Vandeijck in Riethoven

1371981962 89
1420744849 91
1431194039 92
1452092420 92

1. Het eerste lustrum zit er al weer op, restaurant Vandeijck is inmiddels een vaste waarde in de Kempen. Ronald Franken zou vandaag wat later starten maar hij had de ontvangst keurig voorbereid, leuk. Een jonge dame begeleide ons naar het tafeltje aan het raam in het kleine gedeelte van het restaurant vanwaar ik ook in de keuken kon kijken, prima. Aperitief was door Ronald geselecteerd, een lekkere frisse Gros Manseng met Sauvignon blanc van François Lurton die erg goed beviel. De eerste hapjes zagen er weer verzorgd uit. In een berkenstam krokantjes met toefjes humus. Een opgevouwen schijfje koolrabi met ertussen een crème van lavas en haringkuit. Verrassend was het aangezuurde tomaatje in een heerlijk jasje gepresenteerd op een stukje honingraat. Een fijne start.

De eerste amuse was een espuma van asperges op een gepocheerd kwarteleitje met voor de bite stukjes geschaafde asperge, afgewerkt met olie van peterselie en geraspte Mimolette. Mooie milde smaken, dit lepelde prima weg.

De laatste amuse was een gazpacho van snijbiet gevuld met stukjes winterpeen en brunoise van chorizo, lekker hartig met een mooie chorizo toets.

Tim Looijenga presenteerde op gezellige en kundige wijze de eerste begeleider. Uit Italië een Grechetto van Broccatelli Galli, aangenaam fris met in de afdronk een klein bittertje. Het eerste gerecht zag er zeer verzorgd uit. Tartaar van tonijn afgedekt met schijfjes tropisch fruit, ernaast een krokantje van zonnebloempit, afgewerkt met een dressing van gemberwortel met verse kruiden. De tartaar was delicaat waardoor de smaakjes van het tropisch fruit op de voorgrond kwamen. Ananas, papaja, mango en kurkuma wisselden elkaar af. De wijn sloot keurig aan en maakte het gerecht met zijn bittere toets nog ietsje spannender. (9,3)

Verder met een Riesling 2012 uit de Alsace van het huis Jean Sipp, vriendelijk met een ietsje ronde afdronk. In een uitgeholde steen (blijft lang warm) een kreeftenbereiding. Onderin de staart en stukjes schaar, erop paaltjes van aangezuurde rammenas, groene kruiden takjes, gele bloementjes en schaafsel van gist, aan tafel afgewerkt met een bisque Hollandaise (kannetje bleef op tafel, toppie). Een verrassend lekkere smakencombinatie, de groene takjes smaakte uitbundig (deed aan dennen denken), de rammenas had een lekkere bite en was behoorlijk fris. De Hollandaise had een lekkere kreeftentoets om de kreeft wat te ondersteunen en hij was keurig aangezuurd. De wijn was in balans maar kwam wat op de achtergrond naast de uitbundige smaken. (9,6)

Bij het pièce Spaans rood uit Tarragona de T Set Crianza 2012, ietsje belegen met tonen van zwart fruit, specerijen en vanille. Op het bord een stukje ribstuk van de big, keurig getrancheerd, langzaam gegaard en in de green egg geroosterd (lekkere houtskooltoets). Ernaast fondant aardappel, verschillende erwten structuren, heerlijke crème van Manchego en crispy snijboon, aan tafel afgewerkt met een eigen jus gekruid met foelie en schaafsel van gedroogde knolselderij (bereid zoals ham). Het vlees was lekker sappig, hieraan stukjes vet die vanwege de lichte smaak en de heerlijke houtskooltoets niet stoorde. Ruim voldoende afwisseling met de mooie smaken van het garnituur. De wijn vulde het gerecht keurig aan. (9,6)

De Dessertwijn werd een Muscat de Beaumes de Vernise 2014 van Pesquie, verrassend verfijnd. Het predessert was een bonbon. Een krokantje balletje van witte chocolade met een vulling van bataat met duindoornbes, mooi van textuur en lekker verfrissend.
    Het dessert was keurig gepresenteerd. Structuren van framboos, verse vrucht, quenelles sorbetijs, toefjes frisse toffee met hierin witte chocolade flikken gekruid met Szechuan peper en kleine toefjes gel. Het ijs was mooi hoog op smaak, de toffee was met rode wijnazijn aangezuurd, hierdoor heel fris wat mooi combinerende met het zoete van de chocolade. Het pepertje maakt het gerecht compleet, mooi gevonden. De wijn sloot keurig aan maar werd naast de frisse toffee wel ietsje zoeter.

Als afsluiter nog een krachtige espresso met een viertal lekkere friandises.

Bediening was uitstekend verzorgd op een hele gezellige en soms zelfs joviale door de enthousiaste jonge dame en Tim Looijenga. Wijnen en gerechten werden met veel plezier en vakmanschap toegelicht.

Prijs kwaliteitverhouding was uitstekend.

Kortom weer een hele mooie beleving met originele smakencombinaties die aan de favorietenrol voldeden, bedankt.

