Vandeijck in Riethoven

1420723202 91
1446206005 91
1500812012 95
1519014014 94

1. Het eerste lustrum zit er al weer op, restaurant Vandeijck is inmiddels een vaste waarde in de Kempen. Ronald Franken zou vandaag wat later starten maar hij had de ontvangst keurig voorbereid, leuk. Een jonge dame begeleide ons naar het tafeltje aan het raam in het kleine gedeelte van het restaurant vanwaar ik ook in de keuken kon kijken, prima. Aperitief was door Ronald geselecteerd, een lekkere frisse Gros Manseng met Sauvignon blanc van François Lurton die erg goed beviel. De eerste hapjes zagen er weer verzorgd uit. In een berkenstam krokantjes met toefjes humus. Een opgevouwen schijfje koolrabi met ertussen een crème van lavas en haringkuit. Verrassend was het aangezuurde tomaatje in een heerlijk jasje gepresenteerd op een stukje honingraat. Een fijne start.

De eerste amuse was een espuma van asperges op een gepocheerd kwarteleitje met voor de bite stukjes geschaafde asperge, afgewerkt met olie van peterselie en geraspte Mimolette. Mooie milde smaken, dit lepelde prima weg.

De laatste amuse was een gazpacho van snijbiet gevuld met stukjes winterpeen en brunoise van chorizo, lekker hartig met een mooie chorizo toets.

Tim Looijenga presenteerde op gezellige en kundige wijze de eerste begeleider. Uit Italië een Grechetto van Broccatelli Galli, aangenaam fris met in de afdronk een klein bittertje. Het eerste gerecht zag er zeer verzorgd uit. Tartaar van tonijn afgedekt met schijfjes tropisch fruit, ernaast een krokantje van zonnebloempit, afgewerkt met een dressing van gemberwortel met verse kruiden. De tartaar was delicaat waardoor de smaakjes van het tropisch fruit op de voorgrond kwamen. Ananas, papaja, mango en kurkuma wisselden elkaar af. De wijn sloot keurig aan en maakte het gerecht met zijn bittere toets nog ietsje spannender. (9,3)

Verder met een Riesling 2012 uit de Alsace van het huis Jean Sipp, vriendelijk met een ietsje ronde afdronk. In een uitgeholde steen (blijft lang warm) een kreeftenbereiding. Onderin de staart en stukjes schaar, erop paaltjes van aangezuurde rammenas, groene kruiden takjes, gele bloementjes en schaafsel van gist, aan tafel afgewerkt met een bisque Hollandaise (kannetje bleef op tafel, toppie). Een verrassend lekkere smakencombinatie, de groene takjes smaakte uitbundig (deed aan dennen denken), de rammenas had een lekkere bite en was behoorlijk fris. De Hollandaise had een lekkere kreeftentoets om de kreeft wat te ondersteunen en hij was keurig aangezuurd. De wijn was in balans maar kwam wat op de achtergrond naast de uitbundige smaken. (9,6)

Bij het pièce Spaans rood uit Tarragona de T Set Crianza 2012, ietsje belegen met tonen van zwart fruit, specerijen en vanille. Op het bord een stukje ribstuk van de big, keurig getrancheerd, langzaam gegaard en in de green egg geroosterd (lekkere houtskooltoets). Ernaast fondant aardappel, verschillende erwten structuren, heerlijke crème van Manchego en crispy snijboon, aan tafel afgewerkt met een eigen jus gekruid met foelie en schaafsel van gedroogde knolselderij (bereid zoals ham). Het vlees was lekker sappig, hieraan stukjes vet die vanwege de lichte smaak en de heerlijke houtskooltoets niet stoorde. Ruim voldoende afwisseling met de mooie smaken van het garnituur. De wijn vulde het gerecht keurig aan. (9,6)

De Dessertwijn werd een Muscat de Beaumes de Vernise 2014 van Pesquie, verrassend verfijnd. Het predessert was een bonbon. Een krokantje balletje van witte chocolade met een vulling van bataat met duindoornbes, mooi van textuur en lekker verfrissend.
    Het dessert was keurig gepresenteerd. Structuren van framboos, verse vrucht, quenelles sorbetijs, toefjes frisse toffee met hierin witte chocolade flikken gekruid met Szechuan peper en kleine toefjes gel. Het ijs was mooi hoog op smaak, de toffee was met rode wijnazijn aangezuurd, hierdoor heel fris wat mooi combinerende met het zoete van de chocolade. Het pepertje maakt het gerecht compleet, mooi gevonden. De wijn sloot keurig aan maar werd naast de frisse toffee wel ietsje zoeter.

