Restaurant verhuisd

Deze zaak is verhuisd naar Grote Markt 12, 2200, Herentals

1. adriaan 74492 punten

We hadden al enkele goede recensies gelezen over deze jonge chef waardoor we nieuwsgierig geworden waren. Het restaurant is inmiddels ruim twee jaar geopend en ze hebben inmiddels 14 GM punten, dus maar eens gereserveerd voor een lunch op vrijdag. Parkeren kan voor de deur op het eigen terrein. Even aanbellen voor je naar binnen mag, blijft een aparte ervaring. We krijgen een tafel aan het raam, leuk. Het restaurant is strak ingericht met zwarte en witte tinten, de houten vloer geeft warmte. De lederen armstoelen zitten comfortabel. De tafels zijn keurig met fijn linnen ingedekt.
    We bestellen het aperitief, voor mij een witte wijn. Deze werd zonder toelichting in het glas uitgeserveerd. Navraag leerde dat het een droge PX was uit de Rueda streek, die prima beviel. Het lunchmenu werd aan tafel toegelicht en klonk prima. De keuze was snel gemaakt.

De eerste amuse was een warm kaassouffleetje van comté op een bedje van gedroogde grijze garnalen. Beide mooi hoog op smaak. De garnalen waren krokant en op het eind bleef een klein taai stukje over, een aparte beleving.
    De tweede ronde was een Italiaans krokantje met een salade van noordzeekrab en een beetje huisgemaakte sambal. De sambal overheerste de smaak.
    De derde ronde was een tweeluik. Tartaar van rund met piccalilly en een mousse van komkommer. Lekker fris met een fijne structuur. Ernaast in een klein schaaltje een stukje sappige kip met hierop krokant van kip, echt mooi hoog op smaak, heerlijk.

De eerste begeleider word gepresenteerd op leuke maar beknopte wijze. Een Spaanse Bolo gemaakt van Godello 2013, elegant met mooie mineraliteit. Op het bord een mooie compositie. Twee mooie stukken paling met structuren van bleekselderij en rettich, gel van dashi, blaadje zeesla en een saus van spinazie. Een hele mooie smaken combinatie. Vooral de gronderige paling met de spinazie en en ziltige zeesla waarbij de wijn met zijn mineraliteit erg mooi aansloot. Veel afwisseling in structuren en hartige accenten door de dashi, een genot voor de fijnproever.

De tweede begeleider kwam uit Slovenië, Santomas gemaakt van Malvasia, complex, rijk en toch elegant, heerlijk. Uit de keuken een sappig stuk schelvis met een complex beetgaar groente garnituur, hartige cilinders van aardappel en toefjes crème van pompoen. Aan tafel afgewerkt met een betoverende langoustine saus. Een heerlijk aroma kwam van het bord en de smaak van de vis werd hierdoor prima ondersteund. Ook zorgde de saus voor de koppeling naar de heerlijke wijn. Wederom een gerecht met veel afwisseling in smaak en structuur, helemaal geslaagd weer.

De dessertwijn was iets speciaals. Een Eiswein van Ernst Triebaumer met de Gruner Veltliner in de hoofdrol. Hele fijne zuren met mooie rondingen, een traktatie. Op een donker bord een mooie compositie van citrusfruit. Cakje van sinaasappel, krokantje van citroen, ijs met yuzu, gel van calamansi, poeder van citroen, crème van passievrucht en een schijfje witte chocolade met gepofte rijst. Hele mooie frisse smaken met zoete toetsen die prima aansluiten bij de heerlijke wijn.

Als afsluiter een espresso met nog drie rondjes heerlijke friandises die de puntjes op de i plaatsen.

Bediening werd op correcte en charmante wijze verzorgd door twee dames. De gerechten werden gedetailleerd toegelicht. De wijnen werden beknopt maar kundig toegelicht. De wijnkeuzes zijn niet alledaags en verrassend goed.
    Prijs kwaliteitsverhouding is zeer goed tot uitstekend. Menu 37,-, begeleidende wijnen 6,-, aperitiefwijn 7,- en koffiearrangement 6,-.
    Onze eerste kennismaking is erg goed bevallen, een culinaire verwennerij van begin tot eind, in een fijne ambiance. De lunch wordt, in tegenstelling tot Nederland, goed bezocht. We kunnen van Helsen, zeker voor de fijnproevers, sterk aanbevelen.