2. Ruim 3 jaar komen we hier regelmatig eten, ook al is het voor ons best wel een afstand. Waarom we dit blijven doen? Voor de bijzonder verfijnde en verrassende gerechten, steeds vergezeld van de, bij het gerecht perfect passende wijn. Voor de kundige en vooral aardige medewerkers die vol passie en enthousiasme hun werk doen. Voor de leuke sfeer. Als iemand nog niet overtuigd zou zijn om dit restaurant zeker uit te proberen, dan is een betaalbare prijs voor wat je op je bord en in je glas krijgt misschien het laatste duwtje in de rug. Vaak met ons 2 hier geweest en al enkele keren met verschillende vrienden die ook enthousiast zijn. Die komen intussen ook weer met hun vrienden. Dat zegt toch genoeg :)

3. Rit Herrijgers

4. Een lunch bij onze topper in Riethoven stond natuurlijk ook weer op ons (drukke) programma. Gelukkig werkte het weer mee zodat we op de fiets konden gaan. Ontvangst was weer keurig geregeld door Ronald Franken. We mochten een tafel uitzoeken, het werd er een binnen in het kleinere gedeelte van het restaurant. Ronald wist mijn voorkeur voor het aperitief nog en had een Duitse Sauvignon Blanc 2013 van het huis Schönlaub geselecteerd, die goed beviel. Een trio aan hapjes verscheen. Een krokantje van witte sesam, lekker. Een marloeske gemarineerd in Merlot, erg mooi naast de Sauvignon. En op de schelp een ziltige mossel met een fijne brunoise van groentjes en krokante chorizo, erg lekker.

De eerste amuse was een rots van algen met ernaast toefjes gel van dashi en kaviaar van wasabi. Een verrassende smakencombinatie, aangenaam zalvend in de mond met een subtiele bite van de kaviaar. Erg origineel, heerlijk.

De tweede amuse was afgeleid van een klassieke smaken combinatie gestoken in een modern jasje. Espuma van asperge met erover schaafsel van het eigeel, ernaast, gepresenteerd in een stuk berkenstam, een krokantje van ham. Leuk, maar vooral ook erg lekker, genieten!

Tim Looijenga verscheen op t toneel en hij presenteerde op gezellige en kundige wijze de eerste begeleider. Een biologisch gemaakte Xarel-Lo 2014 van het huis Oniric, complex aroma, mineralig, met een herkenbare Cava toets, erg lekker. In het schaaltje, als basis een platte cilinder aardappel salade, gemaakt van een beetgare brunoise van operdoezer, erop keurig gegaarde scheermessen en toefjes crème van abrikoos, ernaast nog een pikant gekruid krokantje. Een originele, delicate smakencombinatie die mooi combineerde. In de mond een aangename textuur met mooie smaak overgangen. Met het krokantje kon je afwisselen. De heerlijke wijn maakt het gerecht compleet.

De tweede begeleider kwam uit Australië, gemaakt van Chardonnay en Semillon 2015 van het huis Lantana. In het aroma tonen van appel en perzik, fruitig in de mond met een volle afdronk. Op het witte bord een fijne brunoise van courgette met erop twee geschroeide langoustines, afgewerkt met een krul van groente. Dit werd aan tafel aangevuld met een lauwwarme gazpacho. Van de langoustines was het rauwe net af, zeer delicaat, de toets van het roosteren was goed aanwezig. De gazpacho combineerde prima en de courgette gaf het gerecht een kleine bite. De wijn kreeg van de kruiden in de gazpacho een klein bittertje in de afdronk (jammer) maar aromatisch vulde hij het gerecht prima aan. Een hele mooie ronde.

We schakelden over naar rood met een Chileense Aymara 2010 gemaakt van Cabernet Sauvignon , Carignan, Cinsault en Malbec. Diepe kleur met in het aroma tonen van zwarte bes, krachtig in de mond met een stevige afdronk. Uit de keuken drie bereidingen van duif. Twee stukken van de borstfilet met een uitstekende cuisson, een sappig gehaktballetje gekruid met mint en een super mals boutje. In het garnituur halve kersen, toefjes gel van kers, gewelde quinoa, rolletjes van gegaarde rode paprika en krokant van yoghurt. De jus was een bouillon van de duif, die met appel was aangezuurd. De duif was mooi hoog op smaak, dit maakte de wijn een stuk eleganter, een prima wijn spijs combi. Het garnituur bood volop afwisseling in smaak en textuur, genieten weer.

Het pre dessert bestond uit een toef mousse van bloemkool met erop een quenelle fruitig ijs afgewerkt met schaafsel van de bloemkool. Een leuke smakencombinatie, met de bloemkool in de hoofdrol.

De dessertwijn werd een bier, een voor mij onbekende. Struise XXX Rye Quad Bourbon Barrel Aged - Reserva 2014, donker rijk en vol met tonen van dadel en honing. Uit de keuken een speciaal gerecht. Mousse van mascarpone met koffie op smaak gebracht, waarin kogels van peer. Erop een quenelle ijs van boeren jongens, overgoten met karamel en afgewerkt met krokantjes en gepofte varkenshuid. Wat een smakencombinatie, geweldig. Het bier combineerde goed maar er werd ook nog een “wijn” naast geplaatst. Een Pineau des Charentes van Chainier die ondanks het hoge alcohol percentage toch een stuk lichter was dan het bier en het gerecht in mijn beleving nog iets mooier tot zijn recht deed komen. Een gerecht voor in mijn toplijst van desserts.

Als afsluiter nog een krachtige espresso met een viertal lekkere friandises.

Bediening was uitstekend verzorgd op een hele gezellige en soms zelfs joviale wijze door Ronald Fran-ken en Tim Looijenga. Wijnen en gerechten werden met veel plezier en vakmanschap toegelicht.

Prijs kwaliteitsverhouding is uitstekend, drie gangen lunchmenu €29,50, extra gerecht €8,-, begeleidende wijnen €6,- en koffiearrangement €5,50

Chef Gardy Joordens en zijn team hebben hun vakmanschap weer bewezen, originele smakencombinaties gecombineerd met uitstekende bereidingen. Dit was voor ons, hun beste optreden tot nu toe, complimenten. Ze zijn inmiddels al weer vier jaar geopend maar enkele gidsen hebben deze parel nog steeds niet op waarde getaxeerd, dat wordt zo stilaan tijd. Wij hebben er weer met volle teugen van mogen genieten. Aanrader voor fijnproevers en levensgenieters.

