Op dit adres zit nu: Mijn Streek

1. Gisteren bij 5.0 geweest. We waren vroeg ± 16:30 uur en alleen. Maar niet lang. Om 18:00 waren bijna alle tafels bezet. Ongelofelijk op dinsdag namiddag/avond.

We hadden van tevoren de website en de menu's bekeken. We hebben ook de teksten goed gelezen. Als je altijd eens hebt willen weten hoe het is om van 6 gangetjes te genieten, dan is bij 5.0 de gelegenheid. Veel mensen schromen hiervoor, maar dat is helemaal niet nodig. Het enige wat je wel moet hebben is geduld. We namen het 6 gangen (tapas) menu. We kregen van het huis (iedereen) brood met venkelsmaak en olie met citroen en daarbij water met kardemom verrijkt, in een kunststof theepot.

De rosé was Frans en lekker en geserveerd in een Provençaals aandoend glaasje. Het uitzicht over Heerlen is grandioos. Vooraf Wortels met h2O en kruiden oftewel wortelsoep lekker en niet té pittig. Verder met in tempura gebakken tijgergarnalen met daaronder een bedje van zeewier. Daarna een overheerlijke kipsalade met een grote aardappel chips Ø 17 cm. eronder. Verder met een mooie paperdelle pasta met knoflook en olie en wat sla.

Daarna een stukje kaas met een heerlijke chutney erbij. Als laatste een stuk gebakken banaan met honing. Tegen 19:00 hebben we afgerekend. 2x 6-gangen à € 18,50 en 5 roseetjes à € 2,75. Nu ons oordeel. Kostentechnisch is € 18,50 t.o.v. de totaal presentatie best aan de hoge kant. Maar we weten dat het concept van meerdere kleine heerlijkheidjes in andere gelegenheden vaak het 4-voudige kosten. Uiteraard zijn de ingrediënten van alle gangetjes dan ook vaak exclusiever. We willen hier ook niet vergelijkingen maken en/of zomaar even alles over een kam scheren. Wat we willen laten weten is, dat 5.0 middels hun "filosofie" mogelijk een markt heeft weten te bereiken die het ook mogelijk maakt om een avond uit te zijn met minder kosten. Het gaat er dan ook niet om wie of wat beter is, maar dat je de keuze hebt naar gelang de inhoud van je beurs. En daar doet voor ons 5.0 een gigantisch goeie zet.

We hebben op weg naar de Parking eens even rond gekeken in Heerlen. De gelegenheden waar we naar binnen konden kijken waren eenzaam en verlaten. Op het personeel na ;)