Hermitage in Ridderkerk

1384120957 73
1420671172 79
1512046710 76

1. A. Lips

Tijdje geleden daar gelunched via groupon. Hebben heerlijk gegeten, kwalitatief erg lekker eten en pure verwennerij. M.i. Michelinster waardig. De sfeer mag misschien iets hipper en van deze tijd, maar verder genoten!

2. Wij hebben vanmiddag heerlijk geluncht bij de Hermitage. Met een Groupon dan ook nog, en hierbij is dus voor ons wel bewezen dat eten met een actie, of het nu Groupon of de Restaurantweek is, niet altijd tweede keus of van mindere kwaliteit hoeft te zijn. Ook de bediening was in orde, en de wachttijden tussen de verschillende gangen waren correct. Er waren maar drie tafels bezet deze middag, dat scheelt waarschijnlijk.

3. De Hermitage in Rijsoord
    Maurits verjaart één van de laatste dagen van september en ook dat vieren we natuurlijk onder andere in een restaurant. Ik had me - nu echt voor de laatste keer - laten verleiden tot de aankoop van een Groupon. Bij de Hermitage in Rijsoord, een restaurant waar echtgenoot zeer over te spreken is - hij eet er regelmatig zakelijk - en waar ik wat minder over te spreken ben, omdat er altijd wel iets is. Maar dit leek een zeer aardige aanbieding - 189 euro voor een zevengangendiner voor 4 personen - en bovendien was ik gewoon ook weleens nieuwsgierig wat ze ervan zouden maken. Parkeren gaat goed daar op de ruim parkeerplaats en we wandelden via het tuintje naar binnen. Een - uiteraard - vriendelijke ontvangst en omdat er veel lawaai uit de bar kwam werden we direct naar ons tafeltje geleid. Op de entresol, boven het restaurant als het ware. Geen ideale plek, want warm. Erg warm zelfs op den duur. De beste plek in dit restaurant vind ik nog altijd een plekje bij het raam aan de waterzijde om zomaar te zeggen. In het midden namelijk beweegt de vloer mee als de zwarte brigade erover heen loopt en ook dat is op den duur nogal storend (vind ik). Een glaasje champagne hoort bij een verjaardag en dat is hier Veuve Clicquot Ponsardin. Lekker.
    Erbij direct een plateautje met wat hapjes. In een glaasje stengeltjes met mint en vadouvan. ernaast een koekje met pompoen en gebrande pompoen en daarnaast een gepekeld tomaatje gevuld met gelei van gin en tonic. Vooral het tomaatje vond ik erg lekker, heerlijk fris en een mooie combinatie. Brood en alles kwam op tafel en we bekeken de (mooie en betaalbare) wijnkaart. We besloten tot een Condrieu André Perret 2008 en die was alles wat ik van een Condrieu verwacht. Het eerste gerechtje kwam.
    Op een plaatje. Kort gebakken zalm met 5-spices, Gillardeau oester, schuim van oester, diverse structuren van komkommer en een emulsie van kropsla. Een absoluut aardig gerechtje, jammer dat in één van de vierkantjes zalm harde stukjes zaten, dat werkt altijd op mijn eetlust helaas.
    Het tweede gerechtje bestond deze avond uit couscous met grapefruit, Pata Negra, gamba, een sesamkoekje, mayonaise en wat groentjes. Ook een aardig gerecht waarbij de losse elementen niet echt samenkwamen, maar afzonderlijk wel smakelijk waren.
    Het derde gerecht was een soepje van pompoen met Bouchotmosseltjes (twee) met een gepocheerd hoeve-ei. Precies dat ook kregen we. Het soepje vond ik aan de flauwe kant en het ei was prima gepocheerd. Meer heb ik over dit gerecht eigenlijk niet te vertellen, ik vond het eerlijk gezegd aan de zeer simpele kant.
    We vervolgden met gebakken kabeljauw met een saus van paprika en truffel. Het zal aan mijn smaakpapillen liggen, maar ik vond de saus flauw, terwijl echtgenoot er wel over te spreken was. De kabeljauw overigens was perfect van cuisson. erbij een streep crème van aubergine, wat me nooit zoveel zegt en dus hier ook niet. Het overige garnituur, waaronder het aardappeltje op de rand van het bord, was gewoon niet gaar, integendeel zelfs, dat was nog keihard. Op de kabeljauw na dus een nogal teleurstellend gerecht eigenlijk. Omdat de wachttijd tussen de gangen flink lang geduurd had waren we inmiddels bijna klaar met de tweede fles Condrieu. Iets wat ik storend vind, een goede sommelier let erop bij het inschenken dat de gast een beetje uitkomt met de gerechten. We waren van plan geweest een Marsannay bij het hoofdgerecht te nemen, maar drie flessen wijn vinden we teveel van het goede ook al hebben we een BOB tegenwoordig. We dronken de Condrieu dus ook bij het hoofdgerecht, nadat we hadden aangegeven bij het afruimen van het kabeljauwgerecht dat het allemaal wel wat sneller mocht van ons...
    Het hoofdgerecht bestond uit bavette van de zwaar bejubelde BGE (Bigg Green Egg), met een saus van biet en fenegriek en zomergroenten. Een licht rommelig bord met op het zicht mooi rood vlees kregen we. Ik kan er kort over zijn: ik vond het vlees taai en niet lekker. De saus van biet en fenegriek vond ik dan weer wel prettig, hoewel de kleur slecht gekozen is, want het leek net of het vlees niet lang genoeg gerust had. De groentjes waren erg al dente, maar wel smakelijk. Wederom een gerecht waar ik niet heel enthousiast over was dus helaas.
    Het kaasgerechtje (altijd een leuk idee en ik stel zo'n gerechtje dan ook bijzonder op prijs) bestond uit een mousse van geitenkaas met zwarte olijf, gelei van ananas en popcorn en dat vond ik wel lekker. Mooie mousse met een flinke geitenkaas smaak, waar ook de olijf tot zijn recht kwam en wat mooi combineerde met het frisse van de ananas. Leuk dus!
    Het dessert vond ik de topper van de avond, hoewel ik zo ongeveer wel volzet was inmiddels en dus helaas niet alles kon opeten. Het bestond uit ijs van ras el hanout, diverse bereidingen van witte chocolade, papaya en een hazelnoottaartje en het was echt erg lekker allemaal. Bij het koffie- en theeservies waarmee we deze avond afsloten kwamen nog allerlei lekkernijen, die vooral door de mannen soldaat zijn gemaakt, mijn buikje was meer dan gevuld inmiddels.
    Op de (iets teveel) minpuntjes na hebben we toch een fijne avond gehad, eerlijk gezegd voornamelijk omdat we altijd zoveel te praten hebben met zijn vieren. De maaltijd vond ik persoonlijk licht teleurstellend, ik miste de wow-factor.