5. Frank en Claire

Een fantastische avond gehad met groep van 25! Super eten en service. Avondvullend diner gehad waarbij de bediening oog had voor ieders persoonlijke wensen. Echt een aanrader ook voor een grote groep omdat Vandeijck een sfeervolle aparte ruimte heeft voor grotere groepen. Onze verwachtingen meer dan waargemaakt: absoluut ons favoriete restaurant in de omgeving!

6. tom

7. Onze favoriet in Riethoven was door de gasten wederom verkozen tot een van de restaurantweek winnaars, een goede reden voor een herhalingsbezoek.
    We kregen ditmaal een tafel in het grotere restaurant waar we neerstreken in de luxe lederen fauteuils. De voorkeur voor het aperitief was onthouden, en een lekkere zuid Franse Sauvignon 2012 van het huis Negly werd keurig gepresenteerd. Ernaast een drietal hapjes. Op een groene kunststeen broodkrokant wat ietsje minder krokant was dan verwacht. Verder krokante kippenhuid, hartig. En op op een bundeltje van citroengras een rolletje van gezuurde koolrabi met een Tom Kha Kai vulling welke het lekkerst was van de drie.

Het vers gebakken brood met zonnebloem pitten en krokante korst is ook een vermelding waard zeker omdat het garnituur is uitgebreid met een crème van gebrande boter, heerlijk.

De eerste amuse was een gevulde passievrucht met op de bodem zoet vruchtensap met erop een espuma van passievrucht afgewerkt met gebrande, fijn gemalen chili. Een mooie combinatie, hoog in zijn zuren en een peperige nasmaak, erg lekker.

De laatste amuse werd gepresenteerd op de stelling van het bot, een praline van cacaoboter gevuld met ossenworst en erop een stukje krokante ui. Een verrassende combinatie met een zalvend mondgevoel, keurig.

De aperitiefwijn werd doorgezet bij de tartaar van dorade met erop gepikkelde groentes en krokant van savora mosterd. Met centraal een vinaigrette met kreeft, druppels gel van peterselie, en ernaast nog een gelei van tomaat met een royaal assortiment cressjes. De tartaar was delicaat kreeg een bite door een fijne brunoise van komkommer en ui. Het garnituur was complex en hiermee kon naar hartenlust worden afgewisseld. De wijn sloot naadloos aan. Een echt fijnproevers gerecht en mijn favoriet van deze middag.

De tweede begeleider was een Alvarino uit de Vinho Verde streek van het huis Toucas, heerlijk aroma met tonen van lentebloesem, rond in de mond met tonen van tropisch fruit. Uit de keuken een gewaagde combinatie. Als basis een plak ham van het Baskische varken. Erop een smeuïge eierdooier afgewerkt met een crumble van banaan, verder toefjes crème van pinda, gel van peterselie en verse druifjes. Een hele aparte combinatie waarnaast de wijn verrassend goed aansloot met zijn ronde toets.

De derde begeleider kwam uit de bourgogne gemaakt van de minder populaire Aligoté 2011 van het huis Henri Naudin-Ferrand, mooi complex aroma en mooie zuren in de mond, verrassend lekker. Uit de keuken een gerecht in klassieke stijl. Een mooi dik stuk uitstekend gegaarde zeeduivel met ernaast een crème van wortel en pompoen met erop verse sojabonen en een lint van gezuurde rabarber, aan tafel afgewerkt met een saus van piment en met schaafsel van de hand van Boeddha. Mooie pure smaken die elkaar aanvullen, waarnaast de wijn helemaal tot zijn recht komt. De favoriete ronde van partner.

We schakelden over op rood met een voor mij nog onbekende appellation, de Collioure van Abbe Rous, de Cuvée des Peintres. Mooi aroma met rood fruit en wat aardse tonen, in de mond verrassend soepel met een ronde afdronk. Uit de keuken, op een ambachtelijk gemaakt bord van de pottenbakster uit de buurt, een parelhoenderfilet met jasje, voor de smaak. Ernaast een sjalot gevuld met van de bout, crumble van violet aardappel, crème van rode kool en van knol selderij, gemarineerde witlof, schorseneer, schijfjes knolraap en in hooi gepofte knolselderij. Aan tafel afgewerkt met een saus van gevogelte. Veelal mooie pure smaken waarmee uitbundig kon worden afgewisseld. De hoender was keurig gegaard maar het huidje was op de dikke stukken een beetje taai. De sjalot met de bout was het lekkerste onderdeel op het bord, mooi hoog op smaak. De wijn vulde de smaken keurig aan.

Als pre dessert een stukje van de Riethovense rots gepresenteerd in een houten kistje. De rost werd aan tafel met hamer en beitel gekliefd om er hapklare stukjes van te maken, leuk. De rots was gemaakt van eiwitschuim met gebrande suiker, citrus fruit en gemalen noten en smaakte goed. Wel had ie een hele stevige bite.

De dessertwijn was een klassieke Monbazillac 2009 van Chateaux Bellevue, mooie diepe kleur, niet te zoet met in het aroma tonen van exotisch fruit, erg lekker. Op het bord een keurige presentatie van chocolade structuren met makarons van basilicum en eitjes met limoncello met crumble van koek afgewerkt met anijs cressjes. Mooie smaken waarbij de frisse tonen van de wijn het gerecht aanvulde.

Als afsluiter nog een krachtige espresso met een viertal lekkere friandises.

