1. S uit Twello

Ongelooflijk slecht maar waar!!

We hadden een bon via vakantieveilingen om voor 4 personen( BBQ arrangement) te gaan eten. Na telefonisch overleg was het toch erg moeilijk om een plek te reserveren en werden wij verzocht om het reserveren via internet te doen en niet via de telefoon. Erg raar maar per telefoon blijkt het toch moeilijk om klanten te laten reserveren. Via internet een avond gereserveerd en voorafgaand niet gekeken op internet naar de recensies (achteraf maar goed ook).

Vanuit de ondergrondse parkeergarage (marktplein) aangekomen bij het restaurant. De voorkant ziet er prima uit. Helaas worden we bij binnenkomst niet ontvangen en moeten we zelf zoeken naar personeel en kijken waar we kunnen plaatsnemen.

Na toch een plaats te hebben toegewezen gekregen, leek het alsof we in een grot aan het BBQ-en gingen (zo donker). Er stonden kleine lampjes op de tafel die wij gebruikt hebben om enigszins te kunnen zien waar we aan het BBQen waren en in een later stadium te zien of ons eten al gaar zou kunnen zijn. Tevens moesten wij bij schijnen met onze telefoons. Dit zagen wij meerdere mensen aan andere tafels ook doen.

Na enige tijd werd ons vaag verteld wat de bedoeling was en nam de ober de drankbestelling op. Helaas duurde het drinken halen een dikke 20 minuten, met als gevolg dood bier en jus d’orange die nergens naar smaakte.

Aangekomen bij het buffet kwamen we al gauw tot de conclusie dat de keuze uit vlees/vis zeer summier was. Daarbij komend waren de vlees/vis bakken ook nog eens bijna allemaal leeg. Wij waren duidelijk de “laatste shift” klanten die ging BBQ-en (en dat om 19.00 uur). Het oogde allemaal een beetje triest, amateuristisch en onhygiënisch. De zogenaamd schone schaaltjes (waar het rauwe vlees in kon) waren vies, vettig en nog nat van de afwas. Afijn we gingen het met goede moed toch maar proberen.

Na een minuut of 10 BBQ-en bleek de BBQ wel erg zacht te staan. Als het zo doorging duurde het minstens 45 minuten voordat de eerste spiezen vlees gaar waren. Bij navraag aan de ober bleek de BBQ op de hoogste stand te staan. We moesten dus maar geduld hebben.

Na ongeveer 20 minuten aan tafel te zitten viel de stroom uit. Dit kan gebeuren en in eerste instantie deden alle aanwezige klanten er luchtig over (met de gedachte dat dit binnen 5 min. verholpen zou zijn). Helaas werd er niets naar de gasten gecommuniceerd en werden deze in het ongewisse gelaten. Na een kwartier bleek men het niet voor elkaar te krijgen en waren de klanten al half uitgerookt door de BBQ lucht. De volledige ruimte stond blauw van de rook en klanten kregen hoestbuien. De helft van de klanten verplaatste zich inmiddels naar buiten of gingen huiswaarts. De paar klanten die toch maar bleven zitten om er het beste van te maken probeerden de deur van de nooduitgang te openen om de rook te verminderen. Helaas bleek deze deur niet geopend te kunnen worden. Er stonden aan de buitenkant allerlei attributen voor. De enige optie was het openen van een klein raampje, maar ook dit moesten de klanten zelf aandragen en regelen.

Na zo’n 15 minuten kwam daar dan eindelijk de eigenaar. Hij keek bij de verschillende tafels om te bepalen of de stroomuitval misschien aan de BBQ’s lag, onder andere bij de tafel naast ons. Ondertussen slijmde hij met een aantal jonge vrouwen aan onze tafel door te zeggen: ‘kijk, hier zien de vrouwen er een stuk mooier uit dan aan de andere tafel’. Dit was voor ons de druppel. Zelfs de eigenaar neemt zijn werk duidelijk niet serieus. Op dat moment hebben wij zelf besloten om te vragen of er alternatieven werden voorgesteld. Helaas kwam dit initiatief niet vanuit de directie of het personeel. Met veel moeite konden we overstappen naar het voorste gedeelte van het restaurant (waar de stroom nog wel werkte) en konden we het tapasmenu bestellen. Voor diegene die nog BBQ vlees zouden willen kon de kok het vlees uit de bakken opbakken.

Na ruim een uur zaten we aan tafel in het tapasgedeelte. Na een kwartier wachten toch maar de serveerster aangesproken of we konden gaan “genieten” van de tapas. Dit moest eerst overlegd worden. Na topoverleg konden we beginnen en kwam een koude tapas proeverij op tafel. Daar konden we kort en bondig over zijn: het betrof oude, uitgedroogde, niet verse producten/salades die op een schoteltje waren “gekwakt”. Deze hebben we dan ook na 5 minuten laten ophalen en direct gevraagd naar het warme hoofdgerecht. Helaas was deze al net zo slecht. U raadt het al. Oude, niet verse producten en gewoon zwaar onder de maat.

Ondertussen werd er bijtwee tafels naast ons ook geklaagd omdat er vlees geserveerd werd, terwijl deze klanten een vegetarisch gerecht besteld hadden. Aan een andere tafel naast ons werd gevraagd of de klant wilde betalen terwijl zij nog wachtten op een gerecht. Kortom, complete chaos!

Na deze zoveelste wanprestatie van de keuken hebben wij het opgegeven, zijn wij naar de kassa gegaan en hebben gevraagd om onze drankjes af te rekenen.

Resumerend:
    - Welwillend jong personeel, maar deze worden niet aangestuurd door een leidinggevende, waarbij het woord ‘professionaliteit’ niet in de vocabulaire voorkomt.
    - Hygiëne is een bijzaak.
    - Het eten is gewoon te slecht voor woorden en alles behalve vers.
    - Het is duidelijk dat de eigenaar geen grip op zijn zaak heeft of het hem geen “fluit” interesseert.
    - De kok zou zich moeten afvragen of hij geen ander beroep zou moet kiezen.