in Sittard

No Worries Mate!

1. Tom 1305 punten

Al een jaar of twee kom ik bijna wekelijks bij Down Under lunchen, het grootste deel van de tijd met collega's maar ook zo af en toe met een vriendengroep. Afgelopen weekend ben ik wederom met een vriendengroep (7 personen) langsgekomen voor een lunch, op aanraden van mijzelf (dit is namelijk een van mijn favoriete eetgelegenheden in Sittard om te lunchen). Aangezien het alweer een tijd geleden is dat ik een recensie heb geschreven over dit restaurant besloot ik dat het weer eens tijd werd om er een te schrijven. Niet alleen omdat het (te) lang geleden is, maar ook omdat het er ditmaal anders aan toe ging dat ik gewend ben.

Het was een mooie zondagmiddag toen we aan kwamen lopen op de markt in Sittard. We wisten op voorhand al waar we wilden lunchen dus we liepen linea recta richting het terras van Down Under. Het was niet bijzonder druk, hier en daar was een tafeltje bezet. Aangezien het lekker weer was wilden we uiteraard buiten genieten van onze lunch en schoven daarom 2 tafeltjes naast elkaar en namen plaats. Tafels en stoelen stonden een beetje schots en scheef, maar dat maakt verder niet uit, het restaurant kan er natuurlijk ook niets aan doen dat het terras niet waterpas staat. Na enkele minuten kwam de gastheer van deze middag onze drankjes opnemen, prima timing dus so far so good.

Nadat de bestelde drankjes op tafel werden gezet gingen we netjes de ronde af met wie wat wilde bestellen als lunch. Toen ik aan de beurt was vroeg ik om de zogeheten "Outback Burger", maar omdat de burgers redelijk van formaat zijn en flink belegd zijn en daardoor lastig te eten zonder er een puinhoop van te maken vroeg ik of deze alvast door de chefkok door midden gesneden kon worden. Bovendien vroeg ik om een klein bakje met saus van de Madame Jeanette peper 'on the side'. Deze twee kleine verzoekjes worden onderhand wekelijks gedaan en zorgen nooit voor enige vorm van weerstand. De gastheer op deze zondagmiddag leek het echter een vreemd verzoek te vinden en liet weten dat hij niet wist of dit mogelijk was, maar zou het doorgeven. Hij voegde hier bovendien nog aan toe: "Je kunt hem toch ook gewoon zelf door midden snijden?". Rare opmerking, de klant is koning toch? Gewoon even door midden laten snijden door de kok dus! Vervolgens ging de ronde verder. Ik kreeg dan ook geen reactie meer verder op mijn verzoek voor het kleine bakje met saus van de Madame Jeanette peper. Ik liet het er maar bij, te geïrriteerd om hier nogmaals naar te vragen.

We hebben vervolgens erg lang moeten wachten op onze gerechten. Ik begrijp dat we met een hele groep kwamen en er dus 7 lunches in 1x op tafel moesten komen, dus dit kost nou eenmaal meer tijd dan wanneer je met 2 of 3 personen even een terrasje komt pikken. Maar los van dit duurde het toch net wat te lang voordat onze gerechten kwamen, zeker aangezien het niet bijzonder druk was en het feit dat ik weet hoeveel tijd het hier normaal kost om voor een man of 5, 6 á 7 een lunch neer te zetten.

Toen we onze gerechten kregen waren deze wel gewoon prima van kwaliteit en smaakte voor iedereen bijzonder goed zover ik mee kreeg van de rest van mijn gezelschap. Mijn burger was netjes door midden gesneden en het aparte bakje met saus heb ik ook gekregen. Qua eten was het dus weer een dikke pluim!

Even samenvatten: Het eten & drinken was van prima kwaliteit, precies zoals ik gewend ben van Down Under. De service is het enige wat ditmaal (vooral voor mij persoonlijk) erg tegenviel, vooral omdat ik weet hoe het doorgaans hier is. Nadat we het eten kregen was de gastheer echter wel gewoon netjes en vriendelijk. Ook werd netjes aan de rechterkant van de klant uitgeserveerd. Al miste ik wel het tussendoor langskomen met de vraag of alles naar wens is. Ik gok dat dit komt doordat hij ook niet bijzonder blij was met ons, een groepje 'lastige' jongeren met lastige vragen. Qua sfeer was het verder gewoon prima, in de laatste 2 jaar is er volgens mij weinig veranderd wat betreft de inrichting, ruimte tussen tafels en achtergrondmuziek. En dit hoeft ook niet te veranderen wat mij betreft. Prijs/kwaliteit is nog steeds een dikke voldoende hier. Ook service valt wat mij betreft onder kwaliteit, maar wetende dat dit slechts een momentopname was zal dit niet van veel invloed zijn op de score. Voor een goede 10 euro zit je bomvol van een lekkere lunch en 1 of 2 drankjes, en hoef je in de avond alleen nog maar even een snackje te eten om verzadigd te zijn voor de rest van de dag.

Een aanrader? Jazeker! Super eten voor een super prijs in een gezellige sfeer met (doorgaans) prima service.