Bediening was zeer goed tot uitstekend verzorgd op een hele gezellige en soms zelfs joviale wijze door de twee “entertainers”. Wijnen en gerechten werden door beide heren keurig toegelicht. De wijnselectie vond ik ondanks de keuze uit klassieke streken toch origineel en verrassend.

Prijs kwaliteitsverhouding is zeer goed tot uitstekend, drie gangen menu €22,50, extra gerecht €8,-, begeleidende wijnen €6,- en koffiearrangement €5,50

Het was wederom een hele aangename middag in Riethoven, een aanrader voor de fijnproever en levensgenieter.

8. Wat een mooie zaak is dit! Nette ontvangst waar je meteen een blik in de keuken kan werpen en het is een leuke ruimte om te beginnen met een aperitiefje.
    We hebben genoten van een 9 gangen diner en dit was een aangename kennismaking met dit restaurant. De gerechten waren smaakvol en een lust voor het oog en werden goed begeleidt door de geselecteerde wijnen. Jammer dat het deze avond wat rustiger was, maar door de indeling van het restaurant blijft het toch aangenaam gezellig.

9. Na het verrassende eerste bezoek wederom geboekt voor een lunch tijdens de restaurantweek. We werden tegemoet gekomen door de gastheer, leuk en ditmaal kregen we een mooie plaats in het restaurant. Het gevoel is net even wat luxer dan in de serre vanwege de met linnen gedekte tafels.
    Als aperitief een witte wijn, ik mocht een voorkeur opgeven en ik koos voor een Sauvignon. Het werd een blend met Malvasia van het Italiaanse huis Feudi di San Marzano, verrassend lekker. Het borrel garnituur zag er weer verzorgd uit. Op een met “mos” bekleedde kunststof rots een creatieve broodstengel, op een uitgeholde steen twee stukjes gemarineerde rabarber met een yoghurt dip en op een zwarte steen een gekruide pepernoot van aardappel.

We hadden de kaart, die op tafel stond, reeds bestudeerd en zagen dat we konden uitbreiden voor slechts €8,- per gang, dat wilden we wel.

De eerste amuse was een hele smaakvolle met als basis een groente puree met toefje ansjovis mayonaise, erop een plaatje gedroogde kippenhuid, knoflook croutons en wat geraspte parmezaan. Erg smaakvol.

De tweede amuse werd gepresenteerd op de inmiddels bekende stelling van mergpijp. Een blokje gelei van rundbouillon krokant afgewerkt en gekruid met lavas (maggi), lekker hartig met maggi toets.

De eerste begeleider werd keurig en redelijk uitgebreid toegelicht op een gezellige wijze zoals we inmiddels kennen van Tim Looijenga. Een Gregorius Soave 2013 gemaakt van Garganega, licht en delicaat. Uit de keuken een verzorgde presentatie op een met de hand gemaakte aardewerk bord van een pottenbakster uit de streek. Vier bollen van filet americain met krokante kruimkorst aangekleed met verschillende bloemen en groene blaadjes en schaafsel van bonito ernaast toefjes crème van basilicum en een zalf van de buik van tonijn. De zalf was aangenaam hartig en dit vulde de milde filet mooi aan. De structuur van de filet was voor mij ietsje grof. De bonito flakes, en de krachtige basilicumcrème gaven leuke accenten. De wijn was een mooie begeleider maar wel iets op de achtergrond.

De tweede wijn was een klassier, een mooie droge witte Graves, de cuvée la carrade van chateau de Respide 2008 met een heerlijk, complex aroma. Ernaast op een mooi bord een stukje keurig gegaarde kreeftenstaart op structuren van wortel met ernaast een cakeje van spinazie en afgewerkt met een jus van gele wortel. Een relatief simpel gerecht, de smaken zijn puur en combineren uitstekend. De wijn was een prima begeleider die het gerecht compleet maakte.

We blijven in Frankrijk met een Viognier 2010 van Domaine Gournier met in het aroma de typische abrikozen toets. Op het bord rondom een mooi stukje op de huid gebakken rode mul een verfijnd garnituur van gebakken sjalot, rolletjes komkommer en groene asperge, aangevuld met toefjes erwten puree, druppels yoghurt en een dilleolie. Aan tafel afgewerkt met een jus van pompoen. Het leuke was dat de kannetjes met jus op tafel blijven zodat naar hartlust aangevuld kon worden. Mooie individuele smaken waarmee uitgebreid kon worden afgewisseld en die keurig worden aangevuld door de mooie begeleider.

We schakelen over naar rood met een Roemeense Pinot Noir van Calusari met mooie diepe kleur, redelijk stevig in de mond. Uit de keuken een stukje gegrilde zeebaars op een bedje van verschillende bonen, afgewerkt met groene takjes en kleine paksoi blaadjes met erover nog een heerlijke jus van prei. Wederom een relatief simpele maar wel weer uitgekiende combinatie van smaak en structuur. De wijn kreeg door de prei veel meer diepgang en dit was mijn persoonlijke favoriete wijn-spijs combinatie van deze middag.

Voor het hoofdgerecht waren twee wijnen geselecteerd, een Franse Merlot 2012 van Mayol en een Spaanse Garnacha 2009 van Nekeas die beduidend krachtiger en rijper was. Op het bord van aardewerk een stuk op de huid gebakken, langzaam gegaarde gepekelde eendenborstfilet met een garnituur van verse beetgare groenten. Knolraap, knol selderij, mais, aardappel en een kleine courgette met toefjes pastinaakpuree, ernaast nog een krokantje van lijnzaad. Aan tafel afgewerkt met een mooie saus van gerookte zwarte peper. Het huidje van de eend was mooi dun en krokant gebakken, complimenten. De borst was keurig mals met een ziltige toets, heerlijk in combinatie met de saus en wijn. Het garnituur had mooie pure smaken. De Merlot vond ik het beste combineren, de Garnacha was iets te krachtig.