Als afsluiter nog een krachtige espresso met een viertal lekkere friandises.

Bediening was uitstekend verzorgd op een hele gezellige en soms zelfs joviale door de enthousiaste jonge dame en Tim Looijenga. Wijnen en gerechten werden met veel plezier en vakmanschap toegelicht.

Prijs kwaliteitverhouding was uitstekend.

Kortom weer een hele mooie beleving met originele smakencombinaties die aan de favorietenrol voldeden, bedankt.

2. Ruim 3 jaar komen we hier regelmatig eten, ook al is het voor ons best wel een afstand. Waarom we dit blijven doen? Voor de bijzonder verfijnde en verrassende gerechten, steeds vergezeld van de, bij het gerecht perfect passende wijn. Voor de kundige en vooral aardige medewerkers die vol passie en enthousiasme hun werk doen. Voor de leuke sfeer. Als iemand nog niet overtuigd zou zijn om dit restaurant zeker uit te proberen, dan is een betaalbare prijs voor wat je op je bord en in je glas krijgt misschien het laatste duwtje in de rug. Vaak met ons 2 hier geweest en al enkele keren met verschillende vrienden die ook enthousiast zijn. Die komen intussen ook weer met hun vrienden. Dat zegt toch genoeg :)

3. Frank en Claire

Een fantastische avond gehad met groep van 25! Super eten en service. Avondvullend diner gehad waarbij de bediening oog had voor ieders persoonlijke wensen. Echt een aanrader ook voor een grote groep omdat Vandeijck een sfeervolle aparte ruimte heeft voor grotere groepen. Onze verwachtingen meer dan waargemaakt: absoluut ons favoriete restaurant in de omgeving!

4. tom

5. Wat een mooie zaak is dit! Nette ontvangst waar je meteen een blik in de keuken kan werpen en het is een leuke ruimte om te beginnen met een aperitiefje.
    We hebben genoten van een 9 gangen diner en dit was een aangename kennismaking met dit restaurant. De gerechten waren smaakvol en een lust voor het oog en werden goed begeleidt door de geselecteerde wijnen. Jammer dat het deze avond wat rustiger was, maar door de indeling van het restaurant blijft het toch aangenaam gezellig.

6. Vanavond hier gedineerd. Prachtig pand, professioneel en aardig personeel. Top keuken brigade. Zo genoten. Niet te veel maar zeker niet te weinig. Prachtige wijnen bij de gerechten. Dit moet je geprobeerd hebben in Riethoven. familie van Nunspeet

7. Vanavond heerlijk gegeten bij Vandeijck! Dit restaurant stond al een tijdje op mijn lijstje... Mijn verwachtingen waren hoog, maar deze zijn dubbel en dwars waargemaakt.

We werden vriendelijk ontvangen en ondanks dat we niet gereserveerd hadden, kregen we een mooi plekje in de serre toegewezen.

Na een smakelijk aperitief kregen we de menukaart en een aantal lekkere amuses. We hebben gekozen voor het 4 gangen verrassingsmenu. Het menu was voortreffelijk en we hebben dan ook alles met smaak opgegeten. Kleine kanttekening die ik hierbij wil maken is dat de porties aan de kleinere kant zijn. Voor grote eters is het wellicht niet voldoende, al hadden mijn man en ik aan het eind van de avond voldoende gegeten.

Samenvattend: heerlijk gegeten, top bediening en hier komen we zeker terug.

8. Marc 861 punten

Hier kan ik kort over zijn. Zeer de moeite waard om te gaan eten. Alles klopt. Uitstraling, smaken, wijnen. Aanrader. Enige overlast door grote luidruchtige groep die aan 't borrelen was aan de bar. Was misschien beter geweest deze elders in 't pand te bedienen. Mag de pret absoluut niet drukken. Meer dan keurige bediening, ontspannen en zeer correct. Zeker voor herhaling vatbaar.

