in ontvangst mag nemen. Hij schonk toevallig ook de lekkerste wijnen uit.

Prijs-kwaliteitverhouding vind ik moeilijk te beoordelen. Op zich neig ik naar toch naar gewoon goed hoewel de kwaliteit over de gehele linie niet echt constant was. De proportionering is voor de gezonde eter, ondanks de 10 gangen, krap.

Deze beleving is eigenlijk het meest geschikt voor de wat minder verwende eter die een uitgebreide eet beleving wil met allerlei liflafjes.

5. Mooi opgemaakte gerechten. Ik mis de smaakexplosies en variatie in smaak. Verse ingrediënten, maar flauwe en laffe smaken. Personeel is zeer klantvriendelijk en speelt in op wensen.

6. Edwin Koster

7. Maha Zaou

Niven = een aanfluiting! Een 10-gangen proeverij doorlopen en het was een overwegende teleurstelling. Michelin ster lovers opgelet(!), een 2e ster zou Niven niet waardig zijn. De 1e is nog ergens te begrijpen.

Amuses: Twee bordjes tegelijk, de ene moest een stampotje voorstellen, de 2e een groenten cornetto die is prima gelukt. Maar groentjes fijnsnijden, licht blancheren zonder smaak toevoeging en dan een tandenstoker er doorheen om als een stampot amuse te serveren, is niet sterwaardig met een belachelijke presentatie. Ook de hoeveelheid amuses mag wat Bourgondischer, meer porties.

10-gangen: Smaken verschillen! Dus als je een sterke Roquefort gerecht krijgt wat je niet ligt hoeft het niet persé slecht opgezet zijn. Maar de meeste gangen waren een zware teleurstelling. Omdat het steeds hetzelfde was, niet vernieuwend. Ik heb niets geproefd wat ik thuis zelf ook niet had kunnen bereiden. Snijd technieken zijn bij Niven onder controle. Maar om 8 gangen lang rond gesneden plakjes koolraap, radijs en biet op mijn bord te krijgen. Dat is niet echt een culinaire hoogtepunt. Er zat een gang met truffel ertussen, zo weinig in het gerecht gestopt dat je het haast niet proeft. Terwijl truffel normaliter wel te herkennen moet zijn. We hadden ook een gang met kreeft ter grootte van een suikerklontje. Met de eerder genoemde snijd goedkope groenten voelde ik ons behoorlijk afgezet. Voor de prijs en ster notering mag het wel royaler en mogen er wat meer exclusievere duurdere ingrediënten gebruikt worden.

Dessert: Niet mijn ding maar wel mooi uitgevoerd. Smaken verschillen...

Interieur: Niet ster waardig, niet onderscheidend van een gemiddeld restaurant in het wat hoger segment. Sfeer misser, geen luxe uitstraling. Tja, wat wil je met een vaasje gipskruid op tafel, dat kan echt niet! Zet dan liever niets op tafel. Na de 1e koude cappuchino ronde, bij de 2e koffieronde gevraagd of ze eerst de kopjes wilden opwarmen door eerst een seconde heet water in te schenken. Toen proefde ik de smaakvolle koffie pas. De 10-gangen werden met een noodgang uitgeserveerd. Alsof we in een eet shift zaten. 13.30 1e gang 15.30 kwam het dessert 2 uur later al. Klinkt lang maar voor een 10-gangen proeverij rapido snel! Uitgebreid ster tafelen doe je niet in 2 uurtjes.

Last but not least, het was letterlijk en figuurlijk een 10-gangen proeverij. Onze buikjes rammelden namelijk nog en we zijn daarom 20 minuutjes verderop naar CATCH, Scheveningen gereden. Tijd voor een fatsoenlijke maagvullend maal! Niven jammer jullie verdienen een dikke onvoldoende. Zonde! Het personeel is namelijk super gastvrij, dienstbaar en had goede (wijn) kennis voor culinaire zaken. Niven step it up please, al is het voor de topmensen die op de werkvloer rondlopen.

8. Carmen Koppert

9. Harriet Gargoskij

10. Bart

11. Kareltje

Een paar weken geleden met 4 personen de 10 gangen proeverij gegeten. De kwaliteit was voortreffelijk, erg lekker gegeten en de hoeveelheid was ruim voldoende! En niet te vergeten de heerlijke wijnen!
    Uiteindelijk een heerlijk avondje uit gehad.
    Wij komen hier zeker nog een keertje terug!

12. Op 6 maart ben ik met Daniel Schuringa (www.cavador.nl) voor twee dagen naar Zeeland gegaan. Doel van deze reis was het bezoeken van de Zeeuwse horecabeurs en het ontmoeten van een aantal potentiele klanten.
    Onderweg naar Zeeland besloten wij (rond lunchtijd) een tussenstop te maken in Rijswijk en wel bij sterrenrestaurant NIVEN van Niven Kunz.
    Het was restaurantweek en besloten dan ook het aangeboden menu te nemen met uitbreiding van een tussengerecht.