Voor het dessert nog een kleine verfrissing. In een kopje een sorbet van komkommer met gin, aangenaam fris, jammie.

De dessertwijn was een traditionele Bordeaux uit Sainte Croix du Mont 2012 van Chateau du Haut Mayne, iets lichter en fruitiger dan de bekendere Sauternes. Op een donker bord een fris dessert met bereidingen van passievrucht en bolletjes gele meloen met erover een dekentje gelei van limoncello en hierop een quenelle ijs van boeren yoghurt, afgewerkt met schaafsel van pure chocolade. Een heerlijk fris en licht dessert. De wijn combineerde goed maar had voor mij nog ietsje fruitiger mogen zijn.

Bediening was zeer goed tot uitstekend verzorgd met Tim Looijenga in de hoofdrol, ook de andere gastheer die het ontvangst heeft georganiseerd en de amuses gepresenteerd deed dit met een hele leuke eigen stijl. De geselecteerde wijnen sloten ditmaal beter aan bij mijn persoonlijke smaak, complimenten.
    Prijs kwaliteitsverhouding is uitstekend, drie gangen menu €22,50, extra tussengerecht €8,- huiswijn €3,75 en begeleidende wijnen €6,-

We hebben wederom genoten van de verfijnde gerechten bereid door het keukenteam onder leiding van chef Gardy Joordens. Met name de drie extra gerechten waren helemaal “ons ding”. Deze keuken heeft een culinaire klassieke stijl met moderne accenten. Ook de sfeervolle ambiance en de gezellige zwarte brigade droegen zeker bij aan deze geslaagde middag.
    Een aanrader voor de liefhebber van de verfijnde keuken en levensgenieter. Wij voegen Vandeijck graag toe aan onze favorieten. Tot de volgende keer.

10. adriaan

19271 punten
  11. Vanavond hier gedineerd. Prachtig pand, professioneel en aardig personeel. Top keuken brigade. Zo genoten. Niet te veel maar zeker niet te weinig. Prachtige wijnen bij de gerechten. Dit moet je geprobeerd hebben in Riethoven. familie van Nunspeet

12. Vanavond heerlijk gegeten bij Vandeijck! Dit restaurant stond al een tijdje op mijn lijstje... Mijn verwachtingen waren hoog, maar deze zijn dubbel en dwars waargemaakt.

We werden vriendelijk ontvangen en ondanks dat we niet gereserveerd hadden, kregen we een mooi plekje in de serre toegewezen.

Na een smakelijk aperitief kregen we de menukaart en een aantal lekkere amuses. We hebben gekozen voor het 4 gangen verrassingsmenu. Het menu was voortreffelijk en we hebben dan ook alles met smaak opgegeten. Kleine kanttekening die ik hierbij wil maken is dat de porties aan de kleinere kant zijn. Voor grote eters is het wellicht niet voldoende, al hadden mijn man en ik aan het eind van de avond voldoende gegeten.

Samenvattend: heerlijk gegeten, top bediening en hier komen we zeker terug.

13. Yvonne

14. Marc 831 punten

Hier kan ik kort over zijn. Zeer de moeite waard om te gaan eten. Alles klopt. Uitstraling, smaken, wijnen. Aanrader. Enige overlast door grote luidruchtige groep die aan 't borrelen was aan de bar. Was misschien beter geweest deze elders in 't pand te bedienen. Mag de pret absoluut niet drukken. Meer dan keurige bediening, ontspannen en zeer correct. Zeker voor herhaling vatbaar.

15. Tim Looijenga (maître sommelier) en Gardy Joordens (chef) opende nog geen twee jaar geleden de deuren en ze hebben reeds een plaatsje verworven in de Lekker gids. Geen jonge talenten maar ervaren kerels die hun sporen reeds hebben verdiend in gerenommeerde restaurants. De hoogste tijd dus voor een eerste kennismaking.
    Het weer was wisselvallig en we kregen een plaatsje in de serre. Het pand ziet er van buiten niet zo indrukwekkend uit maar van binnen is het keurig gerenoveerd. Een redelijk strakke moderne inrichting waarin het behoud van authentieke elementen een sterk sfeer verhogende rol hebben. Bij binnenkomst stap je de loungeruimte binnen voorzien van luxe fauteuils met uitzicht op de grote “open” keuken waar de koeien op de muur direct opvallen. De tafels in het restaurant dat verdeeld is in verschillende ruimtes waren keurig met linnen ingedekt. In de serre lagen er een ronde groene vilten placemats op tafel met mooie linnen servetten. De met leder beklede armstoelen zitten prima.

De eerste hapjes worden uitgeserveerd. Een creatieve stellage van een stukje boomstam met gewikkeld ijzerdraad waaraan de hapjes geregen waren. De marshmallow van saté was verrassend lekker evenals de gemarineerde en geblancheerde rettich met hartige kruiden.

De eerste amuse was een gepocheerd kwarteleitje met bolletje crème van prei en een crumble van noot. Dit combineerde wat minder met de wijn maar was zeker erg lekker.

De tweede amuse kwam op een stelling. Als basis een stukje kunstgras met op een paaltje een in lengte doorgesneden mergpijp waarop de blokjes in merg gepocheerde pompoen lagen met erop stukjes hazelnoot. Een verrassende combinatie, heerlijk.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd door Tim Looijenga, een gerijpte Sauvignon Blanc 2010 uit de Loire van Chateau Pierre Bise. Door productiewijze en leeftijd een minder fruitige wijn met een iets krachtigere body. Uit de keuken een kleurige presentatie van gemarineerde makreel, gelei van langoustine bisque, structuren van wortel, toefjes gel van piccalilly en zwarte krokantjes van aardappel. Een prima combinatie in smaak en structuur.