9. Met een grote groep in dit prachtige restaurant een Walking Diner gehad. Voortreffelijk. Het gaat om een monumentaal pand wat omgeturnd is in een restaurant. Omdat er aan een aantal eisen voldaan moet worden, wat de indeling betreft, bestaat het restaurant uit verschillende open kamers. De indeling van de vroegere boerderij/stallen is gehandhaafd. Er staan overal kunstwerken wat ook de ambiance beïnvloed, met name het kunstwerk met de lepels en de vorken vond ik wel iets hebben. (zie foto)
    We kregen eerst een welkomstdrankje, aangezien ik nog terug moest rijden heb ik dit overgeslagen en gekozen voor een jus d'orange. Deze was al heerlijk, vers geperst.
    We kregen verder zes gerechtjes, kleine hoeveelheden. zie o.a. de foto's. Een soort tartaar met eidooier (65 graden); kabeljauw; eend; varkens; en rundersucade. nagerechtje van ijs met chocomousse. Allemaal heerlijk en mooi gegarneerd. Over het algemeen ook romig, ik denk dat er voor de bereiding (veel) roomboter is gebruikt. Bijv. de risotto was erg romig, lekker natuurlijk, maar naar al die feestdagen minder in trek...
    De gerechtjes waren mooi gegarneerd, er werd o.a. rode biet gebruikt, dit alles in bolletjes of staafjes, een frappant geheel met mooie kleurencombinaties.
    De service was erg goed, het personeel vriendelijk en de bediening keurig. Het eten en drinken werd netjes geserveerd en er werden voor zover ik weet geen fouten gemaakt. Bij de ingang werd je al keurig welkom geheten en ook bij vertrek werden de jassen gehaald.
    Over de prijs kan ik niets zeggen want we kregen het aangeboden.

10. Christel

11. Ook nu weer fantastisch gegeten in dit leuke restaurant! Het 5 gangen verrassingskeuze menu met o.a. pastinaak, wolva, weckpot bbq en coquille was heerlijk. Ook de bediening en ambiance is prettig hier. Riethoven heeft een topper met dit restaurant!

12. Dion en Roos

Voor de tweede keer heerlijk gegeten en verwend.
    Deze keer waren onze vrienden uit Canada met ons mee.
    Ook deze keer het 3 gangen menu gekozen,het was weer heerlijk,een plaatje om te zien,en lekkere wijnen erbij.
    Jullie bewijzen dat je ook culinair kunt genieten voor deze zeer betaalbare prijzen.
    Ook onze vrienden waren zeer aangenaam verrast,en wij kregen complimentjes dat we ze mee naar jullie hebben genomen.
    Dus complimenten voor de keuken,bediening,en gastvrijheid.
    Tot een volgende keer.

13. Met 6 personen gegeten bij restaurant VanDeijck. Mijn vrouw en ik waren iets eerder dan onze tafelgenoten. We werden hartelijk welkom geheten door gastheer Tim. Nadat er een aperitiefje was ingeschonken hebben we korte rondleiding door het pand gehad. Een monumentale boerderij die schitterend is verbouwd tot een modern restaurant. Het gekozen 4 gangen verrassingsmenu met bijpassend wijnarrangement was fantastisch. Het was deze avond niet zo druk maar doordat het restaurant in 3 sfeervolle kleinere ruimtes is opgesplitst was het toch niet storend. Riethoven ligt misschien voor veel mensen een beetje uit de route maar we kunnen zeggen dat het de moeite waard is om een stukje om te rijden. De enthousiaste keukenbrigade, de uitstekende bediening en de heerlijke gerechten in combinatie met de bijpassende wijnen hebben er voor gezorgd dat we een fantastische avond hebben gehad.

14. Wat is dit restaurant toch fantastisch! De eerste keer dat we er aten was de verbouwing nog niet afgerond, maar inmiddels is al het grote werk gedaan en het resultaat is prachtig. Strak en modern worden afgewisseld met de originele muren en balken van de oude boerderij. Zeer smaakvol! Met hier en daar een mooi kunstwerk aan de muur zou het helemaal af zijn.