Het genieten begon met erg mooie amuses

Amuse 1: Pompoen hollandse garnalen en creme fraiche (foto: http://t.co/7iorR83n)
    Amuse 2: Merengue dragon met zalmeitjes (foto: http://yfrog.com/ke716syj)
    Amuse 3: gepocheerde kwarteleitje paddestoel bouillon krokante aardappel (foto: http://t.co/ueNWUxDu)

Rode wijn azijn sorbet bietjes mousse ganzelever (foto: http://yfrog.com/obp1vkjj)
    grietfilet met quinoa saus schaal/schelpdieren (foto: http://yfrog.com/h2jiandj)
    Runderlende jus van gerookte merg gnocci (foto: http://yfrog.com/oe6nhbij)
    Tropische cocktail en basilicum (foto: http://yfrog.com/nylc9bgj)

Er is het afgelopen jaar een enorme kwaliteits slag gemaakt zowel in de keuken als in de bediening.
    Wat een snelle lunch had moeten worden werd hiermee een waanzinnige beleving.

Ik kan niet wachten tot ik een keer kan gaan dineren in dit mooie restaurant.

13. fruitore

14. Ivonne

15. Lina 13 punten

Wat een verschrikkelijke muziek wordt daar gedraaid! Reden voor ons om het dessert niet te nemen en thuis dan maar koffie te gaan drinken.

De bediening kon de muziek en volume niet wijzigen: "hoort bij Niven". Wel kregen wij een ander plaats toegewezen (muziek-boxen niet meer boven ons hoofd).

Bedenk, dat een diner een avondje uit moet zijn, en als je dan naar vervelende, jengelende muziek moet luisteren, het beslist geen plezierige avond hoeft te worden.

Eten was goed, maar heb wel veel beter geproefd en gegeten.

16. Heerlijk gegeten! Prima service, prijs kwaliteit dik in orde. Kom er zeker weer eens terug.

17. Restaurant Niven is met recht het allerslechtste restaurant waar ik ooit heb gegeten.

Ik heb al best veel sterrenzaken mogen bezoeken. Op die plekken had ik steeds het "wow" effect en dat heb ik hier helaas geen seconde gehad.

Het brood was taai, de bediening afstandelijk en er is mij nooit gevraagd of het smaakte.

De gerechten waren klein en heel erg simplistisch, dit zijn geen gerechten die ik verwacht te krijgen in een sterrenzaak, zeker niet als ik kijk naar hoe de opmaak was.

Ik verwacht bij een hoofdgerecht een waar stukje liefde, niet 4 plakjes vlees met een "groentenbouquet", wat werkelijk niet bijzonder was.

Ik snap dat de restaurantweek voor beperkingen zorgt, maar doe er dan niet aan mee als je er niet achter staat.

De bediening hebben wij onze eerlijke mening gegeven, de dame in kwestie werd er zelfs een beetje woest van, en zei "Ja, het is inderdaad restaurantweek ja"!

Ik snap werkelijk niet waar de Michelinster vandaan komt.
    Elke euro die ik hier heb uitgegeven was er één te veel.

Nooit meer Niven!

18. Eten was helemaal geweldig, prachtig opgemaakte borden en zeer hoog op smaak. Bediening zeer professioneel en hartelijk. Gewoon een toptent die haar ster naar onze mening dubbel en dwars verdiend.

19. Afgelopen zaterdag gedineerd in Niven.

Erg goed eten dat prachtig geserveerd werd.

Duidelijk minpunt vonden wij de bediening. Geen bezieling, geen greintje passie en een hele slechte antenne voor wat er aan tafel gebeurt en leeft. Ook commercieel moeten ze hier schade van ondervinden. Wijn en voedselkennis net voldoende om het allemaal te onderscheiden en uit te kunnen spreken maar voor advies moet je niet bij ze aankloppen.

Jammer ook dat er niemand uit de keuken zich in de eetzaal begaf.

20. Afgelopen week tijdens Dining with the Stars gegeten bij Niven.

Absoluut mooie locatie, ik miste voor een Michelin-ster de gedekte tafels. Personeel deed zeker haar best, maar had volgens mij niet het juiste gevoel met betrekking tot het werken in een 'sterren'-restaurant. Iets te krampachtig, iets teveel bedienend personeel door de zaak heen. Overigens iets te korte rokjes bij het personeel, wat ik als vrouw zeker weet te waarderen, maar waarschijnlijk iets ouder publiek doet afschrikken! Muziek vond ik slecht gekozen, ook het hoogteverschil' van de stoelen met banken was niet oke. Bovendien keek ik precies in een fel lampje aan het plafond wat ik erg hinderlijk vond. Menu vond ik goed, daar is alles mee gezegd. Niet verrassend, niet tongstrelend, geen smaakexplosies helaas.. Ga er niet zo snel meer terug.

21. vosje

22. Als je echt uit wilt zijn, je gast wilt voelen en culinair verwend wilt worden: ga naar Niven!

Prachtig verbouwd, sfeervol, schitterend aan de golfbaan gelegen en wat een terras!

Het eten is perfect, alleen de muziek mag wat beter gekozen worden.

Na afloop heerlijk slapen in de luxe suite, wat kan een mens nog meer wensen.

Prijs/kwaliteit in orde.

23. Heerlijk gegeten en overnacht in één van de 2 suites. Prima en moderne kamer met alles erop en eraan. Het 5-gangen diner was perfect. Het ontbijt fantastisch.

Zeker aan te bevelen. Prima prijs/kwaliteit verhouding.

Komen zeker terug.