De tweede begeleider was een Italiaanse Vernaccia di san Gimignano van het huis Cesani gemaakt van Vernaccia. Een subtiel aroma met tonen van kruisbes en een klein bittertje in de afdronk. Uit de keuken een strakke presentatie van een sappig stukje krokant gebakken zeebaars met verfijnd garnituur van marloeskes, geschroeide lente-ui en gemarineerde peer. Het geheel wordt aan tafel afgewerkt met een delicate saus van prei (gekruid met een vinaigrette van lavendel). Mooie verfijnde smaken, genieten weer.

We schakelen over op een iets terug gekoelde Gamay uit de Julienas van Domaine de Gry-Sablon. Een fruitige rode met tonen van bessen. Uit de keuken een culinaire bereiding met The Duke Of Berkshire (Engels varken dat in de omgeving van Best wordt gekweekt). Een stukje filet van de rug met erop een klein stukje langzaam gegaarde zwoerd. Hoewel ik niet zo van zwoerd houd moet ik zeggen dat deze in combinatie met de filet prima combineerde en zorgde voor een diepere smaak. Verder op het bord een stukje gerookte paling, structuren van biet afgewerkt met een vinaigrette met vadouvan. Een verrassend mooie smaak combinatie. De heerlijke vinaigrette booste de smaken en was tevens de koppeling met de wijn.

Voor het hoofdgerecht was een houtgerijpte Chileense Chardonnay Reserva 2010 geselecteerd van het huis Alto Palena. Mooie klassieke stijl met aardig wat tonen van hout. Uit de keuken een mooie compositie van langzaam gegrilde tarbot met hierop een kroepoek van quinoa, heerlijke crème van pompoen, cilinder aardappel met erop poeder van olijf, cilinders beetgare zoete aardappel, stukje artisjok en toefjes pure van artisjok. Aan tafel afgewerkt met een heerlijke saus van gebrande paprika. De cuisson van de tarbot was prima. De smaakmakers waren de saus en de crème van pompoen.

De dessertwijn was een versterkte Italiaanse Natale Gini van Il Santo gemaakt van Trebbiano en Malvasia. Mooie amber kleur met in het aroma tonen van noten. Smaak medium zoet en een bittertje in de afdronk. We kregen om de smaak te resetten eerst nog een klein pre dessertje op een op een verfrommeld San Pellegrino blikje, leuk.
    Het dessert zag er verzorg uit. Op een mooi wit bord lag als basis een crème van Valrhona caramelia chocolade, hierop een crumble van specerijen, ijs van gebrande mango, gel van duindoornbes en chocolade schotsen. Een hele mooie smaak combinatie met vernieuwde smaken en een goede balans tussen zoet en zuur. De wijn vond ik persoonlijk iets minder aansluiten daar het gerecht het bittertje versterkte en de alcohol branderig maakte.

Bediening is erg goed verzorgd door een drietal personen die het werk met liefde voor het vak uitvoeren. De hoofdrol was weggelegd voor Tim Looijenga die overigens niet alle wijnen zelf presenteerde. De wijnen waren goed gekozen en ze sloten met name aromatisch goed aan. Over smaak valt te twisten en ik ben zelf voorstander van een iets elegantere stijl van begeleiders.
    Prijs kwaliteitsverhouding is prima, drie gangen menu 22,50, extra tussengerecht 8,-, huiswijn 3,75, begeleidende wijnen 6,- en koffiearrangement 5,50.

De keuken heeft weten te verrassen met mooie en vernieuwde smaken. De ervaring van de chef komt tot uitdrukking in de gerechten. De liefhebber van culinair verfijnde gerechten zal hier graag een stukje voor omrijden. Het restaurant ligt op een knooppunt van fietsroutes. Hiervoor is er een tweede kaart aanwezig met goed bereide alledaagse gerechten. Voor ons was het een hele aangename eerste kennismaking.

16. Met een grote groep in dit prachtige restaurant een Walking Diner gehad. Voortreffelijk. Het gaat om een monumentaal pand wat omgeturnd is in een restaurant. Omdat er aan een aantal eisen voldaan moet worden, wat de indeling betreft, bestaat het restaurant uit verschillende open kamers. De indeling van de vroegere boerderij/stallen is gehandhaafd. Er staan overal kunstwerken wat ook de ambiance beïnvloed, met name het kunstwerk met de lepels en de vorken vond ik wel iets hebben. (zie foto)
    We kregen eerst een welkomstdrankje, aangezien ik nog terug moest rijden heb ik dit overgeslagen en gekozen voor een jus d'orange. Deze was al heerlijk, vers geperst.
    We kregen verder zes gerechtjes, kleine hoeveelheden. zie o.a. de foto's. Een soort tartaar met eidooier (65 graden); kabeljauw; eend; varkens; en rundersucade. nagerechtje van ijs met chocomousse. Allemaal heerlijk en mooi gegarneerd. Over het algemeen ook romig, ik denk dat er voor de bereiding (veel) roomboter is gebruikt. Bijv. de risotto was erg romig, lekker natuurlijk, maar naar al die feestdagen minder in trek...
    De gerechtjes waren mooi gegarneerd, er werd o.a. rode biet gebruikt, dit alles in bolletjes of staafjes, een frappant geheel met mooie kleurencombinaties.
    De service was erg goed, het personeel vriendelijk en de bediening keurig. Het eten en drinken werd netjes geserveerd en er werden voor zover ik weet geen fouten gemaakt. Bij de ingang werd je al keurig welkom geheten en ook bij vertrek werden de jassen gehaald.
    Over de prijs kan ik niets zeggen want we kregen het aangeboden.