Hetzelfde geldt overigens voor het eten: zeer smaakvol! Wij hebben deze keer genoten van het 9 gangen diner. Het gaat te ver om alle gerechten te noemen, maar ik denk dat het waardevol is om de uitschieters te noemen: het gemarineerde uitje bij de zoutjes, de tartaar van zeebaars in combinatie met de wijn, de gazpacho van rode kool (mijn persoonlijke favoriet en zeker niet zuur!), kreeft met augurkijs, de heilbot met saus van ras el hanout (ik moest me inhouden om het kommetje niet leeg te lepelen), de belangrijke rol van de rode biet in het hoofdgerecht van eend was verrassend om te ervaren en bij het pre-dessert van rode bietenijs was dat hetzelfde met de crumble. Het menu was inclusief wijnen. Omdat er gemiddeld per 2 gangen 1 wijn werd geschonken zal je merken dat de wijn niet altijd bij elk gerecht even goed past. Aan de andere kant maakt deze keuze het wel mogelijk om voor 99,- 9 gangen te eten. Desondanks een dikke 10 voor de keuze van de witte wijn bij de heilbot en de snoekbaars en voor de muskaatwijn bij de kaas en de flexibele chocolade.

Nu zeg ik wel iets over kunst aan de muur, maar de echte kunststukjes in dit restaurant bevinden zich op de borden. Elk gerecht wordt met veel zorg opgemaakt met een zinnen prikkelend resultaat. En laten we de borden zelf vooral ook niet vergeten; bijzonder en origineel (ons medeleven gaat uit naar de bediening die ermee moeten werken, want mooi is niet altijd handig). Al met al voldoet Vandeijck zeker aan de spreuk 'Het oog wil ook wat'!

Wij hebben wederom heerlijk gegeten en het heeft ons aan niets ontbroken. Wat ons betreft was ook de grootte van de porties helemaal in orde, want niets is zo vreselijk als overvol naar huis gaan. Wij waren allemaal goed gevuld.

15. Geweldig gegeten !

Wij hebben ons al meerdere malen laten verwennen in dit schitterende restaurant.
    Echter was er nog nooit van gekomen om een goede recensie achter te laten die het hele team echt verdiend.
    Zowel het eten als de service zijn van hoog niveau te noemen en het is dan ook een kwestie van wachten op Michellin.
    Wij kunnen in ieder geval nu al niet meer wachten...tot een volgende keer!

16. Wij hadden een eetbon gekregen van dit restaurant en ik moet zeggen het was in een woord geweldig.
    Geweldig menu ,met bijpassende wijnen echt super, en geweldig mooi opgediend. Elk bord was een feest voor het oog en de tong.
    Wij komen beslist nog weer terug

17. Bart 1138 punten

Net na de opening heb ik hier met een gezelschap van zes personen gegeten, maar een recensie schrijven was er nog niet van gekomen.

Het restaurant is gevestigd in een monumentale langgevel boerderij. Het is schitterend ingericht met overwegend ronde tafeltjes. Gezellig, zeker als je met een groter gezelschap gaat dineren.

Waarin dit restaurant zich onderscheidde, waren de rauwe bereidingswijzen van groente bij onder andere de parelhoen. Dit gaf de gerechten een fris en zeer Hollands karakter met net een extra dimensie in de smaak.

Het is belangrijk om onderscheidend te zijn in deze markt en dat heeft men hier begrepen.
    De producten waarmee werd gewerkt waren niet altijd even bijzonder, dit werd echter ruimschoots gecompenseerd met complexe en mooie bereidingswijzen. Zoals het zadelstuk met langzaam gegaard buikspek.
    Dit alles wordt prachtig geserveerd op een mooi servies. De portionering zou echter wat ons betreft iets ruimer mogen.

Dit restaurant is een mooie aanwinst voor Riethoven en haar omgeving. Er wordt met veel passie gekookt en dat is ook te proeven.

18. We hebben een fantastische avond gehad bij restaurant Vandeijck. Met een heerlijke 9-gangen proeverij met wijnarrangement hebben we de hele avond plezier gehad. Prachtig pand waar een zeer relaxte sfeer is gecreeerd. Het eten was erg lekker en er zaten een paar prachtige juweeltjes bij. Al met al lekker ongedwongen dineren met net dat beetje extra aandacht wat een avonje uit echt speciaal maakt

19. Marleen de Waal

We hebben hier 2keer geweldig lekker gegeten. Een menu vol verrassende smaken, veel afwisseling, op mooi opgemaakte borden.
    Goede prijs-kwaliteitsverhouding.
    Het restaurant is smaakvol ingericht, mooie, zachte kleuren.
    Een aanrader!

