1. De locatie van Stork is prachtig en mij om persoonlijke redenen ook dierbaar. Daarom wilde ik het, na eerdere tegenvallende ervaringen, nog maar eens proberen bij deze zaak. Dat had ik beter niet kunnen doen. Het is weinig verheffend om te zien hoe dit restaurant, na de loffelijke start van een aantal jaren geleden, steeds meer afglijdt.

Mijn tafelgenote en ik arriveerden bij Stork op zondag 31 augustus 2014 rond 14.30 uur voor een late lunch. Wij plaatsten onze bestelling. De fles wijn werd vlot gebracht met de vraag of ik wilde proeven. Dat was het geval. Vervolgens schonk onze ober geen bodempje in maar direct een royaal halfvol glas. Voor mij illustratief: het personeel bestaat uit aardige jongens en meisjes die heus van goede wil zijn maar zelfs de basiskennis en -vaardigheden niet beheersen. Van een vaste gastheer of -vrouw tijdens de maaltijd is overigens geen sprake. Men roept in arren moede maar aan wie er toevallig in de buurt komt.

Voor de derde keer op rij (!) bleek het door mij bestelde hoofdgerecht niet meer voorradig. Dat mag eens gebeuren als het om een exclusiever bestelling gaat, stel tarbot, en laat op de avond is. In dit geval was het echter pas halverwege de zondagmiddag en had ik om een doodsimpel pannetje mosselen gevraagd. Als de bediening dit had geweten en dadelijk had gemeld, zoals het behoort, hadden wij nog de keuze gehad om te vertrekken. Nu was de wijn echter al aangebroken en ingeschonken. Men maakt die nu eenmaal niet soldaat zonder er iets bij te eten. Van de zeer bescheiden kaart heb ik dus in arren moede de zeetong besteld. Op zichzelf goed maar wel twee-en-een-half keer zo duur als de bescheiden mosselen die ik in gedachten had.

Als voorgerecht hadden mijn tafeldame en ik oesters besteld. Die waren er wel. "En hier zijn de oestertjes", aldus de aankondiging. Zo'n ongevraagde jovialiteit past op dit prijsniveau niet en al helemaal niet uit de mond van een hooguit achttienjarige blaag. Nogmaals, heus een vriendelijke jongen, maar in combinatie met de verdere ervaringen een fouter dan foute performance.

De rekening kwam desgevraagd snel maar na een kwartier zaten wij nog steeds te wachten op iemand aan ik kon betalen. Uiteindelijk ben ik dus maar opgestaan en naar de kassa gewandeld. Daar ging mijn wens van hand tot hand totdat alweer een andere jonge medewerker mij het pinapparaat wees. Toen overkwam mij wat ik nooit eerder heb meegemaakt. Voordat het joch het bedrag ingaf, vroeg hij: "Wilt u dat ik iets extra's invoer?"

Het algehele beeld: een zaak die volstrekt op zijn retour is. Eerlijk is eerlijk: het eten (voor zover voorradig ...) is op zichzelf vrij behoorlijk. Daarmee is echter ook alle goeds gezegd. Gebrekkig voorraadbeheer, een equipe van jong en dus goedkoop personeel zonder noemenswaardige kennis van het métier, blijkbaar geen enkele supervisie en een slonzige entourage. De tafels zijn keurig gedekt maar de vloer was in geen week geveegd. Proppen, stofvlokken, hier en daar iets dat tijdens het afruimen van de borden lijkt te zijn gevallen ... een vieze boel. Dan zwijg ik nog over de herentoiletten. Ga zelf eens kijken. Maar dan wel voordat u een tafel bestelt.

Kortom: Stork? Voor mij was dit de laatste keer.