17. Christel

18. Ook nu weer fantastisch gegeten in dit leuke restaurant! Het 5 gangen verrassingskeuze menu met o.a. pastinaak, wolva, weckpot bbq en coquille was heerlijk. Ook de bediening en ambiance is prettig hier. Riethoven heeft een topper met dit restaurant!

19. Dion en Roos

Voor de tweede keer heerlijk gegeten en verwend.
    Deze keer waren onze vrienden uit Canada met ons mee.
    Ook deze keer het 3 gangen menu gekozen,het was weer heerlijk,een plaatje om te zien,en lekkere wijnen erbij.
    Jullie bewijzen dat je ook culinair kunt genieten voor deze zeer betaalbare prijzen.
    Ook onze vrienden waren zeer aangenaam verrast,en wij kregen complimentjes dat we ze mee naar jullie hebben genomen.
    Dus complimenten voor de keuken,bediening,en gastvrijheid.
    Tot een volgende keer.

20. Met 6 personen gegeten bij restaurant VanDeijck. Mijn vrouw en ik waren iets eerder dan onze tafelgenoten. We werden hartelijk welkom geheten door gastheer Tim. Nadat er een aperitiefje was ingeschonken hebben we korte rondleiding door het pand gehad. Een monumentale boerderij die schitterend is verbouwd tot een modern restaurant. Het gekozen 4 gangen verrassingsmenu met bijpassend wijnarrangement was fantastisch. Het was deze avond niet zo druk maar doordat het restaurant in 3 sfeervolle kleinere ruimtes is opgesplitst was het toch niet storend. Riethoven ligt misschien voor veel mensen een beetje uit de route maar we kunnen zeggen dat het de moeite waard is om een stukje om te rijden. De enthousiaste keukenbrigade, de uitstekende bediening en de heerlijke gerechten in combinatie met de bijpassende wijnen hebben er voor gezorgd dat we een fantastische avond hebben gehad.

21. Wat is dit restaurant toch fantastisch! De eerste keer dat we er aten was de verbouwing nog niet afgerond, maar inmiddels is al het grote werk gedaan en het resultaat is prachtig. Strak en modern worden afgewisseld met de originele muren en balken van de oude boerderij. Zeer smaakvol! Met hier en daar een mooi kunstwerk aan de muur zou het helemaal af zijn.

Hetzelfde geldt overigens voor het eten: zeer smaakvol! Wij hebben deze keer genoten van het 9 gangen diner. Het gaat te ver om alle gerechten te noemen, maar ik denk dat het waardevol is om de uitschieters te noemen: het gemarineerde uitje bij de zoutjes, de tartaar van zeebaars in combinatie met de wijn, de gazpacho van rode kool (mijn persoonlijke favoriet en zeker niet zuur!), kreeft met augurkijs, de heilbot met saus van ras el hanout (ik moest me inhouden om het kommetje niet leeg te lepelen), de belangrijke rol van de rode biet in het hoofdgerecht van eend was verrassend om te ervaren en bij het pre-dessert van rode bietenijs was dat hetzelfde met de crumble. Het menu was inclusief wijnen. Omdat er gemiddeld per 2 gangen 1 wijn werd geschonken zal je merken dat de wijn niet altijd bij elk gerecht even goed past. Aan de andere kant maakt deze keuze het wel mogelijk om voor 99,- 9 gangen te eten. Desondanks een dikke 10 voor de keuze van de witte wijn bij de heilbot en de snoekbaars en voor de muskaatwijn bij de kaas en de flexibele chocolade.

Nu zeg ik wel iets over kunst aan de muur, maar de echte kunststukjes in dit restaurant bevinden zich op de borden. Elk gerecht wordt met veel zorg opgemaakt met een zinnen prikkelend resultaat. En laten we de borden zelf vooral ook niet vergeten; bijzonder en origineel (ons medeleven gaat uit naar de bediening die ermee moeten werken, want mooi is niet altijd handig). Al met al voldoet Vandeijck zeker aan de spreuk 'Het oog wil ook wat'!

Wij hebben wederom heerlijk gegeten en het heeft ons aan niets ontbroken. Wat ons betreft was ook de grootte van de porties helemaal in orde, want niets is zo vreselijk als overvol naar huis gaan. Wij waren allemaal goed gevuld.

22. Geweldig gegeten !

Wij hebben ons al meerdere malen laten verwennen in dit schitterende restaurant.
    Echter was er nog nooit van gekomen om een goede recensie achter te laten die het hele team echt verdiend.
    Zowel het eten als de service zijn van hoog niveau te noemen en het is dan ook een kwestie van wachten op Michellin.
    Wij kunnen in ieder geval nu al niet meer wachten...tot een volgende keer!

23. Wij hadden een eetbon gekregen van dit restaurant en ik moet zeggen het was in een woord geweldig.
    Geweldig menu ,met bijpassende wijnen echt super, en geweldig mooi opgediend. Elk bord was een feest voor het oog en de tong.
    Wij komen beslist nog weer terug

24. Net na de opening heb ik hier met een gezelschap van zes personen gegeten, maar een recensie schrijven was er nog niet van gekomen.

Het restaurant is gevestigd in een monumentale langgevel boerderij. Het is schitterend ingericht met overwegend ronde tafeltjes. Gezellig, zeker als je met een groter gezelschap gaat dineren.

Waarin dit restaurant zich onderscheidde, waren de rauwe bereidingswijzen van groente bij onder andere de parelhoen. Dit gaf de gerechten een fris en zeer Hollands karakter met net een extra dimensie in de smaak.