20. Tijdje geleden met 6 personen heerlijk gegeten!
    Voor die tijd al een paar keer diverse lunchgerechten geprobeerd.
    De wijnen zijn top, ook de info over de wijn en streek zijn altijd leuk.
    Alle gerechten waren super, nieuwe smaken en prachtige looks maken Vandeijck tot iets wat nog lange tijd zal blijven.

21. Een super leuk jong restaurant waar de sterren van de hemel wordt gekookt. Mooie smaken, mooie plaatjes op het bord. De wijn wordt er uitstekend bij gekozen. Gewoon een must om daar eens te gaan eten.

22. Cees

23. willemien

het was in alle opzichten een bijzondere ervaring dineren bij dit nieuwe restaurant in Riethoven. we twijfelde of het een goede keuze zou zijn om onze geliefde chinese vrienden uit te nodigen voor een diner in een restaurant waar we nog niet eerder waren geweest .. maar meteen bij aankomst in dit supermooie restaurant en bij de eerste entree hapjes, was alle twijfel weg.

alle gerechten waren top : heel smaakvol en bijzonder mooi gepresenteerd. wat een geweldig mooi sfeervol restaurant is dit !!! echt super om daar te dineren.

t is wel echt een restaurant voor fijnproevers , de vrouwen in ons gezelschap waren blij dat ze geen grote borden eten voorgeschoteld kregen, onze mannen vonden het wel wel heel erg lekker allemaal ,maar krap aan. Niet dat ze nog echt honger hadden , maar die hadden best wat meer eten aangekund

tot slot prijs/kwaliteit: de rekening viel mij enorm mee totaal inclusief eten & drinken ongeveer 52 euro pp

een aanrader dus ! ik ga zeker nog vaker terug

24. Mark van Kreij

25. Bas 837 punten

Op de derde dag dat dit restaurant geopend is, zijn wij als nieuwsgierigen een hapje gaan eten. Vandeijck is gevestigd in een prachtig monumentaal pand wat geheel gerestaureerd is. In de omgeving is voldoende parkeergelegenheid en samen met het pas vernieuwde dorpsplein van Riethoven is het een mooi geheel.

Doordat Vandeijck een monumentaal pand is, is het restaurant opgedeeld in verschillende ruimten welke door middel van open doorgangen met elkaar verbonden zijn. Dat sfeer gecreëerd kan worden in deze verschillende ruimten bewijst dit restaurant, daar je nergens echt het gevoel hebt in een "verloren ruimte" te zitten. In het hele pand komen authentieke elementen terug welke op een veelal mooie manier verwerkt zijn. De vast wel noodzakelijke metalen balk die in het plafond zit doet helaas een beetje afbreuk, maar voor de rest is en en ander prachtig opgebouwd. Bij binnenkomst kun je direct een kijkje in de keuken nemen, daar deze met slechts een glaswand gescheiden is van de entree. Dat creëert direct een hele open sfeer en het is natuurlijk mooi om te zien hoe anderen voor je aan het werk zijn.

Blijft dat Vandeijck een restaurant is en we dus uiteindelijk kwamen om het eten eens te proberen. Ondanks dat er een erg aantrekkelijk negen gangen diner op de kaart staat hebben wij toch gekozen om eens te beginnen met vier gangen. De menu's en de kaart zijn aantrekkelijk geprijsd. Vier gangen heb je voor €59,50, en dat is inclusief wijn, water & koffie. Heel erg redelijk dus. De kwaliteit van de gerechten is uitstekend te noemen. De amuses waren erg smaakvol en we waren direct benieuwd naar de door ons bestelde gerechten. Hierin werden wij ook absoluut niet teleur gesteld. De keuken wist te verrassen met toegankelijke gerechten welke uitstekend op smaak gebracht waren. De gastheren zorgden voor een mooie bijpassende wijn en prettige sfeer, hierin hebben ook zij ons zeker niet teleurgesteld. Enige puntje van kritiek is dat de porties voor mij wat groter gemogen hadden met de geserveerde aardappelgarnituur, maar dat is voor een ieder verschillend.

Al met al heeft Riethoven, en met name de regio, er een uitstekende zaak bij. Gezien het feit dat deze zaak op het moment dat wij er waren pas drie dagen open was en voor ons gevoel de keuken en bediening al heel goed liepen, belooft alleen maar meer voor als alle puntjes op de I gezet zijn. Dus dat negen gangen menu zullen we vast en zeker nog wel eens gaan proberen.