4. Afgelopen vrijdag gedineerd in de Hermitage. De gerechten waren van bijzondere kwaliteit. Twee obers bedienden ons. De ene deed zijn werk voortreffelijk, maar de ander was pedant en op een bepaald ogenblik zelfs ronduit onbeschoft.
    Nog een opmerking voor de ober in kwestie: 'Menu Vader en Zoon' heet in het Frans niet 'Menu Père et Fille' (vader en dochter), maar 'Menu Père et Fils'. Via deze weg dan misschien tóch nog wat geleerd?
    Op de kaart staat het overigens wèl correct.

5. Hans de Bruin

We hebben met een gezelschap van zes mensen in dit restaurant gegeten.
    Het eten was zeker niet slecht.
    Bijgaand wijn arrangement paste goed alleen vonden wij het erg jammer dat we bij het laatste gerecht de zelfde wijn kregen als bij het vorige gerecht,gezien het geld wat wij betaald hebben voor het wijn arrangement lijkt mij dit niet gepast.
    Maar de grootste tegenvaller was voor ons wel de bediening, in een restaurant van deze klasse ongelooflijk slecht, de avond werd afgeraffeld .Volgens mij is het de bedoeling een mooie avond te hebben en niet om zo snel mogelijk weer te vertrekken.

6. Mo 25 punten

Gisteravond gegeten, in de restaurantweek.
    Geen 27,50 maar 37,50 voor 3 gangen. Je kan het uitbreiden met een tussengerecht 12,50 en een extra kaas gerecht 10,00.
    Amuse een garnaal in popcornjasje, met schuim van bloemkool, niet vies maar ook niet echt een binnenkomer. Aperitief rose prosecco en een wijnarr vanaf 19,75 (3 gangen) tot 34,00 (5 gangen).
    Voorgerecht was tartaar van tonijn, gebakken coquille, wakame en selderij, beetje simpel.
    Tussengerecht geroosterde zeebaars met mosterdsaus en paling. Ik lust geen paling dus een tomatensausje, was ook niet vies maar ook niet echt om te gillen.
    Hoofdgerecht kalfsukade zwezerik rode biet, vond ik ook niet vies, maar ik vind dit geen ster.
    Dan de kaasplank, ja vier kleine stukjes waarvan de oude kaas bij mij alleen korst was. Ik heb er wat van gezegd achteraf en kreeg een nieuw stukje. De port erbij was wel heeeeeel lekker.
    Spoom van karnemelk en limoncello, heb ik niet geproefd omdat ik geen melk lust.
    Dessert van vijgen pruimen yogurtijs en aceto heeft niet mijn voorkeur,maar ook niet vies. Zag er mooi uit.
    Al met al waren we voor 5 gangen, aperitief en wijnarrangement 207 euro kwijt met 2 personen.
    Vind ik eigenlijk voor wat je krijgt veel en veel te duur.
    Niet slecht maar ook niet echt heel verrassend, beetje op safe.
    Bediening wel efficient in het begin, later wat minder oplettend.

7. Heerlijk gegeten, voor een redelijke prijs (restaurantweek).

De tafels staan redelijk ver uit elkaar wat de privacy goed doet.

De inrichting is wat mij betreft iets aan de oubollige kant.

De ontvangst en de bediening was uiterst vriendelijk.

Alles wat een sterrenzaak moet kunnen bieden was er ook.

8. Mooi restaurant, bijzonder goede bediening en eten dat zo lekker is dat het van een andere planeet lijkt te komen.

Enige minpuntje is wel dat je daar stevig de beurs voor moet opentrekken. Wie hier met 4 personen voor rond de honderd euro wil eten kan beter iets anders zoeken.

Verder- top!

9. Goed restaurant, zeer mooi ingericht. Eten zeer vers en goed. Bediening tiptop, alleen de prijs is aan de hoge kant.

Voor de bemiddelde medemens alleen toegankelijk.

Heb je geld, aanrader.

10. gerard de koff