Het is belangrijk om onderscheidend te zijn in deze markt en dat heeft men hier begrepen.
    De producten waarmee werd gewerkt waren niet altijd even bijzonder, dit werd echter ruimschoots gecompenseerd met complexe en mooie bereidingswijzen. Zoals het zadelstuk met langzaam gegaard buikspek.
    Dit alles wordt prachtig geserveerd op een mooi servies. De portionering zou echter wat ons betreft iets ruimer mogen.

Dit restaurant is een mooie aanwinst voor Riethoven en haar omgeving. Er wordt met veel passie gekookt en dat is ook te proeven.

25. We hebben een fantastische avond gehad bij restaurant Vandeijck. Met een heerlijke 9-gangen proeverij met wijnarrangement hebben we de hele avond plezier gehad. Prachtig pand waar een zeer relaxte sfeer is gecreeerd. Het eten was erg lekker en er zaten een paar prachtige juweeltjes bij. Al met al lekker ongedwongen dineren met net dat beetje extra aandacht wat een avonje uit echt speciaal maakt

26. Marleen de Waal

We hebben hier 2keer geweldig lekker gegeten. Een menu vol verrassende smaken, veel afwisseling, op mooi opgemaakte borden.
    Goede prijs-kwaliteitsverhouding.
    Het restaurant is smaakvol ingericht, mooie, zachte kleuren.
    Een aanrader!

27. Tijdje geleden met 6 personen heerlijk gegeten!
    Voor die tijd al een paar keer diverse lunchgerechten geprobeerd.
    De wijnen zijn top, ook de info over de wijn en streek zijn altijd leuk.
    Alle gerechten waren super, nieuwe smaken en prachtige looks maken Vandeijck tot iets wat nog lange tijd zal blijven.

28. Een super leuk jong restaurant waar de sterren van de hemel wordt gekookt. Mooie smaken, mooie plaatjes op het bord. De wijn wordt er uitstekend bij gekozen. Gewoon een must om daar eens te gaan eten.

29. Cees

30. willemien

het was in alle opzichten een bijzondere ervaring dineren bij dit nieuwe restaurant in Riethoven. we twijfelde of het een goede keuze zou zijn om onze geliefde chinese vrienden uit te nodigen voor een diner in een restaurant waar we nog niet eerder waren geweest .. maar meteen bij aankomst in dit supermooie restaurant en bij de eerste entree hapjes, was alle twijfel weg.

alle gerechten waren top : heel smaakvol en bijzonder mooi gepresenteerd. wat een geweldig mooi sfeervol restaurant is dit !!! echt super om daar te dineren.

t is wel echt een restaurant voor fijnproevers , de vrouwen in ons gezelschap waren blij dat ze geen grote borden eten voorgeschoteld kregen, onze mannen vonden het wel wel heel erg lekker allemaal ,maar krap aan. Niet dat ze nog echt honger hadden , maar die hadden best wat meer eten aangekund

tot slot prijs/kwaliteit: de rekening viel mij enorm mee totaal inclusief eten & drinken ongeveer 52 euro pp

een aanrader dus ! ik ga zeker nog vaker terug

31. Bas

32. Bas 822 punten

Op de derde dag dat dit restaurant geopend is, zijn wij als nieuwsgierigen een hapje gaan eten. Vandeijck is gevestigd in een prachtig monumentaal pand wat geheel gerestaureerd is. In de omgeving is voldoende parkeergelegenheid en samen met het pas vernieuwde dorpsplein van Riethoven is het een mooi geheel.

Doordat Vandeijck een monumentaal pand is, is het restaurant opgedeeld in verschillende ruimten welke door middel van open doorgangen met elkaar verbonden zijn. Dat sfeer gecreëerd kan worden in deze verschillende ruimten bewijst dit restaurant, daar je nergens echt het gevoel hebt in een "verloren ruimte" te zitten. In het hele pand komen authentieke elementen terug welke op een veelal mooie manier verwerkt zijn. De vast wel noodzakelijke metalen balk die in het plafond zit doet helaas een beetje afbreuk, maar voor de rest is en en ander prachtig opgebouwd. Bij binnenkomst kun je direct een kijkje in de keuken nemen, daar deze met slechts een glaswand gescheiden is van de entree. Dat creëert direct een hele open sfeer en het is natuurlijk mooi om te zien hoe anderen voor je aan het werk zijn.

Blijft dat Vandeijck een restaurant is en we dus uiteindelijk kwamen om het eten eens te proberen. Ondanks dat er een erg aantrekkelijk negen gangen diner op de kaart staat hebben wij toch gekozen om eens te beginnen met vier gangen. De menu's en de kaart zijn aantrekkelijk geprijsd. Vier gangen heb je voor €59,50, en dat is inclusief wijn, water & koffie. Heel erg redelijk dus. De kwaliteit van de gerechten is uitstekend te noemen. De amuses waren erg smaakvol en we waren direct benieuwd naar de door ons bestelde gerechten. Hierin werden wij ook absoluut niet teleur gesteld. De keuken wist te verrassen met toegankelijke gerechten welke uitstekend op smaak gebracht waren. De gastheren zorgden voor een mooie bijpassende wijn en prettige sfeer, hierin hebben ook zij ons zeker niet teleurgesteld. Enige puntje van kritiek is dat de porties voor mij wat groter gemogen hadden met de geserveerde aardappelgarnituur, maar dat is voor een ieder verschillend.

Al met al heeft Riethoven, en met name de regio, er een uitstekende zaak bij. Gezien het feit dat deze zaak op het moment dat wij er waren pas drie dagen open was en voor ons gevoel de keuken en bediening al heel goed liepen, belooft alleen maar meer voor als alle puntjes op de I gezet zijn. Dus dat negen gangen menu zullen we vast en zeker nog wel eens gaan proberen.